23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
@prein2 & @RikHaClumsy Smurf schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 18:08:
[...]
Ik heb inmiddels de USB-MK3 converter.
Met VEConfigure 3, kan ik inmiddels wel verbinding maken en de module uitlezen, echter kan ik niet schrijven.
Ik krijg namelijk deze fout melding.
[Afbeelding]
Daarom verder op zoek gegaan welk programma ik nodig heb om te updaten.
Ik zag dit met de VE Power setup zou moeten kunnen, maar nu blijkt, niet voor die van mij.
[Afbeelding]
Ik heb dus nu ook VEFlash.
Bij dit programma moet je zelf het firmware bestand hebben.
Ik zie echter op de site niet een pagina voor het downloaden van een firmware, is dit misschien achter een ander portaal wat niet openbaar is of kan iemand mij hierbij helpen?
even een update.
Inmiddels is het gelukt om hem te updaten naar de nieuwste firmware.
Heb inderdaad de firmware kunnen updaten en gedownload van de site.
Hij doet alleen nog niet wat ik wil, maar daar ga ik de komende tijd naar kijken.
Even mijn situatie:
Met deze zonnige dagen is mijn PV opwek 27~30 kWh per dag.
Daarvan kan ik er 15 kWh in mijn batterij stoppen tijdens de laagste prijzen. De overige kWh lever ik terug voor 11 uur ‘s ochtends en na 17:00 tegen redelijke prijzen, of gebruik ik direct. (Regelt Gbboptimizer voor mij)
En die 15 kWh in de batterij kan ik weer terugleveren tijdens de dure uren in de avond. En dat doe ik met 3kW, is 0,2 C dus 5 uur ontlaad tijd. De batterij wordt dan 12 graden warmer dan de omgeving=kruipruimte=20°C.
Het resultaat is een gemiddelde verkoopprijs van 27 ct/kWh (incl.) in de maand juli
Kies je systeem dus zodanig dat je batterij ruim de helft van je PV opwek in zomer kan opslaan. En dat je de batterij in circa 5 uur kunt laden/ontladen. Liefst met max 0,25 C om de batterij koel te houden.
In de winter wil je ruim de helft van je dagelijkse verbruik in je batterij kwijt kunnen. Zo profiteer je optimaal van de goedkope uren. Meestal ‘s nachts en veel wind.
Edit: Dit betreft de Nederlandse situatie met dynamisch contract.
[ Voor 14% gewijzigd door Pim57 op 02-08-2024 10:29 ]
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Setup:
1 x Multiplus II 5000
2 x MPPT 150/30
1 x 15KW Batterij Seplos 10E BMS
Cerbo GX
EM24? in de meterkast
- ESS staat aan
- DVCC is ingeschakeld
- DC (MPPTs) Excess Grid Feed-in is ingeschakeld met een grens van ~3400 watt
- SVS uit
- SCS uit
- MPPTs staan in networked slave / external control mode
- Als de batterij leeg is dan gaat daar gewoon vol vermogen van de twee MPPTs in.
Ik weet dat ESS + DVSS + Grid Feed-in betekent dat CCL wordt genegeerd, wat precies is wat we willen, want er moet max current richting Multiplus om het net op te gaan. De Batterij BMS kan er voor kiezen om gewoon niet meer te laden en beschermt de cellen.
Hoe het zou moeten werken begrijp ik inmiddels beter. Bij Victron draait het allemaal om CVL ofwel Charge Voltage Limit. De Cerbo doet daar 0.4 volt bovenop en door het verschil gaat de multiplus het overschot het net opleveren en de MPPTs proberen CVL+0.4 volt in stand te houden, dus zo krijg je een verschil wat het net opstroomt.
We hebben op de BMS CVL op 55.2 V ingesteld, maar bij een volle batterij doet de Multiplus weinig tot niets.
Het gedrag is wel wispelturig soms. De accu was op 98% en toen werkte alles prima:
- De accu was idle
- De MPPTs waren ieder bijna 2KW aan het wegpompen over de 48 volt bus via de Multiplus II het net op, met 10% verlies in de MP is dat zo'n ~3.4 KW. (max feedin limiet om groep 16A te beschermen)
Als iemand nog tips of ideeën heeft, we staan voor een raadsel.
[ Voor 5% gewijzigd door Q op 01-08-2024 23:12 ]
Aan de uren dat je PV produceert kan je volgens mij als gebruiker weinig wijzigen want is afhankelijk van de zon/weersomstandigheden.Pim57 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 22:49:
@RikHa De kunst is om je systeem zodanig te maken, dat je de PV opwek optimaal naar de duurdere uren kunt verschuiven!
Je bedoelt waarschijnlijk dat je met een accu het deel dat je niet direct verbruikt kan opslaan voor verbruik wanneer er geen of te weinig productie is of, indien een dynamisch contract, je kan verbruiken van het net/zon naar gelang de prijs volgens de uren?
Het eerste (de productie) is voor zowat iedereen een gelijke situatie.
Het tweede dan weer niet want is afhankelijk van je energiecontract. Ik heb bv. een energiecontract waarbij de afnameprijs en de terugleververgoeding 24/7 gelijk zijn. Dat is een andere uitgangssituatie waarmee je dus anders dient om te gaan. De afname en teruglevering is dus niet meer afhankelijk van de prijs maar van de beschikbaarheid van productie en opgeslagen volume.
Is, volgens mij, ook veel makkelijker te regelen dan jouw situatie en veroorzaakt minder transfers en verliezen. Mijn batterij wordt bv. nooit een graad of twee warmer dan de omgevingstemperatuur.
En zoals iedereen weet is warmteontwikkeling gewoon puur verlies die je ook van je optimalisatie moet aftrekken.
Maar uiteraard dient iedereen te handelen naar de eigen situatie en deze naar eigen inzicht te optimaliseren.
Door de saldering van de kosten en heffingen is jouw uitganspunt (en van anderen) in Nederland financieel nog aantrekkelijk (zolang deze regeling stand houdt). Wat uiteraard mooi is meegenomen maar lijkt me niet het eeuwige leven toebedeeld.
Vanuit mijn uitgangspunt (geen saldering) is dat bv. financieel niet meer aantrekkelijk want je betaalt op (extra) netafname telkens de volle pot aan heffingen en BTW en voor netafname krijg je alleen de Epex uurprijs minus de vergoeding voor de energieleverancier en bij negatieve prijzen betaal je zelfs voor de teruglevering wanneer je de geproduceerde energie niet meer verbruikt noch opgeslagen krijgt.
Voor de verliezen van die extra transacties krijg je bovendien niets en kan je ook niet meer opslaan voor later verbruik noch direct verbruiken.
Bovendien wordt hier (Vlaanderen) de netcapaciteit niet op een vast vermogen afgerekend maar op het daadwerkelijk afgenomen vermogen. Wil je tijdens de relatief korte periodes van dure en goedkope uren dus veel volume verzetten betaal je nog eens extra op het omgezet volume vanaf één klokkwartier overschrijding van het min. van 2,5 kW.
Het lijkt me dus verstandiger (voor wie nu nog moet beginnen) om bij de keuze van een batterij al vooruit te kiezen en dit niet louter te doen op basis van de regelgeving die vandaag van toepassing is.
Maak bv. ook eens de rekening wanneer er bv. GEEN salderingsregeling meer is en kijk of de meerprijs van een systeem gebouwd naar de huidige regelgeving er nog uit te halen is tijdens de periode dat de huidige gunstige salderingsregeling nog toegepast wordt.
Iets wat nog moeilijker in te schatten is dat betreft de toekomst van de dynamische prijzen.
De verschillen tussen daluren en piekuren voor afname zijn nu nog zo hoog omdat er slechts relatief weinig mensen een dynamisch contract hebben en nog minder die daarmee actief handelen via een batterijsysteem. Hoe meer mensen op die kar zullen springen hoe meer die pieken zullen afvlakken en de prijzen verschuiven.
