Het grote Victron aansturing topic

Pagina: 1 ... 19 ... 60 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Apollo90
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-08 14:46
Hallo allemaal!
Ik ben nieuw hier maar al 1 jaar een stille meelezer en zeer geïnteresseerd om zelf ook een victron DESS systeem te bouwen. Ik ben nog steeds hard aan het leren en mijn eigen systeem aan het ontwerpen. Op dit moment heb ik nog geen zonnepanelen op het dak. Voor mijn ontwerp heb ik nog een aantal vragen en hoop dat de Tweakers hivemind mij hierbij kan adviseren.
Op dit moment heb ik 1 fase met 40A hoofdzekering, mijn plan is om dit uit te breiden naar 3 fase 25A zodat ik meer KWp kwijt kan. Ik heb de ruimte om achter t huis in de schuur een technisch hok te bouwen waar ik 3x Multiplus 5000 wil hangen met ongeveer 20KWh aan pylontech accu (5x US5000). Mijn doel is zoveel mogelijk onafhankelijk te zijn van het grid, maar wil zeker ook ruimte hebben om te handelen met stroom. Waar ik op dit moment nog mee worstel is hoe ik de 3 omvormers aansluit.

Hoe ik het nu voor mij zie wat betreft omvormers: Ik trek 2x 3fase kabels naar de omvormers. Dus 1 gaat rechtstreeks van het grid naar de omvormers naar de ACin en de andere gaat weer terug vanaf ACout naar de groepenkast in de meterkast. Voordeel is dat ik via de omvormers kan zien hoeveel ik verbruik/terug lever. (Scheelt een energie meter denk ik?) Nadeel is dat ik 2 kabels moet trekken en ik maximaal 4000W per fase ter beschikking heb (ervan uit gaande dat mochten de batterijen leeg zijn en geen zon, t grid de stroomvoorziening verzorgd). Of kan de “passtrough” hoger zijn dan t aantal VA.
Is het anders ook mogelijk om alles via de ACin te laten lopen, dan staan de omvormers parralel aan t thuis stroom netwerk (zoals vrijwel alle omvormers), hier zie ik echter geen schema’s voor beschikbaar.

Verder ben ik van plan om de zonnepanelen zonder omvormers aan te sluiten, maar via MPPT laders op de 48V bus. Naar mijn inzien scheelt dit in kosten.

Wat vinden jullie hiervan?

PS. ik weet dat hier een prijskaartje aanhangt van ongeveer €17k. 😉

Groetjes!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:07
John245 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:58:
Daar moet je nog wel ff alle belastingen bij optellen
Waarschijnlijk is die 9 cent van Tibber al het netto resultaat. Bij ANWB is belasting en leveringskosten ongeveer 17 cent. De marge met de 24 cent retour is dan 7 cent. Dan is Tibber nog gunstiger. Dat klopt met de gangbare theorieën.

Aan de andere kant, omdat ik netto terugleveraar ben, mag ik nog 100% salderen. Dus heb ik het bruto voordeel. Maar goed. Dit is off-topic.

• MJ de Bruijn
Ik heb eerder een relais-schakeling gemaakt om mijn SolarEdge installatie uit te schakelen bij negatieve stroomprijzen. Zie: https://gathering.tweaker...message/78855820#78855820

Teleurstelling! Het werkt niet.

De SolarEdge gaat wel uit, maar na enkele minuten start de SolarEdge gewoon weer op.

Opnieuw geprobeerd. Uitschakelen lukt wel, maar slechts voor een paar minuten.

De reden snap ik (nog?) niet. Ik denk dat ik de settings van de SolarEdge nog moet aanpassen.

[ Voor 6% gewijzigd door MJ de Bruijn op 01-05-2024 11:59 ]

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:45
Blijft je relais wel open? (of dicht). In je VRM kan je simpel de positie van de relais zien.
Staat me iets van bij dat je in de cerbo ook ergens moet aanvinken dat het relais/switches zijn. Er is ook een andere mogelijkheid.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• MJ de Bruijn
V_ger schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:00:
Blijft je relais wel open? (of dicht). In je VRM kan je simpel de positie van de relais zien.
Staat me iets van bij dat je in de cerbo ook ergens moet aanvinken dat het relais/switches zijn. Er is ook een andere mogelijkheid.
De Remote Console toont de status zoals gewenst. Bij wijzigen hoor je ook een klik in de Cerbo.
Als je het relais uit zet gaat de omvormer ook aan (zo moet het).
Als je het relais weer aan zet gaat de omvormer ook direct uit (checked).
Maar... na een paar minuten start deze toch weer op, ook als het relais nog is ingeschakeld.

Ik vermoed dat de omvormer maar op één power-reductie optie kan reageren, dus niet EN frequentie-shift EN relais. Dit zal ik nog gaan uitzoeken.

• MJ de Bruijn
Apollo90 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:58:
Hoe ik het nu voor mij zie wat betreft omvormers: Ik trek 2x 3fase kabels naar de omvormers. Dus 1 gaat rechtstreeks van het grid naar de omvormers naar de ACin en de andere gaat weer terug vanaf ACout naar de groepenkast in de meterkast.
Dit is (naar mijn idee) de meest optimale aansluiting. Gebruik kabels met ten minste 5x10mm aders (je zult hier wellicht ook andere adviezen over krijgen).
In de groepenkast kun je dan ook omschakelaars maken om de batterij-installatie te omzeilen.
... en ik maximaal 4000W per fase ter beschikking heb <knip> Of kan de “passtrough” hoger zijn dan t aantal VA.
Je hebt alleen beperking als je 100% op batterijen werkt.
Is het anders ook mogelijk om alles via de ACin te laten lopen
Dit is mogelijk en wordt voor zover ik zie het meest toegepast. Maar voor continuïteit bij grid uitval zou ik voor de eerste optie gaan.
Verder ben ik van plan om de zonnepanelen zonder omvormers aan te sluiten, maar via MPPT laders op de 48V bus.
Kan, maar hangt af van de ligging van de panelen, schaduw etc.
Zoek dat goed uit met een ontwerp-programma van de leverancier.
Succes!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:45
MJ de Bruijn schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:52:
[...]

Dan heb je weer communicatie en een netwerk nodig.
Dat wilde ik juist vermijden.

Overigens: Het werkt niet. Zie: https://gathering.tweaker...message/78862096#78862096
Is gewoon directe verbinding tussen PV omvormer en mijn Cerbo, ok er hangt een switch tussen die gevoed wordt door de accu net als de Cerbo.

Ook bij uitval netwerk blijft het gewoon werken. Communicatie had ik toch al nodig om de PV actuele gegevens (opbrengst etc) in Cerbo/Victron te krijgen :+.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Ik probeer hier ook even maximaal te profiteren. grootverbruikers aan, zonnepanelen uit, alleen wilt mn batterij niet laden :( blijft rond de 300w charging hangen (10% van zn charge limit) Beetje jammer... (min soc staat op 100%)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RkLLJBDkO_eB9dNSYX0u7Uq96mA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wmOmMW9h5sCblk12TSy2ylQX.png?f=fotoalbum_large

edit: ik zie dat DESS pas over een half uurtje wilt gaan laden, verwacht dat ie dan wel zal gaan. Wel vreemd dat ik het zelf niet even kan overrulen.

edit2: ja dus, nu wilt ie wel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2GGdpOixbkaI1tB9Tg_oubcYAT8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JAmTcahTkp98zzQ64rw6KXe8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door g1n0 op 01-05-2024 13:44 ]

• Erik_Rave
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 27-10 08:42
Ik krijg de laatste paar weken wel heel erg vaak deze melding.

Waarom heeft de GX het druk wanneer de batterij druk bezig is? Het is tenslotte toch alleen stroom heen en weer pompen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ccpma3eRefeztzn-2lu84IUdlrk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9QUNfJvWSvAJKnpYwrvfVJBz.png?f=user_large

• Samoerai
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-10 13:39
John245 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:58:
[...]

Daar moet je nog wel ff alle belastingen bij optellen
Behalve als je die nog kan salderen. Is weer eens complexer dan je zou willen.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
MJ de Bruijn schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:50:
[...]

Dat lijkt me zonde. Je mist nu opbrengst als je van het Grid zou laden (als je een Dynamisch contract hebt).
Iedere situatie is anders en vraagt andere individuele maatregelen. :)
Wat voor de een zonde is da tis voor een ander weer winst. En omgekeerd.

Ik heb idd. geen dynamisch contract want dat is voor mijn verbruikersprofiel (op jaarbasis meer productie dan net afname) maar een variabel energiecontract met 24/7 een vaste terugleververgoeding en vaste productievergoeding. PV uitschakelen kost me dus geld (met name netto 40,5 cent/kWh gemiste productie).
En PV ingeschakeld laten brengt me meer geld op dan op bepaalde dagen gedurende een paar uur enkele centen bij elkaar schrapen (en de batterij nog eens onnodig cycli te laten draaien met telkens extra energieverliezen tot gevolg.

Totaal andere situatie dan de jouwe dus.
Hier biedt de ANWB ook geen energiecontracten aan en al zeker niet aan netto 24 cent injectievergoeding. Salderen van de kosten mag hier (Vlaanderen) ook al niet bij een dynamisch contract.
Heden was de laagste prijs voor de afname bruto -12,318 cent (en dat maar gedurende 1 uur).
Na verrekening van de kosten (2% op de EPEX + 0,4 cent/kWh voor de energieleverancier + 16cent/dag dynamische vaste contractkost + 11,774 cent/kWh heffingen) blijft daar netto 0,10 cent te betalen van over.
De hoogste bruto verkoopprijs bedraagt heden 6,37 cent/kWh (ook maar voor een uurtje).
Netto blijft daar dan 5,01 cent/kWh over (Epex x 0,85 - 0,4 cent/kWh).

En hou ik nog geen rekening met de verliezen van batterij laden en ontladen (20% verlies), de verhoogde kost van capaciteitstarief en dat het een uitzonderlijk goede dag was (mogen is het feestje al over).

Handelen via een dynamisch contract zou me dus netto, inclusief verliezen niets opleveren.
Handelen via een variabel contract en de PV laten draaien levert me vandaag ongeveer (de dag is nog niet gedaan) 10,5 € netto op (bovenop de eigen niet te betalen gratis stroom).

