Het grote Victron aansturing topic

Pagina: 1 ... 25 ... 60 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-11 01:33
stefaantje schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 19:12:
Hey Victron-experts, vraag van een Victron-leek:

Als ik mij een Multiplus II GX 48V - 3000VA - 35A aanschaf + een kant-en-klare batterij met BMS (bvb Pylontech US5000),
heb ik naast aansluitkabels nog iets meer nodig om een basis (maar wel veilig) ESS-systeem te creëren?
Misschien een energiemeter? Wat is je doel en heb je PV?

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

• djazzy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-11 15:57
En een paar werkschakelaars mag ook niet ontbreken . 230 V en 48 V even snuffelen op B.V amazon
en pak dan gelijk ook 2 stuks batterijkabels met M8 ringkabelschoenen mee :) de korte

uhm tja ik draai intel :) cel 1200 .gforce 2Ti

• stefaantje
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20:17
RikHa schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 19:51:
[...]

Misschien een energiemeter? Wat is je doel en heb je PV?
Ik heb 6 kWp op 4 kW SMA.

Ik heb een Shelly EM waarmee ik aan de hoofdzekering de totale input/output van het huis meet. (Mocht dat gemakkelijker werken, dan wil ik ook wel een P1-meter aanschaffen)

Ik wil graag een deel van mijn overtollige PV-opbrengst opslaan, om 's avonds / 's nachts te gebruiken.

=> Een Multiplus II GX is voor zover ik het begrijp, een all-in-one systeem (excl. kabels, schakelaars, accu) waarmee ik dit kan realiseren?
Ik zie veel opstellingen waarbij er nog een hele reeks extra Victron-modules & aparte zekeringen hangen...?

Daarnaast lijkt het mij ook om in de minder zonnige maanden te kunnen laden/ontladen vh net, afhankelijk van de dynamische prijzen :)

Daarvoor zal ik vermoedelijk best Home Assistant inschakelen?

[ Voor 20% gewijzigd door stefaantje op 20-07-2024 21:58 ]

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:59
stefaantje schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 21:54:
[...]
Daarvoor zal ik vermoedelijk best Home Assistant inschakelen?
Of green mode van Victron zelf. Die haalt ook de prijzen op van de beurzen. Waarbij eerst eigen pv wordt gebruikt/opgeslagen (zo min mogelijk terug leveren) en daarna de marktprijzen dacht ik.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:08
Impossibl3 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 22:37:
[...]

Of green mode van Victron zelf. Die haalt ook de prijzen op van de beurzen. Waarbij eerst eigen pv wordt gebruikt/opgeslagen (zo min mogelijk terug leveren) en daarna de marktprijzen dacht ik.
Helaas werkt Green Mode nog niet optimaal. Hij begint in tegenstelling tot Trade Mode direct met laden als de zon begint te schijnen. Op zo’n dag als vandaag zitten dan mijn accu’s al vol voordat de prijzen naar 0 cent gaan.

Stuur dit nu sinds vandaag met home Assistant waarbij ik tot 12u in de middag zorg dat “disable charge” aan wordt gezet. Dit lijkt te werken.

Heb nu dan ook gewoon ESS aan.

Het is natuurlijk mooier om dit stand alone te doen in Node Red, maar daar snap ik nog geen hout van😀.

[ Voor 6% gewijzigd door vanWalsum op 21-07-2024 09:21 ]

• RikHa
Jazsie schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 09:11:
Lijkt mij dat je iets mist/niet klopt met je configuratie.
Uiteindelijk blijkt dit het inderdaad te zijn. Als je de MP's een grid code meegeeft wordt gelijk een instelling "Use Aux1 as disable FeedIn signal" aangezet. Tja, als je dat niet weet weet kun je zoeken tot je een ons weegt. Op de Victron Community site werd ik hierop gewezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HixtZSnXoFRJ59RzzWr_pMREi-8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f53ynbUR9qsm8TGjsoOUIArm.png?f=fotoalbum_large
Vinkje weg en alles werkt nu zoals ik het voor ogen had. Bedankt een ieder voor het meedenken.

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-11 17:22
Ik hoop dat hier iemand mij misschien verder kan helpen.

Ik heb een Victron Muliplus 24/3000/70.
Ik heb al van alles geprobeerd, maar ik krijg deze niet werkend.
Het is ene 2e hans model en wat ik er van heb begrepen was deze ingebruik met en een server er aan, die hem kon aansturen.
Dat op zonnige momenten de accu geladen werd en als er vraag was en niet genoeg zon, dat dan dit accupakket het over zou nemen.

Er is geen firmware-update volgens het apparaat en draait nu op versie 403
de accu's waren leeg, en daarom starte hij in het begin niet op, daarom zijn de accu's opgeladen met een andere lader.
Hij geeft nu al een maand 95% vol aan.
Hij heeft grid spanning.

Ik heb ook al geprobeerd om de dipswitches aan te passen, maar ook dit lijkt geen effect te hebben.
En bij het schakelaartje wat schakeld tussen aan/uit/alleen laden lijkt ook geen effect te hebben.
als ik hem in de middelste stand zet, gaat hij wel soort van offline.

- Maar als ik nu de grid spanning uitschakel, gaat wat er op de uitgang zit uit.
- hij geeft in het display aan dat hij op laadtype 'Bulk' staat, maar ik zie er geen stroom naar toe lopen als ik het een van de display pagina's kijk.
Waarbij ik wel stroom zie lopen tussenGrid en AC loads (animatie in het display).

Iemand die mij verder kan helpen?

• RikHa
Clumsy Smurf schreef op zondag 21 juli 2024 @ 12:09:
Ik hoop dat hier iemand mij misschien verder kan helpen.

Ik heb een Victron Muliplus 24/3000/70.
Ik heb al van alles geprobeerd, maar ik krijg deze niet werkend.
Het is ene 2e hans model en wat ik er van heb begrepen was deze ingebruik met en een server er aan, die hem kon aansturen.
Dat op zonnige momenten de accu geladen werd en als er vraag was en niet genoeg zon, dat dan dit accupakket het over zou nemen.

Er is geen firmware-update volgens het apparaat en draait nu op versie 403
de accu's waren leeg, en daarom starte hij in het begin niet op, daarom zijn de accu's opgeladen met een andere lader.
Hij geeft nu al een maand 95% vol aan.
Hij heeft grid spanning.

Ik heb ook al geprobeerd om de dipswitches aan te passen, maar ook dit lijkt geen effect te hebben.
En bij het schakelaartje wat schakeld tussen aan/uit/alleen laden lijkt ook geen effect te hebben.
als ik hem in de middelste stand zet, gaat hij wel soort van offline.

- Maar als ik nu de grid spanning uitschakel, gaat wat er op de uitgang zit uit.
- hij geeft in het display aan dat hij op laadtype 'Bulk' staat, maar ik zie er geen stroom naar toe lopen als ik het een van de display pagina's kijk.
Waarbij ik wel stroom zie lopen tussenGrid en AC loads (animatie in het display).

Iemand die mij verder kan helpen?
Is het echt een MultiPlus of een Multiplus II? Hoe oud is dat ding? En heb je al gekeken met VE configure? Er is hoop, die dingen gaan eigenlijk nooit stuk.

• Clumsy Smurf
Hij is al wel een jaar of 10 oud en volgens mij is het een 1, want zie ook nergens een referentie van II.

Ik had eerder al gekeken op hun site, en kreeg zag toen alleen de connect app, waarbij je eigenlijk wordt doorgeleid naar de module of naar de site.

de VE configure, wilde ik proberen, alleen kreeg geen verbinding, dus wil nog even kijken naar een andere kabel.
heb wel alle instellingen een 10 tal keer doorgelopen maar zie daar ook niks vreemds in.

Ik dnek zelf eigenlijk dat hij door de server die er tussen zat dat die misschien heeft gezegd, je hoeft nu even niet te laden, maar dat nergens uitschakelen of vinden op dit apparaat zelf.

Ik heb geen toegang of beheer over de server die voorheen het pakket aanstuurde.

Het liefst zou ik het geheel willen resetten naar default, maar dat kan ik ook nergens vinden.

[ Voor 94% gewijzigd door Clumsy Smurf op 21-07-2024 12:36 ]

• RikHa
Clumsy Smurf schreef op zondag 21 juli 2024 @ 12:31:
de VE configure, wilde ik proberen, alleen kreeg geen verbinding, dus wil nog even kijken naar een andere kabel.
Welke kabel heb je gebruikt? Je hebt deze nodig:

https://www.victronenergy.com/accessories/interface-mk3-usb

Tenminste, als die MP een VE.bus heeft.
heb wel alle instellingen een 10 tal keer doorgelopen maar zie daar ook niks vreemds in.
Hoe heb je die bekeken?
Ik dnek zelf eigenlijk dat hij door de server die er tussen zat dat die misschien heeft gezegd, je hoeft nu even niet te laden, maar dat nergens uitschakelen of vinden op dit apparaat zelf.
Dat denk ik niet.
Ik heb geen toegang of beheer over de server die voorheen het pakket aanstuurde.
Is niet nodig.
Het liefst zou ik het geheel willen resetten naar default, maar dat kan ik ook nergens vinden.
Is ook niet nodig waarschijnlijk. Eerst maar eens kijken welke FW erop staat.

• Clumsy Smurf
@RikHa
Aan de achterzijde van het display zitten een aantal poorten, zoals ethernet en ook voor de VE-bus.
Maar er zit ook een USB-B aansluiting op, ik had dus een USB-b kabel in de victron gestoken en de andere kant in de laptop, maar er gebeurt dan niks. (ook niet een geluid van nieuw USB apparaat)

Heb niet gekeken naar deze usb interface waar jij naar refereerd, wilde eigenlijk wel eerst weten of het apparaat ook wel echt werkt.

