Het grote Victron aansturing topic

Pagina: 1 ... 23 ... 60 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:07
De discussie over temperatuur en koeling is begonnen omdat ik mijn oplossing met extra fans heb getoond.
Dit heeft in zoverre met 'aansturing' te maken omdat het de werking van de Multiplus beïnvloedt. Ik overweeg nog om de fans vanuit de Cerbo aan en uit te zetten, afhankelijk van de actuele temperatuur. Dat komt als ik meer inzicht heb in de 'nieuwe' temperatuur-situatie.
Een volgende stap die ik overweeg is om laad- en ontlaad-vermogens te beperken om de temperatuur onder controle te houden, met name bij hoge buitentemperatuur.

Heeft iemand een (wetenschappelijk) idee in hoeverre een hoge temperatuur invloed heeft op de efficiency?

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
MJ de Bruijn schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 18:55:
De discussie over temperatuur en koeling is begonnen omdat ik mijn oplossing met extra fans heb getoond.
Dit heeft in zoverre met 'aansturing' te maken omdat het de werking van de Multiplus beïnvloedt. Ik overweeg nog om de fans vanuit de Cerbo aan en uit te zetten, afhankelijk van de actuele temperatuur. Dat komt als ik meer inzicht heb in de 'nieuwe' temperatuur-situatie.
Een volgende stap die ik overweeg is om laad- en ontlaad-vermogens te beperken om de temperatuur onder controle te houden, met name bij hoge buitentemperatuur.

Heeft iemand een (wetenschappelijk) idee in hoeverre een hoge temperatuur invloed heeft op de efficiency?
Ik kreeg toevallig vandaag van @tonvanboven deze link doorgestuurd:
https://www.victronenergy...rature-and-efficiency.pdf
Komt van Victron himself😏

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:30

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

RikHa schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 18:11:
[...]

Wat heb je in gedachten? Welke omvormer(s), is er al PV en waarom Pylontech? Wat is er voor huisaansluiting? Wil je ook handelen op de Day Ahead markt?

Kortom, vertel meer! ;)
Na daar komt hij :)

Qua PV op dit moment een kleine 10kWp
1x SMA SB5.0 voor de set op het zuiddak
1x SMA SB3.6 voor de set op de garage (voor efficiente zouden deze MPPT's mogelijk direct DC op de accu kunnen landen via een Victron MPPT)
1x GoodWe 1000 voor de set op de overkapping in de tuin.
1x Solis 700 voor het speelhuisje van de kids.
3x 25a

2023 jaar
10.000kWh verbruik
9400kWh opwek
Direct verbruikt 36%
6000 kWh teruggeleverd
6900 kWh afgenomen.

Zowel opwek als verbruik nog wat omhoog gaan omdat ik verwacht de set op de garage te upgraden, daarnaast gaat de stadsverwarming eruit en zal warmwater via een WP boiler gaan plaatsvinden.

Voorlopig wil ik nog niet gaan handelen op de markt, i.v.m. de leaseregeling en de stroomvergoeding van de EV, deze is bij een dynamische contract met 23ct niet interessant denk ik. De mogelijkheid wil ik in de toekomst wel hebben.

Doel is voornamelijk om zo min mogelijk stroom van het net te halen, ivm de teruglevergoedingen die eraan zitten te komen.

Ik zou het enorm gaaf vinden als ik mijn huis volledig achter de Victrons kan zetten, met als voordeel dat huis doordraait bij stroom uitval én mijn PV installatie minder vatbaar is voor over voltage op het net. Alleen besef ik mij dat deze wens wel een prijskaartje met zich mee brengt omdat je dan zo van een Multi 3000 naar een Multi 8000 moet. Dus ik denk dat ik maar moet beginnen met een 3x 3000 of 3x 5000 Muli kan ik daar in de toekomst altijd nog groepen naar de backup uitgang van de Multi schakelen.

Pylontech primair vanwege de prijs /kwaliteit en de uitgebreide ervaring in de community :)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
revolution-nl schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 21:45:

Ik zou het enorm gaaf vinden als ik mijn huis volledig achter de Victrons kan zetten, met als voordeel dat huis doordraait bij stroom uitval én mijn PV installatie minder vatbaar is voor over voltage op het net. Alleen besef ik mij dat deze wens wel een prijskaartje met zich mee brengt omdat je dan zo van een Multi 3000 naar een Multi 8000 moet. Dus ik denk dat ik maar moet beginnen met een 3x 3000 of 3x 5000 Muli kan ik daar in de toekomst altijd nog groepen naar de backup uitgang van de Multi schakelen.
Waarom zou je met 3x 5000 MPII je volledige woning technisch gezien niet achter de Victrons kunnen plaatsen?
Hier ligt de volledige woning achter één 5 kVA MPII en het extra prijskaartje - in verhouding tot de totaalprijs van de installatie - is relatieve peanuts want een paar 100 € extra meerprijs.
Zelfvoorzienighedsgraad bedraagt tot op heden, voor 2024, 93,1%.
De ontbrekende 7% heeft overigens niets te maken met de opslagcapaciteit of het Victron spul maar door het (nog) ontbreken van voldoende PV productie in de maanden december en januari (staat op de planning voor 2031 omdat ik economisch gezien op hetzelfde dak de installatie niet mag uitbreiden tot mid 2031). Technisch is het echter totaal geen probleem.

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:45
MJ de Bruijn schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:29:

Extra koel-fans voor Victron Multiplus

De temperatuur en het geluidsniveau van de Multiplus zijn hier al een aantal keer voorbijgekomen.
Extra koeling (lees luchtstroom) kan hier helpen.
Dit is mijn oplossing.
[Afbeelding]
Ik heb fans genomen van 9 cm breed. De montage-gaten passen precies bij de breedte van de ventilatie-gleuven.
Vergeet de beschermings-roosters niet.

[Afbeelding]
Er blijft aan de voorzijde een opening over.

[Afbeelding]
Van knutsel-pvc van 1,5 mm dik (te verkrijgen in de modelbouw hobby winkel) heb ik luchtgeleiders gemaakt.

[Afbeelding]
Deze heb ik (inmiddels) sluitend aan de ventilator vastgeplakt.
Aan de Multiplus is niets veranderd anders dan de 2 x 2 bouten aan de onderzijde.

De zes ventilatoren draaien op 12 volt van een separate adapter.

De temperatuur gaat met ruim 10% omlaag. Rust: 27⁰ I.p.v. 30⁰. Vol vermogen: 42⁰-45⁰ I.p.v. 50⁰ of meer.
Deze temperaturen zijn gemeten bij de lucht-opening aan de bovenzijde.

Hoewel ik het niet kan meten verwacht ik dat de interne ventilator later en/of minder luid zal draaien.
Interessant, ik heb een 3D houder geprint. Momenteel draaien de fans op 100%.

Moet de aansturing nog aanpassen op basis van temperatuur of vermogen.

Wat ik wel kan vertellen is dat ik 1x per jaar de omvormer moet openen om schoon te blazen met al dat stof :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Tfjc8ZNf0TbT1Bs95k6KFfoEmE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ijvP8oY3Tonjo9aWsMXJFf79.jpg?f=fotoalbum_large
(Toen nog in aanbouw).

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:14
Ziet er netjes uit, ben zelf bezig met 2 x 120mm fans.

Hoe stuur je deze aan als ik vragen mag?

Ik heb deze fans :
https://www.sicomputers.n...-zwart-wit-id-920064.html

Best stil en toch veel luchtverplaatsing , 1200 omw/min en produceert daarbij een volumestroom van ca. 68,9 m3/h bij max. 20,0 dB (A)

[ Voor 13% gewijzigd door Activate op 04-07-2024 09:23 ]

• MJ de Bruijn
revolution-nl schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 21:45:
... Ik zou het enorm gaaf vinden als ik mijn huis volledig achter de Victrons kan zetten ...
Ik heb met dezelfde overweging gespeeld. Ik heb het huis achter de Multiplus en apparaten vóór de Multiplus.

Mijn prijs-prestatie keuze was 3x Multiplus 48/3000 met 15 kWh batterijen. De is (bij mij) ruim voldoende om een dag 100% zonder net-consumptie te overbruggen.

Als er een 'echte', 'grote', 'langdurige' stroomuitval is kun je (waarschijnlijk) prima met een beperkte capaciteit omvormer uit de voeten. Sterker nog, je wilt dan juist niets verspillen.
De vraag is dan hoe lang je batterijen het uithouden.
In de zomer moet je de periode tussen twee dagen met voldoende zon overbruggen.
Mid-winter kun je alleen afwachten tot het net het weer doet.
Je kunt best even zonder wasmachine, wasdroger, vaatwasser, oven, close-in boiler etc.
Verder, bij grotere capaciteiten heb je evenredig meer batterijen nodig. Kost geld.
Meer batterijen dan eigen dag-gebruik (plus x%) is alleen zinvol om te handelen.

[ Voor 5% gewijzigd door MJ de Bruijn op 04-07-2024 09:37 ]

• Activate
Zou het trouwens mogelijk zijn om de fans aan te sturen vanaf de originele interne fan?

Dan zou de Multiplus zelf de PWM verzorgen, ik weet alleen niet of de interne fan ook 12v is?

