MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & L/W WP | Tubbergen
Ik zou ook niet meer voor de P1 variant van Elgris gaan heel eerlijk. Uiteindelijk is er bij mij een kleine uitbreiding op de groepenkast gemaakt (hij zat vol) en hierin is de EM24 geplaatst.John245 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 12:18:
[...]
In de introductie Youtube van DESS adviseert Victron ook om niet de data van de P1 meter te gebruiken.
Ik lees al eventje mee. En heb sinds kort ook een Victron installatie en deze is geplaats in de garage. Ik heb 3 multiplus 2 5000 die op een plaat aan de muur geschroeft zijn. Nu merk ik bij vol vermogen een soort brom geluid dat door de muur heen komt.
Ik heb tussen de plaat en stenen muur al terastegels geplaats maar dit helpt niet ik vermoed dat de schroeven de trilling door de muur gaan aan de andere kant van de muur zit de woonkamer
Heeft iemand een andere/betere oplossing voor? Of een soort gelijke probleem.
Ik ben erg benieuwd.
Ik zou de plaat met trillingsdempers op de muur monteren (google "Trillingsdemper Medium rubber draad M10").karlkani1985 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 14:13:
Hallo allemaal,
Ik lees al eventje mee. En heb sinds kort ook een Victron installatie en deze is geplaats in de garage. Ik heb 3 multiplus 2 5000 die op een plaat aan de muur geschroeft zijn. Nu merk ik bij vol vermogen een soort brom geluid dat door de muur heen komt.
Ik heb tussen de plaat en stenen muur al terastegels geplaats maar dit helpt niet ik vermoed dat de schroeven de trilling door de muur gaan aan de andere kant van de muur zit de woonkamer
Heeft iemand een andere/betere oplossing voor? Of een soort gelijke probleem.
Ik ben erg benieuwd.
Thanks dat kan nog wel eens een oplossing zijn.aj_vdw schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 14:27:
[...]
Ik zou de plaat met trillingsdempers op de muur monteren (google "Trillingsdemper Medium rubber draad M10").
Iedereen heeft al iets geschreven over de werking van DESS vandaag. Sinds donderdag avond is er inderdaad vreemd gedrag. Er is iets mis met het algoritme.
Ik heb dit inmiddels bij het ontwikkelteam voorgelegd maar vanwege vakantie zal het tot maandag duren voordat er een reactie kan worden verwacht.
Je kunt het nu zo laten of besluiten DESS even uit te zetten en over te gaan op normaal ESS.
Groet,
Harold Halewijn
[ Voor 3% gewijzigd door Hhalewijn op 10-08-2024 17:44 ]
Inmiddels hebben we redelijk hard bewijs via de VRM logging dat de DC Ripple warnings van de Multiplus worden veroorzaakt door de Batterij (Seplos BMS 10E variant) die vol zit en besluit om geen lading meer te accepteren.Q schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 13:49:
Helaas zien we in een systeem waar ik bij heb geholpen, dat we soms meerdere DC ripple waarschuwingen krijgen op een dag en DC Ripple wil je niet ivm impact op levensduur apparatuur. We denken dat het komt omdat de batterij vol zit en dat de batterij wisselt tussen 'hard' stoppen met laden en weer laden.
We zien nooit DC Ripple als de batterij niet vol zit, wat er op lijkt te wijzen dat de bekabeling niet de oorzaak lijkt. We hebben ook conform de Wiring Unlimited voltages gemeten onder max load om voltage drop vast te stellen en die is prima binnen spec.
Iemand nog tips / tricks / ervaringen over het voorkomen van DC Ripple bij een volle batterij?
We houden 55.2 Volt aan als CVL (via BMS ingesteld). Dat zou op 3.45V per cel uitkomen en dan zou je hopen dat je nooit de max cel voltage haalt en dat het BMS dus stopt met laden.
[ Voor 8% gewijzigd door Q op 10-08-2024 19:58 ]
Op de Cerbo de nieuwste firmware geupdate, gaat goed, verder alle instellingen gemaakt om met de VRM te kunnen verbinden en te besturen.
Ook op de mulriplus de nieuwe Firmware geïnstalleerd, hierna Met VE configure de instellingen gedownload, via de video van Harald Halewijn de instellingen aangepast en opgeslagen gaat ook goed.
Nu probeer ik deze file te uploaden maar dan gaat het dus mis...
Dit is de foutmelding wat ik krijg:
/f/image/KwVAh4zwXs8dOPO7uH0da1vv.png?f=fotoalbum_large)
Wat doe ik vaut??
Ook een probleempje om het zichtbaar te krijgen in HA, ik heb via HACS de Victron integratie geïnstalleerd, maar deze ziet helamaal niets?
Ook zie ik geen ESS instellingen in de Cerbo?
Alvast bedankt voor de hulp!
Dat ging nu goed!
Nu nog geen ESS in de Cerbo en 3 alarmen...
276 VE.Bus System [276] BMS lost: Alarm 2024-08-10 20:53:58 Actief
276 VE.Bus System [276] Low battery: Alarm 2024-08-10 20:53:58 Actief
276 VE.Bus System [276] VE.Bus Error: VE.Bus Error 6: Error in DDC Program 2024-08-10 20:53:44 Actief
Nu maar weer uitvogelen wat dit is
Dit is de enige die ik nog heb :
276 VE.Bus System [276] VE.Bus Error: VE.Bus Error 6: Error in DDC Program 2024-08-10 20:53:44 Actief
De P1 EM volgt de slimme meter, maar het is belangrijk wat de SMR-versie van je meter is. Ik denk dat je een meter hebt met SMR 4.0, dat zou ook op de behuizing moeten staan. In dat geval heb je inderdaad een relatief lage updatefrequentie van 5 seconden. Mijn meter is SMR 5.0 en die doet iedere seconde een refresh en zou dus beter moeten werken. Dat wordt ook bevestigd door enkele mede-tweakers die inmiddels gereageerd hebben. Vind ook dat Elgris duidelijk op de website moet vermelden dat de SMR-versie van de slimme meter van groot belang is, zeker gezien de doelgroep die solide realtime integratie zoekt met Victron, SMA etc. Offgridcentrum.nl is hier wel duidelijk in.Jeroennus schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 12:07:
[...]
