Het grote Victron aansturing topic

Pagina: 1 ... 22 ... 60 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Jeroennus
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 30-10 16:14
Tozz schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:12:
[...]

Dat kan. Ik heb ook een paar weken alles op zolder gedraaid gewoon vanuit 't stopcontact.
Ik heb een 48/5000 (dus >16A). Denk er in dat geval wel aan om je max. amperage in je Cerbo instellingen te verlagen tot 16A.
Dat is goed nieuws! Welke setting is dit precies en houd je deze niet altijd op 16A? En dit was dus zonder de aanwezigheid van accu's?

[ Voor 5% gewijzigd door Jeroennus op 20-06-2024 22:11 ]

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01-11 21:48
@Jeroennus , je kunt de MultiPlus gewoon aansluiten met de ACin op een stopcontact. En nee, dat is niet gevaarlijk, de MP zet geen stroom op de stekker. Zo aangesloten kun je de MP prima programmeren en rondkijken wat hij allemaal kan enzo. Je kunt geen stroom van of naar het net sturen op deze manier, er is immers geen DC bron waar dat vanaf of naartoe moet. Dat je de MP op 16A moet afregelen is dus onzin. Als je een Cerbo aansluit dan kun je die voeden met je 12V voeding, gaat gewoon werken.

Op zolder bouwen moet lukken maar hou rekening met de gewichten. De MP is inderdaad dik 40kg maar dat zal met wat gedoe wel lukken. De batterijen, zeker een 15 kWh 16s weegt wel 120 kg. Dat gaat dus gewoon niet. In gedeeltes naar boven en de boel op zolder in elkaar zetten is dan het devies.

Succes met je project!

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:08
prein2 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 16:56:
Iemand ervaring met de combinatie victron dess en laadpaal met grid rewards?
Ik heb geen ervaring met Grid awards, wel met een Victron laadstation.
Een groot voordeel is dat deze integreert met het eco-systeem van de batterij.
Er 'moet' nog een aanpassing komen van het dess zodat ook dess rekening houdt met tegenstrijdige belangen van batterij en laadstation. Die aanpassing is er nog niet (voor zover ik weet).
Door de integratie kun je (met Node Red) je systeem goed aansturen, maar dat moet je wel zelf programmeren.
Voorbeelden: Maximeren net-belasting onder 3x25 Amp. Verdelen capaciteit tussen laadstation en batterij. Bij volle batterij, niet terugleveren. Etc.
Natuurlijk kan dit ook met andere systemen. Ik wilde alleen mijn persoonlijke ervaring noemen.

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@IvoB2 In welk land woon je?

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:30

prein2

Monument verduurzamen is leuk

MJ de Bruijn schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:15:
[...]

Ik heb geen ervaring met Grid awards, wel met een Victron laadstation.
Een groot voordeel is dat deze integreert met het eco-systeem van de batterij.
Er 'moet' nog een aanpassing komen van het dess zodat ook dess rekening houdt met tegenstrijdige belangen van batterij en laadstation. Die aanpassing is er nog niet (voor zover ik weet).
Door de integratie kun je (met Node Red) je systeem goed aansturen, maar dat moet je wel zelf programmeren.
Voorbeelden: Maximeren net-belasting onder 3x25 Amp. Verdelen capaciteit tussen laadstation en batterij. Bij volle batterij, niet terugleveren. Etc.
Natuurlijk kan dit ook met andere systemen. Ik wilde alleen mijn persoonlijke ervaring noemen.
De integratie van dat laadstation is een enorm groot pluspunt. Echter:
- geen backend mogelijkheid. vind ik jammer, ook al verreken ik niet via werkgever, heb het gevoel dat het beperkend is. Ik heb nu wel een backend en vind het ook wel lekker en leuk dat er af en toe wildvreemden laden bij mij.
- aardlek type B benodigd. Naast geen ruimte in mijn groepenkast hiervoor zijn die dingen ook prijzig. (ik heb een ABB groepenkast, nu met 20A aardlekautomaat type A. Dat zou ik dan moeten vervangen voor een type B aardlek, met aparte groep. Kost me 300€ aan automaten erbij. los van de problemen in de meterkast (geen ruimte, ook niet voor extra kastje etc)

Echter ben ik het ermee eens dat ik hierover blijf twijfelen.
Mijn huidige (newmotion) laadpaal is zeer beperkt aanstuurbaar. Maar kan wel:
- laden op timer
- aan en uitschakelen via home assistant
- backend
- Multiplus op charge only als lader gaat laden.

Feitelijk is dat 'net' voldoende. Ik loop nu voornamelijk tegen loadbalancing perikelen aan: de laadpaal moet eerst aan en daarna kan de batterij pas gaan laden (de multiplus loadbalanced dan netjes tot 22A afname). Indien andersom dan start de laadpaal niet, vanwege de eigen loadbalancer. Ik denk dat ik dit probleem enkel oplos met een victron lader. (of een domme zonder loadbalancing trouwens.. met bijbehorend risico)

Overigens heeft shell gisteren mijn laadpaal toch remote weer aan de praat gekregen, na een boos mailtje van mij. Dus helaas moet ik mijn beslissing weer uitstellen.. :P

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:40
@prein2 mijn laadpaal (Easee) kan ik softwarematig loadbalancen en ook zo laden op het overschot van de panelen (met een minimum van 6A). Dan kan je dus zeggen laad het Victron systeem op vol vermogen zijn ding doen en de laadpaal op tenminste 6A voor 1 van de 3 fases. Daarna kan je per fase beslissen of je naar de 16A wil gaan. Gewoon softwarematig aan te sturen. (bijkomende voordeel voor jou deze paal wordt ook actief door Tibber ondersteund, hoef je helemaal niets meer te doen).

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Momenteel in Griekse en Turkse wateren (op een e-bootje vol Victron spul). :+
Maar de Victron waarover ik het eerder had staat in het noordelijk deel van België. :)

• Jeroennus
RikHa schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 08:53:
@Jeroennus , je kunt de MultiPlus gewoon aansluiten met de ACin op een stopcontact. En nee, dat is niet gevaarlijk, de MP zet geen stroom op de stekker. Zo aangesloten kun je de MP prima programmeren en rondkijken wat hij allemaal kan enzo. Je kunt geen stroom van of naar het net sturen op deze manier, er is immers geen DC bron waar dat vanaf of naartoe moet. Dat je de MP op 16A moet afregelen is dus onzin. Als je een Cerbo aansluit dan kun je die voeden met je 12V voeding, gaat gewoon werken.

Op zolder bouwen moet lukken maar hou rekening met de gewichten. De MP is inderdaad dik 40kg maar dat zal met wat gedoe wel lukken. De batterijen, zeker een 15 kWh 16s weegt wel 120 kg. Dat gaat dus gewoon niet. In gedeeltes naar boven en de boel op zolder in elkaar zetten is dan het devies.

Succes met je project!
Thanks @RikHa dat is precies het antwoord waar ik naar op zoek was! Dankjewel en ja het wat even sjouwen maar de Multiplus ligt op zolder :-)

• RikHa
@John245, hoe kan het nou dat jouw prijzen 's ochtends dichter bij elkaar liggen dan 's avonds, of is dat gezichtsbedrog?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hfb2HMeh4V3q35J5HFJmifC-EBs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qDqOsfDvgUW132EfBCoh0QMP.png?f=fotoalbum_large
(Gejat uit de Victron community.)

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06:32
RikHa schreef op zondag 23 juni 2024 @ 08:47:
@John245, hoe kan het nou dat jouw prijzen 's ochtends dichter bij elkaar liggen dan 's avonds, of is dat gezichtsbedrog?
[Afbeelding]
(Gejat uit de Victron community.)
Scherp. Is geen gezichtsbedrog. Geen idee hoe dat kan.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• RikHa
Op het punt "Now" begint het verschil als ik het goed zie. Vreemd. Wil je eens een schermafdruk van de in- en verkoopprijs formules plaatsen?

• Jeroennus
Vraagje, is het mogelijk scheduled te ontladen? Dit zodat ik alleen vanaf een bepaald tijdstip de batterij kan ontladen?

Ik zie deze optie niet in de scheduled setting van ESS.

• prein2

prein2

John245 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 08:53:
[...]

Scherp. Is geen gezichtsbedrog. Geen idee hoe dat kan.
De enige keer dat ik dit heb gezien is na een prijs aanpassing door mezelf.. Dan geldt de oude formule tot aan 'now' en daarna de nieuwe formule..

• prein2

prein2

Jeroennus schreef op zondag 23 juni 2024 @ 22:36:
Vraagje, is het mogelijk scheduled te ontladen? Dit zodat ik alleen vanaf een bepaald tijdstip de batterij kan ontladen?

Ik zie deze optie niet in de scheduled setting van ESS.
Nee, die zat wel een een van de betas maar is er weer uit. Handigste nu is om met een extern signaal (node red/ home assistant) een grid setpoint van -20kW te geven. Dan gaat ie max ontladen binnen z'n systeem grenzen..

• Tozz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-10 22:41
RikHa schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 08:53:
Eeh... nee, dat is geen onzin. Ik had mijn hele setup, dus inclusief accu's op een werkkamer staan gevoed vanuit het stopcontact. Dan zet de MP dus wel degelijk vermogen op de stekker. Ik zie niet direct in wat het nut is om je MP 'kaal' zonder accu's aan te sluiten om wat rond te kijken. Je kunt dan immers niet testen of het werkt.

Niet dat dat direct gevaarlijk is, want de MP heeft uiteraard ook gewoon anti-islanding, maar het betekent wel dat je je AC vermogen moet limiteren. Anders trapt (mijn 5000VA versie) 25A op je stekker.

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:57

No13

/me was here

Tozz schreef op maandag 24 juni 2024 @ 12:12:
[...]

Eeh... nee, dat is geen onzin. Ik had mijn hele setup, dus inclusief accu's op een werkkamer staan gevoed vanuit het stopcontact. Dan zet de MP dus wel degelijk vermogen op de stekker. Ik zie niet direct in wat het nut is om je MP 'kaal' zonder accu's aan te sluiten om wat rond te kijken. Je kunt dan immers niet testen of het werkt.

