Ik neem aan dat dit het eigenverbruik is van de som van 3 MPII's en niet van 1 MPII?E63s schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 20:29:
[...]
De off functie gebruiken was wel echt de oplossing tegen sluipverbruik. Het scheelt zo 1kWh per 12 uur uit de batterijen vandaan.
Toch wel:E63s schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 23:15:
[...]
Ik denk niet dat een MP dat heeft, anders had ie ook wel een modadres gehad in de lijst
:strip_exif()/f/image/fNCxlntyBDUXBkU6rwGJB36o.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar zoals @prein2 al zegt, of dat met ESS samenwerkt betwijfel ik. Draai jij met je SmartESS de ESS assistant evengoed?
23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
E63s schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 23:15:
[...]
Ik denk niet dat een MP dat heeft, anders had ie ook wel een modadres gehad in de lijst
Ik zie het idd, dan is de lijst van Victron onvolledig want daar komt het woord AES niet in voor en geen enkel calladres mbt AES of low power/searchmode voor de Multiplus. Ook geeft ie een "niet bestaand command" melding als ik een SSH call maak naar de dbus.RikHa schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 08:23:
[...]
Toch wel:
[Afbeelding]
Maar zoals @prein2 al zegt, of dat met ESS samenwerkt betwijfel ik. Draai jij met je SmartESS de ESS assistant evengoed?
En ja, de ESS assistant draait evengoed omdat je daar eenvoudig een positief en negatief setpoint kunt instellen mbt laden en ontladen
[ Voor 8% gewijzigd door E63s op 14-03-2024 08:39 ]
SmartESS dynamisch handelen voor Victron omvormers
Nee was het maar zo, dat was dus per MP2.IvoB2 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 07:48:
[...]
Ik neem aan dat dit het eigenverbruik is van de som van 3 MPII's en niet van 1 MPII?
Zie in de rode cirkel gisternacht, SoC van één set was 10%, dan stopte het sluipverbruik wel vanzelf
/f/image/ANJjrc3Eo9617UdJI43hv6BL.png?f=fotoalbum_large)
Versus afgelopen nacht:
Dan begrijp ik het niet echt want dat zou dan een eigenverbruik van 2 kWh per etmaal betekenen?
Wanneer ik een week afwezig ben dan ligt het gemiddelde sluipverbruik van de totale woning tussen de 50W en 100 W met een gemiddeld etmaalverbruik van 2200 Wh.
En de combi diepvries/koelkast en koelkast/diepvries verbruiken alleen al tussen de 700 en 900 Wh mer etmaal, de pompen een 100 Wh en de modem/router 360 Wh en de extender en accespoint 110 Wh.
Dat alleen al geeft een minimaal sluipverbruik per etmaal van 1270 Wh.
Dan zou de MPII max. een 1000 Wh per etmaal verbruiken (in ESS modus en waarbij dan ook nog eens het nachtverbruik ontladen wordt en door de dag terug bijgeladen).
Dat ligt dan toch wel heel ver uiteen met wat jij meet?
Heb net nog eens goed zitten kijken naar de waardes van de Multiplus 2 5kVA die hier hangt. Het lijkt er op dat hij een DC draw doet van ongeveer 70W en terwijl die dat doet ook de hele tijd 20W tot 30W het net op stuurt.E63s schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 08:43:
[...]
Nee was het maar zo, dat was dus per MP2.
Zie in de rode cirkel gisternacht, SoC van één set was 10%, dan stopte het sluipverbruik wel vanzelf
[Afbeelding]
Versus afgelopen nacht:
[Afbeelding]
Kijk ik dan naar de efficiency table, https://community.victron...000-efficiency-curve.html, dan lijkt het er op dat hij gewoon op minimaal vermogen continu de inverter laat draaien zodat hij het op kan vangen als er loads inschakelen. Maar omdat je in een heel laag efficient gebied zit kost die 25W AC maken iets van 50W DC. Tel daar bij het verbruik van de Cerbo en nog wat andere zaken en je komt denk ik wel richting die 70W DC drain die we zien. Zou dat een logische verklaring zijn?
Makes sense maar dan is dat dus alleen relevant voor mensen die de batterijen en de Victrons als UPS gebruiken. Ik gebruik het puur voor opslag en terugleveren. Beetje vreemd dat je die functie niet uit kunt zetten dan zonder de hele inverter uit te schakelen. Of dat de inverter niet zelf uitschakelt als er geen vraag of aanbod is.
Die stats komen trouwens vrijwel exact overeen met wat ik gemeten heb, dit werkt 2 kanten op namelijk. 2x 10% verlies met laden en ontladen
[ Voor 12% gewijzigd door E63s op 14-03-2024 10:12 ]
Ik heb bij 5 verschillende BMS'en een continu verbruik gezien van tussen de 1A en 2A, laten we gemiddeld 1,5A zeggen maar voor het gemak afronden op 1,3A. Dat komt neer op ongeveer 80Wh oftewel bijna 2kWh per etmaal. Even voorop gesteld dat je het sluipverbruik alleen kunt zien tijdens rustmomenten, overdag gaat het op in de massa.IvoB2 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:16:
[...]
Dat ligt dan toch wel heel ver uiteen met wat jij meet?
Heb overigens net gezien op de HW meters die onder de omvormers hangen dat het verbruik echt 0,0 is. De BMS geeft 0 aan en SoC blijft op niveau, de HW heeft afgelopen nacht ook 0,0kWh gemeten. Simpelgezegd als je dus de Victrons niet gebruikt als noodstroomvoorziening is uitschakelen altijd beter voor het verbruik
[ Voor 37% gewijzigd door E63s op 14-03-2024 10:16 ]
Kan, iedere situatie is anders dus andere oplossingen.E63s schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:08:
[...]
Heb overigens net gezien op de HW meters die onder de omvormers hangen dat het verbruik echt 0,0 is. De BMS geeft 0 aan en SoC blijft op niveau, de HW heeft afgelopen nacht ook 0,0kWh gemeten. Simpelgezegd als je dus de Victrons niet gebruikt als noodstroomvoorziening is uitschakelen altijd beter voor het verbruik
Ik meet alleen geen netverbruik van 2 kW per etmaal uit het Victron systeem.
Maar ik stel het systeem idd anders in => geen 0 grid setting maar tussen maart en november continu teruglevering vanuit de accu van een 30W aan het net (setpoint -30W) en in de winterperiode zo laag mogelijke drain naar de accu vanuit het net (+10W).
Mijn uitgangspunt is idd anders: zoveel mogelijk productie zelf verbruiken (rechtstreeks via PV en vanuit accu) en zo weinig mogelijk afnemen van het net. En alle AC verbruikers hangen idd op back up zodat het systeem autonoom van het grid kan werken (einddoel is in 2031 off grid gaan bij niet wijzigende wetgeving).
Zoals eerder gesteld, bijkomend handelen in stroom zit er hier niet in want daar verlies ik doorgaans dagelijks meer op dan ik er aan kan verdienen.
Vandaag de efficiëntie calculator toegevoegd. Deze rekent en logt automatisch het verschil van het DC en AC vermogen om zo actueel en gemiddeld over de dag (elke seconde log) de efficiëntie uit te kunnen rekenen. Het gemiddelde staat onder het actuele. Dit is gemiddeld van de afgelopen 10 min, grappig om de verschillen te zien ivm de verschillende terugleververmogens. Hoe lager hoe efficienter.
Charge eff staat nog op streepje omdat hij niet geladen heeft nadat het algo klaar was vanmiddag.
Daarnaast de profitcalculator toegevoegd, die rekent automatisch uit wat de winst per dag is (gisteren, vandaag en morgen) met inbegrip van laad- en ontlaadverliezen, het missen van de kWh vergoeding als je het PV vermogen in de batterijen stopt ipv direct terug in de grid en de laadkosten van het AC laden. Kortom, het geeft een bijzonder objectief en eerlijk beeld van wat het systeem gaat verdienen/besparen. 1 euro per accupack
Ik bel alvast Zwitserleven
Charge eff staat nog op streepje omdat hij niet geladen heeft nadat het algo klaar was vanmiddag.
Daarnaast de profitcalculator toegevoegd, die rekent automatisch uit wat de winst per dag is (gisteren, vandaag en morgen) met inbegrip van laad- en ontlaadverliezen, het missen van de kWh vergoeding als je het PV vermogen in de batterijen stopt ipv direct terug in de grid en de laadkosten van het AC laden. Kortom, het geeft een bijzonder objectief en eerlijk beeld van wat het systeem gaat verdienen/besparen. 1 euro per accupack
[ Voor 21% gewijzigd door E63s op 14-03-2024 20:19 ]
Nee niet off-grid, maar ik heb een kantoor aan huis + mn hele huis draait op stroom. Zonder stroom heb ik niets, dus om niet in de kou te hoeven zitten en gewoon door te kunnen werken tijdens een blackout vind ik een generator van 2k best een goede dealHeronimo schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:07:
[...]
Vanwaar ook een genset? Wil je off-grid gaan? Of heb je voor langere tijd meer dan je aansluiting kan leveren nodig?
Exact zelfde probleem, onbruikbaar.HermanGast schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:30:
[...]
