SmartESS dynamisch handelen voor Victron omvormers
Het is idd ongebruikelijk maar voornamelijk omdat Victron doet alsof het in het geheel niet zou kunnen krijg ik er vrij regelmatig commentaar opRikHa schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:27:
[...]
Ah, AC in is het toverwoord in deze! Nou kreeg ik niet direct een angst- en/of paniekaanval hoor maar het is een ongebruikelijke configuratie die mijn interesse wekt, vandaar.
Misschien op den duur mijn programma eens proberendjazzy schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:55:
Ook hier de handoek in de ring gegooid wat betrefd DESS. Het werkt niet zoals ik het in gedachten had .
Dus terug naar (D)ess. En laden en lossen weer met de hand in tijd vakken ingesteld.
Dikkere kabels zul je inderdaad niet snel kunnen vinden. Er worden Amphenol SurLok Plus 5.7mm connectoren gebruikt ( https://www.amphenol-industrial.com/surlok-plus ) en die zijn tot maximaal 120A belastbaar.vanWalsum schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:59:
[...]
De lange kabels van Pylontech zijn goed voor 125a. Dit is op 48 volt volgens mij. Wat overeenkomt met 6000 watt. Dus in theorie als je 2 5000's met 70a lader parallel hebt zou je hem wel iets terug moeten zetten, of dikkere kabels. Maar vind nergens een set met de juiste connectoren.
Ik was al maanden opzoek naar hoe deze stekkers hetenSamoerai schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:28:
[...]
Dikkere kabels zul je inderdaad niet snel kunnen vinden. Er worden Amphenol SurLok Plus 5.7mm connectoren gebruikt ( https://www.amphenol-industrial.com/surlok-plus ) en die zijn tot maximaal 120A belastbaar.
Verder zijn mijn batterijen op dit moment voor 82% geladen wat dus zou betekenen dat er straks - als de prijzen gunstig zijn - er maar weinig bijgeladen kan worden. Om deze reden heb ik hem nu tijdelijk op handmatig verkopen gezet. Hierbij valt mij dan echter weer op dat van de 17kWh die ik max kan ontladen er maar iets meer dan 12kW wordt ontladen richting het grid en 3 kW richting de woning. Er komt dus ongeveer 15kW uit de batterijen.
Persoonlijk zou ik verwachten dat er rond de max van 17kW naar het grid zou worden ontladen. Gezien er ook nog 3kW naar het huis gaat zou dat betekenen dat de batterijen met ongeveer 20kW zouden worden ontladen, maar dat is dus niet het geval. Wanneer het verbruik in de woning toeneemt daalt de ontlading richting het grid. Het totaal blijft dus altijd rond de 15kW.
De setup betreft een 3 fase Multiplus II 5000 opstelling met 16 Pylontech US5000 batterijen (76.8kW). Als ik bij de DESS instellingen van Victron kijk staat de max import en export power voor het grid op 17kW. Wanneer ik dit verhoog heeft dit geen invloed op het proces en wordt er dus niet meer ontladen.
Hebben jullie een idee waarom het systeem niet verkoopt op het moment dat de batterij voldoende vol zit en de prijs gunstig is en er een laag tarief aan komt. En wat zou de reden kunnen zijn dat het systeem niet maximaal ontlaadt naar het grid?
Verder vraag ik mij af wat de beste modus is voor een DESS systeem. Is dat optimized met batterylife of zonder batterylife?
Dess heeft een update, incl firmware update van de multiplus zelf. Na die update vind ik het gedrag veel meer verklaarbaar. Maar doet af en toe nog steeds rare dingen.KoBolD54 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:19:
Aangezien er een gunstige periode qua prijzen aankomt vandaag viel mij deze morgen op dat het systeem de batterijen niet ontlaadt op het nu duurdere moment en dat hij zelfs stroom van het grid gebruikt om mijn woning te voorzien, dit terwijl de prijs relatief hoog is.
Verder zijn mijn batterijen op dit moment voor 82% geladen wat dus zou betekenen dat er straks - als de prijzen gunstig zijn - er maar weinig bijgeladen kan worden. Om deze reden heb ik hem nu tijdelijk op handmatig verkopen gezet. Hierbij valt mij dan echter weer op dat van de 17kWh die ik max kan ontladen er maar iets meer dan 12kW wordt ontladen richting het grid en 3 kW richting de woning. Er komt dus ongeveer 15kW uit de batterijen.
Persoonlijk zou ik verwachten dat er rond de max van 17kW naar het grid zou worden ontladen. Gezien er ook nog 3kW naar het huis gaat zou dat betekenen dat de batterijen met ongeveer 20kW zouden worden ontladen, maar dat is dus niet het geval. Wanneer het verbruik in de woning toeneemt daalt de ontlading richting het grid. Het totaal blijft dus altijd rond de 15kW.
De setup betreft een 3 fase Multiplus II 5000 opstelling met 16 Pylontech US5000 batterijen (76.8kW). Als ik bij de DESS instellingen van Victron kijk staat de max import en export power voor het grid op 17kW. Wanneer ik dit verhoog heeft dit geen invloed op het proces en wordt er dus niet meer ontladen.
Hebben jullie een idee waarom het systeem niet verkoopt op het moment dat de batterij voldoende vol zit en de prijs gunstig is en er een laag tarief aan komt. En wat zou de reden kunnen zijn dat het systeem niet maximaal ontlaadt naar het grid?
Verder vraag ik mij af wat de beste modus is voor een DESS systeem. Is dat optimized met batterylife of zonder batterylife?
En de muktiplus 2 5000 doet ongeveer 4kW.. Dus 12kW ontladen is wel ongeveer wat te verwachten is. Misschien kort iets meer.
Mijn eigen SmartESS systeem had gisteren zelfs 2 laadmomenten aan de hand van de prijzen van vandaag. Gisteravond om 23:00 nog even wat bijtanken wat vanmorgen om 7:00 weer losgelaten werd, want het prijsverschil was groot genoeg. Zometeen om 11:00 gaat het weer los om naar de 100% SoC te komen om dat begin van de avond weer los te laten. 100% SoC is geen doel opzich maar het is mogelijk binnen het berekende prijsverschil-tijdsframe met de ingestelde maximale lading tot 100% te komen en dat ook weer te ontladen binnen het gestelde tijdsframe, dus dan doet het algoritme dat ook.
/f/image/Wsu1D3yJsI0gcB3M4RrjmNeM.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben momenteel ook bezig om een Forecasted Profit Calculator toe te voegen zodat je in detail kunt zien wat er vandaag (of morgen als het avond na 21:00 is) geladen gaat worden (ook de PV wordt meegenomen), wat daar de kosten van zijn (indien AC geladen) wat je misgelopen bent aan PV/DC lading en wat dan de uiteindelijke rekensom van winst wordt bij het ontladen op het hogere prijs moment. Uiteraard wordt het laad/ontlaadverlies hierin meegenomen om een objectief beeld te krijgen van wat het op zo'n dag oplevert
[ Voor 8% gewijzigd door E63s op 08-03-2024 10:51 ]
Ongelooflijk om te lezen dat dit na een jaar nog steeds niet opgelost is. Dit algoritme is echt niet zo heel erg ingewikkeld, ze hebben het voor zichzelf ingewikkeld gemaakt blijkbaarKoBolD54 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:19:
Aangezien er een gunstige periode qua prijzen aankomt vandaag viel mij deze morgen op dat het systeem de batterijen niet ontlaadt op het nu duurdere moment en dat hij zelfs stroom van het grid gebruikt om mijn woning te voorzien, dit terwijl de prijs relatief hoog is.
Met batterylife is het doel toch juist de batterijen zoveel mogelijk geladen te laten?(dacht ik?) LifePO4 moet op without batterylife staan. Ik heb mijn Victrons iig altijd op without staanKoBolD54 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:19:
Wanneer je deze kennis wil delen misschien eens contact opnemen met Harold Halewijn en je bevindingen (en kritiek op DESS Victron) meedelen want ze staan op het punt over een kleine maand de officiële release van DESS te doen. Indien jouw systeem zoveel beter werkt (en je die kennis wil delen) kan ie daar misschien wat mee want hij test het al vanaf het begin uit en werkt samen met Victron.E63s schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:30:
[...]