Hoi, klopt het systeem had moeite om zich snel genoeg te stabiliseren. Systeem reageerde te traag op de actuele vraag. Ik betwijfel of het klopt dat de P1 EM de slimme meter volgt, als ik het mij goed herinner was er een update elke 5(!) seconden. En klopt wat je aangeeft stabiliseren op het moment wanneer er PV en overschot was. Maar let wel ik heb het systeem uitgeschakeld omdat het zo onbetrouwbaar was dat ik bang was voor schade. Ik heb nu een EM24 over LAN en dat werkt gewoon super snel (ik denk idd onder de 1 sec) en dat werkt zoveel beter en nu eigenlijk probleemloos al een paar weken.
Ik heb een SMR 5.0 slimme meter en ik zal proberen morgen een filmpje te maken van de P1 EM om het verschil te kunnen laten zien.NZXT schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 21:54:
[...]
De P1 EM volgt de slimme meter, maar het is belangrijk wat de SMR-versie van je meter is. Ik denk dat je een meter hebt met SMR 4.0, dat zou ook op de behuizing moeten staan. In dat geval heb je inderdaad een relatief lage updatefrequentie van 5 seconden. Mijn meter is SMR 5.0 en die doet iedere seconde een refresh en zou dus beter moeten werken. Dat wordt ook bevestigd door enkele mede-tweakers die inmiddels gereageerd hebben. Vind ook dat Elgris duidelijk op de website moet vermelden dat de SMR-versie van de slimme meter van groot belang is, zeker gezien de doelgroep die solide realtime integratie zoekt met Victron, SMA etc. Offgridcentrum.nl is hier wel duidelijk in.
Dat is vreemd. Ik heb de P1-meter van HomeWizard en de refresh is echt 1 x per seconde. Ook als ik het via de locale API van de P1-meter uitvraag. Dus dan vraag ik me af of het probleem niet in die Elgris zit, want die moet precies hetzelfde uitlezen. Ben benieuwd naar je filmpje!Jeroennus schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 23:53:
[...]
Ik heb een SMR 5.0 slimme meter en ik zal proberen morgen een filmpje te maken van de P1 EM om het verschil te kunnen laten zien.
En ik denk dat je daar de spijker op de kop slaat :-) Mijn vermoeden is idd dat het probleem in de update snelheid van de Elgris zelf zit. Helaas is deze op de Wifi versie niet aan te passen. Maar bij nader inzien denk ik dat je liever dit verkeer (ik heb de Wifi versie) liever over LAN ziet gaan gezien de hoeveelheid requests.NZXT schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 23:59:
[...]
Dat is vreemd. Ik heb de P1-meter van HomeWizard en de refresh is echt 1 x per seconde. Ook als ik het via de locale API van de P1-meter uitvraag. Dus dan vraag ik me af of het probleem niet in die Elgris zit, want die moet precies hetzelfde uitlezen. Ben benieuwd naar je filmpje!
Dit zelfde "gevecht" heb ik eergisteren ook gehad. Na alles een keer te hebben uit geschakeld en daarna weer in. Ben ik (op het firmware laden na) helemaal opnieuw begonnen en heb deze instellingen in de ESS Wizard overgenomen:Activate schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 21:25:
Weer een stap verder, het bleek dat ik ingevuld had dat iik een VE bus BMS had, Ik heb een gewone JK BMS die ik nog wil koppelen via RS485 of Bleutooth..
Dit is de enige die ik nog heb :
/f/image/hNh1YfMYGn5Y79rakAi3KpQU.png?f=fotoalbum_large)
bron
Daarna was de fout weg.
Ik heb een 18S batterij dus deze voltages zijn iets hoger.( ik heb de spanningen van Harald gedeeld door 16 en toen x18 gedaan)
Ok heb ik er geen zonnepanelen aangekoppeld, heb een SE systeem met een SE5000H omvormer op de AC in ingang, (ik gebruik alleen de ACin).
De enigste fout die er bij mij nu nog is en ook niet weet hoe ik hem kan oplossen is de :
276 VE.Bus System [276] VE.Bus Error: VE.Bus Error 6: Error in DDC Program
Als ik op de site van Victron kijk dan zie de volgende oplossing :
/f/image/F3tsX5LLnHs279secAiBq8mz.png?f=fotoalbum_large)
Fout in de assistent dus, ik weet even niet waar?
Ik heb de laatste Firmwares geinstalleerd en ook de laatste versie van VE configure.
Er is ook geen VE Bus BMS aanwezig?
Ik weet dus even niet meer....
Wilde gok, maar heb je na het updaten van de MP firmware op alle 3 de MPs de vereiste assistenten opnieuw geïnstalleerd en geconfigureerd?Activate schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 10:01:
Dank je voor je reatie.
Ik heb een 18S batterij dus deze voltages zijn iets hoger.( ik heb de spanningen van Harald gedeeld door 16 en toen x18 gedaan)
Ok heb ik er geen zonnepanelen aangekoppeld, heb een SE systeem met een SE5000H omvormer op de AC in ingang, (ik gebruik alleen de ACin).
De enigste fout die er bij mij nu nog is en ook niet weet hoe ik hem kan oplossen is de :
[Afbeelding]
Ik heb de laatste Firmwares geinstalleerd en ook de laatste versie van VE configure.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Ja, de foutmelding geeft niet heel veel info. Maar ik heb zelf ondervonden dat die voltages in ESS (sustain en afschakel) er kennelijk mee te maken hebben. Alleen Victron verklapt niet wat er dan fout is.Activate schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 10:01:
Dank je voor je reatie.
[Afbeelding]
Maar omdat die voltages er niet echt toe doen, heb ik ze gewoon default gelaten (zie screenshot van DiXY hierboven) en toen lukte het wel.
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Dit zijn mijn instellingen :
Is het een Multi met ingebouwde GX of heb je er een Cerbo naast? Als je wil dan kan ik wel even naar je settings kijken (alle), stuur me dan een DM dan krijg je mijn mail en kun je het bestandje naar me toe sturen.Activate schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 10:35:
Mhh nu weer een andere fout...ggrrhhh.