Het apparaat heeft een display die op het apparaat zelf te bedienen is en dis zelfde display is via netwerk te benaderen/bedienen als ik naar zijn IP adres ga.

Dit geeft het apparaat weer als ik kijk bij Device
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fsuzzDIbCS5xKBc5ip4oFw1TSKc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZqWpRMgu0kDYx0w3Evz7zvcW.png?f=user_large

• RikHa
Clumsy Smurf schreef op zondag 21 juli 2024 @ 13:53:
@RikHa
Aan de achterzijde van het display zitten een aantal poorten, zoals ethernet en ook voor de VE-bus.
Maar er zit ook een USB-B aansluiting op, ik had dus een USB-b kabel in de victron gestoken en de andere kant in de laptop, maar er gebeurt dan niks. (ook niet een geluid van nieuw USB apparaat)

Heb niet gekeken naar deze usb interface waar jij naar refereerd, wilde eigenlijk wel eerst weten of het apparaat ook wel echt werkt.

Het apparaat heeft een display die op het apparaat zelf te bedienen is en dis zelfde display is via netwerk te benaderen/bedienen als ik naar zijn IP adres ga.

Dit geeft het apparaat weer als ik kijk bij Device
[Afbeelding]
Dan heeft de MP kennelijk al een GX aan boord. Heb je een VRM account aangemaakt voor dat ding? Dan heb je geen MK3 kabel nodig.

• Clumsy Smurf
Hoi RikHa,

Uh ja ik heb ook een VRM account, alleen heb ik het idee dat het meer een interface is voor de gebruiker met statestieken maar kun je volgens mij weinig instellingen aanpassen.

• RikHa
Clumsy Smurf schreef op zondag 21 juli 2024 @ 14:07:
Hoi RikHa,

Uh ja ik heb ook een VRM account, alleen heb ik het idee dat het meer een interface is voor de gebruiker met statestieken maar kun je volgens mij weinig instellingen aanpassen.
Mooi. Eerst die GX maar eens updaten. Ga naar settings -> firmware -> online updates. Zet nu auto update op check only. Dan Check for updates, press to check. Als dat goed gaat doe je de update.

Ga dan naar je installatie in VRM -> device list -> firmware update en volg de stappen. Hopelijk is de FW recent genoeg om te kunnen updaten via VRM.

• Clumsy Smurf
de eerste stap wil hij al niet verder, hij zegt dat hij al de laatste versie heeft, ongeacht of ik auto update aan of uit heb staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rc5prfYd8jMa-PRYtq95OyB6P8Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qnjec2lPVIoyUSPGuimow6NZ.png?f=user_large
Zou een offline update misschien mogelijk zijn?
Al staan er volgens mij op de site geen firmware's, van wat ik zag.

[ Voor 15% gewijzigd door Clumsy Smurf op 21-07-2024 14:25 ]

• RikHa
Heeft de GX internet verbinding?

Settings -> WiFi of Settings -> Ethernet

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-11 18:22
Er is wel 'software for old devices' : https://www.victronenergy.nl/support-and-downloads/software

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Clumsy Smurf
Ja hij heeft internet verbind, heb geen firmware er tussen zitten en hij kan ook connecten met 'https://vrm.victronenergy.com'

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Clumsy Smurf schreef op zondag 21 juli 2024 @ 14:07:
Hoi RikHa,

Ik kan via de VRM account zowat elke denkbare instelling in ESS aanpassen.
Je hebt immers op afstand naast het grafische dashboard dan ook toegang tot de instelingen en o.a. de "remote console".

• RikHa
IvoB2 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 14:33:
[...]

Ik kan via de VRM account zowat elke denkbare instelling in ESS aanpassen.
Je hebt immers op afstand naast het grafische dashboard dan ook toegang tot de instelingen en o.a. de "remote console".
Ja maar zijn GX device heeft FW van 8 jaar oud :D .

• IvoB2
Ah, ok maar dan ligt de oorzaak daar en niet bij de mogelijkheden van de VRM.

• RikHa
Clumsy Smurf schreef op zondag 21 juli 2024 @ 14:31:
...heb geen firmware er tussen zitten...
Je bedoelt een keuze mogelijkheid op VRM? Dat zal met te oude firmware te maken hebben dan. Je zult dan dus toch bedraad die FW van zowel de GX als de MP moeten updaten.

• RikHa
IvoB2 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 14:37:
Ah, ok maar dan ligt de oorzaak daar en niet bij de mogelijkheden van de VRM.
Dat denk ik ook.

• Clumsy Smurf
RikHa schreef op zondag 21 juli 2024 @ 14:38:
[...]

Je bedoelt een keuze mogelijkheid op VRM? Dat zal met te oude firmware te maken hebben dan. Je zult dan dus toch bedraad die FW van zowel de GX als de MP moeten updaten.
Sorry verkeerd benoemd, ik bedoelde firewall te zeggen, maar zei firmware.
Dat hij dus niet geblokeerd zou moeten worden door een firewall.

• Clumsy Smurf
Ik ga eens kijken of ik ergens een firmware vandaan kan halen en kijken of dit dan ook offline mogelijk is.

• RikHa
Clumsy Smurf schreef op zondag 21 juli 2024 @ 14:44:
[...]

Sorry verkeerd benoemd, ik bedoelde firewall te zeggen, maar zei firmware.
Dat hij dus niet geblokeerd zou moeten worden door een firewall.
Leesvoer: https://www.victronenergy...versions-explained-EN.pdf

• Clumsy Smurf
Heb ik geprobeerd inderdaad, maar krijg dan geen verbinding, hij vraagt om een com-poort, dus hiermee lijkt het toch dat ik de USB-converter nodig heb en de USB aansluiting in het apparaat niet werkt of hiet niet geschikt voor is.

• Clumsy Smurf
Heb ik inderdaad gelezen en heb de 403 versie, maar toch krijg ik het niet voor elkaar om hem werkend te krijgen.

• Clumsy Smurf
RikHa schreef op zondag 21 juli 2024 @ 14:19:
[...]

Mooi. Eerst die GX maar eens updaten. Ga naar settings -> firmware -> online updates. Zet nu auto update op check only. Dan Check for updates, press to check. Als dat goed gaat doe je de update.

Ga dan naar je installatie in VRM -> device list -> firmware update en volg de stappen. Hopelijk is de FW recent genoeg om te kunnen updaten via VRM.
Ik ga even contact opnemen met Victron, hopelijk kunnen ze mij vertellen of ik offline kan updaten (middels USB) of dat ik beter de USB-converter kan aanschaffen en of die nog wel geupdate kan worden, al heb ik er wel een gezien die een nieuwere fw versie heeft.

• Clumsy Smurf
Iedereen wel bedankt voor het meedenken.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:53

prein2

Monument verduurzamen is leuk

@Clumsy Smurf je hebt twee apparaten:
1. De muktiplus met firmware 403
2. Een ccgx met een 6 haar oude firmware.

Je haalt ze door elkaar.

Je ccgx kun je via internet updaten. Als dat niet kan, kan het met een sd kaart. Een kabeltje is niet mogelijk en ook niet beschikbaar.

De multiplus kun je op twee manieren updaten. Via een mk3 usb kabeltje en de ve configure software op je laptop. Als je ccgx de nieuwe firmware heeft, dan kan het ook remote. Nu dus niet, want dat ondersteunt je 6 jaar oude ccgx firmware niet.

Zie de kastjes zo: de muktiplus is een omvormer, de ccgx is de aansturing ervan. Het zijn twee volledig losse kastjes

• Clumsy Smurf
prein2 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 20:09:
@Clumsy Smurf je hebt twee apparaten:
1. De muktiplus met firmware 403
2. Een ccgx met een 6 haar oude firmware.

Je haalt ze door elkaar.

Je ccgx kun je via internet updaten. Als dat niet kan, kan het met een sd kaart. Een kabeltje is niet mogelijk en ook niet beschikbaar.

De multiplus kun je op twee manieren updaten. Via een mk3 usb kabeltje en de ve configure software op je laptop. Als je ccgx de nieuwe firmware heeft, dan kan het ook remote. Nu dus niet, want dat ondersteunt je 6 jaar oude ccgx firmware niet.

Zie de kastjes zo: de muktiplus is een omvormer, de ccgx is de aansturing ervan. Het zijn twee volledig losse kastjes
Top dank je wel, dit is nu inderdaad wel gelukt.
Heb nu deze link gevonden en daarme deccgx kunnen updaten naar 3.40.

Nu even kijken naar de rest, maar ben hier al heel blij mee.

• RikHa
Clumsy Smurf schreef op zondag 21 juli 2024 @ 20:38:
[...]

Top dank je wel, dit is nu inderdaad wel gelukt.
Heb nu deze link gevonden en daarme deccgx kunnen updaten naar 3.40.

Nu even kijken naar de rest, maar ben hier al heel blij mee.
Ja dat is mooi. Nu de MP, dat is simpel.
RikHa schreef op zondag 21 juli 2024 @ 14:19:
[...]

Stap 1 is, met een omweg gelukt. Nu stap 2 in VRM.

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:06

HermanGast

Exige GT3

Enzoz89 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:23:
[...]

Beste HermanGast, bedankt voor jouw aanvulling.
Hier staat een stap voor stap instructie:
https://batterysupplies.b...k_3x5KVA_PYLONTECH_NL.pdf

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:33
RikHa schreef op zondag 21 juli 2024 @ 11:21:
[...]

Uiteindelijk blijkt dit het inderdaad te zijn. Als je de MP's een grid code meegeeft wordt gelijk een instelling "Use Aux1 as disable FeedIn signal" aangezet. Tja, als je dat niet weet weet kun je zoeken tot je een ons weegt. Op de Victron Community site werd ik hierop gewezen.
[Afbeelding]
Vinkje weg en alles werkt nu zoals ik het voor ogen had. Bedankt een ieder voor het meedenken.
Sneaky one, die wist ik ook niet :9.