Ongelooflijk om te lezen dat dit na een jaar nog steeds niet opgelost is. Dit algoritme is echt niet zo heel erg ingewikkeld, ze hebben het voor zichzelf ingewikkeld gemaakt blijkbaar
Correct (of ik vind dit correct).Met batterylife is het doel toch juist de batterijen zoveel mogelijk geladen te laten?(dacht ik?) LifePO4 moet op without batterylife staan. Ik heb mijn Victrons iig altijd op without staan
Spijtig dat je in Vlaanderen (door het kleine prijsverschil tussen laden en ontladen richting grid) niets ent met DESS (of een ander algoritme om te handelen tussen accu/grid).
Doe het ook al sinds dag 1 "without".
[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 08-03-2024 09:37 ]
Eerlijk gezegd heb ik er een klein beetje leedvermaak om, als je 1,5 jaar aan het betatesten bent en nog steeds geen werkend systeem opgezet hebt dan vraag ik me af of het ooit goed gaat komen. Daarnaast feedback (die ik gegeven heb vorig jaar) terzijde schuift met commentaar "dat is wat het algoritme bepaald" of "het klopt toch wat ie doet want het algoritme heeft dit berekend" terwijl het feitelijk aantoonbaar onzinnig is wat het algoritme doet, dan breekt wel een beetje mijn klomp. Exact wat KoBolD54 zegt, de prijzen zijn hoog en dan gaat het algoritme laden. Waarom in godsnaam? Ik kreeg vorig jaar toen ik die feedback gaf al een beetje het idee dat diegene die dat DESS algo gemaakt heeft eigenlijk ook niet kon verklaren waarom het algo deed wat het deed en er dus een beetje omheen lulde waar nou het probleem zou zitten.IvoB2 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:35:
[...]
Wanneer je deze kennis wil delen misschien eens contact opnemen met Harold Halewijn en je bevindingen (en kritiek op DESS Victron) meedelen want ze staan op het punt over een kleine maand de officiële release van DESS te doen. Indien jouw systeem zoveel beter werkt (en je die kennis wil delen) kan ie daar misschien wat mee want hij test het al vanaf het begin uit en werkt samen met Victron.
Mijn algoritme is gemaakt in 2-3 weken tijd en ik zal nog genoeg bugs tegenkomen (gisteren nog ivm negatieve prijzen) maar in de basis doet het exact wat het zou moeten doen en daar heb ik DESS nog geen keer op kunnen betrappen. Victron mag mij altijd bellen om het hele algo over te nemen uiteraard

[ Voor 10% gewijzigd door E63s op 08-03-2024 09:47 ]
Deze vragen nog niet beantwoord bedacht ik me net, Angular front met NodeJS backend op een RPI dus. In de toekomst gaat het op een server draaien zodat ik het aan derden kan aanbiedenRikHa schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 07:32:
[...]
Hoe (waarmee) heb je dit gemaakt? Waar draait het op?
[ Voor 16% gewijzigd door E63s op 08-03-2024 09:50 ]
Soit, mij stoort het niet want ik kan er (voorlopig) toch niets mee en eindpunt is sowieso off grid dus totaal ander uitgangspunt waar DESS dan niet aan te pas komt.
Het enige voordeel aan (een goed werkend) DESS systeem dat ik zou kunnen bedenken is een afzonderlijke digitale gridmeter voor de laadpaal van de BEV (indien op eigen kosten) zodat deze kan sturen en laden op de laagste prijzen. Maar dat is hier nu ook nog niet aan de orde.
Ter info: de laagste all in aankoopprijs uit grid is hier vandaag 10,6 cent/kWh (tussen 13:00 en 14:00 uur, dus slechts één uur waarop de netto TLV van PV al 7,5 cent bedraagt vanaf SoC 100%, wat vandaag ergens tussen 10:00 en 10:30 zal gebeuren) en de hoogste verkoopprijs richting grid bedraagt 6,78 cent/kWh (ook maar één uur en dat tussen 18:00 en 19:00 uur). Hoogste piekprijs vandaag is tussen 07:00 en O8:00 uur en bedraagt voor de naakte Belpex prijs 9,481 cent/kWh wat (zonder omzettingsverliezen) een all in afnameprijs van 18,30 cent/kWh zou betekenen (bij kleine afname zoniet komt er nog een 5 cent/kWh bij) en voor teruglevering slechts 7,66 cent/kWh zou opleveren.
[ Voor 36% gewijzigd door IvoB2 op 08-03-2024 10:02 ]
Ik denk dat het bij veel gebruikers helemaal niet aan DESS ligt maar aan verkeerde settings. Zoals dat men "Optimized with Batterylife" aan laat staan waardoor hij een veel te hoge minimale SOC aanhoud.E63s schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:44:
[...]
Eerlijk gezegd heb ik er een klein beetje leedvermaak om, als je 1,5 jaar aan het betatesten bent en nog steeds geen werkend systeem opgezet hebt dan vraag ik me af of het ooit goed gaat komen. Daarnaast feedback (die ik gegeven heb vorig jaar) terzijde schuift met commentaar "dat is wat het algoritme bepaald" of "het klopt toch wat ie doet want het algoritme heeft dit berekend" terwijl het feitelijk aantoonbaar onzinnig is wat het algoritme doet, dan breekt wel een beetje mijn klomp. Exact wat KoBolD54 zegt, de prijzen zijn hoog en dan gaat het algoritme laden. Waarom in godsnaam? Ik kreeg vorig jaar toen ik die feedback gaf al een beetje het idee dat diegene die dat DESS algo gemaakt heeft eigenlijk ook niet kon verklaren waarom het algo deed wat het deed en er dus een beetje omheen lulde waar nou het probleem zou zitten.
Mijn algoritme is gemaakt in 2-3 weken tijd en ik zal nog genoeg bugs tegenkomen (gisteren nog ivm negatieve prijzen) maar in de basis doet het exact wat het zou moeten doen en daar heb ik DESS nog geen keer op kunnen betrappen. Victron mag mij altijd bellen om het hele algo over te nemen uiteraard
Het grootste probleem bij Victron is volgens mij meer de veelheid aan settings dan dat DESS niet goed werkt. Hier heb ik ook even moeten vogelen met de settings, maar sinds Venus OS 3.30 en de juiste instellingen doet DESS precies wat ik er van verwacht.
Je kunt wel laden op goedkope momenten en het gebruiken op dure momenten toch? Daar heb ik de floatfunctie voor ingebouwd om 0 op de meter te houden tijdens een ingesteld tijdsframeIvoB2 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:35:
Spijtig dat je in Vlaanderen (door het kleine prijsverschil tussen laden en ontladen richting grid) niets ent met DESS (of een ander algoritme om te handelen tussen accu/grid).
Deels eens, mijn settings waren wel juist en toch werkte het niet. Het probleem was ook dat de settings in (destijds) NodeRed heel ingewikkelde namen hadden waarvan je eigenlijk geen idee had welk doel ze diendenHeronimo schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:50:
[...]
Ik denk dat het bij veel gebruikers helemaal niet aan DESS ligt maar aan verkeerde settings. Zoals dat men "Optimized with Batterylife" aan laat staan waardoor hij een veel te hoge minimale SOC aanhoud.
Het grootste probleem bij Victron is volgens mij meer de veelheid aan settings dan dat DESS niet goed werkt. Hier heb ik ook even moeten vogelen met de settings, maar sinds Venus OS 3.30 en de juiste instellingen doet DESS precies wat ik er van verwacht.
In Nederland wel (door de saldering) maar in Vlaanderen niet.E63s schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:53:
[...]
Je kunt wel laden op goedkope momenten en het gebruiken op dure momenten toch? Daar heb ik de floatfunctie voor ingebouwd om 0 op de meter te houden tijdens een ingesteld tijdsframe
Ja het kan wel maar je scheurt er financieel je broek aan (zie mijn vorige info over bv. de all in prijzen voor levering en afname van heden).
Toch met mijn verbruikersprofiel (op jaarbasis 90% zelfvoorzienend, tussen half februari en half november 100% en op jaarbasis slechts 250 tot 350 kWh van het grid nodig en maar 40 tot 50% nodig van eigen productie en de rest is overproductie).
Mijn accu heeft voor mijn profiel al meer dan genoeg opslagcapaciteit (15 kWh). PV zou ik nog kunnen verdubbelen in vermogen maar dat is dan financieel (voor mijn situatie) niet voordelig tot 2031 (tot half 2031 krijg ik bovenop de TLV nog netto 33 cent/kWh voor elke kWh die de installatie produceert, wijzig daar iets aan of sluit ik me af van het grid vervalt dit recht).