Ik heb opnieuw een assistent uitgevoerd alles standaard gelaten. opgeslagen als de orginele naam met .rvsc als extensie en nu krijg ik de volgende foutmelding :
[Afbeelding]
Ik weet even niet wat ik fout doe?
23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
Het lijkt nu te werken (alles maar een harde reset gegeven )alleen vind ik het nog raar dat de BMS van de accu aangeeft dat hij staat te ontladen terwijl er 4400 wat van de panelen afkomt?
Er staat een Cerbo naast de Multiplus
Zie afbeeldingen :
/f/image/JDeSNx4J4veTUelzlgTLoKzk.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FDcvasVg2seBkKmqucN5GeaS.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zal je mijn bestandje even sturen,kijk maar of je er wat vreemds inziet.
Ik heb een 18S accu dus moet ik de lader wel anders instellen :
:fill(white):strip_exif()/f/image/n6J1FzfgOyBnm8iFfREQvpkm.png?f=user_large)
Dan krijg ik het volgende resultaat in mijn overzicht :
/f/image/gyD79qrjYodPyrpiJMX4ndYg.png?f=fotoalbum_large)
En ook de BMS lijkt nu het goed te doen :
:strip_exif()/f/image/2ER7po3HRMgSKligTsJ4fWII.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooi aan het laden dus..
Nu weet ik alleen niet of ik deze waarden ook moet aanpassen? :
:fill(white):strip_exif()/f/image/HtxX6FT30YDkW729xZz7bnTp.png?f=user_large)
Lijkt me wel want deze zijn ook voor een 16S en niet voor een 18S?
Nu het nog werkend zien te krijgen in Home assistant want daar zie ik helaas no steeds niets :
/f/image/xcmNXWrQKF8aT1MDomwm4yTJ.png?f=fotoalbum_large)
Bedankt maar weer!!
[ Voor 23% gewijzigd door Activate op 11-08-2024 11:23 ]
Kijk, dat ziet er al beter uit.Activate schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 11:21:
Blond denk ik...
Ik heb een 18S accu dus moet ik de lader wel anders instellen :
[Afbeelding]
Dan krijg ik het volgende resultaat in mijn overzicht :
[Afbeelding]
En ook de BMS lijkt nu het goed te doen :
[Afbeelding]
Mooi aan het laden dus..
Nu weet ik alleen niet of ik deze waarden ook moet aanpassen? :
[Afbeelding]
Lijkt me wel want deze zijn ook voor een 16S en niet voor een 18S?
Nu het nog werkend zien te krijgen in Home assistant want daar zie ik helaas no steeds niets :
[Afbeelding]
Bedankt maar weer!!
Ik heb je file even bekeken en de volgende opmerkingen/vragen:
- Tabblad General
AC input current limit: 35 A
Klopt dat? Wat is je hoofdaansluiting? - Tabblad Grid
Daar gebruik ik eigenlijk altijd de Duitse settings voor met internal NS - Tabblad Inverter
De shutdown staat op 41,6V m.a.w. 2,3 Volt per cel in jouw geval. Dat is veel te laag. Zet die maar op 2,7 dus 48,6V
De pre-alarm en restart zou je op 3,2 Volt kunnen zetten oftwel 55,8 V. - Tabblad Charger
Absorption 62,1V
Float 60,3V - ESS Assistent
Sustain 56,25V
Cut off: het hele rijtje 54V
Restart offset: 1,35V
Edit: gebruik je DESS?
Hoofdaansluiting is 35A
Grid, ik heb gekozen voor de Europese, (volgens de video van Harald Halewijn)
De rest heb ik aangepast en opnieuw geupload!
THNX!!!
[Video: https://1drv.ms/v/s!AizVH-V_9dy-j5IF3Jv2EhIHh2eVaQ?e=YZqbvJ]NZXT schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 23:59:
[...]
Dat is vreemd. Ik heb de P1-meter van HomeWizard en de refresh is echt 1 x per seconde. Ook als ik het via de locale API van de P1-meter uitvraag. Dus dan vraag ik me af of het probleem niet in die Elgris zit, want die moet precies hetzelfde uitlezen. Ben benieuwd naar je filmpje!
Hier het vergelijk, boven zie je de interface van de P1 en onder de EM24 in de Victron Portal. De update snelheid in het P1 scherm was gelijk aan dat wat ik zag als ik deze in de Cerbo GX had toegevoegd.
Dat van die P1 lijkt mij veel te langzaam. Is dat 5 seconden ofzo? EM24 is 1 seconde en dat vind ik al te laag eigenlijk.Jeroennus schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 12:21:
[...]
[Video]
Hier het vergelijk, boven zie je de interface van de P1 en onder de EM24 in de Victron Portal. De update snelheid in het P1 scherm was gelijk aan dat wat ik zag als ik deze in de Cerbo GX had toegevoegd.
Weet iemand wat er gebeurd als je een meter op de kritische AC out zet?RikHa schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 12:25:
[...]
Dat van die P1 lijkt mij veel te langzaam. Is dat 5 seconden ofzo? EM24 is 1 seconde en dat vind ik al te laag eigenlijk.
Ik heb mijn grid meter daar even opgezet. Maar dan wordt de kritische load niet weergegeven. De EM24 meet de AC out dan wel nauwkeurig maar de AC out waarde op het display wijkt daar erg van af.
Ik overweeg een snelle meter (100 ms) aan te schaffen indien ik de huidige meter ergens nuttig in het systeem kan gebruiken.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Dank voor de update! Dit is inderdaad veel te langzaam, nog langzamer dan de 5 seconden die je noemde. Lijkt meer op 8 tot 10 seconden en volgens mij is het ook niet consistent, dus de ene keer iets langer dan de andere. Als de webinterface van de P1 EM hetzelfde laat zien, sluit dat uit dat het tussen de P1 EM en Cerbo GX mis gaat. Heb je de P1 EM rechtstreeks op de P1-poort of zit er nog een splitter tussen?Jeroennus schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 12:21:
[...]
