Het grote Victron aansturing topic

Pagina: 1 ... 24 ... 60 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Jeroennus
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 04-11 12:04
Nou zoals eerder hier gezegd heb de indruk dat de P1 meter onvoldoende stabiel en in snelheid is om de Multi van tijdige info te voorzien. Zeker als er weinig PV beschikbaar is en het systeem van charge naar discharge moet schakelen lijkt de info vanaf de P1 onvoldoende snel beschikbaar waardoor het enorm gaat schommelen.

Kan best dat de homewizard mini batterij daar wel voldoende rekening mee gaat houden.

Mocht er iemand interesse hebben in deze P1EM meter, gaat voor een zacht prijsje weg :

https://www.elgris.nl P1EM

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:14
RikHa schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 13:25:

Uitbreiding Victron thuisaccu met Tibber rewards.

Mensen het feit dat onze Victron spullen (nog) niet aangestuurd kunnen worden door Zonneplan, Tibber, Bliq etc. zet mij aan het denken. Daar moeten wij als Tweakers toch iets op verzinnen?

Nou heb ik het volgende in gedachten;
  • Bestaande accubank van ESS gebruiken om stroom uit een door Tibber ondersteunde wallbox op te slaan.
  • Daar is een 48V lader voor nodig, misschien een extra Multiplus of een zwaardere lader
  • DESS wil ik dan wel door laten lopen dus uitzoeken waar rekening mee te houden
  • De extra lader aansluiten via een SmartShunt zodat het Victron systeem begrijpt dat er meer geladen wordt dan DESS voorspeld.
Dan komen er ook vragen m.b.t. de techniek opborrelen uiteraard;
  • Hoe krijgen we die wallbox zover dat hij denkt dat er een auto aan hangt? Is het werkelijk maar een kwestie van een weerstandje erin zetten?
  • Kunnen we de bestaande 3 MPII 5k's niet zover krijgen dat ze gaan laden via de wallbox d.m.v. een ATS ofzo en daarna weer rechtstreeks op de grid?
  • ...
Wat vergeet ik? Zo makkelijk zal het toch niet zijn???
Ik hoop dat er een paar mensen enthousiast worden en mee willen denken.

Edit: Ondertussen vind ik dit filmpje :) :

[YouTube: Waffeln an der Elektrotankstelle backen]

De bijbehorende website: https://evsim.gonium.net/
Daar heb ik dus ook aan zitten denken 🤨. Zelfs al op marktplaats gezocht naar een voordelige gebruikte
Easee laadpaal. Auto aan de laadpaal is simpel te faken met een weerstandje.

Op dit moment heb ik een smartEVSE als laadpaal voor mijn KIA e-niro. En Tibber kent de SOC van de auto.
Tijdens het laden loopt de SOC op en weet Tibber het aantal geladen kWh.
Als ik nu via de Easee wallbox mijn thuisaccu laad, verandert de SOC niet.

Ik zou mijn auto kunnen afmelden bij Tibber en alleen de Easee wallbox aanmelden. Op die manier heeft Tibber geen kennis meer van de SOC van de auto.
Echter weet ik niet of dit zo gaat werken met Tibber?

Ben dus zeer benieuwd naar jouw ervaring!

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-11 18:22
Ik heb mij de afgelopen uren ingelezen in de Victron ( :)F ) ESS materie, en wat ik nog niet heb gelezen is dat het starten van het laden via een simpel analoog signaal mogelijk is, bijvoorbeeld via een extern potentiaal vrij contact.

Simpel aansturen doe ik bij mijn 'Daalderop' elektrische boiler, als een stroom-relais wordt getriggerd bij voldoende PV opwekking wordt de boiler in geschakeld, de ingebouwde thermostaat van de boiler schakelt in dien nodig het element weer uit.. simpel en tot nu toe feilloos.
Bij zo'n boiler is het geen probleem dat het inschakel moment staat te 'pendelen' dat kan bij accu laden uiteraard niet, ik moet zelf bepalen als de zonnepanelen voor langere tijd vermogen gaan leveren en het laden kan worden gestart.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:27
natural colour schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 14:59:
... wat ik nog niet heb gelezen is dat het starten van het laden via een simpel analoog signaal mogelijk is, bijvoorbeeld via een extern potentiaal vrij contact.
Wanneer je een Cerbo GX hebt kun je alle acties van de Victron aansturen, ook wel of niet laden.

De Cerbo heeft vier digitale ingangen. Deze kun je met een potentiaalvrij contact (= relais) een signaal doorgeven. Op basis van dat signaal kun je (met Node Red) alle acties uitvoeren die binnen Victron denkbaar zijn.

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-11 01:33
Mijn DESS in actie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zb9HA6JYaNxpzpoXoPPakbcJigE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p3ralnOCtk8j29aPXnTFLxM7.jpg?f=fotoalbum_large

De zonomvormer levert via PAP (rechter meter) met Greenchoice met 11,5 ct TLV. Tegelijkertijd koop ik dezelde stroom terug via de SAP met Tibber tegen ong. 7 ct. Dan zijn de eerste paar centen alvast binnen. Nu verkoop ik die stroom weer voor op het moment 29 ct. Kijk maar: ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/64IurTSAwmzEPsZpFASbCZvsjDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D3uzXb27VfZWbXUXVR2ofGYf.jpg?f=fotoalbum_large

Leuk hoor dat DESS, de standaard versie werkt echt prima bij mij. Nu nog een Node-Red scriptje maken met een ATS waardoor de PV via GC gaat als € < 11,5 ct. Nu schakel ik met de hand om dus dat moet anders!

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

• RikHa
Pim57 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:54:
[...]

Daar heb ik dus ook aan zitten denken 🤨. Zelfs al op marktplaats gezocht naar een voordelige gebruikte
Easee laadpaal. Auto aan de laadpaal is simpel te faken met een weerstandje.

Op dit moment heb ik een smartEVSE als laadpaal voor mijn KIA e-niro. En Tibber kent de SOC van de auto.
Tijdens het laden loopt de SOC op en weet Tibber het aantal geladen kWh.
Als ik nu via de Easee wallbox mijn thuisaccu laad, verandert de SOC niet.

Ik zou mijn auto kunnen afmelden bij Tibber en alleen de Easee wallbox aanmelden. Op die manier heeft Tibber geen kennis meer van de SOC van de auto.
Echter weet ik niet of dit zo gaat werken met Tibber?

Ben dus zeer benieuwd naar jouw ervaring!
Ja het blijft interessant maar er is wel een maar. Ik heb eens rondgevraagd naar wat die grid rewards nou opleveren en dat is echt niet de moeite. Eerst maar eens zien hoe één en ander eruit ziet als iemand zijn auto een week volcontinu aan de laadpaal laat hangen en wat er dan voor rewards tegenover staan.

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:44
Hehe dat zei ik toch ook al ;).

Is enkel leuk als je toevallig net die lader al hebt en je zit bij Tibber.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• RikHa
Jazsie schreef op zondag 14 juli 2024 @ 23:53:
Hehe dat zei ik toch ook al ;).

Is enkel leuk als je toevallig net die lader al hebt en je zit bij Tibber.
Waarschijnlijk heb je gelijk maar het lijkt me toch leuk om eens te proberen. Het is niet alleen zo dat ik die inkomsten niet zo goed voor me zie maar ik ben ook bang dat de hele DESS regeling in de war loopt op die manier en het lijkt me sterk dat de inkomstenderving daarvan goed gemaakt wordt door die grid rewards. Hoe dan ook, het is al laat. Eerst maar eens een nachtje over slapen.

• RikHa
@John245 Op een foto van jouw systeem zag ik de ledjes op de distributors branden. Hoe heb je dat gedaan? Nu heb ik dat zelf ook weleens gedaan door zo'n RJ10 kabeltje door te knippen en er 5V op te zetten maar die draadjes zijn zooo dun, dat lukt niet zo makkelijk met het soldeerboutje.

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

RikHa schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:42:
Mijn DESS in actie:

[Afbeelding]

De zonomvormer levert via PAP (rechter meter) met Greenchoice met 11,5 ct TLV. Tegelijkertijd koop ik dezelde stroom terug via de SAP met Tibber tegen ong. 7 ct. Dan zijn de eerste paar centen alvast binnen. Nu verkoop ik die stroom weer voor op het moment 29 ct. Kijk maar: ;)

[Afbeelding]

Leuk hoor dat DESS, de standaard versie werkt echt prima bij mij. Nu nog een Node-Red scriptje maken met een ATS waardoor de PV via GC gaat als € < 11,5 ct. Nu schakel ik met de hand om dus dat moet anders!
Eigenlijk toch gekkenwerk dit, dan kunnen panelen er makkelijk uit met "terugleverboetes". (aansluiting van de PaP even niet meegerekend)

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:24
RikHa schreef op maandag 15 juli 2024 @ 08:25:
@John245 Op een foto van jouw systeem zag ik de ledjes op de distributors branden. Hoe heb je dat gedaan? Nu heb ik dat zelf ook weleens gedaan door zo'n RJ10 kabeltje door te knippen en er 5V op te zetten maar die draadjes zijn zooo dun, dat lukt niet zo makkelijk met het soldeerboutje.
Ik heb er aderhulsjes (0.25 mm2) opgekrompen en dan gewoon met een Wago klem verbonden.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• John245
Kecin schreef op maandag 15 juli 2024 @ 08:43:
[...]

Eigenlijk toch gekkenwerk dit, dan kunnen panelen er makkelijk uit met "terugleverboetes". (aansluiting van de PaP even niet meegerekend)
Hier in dezelfde situatie als @RikHa alleen hogere TLV en pas vanochtend de stroom terug geleverd omdat dat iets gunstiger was.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• Jazsie
[...]

Tja, het is een grijs gebied. Indirect zijn de meters toch met elkaar verbonden.

Direct mag niet dus dan maar via een omweg... Uiteraard zal @RikHa met een argument komen dat dit gewoon mag etc :o :+. En dat klopt ook -deels-, grijs gebied (zei ik dat al?)...

Maar we gaan offtopic, we zien liever hoe de aansturing gedaan is mocht dit niet de standaard DESS zijn :9.

• RikHa
[...]

Ja zo kunnen zonnepanelen makkelijk uit. Sterker nog, ik ben druk uit aan het breiden. Er liggen nu 36 panelen van 350 Wp op de veranda en die gaan met 2 strings een Growatt 11kW in. Op de stal liggen er 12 van 260 Wp en die worden aangesloten op een MPPT 150-70. Dan komen er op het halletje bij de voordeur nog 6 van 460 Wp en op het huis 8 van 580 Wp. Alles ligt al deels dus effe tijd ervoor maken en dan heb ik 23 kWp totaal. En ja dát geld komt wel terug maar ook alleen maar omdat ik een grote ESS heb en als je dat meerekent weet ik niet of dat uit kan hoor...

• RikHa
John245 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 08:45:
[...]

Ik heb er aderhulsjes (0.25 mm2) opgekrompen en dan gewoon met een Wago klem verbonden.
Goed idee, ga ik ook proberen. Thanks John!

• RikHa
John245 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 08:50:
[...]

Hier in dezelfde situatie als @RikHa alleen hogere TLV...
Tja, das war einmal.

• RikHa
Jazsie schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:27:
[...]

Tja, het is een grijs gebied. Indirect zijn de meters toch met elkaar verbonden.

Direct mag niet dus dan maar via een omweg... Uiteraard zal @RikHa met een argument komen dat dit gewoon mag etc :o :+. En dat klopt ook -deels-, grijs gebied (zei ik dat al?)...

Maar we gaan offtopic, we zien liever hoe de aansturing gedaan is mocht dit niet de standaard DESS zijn :9.
Ja die discussie is al vaak genoeg aan de orde geweest dus on topic:

De MultiPlussen worden behoorlijk heet en na een half uurtje ofzo wordt er nog maar met 160 - 170 A geladen. Dat is jammer dus ik ga wat bedenken om de warmte rondom de MP's weg te krijgen, het wordt echt bloedheet, je hand kun je een paar seconden bovenaan de kast hoeden maar dan haal je hem er vanzelf af.