Het is voor mij veel goedkoper een vast contract af te sluiten (met een naakte energieprijs rond de 11-12 cent wat neerkomt op een all in prijs van 19-20 cent/kWh voor afname) en een netto terugleververgoeding van 7,5 cent/kWh. Voor een vast contract betaal ik (in Vlaanderen) ook nul euro vaste kosten en voor dynamisch 60 €/jaar (of ong. 5€ per maand afhankelijk van het aantal dagen in de maand).
Vanaf half februari tot half november ben ik door combi PV + accu 100% zelfvoorzienend dus dan heb ik het ook helemaal niet nodig om "goedkoop" van het net te gaan laden. De dagen dat je hier geld krijgt om van het net te halen (dan moet de Epex al meer dan 10 cent onder nul staan) zijn hier uiterst zelden.
De periode dat ik goedkoper van het net kan inkopen en ik slechts 70 tot 85% zelfvoorzienend ben (december en januari) is de hoeveelheid ingekochte stroom (een 250 tot 350 kWh) te laag om voordeel uit te halen tov wat ik zelf kan terugleveren aan een vaste vergoeding (van dit jaar 7,5 cent netto, vorig jaar was dat nog 11 tot 20 cent netto). Op de uren dat ik teruglever aan het net (tussen 10:00 en 15:30 uur levert op dagen als vandaag PV meer op dan ik zelf verbruik en kan opslaan) zijn de dynamische terugleverprijzen ook op zijn laagst en krijg je met een vast contract 24/7 een hogere vergoeding (je betaalt doorgaans dan ook hoger voor afname maar in periodes van 100% zelfvoorziening speelt dat niet).
Wanneer ik praktisch even kan ga ik uiteraard ook niet terugleveren aan het net (tegen 7,5 cent) maar aan de accu van de BEV (met een TLV tussen 30 en 55 cent/kWh - bv. vandaag aan 32,86 cent netto).
Totaal andere situatie dan in Nederland dus.
En dan hou ik er nog geen rekening mee dat er boven de 2,5 kW netafname er een extra kost van 3,5 € per maand per vermogensoverschrijding voor afname van toepassing is. Wat bij handelen via een dynamisch contract in grote hoeveelheden (om het lucratief te houden moet je immers op de goedkoopste prijzen handelen en die tijdspanne is kort en vraagt dus veel vermogen) niet ondnekbeeldig is.
Je kan hier ook niet zomaar maandelijks switchen tussen een variabel en dynamisch contract (dus in de winter een paar maanden dynamisch gaan en de rest van het jaar variabel). Dynamisch moet je voor 12 maanden afsluiten (toch bij de contracten met de laagste vaste kosten). Je kan wel op elk ogenblik terug variabel maar wil je vervolgens terug dynamisch moet je 12 maanden wachten.
[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 08-03-2024 10:49 ]
Is het niet logischer wanneer dat om 12:00 uur zou gaan gebeuren (omdat de stroomprijs dan negatief is?) Dan levert het nog wat extra op toch?vanWalsum schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:05:
En toch had ik wel verwacht dat het systeem om 11.00u zou gaan opladen met de kale stroomprijs op 0 cent. Ben benieuwd of m'n accu's ooit nog volledig vol komen te zitten!
Tesla model 3 2019 Long Range
Nee, hij gaat je batterijen precies zo vol laden dat hij genoeg heeft voor tot einde dag je verbruik te voorzien omdat je hebt gezegd dat hij niet naar het net mag ontladen. Daarom zie je tot einde dag blauwe blokjes en tellen die samen op tot wat hij er in gaat stoppen. Zet discharge to grid maar eens op enable en dan zal je zien dat hij hem netjes helemaal vult.vanWalsum schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:05:
En toch had ik wel verwacht dat het systeem om 11.00u zou gaan opladen met de kale stroomprijs op 0 cent. Ben benieuwd of m'n accu's ooit nog volledig vol komen te zitten!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik weet niet welk type batterijen je gebruikt maar bv. LFP op een Victron systeem kan je best regelmatig tot 100% opladen omdat de cellen zich dan terug kunnen balanceren en je SoC zich dan terug kan calibreren.vanWalsum schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:05:
Draai je de beta op je GX. Dat schijnt veel issues op te lossen.prein2 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:25:
[...]
Dess heeft een update, incl firmware update van de multiplus zelf. Na die update vind ik het gedrag veel meer verklaarbaar. Maar doet af en toe nog steeds rare dingen.
En de muktiplus 2 5000 doet ongeveer 4kW.. Dus 12kW ontladen is wel ongeveer wat te verwachten is. Misschien kort iets meer.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Error is trouwens: Incompatible VE.bus system configuration. Writing system configuration failed.
Of zijn er mensen in west brabant die zo een ding hebben liggen en willen uitlenen?
Hier gaat het beter:vanWalsum schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:05:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
/f/image/uAnN8ZIO2Dn6xif4MIxo1TOY.png?f=fotoalbum_large) 
                    Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Nee dat doe ik (nog) niet. Zal daar binnenkort eens naar kijken.John245 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:41:
[...]
Draai je de beta op je GX. Dat schijnt veel issues op te lossen.
Dat is waar ook. Betekent dit dat er maximaal 12kW door de Multiplus kan in totaal? Want nu doen mijn zonnepanelen 7.5kW en komt er maar 6kW uit het grid en de load in huis is 2kW. De panelen hangen achter de Multiplus.prein2 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:25:
[...]
Dess heeft een update, incl firmware update van de multiplus zelf. Na die update vind ik het gedrag veel meer verklaarbaar. Maar doet af en toe nog steeds rare dingen.
Voor 3 fasen moet je eenmalig 5 minuten de mk3 usb gebruiken voor eenmalige instelling..g1n0 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:57:
Ik ben nu dus zover dat ik mn quattro’s kan configureren, maar met de Remote Configuration export/download krijg ik nu een error, moet ik dan echt nog zo een mk2/3-usb gaan bestellen voor 10 minuten gebruik?
Error is trouwens: Incompatible VE.bus system configuration. Writing system configuration failed.
Of zijn er mensen in west brabant die zo een ding hebben liggen en willen uitlenen?
Als je naar Dordrecht wilt komen mag je de mijne wel even lenen
Er kan heel veel door de multiplus, maar van A-C naar dc of andersom is 12kW max..KoBolD54 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:54:
[...]
Dat is waar ook. Betekent dit dat er maximaal 12kW door de Multiplus kan in totaal? Want nu doen mijn zonnepanelen 7.5kW en komt er maar 6kW uit het grid en de load in huis is 2kW. De panelen hangen achter de Multiplus.
Dus als jij nu je accu’s laadt met 12kW waarvan 7,5 door de zon, dan haal je nog 4,5 van t grind om je accu’s te laden.
Als je je zonnepanelen omvormer vervangt voor een dc versie (victron mppt) dan kun je meer, omdat de zon daar door een ander kastje gaat
Ik heb iets vergelijkbaars gehad met mijn multiplus. Mijn mp had een te hoge versie ten opzichte van de Cerbo.g1n0 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:57:
Ik ben nu dus zover dat ik mn quattro’s kan configureren, maar met de Remote Configuration export/download krijg ik nu een error, moet ik dan echt nog zo een mk2/3-usb gaan bestellen voor 10 minuten gebruik?
Kun je wel de vorige versie uploaden?
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Klopte inderdaad! Hij heeft hem tot 80% vol kunnen proppen en is nu vol gas aan het ontladen met 4900watt. Denk dat ik er toch nog een extra multiplus 5000 naast ga hangen, dan kan ik bijna de volledige zonnestroom laden.Heronimo schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:14:
[...]
Nee, hij gaat je batterijen precies zo vol laden dat hij genoeg heeft voor tot einde dag je verbruik te voorzien omdat je hebt gezegd dat hij niet naar het net mag ontladen. Daarom zie je tot einde dag blauwe blokjes en tellen die samen op tot wat hij er in gaat stoppen. Zet discharge to grid maar eens op enable en dan zal je zien dat hij hem netjes helemaal vult.
En we draaien. Enorme shoutout naar @prein2 voor het uitlenen van zn MK3 USB. Gisteravond nog snel de 3 phase in kunnen stellen!g1n0 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:19:
Het is een begin. was niet echt makkelijk om die dingen van 72 kilo aan de muur te hangen overigens. Morgen beginnen aan de DC kant en vrijdag de AC aansluiten en in bedrijf stellen.