Niet dat dat direct gevaarlijk is, want de MP heeft uiteraard ook gewoon anti-islanding, maar het betekent wel dat je je AC vermogen moet limiteren. Anders trapt (mijn 5000VA versie) 25A op je stekker.
True voor jouw situatie. De vraag van @Jeroennus was echter of hij hem zonder problemen zonder accu's kon aansluiten. Dan is het limiteren van AC minder zinnig gezien de MP2 geen vermogen kan leveren of kan trekken zonder accu's.

Let wel op bij de 1e keer opstarten; dan lopen de elco's van het DC stuk vol en ik heb gemerkt dat die piek ook op AC fors kan zijn. 16A automaat (b-kar) klapte er hier eerst een keer uit, na 2e poging waren de elco's ver genoeg vol :P

• RikHa
Tozz schreef op maandag 24 juni 2024 @ 12:12:
[...]

Hij zet alleen spanning op die stekker aan ACin zijde als hij daar spanning detecteert. Anti-islanding inderdaad.

• prein2

prein2

Iedereen met victron en tibber al actief aan de klantenservice gevraagd of ze victron systemen gaan aansturen met grid rewards?

ik heb het dit weekend gevraagd, en kreeg het antwoord dat weer een extra vinkje bij 'victron' is gezet en dat ze aan de hand van de totale demand gaan werken aan integraties. dus heel veel vragen zal dan zin moeten hebben..

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-11 19:32
In dat geval ga ik ze (Tibber) morgen even bellen en vragen voor nog een vinkje :-)

• RikHa
Ik ook!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:34
prein2 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:29:
Iedereen met victron en tibber al actief aan de klantenservice gevraagd of ze victron systemen gaan aansturen met grid rewards?

ik heb het dit weekend gevraagd, en kreeg het antwoord dat weer een extra vinkje bij 'victron' is gezet en dat ze aan de hand van de totale demand gaan werken aan integraties. dus heel veel vragen zal dan zin moeten hebben..
Dat zou voor mij een reden zijn om over te stappen naar Tibber :+.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:24
Ik heb Tibber in de chat gevraagd wanneer ze Alfen en Victron verwachten te gaan ondersteunen voor grid rewards. Dus wellicht nog een vinkje erbij.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• RikHa
Tibber heb ik in de chat gevraagd of er of er zicht is op integratie met grid rewards voor Victron systemen. Daarbij vermeld dat ik onze demo wel ter beschikking wil stellen voor testdoeleinden. Die heeft 120 kWh en kan met 12 kW laden / ontladen. Eventueel zijn er ook nog wel andere systemen waar ik ze mee kan helpen. Eens kijken hoe ze reageren.

[ Voor 3% gewijzigd door RikHa op 25-06-2024 11:50 ]

• workzone
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 00:17
Victron DESS heeft bij mij de verkeerde prijzen klaar staan voor morgen, daardoor is de geplande teruglevering van vandaag verschoven naar morgen. Erg ongunstig.

Nu de teruglevering maar geforceerd.

MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & L/W WP | Tubbergen

• KoBolD54
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-11 23:50
Ondanks dat de prijzen hoog waren vannacht heeft Victron DESS de batterijen niet ontladen. Zelfs het afgelopen uur heeft hij niets gedaan. Nu zit ik dus met een volle batterij terwijl de prijzen zo enorm dalen en ik ook nog eens veel solar ga overhebben.

Bij een andere installatie precies hetzelfde. Meer mensen die dit hebben?

• BuysB
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02-11 08:13
Hier hetzelfde met 2 installaties

• V_ger
Ja. De prijzen kloppen niet. Er is gisteren iets (goed) fout gegaan met het bieden. Prijzen komen bij ENTSOE vandaan. Die wijken af van EPEX spot. Die laatste is correct. Het ligt dus niet aan Victron.

[ Voor 8% gewijzigd door V_ger op 26-06-2024 08:58 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• nimmer99
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-11 08:42
KoBolD54 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:53:
Ondanks dat de prijzen hoog waren vannacht heeft Victron DESS de batterijen niet ontladen. Zelfs het afgelopen uur heeft hij niets gedaan. Nu zit ik dus met een volle batterij terwijl de prijzen zo enorm dalen en ik ook nog eens veel solar ga overhebben.

Bij een andere installatie precies hetzelfde. Meer mensen die dit hebben?
Jep. De Tibber app zegt dat de stroom nu ongeveer 4 cent kost, en volgens VRM kost de stroom nu 25 cent. Ergens gaat iets mis.

• nimmer99
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-11 08:42
V_ger schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:58:
Ja. De prijzen kloppen niet. Er is gisteren iets (goed) fout gegaan met het bieden. Prijzen komen bij ENTSOE vandaan. Die wijken af van EPEX spot. Die laatste is correct. Het ligt dus niet aan Victron.
Net getest en inderdaad, ENTSOE API geeft gewoon de verkeerde prijzen. Je zou op z'n minst een foutmelding verwachten. Wat onbetrouwbaar zeg.

De API van Tibber geeft trouwens wel de juiste prijzen (net ook ff kort getest).

• Reveal!
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01-11 12:53
nimmer99 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:43:
[...]

Jep. De Tibber app zegt dat de stroom nu ongeveer 4 cent kost, en volgens VRM kost de stroom nu 25 cent. Ergens gaat iets mis.
Is het met belastingen enz?
Zie https://jeroen.nl/dynamische-energie/prijzen ?

• Just Mikeq
  • Registratie: Januari 2019
Was een probleem met de leverancier van de marktprijzen.

Morgen lijken ze weer goed te staan.

Niet te hopen dat dit erg vaak gaat gebeuren.

• prein2

prein2

Nee.. Er waren vandaag 2 marktprijzen. Door een storing tijdens de bieding. Uiteindelijk zijn er twee veilingen geweest. De normale sdac veiling, en een lokale veiling door epex.
Afhankelijk bij welke aanbieder je klant bent gelden dus vandaag andere prijzen.

Tibber is epex klant. Bij tibber gelden dus de epex prijzen.
Victron haalt z'n prijzen van entso-e. Dus feitelijk laten die voor tibber klanten de verkeerde prijs zien.

Dit is overigens de eerste keer sinds het ontstaan van deze marktstructuur dat er twee prijzen zijn ontstaan. Dus niet heel vreemd dat dit misgaat... ik denk dat 99% van de professionals niet eens beseften dat zoiets mogelijk zou kunnen zijn.

Ik zou niets aan willen passen in software. Voegt onnodig complexiteit toe. Gewoon accepteren dat het wel eens mis kan gaan. Met dit tempo gaat het in 2030 op z'n vroegst weer mis

• V_ger
V_ger schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:36:
Ik heb Tibber in de chat gevraagd wanneer ze Alfen en Victron verwachten te gaan ondersteunen voor grid rewards. Dus wellicht nog een vinkje erbij.
Ik heb inmiddels antwoord van Tibber. Vwb de Alfen integratie zijn er technische uitdagingen en verwachten ze niet op de korte termijn te implementeren.

Victron ESS staat op de wensenlijst met de opmerking dat hoe meer vraag er naar is, hoe groter de kans dat ze er iets mee gaan doen. Dus laat het vooral aan Tibber weten.

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-11 11:48
Ik had vanmiddag wat geks! De multiplussen hadden zichzelf in passthrough gezet en mijn PV en grid meter waren verdwenen. Helaas dus wat winst gemist op DESS. Echter knipperde de ET120 usb stekker niet meer. Deze er uit getrokken en er weer in, begon weer groen te knipperen en nu werkt alles weer. Apart hè?

• MJ de Bruijn
Met alle warmte van deze dagen worden ook mijn Victron Multiplussen 48/3000 erg heet: 53⁰ met een thermometer aan de bovenkant.
Ik wil dus extra gaan koelen met ventilatoren aan de onderzijde. Er bestaan hiervoor 3D geprinte houders.
Nu heb ik geen 3D mogelijkheden. Weet iemand of je zulke houders ook ergens kunt bestellen?

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:44
MJ de Bruijn schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:50:
Met alle warmte van deze dagen worden ook mijn Victron Multiplussen 48/3000 erg heet: 53⁰ met een thermometer aan de bovenkant.
Ik wil dus extra gaan koelen met ventilatoren aan de onderzijde. Er bestaan hiervoor 3D geprinte houders.
Nu heb ik geen 3D mogelijkheden. Weet iemand of je zulke houders ook ergens kunt bestellen?
Google eens op 3d print service, genoeg bedrijfjes die graag voor je printen.

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-11 12:33
Rimco schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:39:
[...]

Hier hangen 2 stuks P1 direct aan de Cerbo, met beiden een 1Hz update frequentie. Draai zelf een ESS mode 3 script en eigenlijk werkt dat prima om de setpoints vast te houden.
Naar aanleiding van je bericht in ‘zelf een powerwall bouwen’ aan het zoeken geweest naar de manier waarop je de P1 met de Cerbo verbonden hebt, maar niet kunnen vinden :) Heb je hier wellicht meer informatie over? Ik heb momenteel geen verbinding met P1 of externe meter maar laat alles door de MultiPlus lopen, maar zie daar toch een afwijking van +/-100W, wellicht dat ik dit nog meer naar 0 kan krijgen als ik de data vanuit de P1 meter gebruik.

• Samoerai
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-10 13:39
Niek_ schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 07:23:
[...]

Naar aanleiding van je bericht in ‘zelf een powerwall bouwen’ aan het zoeken geweest naar de manier waarop je de P1 met de Cerbo verbonden hebt, maar niet kunnen vinden :) Heb je hier wellicht meer informatie over? Ik heb momenteel geen verbinding met P1 of externe meter maar laat alles door de MultiPlus lopen, maar zie daar toch een afwijking van +/-100W, wellicht dat ik dit nog meer naar 0 kan krijgen als ik de data vanuit de P1 meter gebruik.
Ik heb daarvoor iets met een zogenaamde ESP32 + https://github.com/freakent/dbus-mqtt-devices in elkaar geknutseld.

