Ik gebruik "Totle" batterijen van het Off-Grid centrum.wroosmalen schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:48:
Wat is je alternatief?
Ja ok maar de meeste merken hebben wel die maat. En veel andere merken spreken "Pylontech" dus ook goed te integreren.Asclepius8 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:47:
[...]
Denk het formaat (19") en de ondersteuning bij alle grote invertermerken?
23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
Gobel Power gebruik ik. https://www.gobelpower.com/
Ik zie 15s niet als nadeel. Dan zou 16s of 18s of 24s steeds nog beter zijn? Het is gewoon een keuze hoeveel cellen je in serie zet. Als ik 2 Pylontech in serie zet heb ik 30s…. En als ik er 6 in serie zet heb ik een HV systeem….RikHa schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:33:
Waar komt die liefde voor Pylontech toch vandaan? Er zijn een hoop nadelen aan. De belangrijkste zijn 15s en loeiduur.
Het fijne van Pylontech is de schaalbaarheid, prima kwaliteit, snel leverbaar, maatvoering op 19”, veel ervaring aanwezig en met betrekkelijk weinig kennis aan elkaar te knutselen. Ik kan me voorstellen dat een verzekeringsmaatschappij ook minder moeite heeft met een setup van gerenomeerde producten dan met zelfbouw door mensen zonder opleiding/‘papieren’?
Er zijn goedkopere maar ook duurdere systemen op de markt.
Gasloos, 15kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT
30S werrkt niet met Victron MP2... 18S wel.
18S = meer opslag capaciteit voor een geringe meerprijs.
Hogere spanning = minder stroom door de kabels heen = minder warmte en mogelijk een stap kleiner mbt kabeldikte = lagere kosten.
Als er nu een 18S in formaat 19" rack formaat was, dan was ik verkocht
.
Hogere spanning = minder stroom door de kabels heen = minder warmte en mogelijk een stap kleiner mbt kabeldikte = lagere kosten.
Als er nu een 18S in formaat 19" rack formaat was, dan was ik verkocht
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Een dikkere kabel zal vaak niet nodig zijn voor de Pylontech gebruikers omdat die bij de wat grotere capaciteit systemen meerdere accu’s parallel zetten?Jazsie schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 00:14:
30S werrkt niet met Victron MP2... 18S wel.
Als er nu een 18S in formaat 19" rack formaat was, dan was ik verkocht.
Voor mezelf probeer ik ook nog in de meest efficiënte range van de MP’s te blijven zodat er al helemaal geen sprake is van noemenswaardige warmteontwikkeling.
Wat nadeel is dat we geen combinatie kunnen maken van 15s en 16s (of 18s) in een systeem. Je zit vast in je keuze.
[ Voor 6% gewijzigd door HermanGast op 14-05-2024 06:52 ]
Ik zit ook te denken over een 18S combi, welke BMS zou ik hiervoor kunnen gebruiken die ook te koppelen is met de Cerbo?
Alvast bedankt!
Alvast bedankt!
Dank je!
Hoe heb je deze precies gekoppeld met de Cerbo?
En dat lukt dus precies met 2x Pylontech 5000 ;-) Die heb ik hier staan. Met een max van 100A per stuk kom ik precies aan die 200A die je aangeeft. En de 5000 gaat daar een stuk verder in dan de 3000. Wat mij betreft dus een prima combinatie MPii/5000 + 2x Pylontech 5000. Ik denk dat de documentatie van Victron nog over de 3000 gaat eigenlijk.V_ger schreef op zondag 12 mei 2024 @ 17:50:
Er "moet" niets. Er zijn aanbevelingen. Je kan ook kleiner beginnen. Wel zaak dat je dan je max laadstroom en inverter vermogen beperkt.
Als je niets doet kan een mp2 5000 echt veel power leveren. 5000 kVA nominaal maar de piek is bijna het dubbele.
Dus stel 10000 kVA bij 50V is 200A. Dus je moet met je batterij dan wel 200A kunnen leveren. Als je er drie hebt, moet je zelf even rekenen wat dat dan betekent 😉 Met name bij off grid toepassing erg belangrijk. Bij on grid kan je max inverter vermogen beperken en de rest (indien nodig) komt dan gewoon uit het net. Maar dan moet je dat dus wel doen. Voor laden iets minder heftig aangezien een Mp2 5000 max 70A doet. Dus dan moet je batterij dat wel slikken.
En tot nu toe zijn ze ook nog downwards compatible. En toen ik er een jaar geleden mee bezig was, kwam ik er achter dat zelfbouw met goede cellen + BMS + behuizing niet eens zoveel goedkoper was.HermanGast schreef op maandag 13 mei 2024 @ 23:03:
[...]
Ik zie 15s niet als nadeel. Dan zou 16s of 18s of 24s steeds nog beter zijn? Het is gewoon een keuze hoeveel cellen je in serie zet. Als ik 2 Pylontech in serie zet heb ik 30s…. En als ik er 6 in serie zet heb ik een HV systeem….
Het fijne van Pylontech is de schaalbaarheid, prima kwaliteit, snel leverbaar, maatvoering op 19”, veel ervaring aanwezig en met betrekkelijk weinig kennis aan elkaar te knutselen. Ik kan me voorstellen dat een verzekeringsmaatschappij ook minder moeite heeft met een setup van gerenomeerde producten dan met zelfbouw door mensen zonder opleiding/‘papieren’?
Er zijn goedkopere maar ook duurdere systemen op de markt.
[ Voor 7% gewijzigd door Samoerai op 14-05-2024 12:28 ]
Het nadeel van 18S en hoger met LFP is het voltage. Als ik me niet vergis zijn er richtlijnen die vaststellen wat een "veilige" spanning is. Afhankelijk van het land en de norm is 60V volgens mij een gangbare grens. 18x3.65 is >60.
Het zou ook kunnen dat de grens op 50V nominaal ligt. Any hoe, volgens mij is dat de reden dat 16S gangbaar is voor LFP.
Misschien dat het iets genuanceerder ligt, maar er is echt wel een grens.
Het zou ook kunnen dat de grens op 50V nominaal ligt. Any hoe, volgens mij is dat de reden dat 16S gangbaar is voor LFP.
Misschien dat het iets genuanceerder ligt, maar er is echt wel een grens.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Werkt prima hoor. Ik heb ook een Mp-II 48/5000 met 2x een Pylontech US5000Samoerai schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:25:
[...]
En dat lukt dus precies met 2x Pylontech 5000 ;-) Die heb ik hier staan. Met een max van 100A per stuk kom ik precies aan die 200A die je aangeeft. En de 5000 gaat daar een stuk verder in dan de 3000. Wat mij betreft dus een prima combinatie MPii/5000 + 2x Pylontech 5000. Ik denk dat de documentatie van Victron nog over de 3000 gaat eigenlijk.
Max peak wat ik haal als ik laad / ontlaad is ca. 3500 watt (Persoonlijk vind ik dat ook prima want als ik op zo'n moment de standaard kabels van Pylontech voel, worden ze toch handwarm. (Echter gezien het feit dat dit de standaard kabels zijn met de bijbehorende aansluitingen er al op ga ik er vanuit dat dit prima is op deze manier).
Nabije toekomst komt er een set van 2 accu's bij. Uiteindelijk breng ik ze als 2x een set van 2 bij elkaar in een Lynx. Dan heb ik daardoor dus ook 2 kabel sets. Scheelt theoretisch weer iets aan warmte.
Tesla model 3 2019 Long Range
Met een "seriele" kabel en de SerialBattery plugin verwacht ik, tenminste zo is het bij mij aangeslotenActivate schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:12:
Dank je!
Volgens mij is het een RS485 kabel converter, maar in de praktijk werkte een rs232 ttl naar USB ook. Of zelfs direct de RX en TX pin op mijn Raspberry Pi die venus OS draait
In dit topic is regelmatige aandacht voor het ESS van Victron en met name het Dynamisch ESS, het DESS.
Dit maakt het laden van batterijen op gunstige tijdstippen en het handelen met energie mogelijk.
Maar, voor velen is dit systeem een Black Box en werkt het vaak anders dan verwacht of gewenst.
Voor mij was dit aanleiding om een eigen systeem te ontwikkelen - Mijn ESS, ofwel MESS. Dit werkt nu enkele weken zeer naar tevredenheid, ook al wordt er vrijwel dagelijks nog iets aan verbeterd.
Voor geïnteresseerden heb ik een beschrijving gemaakt, inclusief alle programma-code. Graag breng ik dit onder jullie aandacht. Lees het ter informatie of ter inspiratie. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Dit maakt het laden van batterijen op gunstige tijdstippen en het handelen met energie mogelijk.
Maar, voor velen is dit systeem een Black Box en werkt het vaak anders dan verwacht of gewenst.
Voor mij was dit aanleiding om een eigen systeem te ontwikkelen - Mijn ESS, ofwel MESS. Dit werkt nu enkele weken zeer naar tevredenheid, ook al wordt er vrijwel dagelijks nog iets aan verbeterd.
Voor geïnteresseerden heb ik een beschrijving gemaakt, inclusief alle programma-code. Graag breng ik dit onder jullie aandacht. Lees het ter informatie of ter inspiratie. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Ik zal hem even inkoppen. What.a.MESS 😉MJ de Bruijn schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:56:
In dit topic is regelmatige aandacht voor het ESS van Victron en met name het Dynamisch ESS, het DESS.
[...]
Ik ben vooral benieuwd naar wat ie anders doet dan het Victron systeem.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Vind je het goed om je vraag in het andere topic nogmaals te stellen?V_ger schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:15:
Ik ben vooral benieuwd naar wat ie anders doet dan het Victron systeem.
Dan kan ik de antwoorden en de discussie daarover bij elkaar houden.
Ik gebruik de Jk bms BD6A20P15S dat is max 20S met 150A en 0,6A active balancer. Die 600 mA active balancer is voldoende om mijn 16S 300 Ah goed gebalanceerd te houden.Activate schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 09:51:
Ik zit ook te denken over een 18S combi, welke BMS zou ik hiervoor kunnen gebruiken die ook te koppelen is met de Cerbo?
Alvast bedankt!
De koppeling met de Cerbo gaat met Bluetooth of dbus-serialbattery. Ik had eerst de battery serial maar ben al een paar maanden over gestapt op Bluetooth.
Met Bluetooth kun je namelijk de Cerbo goed synchroniseren als de driver 100% SOC detecteert. De serial driver kan dat niet.
De Bluetooth driver van mr-manuel heeft heel veel instellingen. Bijvoorbeeld na het bereiken van 100% SOC de spanning constant houden tot de delta voltage tussen de cellen onder een bepaalde waarde komt. Bij mij heb ik die op 5 mV gezet. En met max 10-15 minuten is mijn batterij perfect in balans.
[ Voor 8% gewijzigd door Pim57 op 14-05-2024 22:03 ]
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Ik heb nog een vraagje over wat ik ga missen als ik een Multiplus met GX koop tov een Cerbo GX. Ben voor nu van plan om mijn huidige omvormer aan de Multiplus te hangen en een accu. In de toekomst wellicht meerdere accu's en Victron MPPT.