Verder zou ik zelf je OmeAli laten werken met de CT klemmen, is toch een nettere oplossing dan keihard de AC kant afschakelen.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• Charm
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 01-03 20:51
RikHa schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 12:12:
[...]

DC ripple? Kun je zien in VE configure. Als dat zo is,
Wanneer ik met VEconfig (via de VE.Bus to USB-C adapter) verbinding maak met de MP2, gaat hij in Off mode. Het lijkt er dus op dat het niet mogelijk is in real-time deze waardes te monitoren. Of zie ik iets over het hoofd?

• RikHa
Jazsie schreef op maandag 22 juli 2024 @ 07:53:
[...]

Sneaky one, die wist ik ook niet :9.

Verder zou ik zelf je OmeAli laten werken met de CT klemmen, is toch een nettere oplossing dan keihard de AC kant afschakelen.
Dat zou ook beter zijn uiteraard maar dat lukt niet doordat ze bij de minste teruglevering gaan compenseren. Daardoor wordt het terugleveren juist meer i.p.v. minder en gaan ze door tot vollast en blijven daar.

Nu schakelen ze aan als er meer dan 220 A uit de batterij wordt getrokken en weer uit als dat onder de 200 komt. Functioneert nu prima maar ben met je eens dat het geen schoonheidsprijs verdient. Echter, gaan ze stuk, dan gaan ze stuk en vervang ik ze door nog 3 Multi's. Kan ik ook met 25A laden op het goedkoopste moment.
Charm schreef op maandag 22 juli 2024 @ 09:45:
[...]

Wanneer ik met VEconfig (via de VE.Bus to USB-C adapter) verbinding maak met de MP2, gaat hij in Off mode. Het lijkt er dus op dat het niet mogelijk is in real-time deze waardes te monitoren. Of zie ik iets over het hoofd?
Je kunt ook met de multimeter op AC voltage meten over de DC aansluiting op je omvormer. Doe dat bij volle belasting dan krijg je een goed idee.

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-11 19:29
!!!!!
@MJ de Bruijn Ik kan je wel kussen. Ik ben al een tijdje bezig met oriënteren op een batterij voor mijn solaredge installatie. Kon nergens buiten die eigen solaredge batterijen en die lg resu vinden wat er dan aan kon. Maar daar ben ik allemaal geen fan van om maar van de prijzen te zwijgen.
Heb de victron ook bezocht nooit gezien dat je die multiplus er tussen kunt hangen!
En nu blijkt er een tweaker nota bene gewoon een heel topic over te hebben, geweldig!
Ik ga dit topic eens goed doorspitten ben een clown las het om software gaat, de hardware zit wel snor.
Vind je MESS oplossing ook mooi als heb ik van dat stukje software geen kaas gegeten.
Ik ga maar eens een verlanglijsje maken voor mijn installatie.
De andere die een bijdrage leveren aan dit topic ook bedankt ik lees met smart en interesse!

• Charm
In de Notification tab van de Remote Console zie ik dat er 's-nachts door de MP2 veel Battery Low Voltage warnings worden gemeld. Dit is onlogisch omdat de accuspanning ruim boven het ingestelde minimum blijft (volgens de MPPT's). Ik heb er dus geen flauw benul van wie of wat deze warnings veroorzaakt.
Maakt de MP2 gebruik van de spanning gemeld door de ingestelde batterij monitor (de JK BMS) of meet hij (ook) op zijn eigen DC klemmen?

• RikHa
toekie schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:06:
!!!!!
@MJ de Bruijn Ik kan je wel kussen. Ik ben al een tijdje bezig met oriënteren op een batterij voor mijn solaredge installatie. Kon nergens buiten die eigen solaredge batterijen en die lg resu vinden wat er dan aan kon. Maar daar ben ik allemaal geen fan van om maar van de prijzen te zwijgen.
Heb de victron ook bezocht nooit gezien dat je die multiplus er tussen kunt hangen!
En nu blijkt er een tweaker nota bene gewoon een heel topic over te hebben, geweldig!
Ik ga dit topic eens goed doorspitten ben een clown las het om software gaat, de hardware zit wel snor.
Vind je MESS oplossing ook mooi als heb ik van dat stukje software geen kaas gegeten.
Ik ga maar eens een verlanglijsje maken voor mijn installatie.
De andere die een bijdrage leveren aan dit topic ook bedankt ik lees met smart en interesse!
Wat wil je met de batterij gaan doen / bereiken? Dat is de vraag die je jezelf eerst moet stellen. Aan de hand daarvan kun je een lijstje maken. En als je dat allemaal hier plempt dan kunnen veel hier je van goede raad voorzien.
Charm schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:07:
In de Notification tab van de Remote Console zie ik dat er 's-nachts door de MP2 veel Battery Low Voltage warnings worden gemeld. Dit is onlogisch omdat de accuspanning ruim boven het ingestelde minimum blijft (volgens de MPPT's). Ik heb er dus geen flauw benul van wie of wat deze warnings veroorzaakt.
Maakt de MP2 gebruik van de spanning gemeld door de ingestelde batterij monitor (de JK BMS) of meet hij (ook) op zijn eigen DC klemmen?
Heb je 's nachts zware belastingen?

• .Erik.
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-01 15:46
vanWalsum schreef op zondag 21 juli 2024 @ 09:20:
[...]

Helaas werkt Green Mode nog niet optimaal. Hij begint in tegenstelling tot Trade Mode direct met laden als de zon begint te schijnen. Op zo’n dag als vandaag zitten dan mijn accu’s al vol voordat de prijzen naar 0 cent gaan.

Stuur dit nu sinds vandaag met home Assistant waarbij ik tot 12u in de middag zorg dat “disable charge” aan wordt gezet. Dit lijkt te werken.

Heb nu dan ook gewoon ESS aan.

Het is natuurlijk mooier om dit stand alone te doen in Node Red, maar daar snap ik nog geen hout van😀.
Ik ben nu zelf aan het testen met gbboptimizer, die pakt automatisch alles van de vrm, misschien ook even het testen waard?

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-11 14:14
Ik was begonnen aan het integreren van mijn HomeWizard energie meters (3 fase en 1 fase varianten) voor grid en PV. Nu heb ik zitten googlen maar dit heeft helaas niet geholpen om iets werkends te krijgen. Heb dit topic ook door gespit en met alle info iets te maken helaas zonder succes, ben een leek als het gaat om linux/NodeRED/MQTT.

Heb deze geïnstalleerd https://github.com/back2basic/dbus-Home-Wizzard-Energy-P1 maar die lijkt niet echt te werken met de andere meters van HomeWizard.

Vervolgens deze https://github.com/freakent/dbus-mqtt-devices geïnstalleerd maar het is mij niet helemaal duidelijk hoe ik daar mee verder moet. Als ik het goed begrepen heb moet ik de HomeWizard API uitlezen met NodeRED dan naar MQTT sturen zodat die weer uitgelezen kan worden door venusOS.

Is er iemand die wat tips kan geven om mij verder te helpen?

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• Charm
RikHa schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:50:

[...]

Heb je 's nachts zware belastingen?
Nee, geen zware belastingen, uitsluitend het standby gebruik van het huis. De minimum batterijspanning (>52V) over die nachtelijke periode zoals door de MPPT's wordt gerapporteerd, ligt ruim boven de warnings-waarde

• RikHa
.Erik. schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:01:
[...]

Ik ben nu zelf aan het testen met gbboptimizer, die pakt automatisch alles van de vrm, misschien ook even het testen waard?
Ik ben erg benieuwd hoe je dat gaat ervaren. Jammer dat het een betaald iets is, dan mag het wel een stukje beter zijn dan DESS. Wat mijn DESS vanochtend nu weer deed:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89jNEsWyoyTncyFVI5voJisiMeE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3SMsPl6iVXLrYi4Qm6Eg0yy0.png?f=fotoalbum_large
Het laatste restje uit de batterij dumpen op de goedkoopste uurtjes terwijl vla erna de prijs veel hoger is (en dan dus duur moeten kopen). |:(

Hou je ons op de hoogte? Stiekem denk ik erover na om in augustus eens GBBoptimizer te gaan proberen.

• RikHa
Charm schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:06:
[...]

Nee, geen zware belastingen, uitsluitend het standby gebruik van het huis. De minimum batterijspanning (>52V) over die nachtelijke periode zoals door de MPPT's wordt gerapporteerd, ligt ruim boven de warnings-waarde
Controleer alle verbindingen. Het moet iets simpels zijn lijkt mij.

• Charm
Net als vele anderen, wilde ook ik het overschot aan zonne-energie gebruiken om onze (close-in) boiler op te warmen. Alleen ligt er geen aparte kabel van de MP2 naar die boiler en dus moest ik op zoek naar een alternatief.

Wij hebben in ons huis een Tuya/Zigbee netwerkje waarmee de boiler op gezette tijden wordt ingeschakeld. De boiler is aangesloten op een Tuya WIFI stekker en kan zo remote worden bediend. Om dat vanuit het ESS te kunnen doen, moest er een interface worden gerealiseerd naar dat Tuya/Zigbee netwerk.

Ik heb daarvoor bij Ali drie Zigbee deur/raamsensoren gekocht die ik zodanig heb gemodificeerd dat ze in plaats van een magneet door een extern relaiscontact kunnen worden geactiveerd. Ze worden gevoed door een mini buck convertor (12V->3.6V) die tezamen met de sensoren in een kabelgoot zijn gemonteerd.