Aangesloten op m’n PV feed (Enphase) over netwerk geeft de VM-3P75CT een extreem onrustig resultaat. Waarden stuiteren dramatisch op-en neer in de remote console. Komende dagen eens uitzoeken, want zoals het nu werkt is het niet bruikbaar.
Heb jij het kunnen oplossen?
Ik heb nu eigenlijk spijt niet de ethernet EM24 heb genomen.
[ Voor 6% gewijzigd door grotegok op 15-03-2024 09:11 ]
Nee, niet opgelost. Ik ben er aan gewend inmiddels.grotegok schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 07:42:
[...]
Exact zelfde probleem, onbruikbaar.
Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT
Heb je een grafiekje van het extreem onrustige beeld?grotegok schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 07:42:
[...]
Exact zelfde probleem, onbruikbaar.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Jazeker, bovenste is met Youless en S0 teller en onderste de extra ruis:John245 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 20:14:
[...]
Heb je een grafiekje van het extreem onrustige beeld?
:strip_exif()/f/image/JGdhl3AZ4Zf0eh3JMbEtmKqn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1jfmsDmhhihZuE7dMTvw84qD.jpg?f=fotoalbum_large)
inmiddels EM24 besteld, komt dadelijk binnen, ben benieuwd
[ Voor 3% gewijzigd door grotegok op 16-03-2024 07:50 ]
Het zal inderdaad beter zijn met de EM24. Maar dit is geen ruis, maar wordt veroorzaakt doordat de waarde frequenter gemeten wordt.grotegok schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 07:48:
[...]
Jazeker, bovenste is met Youless en S0 teller en onderste de extra ruis:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
inmiddels EM24 besteld, komt dadelijk binnen, ben benieuwd
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Als de waarde vaker gemeten wordt en zwabbert tussen deze meetwaardes enorm dat is het nutteloos.John245 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 07:56:
[...]
Het zal inderdaad beter zijn met de EM24. Maar dit is geen ruis, maar wordt veroorzaakt doordat de waarde frequenter gemeten wordt.
Ik verwacht dat als de stroom constant is, de spanning ook, het vermogen redelijk stabiel gemeten wordt.
Misschien een pid regeling ertussen maken zodat je het zwabberen afzwakt.grotegok schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 08:13:
[...]
Als de waarde vaker gemeten wordt en zwabbert tussen deze meetwaardes enorm dat is het nutteloos.
Ik verwacht dat als de stroom constant is, de spanning ook, het vermogen redelijk stabiel gemeten wordt.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Ik denk dat het door de powerline communicatie is van Enphase. Ik ga er nog even mee verder experimenteren.KC27 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 08:23:
[...]
Misschien een pid regeling ertussen maken zodat je het zwabberen afzwakt.
Ringkern erop kan niet want dan ben ik de communicatie kwijt....
Dit filter er op los laten lost alles op.grotegok schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 08:30:
[...]
Ik denk dat het door de powerline communicatie is van Enphase. Ik ga er nog even mee verder experimenteren.
Ringkern erop kan niet want dan ben ik de communicatie kwijt....
Ja en dat is het probleem. De stroom is niet constant.grotegok schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 08:13:
[...]
Als de waarde vaker gemeten wordt en zwabbert tussen deze meetwaardes enorm dat is het nutteloos.
Ik denk dat ik de EM24 in de meterkast op termijn ga wisselen met de VM-3P75CT van de PV (Enphase). Maar daar zie ik tegenop want minder ruimte beschikbaar voor de spoelen. Nog te bezien of het gaat passen. Makkelijker is het om de VM-3P75CT in de kast te leggen en een 2e EM24 aan te schaffen. Maar dat levert, los van een fraaiere grafiek, niet veel meer meet-inzicht op.
De VM-3P75CT voor de grid is wel ideaal met zijn hoge meetfrequentie.HermanGast schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 09:31:
[...]
Ik denk dat ik de EM24 in de meterkast op termijn ga wisselen met de VM-3P75CT van de PV (Enphase). Maar daar zie ik tegenop want minder ruimte beschikbaar voor de spoelen. Nog te bezien of het gaat passen. Makkelijker is het om de VM-3P75CT in de kast te leggen en een 2e EM24 aan te schaffen. Maar dat levert, los van een fraaiere grafiek, niet veel meer meet-inzicht op.
Is dat zo?John245 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 09:07:
[...]
Ja en dat is het probleem. De stroom is niet constant.
Als de zon schijnt is de levering redelijk constant dan verwacht ik geen gewapper met +-500Watt
In die zin onbruikbaar.
Een heel klein wolkje kan zo 2000W schelen.grotegok schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 12:04:
[...]
Is dat zo?
Als de zon schijnt is de levering redelijk constant dan verwacht ik geen gewapper met +-500Watt
In die zin onbruikbaar.
De meetgegevens zijn niet gelijk aan de P1, die ook razendsnel meet.John245 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 12:08:
[...]
Een heel klein wolkje kan zo 2000W schelen.
Nogmaals het is onbruikbaar door ongewenste fluctuaties door welke reden dan ook.
Ik ga verder testen, ben van mening dat het door powerline systeem komt. Niet door een wolkje of wat dan ook.
Ik merk dat als de PV flink levert, de meetwaardes stabiliseren. Vanaf 6000-7000Watt productie (50% bij mij) bij een grijs licht wolkendek nog maar plusmin 30Watt. Maar nog steeds vreselijk onstabiel bij laag vermogen.grotegok schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 12:19:
[...]
De meetgegevens zijn niet gelijk aan de P1, die ook razendsnel meet.
Nogmaals het is onbruikbaar door ongewenste fluctuaties door welke reden dan ook.
Ik ga verder testen, ben van mening dat het door powerline systeem komt. Niet door een wolkje of wat dan ook.
Wellicht is deze meter gevoelig voor de aansluiting in volgorde van de 3 fasen?
EM24 binnen, geflashed naar 1.8.3, laatste versie, perfecte meting geen bizarre fluctuaties.grotegok schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 12:19:
[...]
Ik ga wat verder testen, ik lees nergens problemen met deze meter.HermanGast schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 12:31:
[...]
Ik merk dat als de PV flink levert, de meetwaardes stabiliseren. Vanaf 6000-7000Watt productie (50% bij mij) bij een grijs licht wolkendek nog maar plusmin 30Watt. Maar nog steeds vreselijk onstabiel bij laag vermogen.
Wellicht is deze meter gevoelig voor de aansluiting in volgorde van de 3 fasen?
De efficiëntie van de Multiplussen valt me toch wel een beetje tegen. Een gemiddelde van 2x 85 en 1x 95% voor ALLEEN laden, dan moeten we nog ontladen... Waarom L3 10% afwijkt van de andere twee is me nog een raadsel. De BMS van L2 heb ik nagemeten, die klopt sowieso in het getoonde vermogen. Dit gemiddelde is overigens enkel het AC laden, het PV laden wordt van het totaal afgetrokken om een eerlijk beeld te krijgen. Volgende stap is PV efficiëntie erin zetten waar ik een getal van 97% voor verwacht.
Welke MultiPlus heb je want je zou op een RTE van ca 80 in totaal kunnen komen.E63s schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 15:46:
De efficiëntie van de Multiplussen valt me toch wel een beetje tegen. Een gemiddelde van 2x 85 en 1x 95% voor ALLEEN laden, dan moeten we nog ontladen... Waarom L3 10% afwijkt van de andere twee is me nog een raadsel. De BMS van L2 heb ik nagemeten, die klopt sowieso in het getoonde vermogen. Dit gemiddelde is overigens enkel het AC laden, het PV laden wordt van het totaal afgetrokken om een eerlijk beeld te krijgen. Volgende stap is PV efficiëntie erin zetten waar ik een getal van 97% voor verwacht.
[Afbeelding]
48 5000 70John245 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:20:
[...]
Welke MultiPlus heb je want je zou op een RTE van ca 80 in totaal kunnen komen.
Mateloos interessant dit (ik ben gek op data). De start van het meten van het gemiddelde kan denk ik toch beter starten een minuut of 2 na het begin van het laden/ontladen omdat je anders een vertekende meting krijgt.
Dit is na 20 min ontladen vanaf 100% SoC
Dit is na 20 min ontladen vanaf 100% SoC
Had je de efficiency tabellen voor de Multiplus 2 5kVA hier al gezien: https://community.victron...000-efficiency-curve.htmlE63s schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 15:46:
[Afbeelding]
Daarbovenop komt nog effect van verlies van de accu's zelf die je kan berekenen op basis van de Peukert exponent. Deze ballpark getallen kwam ik daarvoor tegen voor Lifepo4 cellen voor ontladen/laden. Moet je dus zowel voor laden als ontladen meenemen.
0.1 C(A) 99.0%
0.2 C(A) 98.5%
0.5 C(A) 97.5%
1.0 C(A) 95.9%
Ik kwam daarmee op het volgende met een enkele MP2 5kVA:
Laden 3500W AC 89.5%
Ontladen 3200W AC 92.5%
Batterij 0.2C 98,5%*98,5% = 97%
Totale RTE 80,3%
In de praktijk zie ik nu over de kleine maand dat ik draai een RTE van 79%. Dus dat lijkt aardig te kloppen met de berekende RTE op basis van bovenstaande.
