Het grote Victron aansturing topic

Pagina: 1 ... 13 ... 60 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:58
Heronimo schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 18:11:
[...]

De kosten van slijtage van je cellen stop je in de battery cycles en batterij aanschaf kosten. Voor een enkele Pylontech zou je bijvoorbeeld 1350 euro en 6000 cycles invoeren. Dit zorgt er voor dat hij een minimale marge van 4,5ct (1350/(6000*5)) aanhoud per kWh vanwege de slijtage en uiteindelijk vervangingskosten van de accu.

Het uitzetten van verkoop lijkt me niet slim, dan gaat hij waarschijnlijk alsnog verkopen zodra de accu vol zit op dagen dat je meer productie hebt dan verbruik.

Hij staat hier met zelfbouw op 1ct/kWh en doet maar ongeveer 1 cycle per dag. Verwacht dat hij met de kosten van je Pylontech dat hij nog amper gaat handelen en vooral net netto tekort of overschot handig gaat timen qua inkoop of verkoop.
Oke thx. Heb hem aangevuld. Heb ik m'n buy en sell prices goed? (ANWB)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/70qim9J2gEGTiAKbTtBCyK_vw7o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MvxDTSxtDX6SIpQ2V1WSxetp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xpG92bnSXB5Y5iTV5HvWQe8YwT4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oume8C30nMM5eGwIUelp87so.png?f=fotoalbum_large

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
vanWalsum schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 18:18:
[...]

Oke thx. Heb hem aangevuld. Heb ik m'n buy en sell prices goed? (ANWB)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat ligt aan je netto situatie per jaar. Als je een ruim netto overschot hebt neem je de energiebelasting niet mee (want die saldeer je weg) en anders neem je die wel mee.

Sowieso missen er nu volgens mij wat haakjes in je formules.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Wow, een batterij met een capaciteit van 20 kWh voor 1500 €. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Mn speelgoed is binnen. 3x quattro 15kva + mppt 450|200 🥳
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zs3EzqI11x5WGlMUAoD_S5UdQb4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uWJi1YzmeNZzQ7WeHxksSZId.jpg?f=fotoalbum_large

• Heronimo
  • Nu online
g1n0 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 22:09:
Mn speelgoed is binnen. 3x quattro 15kva + mppt 450|200 🥳
[Afbeelding]
Wow, stevig spul!

Wat komt er verder allemaal aan te hangen qua batterijen en zonnepanelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
Heronimo schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 22:32:
[...]

Wow, stevig spul!

Wat komt er verder allemaal aan te hangen qua batterijen en zonnepanelen?
Er komt ongeveer 12.000wp (in toekomst meer) aan panelen in oost-zuid-west opstelling te hangen met 70kwh (14x pylontech 5kwh) aan batterijen (beginnen met kleinere opslag, geld is op na deze aankoop 😅). Totale plaatje: zonnepanelen (incl motage), victrons (zelf monteren) en batterijen (2x US5000 = 10kwh) komen we op ongeveer 25k euries

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:36
g1n0 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 00:08:
[...]

Er komt ongeveer 12.000wp (in toekomst meer) aan panelen in oost-zuid-west opstelling te hangen met 70kwh (14x pylontech 5kwh) aan batterijen (beginnen met kleinere opslag, geld is op na deze aankoop 😅). Totale plaatje: zonnepanelen (incl motage), victrons (zelf monteren) en batterijen (2x US5000 = 10kwh) komen we op ongeveer 25k euries
Kun je wel beginnen met 2 US5000's Hier 3x 48/5000 en volgens de documentatie geloof ik minimaal 3 of 4 US5000's nodig.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrDeJe
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-07 13:57
vanWalsum schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 17:56:

Tevens laad ik sporadisch de auto thuis op (3,7kwh). Is het beter om die laadpaal vóór de grid meter aan te gaan sluiten of hebben ze hier al een mooie workaround voor. Ideaal zou zijn als de Victron de paal kan zien als verbruiker en dit vervolgens niet uit de accu's gaat halen.
Wanneer je je laadpaal op de AC-OUT kunt aansluiten kun je dit prima binnen de software op je Cerbo instellen. Kan dit niet....... dan zou je een automation kunnen maken in HA (dat heb ik zelf - omdat ik geen AC-OUT gebruik). Werkt ook prima.

Tesla model 3 2019 Long Range

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:34
vanWalsum schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 17:56:
Heeft iemand tevens al de beste formule voor de ANWB paraat voor 2024?
Ik gebruik de volgende formules:

Buy prices: (p + 0.0484 + 0.1084) * 1.21 * 1.15

Alle bedragen tussen de haakjes (netto prijs, verkoop-opslag en belasting) zijn exclusief BTW.

De 'verhoging' van 1.15 is vanwege conversie-verlies. Je moet meer inkopen dan je uiteindelijk aan energie in je batterijen krijgt.

Sell prices: (p) * 1.21 / 1.15

Omdat ik op jaarbasis per saldo netto terugleveraar ben van zonne-energie zal ik sowieso volledig salderen. Extra terugleveren levert mij dus niet meer op dan de netto prijs maal de BTW.
De 'verlaging' door te delen door 1.15 is opnieuw conversie-verlies omdat je minder teruglevert dan je batterij produceert.

of

(p + 0.1084) * 1.21 / 1.15

Wanneer je geen netto terugleveraar bent kun je je belasting salderen, maar niet de verkoop-vergoeding van de ANWB. Ook hier zijn de bedragen tussen de haakjes exclusief BTW. De 'verlaging' van 1.15 is het conversie-verlies.

Je kunt discussiëren over de factoren 1.15 voor het conversie-verlies. Ik heb op basis van metingen vastgesteld dat die (bij mij) bijna 30% is voor een volledige 'round-trip'. Ja, dat viel mij ook tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
MJ de Bruijn schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:10:
[...]

Ik gebruik de volgende formules:

Buy prices: (p + 0.0484 + 0.1084) * 1.21 * 1.15

Alle bedragen tussen de haakjes (netto prijs, verkoop-opslag en belasting) zijn exclusief BTW.

De 'verhoging' van 1.15 is vanwege conversie-verlies. Je moet meer inkopen dan je uiteindelijk aan energie in je batterijen krijgt.

Sell prices: (p) * 1.21 / 1.15

Omdat ik op jaarbasis per saldo netto terugleveraar ben van zonne-energie zal ik sowieso volledig salderen. Extra terugleveren levert mij dus niet meer op dan de netto prijs maal de BTW.
De 'verlaging' door te delen door 1.15 is opnieuw conversie-verlies omdat je minder teruglevert dan je batterij produceert.

of

(p + 0.1084) * 1.21 / 1.15

Wanneer je geen netto terugleveraar bent kun je je belasting salderen, maar niet de verkoop-vergoeding van de ANWB. Ook hier zijn de bedragen tussen de haakjes exclusief BTW. De 'verlaging' van 1.15 is het conversie-verlies.

Je kunt discussiëren over de factoren 1.15 voor het conversie-verlies. Ik heb op basis van metingen vastgesteld dat die (bij mij) bijna 30% is voor een volledige 'round-trip'. Ja, dat viel mij ook tegen.
Als het bij jou 30% conversieverlies is en Victron compenseert voor 10% RTE dan overcompenseer je.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Ik ga stoppen met DESS.

In dit topic is al dikwijls geschreven over DESS.
Veel mensen vragen zich af hoe de beslissingen van DESS tot stand komen.
Ik ook.

Wat ik mis is het (optimale?) gebruik van zonne-energie. Iets wat het ESS wel doet.
Zoveel mogelijk laden bij zon en dan de batterij gebruiken als er geen zon is.
Zonne-energie is nog altijd goedkoper dan inkopen, al is het maar omdat je de verkoop-toeslag van de leverancier vermijdt. Toch zie ik dat bij volle zon de energie wordt terug-geleverd en niet naar de batterij gaat.

Omdat ik qua zonne-energie een netto-terugleveraar ben zal ik op jaarbasis sowieso volledig salderen.
Dan levert terug-leveren niet meer op dan de netto-vergoeding.
In dat geval is het zonde als het systeem 's avonds alsnog stroom inkoopt met een hogere netto-prijs plus de verkoop-opslag van de leverancier.

Dus wat nu...

Ik ga terug naar standaard ESS. Dat optimaliseert sowieso voor zonne-energie.

Daarnaast maak ik een eigen Node Red routine om bij lage prijzen (extra) te laden om de batterij zo vol mogelijk te krijgen. Daarbij ga ik rekening houden met nog te verwachten zonne-opbrengst en te verwachten eigen verbruik.
Dat hoeft allemaal niet heel erg precies, zolang ik in de avond maar genoeg opslag heb om de nacht door te komen.

Terugleveren voor Dynamisch handelen zie ik niet veel meer in.
De hoog-laag verschillen zijn tegenwoordig zo klein dat de conversie-verliezen niet of nauwelijks gecompenseerd worden.

Ik ben benieuwd wat ik nu ga waarnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeJe
MJ de Bruijn schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:15:
Ik ga stoppen met DESS.

Ik ook.

Wat ik mis is het (optimale?) gebruik van zonne-energie. Iets wat het ESS wel doet.
Zonne-energie is nog altijd goedkoper dan inkopen, al is het maar omdat je de verkoop-toeslag van de leverancier vermijdt. Toch zie ik dat bij volle zon de energie wordt terug-geleverd en niet naar de batterij gaat.

Omdat ik qua zonne-energie een netto-terugleveraar ben zal ik op jaarbasis sowieso volledig salderen.
In dat geval is het zonde als het systeem 's avonds alsnog stroom inkoopt met een hogere netto-prijs plus de verkoop-opslag van de leverancier.

Dus wat nu...

Daarnaast maak ik een eigen Node Red routine om bij lage prijzen (extra) te laden om de batterij zo vol mogelijk te krijgen. Daarbij ga ik rekening houden met nog te verwachten zonne-opbrengst en te verwachten eigen verbruik.
Dat hoeft allemaal niet heel erg precies, zolang ik in de avond maar genoeg opslag heb om de nacht door te komen.

De hoog-laag verschillen zijn tegenwoordig zo klein dat de conversie-verliezen niet of nauwelijks gecompenseerd worden.

Ik snap je helemaal (hoewel ik zelf tot de dag van vandaag nog steeds DESS niet actief heb gehad). Ik houd het voorlopig zelf in de hand waarbij je optimaal gebruik kunt maken van de zonnestroom. Zie zelf nog steeds niet heel veel in het in- en verkopen van de stroom. Maar dat is persoonlijk. En handigheidjes via NodeRed en/of HA zijn snel toegevoegd.

Ben benieuwd naar je bevindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
DrDeJe schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:50:
[...]

Ik snap je helemaal (hoewel ik zelf tot de dag van vandaag nog steeds DESS niet actief heb gehad). Ik houd het voorlopig zelf in de hand waarbij je optimaal gebruik kunt maken van de zonnestroom. Zie zelf nog steeds niet heel veel in het in- en verkopen van de stroom. Maar dat is persoonlijk. En handigheidjes via NodeRed en/of HA zijn snel toegevoegd.

Ben benieuwd naar je bevindingen.
Je kan zomaaar Euro 20 per dag verdienen met het handelen in stroom. Jammergenoeg doet Vctron geen uitlatingen of ze hiermee bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik ga stoppen met DESS.