Eén wordt nu gebruikt om de boiler in- en uit te schakelen via een Assistent die het 'primary programmable relay' (of alarmcontact of AUX Relais of..... Victron is helaas niet consequent in naamgeving) bestuurt op basis van de SOC.

Misschien brengt dit anderen op ideeën.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5b96nSAiCTiOX9LgVkkI4z0JnsA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WgBzlWHvK26RhVpxbRqUufA2.jpg?f=fotoalbum_large

• .Erik.
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-01 15:46
RikHa schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:08:
[...]

Ik ben erg benieuwd hoe je dat gaat ervaren. Jammer dat het een betaald iets is, dan mag het wel een stukje beter zijn dan DESS. Wat mijn DESS vanochtend nu weer deed:

[Afbeelding]
Het laatste restje uit de batterij dumpen op de goedkoopste uurtjes terwijl vla erna de prijs veel hoger is (en dan dus duur moeten kopen). |:(

Hou je ons op de hoogte? Stiekem denk ik erover na om in augustus eens GBBoptimizer te gaan proberen.
Hmm wel vreemd inderdaad, misschien een fout in de forecasting?

Ik ben zelf ook nog aan het rondkijken, heb de victron software zelf niet gebruikt dus ik kan zelf de vergelijking niet maken maar tot nu toe ziet alles er goed uit. Miste in Gbboptimizer een optie om ook een max battery discharge in te voeren, dus had even contact met de ontwikkelaar via discord. 3 Uur later had hij een update gedaan, en kon ik de nieuwe optie gebruiken.

Als het goed is kun je het 14 dagen gratis proberen, en je kunt ook in de "Test mode" blijven om te kijken wat ie doet zonder dat hij daadwerkelijk commando's naar de omvormer stuurt.

• Clumsy Smurf
RikHa schreef op maandag 22 juli 2024 @ 06:45:
[...]

Ja dat is mooi. Nu de MP, dat is simpel.

[...]

Stap 1 is, met een omweg gelukt. Nu stap 2 in VRM.
Had ik wel gehoopt ja, maar 'Not updatable (1342)' zou dat dan beteken dat het te oud is of een instelling die toch niet goed staat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BID6TO1JtRyC6v_sD9DJA1F1QL4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JsEOagY3P8zK5jvAcOzOD3vb.png?f=fotoalbum_large

nice:
5. Trouble shooting
Error 1341 Not updatable

Typically shows when it is not a Victron product.
Error 1343 Not updatable: Blacklisted

See limitations chapter above. The product you are trying to update cannot be updated remotely.

maar staat niks tussen over Error 1342

[ Voor 17% gewijzigd door Clumsy Smurf op 22-07-2024 16:55 ]

• Charm
Charm schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:41:
Beste mensen,
mijn ESS bestaat uit een MP2 5000/70, een Cerbo GX, MPPT 150/35, een Smart Solar MPPT 450/100-Tr en een DIY 15kW battery pack met een JK-BMS met een 2A active balancer. De AC Out 1 en 2 zijn (nog) niet aangesloten en dus loopt de regeling via AC-In. Dat loopt goed voor zover ik het nu kan overzien.

De Absorption voltage ligt rond de 57V en de float voltage rond de 54V. De JK BMS is als battery monitor ingesteld en deelt deze waarden met de rest van het systeem. So far so good.

Het volgende vreemde gedrag doet zich nu voor: zodra de Absorption voltage is bereikt en de absorption timer is afgelopen, wordt de batterij sterk ontladen (en de energie het net ingepompt) totdat de float voltage is bereikt. Als dat voltage is bereikt wordt na afloop van de float timer de batterij weer opgeladen en begint alles weer van voren af aan.

Hier begrijp ik eigenlijk niets van.

Het systeem is nieuw en ik ben nog steeds veel aan het lezen over deze materie maar dit gedrag overvalt me. Graag tips in welke richting ik moet zoeken om dit onder controle te krijgen! Dank en groet
Voor de statistieken: volgens Victron is dit 'normaal' systeemgedrag. Zodra de absorptiespanning wijzigt naar de (lagere) float-spanning, gaat de inverter als een gek de accu ontladen (en de energie in het net pompen) totdat de float-spanning is bereikt.
Ikzelf zou verwachten dat het laden wordt gestopt totdat door natuurlijke ontlading (door de belasting) de float-spanning is bereikt waarna het laadproces deze spanning probeert te handhaven. Het werkt hier dus anders vandaar mijn verbazing.

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:45
[...]
Je kunt gbboptimizer gratis mee laten lopen met je Victron systeem als je gbb in “test mode” zet. :)

Zo kun je zien of gbb zaken anders zou doen dan dess. En of je die paar euro die gbb per maand rekent terug kan verdienen. >:)

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• RikHa
Pim57 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 22:20:
[...]

Je kunt gbboptimizer gratis mee laten lopen met je Victron systeem als je gbb in “test mode” zet. :)

Zo kun je zien of gbb zaken anders zou doen dan dess. En of je die paar euro die gbb per maand rekent terug kan verdienen. >:)
Ik ga me er eens in verdiepen. Dank je!

• RikHa
Clumsy Smurf schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:33:
[...]

Had ik wel gehoopt ja, maar 'Not updatable (1342)' zou dat dan beteken dat het te oud is of een instelling die toch niet goed staat?

[Afbeelding]

nice:
5. Trouble shooting
Error 1341 Not updatable

Typically shows when it is not a Victron product.
Error 1343 Not updatable: Blacklisted

See limitations chapter above. The product you are trying to update cannot be updated remotely.

maar staat niks tussen over Error 1342
Uit:

https://www.victronenergy...itations_and_requirements

1.2 Limitations and requirements

Minimum already installed VE.Bus firmware version must be 426

Die van jou is 403 dus dat gaat niet lukken. Toch maar een diepte-investering doen in een MK3-USB kabel. Of als je in de buurt van West-Friesland woont mag je er van mij wel even eentje lenen.

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:55
Charm schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:41:
Beste mensen,
mijn ESS bestaat uit een MP2 5000/70, een Cerbo GX, MPPT 150/35, een Smart Solar MPPT 450/100-Tr en een DIY 15kW battery pack met een JK-BMS met een 2A active balancer. De AC Out 1 en 2 zijn (nog) niet aangesloten en dus loopt de regeling via AC-In. Dat loopt goed voor zover ik het nu kan overzien.

De Absorption voltage ligt rond de 57V en de float voltage rond de 54V. De JK BMS is als battery monitor ingesteld en deelt deze waarden met de rest van het systeem. So far so good.

Het volgende vreemde gedrag doet zich nu voor: zodra de Absorption voltage is bereikt en de absorption timer is afgelopen, wordt de batterij sterk ontladen (en de energie het net ingepompt) totdat de float voltage is bereikt. Als dat voltage is bereikt wordt na afloop van de float timer de batterij weer opgeladen en begint alles weer van voren af aan.

Hier begrijp ik eigenlijk niets van.

Het systeem is nieuw en ik ben nog steeds veel aan het lezen over deze materie maar dit gedrag overvalt me. Graag tips in welke richting ik moet zoeken om dit onder controle te krijgen! Dank en groet
Welke driver gebruik je op de Cerbo om de JK BMS te koppelen? Dit is volgens mij een setting van die driver. Bij mij gaat hij bijvoorbeeld pas weer opnieuw naar absorption laden als de SOC onder de 80% is geweest.

• Heronimo
[...]

[Afbeelding]

Vreemd. Waarom zijn je inkoop en verkoop prijzen verschillend? Volgens mij is dat bij de meeste NL dynamische energieleveranciers niet zo.

De efficiëntie verliezen kan je via het daarvoor bestemde DESS pad instellen. Anders krijg je inderdaad mogelijk vreemde resultaten.

• RikHa
Heronimo schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 07:02:
Vreemd. Waarom zijn je inkoop en verkoop prijzen verschillend? Volgens mij is dat bij de meeste NL dynamische energieleveranciers niet zo.
Dat klopt. Tibber hier en die saldeert correct dus gelijke prijzen. Met die 2 ct ertussen gaat hij niet als een malle staan laden en ontladen om bijna niks. Maar dat zijn mijn 2 centen.
De efficiëntie verliezen kan je via het daarvoor bestemde DESS pad instellen. Anders krijg je inderdaad mogelijk vreemde resultaten.
Dat kan, zover ik weet, alleen met de Node-Red DESS. Ik gebruik de VRM versie hier.

• Heronimo
RikHa schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 07:44:
[...]

Dat klopt. Tibber hier en die saldeert correct dus gelijke prijzen. Met die 2 ct ertussen gaat hij niet als een malle staan laden en ontladen om bijna niks. Maar dat zijn mijn 2 centen.

[...]

Dat kan, zover ik weet, alleen met de Node-Red DESS. Ik gebruik de VRM versie hier.
Kan ook met de VRM versie, want die draai ik hier ook. Zie de handleiding: https://www.victronenergy.com/live/drafts:dynamic_ess
What about the efficiency losses of the battery?

Dynamic ESS on VRM takes battery losses into account. The system looks at the dbus service com.victronenergy.settings, path Settings/DynamicEss/SystemEfficiency.

• RikHa
Heronimo schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 07:50:
[...]

Kan ook met de VRM versie, want die draai ik hier ook. Zie de handleiding: https://www.victronenergy.com/live/drafts:dynamic_ess

[...]
Ja ok maar hoe wijzig ik dat?

• Charm
Heronimo schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 06:56:
[...]

Welke driver gebruik je op de Cerbo om de JK BMS te koppelen? Dit is volgens mij een setting van die driver. Bij mij gaat hij bijvoorbeeld pas weer opnieuw naar absorption laden als de SOC onder de 80% is geweest.
Ik heb geen driver op de Cerbo geladen. Mijn BMS ondersteunt het Victron protocol af-fabriek.
De BMS schakelt tussen Absorption en Float op basis van timers. In feite doet hij niets anders dan schakelen tussen verschillende waardes voor de Requested Charge Voltage (RCV).