De enige toekomstbestendige strategie waarbij je geen rekening moet houden met externe wijzigende omstandigheden lijkt mij dan ook een opslagsysteem te implementeren waarbij productie, opslag en verbruik zo op elkaar zijn afgestemd dat de zelfvoorzienigheidsgraad zo hoog mogelijk is dus zo onafhankelijk mogelijk van de netvoorziening en niet omgekeerd bijna alles inzetten op handelen via dat net. En dan is het uitgangspunt om het verbruik zo laag mogelijk te houden, de productiecapaciteit af te stemmen op het winterverbruik waardoor de opslag ook over minder volume moet beschikken. Investeren in meer productie is ook veel goedkoper dan te moeten investeren in veel opslag.
[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 02-08-2024 11:04 ]
Je mag je MPPT's niet via de Bluetooth network koppelen, deze moeten ontkoppeld zijn en dus alleen gekoppeld zijn via de Cerbo en die moet de aansturing doen.Q schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 23:11:
En al je MPTT's moeten de status external control hebben, wat ze zo te zien hebben.
Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!
Als ik op de website van Elgris op 'P1 EM' klik, linkt ie door naar de Smart Meter. Verder zie ik de P1 EM wel op de website van offgridcentrum.nl voor 229 euro (...). Heeft Elgris hem uit de roulatie genomen of zo?Jeroennus schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:37:
Nou zoals eerder hier gezegd heb de indruk dat de P1 meter onvoldoende stabiel en in snelheid is om de Multi van tijdige info te voorzien. Zeker als er weinig PV beschikbaar is en het systeem van charge naar discharge moet schakelen lijkt de info vanaf de P1 onvoldoende snel beschikbaar waardoor het enorm gaat schommelen.
Kan best dat de homewizard mini batterij daar wel voldoende rekening mee gaat houden.
Mocht er iemand interesse hebben in deze P1EM meter, gaat voor een zacht prijsje weg :
https://www.elgris.nl P1EM
de P1 EM schijnt heel goed te zijn met SMA. Hij is geschikt voor de omvormers van Deye, Fronius, Kostal, Growatt en Solis en de meter SDM630, EM24RTU, EM540, Janitza UMG605 en de Chint DTU666
Er staat inderdaad heel weinig info op de website, ik heb hem uiteindelijk kunnen bestellen door een mailtje te sturen naar Elgris. Maar voor gebruik van ESS is hij niet geschikt hoor. Ik heb nu de EM24 geplaatst en dat werkt helemaal naar behoren (direct). Volgens mij als ze de update frequentie verhogen van de P1EM is het probleem opgelost.NZXT schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 20:47:
[...]
Als ik op de website van Elgris op 'P1 EM' klik, linkt ie door naar de Smart Meter. Verder zie ik de P1 EM wel op de website van offgridcentrum.nl voor 229 euro (...). Heeft Elgris hem uit de roulatie genomen of zo?Het leek me een mooie oplossing, maar dan moet het wel werken natuurlijk...
[ Voor 99% gewijzigd door Jeroennus op 03-08-2024 21:48 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Jeroennus op 03-08-2024 21:51 ]
Ik heb nog een andere vraag, ik heb een US5000 Pylontech batterij gekoppeld aan een Lynx en gebruik daarvoor de standaard 25mm2 kabels van Pylontech. Nu viel mij vandaag op dat bij een last van ongeveer 50a de kabels best wel warm worden. Prima vast te houden maar wel warm, kan dit kwaad en zijn deze kabels wel adequaat genoeg? Volgens mij zijn er geen dikkere kabels beschikbaar?
Herkent iemand dit?
Ze moeten 125A kunnen hebben volgens Pylontech. Die van mij worden niet echt warm, maar er gaan ook niet hele grote stomen doorheen.Jeroennus schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 00:02:
Pylontech kabels warm?
Ik heb nog een andere vraag, ik heb een US5000 Pylontech batterij gekoppeld aan een Lynx en gebruik daarvoor de standaard 25mm2 kabels van Pylontech. Nu viel mij vandaag op dat bij een last van ongeveer 50a de kabels best wel warm worden. Prima vast te houden maar wel warm, kan dit kwaad en zijn deze kabels wel adequaat genoeg? Volgens mij zijn er geen dikkere kabels beschikbaar?
Herkent iemand dit?
Je kan altijd een extra setje kabels aansluiten om de stroom door de kabels te beperken, mocht je het niet vertrouwen. Als ze bij de aansluitingen warmer worden dan de rest van de kabel dan moet je daar wel even naar kijken.
Het is nu ook niet dat ze niet vast te houden zijn maar bij hogere load toch wel warm. Goede tip van die extra set kabels!74Eric74 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 04:19:
[...]
Ze moeten 125A kunnen hebben volgens Pylontech. Die van mij worden niet echt warm, maar er gaan ook niet hele grote stomen doorheen.
Je kan altijd een extra setje kabels aansluiten om de stroom door de kabels te beperken, mocht je het niet vertrouwen. Als ze bij de aansluitingen warmer worden dan de rest van de kabel dan moet je daar wel even naar kijken.
Bij 125 A wordt +/- 35 watt in warmte ontwikkeld.Jeroennus schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:43:
[...]
Het is nu ook niet dat ze niet vast te houden zijn maar bij hogere load toch wel warm. Goede tip van die extra set kabels!
Even niet online op Tweakers geweest. Maar goed (dát ter zijde).
Misschien is het hier al eens gevraagd. Maar het valt me vandaag wederom op dat Victron (m.b.v. een Carlo Gavazzi EM24 Ethernet) véél hogere voltages meet per fase dan dat gedaan wordt door b.v. HomeWizzard (via de P1 poort van de slimme meter).
Is dit te verklaren? En beter: Kan ik het beïnvloeden?
Weet iemand dit?
:fill(white):strip_exif()/f/image/bKnCtaXAPZEz5Lq4dLtCiIuk.png?f=user_large)
[ Voor 41% gewijzigd door DrDeJe op 05-08-2024 15:50 ]
Tesla model 3 2019 Long Range
Waar je misschien even naar kunt kijken of je de ESS Assistent wel juist hebt geconfigureerd. Want daar moet je ook iets vinden van het feit of je zonnepanelen wilt koppelen of niet.Q schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 23:11:
Misschien dat iemand mee wil denken, 'we' hebben (nog steeds, eerder gevraagd in het DIY batterij topic) het probleem dat de MPPTs geen overschot via de Multiplus het grid op sturen.
Setup:
1 x Multiplus II 5000
2 x MPPT 150/30
1 x 15KW Batterij Seplos 10E BMS
Cerbo GX
EM24? in de meterkast
- ESS staat aan
- DVCC is ingeschakeld
- DC (MPPTs) Excess Grid Feed-in is ingeschakeld met een grens van ~3400 watt
- SVS uit
- SCS uit
- Als de batterij leeg is dan gaat daar gewoon vol vermogen van de twee MPPTs in.
Ik weet dat ESS + DVSS + Grid Feed-in betekent dat CCL wordt genegeerd, wat precies is wat we willen, want er moet max current richting Multiplus om het net op te gaan. De Batterij BMS kan er voor kiezen om gewoon niet meer te laden en beschermt de cellen.
Hoe het zou moeten werken begrijp ik inmiddels beter. Bij Victron draait het allemaal om CVL ofwel Charge Voltage Limit. De Cerbo doet daar 0.4 volt bovenop en door het verschil gaat de multiplus het overschot het net opleveren en de MPPTs proberen CVL+0.4 volt in stand te houden, dus zo krijg je een verschil wat het net opstroomt.
We hebben op de BMS CVL op 55.2 V ingesteld, maar bij een volle batterij doet de Multiplus weinig tot niets.
Het gedrag is wel wispelturig soms. De accu was op 98% en toen werkte alles prima:
- De accu was idle
- De MPPTs waren ieder bijna 2KW aan het wegpompen over de 48 volt bus via de Multiplus II het net op, met 10% verlies in de MP is dat zo'n ~3.4 KW. (max feedin limiet om groep 16A te beschermen)
Als iemand nog tips of ideeën heeft, we staan voor een raadsel.
Volgens mij laat Harold dit in een van zijn filmpjes op YouTube zien als hij het ESS gaat instellen.
Hopelijk kun je iets vinden.
Ik zie een paar volt verschil. Dat valt wel mee toch? Dat kan wel verklaard worden door spanningsval over de bekabeling als er wat lengte tussenzit.DrDeJe schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:40:
Goedemiddag.