[Video]
Klinkt alsof je 10E een te lage maximale pack spanning heeft. Let wel (zie video's van Andy): De maximale spanning die je in de BMS zet is direct ook de spanning waarbij hij overvoltage protection gaat. Als je Victron dus dezelfde spanning gebruikt als doel, zal je altijd tegen dit probleem aanlopen.Q schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 19:53:
[...]
Inmiddels hebben we redelijk hard bewijs via de VRM logging dat de DC Ripple warnings van de Multiplus worden veroorzaakt door de Batterij (Seplos BMS 10E variant) die vol zit en besluit om geen lading meer te accepteren.
We zien nooit DC Ripple als de batterij niet vol zit, wat er op lijkt te wijzen dat de bekabeling niet de oorzaak lijkt. We hebben ook conform de Wiring Unlimited voltages gemeten onder max load om voltage drop vast te stellen en die is prima binnen spec.
Iemand nog tips / tricks / ervaringen over het voorkomen van DC Ripple bij een volle batterij?
We houden 55.2 Volt aan als CVL (via BMS ingesteld). Dat zou op 3.45V per cel uitkomen en dan zou je hopen dat je nooit de max cel voltage haalt en dat het BMS dus stopt met laden.
De truc is om een hogere maximale pack voltage te gebruiken en in DVCC een eigen lagere spanning op te geven. Om de BMS dan nog wel op 100% te krijgen is er een ander cell overvoltage warning die gebruikt kan worden om de BMS te laten resetten (als pack 16x die waarde heeft voor minimaal 30 minuten). Ook dat komt aan bod bij een van de video's.
Ik heb hier zelf redelijk lang aan de 10E settings zitten tweaken en moet zeggen dat het allemaal lekker samen werkt nu. BMS gaat eigenlijk nooit in error omdat Victron netjes onder het maximale voltage blijft.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Rimco, dit is fantastisch.Rimco schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 14:58:
[...]
Klinkt alsof je 10E een te lage maximale pack spanning heeft. Let wel (zie video's van Andy): De maximale spanning die je in de BMS zet is direct ook de spanning waarbij hij overvoltage protection gaat. Als je Victron dus dezelfde spanning gebruikt als doel, zal je altijd tegen dit probleem aanlopen.
De truc is om een hogere maximale pack voltage te gebruiken en in DVCC een eigen lagere spanning op te geven. Om de BMS dan nog wel op 100% te krijgen is er een ander cell overvoltage warning die gebruikt kan worden om de BMS te laten resetten (als pack 16x die waarde heeft voor minimaal 30 minuten). Ook dat komt aan bod bij een van de video's.
Ik heb hier zelf redelijk lang aan de 10E settings zitten tweaken en moet zeggen dat het allemaal lekker samen werkt nu. BMS gaat eigenlijk nooit in error omdat Victron netjes onder het maximale voltage blijft.
Vanochtend ontdekte de eigenaar zelf dat het BMS ingreep op de CVL setting, dus hij die op 57V zetten ipv de 55.2V waar hij op stond.
Toen leek alles goed te gaan en hij blij. Maar ik begreep onmiddellijk waarom het nu goed goed ging: DVCC stond nog op 55.2V en dus werkt het nu precies zoals jij het beschrijft
😆😆😆🙏🙏🙏
Hopelijk gaat het nu definitief goed en zij alle issues opgelost.
Dit was rechtstreeks op de P1 poort. En ja het houd echt niet over en je snapt dat dit geen positief effect heeft op het in balans krijgen of op de 0 houden van je verbruik.NZXT schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 14:40:
[...]
Dank voor de update! Dit is inderdaad veel te langzaam, nog langzamer dan de 5 seconden die je noemde. Lijkt meer op 8 tot 10 seconden en volgens mij is het ook niet consistent, dus de ene keer iets langer dan de andere. Als de webinterface van de P1 EM hetzelfde laat zien, sluit dat uit dat het tussen de P1 EM en Cerbo GX mis gaat. Heb je de P1 EM rechtstreeks op de P1-poort of zit er nog een splitter tussen?
Ik zie nu dat er nog steeds iets vermogen vn het net gevraagd word :
/f/image/M1UezdCTe5cktmc0pB6H6Qc9.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/lsgd5MWbvKcsS8b3kr9TavlA.png?f=fotoalbum_large)
Heeft dat te maken met deze instelling?
De instelwaarde stroomnet stond op 50W ik heb hem nu op 0 gezet, kan dit?
[ Voor 3% gewijzigd door Activate op 11-08-2024 22:31 ]
50W is streven naar 50W afnemen van het net.
-50W is streven naar 50W terugleveren aan het net.
0 is neutraal maar door vertragingen op de metingen (ik meet niet rechtstreeks op de P1 poort maar via een CG ET112 energiemeter) tussen verbruik en productie is dat niet echt nul en ga je af en toe afnemen en terugleveren.
In de periode dat er meer productie is dan verbruik (hier tussen begin februari en begin november) stel ik (na wat spelen met de instellingen) de instelwaarde van het stroomnet op -30W. Dan ben ik zeker dat er nooit netafname is. Er vloeit dan ong. 30W vanuit de accu naar het net maar dat kan geen kwaad want stroom in overvloed.
In de winter, bij lage productie, wil ik geen opslag verspillen aan het net (ik moet dan toch regelmatig van het net afnemen) en stel ik dat in op +10W.
De meest ideale instelling om geen netafname te hebben zal je zelf moeten ondervinden en is afhankelijk van je doelstelling. In theorie is dat de instelling"0" maar in de praktijk is dat bijna nooit 0 op de meter.
[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 12-08-2024 08:20 ]
Dat soort instellingen kun je ook met Node Red doen.RikHa schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:27:
Oplossing: handbediening. Wekkers gezet, 11 uur -> keep battery charged, 18 uur -> grid setpoint -8000, 19 uur grid setpoint -17000.