[ Voor 17% gewijzigd door Charm op 23-07-2024 09:47 ]

• Heronimo
RikHa schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 07:52:
[...]

Ja ok maar hoe wijzig ik dat?
Ofwel via NodeRed op de Cerbo of door de waarde via MQTT naar het pad te schrijven. Zie: https://github.com/victronenergy/dbus-flashmq

• Clumsy Smurf
RikHa schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 06:18:
[...]

Uit:

Die van jou is 403 dus dat gaat niet lukken. Toch maar een diepte-investering doen in een MK3-USB kabel. Of als je in de buurt van West-Friesland woont mag je er van mij wel even eentje lenen.
dank je, meteen maar een besteld.

Ik woon in Brabant, dan is Friesland net iets te ver.

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-11 19:29
RikHa schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:50:
[...]

Wat wil je met de batterij gaan doen / bereiken? Dat is de vraag die je jezelf eerst moet stellen. Aan de hand daarvan kun je een lijstje maken. En als je dat allemaal hier plempt dan kunnen veel hier je van goede raad voorzien.
Dat weet ik al. Heb een overproductie op mn dak laten leggen met het oog op onze verbouwing die langzaam vorm begint te krijgen. doe alles zelf dus het gaat helaas wat traag maar beetje bij beetje komen we er. bovenverdieping is bijna af. Uiteindelijk is de wens 0 op de meter maar dat is nog ver weg. Voor voor nu meer uit mn zonnepanelen halen, zo min mogelijk met de leveranciers te maken te hebben, hobby, en van het gas af.
Ben alang blij dat ik niet die 'end-to-end' achtige solaredge batterijen hoeft maar dat het dus mooi met een victron en 48v batterij kan.

• RikHa
Clumsy Smurf schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 16:38:
[...]

dank je, meteen maar een besteld.

Ik woon in Brabant, dan is Friesland net iets te ver.
Goedzo, dan heb je dat ding straks weer aan de praat. En eh, West-Friesland is Noord-Holland maar dat is ook ver vanuit Brabant. ;)

• RikHa
toekie schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 17:19:
[...]

Dat weet ik al. Heb een overproductie op mn dak laten leggen met het oog op onze verbouwing die langzaam vorm begint te krijgen. doe alles zelf dus het gaat helaas wat traag maar beetje bij beetje komen we er. bovenverdieping is bijna af. Uiteindelijk is de wens 0 op de meter maar dat is nog ver weg. Voor voor nu meer uit mn zonnepanelen halen, zo min mogelijk met de leveranciers te maken te hebben, hobby, en van het gas af.
Ben alang blij dat ik niet die 'end-to-end' achtige solaredge batterijen hoeft maar dat het dus mooi met een victron en 48v batterij kan.
Ok, nou ik weet zeker dat je er een leuke hobby aan overhoudt. En 0 op de meter wordt straks ineens niet meer zo belangrijk want dynamische tarieven en geld verdienen met je overproductie. :)

• Cyrus The Virus
Na wat uren stoeien met NodeRED ben ik een heel eind met de Homewizard SD630 te integreren. Alleen loop nog tegen 1 probleem aan en dat is dat alle data in de cerbo leeg blijft. Terwijl ik wel alles zit in MQTT-Explorer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o9kMMbRLWcpYC5A3hdDNsFqDGuA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7LQa0VJX9n126Y54vqYRPYNW.png?f=fotoalbum_large

Iemand een idee wat ik wellicht nog fout doe ?

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• Jazsie
Ziet er goed uit, de waardes zijn in de juiste format? Dat is niet te zien op je foto.

Heb je de "grid" device via MQTT geïnitialiseerd ? Dit moet eenmalig bij het opstarten van VenusOS.

Zie links boven in je screenshot dat je iets doet injecteren naar Status maar zie niet wat, je injecteert je "virtuele" meter gegevens?

• Cyrus The Virus
Jazsie schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:09:
Ziet er goed uit, de waardes zijn in de juiste format? Dat is niet te zien op je foto.

Heb je de "grid" device via MQTT geïnitialiseerd ? Dit moet eenmalig bij het opstarten van VenusOS.

Zie links boven in je screenshot dat je iets doet injecteren naar Status maar zie niet wat, je injecteert je "virtuele" meter gegevens?
Linksboven is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
{
    "clientId": "grid01",
    "connected": 1,
    "version": "v1.0",
    "services": {
        "g1": "grid"
    }
}

Dit zou de initialisatie moeten zijn.

En dit staat er in de MQTT output: "W/c0619xxxxxx/grid/2/Ac/Power" deviceInstance is 2

Had deze video als hulp gebruikt:
YouTube: Venus OS - MQTT Grundlagen und Geräte per MQTT erstellen

[ Voor 14% gewijzigd door Cyrus The Virus op 24-07-2024 11:28 ]

• Jazsie
Ik stuur output naar grid/1/ en niet naar grid/2/ voor de "P1" data.

initialisatie ziet er idd verder goed uit.

Verder is mijn output van (voorbeeld) Power:

code:
1
2
3
{
    "value": msg.payload
}

msg.payload = Power in geheel getal.

Dat is iets anders dan "deviceInstance is 2".

• Cyrus The Virus
Jazsie schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:44:
Ik stuur output naar grid/1/ en niet naar grid/2/ voor de "P1" data.

initialisatie ziet er idd verder goed uit.

Verder is mijn output van (voorbeeld) Power:

code:
1
2
3
{
}

msg.payload = Power in geheel getal.

Dat is iets anders dan "deviceInstance is 2".
ik stuur naar 2 omdat deviceInstance dus 2 is volgens de terugkoppeling

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oCMq-SiVL0bhqJiCFdo8yfs-xUA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ifni1ygaOrFlr26KXMfxCSDO.png?f=user_large

Als ik het keepalive script run zie ik dit op de N bus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/87VuyCCrr2XEjvev7KZChKSyDv0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8YpK7MfgshKpQV9M8cCUzCEB.png?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door Cyrus The Virus op 24-07-2024 12:44 ]

• Jazsie
Ahh oke dan is grid/2/ idd wel correct.

Je output is echter verkeerd, die moet het volgende zijn ipv enkel de waarde.

Power als voorbeeld van jouw screenshot moet dus dit zijn dan alleen enkel "-6530.317":
code:
1
2
3
{
    "value": -6530
}

Afgerond naar hele getallen en in json format.
Current mag met 2 decimalen, voltage met 1 decimaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TgHvygzAMjwBd2vOmAJxlgOaiKE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yV15mUJJUAHx8trTuiqHhqai.png?f=user_large

Edit:
Output kan je o.a. aanpassen door een functie node ertussen te zetten met de volgende code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
msg.description = "Power"
node.status({ fill: "blue", shape: "ring", text: msg.description + ": " + msg.payload });

msg.payload =
{
};
return msg;

[ Voor 21% gewijzigd door Jazsie op 24-07-2024 13:54 ]

• Cyrus The Virus
Jazsie schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:51:
Ahh oke dan is grid/2/ idd wel correct.

Je output is echter verkeerd, die moet het volgende zijn ipv enkel de waarde.

Power als voorbeeld van jouw screenshot moet dus dit zijn dan alleen enkel "-6530.317":
code:
1
2
3
{
    "value": -6530
}

Afgerond naar hele getallen en in json format.
Current mag met 2 decimalen, voltage met 1 decimaal.

[Afbeelding]

Edit:
Output kan je o.a. aanpassen door een functie node ertussen te zetten met de volgende code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
msg.description = "Power"
node.status({ fill: "blue", shape: "ring", text: msg.description + ": " + msg.payload });

msg.payload =
{
};
return msg;
_/-\o_ dat was de truuk bedankt ik ga het aanpassen. Welke update frequentie gebruik je ?

• vanWalsum
Mijn victron project loopt al een tijdje, het is nog lang niet naar zin, maar het ontbreekt soms aan tijd. Echter uiteraard sommige dingen in de verkeerde volgorde; zekeringen en aarding. 2 vragen. Welke zekeringen moet in gebruiken (MEGA) in de lynx power-in. Hoeveel A. En kan ik de aarding van de accu’s gewoon aansluiting op de aarding van het huis? Ik kwam er achter dat de power-in per accu goed te voorzien is van een mega zekering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GXHxyd-5GONu4hznNzkZaJbpytc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gJLCCUBUX267Kk18QQr9XayA.jpg?f=fotoalbum_large

• Jazsie
Ik zou beginnen met die houten rek te vervangen naar een stevigere variant...

De MP2 5000VA zeker je normaal af met 200A, afgaande dat je ook 70mm2 kabel gebruikt.
De accubanken kan je met minder doen aangezien je de belasting verdeeld over ze allemaal.

Gebruik je de MP2 enkel voor laden/ontladen en dus heb je geen piek belasting, dan kan het allemaal stapje lager mits je uiteraard wel een max vermogen instelt. Je kabeldikte en zekering kan je dan daar op afstemmen.

De Lynx Power In is niet voorbereid voor MEGA zekeringen. Ik ga er dan even vanuit dat je deze wilt ombouwen zodat je er MEGA zekering in kan plaatsen ;).

Check dan vooral ook naar EF3 zekeringen die toch wel meer geschikt zijn dan de MEGA...

• vanWalsum
Jazsie schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 22:16:
Ik zou beginnen met die houten rek te vervangen naar een stevigere variant...

De MP2 5000VA zeker je normaal af met 200A, afgaande dat je ook 70mm2 kabel gebruikt.
De accubanken kan je met minder doen aangezien je de belasting verdeeld over ze allemaal.