Een MP met GX heeft minder aansluitingen vergeleken met een losse Cerbo. Vraag is of je dat nodig hebt, maar dat moet je zelf even uitzoeken en bedenken. Voordeel van een losse Cerbo is dat je eventueel je MP kan vervangen, of juist je Cerbo voor wat anders.
@Pim57
Mooi dat het ook met Bleutooth kan, dat lijkt me de makkelijkste weg, niets te klooien met omvormers ed.
Toevallig heeft een vage kennis nog een JK B2A24S20P die hij in zijn camper wilde plaatsen , maar dat staat nu op een laag pitje dus deze mag ik van hem overnemen.
Deze is dan 2A balanceren ipv 0,6 en met 200A laden en ontladen, moet meer als voldoende zijn lijkt me.
Mooi dat het ook met Bleutooth kan, dat lijkt me de makkelijkste weg, niets te klooien met omvormers ed.
Toevallig heeft een vage kennis nog een JK B2A24S20P die hij in zijn camper wilde plaatsen , maar dat staat nu op een laag pitje dus deze mag ik van hem overnemen.
Deze is dan 2A balanceren ipv 0,6 en met 200A laden en ontladen, moet meer als voldoende zijn lijkt me.
Kun je met die driver ook de BMS via BT uitlezen of is daar meer voor nodig?Pim57 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:55:
[...]
Ik gebruik de Jk bms BD6A20P15S dat is max 20S met 150A en 0,6A active balancer. Die 600 mA active balancer is voldoende om mijn 16S 300 Ah goed gebalanceerd te houden.
De koppeling met de Cerbo gaat met Bluetooth of dbus-serialbattery. Ik had eerst de battery serial maar ben al een paar maanden over gestapt op Bluetooth.
Met Bluetooth kun je namelijk de Cerbo goed synchroniseren als de driver 100% SOC detecteert. De serial driver kan dat niet.
De Bluetooth driver van mr-manuel heeft heel veel instellingen. Bijvoorbeeld na het bereiken van 100% SOC de spanning constant houden tot de delta voltage tussen de cellen onder een bepaalde waarde komt. Bij mij heb ik die op 5 mV gezet. En met max 10-15 minuten is mijn batterij perfect in balans.
Edit: laat maar, ik zie het al. Ga ik eerdaags eens mee experimenteren. Tnx @Pim57
[ Voor 3% gewijzigd door RikHa op 15-05-2024 14:51 ]
Waar haal je dat vandaan? En ja, als dat waar is wel natuurlijk. Sowieso krijgt de thuisbatterij daardoor meer bestaansrecht.IvoB2 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 18:56:
Zou Victron hier nu ook een boost door krijgen?![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Puntje 58 van het doc "Nieuws" ref. kabinetsformatie2023.nl/afgelopen 7 dagen/budgetaire bijlagen hoofdlijnakkoord/pag 4.
[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 16-05-2024 21:25 ]
Oh haha, dat ik daar door een Belg op gewezen moet worden... Kun je nagaan hoeveel ik me met Nederlandse politiek bezig hou.IvoB2 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:19:
[...]
Puntje 58 van het doc "Nieuws" ref. kabinetsformatie2023.nl/afgelopen 7 dagen/budgetaire bijlagen hoofdlijnakkoord/pag 4.
Ik heb mijn victron installatie aan de praat met mijn eigen gemaakte batterij.
Nu heb ik deze dagen veel last van overspanning op het elektriciteitsnet. 250+ volts zijn geen uitzondering (op alle fasen gebeurt dit). Dan is er nog een spanningsverschil richting de zonnepanelen. Dat zorgt er voor dat de installatie uitvalt. Ik mis hierdoor tientallen kWh opbrengst. (Ja mijn installatie er best groot)
Nu zou ik mijn installatie idealiter zo willen aansturen dat hoe hoger de spanning wordt op een fase hoe meer ik van die fase in de batterij wil stoppen.
Daarnaast zijn er nog een aantal zaken die ik niet snap aan de ESS functie.
Mijn systeem is 3 fasen 5000/70, 16S 304Ah Eve met jkbms, een lynx shunt en EM540 grid meter. De jk bms is 'gekoppeld' middels de Louis vd Walt integratie.
Die hoge spanning wordt natuurlijk mede door mij zelf veroorzaakt. Zodra de omvormer (solaredge) uitvalt zakt het voltage weer iets. Echter ik heb ook al 253V gezien zonder dat ik zelf iets terug lever
Vorig jaar is er al een nieuwe kabel naar mijn huis gelegd maar dat heeft niet geholpen. Aangezien ik als laatste op de lijn zit heb ik ook het meeste last.
Nu heb ik deze dagen veel last van overspanning op het elektriciteitsnet. 250+ volts zijn geen uitzondering (op alle fasen gebeurt dit). Dan is er nog een spanningsverschil richting de zonnepanelen. Dat zorgt er voor dat de installatie uitvalt. Ik mis hierdoor tientallen kWh opbrengst. (Ja mijn installatie er best groot)
Nu zou ik mijn installatie idealiter zo willen aansturen dat hoe hoger de spanning wordt op een fase hoe meer ik van die fase in de batterij wil stoppen.
Daarnaast zijn er nog een aantal zaken die ik niet snap aan de ESS functie.
Mijn systeem is 3 fasen 5000/70, 16S 304Ah Eve met jkbms, een lynx shunt en EM540 grid meter. De jk bms is 'gekoppeld' middels de Louis vd Walt integratie.
Die hoge spanning wordt natuurlijk mede door mij zelf veroorzaakt. Zodra de omvormer (solaredge) uitvalt zakt het voltage weer iets. Echter ik heb ook al 253V gezien zonder dat ik zelf iets terug lever
Vorig jaar is er al een nieuwe kabel naar mijn huis gelegd maar dat heeft niet geholpen. Aangezien ik als laatste op de lijn zit heb ik ook het meeste last.
- Is het mogelijk om de victrons zo ver te krijgen dat deze de op te slaan energie meer uit de ene fase haalt dan een andere ? Nu wordt het evenredig verdeeld.
- Ik wil mijn batterij niet verder laden dan 90% Hoe regel ik dat ? Nu probeer ik iets met scheduled charge levels maar na het halen van de 90% gaat het systeem volle bak door. Tot in de 100% aan toe. DVCC laadstroom beperken helpt wel iets maar deze blijft laden +/- 1-2A De batterij komt echter ook nooit in absorption zo.
- Als je de batterij aan het laden bent en de productie vd zonnepanelen is niet meer zo heel hoog en er wordt gekookt op het fornuis (inductie) wordt er af en aan veel vermogen gevraagd. De productie is dan niet toereikend en de batterij gaat bij mij dan ontladen even later weer laden dan weer ontalden. Dat lijkt mij niet wenselijk en lekker voor de cellen van de batterij. Hoe doen jullie dat ?
- De lynx shunt meet in passthrough een stroom van -0.2A. Ik gok dat dit de stroom voor de GX is. Het BMS meet dan echter niks (0.0). Een meting toont me dat er wel degelijk stroom uit de batterij gehaald wordt. Dus als je langere tijd in passthrough (mogelijk ook tijdens gebruik?) de metingen van de BMS er naast zitten gaat m.i. ook de SOC scheef zitten van de werkelijke SOC. Is daar iets aan te doen. Mij is het niet gelukt in de BMS als iets met calibratie.
40x380Wp Solaredge SE16K E-ESE-SE-SSE-S-SSW-SW-WSW / 3xVictron MPII 5000 / DIY 16 kWh
Nee.Commander69 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:50:
...
- Is het mogelijk om de victrons zo ver te krijgen dat deze de op te slaan energie meer uit de ene fase haalt dan een andere ? Nu wordt het evenredig verdeeld.
Je moet niet denken in percentages. LFP kan je gewoon vol laden tot 100%. Als je je batterij wil "sparen" dan beperk je de CVL. Dus die zet je dan op iets van 3.5V per cell ipv 3.65. Je kan ook nog in de serial battery de float nog wat lager instellen.Commander69 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:50:
- Ik wil mijn batterij niet verder laden dan 90% Hoe regel ik dat ? Nu probeer ik iets met scheduled charge levels maar na het halen van de 90% gaat het systeem volle bak door. Tot in de 100% aan toe. DVCC laadstroom beperken helpt wel iets maar deze blijft laden +/- 1-2A De batterij komt echter ook nooit in absorption zo.
Euh, ja precies zo.Commander69 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:50:
- Als je de batterij aan het laden bent en de productie vd zonnepanelen is niet meer zo heel hoog en er wordt gekookt op het fornuis (inductie) wordt er af en aan veel vermogen gevraagd. De productie is dan niet toereikend en de batterij gaat bij mij dan ontladen even later weer laden dan weer ontalden. Dat lijkt mij niet wenselijk en lekker voor de cellen van de batterij. Hoe doen jullie dat ?
Absolute nauwkeurigheid bestaat niet. Lekker belangrijk. Zolang je BMS (of je shunt) reset naar 100% bij volladen is er niets aan de hand. Het is toch alleen maar een indicatie. Mijn BMS reset bijvoorbeeld niet want ik ga niet laden tot de alarm waarde. Alarm waardes en de waarde waarop je stuurt zijn niet hetzelfde, maar dat begrijpen die chinezen niet. Dus wat mijn BMS zegt klopt niet, jammer dan.Commander69 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:50:
- De lynx shunt meet in passthrough een stroom van -0.2A. Ik gok dat dit de stroom voor de GX is. Het BMS meet dan echter niks (0.0). Een meting toont me dat er wel degelijk stroom uit de batterij gehaald wordt. Dus als je langere tijd in passthrough (mogelijk ook tijdens gebruik?) de metingen van de BMS er naast zitten gaat m.i. ook de SOC scheef zitten van de werkelijke SOC. Is daar iets aan te doen. Mij is het niet gelukt in de BMS als iets met calibratie.
Wat mijn shunt zegt klopt dus ongeveer. Goed genoeg!
[ Voor 5% gewijzigd door V_ger op 17-05-2024 10:47 ]
De serialdriver staat op 3.45V (55.2V). Mijn BMS rapporteert zelfs een iets hoger voltage dan dat mijn shunt.V_ger schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:44:
Je moet niet denken in percentages. LFP kan je gewoon vol laden tot 100%. Als je je batterij wil "sparen" dan beperk je de CVL. Dus die zet je dan op iets van 3.5V per cell ipv 3.65. Je kan ook nog in de serial battery de float nog wat lager instellen.
[...]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RmnQPzZOwRz1QpGHi1DHaETd.jpg?f=user_large)
De truc die ik heb gevonden is de voltages in je BMS even aanpassen en dan springt ie ineens op 100% Automatisch doet ie dat niet. Maar op 100% komen wel door te laden.
En ja het is weer zo ver.
Eerst dit (251V)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Co9SgwIg5W6ZeSY6XhI9KFN9.jpg?f=user_large)
Gevolgd door
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ORiRrF4nUuCYv5qM5Y0IqP04.jpg?f=user_large)
[ Voor 41% gewijzigd door Commander69 op 17-05-2024 13:16 . Reden: plaatje toegevoegd ]
40x380Wp Solaredge SE16K E-ESE-SE-SSE-S-SSW-SW-WSW / 3xVictron MPII 5000 / DIY 16 kWh
Eerst dit (251V)
[Afbeelding]
Wat je zou kunnen doen is een aantal panelen met micro-omvormers naar andere fase verplaatsen? Zo balanceer ik ook met enige regelmaat.
