Het grote Victron aansturing topic

Pagina: 1 ... 12 ... 60 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:09
Ace132 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:09:
[...]
Ja het zou me ook verwonderen als deze kabels echt warm zouden worden.
Kabeldiktes en stroom blijft toch een apart verhaal: Bij mijn modelvliegtuig jas ik 100A bij 12s (50V) (5kW) door een kabel van 8 AWG (10mm²) ;) Wel maar 40cm lang. Ze worden wel warm maar niet heet
Die kabels in je vliegtuig hebben 'geforceerd koeling', zodat ze vrij snel de dissipatie energie kwijt kunnen aan het omliggende (stromende?) medium.

Bij de kabels van je accusysteem in een gesloten kabelgoot ligt dat al snel anders.

Stel buitenlucht is 40°C. Door dissipatie in je systeemruimte kan het zo 10°C warmer zijn dus omgevingstemperatuur is 50°C.

Dan gaan je DC kabels in de goot die goot extra opwarmen door de dissipatie warmte door de weerstand van de kabel. De weerstand van de geleider wordt hoger door een hogere temperatuur dus wordt er wat extra disspatie warmte toegevoegd. Die warmte kan ook niet weg, want in de dichte goot. En dan heb je een vicieuze cirkel.

Dit effect kun je aardig (zie onderste alinea) berekenen door de warmteweerstand/warmtegeleiding te nemen van de goot en te kijken hoeveel de kabels dissiperen onder volle belasting bij 50°C omgevingstemperatuur. De goot moet (heel veel) meer kunnen dissiperen dan de kabels.

Daarbij wordt wel de (zeer) negatieve invloed op de warmtegeleiding genegeerd van kabels die tegen elkaar aan zitten, gebundeld zijn of om elkaar een zitten.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:36
DrDeJe schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 21:23:
Goedenavond.
Ik heb (weer) een vraagje.

Ik heb een enkel fase Victron systeem met een Multiplus-II waar op de ac-in ook de zonnepanelen van Solaredge zitten. Ik gebruik geen out.

Als ik mijn 1-fase systeem wil ombouwen naar een 3-fase, kan ik dan nog steeds op 1 van de Multiplussen de Solaredge op de ac-in monteren? Of werkt dat niet. En zou ik over moeten naar een configuratie waarbij ik zonnepanelen op een Lynx zou moeten aansluiten?

Iemand een idee hierover? Of dit technisch zou werken?
Zo heb ik het ook zitten. 1 mp op een fase van een 3 fase systeem. En de Solar op de ac-in. Werkt prima!

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
Heronimo schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 18:15:
[...]

Die had ik ook gezien ja. Lees alleen de P1 poort nu al uit met een directe kabel van de P1 naar de HA server. En zou ook graag de data van de omvormers doorsturen.
Je kunt de P1 data dan vanuit HA naar de Cerbo sturen met MQTT.
Maar dat wordt dan wel een programmeer klusje. Misschien toch maar een esp32 kopen?

[ Voor 4% gewijzigd door Pim57 op 17-02-2024 13:00 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeJe
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-07 13:57
Goedemiddag allemaal.
Vanmorgen tussen 10:00 uur en 11:00 uur heb ik onze thuisaccu een uurtje geladen. Nu viel het me van de week al op dat er een stukje kabel begon te verkleuren. Vanmorgen (ongeveer 10:30 uur) heb ik eens gevoeld en gemeten bij deze kabel en ik ben eigenlijk wel geschrokken. Kabel was bijna té heet om aan te raken en de verkleuring was nóg erger. Het vreemde in dit verhaal:
- Kabel van Multiplus naar de accuschakelaar (licht warm) 35 mm kabel
- Kabel van accuschakelaar naar zekeringhouder (Héél erg heet - en aan de zijde van de zekeringhouder verkleurd)
- Kabel van de zekeringhouder naar de accu's (Pylontech) met dus een kabelset van Pylontech (licht warm - eigenlijk niets aan de hand).

Deze Pylontech kabels hebben een markering 4AWG (Gezocht via Google - lijkt me iets te vertellen over de dikte etc). Ik heb even gemeten en er gaat ca. 43 Ampère door de kabels (op het moment van laden).

