Het grote Victron aansturing topic

Pagina: 1 ... 21 ... 60 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
MJ de Bruijn schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:46:
[...]

Nettarief is (alleen) relevant als je dynamisch tarief hebt. Voorbeeld...

Stel... Je hebt drie uur nodig om je batterij met 10 kWh te laden.
Stel... het nettarief is dan (gemiddeld) 10 cent (netto).
Dan mis je 10 x 10 = 100 cent opbrengst.

Als... het nettarief in die periode (gemiddeld) 5 cent zou zijn, dan mis je slechts 10 x 5 = 50 cent opbrengst.
Daarom is wachten met laden tot het laagste nettarief zinvol.
Het zal wel aan mij liggen maar ik begrijp je redenering niet.
Wanneer het nettarief 10 cent is en ik ga dan 10 kWh laden en ik heb een verlies van 10% dan moet ik 11 kWh laden aan 10 cent en dan kost me dat 110 cent. Dat is toch een kost en geen opbrengst?
(En dan hou ik nog geen rekening met de fee voor de leverancier en andere kosten verbonden aan een dynamisch contract).
Wanneer ik die 10 kWh in de accu krijg via PV kost me dat niets. Er is geen opbrengst maar ook geen kost toch?

Of bedoel je indien dynamisch tarief en geen PV?
Dan is het idd logisch om te wachten met laden tot laagste tarief.
En ja, als er dan geen zon (meer) is, dan heb je pech. Daarom zijn goede prognoses belangrijk.
Inderdaad, maar de prognoses die Victron bij dit wisselvallig weer hanteert kloppen meestal niet.
Bij onbewolkt weer zijn ze te pessimistisch en bij bewolkt weer veel te positief. Ze worden dan wel uur na uur bijgesteld maar dan is het al te laat.
En, als je niet van onzekerheid houdt kun je je eigen algoritme maken en het risico spreiden.
Ik heb dit principe opgenomen in mijn eigen MESS. Afhankelijk van de SoC zal het systeem meer of minder lang wachten op zon.
Heeft weinig met onzekerheid te maken.
Maar ik begrijp het punt niet om heel ingewikkeld te gaan doen voor af en toe een paar centen winst en af en toe een paar centen verlies terwijl je met eenvoudig PV laden altijd winst hebt (indien genoeg zon voorhanden en zoniet kan je nog manueel gaan bijladen van het net). Maar tussen half februari en half november is dat laatste hier nooit het geval. De zonneschijn mag dan wisselvallig verspreid over de dag zijn maar in die periode is er altijd zon genoeg op overschot om de accu tot een SoC te laden die al het verbruik covert.
En in de periode daarbuiten is de stroom die je van het net afneemt relatief zo goedkoop dat de kost voor afname lager is dan de extra kosten voor een dynamisch contract (hier toch).

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04:28
MJ de Bruijn schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:52:
[...]

Kun je aangeven wat er voor ander gedrag is?

Het ontkoppelen van AC-in is toch loskoppelen van het grid?
Het verschil is dat hij met het relais open nog steeds een 50Hz signaal meet op de ACin. En ik heb het idee dat hij dan telkens weer probeert de ACout frequentie te synchroniseren met het net en dat dit de zaagtand frequentie oplevert.

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:08
IvoB2 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:03:
Het zal wel aan mij liggen maar ik begrijp je redenering niet.
Ik bedoel laden van PV. Alles wat je laadt aan PV gaat niet net net in en dan mis je dus opbrengst.
Lees mijn tekst nog eens met dit in gedachten. :)
Inderdaad, maar de prognoses die Victron bij dit wisselvallig weer hanteert kloppen meestal niet.
Bij onbewolkt weer zijn ze te pessimistisch en bij bewolkt weer veel te positief. Ze worden dan wel uur na uur bijgesteld maar dan is het al te laat.
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb dat ook vastgesteld en daarom mijn eigen systeem gebouwd. Daar vergelijk ik continu de zon-prognose met de zon-realiteit. Op basis daarvan wordt de prognose voor de verdere uren bijgesteld. Dit is 100% lokaal gemeten. Dit werkt zeer tevredenstellend.
Maar ik begrijp het punt niet om heel ingewikkeld te gaan doen voor af en toe een paar centen winst en af en toe een paar centen verlies terwijl je met eenvoudig PV laden altijd winst hebt
PV laden is (bijna) altijd voordeliger. Maar als je laadt bij lage net-tarieven is het nét iets meer voordelig dan bij hoge(re) net-tarieven.

Veel mensen hebben me er al op gewezen dat er activiteiten zijn waar je met minder moeite meer geld kunt verdienen, maar ik vind het nu eenmaal leuk.

• MJ de Bruijn
Heronimo schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:33:
Het verschil is dat hij met het relais open nog steeds een 50Hz signaal meet op de ACin. En ik heb het idee dat hij dan telkens weer probeert de ACout frequentie te synchroniseren met het net en dat dit de zaagtand frequentie oplevert.
Als een frequentie steeds op 51 Hz blijft zullen klokken etc. uit de pas gaan lopen.
Daarom verwacht ik dat het systeem tussen 49 HZ en 51 HZ gaat schommelen om het gemiddelde op 50 Hz te houden. Dan is het juist zoals bedoeld. Kan dit zijn wat je waarneemt?
Let wel, dit is puur theoretisch, ik heb geen idee wat de achtergrond is.

• IvoB2
MJ de Bruijn schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 17:00:
[...]

Ik bedoel laden van PV. Alles wat je laadt aan PV gaat niet net net in en dan mis je dus opbrengst.
Lees mijn tekst nog eens met dit in gedachten. :)
Ha, nu ben ik mee.
Nederlandse salderingssituatie dus daarom dat ik niet meteen mee was.
Hier in Vlaanderen werkt dat niet gezien je bij laden van het net meer kosten en accijnzen betaalt bovenop de naakte energieprijs en bij terugleveren die kosten niet kan wegstrepen.
De uren dat je de kost van de geladen stroom kan terugwinnen door de vergoeding met op het net te zetten zijn uiterst zeldzaam. Reken je de verliezen mee en het verhoogde capaciteitstarief (laden op korte tijd om van de goedkope prijzen gebruik te maken verhoogt het benodigde vermogen en doet de netkost stijgen) is het sop de kool niet meer waard.
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb dat ook vastgesteld en daarom mijn eigen systeem gebouwd. Daar vergelijk ik continu de zon-prognose met de zon-realiteit. Op basis daarvan wordt de prognose voor de verdere uren bijgesteld. Dit is 100% lokaal gemeten. Dit werkt zeer tevredenstellend.
Dat doet Victron ook, voortdurend bijstellen.
Maar dat de prognose op het einde van de dag min of meer correct is daar heb je uiteraard weinig aan wanneer je dan PV gemist hebt. Wat voorbij is kan een prognose niet meer goedmaken.

Soit, blijkbaar een systeem dat in Nederland wel werkt zolang de saldering nog van kracht is maar hier is dat al verleden tijd.
Veel mensen hebben me er al op gewezen dat er activiteiten zijn waar je met minder moeite meer geld kunt verdienen, maar ik vind het nu eenmaal leuk.
Ander uitgangspunt dus.
Net zoals investeren in een thuisaccu. Is leuk maar in se krijg je de investeringskost nooit terugverdiend voor het einde van de leeftijd van de accu. In mijn geval zou het meer dan 30 jaar duren voor ik de investeringskost zonder subsidies eruit zou halen. :)
Laden bij lage nettarieven is in theorie uiteraard voordeliger dan laden bij hoge nettarieven.
Maar bij mijn verbruikerstarief is dat niet het geval. Ik heb dit jaar nog maar 75 kWh van het net moeten bijladen omdat de accu onvoldoende opslag had om de dag rond te komen op basis van PV. En die afnamekost weegt niet op tegen de hogere kosten van een dynamisch contract. Die kosten krijg ik er al helemaal niet uit en dat vind ik niet meer zo leuk. :)
Wanneer ik ooit op eigen kosten een BEV zou moeten gaan laden (van het net) zal de situatie uiteraard ook veranderen en zal dynamisch laden (eventueel op een SAP) wel voordeliger zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 30-05-2024 17:28 ]

• Heronimo
MJ de Bruijn schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 17:03:
[...]