Misschien is het hier al eens gevraagd. Maar het valt me vandaag wederom op dat Victron (m.b.v. een Carlo Gavazzi EM24 Ethernet) véél hogere voltages meet per fase dan dat gedaan wordt door b.v. HomeWizzard (via de P1 poort van de slimme meter).
Weet iemand dit?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Check mijn thuisbatterijsimulator
Het Zal Maar nét het verschil zijn tussen uitschakelen van je pv omvormer!!! 😥MrFish schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:19:
[...]
Ik zie een paar volt verschil. Dat valt wel mee toch? Dat kan wel verklaard worden door spanningsval over de bekabeling als er wat lengte tussenzit.
En daar zit je al aardig dicht tegenaan als ik het zo zie. Alhoewel....een keer er kort overheen schakelt niet meteen je omvormer uit als het goed is.DrDeJe schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:38:
[...]
Het Zal Maar nét het verschil zijn tussen uitschakelen van je pv omvormer!!! 😥
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
Ja, dat is zeker spijtig. Kabels verzwaren tussen je meterkast en omvormer zou iets kunnen helpen, maar zoals @Doggieman al aangeeft, zit je al erg dicht op de limiet.DrDeJe schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:38:
[...]
Het Zal Maar nét het verschil zijn tussen uitschakelen van je pv omvormer!!! 😥
Check mijn thuisbatterijsimulator
Hmmmmmmm kak. ;-) Is niet heel gemakkelijk nog aan te passen.
Maar thnx voor het meedenken. :-)
Heb je al met een multimeter nagemeten? dan weet je of die waardes kloppen.DrDeJe schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 19:01:
OK. Dus als ik jullie begrijp moet ik het daar in zoeken. De kabel tussen de meterkast en de zolder (waar de omvormer hangt (én het Victron systeem).
Hmmmmmmm kak. ;-) Is niet heel gemakkelijk nog aan te passen.
Maar thnx voor het meedenken. :-)
@DrDeJeRikHa schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 21:54:
[...]
Heb je al met een multimeter nagemeten? dan weet je of die waardes kloppen.
Ja... even nameten met een multimeter kan natuurlijk geen kwaad. Maar over het algemeen mag je er vanuit gaan dat zo'n EM24 aardig precies is. En als die multimeter dan geen kwaliteitsmeter is als b.v. een Fluke maar zo'n chinees dan vertrouw ik die persoonlijk ook niet zo.
Ik heb zelf destijds als proef m'n aansluiting wel eens wat zwaarder (tijdelijk) belast met een waterboiler. Dit trok de spanning ook iets omlaag. Voor mij was dit toen net genoeg om onder die 253 Volt te blijven.
Maar ja... Als je hele straat panelen heeft dan loopt de spanning nou eenmaal op bij volle zon. Daar helpt uiteindelijk niets tegen (althans.... niet iets wat je zelf kunt doen)
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
Persoonlijk zou ik de EM24 vertrouwen. De EM24 die ik heb meet bijna exact hetzelfde als de P1 meter.DrDeJe schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:40:
Goedemiddag.
Weet iemand dit?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Heb je het kleine nuldraadje wel aangesloten op de meter van Carlo? Dit vergeten mensen wel eens en zorgt dan voor rare voltage metingen.DrDeJe schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:40:
Goedemiddag.
Weet iemand dit?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik was even aan het terug bladeren in dit topic en zag dit bericht. Het is goed om dit filmpje eens te bekijken dit geeft een redelijk beeld wat voor zekering je moet gebruiken.vanWalsum schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 22:04:
Mijn victron project loopt al een tijdje, het is nog lang niet naar zin, maar het ontbreekt soms aan tijd. Echter uiteraard sommige dingen in de verkeerde volgorde; zekeringen en aarding. 2 vragen. Welke zekeringen moet in gebruiken (MEGA) in de lynx power-in. Hoeveel A. En kan ik de aarding van de accu’s gewoon aansluiting op de aarding van het huis? Ik kwam er achter dat de power-in per accu goed te voorzien is van een mega zekering.
[Afbeelding]
https://youtu.be/OmYYdlU5qdA?si=t_Uvr6UsKWah-Yqe
Een zekering selecteer je niet alleen op de stroom waarde maar net zo belangrijk is de kortsluit waarde van de zekering. Het kortsluitvermogen van een lifepo4 accu is zo gigantisch dat het zo kan zijn dat een mega zekering een vlamboog creëert na het aanspreken van de zekering. Een class T / mespatroon is gevuld met zand en blust deze vlamboog, waardoor deze een veel hoger kortsluitvermogen kan hanteren.
18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW
Bedankt, ik ben inderdaad de ESS wizzard doorlopen, weet vrij zeker dat we hebben aangegeven geen AC panelen te hebben, alleen DC.DrDeJe schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:46:
[...]
Waar je misschien even naar kunt kijken of je de ESS Assistent wel juist hebt geconfigureerd. Want daar moet je ook iets vinden van het feit of je zonnepanelen wilt koppelen of niet.
Volgens mij laat Harold dit in een van zijn filmpjes op YouTube zien als hij het ESS gaat instellen.
Hopelijk kun je iets vinden.
Bij offgridcentrum.nl hebben ze nu ook de P1 LAN versie. Een stuk makkelijker koppelen dan de P1 WIFI versie.NZXT schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 20:47:
[...]
Als ik op de website van Elgris op 'P1 EM' klik, linkt ie door naar de Smart Meter. Verder zie ik de P1 EM wel op de website van offgridcentrum.nl voor 229 euro (...). Heeft Elgris hem uit de roulatie genomen of zo?Het leek me een mooie oplossing, maar dan moet het wel werken natuurlijk...
De meter werkt prima bij mij, maar je moet voor aanschaf wel goed kijken hoe snel de P1 poort is van je meter. Als je een redelijke nieuwe meter hebt dan zit de refresh rate op 1 seconden. Dan is dit prima voor ESS.
Maar heb je een oudere meter dan kan dit zo 5 seconden zijn en dan is een externe meter zoals de eigen meter van Victron een stuk betere optie voor een snelle meting.
Kan natuurlijk het net afschakelen en kijken wat er gebeurt, maar wellicht dat er een iets ‘slimmere’ manier is
Hier geen SolarEdge, maar neem aan dat er een slimmere oplossing is. Anders is de test geslaagd en heb je de installatie opgeblazen.Niek_ schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 14:32:
Iemand een idee hoe je kan testen of je de SolarEdge integratie met Victron goed ingericht hebt zodat de omvormer afschakelt als er geen netspanning is én de accu de 100% bereikt?
Kan natuurlijk het net afschakelen en kijken wat er gebeurt, maar wellicht dat er een iets ‘slimmere’ manier is
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Victron wijzigt de frequentie om de SolarEdge omvormer af te knijpen.RikHa schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 14:47:
Zo doe ik dat wel. Even het goede moment afwachten, dat wil zeggen als de accu bijna vol is en de zon niet zo sterk. ACin uitzetten en gadeslaan wat er gebeurd.
50,2Hz is 100% vermogen
51,2Hz is 0% vermogen
Kan ik stellen dat ik hier de frequentie op moet zien lopen om vast te stellen dat Victron inderdaad de frequentie verhoogd?
:strip_exif()/f/image/jXO1fZyhiRAn9CnOoCddxva1.jpg?f=fotoalbum_large)
Enig idee waar ik kan nagaan of de SolarEdge omvormer daadwerkelijk naar dit signaal luistert en het vermogen begrenst? Kan wel naar het geleverde vermogen kijken, maar dat fluctueert natuurlijk door de instraling.
Feedin uitschakelen, dan zal net frequentie langzaam omhoog gaan naarmate de accu bijna vol is.Niek_ schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 14:32:
Iemand een idee hoe je kan testen of je de SolarEdge integratie met Victron goed ingericht hebt zodat de omvormer afschakelt als er geen netspanning is én de accu de 100% bereikt?
6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh
Mocht iemand met eenzelfde opstelling eens mee willen kijken/denken dan hou ik mij aanbevolen.