Om het laden te bespoedigen heb ik het volgende bedacht, er liggen hier nog 2 van deze dingen:

https://www.aliexpress.co...herSeller%7Cquery_from%3A
Ik heb er 1 bijbesteld en ik ga ze op de AC out 2 aansluiten. Ze leveren met gemak 1750 W dus dat is samen met de 4 kW van de MP 5.750 W en dat past natuurlijk prachtig door de hoofdzekering. Hoe ik het relay aan ga sturen weet ik nog niet precies maar het kan vast niet moeilijk zijn met een assistent. Als ik dat uitgevogeld heb deel ik het hier. Je kunt zoiets uiteraard ook met een 2 kW ofzo micro omvormer doen, dan ga je het twijfelachtige van zo'n hierboven genoemd ding uit de weg.

• John245
RikHa schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:30:
[...]

De MultiPlussen worden behoorlijk heet en na een half uurtje ofzo wordt er nog maar met 160 - 170 A geladen. Dat is jammer dus ik ga wat bedenken om de warmte rondom de MP's weg te krijgen, het wordt echt bloedheet, je hand kun je een paar seconden bovenaan de kast hoeden maar dan haal je hem er vanzelf af.

Om het laden te bespoedigen heb ik het volgende bedacht, er liggen hier nog 2 van deze dingen:

Ik heb er 1 bijbesteld en ik ga ze op de AC out 2 aansluiten. Ze leveren met gemak 1750 W dus dat is samen met de 4 kW van de MP 5.750 W en dat past natuurlijk prachtig door de hoofdzekering. Hoe ik het relay aan ga sturen weet ik nog niet precies maar het kan vast niet moeilijk zijn met een assistent. Als ik dat uitgevogeld heb deel ik het hier. Je kunt zoiets uiteraard ook met een 2 kW ofzo micro omvormer doen, dan ga je het twijfelachtige van zo'n hierboven genoemd ding uit de weg.
Welke MP heb je? Hier de MP II/5000. Na 2 uur nog nergens last van. Batterijen worden wel veel te warm. Maar er is extra capaciteit besteld.

• RikHa
John245 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:50:
[...]

Welke MP heb je? Hier de MP II/5000. Na 2 uur nog nergens last van. Batterijen worden wel veel te warm. Maar er is extra capaciteit besteld.
Zelfde hier. Batterijen blijven hier wel koel. Maar ja, er staat dan ook 1500 Ah dus die paar Ampères die die MP's pakken pakken worden ze letterlijk heet noch koud van.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
John245 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:50:
[...]
Welke MP heb je? Hier de MP II/5000.
Hier niet anders hoor.
Nog nooit een warme MP II gehad en batterij van 15 kWh staat nu, zonder enige extra koeling, op 22°C.

Het zal er eerder om gaan hoe je met de apparatuur omgaat dan om welke apparatuur het gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 15-07-2024 15:11 ]

• John245
IvoB2 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:11:
[...]

Hier niet anders hoor.
Nog nooit een warme MP II gehad en batterij van 15 kWh staat nu, zonder enige extra koeling, op 22°C.

Het zal er eerder om gaan hoe je met de apparatuur omgaat dan om welke apparatuur het gaat.
Hier nu 25 Deg C. Maar met wat meer capaciteit los ik dat ook wel op.

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

RikHa schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:14:
[...]

Ja zo kunnen zonnepanelen makkelijk uit. Sterker nog, ik ben druk uit aan het breiden. Er liggen nu 36 panelen van 350 Wp op de veranda en die gaan met 2 strings een Growatt 11kW in. Op de stal liggen er 12 van 260 Wp en die worden aangesloten op een MPPT 150-70. Dan komen er op het halletje bij de voordeur nog 6 van 460 Wp en op het huis 8 van 580 Wp. Alles ligt al deels dus effe tijd ervoor maken en dan heb ik 23 kWp totaal. En ja dát geld komt wel terug maar ook alleen maar omdat ik een grote ESS heb en als je dat meerekent weet ik niet of dat uit kan hoor...
Dit wil ik ook. Ik ga eens flink doorlezen in dit topic wat de investeringen zouden zijn. Er komt ook nog een 2e full electric auto en laadt nu dagelijks een PHEV met 18kWh. Standby gebruik is 1kWh elk uur (fileservers, pc, tuinverlichting, etc). Ik zou nog een 18 panelen kwijt kunnen. Prijzen zijn flink gedaald dus interessant als dit zo terug te leveren is! Had het al eens eerder voorbij zien komen maar niet in deze waardes.

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:25
Als newbie in het batterij verhaal was ik aan het rondkijken tot ik op Victron botste en uiteindelijk een link vond naar dit forum. Nu tracht ik even in te schatten wat een minimum setup indien je reeds een PV installatie hebt.

Klopt het dat een Multiplus II GX en Cerbo GX reeds voldoende is, bijvoorbeeld in combinatie met een Pylontech batterij ? Of heb ik dingen zoals een Lynx power in, DC distributor, ... ook nodig (al dan niet bij één batterij).

Een eenvoudige rekensom geeft namelijk voor een Cerbo, Multiplus II GX 5000 en Pylontech US5000 (4.8 kW) slechts een prijs van zo'n 2500 euro wat wel echt heel betaalbaar lijkt (ik zat namelijk met prijzen van 5 a 10.000 euro in m'n hoofd)

• IvoB2
Wanneer je een MPII GX hebt dan is een Cerbo GX al overbodig.

• r2504
IvoB2 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:41:
Wanneer je een MPII GX hebt dan is een Cerbo GX al overbodig.
Leest die dan ook SMA omvormers en de P1 (Homewizard) uit ?

• IvoB2
In de MPII GX zit al een GX ingebouwd en doet dus hetzelfde als MPII + cerbo GX.

Een SMA omvormer wordt uitgelezen mits een compatibele energiemeter.
Een Victron systeem zou ik nooit laten aansturen door middel van een HW wifi dongle op de P1 poort. Daarvoor is het signaal doorgaans niet stabiel genoeg.

Maar daar zullen ook wel tegengestelde meningen over bestaan.

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 15-07-2024 23:46 ]

• r2504
GX is dus de controller... vandaar dat ik een MPII en MPII GX kan vinden (ik dacht eerst dat de GX een verbeterd model was maar dat is dus niet zo). Het verschil tussen beide voor het 5000VA model is zo'n 206 euro... da's iets minder dan een Cerbo (langs de andere kant denk ik dat die toch nog iets extra functionaliteit heeft).

Maar met een Cerbo heeft het dus geen zin een GX model van MP aan te schaffen ?

Andere vraag, wat is het nut van die Lynx (begrijp ook nog niet het verschil tussen de modellen) wanneer je slechts één batterij zou hebben (of zelfs twee want die hebben ook slechts één kabel) ?

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:31

HermanGast

Exige GT3

Het GX model heeft de Cerbo functionaliteit ingebouwd.
De Lynx is een busbar met zekeringen. Heel handig om meerdere accu’s of MP’s op aan te sluiten.
Als je maar 1 accu en 1 MP hebt zou ik een losse zekeringhouder gebruiken.

Dit is het minimum:
Victron-MPII GX (of gewone MPII met losse Cerbo)
Pylontech US3000C of US5000
Victron EM24
Kabelpakket Pylontech
VE.direct USB
Dan wellicht nog AC automaatje en 48V zekering om het af te maken.

En daar kun je jaren mee vooruit als je van 1fase naar 3fasen uitbreidt (met nog 2 gewone MPII’s) en tot max 96 accu’s doorgroeit.

[ Voor 54% gewijzigd door HermanGast op 16-07-2024 06:25 ]

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

• IvoB2
Ik zou er nog een lastscheider aan toe voegen (bv. de Hager HIM404 voor 1F of meer geschikte hardware voor 3F en/of de eigen configuratie) zodat je bij een technisch probleem aan de MPII zijde manueel kan overschakelen naar het net.
En een bekabeld touchscreen voor als er geen internetverbinding (meer) is.

edit: aangepast naargelang 1F/3F/multi F).

[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 16-07-2024 11:25 ]

• Enzoz89
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 04-11 06:35
Goedemorgen iedereen,

Ik ben me aan het verdiepen in een ESS systeem.

Ik heb eigenlijk al een boodschappenlijstje gemaakt met de volgende componenten:

Pylontech 6x US5000 = 6x4560Wh Bruikbare capaciteit = 27,36 KWH
3x Victron MultiPlus-II 48V/5000VA/70A-50/230V Inverter Charger
2x Victron Energy Lynx Distributor
1x Victron Cerbo GX
1x Victron GX Touch 70
1x Victron Energiemeter EM24 3 fase 65A/fase

Zijn er nou componenten die ik ben vergeten?

• Dennis4b
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 14-11-2024
IvoB2 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 08:14:
Ik zou er nog een lastscheider aan toe voegen (bv. de Hager HIM406) zodat je bij een technisch probleem aan de MPII zijde manueel kan overschakelen naar het net.
In de Duitstalige forums is daar veel gedoe om geweest, en Hager schrijft zelf ook dat de HIM406 hiervoor niet geschikt is. Dit omdat de neutraal niet als laatste af-, en als eerste teruggeschakeld wordt. Bij bijvoorbeeld 3 fasen heb je dan theoretisch kort een moment zonder neutraal en kun je rare voltages krijgen via een voltage divider.

Hager zelf adviseert hiervoor de (veel duurdere) HI4xxR serie, goedkoper en favoriet in de Duitse fora is de Kraus & Naimer artikelnummer 9004257201242.

Leesvoer waar dit aan bod komt:

https://meintechblog.de/2...ausschaltfunktion-update/

[ Voor 9% gewijzigd door Dennis4b op 16-07-2024 09:37 . Reden: Leesvoer toegevoegd ]

• IvoB2
Je moet uiteraard de geschikte hardware gebruiken volgens de eigen configuratie.
Zelf gebruik ik al jaren zonder enig probleem de HIM404 op een monofase systeem.

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:03
Hallo Victron tweakers! Ik ben mij (zoals velen) aan het voorbereiden op een ESS in huis, op basis van de mooie blauwe Victron spullen. Nu probeer ik de voor/nadelen op een rijtje te zetten van een MPII GX vs een MPII met losse Cerbo GX. Kwa kosten ontloopt het elkaar niet veel en gecombineerd is wel lekker simpel. Het is maar een 1 fase systeen dus in beginsel 1 inverter, heel misschien later nog een uitbreiding naar een 2e.

Nu was ik vooral benieuwd naar de gevolgen voor het updaten, en ik hoop dat iemand hier wat licht op kan schijnen. Ik kan mij voorstellen dat de GX vaker updates nodig heeft voor nieuwe functionaliteit dan de MP zelf. Weet iemand wat er gebeurt met de inverter op het moment dat een interne of externe GX wordt bijgewerkt / herstart? Blijft de AC output dan beschikbaar? Maakt dit nog verschil tussen intern of extern?

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:53

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Als het elkaar neit veel ontloopt zou ik altijd voor de cerbo gaan. Die paar netwerkkabeltjes die dat extra kost is nou niet echt een probleem lijkt me. En het systeem is daarmee veel flexibeler. Voor je het weet zit je iets zelf te maken en heb je een extra relaisuitgang nodig, of ingang, of noem het op.

• RikHa
Kecin schreef op maandag 15 juli 2024 @ 18:39:
[...]

Dit wil ik ook. Ik ga eens flink doorlezen in dit topic wat de investeringen zouden zijn. Er komt ook nog een 2e full electric auto en laadt nu dagelijks een PHEV met 18kWh. Standby gebruik is 1kWh elk uur (fileservers, pc, tuinverlichting, etc). Ik zou nog een 18 panelen kwijt kunnen. Prijzen zijn flink gedaald dus interessant als dit zo terug te leveren is! Had het al eens eerder voorbij zien komen maar niet in deze waardes.
Welke PHEV laadt 18 kWh? Dat moet er dan 1 zijn die wel een redelijke actieradius heeft lijkt mij. Onze V60 laadt 8 kWh en komt daar hooguit 35 km ver mee.

Hoe groot moet je ESS worden? Zoals bij mij? Dat is een behoorlijke investering hoor. Hoeveel PV heb je uiteindelijk liggen als je maximaal gaat?