Gebruik je de MP2 enkel voor laden/ontladen en dus heb je geen piek belasting, dan kan het allemaal stapje lager mits je uiteraard wel een max vermogen instelt. Je kabeldikte en zekering kan je dan daar op afstemmen.

De Lynx Power In is niet voorbereid voor MEGA zekeringen. Ik ga er dan even vanuit dat je deze wilt ombouwen zodat je er MEGA zekering in kan plaatsen ;).

Check dan vooral ook naar EF3 zekeringen die toch wel meer geschikt zijn dan de MEGA...
Oké, dus als ik een 100a zekering pak per accu is het voldoende. En inderdaad, de power in kan je relatief simpel ombouwen met wat extra meterkast.

Dank!

*het houten rek zit nog met dikke beugels aan de muur onder de schappen. Maar wil naar een kast voor 6 stuks toe, serverkast die te bestellen is. Liefst een stevig metalen rek aan de muur, maar moet gemaakt worden ben ik bang want nog geen mooie kunnen vinden.

• Jazsie
Houd wel rekening dat als een zekering springt de belasting verdeeld wordt over de rest, dit kan een domino effect geven. Kans is klein maar hier rekening mee houden (automatisch terugschalen of melding sturen bijv.) is wel zo handig.

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-10 20:50
vanWalsum schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 22:27:
[...]

Oké, dus als ik een 100a zekering pak per accu is het voldoende. En inderdaad, de power in kan je relatief simpel ombouwen met wat extra meterkast.

Dank!

*het houten rek zit nog met dikke beugels aan de muur onder de schappen. Maar wil naar een kast voor 6 stuks toe, serverkast die te bestellen is. Liefst een stevig metalen rek aan de muur, maar moet gemaakt worden ben ik bang want nog geen mooie kunnen vinden.
Even ter info: een zekering beveiligd je kabel, niet je apparatuur!

De juiste waarde hangt dus af van je kabel en niet welke apparatuur er achter hangt af wat het Amperage is wat op de apparatuur staat. Je kabel moet wél voldoen aan het Amperage van je apparatuur natuurlijk.

Als jij een dunne kabel hebt met een 200A zekering, dan zal je kabel eerder affikken dan je zekering. Dus welk Amperage ook op je accu of omvormer staat, bepaalt NIET welke zekering waarde je nodig hebt.

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

• Clumsy Smurf
RikHa schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 06:18:
[...]

Uit:

Ik heb inmiddels de USB-MK3 converter.
Met VEConfigure 3, kan ik inmiddels wel verbinding maken en de module uitlezen, echter kan ik niet schrijven.
Ik krijg namelijk deze fout melding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G1t9rzqTkaKSe-sw5ORzEKHMlis=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/c69Zzh7SffofrHFIv7xkSFVp.png?f=user_large
Daarom verder op zoek gegaan welk programma ik nodig heb om te updaten.
Ik zag dit met de VE Power setup zou moeten kunnen, maar nu blijkt, niet voor die van mij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_plWJyh2WKs_IJdYIYjRSTh0uZA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qFFh1OoMDEyWxhW2bS97RCzl.png?f=user_large

Ik heb dus nu ook VEFlash.
Bij dit programma moet je zelf het firmware bestand hebben.
Ik zie echter op de site niet een pagina voor het downloaden van een firmware, is dit misschien achter een ander portaal wat niet openbaar is of kan iemand mij hierbij helpen?

• natural colour
Gedachte: update alleen mogelijk via Victron service monteur (met geheime inlogcode)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• natural colour
Polderdijk schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:29:
[...]

Maar de kabel kan nog steeds zo heet worden (door hoge overgang-weerstand) dat het brand kan veroorzaken (zeker in zo'n houten rek op de foto, waar mss verfspullen naast liggen) de automaat/ zekering blijft gewoon in.
Ik ben zelf getuige geweest van een steek-lasdop die oranje gloeiend heet was zonder dat de automaat uitschakelde, de gemeten stroom door de fasedraad en lasdop bleek ruim 15 A te zijn.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:53

prein2

Monument verduurzamen is leuk

@Clumsy Smurf je kunt je registreren op het victron professional gedeelte. Daar kun je firmwares downloaden. Let goed op je serienummer welke je nodig hebt.

Wat wil je gaan doen en hoeoud is de multiplus nou? Zit er een oranje streep op de behuizing? Zo niet dan is hij heel erg oud en is het niet erg de moeite allemaal..

• Clumsy Smurf
@prein2 Ik heb volgens mij geen oranje streep, maar wel een 2610 serie, met de wat nieuwere microchip

Dit zou dit moeten zijn.
New microprocessor 230VAC
2610 MultiPlus 24/3000/70-50 (+EasySolar)

Hij is inderdaad al wel wat jaartjes oud, maar vast nog wel inzetbaar.

[ Voor 15% gewijzigd door Clumsy Smurf op 25-07-2024 20:10 ]

• aschoots
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-11 21:32
Dag allemaal,

Ik lees hier al een poosje mee, veel geleerd. Inmiddels al e.e.a. aangeschaft, 3x Victron Multiplus II 48/5000/70-50, 3x Basengreen DIY met 314Ah EVE cellen, en diverse toebehoren.

Bij verhuizen 7 jaar geleden naar huidige huis op het schuurdak 36x 275Wp panelen op Solaredge omvormer gelegd, en een warmtepomp bij het huis geinstalleerd. Twee jaar geleden ook de gasketel in de schuur / werkplaats vervangen door een warmtepomp. Gas afgesloten. En recent een hybride auto aangeschaft. Schatting is dat we hiermee de gemiddeld 9500kWh PV zelf ruim gaan opmaken, dus netto nog iets moeten bijkopen (binnen de salderingregeling).

Met als doelstelling deels hobbymatig bezig zijn en deels rendement behalen besloten om een 3f omvormer + accu systeem te plaatsen. Gekozen voor Victron met het DESS systeem.

Ik ben nu bezig met bepalen hoe mijn ideaalplaatje er uit ziet, zie de bijlage voor versie 0. We hebben een 3x25A aansluiting, dat is tot nu toe voldoende geweest. Daarom kies ik ervoor om alle gebruikers achter de Victron te hangen. Deels op AC-out 1 (dus met ‘backup’ bij een eventuele netstoring) en deels op AC-out 2 (die mogen uit bij een stroomstoring).

Bij uittekenen van het schema kom ik wel wat vragen tegen.

Ik ga met 5x6mm2 van binnenkomende Stedin aansluiting naar de schuur (bijna 30m) door de oude PVC gasleiding. De spanningsval bij max 25A kan ik ‘hebben’, op de rand van een industrieterrein is de netspanning op dit moment op zonnige dagen maximaal 245V, dus nog ver weg van de 253V waarbij de Solaredge moet stoppen met leveren.

Omdat ik alles achter de Victron aansluit, denk ik dat ik geen losse 3f kWh meter aan de Victron hoef aan te sluiten, de interne meting in de MP II meet dan namelijk de ingaande stroom. Gaat dat goed werken in de Cerbo / DESS?
Zekering (automaten) moeten afgestemd op achterliggende kabels, maar er ‘moet’ ook selectiviteit zijn. Bij terugrekenen vanaf de eindgebruikers met allemaal 16A zet ik dan aan de AC-out 1 en 2 een 25A automaat. Dat is gelijk aan de 3x25A aansluiting uit het net. Maar de Victron zorgt ervoor dat de AC-in nooit meer dan 25A gaat vragen. Is dit OK?

Als de Victron uit bedrijf gaat (storing / update oid), en de bypass schakelaars omgezet worden is de selectiviteit wel overboord – maar die situatie zal maar kort duren (hoop ik).

Aan de AC-out 2 uitgang van de MP II moet ik splitsen, een deel van de belasting is de groepenkast in de schuur, een ander deel loopt via groepenkast in het huis. I.v.m. selectiviteit heb ik voor beide kabels een 25A automaat gezet. Aan de AC-out 1 hangt de Solaredge, en wat verderop het huis. Ik heb een spare 5x2.5mm2 kabel liggen van schuur naar huis die ik parallel heb ingetekend aan de bestaande 5x4mm2 van Solaredge van schuur naar huis die ik verleng naar de MP II installatie.

De MP II mag maximaal 50A verwerken via AC-in, en kan daar uit de accu nog 5000/230 = 21A aan toevoegen. Omdat ik de MP II ga instellen om nooit meer dan 25A via AC-in binnen te halen, zal er aan AC-out 1 en 2 samen maximaal 25 + 21 = 46A beschikbaar zijn (zolang de accu kan leveren).

Als ik alle automaten achter AC-out 1 en 2 optel kom ik ruim boven het maximum van 46A dat de MP II’s kunnen leveren. M.i. is dat geen probleem, de automaat zit er primair om de kabel te beschermen. En ik verwacht dat er nooit gelijktijdig 46A gevraagd gaat worden – ik heb nu ook geen probleem met de 3x25A aansluiting en voeg geen gebruikers toe. Wel de MP II die de accu’s kunnen laden, maar ik verwacht dat het DESS en/of de MP II programmering ervoor gaat zorgen dat laden van de accu niet samenvalt met hoge belasting.

Aardlek moet in de lijnen naar de eindgebruikers, maar is die bv ook verplicht in de lijn van binnenkomende Stedin aansluiting naar de AC-in? Idem voor de AC-out 1 en 2 uitgangen. De Solaredge heeft intern een aardlek beveiliging zodat daar alleen een automaat nodig is.

Met 3 hoofdschakelaars in de groepenkast in het huis (Stedin, AC-out 1 en AC-out 2) kan ik het huis ter plekke spanningsvrij schakelen.