[Afbeelding]
Accu’s ook al in bedrijf?g1n0 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 19:06:
[...]
En we draaien. Enorme shoutout naar @prein2 voor het uitlenen van zn MK3 USB. Gisteravond nog snel de 3 phase in kunnen stellen!
Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT
Ik zie ook setups voorbij schuiven die 6-6,5 uur nodig hebben om tot 100% SoC te komen. Dan gaat de gemiddelde uurprijs van het AC laden toch wel flink omhoog omdat de lage prijzen meestal maar een uur of 4 per dag echt interessant genoeg zijn om te laden met inachtneming van laadverliezen
Nee, het hele DC circuit draait, alleen heeft een webwinkel met de woorden “stroom” en “winkel.nl” in de naam bestellingen van mij door elkaar gehaald en de verkeerde geannuleerd… lezen is ook zo moeilijk.
Dus mn pylontech naar m8 kabel is nog niet binnen en zal dus helaas pas dinsdag binnen komen.
Dat sommetje klopt niet.. Als je 3kw kunt laden 3 uur lang heb je 9kwh erbij. Grofweg 20% bij jou dus.E63s schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 20:03:
Ben wel nieuwsgierig naar de thuisaccusetups van andere reaguurders hier. Hoeveel kWh batterijen met welke omvormers? Mijn 45kWh LFP zijn via AC van 10% SoC tot 100% vol te laden in 3-3,5 uur icm met (in deze tijd) 1500-3000W PV waardoor mijn tijdsframe voor lage prijzen eigenlijk ongeveer 3 uur is en op bewolkte dagen zonder PV, 4 uur.
Ik zie ook setups voorbij schuiven die 6-6,5 uur nodig hebben om tot 100% SoC te komen. Dan gaat de gemiddelde uurprijs van het AC laden toch wel flink omhoog omdat de lage prijzen meestal maar een uur of 4 per dag echt interessant genoeg zijn om te laden met inachtneming van laadverliezen
Ik kan 10kW laden en ontladen. Met 30kWh accu betekent dat in 3 uur vol of leeg. Prima voor mij
Ik was onvolledig, naast de PV wordt er nog 3x4500W AC in de batterijen gepomptprein2 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 20:56:
[...]
Dat sommetje klopt niet.. Als je 3kw kunt laden 3 uur lang heb je 9kwh erbij. Grofweg 20% bij jou dus.
Ik kan 10kW laden en ontladen. Met 30kWh accu betekent dat in 3 uur vol of leeg. Prima voor mij
Ik heb sinds kort een kleine installatie om kennis te maken: Victron Multiplus II 5000/70 GX met voorlopig 1x Pylontech US5000 (4,8 kWh). De zonnepanelen levert max. 2250 Watt, dus de batterij is vrij snel vol. Mijn vriendin vindt het geluid van de ventilatoren in de voorraadkast maar niets, dus de laadstroom is beperkt tot 20A (ca. 1 kW), en dan nog gaat het vrij rap.E63s schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 20:03:
Ben wel nieuwsgierig naar de thuisaccusetups van andere reaguurders hier. Hoeveel kWh batterijen met welke omvormers? Mijn 45kWh LFP zijn via AC van 10% SoC tot 100% vol te laden in 3-3,5 uur icm met (in deze tijd) 1500-3000W PV waardoor mijn tijdsframe voor lage prijzen eigenlijk ongeveer 3 uur is en op bewolkte dagen zonder PV, 4 uur.
De installatie is vrij simpel: 1 fase, netspanning op ac-in en huis en zonnepanelen op ac-out.
Wat ik nog steeds niet voor elkaar heb, is dat de batterij oplaad zonder netspanning. Als iemand daar raad voor heeft, graag. De Victron levert netjes 230 volt en 50 Hz (gemeten met een SDM120 meter, speciaal voor de zonnepanelen), maar het Enphase systeem vindt het maar niets.
De leverancier liet mij weten dat de grid code van het Enphase systeem naar GB gezet moet worden en dat dit een bekend probleem is. De sinusvorm van de Victron zou niet perfect zijn en de Engelse normen zouden iets meer tolerantie toelaten. Een plausibel verhaal, maar helaas hielp dit ook niet
Edit: wat is vrij snel:
:fill(white):strip_exif()/f/image/C6jbrBl7HIYYfyc3gvwfxcnn.png?f=user_large) 
                                                [ Voor 5% gewijzigd door M66B op 09-03-2024 21:43 ]
Multiplus II 70/48/5000 icm 15,4 kWh BYD LVL LFP accu - monofase - PV 5 kVA/5.6 kWp op SMA 5000-20 TL omvormer.E63s schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 20:03:
Alle AC verbruikers in back up.
Systeem staat zo ingesteld (ESS) dat PV eerst naar de verbruikers gaat, vervolgens naar de accu en dan pas naar het net. Bij onvoldoende vermogen PV (en uiteraard na zonsondergang en voor zonsopgang) wordt door de verbruikers vermogen eerst uit de accu gehaald en dan pas uit net.
Bij uitval net, zoals hier wel geweten, blijven de AC vebruikers gewoon doorwerken (omschakeling van net => accu door de MPII binnen de 20 ms). Om wettelijke veiligheidsredenen schakelt de SMA PV omvormer zich automatisch uit maar na ontvangst zuivere sinus van de MPII start deze terug op (duurt een 30-tal seconden) waarna PV weer vermogen aan verbruikers en accu kan leveren.
Er zit ook nog een manuele nulswitch in het systeem (Hager HIM404 40A) waardoor manueel van standaard back up over de nul naar on grid kan geschakeld worden bij een technisch storing aan MPII en/of accu.
In de ESS staat de modus standaard ingesteld op "geoptimaliseerd zonder battery life", Pieken afvalkken alleen boven de minimale laadtoestand, vermogen omvormer niet beperken, instelwaarde voeding tussen maart en november op -30W en de overige maanden, afhankelijk van de voorspelling productie, tussen -20W en +10W.
Geen "handelen" via net. Streven is een zo hoog mogelijke zelfconsumptie en zelfvoorziening (van november tot half februari 70 tot 85%, rest van jaar 100% ZV).
In de winter staat de accu op min. SoC van 50 tot 80% en tussen maart en november op min. SoC van 10%.
Standplaats Vlaanderen waar er met dynamische tarieven en capaciteitstarief en relatief lage netprijzen (all in rond de 20 cent/kWh voor afname en 7,5 cent/kWh voor teruglevering geen sol te verdienen is.
Op jaarbasis wordt er nog rechtstreeks (dus niet via de accu) een 250 tot 350 kWh van het net gehaald en 2500 kWh teruggeleverd (in de eerste plaats aan accu BEV en rest aan net).
Jaarnota komt dan jaarlijks rond de minus 2000 tot 2500 euro netto.
Planning is in 2031 de bestaande PV installatie te vervangen door een installatie van minstens 12 kWp en de SMA omvormer (wanneer hij het zolang uithoudt) door Victron MPPT zodat DC van PV rechstreeks als DC in de accu kan (desnoods uit te breiden tot 30 kWh).
[ Voor 31% gewijzigd door IvoB2 op 09-03-2024 22:39 ]
Is het een optie om alles naar de AC-in te verplaatsen? Of heb/wil je de backup functie kunnen benutten bij een mogelijke stroom uitval op het net?M66B schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 21:29:
[...]
Ik heb sinds kort een kleine installatie om kennis te maken: Victron Multiplus II 5000/70 GX met voorlopig 1x Pylontech US5000 (4,8 kWh). De zonnepanelen levert max. 2250 Watt, dus de batterij is vrij snel vol. Mijn vriendin vindt het geluid van de ventilatoren in de voorraadkast maar niets, dus de laadstroom is beperkt tot 20A (ca. 1 kW), en dan nog gaat het vrij rap.
De installatie is vrij simpel: 1 fase, netspanning op ac-in en huis en zonnepanelen op ac-out.
Wat ik nog steeds niet voor elkaar heb, is dat de batterij oplaad zonder netspanning. Als iemand daar raad voor heeft, graag. De Victron levert netjes 230 volt en 50 Hz (gemeten met een SDM120 meter, speciaal voor de zonnepanelen), maar het Enphase systeem vindt het maar niets.