Ben er zelfs nooit aan begonnen (maar vergelijk wel al geruime tijd de prijszetting voor een dynamisch contract met een vast variabel contract) maar heb dan ook een ander uitgangspunt:
- PV en accu dienen om zoveel mogelijk de eigen opgewekte energie te kunnen verbruiken, dus om naast een zo hoog mogelijke zelfconsumptie ook een zo hoog mogelijke zelfvoorziening na te streven.
En daar past netafname niet in, ook niet via laden op goedkopere prijzen want het goedkoopst is nog altijd de eigen productie zoveel mogelijk zelf verbruiken (en eventueel de overproductie zo duur mogelijk te verkopen en dat is met een ZZ0 installatie nog altijd voordeliger via een vast contract met een vaste TLV dan met een dynamisch contact minus allerlei kosten).
- Ik woon in Vlaanderen waar je sowieso niet kan salderen met een dynamisch contract (want je hebt er een DM voor nodig) en waar je voor dynamisch TLV en afnemen telkens een fee betaalt bovenop de naakte energieprijs. De heffingen, accijnzen en BTW wordt voor netafname op dezelfde wijze toegepast
dan voor een vast contract. Dat houdt dan ook in dat je op de verliezen (een 10%) per kWh heffingen, accijnzen en BTW betaalt terwijl je deze niet kan recupereren (bovenop de verloren energie).
Daar waar een variabel contract nog nul vaste kosten telt wordt voor een dynamisch contract een vaste kost geheven (van een 60 tot 100 € per jaar).

In februari was de kWh prijs voor een variabel contract bv. 11,66 cent voor netafname en 7,5 cent voor TLV waar dat dynamisch gemiddeld rond de 6,3 cent lag.
Wanneer je dan voor de maand februari maar 20 kWh van het net moet afhalen win je niets met dynamisch handelen. Integendeel, rekening houdende met de lagere TLV voor dynamisch, het kleine prijsverschil tussen vast en dynamisch voor afname en de vaste kost (5€/maand) voor dynamisch verlies je nog op dynamisch zelfs zonder rekening te houden met de niet te recupereren verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Ik ga stoppen met DESS.

Ik ook.

Dus wat nu...

Ik snap je helemaal. Zelf wil ik het eerst gedurende een periode van een jaar draaien.

Ik zie veel verbteringen (en volgens mij wordt jou issue ook opgelost), maar daarvoor moet wel de beta FW voor de Cerbo geinstalleerd zijn. En ik wil geen beta's draaien in een productieomgeving.

Had Victron ook al gevraagd of ze aktief gaan worden op de onbalansmarkt, maar daar geven ze geen antwoord op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ccGASLkqOd8MDj66TRXUTLwrkDM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/47dbtlzeaXizfpcypoUFP9H9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
John245 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:06:
[...]

Je kan zomaaar Euro 20 per dag verdienen met het handelen in stroom.
Altijd bereid om iets bij te leren.
Kan je me even uitleggen om bv. volgens de prijscurve van vandaag op welke tijdstippen en hoe je 2000 cent hebt verdiend?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fXuRv82odkrP6JpA_AxMGMLp7oo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iVA9kPIMo67zVRhIg63YWYZA.jpg?f=fotoalbum_large

De laagste uurprijs bedroeg 4,6 cent/kWh en de hoogste 9,37 cent/kWh.
Zonder rekening te houden met verliezen, een kleiner verschil voor de andere uren van de dag, fee voor leverancier (+ voor afname en - voor teruglevering) en de vermogens die nodig zijn om dat op korte tijd te verzetten is het verschil tussen H/L max. 4,77 cent/kWh.
Om 20 € bruto winst te kunnen maken moet je dan al 419 kWh verhandelen. Laat staan dat je winst zomaar netto zou zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 01-03-2024 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
IvoB2 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:24:
[...]

Altijd bereid om iets bij te leren.
Kan je me even uitleggen om bv. volgens de prijscurve van vandaag op welke tijdstippen en hoe je 2000 cent hebt verdiend?
[Afbeelding]
Mijn opmerking was wat algemener dan de Victron situatie. Zie: https://www.zonneplan.nl/thuisbatterij/nexus-demo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dat is handelen op onbalans en niet op basis van dynamische tarieven.
Victron DESS gaat uit van dynamische tarieven.
Zelf Harold Halewijn geeft aan dat men, toch om winst te maken, met DESS te laat in de markt komt.
Kan altijd in de toekomst nog wijzigen maar onder de huidige omstandigheden verdien je daar niets aan. Integendeel je verliest er geld aan.
Zonneplan maakt ook maar reclame voor hun product en haalt, dat doet reclame nu eenmaal, er dan de meest positieve case uit. Dat is iets totaal anders dan dat je er iedere dag netto 20€ extra mee gaat verdienen.

Off topic, wanneer ik "grof geld" wil verdienen aan mijn energie steek ik het gewoon in de accu van de BEV. :+ Moet je ook niet extra investeren in een thuisaccu en allerlei hard- en software. :)

[ Voor 37% gewijzigd door IvoB2 op 01-03-2024 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
IvoB2 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:32:
Dat is handelen op onbalans en niet op basis van dynamische tarieven.
Victron DESS gaat uit van dynamische tarieven.
Zelf Harold Halewijn geeft aan dat men, toch om winst te maken, met DESS te laat in de markt komt.
Kan altijd in de toekomst nog wijzigen maar onder de huidige omstandigheden verdien je daar niets aan. Integendeel je verliest er geld aan.
Zonneplan maakt ook maar reclame voor hun product en haalt, dat doet reclame nu eenmaal, er dan de meest positieve case uit. Dat is iets totaal anders dan dat je er iedere dag netto 20€ extra mee gaat verdienen.
Dat klopt. Maar de laatste dagen maken ze leuke rendementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ja, Zonneplan waarschijnlijk wel. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
IvoB2 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:36:
Ja, Zonneplan waarschijnlijk wel. :+
Euro 39 voor de gebruiker in 3 dagen ben ik tevreden mee. En als hun dan ook 15 pakken, dat is nou eenmaal zo.

[ Voor 11% gewijzigd door John245 op 01-03-2024 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Dat is dan goed voor jou.
Maar 39€ bruto vergoeding op drie dagen is niet hetzelfde als het netto rendement over een heel jaar.

Je moet ook geen zaken door elkaar halen.
Victron is een bedrijf gespecialiseerd in hardware en software voor energie en dit in de eerste plaats voor off grid toepassingen. Na aankoop van de hardware geven ze ook nog eens gratis software updates waar je steeds meer mee kan.
Dus eerder het tegengestelde van handelen op de onbalansmarkt wat heel specifiek een on grid gebeurtenis is.

Energieleveranciers (toch in België) worden of kunnen ook door de netbeheerder aangeduid worden als balansverantwoordelijke. En wanneer ze dat (dag na dag) verkeerd inschatten wordt hen daar een kost voor aangerekend. Het is dus in het voordeel van energieleveranciers/balansverantwoordelijken om de investeringen af te schuiven op hun klanten om de eigen onkosten te beperken.
Dus vergeet het maar dat de eindklant de "grote winnaar" in dit verhaal is.
Dat de marketing dit zo wil doen uitschijnen is iets anders. Maar dat is dan ook de primaire business case van marketing.

[ Voor 94% gewijzigd door IvoB2 op 01-03-2024 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeJe
John245 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:06:
[...]

Je kan zomaaar Euro 20 per dag verdienen met het handelen in stroom. Jammergenoeg doet Vctron geen uitlatingen of ze hiermee bezig zijn.
Je bedoeld dus eigenlijk te zeggen dat je "zomaar" mogelijk €20,- kunt verdienen áls Victron aan zou bieden dat jij en ik mee zouden kunnen doen aan het handelen op de onbalansmarkt.

Maar met de day-ahead prijzen zijn dié dagen voorlopig op 1 hand te tellen (voor de meeste mensen).

Misschien iéts genuanceerder reageren op dit soort zaken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-10 17:58
Weet je wat het ook is met die prijzen van Zonneplan.. Ik volg dat nu vanaf het begin en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ze dat anders doen dan ze suggereren. Als ze op de onbalansmarkt werken kunnen ze niet aantonen hoeveel ze hebben geleverd of opgenomen door alle hierboven al genoemde argumenten. Wat ze natuurlijk wel kunnen doen is hun eigen onbalans (die elke energieleverancier véél geld kost) goedmaken door al die Nexusdingen dat samen te laten oplossen. Er wordt dan helemaal niet gehandeld op de onbalansmarkt maar ze voorkomen daarmee hoge boetes voor door hun klanten veroorzaakte onbalans. Dat kan natuurlijk ook lucratief zijn en dat geeft ook niks maar dat is wel wat anders.

Zie ook de vage antwoorden van het kikibotje en de afwezigheid van prijzen voor onbalans e.d..

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
DrDeJe schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:41:
[...]

Je bedoeld dus eigenlijk te zeggen dat je "zomaar" mogelijk €20,- kunt verdienen áls Victron aan zou bieden dat jij en ik mee zouden kunnen doen aan het handelen op de onbalansmarkt.

Maar met de day-ahead prijzen zijn dié dagen voorlopig op 1 hand te tellen (voor de meeste mensen).

Misschien iéts genuanceerder reageren op dit soort zaken. :P
Ik was het linkje vergeten :) En jij was ook niet specifiek. Ging alleen over handelen in stroom :)

[ Voor 6% gewijzigd door John245 op 01-03-2024 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:05
Ik ga stoppen met DESS.

Dus wat nu...
Ik ben ook gestopt met DESS en zit nu al weer drie weken bij GbbOptimizer. Het is gratis en ben er wel tevreden over. Ik dacht van, ik probeer het gewoon een paar weken en zie wel hoe het bevalt.
Vragen worden snel beantwoord.

En als Victron DESS officieel gelanceerd wordt, kan ik die nog eens uitproberen.

Deze optimizer werkt heel behoorlijk en je kan er zelf ook nog wat invloed op uitoefenen als je dat wilt.
Je krijgt er in ieder geval mooie plaatjes bij, wat meer inzicht geeft in het gedrag.
De UI is wel even schrikken, want erg technisch. Maar eenmaal gewend is het te doen.

Hieronder zie je de “battery forecast” met een stukje verleden (links van ‘now’) en toekomst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BAoBx6zxP7fyy8obTgs6cuzHNqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PFJ1mZTmtHBKtC8HCJXeAzXN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Pim57 op 01-03-2024 17:07 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
Op deze manier zou ik de formules wel goed hebben staan?

Ik wek ongeveer 9000kwh op, dit verbruik ik normaal gesproken ook +/-.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rjZ7yb-irtNV-MR4jA51obxCOT8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/obfXkrCKsAddWgVbGmHyf9E4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door vanWalsum op 01-03-2024 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
Ik ga stoppen met DESS.

Ik ook.

Dus wat nu...

Maar wat nou als je in DESS "disable discharge battery to grid" aan vinkt. Dan voorkom je dat DESS energie gaat verkopen lijkt me. Vervolgens zou hij toch met het algoritme wel moeten inkopen op de meest gunstige momenten, en de accu volledig moeten laden als er zonnestroom beschikbaar is? Of zou hij er dan ondanks een zonne overschot alsnog voor kiezen om op een laag tempo op te laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
vanWalsum schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 18:45:
[...]