Als een frequentie steeds op 51 Hz blijft zullen klokken etc. uit de pas gaan lopen.
Daarom verwacht ik dat het systeem tussen 49 HZ en 51 HZ gaat schommelen om het gemiddelde op 50 Hz te houden. Dan is het juist zoals bedoeld. Kan dit zijn wat je waarneemt?
Let wel, dit is puur theoretisch, ik heb geen idee wat de achtergrond is.
Nee, want toen ik vervolgens de spanning van de ACin haalde ging hij gewoon netjes naar 50Hz en laden vanuit de omvormer aan de ACout. Dus het interne relais lijkt niet helemaal geschikt om mee te schakelen als je daarna frequency shifting wil gebruiken.

• MJ de Bruijn
Heronimo schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 17:25:
Nee, want toen ik vervolgens de spanning van de ACin haalde ging hij gewoon netjes naar 50Hz en laden vanuit de omvormer aan de ACout. Dus het interne relais lijkt niet helemaal geschikt om mee te schakelen als je daarna frequency shifting wil gebruiken.
Interessant om te horen.
Ik was toch al niet happy met de frequency-shifting methode, daarom heb ik mijn eigen methode gemaakt om de productie van de omvormer te beperken indien de batterij volraakt (bij off-grid bijvoorbeeld).

Zie:

[ Voor 5% gewijzigd door MJ de Bruijn op 30-05-2024 17:33 ]

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Kan het volgende?

Misschien een beetje een dirty oplossing, maar momenteel heb ik even weinig keus:
Ik heb tussen de batterij en mn Quattro’s ongeveer 1.0-1.2V verlies bij zware belasting. Dit wil ik naar beneden brengen, maar daar is nogal wat extra bekabeling voor nodig. Dus ik moet even een tussenoplossing vinden.
Doordat mn voltage bij de omvormer dus lager is dan bij de batterij schakelt de cutoff te vroeg in.

Is het veilig (niet gewenst) om de cutoff een volt lager in te stellen om dit verlies te compenseren (dus 45V ipv 46V) en om een dump op het net door te kunnen laten gaan ipv steeds stil te vallen?
Of is er een betere oplossing? SVS is forced off, ik dacht dat dit misschien ook een oplossing had kunnen zijn.

• nimmer99
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-11 08:42
g1n0 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 00:49:
Kan het volgende?

Misschien een beetje een dirty oplossing, maar momenteel heb ik even weinig keus:
Ik heb tussen de batterij en mn Quattro’s ongeveer 1.0-1.2V verlies bij zware belasting. Dit wil ik naar beneden brengen, maar daar is nogal wat extra bekabeling voor nodig. Dus ik moet even een tussenoplossing vinden.
Doordat mn voltage bij de omvormer dus lager is dan bij de batterij schakelt de cutoff te vroeg in.

Is het veilig (niet gewenst) om de cutoff een volt lager in te stellen om dit verlies te compenseren (dus 45V ipv 46V) en om een dump op het net door te kunnen laten gaan ipv steeds stil te vallen?
Of is er een betere oplossing? SVS is forced off, ik dacht dat dit misschien ook een oplossing had kunnen zijn.
Volgens mij heeft de quattro ook een Voltage Sense aansluiting. Daarmee kan de quattro meten wat de echte spanning bij de accu is. Het klinkt alsof dat precies is wat je nodig hebt?

Zie ook: https://www.victronenergy...xx)-EN-NL-FR-DE-ES-SE.pdf
Aansluiting E (en dan de meest rechtse connector).

[ Voor 8% gewijzigd door nimmer99 op 04-06-2024 08:27 ]

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:34
g1n0 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 00:49:
Kan het volgende?

Kan je doen, verder is de manier van @nimmer99 wel het beste :).

Persoonlijk zou ik het gewoon op 46V laten staan, bij een cell voltage van 2.9V (47/16) is deze vrijwel leeg...

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• g1n0
  • Niet online
nimmer99 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:18:
[...]

Volgens mij heeft de quattro ook een Voltage Sense aansluiting. Daarmee kan de quattro meten wat de echte spanning bij de accu is. Het klinkt alsof dat precies is wat je nodig hebt?
Dat is inderdaad precies wat ik nodig heb! Thanks!

• antoine sellies
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-05 14:01
goeden avond ,

iki ben bezig om een dynamic ess te maken
3x multi 2 5000
ik heb ook zonnepanelen 3 fase solar edge
hoe en welk schema zouden jullie handteren
en krijg ik ook mn pv zichtbaar in victron?

bvd

• RikHa
  • Laatst online: 01-11 21:48
antoine sellies schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:35:
goeden avond ,

iki ben bezig om een dynamic ess te maken
3x multi 2 5000
ik heb ook zonnepanelen 3 fase solar edge
hoe en welk schema zouden jullie handteren
en krijg ik ook mn pv zichtbaar in victron?

bvd
Hangt er een beetje vanaf hoeveel PV het is. Max vermogen SE en hoeveel Wp panelen? En ja er is een SE integratie in mogelijk in Victron: https://www.victronenergy.com/live/venus-os:gx_solaredge

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

• antoine sellies
11.3 kwp dat zijn 2 driefase omvormers sek5 en sek4
en nog een 1 fase omvormer

• RikHa
antoine sellies schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:45:
11.3 kwp dat zijn 2 driefase omvormers sek5 en sek4
en nog een 1 fase omvormer
Als die enkel fase omvormer niet meer is dan 2 kW dan kan het. Je hebt 5 + 4 max van de 3 fase omvormers, dat is 3 kW per fase. Blijft er per fase nog 2 kW over binnen de 1:1 regel.

• antoine sellies
RikHa schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:53:
[...]

Als die enkel fase omvormer niet meer is dan 2 kW dan kan het. Je hebt 5 + 4 max van de 3 fase omvormers, dat is 3 kW per fase. Blijft er per fase nog 2 kW over binnen de 1:1 regel.
Ja die is seh 3000
Dus wel iets meer

• antoine sellies
antoine sellies schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 22:09:
[...]

Ja die is seh 3000
Dus wel iets meer
Heb je toevallig ook een schema
Hoe je dit zou aansluiten in deze situatie
BVD

• RikHa
antoine sellies schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 22:12:
[...]

Heb je toevallig ook een schema
Hoe je dit zou aansluiten in deze situatie
BVD
Dat kan ik je zo wel vertellen; de 3 fase omvormers op AC out en de 1 fase op AC in.
Check de Victron documentatie voor ESS.

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:40
RikHa schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:53:
[...]

Moet de accu ook niet groot genoeg zijn om het op de AC out te zetten? Dacht dat daar ook een (vuist)regel voor was.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• RikHa
Impossibl3 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 23:33:
[...]

Moet de accu ook niet groot genoeg zijn om het op de AC out te zetten? Dacht dat daar ook een (vuist)regel voor was.
Ja dat klopt, uit https://www.victronenergy...#minimum_battery_capacity blijkt dat er bij 9 kWp 600 Ah beschikbaar moet zijn. Immers (9 /1,5)*100=600. En dat is bij een 51,2V (16s) configuratie 30,7 kWh. Maar als je de regel zo uitlegt: (9/1,5)*4,8=28,8 kWh dan keurt men dat bij Victron vast ook wel goed.