En als je voor die korte tijd niet met node red aan de slag wilt:RikHa schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:27:
Hier had ik tijdelijk GbbOptimizer aan het werk gezet maar die krijgt nu een timeout op de VRM website. Werkt dus ook niet meer. Oplossing: handbediening. Wekkers gezet, 11 uur -> keep battery charged, 18 uur -> grid setpoint -8000, 19 uur grid setpoint -17000. Wat een gedoe, hopelijk gaan ze er vandaag mee aan de slag en kunnen we weer automatisch geld verdienen morgen. Want buiten dit gedoe om ben ik best tevreden met DESS, werkt prima hier over het algemeen.
Die ok 11 uur kun je programmeren: in ess settings staat helemaal onderaan een scheduled charging. Start 11 uur, duration 7 uur en je bent van 1 wekker af. Dat vind ik de vervelendste, want onder werktijd. In mijn geval naar -10kW om 19 uur is nog te doen voor zolang t duurt
Het wordt hoog tijd dat ik me eens ga verdiepen in Node Red inderdaad. Als ik me goed herinner ben jij ook begonnen met leren nadat je je Victron spul had geïnstalleerd toch?MJ de Bruijn schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:46:
[...]
Dat soort instellingen kun je ook met Node Red doen.
Ja dat kan ook. Maar ik hoop dat dat gedonder na vandaag voorbij is!prein2 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:24:
[...]
En als je voor die korte tijd niet met node red aan de slag wilt:
Die ok 11 uur kun je programmeren: in ess settings staat helemaal onderaan een scheduled charging. Start 11 uur, duration 7 uur en je bent van 1 wekker af. Dat vind ik de vervelendste, want onder werktijd. In mijn geval naar -10kW om 19 uur is nog te doen voor zolang t duurt
Node-RED is ideaal. Ik gebruik het ondertussen al 6 jaar. Het is zo makkelijk om alles aan elkaar te knopen.RikHa schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 11:22:
[...]
Het wordt hoog tijd dat ik me eens ga verdiepen in Node Red inderdaad. Als ik me goed herinner ben jij ook begonnen met leren nadat je je Victron spul had geïnstalleerd toch?
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Waar begin ik met leren? Ik heb die 3-delige serie van Victron gevolgd maar ik zou graag een soort van Hands-on hebben met wat oefeningen ofzo. Of zal ik gelijk DESS installeren in Node Red en daar eens in rondkijken. Kan ik dan makkelijk iets stuk maken?John245 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 11:27:
[...]
Node-RED is ideaal. Ik gebruik het ondertussen al 6 jaar. Het is zo makkelijk om alles aan elkaar te knopen.
Als je al ervaring hebt met programmeren in een andere taal dan is de leercurve voor Node Red niet groot.RikHa schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 11:22:
Het wordt hoog tijd dat ik me eens ga verdiepen in Node Red inderdaad. Als ik me goed herinner ben jij ook begonnen met leren nadat je je Victron spul had geïnstalleerd toch?
Ingewikkelder acties programmeer je in zogenaamde functies met de programmeertaal JavaScript. Ook hier helpt het wanneer je eerder geprogrammeerd hebt.
Als je (helemaal) geen ervaring hebt met programmeren zal het een stuk pittiger worden.
Ik zou je DESS installatie laten voor wat het nu is. Dan kun je Node Red 'veilig' uitproberen.RikHa schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 11:43:
[...]
Of zal ik gelijk DESS installeren in Node Red en daar eens in rondkijken. Kan ik dan makkelijk iets stuk maken?
Node Red installeer je in de Victron Remote Console "Venus OS Large features".
Tsja, en dan kleine stapjes. Eerst gegevens tonen en pas later gegevens wijzigen.
zie ook: Node Red Tutorials
[ Voor 7% gewijzigd door MJ de Bruijn op 12-08-2024 12:29 ]
@RikHa Er zijn ook veel goed Youtube filmpjes en de Node Red Community is in het algemeen ook zeer behulpzaam.MJ de Bruijn schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:27:
[...]
Ik zou je DESS installatie laten voor wat het nu is. Dan kun je Node Red 'veilig' uitproberen.
Node Red installeer je in de Victron Remote Console "Venus OS Large features".
Tsja, en dan kleine stapjes. Eerst gegevens tonen en pas later gegevens wijzigen.
zie ook: Node Red Tutorials
https://gist.github.com/d...78733a668fbb4bb645f4b3fdc
De Cerbo ziet mijn SE5000H niet..
Ik hen de SE ingesteld volgens https://www.victronenergy.com/live/venus-os:gx_solaredge.
Dus de modbus staat goed.
Als ik nu de Cerbo automatisch laat scannen vind hij helaas niets.
Als ik het IPadres van de SE ingeef vind hij hij helaas ook niets?
Wat doe ik fout?
In mijn jeugd een beetje met BASIC gespeeld. Dat ging wel aardig. Maar ik ben nu 58 dus dat is ruim veertig jaar geleden.MJ de Bruijn schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:22:
[...]
Als je al ervaring hebt met programmeren in een andere taal dan is de leercurve voor Node Red niet groot.
Ingewikkelder acties programmeer je in zogenaamde functies met de programmeertaal JavaScript. Ook hier helpt het wanneer je eerder geprogrammeerd hebt.
Als je (helemaal) geen ervaring hebt met programmeren zal het een stuk pittiger worden.
@prein2 en @John245 Het lijkt me wel interessant dus ik ga ermee aan de slag. Maar nu nog niet want vandaag ga ik lekker in mijn zwembad liggen en kom er alleen zo nu en dan uit voor een koud pilsje!
Als je accu >80% geladen is, neemt de laadstroom af. Heb je een laadcurve van je accu?Activate schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:15:
Nu nog even uitvogelen waarom er niet volle bak geladen wordt, de accu had al vol kunnen zijn....
Dank je voor je antwoord.
Ik heb geen laadcurve, het zijn 18 EVE MB31 314Ah.
Het vreemde is dat hij al vanaf vanmorgen zo rond tien uur op de 80% zit. momenteel is deze 83,5%.
Had verwacht dat hij hem sneller zou opladen, er is genoeg PV aanwezig?
De laadstroom staat ingesteld op 50A.
Maar toch niet tot 84W?jdbiggelaa schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:23:
[...]
Als je accu >80% geladen is, neemt de laadstroom af. Heb je een laadcurve van je accu?