Maar wat nou als je in DESS "disable discharge battery to grid" uit zet. Dan voorkom je dat DESS energie gaat verkopen lijkt me. Vervolgens zou hij toch met het algoritme wel moeten inkopen op de meest gunstige momenten, en de accu volledig moeten laden als er zonnestroom beschikbaar is? Of zou hij er dan ondanks een zonne overschot alsnog voor kiezen om op een laag tempo op te laden.
Dan werkt het zoals jij beschrijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
vanWalsum schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 18:45:

Maar wat nou als je in DESS "disable discharge battery to grid" aan vinkt. Dan voorkom je dat DESS energie gaat verkopen lijkt me. Vervolgens zou hij toch met het algoritme wel moeten inkopen op de meest gunstige momenten, en de accu volledig moeten laden als er zonnestroom beschikbaar is? Of zou hij er dan ondanks een zonne overschot alsnog voor kiezen om op een laag tempo op te laden.
Mijn waarneming is dat de batterijen niet of nauwelijks worden opgeladen.
Bijna alle zonne-energie gaat direct naar het grid.
In de avond is er geen lading voor eigen gebruik. Dan wordt dus ook het grid gebruikt.
Kortom, ik merk geen nut (meer) van het batterij systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Nu online
MJ de Bruijn schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 19:52:
[...]

Mijn waarneming is dat de batterijen niet of nauwelijks worden opgeladen.
Bijna alle zonne-energie gaat direct naar het grid.
In de avond is er geen lading voor eigen gebruik. Dan wordt dus ook het grid gebruikt.
Kortom, ik merk geen nut (meer) van het batterij systeem.
Hier prima tevreden met DESS. Als ik onderstaand schema bekijk en nareken is dat inderdaad financieel het meest gunstig onder ingegeven parameters: inkoop en verkoop prijs gelijk en 1ct/kWh als batterij kosten op basis van de huidige kosten om de cellen bij NKON te bestellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ouzIAZxWhbz75XnWDK60YDcpcO8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CjQpeJbzKbGMshivyUAeNIZL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
IvoB2 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:41:
Dat is dan goed voor jou.
Maar 39€ bruto vergoeding op drie dagen is niet hetzelfde als het netto rendement over een heel jaar.
16 Euro er bij dus Euro 54 in vier (4) dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:32

HermanGast

Exige GT3

De resultaten van mijn laatste experiment, het verdelen van de (overbemeten) PV productie tussen accu’s en grid door met MQTT te volgen wat de AC en de DC (N/system-id/grid/40/Ac/Power en N/system-id/system/0/Ac/Consumption/L1(L2 en L3)/Power) stromen zijn en die te balanceren door het beïnvloeden van de maximale laadstroom van de multiplussen (vebus/275/Dc/0/MaxChargeCurrent). Dus als ik veel teruglever aan het net en weinig de accu’s aan het laden ben verhoog ik het maximale amperage laadstroom. En andersom, als er weinig naar het net gaat en veel naar de accu’s, verlaag ik de maximale laadstroom. ESS (nul op de meter) doet de rest. Wat ik merk is dat de Victrons vrij traag reageren en ik in eerste instantie overcompenseerde en daardoor een soort aan/uit gedrag kreeg. Door wat trager aan te sturen schommelt het nu nog maar een beetje.
Ik gebruik alleen een M5stack en geen HA of andere hardware. Relatief eenvoudige code. Lokaal op het netwerk geen passwords nodig (behalve voor WiFi natuurlijk).

(3xMPII-3000, 26,2kWh Pylontech, PV>15kW)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r1kNIIIi4U-3w7_ilNNypU02kTc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kGvssLwogM1gDyBDg9UQg6iL.png?f=fotoalbum_large
en Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ud5kbhdwpaKRE2lgp9VxGr0YUR0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YITXo0UCYVDKdq09dNoxukL2.png?f=fotoalbum_large
En het werkt nu prima, sturen tussen terugleveren en opslaan met een algoritme.
Even zien wat de meest zonnige dagen gaan doen, maar het doel om het laden wat te verdelen over de dag en daarmee de smeltzekeringen te sparen en ook de PV maximaal te blijven uitnutten lijkt wel gelukt.

[ Voor 15% gewijzigd door HermanGast op 02-03-2024 10:18 ]

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
In principe snap ik prima waarom sommige mensen stoppen met DESS. Ik test het nu een paar dagen uit, maar in theorie zou ik nu toch wel m'n accu's volledig willen laden op zo'n dag als vandaag. Echter zal het meeste rendement wel komen uit de terugleververgoeding van het dynamische contract.

Als we richting het voorjaar gaan verwacht ik overigens wel dat de prijzen overdag weer enorm laag worden tussen 12.00 en 4. Dus wat hij nu doet, in de ochtend terugleveren en in de middag de accu laden, staat met dan wel weer aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FFgatOF4H2kp8_brdZjvlMVTP6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ReeAZk4ndL7JVCr2A7zPXCsk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
vanWalsum schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:29:
In principe snap ik prima waarom sommige mensen stoppen met DESS. Ik test het nu een paar dagen uit, maar in theorie zou ik nu toch wel m'n accu's volledig willen laden op zo'n dag als vandaag. Echter zal het meeste rendement wel komen uit de terugleververgoeding van het dynamische contract.
Dat hangt gewoon van de situatie af.
Mijn accu (15,4 kWh) is inmiddels al tot 100% geladen.
Teruglevering aan het net via een dynamisch contract levert bruto nu een 5,3 cent/kWh op (wie kosten kan salderen krijgt waarschijnlijk een hogere vergoeding maar dat is eigenlijk een scheefgetrokken situatie die alleen opgaat voor Nederland) terwijl ik met een vast contract 24/7 netto 7,5 cent/kWh zou krijgen.
Uiteraard doe ik dat laatste ook niet gezien ik bovenop de productievergoeding van 33 cent/kWh ook nog eens 32,8 cent/kWh netto vergoeding krijg wanneer ik het in de accu van de BEV stop. :)
Als we richting het voorjaar gaan verwacht ik overigens wel dat de prijzen overdag weer enorm laag worden tussen 12.00 en 4. Dus wat hij nu doet, in de ochtend terugleveren en in de middag de accu laden, staat met dan wel weer aan.
Zelfs vandaag staan ze in Nederland tussen 12:00 en 16:00 bruto maar tussen de 5 en 7,3 cent/kWh (en in Vlaanderen bruto tussen de 5,7 en 7,3 cent/kWh wat netto, rekening houdende met de fee van de energieleverancier, nog lager is).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ace132
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 28-10 16:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OVo3hfia6Dh98Kkbf0_-PWeaLT4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l9PvzGeUQQjG8282jTOWxz0u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-JEWiZTafWTD6shcmj2QeDmrVgY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YO3KjemxYST1q3LxMS0hAb3a.jpg?f=fotoalbum_large

Update:
Ondertussen heb ik mijn installatie ook opgestart.
Ik ben nog aan het wachten op 2 cases. Tot die tijd neem ik enkel 1 batterij in dienst. Ik doe voorlopig enkel eigen zonne-energie. Maar alles draait prima. Erg tevreden tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeJe
Ziet er keurig uit @Ace132 Blijft mooi spul hè?
Wat is voor jou de keuze geweest om met (zeg maar) losse cellen te werken? Ipv bijvoorbeeld met een Pylontech accu? (Gewoon uit nieuwsgierigheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ace132
DrDeJe schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 20:12:
Ziet er keurig uit @Ace132 Blijft mooi spul hè?
Wat is voor jou de keuze geweest om met (zeg maar) losse cellen te werken? Ipv bijvoorbeeld met een Pylontech accu? (Gewoon uit nieuwsgierigheid).
Ik ben een beetje in de ban geraakt van Harold Halewijn en Andy van the-off-grid-garage. Ik heb hun dan ook gevolgd. Ook is de prijs volgens mij beter. (Was) €1760 voor de cellen + €200 voor de BMS en €370 voor de case. Is €2330 voor 15 kWh. Als je nog accu’s moet kopen denk ik dat je nog even moet wachten. Er gaan grote kortingen aankomen. Ik zag de 280K eve cellen vandaag al voor $66 in China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Ace132 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 20:43:
[...]

Ik ben een beetje in de ban geraakt van Harold Halewijn en Andy van the-off-grid-garage. Ik heb hun dan ook gevolgd. Ook is de prijs volgens mij beter. (Was) €1760 voor de cellen + €200 voor de BMS en €370 voor de case. Is €2330 voor 15 kWh. Als je nog accu’s moet kopen denk ik dat je nog even moet wachten. Er gaan grote kortingen aankomen. Ik zag de 280K eve cellen vandaag al voor $66 in China.
Verwacht je die korting ook voor de Pylontech?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ace132
John245 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 21:19:
[...]

Verwacht je die korting ook voor de Pylontech?
Zeker. Gisteren was op het nieuws dat BYD en CATL veel meer cellen geproduceerd hadden dan er vraag was. De prijs was €110/kwh (ongeveer per cel) en hij zou binnen enkele weken /maanden zakken naar €50. Minder dan half zo duur. Iedereen gaat moeten volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ace132
Ik zal even het artikel kopiëren uit het HLN (grootste krant van België)
Waarom de batterij voor elektrische auto’s plots zoveel goedkoper wordt. En dat niet noodzakelijk goed nieuws is

Voor wie eraan denkt om dit jaar een elektrische wagen te kopen, is er hoopvol nieuws. De belangrijkste producenten van batterijen zijn verwikkeld in een prijsoorlog en bekampen elkaar met spectaculaire kortingen. Waarom doen ze dat? En wordt u straks beter van hun strijd? “Zeker voor een bepaald type van elektrische wagens kan de prijs omlaag gaan.” Al is dat tóch niet alleen maar goed nieuws.

Het zijn solden bij de producenten van batterijen. De twee grootste spelers ter wereld hebben aangegeven dat ze hun klanten – waaronder heel wat autofabrikanten – het komende jaar fikse kortingen zullen geven. Zowel bij CATL als bij BYD zou er sprake zijn van dalingen tot 50 procent ten opzichte van de prijs in 2023.

Het gaat voornamelijk om de prijs van zogenaamde LFP-batterijen. Die bestaan uit lithium, ijzer en fosfaat. Marktleider CATL leverde die batterijen vorig jaar af aan 110 euro per kilowattuur (kWh) opslagvermogen, maar zou dat binnenkort kunnen doen aan nog slechts 50 euro per kWh. Of zelfs lager. Voor de fabrikant van een modale elektrische wagen met een batterij van 60 kWh opslagvermogen levert dat al snel een besparing van 3.000 euro op. Ook BYD en de andere producenten van batterijen zeggen de kosten fors te zullen drukken.

[ Voor 15% gewijzigd door Ace132 op 02-03-2024 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Ace132 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 21:28:
[...]

Zeker. Gisteren was op het nieuws dat BYD en CATL veel meer cellen geproduceerd hadden dan er vraag was. De prijs was €110/kwh (ongeveer per cel) en hij zou binnen enkele weken /maanden zakken naar €50. Minder dan half zo duur. Iedereen gaat moeten volgen.
Dat zou mooi nieuws zijn. WIl nog wel 8 stuks US 5000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ace132
John245 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 21:49:
[...]