Eventueel kun je ook iets met een homewizzard P1 meter. Zie https://community.victron...-p1-meter-in-venusos.html

[ Voor 14% gewijzigd door Samoerai op 28-06-2024 11:07 ]

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:34
[...]

Ik gebruik dit op de Cerbo GX: https://github.com/freakent/dbus-mqtt-devices
Uitlezen kan met een P1 <> Ethernet converter.
Vertalen doe ik met NodeRed op de Cerbo GX zelf.

Zoek op "P1 MQTT" binnen dit topic en je vind aantal posts terug.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-11 12:33
Hoe is jullie ervaring met direct uit P1 uitlezen, nog dichter op de 0W?

• MJ de Bruijn
Ik lees de P1 meter uit met Home Assistant via een directe kabel. Dus niet via het netwerk.
Ik heb vastgesteld dat zo'n kabel-meet-verbinding niet stabiel is. Hij liep (bij mij) soms vast, reden onbekend.

Om onafhankelijk te zijn van 'externe' apparaten, inclusief de elektriciteitsmeter zelf, heb ik gekozen voor een extra meter in de groepenkast (ET340). Deze is direct op de Cerbo aangesloten. Deze is gedefinieerd als primaire elektriciteitsmeter.
Ik kan nu (in Home Assistant) ook verschillen zien.

Er zijn verschillen in real-time cijfers, niet alleen door de verschillende polling-frequentie, maar ook over een periode van minuten.
Er zijn verschillen in totalen, mogelijk door een andere manier van totaliseren van afnemen en terugleveren over de fases.
Er is verschil in stroomsterkte, in ieder geval vanwege andere manier van afronden.
Ook is er verschil tussen de metingen van de ET340 en de AC-IN van Victron.

In al deze gevallen kan ook de totaliseer-functie van Home Assistant een rol spelen. De ET340 houdt zelf geen totaal bij.

Ik heb de ET340 omgewisseld. Geen verschil.
Dus... hoe het komt en wat dit allemaal betekent... geen idee.

P.S. Ik probeer niet om de 'balans' naar het elektriciteitsnet op 0W te houden.
Met zonnepanelen en wolken in de lucht varieert dit allemaal veel te veel dat de Victron-regeling dit kan bijhouden (mijn ervaring).

• V_ger
De ET340 telt niet juist voor de NL markt omdat deze meter niet intern saldeert. Dus als je 1kW afname heb op 1 fase en 1 kW teruglevert op de andere zal de ET340 niet 0 als resultaat hebben. Maar daadwerkelijk +1 en +1 weergeven.

Het werk wel gewoon goed, alleen je totaal telling voor afgenomen kWs in de VRM is niet in overeenstemming met je P1 data.

Ik heb zelf overigens ook een ET340, maar vind het niet de moeite waard om een duurdere EM te kopen die wel juist telt.

[ Voor 14% gewijzigd door V_ger op 28-06-2024 15:17 ]

• prein2

prein2

Het systeem reageert op veranderingen dus is altijd te laat. Sneller meten helpt daarbij wel iets, maar 't ligt vooral aan de snelheid van de regellus van het systeem.
Ik heb een grid eter (die blauwe met CT klemmen en onuitspreekbare naam) en met een dag in ess modus kom ik rond de 0,5kWh aan net afname..

• IvoB2
MJ de Bruijn schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 15:10:
Met zonnepanelen en wolken in de lucht varieert dit allemaal veel te veel dat de Victron-regeling dit kan bijhouden (mijn ervaring).
Ik probeer dit wel, of beter gezegd ik probeer de balans zo te houden dat er zo weinig mogelijk afname vanuit het net is. En dat bekom ik niet door de balans in de ESS op nul in te stellen maar, proefondervindelijk, op -30W in de zomer, in de tussenseizoenen op -20 tot -10W en in de winter op +10W.
(ps. monofase huisnet met ET112 meter).

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
MJ de Bruijn schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 15:10:
Ik lees de P1 meter uit met Home Assistant via een directe kabel. Dus niet via het netwerk.
Ik heb vastgesteld dat zo'n kabel-meet-verbinding niet stabiel is. Hij liep (bij mij) soms vast, reden onbekend.

Om onafhankelijk te zijn van 'externe' apparaten, inclusief de elektriciteitsmeter zelf, heb ik gekozen voor een extra meter in de groepenkast (ET340). Deze is direct op de Cerbo aangesloten. Deze is gedefinieerd als primaire elektriciteitsmeter.
Ik kan nu (in Home Assistant) ook verschillen zien.

Er zijn verschillen in real-time cijfers, niet alleen door de verschillende polling-frequentie, maar ook over een periode van minuten.
Er zijn verschillen in totalen, mogelijk door een andere manier van totaliseren van afnemen en terugleveren over de fases.
Er is verschil in stroomsterkte, in ieder geval vanwege andere manier van afronden.
Ook is er verschil tussen de metingen van de ET340 en de AC-IN van Victron.

In al deze gevallen kan ook de totaliseer-functie van Home Assistant een rol spelen. De ET340 houdt zelf geen totaal bij.

Ik heb de ET340 omgewisseld. Geen verschil.
Dus... hoe het komt en wat dit allemaal betekent... geen idee.

Ik gebruik hier de EM540 meters. Een voordeel is dat de update snelheid op 100ms ligt ipv 2000ms voor de ET340. Ik gebruik wel de balans op 0W, zelfs met de victron laadpaal er bij. Het enige wat ik zie is dat de stroom naar de auto wat traag is, ca 10 sec van vol aan naar minimaal als er een wolk. De accu duikt dan even een paar seconden in dat gat. Met name dat effect geeft me een verbruik van zo'n 0,2kWh per etmaal op de meter. Balans op -20W is het zo goed als weg.

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

• grotegok
  • Laatst online: 06:31
IvoB2 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 21:35:
[...]
Ik probeer dit wel, of beter gezegd ik probeer de balans zo te houden dat er zo weinig mogelijk afname vanuit het net is. En dat bekom ik niet door de balans in de ESE op nul in te stellen maar, proefondervindelijk, op -30W in de zomer, in de tussenseizoenen op -20 tot -10W en in de winter op +10W.
(ps. monofase huisnet met ET112 meter).
Voelt als een domme vraag, waar stel je in de ESE het nul punt in?

• Kristofferson
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
grotegok schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 09:00:
Voelt als een domme vraag, waar stel je in de ESE het nul punt in?
Via de (remote) console: Settings > ESS > Grid Setpoint

.BE | 12 kWh Victron ESS | 4,86 kWp ZP

• Kristofferson
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Niek_ schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:43:
Hoe is jullie ervaring met direct uit P1 uitlezen, nog dichter op de 0W?
Er is een harde regel limiet van 400 Watt/seconde in de Multiplus (onafhankelijk welke meter je plaatst):
https://www.victronenergy...onse_times_and_ramp_speed

De snelste regeling zou zijn om heel je woning achter de AC out te plaatsen en een externe stroom klem te plaatsen op de grid-in die je rechtstreeks op de Multiplus aansluit. Dan gebeurt de regeling rechtstreeks in de Multiplus en niet meer via Cerbo en VE.Bus.
https://community.victron...i-current-sense-port.html

Ik stel zoals @IvoB2 een licht negatief ESS setpoint (-10W) in en dan heb ik geen import van het grid.

.BE | 12 kWh Victron ESS | 4,86 kWp ZP

• grotegok
  • Laatst online: 06:31
Kristofferson schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 09:05:
[...]

Via de (remote) console: Settings > ESS > Grid Setpoint
thanks!

• Batilan
  • Laatst online: 20:23
Ik gebruik nu al een tijdje een MultiPlus 12/800/35-16 i.c.m. een BlueSolar Charger MPPT 75/15 en een 2-tal zonnepanelen (ca 275Wp/st) en een 14.2V LiPo accu met BMS (maar zonder monitoring mogelijkheden). In eerste instantie gebruikt als off-grid systeem in een bouwcontainer i.c.m. een Raspberry Pi met VenusOS. Ik maakte hiermee i.c.m. een IP camera een timelapse van de bouw, dat heeft 1.5 jaar naar volle tevredenheid gewerkt (moest alleen in de winter soms even bijladen met de bouwstroom omdat er te weinig in de accu geladen werd).

Nu we in de woning wonen en de container nog even blijft staan totdat we het tuinhuis klaar hebben, wil ik graag de overcapaciteit van de panelen in de zomer terugvoeden in het net (nu we nog saldering hebben levert dat net wat extra op voor de warmtepomp in de winter :)). Ik wil de accu alleen gebruiken als een soort van UPS voor het geval de stroom op de grid verbinding weg zou vallen (ik gebruik de camera nu nog als beveiligings camera 8) )

Ik zie echter een wat vreemd verschijnsel op deze warme dagen: het lijkt alsof de MP de teruglevering beperkt tot onder de 200W, ik zie echter niet direct een instelling die dat zou veroorzaken. Op volledig zonnige dagen zakt de opbrengst na het bereiken van de 200W zelfs nog wat verder terug, op wisselend bewolkte dagen zie je dat het vermogen echt op 200W wordt begrensd. Zie onderstaande afbeeldingen.

Bij volle zon:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AyXHtiCgYl0uufDXxvx9cnr9W0o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xya5IhKBiHMTl1pzBJw5QbS0.png?f=fotoalbum_large

Initieel wordt de 200W net aangetikt waarna het vermoge terug geregeld lijkt te worden?

Bij afwisselend zon en bewolking:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X1dL0Kc--YLfBzNriKT7sLznbp0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5dO68LU8uyhRVRuruDE9EIf1.png?f=fotoalbum_large

In het laatste geval zie je ook dat het vermogen soms terugvalt naar 0, dat komt omdat de spanning soms net boven de 75V komt. Ik heb splitters besteld om de panelen parallel te zetten.