Dat is, bij voldoende productie, extreem laag om nog maar te laden vanaf 80%.
Hier gaat ie dan nog ver boven de 2 kW verder laden.
Volgens mij is de beperkende factor de spanning in de accu. Die is wel erg hoog.
[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 12-08-2024 14:29 ]
Lijkt me niet abnormaal voor een 18s?Volgens mij is de beperkende factor de spanning in de accu. Die is wel erg hoog.
De lader kan tot 71V als ik me niet vergis?
Hier komt 100% Soc ongeveer overeen met 57V waarna het laden stopt.
Heb je de waarden aangepast naar 71V om 100% Soc te evenaren?
De verklaring zou kunnen zijn dat bij 60V het systeem ervan uit gaat dat de batterij 100% geladen is en dat je daarom al uren lang geen hogere waarde meer krijgt en in floatmodus blijft steken.
Het is maar een gok van mij hoor gebaseerd op wat mijn eigen systeem doet.
Maar eens kijken waar ik dat bij de ESS assistent kan invullen.
Middag! Helaas op deze prachtige dag is plots mijn Grid meter niet meer zichtbaar waardoor mijn ESS met Multiplussen en ET112 (via usb) niet meer werkt.
Wat zou dit toch kunnen zijn. Na een reboot werkt het weer even. De USB er in er uit werkte ook. Het is me vandaag nu 3 keer voorgekomen en een aantal weken geleden 1 keer.
/f/image/PfO3bwE9XUD8gdBSQQ5gA3of.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door vanWalsum op 12-08-2024 21:24 ]
Dit gebeurt op dit moment niet alleen bij mijn installatie, ook bij de installatie van een vriend gebeurt dat nu.
Ik zie verder niets raars waarom dit zou moeten gebeuren, ervaren jullie dit ook op dit moment?
[ Voor 14% gewijzigd door KoBolD54 op 12-08-2024 15:40 ]
Yes, als je even terug leest zie je dat er sinds vrijdag al een probleem is met DESS.KoBolD54 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:29:
Volgens het VRM dashboard zou op dit moment mijn installatie stroom moeten gaan inkopen. Echter zie ik nu dat hij stroom aan het verkopen is en de batterijen aan het ontladen is.
Dit gebeurt op dit moment niet alleen bij mijn installatie ook bij de installatie van een vriend gebeurt dat nu.
Zie ook: https://community.victron.../malfunctioning-dess.html
(Sorry, kon het niet laten om die inkopper binnen te stampen).
[ Voor 53% gewijzigd door IvoB2 op 12-08-2024 15:44 ]
Thanks, die heb ik gemist.Heronimo schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:39:
[...]
Yes, als je even terug leest zie je dat er sinds vrijdag al een probleem is met DESS.
Zie ook: https://community.victron.../malfunctioning-dess.html
Ik wil graag mijn JK bms zichtbaar hebben, ik heb de Batmon intgratie in HA, hij vind de Jk ook met de bijbehorende waarden.
Ik zie alleen nergens de entiteiten terug, hoe kan ik dan een dasboard maken?
Vraagje: kun je met de solaredge integratie ook gebruik maken van de solaredge meter om de victron ess aan te sturen? Ik heb nl al een solaredge meter en zou geen extra meter voor de victron willen installeren…Activate schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:15:
Vautje, inlezen duurde iets langer...
[Afbeelding]
Nu nog even uitvogelen waarom er niet volle bak geladen wordt, de accu had al vol kunnen zijn....
Ik heb het via de Modbus gedaan, ik heb geen externe SE meter.
Volgens mij moet het met de meter ook kunnen :
https://www.victronenergy.com/live/venus-os:gx_solaredge
Heb je misschien ook een update van het development team ontvangen die je met ons kan en wil delen?Hhalewijn schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 17:43:
Goedemiddag allen,
Iedereen heeft al iets geschreven over de werking van DESS vandaag. Sinds donderdag avond is er inderdaad vreemd gedrag. Er is iets mis met het algoritme.
Ik heb dit inmiddels bij het ontwikkelteam voorgelegd maar vanwege vakantie zal het tot maandag duren voordat er een reactie kan worden verwacht.
Je kunt het nu zo laten of besluiten DESS even uit te zetten en over te gaan op normaal ESS.
Groet,
Harold Halewijn
Iemand die dit heeft draaien? Victron ess via solaredge meter?Activate schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 20:37:
@pvg
Ik heb het via de Modbus gedaan, ik heb geen externe SE meter.
Volgens mij moet het met de meter ook kunnen :
https://www.victronenergy.com/live/venus-os:gx_solaredge
Ik zou dit natuurlijk gewoon zelf moeten kunnen testen op een rpi met venus os… voor een regenachtige zondagmiddag 😉pvg schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 21:18:
[...]
Iemand die dit heeft draaien? Victron ess via solaredge meter?
Hoi,pvg schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 21:18:
[...]
Iemand die dit heeft draaien? Victron ess via solaredge meter?
Ik gebruik `dbus-solaredge` en dat werkt in principe goed: https://github.com/h4ckst0ck/dbus-solaredge
Deze communiceert via modbus-TCP met de SE omvormer, en bij SE wordt de smart meter ook via de omvormer modbus benaderd (is verbonden met de omvormer via rs485 en de omvormer biedt deze waarden aan). De SE smartmeter is een SE optie om wat meer details in de SE app te zien, maar mocht je die toevallig al hebben (bij mij het geval) is dit een prima gridmeter voor ESS. De SE app kijk ik nooit meer naar, VRM is veel beter.
Je krijgt dus zowel een gridmeter als de omvormer waarden. De gridmeter met ongeveer 1/sec updates en dat is snel genoeg gezien de relatief trage reactie van de MPII.
Je moet dus bij de omvormer modbus-TCP aanzetten, dit kan zonder solaredge installateursaccount als je hem zelf een accesspoint laat opzetten en er dus naast staat. Dit dan via de lokale website en niet de installateursapp. Ook meen ik dat modbus-tpc alleen over ethernet werkt en niet wifi (maar voor stabiliteit zou ik sowieso altijd ethernet gebruiken, voor alleen de SE app is wifi ook goed maar de grid meter wordt 24/7 uitgelezen).
