@
IvoB2
Zekers... Ieder zijn ding. Persoonlijk vind ik het zonder een airco met dat hete weer en hoge luchtvochtigheid erg benauwd aanvoelen. Dus lekker de airo aan. Had er misschien ook even bij moeten vertellen dat mijn vrouw last heeft van hooikoorts en COPD heeft. Dus voor haar is die warmte en benauwdheid al helemaal niet lekker. Die voelt zich stukken beter met de airco aan in huis bij die temperaturen. Wat stroom verbruik betreft valt het allemaal wel mee.
Heb tot eind Mei 2027 nog een vast contract af kunnen sluiten zonder terugleverkosten. Na salderen krijg ik 5,5 cent per kWh. Als ik de hoeveelheid kWh bekijk wat ik zo dan op jaarbasis in m'n boiler en koeling met de airco's dump dan is dat echt pinda's om het zo maar eens uit te drukken.
Zoals eerder al eens aangegeven in een ander topic....ik heb de stroom "over". Ik ontlast door niet terug te leveren op die zonnige dagen het lokale stroomnet (op zonnige dagen tikken we hier in het buitengebied toch regelmatig 253 Volt aan). Dus prima dan wat mij betreft. Die paar euro aan opbrengst die ik door dit "extra" verbruik op jaarbasis heb kan ik wel missen.
Ik heb het afgelopen jaar weer wat (2e hands) PV er bij geplaatst. Niet eens zo extreem veel wat kWp aangaat. Weet dus nog niet precies hoeveel ik in de plus ga uitkomen bij de volgende jaar nota. Maar laten we aannemen dat het na salderen nog ongeveer 3000 kWh zou zijn. Dan zou dit maar 165 euro opbrengen. Ik vind dit in geen enkele verhouding staan tot de 32 cent per kWh die ik zou moeten betalen als ik het zou moeten inkopen. Dus dan verbruik ik het gewoon liever zoveel als mogelijk zelf. COP1 verbruik maakt dan voor mij ook niet uit want mijn PV installaties zijn al betaald.
Ik krijg sowieso nog iederjaar gewoon geld terug van het energiebedrijf. En nee.... da's is niet een bedrag wat ik teveel betaald zou hebben aan voorschot. Ik heb namelijk gewoon een voorschot bedrag van nul euro (dit op advies van de energieleverancier zelf😁) Gas heb ik niet (meer), dus hier ook geen kosten aan verder.
Toen ik lang geleden begon aan zonnepanelen was het nooit mijn intentie geweest om snel geld te verdienen of rijk te worden. Ik wilde zelf voorzienend worden/zijn. Da's aardig gelukt, en wordt steeds beter.
Dat ik steeds mijn prioriteiten en acties moet bijstellen door veranderende regelgeving is niet zo'n ramp. Ik zie wel wat er straks weer komt aan veranderingen. Ik ga in iedergeval niet op m'n handen zitten tot die tijd. Ik kijk vooruit en waar mogelijk neem ik alvast m'n maatregelen waar ik dit kan. Daarin verschillen wij denk ik ook niet zoveel schat ik zo in.
Ik besef terdege dat ik me in een zeer bevoorrechte positie bevind t.o.v. veel anderen. Ik heb de ruimte rondom het huis, geen kinderen meet inwonend en gelukkig de financiële middelen om dingen te kunnen doen.
Vind het altijd erg interessant om je bijdragen in de verschillende topics te lezen. Al ben ik het soms totaal niet met je eens over hoe je over bepaalde zaken denkt of aankijkt. Maar dat geeft niet. België (Vlaanderen?) is nu eenmaal anders dan Nederland. En ook onze prioriteiten en persoonlijke situatie verschillen nogal. Maar dat neemt niet weg dat ik soms ook wel dingen van je zienswijze mee neem in mijn overdenkingen. Waarvoor dank😁👍
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.