De "voorspellingen" van de Victron vind ik trouwens redelijk waardeloos.
Het is hier vandaag een onbewolkte dag (hoe moelijk kan een weersvoorspelling dan zijn?)
Nu om 15:00 uur overstijgt mijn actuele productie al de (bijgestelde!) dagvoorspellingen van Victron en de productie loopt nog vrolijk verder op 66% van het max. vermogen.

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 01-05-2024 15:27 ]

• IvoB2
De laagste prijs voor de energiecomponent volgens de Epex voor NL is heden - 20 cent/kWh. En dat tussen 13:00 en 15:00 uur. Exclusief eventuele kosten en heffingen.
Dat ANWB ipv kosten aan te rekenen daar zelf nog geld bovenop legt is mooi meegenomen maar niet van toepassing op ieders energiecontract.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yrWXES1a3CTlH8KemCMKmwt7jqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e7POc5dCRNehcGQWpdDrKdSQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door IvoB2 op 01-05-2024 15:22 ]

• MJ de Bruijn
Jazsie schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:40:
Of gewoon via modbus aansturen (indien je pv omvormer dit ondersteund).
Zoals je wellicht hierboven al gelezen hebt, de oplossing met een relais werkt (nog?) niet.

Ik moet dus op zoek naar een alternatief.

Kun je jouw werkwijze met Modbus hier delen? Welke commando's stuur je? Doe je dat vanuit Node Red of iets anders?

Heel benieuwd.

• MJ de Bruijn
Erik_Rave schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:00:

Waarom heeft de GX het druk wanneer de batterij druk bezig is? Het is tenslotte toch alleen stroom heen en weer pompen?
De fout betreft niet de batterij, maar de GX device zelf, de computer dus.

Gebruik je mqtt? Dan zou het wel eens een te groot aantal messages kunnen zijn.

Gebruik je Node Red of scripts? Dan kan er een fout in zitten die de capaciteit opslurpt.

Ik denk dat je in die richting moet zoeken.

Als de fout terugkomt, koppel je al je devices los en verbindt er steeds een terug. Dan steeds herstarten en controleren net zolang tot je de fout tegenkomt of dat alles (weer) werkt.

• RGHoeksma96
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-09 10:02
Hi!

Nieuwe meegluurder op het forum en net in het bezit van een koopwoning!
Inmiddels de woning voorzien van zonnepanelen (4300wp totaal) en al even aan het rondsnuffelen voor het opslaan van opbrengst op momenten zonder verbruik voor gebruik in de avond/nacht.
Hiermee eigenlijk al op de keuze uitgekomen om een systeem op basis van victron op te gaan zetten, echter zijn een aantal zaken me nog niet helemaal duidelijk, hopelijk weten jullie eea toe te lichten :9

Wat ik tot zover denk nodig te hebben:

- Victron Multiplus (2) tbv laden/omvormen
- Victron Cerbo GX tbv aansturing
- Meter tbv gridmonitoring (homewizard dongle reeds aanwezig, stille hoop dat dit afdoende is)
- Koppeling met PV installatie (solax omvormer)
- Slimmigheid inprogrammeren met bv nodered via de cerbo, of eventueel home assistant

Node red tot nu toe nog geen ervaring mee, home assistant wel redelijk wat dingen mee gedaan.

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 03:52

HermanGast

Exige GT3

RGHoeksma96 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:21:
Hi!

Nieuwe meegluurder op het forum en net in het bezit van een koopwoning!
Inmiddels de woning voorzien van zonnepanelen (4300wp totaal) en al even aan het rondsnuffelen voor het opslaan van opbrengst op momenten zonder verbruik voor gebruik in de avond/nacht.
Hiermee eigenlijk al op de keuze uitgekomen om een systeem op basis van victron op te gaan zetten, echter zijn een aantal zaken me nog niet helemaal duidelijk, hopelijk weten jullie eea toe te lichten :9

Wat ik tot zover denk nodig te hebben:

- Victron Multiplus (2) tbv laden/omvormen
- Victron Cerbo GX tbv aansturing
- Meter tbv gridmonitoring (homewizard dongle reeds aanwezig, stille hoop dat dit afdoende is)
- Koppeling met PV installatie (solax omvormer)
- Slimmigheid inprogrammeren met bv nodered via de cerbo, of eventueel home assistant

Node red tot nu toe nog geen ervaring mee, home assistant wel redelijk wat dingen mee gedaan.
Ik neem aan dat je de Multiplus-II bedoelt, en niet 2x een Multiplus.
Als je omvormer AC maakt hoef je daar verder niets aan te veranderen. Apart bemeteren geeft wel meer inzicht.
Met ESS software in de Cerbo heb je verder geen HomeAssistent of andere software nodig.
Voor je gemak zou je een meter kunnen plaatsen die Victron ondersteunt. Minder gedoe.
En je accu’s, zelfbouw of kant en klaar?

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Ik ben met dit experiment bezig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wDOQsjK0bDA5fddU-qevvuB08Cc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DHjx9EGfzR2Z3EUEOCE8lQPe.jpg?f=fotoalbum_large
Max 25A over 3fasen in en 8x enkelfase uit. (Maar dan andersom, want PV)
Iedere ShellyPro2 kan (2x) 16A schakelen. Aansturing middels MQTT via de GX MQTT server.
Ieder relais bedient nu (2x) 2 wcd’s. Zo kan ik de diverse groepen met zonnepanelen (verschillend in omvang en oriëntatie) eerst optimaal verdelen over de 3 fasen door de stekker in een andere groep te plaatsen.
Daarna meten en met een algoritme in de M5stack aan/uit schakelen.
En als het allemaal naar behoren werkt ombouwen naar nette klemmenstroken en betere behuizing.

Proof of concept is vooralsnog geslaagd. Ook vandaag, hoewel nog niet op PV aangesloten, tikten de 4 relais keurig uit om 13:00 en weer aan om 15:00.

Volgende stap om de Enphase omvormers hierlangs te bedraden. Of tenminste een deel daarvan zodat ik per fase wat kan bijsturen als ik richting 26A ga en m’n smeltzekeringen dreig op te blazen. Dan kan ik meer Wp plaatsen en tijdens de zonne-piekuren een klein beetje terugschakelen tot net onder de 25A per fase. En door op de juiste plekken te meten wil ik rekening houden met eigen consumptie. Bijvoorbeeld, als de WP 2kW op fase 3 verbruikt dan ook 2kW extra PV op die fase bijzetten, maar niet op fase 1 en 2.

Dit vergde nog enige voorbereiding want ik had op die plek nog geen betrouwbaar netwerk.
Wellicht later echt fijnmazig maken en ieder groepje van 2 tot 4 omvormers een eigen relais geven. Eerst deze maar eens praktisch benutten.

(Een derde ShellyPro2 is al een poosje in gebruik om bij de Daikin WP SmartGrid 1-2 te schakelen, werkt perfect.)

[ Voor 44% gewijzigd door HermanGast op 02-05-2024 07:26 ]

• RGHoeksma96
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-09 10:02
HermanGast schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 20:41:
[...]

Ik neem aan dat je de Multiplus-II bedoelt, en niet 2x een Multiplus.
Als je omvormer AC maakt hoef je daar verder niets aan te veranderen. Apart bemeteren geeft wel meer inzicht.
Met ESS software in de Cerbo heb je verder geen HomeAssistent of andere software nodig.
Voor je gemak zou je een meter kunnen plaatsen die Victron ondersteunt. Minder gedoe.
En je accu’s, zelfbouw of kant en klaar?
Bedankt alvast voor de snelle en verhelderende reactie!

Klopt inderdaad. Excuus voor de mogelijk wat onduidelijke uitleg hier en daar. Redelijk thuis in elektra maar dit topic heeft toch nog wel wat nieuwe aspecten.
Omvormer levert inderdaad gewoon AC spanning dus dat zou dan in orde moeten zijn.
Die ESS software zit er standaard al in of moet los toegevoegd worden? Heb inderdaad in het forum dingen gelezen over ESS met behulp van een assistant op de cerbo.
Wat is een goede P1 meter welke ondersteund word? Bij voorkeur met ook integratie richting home assistant zodat deze eventueel de homewizard dongle volledig kan vervangen.

Accu’s zit ik vooralsnog aan zelfbouw te denken, al lijken de pylontech US5000 ook wel interessant mede door de makkelijke uitbreidbaarheid in de toekomst.

Uiteindelijke doel is om zo effectief mogelijk de eigen opwek te verbruiken, zonder onnodig extra terug te leveren of te salderen.

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

RGHoeksma96 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 21:41:
[...]

Bedankt alvast voor de snelle en verhelderende reactie!

Klopt inderdaad. Excuus voor de mogelijk wat onduidelijke uitleg hier en daar. Redelijk thuis in elektra maar dit topic heeft toch nog wel wat nieuwe aspecten.
Omvormer levert inderdaad gewoon AC spanning dus dat zou dan in orde moeten zijn.
Die ESS software zit er standaard al in of moet los toegevoegd worden? Heb inderdaad in het forum dingen gelezen over ESS met behulp van een assistant op de cerbo.
Wat is een goede P1 meter welke ondersteund word? Bij voorkeur met ook integratie richting home assistant zodat deze eventueel de homewizard dongle volledig kan vervangen.

Accu’s zit ik vooralsnog aan zelfbouw te denken, al lijken de pylontech US5000 ook wel interessant mede door de makkelijke uitbreidbaarheid in de toekomst.

Uiteindelijke doel is om zo effectief mogelijk de eigen opwek te verbruiken, zonder onnodig extra terug te leveren of te salderen.
ESS software module moet even geladen, dat is redelijk goed gedocumenteerd. En anders is er hier voldoende kennis en support.
Ik gebruik de EM24-ethernet in de meterkast. (Dat is geen P1 meter.) Maar er staan meerdere alternatieven op de Victron website.

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:26
g1n0 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:19:
Ik probeer hier ook even maximaal te profiteren. grootverbruikers aan, zonnepanelen uit, alleen wilt mn batterij niet laden :( blijft rond de 300w charging hangen (10% van zn charge limit) Beetje jammer... (min soc staat op 100%)

[Afbeelding]

edit: ik zie dat DESS pas over een half uurtje wilt gaan laden, verwacht dat ie dan wel zal gaan. Wel vreemd dat ik het zelf niet even kan overrulen.

[Afbeelding]
Hier had ik vanmiddag exact hetzelfde probleem. In de twee netto negatieve uren had ik netjes via HA de omvormers uitgezet om zo maximaal van het net te kunnen laden. Vervolgens stopte de MP2 met laden en ging pas weer om 15u verder toen de panelen aan gingen.