Goed om te horen. Ik heb de SE meter en alle omvormers hangen aan ethernet. En ik heb een SE installateursaccount 😉 Komt goed.Dennis4b schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 22:38:
[...]
Hoi,
Ik gebruik `dbus-solaredge` en dat werkt in principe goed: https://github.com/h4ckst0ck/dbus-solaredge
Deze communiceert via modbus-TCP met de SE omvormer, en bij SE wordt de smart meter ook via de omvormer modbus benaderd (is verbonden met de omvormer via rs485 en de omvormer biedt deze waarden aan). De SE smartmeter is een SE optie om wat meer details in de SE app te zien, maar mocht je die toevallig al hebben (bij mij het geval) is dit een prima gridmeter voor ESS. De SE app kijk ik nooit meer naar, VRM is veel beter.
Je krijgt dus zowel een gridmeter als de omvormer waarden. De gridmeter met ongeveer 1/sec updates en dat is snel genoeg gezien de relatief trage reactie van de MPII.
Je moet dus bij de omvormer modbus-TCP aanzetten, dit kan zonder solaredge installateursaccount als je hem zelf een accesspoint laat opzetten en er dus naast staat. Dit dan via de lokale website en niet de installateursapp. Ook meen ik dat modbus-tpc alleen over ethernet werkt en niet wifi (maar voor stabiliteit zou ik sowieso altijd ethernet gebruiken, voor alleen de SE app is wifi ook goed maar de grid meter wordt 24/7 uitgelezen).
Hmm, maar ‘ns een keer aanzwengelen dan.
Hier ben ik ook even mee bezig geweest, als je de SE handmatig toevoegt welk device ID gebruik je dan? In mijn geval moest ik 126 gebruiken om het werkend te krijgen.Activate schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:53:
Mhh hier weer een ander probleempje...
De Cerbo ziet mijn SE5000H niet..
Ik hen de SE ingesteld volgens https://www.victronenergy.com/live/venus-os:gx_solaredge.
Dus de modbus staat goed.
Als ik nu de Cerbo automatisch laat scannen vind hij helaas niets.
Als ik het IPadres van de SE ingeef vind hij hij helaas ook niets?
Wat doe ik fout?
Hij doet het! Mooi man!Activate schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 17:36:
Zo even de ESS assistent aangepast met de volgende waarden :
[Afbeelding]
En dat geeft het volgende resultaat :
[Afbeelding]
Dat lijkt er al meer op!
Nog even en we hebben de accu vol.
Iedereen bedankt voor de hulp!
De Batmon in HA ook werkend, kan nu dus alles zien in HA.
Misschien de JK BMS ook nog aan de Cerbo koppelen, maar dat lijkt me nog niet zo simpel, heb op mijn omkasting wel een RS485 aansluiting gemaakt(en verbonden met de JK-BMS) om het te kunnen koppelen.
Ik heb dus een ET340 als energiemeter met een poll tijd van 2 sec, vraag me af of het achteraf niet beter geweest was om een EM540 te monteren i.v.m. een poll tijd van 500 Ms.
Ik weet niet hoe snel de Cerbo reageerd en de Multiplus deze gaat volgen of is dat gerommel in de marge?
Ik heb deze al wel gevonden:
https://github.com/victronenergy/dynamic-ess
Met name alles binnen de MQTT path is interessant: N/xxxx/settings/0/Settings/DynamicEss
Ik denk dat het Mode veld op 4 moet worden gezet als we zelf het schedule willen zetten.
N/xxxx/settings/0/Settings/DynamicEss/Mode = 4
Ik zie dat we de gewenste SoC kunnen instellen in een schedule:
N/xxxx/settings/0/Settings/DynamicEss/Schedule/0/Soc
Maar dat vereist ook wat andere velden (Start is een unix epoc time, maar tijdzone weet ik niet?)
Sommige dingen kan ik geen enkele documentatie over vinden. Wat doet dit veld bijvoorbeeld?:
N/xxxx/settings/0/Settings/DynamicEss/Schedule/0/Flags
Een en ander naar aanleiding dat Victron niet lijkt door te hebben dat DESS offline is. Mooie kans om het dan maar zelf te regelen. Het maken van een dynamische-planning heb ik al zo'n beetje af. Volgende stap is om via MQTT de boel netjes aan te sturen.
Yes, people have been looking into it and I just received a message from Dirk-Jan.
They are working on it.
"About an hour ago we pushed out an update that should fix the cause. We are monitoring that closely."
Ja, probleem is vanochtend gevonden en een fix is uitgerold. Via het community forum van Victron zullen later meer details worden vrijgegeven.John245 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 20:37:
[...]
Heb je misschien ook een update van het development team ontvangen die je met ons kan en wil delen?
4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008
Nou ik ben hier nog niet overtuigd. Vanaf 11 uur heeft hij flat out staan laden, nu nog steeds een beetje. Voor 30 ct.Eriko schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:27:
Hij doet weer. De afgelopen dagen werkte ik met de ESS mode en een grid setpoint bijv. -3000W. De accu's worden opgeladen met zonneenergie s'morgens en s'avonds gaat de accu energie richting het net. Het werkte ook naar behoren. Uiteraard als de EPEX curve wel klopt (piekuren 's morgens en 's avonds met zonnige zomerdagen).
Om 19 uur ga ik handmatig dan maar even de halve batterij in 2 uurtjes legen. Eens kijken hoe hij dan de planning herschrijft.
Hier gaat ie wel van 19 - 21 terugleveren. Maar ben nog niet overtuigd want hij ging spontaan met een vermogen van ca. 10kW terugleveren.RikHa schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:37:
[...]
Nou ik ben hier nog niet overtuigd. Vanaf 11 uur heeft hij flat out staan laden, nu nog steeds een beetje. Voor 30 ct.Bijna vol nu. Vervolgens is de planning om 20 uur 12 kWh terugleveren en dan weer van het grid leven met het huis tot de zon weer opkomt. We praten hier over een batterij van 75 kWh.. Hmmm...