Iemand enig idee wat ik kan wijzigen aan de instellingen, ik heb al een aantal zaken geprobeerd zoals grid setpoint opschroeven. aan de vorm van de curve en het maximaal geleverd PV vermogen is te zien dat het geen effect is van de warmte: dan komt de curve in zijn geheel wat lager te liggen. Op volledig zonnige dagen komt de spanning ook niet boven de 75V (effect van de warmere panelen?).

Ik zal nog even wat screenshots toevoegen van wat instellingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/133aDMxad-aYiQHjtoHlBHxWSVI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/meiQfYSPiJBITQH5gGfm95T9.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DaNn66goqFpwznw413Bc3XSGetE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ezHeoAsNIPng9R34QWlgq87M.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3w3L5_jzq-WCOphk9QbIno1Pmh8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aB1Qt5T4Ine0or6MarY4eNNo.png?f=user_large

De V en I bij de volledig zonnige dag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zrLiwM94Yw8s6qc5QMrm9J_mSFk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q8PWJrB1VrceYy0ZtMwNWXCp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Batilan op 29-06-2024 15:00 ]

• MJ de Bruijn
Batilan schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 14:47:
Ik zie echter een wat vreemd verschijnsel op deze warme dagen: het lijkt alsof de MP de teruglevering beperkt tot onder de 200W,
Ik heb even gekeken naar de specificaties van de MPPT 75/15.
Die heeft een nominaal vermogen van 220 Watt bij 12 volt. Samen met wat verlies in de Multiplus blijft er wellicht zo'n 200 Watt over.
Als de accu vol is kan het systeem niet meer terugleveren dan de zonnepanelen produceren, begrensd door de MPPT.
Kan dat het zijn?

[ Voor 11% gewijzigd door MJ de Bruijn op 29-06-2024 15:03 ]

• Batilan
MJ de Bruijn schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 14:58:
[...]

Ik heb even gekeken naar de specificaties van de MPPT 75/15.
Die heeft een nominaal vermogen van 220 Watt bij 12 volt. Samen met wat verlies in de Multiplus blijft er wellicht zo'n 200 Watt over.
Als de accu vol is kan het systeem niet meer terugleveren dan de zonnepanelen produceren, begrensd door de MPPT.
Kan dat het zijn?
Ah bedankt, had toevallig zelf ook nog even de datasheet erbij gepakt en zag dat het inderdaad wel eens de beperking zou kunnen zijn. Ik rekende in eerste instantie met de /15 en dacht ca. 60Vx15A moet toch ruim voldoende zijn, maar de 15A slaat op de maximale laadstroom naar de batterij (waar de 75 slaat op de maximale spanning van de panelen 8)7) Dat ie nu het grootste deel van de dag op 150-170W blijft hangen, dat is wel erg ruim onder het nominaal vermogen :/

Ik was met een 12V systeem begonnen als experimenteer omgeving, (en omdat dat veelal in de mobiele omgevingen gebruikt wordt), maar dat heeft dus toch zijn beperkingen bij 'residentieel' gebruik...
Wel jammer, de MP trekt het wel tot zo'n 600W.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9KniwMOwcuOiJgc3iSedgqN9Vsc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/P9USMS50oxCJwPKa7BbhfDXp.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Batilan op 29-06-2024 15:59 ]

• Batilan
Aanvullend: voordat ik feed-in had enabled kreeg ik regelmatig over-voltage meldingen (Error code: #33 - Input voltage too high), eigenlijk altijd kort-durend, en met beperkte overschrijding (vooral bij wisselende bewolking). Sinds ik de feed-in heb enabled krijg ik juist over-current meldingen (Error code: #18 - Charger over-current).

Dat was me nog niet opgevallen omdat ik al gewend was aan de over-voltage meldingen. Bij de omschrijving van victron om deze te voorkomen zie ik:

Possible solutions
  • if possible provide adequate cooling for the unit, a cooler unit can handle more current.
  • reduce the load on the inverter.
  • charge the battery before using the inverter, at higher battery voltages the same amount of power requires less current.
Met name die 1e kan wel eens de hoofd oorzaak zijn: in de container wordt het behoorlijk warm:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qs_3-3eTDk3QfcwQ1G9g02VbwA8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/klJRDXPbsDkv8l1exsEnakjA.png?f=fotoalbum_large

Eens kijken of ik metwat extra koeling nog wat kan bereiken (moet natuurlijk niet meer kosten dan het oplevert :), maar is alleen al interessant als experiment). De spanning van de batterij structureel omhoog is niet echt een optie lijkt me (waarom de batterij nog niet "vol" is, is me nog niet helder).

[ Voor 3% gewijzigd door Batilan op 29-06-2024 16:23 ]

• Batilan
Experiment geslaagd en mislukt: inderdaad gaat de opbrengst omhoog bij het koelen van de installatie: bij afkoelen van 38C naar 31C neemt het geleverd vermogen toe van 158W naar ruim 200W. Helaas gebruik ik een niet erg efficiente fan (een oude retro IKEA fan van 50W :o ) waardoor het teruggeleverd vermogen omlaag gaat :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Go3jiWJk4dGvph9gX6JVRwJo-gk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SxSWCaHbO0imwHeRwowD4D56.png?f=fotoalbum_large

Deze temperatuurafhankelijkheid verklaart ook direct de vorm van de curve, en het feit dat we bij afwisselend zon en wolken wel regelmatig tegen de ca 200W limiet aanlopen omdat het minder zal opwarmen in de container. Het lijkt me toch wel mooi als Victron ook de temperatuur in zijn VRM portal advanced grafiekjes opneemt :) Mooi dat je ook de temperatuur sensor kunt zien in de VRM portal grafiekjes, alleen wel even de widget aanzetten :)

[ Voor 42% gewijzigd door Batilan op 29-06-2024 17:14 ]

• RikHa
@Batilan Een MPPT 75/15 voor 12 Volt kan max 15A x 12V = 180 Watt geven. Bij volle batterij is dat 13,8 x 15 = 207 W. Dat is je beperking. De simpelste oplossing is nog zo'n MPPTtje erbij en elk paneel z'n eigen MPPT geven. Als je tevreden bent met hoe het nu gaat adviseer ik je toch om die splitters te gaan gebruiken. Dat zal geen extra vermogen genereren maar de MPPT houdt beslist niet van overspanning.

Edit: wat @MJ de Bruijn zegt dus eigenlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door RikHa op 29-06-2024 17:16 ]

• RikHa
RikHa schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:50:
Tibber heb ik in de chat gevraagd of er of er zicht is op integratie met grid rewards voor Victron systemen. Daarbij vermeld dat ik onze demo wel ter beschikking wil stellen voor testdoeleinden. Die heeft 120 kWh en kan met 12 kW laden / ontladen. Eventueel zijn er ook nog wel andere systemen waar ik ze mee kan helpen. Eens kijken hoe ze reageren.
Inmiddels heb ik een reactie gekregen. Na 3 dagen maar dat terzijde. Dit is het antwoord:
Hoi Rik,

Bedankt voor je bericht. Leuk om te lezen dat je bezig bent met thuisbatterijen! 🔋

Bij Tibber zijn we druk bezig met het ontwikkelen van onze HomeVolt dus daar gaat veel van onze ontwikkeltijd nu in zitten.

We hebben momenteel nog geen Power-up voor andere thuisbatterijen. Bij Tibber geloven we sterk in de belangrijke rol van thuisbatterijen in de energietransitie, dus zodra we de ontwikkeling van HomeVolt hebben afgerond, zullen we ook integraties gaan ontwikkelen voor andere thuisbatterijen, zodat ze onder andere kunnen profiteren van onze Grid Rewards. Ik zal je naam intern doorgeven als mogelijke partner voor het testen van een eventuele Victron integratie
​
Mocht je verder nog vragen hebben, dan verneem ik het graag. Anders wens ik je een fijne dag!

Met vriendelijke groet,
Ivo
Als zoveel mogelijk mensen eenzelfde verzoek indienen bij Tibber is er wellicht een kans dat ze het oppakken met Victron systemen. Daarbij hoef je natuurlijk niet aan te bieden dat ze je systeem mogen gebruiken voor de test maar alleen de vraag om integratie zou al helpen denk ik. Dus huphup in de pen allemaal! ;)

[ Voor 10% gewijzigd door RikHa op 29-06-2024 17:32 ]

• Batilan
RikHa schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 17:15:
@Batilan Een MPPT 75/15 voor 12 Volt kan max 15A x 12V = 180 Watt geven. Bij volle batterij is dat 13,8 x 15 = 207 W. Dat is je beperking. De simpelste oplossing is nog zo'n MPPTtje erbij en elk paneel z'n eigen MPPT geven. Als je tevreden bent met hoe het nu gaat adviseer ik je toch om die splitters te gaan gebruiken. Dat zal geen extra vermogen genereren maar de MPPT houdt beslist niet van overspanning.

Edit: wat @MJ de Bruijn zegt dus eigenlijk.
Thx, dat had ik inderdaad intussen begrepen. In de praktijk kun je dus iets meer vermogen halen omdat de spanning meestal niet tot 12V beperkt blijft. Bij mij was dat dus zo'n 13.5V * 15A = 202.5W. Dus blijkbaar zat ik met de (na koeling bereikte) 203W zo ongeveer op het maximum wat de MPPT kan leveren. Het genoemde nominaal vermogen van 220W zou dus pas bij 14.6V bereikt worden, wat "toevallig" het maximum voltage is wat er voor LiPo "12V" batterijen wordt aangehouden en bereik je in de praktijk dus zelden? (en zou je dus eigenlijk ook geen nominaal PV vermogen mogen noemen?).