Ik vermoed dat dit nog een fout in de software is een dat hij wellicht niet wil laden omdat hij in de planning uitging van laden met zonnestroom of iets dergelijks.

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:33
Erik_Rave schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:00:

[Afbeelding]
Je kunt het processor gebruik op de GX bekijken met het “top” command.
Hiervoor heb je ssh toegang tot de GX nodig.

Je krijgt dan zo’n soort overzicht. Bij mij is de cpu usage 42% waarvan 8% gebruikt door Jkbms serialbattery en 5% door node-red.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AZssEBghWTNbalX6cTAliZvJ-SQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IbSP1DtPhz7m4SmFHVcBQmRE.jpg?f=fotoalbum_large

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• Jazsie
MJ de Bruijn schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:11:
[...]

Zoals je wellicht hierboven al gelezen hebt, de oplossing met een relais werkt (nog?) niet.

Ik moet dus op zoek naar een alternatief.

Kun je jouw werkwijze met Modbus hier delen? Welke commando's stuur je? Doe je dat vanuit Node Red of iets anders?

Heel benieuwd.
Ik heb Growatt omvormer... ondersteund jouw PV omvormer RS485/modbus?
HermanGast schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 21:08:
Ik ben met dit experiment bezig:
[Afbeelding]
Max 25A over 3fasen in en 8x enkelfase uit. (Maar dan andersom, want PV)
Iedere ShellyPro2 kan (2x) 16A schakelen. Aansturing middels MQTT via de GX MQTT server.
Ieder relais bedient nu (2x) 2 wcd’s. Zo kan ik de diverse groepen met zonnepanelen (verschillend in omvang en oriëntatie) eerst optimaal verdelen over de 3 fasen door de stekker in een andere groep te plaatsen.
Daarna meten en met een algoritme in de M5stack aan/uit schakelen.
En als het allemaal naar behoren werkt ombouwen naar nette klemmenstroken en betere behuizing.

Proof of concept is vooralsnog geslaagd. Ook vandaag, hoewel nog niet op PV aangesloten, tikten de 4 relais keurig uit om 13:00 en weer aan om 15:00.

Volgende stap om de Enphase omvormers hierlangs te bedraden. Of tenminste een deel daarvan zodat ik per fase wat kan bijsturen als ik richting 26A ga en m’n smeltzekeringen dreig op te blazen. Dan kan ik meer Wp plaatsen en tijdens de zonne-piekuren een klein beetje terugschakelen tot net onder de 25A per fase. En door op de juiste plekken te meten wil ik rekening houden met eigen consumptie. Bijvoorbeeld, als de WP 2kW op fase 3 verbruikt dan ook 2kW extra PV op die fase bijzetten, maar niet op fase 1 en 2.

Dit vergde nog enige voorbereiding want ik had op die plek nog geen betrouwbaar netwerk.
Wellicht later echt fijnmazig maken en ieder groepje van 2 tot 4 omvormers een eigen relais geven. Eerst deze maar eens praktisch benutten.

(Een derde ShellyPro2 is al een poosje in gebruik om bij de Daikin WP SmartGrid 1-2 te schakelen, werkt perfect.)
Phoe, wat een gedoe en ben geen fan van harde afschakeling. Zo te zien ook geen "goedkope" oplossing.
Ik zou dan kijken naar een software matige oplossing.

Of gewoon overgaan op een MPPT (indien situatie het toe laat).

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:49
MJ de Bruijn schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:20:
[...]

Dit is (naar mijn idee) de meest optimale aansluiting. Gebruik kabels met ten minste 5x10mm aders (je zult hier wellicht ook andere adviezen over krijgen).
In de groepenkast kun je dan ook omschakelaars maken om de batterij-installatie te omzeilen.
Ik heb een vergelijkbare situatie. Alleen is het vrij moeilijk om kabels te trekken. Misschien niet het mooiste, maar is het ook mogelijk om de AC IN en AC OUT via 1 kabel te laten lopen?

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP

• MJ de Bruijn
SHIFTER [NL] schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 16:34:
Misschien niet het mooiste, maar is het ook mogelijk om de AC IN en AC OUT via 1 kabel te laten lopen?
Nee. Absoluut niet.
Wanneer je zowel AC IN als AC OUT gebruikt heb je voor beide een 5 aderige kabel nodig.

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:49
MJ de Bruijn schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 16:55:
[...]

Nee. Absoluut niet.
Wanneer je zowel AC IN als AC OUT gebruikt heb je voor beide een 5 aderige kabel nodig.
Ok duidelijk! Dan wordt de uitdaging iets groter, maar gaan het gewoon 2 kabels worden.

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP

• bigricknl
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:50
Ik ben bezig om een 3 fase setup te bouwen, alleen twijfel ik tussen de SmartSolar MPPT 150/100-MC4 VE.Can of de SmartSolar MPPT 250/100-MC4 VE.Can.

Prijs technisch zit er best een verschil in en ze kunnen het zelfde, zal er zo veel verlies zijn met de lagere voltage mppt ?

zal ongeveer 15m dc kabel van de panelen tot de mppt worden

[ Voor 10% gewijzigd door bigricknl op 07-05-2024 15:44 ]

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01:33
bigricknl schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:43:
Ik ben bezig om een 3 fase setup te bouwen, alleen twijfel ik tussen de SmartSolar MPPT 150/100-MC4 VE.Can of de SmartSolar MPPT 250/100-MC4 VE.Can.

Prijs technisch zit er best een verschil in en ze kunnen het zelfde, zal er zo veel verlies zijn met de lagere voltage mppt ?

Volgens mij zit het verschil alleen in het hogere stringvoltage dat de mppt kan hebben. Wat ga je eraan hangen?

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

• bigricknl
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:50
Doel is 3x multiplus II 48/8000 met 3x mppt

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-11 20:14
g1n0 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:19:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier op 1 mei precies hetzelfde. Wilde alle verbruikers aan, maar ondanks dat ik een 40a hoofdzekering heb, dit ook ingesteld heb ik de multiplus gx, zette hij het laden van de accu toch terug. Denk toch het algoritme van DESS.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tuYF15HvPCvdiS0tfzQ0Xs-QR1A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NlaVvdE8sVVzryvmuLPBETR1.jpg?f=fotoalbum_large

• wroosmalen
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 24-10 08:37
Ik zou graag aan de slag willen met het bouwen van mijn eigen thuisaccu. In eerste instantie voor handelen met dynamische energie en in de toekomst ook voor noodstroom en wellicht off-grid.
Nu zit ik met de volgende situatie en kom er niet helemaal uit of het uberhaupt (veilig) mogelijk is.
Ik heb zonnepanelen op een losstaande schuur, 6*370Wp en de omvormers hangen in de schuur. Er lopen 2 grondkabels richting de schuur, een voor de verlichting en stopcontanten en een tweede van 2.5mm2 voor de zonnepanelen. Ik zou graag alle apparatuur in de schuur hangen, maar volgens mij mis ik dan de juiste bekabelings dikte.
Een andere mogelijkheid is bij de meterkast. Nu is deze echter midden in het huis geplaatst in een verdiepte inloopkelder die verder helemaal vol staat met voorraad. Zie ik dus niet zo zitten.
Zien jullie nog mogelijkheden?

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-11 20:57

No13

/me was here

wroosmalen schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 07:58:
Ik zou graag aan de slag willen met het bouwen van mijn eigen thuisaccu. In eerste instantie voor handelen met dynamische energie en in de toekomst ook voor noodstroom en wellicht off-grid.
Nu zit ik met de volgende situatie en kom er niet helemaal uit of het uberhaupt (veilig) mogelijk is.
Ik heb zonnepanelen op een losstaande schuur, 6*370Wp en de omvormers hangen in de schuur. Er lopen 2 grondkabels richting de schuur, een voor de verlichting en stopcontanten en een tweede van 2.5mm2 voor de zonnepanelen. Ik zou graag alle apparatuur in de schuur hangen, maar volgens mij mis ik dan de juiste bekabelings dikte.
Een andere mogelijkheid is bij de meterkast. Nu is deze echter midden in het huis geplaatst in een verdiepte inloopkelder die verder helemaal vol staat met voorraad. Zie ik dus niet zo zitten.
Die kabel van je PV kan je sowieso gebruiken door er in de schuur een onderverdeler aan te maken. De kabel van 2.5mm2 beperkt wat je maximaal kan 'transporteren' maar als je dat op de juiste manier inricht kan het zeker.

Ik heb denk ik een vergelijkbare situatie met 2.5mm2 naar de meterkast (een enkele grondkabel) en een verdeler in de schuur met daarachter de verbruikers, PV en een 5000VA MP2 met accu.
Door de juiste automaten en instellingen kan mijn kabel nooit over de 16A worden belast.

• wroosmalen
No13 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 08:09:
[...]

Die kabel van je PV kan je sowieso gebruiken door er in de schuur een onderverdeler aan te maken. De kabel van 2.5mm2 beperkt wat je maximaal kan 'transporteren' maar als je dat op de juiste manier inricht kan het zeker.

Ik heb denk ik een vergelijkbare situatie met 2.5mm2 naar de meterkast (een enkele grondkabel) en een verdeler in de schuur met daarachter de verbruikers, PV en een 5000VA MP2 met accu.
Door de juiste automaten en instellingen kan mijn kabel nooit over de 16A worden belast.
Bedankt voor je antwoord! Heb je een voorbeeld van zo'n verdeler en een schema van hoe je alles hebt aangesloten?

• No13

No13

/me was here

wroosmalen schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 08:29:
[...]

Bedankt voor je antwoord! Heb je een voorbeeld van zo'n verdeler en een schema van hoe je alles hebt aangesloten?
De verdeler is gewoon een klein kastje met de juiste onderdelen. Voorbeeld van een pv verdeler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJu9WQtr6oOshe6xRMOo5ktf6Ko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sEipVRFJvmUSxmLVMwoCLdLu.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens is deze bij mij als volgt aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0E890KfH6Rz1YkMh0m8qyvk6-ag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NhrnYVFQ87X0440XYGwR8VgF.jpg?f=fotoalbum_large

• RikHa
bigricknl schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 17:30:
Doel is 3x multiplus II 48/8000 met 3x mppt
Ik bedoel natuurlijk aan de andere kant van de mppt's, welke en hoeveel panelen?