Voor wie DESS gebruikt, houd er rekening mee dat die standaard van 85% RTE uitgaat. Deze setting kan je wel wijzigen via NodeRed, maar niet in de VRM interface.
En de Peukert exponent staat standaard op 1.25.Heronimo schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 19:06:
[...]
Had je de efficiency tabellen voor de Multiplus 2 5kVA hier al gezien: https://community.victron...000-efficiency-curve.html
Daarbovenop komt nog effect van verlies van de accu's zelf die je kan berekenen op basis van de Peukert exponent. Deze ballpark getallen kwam ik daarvoor tegen voor Lifepo4 cellen voor ontladen/laden. Moet je dus zowel voor laden als ontladen meenemen.
0.1 C(A) 99.0%
0.2 C(A) 98.5%
0.5 C(A) 97.5%
1.0 C(A) 95.9%
Ik kwam daarmee op het volgende met een enkele MP2 5kVA:
Laden 3500W AC 89.5%
Ontladen 3200W AC 92.5%
Batterij 0.2C 98,5%*98,5% = 97%
Totale RTE 80,3%
In de praktijk zie ik nu over de kleine maand dat ik draai een RTE van 79%. Dus dat lijkt aardig te kloppen met de berekende RTE op basis van bovenstaande.
Voor wie DESS gebruikt, houd er rekening mee dat die standaard van 85% RTE uitgaat. Deze setting kan je wel wijzigen via NodeRed, maar niet in de VRM interface.
Dat is voor Lifepo4 veel te hoog. Wat ik her en der lees is dat het voor Lifepo4 ongeveer 1.01 is, zie bijvoorbeeld: https://diysolarforum.com/threads/lifepo4-wiki-entry.17874/John245 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 19:22:
[...]
En de Peukert exponent staat standaard op 1.25.
https://diysolarforum.com...rt-exponent-vs-soc.54769/
Wel goed om te lezen dat DESS rekent met een rendement van 85%.
Ik kom toch op een iets lager getal nog, charge en discharge bij elkaar gemetenHeronimo schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 19:06:
[...]
Misschien nog een kopje maken met RTE en dan de charge en discharge vermenigvuldigen? Volgens mij zit je dan voor alle drie de systemen ruim boven de 80% als lange termijn waarde.E63s schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 21:39:
[...]
Ik kom toch op een iets lager getal nog, charge en discharge bij elkaar gemeten
[Afbeelding]
Ik weet ook niet of dit representatief is voor andere dagen, dit was de eerste dag dat ze beide gemeten werden en heb het begin helaas gemist. Morgen nieuwe ronde. En idd ook nog een gemiddelde nemen van charge en discharge samen, vond het voor de dataverzameling en kennis opdoen wel interessant om ze apart van elkaar te metenHeronimo schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 21:43:
[...]
Misschien nog een kopje maken met RTE en dan de charge en discharge vermenigvuldigen? Volgens mij zit je dan voor alle drie de systemen ruim boven de 80% als lange termijn waarde.
@E63s bij een "average" is het goed je af te vragen hoe dat berekend is - een lopend gemiddelde van momentane waarden (tijdgemiddeld) of een lopende (kWh out)/(kWh in)? Alleen de laatste is zinvol, anders vertekent een periode met lage last en laag rendement de uitkomst enorm.
Uit je post E63s in "Het grote Victron aansturing topic" lijkt het op het eerste.
Bij het maken van de gunstigste laad/ontlaadstrategiën is het overigens erg zinvol om de efficiëntie op verschillende belasting mee te laten rekenen (zie ook Proton_ in "Thuisbatterij en dynamisch contract financieel interessant" )
Uit je post E63s in "Het grote Victron aansturing topic" lijkt het op het eerste.
Bij het maken van de gunstigste laad/ontlaadstrategiën is het overigens erg zinvol om de efficiëntie op verschillende belasting mee te laten rekenen (zie ook Proton_ in "Thuisbatterij en dynamisch contract financieel interessant" )
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Er wordt elke seconde gemeten wat er uit de batterij gehaald wordt (vanuit de BMS) en wat er het net in gaat (van de inverter van de Multiplus). Het verschil daartussen is een simpele rekensom om tot een percentage efficiëntie te komen. Dit fluctuerende percentage wordt ook elke seconde gelogd, opgeteld en vervolgens gedeeld door het aantal verstreken secondes sinds de start van het (ont)laden om tot een gemiddelde te komen. Accurater wordt het niet, zou je zeggenProton_ schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 22:04:
@E63s bij een "average" is het goed je af te vragen hoe dat berekend is - een lopend gemiddelde van momentane waarden (tijdgemiddeld) of een lopende (kWh out)/(kWh in)? Alleen de laatste is zinvol, anders vertekent een periode met lage last en laag rendement de uitkomst enorm.
Helaas is dit juist zeer inaccuraat. Als hij een uur met lage efficiëntie van zeg 50% op 100W ontlaad en daarna een uur op 900W ontlaad met 90% efficiëntie is de totale efficiëntie niet 70% (gewogen in tijd) maar 86%. Je hebt er dan namelijk in totaal 50Wh en 810Wh AC uitgekregen tegen 100Wh en 900Wh DC. Dus 86% efficiëntie met ontladen ipv de 70% zoals je hem nu berekend.E63s schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 22:13:
[...]
Er wordt elke seconde gemeten wat er uit de batterij gehaald wordt (vanuit de BMS) en wat er het net in gaat (van de inverter van de Multiplus). Het verschil daartussen is een simpele rekensom om tot een percentage efficiëntie te komen. Dit fluctuerende percentage wordt ook elke seconde gelogd, opgeteld en vervolgens gedeeld door het aantal verstreken secondes sinds de start van het (ont)laden om tot een gemiddelde te komen. Accurater wordt het niet, zou je zeggen
Het vermogen is vast/continu en dus representatiefHeronimo schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 22:24:
[...]
Helaas is dit juist zeer inaccuraat. Als hij een uur met lage efficiëntie van zeg 50% op 100W ontlaad en daarna een uur op 900W ontlaad met 90% efficiëntie is de totale efficiëntie niet 70% (gewogen in tijd) maar 86%. Je hebt er dan namelijk in totaal 50Wh en 810Wh AC uitgekregen tegen 100Wh en 900Wh DC. Dus 86% efficiëntie met ontladen ipv de 70% zoals je hem nu berekend.
@E63s dan nog kan die methode verkeerde uitkomsten geven door bijvoorbeeld samplingverschillen bij aan/uit transities; doordat de metingen niet op exact hetzelfde moment plaatsvinden zou je nog (of al) een DC vermogen van 1 W kunnen meten met een AC vermogen van 3600W. Dat lijkt op een efficiëntie van 360.000%. Over een half uur gemiddeld, met 1800 samples, zou je dan (1799 * 80% + 1 * 360000%) / 1800 = 180% kunnen komen.
Een betere methode en niet echt ingewikkelder is een lopend gemiddelde van zowel Pdc en Pac nemen en die delen voor het gemiddelde rendement. Bovenstaande som komt dan op gemiddeld 4498 Wdc en 3600Wac met als berekend rendement over die periode van 80,04%. De meetfout beïnvloedt het resultaat dan veel minder.
Beide methoden zijn overigens erg gevoelig voor de nauwkeurigheid van de meting. Je L3 meting heeft de hoogste charge efficiency maar laagste discharge efficiency, dat zal geen toeval zijn: een 2% te hoge AC meting (of te lage DC meting, of een combinatie) zou dit eenvoudig kunnen verklaren en binnen de specs blijven.
Het lijkt erg op COP/sCOP berekeningen bij warmtepompen trouwens
Logisch ook, want dat is ook een rendement.
ik zal er verder over ophouden
Een betere methode en niet echt ingewikkelder is een lopend gemiddelde van zowel Pdc en Pac nemen en die delen voor het gemiddelde rendement. Bovenstaande som komt dan op gemiddeld 4498 Wdc en 3600Wac met als berekend rendement over die periode van 80,04%. De meetfout beïnvloedt het resultaat dan veel minder.
Beide methoden zijn overigens erg gevoelig voor de nauwkeurigheid van de meting. Je L3 meting heeft de hoogste charge efficiency maar laagste discharge efficiency, dat zal geen toeval zijn: een 2% te hoge AC meting (of te lage DC meting, of een combinatie) zou dit eenvoudig kunnen verklaren en binnen de specs blijven.
Het lijkt erg op COP/sCOP berekeningen bij warmtepompen trouwens
Logisch ook, want dat is ook een rendement.
ik zal er verder over ophouden
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Is het dan niet zo dat een gemiddelde over langere tijd die verschillen opheft? Ik snap wat je zegt over tijdsverschillen maar dat zou zichzelf moeten herstellen (lijkt mij) in de korte tijd erna omdat het verschil dan de andere kant op groter isProton_ schreef op zondag 17 maart 2024 @ 09:44:
@E63s dan nog kan die methode verkeerde uitkomsten geven door bijvoorbeeld samplingverschillen bij aan/uit transities; doordat de metingen niet op exact hetzelfde moment plaatsvinden zou je nog (of al) een DC vermogen van 1 W kunnen meten met een AC vermogen van 3600W. Dat lijkt op een efficiëntie van 360.000%. Over een half uur gemiddeld, met 1800 samples, zou je dan (1799 * 80% + 1 * 360000%) / 1800 = 180% kunnen komen.