Natuurlijk heb ik vanmiddag meteen een nieuwe kabel gemaakt. Maar ik heb er (nog) geen rust van. Ik heb de moeren goed gecontroleerd en deze leken goed vast te zitten. Tevens leek de kabel netjes gemonteerd te zijn in de kabelschoenen.

Iemand hier ideeën bij? Advies?

Zelf denk ik: Kabel gedeelte vanaf de MP naar de accuschakelaar én dan van de accu schakelaar naar de zekeringhouder dikker uitvoeren?

En dan een optie welke ik graag voor zou willen leggen (Gezien mijn toekomstige plannen om van ons 1-fase systeem over te gaan naar een 3-fase systeem) Is het verstandig om nu alvast een Victron Lynx distributor er tussen te zetten. (Lijkt mij in dat geval dat de zekering kan verhuizen naar de Lynx) --> Géén idee óf dit een veiliger plaatje maakt hoor. Maar daarom gooi ik het hier in de groep.
Dus dan zou het plaatje worden: MP --> Lynx (met zekering) --> Pylontech

Dank jullie wel voor de hulp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m0XnMmZ2qObR46FFe_AVZ71zSFo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0iciYPfTS3ixaWrOVs0xwBab.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lXbYuDJKvvV5gY6cg5dT8zNFhTw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fFBXLgMNJNYXHPvhNV0pdCSH.jpg?f=fotoalbum_large

p.s. Alles zit nu ondertussen weer netjes dicht hoor. En de kabeltjes zijn weg gewerkt.

Tesla model 3 2019 Long Range

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:24
@DrDeJe Kabeltjes moeten natuurlijk wel hun warmte kwijt kunnen, dus niet te goed verbergen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:13
DrDeJe schreef op zondag 18 februari 2024 @ 17:19:Zelf denk ik: Kabel gedeelte vanaf de MP naar de accuschakelaar én dan van de accu schakelaar naar de zekeringhouder dikker uitvoeren?
Dat is ook mijn gedachte.
Op de foto zien de kabels er voor mijn gevoel vrij dun uit.
Doe jezelf een lol en kies voor kabels die voor 150A zijn ontworpen (zoiets). Lekker ruim overdimensioneerd, dat is mijn persoonlijke motto voor elektrische installaties.

Je zegt dat je de kabel zelf maakt. De overgang van de kabel naar de schoen werd het heetst. Dus dat is cruciaal om optimaal te doen.
Overweeg kant en klare kabels of laat ze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeJe
Thnx voor jullie snelle reactie. Hoor ik hier ook dat ik misschien de krimpkous te ver over de schoen monteer? Meer "open" laten?

Ik ga zeker over naar een dikkere kabel. En ik zal eens kijken waar ik eventueel kant en klare kabels kan bestellen. Thnx.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:37
DrDeJe schreef op zondag 18 februari 2024 @ 17:40:
Thnx voor jullie snelle reactie. Hoor ik hier ook dat ik misschien de krimpkous te ver over de schoen monteer? Meer "open" laten?

Ik ga zeker over naar een dikkere kabel. En ik zal eens kijken waar ik eventueel kant en klare kabels kan bestellen. Thnx.
accunoord.nl

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:13
DrDeJe schreef op zondag 18 februari 2024 @ 17:40:
De krimpkous heeft geen invloed. Relevant is hoeveel lucht (letterlijk) overblijft in de overgang van de kabel naar de kabelschoen.
Kies een gerenommeerd bedrijf. Als je de goedkoopste hebt gevonden, kies dan een ander. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:17

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Is dat een mp5000? Victron zegt dat dat 70mm2 moet zijn. Ik zie geen reden om daarvan af te wijken, al moet 70A over een 35mm2 kabel gewoon kunnen.

Dus: verzwaren naar 70mm2 en vervolgens betere verbinding knijpen, of laten doen, wat je wilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeJe
Blijft wel knap hoe dan zo'n standaard kabel van Pylontech zich zo goed "gedraag" niet?

Maar ik ga jullie advies opvolgen hoor. Ik neem wel even contact met die website welke hierboven wordt genoemd op. Ziet er allemaal keurig uit daar. Weet iemand of het idd zo is: mail sturen met wat en hoe je het wilt en dat je daar dan een factuur van ontvangt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
DrDeJe schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:02:
Blijft wel knap hoe dan zo'n standaard kabel van Pylontech zich zo goed "gedraag" niet?