• Jazsie
Ik zou het ook op de manier aansluiten hoe @No13 het heeft.

Dan blijft je PV actief wanneer er geen stroom is om je accu te laden en je hebt een noodstroom groep/stopcontact in de schuur.

Wel effe checken of je PV omvormer terug kan schalen in vermogen op basis van frequentie "shifting".

Later wanneer je meer wilt (off-grid/noodstroom of meer vermogen) kan je nieuwe kabel leggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Jazsie op 08-05-2024 09:30 ]

• MJ de Bruijn
Er lopen 2 grondkabels richting de schuur, een voor de verlichting en stopcontanten en een tweede van 2.5mm2 voor de zonnepanelen. Ik zou graag alle apparatuur in de schuur hangen, maar volgens mij mis ik dan de juiste bekabelings dikte.
Voor zes panelen is 3 x 2,5 mm² voldoende.
Voor een installatie met drie stuks Multiplus II is dit absoluut onvoldoende.
Je hebt een 5-aderige grondkabel nodig met 10mm² draden. Ook hier is 6mm² niet voldoende.
(Ik weet dat veel mensen dit anders zien, ik ga daar niet meer over in discussie. )
Drie Multiplus II maken behoorlijk veel lawaai. Nabij een leefruimte zullen die behoorlijk storen.
Schuur is het beste.
Tip: denk nu alvast na of je t.z.t. een no-break opstelling wilt. Dan kun je meteen twee kabels van 5 x 10mm² ingraven.

• Jazsie
We weten niet om hoeveel -Victron- omvormers het gaat, zou ook gewoon 1 kunnen zijn ;).
Ook met de bestaande 2,5mm2 kan het prima afhankelijk van het vermogen, afstand en of dit 1 fase setup betreft (allen zijn niet vermeld)

De manier van @No13 is dan ook een van de mogelijkheden, ligt maar eraan wat @wroosmalen precies wilt.
Dit is nog niet tot de details duidelijk...

• wroosmalen
Jazsie schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 09:48:
We weten niet om hoeveel -Victron- omvormers het gaat, zou ook gewoon 1 kunnen zijn ;).
Ook met de bestaande 2,5mm2 kan het prima afhankelijk van het vermogen, afstand en of dit 1 fase setup betreft (allen zijn niet vermeld)

De manier van @No13 is dan ook een van de mogelijkheden, ligt maar eraan wat @wroosmalen precies wilt.
Dit is nog niet tot de details duidelijk...
Ik zat te denken aan 1 fase, met een Multiplus 2 48/3000/35-32 en een 4.8kWh accu. Afstand van schuur tot meterkast is iets van 15 meter.
Wat voor info heb je nog meer nodig?

• Samoerai
wroosmalen schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 10:19:
[...]

Ik zat te denken aan 1 fase, met een Multiplus 2 48/3000/35-32 en een 4.8kWh accu. Afstand van schuur tot meterkast is iets van 15 meter.
Eigenljik is het niet zo moeilijk hoor. Je kabel heeft een maximale capaciteit. Als ik in de NEN tabel bekijk op bijv. https://www.ew-installati...ing-volgens-nen-1010-2015 zou dat iets van 28A moeten zijn met een ingegraven grondkabel van 3x2.5mm2. Wanneer je dus een zekering / automaat van 25A zet tussen je apparatuur en de kabel kan er niet veel mis gaan.

Het is dan een kwestie van je apparatuur zo instellen dat deze onder de 25A blijft en dat is met een MP2 prima te doen.

Zelf heb ik aan beide kanten van de kabel een automaat van 20A gezet om onder de 25A van de hoofdzekering te blijven en om aan beide kanten makkelijk te kunnen afschakelen.

• Samoerai
bigricknl schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:43:

ik zou zeggen. Ga los op: https://www.victronenergy.com/mppt-calculator

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:57
Ik zit al een tijdje mee te lezen maar ik vroeg mij nu iets af mbt de MP2. Wat gebeurt er als de spanning op het net te hoog wordt (253V of hoger). Schakelt de MP2 dan uit of niet en zo niet welke spanning komt er dan op de ACout? En wat gebeurt er met de PV omvormers verder in het systeem? Of is dit afhankelijk van de opstelling

Opstelling A1.
Grid -> MP2 (Accu) -> Huis + PV (Enphase, Growatt)

Ik vermoed/hoop dat de MP2 hier gewoon blijft werken en dat er deze het voltage terug regelt op de ACout onder de 253V zodat de PV omvormers blijven draaien en de accu bij de MP2 opgeladen kan worden maar dat er niets terug geleverd wordt aan het net over de ACin. Als de accu vol zit verwacht ik dat de spanning weer op zal lopen naar 253V en hoger en dan zullen de PV omvormers afschakelen. Als de spanning boven de 253V blijft wat gebeurt er dan met de MP2?

A2.
Grid -> MP2 (Accu + PV ( via Victron MPPT)) -> Huis + PV (Enphase)

Hier zal de Victron MPPT de accu blijven laden totdat deze vol is want die is niet gekoppeld aan het net. De Enphase micro's schakelen mogelijk uit (afhankelijk van het antwoord bij A1).

Opstelling B1:
Grid -> Huis + PV (Enphase, Growatt) + MP2 (Accu).

Nu zullen de PV omvormers uitschakelen wegens te hoge netspanning maar wat gebeurt er met de MP2? Blijft deze, zolang de capaciteit er is, wel de accu opladen of doet die helemaal niets of kan je zelfs nog terug leveren?

Opstelling B2:
Grid -> Huis + PV (Enphase) + MP2 (Accu + PV (via Victron MPPT)).

Hier zal de Victron MPPT de accu blijven laden totdat deze vol is want die is niet gekoppeld aan het net. De Enphase micro's schakelen uit wegens te hoge netspanning. Maar wordt hier wel de accu via het net opgeladen (B1) of niet?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoord.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• MJ de Bruijn
Impossibl3 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 17:18:
Ik zit al een tijdje mee te lezen maar ik vroeg mij nu iets af mbt de MP2. Wat gebeurt er als de spanning op het net te hoog wordt (253V of hoger). Schakelt de MP2 dan uit of niet en zo niet welke spanning komt er dan op de ACout? En wat gebeurt er met de PV omvormers verder in het systeem? Of is dit afhankelijk van de opstelling
Een bijzonder interessante vraag. Ik heb me dit eerder ook afgevraagd en ben tot de volgende conclusie gekomen.

Disclaimer: Het is puur theoretisch en niet getest.

Bij netspanning boven 253 zal MP2 afschakelen zoals bij stroomuitval. De afschakel-situatie duurt zolang de grid-spanning boven 253 volt blijft.

De MP2 zal dan in off-grid / stand-alone modus gaan werken en stroom leveren op AC-OUT.
Dit betreft jouw voorbeelden A1 en A2.

Jouw voorbeelden B1 en B2. Als het 'Huis' op AC-IN zit zal dit stroomloos worden. Zonnepanelen zullen afschakelen. Via MPPT laden van de batterijen weet ik niet.

Bij A1: De terugregeling van je Zonnepanelen is afhankelijk van instellingen zoals frequency-shifting, voltage of relais.

Ik sluit me graag aan bij je interesse om voorbeelden uit de praktijk te horen.

• Samoerai

Opstelling A1.

Ik vermoed/hoop dat de MP2 hier gewoon blijft werken en dat er deze het voltage terug regelt op de ACout onder de 253V zodat de PV omvormers blijven draaien en de accu bij de MP2 opgeladen kan worden maar dat er niets terug geleverd wordt aan het net over de ACin. Als de accu vol zit verwacht ik dat de spanning weer op zal lopen naar 253V en hoger en dan zullen de PV omvormers afschakelen. Als de spanning boven de 253V blijft wat gebeurt er dan met de MP2?

A2.

Hier zal de Victron MPPT de accu blijven laden totdat deze vol is want die is niet gekoppeld aan het net. De Enphase micro's schakelen mogelijk uit (afhankelijk van het antwoord bij A1).

Opstelling B1:

Nu zullen de PV omvormers uitschakelen wegens te hoge netspanning maar wat gebeurt er met de MP2? Blijft deze, zolang de capaciteit er is, wel de accu opladen of doet die helemaal niets of kan je zelfs nog terug leveren?

Opstelling B2:

Hier zal de Victron MPPT de accu blijven laden totdat deze vol is want die is niet gekoppeld aan het net. De Enphase micro's schakelen uit wegens te hoge netspanning. Maar wordt hier wel de accu via het net opgeladen (B1) of niet?

In Victron termen heb je een ACin en een ACout bij een MP2. Wanneer je de PV aan dezelfde kant hebt als de ACin, de PV en MP2 staan zeg maar parallel aan elkaar, zal de PV uitschakelen en de MP2 zich loskoppelen van het net. Op de ACout zal dan een eigengemaakte 230V / 50Hz spanning komen te staan.

Wanneer je de PV op de ACout aansluit zal deze dus gewoon door kunnen blijven leveren en eventuele verbruikers + Accu kunnen blijven voeden.

Wanneer je een DC PV hebt (bijv Victron MPPT) wordt deze direct op de accu's aangesloten en doet de MP2 er verder niets mee.

Een eventueel Cerbo GX apparaat kan gebruikt worden / is nodig om alles te coördineren.

Meer info is bijvoorbeeld te lezen op https://www.victronenergy...8a-e090-50a4-e5213d278fbf en https://www.victronenergy...d-loss-of-mains-detection

• Impossibl3
@MJ de Bruijn Kijk dat hoor ik graag dat het een interessante vraag is :). Ik ben benieuwd hoe PV in de situatie van A zich gaat gedragen als die het vermogen niet meer kwijt kan tijdens "eiland modes". Ik vermoed namelijk dat het voltage rustig op gaat lopen en de (micro) omvormers zich 1 voor 1 gaan afschakelen.