@Jazsie Heb jij ook Victron met SolarEdge en maak je gebruik van deze integratie?
https://www.victronenergy.com/live/venus-os:gx_solaredge
[ Voor 32% gewijzigd door Niek_ op 06-08-2024 15:19 ]
Ik heb eenzelfde opstelling.Niek_ schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:17:
Mocht iemand met eenzelfde opstelling eens mee willen kijken/denken dan hou ik mij aanbevolen.
Wanneer de netspanning wegvalt gaat altijd de SolarEdge direct uit. Deze start na een paar minuten weer op. Dus, het uitschakelen van de SolarEdge zegt op zichzelf niets. Na enkele minuten start de SolarEdge opnieuw op. Deze zal langzaam het vermogen verhogen. Op dat moment zou je ook de frequentie moeten zien omhooggaan.
Maar... dat gezegd hebbende... Ik heb het zelf eerder getest en het nooit kunnen vaststellen.
Ik heb een mogelijke oorzaak. Mijn batterijen worden nooit tot 100% opgeladen. Bij 98% of 99% stopt het BMS er mee. Dan "ziet" Victron nog ruimte. Geen idee overigens of dit het is. Verder... bij langdurige stroomuitval wil ik niet dat de frequentie hoog blijft. Elektrische klokken gaan dan te snel lopen.
Om deze reden heb ik al lang geleden in Node Red een "flow" gemaakt die de SolarEdge uitschakelt als de batterijen 95% vol zijn (bij Gridlost) en weer inschakelt als de batterijen onder 80% komen. Simpel en toch eenvoudig.
Omdat ik een techneut ben heb ik inmiddels mijn eigen vermogens-regeling gemaakt met een glijdende afname.
Zie https://gathering.tweaker...message/79060286#79060286
Deze kun je eenvoudig testen, ook als er wel grid is.
Dank voor je reactie! Net samen met de techneut van m’n groothandel alles doorlopen. Hij heeft mij bij de installatie ook geholpen met de instellingen. Bleek dat er toch iets niet goed stond. Morgen een nieuwe test.MJ de Bruijn schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:08:
[...]
Ik heb eenzelfde opstelling.
Wanneer de netspanning wegvalt gaat altijd de SolarEdge direct uit. Deze start na een paar minuten weer op. Dus, het uitschakelen van de SolarEdge zegt op zichzelf niets. Na enkele minuten start de SolarEdge opnieuw op. Deze zal langzaam het vermogen verhogen. Op dat moment zou je ook de frequentie moeten zien omhooggaan.
Maar... dat gezegd hebbende... Ik heb het zelf eerder getest en het nooit kunnen vaststellen.
Ik heb een mogelijke oorzaak. Mijn batterijen worden nooit tot 100% opgeladen. Bij 98% of 99% stopt het BMS er mee. Dan "ziet" Victron nog ruimte. Geen idee overigens of dit het is. Verder... bij langdurige stroomuitval wil ik niet dat de frequentie hoog blijft. Elektrische klokken gaan dan te snel lopen.
Om deze reden heb ik al lang geleden in Node Red een "flow" gemaakt die de SolarEdge uitschakelt als de batterijen 95% vol zijn (bij Gridlost) en weer inschakelt als de batterijen onder 80% komen. Simpel en toch eenvoudig.
Omdat ik een techneut ben heb ik inmiddels mijn eigen vermogens-regeling gemaakt met een glijdende afname.
Hier draaide mijn SolarEdge omvormer na wegvallen net gewoon door. Wellicht omdat deze ook op AC-Out zit en dus geen netuitval detecteert?
Overigens zijn er vanuit Victron ook nieuwe voltages beschikbaar bij de combinatie Victron en Pylontech. Hij heeft deze er gelijk ingezet. Zal nog even nagaan wat er gewijzigd is.
[ Voor 11% gewijzigd door Niek_ op 06-08-2024 16:27 ]
Oké !Niek_ schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:25:
Dank voor je reactie! Net samen met de techneut van m’n groothandel alles doorlopen. Hij heeft mij bij de installatie ook geholpen met de instellingen. Bleek dat er toch iets niet goed stond.
Stond er bij jou iets niet goed wat wel goed is beschreven in de handleidingen ?
Of was er een fout in een handleiding?
Kun je dit (voor andere lezers) beschrijven?
Geen SolarEdge hier, maar bij mij ging alles goed met een Huawei omvormer. Ik zie ook dat je de juiste frequenties lijkt te gebruiken. Heb je deze ook zo ingesteld in de Multiplus (waar de default settings te hoog zijn) of enkel kant SolarEdge?Mocht iemand met eenzelfde opstelling eens mee willen kijken/denken dan hou ik mij aanbevolen.
Mijn vaststellingen in der tijd:
NuKeM in "Het grote Victron aansturing topic"
Ook wel interesse in deze nieuwe voltages. Ook wel een beetje huiverig om deze te gebruiken omdat ze nog niet in de Victron documentatie staan.Niek_ schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:25:
[...]
Dank voor je reactie! Net samen met de techneut van m’n groothandel alles doorlopen. Hij heeft mij bij de installatie ook geholpen met de instellingen. Bleek dat er toch iets niet goed stond. Morgen een nieuwe test.
Hier draaide mijn SolarEdge omvormer na wegvallen net gewoon door. Wellicht omdat deze ook op AC-Out zit en dus geen netuitval detecteert?
Overigens zijn er vanuit Victron ook nieuwe voltages beschikbaar bij de combinatie Victron en Pylontech. Hij heeft deze er gelijk ingezet. Zal nog even nagaan wat er gewijzigd is.
Mijn complimenten voor je technische kennis.MJ de Bruijn schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:08:
[...]
Ja, dat hoef je niet vanuit Victron aan te sturen, maar kan Solaredge zelf vanuit de app. Je kan daar dynamische energie opties aanzetten, en zo ook dat hij uitschakelt wanneer negatieve prijzen zijn.Niek_ schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 14:32:
Klopt. Daar zie ik de frequentie oplopen.Niek_ schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 14:59:
[...]
Victron wijzigt de frequentie om de SolarEdge omvormer af te knijpen.
50,2Hz is 100% vermogen
51,2Hz is 0% vermogen
Kan ik stellen dat ik hier de frequentie op moet zien lopen om vast te stellen dat Victron inderdaad de frequentie verhoogd?
[Afbeelding]
Enig idee waar ik kan nagaan of de SolarEdge omvormer daadwerkelijk naar dit signaal luistert en het vermogen begrenst? Kan wel naar het geleverde vermogen kijken, maar dat fluctueert natuurlijk door de instraling.
@John245MJ de Bruijn schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:27:
[...]
Oké !
Stond er bij jou iets niet goed wat wel goed is beschreven in de handleidingen ?
Of was er een fout in een handleiding?
Kun je dit (voor andere lezers) beschrijven?
Was even prutsen, maar ik heb een manier gevonden om de pdf te delen. Laat even weten of downloaden lukt.
https://drive.google.com/...YwntZ/view?usp=share_link
@Niek_Niek_ schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:31:
[...]
@John245
Was even prutsen, maar ik heb een manier gevonden om de pdf te delen. Laat even weten of downloaden lukt.
https://drive.google.com/...YwntZ/view?usp=share_link
Dankjewel voor het delen. Dit zijn trouwens de instellingen die Victron een jaar geleden ook al voorschreef. Dus hier geen noodzaak iets te wijzigen.
Hmz, bij mij zijn alle instellingen er vorig jaar november oid in gegaan. Toch zou er nu een verschil in de voltages moeten zitten. Ik zal eens kijken of ik het vorige document nog ergens heb om te vergelijken.John245 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:46:
[...]
@Niek_
Dankjewel voor het delen. Dit zijn trouwens de instellingen die Victron een jaar geleden ook al voorschreef. Dus hier geen noodzaak iets te wijzigen.
Dit document is van 18NOV2023.Niek_ schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:12:
[...]
Hmz, bij mij zijn alle instellingen er vorig jaar november oid in gegaan. Toch zou er nu een verschil in de voltages moeten zitten. Ik zal eens kijken of ik het vorige document nog ergens heb om te vergelijken.
Wanneer de eerste pack vol raakt, gaat de resterende stroom (120A in totaal) naar pack 2. Het is best opvallend. Na 15 minuten gaat de totaal stroom weer zakken omdat beide packs vol raken. Ik neem aan dat het normaal is.