NH00 zekeringen van 125A in elke + kabel van accupakket naar verdeling, en een DC schakelaar in + kabel naar elke Victron.

Ik hoor graag of ik mijn geplande setup dingen over het hoofd zie of verkeerd heb geinterpreteerd.

mvg, Alex

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/webyGRJxG3NkwGgw-fD6C9iZWfA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MCirm99nwcTCrKYrnLdR0MQb.png?f=fotoalbum_large

There are 10 kind of people in this world, those who understand binary, and those who don't

• RikHa
aschoots schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 20:36:
Dag allemaal,

Ik lees hier al een poosje mee, veel geleerd. Inmiddels al e.e.a. aangeschaft, 3x Victron Multiplus II 48/5000/70-50, 3x Basengreen DIY met 314Ah EVE cellen, en diverse toebehoren.

Bij verhuizen 7 jaar geleden naar huidige huis op het schuurdak 36x 275Wp panelen op Solaredge omvormer gelegd, en een warmtepomp bij het huis geinstalleerd. Twee jaar geleden ook de gasketel in de schuur / werkplaats vervangen door een warmtepomp. Gas afgesloten. En recent een hybride auto aangeschaft. Schatting is dat we hiermee de gemiddeld 9500kWh PV zelf ruim gaan opmaken, dus netto nog iets moeten bijkopen (binnen de salderingregeling).

Met als doelstelling deels hobbymatig bezig zijn en deels rendement behalen besloten om een 3f omvormer + accu systeem te plaatsen. Gekozen voor Victron met het DESS systeem.

Ik ben nu bezig met bepalen hoe mijn ideaalplaatje er uit ziet, zie de bijlage voor versie 0. We hebben een 3x25A aansluiting, dat is tot nu toe voldoende geweest. Daarom kies ik ervoor om alle gebruikers achter de Victron te hangen. Deels op AC-out 1 (dus met ‘backup’ bij een eventuele netstoring) en deels op AC-out 2 (die mogen uit bij een stroomstoring).

Bij uittekenen van het schema kom ik wel wat vragen tegen.

Ik ga met 5x6mm2 van binnenkomende Stedin aansluiting naar de schuur (bijna 30m) door de oude PVC gasleiding. De spanningsval bij max 25A kan ik ‘hebben’, op de rand van een industrieterrein is de netspanning op dit moment op zonnige dagen maximaal 245V, dus nog ver weg van de 253V waarbij de Solaredge moet stoppen met leveren.

Omdat ik alles achter de Victron aansluit, denk ik dat ik geen losse 3f kWh meter aan de Victron hoef aan te sluiten, de interne meting in de MP II meet dan namelijk de ingaande stroom. Gaat dat goed werken in de Cerbo / DESS?
Zekering (automaten) moeten afgestemd op achterliggende kabels, maar er ‘moet’ ook selectiviteit zijn. Bij terugrekenen vanaf de eindgebruikers met allemaal 16A zet ik dan aan de AC-out 1 en 2 een 25A automaat. Dat is gelijk aan de 3x25A aansluiting uit het net. Maar de Victron zorgt ervoor dat de AC-in nooit meer dan 25A gaat vragen. Is dit OK?

Als de Victron uit bedrijf gaat (storing / update oid), en de bypass schakelaars omgezet worden is de selectiviteit wel overboord – maar die situatie zal maar kort duren (hoop ik).

Aan de AC-out 2 uitgang van de MP II moet ik splitsen, een deel van de belasting is de groepenkast in de schuur, een ander deel loopt via groepenkast in het huis. I.v.m. selectiviteit heb ik voor beide kabels een 25A automaat gezet. Aan de AC-out 1 hangt de Solaredge, en wat verderop het huis. Ik heb een spare 5x2.5mm2 kabel liggen van schuur naar huis die ik parallel heb ingetekend aan de bestaande 5x4mm2 van Solaredge van schuur naar huis die ik verleng naar de MP II installatie.

De MP II mag maximaal 50A verwerken via AC-in, en kan daar uit de accu nog 5000/230 = 21A aan toevoegen. Omdat ik de MP II ga instellen om nooit meer dan 25A via AC-in binnen te halen, zal er aan AC-out 1 en 2 samen maximaal 25 + 21 = 46A beschikbaar zijn (zolang de accu kan leveren).

Als ik alle automaten achter AC-out 1 en 2 optel kom ik ruim boven het maximum van 46A dat de MP II’s kunnen leveren. M.i. is dat geen probleem, de automaat zit er primair om de kabel te beschermen. En ik verwacht dat er nooit gelijktijdig 46A gevraagd gaat worden – ik heb nu ook geen probleem met de 3x25A aansluiting en voeg geen gebruikers toe. Wel de MP II die de accu’s kunnen laden, maar ik verwacht dat het DESS en/of de MP II programmering ervoor gaat zorgen dat laden van de accu niet samenvalt met hoge belasting.

Aardlek moet in de lijnen naar de eindgebruikers, maar is die bv ook verplicht in de lijn van binnenkomende Stedin aansluiting naar de AC-in? Idem voor de AC-out 1 en 2 uitgangen. De Solaredge heeft intern een aardlek beveiliging zodat daar alleen een automaat nodig is.

Met 3 hoofdschakelaars in de groepenkast in het huis (Stedin, AC-out 1 en AC-out 2) kan ik het huis ter plekke spanningsvrij schakelen.

NH00 zekeringen van 125A in elke + kabel van accupakket naar verdeling, en een DC schakelaar in + kabel naar elke Victron.

Ik hoor graag of ik mijn geplande setup dingen over het hoofd zie of verkeerd heb geinterpreteerd.

mvg, Alex

[Afbeelding]
Mooie tekening, kon ik dat ook maar zo! Er vallen me een paar dingen op:
  • Je gebruikt ACout2 voor je kookgroep en laadpaal. Vermoedelijk doe je dat zodat ze bij uitval Stedin ook uitvallen. Klopt dat?
  • Geen aardlek achter ACout1 en 2. Verderop zitten ze wel maar als je het toch zo mooi maakt dan kun je net zo goed een 300mA AS achter je bypass schakelaar zetten.
  • Dan de DC bekabeling. Je schrijft 50 mm2. Dat is wat vaak gebruikt wordt voor deze batterijen maar de Multiplussen hebben een 70 mm2 kwadraat nodig. Ik zou alles 70 houden en afzekeren op 200A. De Multi's met MEGA zekeringen 200A 70V (Tip: Mouser) de batterijen ook ware het niet dat dat ineens heel gevaarlijk is volgens sommigen. Dus daar zou je een ander type voor kunnen nemen. Die EF3 schijnt in een Lynx te passen, dan blijft het mooi.
Dat zijn even de zaken die mij zo te binnen schieten als ik je plannen bekijk. Prachtig project, succes ermee!

• RikHa
Clumsy Smurf schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 18:08:
[...]

Ik heb inmiddels de USB-MK3 converter.
Met VEConfigure 3, kan ik inmiddels wel verbinding maken en de module uitlezen, echter kan ik niet schrijven.
Ik krijg namelijk deze fout melding.
[Afbeelding]
Ok, MK3 eraan en op je laptop. Dan ga je eerst met VEFlash aan de gang. Gebruiksaanwijzing: https://www.victronenergy...:updating_ve.bus_products Je krijgt nu een "schone Installatie" dus je moet wel alle parameters opnieuw invullen maar dat is niet erg. Dus openen met VE.Bus System Configurator. Stel hem in als stand alone. Nu kun je rechts klikken op de omvormer en VE.Configure kiezen. Dan opent hij daarin en kun je met een beetje geluk nu wel de settings veranderen.

Edit: plaats eens een foto van de sticker op de zijkant van de Multi, dan helpen we je hier even met de juiste FW uitzoeken.

Edit 2: Die stap met System Configurator kun je overslaan. Ik vergat dat na VEFlash procedure dat ding alweer in stand alone modus wordt gezet.

[ Voor 11% gewijzigd door RikHa op 25-07-2024 22:51 ]

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 31-10 12:47

basdej

OutSystems Consultant

Hi allemaal,
Ik lees al een tijdje mee en ik ben zelf een plan aan het maken voor een 2x Pylontech us5000 op een 1fase systeem.

3 vraagjes:

Raden jullie een Multiplus II GX 48V - 3000VA - 35A of een Multiplus II GX 48V - 5000VA - 70A aan?

Als ik een multiplus GX apparaat heb, heb ik dan geen problemen als ik in de toekomst wil uitbreiden naar 2 of 3 fasen? Of kan ik daar de "gewone" multiplus aan toevoegen.

Qua afzekering heb ik nog een 16A groep "vrij" in de meterkast achter de aardlekschakelaar. Kan ik dit gebruiken of is het nodig om een losse groep aan te leggen? Evt groter?

Alvast bedankt!

Hoi.

• vanWalsum
Polderdijk schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:29:
[...]

De juiste waarde hangt dus af van je kabel en niet welke apparatuur er achter hangt af wat het Amperage is wat op de apparatuur staat. Je kabel moet wél voldoen aan het Amperage van je apparatuur natuurlijk.

Als jij een dunne kabel hebt met een 200A zekering, dan zal je kabel eerder affikken dan je zekering. Dus welk Amperage ook op je accu of omvormer staat, bepaalt NIET welke zekering waarde je nodig hebt.
In dat geval; de kabels zijn bemeten voor 100a naar elke accu. De installatie kan Max 140a laden en is begrensd ook nog. Dan zet ik er lekker 50a zekeringen tussen.

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

basdej schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:05:
Hi allemaal,
Ik lees al een tijdje mee en ik ben zelf een plan aan het maken voor een 2x Pylontech us5000 op een 1fase systeem.