@Samoerai ik maak uit het volgende op dat de MP2 in uitzonderlijke gevallen gewoon geheel uit kan vallen omdat die in overload gaat. Dus ook geen eilandmodes. Dat zou in situatie A betekenen dat het hele huis zonder stroom komt te zitten. Dat lijkt mij toch echt niet wenselijk.
When connected to a generator, or to a grid with a long extension cable or long ‘last mile’ cable, the impedance of the grid becomes much higher and the pushing and pulling on the grid will have a certain affect on the grid voltage. As a result the inverter/charger algorithm can become unstable, which, in rare cases, can result in high currents and the unit switching itself off in overload.
https://www.victronenergy...ate_to_overload_shutdowns

[ Voor 6% gewijzigd door Impossibl3 op 08-05-2024 19:02 ]

• MJ de Bruijn
Impossibl3 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 19:01:
Ik ben benieuwd hoe PV in de situatie van A zich gaat gedragen als die het vermogen niet meer kwijt kan tijdens "eiland modes". Ik vermoed namelijk dat het voltage rustig op gaat lopen en de (micro) omvormers zich 1 voor 1 gaan afschakelen.
Ik lees dat je Enphase en Growatt hebt. Helaas ben ik daar niet mee bekend. Bij SolarEdge wordt het vermogen teruggebracht door frequentie verhoging boven 50 hz.
In de topic-start staat een verwijzing naar Enphase over de samenwerking. Ook via Frequency-shifting. Wellicht helpt die je verder.
Mocht je zelf informatie over de koppeling Victron-Growatt vinden, laat het me svp weten, dan zet ik dat in de topic start.

• Jazsie
wroosmalen schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 10:19:
[...]
In dit geval kan je het gewoon over je bestaande 2.5mm2 kabel doen op de manier hoe @No13 zei met PV panelen op de AC-OUT aangezien je onder de factor 1:1 zit mbt PV vermogen en de Victron omvorer.

Wil je hoger/meer vermogen dan is het beste wat @MJ de Bruijn zei, nieuwe dikkere kabels trekken.
Eventueel 2 stuks voor volledige functionaliteit (off-grid/noodstroom/power assist).

Opstelling A1.

A2.

Opstelling B1:

Opstelling B2:

Indien spanning boven de ingestelde limit komt dan gaat omvormer naar "off grid" mode (vanuit gaande dat je deze functie aan hebt staan) op AC-OUT en dus is je spanning dan 230V.
Dit geld ook wanneer de spanning onder de ingestelde limit komt.

PV op AC-OUT blijft werken.
PV op AC-IN is niet relevant aangezien de MP2 daar niets mee doet. Waarschijnlijk zal je PV ook uitschakelen als deze boven of onder de limit komt.

A1 > De MP2 niet werkt met spanning verhogen om PV omvormers uit te schakelen maar met frequentie verhoging. Je moet dus een PV omvormer hebben die frequentie "shifting" ondersteund. Heb je PV omvormer die enkel uitschakelt bij een te hoog spanning, dan is deze niet geschikt om op de AC-OUT aan te sluiten. Verder doet de MP2 niet de spanning regelen maar gaat naar "off grid" modus tot dat de spanning van het grid weer binnen de grenzen valt en schakelt dan weer gewoon terug om naar het grid.

A2 > Correct, wederom door frequentie verhoging en niet spanning.

B1 > MP2 blijft actief en gewoon laden tot dat de ingestelde spanning limit is bereikt. Terugleveren is niet mogelijk omdat je hiervoor een hogere spanning nodig hebt dan het net. MP2 zal dan juist eerder in beveiliging gaan als je al aan de rand van deze limit zit.

B2 > Accu wordt geladen via het net zolang de spanning niet de ingestelde limit heeft bereikt.

• Impossibl3
Dank voor de antwoorden allen. Wat ik zo snel tegen kom is dat de Growatt omvormers geen frequentie shifting ondersteunen. Wel is er 1 type omvormer die voor off-grid systemen gemaakt is. https://community.growatt...eries_inverter_231214.pdf

Uit de reacties maak ik op dat optie A2 het beste is of ik zou de Growatt op de ACin moeten zetten.

Nu nog even kijken wat de saldering/teruglevertoeslagen gaan doen om te bepalen wanneer er een Victron systeem komt.

• Heronimo
Interessant, in de release notes van Venus OS 3.40 zitten een paar verwijzingen naar HV (hoog voltage) batterijen: https://community.victron...vailable-for-testing.html

Wellicht zitten de HS19 en andere HV producten er dan toch echt aan te komen.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:51

prein2

Monument verduurzamen is leuk

MJ de Bruijn schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 09:31:
[...]

Voor zes panelen is 3 x 2,5 mm² voldoende.
Voor een installatie met drie stuks Multiplus II is dit absoluut onvoldoende.
Je hebt een 5-aderige grondkabel nodig met 10mm² draden. Ook hier is 6mm² niet voldoende.
(Ik weet dat veel mensen dit anders zien, ik ga daar niet meer over in discussie. )

[...]

Drie Multiplus II maken behoorlijk veel lawaai. Nabij een leefruimte zullen die behoorlijk storen.

[...]

Schuur is het beste.
Tip: denk nu alvast na of je t.z.t. een no-break opstelling wilt. Dan kun je meteen twee kabels van 5 x 10mm² ingraven.
Zonder in discussie te gaan: kun je een linkje sturen naar je post waarin je uitlegt waarom 10 en niet 6 (of 16)?
Ik probeer alles te begrijpen en lees in wiring unlimited juist dat bij ac dikker=beter niet opgaat. Dat begrijp ik niet goed..

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Impossibl3 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 19:01:
@MJ de Bruijn Kijk dat hoor ik graag dat het een interessante vraag is :). Ik ben benieuwd hoe PV in de situatie van A zich gaat gedragen als die het vermogen niet meer kwijt kan tijdens "eiland modes". Ik vermoed namelijk dat het voltage rustig op gaat lopen en de (micro) omvormers zich 1 voor 1 gaan afschakelen.
Je hebt frequentie shifting, maar ook dan moet je er voor zorgen dat PV zijn max vermogen kwijt kan totdat de frequentie shifting zijn werk heeft gedaan.

• Jazsie
In eiland mode zal dit prima gaan, het is meer dat wanneer je AC-IN spontaan wegvalt en je PV panelen zijn op vol vermogen aan het opwekken, dan moet je inderdaad tijdelijk dat vermogen kwijt kunnen tot dat frequentie shifting in werking treed zoals @jadjong al zei.
1,5 kWp installed AC PV power requires 4.8 kWh of battery storage:

100 Ah at 48 Vdc

Each additional 1.5 kWp of AC PV will require an additional proportional 4.8 kWh increase in battery storage

[ Voor 8% gewijzigd door Jazsie op 08-05-2024 23:12 ]

• Impossibl3
@Jazsie maar in de zomer wanneer het voltage op loopt en je ACin dus "spontaan" wegvalt zit je accu natuurlijk al snel vol. Simpelweg omdat je weinig verbruikt in de zomer en veel opwek hebt. Dus zelfs met een aanvullend 20+ kW systeem (5,6 kWp = 17,9 kW accu) zal de accu al vroeg in de middag afgetopt zijn. Het PV vermogen heb ik vooral voor de winter om dan, in mijn geval, de warmtepomp te laten draaien. De auto laat ik namelijk ook niet iedere dag in de zomer omdat ik minder met de auto rij maar meer fiets/loop.

Het vergroten van de accu naar een veel grotere capaciteit is ook onzinnig want dan loopt de accu niet op dag 1 maar op dag 2 of 3 vol.

• IvoB2
edit: dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door IvoB2 op 09-05-2024 12:38 ]

• IvoB2
Impossibl3 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 08:45:
Het vergroten van de accu naar een veel grotere capaciteit is ook onzinnig want dan loopt de accu niet op dag 1 maar op dag 2 of 3 vol.
Er zijn toch wel een aantal redenen waarom dat niet zo onzinnig is:
- Bij een nieuwbouwinstallatie komen er nog wel wat meer kosten kijken dan de accu alleen. Een accu met een groter volume is per kWh opslag goedkoper dan een kleinere accu.
- Een accu met een groter volume kan tegen een hoger vermogen aan een lagere C-rate werken
- De degradatie van de accu is op langere termijn (bij gelijkblijvend verbruik) van minder belang gezien er een grotere restreserve is na degradatie en dus in feite een langere levensduur.
- Indien je werkt met een dynamisch tarief heb je meer vrije ruimte om mee te werken (en meer aan goedkopere uren te laden).
- De accu mag dan ipv op één dag op drie dagen "vol lopen" wat belangrijker is dat wanneer nodig ze niet op één dag maar ook pas na drie dagen leeg is.

In het slechtste geval kan je een PV omvormer nog altijd uitschakelen zodat er niets meer in de acuu geleverd wordt. Maar een PV installatie die bij netuitval niets meer kan leveren (dus geen 100% back up off grid modus voor de verbruikers via PV en accu) doet..... niets meer. Dus naast verbruikers niet meer voorzien van stroom ook de accu niet meer bijladen.

• No13

No13

/me was here

Net op mijn Goodwe omvormer getest wat die doet wanneer de MP2 accu vol zit, terwijl ac-in voor de MP2 is afgeschakeld.

De PV omvormer gaat in ieder geval uit met fAC melding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tsEVtFE9lhmpyj18j2q7uSg3rXs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VUrgWneL9bWBE6TeaYKedp1J.jpg?f=fotoalbum_large

Nu nog een keer kijken of de frequentie shift ook zorgt voor power limiting, of dat het puur aan/uit is...

• Jazsie
Impossibl3 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 08:45:
@Jazsie maar in de zomer wanneer het voltage op loopt en je ACin dus "spontaan" wegvalt zit je accu natuurlijk al snel vol. Simpelweg omdat je weinig verbruikt in de zomer en veel opwek hebt. Dus zelfs met een aanvullend 20+ kW systeem (5,6 kWp = 17,9 kW accu) zal de accu al vroeg in de middag afgetopt zijn. Het PV vermogen heb ik vooral voor de winter om dan, in mijn geval, de warmtepomp te laten draaien. De auto laat ik namelijk ook niet iedere dag in de zomer omdat ik minder met de auto rij maar meer fiets/loop.

Gaat niet om of de accu snel vol is of niet maar dat je kortstondig het PV vermogen kwijt kan in de accu wanneer AC-IN uitvalt terwijl je PV op vol vermogen aan het opwekken is.

Dit is gebaseerd op het kortstondig vermogen dat je accu aan kan ongeacht of deze vol is of niet.

Indien omvormer niet kortstondig het vermogen kwijt kan zal deze in overload gaan en heb je geen UPS functie.

Indien je accu kleiner is dan de aanbevolen hoeveelheid, dan raad ik aan om je accu max tot 90-95% te laden zodat het PV vermogen kwijt kan in geval van uitval van AC-IN op een zonnige dag.