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:45
Activate schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:00:
Zou het trouwens mogelijk zijn om de fans aan te sturen vanaf de originele interne fan?

Dan zou de Multiplus zelf de PWM verzorgen, ik weet alleen niet of de interne fan ook 12v is?
Dat wil je niet. Hele issue is dat de PWM regeling van de MP nogal agrarisch is... Veel te lage frequentie waardoor ie zo gaat brommen op deellast.

[ Voor 7% gewijzigd door V_ger op 04-07-2024 10:07 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-11 20:14
Ik heb een vraag of een constatering over green mode. Wat ik het liefst wil, de batterijen vol laden als de stroom goedkoop is. Nu is dat vaak in de middag. Tot een uur of 1 stuurt de multiplus alle stroom lekker het net op in Trade Mode en wordt de accu op de goedkoopste momenten geladen. Echter het vol gas terug het net oppompen hoeft van mij niet.

Kort door de bocht. Het laden van Trade mode bevalt me goed, en het ontladen van Green mode. Vandaag even de 2 algoritmes getest. Helaas zorgt green mode er voor dat op een dag als vandaag de accu al vol is voordat de prijzen op het laagste moment zijn. Eigenlijk is dit zonde.

Hoe kijken jullie hier tegen aan? Er zou eigenlijk een tussenweg moeten zijn.

Hier onder Green mode en Trade mode. Vanmidag tussen 1 en 4 zijn de prijzen érg laag. Green mode pompt de accu al vol voordat de prijzen laag zijn, Trade mode doet dit goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7SAmZ8Zrwlhe89yHyki2j3K6ms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mISalrKOIrJAkEA7YNuejOpr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uIwOxy2Q97BAZyEZEcInFnTEpQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VjvQD3zDYdvWdMm2cmCR6Yqn.jpg?f=fotoalbum_large

• IvoB2
Green mode heeft dan ook de prioriteit om zoveel mogelijk je eigen zonne-productie te gaan gebruiken.
In normale omstandigheden heb je in dit deel van het jaar dan ook geen prijzen van netstroom nodig maar dient de PV stroom die je niet direct zelf verbruikt opgeslagen in de accu zodat je die later kan gebruiken wanneer er geen of onvoldoende PV stroom voorhanden is.

• V_ger
Green mode is vooralsnog te dom. Als al duidelijk is dat met de voorspelde hoeveelheid zonnestroom de accu vol komt en er sowieso verkocht gaat worden, dan kan dat beter op de dure uren dan op de goedkope. Zelfde geld voor inkopen. Als de prijs inclusief belasting <0 is is die stroom sowieso goedkoper dan je eigen zonnestroom. Want die is in het beste geval 0 cent.
Dus er is echt wel wat meer mogelijk. Vooral door slimmer te plannen.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• IvoB2
Mee eens.
Daarom gebruik ik ook DESS niet maar nog altijd ESS.
Ook andere situatie waar er geen saldering meer is en injectie richting geld altijd minimaal 7,5 cent/kWh opbrengt en er negen tot tien maanden per jaar geen enkele noodzaak is om stroom van het niet in te kopen, hoe "goedkoop" deze ook is (een dynamisch contract is hier immers nooit gratis, daar hangt altijd een vaste kost aan vast).
Met ESS wordt zo vlug mogelijk de beschikbare zonne-stroom die niet verbruikt wordt opgeslagen in het net en eenmaal de SoC op 100% de overproductie verkocht aan de HV accu van de EV en/of aan het net.
Meer moet dat niet zijn wanneer de prioriteit een zo hoog mogelijke zelfvoorzienigheidsgraad is.

Bij een ander uitgangspunt moet er uiteraard ook anders gehandeld wordt en dan wordt het idd iets ingewikkelder omdat je niet alle parameters correct kan voorspellen.
MJ de Bruijn schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:34:
De vraag is dan hoe lang je batterijen het uithouden.
Daar is geen eenduidig algemeen antwoord op te geven want volledig afhankelijk van de verhouding tussen verbruik, opslag- en productiecapaciteit.
Met de huidige productie- en opslagcapaciteit zouden mijn batterijen het bv. tussen half februari en half november 24/7 zonder opgave van enig comfort volhouden. In deze periode is de dagproductie van PV immers ruim voldoende om het dagverbruik te coveren.
Tussen half november en half februari is het een heel ander verhaal. Afhankelijk van de buitentemperaturen en de bewoking zou dat dan gaan van enkele dagen tot hoogstens een dag.
Dat ligt dan niet aan de Victron hardware noch aan de opslagcapaciteit van de batterijen (die zijn al ruim voldoende om 48 uur te overbruggen indien SoC 100%) maar aan (nog) te weinig productiecapaciteit voor deze periode. Dat laatste is ook geen technisch probleem meer maar een economisch uitgangspunt. Hoeveel wil je opgeven/spenderen om vlugger 100% zelfvoorzienend te zijn?

[ Voor 39% gewijzigd door IvoB2 op 04-07-2024 11:12 ]

• MJ de Bruijn
KC27 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 21:09:
Ik kreeg toevallig vandaag van @tonvanboven deze link doorgestuurd:
https://www.victronenergy...rature-and-efficiency.pdf
Komt van Victron himself😏
Heel interessant. Dit artikel geeft inzicht in het verband tussen de temperatuur van de Multiplus en de efficiency.
Heeeeel kort door de bocht (maar wel makkelijk te onthouden), voor iedere graad warmer neemt de efficiency 1% af.
Dat is een duidelijke stimulans om de temperatuur zo laag mogelijk te houden.
Met extra externe fans kom je al een heel eind heb ik gemerkt. Dat kan met fancy 3D geprinte adapters voor (te) grote fans of met direct passende 9cm fans, maar dat is minder belangrijk.
Of je de kosten voor de extra fans (bij mij zo'n 50 Euro) terugverdient met de hogere efficiency weet ik nog niet.

• Jazsie
Activate schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:17:
Ziet er netjes uit, ben zelf bezig met 2 x 120mm fans.

Hoe stuur je deze aan als ik vragen mag?

Ik heb deze fans :
https://www.sicomputers.n...-zwart-wit-id-920064.html

Best stil en toch veel luchtverplaatsing , 1200 omw/min en produceert daarbij een volumestroom van ca. 68,9 m3/h bij max. 20,0 dB (A)
Heb ook 12V PC fans erin zitten maar ga ze vervangen met betere/sterkere. Het helpt wel al daar niet van.

Aansturing wil ik gaan doen met ESP32 (met RJ45) via PWM met een temperatuur sensor in de omvormer. Daarnaast via MQTT aansturen/uitlezen.

Aansturen zal een combinatie zijn van temperatuur en huidig vermogen van de omvormer.
IvoB2 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:06:
Mee eens.
Daarom gebruik ik ook DESS niet maar nog altijd ESS.
Ook andere situatie waar er geen saldering meer is en injectie richting geld altijd minimaal 7,5 cent/kWh opbrengt en er negen tot tien maanden per jaar geen enkele noodzaak is om stroom van het niet in te kopen, hoe "goedkoop" deze ook is (een dynamisch contract is hier immers nooit gratis, daar hangt altijd een vaste kost aan vast).
Met ESS wordt zo vlug mogelijk de beschikbare zonne-stroom die niet verbruikt wordt opgeslagen in het net en eenmaal de SoC op 100% de overproductie verkocht aan de HV accu van de EV en/of aan het net.
Meer moet dat niet zijn wanneer de prioriteit een zo hoog mogelijke zelfvoorzienigheidsgraad is.

Bij een ander uitgangspunt moet er uiteraard ook anders gehandeld wordt en dan wordt het idd iets ingewikkelder omdat je niet alle parameters correct kan voorspellen.

[...]

Daar is geen eenduidig algemeen antwoord op te geven want volledig afhankelijk van de verhouding tussen verbruik, opslag- en productiecapaciteit.
Met de huidige productie- en opslagcapaciteit zouden mijn batterijen het bv. tussen half februari en half november 24/7 zonder opgave van enig comfort volhouden. In deze periode is de dagproductie van PV immers ruim voldoende om het dagverbruik te coveren.
Tussen half november en half februari is het een heel ander verhaal. Afhankelijk van de buitentemperaturen en de bewoking zou dat dan gaan van enkele dagen tot hoogstens een dag.
Dat ligt dan niet aan de Victron hardware noch aan de opslagcapaciteit van de batterijen (die zijn al ruim voldoende om 48 uur te overbruggen indien SoC 100%) maar aan (nog) te weinig productiecapaciteit voor deze periode. Dat laatste is ook geen technisch probleem meer maar een economisch uitgangspunt. Hoeveel wil je opgeven/spenderen om vlugger 100% zelfvoorzienend te zijn?
ESS gaat hier niet op aangezien wij in NL nog kunnen salderen.
Zelf heb ik dynamisch en dan ook is ESS niet handig want voordat het middag is, is de accu vol en dan ga je dus al je PV opwekking verkopen voor de goodkoopste prijs en dat wil je ook niet.

Ofwel inderdaad ieder situatie is anders.

• Activate
Heb ook 12V PC fans erin zitten maar ga ze vervangen met betere/sterkere.
Met welke ga je ze vervangen?
Aansturing wil ik gaan doen met ESP32 (met RJ45) via PWM met een temperatuur sensor in de omvormer. Daarnaast via MQTT aansturen/uitlezen.
Via de Cerbo of hoe moet ik dat zien?