• Jazsie
[...]

Heb helaas ook last dat ze na 2u al gingen terugschalen in vermogen. 65gr meet ik dan op de warmste plek op de voorzijde van de MP volgens de warmtemeter :o.

2 extra ventilators van onderen helpt een boel mmaar weerhoud niet dat ze na een aantal uur als nog gaan terug schalen...

Aangezien mijn accu capaciteit niet heel groot is (~18 kWh) en mijn omvormer ook niet (1x 5000VA) misschien maar van strategie veranderen van buy low sell high naar NOM.

• MJ de Bruijn
r2504 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:34:
Een eenvoudige rekensom geeft namelijk voor een Cerbo, Multiplus II GX 5000 en Pylontech US5000 (4.8 kW) slechts een prijs van zo'n 2500 euro wat wel echt heel betaalbaar lijkt
De Multiplus moet z'n (zon/grid) energie kwijt kunnen in de batterij. Ook moet de batterij de energie kunnen leveren om 5000 Watt uit de Multiplus te halen.
De aanbevolen laad/ontlaad stroom is 50A (max 100A). 50A x 45V = 2250W.
Je hebt dus minimaal 2 à 3 van zulke batterijen nodig of een veel kleinere Multiplus.

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

RikHa schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:00:
[...]

Welke PHEV laadt 18 kWh? Dat moet er dan 1 zijn die wel een redelijke actieradius heeft lijkt mij. Onze V60 laadt 8 kWh en komt daar hooguit 35 km ver mee.

Hoe groot moet je ESS worden? Zoals bij mij? Dat is een behoorlijke investering hoor. Hoeveel PV heb je uiteindelijk liggen als je maximaal gaat?
Lynk & Co 01 (en dan de "facelift/modelupdate" van 2022 met 360 cam en betere interne lader). Kan laden op 11kWh en de accu is netto 18kWh, range is +/- 70km die ik ook daadwerkelijk haal. Hoe groot de ESS moet worden, geen idee. Heb nu 5.400WP liggen op 18 panelen, liggen er al een aantal jaren. Heb nog ruimte voor makkelijk 18 meer. Stel ik zou het laag aanhouden dan is 10-12 makkelijk haalbaar :).

[ Voor 8% gewijzigd door Kecin op 16-07-2024 10:06 ]

• Jazsie
Zou eerst beginnen met zoveel mogelijk PV leggen en dan pas accu uitbreiden.
Zomer heb je kort gezegd altijd te veel en in de winter altijd te kort.

Verder doe ik EV enkel uit het net laden. De kosten die je moet maken om EV vanuit je accu te laden is hoog en ook niet rendabel.
Dan kan je beter PV leggen aangezien dat behalve dat nu de prijzen lager dan ooit zijn is het ook nog eens veel rendabeler dan een accu.

Off-grid is in NL toch niet te doen zonder -naar mijn mening- veels te dure investering die je niet gaat terug verdienen.

Dus beter zorgen dat je 8-10 maanden (EV niet meegeteld) niet van het net afhankelijk bent lijkt mij een veel beter strategie.

Maar dit hoort meer in het algemene powerwall topic thuis dan hier.

• IvoB2
Jazsie schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:22:
Zou eerst beginnen met zoveel mogelijk PV leggen en dan pas accu uitbreiden.
Zomer heb je kort gezegd altijd te veel en in de winter altijd te kort.

Verder doe ik EV enkel uit het net laden. De kosten die je moet maken om EV vanuit je accu te laden is hoog en ook niet rendabel.
Hangt er uiteraard vanaf hoe hoog de kosten zijn om vanuit het net te laden en wat de kostprijs van je zonnestroom is.
Ik heb bv. (bewust) geen dynamisch tarief en dan kost het laden uit het net - afhankelijk van de hoeveelheid kWh - tussen de 19 en 25 cent/kWh waarbij de zonne-stroom me slechts 7,5 cent/kWh kost.
Komt nog bij voor iedere kWh die ik in de HV accu steek (ongeacht de bron) met netto 30 cent/kWh oplevert.
De verliezen uit de batterij zijn echt niet zo hoog waardoor laden van de LV stationaire accu naar de HV mobiele accu niet rendabel is. :)

Uiteraard in de eerste plaats rechtstreeks van PV naar laadpaal waarbij de stationaire accu af en toe bijspringt om het verlies aan vermogen (wolk voor de zon, een andere huishoudelijke verbruikers bijschakelen,....) tec ompenseren en pas dan - afgaande op de voorspellingen van de volgende dag - nog bijladen vanuit de stationaire accu om de mobiele accu (deels) nog verder aan te vullen.

PV bijleggen is idd bijna nooit een slecht idee (maar in ons specifiek geval de volgende zeven jaar nog niet rendabel wegens verlies productievergoeding bij uitbreiding PV op het dak).
Off-grid is in NL toch niet te doen zonder -naar mijn mening- veels te dure investering die je niet gaat terug verdienen.
Hangt gewoon af van je eigen wensen en uitgangspunten en hoe je verbruik, opslag en productie op elkaar kan aafstemme en of je al dan niet van het principe bent dat alles in het leven liever vroeger dan laat moet terugverdiend worden. :)
Ik zit bv. nu op 93% zelfvoorzienigheidsgraad met een 15 kWh opslagcapaciteit.
Om die 100% te bereiken is geen grotere stationaire opslag nodig (15 kWh is voor ons ruim voldoende) maar een bijkomende mobiele opslag (die is er hier ook al in de vorm van een 77 kWh met V2L voor de maanden december en januari) en idd een verdriedubbeling van productie (van 5,6 naar 15,2 kWp met 10% minder verliezen dan de huidige configuratie => PV omvormer (deels) vervangen door MPPT trackers). Bijna alles om die 100% te bereiken is dus al voorzien en zoals je zelf schrijft is PV niet al te duur (en ik verwacht niet dat de prijzen de komende 7 jaar gevoelig gaan stijgen, eerder dat het rendement van PV voor dezelfde prijs nog omhoog gaat) dus geen "te dure" investering meer nodig. :)
Dus beter zorgen dat je 8-10 maanden (EV niet meegeteld) niet van het net afhankelijk bent lijkt mij een veel beter strategie.
Met de huidige PV configuratie van 5.6 kWp/5 kVA zijn we tussen half februari (dit jaar lag het omslagpunt bv. op 7 februari) en half maart (cijfer 2023) al niet meer van het net afhankelijk. Die voorgestelde periode lijkt me dus nu al bereikt.

Wanneer je, zoals ik, dat doel wil bereiken met Victron aansturing lijkt me dit 100% tot dit topic te behoren. :+
Een Powerwall aansturing lijkt me eerder iets voor Tesla fanboys en dus idd voor een ander topic. :)

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:20
Dennis4b schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:35:
[...]

In de Duitstalige forums is daar veel gedoe om geweest, en Hager schrijft zelf ook dat de HIM406 hiervoor niet geschikt is. Dit omdat de neutraal niet als laatste af-, en als eerste teruggeschakeld wordt. Bij bijvoorbeeld 3 fasen heb je dan theoretisch kort een moment zonder neutraal en kun je rare voltages krijgen via een voltage divider.

Hager zelf adviseert hiervoor de (veel duurdere) HI4xxR serie, goedkoper en favoriet in de Duitse fora is de Kraus & Naimer artikelnummer 9004257201242.

Leesvoer waar dit aan bod komt:

https://meintechblog.de/2...ausschaltfunktion-update/
Hmm interessant. Ik heb zelf een Hager SFT440 als bypass schakelaar. Zou die van hetzelfde last hebben? Voldoet aan dezelfde normen als de HIMxxx. Ook die heeft alleen genummerde aansluitingen en niet een dedicated aansluiting voor N.

Nou heb ik tot nu toe slechts 1x "onder last" omgeschakeld (van AC-out naar grid ivm updaten MP) en alles is heel gebleven, maar het zit me toch niet helemaal lekker.

De volgende keer dat ik om moet schakelen (van grid naar AC-out) is als de stroom uitvalt, dus dan is het iig veilig aangezien alles dan al uit is.

[ Voor 8% gewijzigd door V_ger op 16-07-2024 11:18 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• IvoB2
Dat laatste begrijp ik niet goed.
Wanneer het net uitvalt doe je toch geen manuele omschakeling met de lastscheider want de MP II ingebouwde hardware doet dit automatisch voor?

(ps. de lastscheider staat hier standaard in de back up stand en niet in de gridstand)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IxSecPckkhqHYyHAXBeGydX-CYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yxg1HBGfSuv27h07KTnEcipe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 61% gewijzigd door IvoB2 op 16-07-2024 11:23 ]

• V_ger
IvoB2 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:19:
Dat laatste begrijp ik niet goed.
Wanneer het net uitvalt doe je toch geen manuele omschakeling met de lastscheider want de MP II ingebouwde hardware doet dit automatisch voor?

(ps. de lastscheider staat hier standaard in de back up stand en niet in de gridstand)
De groepen die van noodstroom zijn voorzien kan ik schakelen tussen gridvoeding en ac-out. Zo kan ik bijvoorbeeld de MP updaten. Momenteel staan ze dus op de grid stand. Aangezien ik een keer geupdate heb en te lui was om de schakelaar weer om te zetten.
Mocht de stroom uitvallen kan ik ze (weer)omzetten naar de ac-out en genieten van de noodstroom mogelijkheid.

[ Voor 3% gewijzigd door V_ger op 16-07-2024 11:24 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• r2504
HermanGast schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 06:04:
Het GX model heeft de Cerbo functionaliteit ingebouwd.
Met dezelfde aansluitmogelijkheden (zoals extra inputs, touchscreen aansluiting, ...) en mogelijkheden naar de toekomst (eventueel extra MPII). De Cerbo meerkost is namelijk maar iets van een 30 euro dacht ik dus dat is het probleem niet.
De Lynx is een busbar met zekeringen. Heel handig om meerdere accu’s of MP’s op aan te sluiten.
Als je maar 1 accu en 1 MP hebt zou ik een losse zekeringhouder gebruiken.
Ik heb reeds een bestaande PV installate dus MP's is niet noodzakelijk, het is dus louter voor de accu's en daar wou ik starten met één US5000 (of misschien twee). Het je dan eigenlijk een Lynx Power In of Lynx Distributor nodig want beide zijn volgens mij busbar's al is het verschil me niet duidelijk.
Victron EM24
Ik dacht in eerste instantie de P1 Homewizard te gebruiken (doe ik ook voor m'n Alfen laadpaal) maar ik lees dat die wat traag is maar vraag me af of dat echt een probleem is (je zal misschien niet zo dicht bij 0 injectie zitten of speelt er nog iets anders ?)
VE.direct USB
Waarom heb ik die precies nodig... kan je de Cerbo niet gewoon uitlezen via je netwerk ?
Dan wellicht nog AC automaatje en 48V zekering om het af te maken.
Automaat/Diff had ik reeds in gedachte... vanwaar de 48V zekering ? Zit deze niet in de Lynx of is dat voor het geval dat je de batterij rechtstreeks aan de MPII hangt ? Ik zie ook wel vaak een schakelaar tussen de batterij en de MPII (of voor de Lynx) ?

• r2504
MJ de Bruijn schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:04:
[...]
De Multiplus moet z'n (zon/grid) energie kwijt kunnen in de batterij. Ook moet de batterij de energie kunnen leveren om 5000 Watt uit de Multiplus te halen.
Je hebt dus minimaal 2 à 3 van zulke batterijen nodig of een veel kleinere Multiplus.
De sizing is iets wat ik nog volledig moet bekijken... maar aangezien je zo eenvoudig Pylontech batterijen kan toevoegen zou ik graag het Victron gedeelte ook future proof willen installeren nu. Ik heb geen zin de MPII te vervangen als ik volgend jaar misschien één, twee of drie US5000's bijplaats.

• IvoB2
V_ger schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:23:
[...]