Wel zal je accu zwaarder belast worden, en houd rekening dat je accu het vermogen ook wel tijdelijk aan moet kunnen en niet in beveiliging schiet :+.

• Jazsie
No13 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 11:02:
Net op mijn Goodwe omvormer getest wat die doet wanneer de MP2 accu vol zit, terwijl ac-in voor de MP2 is afgeschakeld.

[Afbeelding]

Nu nog een keer kijken of de frequentie shift ook zorgt voor power limiting, of dat het puur aan/uit is...
Feit dat ie reageert op frequentie shifting is al een goed teken :*).

• IvoB2
Jazsie schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 11:50:
[...]
Indien je accu kleiner is dan de aanbevolen hoeveelheid, dan raad ik aan om je accu max tot 90-95% te laden zodat het PV vermogen kwijt kan in geval van uitval van AC-IN op een zonnige dag.
Akkoord maar ik heb in de (VRM) software van de MPII nog altijd niet gevonden waar en hoe ik de max. SoC kan instellen (in tegenstelling tot de min. SoC die er wel in te vinden is).

Gewoon om te weten want uitschakelen wegens overspanning doet de PV omvormer hier gelukkig nooit (en is al in bedrijf sinds 2100). In Vlaanderen kan je al jaren de max. uitschakeling van PV gekoppeld aan het net instellen op 264,5 V.
Off grid is het uiteraard sowieso geen probleem.

[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 09-05-2024 12:44 ]

• RikHa
MJ de Bruijn schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 17:43:
[...]

Een bijzonder interessante vraag...

Jouw voorbeelden B1 en B2. Als het 'Huis' op AC-IN zit zal dit stroomloos worden. Zonnepanelen zullen afschakelen. Via MPPT laden van de batterijen weet ik niet.
Nou nee, het huis blijft gewoon doordraaien op > 253V. De Enphase omvormers (op ACin) gaan uit en de MPPT blijft stroom leveren aan de batterijen.

• RikHa
No13 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 11:02:

Top dat je dat even deelt!
Interessant. Ik zou zeggen hou ons op de hoogte!

• Jazsie
IvoB2 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 12:41:
[...]

Akkoord maar ik heb in de (VRM) software van de MPII nog altijd niet gevonden waar en hoe ik de max. SoC kan instellen (in tegenstelling tot de min. SoC die er wel in te vinden is).

Gewoon om te weten want uitschakelen wegens overspanning doet de PV omvormer hier gelukkig nooit (en is al in bedrijf sinds 2100). In Vlaanderen kan je al jaren de max. uitschakeling van PV gekoppeld aan het net instellen op 264,5 V.
Off grid is het uiteraard sowieso geen probleem.
Goede vraag, dat weet ik ook niet. Zelf maak ik gebruik van "Extern control" om aan te sturen.

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Jazsie schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 23:21:
[...]

Goede vraag, dat weet ik ook niet. Zelf maak ik gebruik van "Extern control" om aan te sturen.
Hier ook zelfde.
Bij de gewenste max SoC omschakelen naar Inverter only mode?
Maar beste wellicht je maximum charge current naar 0.

[ Voor 18% gewijzigd door HermanGast op 10-05-2024 08:37 ]

• MJ de Bruijn
HermanGast schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 07:10:
Bij de gewenste max SoC ...
Deze werkwijze gebruik ik ook en werkt goed.

• IvoB2
HermanGast schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 07:10:
[...]

Hier ook zelfde.
Bij de gewenste max SoC omschakelen naar Inverter only mode?
Thx voor de "work around".
Maar ik begrijp nog altijd niet waarom Victron zo'n voor de hand liggende functie niet standaard voorziet in zijn software.

• MJ de Bruijn
IvoB2 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 14:27:
Maar ik begrijp nog altijd niet waarom Victron zo'n voor de hand liggende functie niet standaard voorziet in zijn software.
Ook bij een max charge current van 0 kunnen batterijen opgeladen worden.
MPPT gaat 'gewoon' door.
Een PV 'piek' kan ook even naar de batterij gaan.

• IvoB2
Ik begrijp niet wat je nu precies wil zeggen.
Wanneer je, zoals nu het geval is, via een schuifblakje gewoon de min. SoC kan instellen waarom dan niet implementeren dat je op dezelfde wijze gewoon de max. SoC kan instellen?

Ik werk overigens (nog niet) met een MPPT maar via twee omvormers: een MPII voor de accu en een SMA PV omvormer voor de zonnepanelen die beiden aangestuurd worden door een ET112.
Wanneer de batterij op 100% Soc staat gaat de overproductie gewoon naar het net (indien je zou kunnen instellen dat de max. Soc bv. 90% is dan zou de overproductie naar vanaf 90% gewoon geïnjecteerd worden naar het net.
Indien geen net beschikbaar stopt de PV omvormer gewoon wanneer hij zijn energie niet meer kwijt kan aan verbruikers/opslag (wat hij ook zou doen indien 90% SoC als max. zou ingesteld worden).

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 10-05-2024 18:54 ]

• MJ de Bruijn
IvoB2 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 18:53:
Ik wil niets zeggen (in de vorm van een mening of zo) over een max SoC. Ik snap wat je wenst.
Mijn opmerking was een technische toelichting over het gebruik van Max Charge Current, namelijk dat ook dan soms toch wel geladen wordt, ook al staat de waarde op nul.

• Houwing
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 02-11 20:47
Goede morgen mensen,

Ik lees al een tijdje mee op deze forums, en ik heb inmiddels ook mijn victron installatie goed draaien in ESS
Mode.

Helaas heb ik niet het antwoord kunnen vinden op mijn wens, namelijk dat de accu’s op een later tijdstip worden bij geladen ipv met het eerste beste PV overschot dat beschikbaar is. In mijn geval betekend dat namelijk dat de accu’s al voor 12 uur ‘s middags weer vol zijn, en het overschot naar het net gaat.

De pijn zit hem erin dat hier ongeveer tussen 12 en 15:00 de netspanning zo hoog word dat een deel van de micro omvormers ermee stopt. Vandaar de wens om pas vanaf 12:00 de accu beginnen te laden zodat de opwek dan zelf word gebruikt en niet het net op geduwd hoeft te worden. Het was mooi geweest als dit in de victron software kon worden insgesteld maar ik heb het niet kunnen vinden.

Misschien hebben mensen hier ideeën?

Bij voorbaat dank,

Jos.

• V_ger
Houwing schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 10:12:
Goede morgen mensen,

Ik lees al een tijdje mee op deze forums, en ik heb inmiddels ook mijn victron installatie goed draaien in ESS
Mode.

Helaas heb ik niet het antwoord kunnen vinden op mijn wens, namelijk dat de accu’s op een later tijdstip worden bij geladen ipv met het eerste beste PV overschot dat beschikbaar is. In mijn geval betekend dat namelijk dat de accu’s al voor 12 uur ‘s middags weer vol zijn, en het overschot naar het net gaat.

De pijn zit hem erin dat hier ongeveer tussen 12 en 15:00 de netspanning zo hoog word dat een deel van de micro omvormers ermee stopt. Vandaar de wens om pas vanaf 12:00 de accu beginnen te laden zodat de opwek dan zelf word gebruikt en niet het net op geduwd hoeft te worden. Het was mooi geweest als dit in de victron software kon worden insgesteld maar ik heb het niet kunnen vinden.

Bij voorbaat dank,

Jos.
Max charge current beperken. Dat werk alleen voor de multis als je mppts hebt laden die wel gewoon.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Houwing
Dan blijf ik nog steeds het probleem houden dat hij het overtollig pv naar het net wil gaan duwen, en daarmee ook omvormer uitval heb wegens hoge netspanning.

• Jazsie
IvoB2 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 18:53:
Wanneer je, zoals nu het geval is, via een schuifblakje gewoon de min. SoC kan instellen waarom dan niet implementeren dat je op dezelfde wijze gewoon de max. SoC kan instellen?

Ik werk overigens (nog niet) met een MPPT maar via twee omvormers: een MPII voor de accu en een SMA PV omvormer voor de zonnepanelen die beiden aangestuurd worden door een ET112.
Wanneer de batterij op 100% Soc staat gaat de overproductie gewoon naar het net (indien je zou kunnen instellen dat de max. Soc bv. 90% is dan zou de overproductie naar vanaf 90% gewoon geïnjecteerd worden naar het net.
Indien geen net beschikbaar stopt de PV omvormer gewoon wanneer hij zijn energie niet meer kwijt kan aan verbruikers/opslag (wat hij ook zou doen indien 90% SoC als max. zou ingesteld worden).
Mee eens, een max SOC % mogen ze van mij best in de ESS bouwen.

Howel Victron al heel lang bestaat is ESS ook voor hun toch iets nieuws. Hoe wij de Victron omvormers gebruiken is anders dan hoe ze normaal worden ingezet op boten of off-grid of waar heel slecht grid beschikbaar is. Dan is accu vol laden gewoon "het doel" van het systeem.

Het zal vast wel nog erin komen naarmate het ESS systeem uitbreid, tot die tijd is "Extern Control" een manier om het voor elkaar te krijgen.
Goede morgen mensen,

Mode.

Bij voorbaat dank,

Jos.
Je kan laadtijden invoeren, persoonlijk vind ik dat geen complete oplossing.

Beste is externe aansturing (Node-RED bv) waarbij je controleert op netspanning en naarmate deze stijgt naar bijv 252V, de accu met een steeds hoger vermogen wordt geladen.

Heeft ook weer een nadeel; op een normale dag wanneer de spanning niet stijgt zal je accu niet of op een lager vermogen (afhankelijk hoe je het instelt) geladen worden.
Dus dan zou je weer iets moeten maken dat checkt wat de weer voorspellingen zijn voor die dag en aan die gegevens de bovenstaande methode toepassen of gewoon "normaal laden".