De leverancier liet mij weten dat de grid code van het Enphase systeem naar GB gezet moet worden en dat dit een bekend probleem is. De sinusvorm van de Victron zou niet perfect zijn en de Engelse normen zouden iets meer tolerantie toelaten. Een plausibel verhaal, maar helaas hielp dit ook niet
Edit: wat is vrij snel:
[Afbeelding]
Tesla model 3 2019 Long Range
Voor een winkel die zulke prijzen hanteert mag je wel meer verwachten.g1n0 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 20:43:
[...]
Nee, het hele DC circuit draait, alleen heeft een webwinkel met de woorden “stroom” en “winkel.nl” in de naam bestellingen van mij door elkaar gehaald en de verkeerde geannuleerd… lezen is ook zo moeilijk.
Dus mn pylontech naar m8 kabel is nog niet binnen en zal dus helaas pas dinsdag binnen komen.
Een van de argumenten voor de aanschaf was dat er stroom zou zijn bij netuitval.DrDeJe schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 23:56:
[...]
Is het een optie om alles naar de AC-in te verplaatsen? Of heb/wil je de backup functie kunnen benutten bij een mogelijke stroom uitval op het net?
Ik wil dit eigenlijk om gaan bouwen naar een EM24 ethernet versie. Werkt de EM24 ethernet naar behoren? Wat is de meetsnelheid? Iemand ervaring?
[ Voor 6% gewijzigd door grotegok op 10-03-2024 10:20 ]
Waarom niet gelijk de nieuwe ethernet meter van Victron? Die meet nog frequenter.grotegok schreef op zondag 10 maart 2024 @ 10:19:
Om mijn zonnepanelen sets te meten gebruik ik per fase een Youless en S1 teller en via NodeRED naar de Victron OS.
Ik wil dit eigenlijk om gaan bouwen naar een EM24 ethernet versie. Werkt de EM24 ethernet naar behoren? Wat is de meetsnelheid? Iemand ervaring?
Maar heb een EM24 ethernet en die werkt ook naar behoren.
Snelheid: 0,6 secgrotegok schreef op zondag 10 maart 2024 @ 10:19:
Om mijn zonnepanelen sets te meten gebruik ik per fase een Youless en S1 teller en via NodeRED naar de Victron OS.
Verbinding: ethernet
VM-3P75CT: 0,1 sec en rechtstreekse verbinding met GX via VE.Can
Ik zou voor die laatste gaan.
Edit: Oh wacht, er is ook een RS485 versie. Die heeft uiteraard ook een rechtstreekese verbinding en is goedkoper. Keuzes....
[ Voor 11% gewijzigd door RikHa op 10-03-2024 10:35 ]
23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
Helder dank!RikHa schreef op zondag 10 maart 2024 @ 10:33:
[...]
Snelheid: 0,6 sec
Verbinding: ethernet
VM-3P75CT: 0,1 sec en rechtstreekse verbinding met GX via VE.Can
Ik zou voor die laatste gaan.
Edit: Oh wacht, er is ook een RS485 versie. Die heeft uiteraard ook een rechtstreekese verbinding en is goedkoper. Keuzes....
De EM24 ethernet is een stuk goedkoper en ik kan die clamps niet kwijt in mijn meterkast.
Keuzes....
0.6 sec lijkt mij niet te traag voor PV meting
VM-3P75CT: besteld ;-)grotegok schreef op zondag 10 maart 2024 @ 10:48:
[...]
Helder dank!
De EM24 ethernet is een stuk goedkoper en ik kan die clamps niet kwijt in mijn meterkast.
Keuzes....
0.6 sec lijkt mij niet te traag voor PV meting
Mooi ding. Enige nadeel de ethernet aansluiting aan de voorkant. Op deze manier kan ik de ethernet kabel niet netjes wegwerken.
Klopt. Daar heb ik al een paar keer mee lopen tobben.John245 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 12:15:
[...]
Mooi ding. Enige nadeel de ethernet aansluiting aan de voorkant. Op deze manier kan ik de ethernet kabel niet netjes wegwerken.
CAN aansluiting.
Hiervoor zal ik een klein groepenkastje bijplaatsen, zelfde type als ik nu heb. De enige plek is precies voor/over stijgende elektra leidingen. Mag dit?
Ik heb een openDTU systeem(hoymiles) die ik wil integreren naar de ingebouwde GX. Daarna wil ik met home assistant gaan programmeren (of Node-Red).
Is de openDTU integratie voor de ingebouwde GX betrouwbaar? En kan ik gewoon P1 data gebruiken ipv de power meter? Of toch maar een losse GX module kopen als ik toch alleen maar wat simpele aansturing gebruik en niet alle mogelijkheden van de losse GX module gebruik?
Onlangs ben ik gestopt met DESS (zie MJ de Bruijn in "Het grote Victron aansturing topic").
Ik heb voor mezelf een alternatief gemaakt.
Dat is niet geschikt om 'zo maar' door anderen gebruikt te worden (misschien ooit later), maar voor de geïnteresseerden beschrijf ik hier mijn aanpak.
Belangrijk is dat de besturing lokaal op de Cerbo GX draait met zo min mogelijk externe afhankelijkheden. Ik heb gekozen voor Node Red.
De stroomprijzen haal ik van Entsoe (https://transparency.entsoe.eu/). Daarvoor heb je een toegangs-sleutel nodig die je 'simpel' kunt aanvragen. De methode staat op internet beschreven.
Ik haal twee maal per dag de prijzen op.
Eén maal net na middernacht, dan kun je de dagplanning maken, en één maal om 18:00 uur, dan kun je een nacht-planning maken, rekening houdend met de komende ochtend.
In de ochtend levert Entsoe een Price-Array van 24 uur. Om 18.00 is de Price-Array 48 uur lang.
De Price-Array begint in de voorgaande avond om 23:00 uur.
Je moet ook rekening houden met zomertijd.
Met Node Red / Javascript functies worden de ontvangen gegevens omgezet in XML en later in bruikbare data-array's.
De volgende stap is om vast te stellen in welke uren het tarief laag is, of zelf negatief.
Hiervoor bepaal ik de laagste prijs en selecteer alle overige uren die hiervan verschillen in kleine stapjes van 0.01 cent tot ik 7 uren heb vastgesteld.
Dat zijn in principe de uren waarop ik de batterijen ga laden. Zo'n array ziet en bijvoorbeeld zo uit: [14,23,13,15,12,11,22].
Voor eventuele negatieve prijzen beperk ik het aantal tot alle uren met negatief tarief, bijvoorbeeld: [12,13,11,14] (dit was een andere dag).
In de array komt het uur met het laagste tarief eerst en de 'minder lage' uren in oplopende volgorde daarna.
De functie voor het bepalen van de laagste en negatieve prijzen worden ieder uur herhaald (zes seconden na de uur-wisseling) om de beslissingen met recente gegevens te kunnen uitvoeren.
Voor het bepalen van beschikbare zonne-energie gebruik ik op dit moment nog Home Assistant met Forecast.Solar (https://www.home-assistant.io/integrations/forecast_solar) en de integratie 'Zon' (https://www.home-assistant.io/integrations/sun) om zonsopkomst en zonsondergang vast te stellen. Deze wil ik nog naar Node Red overbrengen, maar dat komt later.
Forecast.Solar levert ieder uur de nog te verwachten zonne-opbrengst vanaf dat moment tot zonsondergang.
Ik volg het bijwerk-schema van de Home Assistant integraties en lees deze iedere minuut uit in Node Red om een eventuele wijziging meteen beschikbaar te hebben.
Dan wordt iedere minuut een functie uitgevoerd die bepaalt hoe de energie wordt gebruikt en/of verdeeld.
Voor de aansturing van de batterijen gebruik ik twee instellingen: De minimale lading ('Minimum Discharge SOC (%)') en de maximale laad-stroom ('Charge current limit (A)').
Voor het eventueel terugleveren aan het Grid gebruik ik de 'Grid set-pint(W)'. Dit wordt vooralsnog alleen gebruikt om de batterijen te ontladen bij aankomende negatieve prijzen.
Omdat ik ook zonne-energie beschikbaar heb bepaal ik het 'overschot', dat wil zeggen het gedeelte dat niet voor directe consumptie gebruikt wordt.
Technisch is dit (bij mij) als AC-OUT negatief is. Ik heb de zonnepanelen op de AC-OUT kant aangesloten.