Mijn misinterpretatie zat in mijn onkundige aanname dat de in het typenummer genoemde getallen 75/15 beiden op de maximale PV spanning en stroom sloegen (bij een MPPT denk ik in eerste instantie aan PV, niet aan batterij laden, hoewel dat bij Victron wat anders ligt natuurlijk), maar dat bleek dus niet het geval omdat de 15 slaat op de maximale laadstroom (terwijl ik nauwelijks aan het "laden" ben, vooral aan het " inverteren", maar daar heeft de MPPT geen boodschap aan natuurlijk :), of als de laadstroom van de Engelse term "load" is afgeleid heeft het niet te maken met laden maar met belasten...), voortaan toch maar eerst de specsheet goed lezen :+

Anyhow, de temperatuurafhankelijkheid is een extra karakteristiek om rekening mee te houden. Wat ik me nog wel afvraag: wordt het maximaal vermogen van de MPPT nu door de Multiplus beperkt? Bij mijn weten heeft alleen de Multiplus een temperatuur sensor (mits je hem aansluit), ben benieuwd wat er gebeurt als ik die in een bak ijs hang (en ja, ik voel de waarschuwingen al aankomen :)). Als de MP inderdaad het vermogen van de MPPT beperkt zou je je kunnen afvragen of dat echt nodig is aangezien de MPPT kan 'zien' dat het vermogen niet de batterij in gaat. Maar bij dat soort temperaturen ben je wellicht "better safe than sorry"?

[ Voor 12% gewijzigd door Batilan op 29-06-2024 19:44 . Reden: toegevoegd dat er eigenlijk geen sprake is van laadstroom ]

• RikHa
Batilan schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 17:32:
[...]Het genoemde nominaal vermogen van 220W zou dus pas bij 14.6V bereikt worden, wat "toevallig" het maximum voltage is wat er voor LiPo "12V" batterijen wordt aangehouden en bereik je in de praktijk dus zelden?
LiPo? Je bedoelt LFP (LiFePO4) toch? In ieder geval, ik hou altijd een bulk/absorptie spanning aan van 3,45V. Dat geeft dus x4 de 13,8 Volt die ik eerder al noemde.
Wat ik me nog wel afvraag: wordt het maximaal vermogen van de MPPT nu door de Multiplus beperkt?
Nee, de MPPT regelt zichzelf terug als hij te heet wordt maar dat lijkt me niet aan de orde hier.

• Batilan
RikHa schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 17:49:
[...]
LiPo? Je bedoelt LFP (LiFePO4) toch? In ieder geval, ik hou altijd een bulk/absorptie spanning aan van 3,45V. Dat geeft dus x4 de 13,8 Volt die ik eerder al noemde.
Je hebt helemaal gelijk, de laatste tijd te veel arduino projectjes gedaan met LiPo :)
Ik snap je uitgangspunt, ik stelde vooral de 220W nominaal PV vermogen van de MPPT ter discussie, dan moet van een hogere spanning uitgegaan worden dan de genoemde 13.8V?
Nee, de MPPT regelt zichzelf terug als hij te heet wordt maar dat lijkt me niet aan de orde hier.
Maar hoe verklaren we dan het duidelijk temperatuur afhankelijk zijn van het door de mppt geleverd vermogen. De "MPPT State" geeft "external control" aan. Ik kwam op mijn experiment als gevolg van de tip in de victron manual hoe de "Solar Charger - MPPT_75_15_1 [288] Error code: #18 - Charger over-current" melding te voorkomen. Daar werd het koelen van de unit genoemd, heeft de MPPT dan een eigen temperatuur sensor, of is dit een inherente eigenschap van de MPPT unit zelf?

• Jeroennus
[...]

Ik kan de Elgris P1 EM van harte aanbevelen, kan de EM meters emuleren en voor nog geen 130 euro heb je dan een EM24 (in emulatie) direct op de P1 poort. Wel via de leverancier bestellen elders een stuk duurder. Even een mailtje sturen hij staat nog niet in hun shop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_yK-Xf7oOTXNNvZ5de7G5wTcsic=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jcMgjA1DePzGRkmcrxf2ktkQ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UqrsYdYiSY5gtPv41UBn5w0mAVg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vpa97zx70kltcMD57Yzp6B4n.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Jeroennus op 29-06-2024 23:58 ]

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 02-11 16:45
Jeroennus schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 23:28:
[...]

Ik kan de Elgris P1 EM van harte aanbevelen, kan de EM meters emuleren en voor nog geen 130 euro heb je dan een EM24 (in emulatie) direct op de P1 poort. Wel via de leverancier bestellen elders een stuk duurder. Even een mailtje sturen hij staat nog niet in hun shop.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
dat is een mooi ding, kan je hiermee ook meerdere virtuele meters emuleren? zou mooi zijn als dit ding zich als een fronius en bijv. ook tegelijk als Victron meter kan voordoen.

• djazzy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-10 12:59
Hier draai ik met de elgris SMART METER met WiFi verbinding en 100 A sensors.
Compatible met SMA en Victron.
Zeer tevreden over en niet te vergelijken met rechtstreeks uit de p1 poort meten . geeft een zeer rustig beeld in ESS mode geen doorschieten meer en echt zeer dicht bij 0 op de meter
meter in de meterkast en victron 15 meter verder in de schuur ( en ja is echt plug en play )
oja ik gebruik hem als 1 fase meter

uhm tja ik draai intel :) cel 1200 .gforce 2Ti

• Jeroennus
HiBe schreef op zondag 30 juni 2024 @ 19:10:
[...]

dat is een mooi ding, kan je hiermee ook meerdere virtuele meters emuleren? zou mooi zijn als dit ding zich als een fronius en bijv. ook tegelijk als Victron meter kan voordoen.
Niet met 1 meter, maar je zou een splitter op de P1 poort kunnen zetten en daar meerdere meters aan kunnen hangen. En uiteindelijk is het wat over de P1 gaat wat telt voor de leverancier.

• Reveal!
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01-11 12:53
djazzy schreef op zondag 30 juni 2024 @ 19:48:
Hier draai ik met de elgris SMART METER met WiFi verbinding en 100 A sensors.
Compatible met SMA en Victron.
Zeer tevreden over en niet te vergelijken met rechtstreeks uit de p1 poort meten . geeft een zeer rustig beeld in ESS mode geen doorschieten meer en echt zeer dicht bij 0 op de meter
meter in de meterkast en victron 15 meter verder in de schuur ( en ja is echt plug en play )
oja ik gebruik hem als 1 fase meter
Deze is wel mooi, zo te zien kan je tot 3 verschillende dingen tegelijk meten?
Dat is wel heel nice, zijn eigenlijk 3 meters in één.

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:14

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Jeroennus schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 23:28:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ook @Niek_: Het is bij ons gewoon een standaard P1 USB kabel die aan de cerbo hangt. De Cerbo krijgt daarmee een standaard seriële poort erbij en software doet de rest. Ik vind het nogal overbodig om bijna 130 euro uit te geven aan weer een extra kastje om P1 om te zetten in RS485 of Ethernet om dat dan weer aan de Cerbo te koppelen, dat kan gewoon in software op de Cerbo zelf.

Verder heb ik er weinig over gepost omdat het altijd "work in progress" is bij ons :p

[ Voor 3% gewijzigd door Rimco op 01-07-2024 22:02 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Jeroennus
Rimco schreef op maandag 1 juli 2024 @ 22:01:
[...]

Ook @Niek_: Het is bij ons gewoon een standaard P1 USB kabel die aan de cerbo hangt. De Cerbo krijgt daarmee een standaard seriële poort erbij en software doet de rest. Ik vind het nogal overbodig om bijna 130 euro uit te geven aan weer een extra kastje om P1 om te zetten in RS485 of Ethernet om dat dan weer aan de Cerbo te koppelen, dat kan gewoon in software op de Cerbo zelf.

Verder heb ik er weinig over gepost omdat het altijd "work in progress" is bij ons :p
Oh dit wist ik niet, welke software doe precies " de rest"? Mijn Cerbo hangt niet in de buut van de P1 maar in de schuur van het huis.

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Jeroennus Een beetje Python code (ser2net gebaseerd) en dan een eigen DBus service die daar gebruik van maakt. Ik zag volgens mij op een van de laatste pagina's in dit topic linkjes naar soortgelijke software oplossingen. Als de Cerbo niet in de buurt hangt moet je alsnog eerst over het netwerk (of een kabel) heen, dan kan je een EE11 achtige oplossing overwegen waarbij je die gebruikt op het als een TCP server aan te bieden en enkel dan de DBus service op de cerbo hebt. Dan ben je helaas wel weer van het netwerk afhankelijk.

Anders kan je nog wel P1->RS485 overwegen (dat kan ook op de Cerbo) en dan alsnog een software oplossing, maar daar heb ik me niet in verdiept. Uiteindelijk is het een kwestie van de juiste getallen elke seconde doorgeven zodat de Cerbo er iets mee kan. Ik merkte wel dat mijn eigen ESS mode 3 wat rustiger om kon gaan met de P1 metingen dan de standaard regeling, maar dat is een kwestie van smaak.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• djazzy
Eigelijk nooit echt over nagedacht . Maar meten via de p1 poort op de smartmeter .Word hierbij door de smart meter dan wel of niet geregistreerd wat er terug geleverd , voordat de uitgelezen waardes worden verzonden naar de cerbo.
Stuur en meet hier nu na de smart meter en er word niks geregistreerd.

• Jeroennus
Rimco schreef op maandag 1 juli 2024 @ 23:00:
@Jeroennus Een beetje Python code (ser2net gebaseerd) en dan een eigen DBus service die daar gebruik van maakt. Ik zag volgens mij op een van de laatste pagina's in dit topic linkjes naar soortgelijke software oplossingen. Als de Cerbo niet in de buurt hangt moet je alsnog eerst over het netwerk (of een kabel) heen, dan kan je een EE11 achtige oplossing overwegen waarbij je die gebruikt op het als een TCP server aan te bieden en enkel dan de DBus service op de cerbo hebt. Dan ben je helaas wel weer van het netwerk afhankelijk.

Anders kan je nog wel P1->Rs485 overwegen (dat kan ook op de Cerbo) en dan alsnog een software oplossing, maar daar heb ik me niet in verdiept. Uiteindelijk is het een kwestie van de juiste getallen elke seconde doorgeven zodat de Cerbo er iets mee kan. Ik merkte wel dat mijn eigen ESS mode 3 wat rustiger om kon gaan met de P1 metingen dan de standaard regeling, maar dat is een kwestie van smaak.
@Rimco Leuk inzicht zeg dankjewel en niet aan gedacht, vooralsnog ontbreekt mij nog even de kennis hiervoor dus blij met de Elgris meter ;-) voor nu..