Bedankt alvast!

• Jazsie
Heb deze op het oog:
https://www.amazon.nl/-/en/dp/B00KESS6O0/

Via de Cerbo inderdaad, deze heeft MQTT + NodeRed draaien.
En de Cerbo is weer gekoppeld in Home Assistant zodat ik ook alles via HA kan doen maar dat het niet afhankelijk van is.

• V_ger
@Jazsie de fans in de MP zijn van die dubbele dikte. Statische opvoerhoogte is ook een belangrijke component, niet alleen de flow in een omgeving zonder restricties.
Bij het vervangen door standaard 12V PC fans kan je dus zomaar een situatie creeeren waarbij de boel wel stiller is, maar waarbij de koeling ook minder is.

@MJ de Bruijn Ik zie geen relatie tussen temperatuur en efficiency. Ik zie een relatie tussen efficiency en belasting. Daarnaast zijn er curves voor thermal de-rating. Maar dat zegt niets over de efficiency.

• IvoB2
Jazsie schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:49:
[...]
Salderen zal in NL onder welbepaalde situaties voordeliger zijn maar dat houdt nog niet in dat ESS dan niet opgaat. ESS werkt nl. overal. :)
ps. Ik zou hier in Vlaanderen ook nog tot minstens begin 2025 kunnen salderen maar heb er zelf jaren geleden voor gekozen om dit niet te doen (en dat gelijktijdig met overschakelen naar operationeel Victron systeem met ESS, Van DESS was toen nog zelfs geen sprake wat dat is een relatief recente optie.
Zelf heb ik dynamisch en dan ook is ESS niet handig want voordat het middag is, is de accu vol en dan ga je dus al je PV opwekking verkopen voor de goodkoopste prijs en dat wil je ook niet.
Inderdaad.
Vandaar dat ik vooralsnog een variabel contract met een vaste TLV combineer met ESS en niet dynamisch met DESS.
De vaste terugleververgoeding, 24/7 even hoog, is op jaarbasis hoger dan de gemiddelde dynamische TLV. Je moet dan ook geen rekening houden met de dubbele verliezen bij handelen want die leveren telkens niets op noch verhoogd de temperatuur van de MP aanzienlijk waardoor de efficiëntie ook nog eens daalt.

Dat dit in NL anders is komt voornamelijk omdat je de belasting nog kan salderen en in Vlaanderen niet. Je koopt dus in aan de naakte energieprijs + vergoeding energieleverancier + heffingen en belastingen en verkoopt aan de naakte energieprijs minus de vergoeding energieleverancier + voor beiden de vaste jaarkost van een dynamisch contract.

"Handelen" in stroom doe ik wel onrechtstreeks en dat is door de overschot aan PV stroom rechtstreeks in de accu van de EV te dumpen. Levert netto meer op dan via het net en met minder verliezen. Maar dat is uiteraard niet voor iedereen mogelijk. Je moet de EV al op de zonnige uren aan de laadpaal kunnen koppelen en er een vergoeding voor krijgen die hoger is dan de TLV (produceren van groene stroom levert hier netto 33 cent/kWh op met extra 7,5 cent/kWh injecteren net en 31 cent extra/kWh injecteren accu EV. Idd totaal ander uitgangspunt dus maar wel eenvoudiger te beheersen dan de sturen op uurprijzen.

Het is dus gewoon afwachten hoelang de saldering in NL nog stand zal houden en hoe de afrekening nadien zal gebeuren.

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 04-07-2024 14:04 ]

• Activate
@Jazsie

Deze lijkt me juist rumoeriger Noctua NF-F12 Geluidsproductie max43.5 dB?

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:40

MrFish

Untitled

Ik vond dit een heel mooi filmpje over het verminderen van de geluidsproductie van de Multiplus. Ook firmwareversie blijkt uit te maken. YouTube: Silence Victron MultiPlus-II 48V 5kVA Inverter

Check mijn thuisbatterijsimulator

• Jazsie
Activate schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:16:
@Jazsie

Deze lijkt me juist rumoeriger Noctua NF-F12 Geluidsproductie max43.5 dB?
Ohh dat zou kunnen, mijn doel is goed koelen en niet het geluid :D.
MrFish schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:44:
Ik vond dit een heel mooi filmpje over het verminderen van de geluidsproductie van de Multiplus. Ook firmwareversie blijkt uit te maken. YouTube: Silence Victron MultiPlus-II 48V 5kVA Inverter
Geld alleen voor de oudere versies, mijn MP van vorig jaar heeft al de nieuwere hw versie waar dus de "retrokit" in zit en de juiste fw.

Overigens vind ik dat mijn omvormer helemaal niet veel geluid maakt, wel hoor je eerder het gebrom van de transformator maar dat is iets waar je helaas weinig aan kan doen dan een trafo loos omvormer kiezen.

Behalve op vol vermogen, dan hoor je de ventilator boven het gebrom uit komen :+.

• Jazsie
V_ger schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:59:
@Jazsie de fans in de MP zijn van die dubbele dikte. Statische opvoerhoogte is ook een belangrijke component, niet alleen de flow in een omgeving zonder restricties.
Bij het vervangen door standaard 12V PC fans kan je dus zomaar een situatie creeeren waarbij de boel wel stiller is, maar waarbij de koeling ook minder is.
Mijn doel is beter koelen en niet stiller, iets zegt me dat je de specificaties niet hebt gelezen ;).

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-11 20:14
IvoB2 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:51:
Green mode heeft dan ook de prioriteit om zoveel mogelijk je eigen zonne-productie te gaan gebruiken.
In normale omstandigheden heb je in dit deel van het jaar dan ook geen prijzen van netstroom nodig maar dient de PV stroom die je niet direct zelf verbruikt opgeslagen in de accu zodat je die later kan gebruiken wanneer er geen of onvoldoende PV stroom voorhanden is.
Jazsie schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:49:
[...]

Heb ook 12V PC fans erin zitten maar ga ze vervangen met betere/sterkere. Het helpt wel al daar niet van.

Aansturen zal een combinatie zijn van temperatuur en huidig vermogen van de omvormer.

[...]

Ofwel inderdaad ieder situatie is anders.
Wat je nu eigenlijk zou willen, ik in ieder geval, is ESS en dan pas elke dag de overtollige pv productie laden vanaf een uur of 2. De komende maanden is elke dag na die tijd de stroom het voordeligst. Zou trade mode werken maar dan instellen dat je geen energie kan verkopen aan het net?

Check, dat werkt niet. Mooi zou zijn als Victron DESS wat meer variabelen geeft. Op trade mode laden en vervolgens puur op verbruik ontladen. Trade mode begint wel netjes pas in de middag stroom in de batterijen te stoppen.

[ Voor 6% gewijzigd door vanWalsum op 04-07-2024 19:43 ]

• DV92
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 03-11 23:14
Ik lees dit topic aandachtig mee.

Maar toch een kleine bevesitings vraag.
Het nieuwe huis heeft 3x25A.
Doordat de netbeheerder op de meter alles op 1 hoop gooit heb ik het idee om 1x MPII 5000 neer te hangen met 15/20kwh accu.

Zijn er meer nadelen (behalve het netjes doen voor de netbeheerder) om een 1 fase thuisaccu neer te zetten?
Dat de inductie op 3 fase werkt en ik daardoor niet 100% het kan opvangen, oke prima.
Als er spanningsuitval is zitten de grootverbruikers toch in het niet preferente gedeelte van de verdeelkast.

Als ik financieel denk, is het op dit moment een klein beetje weggegooid geld om er 2 extra op te hangen?

Zonnepanelen zou ik direct op het victron systeem aan willen sluiten.

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:33
MJ de Bruijn schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:02:
[...]

Heel interessant. Dit artikel geeft inzicht in het verband tussen de temperatuur van de Multiplus en de efficiency.
Heeeeel kort door de bocht (maar wel makkelijk te onthouden), voor iedere graad warmer neemt de efficiency 1% af.
Dat is een duidelijke stimulans om de temperatuur zo laag mogelijk te houden.
Met extra externe fans kom je al een heel eind heb ik gemerkt. Dat kan met fancy 3D geprinte adapters voor (te) grote fans of met direct passende 9cm fans, maar dat is minder belangrijk.
Of je de kosten voor de extra fans (bij mij zo'n 50 Euro) terugverdient met de hogere efficiency weet ik nog niet.
Zoals ik het lees, knijpt de multiplus het vermogen naarmate de temperatuur stijgt. Dit om de halfgeleiders, condensatoren en transformatoren te beschermen. (Chapter 1 en 2)

De efficiency en Power Loss staat in een andere tabel, namelijk in chapter 3.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10:35
DV92 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 22:41:

Doordat de netbeheerder op de meter alles op 1 hoop gooit heb ik het idee om 1x MPII 5000 neer te hangen met 15/20kwh accu.

Zijn er meer nadelen (behalve het netjes doen voor de netbeheerder) om een 1 fase thuisaccu neer te zetten?
Dat de inductie op 3 fase werkt en ik daardoor niet 100% het kan opvangen, oke prima.
Als er spanningsuitval is zitten de grootverbruikers toch in het niet preferente gedeelte van de verdeelkast.

