Het zal wel aan mij liggen maar ik begrijp je redenering niet.MJ de Bruijn schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:46:
[...]
Nettarief is (alleen) relevant als je dynamisch tarief hebt. Voorbeeld...
Stel... Je hebt drie uur nodig om je batterij met 10 kWh te laden.
Stel... het nettarief is dan (gemiddeld) 10 cent (netto).
Dan mis je 10 x 10 = 100 cent opbrengst.
Als... het nettarief in die periode (gemiddeld) 5 cent zou zijn, dan mis je slechts 10 x 5 = 50 cent opbrengst.
Daarom is wachten met laden tot het laagste nettarief zinvol.
Wanneer het nettarief 10 cent is en ik ga dan 10 kWh laden en ik heb een verlies van 10% dan moet ik 11 kWh laden aan 10 cent en dan kost me dat 110 cent. Dat is toch een kost en geen opbrengst?
(En dan hou ik nog geen rekening met de fee voor de leverancier en andere kosten verbonden aan een dynamisch contract).
Wanneer ik die 10 kWh in de accu krijg via PV kost me dat niets. Er is geen opbrengst maar ook geen kost toch?
Of bedoel je indien dynamisch tarief en geen PV?
Dan is het idd logisch om te wachten met laden tot laagste tarief.
Inderdaad, maar de prognoses die Victron bij dit wisselvallig weer hanteert kloppen meestal niet.En ja, als er dan geen zon (meer) is, dan heb je pech. Daarom zijn goede prognoses belangrijk.
Bij onbewolkt weer zijn ze te pessimistisch en bij bewolkt weer veel te positief. Ze worden dan wel uur na uur bijgesteld maar dan is het al te laat.
Heeft weinig met onzekerheid te maken.En, als je niet van onzekerheid houdt kun je je eigen algoritme maken en het risico spreiden.
Ik heb dit principe opgenomen in mijn eigen MESS. Afhankelijk van de SoC zal het systeem meer of minder lang wachten op zon.
Maar ik begrijp het punt niet om heel ingewikkeld te gaan doen voor af en toe een paar centen winst en af en toe een paar centen verlies terwijl je met eenvoudig PV laden altijd winst hebt (indien genoeg zon voorhanden en zoniet kan je nog manueel gaan bijladen van het net). Maar tussen half februari en half november is dat laatste hier nooit het geval. De zonneschijn mag dan wisselvallig verspreid over de dag zijn maar in die periode is er altijd zon genoeg op overschot om de accu tot een SoC te laden die al het verbruik covert.
En in de periode daarbuiten is de stroom die je van het net afneemt relatief zo goedkoop dat de kost voor afname lager is dan de extra kosten voor een dynamisch contract (hier toch).
/f/image/yaWgIdKWx38XqEkfAUaZGnkz.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0Xw7h2BiBQZnH58zjFQ5JZ6V.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DSZS7d0KpNHG6v5fvM6ReRvq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bjBLpopGC3xaIdbf1wWwBMiY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/h39KVz1XSXiLFoBPL4RGB2KL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eQYif4jQihQGLDCHyPaPrU4Y.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/nzKLwvRX3zj4egUxG7xCmvrS.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ZMG2wE5SchvDMy6GGKYqJ8H8.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jBQ8uD84Z5F3xSiyb0nc3loi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zRLj7Y0EMQY6ELnSopf8Gs7T.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4wPvgCXylEGOo6iclDwTy4Eq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ktwVkDeytmwkPFu5G82aqrGY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lwp0Ux21bHpVukfH9sqZnFKd.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/KHIE26dKdrE2sicIaIqI1xpY.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/saCiOEA8KlWqkr5b19406KyT.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/CPa05fK7QAZHLqKqaF4U5aSH.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Y0X4almFXu25YORXhOMdLNOE.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/tvu5UcObASNfP1pT2ZdJ9K6i.png?f=fotoalbum_large)