[ Voor 9% gewijzigd door RikHa op 05-06-2024 03:14 ]

• antoine sellies
RikHa schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 03:04:
[...]

Ja dat klopt, uit https://www.victronenergy...#minimum_battery_capacity blijkt dat er bij 9 kWp 600 Ah beschikbaar moet zijn. Immers (9 /1,5)*100=600. En dat is bij een 51,2V (16s) configuratie 30,7 kWh. Maar als je de regel zo uitlegt: (9/1,5)*4,8=28,8 kWh dan keurt men dat bij Victron vast ook wel goed.
Goedemorgen
Ik ga er 45 kw accu s achter zetten dus ruim voldoende ,
Dus goed begrijpend zet ik m’n beide 3 fase omvormers op de A-C out 1
En de rest dus m’n woning en de 1 fase omvormer op de A-C in
Dan ziet dus de victron de omvormers via ac out ?

BVD

Klopt dit ?

• RikHa
antoine sellies schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 05:24:
[...]

Goedemorgen
Ik ga er 45 kw accu s achter zetten dus ruim voldoende ,
Dus goed begrijpend zet ik m’n beide 3 fase omvormers op de A-C out 1
En de rest dus m’n woning en de 1 fase omvormer op de A-C in
Dan ziet dus de victron de omvormers via ac out ?

BVD

Klopt dit ?
Nou, als je ook stroom wil hebben bij uitval van het net dan kun je het huis ook beter op AC out zetten. Wat je met die laatste zin bedoeld begrijp ik niet.

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-11 12:33
Meer mensen hier met een alarmmelding in het systeem?
Dynamic ESS error code: No matching schedule available
Ik zie deze heel soms wel eens voorbij komen, maar die verdwijnt over het algemeen binnen een paar uur. Nu een dag verder en hij zit er nog steeds in en ik zie geen planning qua DESS.
Geen idee of ik een hercalculatie kan forceren ofzo?

Hmz, ook na firmware update van de Cerbo (3.32) en bijbehorende herstart helaas nog steeds het alarm actief.

[ Voor 21% gewijzigd door Niek_ op 08-06-2024 08:04 ]

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:30

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Entsoe had geen prijzen tot middernacht. Zal wel ergens aan de backend een herstart nodig zijn..

• Erik_Rave
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 27-10 08:42
Niek_ schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 07:52:
Meer mensen hier met een alarmmelding in het systeem?
Dynamic ESS error code: No matching schedule available
Ik zie deze heel soms wel eens voorbij komen, maar die verdwijnt over het algemeen binnen een paar uur. Nu een dag verder en hij zit er nog steeds in en ik zie geen planning qua DESS.
Geen idee of ik een hercalculatie kan forceren ofzo?

Hmz, ook na firmware update van de Cerbo (3.32) en bijbehorende herstart helaas nog steeds het alarm actief.
Hier ook het geval

• Niek_
prein2 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 08:09:
Entsoe had geen prijzen tot middernacht. Zal wel ergens aan de backend een herstart nodig zijn..
Je zou toch verwachten dat DESS het dan minimaal elk uur weer even opnieuw probeert en/of dat er naast Entsoe nog een alternatieve bron ingericht is.

• JohanBakkker
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-09 12:11
Hier hetzelfde probleem. Herstart van de Cerbo, firmware geüpgraded, herstart. Nog steeds in alarm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cLDnEr5RVqZNxoPKnr9QTTXvhx0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yaWgIdKWx38XqEkfAUaZGnkz.png?f=fotoalbum_large

• nimmer99
Als je onderwater kijkt naar de request van VRM zie je deze voorbij komen sinds gisteravond:
{
"showGlobalMessage": false,
"globalMessageType": "info",
"__globalMessageTypePossibleValues": "info (blue) or alert (red)",
"globalMessage": "One of our databases is experiencing unexpected issues. We are working on it."
}

Als je zelf een directe call doet naar de DESS API dan krijg je dit terug:
{"detail":"Could not create a feasible schedule"}

Denk dat er ergens mensen van Victron heel hard bezig zijn om een database weer in de lucht te krijgen sinds gisteravond.

[ Voor 3% gewijzigd door nimmer99 op 08-06-2024 10:38 ]

• Niek_
Wel jammer dat de Cerbo blijkbaar voor DESS afhankelijk is van servers van Victron. Zou dat enkel voor prijsdata zijn? Idealiter haalt hij zelf rechtstreeks bij Entsoe de data op wat mij betreft.

• nimmer99
Niek_ schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 11:49:
Wel jammer dat de Cerbo blijkbaar voor DESS afhankelijk is van servers van Victron. Zou dat enkel voor prijsdata zijn? Idealiter haalt hij zelf rechtstreeks bij Entsoe de data op wat mij betreft.
De Cerbo krijgt zijn data vanuit een API bij victron. SoC planning, Zonnepanelen voorspelling, grid uurprijs, PV inverter reductie waarden, etc.

(Als je trouwens de NodeRed versie gebruikt dan zie je dat ie een call doet naar een API om dat allemaal op te halen.)

• wroosmalen
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 24-10 08:37
Werkt het alweer bij iemand? Bij mij niet, duurt lang...

• workzone
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 00:17
Hier werkt het nog niet, heb vandaag de sturing maar handmatig gedaan.

MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & L/W WP | Tubbergen

• g1n0
  • Niet online
Ik gok dat dit een maandagochtend “ow sh*t” gaat worden voor die techneuten daar :)
Heb niet het idee dat Victron het momenteel doorheeft aangezien ze normaal wel iets van een voortgang bekend maken.

• prein2

prein2

Ik heb wel een plan voor morgen in vrm staan.
Ook op victron community is er eea te vinden. Ze zeggen dat 't is opgelost.

Hij doet vandaag wel het goede hij mij, maar de grafiek in vrm laat niks zien..

[ Voor 3% gewijzigd door prein2 op 08-06-2024 21:02 ]

• Niek_
Iemand hier ervaring met het terugwinnen van de in warmte omgezette energie door bijvoorbeeld een ventilatiewarmtepompboiler?
Zou die vanuit de Multiplus kunnen laten schakelen indien nodig.

De omvormers brengen aardig wat warmte de ruimte in als ze lekker aan de slag zijn. Zowel de omvormers als de LFP accu’s hebben een ideale werktemperatuur. In de winter red ik het met een raampje open, maar richting de zomer verwacht ik actiever met de temperatuur aan de slag te moeten. Airco ophangen kan, maar voelt een beetje dubbel. Ben benieuwd!

• nimmer99
Niek_ schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 10:56:
Iemand hier ervaring met het terugwinnen van de in warmte omgezette energie door bijvoorbeeld een ventilatiewarmtepompboiler?
...
Ik zit met dezelfde vraag. Hier overweeg ik om plafondkoeling te maken in de technische ruimte waar de omvormers hangen. We hebben een grondwarmtepomp, dus we kunnen 'gratis' koelen. In de rest van het huis werkt dat koelen prima. Dus je zou verwachten dat het in een technische ruimte ook wel werkt. Maar, misschien wordt dan de rest van het huis te warm/koud omdat de warmtepomp in de war raakt van dat extra warme koelwater wat terugkomt uit de technische ruimte. En ik ben nog opzoek naar een systeem om de buizen op het plafond te schroeven. De systemen die ik kan vinden moeten daarna gestuct worden (en dat heb ik liever niet, meer gedoe en werk).

• Karmusch
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:10
nimmer99 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 12:41:
[...]