Maar ik ga jullie advies opvolgen hoor. Ik neem wel even contact met die website welke hierboven wordt genoemd op. Ziet er allemaal keurig uit daar. Weet iemand of het idd zo is: mail sturen met wat en hoe je het wilt en dat je daar dan een factuur van ontvangt?
Ja zo werkt het inderdaad.

Ik had bijvoorbeeld de volgende e-mail gestuurd:

Dn zou ik de volgende configuraties willen laten persen:

3 x M10 Accukabel 70mm2 Rood 210CM – M8

3 x M10 Accukabel 70mm2 Rood 40CM – M8

3 x M8 Accukabel 70mm2 Zwart 250CM – M8

1 x M6 Installatiedraad 16mm2 (installatiedraad (aarde) wordt door mij aangeleverd) Bij voorkeur afwerken met zwarte krimpkous

Contact met Wouter gehad. Zeer behulpzaam.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22-10 21:04

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

DrDeJe schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:02:

Vanaf 8min15 omschrijft Harold Halewijn welke bedrading beter zou zijn. Misschien heb je hier wat aan.
YouTube: DIY thuisbatterij 3

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_Rave
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 27-10 08:42
DrDeJe schreef op zondag 18 februari 2024 @ 17:19:
Goedemiddag allemaal.
Vanmorgen tussen 10:00 uur en 11:00 uur heb ik onze thuisaccu een uurtje geladen. Nu viel het me van de week al op dat er een stukje kabel begon te verkleuren. Vanmorgen (ongeveer 10:30 uur) heb ik eens gevoeld en gemeten bij deze kabel en ik ben eigenlijk wel geschrokken. Kabel was bijna té heet om aan te raken en de verkleuring was nóg erger. Het vreemde in dit verhaal:
- Kabel van Multiplus naar de accuschakelaar (licht warm) 35 mm kabel
- Kabel van accuschakelaar naar zekeringhouder (Héél erg heet - en aan de zijde van de zekeringhouder verkleurd)
- Kabel van de zekeringhouder naar de accu's (Pylontech) met dus een kabelset van Pylontech (licht warm - eigenlijk niets aan de hand).

Deze Pylontech kabels hebben een markering 4AWG (Gezocht via Google - lijkt me iets te vertellen over de dikte etc). Ik heb even gemeten en er gaat ca. 43 Ampère door de kabels (op het moment van laden).

Natuurlijk heb ik vanmiddag meteen een nieuwe kabel gemaakt. Maar ik heb er (nog) geen rust van. Ik heb de moeren goed gecontroleerd en deze leken goed vast te zitten. Tevens leek de kabel netjes gemonteerd te zijn in de kabelschoenen.

Iemand hier ideeën bij? Advies?

Zelf denk ik: Kabel gedeelte vanaf de MP naar de accuschakelaar én dan van de accu schakelaar naar de zekeringhouder dikker uitvoeren?

En dan een optie welke ik graag voor zou willen leggen (Gezien mijn toekomstige plannen om van ons 1-fase systeem over te gaan naar een 3-fase systeem) Is het verstandig om nu alvast een Victron Lynx distributor er tussen te zetten. (Lijkt mij in dat geval dat de zekering kan verhuizen naar de Lynx) --> Géén idee óf dit een veiliger plaatje maakt hoor. Maar daarom gooi ik het hier in de groep.
Dus dan zou het plaatje worden: MP --> Lynx (met zekering) --> Pylontech

Dank jullie wel voor de hulp.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

p.s. Alles zit nu ondertussen weer netjes dicht hoor. En de kabeltjes zijn weg gewerkt.
Ik meende te hebben gelezen dat je een MP2 5000 gebruikt. Voor een MP2 5000 dien je 70mm2 kabels gebruiken. Zie handleiding Victron MP2 5000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16:21
Met nieuwe Seplos Mason DIY kit van 16kWh en 3x MPs 48V/5000VA heb ik mijn thuisbattery kunnen realiseren voor 3 fase systeem in mijn huis. Nieuwe cellen zijn Hithium 280Ah - 10000 cycles. Ik heb de EES mode ingeschakeld. Daarnaast heb ik ook een Active Balancer van 2A. Ik heb deze balancer niet aangezet met een drukknop schakelaar.