[Afbeelding]
Wat je zou kunnen doen is een aantal panelen met micro-omvormers naar andere fase verplaatsen? Zo balanceer ik ook met enige regelmaat.
[ Voor 3% gewijzigd door HermanGast op 17-05-2024 18:00 ]
Ik heb een solaredge se16k en mijn zonnepanelen liggen verschillend georiënteerd. De omvormer zit een flink eind van de groepenkast met een 25mm² kabel. Ook de andere fasen hebben soms problemen.
Ik heb een elektrische boiler die ik aanstuur op moment dat de spanning hoger wordt.
Een dan nog wat trucjes maar het helpt helaas lang niet altijd.
Ik heb een elektrische boiler die ik aanstuur op moment dat de spanning hoger wordt.
Je kan ook je SolarEdge terug regelen. Misschien niet ideal maar als je 70 of 80 procent wel kan draaien is dat beter dan niets.Commander69 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 22:48:
Ik heb een solaredge se16k en mijn zonnepanelen liggen verschillend georiënteerd. De omvormer zit een flink eind van de groepenkast met een 25mm² kabel. Ook de andere fasen hebben soms problemen.
Of via modbus of via RRCR met externe relais. Externe relais kan je makkelijk sturen op basis van voltage.
Voor de zekerheid: Victron adviseert om 1 grote batterijbank te maken, ipv een accubank per MP.Impossibl3 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 19:11:
@V_ger ah check. Dacht ik ga tzt wat ruimer zitten want de 5k vs 3k kost niet zo heel veel meer en wie weet wat er nog in de toekomst bij komt. Met de 3k red ik het ook en dan heb je "maar" 6 Pylontech US5000 nodig. 2 per MP2.
De andere optie is dus de MP2 5k begrenzen als of het een MP2 3K is. Dan is de uitbereiding voor later nog mogelijk.
2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.
Allow To charge signaal gebruiken?Houwing schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 10:49:
Dan blijf ik nog steeds het probleem houden dat hij het overtollig pv naar het net wil gaan duwen, en daarmee ook omvormer uitval heb wegens hoge netspanning.
Dus Vnet >250V = laden.
Eventueel in combinatie met een gewenste SOC per tijdstip.
Er is ook een analoge ingang, van 0 tot 5 volt. Dan kun je met Node-RED waarschijnlijk zelfs instellen wat het maximale laadvermogen is. Het zou me ook niet verbazen als daar een assistent voor is.
bijvoorbeeld:
250V=1000W
251V = 2000W
etc.
2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.
Ik meen dat er ook een Victron instelling is om de 3 fasen te balanceren. Weet niet of dat stroom of spanning was, wel dat het niet aangeraden werd omdat de situatie kan ontstaan dat je op een of meer fase(n) laadt en op de andere fase(n) ontlaadt.AquaPlanning schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 17:21:
[...]
Allow To charge signaal gebruiken?
Dus Vnet >250V = laden.
Eventueel in combinatie met een gewenste SOC per tijdstip.
Er is ook een analoge ingang, van 0 tot 5 volt. Dan kun je met Node-RED waarschijnlijk zelfs instellen wat het maximale laadvermogen is. Het zou me ook niet verbazen als daar een assistent voor is.
bijvoorbeeld:
250V=1000W
251V = 2000W
etc.
Mij valt op dat L1 en L3 allebei 14A terug gaan, en dat L1 4 volt zakt en L3 12 volt zakt.Commander69 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:02:
[...]
De serialdriver staat op 3.45V (55.2V). Mijn BMS rapporteert zelfs een iets hoger voltage dan dat mijn shunt.
[Afbeelding]
De truc die ik heb gevonden is de voltages in je BMS even aanpassen en dan springt ie ineens op 100% Automatisch doet ie dat niet. Maar op 100% komen wel door te laden.
En ja het is weer zo ver.
Eerst dit (251V)
[Afbeelding]
Gevolgd door
[Afbeelding]
Dat zou er op kunnen duiden dat een verbinding van L3 een overgangsweerstand heeft in de groepenkast.
Zijn alle schroeven van L3 goed aangedraaid?
Of kijk eens met een warmtebeeldcamera in je groepenkast als er flink stroom door L3 gaat.
Dat probleem met naar 100% springen op het juiste moment, kun je verhelpen door de driver van mr-Manuel te gebruiken in plaats van die van Louis van de Walt. De serial interface vervang je dan door de Bluetooth.
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Ik ben bezig met het aansturen van een Siemens Logo8.4 in Node red (Via Victron VRM)
Echter loop ik er tegen aan dat de LOGO8 Offline blijft in Node red.
in de Siemens logo V8.4 Sofware kan ik wel verbinding maken via mijn PC naar de Siemens LOGO met Ip adres 192.168.1.15
Zowel PC als Siemens logo v8.4 als Victron cerbo GX Hangen achter de zelfde Switch.
Siemens logo 8.4 instellingen
IPadres: 192.168.1.15
Subnet mask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.1.1
Node red instellingen
S7 endpoint node
Addres 192.168.1.15
Mode: TSAP
Local TSAP 02.00
Remote TSAP 03.00
DB1,X4.0 Q1 in node Red
NI1 VB.4.0 in Siemens logo
Echter loop ik er tegen aan dat de LOGO8 Offline blijft in Node red.
in de Siemens logo V8.4 Sofware kan ik wel verbinding maken via mijn PC naar de Siemens LOGO met Ip adres 192.168.1.15
Zowel PC als Siemens logo v8.4 als Victron cerbo GX Hangen achter de zelfde Switch.
Siemens logo 8.4 instellingen
IPadres: 192.168.1.15
Subnet mask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.1.1
Node red instellingen
S7 endpoint node
Addres 192.168.1.15
Mode: TSAP
Local TSAP 02.00
Remote TSAP 03.00
DB1,X4.0 Q1 in node Red
NI1 VB.4.0 in Siemens logo
[ Voor 4% gewijzigd door zonnepaneelxl op 19-05-2024 13:27 ]
5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP
Na klagen 2 jaar geleden is er vorig jaar mijn aansluiting naar de straat vervangen van 6mm2 koper naar 50 aluminium (enexis). Daarbij zijn 2 lassen gemaakt. Een bij de hoofdkabel en eentje vlak voor mijn deur van 50 alu naar 16 koper. Het heeft echter weinig geholpen. Mijn lange kabel naar de omvormer heb ik van 6mm2 vervangen door 25mm2 koper.Pim57 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 19:29:
[...]
Mij valt op dat L1 en L3 allebei 14A terug gaan, en dat L1 4 volt zakt en L3 12 volt zakt.
Dat zou er op kunnen duiden dat een verbinding van L3 een overgangsweerstand heeft in de groepenkast.
Zijn alle schroeven van L3 goed aangedraaid?
Of kijk eens met een warmtebeeldcamera in je groepenkast als er flink stroom door L3 gaat.
Dat probleem met naar 100% springen op het juiste moment, kun je verhelpen door de driver van mr-Manuel te gebruiken in plaats van die van Louis van de Walt. De serial interface vervang je dan door de Bluetooth.
De meterkast is onlangs voor de thuisbatterij vervangen door een met maximaal beperking en in een bestaande kast zit de alamat voor de victron installatie en de solaredge omvormer , bedraad met 10mm2.
De voltages kunnen echter ook op de andere fasen zulke spanningen vertonen net welk moment van de dag het is (niet iedereen hier heeft de panelen op het zuiden liggen)
Maar goed dit is voer voor een ander topic.
[ Voor 29% gewijzigd door Commander69 op 20-05-2024 10:59 ]
Is er iemand hier die misschien weet hoe je in Node-RED kunt zien wat de door DESS berekende waarde (forecasted battery average) van de batterij moet zijn?
Iemand een goed adres voor een compleet zelfbouw systeem?
Zeker, stuur me maar een DM.antoine sellies schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 06:46:
Iemand een goed adres voor een compleet zelfbouw systeem?
Ik heb inmiddels een 2e bestelling gedaan om de opstelling verder uit te breiden.
De bestaande 5000VA multiplus in de schuur lijkt qua capaciteit prima voor mijn situatie. Hij probeert middels NodeRED de meter aan de voordeur op 0 te houden en dat gaat in 95% van de gevallen prima. Die laatste paar % zijn dan voor rekening van de energie leverancier
Ik heb nu ~11kWh opslag en die ga ik nu verdubbelen. Een geweldige dag geeft hier ongeveer 30 kWh PV en dat moet ik dan voor het overgrote deel kunnen verwerken in accu, verbruik en eventueel nog een stukje in de EV.
Nu nog even geduld want de cellen die ik heb besteld zijn onderweg en worden in juli pas verwacht
De bestaande 5000VA multiplus in de schuur lijkt qua capaciteit prima voor mijn situatie. Hij probeert middels NodeRED de meter aan de voordeur op 0 te houden en dat gaat in 95% van de gevallen prima. Die laatste paar % zijn dan voor rekening van de energie leverancier
Ik heb nu ~11kWh opslag en die ga ik nu verdubbelen. Een geweldige dag geeft hier ongeveer 30 kWh PV en dat moet ik dan voor het overgrote deel kunnen verwerken in accu, verbruik en eventueel nog een stukje in de EV.
Nu nog even geduld want de cellen die ik heb besteld zijn onderweg en worden in juli pas verwacht
En verbruik je dan ook zelf bij topproductiedagen 30 kWh per etmaal?
Zoniet is de capaciteitsuitbreiding van een thuisaccu ook maar heel kortstondig een voordeel.
Hoe groot de opslagcapaciteit van een accu ook is, je kan ze maar blijven aanvullen met wat je zelf hebt verbruikt.
Mij lijkt het dat op een topdag bij productie je sowieso nul % van het net nodig hebt en alles al van PV komt. Wanneer je de overproductie dan extra gaat opslaan in de accu zit je de volgende dag weer met hetzelfde probleem toch?
En de standaard ESS instellingen van de MPII tracht het netverbruik sowieso toch al op 0 te houden?
Zoniet is de capaciteitsuitbreiding van een thuisaccu ook maar heel kortstondig een voordeel.
Hoe groot de opslagcapaciteit van een accu ook is, je kan ze maar blijven aanvullen met wat je zelf hebt verbruikt.
Mij lijkt het dat op een topdag bij productie je sowieso nul % van het net nodig hebt en alles al van PV komt. Wanneer je de overproductie dan extra gaat opslaan in de accu zit je de volgende dag weer met hetzelfde probleem toch?
En de standaard ESS instellingen van de MPII tracht het netverbruik sowieso toch al op 0 te houden?
[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 21-05-2024 11:05 ]
Ik weet niet welke waarde dit is.N0EL schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:56:
Is er iemand hier die misschien weet hoe je in Node-RED kunt zien wat de door DESS berekende waarde (forecasted battery average) van de batterij moet zijn?