Conclusie:grotegok schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 12:19:
[...]
- VM-3P75CT is extreem gevoelig en niet bruikbaar met een powerline systeem zoals Enphase, tenzij je gedegen filtering toepast (kan toepassen, ruimte in meterkast, etc)
De VM-3P75CT geplaatst op 'schone' afgaande groepen en deze worden prima gemeten zolder bizarre flucttuaties.
EM24 op de 'enphase' groepen gezet (ipv VM-3P75CT) en geeft veel stabielere metingen
Besteld enphase ringkernen om hiermee verder te testen.
In welke zin is het Enphase systeem een powerline systeem?grotegok schreef op zondag 17 maart 2024 @ 11:56:
[...]
Conclusie:
- VM-3P75CT is extreem gevoelig en niet bruikbaar met een powerline systeem zoals Enphase, tenzij je gedegen filtering toepast (kan toepassen, ruimte in meterkast, etc)
De VM-3P75CT geplaatst op 'schone' afgaande groepen en deze worden prima gemeten zolder bizarre flucttuaties.
EM24 op de 'enphase' groepen gezet (ipv VM-3P75CT) en geeft veel stabielere metingen
Besteld enphase ringkernen om hiermee verder te testen.
Ik dacht altijd dat de microconverters draadloos met de gateway verbonden, maar misschien is dat niet zo?
Ik vraag dit omdat dat wellicht dit probleem verklaart:
"Enphase PV system doesn't deliver power when offgrid"
https://community.victron...er-power-when-offgri.html
Data verbinding is niet draadloos maar gaat over power, de 230v verbinding naar de meterkast.M66B schreef op zondag 17 maart 2024 @ 12:03:
[...]
In welke zin is het Enphase systeem een powerline systeem?
Ik dacht altijd dat de microconverters draadloos met de gateway verbonden, maar misschien is dat niet zo?
Ik vraag dit omdat dat wellicht dit probleem verklaart:
"Enphase PV system doesn't deliver power when offgrid"
https://community.victron...er-power-when-offgri.html
Het Q-relay, in mijn geval 3-fase, heeft een ingebouwd koppelfilter zodat de en envoy (de gateway) alle 3 fases kan meten.
Wanneer off-grid, zal enphase (of welk ander zonnepaneel systeem dan ook), nooit vermogen leveren omdat er geen grid is waaraan gesynchroniseerd kan worden.
Als je island mode gaat, dan maak je zelf je grid lokaal waaraan wel vermogen (pas op) geleverd kan worden.
[ Voor 15% gewijzigd door grotegok op 17-03-2024 12:29 ]
Correct.grotegok schreef op zondag 17 maart 2024 @ 12:27:
Als je island mode gaat, dan maak je zelf je grid lokaal waaraan wel vermogen (pas op) geleverd kan worden.
Met een Victron MPII (en waarschijnlijk ook andere) is dat uiteraard geen enkel probleem en door een zuiver sinus signaal naar de PV omvormer te sturen (van Emphase weet ik het niet maar bij SMA is het al zeker geen probleem) start deze, ook zonder netsignaal, gewoon terug op en levert de PV installatie terug stroom aan de verbruikers en batterijen.
Jammer genoeg werkt dat dus niet met Enphase / Victron Multiplus II GX, en ik ben ook niet de enige die dit probleem heeft.IvoB2 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 12:52:
[...]
Correct.
Met een Victron MPII (en waarschijnlijk ook andere) is dat uiteraard geen enkel probleem en door een zuiver sinus signaal naar de PV omvormer te sturen (van Emphase weet ik het niet maar bij SMA is het al zeker geen probleem) start deze, ook zonder netsignaal, gewoon terug op en levert de PV installatie terug stroom aan de verbruikers en batterijen.
De inverter levert strak 230 Volt en 50 Hz, maar het Enphase systeem vindt dat om een of andere reden niet goed genoeg.
Oeps, vandaag stopte mn MPPT450/200 ermee ("high input voltage"). 1 string (14 x 430wp) ging over de 530volt. Ik heb nog een tracker op de MPPT vrij, wat is slim?
1. String door-"knippen" en op aparte tracker, heb ik dus oost-1 en oost-2. Meh...
2. String door-"knippen" en de 2 helften parallel op dezelfde tracker? Houd ik mn 4e tracker vrij voor toekomstige uitbreiding.
Oriëntatie van deze 14 panelen zijn allemaal oost, zelfde helling, etc.
(Heb deze vraag ook bij de panelen-installateur uitstaan hoor, maar ben benieuwd naar jullie mening hierover, met wat meer Victron kennis)
1. String door-"knippen" en op aparte tracker, heb ik dus oost-1 en oost-2. Meh...
2. String door-"knippen" en de 2 helften parallel op dezelfde tracker? Houd ik mn 4e tracker vrij voor toekomstige uitbreiding.
(Heb deze vraag ook bij de panelen-installateur uitstaan hoor, maar ben benieuwd naar jullie mening hierover, met wat meer Victron kennis)
[ Voor 13% gewijzigd door g1n0 op 19-03-2024 17:19 ]
Waarom zou je de 4de tracker vrijhouden? Je toekomstige uitbreiding is nu!g1n0 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 17:17:
Oeps, vandaag stopte mn MPPT450/200 ermee ("high input voltage"). 1 string (14 x 430wp) ging over de 530volt. Ik heb nog een tracker op de MPPT vrij, wat is slim?
Dus optie 1 zou mijn voorkeur hebben.
Parallel kan ook, maar is een compromis. De twee strings zullen nooit precies hetzelfde optimum (voltage|stroom) hebben. Dus liever ieder zijn eigen tracker.
[ Voor 8% gewijzigd door Pim57 op 19-03-2024 18:49 ]
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Ga je bij parallel op een enkele tracker niet over de maximale kortsluitstroom?g1n0 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 17:17:
Daar twijfelde ik dus ook al aan. Mn installateur heeft laten weten liever de vrije tracker te gebruiken. Nouja, prima dan. Alles beter dan de MPPT uit te zetten tijdens volle zon.Heronimo schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:45:
[...]
Ga je bij parallel op een enkele tracker niet over de maximale kortsluitstroom?
Heb ik het laat door of klopt het dat VRM is bijgewerkt? Ik heb net alle firmware geupdate (Cerbo naar V3.30 - MP-II had ik al bijgewerkt naar V510 (en de assistenten ook meteen bijgewerkt). Maar zie dat DESS beschikbaar is onder Instellingen. Staat ook een label "Nieuw" bij.
Ik heb het (nog) niet geactiveerd maar blijkbaar is DESS dus uit bèta?
Tesla model 3 2019 Long Range
Ja uit beta ca. 1 uur geleden. Zie ook https://community.victron...9/dynamic-ess-on-vrm.htmlDrDeJe schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:10:
Heb ik het laat door of klopt het dat VRM is bijgewerkt? Ik heb net alle firmware geupdate (Cerbo naar V3.30 - MP-II had ik al bijgewerkt naar V510 (en de assistenten ook meteen bijgewerkt). Maar zie dat DESS beschikbaar is onder Instellingen. Staat ook een label "Nieuw" bij.
[ Voor 7% gewijzigd door John245 op 20-03-2024 15:27 ]
Ja in paasgeschenkverpakking.DrDeJe schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:10:
Behalve in een noodstroomsituatie, dan wil je wel een driefase configuratieE63s schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 21:53:
[...]
Elk een GX, ben flexibeler dan een master met slaves aansturen en komt uiteindelijk op hetzelfde neer
Je kunt tot 30A gaanHeronimo schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:45:
[...]
Ga je bij parallel op een enkele tracker niet over de maximale kortsluitstroom?
Hangt gewoon van je verbruik en levenswijze af.LecramR schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 23:28:
[...]
Behalve in een noodstroomsituatie, dan wil je wel een driefase configuratie
Hier al jaren een full electric woning met een Victron MPII 48/5000/70 en 15,4 kWh thuisaccu gekoppeld aan een 1F40A net/ 1F PV omvormer en alle in huis verbruikers monofase. Deze zijn aook allemaal gekoppeld als kritische verbruikers. Dus bij netuitval gaat alles binnen de 20 ms in full off grid modus. En dat zonder enig probleem.
Ik zou niet weten, behalve om het duurder en ingewikkelder te maken maar daar zit ik zelf niet op te wachten, waarom ik een driefase configuratie zou overwegen.
Hier ook een enkele fase met dezelfde configuratie, maar (vooralsnog) wat minder batterijcapaciteit. De buurman met een drie fasen aansluiting kijkt er jaloers naar, want voor hem zijn de kosten 2,5 keer zo hoog.IvoB2 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 08:39:
[...]
Hangt gewoon van je verbruik en levenswijze af.
Hier al jaren een full electric woning met een Victron MPII 48/5000/70 en 15,4 kWh thuisaccu gekoppeld aan een 1F40A net/ 1F PV omvormer en alle in huis verbruikers monofase. Deze zijn aook allemaal gekoppeld als kritische verbruikers. Dus bij netuitval gaat alles binnen de 20 ms in full off grid modus. En dat zonder enig probleem.