De groepen die van noodstroom zijn voorzien kan ik schakelen tussen gridvoeding en ac-out. Zo kan ik bijvoorbeeld de MP updaten. Momenteel staan ze dus op de grid stand. Aangezien ik een keer geupdate heb en te lui was om de schakelaar weer om te zetten.
Mocht de stroom uitvallen kan ik ze (weer)omzetten naar de ac-out en genieten van de noodstroom mogelijkheid.
Ah ok, hier staat de volledige woning op "noodstroom".
Persoonlijk zie ik het voordeel niet om slechts bepaalde kringen van noodstroom te voorzien.
In (gedwongen) off grid modus kan ik zelf nog altijd kiezen om - indien onvoldoende capaciteit beschikbaar - bepaalde kringen niet te gebruiken.
Omgekeerd is er doorgaans geen weg terug gezien het ontwerp anders is.

Indien het net uitvalt en je moet manueel omschakelen vereist dat uiteraard wel dat er dan iemand aanwezig is. :)

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 16-07-2024 11:29 ]

• r2504
IvoB2 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 08:14:
Ik zou er nog een lastscheider aan toe voegen (bv. de Hager HIM404 voor 1F of meer geschikte hardware voor 3F en/of de eigen configuratie) zodat je bij een technisch probleem aan de MPII zijde manueel kan overschakelen naar het net.
Hier ben ik even niet mee... je AC load zit toch niet "achter" je MPII, of heb je het dan over die "essentiele load" output ?

Edit: ondertussen gelezen dat gans je woning achter je MPII zit.
En een bekabeld touchscreen voor als er geen internetverbinding (meer) is.
Is dat touchscreen nodig... kan je de GX niet gewoon uitlezen via je PC of app of je lokaal netwerkt ?

[ Voor 4% gewijzigd door r2504 op 16-07-2024 11:33 ]

• RikHa
Kecin schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:05:
[...]

Lynk & Co 01 (en dan de "facelift/modelupdate" van 2022 met 360 cam en betere interne lader). Kan laden op 11kWh en de accu is netto 18kWh, range is +/- 70km die ik ook daadwerkelijk haal. Hoe groot de ESS moet worden, geen idee. Heb nu 5.400WP liggen op 18 panelen, liggen er al een aantal jaren. Heb nog ruimte voor makkelijk 18 meer. Stel ik zou het laag aanhouden dan is 10-12 makkelijk haalbaar :).
Ok, duidelijk. Zoals anderen aangeven is het bijplaatsen van meer PV altijd prima. Zeker voor de huidige prijzen. Maar als je toch een ESS aan wil schaffen is het in mijn optiek raadzaam om die extra panelen van een MPPT lader te voorzien i.p.v. een DC-AC omvormer. Dan ben je op weg naar een haast perfect systeem. Als je wilt kan ik wel een opzetje maken voor de kosten van zo'n systeem. Je kunt bijvoorbeel ook kiezen voor eerst 1 Multiplus en 1 batterij van 15 kWh om dan later uit te breiden met nog 2 MP's en nog 1 of 2 batterijen.

• IvoB2
r2504 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:32:
Is dat touchscreen nodig... kan je de GX niet gewoon uitlezen via je PC of app of je lokaal netwerkt ?
Nee het touchscreen is geen basisvereiste.
Maar ik heb gewoon als extra graag een bekabelde bedieningsconsole wanneer het draadloze netwerk het niet meer doet. :)

[ Voor 39% gewijzigd door IvoB2 op 16-07-2024 11:38 ]

• V_ger
IvoB2 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:28:
[...]

Ah ok, hier staat de volledige woning op "noodstroom".
Persoonlijk zie ik het voordeel niet om slechts bepaalde kringen van noodstroom te voorzien.
In (gedwongen) off grid modus kan ik zelf nog altijd kiezen om - indien onvoldoende capaciteit beschikbaar - bepaalde kringen niet te gebruiken.
Omgekeerd is er doorgaans geen weg terug gezien het ontwerp anders is.

Indien het net uitvalt en je moet manueel omschakelen vereist dat uiteraard wel dat er dan iemand aanwezig is. :)
De "normale" positie is ook wel op "noodstroom". Maar nog niet gedaan. Zo kan ik nog een keer updaten zonder de boel om te moeten schakelen. En gelukkig is het net in NL (nog) best betrouwbaar.Ik ben van mening dat de EV lader, warmtepomp, oven, kookplaat en de wasmachine niet echt noodstroomwaardig zijn. Als de computers het maar blijven doen is het goed.

Maar terug naar het onderwerp. Omschakelen onder last met een Hager SFT440 zou dus ook kunnen resulteren in spanningspieken? Nog een extra reden om nu niet om te schakelen.

• RikHa
r2504 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:32:
[...]
Niet nodig inderdaad maar wel handig.

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

RikHa schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:37:
[...]

Ok, duidelijk. Zoals anderen aangeven is het bijplaatsen van meer PV altijd prima. Zeker voor de huidige prijzen. Maar als je toch een ESS aan wil schaffen is het in mijn optiek raadzaam om die extra panelen van een MPPT lader te voorzien i.p.v. een DC-AC omvormer. Dan ben je op weg naar een haast perfect systeem. Als je wilt kan ik wel een opzetje maken voor de kosten van zo'n systeem. Je kunt bijvoorbeel ook kiezen voor eerst 1 Multiplus en 1 batterij van 15 kWh om dan later uit te breiden met nog 2 MP's en nog 1 of 2 batterijen.
Houd ik even in gedachte. Heb nu (nog) geen haast. Maar inderdaad een MPPT omvormer kan 20-30 procent schelen las ik zo. Dat is wel een flinke slok op een borrel. Het allerliefst zou ik ook gelijk 3 fases gaan om het hele huis in eilandgroep te kunnen gooien gezien de stroomstoringen hier en daar (heb nu 8x een UPS). In januari moet/kan ik weer wisselen van energieleverancier. Heel eerlijk, de kosten is wat me uitmaakt, het moet terug te verdienen zijn en liever eerder dan later. Dat laatste is nog niet helemaal het geval zolang ik nog een tlv heb (ondanks dat dit slechts een kwart is van wat een inkoop kWh kost). Thx :)

• MJ de Bruijn
Even een uitstapje inzake veiligheid.

Onlangs kwam in dit forum het gebruik van de digitale ingangen van de Cerbo aan de orde. Ik gebruik deze in combinatie met rook/hitte-melders
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-_JXaiqE_w0jzeEZBUFyXIPiNc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/36tbwQ9TN7vdEs6hsTQSVVUE.jpg?f=user_large
Boven de omvormers - en dat is ook boven de batterijen - heb ik een rook/hitte-melder geplaatst, Deze werkt op netstroom met een 10-jaar backup-batterij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MN4uJvGO5dBCdCxs0-ah0-8-j0c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GgkH1Qy3xbT0XgTMTJm4N0wC.jpg?f=user_large
Ik heb meteen maar een rook/hitte-melder boven in de meterkast geplaatst.
De twee rookmelders zijn onderling gekoppeld. Als er één afgaat gaat ook de andere piepen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7kPmbxa2brAcxbhE4hm2-eG8kDM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NDxyE3UfALKfpvbnVYc0hRqL.jpg?f=user_large
Maar ze zijn ook gekoppeld aan een relais.
Dit relais sluit als er een alarm-melding plaatsvindt. Dat levert een trigger op bij een digitale ingang van de Cerbo.
De Cerbo geeft na 10 seconden instructies aan apparaten om uit te schakelen. Daarmee is er tijd om een alarm-test uit te voeren zonder gevolgen.
Als het alarm één minuut aanhoudt schakelt de Cerbo de gehele Multiplus-installatie uit.
Als het alarm binnen één minuut stopt gebeurt er verder niets.

Nog te doen... Een methode om eerst/ook de batterijen uit te schakelen. Er is mij al een Roboswitch geadviseerd, maar dat lijkt me niet robuust genoeg om jaren achtereen standby te staan.
Ook uit te zoeken... een methode om een signaal aan mijn NAS, mijn satelliet-ontvanger en mijn PC te zenden zodat deze netjes uitschakelen.

[ Voor 11% gewijzigd door MJ de Bruijn op 16-07-2024 11:47 ]

• IvoB2
V_ger schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:37:
[...]
En gelukkig is het net in NL (nog) best betrouwbaar.
Hier in Vlaanderen is het net ook betrouwbaar, zelfs betrouwbaarder dan op veel plaatsen in Nederland.

Maar het heet dan ook noodstroom, dat je je voorziet op omstandigheden die je liever niet meemaakt en waar je niet zo direct aan denkt in een "normale" situatie.
Bv, dit: :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/elgca-7CLmpMQ9aAarI_Nqi6rDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fHyCS2xJxbNJ2AsG0UpSysNM.jpg?f=fotoalbum_large

Soms komt een noodsituatie, hoe ondenkbaar en onwerkelijk ook, plots veel dichterbij dan aanvankelijk gedacht. :+

• r2504
MJ de Bruijn schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:04:
[...]

Kan je de MPII daar niet op instellen dat hij geen 5000W mag trekken uit de batterijen als er slechts één US5000 aanhangt ? Idem voor het laden, als er meer is dat hij dan slechts een gedeelte in de MPII stopt en de rest alsnog op het net ?

• RikHa
V_ger schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:37:
[...]

De "normale" positie is ook wel op "noodstroom". Maar nog niet gedaan. Zo kan ik nog een keer updaten zonder de boel om te moeten schakelen. En gelukkig is het net in NL (nog) best betrouwbaar.Ik ben van mening dat de EV lader, warmtepomp, oven, kookplaat en de wasmachine niet echt noodstroomwaardig zijn. Als de computers het maar blijven doen is het goed.

Maar terug naar het onderwerp. Omschakelen onder last met een Hager SFT440 zou dus ook kunnen resulteren in spanningspieken? Nog een extra reden om nu niet om te schakelen.
Toch zou ik alles op de noodstroom zetten. In geval van net uitval kun je dan ook eventueel een was draaien of een eitje bakken maar alleen niet alles tegelijk.

Waarom ben je eigenlijk zo bang om om te schakelen? Ik kan hier alles omschakelen en doe dat ook vaak. AC zijdig zijn er bij mij 5 hoofdgroepen. Het huis (3 fase, 4 groepen per fase), de laadpaal (1 fase), het zwembad (1 fase), 1 Growatt 6k (3 fase) en 1 Growatt 11k (3 fase) Elke hoofdgroep heeft 2 omschakelaars, nr. 1 kiest AC out of grid en bij grid kun je dan weer de keuze PAP of SAP maken. Het omschakelen heb ik vaak gedaan, ook onder belasting. Het is simpel, de hoofdgroep wordt spanningsvrij en vervolgens komt de spanning er weer op. Niks spannends aan.

• MJ de Bruijn
r2504 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:54:
Kan je de MPII daar niet op instellen dat hij geen 5000W mag trekken uit de batterijen als er slechts één US5000 aanhangt ? Idem voor het laden, als er meer is dat hij dan slechts een gedeelte in de MPII stopt en de rest alsnog op het net ?
Jawel, dat kan. Als je slechts één batterij hebt moet dat zelfs.
Ik begrijp je eerdere uitleg om ruimte te "reserveren" voor latere batterij-uitbreiding.
Kijk voor de zekerheid nog even naar de factor-1 regel (zie openings-post) als je ook zonnepanelen hebt.

• IvoB2
RikHa schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:55:
[...]

Toch zou ik alles op de noodstroom zetten. In geval van net uitval kun je dan ook eventueel een was draaien of een eitje bakken maar alleen niet alles tegelijk.
Een was draaien plus een eitje bakken lijkt me voor één MP II 5000 zelfs geen probleem.
En vergeet ook niet dat indien de installatie off grid is geconfigureerd je PV bij netuitval gewoon blijft doorwerken (nu ja bij een PV omvormer zal deze zichzelf eerst uitschakelen en dan terug inschakelen dus een minuutje zonder zonne-stroom) en het vermogen in de eerste plaats van PV komt waarna de accu pas bijspringt indien dit onvoldoende zou zijn.
Indien je perse in het holst van de nacht een was wil draaien en gelijktijdig een eitje bakken heb je zelfs nog vermogensruimte over (hier trekt dat gedurende 20 minuten, in de veronderstelling dat je heel veel eieren acher elkaar wil bakken op het ogenblik dat de wasmachine in haar opwarmfase zit, max een 3100 W, ruim onder de max. van een MPII 5000 met 15 kWh opslag).