• IvoB2
Jazsie schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 10:56:
[...]
Howel Victron al heel lang bestaat is ESS ook voor hun toch iets nieuws. Hoe wij de Victron omvormers gebruiken is anders dan hoe ze normaal worden ingezet op boten of off-grid of waar heel slecht grid beschikbaar is. Dan is accu vol laden gewoon "het doel" van het systeem.
Bwa, ik denk dan maar dat als ze al die energie kunnen opbrengen om DESS erbij te ontwikkelen het in verhouding niet veel energie en tijd gekost zou hebben om in ESS "max. SoC" toe te voegen. :)
Het zal vast wel nog erin komen naarmate het ESS systeem uitbreid, tot die tijd is "Extern Control" een manier om het voor elkaar te krijgen.
Inderdaad. Maar mijn PV installatie heeft dat specifieke probleem niet gezien de omvormer zijn max. ogenblikkelijke afschakelspanning staat ingesteld op 264,5V (reglementair toegelaten in Vlaanderen).
Maar ik heb de PV omvormer nog nooit boven de 250V zien komen (momenteel 243 V richting net).
Heeft ook weer een nadeel; op een normale dag wanneer de spanning niet stijgt zal je accu niet of op een lager vermogen (afhankelijk hoe je het instelt) geladen worden.
Dus dan zou je weer iets moeten maken dat checkt wat de weer voorspellingen zijn voor die dag en aan die gegevens de bovenstaande methode toepassen of gewoon "normaal laden".
Ik hanteer liever het KISS principe. :)
Weer en verbruik zijn (hier) zo wisselvallig dat dit nauwelijks afdoende te programmeren valt.
De "voorspellingen" van Victron in hun DESS/ESS voor productie en verbruik raken hier meestal ook kant noch wal.
Bij zonnig weer zoals dit gaat eerst de thuisaccu laden tot een 95%, vervolgens gaat, indien nodig, de wasmachine aan, dan de autoaccu met de overschot laden, vervolgens de 300 liter SWW boiler (WP) en desnoods nog even stofzuigen. :)
Dan is het zonnehoogtepunt van de dag weer voorbij (alles op ZZ0) en kan de thuisaccu verder aangevuld worden tot 100% en de rest het net in aan 7,5 cent/kWh (goed om bij de jaarnota de vaste kosten te betalen van de netaansluiting :+ ).

Sinds 8/5 kan je in DESS nu ook kiezen tussen "Green mode" en "Trade mode". :)
quote: Victron
In the Dynamic ESS configurator, you can now choose between 'Green mode' or 'Trade mode' Dynamic ESS.

The aim of Dynamic ESS Green Mode is to maximize the use of renewable energy within your own setup before considering energy trading, promoting greater energy independence and reducing reliance on the grid.

The current mode of Dynamic ESS, trade mode, will still be available. Trade mode considers the economic benefits of selling to the grid versus self-consumption. In doing so, if selling back to the grid is more profitable than charging a battery, it will opt to feed back into the grid.

Whether you choose Dynamic ESS Green Mode or Trade Mode depends on your priorities and economic considerations. Both modes offer unique benefits tailored to different user preferences and scenarios.
Benieuwd wat die DESS/Green mode dan heel anders doet dan wat ESS nu al doet?

[ Voor 54% gewijzigd door IvoB2 op 11-05-2024 11:47 ]

• V_ger
Houwing schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 10:49:
Dan blijf ik nog steeds het probleem houden dat hij het overtollig pv naar het net wil gaan duwen, en daarmee ook omvormer uitval heb wegens hoge netspanning.
Dus je wil niet je accu laden, want dan is ie te vroeg vol. En je wil ook niet exporteren naar het net?
Wat wil je dan? Je omvormer uit of een grotere accu?

• Houwing
V_ger schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 11:09:
[...]

Dus je wil niet je accu laden, want dan is ie te vroeg vol. En je wil ook niet exporteren naar het net?
Wat wil je dan? Je omvormer uit of een grotere accu?
De accu is groot genoeg (31kwh) wil deze wel laden maar dan op een tijdstip dat het grid mijn overtollig pv niet aankan wegens net congestie.

‘s morgens voor 12uur zijn er nooit problemen, maar altijd tussen 12 en 15u gaat de spanning naar 253v op nagenoeg alle fases, vandaar dat ik dan liever mijn accu wil gaan laden vanaf 12uur, zodat dan de overtollige pv niet het net op hoeft maar naar de accu kan.

Ik heb het geprobeerd met laadtijden instellen, maar hij gaat gewoon laden zodra er pv overschot is.

Groet.

Jos

• V_ger
Houwing schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 13:10:
[...]

De accu is groot genoeg (31kwh) wil deze wel laden maar dan op een tijdstip dat het grid mijn overtollig pv niet aankan wegens net congestie.

‘s morgens voor 12uur zijn er nooit problemen, maar altijd tussen 12 en 15u gaat de spanning naar 253v op nagenoeg alle fases, vandaar dat ik dan liever mijn accu wil gaan laden vanaf 12uur, zodat dan de overtollige pv niet het net op hoeft maar naar de accu kan.

Ik heb het geprobeerd met laadtijden instellen, maar hij gaat gewoon laden zodra er pv overschot is.

Groet.

Jos
Dan moet je dus voor 12 uur je max laadstroom beperken zodat ie gaat exporteren. Daarna weer ophogen zodat ie gaat opladen.
Zo doe ik het ook, maar dan gebaseerd op prijs.

• Houwing
Dan moet ik dus met Node red of iets dergelijks gaan werken? Dat is voor mij allemaal nieuw terrein…

Of zou het ook met home Assistant kunnen? Daar wil ik namelijk nog wel aan beginnen binnenkort

• V_ger
Houwing schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 15:51:
Dan moet ik dus met Node red of iets dergelijks gaan werken? Dat is voor mij allemaal nieuw terrein…

Of zou het ook met home Assistant kunnen? Daar wil ik namelijk nog wel aan beginnen binnenkort
Ja NR of HA, wat je wil.

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

V_ger schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 17:05:
[...]

Ja NR of HA, wat je wil.
Of met Arduino/M5stack oid. Kan allemaal. :*)

• MJ de Bruijn
Vandaar de wens om pas vanaf 12:00 de accu beginnen te laden zodat de opwek dan zelf word gebruikt en niet het net op geduwd hoeft te worden. Het was mooi geweest als dit in de victron software kon worden insgesteld maar ik heb het niet kunnen vinden.
Wat je wilt is duidelijk.
Helaas is de oplossing veel ingewikkelder dan je zou willen.
Als je deze aansturing automatisch wilt doen zul je rekening moeten houden met zon-verwachtingen. Dat kan, maar vraagt programmeer-inspanning. Voor de één is dat eenvoudig, voor de ander niet.
Als je de zon-gegevens hebt verzameld zul je een algoritme moeten maken met beslissingen. Wanneer 'aan', wanneer 'uit', of een beetje en wat eigenlijk?
Dus, hoe bekwaam ben je met dit soort logica? En heb je affiniteit om je vast te bijten?
Als je hierop ja zegt, verdiep je dan in Node Red en JavaScript om de functies te kunnen programmeren.
Kijk naar voorbeelden van de 'Solar Forecast' website.
Begin met het aansturen van de instellingen via Node Red met 'handmatige' invoer-parameters. Als dat lukt kun je uitbreiden met logica.
Denk goed na hoever je wilt integreren met Home Assistant. Het is heel leuk om gegevens uit je Victron systeem weer te geven, maar een extra (kwetsbare?) schakel als je je huis-systeem wilt besturen.
Succes!

• djazzy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-11 15:57
Houwing schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 15:51:

Zou met 32 KW aan accu`s toch eens naar de Green functie van DESS (vrm) gaan kijken . Deze zou dan op de dure momenten ( dus in de ochtend en de middag piek ) energie aan het net moeten gaan leveren en zo voldoende ruimte maken voor je opwek.
Of in ess tijden gaan instellen voor het verplicht laden naar een bepaalde soc tijdens de uren dat de spanning tehoog oploopt

uhm tja ik draai intel :) cel 1200 .gforce 2Ti

• MJ de Bruijn
IvoB2 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 12:41:
... ik heb in de (VRM) software van de MPII nog altijd niet gevonden waar en hoe ik de max. SoC kan instellen ...
Wellicht nog een optie (niet zelf geprobeerd)...
Stel de Min Soc waarde in op de Max SoC waarde die je wilt.
Stel dan Grid Setpoint in op -10000, -8000, -6000 of zoiets.
Dan gaat alles boven de Min Soc/Max SoC het net op.
Benieuwd...

• wroosmalen
Ik kom er niet helemaal uit qua hoeveelheid batterijen van Pylontech. Vanuit Victron is er 1 pagina die iets zegt over hoeveelheid batterijen, maar het is mij niet duidelijk hoe ik deze omreken richting andere omvormers.
Ik wil gaan voor rond de 5kWh en wil qua omvormer klaar zijn voor toekomstige uitbreidingen. Dus wilde gelijk voor de 5000 gaan. Kan ik dan bijvoorbeeld beter voor de 2x3000 gaan ipv 1x5000?

• djazzy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-11 15:57
.@wroosmalen
Maakt eigelijk niet zoveel uit . heeft meer te maken met de ruimte die je hebt voor het plaatsen . En het geld wat je erin wilt stoppen. Belangrijker is dat je weet of de capaciteit genoeg is voor wat je wilt bereiken.
1 keer een pylontech 5000 bleek dus hier niet genoeg om 24 uur onafhankelijk te zijn van het grid. dus 0 op de meter en overschot zonne energie terug leveren . Gebruik hier dus gemiddeld 7 kwh per dag .
dus 3 x de 3000 had hier kunnen werken . Maar heb er gewoon een 5000 bij gezet omdat deze mooi in het samson server kastje erbij kon .

uhm tja ik draai intel :) cel 1200 .gforce 2Ti

• IvoB2
wroosmalen schreef op zondag 12 mei 2024 @ 09:38:
Ik kom er niet helemaal uit qua hoeveelheid batterijen van Pylontech. Vanuit Victron is er 1 pagina die iets zegt over hoeveelheid batterijen, maar het is mij niet duidelijk hoe ik deze omreken richting andere omvormers.
Ik wil gaan voor rond de 5kWh en wil qua omvormer klaar zijn voor toekomstige uitbreidingen. Dus wilde gelijk voor de 5000 gaan. Kan ik dan bijvoorbeeld beter voor de 2x3000 gaan ipv 1x5000?
Wat is je doelstelling?
Gewoon de nacht doorkomen op overschot van dagproductie of zoveel mogelijk onafhankelijk zijn van het grid?
Afhankelijk van je etmaal/nachtverbruik is het eerste eenvoudig te bepalen (gewoon een batterij met een capaciteit, inclusief verliezen en wat reserve, die groot genoeg is om het aantal kWh tussen zons- en zonsopgang te coveren.
Voor het tweede wordt het al iets moeilijker en is de productiecapaciteit van je PV installatie belangrijker dan de opslagcapaciteit van je batterij. Die laatste moet immers maar groot genoeg zijn om enkele dagen te overbruggen maar de eerste groot genoeg om tijdens de winter de batterij aan te vullen.
Of je zoekt naar een tussenoplossing => zo lang mogelijk 100% zelfvoorzienend te zijn en in de maanden december en januari de tekorten alsnog aanvullen via het grid.
(Iedere situatie is anders maar daar heb ik een 15 kWh accu voor nodig en een 5,6 kWp PV installatie/5.0 kVA omvormer en een MPII 48V/5000VA/70A-50/230V Inverter Charger en op jaarbasis nog een 300 kWh netafname, voornamelijk in de maanden december en januari omdat de PV dan onvoldoende productie heeft om de batterij dagelijks van 6 tot 8 kWh aan energie te voorzien.)