Uitgangspunten:
- Bij zonsondergang een volle batterij.
- Bij overschot zonne-energie batterij laden.
- Bij onvoldoende (te verwachten) zonne-energie laadt de batterij als de prijs laag is.
- Bij onvoldoende of geen zonne-energie (nacht) gebruik elektriciteit direct van Grid als de prijs laag is.
Om vast te stellen hoeveel elektriciteit nodig is tot zonsondergang of een ander beslispunt gebruik ik een vaste verbruiks-waarde van 14 kWh per dag (mijn situatie). Deze verdeel ik gelijkmatig over de uren.
Omdat het meestal om een priode van meerdere uren gaat worden pieken en dalen gladgestreken.
De energie die 'te kort' komt om bij zonsondergang een volle batterij te hebben noem ik Energy_from_Grid_Needed.
De berekening wordt iedere minuut uitgevoerd, dus eventuele grote invloeden worden snel bemerkt in de State-of-Charge van dat moment.
Technisch:
1) Als er zonne-overschot is: de batterij mag laden met dit overschot.
Batt_Max_Amp_Solar = Energy_Solar / Max_Charge_Voltage;
2) Als de prijs hoog is: de batterij mag niet laden van Grid; consumeer vanuit de batterij.
Batt_Max_Amp_Grid = 0;
SoC_Min = 30;
3) Als de prijs laag is: consumeer direct van Grid; laden van Grid is toegestaan.
Energy_from_Grid_Needed =
Battery_Total_Capacity - Battery_Current_Capacity - Energy_Solar + Expected_Usage
SoC_Min = 99;
Batt_Max_Amp_Grid = Energy_from_Grid_Needed / Max_Charge_Voltage / Aantal_Uren_Laag
Maar, als er voldoende zon beschikbaar is, dan wordt de laadstroom beperkt.
Batt_Max_Amp_Grid = 0;
4) De in te stellen laadstroom voor de batterij is de som van de beschikbare zonne-stroom en de toegestane grid-stroom.
Charge Current Limit = Batt_Max_Amp_Solar + Batt_Max_Amp_Grid;
Een speciale situatie is wanneer er negatieve prijzen zijn.
5) In de uren vóór de negatieve prijzen maak ik de batterij leeg.
Energy_for_Discharge = Battery_Total_Capacity - Battery_Current_Capacity + Battery_Minimum_Capacity.
Energy_for_Discharge = Energy_for_Discharge / Hours_until_Negative_Price
Grid_Setpoint = -1 * (Energy_for_Discharge + Energy_Solar)
6) Als de prijzen negatief zijn.
Grid_Setpoint = +8000;
7) De zonnepanelen worden in deze periode uitgeschakeld door een eigen algoritme van SolarEdge.
Let op Watt, Kilowatt, percentages (factor 100), afrondingen, minimaal nul waarde, maximaal nul, plussen en minnen etc.
Ik heb geen grafische weergave of miniscule planning-overzichten, maar vooralsnog lijkt dit robuust te werken.
Tot zover.
Nogmaals, mijn hudige opzet is niet geschikt voor publicatie of delen, maar als er onduidelijkheden zijn, vraag gerust.
Nope. Ik heb de VM-3P75CT maar die schommelingen heb ik ook. Ook al meet hij 10 keer per seconde, de multi's kunnen niet zo snel schakelen. Maar waar maak je je druk om, in de praktijk betekent dat 0.1kWh per uur van of naar het grid.Niek_ schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:21:
Heb momenteel de Multiplussen tussen de elektrameter en de meterkast in hangen. Zie dat ze niet echt 0-op-de-meter houden maar dat het ergens tussen de -100W en 100W schommelt. Iemand een idee of het toevoegen van bijvoorbeeld de Energy Meter VM-3P75CT direct na de elektrameter ervoor zorgt dat deze schommeling minder wordt cq. helemaal weg is en de boel strak op 0W komt?
Je kan het wel zo instellen dat je niets meer afneemt van het net of niets meer teruglevert aan het net maar dat is doorgaans niet de 0 stand in de ESS maar vraagt wat aanpassen en gebruikservaring in eigen omgeving.
Hier ben ik tot de slotsom gekomen dat in de zomer (bij genoeg productie PV) de instelling -30 W de beste is om zeker niets af te nemen van het net en in volle winter (bij onvoldoende productie) + 10W de meeste zekerheid biedt om vanuit de accu niets terug te leveren aan het net (en in de tussenseizoenen, afhankelijk van het weer, ergens een instelling tussen -30 en +10 W te kiezen.
Die instelling kies je in de remote console/Instellingen/ESS/instelwaarde voeding.
:strip_exif()/f/image/W3GVMLDmVI624BMmw2Tt7Qt8.jpg?f=fotoalbum_large)
Uiteraard vind ik dat belangrijk.
Waarom zou ik bij voldoende eigen productie per etmaal onnodig 2,4 kWh van het net gaan halen of bij onvoldoende productie broodnodige opslag voor eigen verbruik a rato van 2400 Wh per etmaal vanuit de accu richting net gaan sturen wanneer je dat met een simpele druk op de knop kan voorkomen?
[ Voor 30% gewijzigd door IvoB2 op 11-03-2024 15:36 ]
los van of het technisch lukt of niet: de netcode geeft een maximum of en afregelsnelheid voor dit soort systemen.Niek_ schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:21:
Heb momenteel de Multiplussen tussen de elektrameter en de meterkast in hangen. Zie dat ze niet echt 0-op-de-meter houden maar dat het ergens tussen de -100W en 100W schommelt. Iemand een idee of het toevoegen van bijvoorbeeld de Energy Meter VM-3P75CT direct na de elektrameter ervoor zorgt dat deze schommeling minder wordt cq. helemaal weg is en de boel strak op 0W komt?
Als je echt nul wilt, dan moet je zodra je dat wilt de omvormer op 'inverter only' zetten. Dan ga je feitelijk off-grid en regelt ie echt alles uit de batterij.
Op zich toch wel een beetje vreemd, want de omvormer van mijn PV houdt zich daar niet aan. Als de zon weg is (wolk) is ook het vermogen weg, duh.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
waar wil je dat voor?g1n0 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:54:
weet iemand of ik de AUX1 aansluitingen van 3 units (3phase) aan elkaar kan knopen om ze allemaal tegelijk te schakelen met de relay op de cerbo? Dus alle AUX1- aan elkaar, en alle AUX1+ aan elkaar en die dan in de Relay2-NC op de cerbo? Of krijg ik dan vonkjes?
of je vonkjes krijgt zou je moeten bekijken in de technische tekening. wel een terechte vraag..
ik heb aux1 aan mn ac-out-2 relay gekoppeld om zo via node-red te kunnen schakelen met iets meer logica dan alleen de assistant.prein2 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:57:
[...]
waar wil je dat voor?
of je vonkjes krijgt zou je moeten bekijken in de technische tekening. wel een terechte vraag..
Dit werkt natuurlijk met 1 quattro, maar hoe koppel ik die andere 2 nou (veilig) zonder extra apparatuur te moeten gaan ophangen. ik vind het net te tricky om zomaar te proberen, en documentatie is er bar weinig over die aux poorten.
Acout2 is niet kritiek huis. Ac out 1 is kritiek (koelkasten, servers, verlichting in technische ruimte bijv). En ik ben nu acout2 aan het schakelen op basis van soc in combinatie met andere data, zoals: staan er ovens of de kookplaat aan, dan wachten tot die klaar zijn (mits binnen marge van Charge remaining). Die data komt weer uit home assistantprein2 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:08:
@g1n0 dat snap ik, maar wat schakel je dan?
Aan/uit/charge/discharge limit Kan allemaal zonder. Dus ben benieuwd welke info je nog meer wilt schakelen..