4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008
Als je ESS gebruikt met grid feed-in dan wordt CCL volledig genegeerd, zie documentatie.Eriko schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 16:17:
Inmiddels is 2e accu pack Seplos 16kWh aangesloten op Victron 3x MPII. Ik heb de Charge Current Limit (CCL) op beide packs ingesteld op 60A.
Wanneer de eerste pack vol raakt, gaat de resterende stroom (120A in totaal) naar pack 2. Het is best opvallend. Na 15 minuten gaat de totaal stroom weer zakken omdat beide packs vol raken. Ik neem aan dat het normaal is.
[Afbeelding]
Je BMS zal de charge current zelf moeten reguleren.
Dat kan een BMS niet, althans niet anders dan juist via de CCL. En dat hoeft ook niet want er is ook een CVL en het systeem zal die niet overschrijden. Als die CVL wordt bereikt neemt de stroom uiteraard automatisch af. Voor de batterij maakt het dus in principe niet uit.Q schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:23:
[...]
Als je ESS gebruikt met grid feed-in dan wordt CCL volledig genegeerd, zie documentatie.
Je BMS zal de charge current zelf moeten reguleren.
Gaat de CCL niet omlaag in deze toestand? En waarom zo'n groot verschil? Zijn beide batterijen gelijk? En gelijke kabels etc.?Eriko schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 16:17:
Inmiddels is 2e accu pack Seplos 16kWh aangesloten op Victron 3x MPII. Ik heb de Charge Current Limit (CCL) op beide packs ingesteld op 60A.
[Afbeelding]
Hey bedankt voor je reactie! Ik kom er door omstandigheden net pas aan toe om het te lezen. Ik heb nog vragen gesteld aan offgridcentrum.nl (die overigens erg behulpzaam zijn in het verschaffen van info) omdat zij hem momenteel online hebben staan. Samenvattend:Jeroennus schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 21:47:
Er staat inderdaad heel weinig info op de website, ik heb hem uiteindelijk kunnen bestellen door een mailtje te sturen naar Elgris. Maar voor gebruik van ESS is hij niet geschikt hoor. Ik heb nu de EM24 geplaatst en dat werkt helemaal naar behoren (direct). Volgens mij als ze de update frequentie verhogen van de P1EM is het probleem opgelost.
1. De P1 EM heeft een data-interval van 1 seconde, ervan uitgaande dat je een slimme meter met minstens SMR 5.0 hebt (die heb ik inderdaad ook). Ze kunnen overigens niets aan de P1 EM veranderen om die sneller te maken, hij volgt gewoon de datafrequentie van de slimme meter c.q. P1-poort.
2. Elgris heeft inmiddels ook een LAN-versie van de P1 EM. Offgridcentrum raadt me die aan omdat de verbinding via WiFi nogal lastig kan zijn. Weet overigens niet of het dan gaat om het koppelen aan het WiFi-netwerk is of de algemene stabiliteit van de connectie na koppelen.
3. De EM24 heeft een update-interval van 600 ms. Een stuk sneller dan de P1-poort dus.
4. De EM540 zit op 100 ms, net als een energiemeter van Victron zelf, dus nog een stuk sneller.
5. Buiten de datafrequentie is er sowieso een lag aan de kant van de Victron omvormer, het kan meerdere seconden duren voordat het systeem zich stabiliseert (bijvoorbeeld bij sturen op zero export).
Met betrekking tot dat laatste heb ik ook even verder gezocht en de 'ramp speed' speelt bij de omvormer eveneens een erg belangrijke rol in de respons. Hij zal niet ineens van 200 naar 2200 W gaan bijvoorbeeld. Blijkbaar wordt op- en afgeschaald met een snelheid van grofweg 400 W per seconde. Met die beperking vraag ik me dan ook af in hoeverre de datafrequentie van de meter invloed heeft op de snelheid waarmee het systeem de actuele energievraag kan volgen. Helemaal perfect gaat het nooit worden, zeker niet bij plotselinge pieken en dalen.
Als ik het goed begrijp, had het systeem moeite om te stabiliseren in jouw geval en onder bepaalde omstandigheden (switch van PV-tekort naar overschot en andersom)? Hoe werkte het systeem buiten genoemd scenario? En in de nachtelijke uren?
[ Voor 7% gewijzigd door NZXT op 08-08-2024 21:44 ]
Thanks voor de info! Heb je de WiFi- of LAN-versie? Ik ben persoonlijk niet zo geïnteresseerd in DESS. Hoe zit het met de basisfunctie van het doorgeven van de meetwaarden, de stabiliteit van de netwerkconnectie en de responstijden van de Victron bij het sturen op de actuele energievraag?willem73 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 21:42:
Ik heb sinds korte tijd een P1 EM. Tot nu toe bevalt hij mij redelijk. Zoals vaak zijn er wensen en dan hoop je dat er firmware vernieuwingen komen. Hij houdt de prijs nog niet bij en dat is wel leuk bij Dess. Bij Victron VRM presenteert hij zich als EM24 TCP, maar ik moest hem wel handmatig toevoegen.
de P1 EM schijnt heel goed te zijn met SMA. Hij is geschikt voor de omvormers van Deye, Fronius, Kostal, Growatt en Solis en de meter SDM630, EM24RTU, EM540, Janitza UMG605 en de Chint DTU666
Ik heb overigens gelezen dat je op een Cerbo GX ook een script kan laten draaien dat periodiek de API van de P1-meter van HomeWizard uitleest, dus wellicht ga ik dat eerst eens proberen.
Thanks! Ik las je comment te laat, maar dit is precies de info die ik ook van offgridcentrum heb gekregen.Apacalipto schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:30:
[...]
Bij offgridcentrum.nl hebben ze nu ook de P1 LAN versie. Een stuk makkelijker koppelen dan de P1 WIFI versie.
De meter werkt prima bij mij, maar je moet voor aanschaf wel goed kijken hoe snel de P1 poort is van je meter. Als je een redelijke nieuwe meter hebt dan zit de refresh rate op 1 seconden. Dan is dit prima voor ESS.
Maar heb je een oudere meter dan kan dit zo 5 seconden zijn en dan is een externe meter zoals de eigen meter van Victron een stuk betere optie voor een snelle meting.
Victron geeft inderdaad aan dat alles om CVL draait als je ESS doet en wil terugleveren. Het BMS kan niet zozeer de current knijpen, maar wel stoppen met laden en daar moet je dan op vertrouwen.RikHa schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:56:
[...]
Dat kan een BMS niet, althans niet anders dan juist via de CCL. En dat hoeft ook niet want er is ook een CVL en het systeem zal die niet overschrijden. Als die CVL wordt bereikt neemt de stroom uiteraard automatisch af. Voor de batterij maakt het dus in principe niet uit.
De CVL is vast en kan alleen gewijzigd worden via BMS instellingen.Victron geeft inderdaad aan dat alles om CVL draait als je ESS doet en wil terugleveren. Het BMS kan niet zozeer de current knijpen, maar wel stoppen met laden en daar moet je dan op vertrouwen.
De CCL en DCL stromen kunnen dynamisch gewijzigd worden door master BMS. Dus master BMS geeft de info door aan Victron als er een energie behoefte is om de accu op te laden of ontladen. Victron kan dus nooit hogere stroom leveren/terugleveren (boven CCL / DCL).
Meerdere accu packs (meerdere BMS=en) kunnen onderling zelf bepalen hoeveel stroom er loopt van ene pack naar andere pack. Daardoor kunnen BMS-en met elkaar communiceren zonder hulp van Victron.Er is wel een parameter 'maximaal stroom' in elke BMS die gaat voorkomen dat er teveel stroom loopt van ene BMS naar andere BMS. In mijn geval liep er even eenhoge stroom, zelfs CCL/DCL (de som van alle BMS-en) waarden zijn laag.
4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008
Zijn er meer mensen die vreemd gedrag zien?
De 24-uur grafiek voor EPEX/Entsoe zag er ook een beetje grillig uit.