Ik zit met een probleem. MPs + Cerbo Gx wil niet overschakelen naar absorption mode en float mode uiteindelijk. Seplos BMS v3.0 geeft dan eerst een waarschuwing na 30 minuten als je de accu vol hebt geladen van 98% naar 100%. Al binnen 1 minuut na 30 minuten gaf de BMS op door stroom af te schakelen. Ik kan niet begrijpen waarom het zo iets doet. Een spanningsverschil tussen cellen loopt snel op van 3mV naar 197mV.

Moet ik iets veranderen aan parameters?

Status bij 98%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HtHRwrjVzfjwvzdgkJxws0F6AYI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zb4l4FsdfysoANyRRTxjJMp7.png?f=fotoalbum_large

Status bij 100% na 30 minuten - warning
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LrjNNFs0GNukmanA8awXhfN4yPE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nDhIywswPToLsCjkmDjqMPmR.png?f=fotoalbum_large

Status bij 100% na 31 minuten - error
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_8jSROTMtrh8C6fyxgK44ER_O88=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tnntw1dg2PGJjAO3ERQu0bO1.png?f=fotoalbum_large

Instellingen - EES assistent
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QADHfIo9Z0JPcWEXWUybDXIoh3I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/elSTwrHGjTUReFXYlZ9cH0wL.jpg?f=user_large

Seplos v3.0 instellingen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AChMshsBGcQavJXxeGtn_qUSrso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KnTCXdhTX8YQqwOj2qX0eOxh.jpg?f=fotoalbum_large

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-10 17:58
@Eriko Twee dingen vallen mij op. De onbalans en hoe hoog je de zaak oplaadt. Dus eerst je onbalans verhelpen (je hebt een active balancer erin begrijp ik, welke?). Ten tweede, laadspanning 55,2 Volt is hoog genoeg.

Is die BMS een V3 Seplos?

Edit: Is er maar 1 batterij? In dat geval kun je nooit het maximale uit je Multiplussen halen. Tel maar mee; 4kW per omvormer is 12 kW totaal. Gedeeld door 48 Volt maakt 250 Ampère. Lijkt me sterk dat je BMS dat aankan, die zal hoogstwaarschijnlijk max 200 A aankunnen. Dan ga ik er nog aan voorbij dat die MP's best wel een flinke overload aankunnen voor een korte tijd, dat kan die batterij dus helemaal niet aan. Advies: knip trekken, batterij erbij. ;)

[ Voor 48% gewijzigd door RikHa op 19-02-2024 11:24 ]

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
Eriko schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:50:
Met nieuwe Seplos Mason DIY kit van 16kWh en 3x MPs 48V/5000VA heb ik mijn thuisbattery kunnen realiseren voor 3 fase systeem in mijn huis. Nieuwe cellen zijn Hithium 280Ah - 10000 cycles. Ik heb de EES mode ingeschakeld. Daarnaast heb ik ook een Active Balancer van 2A. Ik heb deze balancer niet aangezet met een drukknop schakelaar.

Ik zit met een probleem. MPs + Cerbo Gx wil niet overschakelen naar absorption mode en float mode uiteindelijk. Seplos BMS v3.0 geeft dan eerst een waarschuwing na 30 minuten als je de accu vol hebt geladen van 98% naar 100%. Al binnen 1 minuut na 30 minuten gaf de BMS op door stroom af te schakelen. Ik kan niet begrijpen waarom het zo iets doet. Een spanningsverschil tussen cellen loopt snel op van 3mV naar 197mV.

Moet ik iets veranderen aan parameters?

Status bij 98%
[Afbeelding]

Status bij 100% na 30 minuten - warning
[Afbeelding]

Status bij 100% na 31 minuten - error
[Afbeelding]

Instellingen - EES assistent
[Afbeelding]

Seplos v3.0 instellingen
[Afbeelding]
Dit is een typisch geval waar top balanceren nodig is. De cellen 4, 9, 11 en 12 zijn veel te laag bij 100%.

Je kunt in VRM remote console bij DVCC de maximale spanning met de hand even op 55,20 V zetten en dan net zolang wachten/balanceren tot DiffCellV onder de 50 mV komt. Kan wel tot een hele/halve dag duren.