Denk dat het victron contacten wordt…prein2 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:08:
Edit: extra info: ze zijn 0-5V input. Geen info over galvanische scheiding nog gevonden
Dacht even dat het de MPPT's waren maar met die afgekoppeld blijft er altijd een sluipverbruik van tussen de 1 en 2A door de BMS gaan (24/7 dus). Naar nu blijkt is dat dus de Multiplus zelf. Kan me niet heugen dat ik vorig jaar zomer hier last van had maar nu met 3 setjes elke dag hetzelfde gezeur dus het ligt niet aan een specifieke omvormer of BMS. Het was zelfs zo dat PV stroom onder de 100W volledig op ging aan het sluipverbruik want dan schommelde ie wel rond de 0 :-)
Ik ga in mijn SmartESS programma ook toevoegen dat de omvormer/lader automatisch op OFF gaat als er geen stroom gevraagd of gegeven wordt (in en uit dus) want gelukkig heeft Victron hier een modbus setting voor gemaakt. Met deze setting op OFF is het verbruik door de BMS dus 0. Best wel bizar eigenlijk dat dat verbruik zo hoog is. Heb op de gekoppelde Homewizards teruggekeken naar december 2023 (met een andere Fw versie die er toen in zat) en toen was het sluipverbruik wel degelijk van de grid dus ik heb het vermoeden dat hier iets in veranderd is.
Voorbeeld van zojuist met -1,2A met daarbij nog de 0,3A die de PV oplevert, dus totaal 1,5A die nutteloos uit de batterijen getrokken worden:
/f/image/ljVMlrl53R2UuCs9gcW9JGRy.png?f=fotoalbum_large)
En met de status op off:
/f/image/sKwl4fY1rXd7OFN863J0quJC.png?f=fotoalbum_large) 
Je zal ze net zo aan moeten sluiten als AC2, dus met gedeelde nul en fase-rotatie.g1n0 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:54:
weet iemand of ik de AUX1 aansluitingen van 3 units (3phase) aan elkaar kan knopen om ze allemaal tegelijk te schakelen met de relay op de cerbo? Dus alle AUX1- aan elkaar, en alle AUX1+ aan elkaar en die dan in de Relay2-NC op de cerbo? Of krijg ik dan vonkjes?
Daarom heb ik de SDM120 met een USB RS485 adapter aangesloten op de USB-poort van de Victron en er een driver voor gemaakt.
Wellicht zijn er meer mensen in geïnteresseerd, dus ik heb de broncode hier gedeeld:
https://github.com/M66B/sdm120pv
Een SDM120 kost bij AliExpress ook maar de helft van een ET112 ...
[ Voor 13% gewijzigd door M66B op 11-03-2024 19:59 ]
Sinds gisteren zet ik met HA de MP op ‘Charger only’ als de SOC lager dan 11% is.
:strip_exif()/f/image/uRfWO8uzfNtdZ3t5CwhTTtYu.jpg?f=fotoalbum_large) 
                    Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Verlies je dan niet ook de noodstroom mogelijkheid? En als je hem dan de volgende dag weer aan zet, gaan dan alle relais weer als een bezetene klikken om opnieuw te synchroniseren?Pim57 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:06:
@E63s Het was mij ook al opgevallen dat de MP de accu’s langzaam leeg trekken. In de nacht verloor ik altijd iets van 5%.
Sinds gisteren zet ik met HA de MP op ‘Charger only’ als de SOC lager dan 11% is.
[Afbeelding]
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Iemand idee hoe deze te koppelen aan HomeAssitant anders dan voor elk variable een modbus entree te maken in modbus.yaml?
Via mqtt data uit je cerbo trekken.grotegok schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:18:
VM-3P75CT binnen en aangesloten.
Iemand idee hoe deze te koppelen aan HomeAssitant anders dan voor elk variable een modbus entree te maken in modbus.yaml?
Victron integratie gebruiken.
Ik vermoed dat je de noodstroom functie kwijtraakt, maar nog niet geprobeerd. De MP blijft gewoon in passthru staan, dus geen klikkende relais.V_ger schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:08:
[...]
Verlies je dan niet ook de noodstroom mogelijkheid? En als je hem dan de volgende dag weer aan zet, gaan dan alle relais weer als een bezetene klikken om opnieuw te synchroniseren?
[ Voor 3% gewijzigd door Pim57 op 11-03-2024 20:37 ]
Probleem is wel dat die HW dingen niet snel genoeg zijn om erop te sturen. Ter referentie werkt het primaM66B schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:55:
Aangezien ik al een SDM120 energiemeter had voor onze zonnepanelen, vond ik het onzin om een nieuwe energiemeter te kopen die compatibel is met de Victron omvormer/lader. Er is ook geen ruimte meer in de groepenkast voor een dubbel brede meter en dan hebben we het nog niet over die onhandige aansluitingen aan de voorkant ...
Daarom heb ik de SDM120 met een USB RS485 adapter aangesloten op de USB-poort van de Victron en er een driver voor gemaakt.
Wellicht zijn er meer mensen in geïnteresseerd, dus ik heb de broncode hier gedeeld:
https://github.com/M66B/sdm120pv
Een SDM120 kost bij AliExpress ook maar de helft van een ET112 ...
Dat lijkt me idd ook want charger only ;-)Pim57 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:35:
[...]
Ik vermoed dat je de noodstroom functie kwijtraakt, maar nog niet geprobeerd. De MP blijft gewoon in passthru staan, dus geen klikkende relais.
Een update per second moet toch genoeg zijn, of heb ik dat mis?E63s schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:41:
[...]
Probleem is wel dat die HW dingen niet snel genoeg zijn om erop te sturen. Ter referentie werkt het prima
De wifi versie elke 3 secondenM66B schreef op maandag 11 maart 2024 @ 21:14:
[...]
Een update per second moet toch genoeg zijn, of heb ik dat mis?
Nou ja sommige settings zijn ineens niet meer van toepassing als het grid wegvalt. De vraag is eigenlijk of ie dan snel genoeg de inverter weer actief heeft of gewoon dom niets doet en uitvalt.
Ik heb - vooralsnog - mijn mp's parallel staan met de verbruikers en mijn pv (dus ook geen noodstroomvoorziening). Ik reken uit wanneer het voor mij zinvol is om te laden of te ontladen. Dan zet ik de mp's aan (inderdaad met klikkende relais). Maar ik heb maar 10 W stilstandsverlies (ingebouwde gx).V_ger schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:08:
[...]
Verlies je dan niet ook de noodstroom mogelijkheid? En als je hem dan de volgende dag weer aan zet, gaan dan alle relais weer als een bezetene klikken om opnieuw te synchroniseren?
Ik schat dat die (dubbele) relais gemiddeld twee keer dag worden ingeschakeld. Kunnen ze daar niet tegen?
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Bij charger only doet ie niets bij uitval grid.V_ger schreef op maandag 11 maart 2024 @ 21:25:
[...]
Nou ja sommige settings zijn ineens niet meer van toepassing als het grid wegvalt. De vraag is eigenlijk of ie dan snel genoeg de inverter weer actief heeft of gewoon dom niets doet en uitvalt.
Is op m'n boot de meest gebruikte stand in de winter. Dus of 't dom is.. Denk 't niet, 't is vooral niet de functie die jij wilt..
Sorry ik snap je niet helemaal. Kan je dit iets meer uitleggen? Hoe(zo) fase rotatie op de aux?jadjong schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:35:
[...]
Je zal ze net zo aan moeten sluiten als AC2, dus met gedeelde nul en fase-rotatie.
Je hebt toch een 3-fase systeem?g1n0 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 23:19:
[...]
Sorry ik snap je niet helemaal. Kan je dit iets meer uitleggen? Hoe(zo) fase rotatie op de aux?
prein2 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 07:12:
@jadjong je verward aux (digital inputs) met ac-out..

Ga je ook DESS draaien?g1n0 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:02:
Ik ben blij. We draaien nu helemaal via de setup. Morgen beginnen met het slim maken
[Afbeelding]
Wat voor generator heb je?
[ Voor 3% gewijzigd door John245 op 12-03-2024 20:11 ]
Nee, gezien jullie ervaringen met DESS sla ik die voorlopig even over. Ik heb al het een en ander geautomatiseerd met NodeRED (ben van origine een developer, dus vind ik wel leuk) en ga morgen met de SoC en Gridpoint spelen.John245 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:11:
[...]
Ga je ook DESS draaien?
Wat voor generator heb je?
Generator is een HBM 7.9kW, maar hangt er nog niet aan hoor. Eerst mn ESS goed inregelen zodat die genset niet onnodig aangaat
DESS werkt hier precies zoals verwacht. Heb nog een klein issuetje maar dat gaat ook opgelost worden nadat DESS live is.g1n0 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:56:
[...]
Nee, gezien jullie ervaringen met DESS sla ik die voorlopig even over. Ik heb al het een en ander geautomatiseerd met NodeRED (ben van origine een developer, dus vind ik wel leuk) en ga morgen met de SoC en Gridpoint spelen.