[ Voor 22% gewijzigd door Eriko op 09-08-2024 09:16 ]
hij heeft op het duurste uurtje niet ontladen, en begon het uur erna te laden in plaats van te ontladen (conform DESS planning)..
ik heb DESS uitgezet gisteravond, handmatig een grid setpoint van -7kW erin gezet. nu is de accu leeg
Ik leer graag bij; sinds wanneer kan een BMS zelf bepalen hoeveel vermogen hij door laat naar de batterijpak?Eriko schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:04:
[...]
Meerdere accu packs (meerdere BMS=en) kunnen onderling zelf bepalen hoeveel stroom er loopt van ene pack naar andere pack. Daardoor kunnen BMS-en met elkaar communiceren zonder hulp van Victron.Er is wel een parameter 'maximaal stroom' in elke BMS die gaat voorkomen dat er teveel stroom loopt van ene BMS naar andere BMS. In mijn geval liep er even eenhoge stroom, zelfs CCL/DCL (de som van alle BMS-en) waarden zijn laag.
BMS doet niet zelf het vermogen toevoer/afvoer regelen, geeft enkel aan wat het min/max is en de lader past zich daar op aan aan de hand van diverse factoren. Wanneer je buiten die parameter zit dan gaat BMS in de beveiliging.
Stroom gaat vanzelf de kant op waar weerstand het laagst is, in dit geval je batterij module die minder vol is.
Daar komt geen BMS aan te pas zolang je uiteraard binnen de opgegeven parameters blijft.
Ook de reden dat je meerdere batterij modules eerst "even vol" laad alvorens ze parallel aan te sluiten zodat je te hoge stroompieken voorkomt. Eenmaal aangesloten zullen ze zich balanseren met elkaar en daarbij zal diegene die het minst vol is inderdaad met een hoger vermogen geladen worden dan de rest waardoor je verschillen tussen elkaar kan zien.
Idem bij wanneer je verschillende capaciteit batterij modules parallel gebruikt. Die met de kleinste capaciteit zal ook met het laagste vermogen geladen worden.
Als de stroomtoevoer in BMS losgekoppeld is (unloaded), gaat ene cel opeens naar 3.6V terwijl veel cellen een kleine sprong maakt.naar bijv. 3.4V. Dan treedt er een warning/error op in de BMS software. Het gaat dan passief/actief balanceren. Het duurt altijd wat dagen.
Helaas zien we in een systeem waar ik bij heb geholpen, dat we soms meerdere DC ripple waarschuwingen krijgen op een dag en DC Ripple wil je niet ivm impact op levensduur apparatuur. We denken dat het komt omdat de batterij vol zit en dat de batterij wisselt tussen 'hard' stoppen met laden en weer laden.
Dat harde stoppen met laden kan betekenen dat die 3+ KW aan solar via 2x MPPT ergens naar toe moet en als de MP niet snel kan schakelen, zie die een voltage piek (of drop als er weer geladen wordt) en krijg je dit gedrag.
We hebben onder de hoogste load ~55V + 70A voltage drop gemeten tussen batterij en multiplus en dat was 0.005V voor de min en 0.2V voor de plus, ver binnen de specs van max 1.2 v voor 48V en we zitten op een hoger voltage.
Echter, ik vraag me af of dit een correcte voorstelling is van zaken. Hebben andere mensen ook last van DC ripple warnings?
Ik lees hier van meerdere mensen dat hun ESS van slag was, vind dat vreemd, vraag me af wat er aan de hand was. Afhankelijkheid van VRM Cloud, andere externe data die er niet was of toch iets in de Cerbo?
[ Voor 10% gewijzigd door Q op 09-08-2024 13:59 ]
Het bestellen/verkrijgen van deze knop zal wel lang duren. Ik heb gevraagd hoe je moet aansluiten met een tijdelijke knop/LED.
:strip_exif()/f/image/5d2rYLpbnqAPiUHJWNUhJa1p.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens Seplos verkoper is het iets anders:
This switch is self-locking, and the switch made by the MASON 280AH Stacking DIY Kit is a self-resetting switch!
Wie heeft hiermee een raad?
Heronimo schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:08:
Bij mijn eigen systeem en een ander systeem wat ik monitor lijkt sinds gisteravond DESS van slag. Hij gaat laden waar ontladen gepland staat en andersom.
Zijn er meer mensen die vreemd gedrag zien?
Eriko schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:13:
Ja ik zag het gisteravond rond 23 uur en vanmorgen rond 4 uur. Het gaat om een paar procenten SoC die even op en neer beweegt.
De 24-uur grafiek voor EPEX/Entsoe zag er ook een beetje grillig uit.
Bij mij idem. Jammer want het beloofde een goede dag te worden. Wat ik opmerkte bij mijn systeem is dat elke keer aan het begin van een uur alles goed ging volgens planning maar na verloop van een aantal minuten werd Target SOC (Settings -> ESS -> Dynamic ESS -> Target SOC) steeds weer teruggezet naar 57% en daar gaat hij dan weer naartoe werken. Vanaf vanochtend ongeveer 10 uur werkt alles weer naar behoren hier.Q schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 13:49:
Ik lees hier van meerdere mensen dat hun ESS van slag was, vind dat vreemd, vraag me af wat er aan de hand was. Afhankelijkheid van VRM Cloud, andere externe data die er niet was of toch iets in de Cerbo?
Dat is toch belachelijk!? Ga je dan naast je batterij zitten wachten, kopje koffie...., nog een kopje koffie en ja kijk! Één cel heeft de 3,45 bereikt. Gauw op het knopje drukken, dan kan de dag weer verder gaan. En nu maar hopen dat je op tijd bent om weer op het knopje te drukken als alle cellen onder de 3,45 komen.Eriko schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 14:01:
Bij het assembleren van mijn Seplos kit (https://www.seplos.com/se...-with-active-balance.html) is gebleken dat een drukknop met led indicator ontbreekt. Deze is nodig voor de 2A active belancer.
Het bestellen/verkrijgen van deze knop zal wel lang duren. Ik heb gevraagd hoe je moet aansluiten met een tijdelijke knop/LED.
[Afbeelding]
Volgens Seplos verkoper is het iets anders:
This switch is self-locking, and the switch made by the MASON 280AH Stacking DIY Kit is a self-resetting switch!
Wie heeft hiermee een raad?
Nee hoor, active balancer wordt alleen gebruikt bij nieuwe cellen en dat er grote spanningsverschi tussen cellen ontstaat. Het gebeurt zelden. Dus niet lekker zitten en koffie drinken.RikHa schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 14:10:
Dat is toch belachelijk!? Ga je dan naast je batterij zitten wachten, kopje koffie...., nog een kopje koffie en ja kijk! Één cel heeft de 3,45 bereikt. Gauw op het knopje drukken, dan kan de dag weer verder gaan. En nu maar hopen dat je op tijd bent om weer op het knopje te drukken als alle cellen onder de 3,45 komen.
Ok. Dus die balancer doet eigenlijk alleen na het in bedrijf stellen de top balancing, begrijp ik dat goed? En met hoeveel mA kan de BMS dan balanceren? Als er goede cellen worden gebruikt zouden ze idd niet teveel uit elkaar moeten lopen en kan de BMS het wel bijbenen maar om daar nou die balancer voor aan te schaffen.. Wat kost dat ding?Eriko schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 14:51:
[...]
Nee hoor, active balancer wordt alleen gebruikt bij nieuwe cellen en dat er grote spanningsverschi tussen cellen ontstaat. Het gebeurt zelden. Dus niet lekker zitten en koffie drinken.
Max 3 cellen balanceren, bedoel je dat hij dan 3 cellen tegelijk doet? En dan met 2A per cel? Dat zou mooi zijn.
Ja max 3 cellen en 2A per cel. Het duurt maar een paar uurtjes. Ik heb ondervonden dat het toch iets te kort gaat met een vervelende cel. Dus passief balanceren doet zijn werk om deze cel te 'repareren'. Het duurt wel een paar dagen.
Ik heb zelf geen aparte actieve balancer aangeschaft aangezien mijn JK BMS al actief doet balanceren...RikHa schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:16:
[...]
Ok. Dus die balancer doet eigenlijk alleen na het in bedrijf stellen de top balancing, begrijp ik dat goed? En met hoeveel mA kan de BMS dan balanceren? Als er goede cellen worden gebruikt zouden ze idd niet teveel uit elkaar moeten lopen en kan de BMS het wel bijbenen maar om daar nou die balancer voor aan te schaffen.. Wat kost dat ding?