Dat zou mooi nieuws zijn. WIl nog wel 8 stuks US 5000.
Amai, zeker de moeite om even te wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeJe
Ik zit nu ook met 2x Pylontech us5000. Dus dan wil ik daar ook graag bij blijven. Maar 2 of 4 erbij in de toekomst is wel de planning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LecramR
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-05 11:32
vanWalsum schreef op zondag 25 februari 2024 @ 21:22:
Wat zet ik eigenlijk neer bij ingangsstroomlimiet/grid current limit.

Zet ik hier de waarde neer waarmee in de Multiplus heb afgekeerd (20a) of de waarde van mijn hoofdzekering (40a).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Daar vul je de waarde in van de zekering die aan de AC IN kant zit. Als dat een 20A automaat is, dan 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
Heronimo schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 18:11:
[...]

De kosten van slijtage van je cellen stop je in de battery cycles en batterij aanschaf kosten. Voor een enkele Pylontech zou je bijvoorbeeld 1350 euro en 6000 cycles invoeren. Dit zorgt er voor dat hij een minimale marge van 4,5ct (1350/(6000*5)) aanhoud per kWh vanwege de slijtage en uiteindelijk vervangingskosten van de accu.

Het uitzetten van verkoop lijkt me niet slim, dan gaat hij waarschijnlijk alsnog verkopen zodra de accu vol zit op dagen dat je meer productie hebt dan verbruik.

Hij staat hier met zelfbouw op 1ct/kWh en doet maar ongeveer 1 cycle per dag. Verwacht dat hij met de kosten van je Pylontech dat hij nog amper gaat handelen en vooral net netto tekort of overschot handig gaat timen qua inkoop of verkoop.
De vervangingskosten zullen veel lager zijn. Tegen de tijd dat de accu end of like is zijn de accu's ws al veel goedkoper. Ik zet. Het heeft dus geen zin om de waarde van je huidige accu in te voeren. De waarde zet ik dus op 1c, dan leveren ze het meest op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
De afschrijvingskost van een accu is uiteraard de werkelijke kost die je ervoor betaald hebt en de verwachte afschrijvingstijd/cycli.
En niet de vervangkosten want dat is de volgende afschrijving.
De accukost kunstmatig laag houden levert je ook niets extra op. Het is alleen een vorm van zelfbedrog/"reken je rijk" methode.

In ESS is de grid current limit overigens de waarde van de hoofdzekering (in deze dus 40A).

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 03-03-2024 08:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Nu online
IvoB2 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 08:47:
De afschrijvingskost van een accu is uiteraard de werkelijke kost die je ervoor betaald hebt en de verwachte afschrijvingstijd/cycli.
De accukost kunstmatig laag houden levert je ook niets extra op. Het is alleen een vorm van zelfbedrog/"reken je rijk" methode.

In ESS is de grid current limit overigens de waarde van de hoofdzekering (in deze dus 40A).
Volgens mij is dit precies de 'sunk cost fallacy': Wikipedia: Sunk cost . De vervangingskosten zouden bepalend moeten zijn voor het gebruik, niet de reeds gedane investeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
En waar schrijf je de echte (en niet de verwachte toekomstige zoals hier) kosten dan af want dat zijn uiteraard de kosten die doorwegen in je echte elektriciteitskost (net zoals de omzettingsverliezen en eventuele "gemiste" TLV dat ook zijn).
Je kan deze kosten uiteraard allemaal gewoon negeren maar dan maak je jezelf gewoon iets wijs.

Niet te verwonderen dat sommigen dynamisch handelen zo voordelig voorstellen. Wanneer je de eigen investering buiten beschouwing laat (of er een laag virtueel cijfer op plakt) maak je uiteraard altijd "winst".

Gedane kosten en verliezen reken je uiteraard in hun totaliteit mee en worden gespreid over de tijd (bij een accusysteem - rekening houdende met input en output en gehaalde cycli - conservatief over 10 jaar en wie heel positief is ingesteld kan dat over 15 jaar doen) en over het aantal effectieve kWh dat je eruit kan halen. Dat is je werkelijke kost per kWh.

Maar soit, staat buiten het onderwerp van dit topic en moet iedereen dan maar voor zichzelf uitmaken.
Maar het mag wel eens aangehaald worden om kandidaat instappers niet verkeerd geïnformeerd op het verkeerde been te zetten.

[ Voor 60% gewijzigd door IvoB2 op 03-03-2024 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:20
..
Misschien heb je theoretisch wel gelijk, maar ik heb een iets andere kijk op de zaak.

De accu heb je al gekocht, dat kapitaal is vernietigd. Of je de accu nou wel of niet gebruikt verandert daar niets aan. Sterker nog, niet gebruiken zal ook tot resultaat hebben dat de capaciteit achteruit gaat, niet door het aantal cycles, maar gewoon door veroudering. En dan heb je de investering sowieso voor niets gedaan.

Met 200 cycles per jaar ga je eerder aanlopen tegen die veroudering dan issues door het cyclen. En leuk dat je je äccukosten"kan opgeven, maar de kosten voor de MP2, of de enorme afschrijving omdat dat ding ineens de helft kost van wat ik er voor heb betaald? Dat laat je ook nergens.

In mijn optiek hoef je dus "slechts"rekening te houden met de (in)efficiency van het laden/ontladen. Daar wil je dan een (kleine) marge op maken zodat je er iig niet slechter van gaat worden.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
DrDeJe schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:06:
[...]

OK.
Ik ben er vanavond nog eens ingedoken en heb wat heen en weer geklikt mét en zonder alle kosten etc.
Na een proefberekening te hebben ingevoerd bij Tibber tonen zij een opbouw als volgt:

Rekenvoorbeeld:
Beursprijs 0ct
Energiebelasting 10,88 ct
Inkoopvergoeding 1,8 ct
BTW 21%
(0 + 10,88 + 1,8) * 21% = afgerond 15,34 ct
Hallo, ik ben de data van Tibber middels de Tibber API in mijn programmatje aan het schrijven.
Ik kan nergens in de Tibber API de Inkoopvergoeding vinden, weet jij meer?

Hier is de Tibber reference voor de API:
https://developer.tibber.com/docs/reference

add: Ik kan wel de totaalprijs/121*100 - spotprice = inkoopvergoeding doen, maar wel omslachtig.

[ Voor 6% gewijzigd door Willie Wortel op 03-03-2024 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
V_ger schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:43:
[...]
Misschien heb je theoretisch wel gelijk, maar ik heb een iets andere kijk op de zaak.
Volgens de economische wetmatigheden geldt dat gelijk ook hoor.
Er is uiteraard niets mis mee met je zelf rijk te rekenen en alles uitsluitend door een eigen roze bril te bekijken. Het is tenslotte ieders individuele rekening.
De accu heb je al gekocht, dat kapitaal is vernietigd. Of je de accu nou wel of niet gebruikt verandert daar niets aan. Sterker nog, niet gebruiken zal ook tot resultaat hebben dat de capaciteit achteruit gaat, niet door het aantal cycles, maar gewoon door veroudering. En dan heb je de investering sowieso voor niets gedaan.
Tja, waarom zou je een investering doen zonder de intentie ze optimaal te gebruiken?
Dat is inderdaad nog grotere economische waanzin.
Dat is zoals een bedrijf zijn investeringen en kosten niet zou doorrekenen aan de klant en niet zou opnemen in de balans want "de investeringen zijn toch al gedaan en wanneer we er niets mee doen brengt het ook niets op want het kapitaal is toch al vernietigd". Zo'n bedrijf zal de eerste jaren waarschijnlijk op papier mega "rendabel" zijn om dan even vlug terug van de markt te verdwijnen omdat ze de boel (en zichzelf) gewoon belazeren.
Met 200 cycles per jaar ga je eerder aanlopen tegen die veroudering dan issues door het cyclen. En leuk dat je je äccukosten"kan opgeven, maar de kosten voor de MP2, of de enorme afschrijving omdat dat ding ineens de helft kost van wat ik er voor heb betaald? Dat laat je ook nergens.
Wie het economisch wil benaderen moet inderdaad alle kosten mee in rekening brengen.
En dan kom je bij normaal huishoudelijk verbruik idd al vlug tot de vaststelling dat een uishoudelijk batterijsysteem totaal niet rendabel is. Zeker niet bij de huidige lage elektriciteitsprijzen.
Bekijk je het als "mijn hobby mag wat kosten" is dat idd een totaal ander uitgangspunt. Maar dan moet je ook geen "1 cent" kosten gaan invoeren om een "virtuele" rendabiliteitsberekening voor te stellen want die is er niet.
In mijn optiek hoef je dus "slechts"rekening te houden met de (in)efficiency van het laden/ontladen. Daar wil je dan een (kleine) marge op maken zodat je er iig niet slechter van gaat worden.
Wanneer je niet alle kosten in rekening wil brengen is daar niets mis mee.
Maar dan moet je ook niet om de pot draaien door er virtuele kosten aan vast te hangen zodat het geheel beter in eigen kraam past en men "doet alsof" de kosten mee worden opgenomen in de rekentabel.

Iedereen mag uiteraard zijn eigen speelgoed voor zichzelf zo rendabel mogelijk proberen voor te stellen (de zingeving daarvan ontgaat me wel, maar hey wie ben ik).

Waar het fout gaat is wanneer je publiek minder geïnformeerde kandidaat instappers daarbij dan op het verkeerde been kan zetten.
Dan kan je beter open kaart spelen en schrijven: hey het is gewoon een bezigheid/hobby en die kosten doorgaans geld ipv geld op te brengen. :)

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 03-03-2024 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Nu online
IvoB2 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 09:27:
En waar schrijf je de echte (en niet de verwachte toekomstige zoals hier) kosten dan af want dat zijn uiteraard de kosten die doorwegen in je echte elektriciteitskost (net zoals de omzettingsverliezen en eventuele "gemiste" TLV dat ook zijn).
Je kan deze kosten uiteraard allemaal gewoon negeren maar dan maak je jezelf gewoon iets wijs.

Niet te verwonderen dat sommigen dynamisch handelen zo voordelig voorstellen. Wanneer je de eigen investering buiten beschouwing laat (of er een laag virtueel cijfer op plakt) maak je uiteraard altijd "winst".

Gedane kosten en verliezen reken je uiteraard in hun totaliteit mee en worden gespreid over de tijd (bij een accusysteem - rekening houdende met input en output en gehaalde cycli - conservatief over 10 jaar en wie heel positief is ingesteld kan dat over 15 jaar doen) en over het aantal effectieve kWh dat je eruit kan halen. Dat is je werkelijke kost per kWh.

Maar soit, staat buiten het onderwerp van dit topic en moet iedereen dan maar voor zichzelf uitmaken.
Maar het mag wel eens aangehaald worden om kandidaat instappers niet verkeerd geïnformeerd op het verkeerde been te zetten.
In de businesscase voor aanvang houd je rekening met zowel de investeringskosten als de verwachte inkomsten. En volgens mij is er op dit moment alleen een redelijke case te maken voor zelfbouw accu's als je ze binnen zeg 10 jaar terug willen verdienen met handelen met een dynamisch energiecontract. Met zelfbouw zit je rond de 120-130 EUR/kWh voor een accupakket terwijl je bij een Pylontech (of andere kant en klaar pakketten) het al gauw over 250-300EUR/kWh hebt.