Ik zou niet weten, behalve om het duurder en ingewikkelder te maken maar daar zit ik zelf niet op te wachten, waarom ik een driefase configuratie zou overwegen.
Waarschijnlijk denkt @LecramR iets verder. Als er bijvoorbeeld een 3 fase warmtepomp is dan zullen in een noodstroom situatie de fases uit sync lopen en daar kan die warmtepomp dan niks meer mee. Voor 1 fase gebruikers maakt het uiteraard niet uit.IvoB2 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 08:39:
[...]
Hangt gewoon van je verbruik en levenswijze af.
23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
Volgens mijn voorlopige evaluaties heb ik, om echt off grid te gaan, niet echt meer vaste accucapaciteit meer nodig. Tussen half februari en half november is de accucapaciteit ruim voldoende om 100% zelfvoorzienend te zijn en tussen half november en half februari is er onvoldoende PV vermogen om de accu alle dagen naar 100% te brengen en in december zelfs onvoldoende PV vermogen om een etmaal rond te komen op PV + accu stroom.M66B schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 08:43:
[...]
Hier ook een enkele fase met dezelfde configuratie, maar (vooralsnog) wat minder batterijcapaciteit.
Zal dus eerder een verdubbeling van de PV capaciteit zijn (en van SMA PV omvormer overschakelen op Victron MPPT's zodat er minder verliezen zijn tussen PV en accu) en eventueel de accu van de EV als generator in back up bij onvoldoende PV capaciteit (plan uitvoering midden 2031).
Wordt dit jaar een V2L (en dat zou met een tussenlader als generator voor de accu (maar met verliezen) gebruikt kunnen worden. Maar ik denk dat tegen 2031 V2X wel al op punt zal staan (voor de EA).
Ik weet uiteraard niet hoe hij denkt. Zeker niet wanneer hij alleen schrijft dat je bij een noodstroomsituatie een driefase configuratie wil.RikHa schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 08:58:
[...]
Waarschijnlijk denkt @LecramR iets verder. Als er bijvoorbeeld een 3 fase warmtepomp is dan zullen in een noodstroom situatie de fases uit sync lopen en daar kan die warmtepomp dan niks meer mee. Voor 1 fase gebruikers maakt het uiteraard niet uit.
Dat moet dus idd indien je AC verbruikers hebt die een groot vermogen en/of 3F nodig hebben.
Moet niet wanneer alles voorzien is om te werken op 1F.
Uiteraard heb ik daar op voorhand ook al over nagedacht en in 2013 al een monofase WP geplaatst.
En de laadpaal voor de EV is standaard wel driefase maar eveneens monofase 32A aangesloten.
Wie niet echt grote vermogens in en rond de woning nodig heeft kijkt dus beter eerst of monofase geen oplossing is ipv driefase. Het eerste is immers technisch eenvoudiger en goedkoper. Als het ware het KISS principe toepassen dus.
[ Voor 29% gewijzigd door IvoB2 op 21-03-2024 09:18 ]
Dat is doemdenkerij voor complotdenkers, is mijn bescheiden mening. Ik ben 37 en heb nog nooit langer dan 3 uur zonder stroom gezeten. En dan nog, dan kan ik 24 uur draaien op 45kWh? Het is voor mij totaal de moeite en investering niet waard om daar iets mee te doen qua echte noodstroomvoorzieningLecramR schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 23:28:
[...]
Behalve in een noodstroomsituatie, dan wil je wel een driefase configuratie
[ Voor 3% gewijzigd door E63s op 21-03-2024 17:49 ]
Ik ben wat ouder en heb wel eens langer dan 3 uur zonder stroom gezeten. Het mooie is dat ze dan de vergoeding automatisch uitkeren.E63s schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 17:49:
[...]
Dat is doemdenkerij voor complotdenkers, is mijn bescheiden mening. Ik ben 37 en heb nog nooit langer dan 3 uur zonder stroom gezeten. En dan nog, dan kan ik 24 uur draaien op 45kWh? Het is voor mij totaal de moeite en investering niet waard om daar iets mee te doen qua echte noodstroomvoorziening
37, mooi dan heb je nog een jaar of 50 te gaan.E63s schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 17:49:
[...]
Dat is doemdenkerij voor complotdenkers, is mijn bescheiden mening. Ik ben 37 en heb nog nooit langer dan 3 uur zonder stroom gezeten. En dan nog, dan kan ik 24 uur draaien op 45kWh? Het is voor mij totaal de moeite en investering niet waard om daar iets mee te doen qua echte noodstroomvoorziening
Sinds wanneer is een verzekering iets voor doemdenkers en complotdenkers?
Heb je dan ook geen brandverzekering want in al die jaren heb je nog nooit thuis een brandje gehad dat langer dan drie uur duurde?
Een verzekering sluit je uiteraard het beste af voor er iets gebeurd en niet erna en altijd in de hoop ze nooit nodig te hebben.
Het is, in tegenstelling tot andere verzekeringen, ook een eenmalige investering en dan nog eentje van slechts een paar honderd euro (indien je toch al een thuisaccu plaatst).
En iedere situatie is anders. Dat jij met 45 kWh slechts 24 uur de boel draaiende kan houden is één ding maar dat hoeft dan niet ook zo voor een ander op te gaan.
Tussen half februari en half november zou ik onafgebroken off grid (en dus al zeker op noodstroom) kunnen draaien. Want de MPII zorgt er uiteraard voor dat ook bij netuitval de PV gewoon stroom blijft leveren aan de thuisaccu. In die periode moet je dus helemaal niet alleen verder op uitsluitend de opslagcapaciteit van de thuisaccu.
En in de winter, in der veronderstelling van aaneensluitende dagen zonder zon, kom ik toch wel een 72 uur verder op alleen de opslagcapaciteit van de accu (15 kWh). Moest het 45 kWh capaciteit zijn dan wel een dag of negen.
En het verleden geeft uiteraard ook nooit zekerheid voor de toekomst. In het verleden stond het stroomnet gewoon niet onder druk door onbalans en dacht er ook niemand met snode plannen aan om datzelfde grid via een hack even plat te leggen (fingers crossed).
Zag in de video van Harold vandaag een mooie setup langskomen met V2L koppeling naar de Victron op het eind: YouTube: Thuisbatterij, Noodstroom en Aggregaat
Heeft iemand hier daar al ervaring mee of weet iemand hier toevallig welke onderdelen daarvoor gebruikt worden?
Heeft iemand hier daar al ervaring mee of weet iemand hier toevallig welke onderdelen daarvoor gebruikt worden?
Vandaar dat ik zei, naar mijn bescheiden meningIvoB2 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 20:03:
[...]
37, mooi dan heb je nog een jaar of 50 te gaan.
Sinds wanneer is een verzekering iets voor doemdenkers en complotdenkers?
Heb je dan ook geen brandverzekering want in al die jaren heb je nog nooit thuis een brandje gehad dat langer dan drie uur duurde?![]()
Een verzekering sluit je uiteraard het beste af voor er iets gebeurd en niet erna en altijd in de hoop ze nooit nodig te hebben.
Het is, in tegenstelling tot andere verzekeringen, ook een eenmalige investering en dan nog eentje van slechts een paar honderd euro (indien je toch al een thuisaccu plaatst).
En iedere situatie is anders. Dat jij met 45 kWh slechts 24 uur de boel draaiende kan houden is één ding maar dat hoeft dan niet ook zo voor een ander op te gaan.
Tussen half februari en half november zou ik onafgebroken off grid (en dus al zeker op noodstroom) kunnen draaien. Want de MPII zorgt er uiteraard voor dat ook bij netuitval de PV gewoon stroom blijft leveren aan de thuisaccu. In die periode moet je dus helemaal niet alleen verder op uitsluitend de opslagcapaciteit van de thuisaccu.
En in de winter, in der veronderstelling van aaneensluitende dagen zonder zon, kom ik toch wel een 72 uur verder op alleen de opslagcapaciteit van de accu (15 kWh). Moest het 45 kWh capaciteit zijn dan wel een dag of negen.
En het verleden geeft uiteraard ook nooit zekerheid voor de toekomst. In het verleden stond het stroomnet gewoon niet onder druk door onbalans en dacht er ook niemand met snode plannen aan om datzelfde grid via een hack even plat te leggen (fingers crossed).
Ik draaide op de beta, enig idee of ik na de update van de Cerbo de beta nog uit moet zetten ofzo? Alle instellingen vanuit de bèta lijken overgenomen te zijn in de reguliere versie.John245 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:27:
[...]
Ja uit beta ca. 1 uur geleden. Zie ook https://community.victron...9/dynamic-ess-on-vrm.html
De beta VRM is gewoon een testomgeving. Gelijk aan de normale VRM omgevind echter hierin ook de mogelijkheid om beta functionaliteit te testen.Niek_ schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 20:56:
[...]
Ik draaide op de beta, enig idee of ik na de update van de Cerbo de beta nog uit moet zetten ofzo? Alle instellingen vanuit de bèta lijken overgenomen te zijn in de reguliere versie.