Maar, voor zover ik weet is alle informatie die Victron wil delen beschikbaar in de node "Custom Input Node".
Ik kon de gevraagde waarde niet vinden, maar misschien kom je er verder mee. Succes!
:strip_exif()/f/image/nB8KGCwBMgh3fnZyfBh9vLEn.jpg?f=fotoalbum_large)
True, 30 kWh per etmaal is haalbaar als we de auto veel gebruiken, zo niet dan zit na 2,5 dag alles vol en is de rest alsnog over.IvoB2 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:02:
En verbruik je dan ook zelf bij topproductiedagen 30 kWh per etmaal?
Het is deels uit hobby en deels als middel om te kiezen waar we in de toekomst de energie heen willen brengen
- Hoger eigenverbruik van PV i.v.m. regeling zoals bij Vattenfall (teruglever kosten in staffels van 250 kWh)
- Via een thuisaccu de EV in (I know, DC->AC->DC is niet optimaal)
- Uitgesteld terugleveren, wanneer de vraag hoger is of de spanning lager op het net
- Dynamisch contract met in de lente/zomer terugleveren in de nacht, in de herfst/winter kopen in de nacht
- ... combinatie van bovenstaande?
Maar om je PV capaciteit in de accu van je EV te krijgen heb je toch geen thuisaccu met een hogere capaciteit nodig?No13 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:18:
[...]
True, 30 kWh per etmaal is haalbaar als we de auto veel gebruiken, zo niet dan zit na 2,5 dag alles vol en is de rest alsnog over.
Wanneer ik de EV aan PV ga laden is, tenminste wanneer deze genoeg km doet, er nauwelijks tussenkomst van de thuisaccu nodig. Dan ga ik gewoon maximaal rechtstreeks laden aan wat de PV overproduceert.
Dat begrijp ik.Het is deels uit hobby en deels als middel om te kiezen waar we in de toekomst de energie heen willen brengen
Ieder zijn ding maar ik werk al sinds 2011 met PV (en de daaruit beschikbare data) en sinds 2021met een
thuisaccu (MPII 48/70/5000 + LVL 15,4 kWh) en sinds 2019 met een thuislaadpaal.
Allemaal trouwens monofase.
Maar uit geen enkele data blijkt dat ik de capaciteit van de accu zou moeten verhogen (integendeel, ze is nu al overbemeten en dat heeft als doel de bruikbare levensduur incl. degradatie langer te rekken) maar wel de capaciteit van de PV productie moet maximaliseren voor de maanden december en januari.
De overige maanden volstaat de PV productie al en de opslagcapaciteit van de accu.
Wanneer ik de opslagcapaciteit van de accu verhoog zet dan geen zoden aan de dijk voor de maanden december en januari. Het heeft nl. geen zin een grotere accu te plaatsen wanneer ze niet aangevuld kan worden met zonne-energie (en ook niet via het dynamisch tarief via het net) tijdens de periodes dat het echt nodig is. En de rest van het jaar ook al niet want dan voldoet de capaciteit nu al.
Met de huidige capaciteit zit tussen half februari en begin november de zelfvoorziening al op 100%.
Het jaar rond zit dat cijfer al rond de 90%.
Een hoger direct zelfverbruik (dat zit bij mij op jaarbasis maar max. rond de 30%) is een theoretisch gegeven dat alleen de verhouding tussen productie en verbruik aangeeft en verder niets.
Ik streef naar een zo hoog mogelijke zelfvoorziening, niet naar een zo hoog mogelijk zelfverbruik. Dat laatste is makkelijk zat: ga gewoon veel meer verbruiken dan je PV kan produceren en/of plaats in verhouding tot je verbruik een heel kleine PV installatie. Je cijfermatig direct zelfverbruik zal plots aanzienlijk stijgen.
Uitgesteld laden en terugleveren kan voordelen opleveren (zolang je nog aan het net gekoppelt bent maar dat is mijn einddoel niet, dat is het net afkoppelen) maar ook dat is in verhouding met de productie, opslag en verbruik.
Idem met dynamisch gaan handelen in stroom.
In Vlaanderen (capaciteitstartief en geen saldering meer met een DM) is dat sowieso niet voordelig.
Over de details in NL ga ik me niet uitspreken maar dat salderen er ook eindig is dat is daar ook een stelling van het nieuwe kabinet.
Vooralsnog heb ik een variabel netcontract waarbij terugleveren en afnemen 24/7 dezelfde prijs geeft. In Vlaanderen is er ook al geen verschil meer tussen de nettarieven volgens tijdstip (ook niet dag/nacht).
Dat voordeel weegt vooralsnog niet op tegen de nadelen (kosten) van dynamisch gaan handelen. En het is ook nog eens minder piekerwerk want je kan 24/7 dezelfde rekening maken.
Dat dit allemaal niet blijft duren begrijp ik ook wel. Daarom dat mijn einddoel eerder het KISS principe volgt: de dag dat het net meer nadelen dan voordelen oplevert gaat de knop om. En niet een heleboel maatregelen trachten te combineren die dan nog eens onderhevig zijn aan de prijszetting en regelgeving van derden.
In de economische voordelen van dubbele opslag om een EV te doen rijden geloof ik ook niet.
De dubbele verliezen liggen dan veel te hoog. Dan kan ik beter rechtstreeks van het net gaan laden. Desnoods niet via PV maar met een dynamisch tarief wanneer de nettarieven het laagst zijn.
Mee eens.Ik ben me bewust van het feit dat meer accu capaciteit niet altijd nodig iswel leuk tot op zekere hoogte
Alleen de "hoogte" wil dan nog wel eens verschillen.
In het geval dat de auto thuis niks staat te doen is dat een volledig terechte opmerking. Echter als hij overdag niet thuis is heb ik straks de optie om meer energie tijdelijk in de accu op te slaan. Of dat op dat moment een handige keus is, dat kan ik nu niet overzien.IvoB2 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:44:
[...]
Maar om je PV capaciteit in de accu van je EV te krijgen heb je toch geen thuisaccu met een hogere capaciteit nodig?
Wanneer ik de EV aan PV ga laden is, tenminste wanneer deze genoeg km doet, er nauwelijks tussenkomst van de thuisaccu nodig. Dan ga ik gewoon maximaal rechtstreeks laden aan wat de PV overproduceert.
[..]
Hier denk ik dat ik een stukje van je uitleg mis. Ik snap dat PV in die maanden niet de accu in hoeft. Die 1-3 kWh die ik opwek kan ik gewoon meteen opmaken als het wordt opgewekt.IvoB2 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:44:
Dat begrijp ik.
[..]
Maar uit geen enkele data blijkt dat ik de capaciteit van de accu zou moeten verhogen (integendeel, ze is nu al overbemeten en dat heeft als doel de bruikbare levensduur incl. degradatie langer te rekken) maar wel de capaciteit van de PV productie moet maximaliseren voor de maanden december en januari.
De overige maanden volstaat de PV productie al en de opslagcapaciteit van de accu.
Wanneer ik de opslagcapaciteit van de accu verhoog zet dan geen zoden aan de dijk voor de maanden december en januari. Het heeft nl. geen zin een grotere accu te plaatsen wanneer ze niet aangevuld kan worden met zonne-energie (en ook niet via het dynamisch tarief via het net) tijdens de periodes dat het echt nodig is.
[..]
Ik dacht echter te zien dat in de donkere maanden het wel handig kan zijn om op goedkopere momenten je accu te vullen om zo de dure momenten niks af te hoeven nemen.
Dit zou kunnen helpen bij de kosten van de verwarming (warmtepomp) en om de belasting op het net in de 'drukke' momenten te mijden.
Mijn situatie is duidelijk anders (en dat is prima) gezien ik niet als doel heb om zelfvoorzienend te worden. Dat acht ik onmogelijk in mijn situatie (bijna alles electrisch en beperkte m2's aan opwek)
Ik probeer nu enkel een situatie te maken waarbij ik, ongeacht wat er om me heen veranderd, zo flexibel mogelijk mee kan bewegen
@IvoB2 Ik snap je gedachtegang maar wat ik mij afvraag wat is dan een goede hoeveelheid kW's aan opslag volgens jou? Dan bedoel ik niet 5 kW ofzo maar meer x% van je verbruik of iets in die trant.
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Ieder zijn eigen methode en werkwijze maar mij lijkt het toch aangewezen, of je extra batterij zou niets moeten kosten, om voor de investering rekening te houden met zoveel mogelijk parameters en de invloed daarvan ipv op de bonnefooi tewerk te gaan en we zien dan wel waar het op uitdraait?No13 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:12:
[...]
In het geval dat de auto thuis niks staat te doen is dat een volledig terechte opmerking. Echter als hij overdag niet thuis is heb ik straks de optie om meer energie tijdelijk in de accu op te slaan. Of dat op dat moment een handige keus is, dat kan ik nu niet overzien.
Ik mis inderdaad blijkbaar ook iets.Hier denk ik dat ik een stukje van je uitleg mis. Ik snap dat PV in die maanden niet de accu in hoeft. Die 1-3 kWh die ik opwek kan ik gewoon meteen opmaken als het wordt opgewekt.
Opslag in accu is inderdaad goed wanneer je er later een nuttig doel voor hebt, zoals bv. om de periode tussen zonsondergang en zonsopgang te overbruggen, wisselende periodes van zon en bewolking te compenseren en/of een paar dagen te overbruggen dat je PV onvoldoende produceert om de dag door te komen.
Wanneer je maar 1 tot 3 kWh produceert en die dan nog eens onmiddellijk gaat verbruiken dan moet je, mijn mening, niet gaan investeren in een grotere accu capaciteit (want daar win je niets mee) maar in meer PV productie.
Dat kan en hangt af van je verbruik en je energiecontract.Ik dacht echter te zien dat in de donkere maanden het wel handig kan zijn om op goedkopere momenten je accu te vullen om zo de dure momenten niks af te hoeven nemen.
Dit zou kunnen helpen bij de kosten van de verwarming (warmtepomp) en om de belasting op het net in de 'drukke' momenten te mijden.
Wanneer bv. een accuopslagcapaciteit van 20 kWh voldoende is om je verbruik te coveren (of de bron dan PV en/of het net is maakt niet uit) dan heeft het weinig zin om de accu capaciteit alsnog te verhogen. Je gaat dan duur meer opslaan dan je gaat verbruiken.
Goedkope periodes van afname net zijn doorgaans net de ogenblikken dat men liever heeft dat je gaat afnemen, je zal het net dan niet gaan overbelasten.
Je kan een accu van 20 kWh dan ook twee keer aan het net gaan bijladen ipv in één keer zoals bij een accu van 40 kWh opslag. De goedkope periodes bij een dynamisch contract zijn doorgaans ook relatief kort en gespreid over meerdere dagen ipv langdurig aan een stuk gedurende één en dezelfde dag.
Inderdaad, iedere situatie is anders en heeft dus andere gevolgen.Mijn situatie is duidelijk anders (en dat is prima) gezien ik niet als doel heb om zelfvoorzienend te worden. Dat acht ik onmogelijk in mijn situatie (bijna alles electrisch en beperkte m2's aan opwek)
Ik probeer nu enkel een situatie te maken waarbij ik, ongeacht wat er om me heen veranderd, zo flexibel mogelijk mee kan bewegen
Maar ik woon ook in een full electric woning met o.a. twee koel/vriescombi's, twee warmtepompen, een laadpunt voor EV, een laadpunt voor e-bikes,.......