Als je echter het systeem al aangeschaft hebt wil je simpelweg er zoveel mogelijk geld uit persen als terug verdienen je doel is. En dan zijn de vervangingskosten je referentie of je wel of niet cycli wilt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wanneer je gewoon iets terugverdiend is het nog niet rendabel.
Dan zit je nog maar bij beginpunt (toch als je kosten zoals inflatie en gemist rendement door eenvoudig je investering te beleggen negeert en onderweg niets moet vervangen). Na de terugverdientijd begint het eventuele rendement op je investering pas.

Wanneer je de investering gewoon terugverdiend had je evengoed* niets kunnen doen en de investering elders wel laten renderen.

* Of je standpunt zou niet het behalen van enig rendement moeten zijn, ook goed maar dat is een totaal ander vertrekpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR

Het heeft geen zin om met de gemaakte investering rekening te houden. Dat geld heb je al uitgegeven. Dat bespaar je niet meer door rekening te houden met de kosten per kwh. Over 10 jaar koop je voor een fractie van dat bedrag een grotere accu. Leuk idee dat je dan hebt zitten te besparen door minder te handelen, maar daarmee pak je jezelf in je portemonnee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LecramR
Als je overigens een Victronsysteem hebt gekocht om er rijk mee te worden kom je bedrogen uit. Ik heb het zelf gedaan als garantie dat je altijd het beste zit qua stroomprijs, wat er ook in de markt of bij de overheid gebeurt. Je koopt zoiets ook niet voor 1 of 2 jaar, maar voor 15-20 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Geen idee waar je het vandaan haalt dat ik zou stellen dat je minder moet gaan handelen.
Dat was het punt niet.
Ik stel net dat wanneer je toch een "kost" wil toevoegen aan je batterij als verdienmodel dat je dan beter de werkelijke kost invoert en niet iets dat beter in je kraam past om het voordeliger voor te stellen dan het is.
Wanneer je daar geen rekening mee wil houden moet je dan ook geen "1 cent" gaan meerekenen.
Met meer of minder gaan handelen heeft het niets te maken.
Het ligt nogal voor de hand dat eenmaal je het systeem hebt je het zo optimaal mogelijk wil gebruiken.

Uit voorgaande zal toch ook wel al duidelijk blijken dat ik niet tot diegenen behoor die een Victron systeem heeft geïmplementeerd met als reden er iets aan te verdienen. Laat staan er rijk mee te worden.
Het kost gewoon geld en wanneer je alle kosten in aanmerking neemt krijg ik dat gewoon nooit terugverdiend, laat staan er veel winst mee te maken, binnen de normale gebruiksduur (ik hou rekening met 15 jaar, alles meer is mooi meegenomen).

Wie de investeringskosten van een systeem gewoon moedwillig negeert en alleen kijkt naar het verschil in kWh prijs en daardoor denkt op termijn goedkoper af te zijn die zit pas in zijn eigen zakken. Dat men dat bewust niet wil zien is iets anders.

Garantie dat je het beste zit inzake stroomprijs met een Victron systeem geloof ik, toch niet met mijn huidig energiecontract, dan weer niet in. Ja, wanneer je met alle kosten van de accu, omvormers, aanpassingen gewoon geen rekening houdt wel maar dan maak je gewoon jezelf iets wijs.
De maandelijkse vaste netprijs staat hier momenteel op een 11,7 cent energiecomponent en een 19,5 cent all in en een netto terugleververgoeding (24/7) van 7,5 cent/kWh. Dan haal je op basis van dynamische tarieven (rekening houdende met omzettingsverliezen en fee voor leverancier) nauwelijks nog winsten uit het verschil, laat staan dat je er rijk van gaat worden.

Wie moedwillig de investeringskosten in een systeem volledig negeert en alleen kijkt naar het verschil in kWh prijs om zijn "winst" te berekenen en dan denkt zo op termijn de nodige winsten te behalen zit pas in eigen zak. Dat je dat bewust niet wil weten is uiteraard iets totaal anders dan "winsten" maken op kWh prijs.

Dat je zo onafhankelijk mogelijk van de markt en het beleid wil zijn vind ik overigens al een goede reden.
Maar het is niet verkeerd om te beseffen dat die wens wel met een kostprijs komt en de kans klein is dat je die wens ooit gaat terugverdienen laat staan er per kWh winst op gaat maken. Dan zijn nl. doorgaans twee totaal gescheiden standpunten.

[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 03-03-2024 19:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HermanGast
  • Laatst online: 16:32

HermanGast

Exige GT3

Zonder kritiek te willen leveren, en ik vind het allemaal prima en leuk om te lezen, maar hoort een deel van deze discussie niet in het topic “Een thuisaccu al interessant voor mij”? Ik ben het “Victron aansturen” als onderwerp een beetje kwijt, maar in het grote geheel past het ook op zich wel. Kortom, benieuwd of jullie vinden dat we wat afdwalen….

[ Voor 12% gewijzigd door HermanGast op 03-03-2024 19:11 ]

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
John245 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 07:36:
[...]

16 Euro er bij dus Euro 54 in vier (4) dagen.
Mooi.
Maar kan je even uitleggen hoe je dat met een Victron systeem voor elkaar krijgt?
Want volgens mij kan dat gewoon niet want beide systemen hebben een totaal ander doel.

Victron dient om een THUISbatterij aan te sturen via ESS en/of DESS en o.a. in en rond je eigen woning (of boot maar dat is weer een andere user case) je verbruik te optimaliseren, ZC en ZV te verhogen, te werken met dynamische tarieven, (deeltijds) off grid te kunnen gaan, on grid aan peak shaving te kunnen doen, in een noodstroomfunctie te kunnen voorzien, ....

Wat jij beschrijft is het "Zonneplan" Nexus systeem en dat is alles behalve het aansturen van een thuisbatterij.
Dat is een systeem dat uitsluitend werkt op de onbalansmarkt en dan nog op het TenneT netwerk. Het doet niets wat een thuisbatterij (zoals het Victron systeem) zou moeten doen. Het enige wat het doet is in je eigen huis staan. :)
Het doet niets aan thuisconsumptie noch aan peakshaving en noodstroom is ook al niet mogelijk.

Je bent dus appelen met peren aan het vergelijken en laat dit topic nu net over appelen gaan en niet over de peren van Zonneplan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
Ik snap er toch weer geen jota van wat DESS vandaag heeft proberen te doen. Ik had de batterij goed vol kunnen hebben, nu is hij morgen ochtend weer leeg waardoor ik tussen 6 en 9 van het dure tarief gebruik moet gaan maken. Tevens had ik "disable discharging battery to grid" aangevinkt staan, maar om 12u begon hij toch terug te leveren.

Op dit moment is de stroom ook duur, en toch kiest hij er voor om van het grid gebruik te maken.

Ik twijfel er toch aan om me node red aan te gaan leren en voor het voorjaar en zomer een flow te maken die zorgt dat ik terug lever tot een uur of 12 en vervolgens tot 5 de accu ga laden op de zon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JjqqRfFLPKXYxDbcm0R8Z7ilUMY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FSVm2fLJhzq79cD6aYEtCUht.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ygtIi_bclEYI5cy_y4W9Pt2XPUw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Uknfn5Dbyqql7lILw51ppRUp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uhF4uCygqCaA2QSn2AFJzk-xb7k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wfCKDC1W5MnXNVDCRaXgYU06.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door vanWalsum op 03-03-2024 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
IvoB2 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 19:36:
[...]

Mooi.
Maar kan je even uitleggen hoe je dat met een Victron systeem voor elkaar krijgt?
Want volgens mij kan dat gewoon niet want beide systemen hebben een totaal ander doel.

Victron dient om een THUISbatterij aan te sturen via ESS en/of DESS en o.a. in en rond je eigen woning (of boot maar dat is weer een andere user case) je verbruik te optimaliseren, ZC en ZV te verhogen, te werken met dynamische tarieven, (deeltijds) off grid te kunnen gaan, on grid aan peak shaving te kunnen doen, in een noodstroomfunctie te kunnen voorzien, ....

Wat jij beschrijft is het "Zonneplan" Nexus systeem en dat is alles behalve het aansturen van een thuisbatterij.
Dat is een systeem dat uitsluitend werkt op de onbalansmarkt en dan nog op het TenneT netwerk. Het doet niets wat een thuisbatterij (zoals het Victron systeem) zou moeten doen. Het enige wat het doet is in je eigen huis staan. :)
Het doet niets aan thuisconsumptie noch aan peakshaving en noodstroom is ook al niet mogelijk.

Je bent dus appelen met peren aan het vergelijken en laat dit topic nu net over appelen gaan en niet over de peren van Zonneplan. :)
Er is wel een relatie met Victron,. Ik heb Dirk Jan gevraagd of Victron ook plannen heeft. Dan zou bijvoorbeeld de helft van het systeem voor de onbalans markt gebruikt kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
vanWalsum schreef op zondag 3 maart 2024 @ 19:38:
Ik snap er toch weer geen jota van wat DESS vandaag heeft proberen te doen. Ik had de batterij goed vol kunnen hebben, nu is hij morgen ochtend weer leeg waardoor ik tussen 6 en 9 van het dure tarief gebruik moet gaan maken. Tevens had ik "disable discharging battery to grid" aangevinkt staan, maar om 12u begon hij toch terug te leveren.

Op dit moment is de stroom ook duur, en toch kiest hij er voor om van het grid gebruik te maken.

Ik twijfel er toch aan om me node red aan te gaan leren en voor het voorjaar en zomer een flow te maken die zorgt dat ik terug lever tot een uur of 12 en vervolgens tot 5 de accu ga laden op de zon.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Node-RED is niet moeilijk aan te leren. In feite is het een kwestie van de juiste Nodes aan elkaar knopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
Ik ben misschien dom, maar ik wil toch nog een keer verduidelijking over de buy en sell prijzen. Ik verbruik vermoedelijk net wat meer dan ik ga opwekken. Afgelopen jaar 9mw opgewekt, en 10,3mw totaal verbruik gehad. Dit jaar verwacht ik hetzelfde te verbruiken. Puur terugleveren zal het dus niet worden. De anwb saldeert dus de inkoopkosten en energiebelasting voor de zonnestroom die terug wordt geleverd. Moet de formule dan in mijn geval bij sell niet +0,0484 zijn in plaats van -0,0484?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3R-YxaBy3h6zv-pdRHdcPikeUo0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DFHX5irdtFXrVJybuy5zX1Ej.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LecramR
IvoB2 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 18:56:
Geen idee waar je het vandaan haalt dat ik zou stellen dat je minder moet gaan handelen.
Dat was het punt niet.
Ik stel net dat wanneer je toch een "kost" wil toevoegen aan je batterij als verdienmodel dat je dan beter de werkelijke kost invoert en niet iets dat beter in je kraam past om het voordeliger voor te stellen dan het is.
Wanneer je daar geen rekening mee wil houden moet je dan ook geen "1 cent" gaan meerekenen.
Met meer of minder gaan handelen heeft het niets te maken.
Het ligt nogal voor de hand dat eenmaal je het systeem hebt je het zo optimaal mogelijk wil gebruiken.