Nu kun je bijvoorbeeld in de beta VRM de beta GUI testen.
Niet nodig om beta VRM uit te zetten. Dat is trouwens niet eens mogelijk
Vandaag toch maar eens de moeite genomen mijn multiplus en ESS-assistant een update te geven om peak shaving uit te testen (als bewoner van België met het capaciteitstarief is dit mogelijk interessant). Ik draai al maanden eigen NodeRed peak shaving code die het perfect deed (en uitgeschakeld werd voor onderstaande tests), maar als het vanuit Victron zelf werkt, des te beter 
Helaas werkt het niet zoals gehoopt en ga ik terug naar mijn eigen code. Als ik een grote verbruiker opzet op dezelfde fase als mijn enige MP (net en EM24 net-meter zijn 3F, maar heb maar 1 MP op L1) met een niet lege batterij en grid setpoint op 0W gaat hij alsnog uit het net halen (terwijl hij dat op 0W moet houden).
Als ik de stroomgrens erg laag instel die ik max uit het (3F) net wil (5A bv.) gaat ESS bij belasting toch nog meer trekken uit het net terwijl de batterij dat makkelijk kan leveren...
Misschien ligt het aan mijn setup (1MP op 3F-net met ESS), maar ik heb zwaar de indruk dat er nog wat problemen in de peak shaving functie zitten
Geen idee of anderen een gelijkaardige ervaring hebben. Ik heb gezien dat Harold Halewijn betere ervaringen heeft, maar hij heeft ook een andere setup.
Helaas werkt het niet zoals gehoopt en ga ik terug naar mijn eigen code. Als ik een grote verbruiker opzet op dezelfde fase als mijn enige MP (net en EM24 net-meter zijn 3F, maar heb maar 1 MP op L1) met een niet lege batterij en grid setpoint op 0W gaat hij alsnog uit het net halen (terwijl hij dat op 0W moet houden).
Als ik de stroomgrens erg laag instel die ik max uit het (3F) net wil (5A bv.) gaat ESS bij belasting toch nog meer trekken uit het net terwijl de batterij dat makkelijk kan leveren...
Misschien ligt het aan mijn setup (1MP op 3F-net met ESS), maar ik heb zwaar de indruk dat er nog wat problemen in de peak shaving functie zitten
Bij mij geen probleem met peak shaving via de ESS software van Victron. Regelt wel wat traag naar zijn grid setpoint maar dit volstaat om onder de 2,5kW piek te blijven. Eigenlijk doet de multiplus II altijd aan peak shaving zolang er energie in de batterij aanwezig is. Configuratie is identiek, een EM24 3F netmeter en injectie via batterij of zonnepanelen op 1 fase.NuKeM schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 10:19:
Vandaag toch maar eens de moeite genomen mijn multiplus en ESS-assistant een update te geven om peak shaving uit te testen (als bewoner van België met het capaciteitstarief is dit mogelijk interessant). Ik draai al maanden eigen NodeRed peak shaving code die het perfect deed (en uitgeschakeld werd voor onderstaande tests), maar als het vanuit Victron zelf werkt, des te beter
Misschien ligt het aan mijn setup (1MP op 3F-net met ESS), maar ik heb zwaar de indruk dat er nog wat problemen in de peak shaving functie zittenGeen idee of anderen een gelijkaardige ervaring hebben. Ik heb gezien dat Harold Halewijn betere ervaringen heeft, maar hij heeft ook een andere setup.
Wat heb je ingesteld bij 'Multiphase regulation' onder ESS, staat deze op 'Total of all phases'?NuKeM schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 10:19:
Misschien ligt het aan mijn setup (1MP op 3F-net met ESS), maar ik heb zwaar de indruk dat er nog wat problemen in de peak shaving functie zittenGeen idee of anderen een gelijkaardige ervaring hebben. Ik heb gezien dat Harold Halewijn betere ervaringen heeft, maar hij heeft ook een andere setup.
En voed je op de momenten die hij wel uit het net gaat trekken toevallig terug over de andere fases? Ik weet niet hoe de regels in BE zijn, maar in NL word voor verbruik alleen naar het totaal over alle fases gekeken en niet naar hoe dit over de fases verdeeld word.
Idem geregeld in Vlaanderen.Heronimo schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 11:22:
[...]
Ik weet niet hoe de regels in BE zijn, maar in NL word voor verbruik alleen naar het totaal over alle fases gekeken en niet naar hoe dit over de fases verdeeld word.
Nog eens geprobeerd. Dit keer wat screenshots genomen.
De config:
Standaard toestand/load:
:fill(white):strip_exif()/f/image/qnkzFLitQRbGfzmKLbXjN93w.png?f=user_large)
Na opwarmen starten heteluchtoven op L1 is dit het resultaat na meer dan een minuut wachten (even systeem tijd geven, want kan traag gaan werd hierboven gezegd).
Ik trek dus 2700W uit het net (wat ook meer dan de 5A is die ik had ingesteld!) terwijl de batterij marge genoeg heeft...
:fill(white):strip_exif()/f/image/4Cwi5y2WYTtmVyA2KcMRocqk.png?f=user_large)
Zonder peak shaving met zelfde load aanschakelen, grid gaat na enkele seconden al naar 0W. Prima zoals verwacht dus:
:fill(white):strip_exif()/f/image/HGo1Cw6wFmFq22k90vKFyre8.png?f=user_large)
Zoals je ziet, het lijkt niet te werken
Of ik moet iets goed verkeerd doen.
De config:
![]() | ![]() |
Standaard toestand/load:
:fill(white):strip_exif()/f/image/qnkzFLitQRbGfzmKLbXjN93w.png?f=user_large)
Na opwarmen starten heteluchtoven op L1 is dit het resultaat na meer dan een minuut wachten (even systeem tijd geven, want kan traag gaan werd hierboven gezegd).
Ik trek dus 2700W uit het net (wat ook meer dan de 5A is die ik had ingesteld!) terwijl de batterij marge genoeg heeft...
:fill(white):strip_exif()/f/image/4Cwi5y2WYTtmVyA2KcMRocqk.png?f=user_large)
Zonder peak shaving met zelfde load aanschakelen, grid gaat na enkele seconden al naar 0W. Prima zoals verwacht dus:
:fill(white):strip_exif()/f/image/HGo1Cw6wFmFq22k90vKFyre8.png?f=user_large)
Misschien dat peakshaving alleen werkt op critical loads?NuKeM schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 12:00:
De config:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Standaard toestand/load:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Volgens mij rekent hij dus met 5A per fase, dus totaal van 15A * 230V = 3.45kW. Zet hem eens op 1A of 2A per fase en kijk wat hij dan doet.NuKeM schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 12:00:
De config:
Standaard toestand/load:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nee, want ik heb nu nog niets achter de Multiplus hangen en hij doet hier prima peakshaving op de ingestelde waarde.Samoerai schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 12:04:
[...]
Misschien dat peakshaving alleen werkt op critical loads?
Bij mij werkt peakshaving perfect. Heb wel 3x multiplus.
Met exact dezelfde settings..
Met exact dezelfde settings..
[ Voor 22% gewijzigd door prein2 op 22-03-2024 12:06 ]
Sinds VenusOS 3.30 en met een update van je ESS-assistant zou dit ook moeten werken met een grid meter en aan de niet critical loads kant: https://www.victronenergy...-30-peak-shaving-for-ess/Misschien dat peakshaving alleen werkt op critical loads?
5A is het laagste wat we kunnen instellen.Volgens mij rekent hij dus met 5A per fase, dus totaal van 15A * 230V = 3.45kW. Zet hem eens op 1A of 2A per fase en kijk wat hij dan doet.
Indien de batterij nog voldoende lading heeft, zou het ook niet mogen uitmaken wat er ingesteld staat, hij zou het net op het grid setpoint moeten houden, namelijk rond 0W in mijn geval. Het is dus sowieso fout wat hij doet.
Peak shaving zou pas in actie mogen schieten als de batterij zijn min SoC heeft bereikt, waarna hij toch zal assisteren voor alles wat > ingestelde grens van het net wordt gevraagd en daarna de batterij terug naar min SoC zetten volgens bepaalde hysteresis (5% SoC).
Inmiddels de uurprijzen gevonden.HermanGast schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 12:45:
[...]
Volgende stap is, in voorbereiding van mogelijk overstap naar dynamisch contract, het ophalen van day-ahead prijzen en weerbericht. Dat wordt de uitdaging voor in de kerstvakantie.
Als iemand daar wat ESP/Arduine/M5stack code voor heeft, dan hou ik me aanbevolen….
:strip_exif()/f/image/JRmRwTsnttp5uR7w5VAf9IIV.jpg?f=fotoalbum_large)
Geel/groen is lage/laagste prijs. Oranje/rood is hoge/hoogste prijs.
Mooi gemaakt!
Care to share?
Care to share?