En idd, de manuele omschakeling (en het grid afschakelen) gebeurt hier minstens één keer per maand als test en nog nooit een probleem ondervonden op dat gebied.

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 16-07-2024 12:06 ]

• Jazsie
IvoB2 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:41:
[...]

Hangt er uiteraard vanaf hoe hoog de kosten zijn om vanuit het net te laden en wat de kostprijs van je zonnestroom is.
Ik heb bv. (bewust) geen dynamisch tarief en dan kost het laden uit het net - afhankelijk van de hoeveelheid kWh - tussen de 19 en 25 cent/kWh waarbij de zonne-stroom me slechts 7,5 cent/kWh kost.
Komt nog bij voor iedere kWh die ik in de HV accu steek (ongeacht de bron) met netto 30 cent/kWh oplevert.
De verliezen uit de batterij zijn echt niet zo hoog waardoor laden van de LV stationaire accu naar de HV mobiele accu niet rendabel is. :)
Zoals we hier wel weten is dit natuurlijk verschillend voor ieder situatie. Mijn opmerking was dan ook eerder meer algemeen.
[...]
Uiteraard in de eerste plaats rechtstreeks van PV naar laadpaal waarbij de stationaire accu af en toe bijspringt om het verlies aan vermogen (wolk voor de zon, een andere huishoudelijke verbruikers bijschakelen,....) tec ompenseren en pas dan - afgaande op de voorspellingen van de volgende dag - nog bijladen vanuit de stationaire accu om de mobiele accu (deels) nog verder aan te vullen.

PV bijleggen is idd bijna nooit een slecht idee (maar in ons specifiek geval de volgende zeven jaar nog niet rendabel wegens verlies productievergoeding bij uitbreiding PV op het dak).
Jij woont in BE toch? Ook weer situatie specifiek, PV panelen zijn daar duuder en de injectie vergoeding is laag.
[...]
Hangt gewoon af van je eigen wensen en uitgangspunten en hoe je verbruik, opslag en productie op elkaar kan aafstemme en of je al dan niet van het principe bent dat alles in het leven liever vroeger dan laat moet terugverdiend worden. :)
Ik zit bv. nu op 93% zelfvoorzienigheidsgraad met een 15 kWh opslagcapaciteit.
Om die 100% te bereiken is geen grotere stationaire opslag nodig (15 kWh is voor ons ruim voldoende) maar een bijkomende mobiele opslag (die is er hier ook al in de vorm van een 77 kWh met V2L voor de maanden december en januari) en idd een verdriedubbeling van productie (van 5,6 naar 15,2 kWp met 10% minder verliezen dan de huidige configuratie => PV omvormer (deels) vervangen door MPPT trackers). Bijna alles om die 100% te bereiken is dus al voorzien en zoals je zelf schrijft is PV niet al te duur (en ik verwacht niet dat de prijzen de komende 7 jaar gevoelig gaan stijgen, eerder dat het rendement van PV voor dezelfde prijs nog omhoog gaat) dus geen "te dure" investering meer nodig. :)
Jij spreekt over een mobiele accu ala V2L auto met een inhoud van 77 kWh..... ligt wellicht aan mij maar dat is een enorme investering die niet rendabel is. Daarnaast zou ik de auto nodig hebben waarvoor ik het koop, dat is van A naar B en wanneer ie wel thuis is dan hangt ie aan de lader om op te laden ipv ontladen ;).
[...]

Met de huidige PV configuratie van 5.6 kWp/5 kVA zijn we tussen half februari (dit jaar lag het omslagpunt bv. op 7 februari) en half maart (cijfer 2023) al niet meer van het net afhankelijk. Die voorgestelde periode lijkt me dus nu al bereikt.

Wanneer je, zoals ik, dat doel wil bereiken met Victron aansturing lijkt me dit 100% tot dit topic te behoren. :+
Een Powerwall aansturing lijkt me eerder iets voor Tesla fanboys en dus idd voor een ander topic. :)
Als je nou eens je aansturing hier uitlegd/deelt met iedereen dan hoort het inderdaad hier.
Dit gaat louter hoe jij je installatie hebt maar meer ook niet, dat hoort in het algemene thuis accu/powerwall topic.

Maar wel fijn te lezen dat jij bijna 100% zelfvoorzienend bent en dus mogelijk is afhankelijk van je eisen/wensen _/-\o_.

• RikHa
Kecin schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:40:
[...]

Maar inderdaad een MPPT omvormer kan 20-30 procent schelen las ik zo. Dat is wel een flinke slok op een borrel.
Dat is overdreven. Een PV omvormer heeft pakweg een rendement van 98%. Een MPPT lader ook. Dus ga je laden dan is de MPPT interessant en je verbruikers gaan dan via de PV omvormer. Dat gaat allemaal automatisch met een Victron systeem. Wil je volle bak laden dan gaat de stroom van de PV omvormer weer door de MP naar 48V en dat deel heeft dan weer 10% verlies.

• RikHa
MJ de Bruijn schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:43:
Even een uitstapje inzake veiligheid.

Onlangs kwam in dit forum het gebruik van de digitale ingangen van de Cerbo aan de orde. Ik gebruik deze in combinatie met rook/hitte-melders
[Afbeelding]
Boven de omvormers - en dat is ook boven de batterijen - heb ik een rook/hitte-melder geplaatst, Deze werkt op netstroom met een 10-jaar backup-batterij.

[Afbeelding]
Ik heb meteen maar een rook/hitte-melder boven in de meterkast geplaatst.
De twee rookmelders zijn onderling gekoppeld. Als er één afgaat gaat ook de andere piepen.

[Afbeelding]
Maar ze zijn ook gekoppeld aan een relais.
Dit relais sluit als er een alarm-melding plaatsvindt. Dat levert een trigger op bij een digitale ingang van de Cerbo.
De Cerbo geeft na 10 seconden instructies aan apparaten om uit te schakelen. Daarmee is er tijd om een alarm-test uit te voeren zonder gevolgen.
Als het alarm één minuut aanhoudt schakelt de Cerbo de gehele Multiplus-installatie uit.
Als het alarm binnen één minuut stopt gebeurt er verder niets.

Nog te doen... Een methode om eerst/ook de batterijen uit te schakelen. Er is mij al een Roboswitch geadviseerd, maar dat lijkt me niet robuust genoeg om jaren achtereen standby te staan.
Ook uit te zoeken... een methode om een signaal aan mijn NAS, mijn satelliet-ontvanger en mijn PC te zenden zodat deze netjes uitschakelen.
Goed idee! Welke rookmelders heb je gebruikt en is dat een bijbehorend reais?

• MJ de Bruijn
RikHa schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:59:
Goed idee! Welke rookmelders heb je gebruikt en is dat een bijbehorend relais?
Merk "Ei". Optische melder 230Vac, type Ei3016. Sokkel/relais Ei128RBU.

• Jeroennus
Hallo,

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de batterij in de nacht niet gaat ontladen? Dit omdat ik dan onze PHEV met 10kw wil opladen. Ik heb hier nog niet echts iets concreets over kunnen vinden.

En zou dit te regelen zijn met de Victron EV lader?

• V_ger
Jeroennus schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 13:46:
Hallo,

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de batterij in de nacht niet gaat ontladen? Dit omdat ik dan onze PHEV met 10kw wil opladen. Ik heb hier nog niet echts iets concreets over kunnen vinden.

Door je AC/grid setpoint gelijk te stellen aan het vermogen van je EV charger. Daar heb je geen Victron lader voor nodig. Wel iets als HA of nodered.

Dat heb ik al meer dan eens gedeeld overigens...

• r2504
Ik zat ook met die gedachte maar op het einde van de rit... wat maakt het uit of je nu electriciteit van het net gaat halen voor je auto of voor je huis, op zich maakt het niet uit want je moet het toch betalen.

Punt is wel dat het nut van een batteriij afneemt als je een EV hebt volgens mij (ik laad m'n EV trouwens maximaal op met PV overschot voor de dagen dat ik thuiswerk).

• IvoB2
Jazsie schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:10:
Jij spreekt over een mobiele accu ala V2L auto met een inhoud van 77 kWh..... ligt wellicht aan mij maar dat is een enorme investering die niet rendabel is. Daarnaast zou ik de auto nodig hebben waarvoor ik het koop, dat is van A naar B en wanneer ie wel thuis is dan hangt ie aan de lader om op te laden ipv ontladen ;).
Inderdaad, twee keer een uiteenlopende specifieke situatie.

1. Wanneer ik een auto zo gebruiken uitsluitend om van A naar B te rijden zou het om te beginnen al geen BEV zijn. Ik gebruik de BEV hoofdzakelijk om de PV productie (waarvan ik niet zou weten waarom deze hier duurder zouden zijn dan in NL) die ik niet zelf kan verbruiken en opslaan in de 15 kWh stationaire accu in op te slaan en te vermarkten. Tussen eind februari en begin november produceer ik lokaal immers veel meer dan ik zelf kan verbruiken en stationair opslaan.
2. De rendabiliteit van de investering in een BEV is idd specifiek en het verschil ligt dus ook aan jou en mij. :)
Het is hier een bedrijfsauto waar ik zelf geen geld moet insteken maar integendeel geld aan verdien door elke kWh die ik er insteek (vanuit net of PV maakt niet uit alleen is het tweede rendabeler dan het eerste).
Eigen geld in een auto steken zou ik, onafhankelijk van de aandrijving, nooit meer doen.
3. Of de TLV hier zoveel minder is dan in NL weet ik niet. Ik ben best tevreden met mijn TLV en hoor in andere topics verschillende NL'ers steen en been klagen over hun TLV. Dus weer zeer specifiek en uiteenlopend. Vorig jaar kreeg ik 24/7 tussen de 20 en 11 cent/kWh teruggeleverd aan het net en tussen de 40 en 55 cent/kWh teruggeleverd aan de EV en dit jaar ligt het eerste op 7,5 cent en het tweede rond de 30 cent/kWh. Telkens netto. _/-\o_
Als je nou eens je aansturing hier uitlegd/deelt met iedereen dan hoort het inderdaad hier.
Daar is weinig aan uit te leggen want het betreft de ESS van Victron.
1. PV primair richting ingeschakelde AC verbruikers.
2. SoC thuisaccu zo vlug mogelijk naar 100% met wat niet in 1. verbruikt wordt.
3. Na 1 en 2 breng SWW boiler naar 50°C.
4. Indien BEV aan laadpaal laadt deze op (via Alfen SPL) met overschot vanaf 1,4 kW en dit primair uit PV en vervolgens uit stationaire accu (indien nodig voor eventuele verplaatsingen).

DESS is hier - tot op heden want de toekomst kan ik hierin ook niet voorspellen - dan weer minder rendabel dan ESS.

• IvoB2
r2504 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 14:05:
[...]

Ik zat ook met die gedachte maar op het einde van de rit... wat maakt het uit of je nu electriciteit van het net gaat halen voor je auto of voor je huis, op zich maakt het niet uit want je moet het toch betalen.

Punt is wel dat het nut van een batteriij afneemt als je een EV hebt volgens mij (ik laad m'n EV trouwens maximaal op met PV overschot voor de dagen dat ik thuiswerk).
Wanneer je in normale omstandigheden zelfvoorzienend bent maakt het uiteraard wel uit want dan haal je 0% uit het net en betaal je niks. :)

Ik heb een EV en een thuisaccu en ik begrijp niet waarom het nut van een thuisaccu dan zou afnemen.
Ik laad overigens ook zoveel mogelijk op via PV en nooit via het thuisnet (maar dat is een specifieke situatie die voor iedereen weer anders is).