Uit voorgaande zal toch ook wel al duidelijk blijken dat ik niet tot diegenen behoor die een Victron systeem heeft geïmplementeerd met als reden er iets aan te verdienen. Laat staan er rijk mee te worden.
Het kost gewoon geld en wanneer je alle kosten in aanmerking neemt krijg ik dat gewoon nooit terugverdiend, laat staan er veel winst mee te maken, binnen de normale gebruiksduur (ik hou rekening met 15 jaar, alles meer is mooi meegenomen).

Wie de investeringskosten van een systeem gewoon moedwillig negeert en alleen kijkt naar het verschil in kWh prijs en daardoor denkt op termijn goedkoper af te zijn die zit pas in zijn eigen zakken. Dat men dat bewust niet wil zien is iets anders.

Garantie dat je het beste zit inzake stroomprijs met een Victron systeem geloof ik, toch niet met mijn huidig energiecontract, dan weer niet in. Ja, wanneer je met alle kosten van de accu, omvormers, aanpassingen gewoon geen rekening houdt wel maar dan maak je gewoon jezelf iets wijs.
De maandelijkse vaste netprijs staat hier momenteel op een 11,7 cent energiecomponent en een 19,5 cent all in en een netto terugleververgoeding (24/7) van 7,5 cent/kWh. Dan haal je op basis van dynamische tarieven (rekening houdende met omzettingsverliezen en fee voor leverancier) nauwelijks nog winsten uit het verschil, laat staan dat je er rijk van gaat worden.

Wie moedwillig de investeringskosten in een systeem volledig negeert en alleen kijkt naar het verschil in kWh prijs om zijn "winst" te berekenen en dan denkt zo op termijn de nodige winsten te behalen zit pas in eigen zak. Dat je dat bewust niet wil weten is uiteraard iets totaal anders dan "winsten" maken op kWh prijs.

Dat je zo onafhankelijk mogelijk van de markt en het beleid wil zijn vind ik overigens al een goede reden.
Maar het is niet verkeerd om te beseffen dat die wens wel met een kostprijs komt en de kans klein is dat je die wens ooit gaat terugverdienen laat staan er per kWh winst op gaat maken. Dan zijn nl. doorgaans twee totaal gescheiden standpunten.
Garantie op de laagste prijs is wel degelijk relevant. Nee, niet nu met de relatief lage energieprijzen, maar wel als om wat voor reden de gasprijs weer flink gaat stijgen. Dat is in deze roerige wereld niet ondenkbaar. Ik plaats behoorlijk wat van deze systemen bij klanten, voornamelijk grotere woonhuizen. Die zijn niet geïnteresseerd in terugverdientijden. Die willen hun stroomvoorziening gewoon goed geregeld hebben voor nu en de toekomst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
John245 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 19:47:
[...]
Er is wel een relatie met Victron,. Ik heb Dirk Jan gevraagd of Victron ook plannen heeft. Dan zou bijvoorbeeld de helft van het systeem voor de onbalans markt gebruikt kunnen worden.
En wat is het antwoord want volgens mij is dit negatief. :)
Victron is immers energieleverancier noch netbeheerder.

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 03-03-2024 20:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LecramR
John245 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:39:
[...]

Euro 39 voor de gebruiker in 3 dagen ben ik tevreden mee. En als hun dan ook 15 pakken, dat is nou eenmaal zo.
Kan je nagaan wat Zonneplan ermee verdient. Het enige wat jij doet is Zonneplan spekken en daarvoor moet jij een accu aanschaffen en je huis daarvoor beschikbaar stellen. En daar krijg je nu een vergoedinkje voor. Zonder enige garantie in de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
IvoB2 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 20:16:
[...]

En wat is het antwoord want volgens mij is dit negatief. :)
Victron is immers energieleverancier noch netbeheerder.
Dat het bedrijfsgeheim is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
LecramR schreef op zondag 3 maart 2024 @ 20:15:
[...]

Garantie op de laagste prijs is wel degelijk relevant. Nee, niet nu met de relatief lage energieprijzen, maar wel als om wat voor reden de gasprijs weer flink gaat stijgen. Dat is in deze roerige wereld niet ondenkbaar. Ik plaats behoorlijk wat van deze systemen bij klanten, voornamelijk grotere woonhuizen. Die zijn niet geïntetesseerd in terugverdientijden. Die willen hun stroomvoorziening gewoon goed geregeld hebben voor nu en de toekomst
Mee eens.
Of je wil je stroomvoorziening nu en in de toekomst zo onafhankelijk mogelijk geregeld zien (en dat kost dan wat) of je wil gaan terugverdienen en winst maken.
In het eerste geval reken je dan je investeringskost idd niet mee want je hebt een ander uitgangspunt.
In het tweede geval doe je dat wel of je belazert de boel en in de eerste plaats jezelf.

Van de twee walletjes eten zal meestal niet lukken.

Ik kies ook voor de eerste optie hoor en dan heb ik met de prijs van het grid weinig tot niets te maken want ik ben door de combinatie van PV en eigen opslag bijna volledig zelfvoorzienend en dat beetje dat er op jaarbasis dan nog tekort is dat is te weinig om door met energieprijzen te gaan spelen het verschil te maken (alleen al de vaste abo kost voor dynamisch is hoger dan ik door het prijsverschil tussen H/L op dynamisch zou kunnen compenseren).
Maar ik besef dan wel waarvoor ik de investering deed en dat dit zuiver economisch niet rendabel te krijgen is. Zelfs niet in het jaar dat de kWh prijs tegen de 40 cent/kWh aanzat (wat tijdens de laatste "energiecrisis" ook nog maar slechts één maand op een volledig jaar was).
Je moet dan wel een energiecontract voor elektriciteit afsluiten dat nauwelijks onderhevig is aan de gasprijs en schommelingen op de wereldmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
John245 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 20:24:
[...]

Dat het bedrijfsgeheim is.
Weinig geheim aan.
Wie een Victron systeem heeft kan zelf vaststellen dat over een drietal weken de officiële versie van DESS wordt uitgerold en dat dit NIET op de onbalans werkt (maar wel op al de rest waar je als thuisgebruiker wel iets aan hebt).
Wat jij wil kan dus duidelijk niet met een Victron systeem.

Daarvoor zal je dan eerst moeten investeren in de Nexus batterij en een contract aangaan bij Zonneplan en dan hopen dat die tientjes minstens je accu gaan terugverdienen.
Hier in Vlaanderen waren ze iets slimmer. Daar heeft een bedrijf ook zo'n systeem "gratis" uitgerold om nadien de abokosten steeds maar te verhogen.
Een bedrijf heeft als doel winst te maken met zo weinig mogelijk kosten.
Dat jij de grootste kosten wil dragen en de grootste zekerheid van winst aan het bedrijf wil laten moet je uiteraard zelf weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
IvoB2 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 20:34:
[...]

Weinig geheim aan.
Wie een Victron systeem heeft kan zelf vaststellen dat over een drietal weken de officiële versie van DESS wordt uitgerold en dat dit NIET op de onbalans werkt (maar wel op al de rest waar je als thuisgebruiker wel iets aan hebt).
Wat jij wil kan dus duidelijk niet met een Victron systeem.

Daarvoor zal je dan eerst moeten investeren in de Nexus batterij en een contract aangaan bij Zonneplan en dan hopen dat die tientjes minstens je accu gaan terugverdienen.
Hier in Vlaanderen waren ze iets slimmer. Daar heeft een bedrijf ook zo'n systeem "gratis" uitgerold om nadien de abokosten steeds maar te verhogen.
Een bedrijf heeft als doel winst te maken met zo weinig mogelijk kosten.
Dat jij de grootste kosten wil dragen en de grootste zekerheid van winst aan het bedrijf wil laten moet je uiteraard zelf weten.
Het is bedrijfsgeheim of ze daar aan werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
vanWalsum schreef op zondag 3 maart 2024 @ 20:07:
Ik ben misschien dom, maar ik wil toch nog een keer verduidelijking over de buy en sell prijzen. Ik verbruik vermoedelijk net wat meer dan ik ga opwekken. Afgelopen jaar 9mw opgewekt, en 10,3mw totaal verbruik gehad. Dit jaar verwacht ik hetzelfde te verbruiken. Puur terugleveren zal het dus niet worden. De anwb saldeert dus de inkoopkosten en energiebelasting voor de zonnestroom die terug wordt geleverd. Moet de formule dan in mijn geval bij sell niet +0,0484 zijn in plaats van -0,0484?

[Afbeelding]
Inderdaad de inkoop toeslag wordt bij teruglevering ook gesaldeerd dus +0,0484.
Je kunt ipv DESS ook naar mijn addon kijken:
https://github.com/corneel27/day-ahead
Ik had vandaag deze berekening voor de inzet van mijn thuisbatterij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y4lQdNZbtZo2D4rvjI4TMVepT1o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EZjqYSiTkeOIbErm8JQFAjPR.png?f=fotoalbum_large

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Nu online
KC27 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 22:28:
[...]

Inderdaad de inkoop toeslag wordt bij teruglevering ook gesaldeerd dus +0,0484.
Je kunt ipv DESS ook naar mijn addon kijken:
https://github.com/corneel27/day-ahead
Ik had vandaag deze berekening voor de inzet van mijn thuisbatterij:
[Afbeelding]
Mooi stukje software!

In de basis zie ik echter weinig verschil qua inzet van de accu met wat DESS plant. Goedkoop inkopen en duur verkopen en verder niet zoveel doen met de accu.

Welke aannames over kosten per cycle gebruik je? En jullie gebruiken toch de efficiency curves ipv een enkele efficiency?

Ben wel benieuwd of er een mogelijkheid zou zijn dit op de een of andere manier lokaal op de Cerbo te kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-10 11:51
Hoe warm worden jullie accupakketten en multiplussen?

Ik heb hier 8 280ah pakketen draaien.
Elk pakket draait 20 van de 24 uur in een dag op circa 25-35A
3x multiplus 5000 draait eigenlijk constant op 210 tot 220A 20 van de 24 uur.

Op dit moment is de maximum temperatuur wat ik gemeten heb 27 graden in de accupakketten.(volgens remote console)
Als de Multiplus echt te warm zou worden regelt deze dan vanzelf het vermogen terug? ( blauwe kap waar de trafo zit word het warmste +-60 70 graden maximaal)

We nemen nu circa 110kwh van het grid en 100kWh gaat weer het grid op in 1 dag.

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Hier is het accupakket (15 kWh) nog niet warmer geworden dan 14°C.
Maar we nemen dan ook niets af van het grid en doen nauwelijks teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Nu online
zonnepaneelxl schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:07:
Hoe warm worden jullie accupakketten en multiplussen?

Ik heb hier 8 280ah pakketen draaien.
Elk pakket draait 20 van de 24 uur in een dag op circa 25-35A
3x multiplus 5000 draait eigenlijk constant op 210 tot 220A 20 van de 24 uur.

Op dit moment is de maximum temperatuur wat ik gemeten heb 27 graden in de accupakketten.(volgens remote console)
Als de Multiplus echt te warm zou worden regelt deze dan vanzelf het vermogen terug? ( blauwe kap waar de trafo zit word het warmste +-60 70 graden maximaal)

We nemen nu circa 110kwh van het grid en 100kWh gaat weer het grid op in 1 dag.
Wat is de ruimte temperatuur? Hier staat hij in een ruimte die door de Multiplus zelf tussen de 23 en 27 graden blijft en ik zie dat de cellen ook in die range blijven. Laad en ontlaad nu nog met rond de 0.15C, wil binnenkort na wat aanpassingen aan de AC zijde dit verhogen naar 0.25C tot 0.3C.