Ik zit met dezelfde vraag. Hier overweeg ik om plafondkoeling te maken in de technische ruimte waar de omvormers hangen. We hebben een grondwarmtepomp, dus we kunnen 'gratis' koelen. In de rest van het huis werkt dat koelen prima. Dus je zou verwachten dat het in een technische ruimte ook wel werkt. Maar, misschien wordt dan de rest van het huis te warm/koud omdat de warmtepomp in de war raakt van dat extra warme koelwater wat terugkomt uit de technische ruimte. En ik ben nog opzoek naar een systeem om de buizen op het plafond te schroeven. De systemen die ik kan vinden moeten daarna gestuct worden (en dat heb ik liever niet, meer gedoe en werk).
Wellicht is vrije koeling ook een optie, mechanische ventilatie aan- en afvoer is vaak makkelijker te regelen en ietwat goedkoper aan te leggen en in gebruik. Situatie afhankelijk natuurlijk wat de beste optie is.

• Karmusch
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:10
verkeerde topic :)

[ Voor 99% gewijzigd door Karmusch op 15-06-2024 14:11 ]

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Nu online
nimmer99 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 12:41:
[...]

Bijvoorbeeld Technea levert kant en klare panelen. Maar gezien de kosten en het geleverde vermogen is een kleine FCU (fancoil unit) op water al snel interessanter. Is een vrij uitgebreid topic van.

En die WP raakt echt niet in de war van wat warmer bijgemengd retourwater.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-10 11:51
@Niek_

Wij hebben hier een constructie gemaakt in combinatie met een Itho cve afzuigventilator.

Onderkant multiplus 2x fan 140mm deze blaast lucht erin

Bovenkant multiplus 2x fan 140mm deze zuigt de lucht er uit.
Deze ventilatoren worden pwm gestuurd op temperatuur.

Itho cve box draait 24/7 op stand 1 (laag)
Zodra de gemeten temperatuur te hoog word in de spirobuis gaat deze box naar stand 3(hoog)
Dit word geschakeld met de temperatuurregeling van de cerbo met het relais contact.

Alles draait hier 24/7 op circa 3800w per multiplus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uyFy-JXzPnnX5dwwm_Mr_64ROYc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Xw7h2BiBQZnH58zjFQ5JZ6V.jpg?f=fotoalbum_large

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

• wroosmalen
Sinds een weekje nu dess draaien met een pv omvormer op ac out en net op ac in met een Pylontech accu. Nu was ik in de veronderstelling dat het systeem wanneer ik zou moeten betalen voor teruglevering en de accu vol zat de omvormer uit zou schakelen dmv frequency shifting (wat mijn solis mini 4g zouden moeten ondersteunen). Maar nu blijkt dat niet te gebeuren en levert het systeem gewoon terug aan het net.
Begrijp ik dit goed? Is er een instelling die ik fout kan hebben staan?

• g1n0
  • Niet online
wroosmalen schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 22:31:
Sinds een weekje nu dess draaien met een pv omvormer op ac out en net op ac in met een Pylontech accu. Nu was ik in de veronderstelling dat het systeem wanneer ik zou moeten betalen voor teruglevering en de accu vol zat de omvormer uit zou schakelen dmv frequency shifting (wat mijn solis mini 4g zouden moeten ondersteunen). Maar nu blijkt dat niet te gebeuren en levert het systeem gewoon terug aan het net.
Dat doet ie ook, maar waarschijnlijk doel je op vammiddag, de stroomprijs was inderdaad negatief, maar met belastingen erbij niet meer

Edit: niet gelezen dat ie op ACin stond

[ Voor 3% gewijzigd door g1n0 op 16-06-2024 01:22 ]

• RikHa
Dat kan ook niet. Intern is ACin met ACout verbonden. Als er spanning op ACin staat althans. Dat betekent dat de omvormers alleen maar de netfrequentie kunnen volgen, immers ze zijn niet sterk genoeg om het volledige openbare net mee omhoog in frequentie te nemen. Dat zal de de Victron dus alleen doen als er geen net op ACin beschikbaar is.

• Niek_
zonnepaneelxl schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 19:45:
@Niek_

Wij hebben hier een constructie gemaakt in combinatie met een Itho cve afzuigventilator.

Onderkant multiplus 2x fan 140mm deze blaast lucht erin

Bovenkant multiplus 2x fan 140mm deze zuigt de lucht er uit.
Deze ventilatoren worden pwm gestuurd op temperatuur.

Itho cve box draait 24/7 op stand 1 (laag)
Zodra de gemeten temperatuur te hoog word in de spirobuis gaat deze box naar stand 3(hoog)
Dit word geschakeld met de temperatuurregeling van de cerbo met het relais contact.

Alles draait hier 24/7 op circa 3800w per multiplus.

[Afbeelding]
Dat ziet er strak uit hoor. Prima manier om de warmte kwijt te raken. Ergens wel zonde van deze energie natuurlijk. Heb je het terugwinnen overwogen?

• wroosmalen
g1n0 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 22:53:
[...]

Dat doet ie ook, maar waarschijnlijk doel je op vammiddag, de stroomprijs was inderdaad negatief, maar met belastingen erbij niet meer

Edit: niet gelezen dat ie op ACin stond
Tja, foutje gemaakt om bij Frank te gaan, die interpreteren de teruglevering prijs toch net iets anders.. Snel weg.

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:21
Niek_ schreef op zondag 16 juni 2024 @ 01:04:
[...]

Dat ziet er strak uit hoor. Prima manier om de warmte kwijt te raken. Ergens wel zonde van deze energie natuurlijk. Heb je het terugwinnen overwogen?
Niek, ik snap dat je wilt terugwinnen. Heb je een idee bij de kWh? Als je 365m3 gas wil besparen met een warmtepomp boiler dan spreek je over 3650kWh die je als warmte inbrengt, dus ook die je als koude lucht in de ruimte brengt, dus zo’n 10 kWh/dag. Als een WO voor jou nu al kostendekkend is, dan is dat een leuke gratis koeling, afgezet tegen het stroomverbruik van die Itho box. Maar… afhankelijk van de plek in huis moet je nadenken over de winter. Geen pv opbrengst, wel 10kWh aan koude lucht. Als hij in je schuur staat is de omgevingslucht mss te koud voor een wp-boiler

• MJ de Bruijn
... Maar nu blijkt dat niet te gebeuren en levert het systeem gewoon terug aan het net.
Frequency shifting is een (nood)oplossing om de productie te minderen bij grid uitval. Zoals hiervoor ook al geschreven, dat kan nooit zolang grid nog actief is.
Voorbeeld: SolarEdge heeft een methode waarbij de omvormer op afstand wordt uitgeschakeld bij 'negatieve' prijzen. De grenswaarde is instelbaar.
Wellicht heeft jouw product ook zo'n optie.
Anders moet je zelf gaan knutselen. Zowel een programma (in de Cerbo) dat bij negatieve prijzen 'iets' doet als een fysieke schakel-methode om de omvormer uit te schakelen.

Ik vond dit:
tcw82 in "[PV] Solis omvormer op afstand uitschakelen"

[ Voor 5% gewijzigd door MJ de Bruijn op 16-06-2024 10:26 ]

• IvoB2
tonwes99 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 10:10:
[...]

Niek, ik snap dat je wilt terugwinnen. Heb je een idee bij de kWh? Als je 365m3 gas wil besparen met een warmtepomp boiler dan spreek je over 3650kWh die je als warmte inbrengt, dus ook die je als koude lucht in de ruimte brengt, dus zo’n 10 kWh/dag. Als een WO voor jou nu al kostendekkend is, dan is dat een leuke gratis koeling, afgezet tegen het stroomverbruik van die Itho box. Maar… afhankelijk van de plek in huis moet je nadenken over de winter. Geen pv opbrengst, wel 10kWh aan koude lucht. Als hij in je schuur staat is de omgevingslucht mss te koud voor een wp-boiler
Ik verwarm mijn SWW al meer dan tien jaar met een warmtepomp die de lucht rechtstreeks uit de buitenlucht haalt en ook daar afvoert.
En die werkt, ook in de winter, niet met een COP van 1 maar minstens met een COP van 2.
Tussen eind oktober en begin maart welliswaar minder opbrengst PV dan tijdens de rest van het jaar maar "geen" is hier (centraal Vlaanderen dus niet ergens in de outback van Australië noch midden Afrika) een hoogst uitzonderlijke zeldzaamheid.