Victron wil idd nogal eens in conflict gaan bij laadpalen (afhankelijk hoe deze zijn aangesloten).
Een workaround zou zijn om de SoC op een minimum in te stellen (bv. 50%) wat je na het laden voor de woning wil voorbehouden (rekening houdende met wat PV er de volgende dag weer in kan dumpen). Eenmaal 50% SoC bereikt gaat de laadpaal dan niets meer uit de stationaire accu halen maar uit het net. Keerzijde is dat vanaf dan het sluipverbruik van de woning ook uit het net komt. Maar dat lijkt me dan weer minimaal in vergelijking met het laden van een EV HV accu.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:39
@IvoB2 hoe trigger je punt 3 (de sww boiler)?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• IvoB2
Het is een SWW boiler aangesloten op de WP.
Ik trigger de doeltemperatuur door het setpoint van de hydro unit voor SWW in de zomer in te stellen op 50°C (en in de winter op 40°C).

Effectief opstarten gebeurt dan, afhankelijk van de buitentemperatuur en noodwendigheden, met de linker wijsvinger.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 16-07-2024 17:15 ]

• RikHa
IvoB2 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 17:14:
Het is een SWW boiler aangesloten op de WP.
Ik trigger de doeltemperatuur door het setpoint van de hydro unit voor SWW in de zomer in te stellen op 50°C (en in de winter op 40°C).

Effectief opstarten gebeurt dan, afhankelijk van de buitentemperatuur en noodwendigheden, met de linker wijsvinger.
Knap staaltje regeltechniek. ;) Maar @BarryH je zou ook iets kunnen verzinnen voor het AC out 2 relais. Daar kun je rechtstreeks een boiler opzetten.

• IvoB2
Laatste kan idd indien je zowat altijd hetzelfde wil en daarvan niet al te veel wil afwijken.

Maar ik heb al gemerkt dat ik niet zo'n standaard leven leidt dat altijd makkelijk in automatisatie te vervatten valt gezien buitentemperatuur, meer of minder PV op overschot, thuis of niet thuis, wel of niet een douche willen nemen, vaat met de hand of vaat via de vaatwasser,...... nogal eens van dag tot dag en zelfs van uur tot uur willen verschillen waardoor je wel regels kan blijven schrijven. Waarna zich er altijd weer een uitzondering voordoet die niet niet tussen die voorgeprogrammeerde regels zat. :+

Die linker wijsvinger doet het al bij al dan idd uitstekend inzake regeltechniek want is verbonden met een aardig stukje AI (nee geen artificiële intelligentie maar aangeboren :) ).

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 16-07-2024 17:50 ]

• Jazsie
IvoB2 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 16:34:
[...]

Inderdaad, twee keer een uiteenlopende specifieke situatie.

1. Wanneer ik een auto zo gebruiken uitsluitend om van A naar B te rijden zou het om te beginnen al geen BEV zijn. Ik gebruik de BEV hoofdzakelijk om de PV productie (waarvan ik niet zou weten waarom deze hier duurder zouden zijn dan in NL) die ik niet zelf kan verbruiken en opslaan in de 15 kWh stationaire accu in op te slaan en te vermarkten. Tussen eind februari en begin november produceer ik lokaal immers veel meer dan ik zelf kan verbruiken en stationair opslaan.
2. De rendabiliteit van de investering in een BEV is idd specifiek en het verschil ligt dus ook aan jou en mij. :)
Het is hier een bedrijfsauto waar ik zelf geen geld moet insteken maar integendeel geld aan verdien door elke kWh die ik er insteek (vanuit net of PV maakt niet uit alleen is het tweede rendabeler dan het eerste).
Eigen geld in een auto steken zou ik, onafhankelijk van de aandrijving, nooit meer doen.
3. Of de TLV hier zoveel minder is dan in NL weet ik niet. Ik ben best tevreden met mijn TLV en hoor in andere topics verschillende NL'ers steen en been klagen over hun TLV. Dus weer zeer specifiek en uiteenlopend. Vorig jaar kreeg ik 24/7 tussen de 20 en 11 cent/kWh teruggeleverd aan het net en tussen de 40 en 55 cent/kWh teruggeleverd aan de EV en dit jaar ligt het eerste op 7,5 cent en het tweede rond de 30 cent/kWh. Telkens netto. _/-\o_

[...]

Daar is weinig aan uit te leggen want het betreft de ESS van Victron.
1. PV primair richting ingeschakelde AC verbruikers.
2. SoC thuisaccu zo vlug mogelijk naar 100% met wat niet in 1. verbruikt wordt.
3. Na 1 en 2 breng SWW boiler naar 50°C.
4. Indien BEV aan laadpaal laadt deze op (via Alfen SPL) met overschot vanaf 1,4 kW en dit primair uit PV en vervolgens uit stationaire accu (indien nodig voor eventuele verplaatsingen).

DESS is hier - tot op heden want de toekomst kan ik hierin ook niet voorspellen - dan weer minder rendabel dan ESS.
Interessant en knap dat je best wel wat maanden onafhankelijk van het net bent met een 15 kWh accu.
En zo groot is je PV ook weer niet :).

Ik zou nog heel wat PV moeten leggen om dat te kunnen (helaas niet mogelijk). Wie weet in het volgende huis.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-11 18:22
Enzoz89 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 08:47:
Goedemorgen iedereen,

Ik heb eigenlijk al een boodschappenlijstje gemaakt met de volgende componenten:

1x Victron Cerbo GX
1x Victron GX Touch 70

Naast Pylontech zijn er ook nog andere merken, de 48 volt Orient Power heb je in één kast 11.6 KWh voor € 2800.=
Onze Duitse ESS freund Down Under is er enthusiast over: https://off-grid-garage.com/
"Jaki 230AH filmpje"
Voor mij is deze ideaal; kan precies rechtop staan in de technische kast, en flink wat power voor 1 fase.

De hardware is niet het moeilijkste,.. maar heb je nagedacht over hoe je alles wil besturen?
Vele Tweakers hier maken speciale programma's om de ene laad- app met andere ontlaad-app te laten draaien (zoiets..) een andere zit elke avond laad en ontlaad-schema's te maken voor de volgende dag...
Voor mij moet het eigenlijk niet moeilijker worden dan 'Push here dummy'.
De eerste tijd wil je nog wel de nodige tijd aan besteden, maar een ESS gaat wél dag en nacht door..24/ 365, jaar in jaar uit.
De ESS hobby moet niet leiden dat je partner van je weg wil omdat je " zelfs in de vacantie altijd met die ellendige batterijen bezig bent"

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:31

HermanGast

Exige GT3

Enzoz89 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 08:47:
Goedemorgen iedereen,

1x Victron Cerbo GX
1x Victron GX Touch 70

Het meeste heb je op je lijst.
Een VE direct USB kabeltje, extra groep in je meterkast en wat bekabeling. Iedere Lynx heeft maar 4 aansluitingen, dus wellicht is een 3e erbij handig. En een 19”rack of kast maakt het netjes.

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:14
Hallo,

Ik heb een trigger op het vermogen ingesteld. Want alleen de EV kan het vermogen (bij mij) boven de 9 kW krijgen.
Ik heb het in HA gedaan, maar kan ook met node-red.

Als vermogen > 9 kW dan MPII = charger only
Als vermogen < 9 kW dan MPII = on

[ Voor 8% gewijzigd door Pim57 op 17-07-2024 00:07 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• voort4444
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-10 12:33
back2basic schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:58:
Het moet mogelijk zijn om de data van de SDM630 in de Cerbo te krijgen.
Ik heb recentelijk de dbus-shelly repo geforked en omgezet naar dbus-Home-Wizzard-Energy-P1 waardoor ik 2x per sec de p1 meter over wifi uitlees en in de cerbo weergeef.
als de api hetzelfde is voor die apparaten zou het maar eens zo kunnen werken dat je in de config alleen je ip hoeft aan te passen en de Role veranderd van 'grid' naar 'pvinverter' en de cerbo even te herstarten.

https://github.com/back2basic/dbus-Home-Wizzard-Energy-P1
Ik heb dit gebruik en werk in principe, prima, alleen het totaal gebruik klopt bij mij niet.(voor die dag vanaf middernacht tot dat moment)

Ik zie dat meterstand van hoog en laag tarief bij elkaar worden opgeteld. (gebeurt bij de weergave in VenusOSLarge, maar komt ook terug in HomeAssistant aan de P1 kant). de 2,7 kWh klopt, maar de 1,48 kWh dus niet

Echter moet de waarde volgens mij zijn het verschil tussen huidige waarde en die om middernacht, voor hoog en voor laag tarief bij elkaar opgeteld toch?
Nu ben ik zelf geen coding-guru... heeft iemand een idee hoe dit aangepast zou moeten worden?

Of zou dat verder geen invloed hebben op de werking van (D)ESS ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/otMPMCHRNoNEjjBiQoieZr7CHvA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MwDGPUVn93LM5laNgFLH8Jt1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eChSHesmplUBNxe4fGst1_WEGOk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WnhhkTE0qMSY8KRhzGYIFGAC.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/09I6Ek6_XyIdExGgZJl3Q_ffa5k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b6hMBs3nM5YFNJr02GIwVnj2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OlSSd49R4lntgBQx0uw3efmeCS8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ojLqm7AzblvosJ5iJ4KvsoGq.jpg?f=user_large

[ Voor 37% gewijzigd door voort4444 op 18-07-2024 09:38 ]

Mako4444

• Enzoz89
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 04-11 06:35
HermanGast schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 22:25:
[...]
Het meeste heb je op je lijst.
Een VE direct USB kabeltje, extra groep in je meterkast en wat bekabeling. Iedere Lynx heeft maar 4 aansluitingen, dus wellicht is een 3e erbij handig. En een 19”rack of kast maakt het netjes.
Beste HermanGast, bedankt voor jouw aanvulling.

• Jeroennus
Pim57 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 00:04:
[...]

Ik heb een trigger op het vermogen ingesteld. Want alleen de EV kan het vermogen (bij mij) boven de 9 kW krijgen.
Ik heb het in HA gedaan, maar kan ook met node-red.

Als vermogen > 9 kW dan MPII = charger only
Als vermogen < 9 kW dan MPII = on
Goede tip, thanks!

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:31
Ik heb een vraag over de AC-OUT uitgangen op mijn installatie. Momenteel met in een Multiplus 2 GX 48/5000 en een Multiplus 2 48/5000 in parallel draaien. Een ET112 zit achter de hoofdschakelaar. Dit recent gedaan omdat mijn zonnesysteem op piekvermogen ongeveer 7200 watt aantikt en ik dan de volledige zonnestroom in de accu kan stoppen. Het draait perfect, in VRM ziet het er uit als 1 systeem. Heb nu beide multiplussen aangesloten met 2 aparte en even qua lengte 6mm2 kabels richting de meterkast met beiden een eigen 20a groep. Mijn hoofdzekering is 40a.

Maar; eigenlijk kom ik wat groepen tekort voor bijvoorbeeld een laadpaal, deze zit vlak naast de Victron. Ik zit te denken hoe ik gebruik kan maken van de 2 AC-OUT’s. Maar; stel de victron is vol aan het laden, en ik zet de 1 fase laadpaal aan via de AC-OUT2. Snapt de multiplus dan dat hij wat rustiger moet gaan laden om de 20a groepen niet te overbelasten? En kan ik ook instellen dat hij de stroom via de AC-OUT2 alleen uit het net pakt?

Het belangrijkste om te weten voor mij is dat de multiplus het eigen vermogen afregelt.

Is het verder het beste om de ac-out2 van beiden multiplussen te combineren naar 1 aansluiting? Of kan ik aan de ene ac-out2 bijvoorbeeld de laadpaal van 16a hangen en op de andere ac-out2 een jacuzzi en maakt het niet uit of je ze combineert. En is het wenselijk of juist niet om er nog een aardlekautomaat tussen te hangen. Of hoeft dit niet aangezien de victrons al eigen automaten hebben.

• Dennis4b
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 14-11-2024
Misschien begrijp ik de vraag niet helemaal, excuses in dat geval.
vanWalsum schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:30:
Maar; eigenlijk kom ik wat groepen tekort voor bijvoorbeeld een laadpaal, deze zit vlak naast de Victron. Ik zit te denken hoe ik gebruik kan maken van de 2 AC-OUT’s. Maar; stel de victron is vol aan het laden, en ik zet de 1 fase laadpaal aan via de AC-OUT2. Snapt de multiplus dan dat hij wat rustiger moet gaan laden om de 20a groepen niet te overbelasten? En kan ik ook instellen dat hij de stroom via de AC-OUT2 alleen uit het net pakt?