Gezien jij op de 0.1C de batterijen laad en ontlaad verbaasd het me niets dat de temperaturen in je accu pakketen zo laag blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-10 11:51
Ruimte temperatuur varieert.
Het betreft een vrijstaande garage goed geïsoleerd 60m2

Eigenlijk zouden we de warmte van de Multiplussen moeten afvoeren naar buiten dan zal enorm schelen schat ik zo in.
Op dit moment is het 20.5 graden ruimte temperatuur
Vloerverwarming staat al 2 maanden uit.
Uitblaas temperatuur multiplussen circa 43 graden bij 10kw belasting totaal

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Heronimo schreef op maandag 4 maart 2024 @ 08:24:
[...]

Mooi stukje software!

In de basis zie ik echter weinig verschil qua inzet van de accu met wat DESS plant. Goedkoop inkopen en duur verkopen en verder niet zoveel doen met de accu.

Welke aannames over kosten per cycle gebruik je? En jullie gebruiken toch de efficiency curves ipv een enkele efficiency?

Ben wel benieuwd of er een mogelijkheid zou zijn dit op de een of andere manier lokaal op de Cerbo te kunnen draaien.
Je kunt kiezen uit twee strategieën: "minimize cost" of "minimize delivery" (=nul op de meter). Bijkomend voordeel: ook je pv (o.a.uitzetten bij negatieve prijzen), je ev en je wp kun je meenemen in de optimalisering (hoeft niet).
Je kunt zelf opgeven hoeveel euro je als "cycle cost" wilt meenemen. Je geeft het op als euro/kWh laden en ontladen.Staat bij mij op 0,01 euro/kWh. Dus een hele cycle (ca 30 kWh in en 24 kWh uit) kost dan 0,54 euro. Maar er zijn ook gebruikers die het op 0,00 hebben staan.
Bij grotere vermogens zakken je efficiencies, dat kun je zelf instellen en daar houdt de software rekening mee.
Je zou het op de cerbo kunnen draaien maar er moet wel een koppeling zijn met Home Assistant en voor de database. Bij mij (en de meeste andere gebruikers) draait het als addon van en samen met Home Assistant op een Raspberry Pi 4B.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Nu online
John245 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 20:44:
[...]

Het is bedrijfsgeheim of ze daar aan werken.
Lijkt er op dat Frank Energie na Bliq en Zonneplan ook onbalans met batterijen gaat doen: https://www.frankenergie....producten/thuisbatterijen

Wellicht de moeite waard om hen ook te vragen om Victron te gaan ondersteunen, ik heb dat al gedaan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
Het is een begin. was niet echt makkelijk om die dingen van 72 kilo aan de muur te hangen overigens. Morgen beginnen aan de DC kant en vrijdag de AC aansluiten en in bedrijf stellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XmtJMJUGpN-Q9lel36z2_YZmCGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AVuzOaxNbl4l7qYG3ffDHolk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
g1n0 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:19:
Het is een begin. was niet echt makkelijk om die dingen van 72 kilo aan de muur te hangen overigens. Morgen beginnen aan de DC kant en vrijdag de AC aansluiten en in bedrijf stellen.
[Afbeelding]
't Zal mij benieuwen. de ervaring leert dat je zo'n planning nooit waar kan maken. Dan gebeurt er weer iets onvoorziens en dan klopt dat weer niet. Maar goed, wordt wel een dikke installatie. Hou ons op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
RikHa schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 22:02:
[...]

't Zal mij benieuwen. de ervaring leert dat je zo'n planning nooit waar kan maken. Dan gebeurt er weer iets onvoorziens en dan klopt dat weer niet. Maar goed, wordt wel een dikke installatie. Hou ons op de hoogte!
Ik heb wel een beetje druk erachter zitten, ze komen vrijdag de zonnepanelen installeren 😅 dus hoop dan een heel eind te zijn

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Heronimo
  • Nu online
Reactie van Tibber op de vraag of ze ook Victron gaan ondersteunen voor Grid Rewards, hun onbalansmarkt sturing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JZ3vckZ3jVSEng30DIoDlV6Y4LM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fG3IDapp2E5S8uVy5iYjVC29.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Heronimo schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:02:
Reactie van Tibber op de vraag of ze ook Victron gaan ondersteunen voor Grid Rewards, hun onbalansmarkt sturing.

[Afbeelding]
Ik heb een langer antwoord maar dat blijft zeer algemeen en zeer vaag. :(

Aanvullend: Frank Energie laat zich er nog niet over uit of ze iets met Victron willen gaan doen.

[ Voor 9% gewijzigd door John245 op 06-03-2024 09:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• E63s
  • Laatst online: 23-09 20:47
Mijn eigen Smartess programma draait inmiddels, mijns inziens is dit wat een intelligent algoritme moet doen als het gaat om laden en ontladen. Hier is rekening gehouden met de prijs, de verwachte zonopbrengst, het maximaal laadvermogen, het maximaal ontlaadvermogen. Er zijn dus 2 fasen die vanavond nog iets gaan bijladen om dat morgen begin van de avond maximaal eruit te gooien, want 6 cent verschil per kwh. Maar niet te veel laden want meer laden dan je kunt ontladen heeft geen enkele zin. En ja, ik heb drie accu's met drie GX'en parallel op drie fasen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vwdUL0OatXde5AAyNlTpF1oM-8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5v7m3Av62B9ESuIhDAG2xCW1.png?f=fotoalbum_large

SmartESS dynamisch handelen voor Victron omvormers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrDeJe
E63s schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 21:02:
Mijn eigen Smartess programma draait inmiddels, mijns inziens is dit wat een intelligent algoritme moet doen als het gaat om laden en ontladen. Hier is rekening gehouden met de prijs, de verwachte zonopbrengst, het maximaal laadvermogen, het maximaal ontlaadvermogen. Er zijn dus 2 fasen die vanavond nog iets gaan bijladen om dat morgen begin van de avond maximaal eruit te gooien, want 6 cent verschil per kwh. Maar niet te veel laden want meer laden dan je kunt ontladen heeft geen enkele zin. En ja, ik heb drie accu's met drie GX'en parallel op drie fasen:

[Afbeelding]
Gaaf hoor. Ziet er goed uit. En 3x een losse fase?! Waarom niet. Top man 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E63s
DrDeJe schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 21:51:
[...]

Gaaf hoor. Ziet er goed uit. En 3x een losse fase?! Waarom niet. Top man 👍
Elk een GX, ben flexibeler dan een master met slaves aansturen en komt uiteindelijk op hetzelfde neer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa

[Afbeelding]
Ziet er keurig uit! Paar vraagjes; Hoe (waarmee) heb je dit gemaakt? Waar draait het op? Rpi? Stuurt je Smartess alle drie de Multi's aan of zijn dat er ook drie? Wat zal er gebeuren als je een 400V delta belasting aansluit? Kortom, we willen alles weten hier!! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
Ben benieuwd naar wat andere mensen vandaag zien die draaien op DESS. Hier 4x US5000 met een Multiplus GX 48v/5000. Ik heb "disable discharging to grid" aan staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bylH1pP7bqUwD74zBJ1WIhUi9HU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZVBjsDXcHhjmSmD6Z1oaeKl7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZifDHjlP0MG9tUaVZJ46IgRBYjM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7VQPjv3ptZHA1jqqFhTZh4ch.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Gewoon uit nieuwsgierigheid, van waar komen die "prijzen"?
30 cent per MWh?/kWh?
De Epex voor NL staat tussen 08:00 en 09:00 op 96,70 € per MWh of 9,67 cent per kWh.
Mis ik ergens iets?

's Nachts is je batterij blijkbaar ook leeg? Wat is het nut om na zonsondergang een lege accu te hebben?

(Terzijde, ik zit niet op DESS maar op ESS gezien er in Vlaanderen met handelen via accu geen cent te verdienen valt, integendeel).

[ Voor 39% gewijzigd door IvoB2 op 07-03-2024 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
IvoB2 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:14:
30 cent per MWh?/kWh?
De Epex voor NL staat tussen 08:00 en 09:00 op 96,70 € per MWh of 9,67 cent per kWh.
Mis ik ergens iets?
Over die prijzen, tussen en 8 en 9 uur was die 12 ct incl. BTW. Bron: https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/ Daar komt dan ongeveer 13 ct energiebelasting bij en een opslag voor de energieleverancier. Tevens houdt Victron DESS rekening met efficiëntie van de omvormer en batterij en gebruikskosten van de batterij. Die prijs zal dus wel kloppen denk ik.
's Nachts is je batterij blijkbaar ook leeg? Wat is het nut om na zonsondergang een lege accu te hebben?
Victron's wegen zijn ondoorgrondelijk... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E63s
RikHa schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 07:32:
[...]

Ziet er keurig uit! Paar vraagjes; Hoe (waarmee) heb je dit gemaakt? Waar draait het op? Rpi? Stuurt je Smartess alle drie de Multi's aan of zijn dat er ook drie? Wat zal er gebeuren als je een 400V delta belasting aansluit? Kortom, we willen alles weten hier!! ;)
Draait op rpi idd, hij stuurt alledrie de multi's apart aan maar één Multi met twee slaves aansturen kan ook. Ik heb hier dagelijks een 12kW machine draaien (uiteraard op 400V) die regelmatig tegelijk met het ontladen van de batterijen aan staat. Geen enkel probleem, de Multi's hangen nu alledrie een jaar, nooit enig probleem mee gehad.

Ik snap de paniek en de angst niet helemaal om drie losse Multi's te gebruiken ipv drie geschakelde Multi's. Ik gebruik enkel de AC IN dus de grid is altijd leading. Mocht er een Multi uitvallen dan neemt de fase van de grid het over aangezien de Multi zichzelf aanpast aan de grid. Als ik de AC OUT zou gebruiken zou het spannender worden omdat er dan gewoon een fase wegvalt en een krachtstroom apparaat dat niet echt lekker zal vinden. Dat is niet zo dus is dat voor mij een non discussie.

Daarnaast heb ik nog geen enkele reden kunnen bedenken om die AC OUT uitgang te gebruiken buiten dat je stroom blijft houden bij een stroomstoring. Dan moet je uiteraard weer een eilandschakeling hebben om te voorkomen dat je de buren gaat voeden. Voor die 2 uur per jaar dat de stroom hier uitvalt vind ik dat niet eens een beetje de moeite om te installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E63s
IvoB2 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:14:
30 cent per MWh?/kWh?
Mis ik ergens iets?

