Geen idee waar je het vandaan haalt dat ik zou stellen dat je minder moet gaan handelen.
Dat was het punt niet.
Ik stel net dat wanneer je toch een "kost" wil toevoegen aan je batterij als verdienmodel dat je dan beter de werkelijke kost invoert en niet iets dat beter in je kraam past om het voordeliger voor te stellen dan het is.
Wanneer je daar geen rekening mee wil houden moet je dan ook geen "1 cent" gaan meerekenen.
Met meer of minder gaan handelen heeft het niets te maken.
Het ligt nogal voor de hand dat eenmaal je het systeem hebt je het zo optimaal mogelijk wil gebruiken.
Uit voorgaande zal toch ook wel al duidelijk blijken dat ik niet tot diegenen behoor die een Victron systeem heeft geïmplementeerd met als reden er iets aan te verdienen. Laat staan er rijk mee te worden.
Het kost gewoon geld en wanneer je alle kosten in aanmerking neemt krijg ik dat gewoon nooit terugverdiend, laat staan er veel winst mee te maken, binnen de normale gebruiksduur (ik hou rekening met 15 jaar, alles meer is mooi meegenomen).
Wie de investeringskosten van een systeem gewoon moedwillig negeert en alleen kijkt naar het verschil in kWh prijs en daardoor denkt op termijn goedkoper af te zijn die zit pas in zijn eigen zakken. Dat men dat bewust niet wil zien is iets anders.
Garantie dat je het beste zit inzake stroomprijs met een Victron systeem geloof ik, toch niet met mijn huidig energiecontract, dan weer niet in. Ja, wanneer je met alle kosten van de accu, omvormers, aanpassingen gewoon geen rekening houdt wel maar dan maak je gewoon jezelf iets wijs.
De maandelijkse vaste netprijs staat hier momenteel op een 11,7 cent energiecomponent en een 19,5 cent all in en een netto terugleververgoeding (24/7) van 7,5 cent/kWh. Dan haal je op basis van dynamische tarieven (rekening houdende met omzettingsverliezen en fee voor leverancier) nauwelijks nog winsten uit het verschil, laat staan dat je er rijk van gaat worden.
Wie moedwillig de investeringskosten in een systeem volledig negeert en alleen kijkt naar het verschil in kWh prijs om zijn "winst" te berekenen en dan denkt zo op termijn de nodige winsten te behalen zit pas in eigen zak. Dat je dat bewust niet wil weten is uiteraard iets totaal anders dan "winsten" maken op kWh prijs.
Dat je zo onafhankelijk mogelijk van de markt en het beleid wil zijn vind ik overigens al een goede reden.
Maar het is niet verkeerd om te beseffen dat die wens wel met een kostprijs komt en de kans klein is dat je die wens ooit gaat terugverdienen laat staan er per kWh winst op gaat maken. Dan zijn nl. doorgaans twee totaal gescheiden standpunten.
[
Voor 20% gewijzigd door
IvoB2 op 03-03-2024 19:04
]