Persoonlijk zie ik geen reden om een passief BMS te kopen om vervolgens een actieve balance erbij te plaatsen. Dit is in de meesten gevallen duurder.
Met goede cellen zal er inderdaad niet veel gebalanceert worden, echter het zal altijd wel nodig zijn.
Op een gegeven moment gaat het verschil steeds groter worden wanneer je dt niet doet. Dit is inhert aan de huidige techniek van een cell.
Hebben we zeker te maken met de servers? Ik dacht dat DESS in Node Red is geschreven en dan lokaal bij elke gebruiker laat lopen.
Mss te maken met de vorm van de 24 uur grafiek die nog al een beetje vreemd is voor DESS software?
Toevallig de firmware recent geupdate? Welke versie van Venus draai je?prein2 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:41:
Hier ook last van DESS die van slag was. irritant, want met de prijzen vandaag moet de accu wel leeg en nu was hij om 23 uur nog halfvol..
hij heeft op het duurste uurtje niet ontladen, en begon het uur erna te laden in plaats van te ontladen (conform DESS planning)..
ik heb DESS uitgezet gisteravond, handmatig een grid setpoint van -7kW erin gezet. nu is de accu leegen staat DESS weer aan. lijkt nu weer te werken.
Hier loopt ook een topic. Nog geen reactie vanuit Victron zo te zien.RikHa schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 14:06:
[...]
[...]
[...]
Bij mij idem. Jammer want het beloofde een goede dag te worden. Wat ik opmerkte bij mijn systeem is dat elke keer aan het begin van een uur alles goed ging volgens planning maar na verloop van een aantal minuten werd Target SOC (Settings -> ESS -> Dynamic ESS -> Target SOC) steeds weer teruggezet naar 57% en daar gaat hij dan weer naartoe werken. Vanaf vanochtend ongeveer 10 uur werkt alles weer naar behoren hier.
https://community.victron.../malfunctioning-dess.html
Hier dezelfde issues en firmware 510 op de Multiplus en 3.32 op de Cerbo.
[ Voor 5% gewijzigd door Niek_ op 09-08-2024 17:10 ]
Hier v3.50~13.aj_vdw schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:03:
[...]
Toevallig de firmware recent geupdate? Welke versie van Venus draai je?
Ja, @prein2 en ik hebben daar allebei al gereageerd en Dirk Jan Faber getagged. Paniek in de tent!Niek_ schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:08:
[...]
Hier loopt ook een topic. Nog geen reactie vanuit Victron zo te zien.
https://community.victron.../malfunctioning-dess.html
[ Voor 3% gewijzigd door RikHa op 09-08-2024 17:11 ]
/f/image/TLwfkyiJMZighq62x2Z2k4Lv.png?f=fotoalbum_large)
Om 20:00 en 21:00 uur gaat DESS mijn batterij helemaal leegmaken. Maar vanaf 22:00 uur zijn de tarieven slechts één cent lager. Dan zou het systeem weer van het net gaan gebruiken. Dat is niet efficient vanwege de conversie verliezen.
Regelmatige lezers hier kennen misschien "Mijn ESS - MESS" dat ik zelf heb ontwikkeld.
/f/image/FUXvAj4ymINXYIZ6D94lenGR.png?f=fotoalbum_large)
Dit is een overzicht van de laatste drie dagen.
Het laden van Solar gebeurt bij de laagste elektriciteits-tarieven. Deze opgaande lijn heeft soms een knikje als er meer zon blijkt te zijn dan voorspeld. Dan wacht het systeem even tot in een later uur het laden nóg net ietsje voordeliger is.
Het ontladen gebeurt bij de hoogste tarieven. Dat is het steilste gedeelte van de neergaande lijn. Daarna gebruikt het 'huis' de batterij tot het laagste toegestane niveau. Aldus wordt er geen energie van het net gebruikt.
Er zit overigens wel een marge in: Als de verkoop 'ruim' hoger is dan latere tarieven dan zal wel worden verkocht. Maar dat was dezer dagen niet aan de orde.
's Ochtends vanaf 06:00 uur blijft de batterij constant omdat dan de zon het basis-verbruik overneemt. Iets later gaat het systeem een klein beetje laden van de 'surplus' van 1% van de Solar. Ik wil niet dat het systeem gaat 'pendelen' afhankelijk van belasting.
@aj_vdw Ik draaide nog 3.40 beta zoveel. Maar een upgrade naar 3.15~13 heeft (nog) geen effect
edit: nu overigens een enorme performance drop op vrm.. wellicht is iemand aan het herstarten..
[ Voor 15% gewijzigd door prein2 op 09-08-2024 17:17 ]
Mijn systeem draait niet in HomeAssistant maar in Node Red van de Victron GX.prein2 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:16:
@MJ de Bruijn ik zou je systeem graag eens proberen, maar mijn HA draait in docker en programmeren gaat bij mij niet veel verder dan if then en wat parameters kunnen aanpassen..
Ik heb geen installeerbaar systeem maar een volledige handmatige opbouw.
Ik kan het als voorbeeld naar je (of iemand anders) sturen, maar je hebt een flinke dosis programmeer-kennis nodig om het te kunnen gebruiken.
Voor een indruk, zie: MJ de Bruijn in "Victron MESS - Mijn ESS"
Is dat dan beter vergelijkbaar met 'Green Mode' DESS? Want Trade mode zou veel meer gehandeld hebben op deze dagen.MJ de Bruijn schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:13:
Naar aanleiding van de actuele berichten over DESS heb ik ook nog eens naar de logica gekeken.
[Afbeelding]
Om 20:00 en 21:00 uur gaat DESS mijn batterij helemaal leegmaken. Maar vanaf 22:00 uur zijn de tarieven slechts één cent lager. Dan zou het systeem weer van het net gaan gebruiken. Dat is niet efficient vanwege de conversie verliezen.
Regelmatige lezers hier kennen misschien "Mijn ESS - MESS" dat ik zelf heb ontwikkeld.
[Afbeelding]
Dit is een overzicht van de laatste drie dagen.
Het laden van Solar gebeurt bij de laagste elektriciteits-tarieven. Deze opgaande lijn heeft soms een knikje als er meer zon blijkt te zijn dan voorspeld. Dan wacht het systeem even tot in een later uur het laden nóg net ietsje voordeliger is.
Het ontladen gebeurt bij de hoogste tarieven. Dat is het steilste gedeelte van de neergaande lijn. Daarna gebruikt het 'huis' de batterij tot het laagste toegestane niveau. Aldus wordt er geen energie van het net gebruikt.
Er zit overigens wel een marge in: Als de verkoop 'ruim' hoger is dan latere tarieven dan zal wel worden verkocht. Maar dat was dezer dagen niet aan de orde.
's Ochtends vanaf 06:00 uur blijft de batterij constant omdat dan de zon het basis-verbruik overneemt. Iets later gaat het systeem een klein beetje laden van de 'surplus' van 1% van de Solar. Ik wil niet dat het systeem gaat 'pendelen' afhankelijk van belasting.
[ Voor 28% gewijzigd door aj_vdw op 09-08-2024 18:06 . Reden: plaatje toegevoegd ]
Samengevat, ook hier problemen met dess.
Wachten op de oplossing maar.
Update:
Op dit moment 21:15 uur lijkt de originele planning weer gevolgd te worden. Alleen de accu is nu natuurlijk leger dan voorspeld.
Hij zou tot morgen ochtend 08:00 uur de woning op de accu moeten kunnen draaien. Ik ben benieuwd of hij voldoende lading over laat ok dit ook echt te doen.
Gr. Mike
[ Voor 207% gewijzigd door Just Mikeq op 09-08-2024 21:17 ]
Ik kan het je niet zeggen, ik heb me nooit verdiept in Geen Mode.RikHa schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:30:
Is dat dan beter vergelijkbaar met 'Green Mode' DESS? Want Trade mode zou veel meer gehandeld hebben op deze dagen.
Ik probeer niet meer te verkopen dan ik per dag (aan Solar) over heb.