[ Voor 38% gewijzigd door N0EL op 22-03-2024 23:00 ]
Tuurlijk: (Voor de M5STACK Core2)
Aangepast als ‘code’
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
| #include <M5Unified.h>
#include <ArduinoJson.h>
#include <WiFi.h>
#include <PubSubClient.h>
#include <ezTime.h>
#include <HTTPClient.h>
const char* ssid = "YOURSSID";
const char* password = "YOURPASSWORD";
const char* EToken = "YOURTOKEN"; // Op te halen bij website enever.nl
const char* TodayUrl = "https://enever.nl/api/stroomprijs_vandaag.php?token=";
double Prijzen[24];
double Sorted[24];
double prijsGemiddelde = 0.0;
char buffer[20];
String LaatstOpgehaald;
Timezone Woonplaats;
void setup() {
M5.begin();
Woonplaats.setPosix("CET-1:00");
M5.Lcd.setTextSize(2);
M5.Lcd.fillScreen(BLACK);
M5.Lcd.setCursor(0, 0);
WiFi.begin(ssid, password);
int Teller = 0;
while (WiFi.status() != WL_CONNECTED && (Teller < 50)) delay(Teller++); delay(1000);// Nb. Teller zorgt ervoor dat we niet eindeloos blijven proberen.
if(WiFi.status() != WL_CONNECTED) exit(0); // Als we echt geen WiFi hebben, dan maar opnieuw opstarten
void updateNTP(); waitForSync();
}
void loop() {
int Nu = Woonplaats.dateTime("H").toInt();
String Vandaag = Woonplaats.dateTime("y-m-d");
String Antwoord;
int TariefUur = 0;
if(LaatstOpgehaald != Vandaag){ // Hebben we vandaag de prijzen nog niet?, dan even ophalen...
double prijsTotaal = 0.0;
HTTPClient http;
String serverPath = TodayUrl + String(EToken); // Construct API URL
http.begin(serverPath);
int httpResponseCode = http.GET();
if (httpResponseCode == 200) { // Check for the http returning code
Antwoord = http.getString();
} else { delay(15000); exit(0);} // Als het niet werkt, dan maar reset en opnieuw beginnen....
http.end();
DynamicJsonDocument doc(16384); // https://arduinojson.org/v6/assistant/ voor code en sizing :-)
DeserializationError error = deserializeJson(doc, Antwoord);
if (error) { M5.Lcd.println("deserializeJson() failed: "); M5.Lcd.println(error.c_str()); }
else { LaatstOpgehaald = Vandaag;
for (JsonObject data_item : doc["data"].as<JsonArray>()) {
const char* data_item_datum = data_item["datum"];
//const char* data_item_prijs = data_item["prijs"]; // Energiemarkt
//const char* data_item_prijs = data_item["prijsANWB"]; // ANWB
const char* data_item_prijs = data_item["prijsTI"]; // Tibber
prijsTotaal = prijsTotaal + atof(data_item_prijs);
Sorted[TariefUur] = atof(data_item_prijs);
Prijzen[TariefUur++] = atof(data_item_prijs);
} prijsGemiddelde = prijsTotaal / 24;
}
}
for (int i = 0; i < 23; i++) // Sorteren aflopend op prijs in array Sorted
for (int j = 23; j > i; j--)
if(Sorted[i] < Sorted[j]){double X = Sorted[j]; Sorted[j] = Sorted[i]; Sorted[i] = X;}
for (int i = 0; i <= 23; i++) { // Visualisatie van de 24 prijzen
M5.Lcd.setTextColor(WHITE, BLACK);
if(Prijzen[i] < Sorted[16])M5.Lcd.setTextColor(YELLOW, BLACK);
if(Prijzen[i] == Sorted[23])M5.Lcd.setTextColor(GREEN, BLACK); // Goedkoopste uur
if(Prijzen[i] > Sorted[5]) M5.Lcd.setTextColor(ORANGE, BLACK);
if(Prijzen[i] == Sorted[0]) M5.Lcd.setTextColor(RED, BLACK); // Duurste uur
M5.Lcd.setCursor(0 , i * 18 ); if(i >= 12) M5.Lcd.setCursor(160 , i * 18 - 216 );
if(i == Nu)sprintf(buffer, "%2d->%.5f ", i, Prijzen[i]);
else sprintf(buffer, "%2d: %.5f ", i, Prijzen[i]); M5.Lcd.print(buffer);
} M5.Lcd.println(""); sprintf(buffer, "Avg:%.5f ", prijsGemiddelde); M5.Lcd.print(buffer);
if(Prijzen[Nu] > prijsGemiddelde) M5.Lcd.print("HOOG"); else M5.Lcd.print("LAAG"); delay(5000);
} |
Aangepast als ‘code’
Dankjewel.
Ik ga het straks even teste.
tip. Volgend keer even de [ code] [/ code] tag gebruiken.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
| #include <M5Unified.h>
#include <ArduinoJson.h>
#include <WiFi.h>
#include <PubSubClient.h>
#include <ezTime.h>
#include <HTTPClient.h>
const char* ssid = "YOURSSID";
const char* password = "YOURPASSWORD";
const char* EToken = "YOURTOKEN"; // Op te halen bij website enever.nl
const char* TodayUrl = "https://enever.nl/api/stroomprijs_vandaag.php?token=";
double Prijzen[24];
double Sorted[24];
double prijsGemiddelde = 0.0;
char buffer[20];
String LaatstOpgehaald;
Timezone Woonplaats;
void setup() {
M5.begin();
Woonplaats.setPosix("CET-1:00");
M5.Lcd.setTextSize(2);
M5.Lcd.fillScreen(BLACK);
M5.Lcd.setCursor(0, 0);
WiFi.begin(ssid, password);
int Teller = 0;
while (WiFi.status() != WL_CONNECTED && (Teller < 50)) delay(Teller++); delay(1000);// Nb. Teller zorgt ervoor dat we niet eindeloos blijven proberen.
if(WiFi.status() != WL_CONNECTED) exit(0); // Als we echt geen WiFi hebben, dan maar opnieuw opstarten
void updateNTP(); waitForSync();
}
void loop() {
int Nu = Woonplaats.dateTime("H").toInt();
String Vandaag = Woonplaats.dateTime("y-m-d");
String Antwoord;
int TariefUur = 0;
if(LaatstOpgehaald != Vandaag){ // Hebben we vandaag de prijzen nog niet?, dan even ophalen...
double prijsTotaal = 0.0;
HTTPClient http;
String serverPath = TodayUrl + String(EToken); // Construct API URL
http.begin(serverPath);
int httpResponseCode = http.GET();
if (httpResponseCode == 200) { // Check for the http returning code
Antwoord = http.getString();
} else { delay(15000); exit(0);} // Als het niet werkt, dan maar reset en opnieuw beginnen....
http.end();
DynamicJsonDocument doc(16384); // https://arduinojson.org/v6/assistant/ voor code en sizing :-)
DeserializationError error = deserializeJson(doc, Antwoord);
if (error) { M5.Lcd.println("deserializeJson() failed: "); M5.Lcd.println(error.c_str()); }
else { LaatstOpgehaald = Vandaag;
for (JsonObject data_item : doc["data"].as<JsonArray>()) {
const char* data_item_datum = data_item["datum"];
//const char* data_item_prijs = data_item["prijs"]; // Energiemarkt
//const char* data_item_prijs = data_item["prijsANWB"]; // ANWB
const char* data_item_prijs = data_item["prijsTI"]; // Tibber
prijsTotaal = prijsTotaal + atof(data_item_prijs);
Sorted[TariefUur] = atof(data_item_prijs);
Prijzen[TariefUur++] = atof(data_item_prijs);
} prijsGemiddelde = prijsTotaal / 24;
}
}
for (int i = 0; i < 23; i++) // Sorteren aflopend op prijs in array Sorted
for (int j = 23; j > i; j--)
if(Sorted[i] < Sorted[j]){double X = Sorted[j]; Sorted[j] = Sorted[i]; Sorted[i] = X;}
for (int i = 0; i <= 23; i++) { // Visualisatie van de 24 prijzen
M5.Lcd.setTextColor(WHITE, BLACK);
if(Prijzen[i] < Sorted[16])M5.Lcd.setTextColor(YELLOW, BLACK);
if(Prijzen[i] == Sorted[23])M5.Lcd.setTextColor(GREEN, BLACK); // Goedkoopste uur
if(Prijzen[i] > Sorted[5]) M5.Lcd.setTextColor(ORANGE, BLACK);
if(Prijzen[i] == Sorted[0]) M5.Lcd.setTextColor(RED, BLACK); // Duurste uur
M5.Lcd.setCursor(0 , i * 18 ); if(i >= 12) M5.Lcd.setCursor(160 , i * 18 - 216 );
if(i == Nu)sprintf(buffer, "%2d->%.5f ", i, Prijzen[i]);
else sprintf(buffer, "%2d: %.5f ", i, Prijzen[i]); M5.Lcd.print(buffer);
} M5.Lcd.println(""); sprintf(buffer, "Avg:%.5f ", prijsGemiddelde); M5.Lcd.print(buffer);
if(Prijzen[Nu] > prijsGemiddelde) M5.Lcd.print("HOOG"); else M5.Lcd.print("LAAG"); delay(5000);
} |
Succes en dank voor de tip!N0EL schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 21:36:
Dankjewel.
