Jazsie schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:22:
Zou eerst beginnen met zoveel mogelijk PV leggen en dan pas accu uitbreiden.
Zomer heb je kort gezegd altijd te veel en in de winter altijd te kort.
Verder doe ik EV enkel uit het net laden. De kosten die je moet maken om EV vanuit je accu te laden is hoog en ook niet rendabel.
Hangt er uiteraard vanaf hoe hoog de kosten zijn om vanuit het net te laden en wat de kostprijs van je zonnestroom is.
Ik heb bv. (bewust) geen dynamisch tarief en dan kost het laden uit het net - afhankelijk van de hoeveelheid kWh - tussen de 19 en 25 cent/kWh waarbij de zonne-stroom me slechts 7,5 cent/kWh kost.
Komt nog bij voor iedere kWh die ik in de HV accu steek (ongeacht de bron) met netto 30 cent/kWh oplevert.
De verliezen uit de batterij zijn echt niet zo hoog waardoor laden van de LV stationaire accu naar de HV mobiele accu niet rendabel is.
Uiteraard in de eerste plaats rechtstreeks van PV naar laadpaal waarbij de stationaire accu af en toe bijspringt om het verlies aan vermogen (wolk voor de zon, een andere huishoudelijke verbruikers bijschakelen,....) tec ompenseren en pas dan - afgaande op de voorspellingen van de volgende dag - nog bijladen vanuit de stationaire accu om de mobiele accu (deels) nog verder aan te vullen.
PV bijleggen is idd bijna nooit een slecht idee (maar in ons specifiek geval de volgende zeven jaar nog niet rendabel wegens verlies productievergoeding bij uitbreiding PV op het dak).
Off-grid is in NL toch niet te doen zonder -naar mijn mening- veels te dure investering die je niet gaat terug verdienen.
Hangt gewoon af van je eigen wensen en uitgangspunten en hoe je verbruik, opslag en productie op elkaar kan aafstemme en of je al dan niet van het principe bent dat alles in het leven liever vroeger dan laat moet terugverdiend worden.
Ik zit bv. nu op 93% zelfvoorzienigheidsgraad met een 15 kWh opslagcapaciteit.
Om die 100% te bereiken is geen grotere stationaire opslag nodig (15 kWh is voor ons ruim voldoende) maar een bijkomende mobiele opslag (die is er hier ook al in de vorm van een 77 kWh met V2L voor de maanden december en januari) en idd een verdriedubbeling van productie (van 5,6 naar 15,2 kWp met 10% minder verliezen dan de huidige configuratie => PV omvormer (deels) vervangen door MPPT trackers). Bijna alles om die 100% te bereiken is dus al voorzien en zoals je zelf schrijft is PV niet al te duur (en ik verwacht niet dat de prijzen de komende 7 jaar gevoelig gaan stijgen, eerder dat het rendement van PV voor dezelfde prijs nog omhoog gaat) dus geen "te dure" investering meer nodig.

Dus beter zorgen dat je 8-10 maanden (EV niet meegeteld) niet van het net afhankelijk bent lijkt mij een veel beter strategie.
Met de huidige PV configuratie van 5.6 kWp/5 kVA zijn we tussen half februari (dit jaar lag het omslagpunt bv. op 7 februari) en half maart (cijfer 2023) al niet meer van het net afhankelijk. Die voorgestelde periode lijkt me dus nu al bereikt.
Wanneer je, zoals ik, dat doel wil bereiken met Victron aansturing lijkt me dit 100% tot dit topic te behoren.
Een Powerwall aansturing lijkt me eerder iets voor Tesla fanboys en dus idd voor een ander topic.