3 vraagjes:

Raden jullie een Multiplus II GX 48V - 3000VA - 35A of een Multiplus II GX 48V - 5000VA - 70A aan?

Als ik een multiplus GX apparaat heb, heb ik dan geen problemen als ik in de toekomst wil uitbreiden naar 2 of 3 fasen? Of kan ik daar de "gewone" multiplus aan toevoegen.

Qua afzekering heb ik nog een 16A groep "vrij" in de meterkast achter de aardlekschakelaar. Kan ik dit gebruiken of is het nodig om een losse groep aan te leggen? Evt groter?

Alvast bedankt!
Uitbreiden naar 3 fasen kan met 2 “gewone” multiplussen van zelfde wattage. Welke capaciteit je nodig hebt kun je alleen zelf bepalen. Maar 3x 5000/70 op 2 accu’s is wat veel….
Voor 1 fase met de 3000-35 is 16A prima, voor de 5000-70 is 20A of 25A beter. Je kunt het vermogen van de multiplussen desgewenst ook beperken/terugregelen. Voor 3 fasen uiteraard ook 3 fase in de meterkast nodig.

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:41

MrFish

Untitled

HermanGast schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 17:03:
[...]

Uitbreiden naar 3 fasen kan met 2 “gewone” multiplussen van zelfde wattage. Welke capaciteit je nodig hebt kun je alleen zelf bepalen. Maar 3x 5000/70 op 2 accu’s is wat veel….
Voor 1 fase met de 3000-35 is 16A prima, voor de 5000-70 is 20A of 25A beter. Je kunt het vermogen van de multiplussen desgewenst ook beperken/terugregelen. Voor 3 fasen uiteraard ook 3 fase in de meterkast nodig.
Ik vind het laadvermogen van de 3000 wel een beetje karig eigenlijk - dat is maar 1,7 kW. Zou daarom zeker voor een 5000 gaan, ook op een 16 A automaat.

Check mijn thuisbatterijsimulator

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

MrFish schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 18:34:
[...]

Ik vind het laadvermogen van de 3000 wel een beetje karig eigenlijk - dat is maar 1,7 kW. Zou daarom zeker voor een 5000 gaan, ook op een 16 A automaat.
Prima keuze. Hoewel de netto opslag van 2xUS5000 = (4,8 x 2) -10% = 8,7kWh in 5 uurtjes vol niet echt een probleem hoeft te zijn, zeker als het plan 3-fasen is voor de toekomst.

• TEAMIKKE
  • Niet online
vanWalsum schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:12:
[...]

In dat geval; de kabels zijn bemeten voor 100a naar elke accu. De installatie kan Max 140a laden en is begrensd ook nog. Dan zet ik er lekker 50a zekeringen tussen.
Kies de zekering ook weer niet te klein. Als je met 45A laadt en de zekering is 50A dan zit je steeds tegen de limiet van de zekering en zal deze relatief veel warmte afgeven. Een bijv. 90A zekering wordt minder warm en beveiligt je kabel nog steeds.

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:20
Beste allemaal,
In dit topic wordt de laatste tijd veel gepraat over het ontwerp van Victron systemen.
Omdat dit topic bedoeld is voor vragen en antwoorden over de aansturing van bestaande systemen (zie hier) heb ik een nieuw topic gemaakt: Het grote Victron ontwerp topic.
In dit topic kunnen alle thema's rondom nieuwe, nog te maken, systemen aan de orde komen.
Ik heb de moderators gevraagd om de bijdragen rondom 'ontwerp' uit dit topic te verplaatsen.

• RikHa
Afgelopen maand juli heb ik vanaf de 14de DESS mijn Victron systeem aan laten sturen. De resultaten zijn bemoedigend moet ik zeggen. Dit is het overzicht dat Tibber geeft:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MzNRVgB0W5Ap60ed4ngL6oBb5oY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ajCOShnCg8tG4kAEBKha05F.jpg?f=fotoalbum_large

Hier staat dus eigenlijk:

Ingekocht 1112 kWh à 17,9 ct
Verkocht 1444 kWh à 27,4 ct

Dat lijkt mij best netjes. Maar doordat ik vervuiling heb van de eerste helft van de maand is dit natuurlijk niet geheel en al aan DESS toe te schrijven. DESS staat nu uit en ik laat GbbOptimizer nu een maand de zooi aansturen. Eens zien wat dat voor indruk geeft.

Er ligt nu ruim 15 kWp zonnepanlen en ik begin vandaag met bijleggen van 7 kWp dus vergelijken kan ik straks niks maar het gaat om de indruk.

PV opwek in juli was overigens 1870 kWh volgens VRM. @IvoB2

• IvoB2
Voor de volledigheid zou er nog je totale productie over dezelfde periode moeten instaan.
De verbruikskosten (ik neem toch aan dat dit is wat je nog van het net afname) zijn niet zo spectaculair wat betreft de prijs maar je teruglevergoeding wel spectaculair hoog (of zit hier nog een dalderingsregeling op? Zo ja wat is dan de netto terugleveringsvergoeding zonder saldering?).

[ Voor 61% gewijzigd door IvoB2 op 01-08-2024 10:19 ]

• RikHa
IvoB2 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:17:
Voor de volledigheid zou er nog je totale productie over dezelfde periode moeten instaan.
De verbruikskosten (ik neem toch aan dat dit is wat je nog van het net afname) zijn niet zo spectaculair wat betreft de prijs maar je teruglevergoeding wel spectaculair hoog (of zit hier nog een dalderingsregeling op? Zo ja wat is dan de netto terugleveringsvergoeding zonder saldering?).
Voor zowel koop als verkoop geldt prijs + inkoopvergoeding + energiebelasting + 21% BTW.

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 03-11 11:30
RikHa schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 09:56:
Afgelopen maand juli heb ik vanaf de 14de DESS mijn Victron systeem aan laten sturen. De resultaten zijn bemoedigend moet ik zeggen. Dit is het overzicht dat Tibber geeft:

[Afbeelding]

Hier staat dus eigenlijk:

Ingekocht 1112 kWh à 17,9 ct
Verkocht 1444 kWh à 27,4 ct

Dat lijkt mij best netjes. Maar doordat ik vervuiling heb van de eerste helft van de maand is dit natuurlijk niet geheel en al aan DESS toe te schrijven. DESS staat nu uit en ik laat GbbOptimizer nu een maand de zooi aansturen. Eens zien wat dat voor indruk geeft.

Er ligt nu ruim 15 kWp zonnepanlen en ik begin vandaag met bijleggen van 7 kWp dus vergelijken kan ik straks niks maar het gaat om de indruk.

PV opwek in juli was overigens 1870 kWh volgens VRM. @IvoB2
395 euro lijkt me enorm veel. Ik heb de DESS aangezet in twee periodes: 1 juli - 16 juli en vanaf 28 juli ivm mijn vakantie en dat de garage heel warm zou worden (> 30 graden)

Hierbij mijn tibber resultaat. 241 euro. Ik kan niet begrijpen waarom je juist 395 euro hebt verkregen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6oxXV5j4IFr4KV2FwqrpYINqVzo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A969og9F10Mn6CFKPLdA70Xm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BuyZ1DIzoh2M34JXtgTMLNfrzWU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EagaRx18hcTBj1t6kjVKS4Fp.jpg?f=fotoalbum_large

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:56
Eriko schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:53:
[...]

395 euro lijkt me enorm veel. Ik heb de DESS aangezet in twee periodes: 1 juli - 16 juli en vanaf 28 juli ivm mijn vakantie en dat de garage heel warm zou worden (> 30 graden)

Hierbij mijn tibber resultaat. 241 euro. Ik kan niet begrijpen waarom je juist 395 euro hebt verkregen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarom je stroom zo goedkoop terug geleverd?
Mijn stroom is bijna 50% meer waard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ywnVdEqas0s49xx7P4xthst2e54=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/j0hGXtYMUvD9pRfTTrT6BqLC.png?f=user_large

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• Eriko
Mijn victron is wel in DESS met Tibber ingesteld. Misschien heeft het te maken met de opslag capaciteit: Je hebt 38.4 kWh terwijl ik maar 14.3 kWh heb?

Daarnaast laad ik de EV auto af en toe met Victron EV charger. Heeft het ook ermee te maken?

[ Voor 24% gewijzigd door Eriko op 01-08-2024 13:05 ]

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

• John245
Eriko schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:03:
Mijn victron is wel in DESS met Tibber ingesteld. Misschien heeft het te maken met de opslag capaciteit: Je hebt 38.4 kWh terwijl ik maar 14.3 kWh heb?
Ik heb pas sinds afgelopen woensdag 38,4 kWh. Daarvoor had ik 19,2 kWh en is gedurende 2 weken ook nog 4,8 kWh buiten gebruik geweest.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• Eriko
Mijn huidige settings in DESS:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QPS1bsTnc7YcGeOYRlJcata2v2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kbqWvtz3h9erp3QnrDPOQWuc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tXPbEmL4yucwO10I18P0yD9ooSQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CW3i2Je5pvAl9omy3SNgxLUj.jpg?f=fotoalbum_large

Deed ik iets verkeerd?

• John245
Eriko schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:14:
Mijn huidige settings in DESS:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Deed ik iets verkeerd?
Mijn charge discharge power is 9,6 kW dus ik profiteer meer van de hogere pieken. Je zou in de handleiding van de batterij kunnen kijken wat jou maximale charge / discharge power mag zijn.

En je batterij kosten zijn lager dus gaat het systeem ook eerder handelen.

[ Voor 4% gewijzigd door John245 op 01-08-2024 13:18 ]

• Eriko
Het was aanbevolen om 0.25C aan te houden imv langere levensduur van de cellen.

Ik zal proberen om batterij kosten hoger te maken.

Pagina: 1 ... 25 ... 60 Laatste