Het belangrijkste om te weten voor mij is dat de multiplus het eigen vermogen afregelt.
In parallel is parallel. Als het goed is heb je ergens aangegeven wat jouw AC zekering is, en als je die op 40A zet zou de MP daaronder moeten blijven (als geheel, dus de parallele MPs zouden dat altijd evenredig moeten doen, dus nooit eentje 25A en eentje 15A oid, daarom is het gebruik van identieke bekabeling hier belangrijk).

AC-OUT-2 is altijd juist alleen net, en bij stroomuitval wordt deze ook uitgeschakeld. AC-OUT-1 blijft verder lopen. Of bedoel je iets qua peak shaving, dat je 40A uit het net plus bv 20A uit de batterij voor 60A gebruik kan trekken ?

Er zit verder geen verschil in AC-OUT-1 en AC-OUT-2, alleen dat eentje verder loopt bij stroomuitval en eentje niet.
Is het verder het beste om de ac-out2 van beiden multiplussen te combineren naar 1 aansluiting? Of kan ik aan de ene ac-out2 bijvoorbeeld de laadpaal van 16a hangen en op de andere ac-out2 een jacuzzi en maakt het niet uit of je ze combineert. En is het wenselijk of juist niet om er nog een aardlekautomaat tussen te hangen. Of hoeft dit niet aangezien de victrons al eigen automaten hebben.
In parallel is parallel. De 2 AC-OUT-1's (dus AC-OUT-1+AC-OUT-1 op de beide multiplussen, en AC-OUT-2+AC-OUT-2) zijn wat dat betreft identiek en moeten juist samengesloten worden voordat ze naar de gebruikers gaan? Ik denk niet dat je daar 2 onafhankelijke circuits van kunt maken? Dit doe je als je meerdere fases hebt.

Aardlek: normaal gesproken heb je 2 scenarios:

* ESS via AC-IN-1, in dit geval doen de aardlekken in de groepenkast gewoon hun werk. Maar, als je een noodstroomstopcontactje aan AC-OUT-1 hangt moet deze een eigen aardlek hebben omdat bij stroomuitval de stroom niet meer via jouw groepenkast (aardlekken) loopt. Daar kun je een combinatie aardlek-zekering voor gebruiken.

* ESS door het huis aan AC-OUT-1 te hangen (en dus ook bij stroomuitval verder te draaien). In dit geval is het echter gebruikelijk dat de AC-OUT-1 via een schakelaar bij de input van jouw groepenkast komt en dus alsnog via de aardlekken naar de verschillende groepen loopt.

Dit kun je altijd even controleren met een dipol (?), knopjes drukken om te zien of de aardlek ingrijpt, met en zonder netstroom enz.

[ Voor 1% gewijzigd door Dennis4b op 18-07-2024 09:55 . Reden: verduidelijk dat ik niet bedoel dat AC-OUT-1 en AC-OUT-2 gecombineerd moeten worden ]

• Jazsie
Ik doe de regeling zelf en haal het vermogen van de laadpaal eraf. EV laden zal dus altijd uit het net (of PV panelen bij overschot) komen ongeacht de laadsnelheid.

Mocht je dus al zelf aansturen via NodeRed oid dan zou je dit ook kunnen toepassen.

• RikHa
vanWalsum schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:30:
Maar; stel de victron is vol aan het laden, en ik zet de 1 fase laadpaal aan via de AC-OUT2. Snapt de multiplus dan dat hij wat rustiger moet gaan laden om de 20a groepen niet te overbelasten?
In VE Configure heb je als het goed is voor beide omvormers aangegeven in de General tab dat de "AC input current limit" voor beiden 20 A is. En als je dan een vinkje ernaast zet bij "Overuled by remote" kun je achteraf simpel via de Cerbo of VRM dat getal (je ziet daar dan 40 A staan) veranderen desgewenst.
En kan ik ook instellen dat hij de stroom via de AC-OUT2 alleen uit het net pakt?
Nee. Als de AC out 2 ingeschakeld is dan is hij doorverbonden met AC out 1. Daar valt dus niks apart aan te regelen.
Is het verder het beste om de ac-out2 van beiden multiplussen te combineren naar 1 aansluiting? Of kan ik aan de ene ac-out2 bijvoorbeeld de laadpaal van 16a hangen en op de andere ac-out2 een jacuzzi en maakt het niet uit of je ze combineert.
Knoop ze eerst aan elkaar. Anders was je hele exercitie om alle kabellengtes hetzelfde te houden voor niets. Daarna kun je weer splitsen en de laadpaal en jacuzzi ieder een eigen groep geven.
En is het wenselijk of juist niet om er nog een aardlekautomaat tussen te hangen. Of hoeft dit niet aangezien de victrons al eigen automaten hebben.
Het is niet alleen wenselijk maar een must. Althans als je aardlek wilt hebben in eilandbedrijf, immers is de Multiplus dan losgekoppeld van de aardlekschakelaar. Let op, ook de AC out 1 dient een eigen aardlek te hebben om dezelfde reden. Zoals @Dennis4b aangeeft is de AC out 2 gelijkgeschakeld met de AC in. In die configuratie heb je er dus precies niks aan. Je kunt de relais eigenlijk naar hartenlust laten schakelen door gebruik te maken van een Relay assistant. Je kunt het ook zo maken dat de AC out 2 schakelt op een dry contact (Aux 1 of 2). Dan kun je helemaal alles schakelen. Maar let op: beide AC out 2 moeten gelijk schakelen.

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:31
Oké, dank @Dennis4b en @RikHa!

Wat ik dan ga doen is kabels trekken van de ac-out1 en de ac-out2. Ik voeg de beide outs-1 samen en beide outs-2 samen en geef ze een eigen groepenkastje/verdeler. De 1 kan ik dan altijd nog wat later gebruiken, bijvoorbeeld de routers voeden bij stroom uitval, en van de out-2 maak ik een eigen kastje waar ik weer 40a ruimte heb.

Ik heb inderdaad aangegeven dat mijn hoofdzekering 40a is en dat de multiplussen elk apart op 20a zijn afgezekerd. Zoals ze nu samen werken zie ik ze ook echt als 1 apparaat.

Fijn! Zo kan ik dus zonder nog extra kabels te gaan trekken wat extra ruimte maken zonder de boel te overbelasten.

• RikHa
[...]

Ik bedoelde hier uiteraard om het ONTladen te bespoedigen.

Het volgende heb ik bedacht en getest; in de Cerbo relais 1 geconfigureerd als generator start/stop. Instelling 'bij meer dan 220 A -> start generator (sluit relais 1)'. Vervolgens een kabeltje naar aux 1 van de Multiplussen. In de Multiplussen relay assistant ingesteld als volgt; aux 1 closed en AC in heeft langer dan 120 sec spanning -> sluit AC out 2. En om weer te openen hetzelfde maar dan is die 120 seconden, 0 seconden.

Dat werkt prima! Maar... de Multi's pikken het niet. Die weten niet waar die stroom op AC out 2 opeens vandaan komt en regelen terug naar 0. Daardoor opent ook AC out 2 uiteraard en het riedeltje begint weer van voor af aan. Gaat dus niet. Jammer maar helaas. Terwijl ik dit schrijf vraag me trouwens af of het niet het ESS / Cerbo is die dit veroorzaakt.

Ik zal vandaag eens proberen extra terug te leveren rechtstreeks aan de AC in kant. Er ligt hier vast nog wel een relais waar ik dan het signaaltje van de Cerbo voor gebruik. Het resultaat zal ik weer posten. Zal mij benieuwen...

• Jazsie
Terug leveren aan de AC OUT is het zelfde als PV opwek. Dat vermogen moet je dus erbij optellen bij het aansturen om te ontladen.

Doe je via de AC IN zijde terug leveren, dan wordt dit niet door de MP2 herkend mits je het voor de kWh meter zet mocht je deze gebruiken voor de MP2.

Als je zelf de aansturing doet dan is het makkelijkst in NodeRed (of waar je de aansturing doet) je "PV opwek" erbij op te tellen bij het ontlaad vermogen.

• RikHa
Jazsie schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 08:25:
Terug leveren aan de AC OUT is het zelfde als PV opwek. Dat vermogen moet je dus erbij optellen bij het aansturen om te ontladen.

Doe je via de AC IN zijde terug leveren, dan wordt dit niet door de MP2 herkend mits je het voor de kWh meter zet mocht je deze gebruiken voor de MP2.

Als je zelf de aansturing doet dan is het makkelijkst in NodeRed (of waar je de aansturing doet) je "PV opwek" erbij op te tellen bij het ontlaad vermogen.
Nou @Jazsie , ik wilde net mijn post hierboven aan gaan passen want nu probeer ik hetzelfde met de relais nog aangekoppeld maar zonder die extra omvormers. Er gebeurd dus feitelijk niks want er zit niks aan AC out 2 nu maar het gedrag is hetzelfde. Zodra de AC outs 2 sluiten stopt het terugleveren onmiddelijk, relais opent en het begint opnieuw. De vraag is nu natuurlijk, waardoor stopt het terugleveren???

Wie denkt er mee?

Aanvulling: test zonder kabeltje Cerbo -> MP's dus alleen Cerbo schakelt. Gebeurd niks, blijft terugleveren.
Test 2: aux 1 handmatig sluiten -> terugleveren stopt onmiddelijk. :?

[ Voor 8% gewijzigd door RikHa op 19-07-2024 08:40 ]

• Jazsie
Lijkt mij dat je iets mist/niet klopt met je configuratie.

Alleen begrijp ik niet helemaal waarom je AC outs wilt sluiten? Ik gebruik de AC outs ook niet en die staan in de configuratie ook op disabled. Verder doe je er dan ook niets mee?

Waarom stuur je niet gewoon je 2 omvormers aan via je Cerbo dat wanneer je op vol vermogen aan het ontladen bent met de MP2 de andere 2 omvormers ook "aan springen"?

Sluit ze verder aan op de AC-IN en je bent klaar :).

• RikHa
Jazsie schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 09:11:
Lijkt mij dat je iets mist/niet klopt met je configuratie.
Dit zijn de instellingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HZUS4OBCsN8lJNE0VCkXd-wHFe8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NbaiBA7y9VIgobPyxbLdQyfx.png?f=user_large
Alleen begrijp ik niet helemaal waarom je AC outs wilt sluiten? Ik gebruik de AC outs ook niet en die staan in de configuratie ook op disabled. Verder doe je er dan ook niets mee?

Waarom stuur je niet gewoon je 2 omvormers aan via je Cerbo dat wanneer je op vol vermogen aan het ontladen bent met de MP2 de andere 2 omvormers ook "aan springen"?
Mijn AC out 1 is de noodstroom, daar kan ik desgewenst alles op laten draaien. AC out 2 gebruik ik nog niet en wil dat hier dus voor gebruiken. De relais zijn er en als ik spanning op die omvormers zet gaan ze leveren. En om me nou helemaal te gaan verdiepen in hoe ik die habbiebabbie omvormers aan kan sturen, daar heb ik weinig trek in.

• Jazsie
Ahh, dus wanneer je OmeAli omvormers spanning heeft gaat deze automatisch terugleveren...

Maar ik zie dat bij die OmeAlie omvormers een CT clamp zit die het vermogen regelt van de omvormer.
Ik zou dan de CT clamp andersom op de AC-IN zetten zodat terugleveren = vebruik volgens de OmeAli omvormer. Wanneer jij dan met 2kW aan het terugleveren bent zal de OmeAli omvormer ook evenredig gaan terugleveren tot aan het max vermogen. Dan doe je ook niet op de harde manier afschakelen.

AC OUT 2 zou je inderdaad kunnen gebruiken voor je OmeAli omvormer alszijnde "AC IN" in altijd aan "mode".
Hoewel ik hier toch de voorkeur zou geven aan de AC-IN zijde.