• wroosmalen
Dank! Het gaat mij voor nu even om de tabel op deze pagina https://www.victronenergy...ibility:pylontech_phantom waar staat dat aan een 5000 minimaal 4 'modules' moeten hangen.

• swat!
  • Laatst online: 15:43

swat!

computeraar

wroosmalen schreef op zondag 12 mei 2024 @ 14:21:
Dank! Het gaat mij voor nu even om de tabel op deze pagina https://www.victronenergy...ibility:pylontech_phantom waar staat dat aan een 5000 minimaal 4 'modules' moeten hangen.
Dat is volgens mij ter voorkoming van overcurrent, ofwel met minder modules moet je een pre-charge circuit maken.

EV6 Plus

• V_ger
swat! schreef op zondag 12 mei 2024 @ 14:52:
[...]

Dat is volgens mij ter voorkoming van overcurrent, ofwel met minder modules moet je een pre-charge circuit maken.
Euh, pre chargen heeft niets te maken met hoeveel modules je hebt. Echt helemaal niets.

Het gaat erom dat de MP een zeker laad en ontlaadvermogen heeft. Dat moet veilig en langdurig de batterij in/uit kunnen gaan.

• IvoB2
Iemand die weet of het volgende technisch kan:
1. Bestaande situatie:
1 BYD LVL LFP accu van 15,4 kWh (drie jaar oud) met daarop een SMA 5 kVA omvormer/5.6 kWp PV (voor deel PV) en een MPII 48V-70A-5000W voor het accudeel.
2. Onderzochte uitbreiding*:
Bijkomende PV panelen leggen die volledig off grid zijn en via een Victron MPPT dezelfde accu voeden.

Ik vermoed dat dit geen probleem geeft maar voor ik offertes vraag toch even zekerheid. Dus kan een MMPT (off grid) gelijktijdig met een MPII (on grid) aan een en dezelfde accu (met een capaciteit van 15,4 kWh) gekoppeld worden.

* Om economische redenen mag ik tot 2031 de bestaande PV installatie niet uitbreiden met meer kWp op dezelfde (of een grotere) omvormer en de bestaande MPII (betreft een monofase installatie). De oplossing zou dus zijn de uitbreiding via MPPT volledig off grid te doen maar heb zelf weinig zin om er nog een accu bij te zetten (de huidige voldoet al ruimschoots maar heb in de winter nog wat PV productie te weinig om de 15,4 kWh dagelijks aan te vullen).

• Heronimo
IvoB2 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 16:05:
Iemand die weet of het volgende technisch kan:
1. Bestaande situatie:
1 BYD LVL LFP accu van 15,4 kWh (drie jaar oud) met daarop een SMA 5 kVA omvormer/5.6 kWp PV (voor deel PV) en een MPII 48V-70A-5000W voor het accudeel.
2. Onderzochte uitbreiding*:
Bijkomende PV panelen leggen die volledig off grid zijn en via een Victron MPPT dezelfde accu voeden.

Ik vermoed dat dit geen probleem geeft maar voor ik offertes vraag toch even zekerheid. Dus kan een MMPT (off grid) gelijktijdig met een MPII (on grid) aan een en dezelfde accu (met een capaciteit van 15,4 kWh) gekoppeld worden.

* Om economische redenen mag ik tot 2031 de bestaande PV installatie niet uitbreiden met meer kWp op dezelfde (of een grotere) omvormer en de bestaande MPII (betreft een monofase installatie). De oplossing zou dus zijn de uitbreiding via MPPT volledig off grid te doen maar heb zelf weinig zin om er nog een accu bij te zetten (de huidige voldoet al ruimschoots maar heb in de winter nog wat PV productie te weinig om de 15,4 kWh dagelijks aan te vullen).
Je kan prima een MPPT parallel aan de Multiplus op je accu zetten. Alleen snap ik niet hoe je de panelen aan die MPPT als off-grid ziet, die hangen via de accu en de Multiplus dan toch ook aan het grid?

• IvoB2
Hm, een strikte scheiding tussen MPPT en grid kan dus niet?
Dat is dan idd problematisch want de MPPT zou, via de accu, niet mogen terugleveren aan het net.
Edit, ik ben verkeerd.
Is idd niet problematisch. Deel via MPPT mag wel degelijk terugleveren aan het net (met TLV) maar niet via de GSC meter van de SMA omvormer lopen wat het niet doet.
Opgelost. Thx.

[ Voor 39% gewijzigd door IvoB2 op 12-05-2024 17:07 ]

• V_ger
Er is ergens een optie feed in DC of iets dergelijks. Als je die uitzet zou de MPPT terug moeten regelen als CVL bereikt is. Maar hardwarematig is het niet gescheiden. Het is gewoon een extra bron van DC vermogen op de DC bus. Welke stroom je wel of niet teruglevert is lastig vast te stellen. Maar je kan de charger van je MP ook uitzetten of beperken. Dan zorgt de MPPT voor het laden van de accu en gaat de stroom van je SMA het net op/je huis in.

• Impossibl3
wroosmalen schreef op zondag 12 mei 2024 @ 14:21:
Als je dan drie MP2 5k hebt voor een 3 fase systeem moet je dan ook 4 modules per MP2 hebben? Dus in totaal 12 stuks? Dan wordt een 3 fase systeem best groot/prijzig.

• V_ger
Er "moet" niets. Er zijn aanbevelingen. Je kan ook kleiner beginnen. Wel zaak dat je dan je max laadstroom en inverter vermogen beperkt.
Als je niets doet kan een mp2 5000 echt veel power leveren. 5000 kVA nominaal maar de piek is bijna het dubbele.
Dus stel 10000 kVA bij 50V is 200A. Dus je moet met je batterij dan wel 200A kunnen leveren. Als je er drie hebt, moet je zelf even rekenen wat dat dan betekent 😉 Met name bij off grid toepassing erg belangrijk. Bij on grid kan je max inverter vermogen beperken en de rest (indien nodig) komt dan gewoon uit het net. Maar dan moet je dat dus wel doen. Voor laden iets minder heftig aangezien een Mp2 5000 max 70A doet. Dus dan moet je batterij dat wel slikken.

• swat!
  • Laatst online: 15:43

swat!

computeraar

V_ger schreef op zondag 12 mei 2024 @ 14:59:
[...]

Euh, pre chargen heeft niets te maken met hoeveel modules je hebt. Echt helemaal niets.

Het gaat erom dat de MP een zeker laad en ontlaadvermogen heeft. Dat moet veilig en langdurig de batterij in/uit kunnen gaan.
Het staat toch echt op die pagina zelf:
You must have the minimum number of battery modules to supply the inverters startup inrush surge currents that charge the capacitors when the inverter is first connected, this occurs prior to any loads being connected.
En ik heb dit destijds ook getest, opstarten met minder dan de recommended aantal modules is lastig.

Maar verder ben ik het met je eens dat het laad- en ontlaadvermogen beperkt moet worden.
Volgens mij stuurt de pylontech de limieten via de canbus naar de cerbo.

[ Voor 10% gewijzigd door swat! op 12-05-2024 19:09 ]

EV6 Plus

• Impossibl3
@V_ger ah check. Dacht ik ga tzt wat ruimer zitten want de 5k vs 3k kost niet zo heel veel meer en wie weet wat er nog in de toekomst bij komt. Met de 3k red ik het ook en dan heb je "maar" 6 Pylontech US5000 nodig. 2 per MP2.

De andere optie is dus de MP2 5k begrenzen als of het een MP2 3K is. Dan is de uitbereiding voor later nog mogelijk.

• V_ger
swat! schreef op zondag 12 mei 2024 @ 18:56:
[...]

Het staat toch echt op die pagina zelf:

[...]

En ik heb dit destijds ook getest, opstarten met minder dan de recommended aantal modules is lastig.

Maar verder ben ik het met je eens dat het laad- en ontlaadvermogen beperkt moet worden.
Volgens mij stuurt de pylontech de limieten via de canbus naar de cerbo.
Met LFPs doe je pre chargen sowieso via een weerstand. Juist om die inrush current te beperken. Anders heet het geen pre chargen maar gewoon koud de schakelaar omzetten.
En dat kan dus met 1 bank...

• Heronimo
Impossibl3 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 19:11:
@V_ger ah check. Dacht ik ga tzt wat ruimer zitten want de 5k vs 3k kost niet zo heel veel meer en wie weet wat er nog in de toekomst bij komt. Met de 3k red ik het ook en dan heb je "maar" 6 Pylontech US5000 nodig. 2 per MP2.

De andere optie is dus de MP2 5k begrenzen als of het een MP2 3K is. Dan is de uitbereiding voor later nog mogelijk.
Met een 5kVA zou je denk ik in de praktijk prima uit moeten komen icm met twee keer een Pylontech US5000 als ik daar de specs van zie:
Continuous Discharge Rate (Normal Use): 2400 W
Maximum Discharge Rate (5 Minutes): 4800 W
Surge Discharge Rate (15 Seconds): 5808 W
Maximum Charge Rate (5 Minutes): 4800 W

• RikHa
Waar komt die liefde voor Pylontech toch vandaan? Er zijn een hoop nadelen aan. De belangrijkste zijn 15s en loeiduur.

• Asclepius8
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-10 10:28
RikHa schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:33:
Waar komt die liefde voor Pylontech toch vandaan? Er zijn een hoop nadelen aan. De belangrijkste zijn 15s en loeiduur.
Denk het formaat (19") en de ondersteuning bij alle grote invertermerken?

• wroosmalen
RikHa schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:33:
Wat is je alternatief?
Pagina: 1 ... 19 ... 60 Laatste