Inmiddels ook een detailspagina toegevoegd met een stuk overzichtelijker overzicht van de batterijen, instellingen, parameters en allerhande interessante data. Deze pagina is volledig zelfstandig in te richten (zie addvalue onderin) incl de titelatuur en wordt gevuld met data uit het Exceldoc van Victron met daarin alle modbusadressen en gegevens. Er zijn parameters die niet in Venus te vinden zijn maar alleen via de dbus-spy, die kan je op deze manier dus prima inzichtelijk maken (zoals max charge/discharge %)
/f/image/c2h2F2kJkylWXRjTwLZLPkbs.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/xk1nD0r1Y7DoAsKJ9Vx7iekz.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/KOIZc3KPzfeO577AlLu9RUXm.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ZeHaG8w7KDbfevo99GZJ1zGK.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/BX4mB1fIe56cDYwgTrrLg142.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/D916575GWcU66bWpgIr8V8vT.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/11qajImMXyGrFYAQRtKNxHwP.png?f=fotoalbum_large)
Instellingen of parameters toevoegen
/f/image/c2h2F2kJkylWXRjTwLZLPkbs.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/xk1nD0r1Y7DoAsKJ9Vx7iekz.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/KOIZc3KPzfeO577AlLu9RUXm.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ZeHaG8w7KDbfevo99GZJ1zGK.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/BX4mB1fIe56cDYwgTrrLg142.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/D916575GWcU66bWpgIr8V8vT.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/11qajImMXyGrFYAQRtKNxHwP.png?f=fotoalbum_large)
Instellingen of parameters toevoegen
Welke gridmeter gebruik je?NuKeM schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 12:00:
De config:
Standaard toestand/load:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Welke batterij instellingen gebruiken jullie met eve304Ah?
Ik ben nog een beetje zoekende met de juiste instellingen.
Kan je iets preciezer zijn over welke instellingen je bedoeld? En heb je een 16S of 18S accu?grotegok schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 06:40:
Welke batterij instellingen gebruiken jullie met eve304Ah?
Excuses! Het is 16SHeronimo schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 06:56:
[...]
Kan je iets preciezer zijn over welke instellingen je bedoeld? En heb je een 16S of 18S accu?
Lecram dacht dat inderdaadRikHa schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 08:58:
[...]
Waarschijnlijk denkt @LecramR iets verder. Als er bijvoorbeeld een 3 fase warmtepomp is dan zullen in een noodstroom situatie de fases uit sync lopen en daar kan die warmtepomp dan niks meer mee. Voor 1 fase gebruikers maakt het uiteraard niet uit.
Het lijkt mij zelf niet wenselijk om in een bestaande installatie geen driefase configuratie toe te passen bij 3 Multis. Zelf weet je wellicht dat dat zo werkt, maar als anderen dat later niet weten dan kunnen we problemen ontstaan bij noodstroom
Welke instellingen zoek je? Van de BMS of van je Victron.
Goed startpunt zijn de settings en filmpjes van Andy van the Off-Grid-Garage: https://off-grid-garage.com/my-settings/
Victron heeft toch heel wat verborgen parameters in VenusOS gestopt. Waarom die verborgen zijn is mij een raadsel, zeker omdat er een heel aantal heel relevant zijn om te kunnen inzien. Momenteel heb ik één Multiplus II die niet wilde ontladen. Dat is me vaker overkomen, waarom was me een raadsel, inmiddels weet ik dat de dbus-Spy je vriend kan zijn. En dan met name het HUB4 register.
Als je de ESS assistent geïnstalleerd hebt, gebruik je de HUB4 niet meer maar hij is wel degelijk aanwezig op de achtergrond én nuttig. Daar staat dus nu MaxDischargePower 0. Boeiend, zou je zeggen want de HUB4 gebruiken we niet maar toch klopt de info die hier staat. In geen enkele ander register is deze info terug te vinden (waarom niet Victron??) maar is wel relevant voor de werking van de omvormer. Het getal wat hier aangegeven wordt is in watts. In een normale situatie staat ie rond de 6500:
/f/image/o1rvn9YHzNVzqsIMqOy4QFPL.png?f=fotoalbum_large)
Deze info is dus NERGENS in VenusOS terug te vinden, foutmeldingen zijn er niet:
/f/image/G9JEDTsR6O2pgxepeL5y9RkV.png?f=fotoalbum_large)
Gelukkig blijkt er wel een modbus adres te zijn waar enige info te vinden is, namelijk de allow feedin parameter voor de ESS(die dus nergens in Venus te vinden is en nee niet dezelfde parameter als de Allow Feed In uit de ESS sectie in VenusOS). Die "tweede" allow feed in/info parameter kan ik wél inzichtelijk maken in SmartESS. Dat scheelt me elke keer een SSH verbinding maken:
/f/image/tGzS08lG4AqClf6rQ3sbaokp.png?f=fotoalbum_large)
Nu weet ik op dit moment dat het komt doordat de SoC laag is en de dynamic cut off heeft ingegrepen. Die dynamic cut off kan ingrijpen en je hele systeem plat leggen zonder ergens enige feedback wat er aan de hand is. Ja soms krijg je een low battery alarm, dit gebeurt met name als je hoog vermogen uit de batterijen trekt en de spanning even dipt onder de dynamic cut off settings. Dan grijpt ie dus in en gooit het systeem op 0. Gisteren had ik ditzelfde probleem met 39% SoC en 51,5V in ruststand. De dynamic cut off iets lager zetten bleek toen de oplossing.
Het blijft lastig vind ik, er zijn eigenlijk vier kapiteins op één schip. De Multiplus/VenusOS/VE Bus monitort de batterijspanning, DVCC monitort, de BMS monitort de batterijspanning en (in mijn geval) de serial dbus USBdriver monitort ook nog eens de parameters. Goed voor de beveiliging maar een crime om mee te werken (soms)
Als je de ESS assistent geïnstalleerd hebt, gebruik je de HUB4 niet meer maar hij is wel degelijk aanwezig op de achtergrond én nuttig. Daar staat dus nu MaxDischargePower 0. Boeiend, zou je zeggen want de HUB4 gebruiken we niet maar toch klopt de info die hier staat. In geen enkele ander register is deze info terug te vinden (waarom niet Victron??) maar is wel relevant voor de werking van de omvormer. Het getal wat hier aangegeven wordt is in watts. In een normale situatie staat ie rond de 6500:
/f/image/o1rvn9YHzNVzqsIMqOy4QFPL.png?f=fotoalbum_large)
Deze info is dus NERGENS in VenusOS terug te vinden, foutmeldingen zijn er niet:
/f/image/G9JEDTsR6O2pgxepeL5y9RkV.png?f=fotoalbum_large)
Gelukkig blijkt er wel een modbus adres te zijn waar enige info te vinden is, namelijk de allow feedin parameter voor de ESS(die dus nergens in Venus te vinden is en nee niet dezelfde parameter als de Allow Feed In uit de ESS sectie in VenusOS). Die "tweede" allow feed in/info parameter kan ik wél inzichtelijk maken in SmartESS. Dat scheelt me elke keer een SSH verbinding maken:
/f/image/tGzS08lG4AqClf6rQ3sbaokp.png?f=fotoalbum_large)
Nu weet ik op dit moment dat het komt doordat de SoC laag is en de dynamic cut off heeft ingegrepen. Die dynamic cut off kan ingrijpen en je hele systeem plat leggen zonder ergens enige feedback wat er aan de hand is. Ja soms krijg je een low battery alarm, dit gebeurt met name als je hoog vermogen uit de batterijen trekt en de spanning even dipt onder de dynamic cut off settings. Dan grijpt ie dus in en gooit het systeem op 0. Gisteren had ik ditzelfde probleem met 39% SoC en 51,5V in ruststand. De dynamic cut off iets lager zetten bleek toen de oplossing.
Het blijft lastig vind ik, er zijn eigenlijk vier kapiteins op één schip. De Multiplus/VenusOS/VE Bus monitort de batterijspanning, DVCC monitort, de BMS monitort de batterijspanning en (in mijn geval) de serial dbus USBdriver monitort ook nog eens de parameters. Goed voor de beveiliging maar een crime om mee te werken (soms)
Precies! En daarom ben ik zoekende naar mogelijk betere batt instellingen bij 16S 304Ah.E63s schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 23:17:
Victron heeft toch heel wat verborgen parameters in VenusOS gestopt. Waarom die verborgen zijn is mij een raadsel, zeker omdat er een heel aantal heel relevant zijn om te kunnen inzien. Momenteel heb ik één Multiplus II die niet wilde ontladen. Dat is me vaker overkomen, waarom was me een raadsel, inmiddels weet ik dat de dbus-Spy je vriend kan zijn. En dan met name het HUB4 register.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zal mijn instellingen bijelkaar zetten dan kunnen we met elkaar overleggen?
De max. discharge power waarde is ook beschikbaar via MQTT:E63s schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 23:17:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
code:
1
| N/<device>/hub4/0/MaxDischargePower |
In mijn set-up gaat alles via MQTT (niet alleen Victron).
:strip_exif()/f/image/xYQ6fauqTbu56ORBII04A1hC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3oTfAvOwrfO0uvTmj29TrWsT.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/u162ECqmcZKNQxPnBMd6ooU1.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/jAmiEWZfssUaOV5IYhCTdxm1.png?f=fotoalbum_tile)