Om 19 uur ga ik handmatig dan maar even de halve batterij in 2 uurtjes legen. Eens kijken hoe hij dan de planning herschrijft.
Wanneer deed hij dat?John245 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:39:
[...]
Hier gaat ie wel van 19 - 21 terugleveren. Maar ben nog niet overtuigd want hij ging spontaan met een vermogen van ca. 10kW terugleveren.
ca 16 uur. Maar nu is mijn DESS schema helemaal gewijzigd dus maar handmatig ontladen.
En het systeem geeft aan "Het balanceren van de accu staat voor vandaag gepland."
Maar dat stond er de afgelopen dagen ook al.
[ Voor 22% gewijzigd door John245 op 13-08-2024 19:08 ]
Zie ziet de planning van GbbOptimizer er nu uit:
/f/image/X0Ewjb5J2XcA9WY7inAKD5KM.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/EH0Q4G8yiesblO4JlR7FVi7Y.png?f=fotoalbum_large)
En dit gebeurd er dus nu:
/f/image/9wrNYwpN4UEAnmxRWEOO75Aj.png?f=fotoalbum_large)
Ik moet het wel in de gaten houden want tot 8 uur morgenochtend gaat het goed maar vanaf 8 uur dus weer niet.
Ja bij mij ook. Misschien dat hij daarom als een malle heeft staan laden bij mij. Ja handmatig, of Gbb om dat ook eens te testen.John245 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 19:06:
[...]
ca 16 uur. Maar nu is mijn DESS schema helemaal gewijzigd dus maar handmatig ontladen.
En het systeem geeft aan "Het balanceren van de accu staat voor vandaag gepland."
Maar dat stond er de afgelopen dagen ook al.
Ik blijf wel handmatig. En als de problemen blijven ontwikkel ik wel een JESSRikHa schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 19:18:
[...]
Ja bij mij ook. Misschien dat hij daarom als een malle heeft staan laden bij mij. Ja handmatig, of Gbb om dat ook eens te testen.
Ik ben wel blij met mijn batterij uitbreiding van eind vorige maand, sindsdien is de spread zeer leuk.
Jij zit ook in de Victron community. Daar worden de problemen die ik heb ook al door anderen gerapporteerd.RikHa schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 19:15:
Ik heb GbbOptimizer weer geactiveerd. Mijn 14 daagse proefperiode was verlopen, dan moet je de plant wissen en vervolgens opnieuw aanmaken. Gedaan vanochtend maar ddie planning zag er helemaal raar uit vanochtend. Piotr zei desgevraagd, give it some time. Nu keek ik weer en de planning ziet er prima uit dus Gbb maar weer aangezet. As we speak staat hij alweer 17 kW terug te duwen. Lekker hoor voor 39 ct.
Zie ziet de planning van GbbOptimizer er nu uit:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En dit gebeurd er dus nu:
[Afbeelding]
Ik moet het wel in de gaten houden want tot 8 uur morgenochtend gaat het goed maar vanaf 8 uur dus weer niet.
Klinkt prima..
Waaronder @prein2 en ik.John245 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 20:28:
[...]
Jij zit ook in de Victron community. Daar worden de problemen die ik heb ook al door anderen gerapporteerd.
Je kunt de JK-BMS via Bluetooth aan de Cerbo koppelen met https://github.com/mr-manuel/venus-os_dbus-serialbattery.Activate schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 09:31:
………
Misschien de JK BMS ook nog aan de Cerbo koppelen, maar dat lijkt me nog niet zo simpel, heb op mijn omkasting wel een RS485 aansluiting gemaakt(en verbonden met de JK-BMS) om het te kunnen koppelen.
……….
Ik heb het zelf ook met deze Bluetooth koppeling werkend.
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Als ik in de instructie kijk voor het installeren dan moet er toch een seriële kabel aan:
You also need to connect your BMS to the Venus OS device using a serial interface. Use the cable for your BMS or a Victron branded USB→RS485 or USB→Ve.Direct (RS232) cable for best compatibility. Most FTDI/FT232R/CH340G USB→serial also works. The FT232R and CH340G already has a driver included in the Venus OS.
🚨 NB! Only connect Rx & Tx or A & B to the BMS, if you are NOT using an isolated (galvanic isolation) cable or adapter. This prevents the current to flow through the adapter, if the BMS cuts the ground. Else it will destroy your BMS, GX device or Raspberry Pi.
Install or update
Het hangt wel af van de capaciteiten van MPII, PV en batterij. In mijn geval was het 3x MPII 5000VA / 14kW panelen (gericht naar Zuiden) / 28kWh. Deze in combinatie van hele dag zon. De accu ging rond 14 uur vol (15% -> 100%) en leeg rond 22 uur.RikHa schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:37:
[...]
Nou ik ben hier nog niet overtuigd. Vanaf 11 uur heeft hij flat out staan laden, nu nog steeds een beetje. Voor 30 ct.Bijna vol nu. Vervolgens is de planning om 20 uur 12 kWh terugleveren en dan weer van het grid leven met het huis tot de zon weer opkomt. We praten hier over een batterij van 75 kWh.. Hmmm...
4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008
De installatie instructies kunnen beter wat dit betreft.Activate schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 06:10:
Dank je voor de link.
Als ik in de instructie kijk voor het installeren dan moet er toch een seriële kabel aan:
[...]
Als je Bluetooth gebruikt, kun je alle tekst die over de kabels gaat overslaan.
Wat houd je tegen om bij te dragen aan het project en de documentatie aan te vullen/verbeteren naar aanleiding van je ervaring?Pim57 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:32:
[...]
De installatie instructies kunnen beter wat dit betreft.![]()
Als je Bluetooth gebruikt, kun je alle tekst die over de kabels gaat overslaan.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
:fill(white):strip_exif()/f/image/b5JPfowfsLxeZAyGS4CTZ3YQ.png?f=user_large)
/f/image/bbPZFU8zzIZx257XngP4sDGA.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/zO0zAAQZKEqZjS4C0vDaxSiI.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/KYVB9kGHzlhnH5siLZ7wheem.png?f=user_large)
/f/image/nqQ2nYST3peHEzZaaWU2LyBQ.png?f=fotoalbum_large)