Generator is een HBM 7.9kW, maar hangt er nog niet aan hoor. Eerst mn ESS goed inregelen zodat die genset niet onnodig aangaat
Had vandaag mail van L3 support dat ze snel live gaan.
[Video: https://player.vimeo.com/video/922896012]
Embedded werkt blijkbaar niet

[ Voor 123% gewijzigd door E63s op 13-03-2024 13:51 ]
Ze hebben deze verplaatst naar het 'Peak shaving' submenu binnen ESS.vanWalsum schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:04:
Sinds de laatste beta update (.15) ben ik opeens deze instellingen kwijt. Meer mensen die dit missen?
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/JlwtI585jn17kk8dYjJFFIk4.jpg?f=fotoalbum_large) 
                    Vanwaar ook een genset? Wil je off-grid gaan? Of heb je voor langere tijd meer dan je aansluiting kan leveren nodig?g1n0 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:56:
[...]
Nee, gezien jullie ervaringen met DESS sla ik die voorlopig even over. Ik heb al het een en ander geautomatiseerd met NodeRED (ben van origine een developer, dus vind ik wel leuk) en ga morgen met de SoC en Gridpoint spelen.
De off functie gebruiken was wel echt de oplossing tegen sluipverbruik. Het scheelt zo 1kWh per 12 uur uit de batterijen vandaan. 0 is en blijft ook echt 0 nuE63s schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:34:
Ben net even aan het testen geweest om de stroom door de BMS op 0 te krijgen als de Multiplus niets hoeft te doen. Ik weet niet of Victron een update gegeven heeft waarbij het standby zijn van de omvormer uit de batterijen getrokken wordt ipv van de grid maar het scheelt me op een nacht rustig 5% SoC (op 15,5kWh) wat er aan sluipverbruik is. En ja alle settings staan dan op 0.
Dacht even dat het de MPPT's waren maar met die afgekoppeld blijft er altijd een sluipverbruik van tussen de 1 en 2A door de BMS gaan (24/7 dus). Naar nu blijkt is dat dus de Multiplus zelf. Kan me niet heugen dat ik vorig jaar zomer hier last van had maar nu met 3 setjes elke dag hetzelfde gezeur dus het ligt niet aan een specifieke omvormer of BMS. Het was zelfs zo dat PV stroom onder de 100W volledig op ging aan het sluipverbruik want dan schommelde ie wel rond de 0 :-)
Ik ga in mijn SmartESS programma ook toevoegen dat de omvormer/lader automatisch op OFF gaat als er geen stroom gevraagd of gegeven wordt (in en uit dus) want gelukkig heeft Victron hier een modbus setting voor gemaakt. Met deze setting op OFF is het verbruik door de BMS dus 0. Best wel bizar eigenlijk dat dat verbruik zo hoog is. Heb op de gekoppelde Homewizards teruggekeken naar december 2023 (met een andere Fw versie die er toen in zat) en toen was het sluipverbruik wel degelijk van de grid dus ik heb het vermoeden dat hier iets in veranderd is.
Voorbeeld van zojuist met -1,2A met daarbij nog de 0,3A die de PV oplevert, dus totaal 1,5A die nutteloos uit de batterijen getrokken worden:
[Afbeelding]
En met de status op off:
[Afbeelding]
/f/image/YZhw9br5nyYmC3X8yFqCqfbY.png?f=fotoalbum_large) 
Deze drain viel mij ook al op, maar kon er niet goed achter komen wat het veroorzaakte. Dacht eigenlijk dat het een meetfout van de JK BMS was.E63s schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 20:29:
[...]
De off functie gebruiken was wel echt de oplossing tegen sluipverbruik. Het scheelt zo 1kWh per 12 uur uit de batterijen vandaan. 0 is en blijft ook echt 0 nu10 minuten voordat ie gaat laden of ontladen gaat ie naar 'ON' of 'Charger only', afhankelijk van wat ie gaat doen
[Afbeelding]
Is er een modus waar bij je noodstroom behoud maar hij wel in een diepere vorm van standby gaat?
Zeker, dat heet AES. Dan past hij de sinus aan waardoor hij bespaart. Of je kunt hem in search modus zetten, dan kijkt hij 1 x per seconde ofzo of er een load is. Dat gebruik ik nooit. Batterijcapaciteit en PV te over hier.Heronimo schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:28:
[...]
Deze drain viel mij ook al op, maar kon er niet goed achter komen wat het veroorzaakte. Dacht eigenlijk dat het een meetfout van de JK BMS was.
Is er een modus waar bij je noodstroom behoud maar hij wel in een diepere vorm van standby gaat?
[ Voor 5% gewijzigd door RikHa op 13-03-2024 22:01 ]
Een Multiplus 2 heeft geen low power/Eco/search modeRikHa schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 22:00:
[...]
Zeker, dat heet AES. Dan past hij de sinus aan waardoor hij bespaart. Of je kunt hem in search modus zetten, dan kijkt hij 1 x per seconde ofzo of er een load is. Dat gebruik ik nooit. Batterijcapaciteit en PV te over hier.
 Heb de commands net geprobeerd maar dat is voor een ouder model Victron denk ik
  Heb de commands net geprobeerd maar dat is voor een ouder model Victron denk ik
                                                [ Voor 15% gewijzigd door E63s op 13-03-2024 22:59 ]
Ik dacht idd in mijn Seplos BMS'en, o.a daarom de Seplos'en vervangen voor JK. Zelfde gezeikHeronimo schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:28:
[...]
Deze drain viel mij ook al op, maar kon er niet goed achter komen wat het veroorzaakte. Dacht eigenlijk dat het een meetfout van de JK BMS was.

Klopt. Kijk, even een demo in VE Configure opgestart om het te laten zien:E63s schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 22:49:
[...]
Een Multiplus 2 heeft geen low power/Eco/search modeHeb de commands net geprobeerd maar dat is voor een ouder model Victron denk ik
:strip_exif()/f/image/VmknXiEcO7naqJBCPbXfeNIY.jpg?f=fotoalbum_large)
Oh wacht, dat is een Quattro zie ik nu. Morgen eens een MPII eraan hangen.
[ Voor 5% gewijzigd door RikHa op 13-03-2024 23:11 ]
Ik denk niet dat een MP dat heeft, anders had ie ook wel een modadres gehad in de lijstRikHa schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 23:08:
[...]
Klopt. Kijk, even een demo in VE Configure opgestart om het te laten zien:
[Afbeelding]
Oh wacht, dat is een Quattro zie ik nu. Morgen eens een MPII eraan hangen.
Nog even wat anders, ik las gisteren iemand hier ergens die zich af vroeg of het wel verstandig was om de inverter op off te zetten ivm de relais. Wat zou daar het bezwaar op zijn? Zijn het maak of verbreekrelais? Als het maakrelais zijn zou je zeggen dat ze ontkoppeld/uitgschakeld in ruststand langer leven dan onder spanning
/u/1696004/crop65f22381e767f_cropped.png?f=community) 
            /u/1202750/crop62c5d57daeca1_cropped.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/169336/crop5ef792e0af252_cropped.jpeg?f=community) 
            :fill(white):strip_exif()/f/image/bwk0Kiy4HofHPyMG9ZEjUaiN.png?f=user_large)
/f/image/zhtRYLnHLP1j32CEVoBmNcWn.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Ja768ksN9dhMyeizCmrcRJzT.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ketbYjFXEuBpvzgoZnfFZie0.png?f=fotoalbum_large)
:strip_icc():strip_exif()/u/1002053/crop64c3bae94ecef_cropped.jpg?f=community) 
            /u/1322314/crop66c0de5998ad5_cropped.png?f=community) 
            :strip_exif()/u/743321/crop63472fed46991_cropped.gif?f=community) 
            /u/1521034/crop6161b4ded22f7_cropped.png?f=community) 
            /u/234803/crop62f956e51bcab_cropped.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/82893/crop5f93bf643b4bd_cropped.jpeg?f=community) 
            :strip_exif()/u/47567/3.gif?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/320168/crop650816243d03b_cropped.jpg?f=community) 
            /f/image/r1SmMiEtQ262UtksOUvuT41q.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/qFubH9gKu43Ng7yC9EXBdF6q.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/aocfjT6TJGMTOEZtS2VjQGog.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/dUju9tpu4BeDG8ubRGTRKzPm.png?f=fotoalbum_large)