En dat is geen probleem om zelfvoorzienend te worden want ik investeer eerst in eenmalige maatregelen die het verbruik zo laag mogelijk houdt. Dan is in de eerste plaats streven naar PV productie (en wat niet kan nog afnemen van het net) en in de laatste plaats lokale opslag sowieso goedkoper en makkelijker te bewerkstelligen.
Het lijkt me net dat wanneer je zo zelfvoorzienend mogelijk bent dat je niet meer of zo weinig mogelijk nog afhankelijk bent van de omstandigheden om je heen. Alle andere oplossingen staan of vallen met de beslissingen en aangerekende kost door derden.
Wanneer men bv. op termijn vaststelt dat steeds minder mensen van het net gebruik maken en/of overschakelen naar uitsluitend het net te gebruiken op de goedkoopste uren en je blijft daar van afhankelijk moet men maar gewoon de vaste aansluitkost verhogen (om de verliezen op de winst door afname te compenseren) verhogen. Dan sta je nergens met PV en opslag want dat ga je daardoor niet voorkomen.
Wanneer je onvoldoende m² aan PV productie hebt lijkt me dat juist een probleem (in de periode dat het echt nodig is) wanneer je de accu capaciteit gaat verdubbelen. Aan dubbele opslag die eveneens niet aangevuld kan worden door lokale productie heb je ook niet veel.
Het aantal m² doet er overigens niet altijd iets toe.
Ik ben ook beperkt in het aantal m². Maar de techniek staat niet stil. Waar ik in 2011 nog maar een 5.6 kWp kon leggen kan dat nu al minstens verdubbeld worden en mits aanpassingen aan het dak bijna verdriedubbeld. En wanneer de installatie dan niet meer aan het net gekoppeld is moet ik ook al geen rekening meer houden met de reglementaire beperkingen van dat net en door de AC omvormer te skippen en over te schakelen op MPPT alleen al door lagere omzettingsverliezen toch een hogere netto opslag bekomen.
Dat dit een verhaal van lange adem, veel rekenen en vooral vooruit plannen is dat heb ik al meermaals ondervonden.
Bovendien (maar dat is vooralsnog een beetje koffiedik kijken) hou ik er ook al rekening mee dat ik binnen enkele jaren inzake extra opslagcapaciteit beter kan rekenen op V2H dan op een verdubbeling van de eigen stationaire opslagcapaciteit.
Een laatste poging om mijn drijfveer/motivatie te onderbouwen:
Qua PV heb ik gewoon niet de mogelijkheid om meer m2's te vullen, de beperkte ruimte die ik heb ligt vol.
11 kWh was een mooie start om te zien wat het kon brengen. Ik verwacht dat ik meer haal uit een grotere accu en daarom neem ik er 11 kWh bij. Omdat hier de situatie (terugleverkosten, saldering, EV, dynamische tarieven, vol net) nog veel kan veranderen heb ik naar mijn idee baat bij deze oplossing.
Of ik ooit de accu terug ga verdienen weet ik niet, ik kan de aankoop nu doen zonder dat dit ten kosten gaat van andere zaken en dat is voor mij voldoende reden om nu de 'investering' te doen. Dat en uiteraard het hobby aspect. Heb er al een hoop van geleerd
Lijkt me prachtig om jouw situatie voor mezelf te kunnen realiseren maar het is mij de verhuizing niet waard
Qua PV heb ik gewoon niet de mogelijkheid om meer m2's te vullen, de beperkte ruimte die ik heb ligt vol.
11 kWh was een mooie start om te zien wat het kon brengen. Ik verwacht dat ik meer haal uit een grotere accu en daarom neem ik er 11 kWh bij. Omdat hier de situatie (terugleverkosten, saldering, EV, dynamische tarieven, vol net) nog veel kan veranderen heb ik naar mijn idee baat bij deze oplossing.
Of ik ooit de accu terug ga verdienen weet ik niet, ik kan de aankoop nu doen zonder dat dit ten kosten gaat van andere zaken en dat is voor mij voldoende reden om nu de 'investering' te doen. Dat en uiteraard het hobby aspect. Heb er al een hoop van geleerd
Lijkt me prachtig om jouw situatie voor mezelf te kunnen realiseren maar het is mij de verhuizing niet waard
Tja, daar kan ik moeilijk een individuele visie over geven.Impossibl3 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:13:
@IvoB2 Ik snap je gedachtegang maar wat ik mij afvraag wat is dan een goede hoeveelheid kW's aan opslag volgens jou? Dan bedoel ik niet 5 kW ofzo maar meer x% van je verbruik of iets in die trant.
Iedere situatie is anders en moet dus anders aangepakt worden.
Ik heb al kopbrekens genoeg gehad om de eigen data (van de voorbije tien jaar) om te zetten naar een praktische omgeving.
Mijn opslag is bv. - afhankelijk van de periode van het jaar - het dubbele tot driedubbele van mijn etmaalverbruik.
Op jaarbasis is mijn huidige productie al hoger dan mijn jaarverbruik. Maar daar kom ik er in de maanden december en januari niet mee. De oorzaak ligt dan niet in het hogere verbruik (dat is hier in de zomer doorgaans hoger dan in de winter) maar in de te lage productie (zon komt dan alleen maar tussen 10:00 en 14:30 boven de toppen van de bomen).
Maar opslag komt voor mij op de laatste plaats.
Eerst zet ik in op zo zuinig mogelijke verbruikers, verwarming op direct zonlicht ipv altijd via warmtepompen, verbruiken zoveel mogelijk wanneer er productie is (ja, ook indien er voldoende opslag is).
Dan op productie. Tien van de twaalf maanden is deze reeds voldoende om zelfvoorzienend te zijn.
Vooralsnog zijn de inkomsten uit terugleveren aan het net en de accu van de EV ruim voldoende om de netafname (nu nog een 300 kWh per jaar) en de overblijvende vaste kosten (forfaitair capaciteitstarief en digitaal meettarief) mee te betalen.
Gezien dat, mijn mening, ook niet gaat blijven duren (jaar na jaar wordt de TLV al lager en er woedt hier nu al een discussie over de terugleververgoedingen vanuit o.a. PV aan EV accu's) is de planning nu om niet de stationaire accu capaciteit te verhogen maar om de PV productie op hetzelfde dakopp. te verhogen naar 14,5 kWp.
En wanneer dat onvoldoende is om via V2H (eventueel door V2L te schakelen via een generatorkast) de EV accu als reserve in te zetten.
Maar dan zijn we al in het volgende decennium.
Voor alle duidelijkheid: dit is alleen maar mijn mening/visie gebaseerd op eigen situatie en ervaringen.
Ik begrijp best dat de situatie op een ander totaal anders is en de handelingen dan ook anders zullen zijn.
Ik geef het maar mee ter info. Niets of niemand moet er rekening mee houden en al zeker niet gaan navolgen.
[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 21-05-2024 15:19 ]
Er is een dess.output.SOC object dat de berekende SOC bevat. Afhankelijk van het tijdstip van 0 tot 23 uur of van 0 tot 47 uur.N0EL schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:56:
Wanneer je de Debug sidebar aan hebt staan is daar ook een tabje 'Context' Onder het kopje Flow zie je daar het dess object en dat kun je uitklappen om te zien wat er allemaal aan data beschikbaar is binnen je flow.
Joepie; ik heb net m'n 2e Multiplus 48/5000 binnen gekregen. Ga heb toevoegen aan mijn huidige 1 fase setup zodat ze paralel met z'n 2en wat rustiger kunnen draaien, en als ik het wil toch zonder terug te leveren de pieken van mijn PV (+/- 7000 watt) kan opslaan.
Ben benieuwd! Komende week installeren.
Ben benieuwd! Komende week installeren.
Voor degenen die op zoek zijn naar een alternatieve methode om Power Reduction Control op een SolarEdge systeem te gebruiken is wellicht deze bijdrage interessant:
Heb zojuist mijn 2e Multiplus 2 48v/5000 aangesloten via de VE.Bus op mijn Multiplus 2 48/5000GX met als plan om ze parallel te laten draaien. Echter had ik vermoed, de boel opstarten, via vrm de config downloaden, de extra Multiplus 2 toevoegen en configureren en gaan met die banaan.
Echter krijg ik deze 2 fouten, en zie ik 'm ook nog niet als apparaat. Waar gaat het hier mis/wat doe ik verkeerd?
/f/image/7h4T8zI2bpcAOhrthKqxA89g.png?f=fotoalbum_large)
Echter krijg ik deze 2 fouten, en zie ik 'm ook nog niet als apparaat. Waar gaat het hier mis/wat doe ik verkeerd?
/f/image/7h4T8zI2bpcAOhrthKqxA89g.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/tnERawu91YbEKzwjEIluq61b.png?f=fotoalbum_large)
Hebben ze alle twee dezelfde firmware versie.vanWalsum schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:08:
Heb zojuist mijn 2e Multiplus 2 48v/5000 aangesloten via de VE.Bus op mijn Multiplus 2 48/5000GX met als plan om ze parallel te laten draaien. Echter had ik vermoed, de boel opstarten, via vrm de config downloaden, de extra Multiplus 2 toevoegen en configureren en gaan met die banaan.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Volgens de documentatie moeten ze ook kwa hardware identiek zijn.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Volgens mij kan je een Multiplus 2 GX combineren met een normale Multiplus 2.KC27 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:41:
[...]
Hebben ze alle twee dezelfde firmware versie.
Volgens mij, als ik zo online lees, de boel eerst configureren met VEbus Quick Configure, maar dan heb je de usb kabel nodig.
Uiteraard maar je moet ze wel eerst als master en slave configureren met VE.Bus System Configurator of Quick Configure.vanWalsum schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:48:
Volgens mij kan je een Multiplus 2 GX combineren met een normale Multiplus 2.
Dat klopt, daarvoor heb je een MK3 -> USB nodig.Volgens mij, als ik zo online lees, de boel eerst configureren met VEbus Quick Configure, maar dan heb je de usb kabel nodig.
Klopt. Zie documentatie van Victron: https://www.victronenergy...l_and_three_phase_systemsKC27 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:41:
[...]
Hebben ze alle twee dezelfde firmware versie.
De eerste 4 digits van je firmware version number moeten hetzelfde zijn. Een manier om je huidige versie te vinden is bijvoorbeeld via je cerbo-gx menu: multiplus-ii -> device -> VE.bus version.
Voor zover ik weet zijn er van de 230V Multiplus-II 48/500 maar twee varianten op dit moment:
2623 = MultiPlus-II 48/5000/70-50 (New microprocessor 230VAC)
2626 = MultiPlus-II 48/5000/70-50 (New microprocessor 230VAC)
(@vanWalsum Mocht de firmwareversie het probleem zijn, dan heb ik hier nog een MP-II 48/5000 liggen. DM me dan maar en kijken we die een oplossing kan zijn)
[ Voor 9% gewijzigd door nimmer99 op 23-05-2024 10:36 ]
Mijn systeem doet vandaag iets raars. Volgens de VRM portal zou de batterij nu geladen moeten worden met het vermogen uit de zonnepanelen. Echter wordt er ruim 9kW naar het grid geëxporteerd.