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06:26
Een Victron installatie kan wel het uitgangsvermogen regelen terwijl er netspanning op de AC-in staat, maar dat moet dan via Modbus of de netwerkaansluiting.
Ik weet niet in hoeverre de Solis omvormers een netwerkaansluiting hebben en je daar het uitgangsvermogen kan instellen. Maar in ieder geval SolarEdge of Fronius kunnen op deze manier continue op hun uitgangsvermogen gestuurd worden zodat je alleen je eigen verbruik opwekt (zero-export PV).

Bijbehorende documentatie:
Fronius
SolarEdge (Maar dit heeft zoals je ziet meer voeten in de aarde...)

Wellicht dat dit een startpunt kan zijn om iets soortgelijks op jouw Solis installatie te realiseren.

• Niek_
tonwes99 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 10:10:
[...]

We draaien hier al volledig op een warmtepomp voor verwarming en SWW. Accu + omvormers staan in de goed geïsoleerde schuur (zelfde isolatie als woning). Het mag daar prima het hele jaar 10-15 graden zijn, nu hangt het rond de 20 graden met op warmere dagen al uitschieters naar 25+. Accu temperatuur loopt hoger op. Ik wil die temperatuur naar beneden krijgen en als ik dan toch iets ga installeren dan pas ik bij voorkeur iets doe dat ook nog wat oplevert. Airco kan, maar levert niks op.

• IvoB2
Hier staat de accu in de technische ruimte in de woning en dit zonder extra koeling noch afzuiging.
De ruimtetemp. zit in de winter rond de 16°C en nu rond de 20°C.
De temp. van de accu schommelt tussen de 14 en 22°C (op dit ogenblik 21°C).
Met een accutemp. van rond de 25°C is ook niets mis.

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 16-06-2024 17:55 ]

• Niek_
IvoB2 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 17:54:
Hier staat de accu in de technische ruimte in de woning en dit zonder extra koeling noch afzuiging.
De ruimtetemp. zit in de winter rond de 16°C en nu rond de 20°C.
De temp. van de accu schommelt tussen de 14 en 22°C (op dit ogenblik 21°C).
Met een accutemp. van rond de 25°C is ook niets mis.
Hij is nu 28 graden terwijl hij sinds 14:15 op 100% zit. Moet nog even nagaan of ik ook de temperatuurhistorie kan raadplegen, dan wat meer info ook over temperatuur tijdens laden/ontladen.

Voor zover ik uit de handleiding van de US5000 haal is de aanbevolen bedrijfstemperatuur tussen de 10 en 40 graden. Ik doe dan zelf de aanname dat het ideale punt rond de 25 graden zit :)

Gevonden, moet alleen nog even kijken wat het interval is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w8mcfdI12isZN70UXpAHbs0juZo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DSZS7d0KpNHG6v5fvM6ReRvq.jpg?f=fotoalbum_large

Toch ook al een paar keer onderweg naar de 40 terwijl we nog niet echt langere periodes van hogere temperaturen hebben gehad.

[ Voor 39% gewijzigd door Niek_ op 17-06-2024 19:22 ]

• IvoB2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/98_VWiIWhqnCaPsQbdd8ZPpMcTo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bjBLpopGC3xaIdbf1wWwBMiY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-nJATI38avu8GUbQn1QdBMIqb4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h39KVz1XSXiLFoBPL4RGB2KL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door IvoB2 op 17-06-2024 19:52 ]

• Jeroennus
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 30-10 16:14
Hallo,

Ik ben een complete newbie maar denk redelijk goed ingelezen te zijn en wil even iets checken.

Klopt mijn aanname dat als ik de Multiplus 2 enkel voor ESS (laden/ontladen) wil gebruiken ik enkel gebruik maak van de AC IN? Ik heb een aparte Solar Edge PV ernaast hangen maar die laat ik ongemoeid.

Groet,

Jeroen

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:40
Jeroennus schreef op maandag 17 juni 2024 @ 22:44:
Hallo,

Ik ben een complete newbie maar denk redelijk goed ingelezen te zijn en wil even iets checken.

Klopt mijn aanname dat als ik de Multiplus 2 enkel voor ESS (laden/ontladen) wil gebruiken ik enkel gebruik maak van de AC IN? Ik heb een aparte Solar Edge PV ernaast hangen maar die laat ik ongemoeid.

Groet, Jeroen
Ja, dat heb je goed gezien!

AC IN is voldoende om ESS te kunnen doen, dus laden en ontladen.

AC OUT (1 en/of 2) hoef je niet te gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Pim57 op 17-06-2024 23:05 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• Jeroennus
Top, Dankjewel Pim!

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 31-10 10:33
Verliezen in de omvormers en batterijen moeten we verwerken in de Dynamisce ESS van een Victron systeem. Ik heb begrepen dat de round trip efficiency (RTE) ongeveer 20% bedraagt. Deze percentage zou eigenlijk verwerkt worden in de sell price formule van deze DESS. Echter is er ook al een efficiency factor van 0.9 aanwezig. Deze parameter is aanwezig in dbus service com.victronenergy.settings, path Settings/DynamicEss/SystemEfficiency.

Als je een verkeerde formule toepas, ben je misschien een dief uit eigen portemonee.

Moet ik 20% verlagen tot 0.2*0.9 = 0,18 en deze toevoegen op sell price zoals voor Tibber: (p + 0,0175 + 0.1088) * 1.21 * (1 + 0,18)? Of is mijn bevinding fout?

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

• IvoB2
Ik hoop voor jou dat de RTE dan toch 80% bedraagt en de verliezen 20%?

• Jeroennus
Ok niet helemaal gerelateerd maar voor mijn Victron systeem wil ik graag Pylontechs US5000C gaan aanschaffen.

Nu zie ik dat deze aanzienlijk goedkoper door AliExpress wordt aangeboden. Zijn dit exact dezelfde als in .nl wordt aangeboden (voor aanzienlijk meer).

Is er iets op tegen om deze via Ali te bestellen?

Ik zie het al ;) worden niet naar NL verstuurd.

[ Voor 11% gewijzigd door Jeroennus op 18-06-2024 21:59 ]

• Heronimo
Eriko schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 08:28:
Verliezen in de omvormers en batterijen moeten we verwerken in de Dynamisce ESS van een Victron systeem. Ik heb begrepen dat de round trip efficiency (RTE) ongeveer 20% bedraagt. Deze percentage zou eigenlijk verwerkt worden in de sell price formule van deze DESS. Echter is er ook al een efficiency factor van 0.9 aanwezig. Deze parameter is aanwezig in dbus service com.victronenergy.settings, path Settings/DynamicEss/SystemEfficiency.

Als je een verkeerde formule toepas, ben je misschien een dief uit eigen portemonee.

Moet ik 20% verlagen tot 0.2*0.9 = 0,18 en deze toevoegen op sell price zoals voor Tibber: (p + 0,0175 + 0.1088) * 1.21 * (1 + 0,18)? Of is mijn bevinding fout?
Je kan toch gewoon met NodeRed of MQTT naar het genoemde pad 0.8 wegschrijven? Ik ga uit van 81% hier en schrijf gewoon die waarde weg naar dat pad en dan pakt DESS dat gewoon netjes op zonder dat je hoeft te gaan rommelen met de prijs formules.

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 31-10 10:33
In dit geval zien 2 lijnen (buy en sell) in VRM portal er hetzelfde uit voor Tibber.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q0_eP2zKxy5snMTloEA2GiiN2Vc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eQYif4jQihQGLDCHyPaPrU4Y.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie geen nut om 0.81 te schrijven ipv 0.8. Het is zo klein verschil.