Als ik financieel denk, is het op dit moment een klein beetje weggegooid geld om er 2 extra op te hangen?

Zo heb ik het ook (twee maal een 10kWh accu).

Helaas gaat bij mij fase 1 (waar de MP2 aan hangt) soms over de 25 ampere als de accus en EV aan het laden zijn. (De EV's laadpaal zit wel op de 3 fasen)

De oplossing voor mij is om als zowel de accus als de EV aan het laden zijn de MP2 iets te knijpen (via een scriptje / node-red).

Verder geen problemen voor mij.

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-11 12:33
Jazsie schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:12:
[...]

Interessant, ik heb een 3D houder geprint. Momenteel draaien de fans op 100%.

Moet de aansturing nog aanpassen op basis van temperatuur of vermogen.

Wat ik wel kan vertellen is dat ik 1x per jaar de omvormer moet openen om schoon te blazen met al dat stof :+
[Afbeelding]
(Toen nog in aanbouw).
Heb je het 3D ontwerp ergens van internet geplukt of zelf gemaakt en wellicht beschikbaar gesteld? :) Kan er online wel een aantal vinden maar die zijn voor de 3000 en 5000. Heb hier de 8000. Morgen eens kijken hoe dit qua afmetingen verschilt.

[ Voor 8% gewijzigd door Niek_ op 05-07-2024 06:35 ]

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:59

Maar toch een kleine bevesitings vraag. Het nieuwe huis heeft 3x25A. Doordat de netbeheerder op de meter alles op 1 hoop gooit heb ik het idee om 1x MPII 5000 neer te hangen met 15/20kwh accu.

...
3x25A wordt wel steeds krapper. Verlichting en TV wordt zuiniger, maar wel drie nieuwe grootverbruikers:
  • Warmte, een WP van 9,5kW trekt 2500W=10A op 1 fase, plus bij vorst 3500W=16A backup op een andere fase, er is soms een boilervat met legionella-verwarming, weer 3500W, als de WP het niet trekt
  • Keuken. Jouw inductie zit netjes over 3 fasen verspreid, zal per fase max 10A doen. Jouw een oven, waterkoker en expresso-apparaat niet, allen 8-10A (expresso en waterkoker gelukkig maar kort
  • Laden van een EV, max 3x16A
Kortom, als je al die dingen hebt en je niet wilt dat de net-zekering eruit vliegt, dan moeten we steeds meer nadenken over belasting per fase. Jouw 1-fase Victron kan juist helpen met 1-fase dingen als je keuken -groep (oven, waterkoker, expressomachine) maar ook met een 3500W grootverbruiker in de warmtepomp (de backup verwarming).

Bij een 3-fase batterij kun/wil je dit soort dingen verdelen (1 op de keukengroep, 1 op de warmtepomp, 1 op de backup van je warmtepomp).

Als je geen batterij op je piek-fase, of hierop niet kunt/wilt vertrouwen, hebt dan moet je verdelen over de tijd. De meeste stroom gebruik je immers 's-winters, als er weinig zon is en je heel actief zou moeten sturen om je batterijen op het juiste moment vol te hebben. Tegelijk koken, je huis verwarmen en een auto opladen kan dan teveel zijn.

Je moet dan denken aan..
- Geen legionella-runs van je warmtepomp op de piektijd van de keuken, zeker niet 100% electrisch (gelukkig is timing altijd in te stellen)
- EV laden in de nacht, misschien terugzetten naar 3x14A als er tegelijkertijd langere periode elders in huis 3500W gebruikt wordt (denk aan een backup-heating van een warmtepomp bij vorst
- Batterij laden drukken adhv totale last op die fase, zie de opm. N0EL in "Het grote Victron aansturing topic" van @N0EL over gelijktijdig laden van batterij+EV).

Gr.

[ Voor 5% gewijzigd door tonwes99 op 05-07-2024 07:42 ]

• Jazsie
Niek_ schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 06:29:
[...]

Heb je het 3D ontwerp ergens van internet geplukt of zelf gemaakt en wellicht beschikbaar gesteld? :) Kan er online wel een aantal vinden maar die zijn voor de 3000 en 5000. Heb hier de 8000. Morgen eens kijken hoe dit qua afmetingen verschilt.
Ik heb de 5000VA, komt volgens mij ergens van het internet vandaan, kan em wel online zetten indien gewenst.
tonwes99 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 07:17:
[...]

3x25A wordt wel steeds krapper. Verlichting en TV wordt zuiniger, maar wel drie nieuwe grootverbruikers:
  • Warmte, een WP van 9,5kW trekt 2500W=10A op 1 fase, plus bij vorst 3500W=16A backup op een andere fase, er is soms een boilervat met legionella-verwarming, weer 3500W, als de WP het niet trekt
  • Keuken. Jouw inductie zit netjes over 3 fasen verspreid, zal per fase max 10A doen. Jouw een oven, waterkoker en expresso-apparaat niet, allen 8-10A (expresso en waterkoker gelukkig maar kort
  • Laden van een EV, max 3x16A
Kortom, als je al die dingen hebt en je niet wilt dat de net-zekering eruit vliegt, dan moeten we steeds meer nadenken over belasting per fase. Jouw 1-fase Victron kan juist helpen met 1-fase dingen als je keuken -groep (oven, waterkoker, expressomachine) maar ook met een 3500W grootverbruiker in de warmtepomp (de backup verwarming).

Bij een 3-fase batterij kun/wil je dit soort dingen verdelen (1 op de keukengroep, 1 op de warmtepomp, 1 op de backup van je warmtepomp).

Als je geen batterij op je piek-fase, of hierop niet kunt/wilt vertrouwen, hebt dan moet je verdelen over de tijd. De meeste stroom gebruik je immers 's-winters, als er weinig zon is en je heel actief zou moeten sturen om je batterijen op het juiste moment vol te hebben. Tegelijk koken, je huis verwarmen en een auto opladen kan dan teveel zijn.

Je moet dan denken aan..
- Geen legionella-runs van je warmtepomp op de piektijd van de keuken, zeker niet 100% electrisch (gelukkig is timing altijd in te stellen)
- EV laden in de nacht, misschien terugzetten naar 3x14A als er tegelijkertijd langere periode elders in huis 3500W gebruikt wordt (denk aan een backup-heating van een warmtepomp bij vorst
- Batterij laden drukken adhv totale last op die fase, zie de opm. N0EL in "Het grote Victron aansturing topic" van @N0EL over gelijktijdig laden van batterij+EV).

Gr.
Wat @DV92 wilt kan, de vraag is echter wat zijn doel is ermee en of hij daar dus mee weg kan.

Beetje puur bijspringen waar nodig of full size backup >:).

Verder lees ik dat @DV92 PV panelen erop wilt aansluiten maar nergens om hoeveel PV vermogen het gaat, als dat al meer is dan de 1:1 factor regel dan zit je sowieso al aan meer dan 1 omvormer.

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10:35
[...]

Zie hier: https://www.thingiverse.com/thing:5981973
Mijn fout. Deze is voor een 5000

Maar deze is volgensmij voor een 8000
https://www.thingiverse.com/thing:6574013

[ Voor 12% gewijzigd door N0EL op 05-07-2024 09:04 ]

• IvoB2
...

Het is maar wat je zelf wil maar technisch is er geen probleem.
Ik draai al jaren een full electric woning (met inductie, laadpaal, twee warmtepompen,....) op monofase.
Maar dan wel op 1 x 40A. In combinatie met het vermogen uit PV en accu heb ik nog nooit die 40A gehaald
laat staan overschreden.
De volledige woning en tuin hangen ook in back up achter de MPII van 5 kVA.

Goedkoper en eenvoudiger te realiseren dan 3F is het zeker.
Je moet dan wel niet op 3F gaan koken en (gelijktijdig) willen dat de laadpaal op 11 kW gaat laden.
Maar dat zijn persoonlijke verwachtingen. Mij maakt het niet uit dat de warme maaltijd 5 minuten later klaar is en de EV er enkele uren langer over doet om zijn accu bij te vullen.

• DV92
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 03-11 23:14
@N0EL Gelukkig krijg ik binnenkort nog een normale brandstof auto voor de komende 5 jaar (zakelijk lease) hoef ik aan EV nog even niet te denken. :)
Wat daar wel in mee speelt, dat het uitbreiden met 2 extra MP2's dan wel mogelijk is.

@tonwes99 Bedankt voor je antwoord, gelukkig hoef ik over 2 van de 3 'nadelen' nog niet na te denken, het huis verwarmd nog op gas en een EV komt er nog niet :)

Mocht er een warmte pomp komen en een EV dan ben ik het volkomen met jullie eens dat uitbreiden van de MPen zeer handig is, qua ruimte laat ik dit wel vrij zodat het makkelijk bijplaatsen is.

@Jazsie Het doel er van is experimenteren en zorgen dat alle ICT voorzieningen in de lucht blijven.
Daarnaast wil ik niet nadenken over ROI, maar vindt ik het wel interessant om het huis van goedkopere energie te voorzien.
Opslaan en later gebruiken of opslaan en gebruiken als Stedin weer problemen heeft.