• Jeroennus
djazzy schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:17:
Eigelijk nooit echt over nagedacht . Maar meten via de p1 poort op de smartmeter .Word hierbij door de smart meter dan wel of niet geregistreerd wat er terug geleverd , voordat de uitgelezen waardes worden verzonden naar de cerbo.
Stuur en meet hier nu na de smart meter en er word niks geregistreerd.
Ja hoor, zie hieronder een screenshot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hGxmrdqSfmWUh_8DprjdKYEzO-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CV8S2cpINoJKnH6jFJlnVH8c.jpg?f=fotoalbum_large

• djazzy
Ja dat plaatje is de elgris maar wat doet de smartmeter zelf :) waar de p1 poort van wordt uitgelezen.

• Jeroennus
Sorry dan begrijp ik je vraag niet helemaal :-) Dit is een 1 op 1 weergave van wat de slimme meter ziet?

• Dennis4b
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 14-11-2024
Rimco schreef op maandag 1 juli 2024 @ 23:00:
@Jeroennus Ik merkte wel dat mijn eigen ESS mode 3 wat rustiger om kon gaan met de P1 metingen dan de standaard regeling, maar dat is een kwestie van smaak.
Hee nog een mode 3 gebruiker, ik vind eigenlijk niet zo veel voorbeeldscripts daarvoor. Ik gebruik zelf de volgende logica om de setpoints te berekenen en dat lijkt ook goed te werken, maar misschien zie ik iets over het hoofd (ik gebruik geen AC-OUT loads). Ik gebruik een Python script dat via dbus communiceert en rechtstreeks op de Cerbo draait.

Neem:
  • Gridverbruik (/Ac/Grid/Lx/Power/) voor fases L1, L2 en L3, en tel ze op
  • ActiveIn (dat is bij de multiplus gewoon de enige AC-IN) (/Ac/ActiveIn/Lx/P) voor fases L1, L2 en L3 opgeteld. Deze toont het actuele verbruik en hobbelt relatief langzaam achter het setpoint aan.
  • Mijn target, bijvoorbeeld 0 op de meter, of +-30 voor een kleine bias
De berekening is dan
code:
1
setpoint = -1 * (grid + activein + target)

Er is dus geen factor voor eventuele AC-OUT loads of eigenvebruik of iets dergelijks, dus ik ben niet 100% zeker of dit klopt.

Ik heb een 3-fase setup, en het leuke aan mode 3 is dat je de individuele fases kunt sturen. Bij een lage load, bijvoorbeeld 400Watt 's nachts, zet ik /Hub4/L1/AcPowerSetpoint op 400 Watt en /Hub4/L2/AcPowerSetpoint en /Hub4/L3/AcPowerSetpoint op 0 Watt. De lichtjes blinken dan ook anders op 1 van de multiplussen en ik hoop dat dit ook daadwerkelijk efficienter is (een multiplus is vrij inefficient by 400 / 3 = 133 Watt maar OK bij 400 Watt). Zodra de vraag groter wordt schakelt het script naar 2 of 3 fases, en weer terug.

Verder is de reactietijd door de ingebouwde vertraging (400 Watt per fase per seconde geloof ik) van de multiplus eigenlijk zo dat ik geen voordeel zie in een snellere grid meting. Ik gebruik nu de SolarEdge smart meter die bij de zonnepanelen zat en die levert 1x per seconde de stand, wat dus ook mijn mode 3 refresh rate is (maar ik laat mij graag beleren als het wel degelijk voordeel heeft).

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Dennis4b Het is bij mij wel een PI regeling waarbij ik in het algemeen de belasting verdeel, maar ook veel focus heb gelegd op de hoofdzekeringen omdat ik hoge vermogens nodig had (en dus niet zozeer 0 op de meter). Uiteindelijk heb ik bijvoorbeeld de overbelasting van de hoofdzekeringen ook als kwadratisch component in de vergelijking gestopt omdat dat beter was voor snelle pieken zoals de Quooker. Net als dat temperaturen van de accucellen en busbar zorgden voor een dynamisch limiet van het vermogen. Uiteindelijk is het gewoon een feedback loop van de metingen richting 3 setpoints van de multiplus. Op dit moment ben ik tijdelijk terug naar mode 1 met DESS omdat ik na het aflopen van het contract met hoge TLV het geheel weer anders moet structureren zodat ik weer mijn eigen mode 3 kan gebruiken.

• djazzy
Jeroennus schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:58:
Sorry dan begrijp ik je vraag niet helemaal :-) Dit is een 1 op 1 weergave van wat de slimme meter ziet?
oke probeer het duidelijk te maken

plaatje wat je laat zien is wat de Elgris uit de slime meter aangeleverd krijgt. Dus alle data gaat eerst door die slimemeter. En word daarna pas naar de victron gezonden

hier meet ik met een ander type Elgris NA de slimemeter en er word dus gestuurd op de data voordat hij de slime meter bereik. (bij terug levering)
de gegevens die daarin terugkomen op de page die de elgris kan weergeven komen bij mij dan zeer dicht in de buurt als bv de gegevens die slimmemeterportal.nl mij aanleverd.( of worden uitgelezen door de energie leverancier)

Dus anders gezegt mijn vraag luid . zijn bij uitlezen en sturen via de P1 poort de gegevens van de energie leverancier gelijk aan je eigen uitlezing.

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-11 11:48
Is er al iemand die de Homewizard KWH meter heeft gekoppeld aan VRM? Ik heb nu 3 wifi kwh meters van Homewizard aan mijn zonnepanelen zitten, heb deze via de dbus driver als PV-inverter (via MQTT in Home Assistant) gekoppeld en dit werkt prima. Echter ben ik wel afhankelijk van de stabiliteit van de Raspberry Pi en Home Assistant. Zou mooi zijn als ze op de een of andere manier uit te lezen zijn en terecht komen in VRM.

Google mocht me niet helpen vandaag.

Trouwens! Per vandaag eens de Green Mode aan gezet van DESS. Ben benieuwd wat dit doet. Draai met 2 multiplussen 5000 parallel met 4 US5000's. Hij pompt in ieder geval niet in 1 keer alles op vol vermogen terug. Ben wel erg benieuwd of hij wacht met laden tot een uur of 1, dan levert de zonnestroom nog wat op via de ANWB.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ueYLIJPWRmFA4LQpl3zX9LjETlw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/inbWH9igEtSzH9ju8Rc45nEO.png?f=fotoalbum_large

• Dennis4b
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 14-11-2024
Rimco schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 19:13:
@Dennis4b Het is bij mij wel een PI regeling waarbij ik in het algemeen de belasting verdeel, maar ook veel focus heb gelegd op de hoofdzekeringen omdat ik hoge vermogens nodig had (en dus niet zozeer 0 op de meter). Uiteindelijk heb ik bijvoorbeeld de overbelasting van de hoofdzekeringen ook als kwadratisch component in de vergelijking gestopt omdat dat beter was voor snelle pieken zoals de Quooker. Net als dat temperaturen van de accucellen en busbar zorgden voor een dynamisch limiet van het vermogen. Uiteindelijk is het gewoon een feedback loop van de metingen richting 3 setpoints van de multiplus. Op dit moment ben ik tijdelijk terug naar mode 1 met DESS omdat ik na het aflopen van het contract met hoge TLV het geheel weer anders moet structureren zodat ik weer mijn eigen mode 3 kan gebruiken.
Ah dat is ook wel interessant. Ik heb het ook als een pure PID regeling geprobeerd met dus alleen als input de gridmeting in een Python PID library, maar kreeg dit absoluut niet vloeiend (wat best aan mij zal liggen). Hoge vermogens (gebruik je peak shaving en/of werkt dit met ESS samen?) zijn ook interessante toepassing.

• Jeroennus
djazzy schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 20:44:
[...]

oke probeer het duidelijk te maken

plaatje wat je laat zien is wat de Elgris uit de slime meter aangeleverd krijgt. Dus alle data gaat eerst door die slimemeter. En word daarna pas naar de victron gezonden

hier meet ik met een ander type Elgris NA de slimemeter en er word dus gestuurd op de data voordat hij de slime meter bereik. (bij terug levering)
de gegevens die daarin terugkomen op de page die de elgris kan weergeven komen bij mij dan zeer dicht in de buurt als bv de gegevens die slimmemeterportal.nl mij aanleverd.( of worden uitgelezen door de energie leverancier)

Dus anders gezegt mijn vraag luid . zijn bij uitlezen en sturen via de P1 poort de gegevens van de energie leverancier gelijk aan je eigen uitlezing.
Ah dat is een interessante vraag inderdaad.. Dus als ik je goed begrijp, is de slimme meter te vertrouwen in de gegevens die hij aanbied over de P1 Poort. Het is niet de energieleverancier die deze gegevens doorgeeft maar een geijkte meter die dit op de P1 poort doorgeeft. Ik vertrouw er maar even op dat dit klopt ;-)

• MJ de Bruijn

Extra koel-fans voor Victron Multiplus

De temperatuur en het geluidsniveau van de Multiplus zijn hier al een aantal keer voorbijgekomen.
Extra koeling (lees luchtstroom) kan hier helpen.
Dit is mijn oplossing.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/96xMZohAJpExUhkfejTsQlBFuCM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0lNLe8c74OOz4fG54v9LWpqp.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb fans genomen van 9 cm breed. De montage-gaten passen precies bij de breedte van de ventilatie-gleuven.
Vergeet de beschermings-roosters niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mmjTpWtkvZzSdnS72A_tU5BajHM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WCtJVpSX3w8Hkbe6UVzjp3al.jpg?f=fotoalbum_large
Er blijft aan de voorzijde een opening over.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQn4LUnCy7BHcGZh8JwmtLXii2U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QDLMIkXkwz2J3uuwkmpviUvY.jpg?f=fotoalbum_large
Van knutsel-pvc van 1,5 mm dik (te verkrijgen in de modelbouw hobby winkel) heb ik luchtgeleiders gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aLiMhGwv2KAqWkVrWEDyEhL6ruE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9yIvUukIEuB3Atn0O639Z8uJ.jpg?f=fotoalbum_large
Deze heb ik (inmiddels) sluitend aan de ventilator vastgeplakt.
Aan de Multiplus is niets veranderd anders dan de 2 x 2 bouten aan de onderzijde.