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

• BuysB
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02-11 08:13
In mijn systeem overzicht zie ik een verbruik wat gekoppeld lijkt aan PV opbrengst. Ik vermoed dat het laden van de accu gezien wordt als verbruik (werkelijk verbruik is er namelijk nauwelijks). Klopt dit ?

Het gevolg hiervan is dat DESS niet functioneert.

Mogelijk dat dit te maken heeft met mijn Enphase PV, deze voorziet Venus OS middels de mrManuel intergratie van informatie.

Herkend iemand dit en is daar een simpele oplossing voor ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NOVLTxtAWp25_P1gUqj0uKjxon4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nzKLwvRX3zj4egUxG7xCmvrS.png?f=fotoalbum_large

• IvoB2
Ik weet niet wat je precies wil zeggen ùaar de tab "verbruik" geeft het totaal kWh verbruik van al je AC verbruikers weer en niet het verbruik van PV noch accu.
In jouw voorbeeld hebben al je toestellen sinds middernacht tezamen dus 2,4 kWh verbruikt,tussen 09:00 en 10:00 uur 980 Wh, had je daarvoor 100 Wh* van het grid nodig en heeft PV niets teruggeleverd aan het grid.
*bij benadering want het betreft een afronding.

• BuysB
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NRQOAk-u96OyE64IENlpzaEowSg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZMG2wE5SchvDMy6GGKYqJ8H8.png?f=fotoalbum_large

Plaatje van gister, het laden van de accu wordt blijkbaar gezien als verbruik. Het lijkt erop dat DESS hierop zijn strategie baseert.

[ Voor 13% gewijzigd door BuysB op 19-06-2024 09:47 ]

• IvoB2
En heb je gisteren dan 19,6 kWh opgewekt en 19.0 kWh verbruikt?

Vandaag heb ik tot op dit uur toevallig ook evenveel opgewekt dan verbruikt.
Maar dat is louter toeval en zal in de loop van de dag wijzigen (en was gisteren ook totaal anders op het einde van de dag).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TFp3E2y_CIl65_A4ZrR16lPh1pM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jBQ8uD84Z5F3xSiyb0nc3loi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rf7nDMQYzeZZ6r3pw2n8ru64i_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zRLj7Y0EMQY6ELnSopf8Gs7T.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHxTJ62iymh1IuMbfvv3K6c_zpM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4wPvgCXylEGOo6iclDwTy4Eq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ppHD2lhomVbZZhHfOls228S6JW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ktwVkDeytmwkPFu5G82aqrGY.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_HGSh5afkJzXNxDLWKMp5KQnv-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lwp0Ux21bHpVukfH9sqZnFKd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 88% gewijzigd door IvoB2 op 19-06-2024 10:00 ]

• BuysB
Ik heb gister helemaal niets verbruikt alleen maar terug geleverd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JAfAcVLmbSL2378dg8wMR1Drr-M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KHIE26dKdrE2sicIaIqI1xpY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door BuysB op 19-06-2024 09:52 ]

• IvoB2
Hoeveel je gisteren verbruikt heb kan ik uit bovenstaande grafiek niet afleiden.
Deze toont alleen dat je 6,1 kWh hebt teruggeleverd aan het net en 0,2 kWh van het net hebt afgenomen.
Niet je direct PV verbruik noch verbruik uit accu.
Maar de 6,1 kWh teruglevering die HW je toont komt al niet overeen met de 3,8 kWh die de VRM je toont.
Dat zou op een 100 Wh na gelijk moeten zijn.
Wat zegt VRM in detail over de bron van je verbruik?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmMf6Mt1ZiAs674bQPfzC8xgGxs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/saCiOEA8KlWqkr5b19406KyT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door IvoB2 op 19-06-2024 10:07 ]

• BuysB
Dat is dus ook wat ik constateer, er gaat iets fout maar wat ?

• IvoB2
Zit er een energiemeter op je Victron?
Gaat het sinds gisteren plots fout of was dit altijd al zo?
Wat toont VRM in detail als bron van je totaalverbruik?
Een woning die helemaal niets verbruikt lijkt me al niet normaal.
Zelfs bij afwezigheid heb je sluipverbruik van bv. koelkast, diepvries,... en eigen verbruik van de installatie.

[ Voor 36% gewijzigd door IvoB2 op 19-06-2024 10:15 ]

• BuysB
Toegepaste energiemeter is ET112

Ik heb 2 pylontech accus van 10kWh totaal waarmee ik het netverbruik minimaliseer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kij8exxfWewGNknqpLTlq_FIt5w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CPa05fK7QAZHLqKqaF4U5aSH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door BuysB op 19-06-2024 10:21 ]

• prein2

prein2

@BuysB de bron van deze data is dit overzicht. klopt dat wel?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mtF0o45HNAy1UwP14sTLRmHSLD4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/281yv2Lp0M3h1jvT66gpHVVg.png?f=user_large

• IvoB2
BuysB schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:20:
Toegepaste energiemeter is ET112

Ik heb 2 pylontech accus van 10kWh totaal waarmee ik het netverbruik minimaliseer

[Afbeelding]
Je VRM toont dan ook maar een afgerond netverbruik van 100 Wh.
In de detailgrafiek zie je het netverbruik tot op twee decimalen.
Het totale "verbruik" getoont in de VRM gaat NIET over je netverbruik maar over je totale verbruik van al je verbruikers => de som van het verbruik van het net + verbruik uit accu + direct verbruik van PV.
Je toont hierboven niet de bronnen van verbruik maar deze van de teruglevering.
Daaruit valt al af te leiden dat je direct verbruik van PV 15,74 kWh was (zou in de andere detailgrafiek dus gelijk moeten zijn aan de waarde "van zon". Daar komt dan nog de waarde "uit accu" en "uit net" bij en dat totaal is dan gelijk aan het "verbruik" in het totaaloverzicht bij "systeemoverzicht".
Je getoonde verbruik (in totaal, niet afname uit het net) is dus al veel hoger dan bijna niets.
Je haalt "verbruik" en "netafname" door elkaar.

Ik gebruik ook een ET112 en die toont perfect mijn verbruiken zoals in voorgaande grafieken weergegeven.
Dus nogmaals, wat zijn de bronnen van je totaalverbruik per bron en sinds wanneer doet dit probleem zich bij je voor?
Wat was de productie van je PV op die dagen? Wanneer deze bij een nulverbruik niet integraal naar de accu zijn gegaan noch geïnjecteerd in het net dan is dat al direct verbruikt.
Ben je zeker dat de HW grafiek met teruglevering van 6,1 kWh wel degelijk over de 18de gaat.
In VRM lever je op de 18de maar 1,61 kWh terug. Terwijl op de vorige grafiek van je VRM "gisteren" (normaliter dus de 18de) je 3,8 kWh teruglevering laat zien.
Dat zijn dan drie verschillende waarden. Zeker dat het telkens over dezelfde datum gaat?

[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 19-06-2024 10:58 ]

• Reveal!
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01-11 12:53
BuysB schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:46:
[Afbeelding]

Plaatje van gister, het laden van de accu wordt blijkbaar gezien als verbruik. Het lijkt erop dat DESS hierop zijn strategie baseert.
Heb je toevallig een JK BMS die rapporteert?
Wellicht dat dit van toepassing is?

YouTube: JK Inverter-BMS does not show consumption in Victron VRM. Whose fault?