Qua zonnepanelen ligt er nog niet 1,2,3 een plan, de achterkant van het huis is goed gelegen op het OZ, daarmee kunnen de accus op de ochtendzon gelijk goed laden.
In eerste instantie zou ik een deel van het dak bedekken en dan voor de 'fun' is mee gaan spelen of zoals ik laatst allemaal gelezen heb de green mode.
Met zonnepanelen op het OZ en de zon simulatie van het huis is op 1 juli om 15:00 de zon van de achtergevel.
Aan de hand van de accu status om 13u kan ik dan software matig wel bepalen of er nog bijgeladen moet worden of dat de accu al zijn gewenste SoC gehaald heeft.

Als ik naar de wintermaanden kijk is zonopkomst pal op de achtergevel dus met een beetje geluk kan ik daar nog wat kwhtjes meepakken.

Bedankt allemaal voor jullie snelle antwoord, als test kan ik het gaan bouwen en later alsnog uitbreiden naar alle 3 de fases :)

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:31
@DV92 eerst maar tijdje je piekverbruik monitoren

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:33

Het kán op 1 fase, maar leidt geheid de komende jaren tot problemen met verdeling van de belasting over de fasen. Ik heb met een WP, twee EV’s, een 11 kW inductieplaat, 38 zonnepanelen en alle overige apparatuur alles 3-fasen en nooit een probleem. Als je 10 jaar vooruit kijkt, lijkt mij dit een logische keuze.

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-11 20:57
@DV92 In 5 jaar kan heel veel veranderen. Wellicht betrek je een nieuwe werkgever over 4 maanden waarbij EV of hybride verplicht is. En zo nog veel meer mogelijkheden.

Vastrecht is bij 3 fasen net zo duur als bij 1 fase. Waarom dan vast blijven houden aan die ene fase? Straks alsnog naar 3 fasen kost je wellicht zelfs nog meer.

• Samoerai
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-10 13:39
Jazsie schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:34:

Overigens vind ik dat mijn omvormer helemaal niet veel geluid maakt, wel hoor je eerder het gebrom van de transformator maar dat is iets waar je helaas weinig aan kan doen dan een trafo loos omvormer kiezen.

Behalve op vol vermogen, dan hoor je de ventilator boven het gebrom uit komen :+.
Hoe dan?

Ik heb inmiddels twee temperatuur gecontroleerde fan's toegevoegd, arctic F TC. Deze heb ik binnen het ondergedeelte rechtstreeks op de 'gril' van de SolarEdge kunnen schroeven. Maar eigenlijk komt er boven de paar honderd watt aan conversie al best wel wat herrie vanaf.

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:59
Noord27 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 13:31:
@DV92 In 5 jaar kan heel veel veranderen. Wellicht betrek je een nieuwe werkgever over 4 maanden waarbij EV of hybride verplicht is. En zo nog veel meer mogelijkheden.

Vastrecht is bij 3 fasen net zo duur als bij 1 fase. Waarom dan vast blijven houden aan die ene fase? Straks alsnog naar 3 fasen kost je wellicht zelfs nog meer.
@IvoB2 heeft 1x40A, @DV92 heeft 3x25A, en inductie op 3 fasen, maar moet nu kiezen tusen 1x MPII (of 2 of 3).

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:37
Weet iemand of je een Multiplus 2 3000VA op 1 fase kan combineren met een 2de Multiplus 2 maar dan een 5000VA versie op een andere fase?
Dus 2 fase systeem en met 2 verschillende Multiplussen?

• IvoB2
Noord27 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 13:31:

Ik woon in Vlaanderen en daar betaal je geen vastrecht op de aansluiting, dus op 1F noch 3F.
Maar monofase is gewoon technisch makkelijker te realiseren.
Zou ik in de toekomst daar niet mee toekomen (maar dat kan ik me nu moeilijk voorstellen want de vorige 10 jaar was dat ook geen probleem en ik zou niet weten met wat ik in de toekomst nog elektrisch zou moeten uitbreiden, het zal eerder afbouwen zijn) is het een fluitje van een cent om met verschillende MPII (of de opvolgers) met meerdere gesplitste fases te werken ipv één zware 3F omvormer.
Gaat er dan iets mis ligt ook niet direct alles eruit en je kan dan volgens de noodwendigheden stap voor stap uitbreiden.
De monofase PV omvormer (SMA) wordt zodra het kan (indien hij de geest geeft) toch vervangen door MPPT trackers tussen PV en accu zodat er minder verliezen zijn en de fases geen rol spelen.

Voor mij is de (nabije) toekomst dan ook niet tussen kiezen voor 1F of 3F via het net maar zo vlug mogelijk de huidige 93% zelfvoorzienigheidsgraad op te krikken naar 100% en dan kan het grid voor mij de boom in. Volgens mij worden in de toekomst de verrekende kosten op gridaansluiting en heffingen duurder dan de energiecomponent zelf. Voor wie dan zelfvoorzienend is maakt de toestand en de kosten van het grid niets meer uit.

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 05-07-2024 17:51 ]

• Jazsie
Samoerai schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 14:06:
[...]

Hoe dan?

Ik heb inmiddels twee temperatuur gecontroleerde fan's toegevoegd, arctic F TC. Deze heb ik binnen het ondergedeelte rechtstreeks op de 'gril' van de SolarEdge kunnen schroeven. Maar eigenlijk komt er boven de paar honderd watt aan conversie al best wel wat herrie vanaf.
Daar heb ik geen last van, wel op vol vermogen :+.

Maar jij spreekt over SolarEdge en dit topic gaat over Victron omvormers :9.
grotegok schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 17:26:
Weet iemand of je een Multiplus 2 3000VA op 1 fase kan combineren met een 2de Multiplus 2 maar dan een 5000VA versie op een andere fase?
Dus 2 fase systeem en met 2 verschillende Multiplussen?
Ja dat kan, je hebt infeite gewoon 2x 1-fase setup. Ze werken dus onafhankelijk van elkaar.

• Samoerai
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-10 13:39
Jazsie schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 17:49:
[...]

Daar heb je geheel gelijk in... Ik heb dan ook een EasySolar en de letters komen in mijn hoofd teveel overeen met solaredge en dat maak ik dat soort fouten... Een Victron EasySolar-II 48/5000/70-50 MPPT 250/100 GX dus ;-)

• Activate
Mocht er nog iemand belang hebben voor 2 roosters incl de air ducts voor een MPII 5000?

Een kennis van me heeft er 4 geprint i.pv 2...hij is nogal blond...

• grotegok
Jazsie schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 17:49:
[...]

[...]

Ja dat kan, je hebt infeite gewoon 2x 1-fase setup. Ze werken dus onafhankelijk van elkaar.
Ik kan niet in de documentatie vinden of een 2x 1 fase setup zodanig geconfigureerd kan worden dat ze samen werken, dus 1 dashboard VenusOS, 1 battery met 1 BMS.
Iemand ervaring mee?

• Jazsie
Dat kan niet @grotegok, "samen werken" kan enkel parallel met de zelfde omvormer op de zelfde fase (meen de 3000/5000/8000, de 10000VA ondersteund dit niet als ik mij niet vergis).

Jij hebt 2 verschilende omvormers en dus zal je apart moeten aansturen. Je kan ze wel op 1 BMS/batterij aansluiten.

[ Voor 10% gewijzigd door Jazsie op 06-07-2024 23:25 ]

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:51

prein2

Monument verduurzamen is leuk

N0EL schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:00:
[...]

Zie hier: https://www.thingiverse.com/thing:5981973
Mijn fout. Deze is voor een 5000

Maar deze is volgensmij voor een 8000
https://www.thingiverse.com/thing:6574013
Dat was het laatste nodige zetje om een 3d printer te kopen 😎. Bambulab p1s on its way!

• grotegok
Jazsie schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 23:24:
Dat kan niet @grotegok, "samen werken" kan enkel parallel met de zelfde omvormer op de zelfde fase (meen de 3000/5000/8000, de 10000VA ondersteund dit niet als ik mij niet vergis).

Jij hebt 2 verschilende omvormers en dus zal je apart moeten aansturen. Je kan ze wel op 1 BMS/batterij aansluiten.
Dank, bijna helder!
Als ik wel 2 dezelfde omvormers heb, zou dit dan wel kunnen? L1 en L2 en geen L3 bijvoorbeeld? Alsof het een 3-fase systeem is maar dan met 2 fases.

• prein2

prein2

grotegok schreef op zondag 7 juli 2024 @ 08:58:
[...]

Dank, bijna helder!
Als ik wel 2 dezelfde omvormers heb, zou dit dan wel kunnen? L1 en L2 en geen L3 bijvoorbeeld? Alsof het een 3-fase systeem is maar dan met 2 fases.
Nope

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01:33
Kijk nou toch eens welk merk er op de site van Bliq bij staat:

https://bliq.energy/nl/installateur/compatibiliteit/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mhoay56TtSLaDLjx55_TWb9W80U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0kAWRIZQcqYBCfdbE5N66vH1.png?f=fotoalbum_large

Helaas staat dit eronder:
Voor de merken op deze pagina waar een slotje bij staat, kan Bliq momenteel geen garanties bieden dat deze met Bliq gaan werken en behouden we het recht voor om deze weer van deze pagina te verwijderen. Ons advies is dan ook om geen van deze merken te verkopen/installeren met de belofte dat dit in de toekomst mogelijk zal zijn tot we op deze pagina aankondigen dat ze compatibel zijn met Bliq.