Mbt je instellingen; Je tweede regel zal infeite nooit getriggerd worden want AC1 blijft altijd actief aangezien je die gebruikt? Verder zou ik als test die 1 seconden delay bij input wat hoger zetten. Afhankelijk van je setup kan dat wel eens storen.

• Charm
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 01-03 20:51
Mijn JK BMS gaat op enig moment verkeerde stroomwaardes rapporteren. De situatie is als volgt:

Mijn ESS bestaat uit een MP2 5000/48, Cerbo GX, drie MPPT laders en een DIY 15kWh accu met JK BMS 200A en 2A active balancer. Het solar vermogen ligt rond de 4500Wp. De BMS is ingesteld als batterij monitor.

Deze configuratie werkt goed en betrouwbaar totdat op enig moment de accu's vol zijn, de MP2 alle zonne-energie gaat terugleveren, en de ventilatoren (van de MP2) op vol vermogen draaien. De BMS gaat dan plotseling foutieve stroomwaarden rapporteren die totaal afwijken van de werkelijke accustroom (gemeten met een stroomtang).

Dit is ook goed te zien in VRM: er lijkt dan meer energie het systeem binnen te komen dan er uit gaat.

Zodra de ventilatoren minder hard gaan draaien, normaliseert alles weer.

Zou dit worden veroorzaakt door EMI van de inverter? Is dit fenomeen bekend bij de community en welke oplossingen zijn hiervoor beschikbaar?

Ik heb met een scoop op de DC-uitgang van de accu gekeken en zag daar minimale noise. En verder heb ik professionele datakabels in gebruik inclusief een (echte ;-)) Victron CanBMS kabel.

Dank

• RikHa
Jazsie schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 10:00:
Ahh, dus wanneer je OmeAli omvormers spanning heeft gaat deze automatisch terugleveren...
Ja, net als elke andere PV omvormer. (OmeAli omvormer :*) )
Maar ik zie dat bij die OmeAlie omvormers een CT clamp zit die het vermogen regelt van de omvormer.
Ik zou dan de CT clamp andersom op de AC-IN zetten zodat terugleveren = vebruik volgens de OmeAli omvormer. Wanneer jij dan met 2kW aan het terugleveren bent zal de OmeAli omvormer ook evenredig gaan terugleveren tot aan het max vermogen. Dan doe je ook niet op de harde manier afschakelen.
Slim! Ik ga proberen of dat lukt.

Edit: Wordt alleen spannend als ik de PV naar AC out schakel...
AC OUT 2 zou je inderdaad kunnen gebruiken voor je OmeAli omvormer alszijnde "AC IN" in altijd aan "mode".
Hoewel ik hier toch de voorkeur zou geven aan de AC-IN zijde.
AC in wordt het!
Mbt je instellingen; Je tweede regel zal infeite nooit getriggerd worden want AC1 blijft altijd actief aangezien je die gebruikt? Verder zou ik als test die 1 seconden delay bij input wat hoger zetten. Afhankelijk van je setup kan dat wel eens storen.
Die eerste regel had ik erin gezet voor het geval er geen netspanning is. Dat gebeurd hier 1 of 2 keer per jaar. En dan staat dat ding wellicht te leveren en ik weet niet of hij door middel van frequentie verhoging afschakelt. Extra veiligheidje dus.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Charm schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 10:38:

Zou dit worden veroorzaakt door EMI van de inverter? Is dit fenomeen bekend bij de community en welke oplossingen zijn hiervoor beschikbaar?
EMI zou kunnen, maar waarschijnlijk niet van de fans zelf. Er is immers flinke correlatie tussen fansnelheid en de geschakelde stroom en vooral de laatste levert flinke veranderende velden op.
Je kunt kijken of je met een externe fan of met de fans handmatig aangestuurd (bv fans voluit op deellast) een verandering in gedrag ziet.
Het kan ook een samplingprobleem zijn (te weinig filtering, harmonische van de schakelfrequentie onder vollast van de Multiplus dicht bij de samplingfrequentie van het BMS).

Met een scoop kun je met 3-4 windingen koperdraad op jacht naar een stoorbron. Het is wel lastig dat je niet weet welke frequentie je zoekt.

Mitigatie:
Geen ground loops via de communicatiekabels?
Zit je BMS in een geaarde/vereffende stalen kast?
(Ferrietkernen over alle kabels) verwacht ik geen wonderen van, dan moet je scoop wat oppikken.

Bij een samplingprobleem is oplossen lastiger. Dan is het iets voor JK support of moet je echt op de print zelf kijken wat er gebeurt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• RikHa
Charm schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 10:38:
Mijn JK BMS gaat op enig moment verkeerde stroomwaardes rapporteren. De situatie is als volgt:

Mijn ESS bestaat uit een MP2 5000/48, Cerbo GX, drie MPPT laders en een DIY 15kWh accu met JK BMS 200A en 2A active balancer. Het solar vermogen ligt rond de 4500Wp. De BMS is ingesteld als batterij monitor.

Deze configuratie werkt goed en betrouwbaar totdat op enig moment de accu's vol zijn, de MP2 alle zonne-energie gaat terugleveren, en de ventilatoren (van de MP2) op vol vermogen draaien. De BMS gaat dan plotseling foutieve stroomwaarden rapporteren die totaal afwijken van de werkelijke accustroom (gemeten met een stroomtang).

Dit is ook goed te zien in VRM: er lijkt dan meer energie het systeem binnen te komen dan er uit gaat.

Ik heb met een scoop op de DC-uitgang van de accu gekeken en zag daar minimale noise. En verder heb ik professionele datakabels in gebruik inclusief een (echte ;-)) Victron CanBMS kabel.

Dank
DC ripple? Kun je zien in VE configure. Als dat zo is, Wat zijn je kabeldiktes? Zijn alle verbindingen in orde? Ter verduidelijking, daar moet ik als eerste aan denken omdat de ventilatoren hard draaien als het gebeurd. Dan wordt er dus veel stroom uit de batterij gehaald. Hoeveel? En hoeveel doen de MPPT's dan nog? En heb je weleens een shunt ertussen gezet om te kijken wat er dan gebeurd?

[ Voor 8% gewijzigd door RikHa op 19-07-2024 12:18 ]

• RikHa
Klein testje nog gedaan. Assistant zegt nu close AC out 2 bij gesloten aux1 na 5 seconden. Over AC in niks meer. Opmerkelijk is nu dat het vreemde gedrag onmiddelijk optreedt als aux1 wordt gesloten en niet 5 seconden wacht tot AC out 2 daadwerkelijk sluit. We kunnen dus uitsluiten dat het komt door terugleveren via AC out ofzo. 't Wordt steeds vreemder.

• Charm
Proton_ schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 12:03:
[...]

EMI zou kunnen, maar waarschijnlijk niet van de fans zelf. Er is immers flinke correlatie tussen fansnelheid en de geschakelde stroom en vooral de laatste levert flinke veranderende velden op.
Je kunt kijken of je met een externe fan of met de fans handmatig aangestuurd (bv fans voluit op deellast) een verandering in gedrag ziet.
Het kan ook een samplingprobleem zijn (te weinig filtering, harmonische van de schakelfrequentie onder vollast van de Multiplus dicht bij de samplingfrequentie van het BMS).

Met een scoop kun je met 3-4 windingen koperdraad op jacht naar een stoorbron. Het is wel lastig dat je niet weet welke frequentie je zoekt.

Mitigatie:
Geen ground loops via de communicatiekabels?
Zit je BMS in een geaarde/vereffende stalen kast?
(Ferrietkernen over alle kabels) verwacht ik geen wonderen van, dan moet je scoop wat oppikken.

Bij een samplingprobleem is oplossen lastiger. Dan is het iets voor JK support of moet je echt op de print zelf kijken wat er gebeurt.
Dank voor deze tips! De BMS zit in een metalen kast en die was nog niet geaard. Inmiddels is dat opgelost en kan ik het effect ervan gaan bekijken, Helaas was de zon vandaag niet krachtig genoeg en dus waren er geen problemen. Ferrietkernen om de kabels heb ik als volgende optie staan. Ik heb wat van die dingen verzameld (alleen waar liggen ze ook al weer ;) ). Ground loops zijn er niet; hiermee had ik al rekening gehouden.

• Charm
RikHa schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 12:12:
[...]

DC ripple? Kun je zien in VE configure. Als dat zo is, Wat zijn je kabeldiktes? Zijn alle verbindingen in orde? Ter verduidelijking, daar moet ik als eerste aan denken omdat de ventilatoren hard draaien als het gebeurd. Dan wordt er dus veel stroom uit de batterij gehaald. Hoeveel? En hoeveel doen de MPPT's dan nog? En heb je weleens een shunt ertussen gezet om te kijken wat er dan gebeurd?
Dank voor je bijdrage. Ik heb geen enkele DC Ripple warning of -error melding gehad tot nu toe. Inmiddels heb ik mijn MK3-USB adapter binnen en kan ik met VEconfig gaan kijken.

De kabels lengtes: van accu naar Lynx: 1.2m@70mm2, van MPPT RS 450/100 naar Lynx: 0.80@50mm2 en van de inverter naar Lynx: 0.75m@50mm2. De derde MPPT laat ik even buiten beschouwing want die speelt een hele kleine rol.

Ik heb alleen DC coupled PV's. Het probleem treedt op wanneer de accu zo goed als vol is (laadstroom <<) en alle PV vermogen via de inverter gaat lopen, deels naar de load en verreweg het grootste deel naar het Grid. De DC ingangsstroom van de inverter kan dan de 80A overschrijden.

Ik heb geen andere shunt. Aanschaf hiervan wordt overwogen wanneer de andere opties zijn uitgeput.

• GertjanDH
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-05 22:26
RikHa schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 15:14:
Klein testje nog gedaan. Assistant zegt nu close AC out 2 bij gesloten aux1 na 5 seconden. Over AC in niks meer. Opmerkelijk is nu dat het vreemde gedrag onmiddelijk optreedt als aux1 wordt gesloten en niet 5 seconden wacht tot AC out 2 daadwerkelijk sluit. We kunnen dus uitsluiten dat het komt door terugleveren via AC out ofzo. 't Wordt steeds vreemder.
Kijk eens op je led display van je 3 Victron. Hebben ze alle drie de zelfde status wanneer je aux1 schakelt?

Ik heb een soort gelijk probleem gehad. Wanneer je AC out 2 via programmable relay uitschakelt. Dan kwam de betreffende Victron omvormer in Inverting mode.(die de leds) Hierdoor kreeg ik vreemde laad en ontlaad vermogens.

• RikHa
GertjanDH schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 07:01:
[...]

Kijk eens op je led display van je 3 Victron. Hebben ze alle drie de zelfde status wanneer je aux1 schakelt?

Ik heb een soort gelijk probleem gehad. Wanneer je AC out 2 via programmable relay uitschakelt. Dan kwam de betreffende Victron omvormer in Inverting mode.(die de leds) Hierdoor kreeg ik vreemde laad en ontlaad vermogens.
Even geprobeerd. Er veranderd niks aan de LED's.

• RikHa
Jazsie schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 10:00:

Geprobeerd. Maar dit gaat niet omdat de PV van de MPPT wordt teruggeleverd wegens accu vol. Dan denkt de OmeAli HabbieBabbie omvormer dat hij aan de gang moet wat niet zo is uiteraard. Je kunt ook geen drempelwaarde ingeven in die dingen. 0 = 0.

Dan heb ik nog wat verder getest met AC out 2. Relay assistant zo simpel mogelijk ingesteld. Als aux1 gesloten dan sluit AC out 2. Dat werkt maar de Multi's weigeren dan terug te leveren. Heel vreemd. Getest met grid setpoint - 15 kW maar niks. Aux1 open en hup daar gaat ie weer.

• stefaantje
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19:28
Hey Victron-experts, vraag van een Victron-leek:

Als ik mij een Multiplus II GX 48V - 3000VA - 35A aanschaf + een kant-en-klare batterij met BMS (bvb Pylontech US5000),
heb ik naast aansluitkabels nog iets meer nodig om een basis (maar wel veilig) ESS-systeem te creëren?
Pagina: 1 ... 24 ... 60 Laatste