De zonnepanelen produceren ruim voldoende om alle behoefte in het huis te voorzien van energy. Ik zou dus verwachten dat deze 9kW wordt opgeslagen in de batterij zoals het schema aangeeft i.p.v. dat het naar het grid wordt gestuurd.
Wat zou de reden kunnen zijn dat de batterij nu niet geladen wordt?
De zonnepanelen produceren ruim voldoende om alle behoefte in het huis te voorzien van energy. Ik zou dus verwachten dat deze 9kW wordt opgeslagen in de batterij zoals het schema aangeeft i.p.v. dat het naar het grid wordt gestuurd.
Thx voor je hulp! Het is inmiddels gelukt!nimmer99 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:02:
[...]
Klopt. Zie documentatie van Victron: https://www.victronenergy...l_and_three_phase_systems
De eerste 4 digits van je firmware version number moeten hetzelfde zijn. Een manier om je huidige versie te vinden is bijvoorbeeld via je cerbo-gx menu: multiplus-ii -> device -> VE.bus version.
Voor zover ik weet zijn er van de 230V Multiplus-II 48/500 maar twee varianten op dit moment:
2623 = MultiPlus-II 48/5000/70-50 (New microprocessor 230VAC)
2626 = MultiPlus-II 48/5000/70-50 (New microprocessor 230VAC)
(@vanWalsum Mocht de firmwareversie het probleem zijn, dan heb ik hier nog een MP-II 48/5000 liggen. DM me dan maar en kijken we die een oplossing kan zijn)
Stap 1 was toch een mk3 kabel gebruiken en hem aansluiten op de master VE bus (Multiplus 2 GX). Hier kan je dan met VE Quick Configure aangeven dat je parallel wil gaan, vervolgens moet je eerst de master aan zetten en wordt deze herkend, dan de slave aanzetten en wordt deze herkend.
Daarna kan je via VRM de config downloaden. Deze open niet met VEConfig, maar met een andere tool van Victron. Hier kan je beide multiplussen zien staan. Vervolgens doe je rechtermuisknop configure, en dan pas kom je terecht in VEConfig 3 om de configuratie aan te maken en de ESS Assistant te laden. Dit doe je ook voor de 2e multiplus. Vervolgens wordt dit opgeslagen in het juist gedownloade config bestand. Deze kan je vervolgens weer uploaden via VRM en het werkt!
Via de remote console zie je echt maar 1 Multiplus staan, echter als je er verder in duikt zie je wel 2 serienummers staan. Het ziet er verder uit als slechts 1 omvormer. Als ik de set vervolgens uit DESS haal, en gewoon in puur charger mode zet, zie je nu dat hij begint te laden met dubbele capaciteit. Kort even 6900 watt gezien. Perfect, want nu kan ik echt alle zonnestroom op slaan zonder deze terug te leveren.
Hier wat screenshots en foto's. Let op: het project is nog niet klaar, de kabels zijn nog niet zoals ze moeten, en het spul zit nog niet in elkaar geschroefd. Puur net "klaar" en om te testen of het werkt.
Wat ik alleen wel liever had gezien, dat je het amperage kan aanpassen per multi. Nu staat er 40 ampère, wat in theorie kan omdat ze beide aangesloten zijn op 2 20a aardlekautomaten, maar had dit toch graag duidelijke gezien. Echter moet je het maar zien als 1 groot apparaat denk ik.
En ik heb vermogen omvormer beperken op 7500 watt gezet, echter laat hij nu wel een export zien van 8300...
Oke, hier wat beelden. Waar ik overigens ook wel blij mee ben; ik heb nu elke accu aan eigen kabels en niet meer alles aan elkaar. De 2 enkele kabels van pylontech werden bij 90a ontladen nogal warm. Nu lekker koeltjes. Ook moet ik nog even uitzoeken of ik nog nieuwe dopjes kan krijgen op de uitgangen van de Pylontech's, die heb ik destijds natuurlijk weggeflikkerd

/f/image/omhvczDa3E43V5Bw30Tjbj3M.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/sKbkwSU1lSWUWhJhZD0xfYd0.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/H3yWiRie8yXGerHjERUIMEvy.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/LCuxOo806XzQnwk3sse4jCl8.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/neuWWCQxyhPxIOmSMeLyLHq4.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0dzLoFFuIIQhEBVmMM4KccPn.jpg?f=fotoalbum_large)
Raar kratje onder de Pylontech...
Welke kabel heb je aangesloten op de Multiplussen is dat 50mm2?
Yep zie het bij het inzoomen 50mm2!
Ik heb er zelf 70mm2 voor gebruikt, er zit bij mij 2,5 mtr kabel aan.
[ Voor 35% gewijzigd door Activate op 23-05-2024 20:25 ]
Dat is een mand voor de poes 🐱 . Inderdaad 50mm2 1,5 meter. Misschien was dikker mooier geweest inderdaad. Begrens de boel nu op 7500 watt totaal dus 3750 over 50mm2 moet lukkenActivate schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:22:
@vanWalsum Hij heeft t over t groene kratje geloof ik
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Je rekent alleen niet correct. 3750W is AC zijdig, dus er gaat nog 10 tot 20 procent extra uit je batterij. Afhankelijk van je verlies. Als je batterij leeg raakt is de stroom het hoogste ( want bij het laagste voltage). Dat is je design conditie. Kan het nogsteeds, maar wel met wat meer A.vanWalsum schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 22:20:
[...]
Dat is een mand voor de poes 🐱 . Inderdaad 50mm2 1,5 meter. Misschien was dikker mooier geweest inderdaad. Begrens de boel nu op 7500 watt totaal dus 3750 over 50mm2 moet lukken.
@vanWalsum begrijp ik nu goed dat je de accu's parallel hebt geplaatst op de Lynx? Ik dacht dat die in serie moesten staan. Dat brengt wel opties met zich mee mbt de temperatuur in de kabel.
Leuke opstelling met weer eens een MP in GX uitvoering!
Heeft de kast het niet wat zwaar met 4x de Pylontech 5000? 4x38=152kg.
De aarding net buiten beeld?
De aarding net buiten beeld?
[ Voor 17% gewijzigd door HermanGast op 24-05-2024 00:51 ]
YepJim423 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 22:23:
@vanWalsum Hij heeft t over t groene kratje geloof ik
Dat d8 ik dus ook.....HermanGast schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 00:45:
Begint er op te lijken, inderdaad de kabels nog wat netter afwerken.vanWalsum schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:07:
[...]
Thx voor je hulp! Het is inmiddels gelukt!
Stap 1 was toch een mk3 kabel gebruiken en hem aansluiten op de master VE bus (Multiplus 2 GX). Hier kan je dan met VE Quick Configure aangeven dat je parallel wil gaan, vervolgens moet je eerst de master aan zetten en wordt deze herkend, dan de slave aanzetten en wordt deze herkend.
Daarna kan je via VRM de config downloaden. Deze open niet met VEConfig, maar met een andere tool van Victron. Hier kan je beide multiplussen zien staan. Vervolgens doe je rechtermuisknop configure, en dan pas kom je terecht in VEConfig 3 om de configuratie aan te maken en de ESS Assistant te laden. Dit doe je ook voor de 2e multiplus. Vervolgens wordt dit opgeslagen in het juist gedownloade config bestand. Deze kan je vervolgens weer uploaden via VRM en het werkt!
Via de remote console zie je echt maar 1 Multiplus staan, echter als je er verder in duikt zie je wel 2 serienummers staan. Het ziet er verder uit als slechts 1 omvormer. Als ik de set vervolgens uit DESS haal, en gewoon in puur charger mode zet, zie je nu dat hij begint te laden met dubbele capaciteit. Kort even 6900 watt gezien. Perfect, want nu kan ik echt alle zonnestroom op slaan zonder deze terug te leveren.
Hier wat screenshots en foto's. Let op: het project is nog niet klaar, de kabels zijn nog niet zoals ze moeten, en het spul zit nog niet in elkaar geschroefd. Puur net "klaar" en om te testen of het werkt.
Wat ik alleen wel liever had gezien, dat je het amperage kan aanpassen per multi. Nu staat er 40 ampère, wat in theorie kan omdat ze beide aangesloten zijn op 2 20a aardlekautomaten, maar had dit toch graag duidelijke gezien. Echter moet je het maar zien als 1 groot apparaat denk ik.
En ik heb vermogen omvormer beperken op 7500 watt gezet, echter laat hij nu wel een export zien van 8300...
Oke, hier wat beelden. Waar ik overigens ook wel blij mee ben; ik heb nu elke accu aan eigen kabels en niet meer alles aan elkaar. De 2 enkele kabels van pylontech werden bij 90a ontladen nogal warm. Nu lekker koeltjes. Ook moet ik nog even uitzoeken of ik nog nieuwe dopjes kan krijgen op de uitgangen van de Pylontech's, die heb ik destijds natuurlijk weggeflikkerd![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Verder zoals andere al gemeld hebben vraag ik mij af of je houten rek wel sterk genoeg is.
Als je zoals @vanWalsum aparte kabels gebruikt wel ja. Er zijn ook genoeg die ze van accubank naar accubank parallel aansluiten en vervolgens 2 kabels met de zelfde dikte naar de MP's... dan gaat die vlieger ook niet opImpossibl3 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 00:12:
@vanWalsum begrijp ik nu goed dat je de accu's parallel hebt geplaatst op de Lynx? Ik dacht dat die in serie moesten staan. Dat brengt wel opties met zich mee mbt de temperatuur in de kabel.
Ik heb 35mm2 tussen accu en distributor (1 accubank) en ook dat gaat prima, kabel wordt handwarm na aantal uren op 16A AC zijde laden. Tussen de MP en ditributor heb ik wel 50mm2 zitten.Activate schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:22:
Die 70mm2 gaat uit van piekvermogen die ik in mijn geval niet heb. Dikker kan natuurlijk nooit kwaad, te klein wel
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
In serie kan niet; dan zou de spanning te hoog worden voor de MultiPlus(sen).Impossibl3 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 00:12:
Je bedoelt de Pylontechs parallel schakelen d.m.v. de aansluitingen op de Pylontechs zelf neem ik aan. En dat is je eigen (ontwerp) keuze. Beide hebben voor- en nadelen die je moet afwegen.
Uhm ja dat bedoelde ik. Van wat ik begreep werden de kabels tussen de Pylontechs vrij warm dat leek mij dus niet alles. Deze optie kan je de kabels zwaarder uitvoeren en daardoor minder warmte ontwikkeling hebben.The Lord schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:59:
[...]
Je bedoelt de Pylontechs parallel schakelen d.m.v. de aansluitingen op de Pylontechs zelf neem ik aan. En dat is je eigen (ontwerp) keuze. Beide hebben voor- en nadelen die je moet afwegen.