[ Voor 23% gewijzigd door RikHa op 07-07-2024 12:33 ]

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:17

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

[...]

Ik heb nog wel een 3D ontwerp voor 2 stuks 140mm op de 8000. Maar dat is dan zonder de originele kap. Meer flow en de fans hebben dan onder een hoek van ~45 graden volop de ruimte. De fans dienen dan als afdekkap, al is het niet fool proof.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 03:52

HermanGast

Exige GT3

[...]

Dank, bijna helder!
Wellicht lukt dat als je 2 GX units of 2 Cerbo’s gebruikt? En dan welliswaar op een gedeelde accu(set) en als 2 losse systemen configureren?

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

• V_ger
HermanGast schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 22:15:
[...]

Wellicht lukt dat als je 2 GX units of 2 Cerbo’s gebruikt? En dan welliswaar op een gedeelde accu(set) en als 2 losse systemen configureren?
Penny wise, pound foolish. Een Cerbo kost ongeveer de helft van een MP tegenwoordig. Maak dan gewoon een echte 3 fase opstelling ipv dat gek#t om dingen perse anders te willen doen om ergens 100 euro te besparen.

• RikHa
[...]

Dank, bijna helder!
Ja dat kan. In VE.Bus System Configurator kun je aangeven dat je 2 fases van de 3 wilt gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/boJxtyZgVvOjU-isAe-QZ0q_FAk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IiGWabMSVRRrhglXZA2OJISf.jpg?f=user_large

Zo dus.

• RikHa
HermanGast schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 22:15:
[...]

Dat is dus niet nodig.

• Jazsie
Mits @grotegok wel met de zelfde type/model omvormers gaat werken ipv 2 verschillende :).

• RikHa
V_ger schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 22:50:
[...]

Penny wise, pound foolish. Een Cerbo kost ongeveer de helft van een MP tegenwoordig. Maak dan gewoon een echte 3 fase opstelling ipv dat gek#t om dingen perse anders te willen doen om ergens 100 euro te besparen.
En dit dus ook niet. Hoewel ik zelf ook altijd wel gelijk voor een 3 fase systeem zou gaan. Als die 2 omvormers in eerste aanleg een budgettaire reden hebben dan kun je later altijd nog eentje toevoegen.

• RikHa
Jazsie schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 23:25:
Mits @grotegok wel met de zelfde type/model omvormers gaat werken ipv 2 verschillende :).
Ja, uiteraard.

• nimmer99
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-11 08:42
Rimco schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 21:53:
[...]
Ik heb nog wel een 3D ontwerp voor 2 stuks 140mm op de 8000. Maar dat is dan zonder de originele kap.
...
Is dat ontwerp ergens te downloaden?

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-11 12:33
Rimco schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 21:53:
[...]

Ik heb nog wel een 3D ontwerp voor 2 stuks 140mm op de 8000. Maar dat is dan zonder de originele kap. Meer flow en de fans hebben dan onder een hoek van ~45 graden volop de ruimte. De fans dienen dan als afdekkap, al is het niet fool proof.
Ben benieuwd!

• Jazsie
@Rimco:
Zou je de 3D ontwerp hier kunnen delen? Dan kan ik het aanpassen voor de 5000 :).

Vind ook dat met de originele kap er toch wel wat flow wordt tegen gehouden.

• RikHa
Jazsie schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 08:54:
@Rimco:
Zou je de 3D ontwerp hier kunnen delen? Dan kan ik het aanpassen voor de 5000 :).

Vind ook dat met de originele kap er toch wel wat flow wordt tegen gehouden.
@Rimco Heb je er een foto van? Klinkt goed in ieder geval.

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:17

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Ik heb nog wat meer tijd nodig om het model met jullie te delen, maar hier alvast een foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AC7LhkSK5fKiSMYJw2EhqUkoTiU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3q3zBrKH1ZXVKfqURCleKHN2.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je zie kan het model ook nog wat finetuning gebruiken om de zijkanten beter af te sluiten (en hij is net een millimeter te groot), maar je kan hem er zo in klikken, dus dat is wel handig.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05:57
Ik weet niet of dit een vraag wordt op de juiste plek?

Momenteel heb ik een kleine test opstelling met een 24V accu die ik m.b.v. HA laad met het overschot van mijn dakpanelen en op momenten van goedkope stroom. Ik gebruik een Chinese inverter om mijn nachtverbruik 400 watt/h te compenseren. Terug leveren loopt van 19:00 tot 09;00. Alles werkt prima, maar ik wil het 'professioneler' maken met een Pylontech US5000 en een Multiplus compact 48/1200. Kan ik met deze producten mijn huidige functionaliteit opnieuw opzetten?

• Charm
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 01-03 20:51
Beste mensen,
mijn ESS bestaat uit een MP2 5000/70, een Cerbo GX, MPPT 150/35, een Smart Solar MPPT 450/100-Tr en een DIY 15kW battery pack met een JK-BMS met een 2A active balancer. De AC Out 1 en 2 zijn (nog) niet aangesloten en dus loopt de regeling via AC-In. Dat loopt goed voor zover ik het nu kan overzien.

De Absorption voltage ligt rond de 57V en de float voltage rond de 54V. De JK BMS is als battery monitor ingesteld en deelt deze waarden met de rest van het systeem. So far so good.

Het volgende vreemde gedrag doet zich nu voor: zodra de Absorption voltage is bereikt en de absorption timer is afgelopen, wordt de batterij sterk ontladen (en de energie het net ingepompt) totdat de float voltage is bereikt. Als dat voltage is bereikt wordt na afloop van de float timer de batterij weer opgeladen en begint alles weer van voren af aan.

Hier begrijp ik eigenlijk niets van.

Het systeem is nieuw en ik ben nog steeds veel aan het lezen over deze materie maar dit gedrag overvalt me. Graag tips in welke richting ik moet zoeken om dit onder controle te krijgen! Dank en groet

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-10 11:51
Is het de moeite waard om een Smartsolar MPPT te gebruiken of is een Bluesolar goed genoeg?

Voor zo ver mijn kennis hierover gaat heeft een smartsolar ingebouwde bluetooth en de bluesolar niet.
Alles word aangesloten op VE.Direct aansluiting. 48V systeem

Is de maximale nullastspanning die victron hanteerd bijvoorbeeld voor de mppt 100/20 maximaal 100v ook echt 100V?
Heb namelijk 3x panelen met een vmpp van 31.21V = 93,63V totaal
Echter de VOC is 37.23V = 111.69V en betekend dus dat ik geen MPPT 100/20 kan toepassen maar naar een mppt 150/35 moet dit lijkt me weer een beetje overkill

[ Voor 39% gewijzigd door zonnepaneelxl op 11-07-2024 17:28 ]

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

• V_ger
zonnepaneelxl schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 17:19:
Is het de moeite waard om een Smartsolar MPPT te gebruiken of is een Bluesolar goed genoeg?

Voor zo ver mijn kennis hierover gaat heeft een smartsolar ingebouwde bluetooth en de bluesolar niet.
Alles word aangesloten op VE.Direct aansluiting. 48V systeem

Is de maximale nullastspanning die victron hanteerd bijvoorbeeld voor de mppt 100/20 maximaal 100v ook echt 100V?
Heb namelijk 3x panelen met een vmpp van 31.21V = 93,63V totaal
Echter de VOC is 37.23V = 111.69V en betekend dus dat ik geen MPPT 100/20 kan toepassen maar naar een mppt 150/35 moet dit lijkt me weer een beetje overkill
Dan heb je geen bluetooth nodig. Dus maakt niet uit.

Voor het voltage is het nog "erger" want je moet dat bepalen bij de minimum omgevingstemperatuur.

Victron heeft een handige calculator daarvoor. Kan je invullen welke panelen je hebt en dan suggereert ie welke mppt daarbij past.

• MrFish

MrFish

Untitled

Ik ben bezig met het ontwerpen van mijn ESS systeem op basis van 3x MPII-5000. Ik zit met een vraag over de grid-meting

Ik kan een EM24 kwijt in mijn meterkast, maar bij een dergelijke meter (en anderen zoals de ET112) schijnt het op en afregelen beperkt te zijn tot stappen van 400 W per seconde. Met CT-klemmen direct op de MP's schijnt dit probleem er niet te zijn. Zijn er nog belangrijke nadelen aan het gebruik van CT klemmen ipv een EM24 bij (dynamic) ESS? Ze zijn goedkoper en het aansluiten is voor mij minstens net zo praktisch als de EM24.

• V_ger
MrFish schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 17:42:
Ik ben bezig met het ontwerpen van mijn ESS systeem op basis van 3x MPII-5000. Ik zit met een vraag over de grid-meting

Ik kan een EM24 kwijt in mijn meterkast, maar bij een dergelijke meter (en anderen zoals de ET112) schijnt het op en afregelen beperkt te zijn tot stappen van 400 W per seconde. Met CT-klemmen direct op de MP's schijnt dit probleem er niet te zijn. Zijn er nog belangrijke nadelen aan het gebruik van CT klemmen ipv een EM24 bij (dynamic) ESS? Ze zijn goedkoper en het aansluiten is voor mij minstens net zo praktisch als de EM24.
Die 400W/s komt volgens mij voort uit de RfG richtlijn en een andere meter heeft daar dan dus geen invloed op.