(Terzijde, ik zit niet op DESS maar op ESS gezien er in Vlaanderen met handelen via accu geen cent te verdienen valt, integendeel).
Mijn eigen systeem heeft twee opties, of night floaten (de nacht doorkomen met 0 op de meter vanaf een ingesteld tijdstip tot de batterijen leeg zijn of de tijd voorbij) of maximale winst, wat dus betekent dat de batterijen meestal rond 18:00/19:00 maximaal geleegd worden om terug te leveren en dus meer centen voor een kWh te vangen. In mijn eigen voorbeeld printscreen staat de instelling op Max Profit

Wat betreft de prijzen in de printscreen waar jij op reageert, ik vermoed een foutje bij het invullen van de belasting en fee's. Op dit moment is de prijs incl belasting en fee's 24,7 cent per kWh

[ Voor 9% gewijzigd door E63s op 07-03-2024 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E63s
vanWalsum schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:42:
Ben benieuwd naar wat andere mensen vandaag zien die draaien op DESS. Hier 4x US5000 met een Multiplus GX 48v/5000. Ik heb "disable discharging to grid" aan staan.
Dit is exact de reden waarom ik gestopt ben na een week met DESS vorig jaar zomer en zelf iets ben gaan ontwikkelen. Er zit geen enkele logica in wat het algoritme doet. Dat is opzich niet zo'n probleem maar als je gaat "reverse engineren" kom je nog steeds niet achter de reden waarom het algoritme doet wat ie doet. Als je vragen erover stelt lag het probleem bij mijn perceptie of systeem :| Ik vind het persoonlijk een waardeloos programma waarvan ik me echt afvraag waar Victron mee bezig is omdat hun hardware wél heel erg goed is.

[ Voor 7% gewijzigd door E63s op 07-03-2024 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
RikHa schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:22:
[...]

Over die prijzen, tussen en 8 en 9 uur was die 12 ct incl. BTW. Bron: https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/ Daar komt dan ongeveer 13 ct energiebelasting bij en een opslag voor de energieleverancier. Tevens houdt Victron DESS rekening met efficiëntie van de omvormer en batterij en gebruikskosten van de batterij. Die prijs zal dus wel kloppen denk ik.
thx
Idd over het hoofd gezien dat er in NL 21% BTW geheven wordt en de overheadkosten hoger zijn dan hier.
8)7
9;67 +21% = 11,7 + 13 = 24,7. Dat is dan ook wel een serieuze fee voor de leverancier.
Hier bedraagt deze (bovenop 6% BTW en 7,2 cent/kWh overhead voor een kleine netafnemer) 2% op afname en 15% op teruglevering + 0,4 cent/kWh.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HxhLMnNqvWBxkmEVTZGXLstjw94=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0rnFwmDXrwhSj8pzD2Ew5QHq.jpg?f=fotoalbum_large
Victron's wegen zijn ondoorgrondelijk... :)
Maar je bent toch niet verplicht met DESS te werken?
Met ESS werkt het hier al jaren probleemloos (met als eerste uitgangspunt zoveel mogelijk de eigen energie te verbruiken en pas de overschot te verhandelen. In Vlaanderen is dat in elk geval nog veel lucratiever dan op dynamische prijzen gaan handelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pzRW-UTFPgAVQIkXGpIQ5V47Z_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1iX6P72mqTwlJKZa5ZqgG97i.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 07-03-2024 09:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• E63s

[Afbeelding]
Voor de volledigheid hier nog wat meer printscreens van de actuele status per omvormer en de settingspagina waarop dus een veelvoud aan instellingen in te stellen zijn om tot een gedegen algoritme te komen. De meeste instellingen stel je eenmalig in, een aantal dingen kan je mee "spelen"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7i2ieYCKmfmRbZgqY4hYaGRLId8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rZrnOT6iLk4gkO2CuMpt2Wew.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eBdFuHFbsgRpsP1mDkIFv2DJctI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u3xLiojXqO0kTNhYrujs3CWG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Th6dZ71CTGpVrIER40tmGUtYLjg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VhepgdkStlvlbJLTxjyhgLSy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nPAAqNKyh6W_NzCbljynoOvkfC8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eM37dmxcHSMf57G6DK3tRBeI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l00Ru6PW8pnOoQ2mF17g07aNLcQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FP7xeBEFlZrCfzGag4RXIoJU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
E63s schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:35:
[...]
Draait op rpi idd, hij stuurt alledrie de multi's apart aan maar één Multi met twee slaves aansturen kan ook. Ik heb hier dagelijks een 12kW machine draaien (uiteraard op 400V) die regelmatig tegelijk met het ontladen van de batterijen aan staat. Geen enkel probleem, de Multi's hangen nu alledrie een jaar, nooit enig probleem mee gehad.

Ik snap de paniek en de angst niet helemaal om drie losse Multi's te gebruiken ipv drie geschakelde Multi's. Ik gebruik enkel de AC IN dus de grid is altijd leading. Mocht er een Multi uitvallen dan neemt de fase van de grid het over aangezien de Multi zichzelf aanpast aan de grid. Als ik de AC OUT zou gebruiken zou het spannender worden omdat er dan gewoon een fase wegvalt en een krachtstroom apparaat dat niet echt lekker zal vinden. Dat is niet zo dus is dat voor mij een non discussie.
Ah, AC in is het toverwoord in deze! Nou kreeg ik niet direct een angst- en/of paniekaanval hoor maar het is een ongebruikelijke configuratie die mijn interesse wekt, vandaar.
Daarnaast heb ik nog geen enkele reden kunnen bedenken om die AC OUT uitgang te gebruiken buiten dat je stroom blijft houden bij een stroomstoring. Dan moet je uiteraard weer een eilandschakeling hebben om te voorkomen dat je de buren gaat voeden. Voor die 2 uur per jaar dat de stroom hier uitvalt vind ik dat niet eens een beetje de moeite om te installeren.
Eilandschakeling zit gratis en voor niks standaard in je Multi's, daarbij ga ik ervan uit dat je Multiplus II hebt hangen. En ja, alleen AC in versimpelt de installatie aanzienlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
IvoB2 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:50:
[...]

9;67 +21% = 11,7 + 13 = 24,7. Dat is dan ook wel een serieuze fee voor de leverancier.
Fee voor leverancier is leveranciers afhankelijk, reken 2 à 4 cent. Rest is inefficiëntie van de hele santekraam.
Maar je bent toch niet verplicht met DESS te werken?
Met ESS werkt het hier al jaren probleemloos (met als eerste uitgangspunt zoveel mogelijk de eigen energie te verbruiken en pas de overschot te verhandelen. In Vlaanderen is dat in elk geval nog veel lucratiever dan op dynamische prijzen gaan handelen.
Je bent er kennelijk tevreden mee en dat is prima. Je kunt later altijd nog eens een keer DESS proberen hoe het je bevalt. Momenteel is DESS nog (steeds) in bèta dus ik zou zeggen wacht het eindresultaat nog even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
RikHa schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:27:
Eilandschakeling zit gratis en voor niks standaard in je Multi's, daarbij ga ik ervan uit dat je Multiplus II hebt hangen. En ja, alleen AC in versimpelt de installatie aanzienlijk.
Correct.
Hier staan alle kringen in back up vanaf dag 1.
Bij uitval net (of manueel net uitschakelen) schakelen alle kringen binnen 20 ms over naar de batterij (je ziet de lichten niet eens knipperen).
Het enige toestel dat zich uitschakelt (omdat het hier wettelijk zov verplicht is) dat is de PV omvormer.
Vervolgens geeft de Victron (na zich hardwarematig los te koppelen van het net) een zuiver sinussignaal door aan de PV omvormer waardoor deze "denkt" dat er terug net beschikbaar is en start deze terug op.

Heeft niet alleen voordeel wanneer er geen net beschikbaar is (en je toch PV beschikbaar blijft hebben want standaard werkt PV niet zonder netsignaal) maar ook wanneer het wijknet overbelast is. Bij voldoende zon blijft je PV omvormer dan gaan en ligt het PV gedeelte dan niet plat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
RikHa schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:34:
[...]
Fee voor leverancier is leveranciers afhankelijk, reken 2 à 4 cent. Rest is inefficiëntie van de hele santekraam.
Inderdaad maar Nederland, met zijn saldering, neemt een redelijke uitzonderingspositie in.

In Vlaanderen is handelen in stroom via een accu nog altijd niet lucratief.
Ten eerste is bij een vast contract de stroom redelijk goedkoop (ligt nu rond de 11-12 cent voor afname en 7,5 cent voor teruglevering en dat 24/7), heb je inderdaad de verliezen en de fee voor de leverancier (plus voor afname en minus voor teruglevering) heb je een capaciteitstarief (wil je op korte tijd veel vermogen verzetten wat nogal eens nodig is bij dynamisch handelen kost je dat meer geld aan extra kW dan dat het oplevert aan kWh centjes) maar vooral je kan de overheadkosten niet salderen. Dat betekent dat alle kosten voor afname ook bij de naakte afnamestroomprijs gerekend worden (BTW, accijnzen, heffingen, bij een kleine netafnemer een 7,2 cent extra en voor een dynamische netafgnemer die meer omzet genereert tot 12 cent extra) maar dat je bij teruglevering alleen de naakte stroomprijs krijgt minus de fee. Dat loont dus bijna nooit.

Wat hier dan wel loont is terugleveren aan de accu van een bedrijfsauto en zo weinig mogelijk van het net afnemen en zoveel mogelijk produceren. Dat levert me jaarlijks een 2 tot 2,5 K netto op zonder te moeten spelen met allerlei settings in de accuconfiguratie.

Vandaar ESS als standaard (niet omdat het beta is).
DESS (of een ander systeem) zal hier pas ingevoerd worden vanaf het ogenblik dat een dynamisch tarief meer voordeel oplevert dan een variabel tarief. De tarieven lopen, op basis van mijn verbruikersprofiel, al bijna twee jaar simultaan dus makkelijk op te volgen wanneer dat zou veranderen. Voorlopig, door de dalende energieprijzen, wordt variabel alleen maar voordeliger dan dynamisch. Uiteraard ook door mijn verbruikersprofiel. Door de combi van PV + accu ben ik een kleine netafnemer waardoor ik sowieso geen netkosten op kWh afname moet betalen (alleen het forfaitaire capaciteitstarief van 104 €/jaar) en die netafname is dan nog beperkt tot een 250 tot 350 kWh op jaarbasis.

[ Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 07-03-2024 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djazzy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:45
Ook hier de handoek in de ring gegooid wat betrefd DESS. Het werkt niet zoals ik het in gedachten had .
Dus terug naar (D)ess. En laden en lossen weer met de hand in tijd vakken ingesteld. Maar wel via DESS de functie niet terug leveren ingevoerd.en ook de tijdvakken daar ingevuld met een vaste prijs ( fictief) . Door deze functie werkt ESS wel met de esp32 in de meterkast om het terugleveren en gebruik minimaal tehouden tijdens ontladen. Hierbij heb ik via de remote console van de cerbo onder DVCC
de charge limit aangezet en laad /roomt hij van 10.00 tot 16.00 met 20 A / 48 volt ( 1KW) in mijn geval af van mijn AC aangesloten paneeltjes en bij tekort zon pakt de accu het gewoon van het grid. in de goedkope uren.

resultaat van dit al is eindelijk een werkend ess systeem hier
dat laad tijdens de uren dat de zon zou kunnen schijnen . En ontlaad vanaf moment dat mijn panelen niet meer optimaal werken . Maar niet in 1 keer de accu op het grid dumpt en rustig ontlaad op de momenten dat het huishouden het nodig heeft en de meter op 0 houd van 16.00 tot 10.00 door de niet terugleveren functie van DESS

DJAZZY

MultiPlus-II 48/3000/35-32 en 2 x pylontech us5000

uhm tja ik draai intel :) cel 1200 .gforce 2Ti

Pagina: 1 ... 13 ... 60 Laatste