@HermanGast De kast heeft het inderdaad zwaar, maar er zitten onder de planken aan de muur nog 4 dikke beugels die wat ondersteunen. Wil op termijn nog een accukast er voor hebben. De aarding moet er nog aan, was erg blij om even te testen
. Net als de afwerking van de kabels etc.
Wat betreft de kabels, heb even een testrun gemaakt met laden op vol vermogen, en de kabels blijven nu gewoon koud. Prettig gevoel.
Wat betreft de kabels, heb even een testrun gemaakt met laden op vol vermogen, en de kabels blijven nu gewoon koud. Prettig gevoel.
Inmiddels een paar stappen verder, mijn SmartESS systeem an sich draait vrij probleemloos. Soms komt er nog wel eens een bugje omhoog maar daar kom je dus gaandeweg achter. Ondertussen ook gestart met een balansalgoritme te ontwikkelen. De aansturing van Victron omvormers heb ik ondertussen wel onder de knie, ik wil op den duur ook kunnen balansen. Bij voorkeur met een aggregator die mijn algo's gebruikt.
Ik ben begonnen met het balansalgo omdat ik sinds een tijdje een Zonneplan Nexus heb staan en waar ik me verbaasde over hoe vaak het algo ernaast zat (het vergoedingenbedrag ging omlaag ipv omhoog). Er zijn ook partijen die hun voorspelde onbalans publiceren waar ik me ook verbaasde over hoe slecht die algoritmes eigenlijk zijn. Dat kan beter (dacht ik)
Dit was de eerste fase, een week geleden:
/f/image/ziwfkZRBU8IA2tP5kSA7YgtA.png?f=fotoalbum_large)
Niet slecht voor een eerste poging maar te slecht om iets actief mee te kunnen doen.
Dit is de poging van dit weekend:
/f/image/whcUXrtsb4ZsrZmKG0XTN97Q.png?f=fotoalbum_large)
Die zit wel redelijk spoton. Best wel content mee. Wordt vervolgd dus :-)
Ik ben begonnen met het balansalgo omdat ik sinds een tijdje een Zonneplan Nexus heb staan en waar ik me verbaasde over hoe vaak het algo ernaast zat (het vergoedingenbedrag ging omlaag ipv omhoog). Er zijn ook partijen die hun voorspelde onbalans publiceren waar ik me ook verbaasde over hoe slecht die algoritmes eigenlijk zijn. Dat kan beter (dacht ik)
/f/image/ziwfkZRBU8IA2tP5kSA7YgtA.png?f=fotoalbum_large)
Niet slecht voor een eerste poging maar te slecht om iets actief mee te kunnen doen.
/f/image/whcUXrtsb4ZsrZmKG0XTN97Q.png?f=fotoalbum_large)
SmartESS dynamisch handelen & (on)balansen :-)
"een aggregator die mijn algo's gebruikt" Ik denk dat het vinden van een aggregator misschien weleens de grootste uitdaging zal kunnen zijn. Het bouwen van een algorithme heb je zo te zien wel onder controle, keurig hoor dat resultaat! Als bouwer van grotere Victron ESS systemen zou ik zou graag eens in gesprek komen met je. Je hebt DM.E63s schreef op zondag 26 mei 2024 @ 22:01:
Inmiddels een paar stappen verder, mijn SmartESS systeem an sich draait vrij probleemloos. Soms komt er nog wel eens een bugje omhoog maar daar kom je dus gaandeweg achter. Ondertussen ook gestart met een balansalgoritme te ontwikkelen. De aansturing van Victron omvormers heb ik ondertussen wel onder de knie, ik wil op den duur ook kunnen balansen. Bij voorkeur met een aggregator die mijn algo's gebruikt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het is ook zelfstandig mogelijk, vanaf 1 MWh mag je meespelen van Tennet. Ook met een VPP, als je maar minimaal 1 MWh ter beschikking steltRikHa schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 07:18:
[...]
"een aggregator die mijn algo's gebruikt" Ik denk dat het vinden van een aggregator misschien weleens de grootste uitdaging zal kunnen zijn. Het bouwen van een algorithme heb je zo te zien wel onder controle, keurig hoor dat resultaat! Als bouwer van grotere Victron ESS systemen zou ik zou graag eens in gesprek komen met je. Je hebt DM.
M = megaE63s schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 07:37:
[...]
Het is ook zelfstandig mogelijk, vanaf 1 mWh mag je meespelen van Tennet. Ook met een VPP, als je maar minimaal 1 mWh ter beschikking stelt
m = milli
....
Stom, niet helemaal wakker nog😬
Zou ik direct op een Multiplus accu + terminal een 125A zekering kunnen aansluiten om een extra kabel te voorkomen tussen de zekering en de Multiplus?
Situatie: 1 Multiplus 48/5000 en 1 Pylontech US5000. Later wil ik uit breiden naar meerdere accu's, maar om te starten 1 met de standaard Pylontech kabels.
Situatie: 1 Multiplus 48/5000 en 1 Pylontech US5000. Later wil ik uit breiden naar meerdere accu's, maar om te starten 1 met de standaard Pylontech kabels.
Alles "kan" en iets is beter dan niets, maar in mijn ogen wel verkeerde zuinigheid.wroosmalen schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 20:11:
Zou ik direct op een Multiplus accu + terminal een 125A zekering kunnen aansluiten om een extra kabel te voorkomen tussen de zekering en de Multiplus?
Je zekering wil je op een bereikbare plek in een behuizing die het kan handelen als de zekering springt en zodanig dat de terminals netjes zijn afgeschermd. En wat als je zekering een beetje draait en de behuizing of negatieve terminal raakt? Daar al mee over nagedacht? Gewoon netjes in een daarvoor bestemde houder doen.
Een MEGA fuse wil je niet 'laten hangen' aan een relatief zware kabel. Een meszekering (NH000) moet in een houder en volgens mij zijn de T-class fuses ook niet geschikt om zonder houder aan te sluiten...
Ik heb mijn MEGA zekering hier inmiddels vervangen door een NH000 80A meszekering. De houders zijn niet duur maar inderdaad moet je wel een stukje kabel extra persen tussen de MP2 en de zekeringhouder.
Edit:
Ik ga zelf nu van een enkele 230A accu naar een setup met 3 accu's (230 / 105 / 105) en probeer de MEGA fuse te vermijden... Daarom heb ik nu een Lynx Power-IN gekocht, deze heeft geen zekeringhouder maar dat is een pluspunt.
Iedere accu heeft 35mm2 naar de Lynx met een eigen 80A meszekering (kan 25KA verbreken).
Vanuit de Lynx dan 70mm2 naar een 125A meszekering en vervolgens door naar de MP2.
Nadeel van de meszekering houders is dat ze veel 'exposed' metaal hebben, die wil je ergens in afschermen.
Ik heb mijn MEGA zekering hier inmiddels vervangen door een NH000 80A meszekering. De houders zijn niet duur maar inderdaad moet je wel een stukje kabel extra persen tussen de MP2 en de zekeringhouder.
Edit:
Ik ga zelf nu van een enkele 230A accu naar een setup met 3 accu's (230 / 105 / 105) en probeer de MEGA fuse te vermijden... Daarom heb ik nu een Lynx Power-IN gekocht, deze heeft geen zekeringhouder maar dat is een pluspunt.
Iedere accu heeft 35mm2 naar de Lynx met een eigen 80A meszekering (kan 25KA verbreken).
Vanuit de Lynx dan 70mm2 naar een 125A meszekering en vervolgens door naar de MP2.
Nadeel van de meszekering houders is dat ze veel 'exposed' metaal hebben, die wil je ergens in afschermen.
[ Voor 39% gewijzigd door No13 op 28-05-2024 21:21 ]
Oke nu ga ik waarschijlijk tegen de schenen schoppen . Maar waarom een zekering tussen de 12 / 48 V van de pylontech naar een multiplus?. Heb mij redelijk bezig gehouden met Car audio en met name DB drag. dus 12 volt en heel veel Ampere. Mijn instal trok dan bij 12.8V rond de 380 ampere ( zo`n 5000watt)
en Nee daar zat beslist geen zekering tussen de accu en versterker wel een plus en min kabel van 90 mm2
ben dan ook van mening dat een zekering alleen nodig is als de kabel door een muur. of metaal door moet die beschadigingen aan de kabel kunnen toe brengen . De zekering is een weerstand en kan bij een klein defect gewoon blijfen werken , ( soldeer in zekering zelf gescheurd komt bv vaak voor bij glas zekering) of gewoon een slechte verbinding in de zekering houder zelf waardoor een vonkbrug word veroorzaakt. Heb er genoeg gezien die weggesmolten zijn en totaal verbrand.
en Nee daar zat beslist geen zekering tussen de accu en versterker wel een plus en min kabel van 90 mm2
ben dan ook van mening dat een zekering alleen nodig is als de kabel door een muur. of metaal door moet die beschadigingen aan de kabel kunnen toe brengen . De zekering is een weerstand en kan bij een klein defect gewoon blijfen werken , ( soldeer in zekering zelf gescheurd komt bv vaak voor bij glas zekering) of gewoon een slechte verbinding in de zekering houder zelf waardoor een vonkbrug word veroorzaakt. Heb er genoeg gezien die weggesmolten zijn en totaal verbrand.
uhm tja ik draai intel :) cel 1200 .gforce 2Ti
Tenzij de kabel loskomt of iets mechanisch de kabel doorboort zal de kans op sluiting inderdaad nihil zijn.
Echter is het ook een beveiliging voor een interne fout in de Multiplus.
Stel er zit geen zekering tussen kunnen er dan zomaar duizenden ampères gaan lopen.
Echter is het ook een beveiliging voor een interne fout in de Multiplus.
Stel er zit geen zekering tussen kunnen er dan zomaar duizenden ampères gaan lopen.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
@djazzy Een LiFePo4 accu levert een veelvoud van stroom bij directe kortsluiting in vergelijking met een loodaccu. Als je hier geen zekeringen plaatst en bekabeling of omvormer zorgt voor een kortsluiting dan krijg je vuurwerk.
Een loodaccu in de auto heeft een opgeslagen capaciteit van ~ 1kWh?
Een thuisaccu zoals hier besproken zit vaak in de range van 5 tot 50 kWh.
Als je deze energie allemaal gaat 'affakkelen' in een kortsluiting is het gevolg vele malen groter...
Een loodaccu in de auto heeft een opgeslagen capaciteit van ~ 1kWh?
Een thuisaccu zoals hier besproken zit vaak in de range van 5 tot 50 kWh.
Als je deze energie allemaal gaat 'affakkelen' in een kortsluiting is het gevolg vele malen groter...
Oke dat er hoge stroom zou kunnen gaan lopen begrijp ik . Maar hoort dat niet de bms integrijpen . en de accu te ontkoppelen ( uitzetten ). Zo ook aan de kant van de omvormer . Daar zit ook het nodige in wat zou moeten ingrijpen , Daarnaast hoe traag is die dikke smelt zekering die dan gebruikt moet worden . Mag aannemen dat de electronica sneller is .
uhm tja ik draai intel :) cel 1200 .gforce 2Ti
Een BMS kan zeker sneller ingrijpen. En in dat scenario blijven je zekeringen ook netjes heel 
Die zekeringen zijn er voor als je BMS niet zn werk doet. Dat is ook gewoon een microprocessor met mosfets en software.