Voor handelen kun je eventueel extra inkopen van het net. Maar... ANWB vraagt 4 cent kostenopslag. Daarnaast heb je 10 tot 15% conversie-verlies, zowel bij laden als bij ontladen. Dus het prijsverschil verkoop en later weer inkoop moet meer zijn dan 8 cent. Dat komt slechts af en toe voor.
@MJ de Bruijn prijsverschillen van 8 cent zijn er regelmatig. Deze week een paar keer leuke pieken van 45 en 46 cent gehad.MJ de Bruijn schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:23:
[...]
Ik kan het je niet zeggen, ik heb me nooit verdiept in Geen Mode.
Ik probeer niet meer te verkopen dan ik per dag (aan Solar) over heb.
Voor handelen kun je eventueel extra inkopen van het net. Maar... ANWB vraagt 4 cent kostenopslag. Daarnaast heb je 10 tot 15% conversie-verlies, zowel bij laden als bij ontladen. Dus het prijsverschil verkoop en later weer inkoop moet meer zijn dan 8 cent. Dat komt slechts af en toe voor.
Zondag verschil 15 cent
Maandag verschil 29 cent
Dinsdag verschil 27 cent
Woensdag verschil 18 cent
Donderdag verschil 13 cent
Vandaag verschil 17 cent
Morgen verschil 23 cent
Ik wil dat niet af en toe noemen.
Klopt natuurlijk.John245 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:33:
@MJ de Bruijn prijsverschillen van 8 cent zijn er regelmatig.
Ik bedoelde een 'extra' cyclus van ontladen en weer laden. Dan kun je 's avonds ontladen, 's nachts opladen en 's ochtends nog een keer ontladen. Daarvoor moeten er twee pieken zijn met daartussen een dal van 8 cent lager.
Met het - in deze periode - gebruikelijk verschil tussen dag en nacht kun je maar één cyclus draaien. Het heeft geen zin om 'extra' van het net te laden.
Wat ik na mijn uitbreiding zie is dat er regelmatig nog stroom in de batterij blijft en dit de volgende ochtend gedurende de ochtendpiek verkocht wordt. Dat heb ik niet waargenomen toen ik nog maar 19,2 kWh opslagcapaciteit had.MJ de Bruijn schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 23:01:
[...]
Klopt natuurlijk.
Ik bedoelde een 'extra' cyclus van ontladen en weer laden. Dan kun je 's avonds ontladen, 's nachts opladen en 's ochtends nog een keer ontladen. Daarvoor moeten er twee pieken zijn met daartussen een dal van 8 cent lager.
Met het - in deze periode - gebruikelijk verschil tussen dag en nacht kun je maar één cyclus draaien. Het heeft geen zin om 'extra' van het net te laden.
Zie net dat hij tussen 2230-2300 met 8.000W continue aan het laden is geweest. Irritant.Just Mikeq schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 18:57:
Goede middag allen..
Samengevat, ook hier problemen met dess.
Wachten op de oplossing maar.
Update:
Op dit moment 21:15 uur lijkt de originele planning weer gevolgd te worden. Alleen de accu is nu natuurlijk leger dan voorspeld.
Hij zou tot morgen ochtend 08:00 uur de woning op de accu moeten kunnen draaien. Ik ben benieuwd of hij voldoende lading over laat ok dit ook echt te doen.
Gr. Mike
Ik vraag me af of men bij Victron doorheeft dat DESS niet werkt op het moment.
[ Voor 13% gewijzigd door RikHa op 10-08-2024 09:04 ]
Nee ik vermoed ook niet dat er naar gekeken wordt. Misschien was het handiger om het in het DESS draadje te posten.RikHa schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 08:59:
Goed. Het is inmiddels zaterdag dus ik zet DESS weer aan. De planning is dat hij om 10 uur rustig gaat laden van solar en van 12 tot 15.00 volle bak met solar en grid. Wat doet dat ding? Target SOC op 44% zetten (is nu 10%) en dus nu gelijk volle bak van grid laden. @nimmer99 Ik heb niet het idee dat ernaar gekeken wordt of aan gewerkt door Victron inderdaad. Mooi kut zo! Ik had gisteren met handmatig laden / ontladen gelukkig toch nog € 9,-.
Ik denk dat in dat nieuwe draadje, inclusief tag voor de ontwikkelaar en de ceo er wel voldoende zichtbaarheid moet komen.
Echter is de ontwikkelaar al sinds 17 juli niet online geweest. Ceo zal ook wel op vakantie zijn, gezien de beta ook wat rustiger is.
Hoi, klopt het systeem had moeite om zich snel genoeg te stabiliseren. Systeem reageerde te traag op de actuele vraag. Ik betwijfel of het klopt dat de P1 EM de slimme meter volgt, als ik het mij goed herinner was er een update elke 5(!) seconden. En klopt wat je aangeeft stabiliseren op het moment wanneer er PV en overschot was. Maar let wel ik heb het systeem uitgeschakeld omdat het zo onbetrouwbaar was dat ik bang was voor schade. Ik heb nu een EM24 over LAN en dat werkt gewoon super snel (ik denk idd onder de 1 sec) en dat werkt zoveel beter en nu eigenlijk probleemloos al een paar weken.NZXT schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 21:43:
[...]
Hey bedankt voor je reactie! Ik kom er door omstandigheden net pas aan toe om het te lezen. Ik heb nog vragen gesteld aan offgridcentrum.nl (die overigens erg behulpzaam zijn in het verschaffen van info) omdat zij hem momenteel online hebben staan. Samenvattend:
1. De P1 EM heeft een data-interval van 1 seconde, ervan uitgaande dat je een slimme meter met minstens SMR 5.0 hebt (die heb ik inderdaad ook). Ze kunnen overigens niets aan de P1 EM veranderen om die sneller te maken, hij volgt gewoon de datafrequentie van de slimme meter c.q. P1-poort.
2. Elgris heeft inmiddels ook een LAN-versie van de P1 EM. Offgridcentrum raadt me die aan omdat de verbinding via WiFi nogal lastig kan zijn. Weet overigens niet of het dan gaat om het koppelen aan het WiFi-netwerk is of de algemene stabiliteit van de connectie na koppelen.
3. De EM24 heeft een update-interval van 600 ms. Een stuk sneller dan de P1-poort dus.
4. De EM540 zit op 100 ms, net als een energiemeter van Victron zelf, dus nog een stuk sneller.
5. Buiten de datafrequentie is er sowieso een lag aan de kant van de Victron omvormer, het kan meerdere seconden duren voordat het systeem zich stabiliseert (bijvoorbeeld bij sturen op zero export).
Met betrekking tot dat laatste heb ik ook even verder gezocht en de 'ramp speed' speelt bij de omvormer eveneens een erg belangrijke rol in de respons. Hij zal niet ineens van 200 naar 2200 W gaan bijvoorbeeld. Blijkbaar wordt op- en afgeschaald met een snelheid van grofweg 400 W per seconde. Met die beperking vraag ik me dan ook af in hoeverre de datafrequentie van de meter invloed heeft op de snelheid waarmee het systeem de actuele energievraag kan volgen. Helemaal perfect gaat het nooit worden, zeker niet bij plotselinge pieken en dalen.
Als ik het goed begrijp, had het systeem moeite om te stabiliseren in jouw geval en onder bepaalde omstandigheden (switch van PV-tekort naar overschot en andersom)? Hoe werkte het systeem buiten genoemd scenario? En in de nachtelijke uren?
In de introductie Youtube van DESS adviseert Victron ook om niet de data van de P1 meter te gebruiken.Jeroennus schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 12:07:
[...]
Hoi, klopt het systeem had moeite om zich snel genoeg te stabiliseren. Systeem reageerde te traag op de actuele vraag. Ik betwijfel of het klopt dat de P1 EM de slimme meter volgt, als ik het mij goed herinner was er een update elke 5(!) seconden. En klopt wat je aangeeft stabiliseren op het moment wanneer er PV en overschot was. Maar let wel ik heb het systeem uitgeschakeld omdat het zo onbetrouwbaar was dat ik bang was voor schade. Ik heb nu een EM24 over LAN en dat werkt gewoon super snel (ik denk idd onder de 1 sec) en dat werkt zoveel beter en nu eigenlijk probleemloos al een paar weken.