• BuysB
@prein2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ax81XfoXL9dPa514poUtavDI8E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y0X4almFXu25YORXhOMdLNOE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-U5ZFReXLvNgsJUMsi5BF6ki4Gg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tvu5UcObASNfP1pT2ZdJ9K6i.png?f=fotoalbum_large

@Reveal! zie bovenstaande, Pylontech BMS

@IvoB2 Het grootste deel van de PV opbrengst gaat de accu in, daarnaast verbruik ik voor WP, koken, thee voor de dames uiteraard ook zelf. Einde dag gaat het overschot tegen hogere prijs (EPEX) weer het net op.

• Jeroennus
Hallo,

Een beginners vraagje, ik ben op dit moment alle componenten aan het verzamelen voor mijn ESS.
Ik wil dit heel zorgvuldig doen en hier goed de tijd voor nemen. Nu vroeg ik mij af kan ik de opbouw rustig op mijn zoldertje doen zonder het systeem te voorzien van de accu's? Dus alles netjes voorbereiden op een multiplex plaat (met brandwerende grondlaag). En liefst de AC-In op een geaard stopcontact aansluiten voor test doeleinden. Om deze dan uiteindelijk op de installatie plaats te monteren in de schuur (op een multiverder) en aan te sluiten op de accu's.

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:24
Jeroennus schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:02:
Hallo,

Een beginners vraagje, ik ben op dit moment alle componenten aan het verzamelen voor mijn ESS.
Ik wil dit heel zorgvuldig doen en hier goed de tijd voor nemen. Nu vroeg ik mij af kan ik de opbouw rustig op mijn zoldertje doen zonder het systeem te voorzien van de accu's? Dus alles netjes voorbereiden op een multiplex plaat (met brandwerende grondlaag). En liefst de AC-In op een geaard stopcontact aansluiten voor test doeleinden. Om deze dan uiteindelijk op de installatie plaats te monteren in de schuur (op een multiverder) en aan te sluiten op de accu's.
Als je de Hulk bent en een riant trapgat hebt, dan wel. Anders beter niet.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Jeroennus
Lol :-)

Ik schroef de zwaardere componenten weer los natuurlijk voor transport. Het gaat mij erom dat ik rustig plaats bepaling kan doen etc. Kabelgoten netjes monteren etc. Het betreft maar 1 Multiplus met toebehoren dus niet al te groot voor het trapgat (hij moet ook eerst omhoog kunnen).

Maar de aansluiting op via geaardstopcontact voor testdoeleinden is ook OK?

• V_ger
Jeroennus schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:08:
Lol :-)

Ik schroef de zwaardere componenten weer los natuurlijk voor transport. Het gaat mij erom dat ik rustig plaats bepaling kan doen etc. Kabelgoten netjes monteren etc. Het betreft maar 1 Multiplus met toebehoren dus niet al te groot voor het trapgat (hij moet ook eerst omhoog kunnen).

Nee, want je MP heeft een batterij nodig.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• nimmer99
Jeroennus schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:08:
...
Het is mogelijk de Multiplus aan te sluiten zonder dat er een accu is gekoppeld. Je kan er dan natuurlijk niet zoveel mee, hooguit wat settings bekijken/zetten ofzo.

Potentieel gevaar: Als je een stekker aan de multiplus doet, kan er spanning op de pootjes van de stekker staan zonder dat deze in het stopcontact zit. Theoretisch kan dat alleen als er een accu gekoppeld is. Het blijft wel opletten als je dit doet.

Je kan ook op zolder alles rustig monteren, en dan als het beneden staat de boel aansluiten en inrichten.

• nimmer99
V_ger schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:20:
[...]
Nee, want je MP heeft een batterij nodig.
De MP blijft toch aan als er spanning op ACin is, ongeacht of de accu online is? Of vergis ik me nu?

• prein2

prein2

Een multiplus weegt 40kg…

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:34
Dat was het eerst waar ik aan dacht @prein2 :o.

Was al blij dat ik em nog redelijk vlot kon ophangen, laat staan de zoldertrap op :+.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• Kristofferson
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
@Jeroennus Voor je Cerbo of GX moet je een DC spanning hebben. Als je nog geen accu's hebt kan je een Meanwell 48V voeding (HDR-30-48) aan de DC zijde hangen. Ik heb dit ook zo getest toen de accu's nog onderweg waren. ;)

.BE | 12 kWh Victron ESS | 4,86 kWp ZP

• Jeroennus
Kristofferson schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 16:15:
@Jeroennus Voor je Cerbo of GX moet je een DC spanning hebben. Als je nog geen accu's hebt kan je een Meanwell 48V voeding (HDR-30-48) aan de DC zijde hangen. Ik heb dit ook zo getest toen de accu's nog onderweg waren. ;)
Is dat voor de Cerbo en Multiplus? Goede tip hoor! Weet jij wat de minimale spanning moet zijn? Heb nog wel een 12v 3 -5 amp trafo staan, wellicht werkt dit ook.

• prein2

prein2

Iemand ervaring met de combinatie victron dess en laadpaal met grid rewards?

Mijn huidige laadpaal is niet geïntegreerd in het victron systeem. Als ik dus op een gekke tijd ga laden, dan zal dat uit de thuisaccu komen.als ik dus een nieuwe laadpaal aanschaf met grid rewards, dan neem ik aan dat ik dat moet afstemmen met de thuisaccu. Anders neem ik alsnog niets af van 't net.
Hebben anderen hier al iets voor?

M'n laadpaal is kapot. Moet dus nu kiezen tussen een monteur voor 250€ of een grid rewards laadpaal voor 450... Dat maakt 't nu of nooit..

• V_ger
prein2 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 16:56:

Mijn huidige laadpaal is niet geïntegreerd in het victron systeem. Als ik dus op een gekke tijd ga laden, dan zal dat uit de thuisaccu komen.als ik dus een nieuwe laadpaal aanschaf met grid rewards, dan neem ik aan dat ik dat moet afstemmen met de thuisaccu. Anders neem ik alsnog niets af van 't net.

M'n laadpaal is kapot. Moet dus nu kiezen tussen een monteur voor 250€ of een grid rewards laadpaal voor 450... Dat maakt 't nu of nooit..
Daar is zeker iets voor. De search functie... Er zijn meerdere users die al meer dan eens hebben beschreven hoe ze dat regelen. Welke paal je neemt maakt niet uit voor het principe, je zal iets moeten doen met nodered homeassistant of iets anders naar je zin. Dus wel zo praktisch als de paal iig extern aan te sturen/uit te lezen is.

[ Voor 4% gewijzigd door V_ger op 20-06-2024 17:07 ]

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:40
@prein2 je bedoeld of de Grid Rewards (onderdeel van Tibber) al werkt binnen DESS?

Ongeacht welke paal je kiest zou ik gaan voor eentje die aan te sturen is. Zelf heb ik de Easee laadpaal en die kan Tibber zo aansturen. Je kan ook de Victron laadpaal kiezen die integreert perfect binnen het systeem maar of je dan de Grid Rewards kan krijgen weet ik niet.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• BobvdW
  • Laatst online: 02-11 15:36
Ik heb een automation gemaakt die de ESS uitzet zodra de auto gaat laden. Zorgen dat je een laadpaal hebt die je op de een of andere manier kunt uitlezen en het liefst ook kan sturen met bv modbus.

• prein2

prein2

V_ger schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 17:05:
[...]

Daar is zeker iets voor. De search functie... Er zijn meerdere users die al meer dan eens hebben beschreven hoe ze dat regelen. Welke paal je neemt maakt niet uit voor het principe, je zal iets moeten doen met nodered homeassistant of iets anders naar je zin. Dus wel zo praktisch als de paal iig extern aan te sturen/uit te lezen is.
Als je zelf de search had gebruikt had je gezien dat ik 1 van de users ben die dit heeft beschreven >:)

Ik ben vooral op zoek naar het grid rewards stuk. En welke ervaring daarmee is. Krijg ik bv meer grid rewards als ik de laadpaal op zo'n moment extra laat laden? Moet de stroom perse uit het net komen om grid rewards laten werken etc.