Die zekeringen zijn er voor als je BMS niet zn werk doet. Dat is ook gewoon een microprocessor met mosfets en software.
Vraag, wij hebben thuis 2 Solaredge omvormers (SE5K 3-fase omvormers) en ik ben info aan het vergaren om zelf een ESS te bouwen.
Ik zou dit willen doen met 3xVictron multiplus 5000 variant.
Nu is mijn vraag, hoe communiceert de victron met mijn solaredge omvormers, ik las op een victron site ook ergens dat mijn omvormers dan firmware ( Firmware 4.8.24 or higher) moeten hebben, is dit echt noodzakelijk?
Mijn omvormers hebben firmware: 4.19.39 en 4.20.36
Ik ben technisch onderlegt op elektro gebied, dus alle aansluitingen en de DIY accu bouwen enz komt goed, maar op gebied van die communicatie onder de apparaten weet ik zelf niet erg veel van nog.
Graag hoor ik tips en ervaringen met deze omvormers icm een victron ESS systeem
Alvast bedankt!
Nu is mijn vraag, hoe communiceert de victron met mijn solaredge omvormers, ik las op een victron site ook ergens dat mijn omvormers dan firmware ( Firmware 4.8.24 or higher) moeten hebben, is dit echt noodzakelijk?
Ik ben technisch onderlegt op elektro gebied, dus alle aansluitingen en de DIY accu bouwen enz komt goed, maar op gebied van die communicatie onder de apparaten weet ik zelf niet erg veel van nog.
Alvast bedankt!
Sunspec. Lees daarmee kan je je opwek dus in je VRM zichtbaar krijgen.koenb83 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:17:
Vraag, wij hebben thuis 2 Solaredge omvormers (SE5K 3-fase omvormers) en ik ben info aan het vergaren om zelf een ESS te bouwen.
Alvast bedankt!
@koenb83 vooral handig om de pc informatie in je victron scherm zichtbaar te krijgen en daarmee Dynamic ess goed werkend te krijgen.
Firmware update van solaredge is goed te doen. Ik heb onlangs mijn 8 jaar oude solaredge zonder problemen geüpdatet.
Zichtbaar krijgen binnen victron is vervolgens eenvoudig
Firmware update van solaredge is goed te doen. Ik heb onlangs mijn 8 jaar oude solaredge zonder problemen geüpdatet.
Zichtbaar krijgen binnen victron is vervolgens eenvoudig
Indien je je installatie geschikt maakt voor off-grid gebruik, dus doorgaan bij uitval van netstroom, moet je Multiplus het vermogen van de Solaredge kunnen reguleren.koenb83 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:17:
hoe communiceert de victron met mijn solaredge omvormers
Dat gaat in principe met frequency-shifting. Zie SolarEdge in start-post.
Als je geen off-grid gebruik wilt speelt deze optie niet. Dan valt alles uit.
Heb je hier nog verder mee kunnen testen?No13 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 11:02:
Net op mijn Goodwe omvormer getest wat die doet wanneer de MP2 accu vol zit, terwijl ac-in voor de MP2 is afgeschakeld.
De PV omvormer gaat in ieder geval uit met fAC melding.
[Afbeelding]
Nu nog een keer kijken of de frequentie shift ook zorgt voor power limiting, of dat het puur aan/uit is...
Ik heb net ook even getest. En de Goodwe omvormer schakelt inderdaad uit doordat de Victron de frequentie omhoog gooit als ik bij een volle batterij het ACin relais afschakel.
Waar ik nu echter tegenaan loop is dat hij vervolgens de frequentie hoog houd waardoor de omvormer vervolgens niet meer inschakelt. Is dat bij jou wel gelukt?
Volgens de theorie houdt de Victron de frequentie hoog juist om te zorgen dat de omvormer niet meer inschakelt... tot de batterij beneden een bepaalde SoC is gekomen. Tot welke SoC heb je gewacht om dit te monitoren?Heronimo schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 18:32:
Waar ik nu echter tegenaan loop is dat hij vervolgens de frequentie hoog houd waardoor de omvormer vervolgens niet meer inschakelt. Is dat bij jou wel gelukt?
... of is de frequentie ook hoog gebleven nadat je de netstroom weer had ingeschakeld? Dan zou de Victron weer met het net moeten synchroniseren.
Nee, als ik de ACin weer inschakel synchroniseert bij weer netjes met het net en start ook de omvormer weer.MJ de Bruijn schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 19:22:
[...]
Volgens de theorie houdt de Victron de frequentie hoog juist om te zorgen dat de omvormer niet meer inschakelt... tot de batterij beneden een bepaalde SoC is gekomen. Tot welke SoC heb je gewacht om dit te monitoren?
... of is de frequentie ook hoog gebleven nadat je de netstroom weer had ingeschakeld? Dan zou de Victron weer met het net moeten synchroniseren.
Iemand een idee wat de achterliggende SoC settings zijn voor frequency shifting?
Wat ik in m'n logs in Home Assistant zie is een soort van zaagtand tussen de 50Hz en 53Hz met een periode van minder dan een minuut. Verwacht dat de Goodwe pas weer opstart als de frequentie voor een paar minuten weer binnen de 49.8-50.2 Hz is.
Ik ga er vanuit dat je deze pagina zelf al had gevonden:koenb83 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:17:
Alvast bedankt!
https://www.victronenergy.com/live/venus-os:gx_solaredge
Maar daar staat alle benodigde informatie. En vooral vanaf punt 5 staat uitleg hoe je SolarEdge zichtbaar kunt krijgen in Venus OS
Ga je zelf accu's maken? Of kies je een kant-en-klare accu als Pylontech oid?
Tesla model 3 2019 Long Range
Bovenstaand probleem doet zich vandaag weer voor. De batterij wordt niet geladen en blijft op de min SoC staan en dat terwijl er veel solar over is. Dit wordt nu geëxporteerd naar het grid terwijl het schema aangeeft dat het naar de batterijen zou moeten.KoBolD54 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:43:
Mijn systeem doet vandaag iets raars. Volgens de VRM portal zou de batterij nu geladen moeten worden met het vermogen uit de zonnepanelen. Echter wordt er ruim 9kW naar het grid geëxporteerd.
De enige manier die ik heb kunnen achterhalen om te zorgen dat de energie naar de batterijen gaat is om DESS te forceren naar buy. Maar dan wordt er ook energie geïmporteerd van het grid.
Is het laden inmiddels wel begonnen om 13:00 uur? Dan is het tarief net iets lager.KoBolD54 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:27:
Bovenstaand probleem doet zich vandaag weer voor. De batterij wordt niet geladen en blijft op de min SoC staan en dat terwijl er veel solar over is. Dit wordt nu geëxporteerd naar het grid terwijl het schema aangeeft dat het naar de batterijen zou moeten.
Als er voldoende zon is kan het systeem beter wachten tot het laagste tarief, ook als alleen van zon geladen wordt.
Wat heeft het nettarief met de kost van PV te maken?MJ de Bruijn schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 13:07:
Als er voldoende zon is kan het systeem beter wachten tot het laagste tarief, ook als alleen van zon geladen wordt.
De weersvoorspeller van Victron slaat ook regelmatig de bal mis.
Wanneer je voldoende zon hebt om de batterij gedurende de dag te gaan laden maar je gaat pas op zon laden laden wanneer de nettarieven het laagst zijn en er komen daarna wolken loop je zelfs het risico dat je de batterij niet meer opgeladen krijgt op PV en 's avonds en tijdens de nacht betalend van het net moet gaan afnemen.
Lijkt me volkomen contradictorisch aan het plaatsen van PV.
Nu ja, ieder zijn ding maar ik heb in de eerste plaats PV en accu geplaatst om zelfvoorzienend te zijn.
Niet om via allerlei ingewikkelde toestanden en algoritmes die duidelijk nog niet op punt staan zitten af te wachten en toe te kijken hoe dat algoritme onlogische prestaties gaat leveren.
[ Voor 57% gewijzigd door IvoB2 op 30-05-2024 13:16 ]
Zojuist heb ik de DESS wizard opnieuw doorlopen en nu werkt het weer.MJ de Bruijn schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 13:07:
[...]
Is het laden inmiddels wel begonnen om 13:00 uur? Dan is het tarief net iets lager.
[ Voor 14% gewijzigd door KoBolD54 op 30-05-2024 13:29 ]
Voor een ieder die aan de gang gaat met off grid en frequency shifting:
- check de frequentie settings van je omvormer
- check de frequentie settings van de ESS assistent en zorg dat die matchen met je omvormers en de netcode
- zorg dat de voltages voor float en absorption op de charger tab bij VE.configure goed staan
Dat is laatste was bij mij niet het geval en daarom bleef hij op 51.4Hz hangen, de ingestelde frequentie voor het minimale vermogen. Nadat ik die goed had gezet en de settings in m'n Goodwe omvormer ook goed stonden begon hij netjes met laden vanaf AC.
Oja, en nog een ander punt. Het ontkoppelen van het ACin relais van de Multiplus geeft ander gedrag dan als er echt geen spanning op de ACin staat als het gaat om frequency shifting.
- check de frequentie settings van je omvormer
- check de frequentie settings van de ESS assistent en zorg dat die matchen met je omvormers en de netcode
- zorg dat de voltages voor float en absorption op de charger tab bij VE.configure goed staan
Dat is laatste was bij mij niet het geval en daarom bleef hij op 51.4Hz hangen, de ingestelde frequentie voor het minimale vermogen. Nadat ik die goed had gezet en de settings in m'n Goodwe omvormer ook goed stonden begon hij netjes met laden vanaf AC.
Oja, en nog een ander punt. Het ontkoppelen van het ACin relais van de Multiplus geeft ander gedrag dan als er echt geen spanning op de ACin staat als het gaat om frequency shifting.
[ Voor 13% gewijzigd door Heronimo op 30-05-2024 15:09 ]
Nettarief is (alleen) relevant als je dynamisch tarief hebt. Voorbeeld...IvoB2 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 13:12:
Wat heeft het nettarief met de kost van PV te maken?
Stel... Je hebt drie uur nodig om je batterij met 10 kWh te laden.
Stel... het nettarief is dan (gemiddeld) 10 cent (netto).
Dan mis je 10 x 10 = 100 cent opbrengst.
Als... het nettarief in die periode (gemiddeld) 5 cent zou zijn, dan mis je slechts 10 x 5 = 50 cent opbrengst.
Daarom is wachten met laden tot het laagste nettarief zinvol.
En ja, als er dan geen zon (meer) is, dan heb je pech. Daarom zijn goede prognoses belangrijk.
En, als je niet van onzekerheid houdt kun je je eigen algoritme maken en het risico spreiden.
Ik heb dit principe opgenomen in mijn eigen MESS. Afhankelijk van de SoC zal het systeem meer of minder lang wachten op zon.
[ Voor 4% gewijzigd door MJ de Bruijn op 30-05-2024 15:49 ]
Kun je aangeven wat er voor ander gedrag is?Heronimo schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:03:
Het ontkoppelen van AC-in is toch loskoppelen van het grid?