De zes ventilatoren draaien op 12 volt van een separate adapter.

De temperatuur gaat met ruim 10% omlaag. Rust: 27⁰ I.p.v. 30⁰. Vol vermogen: 42⁰-45⁰ I.p.v. 50⁰ of meer.
Deze temperaturen zijn gemeten bij de lucht-opening aan de bovenzijde.

Hoewel ik het niet kan meten verwacht ik dat de interne ventilator later en/of minder luid zal draaien.

• V_ger
Interessant. Wat bij mij de afgelopen week een (nog) groter probleem was, was dat de omgevingstemperatuur in de garage (waar mijn power plant staat) steeds hoger werd.

Garage temp >30 graden. Deur op kier helpt iets, maar weinig. Afkoeling 's nachts beperk (dan toch liever de deur dicht). Bij dit soort temperaturen worden de batterijen ook warm (circa 37°C). Extra koelvermogen op de MP heeft dan minder zin.

Vol (ont)laden bij 90% efficiency geeft circa 1 kW aan warmte. Dus laten we zeggen zo'n 10 uur per dag in totaal. Dat is een hoop warmte die zich letterlijk ophoopt.

Iemand suggesties voor een DC airco of iets anders?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LBA2vFcwCrKkTZt3eYwLDRgb6w0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KIYTwUYgZugvB7UO3rqmluqW.jpg?f=fotoalbum_large

Nou was het buiten natuurlijk ook hoog in de 20. Dus koelvermogen was erg beperkt.

[ Voor 48% gewijzigd door V_ger op 03-07-2024 10:52 ]

• MJ de Bruijn
V_ger schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:40:
... Extra koelvermogen op de MP heeft dan minder zin.
De temperatuur in de garage was ook voor mij aanleiding om actie te ondernemen.

Standaard koelt een Multiplus door convectie in de kast. De warme lucht moet 'uit zichzelf' opstijgen en verse lucht moet dan van onder af instromen. Door de geringe luchtstroom kan de Multiplus minder warmte kwijt. De exit-lucht werd 55⁰.

Een geforceerde luchtstroom biedt meer en koelere lucht aan waardoor de Multiplus ook beter kan koelen.

Inderdaad helpt het niet voor de temperatuur in de garage.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:22

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

De kogel is hier door de kerk, na het nodige onderzoek heb ik besloten om een Victron 3fase Multi-Plus met Pylontech (20kWh) aan te gaan schaffen. Ik wil een schaalbare, toekomstbestendige oplossing en Victron is na mijn onderzoek dan toch the-way-to-go

Ik heb dit draadje al redelijk doorgespit, en een kitlist samengesteld. Ik kijk er enorm naar uit om zoveel mogelijk DIY te gaan doen.

Ik ben alleen opzoek naar een partij die de spullenboel kan leveren en evt. ook kan adviseren bij de kitlist.
Heeft iemand suggesties voor een partij met een goede prijs/kwaliteit verhouding? (mag evt. via DM)

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 03-07-2024 11:41 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• IvoB2
V_ger schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:40:
Interessant. Wat bij mij de afgelopen week een (nog) groter probleem was, was dat de omgevingstemperatuur in de garage (waar mijn power plant staat) steeds hoger werd.

Garage temp >30 graden. Deur op kier helpt iets, maar weinig. Afkoeling 's nachts beperk (dan toch liever de deur dicht). Bij dit soort temperaturen worden de batterijen ook warm (circa 37°C). Extra koelvermogen op de MP heeft dan minder zin.
Woon jij in Griekenland? :)
Hier bedraagt de temperatuur in de technische ruimte momenteel 20,5°C en de temperatuur van de accublok staat op 21°C (buitentemperatuur 13°C).
Vorige week was de ruimtetemperatuur hoogstens 24°C en de temperatuur van de batterij max. 22,5°C (bij buitentemperaturen rond de 30°C).
Geen extra koeling in werking.

Waarschijnlijk zit het verschil in het gebruik van de accu?
Bij dit PV vermogen is rond 09:00 uur de accu al op een SoC van 100% en gaat alleen tussen 20:00 en 08:00 aan een zeer laag vermogen ontladen (ongeveer een 10% van de totale capaciteit).
DE MPII's staan dus meer in standby dan dat ze vermogen moeten leveren.

[ Voor 29% gewijzigd door IvoB2 op 03-07-2024 11:53 ]

• V_ger
IvoB2 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:50:
[...]

Woon jij in Griekenland? :)
Hier bedraagt de temperatuur in de technische ruimte momenteel 20,5°C en de temperatuur van de accublok staat op 21°C (buitentemperatuur 13°C).
Vorige week was de ruimtetemperatuur hoogstens 24°C en de temperatuur van de batterij max. 22,5°C (bij buitentemperaturen rond de 30°C).
Geen extra koeling in werking.

Waarschijnlijk zit het verschil in het gebruik van de accu?
Bij dit PV vermogen is rond 09:00 uur de accu al op een SoC van 100% en gaat alleen tussen 20:00 en 08:00 aan een zeer laag vermogen ontladen (ongeveer een 10% van de totale capaciteit).
DE MPII's staan dus meer in standby dan dat ze vermogen moeten leveren.
Ja momenteel is het ook niet echt zomers weer he.

Zoals ik al schreef. 5 uur ontladen en 5 uur opladen op een dag zorgt voor circa 10 uur lang zeker 1 kW aan warmteproductie uit de MP. Plus de rest...

• IvoB2
V_ger schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:20:
Ja momenteel is het ook niet echt zomers weer he.
Ingelogd op mijn lokaal thuisweerstation blijkbaar niet nee. :)
Waar ik me nu fysiek bevind is het al weken +30°C en zakt de nachttemp. niet onder de 25°C. Wat betreft weertype redelijk eentonig dus. :+

• MJ de Bruijn
Dit is het dagelijks temperatuur-verloop van laden bij laag tarief en terugleveren bij hoog tarief.
Vanaf 2 juli (rechts) met extra fans.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3EH0r8FdZXwDscChTreZgB7wY5A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bLpou4L1XkuW87btriAgdtzx.jpg?f=fotoalbum_large

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-10 13:38
Ik heb nog geen MultiPlus-II en/of accu's. Maar als ik ze ga aanschaffen (zal waarschijnlijk na het afschaffen van het salderen zijn) dan zal die installatie in mijn utility ruimte worden geplaatst. Dit is een goed geisoleerde ruimte (wel een platdak) waar o.a. ook de vriezer en WPB en de gewone electrische boiler staat. Tevens hangen daar ook 3 SMA 1 fase string omvormers.

Die ruimte kan met gemak inderdaad 30 graden worden in de zomer. Het duurd wel even maar eenmaal zo warm dan blijft de warmte er ook lang hangen. Ik los dit nu (een beetje) op door m'n WPB pas op het heetst v/d dag op te gaan warmen. De koude uitblaas lucht dump ik in de utility ruimte. Helpt zeker, maar is eigenlijk te weinig om echt een groot verschil te maken. Maar als test dump ik nu tijdelijk ook PV stroom in een E-boiler dus dan is er überhaupt geen koeling v/d WPB. Deze springt dan gewoon helemaal niet meer aan.

Ik zit er dus echt aan te denken om gewoon een L/L airco in die ruimte te plaatsen straks.

Ik krijg straks waarschijnlijk toch geen z*k meer terug voor overtollige PV dus dan maar beter zelf opmaken. Op de momenten dat ik koeling nodig heb word er ook gelukkig ook veel opgewekt dus dat komt dan mooi uit. Dan heb ik gewoon de hele ruimte lekker koel. Lijkt me prima voor alle apparatuur en voorraden die er staan.

Toen het zo warm was verleden week draaiden alle aircos in huis, maar we leverden nog steeds een boel stroom terug. Dus 1 airco meer of minder maakt dan ook niet meer uit. Daar krijg ik een hoop comfort en gemak voor terug.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

• IvoB2
Doggieman schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:28:
Die ruimte kan met gemak inderdaad 30 graden worden in de zomer. Het duurd wel even maar eenmaal zo warm dan blijft de warmte er ook lang hangen. Ik los dit nu (een beetje) op door m'n WPB pas op het heetst v/d dag op te gaan warmen. De koude uitblaas lucht dump ik in de utility ruimte. Helpt zeker, maar is eigenlijk te weinig om echt een groot verschil te maken. Maar als test dump ik nu tijdelijk ook PV stroom in een E-boiler dus dan is er überhaupt geen koeling v/d WPB. Deze springt dan gewoon helemaal niet meer aan.
Hier staat de thuisaccu en MPII ook in de technische ruimte tezamen met SWW boilervat, automatenkast, modem/router, vriezer en wasmachine.
Verschil is dat het SWW wordt aangemaakt via een WP met buitenunit zodat er geen koude/warme lucht in de technische ruimte wordt geblazen.
Maar deze ruimte is inpandig en de koudste ruimte van de woning (op noorden en oosten gelegen en alleen een klein raampje op het noorden) waardoor ze zelden warmer wordt dan 21°C.

Er hangen op verschillende plaatsen in de woning (bureel en slaapkamers) ook L/L airco's maar deze worden alleen periodiek eens aangezet om ze in bedrijf te houden. Op het bureel na (75% driedubbel glas) wordt het in huis zonder nachtkoeling ook niet warmer dan 24°C.