• Kristofferson
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Jeroennus schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 16:53:
Is dat voor de Cerbo en Multiplus? Goede tip hoor! Weet jij wat de minimale spanning moet zijn? Heb nog wel een 12v 3 -5 amp trafo staan, wellicht werkt dit ook.
Als het voor een Multiplus 48V is dan is het bereik 38-66 V (zie datasheet) dus 12V gaat niet lukken. ;)
Met een Multiplus alleen heb je geen ESS, dus je hebt inderdaad een Cerbo of Multiplus GX nodig. Een "kale" Multiplus kan je alleen instellen via een MK3-USB interface of via remote VRM (Cerbo).

.BE | 12 kWh Victron ESS | 4,86 kWp ZP

• V_ger
prein2 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 18:09:
[...]

Als je zelf de search had gebruikt had je gezien dat ik 1 van de users ben die dit heeft beschreven >:)

Ik ben vooral op zoek naar het grid rewards stuk. En welke ervaring daarmee is. Krijg ik bv meer grid rewards als ik de laadpaal op zo'n moment extra laat laden? Moet de stroom perse uit het net komen om grid rewards laten werken etc.
Haha lol 😂. Ik doe meestal geen background check bij vragenstellers. Hoe de grid rewards werken zou je aan Tibber moeten vragen. Ik neem stiekum aan dat het wel degelijk uitmaakt wat je slimme meter ziet. Het hele idee is een stukje onbalans (niet perse op het net, maar meer de handels balans van Tibber) oplossen. Dus meer laden als Tibber teveel heeft ingekocht en even stoppen als ze te weinig hebben ingekocht. Daar hangt dan een bepaalde verdeelsleutel aan.

De hele interactie met thuisbatterijen is momenteel nog een beetje zoek,sterker nog ze bijten elkaar. Want feitelijk heeft die dezelfde functie als de auto batterij.

• IvoB2
V_ger schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 19:35:
[...]
De hele interactie met thuisbatterijen is momenteel nog een beetje zoek,sterker nog ze bijten elkaar. Want feitelijk heeft die dezelfde functie als de auto batterij.
Ik weet niet voor wat jij je auto gebruikt maar mijn thuisbatterij is 24/7 aan de woning gekoppeld en mijn BEV niet. Hier vullen ze elkaar aan en bijten ze elkaar niet want ze zijn goede vrienden met elkaar. :+

• V_ger
IvoB2 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 19:45:
[...]

Ik weet niet voor wat jij je auto gebruikt maar mijn thuisbatterij is 24/7 aan de woning gekoppeld en mijn BEV niet. Hier vullen ze elkaar aan en bijten ze elkaar niet want ze zijn goede vrienden met elkaar. :+
Nou ja, in die zin dat je "speciale" maatregelen moet nemen om te zorgen dat je je auto niet uit je batterij gaat laden. In de huidige NL situatie is dat niet perse de beste keuze, zeker niet met een leasewagen waarvan de laadkosten vergoed worden.
Maar hier werkt het ook prima met tussenkomst van Homeassistant. Want die kan gelukkig met zowel Victron als de laadpaal overweg. Maar je hebt dus wel een 3e partij nodig om het te regelen en het gaat niet vanzelf.

• IvoB2
V_ger schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 19:51:
[...]
zeker niet met een leasewagen waarvan de laadkosten vergoed worden.
Dat punt begrijp ik niet maar dat zal dan wel zijn omdat ik niet in Nederland woon.
Ik rij ook met een leasewagen en de laadkosten worden vergoed aan een forfaitaire prijs volgens de gemiddelde stroomprijs over de laatste zes maanden (tussen de 30 en 55 cent, momenteel 31 cent).
Gezien de vergoeding drie tot vijf keer hoger ligt dan de kost van mijn stroom in de thuisbatterij zie ik niet in waarom ik stroom die ik niet in de woning zou verbruiken niet in de accu van de BEV zou dumpen.
Brengt in elk geval netto meer op dan handelen op de dagtarieven via het net.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 20-06-2024 20:02 ]

• V_ger
@IvoB2
Ik kan beter de stroom die in nu mijn batterij zit verkopen tegen bijvoorbeeld 30 cent/kWh om dan op een later tijdstip stroom te kopen van het net tegen bijvoorbeeld 20 cent/kWh, daar de auto mee laden en de vergoeding voor incasseren. Onder de streep levert dat meer op. Dan "verdien" ik er 2x aan.

Edit: dit werkt bij een dynamisch tarief en met salderen iig. Zodra salderen zal worden afgebouwd zal het eerder gaan lonen om de stroom in de auto te steken en minder te kopen van het net. Alles uiteraard afhankelijk van de te realiseren prijsverschillen tussen inkoop en verkoop.

[ Voor 34% gewijzigd door V_ger op 20-06-2024 20:12 ]

• IvoB2
Zoals ik zei andere situatie in Nederland.
Hier is de stroom blijkbaar veel goedkoper want aan het net krijg ik die nooit verkocht aan netto 30 cent.
De gemiddelde verkoopprijs aan het net via een dynamisch contract bedraagt hier een 5 tot 6 cent en via een vast contract momenteel 7,5 cent/kWh.
Ik kan de stroom dus beter verkopen aan 31 cent aan de werkgever en nadien het weinige dat ik op jaarbasis nog nodig heb van het net (een 280 kWh) inkopen aan 20 cent/kWh via een vast maandcontract.

Een dynamisch contract kost me alleen aan vaste kosten op jaarbasis al 60€ (een vast/variabel niets).
Voor alleen al die 60 € kan ik 300 kWh stroom op jaarbasis inkopen.

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 20-06-2024 20:13 ]

• Tozz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-10 22:41
Jeroennus schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:02:
Hallo,

Dat kan. Ik heb ook een paar weken alles op zolder gedraaid gewoon vanuit 't stopcontact.
Ik heb een 48/5000 (dus >16A). Denk er in dat geval wel aan om je max. amperage in je Cerbo instellingen te verlagen tot 16A.

• Tozz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-10 22:41
prein2 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 16:56:

Ik had 3/4 jaar een eigen gebouwd scriptje die mijn laadpaal (Alfen Eve) aanstuurde, maar ben sinds kort over naar https://evcc.io/

• V_ger
IvoB2 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:11:
Zoals ik zei andere situatie in Nederland.
Hier is de stroom blijkbaar veel goedkoper want aan het net krijg ik die nooit verkocht aan netto 30 cent.
De gemiddelde verkoopprijs aan het net via een dynamisch contract bedraagt hier een 5 tot 6 cent en via een vast contract momenteel 7,5 cent/kWh.
Ik kan de stroom dus beter verkopen aan 31 cent aan de werkgever en nadien het weinige dat ik op jaarbasis nog nodig heb van het net (een 280 kWh) inkopen aan 20 cent/kWh via een vast maandcontract.
Ik verkoop nu tegen 36 cent aan het net. Ik ga de auto wel weer laden als ie weer onder de 20 duikt. Mocht de thuisaccu al vol zijn en de prijs laag, dan gewoon de PV de auto in. Daarom is het ook zo belangrijk dat de thuisaccu en de laadpaal onafhankelijk van elkaar aangestuurd kunnen worden. Dan kan je met alle situaties uit de voeten.

• IvoB2
Vandaar het verschil.
Hier "piekt" de stroomprijs vandaag bruto op 14,3 cent/kWh en verkoop je min de kosten netto dus aan 11,75 cent.
In Nederland kan je alleen aan zo'n hoge prijzen verkopen aan het net omdat je de kosten kan salderen en je die dus extra ontvangt ipv moet betalen.

[ Voor 35% gewijzigd door IvoB2 op 20-06-2024 21:14 ]

Pagina: 1 ... 21 ... 60 Laatste