En waar ben je bang voor? Dat je op een dag toch nog een hele kWh van het net trekt of teruglevert?

[ Voor 4% gewijzigd door V_ger op 11-07-2024 17:45 ]

• zonnepaneelxl
@V_ger

Ik begrijp het allemaal. Echter mijn vraag is 111v toelaatbaar(theoretisch maximum) op een 100v controller.
De reden dat ik dit vraag de er liggen 10 strings van 3 panelen op een huidige omvormer en moet over na Victron.
Heb namelijk weinig zin om onder de panelen te kruipen en de kabels te veranderen.
Er zit namelijk nog wel een prijsverschil tussen mppt 100/20 €50 ex btw en mppt 150/35 €125 ex btw.

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

• prein2

prein2

Je zit dan buiten spec, dus zou 't alleen al om eventuele garantie kwesties niet doen.

Waarom ga je voor 10 kleine omvormers en niet 1 of 2 grotere? Je kunt er vast strings van maken die op een groter model passen zonder op 't dak te hoeven..

• zonnepaneelxl
@prein2

Helaas zijn ze allemaal verdeeld in verschillende hellingshoeken en oriëntaties.

• MrFish

MrFish

Untitled

V_ger schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 17:44:
[...]

Die 400W/s komt volgens mij voort uit de RfG richtlijn en een andere meter heeft daar dan dus geen invloed op.

En waar ben je bang voor? Dat je op een dag toch nog een hele kWh van het net trekt of teruglevert?
Ik vind het ook gek, maar er zijn meerdere voorbeelden dat de reactie met CT klemmen vrijwel instantaan is. (Ik heb 't hier ook wel eens voorbij zien komen.)

De voordelen die ik van CT klemmen zie: 1) geen netwerkverbinding die kan wegvallen, 2) goedkoper, 3) sneller. Dat je dan dus nog wat minder netto import/export hebt, is mooi meegenomen. Vandaar mijn vraag: zie ik nog belangrijke nadelen over 't hoofd? (Bijvoorbeeld nadelen vergelijkbaar aan een ET340 tov een EM24?)

[ Voor 8% gewijzigd door MrFish op 11-07-2024 20:06 ]

• Kristofferson
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
MrFish schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 20:02:
[...]

Ik vind het ook gek, maar er zijn meerdere voorbeelden dat de reactie met CT klemmen vrijwel instantaan is. (Ik heb 't hier ook wel eens voorbij zien komen.)

De voordelen die ik van CT klemmen zie: 1) geen netwerkverbinding die kan wegvallen, 2) goedkoper, 3) sneller. Dat je dan dus nog wat minder netto import/export hebt, is mooi meegenomen. Vandaar mijn vraag: zie ik nog belangrijke nadelen over 't hoofd? (Bijvoorbeeld nadelen vergelijkbaar aan een ET340 tov een EM24?)
Door de CT klemmen sla je de tragere communicatie van de Cerbo naar de Multiplus via VE.Bus over?

Ik meet via P1 meter en heb men ESS setpoint op -10W staan en heb de laatste 7 dagen 0.5kWh van het grid gehaald dus het boeit ook niet echt of het trager is. :)

.BE | 12 kWh Victron ESS | 4,86 kWp ZP

• IvoB2
Idem, ik heb een ET112, het setpont staat op -30W en sinds half februari niets meer van het net afgehaald en dat zal zo wel blijven tot ergens in oktober. Vanaf dan gaat het setpoint weer langzaam terug omhoog tot +10W in de winter.

• MrFish

MrFish

Untitled

Kristofferson schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 20:09:
[...]

Door de CT klemmen sla je de tragere communicatie van de Cerbo naar de Multiplus via VE.Bus over?

Ik meet via P1 meter en heb men ESS setpoint op -10W staan en heb de laatste 7 dagen 0.5kWh van het grid gehaald dus het boeit ook niet echt of het trager is. :)
Wellicht dat met een directe verbinding tussen gridmeter en multiplus er andere regels gelden dan wanneer dit via ethernet / RS485 gaat, maar dat is pure speculatie.

In ieder geval fijn dat de vertraging niet leidt tot significante import/export, dank voor de reacties tot dusver.

• RikHa

Uitbreiding Victron thuisaccu met Tibber rewards.

Mensen het feit dat onze Victron spullen (nog) niet aangestuurd kunnen worden door Zonneplan, Tibber, Bliq etc. zet mij aan het denken. Daar moeten wij als Tweakers toch iets op verzinnen?

Nou heb ik het volgende in gedachten;
  • Bestaande accubank van ESS gebruiken om stroom uit een door Tibber ondersteunde wallbox op te slaan.
  • Daar is een 48V lader voor nodig, misschien een extra Multiplus of een zwaardere lader
  • DESS wil ik dan wel door laten lopen dus uitzoeken waar rekening mee te houden
  • De extra lader aansluiten via een SmartShunt zodat het Victron systeem begrijpt dat er meer geladen wordt dan DESS voorspeld.
Dan komen er ook vragen m.b.t. de techniek opborrelen uiteraard;
  • Hoe krijgen we die wallbox zover dat hij denkt dat er een auto aan hangt? Is het werkelijk maar een kwestie van een weerstandje erin zetten?
  • Kunnen we de bestaande 3 MPII 5k's niet zover krijgen dat ze gaan laden via de wallbox d.m.v. een ATS ofzo en daarna weer rechtstreeks op de grid?
  • ...
Wat vergeet ik? Zo makkelijk zal het toch niet zijn???
Ik hoop dat er een paar mensen enthousiast worden en mee willen denken.

Edit: Ondertussen vind ik dit filmpje :) :

De bijbehorende website: https://evsim.gonium.net/

[ Voor 7% gewijzigd door RikHa op 12-07-2024 13:52 ]

• Jazsie
Je kan dit doen om je accu op te laden, maar ontladen zal niet gaan want dat doet de huidige laadpaal niet helaas.

Auto "faken" is niet moeilijk, kort gezegd kwestie van een weerstand zoals je zelf al aangaf.

Dus:
- Lalden via wallbox, immers de gemeten kWh van je wallbox is waar Tibber meer rekent.
- Ontladen via ATS.

Helaas heb ik en geen Tibber en geen geschikte wallbox, anders was ik zo overgestapt naar Tibber :).

En om nu ~450,-- EUR te investeren voor een geschikte wallbox... daarvoor zijn de opbrengsten te laag (TIbber geeft zelf aan dat het iets van 120,-- per jaar is dacht ik).

• RikHa
@Jazsie Ja ik ben me ervan bewust dat het éénrichtingsverkeer is. Om te ontladen kunnen we dan op dure uren dezelfde stroom weer bij Tibber in de maag splitsen. Of via de SAP met 11,5 ct TLV van GC. Mogelijkheden genoeg hier maar eerst maar eens proberen dat zo aan de praat te krijgen.
En om nu ~450,-- EUR te investeren voor een geschikte wallbox... daarvoor zijn de opbrengsten te laag (TIbber geeft zelf aan dat het iets van 120,-- per jaar is dacht ik).
Daar kan ik inkomen maar ik ben nieuwsgierig... Héél nieuwsgierig. Dus ik denk dat ik toch maar eens zo'n Easee Charge Lite ga bestellen. Die gaat zich natuurlijk nooit terugverdienen als ik alleen ons Volvootje V60 hybride ermee oplaadt want die pakt per dag maar 8 kWh. Maar een hobby mag geld kosten toch? Vooralsnog ga ik mevr. RikHa hier niet in betrekken want een man kan soms beter achteraf om vergiffenis vragen dan vooraf om toestemming ;) .

Edit: Ik zal eens bij de buren vragen of er al iemand wat moois kan laten zien met die Grid Rewards: Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.

[ Voor 8% gewijzigd door RikHa op 12-07-2024 16:35 ]

• prein2

prein2

Ik heb dit uit zitten zoeken.. Benodigd:

- laadpaal (450)
- 3 fasen ev connector (105) --> is een connect tor die een laadpaal laat denken dat er een auto aan zit.
- transfer switxh --> 300€
- wat bekabeling, ac zekering etc.
- in node red aangeven dat als de transfer switch omgaat, de multiplus op 'keep batteries charged gaat'.

Dan werkt 't.

Ik vind 't te duur 😊

Edit: hoe 't dan dus werkt:
Je zet op de ats de laadpaal op de primaire ingang. Zodra de laadpaal stroom geeft (grid reward.oment), dan gaat de ats dus om naar de primaire bron. Dan moet de muktiplus volle bak gaan laden. Vandaar de omschakeling naar keep batteries charged. Dan gaat de laadstroom dus door de laadpaal, en klaar. Als het grid moment voor bij is, dan gaat de laadpaal uit, schakelt de multiplus terug op z'n 'normale' voeding en zal node red de ess weer op on zetten

[ Voor 38% gewijzigd door prein2 op 12-07-2024 17:02 ]

• RikHa
@prein2 Heb je een linkje naar zo'n EV connector? Je kunt zo'n wallbox natuurlijk ook wel open peuteren en aanpassen en vervolgens de kabel erin vastmaken.

[ Voor 50% gewijzigd door RikHa op 12-07-2024 17:20 ]

• prein2

prein2

• RikHa
Kijk, dat scheelt weer een hoop geklooi en wiel uitvinderij.. Dank!