Ik kan al jaren niet meer salderen maar injectie levert nog altijd een mooi extraatje op (tussen de 7,5 en 55 cent/kWh al is dat max. het laatste jaar ook al teruggelopen tot een 31 cent/kWh.
Toen het zo warm was verleden week draaiden alle aircos in huis, maar we leverden nog steeds een boel stroom terug. Dus 1 airco meer of minder maakt dan ook niet meer uit. Daar krijg ik een hoop comfort en gemak voor terug.
Ieder zijn ding maar persoonlijk vind ik koeling door airco (L/L) sowieso al oncomfortabel dus vermijden we zoveel mogelijk ook al is er overschot aan PV.

• V_ger
Doggieman schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:28:
Ik heb nog geen MultiPlus-II en/of accu's. Maar als ik ze ga aanschaffen (zal waarschijnlijk na het afschaffen van het salderen zijn) dan zal die installatie in mijn utility ruimte worden geplaatst. Dit is een goed geisoleerde ruimte (wel een platdak) waar o.a. ook de vriezer en WPB en de gewone electrische boiler staat. Tevens hangen daar ook 3 SMA 1 fase string omvormers.

Ik zit er dus echt aan te denken om gewoon een L/L airco in die ruimte te plaatsen straks.

Ik krijg straks waarschijnlijk toch geen z*k meer terug voor overtollige PV dus dan maar beter zelf opmaken. Op de momenten dat ik koeling nodig heb word er ook gelukkig ook veel opgewekt dus dat komt dan mooi uit. Dan heb ik gewoon de hele ruimte lekker koel. Lijkt me prima voor alle apparatuur en voorraden die er staan.

Tja, dan zal het nog sneller warm(er) worden. Even door de bank genomen is de efficiency van een MP zo'n 90%. Dus 10% van wat je aan energie aan het omzetten bent wordt omgezet in warmte. Dat zal op de een of andere manier de ruimte uit moeten.

• Doggieman
@IvoB2

Zekers... Ieder zijn ding. Persoonlijk vind ik het zonder een airco met dat hete weer en hoge luchtvochtigheid erg benauwd aanvoelen. Dus lekker de airo aan. Had er misschien ook even bij moeten vertellen dat mijn vrouw last heeft van hooikoorts en COPD heeft. Dus voor haar is die warmte en benauwdheid al helemaal niet lekker. Die voelt zich stukken beter met de airco aan in huis bij die temperaturen. Wat stroom verbruik betreft valt het allemaal wel mee.

Heb tot eind Mei 2027 nog een vast contract af kunnen sluiten zonder terugleverkosten. Na salderen krijg ik 5,5 cent per kWh. Als ik de hoeveelheid kWh bekijk wat ik zo dan op jaarbasis in m'n boiler en koeling met de airco's dump dan is dat echt pinda's om het zo maar eens uit te drukken.

Zoals eerder al eens aangegeven in een ander topic....ik heb de stroom "over". Ik ontlast door niet terug te leveren op die zonnige dagen het lokale stroomnet (op zonnige dagen tikken we hier in het buitengebied toch regelmatig 253 Volt aan). Dus prima dan wat mij betreft. Die paar euro aan opbrengst die ik door dit "extra" verbruik op jaarbasis heb kan ik wel missen.

Ik heb het afgelopen jaar weer wat (2e hands) PV er bij geplaatst. Niet eens zo extreem veel wat kWp aangaat. Weet dus nog niet precies hoeveel ik in de plus ga uitkomen bij de volgende jaar nota. Maar laten we aannemen dat het na salderen nog ongeveer 3000 kWh zou zijn. Dan zou dit maar 165 euro opbrengen. Ik vind dit in geen enkele verhouding staan tot de 32 cent per kWh die ik zou moeten betalen als ik het zou moeten inkopen. Dus dan verbruik ik het gewoon liever zoveel als mogelijk zelf. COP1 verbruik maakt dan voor mij ook niet uit want mijn PV installaties zijn al betaald.

Ik krijg sowieso nog iederjaar gewoon geld terug van het energiebedrijf. En nee.... da's is niet een bedrag wat ik teveel betaald zou hebben aan voorschot. Ik heb namelijk gewoon een voorschot bedrag van nul euro (dit op advies van de energieleverancier zelf😁) Gas heb ik niet (meer), dus hier ook geen kosten aan verder.

Toen ik lang geleden begon aan zonnepanelen was het nooit mijn intentie geweest om snel geld te verdienen of rijk te worden. Ik wilde zelf voorzienend worden/zijn. Da's aardig gelukt, en wordt steeds beter.

Dat ik steeds mijn prioriteiten en acties moet bijstellen door veranderende regelgeving is niet zo'n ramp. Ik zie wel wat er straks weer komt aan veranderingen. Ik ga in iedergeval niet op m'n handen zitten tot die tijd. Ik kijk vooruit en waar mogelijk neem ik alvast m'n maatregelen waar ik dit kan. Daarin verschillen wij denk ik ook niet zoveel schat ik zo in.

Ik besef terdege dat ik me in een zeer bevoorrechte positie bevind t.o.v. veel anderen. Ik heb de ruimte rondom het huis, geen kinderen meet inwonend en gelukkig de financiële middelen om dingen te kunnen doen.

Vind het altijd erg interessant om je bijdragen in de verschillende topics te lezen. Al ben ik het soms totaal niet met je eens over hoe je over bepaalde zaken denkt of aankijkt. Maar dat geeft niet. België (Vlaanderen?) is nu eenmaal anders dan Nederland. En ook onze prioriteiten en persoonlijke situatie verschillen nogal. Maar dat neemt niet weg dat ik soms ook wel dingen van je zienswijze mee neem in mijn overdenkingen. Waarvoor dank😁👍

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

• Doggieman
V_ger schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 14:40:
[...]

Tja, dan zal het nog sneller warm(er) worden. Even door de bank genomen is de efficiency van een MP zo'n 90%. Dus 10% van wat je aan energie aan het omzetten bent wordt omgezet in warmte. Dat zal op de een of andere manier de ruimte uit moeten.
Die volg ik even niet? Waarom zou het juist nog warmer worden als ik met een L/L airco die ruimte zou gaan koelen?

Of begrijp ik je verkeerd misschien?

• V_ger
Doggieman schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:03:
[...]

Die volg ik even niet? Waarom zou het juist nog warmer worden als ik met een L/L airco die ruimte zou gaan koelen?

Of begrijp ik je verkeerd misschien?
Het gaat nog warmer worden als hij een of meerdere MPs en batterijen gaat toevoegen aan de ruimte.
Als hij een airco plaatst kan hij die warmte weer afvoeren.

• Doggieman
Dat was ik dus ook inderdaad van plan (airco plaatsen ipv knutselen met ventilatortjes) mocht ik Multiplussen en accu's gaan aanschaffen in de toekomst.
Bijkomend pluspunt is dat ik dan ook de ruimte kan verwarmen in de winter mocht het toch eens een keer echt te koud worden daar (er wordt niet gestookt in de utility ruimte) Ik heb daar de temperatuur daar in de winter ook wel eens tot 6 graden zien zakken.

• IvoB2
Doggieman schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:00:
@IvoB2
Wat stroom verbruik betreft valt het allemaal wel mee.
Correct.
Dankzij de combinatie van Victron en BYD, die laatste doet zonder Victron hardware uiteraard ook niet veel, moet ik geen rekening meer houden met de kostprijs van het stroomverbruik.
De zelfvoorzienigheidsgraad op jaarbasis komt al boven de 93% en de injectie van overproductie is tig keer hoger dan de netafname. Met dank aan de hardware van Victron. _/-\o_

[ Voor 197% gewijzigd door IvoB2 op 03-07-2024 18:33 ]

• RikHa
revolution-nl schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:35:
De kogel is hier door de kerk, na het nodige onderzoek heb ik besloten om een Victron 3fase Multi-Plus met Pylontech (20kWh) aan te gaan schaffen. Ik wil een schaalbare, toekomstbestendige oplossing en Victron is na mijn onderzoek dan toch the-way-to-go

Ik heb dit draadje al redelijk doorgespit, en een kitlist samengesteld. Ik kijk er enorm naar uit om zoveel mogelijk DIY te gaan doen.

Ik ben alleen opzoek naar een partij die de spullenboel kan leveren en evt. ook kan adviseren bij de kitlist.
Heeft iemand suggesties voor een partij met een goede prijs/kwaliteit verhouding? (mag evt. via DM)
Wat heb je in gedachten? Welke omvormer(s), is er al PV en waarom Pylontech? Wat is er voor huisaansluiting? Wil je ook handelen op de Day Ahead markt?

Kortom, vertel meer! ;)

• RikHa
MJ de Bruijn schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:22:
Dit is het dagelijks temperatuur-verloop van laden bij laag tarief en terugleveren bij hoog tarief.
Vanaf 2 juli (rechts) met extra fans.
[Afbeelding]
Dat scheelt behoorlijk. Ook in het geluid?

• MJ de Bruijn
RikHa schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 18:12:
Dat scheelt behoorlijk. Ook in het geluid?
Mijn indruk is ja. Maar dat is niet wetenschappelijk.

• RikHa
Even een opmerking, dit topic is voor Victron systeem aansturing gerelateerde zaken. Hierboven staan een aantal ellenlange posts waar Victron welgeteld 0 keer in voor komt. Tot zover deze constatering...

• RikHa
MJ de Bruijn schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 18:18:
[...]

Mijn indruk is ja. Maar dat is niet wetenschappelijk.
Ok, tja hoe meet je zoiets??

Merk je ook dat de omvormers nu minder snel terugregelen vanwege de warmte?

• V_ger
RikHa schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 18:22:
[...]

Ok, tja hoe meet je zoiets??

Merk je ook dat de omvormers nu minder snel terugregelen vanwege de warmte?
Normaal gesproken met een geluids of decibel meter. Maar je kan er ook een app voor op je telefoon installeren. Om on topic te blijven, daar kan je zowel het geluidsniveau van Victron systemen als systemen van andere leveranciers mee meten 😉

Pagina: 1 ... 22 ... 60 Laatste