• prein2

prein2

RikHa schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:51:
[...]

En ik was van plan om deze om te bouwen naar 3 fasen:

https://www.googleadservi...C7oQwg8oAHoECAcQQA&adurl=

Dan alles beraden, simpel flowtje erin zetten en je bent klaar 😊. Succes en laat maar weten of het de 1000€ waard was. (Ik zou er echt een aparte laadpaal voor kopen namelijk, wegens de afstand)

• Jazsie
RikHa schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:51:
[...]

Nou, ik zou gewoon de wallbox open schroeven (moet toch open voor de voeding) en de kabels direct op de contactor (relais) aansluiten :).

104 EUR is echt fors geld voor iets wat eigenlijk niet nodig is.

Ok je zal nog een weerstand moeten plaatsen tussen aarde en CP maar dat is het geld niet...

Tenzij je vaak gaat wisselen tussen auto en accu, dan begrijp ik het wel.

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-11 23:50
@RikHa Juist zat ik toevallig deze week ook te kijken naar dit soort oplossing voor gridawards via een wallbox. Maar ik kan me voorstellen dat de energieleverancier wil weten hoeveel energie die aan jou kwijt kan. Na wat googelen kwam ik uit dat er gebruik wordt gemaakt van OSCP (Open Smart Charging Protocol) om de SOC en wellicht nog andere zaken door wordt geven. Denk aan maximale ampere, Totale capaciteit van de accu etc.

OSCP is Nederlands en open klinkt nogal goed. Of zou je ook kunnen laden zonder protocol?

• prein2

prein2

Willempie27 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 20:50:
@RikHa Juist zat ik toevallig deze week ook te kijken naar dit soort oplossing voor gridawards via een wallbox. Maar ik kan me voorstellen dat de energieleverancier wil weten hoeveel energie die aan jou kwijt kan. Na wat googelen kwam ik uit dat er gebruik wordt gemaakt van OSCP (Open Smart Charging Protocol) om de SOC en wellicht nog andere zaken door wordt geven. Denk aan maximale ampere, Totale capaciteit van de accu etc.

OSCP is Nederlands en open klinkt nogal goed. Of zou je ook kunnen laden zonder protocol?
AC laders hebben al deze info niet. Ac laders werken met occp. Dus gaat 't werken 😊

• Jeroennus
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:04
Hallo,

Na veel gestoei met een Elgris P1 EM energie meter toch besloten voor een Victron variant te gaan. Ik krijg het gewoonweg simpel niet aan de praat.

Nu vroeg ik mij af welke energie meter kan ik het beste pakken als ik Modbus over TCP wil gebruiken? Dus ethernet op de energiemeter? De VM-3P75CT gebruikt van die fase klemmen? Wel handig want mijn meterkast zit vol en er kan geen DIN blokje meer bij helaas..

• MJ de Bruijn
Willempie27 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 20:50:
@RikHa Juist zat ik toevallig deze week ook te kijken naar dit soort oplossing voor gridawards via een wallbox. ?
Is dit nog on topic?
Er zijn ook fora over thuisladen en over Tibber.

• prein2

prein2

Jeroennus schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 22:10:
Hallo,

Na veel gestoei met een Elgris P1 EM energie meter toch besloten voor een Victron variant te gaan. Ik krijg het gewoonweg simpel niet aan de praat.

Nu vroeg ik mij af welke energie meter kan ik het beste pakken als ik Modbus over TCP wil gebruiken? Dus ethernet op de energiemeter? De VM-3P75CT gebruikt van die fase klemmen? Wel handig want mijn meterkast zit vol en er kan geen DIN blokje meer bij helaas..
Ik heb 'm. Je moet de L1 af zekeren met een 0,5A zekering. Die zijn te vinden in 2 modules breed. Daarnaast zijn de klemmen vrij groot, dus daar moet je ook de ruimte voor hebben.

Als 't lukt werkt 't wel perfect. Ik ben er mega tevreden over.

• Jeroennus
Hi Prein,

Ik had de hoop de energie meter zelf te kunnen voeden via geaard stopcontact en dan de klem op de L1 te plaatsen. Zo makkelijk is het dus niet?

• prein2

prein2

Jeroennus schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 22:44:
Hi Prein,

Ik had de hoop de energie meter zelf te kunnen voeden via geaard stopcontact en dan de klem op de L1 te plaatsen. Zo makkelijk is het dus niet?
T werkt wel, de installatie handleiding zegt anders. Die dingen zijn allemaal gemaakt voor inbouw in je meterkast, ook qua aanraakveiligheid. Maar als je er een net kastje omheen maakt etc dan kan 't vast

• Jeroennus
Vraag, ik heb mijn ESS Victron systeem nu af maar bij het ingebruikname (en ik vermoed dat het aan de P1 Elgris meter ligt) zag ik een heel raar gedrag vanaf de Multiplus.

Ik zou verwachten dat hij netjes de Grid zou compenseren vanaf de batterij als er geen PV beschikbaar is? Ik zie echter enorme pieken in load komende vanaf grid continue charging en discharging van de batterij.

Zou dit inderdaad aan de meter kunnen liggen? Heb inmiddels een Victron EM24 in bestelling.

• RikHa
Jeroennus schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 10:16:
Vraag, ik heb mijn ESS Victron systeem nu af maar bij het ingebruikname (en ik vermoed dat het aan de P1 Elgris meter ligt) zag ik een heel raar gedrag vanaf de Multiplus.

Ik zou verwachten dat hij netjes de Grid zou compenseren vanaf de batterij als er geen PV beschikbaar is? Ik zie echter enorme pieken in load komende vanaf grid continue charging en discharging van de batterij.

Zou dit inderdaad aan de meter kunnen liggen? Heb inmiddels een Victron EM24 in bestelling.
Geen idee maar je kunt even 2 dingen doen; je grid setpoint op ongeveer 50watt zetten en/of wachten op de EM24.

• djazzy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-11 15:57
Zoals ik al gezegt had rechtstreeks uit de slime meter proberen te sturen kan hele rare afwijkingen geven .
vandaar dat ik ook met de elgris wifi meet en stuur . De em24 was een no go ivm afstand naar de cerbo

uhm tja ik draai intel :) cel 1200 .gforce 2Ti

• a.d.s
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-11 23:10
Kan iemand me uitleggen wat de voor en nadelen zijn van het gebruik van een grid meter als de ET112 aangesloten op de Cerbo GX t.o.v. een Victron current transformer die je direct op de Multiplus aansluit?

• Jeroennus
djazzy schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 11:01:
Zoals ik al gezegt had rechtstreeks uit de slime meter proberen te sturen kan hele rare afwijkingen geven .
vandaar dat ik ook met de elgris wifi meet en stuur . De em24 was een no go ivm afstand naar de cerbo
Ja ik had moeten luisteren :-) Ik had verwacht dat de Elgris meter op de P1 vergelijkbaar gedrag zou geven als de EM24. Je stelt hem in als EM24 TCP en het zag er heel veel belovend uit. Maar zodra ik switch van de inverter naar de P1EM Elgris meter gaat hij helemaal los. Maar waar dit nu precies mis gaat is mij nog niet duidelijk want ik lees toch ook best positieve berichten over het gebruik van P1 Homewizard oplossingen. Maar ik heb geluisterd en de EM24 in bestelling staan. Deze gaat over ethernet aangesloten worden naar de Multiplus in de schuur.

• Reveal!
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01-11 12:53
Polling frequentie verhogen?

• Jeroennus
Goede tip maar helaas geen optie op de meter.

• Jazsie
Jeroennus schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 11:35:
[...]

Ja ik had moeten luisteren :-) Ik had verwacht dat de Elgris meter op de P1 vergelijkbaar gedrag zou geven als de EM24. Je stelt hem in als EM24 TCP en het zag er heel veel belovend uit. Maar zodra ik switch van de inverter naar de P1EM Elgris meter gaat hij helemaal los. Maar waar dit nu precies mis gaat is mij nog niet duidelijk want ik lees toch ook best positieve berichten over het gebruik van P1 Homewizard oplossingen. Maar ik heb geluisterd en de EM24 in bestelling staan. Deze gaat over ethernet aangesloten worden naar de Multiplus in de schuur.
Als je al de P1 homewizard heb, dan kan je die via je -Cerbo- GX direct uitlezen en sturen naar je MP.

Heb ook zo een dergelijke oplossing aangezien MP niet in de buurt van de meterkast staat.

• IvoB2
Jeroennus schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 11:35:
[...]
want ik lees toch ook best positieve berichten over het gebruik van P1 Homewizard oplossingen.
Nou ik ben toch al vlug teruggekomen van het experiment om de loadbalancing van de Alfen laadpaal via de HW P1 dongle te laten verlopen. De Alfen ziet de verbinding en alles ziet er correct uit en de metingen zelf zijn ook correct maar het signaal vanuit de HW P1 meter is voor dat gebruik (aansturen) te onstabiel waardoor het nooit optimaal werkt.
Alle techniek staat ook binnen de twee meter van elkaar dus afstand is geen probleem.

Benieuwd of dat wel stabiel gaat werken met hun eigen mini batterij.

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 13-07-2024 11:59 ]

Pagina: 1 ... 23 ... 60 Laatste