Als dat gelukt is de spanning telkens een beetje verhogen naar uiteindelijk 57.6V (is 3.60 V/cell)
En bij ieder stapje omhoog weer wachten tot DiffCellV onder de 50 mV komt. Dat wachten wordt steeds korter.

O ja, en zet de maximale laadstroom ook even tijdelijk op 2 A. En na de topbalancing de DVCC Limit voor spanning en stroom weer uitzetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SiMPvrRZPHvBGBZP8ZKDriRiK2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Lf0tEqmJdhKmNyYpDQpqLIT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Pim57 op 19-02-2024 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
@RikHa Ja ik heb de volgende producten

Seplos BMS v3.0
https://www.seplos.com/se...d-screen-version-3.0.html

2A active balancer
https://www.seplos.com/se...anagement-monitoring.html

Van de week heb ik active balancer aangezet. Hij corrigeert de voltage diff vrij snel. Ik heb blijkbaar een juiste spanning op +/- terminals van de kit zoals 55.2v niet toegepast. Is er een bepaalde spanning verreist? Ik begreep verder dat je maar 1 a 2 keer per jaar de knop 'active balancer' hoeft in te drukken om opnieuw topbalancing uit te voeren. Ik neem aan dat de accu eerst vol geladen tot ~100% moet worden. Dan pas deze uitvoeren. Klopt dat?

@Pim57 Dat is weer een nieuwe info voor mij. DVCC staat wel aan bij mij. Dus het is dan niet meer nodig als je een top balancing met succes hebt uitgevoerd?

Wanneer gebruik je dan de active balancer? Samen met DVCC?

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
Eriko schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:30:

@Pim57 Dat is weer een nieuwe info voor mij. DVCC staat wel aan bij mij. Dus het is dan niet meer nodig als je een top balancing met succes hebt uitgevoerd?

Voor nu moet je de active balancer inschakelen. En dan doen wat ik beschreven heb hierboven.
En inderdaad doe je dit bij een 99-100% geladen batterij.

Top balancing hoef je maar een of twee keer per jaar te doen. Afhankelijk hoe goed de set gematcht is.

Gebruik van DVCC is even handig bij top balanceren, omdat je dan mooi met kleine stapjes kunt werken.
DVCC blijft daarna wel aan, maar de rest van de schakelaars onder DVCC kun je weer uit zetten.

[ Voor 43% gewijzigd door Pim57 op 19-02-2024 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
Eriko schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:30:
Ja. Zoals @Pim57 zegt.

Als ik de beschrijving lees van die balancer zie ik dat dat ding gaat balanceren bij 3,0V en weer afschakelt bij 2,9V. Zijn die instellingen aan te passen? Zo niet, laat dan de balancer nooit aanstaan bij een packvoltage onder 55,2 want dan maak je het alleen maar erger.

In het geval je de instellingen niet kunt wijzigen doe je het volgende: batterij laden tot 55,2V (dat is 16 x 3,45V). Als de spanning in 1 van de cellen boven de 3,45V komt dan zet je de balancer aan. Laat hem aanstaan totdat je 55,2V hebt bereikt EN de delta minder is dan 5 mV, dan zet je hem uit. Je pack is nu gebalanceerd (genoeg). Je kunt de balans nog verder perfectioneren zoals Pim57 zegt maar ik doe dat zelden of nooit. Als je de batterij op 55,2V en minder dan 5 mV delta krijgt is dat mooi genoeg m.i..

Hou het systeem in de gaten. als de delta bij 55,2V hoger dan 50mV wordt kun je de balancer weer even aanzetten.

Nogmaals, NOOIT balanceren onder 55,2 Volt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:58
En als je er echt veel over wil weten, inclusief alle quirks van verschillende bms-en, kan ik je The off-grid garage op youtube aanbevelen. Andy legt het haarfijn uit, inclusief demonstraties etc.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
@Pim57 en @RikHa Bedankt voor de waardevolle info. Seplos heeft geen handleidingen over deze 2 printen. Dat is wel jammer.

De passieve balancer in deze Seplos BMS v3.0 blijft altijd actief met lage stroom van 150mA. Het maakt niks uit wat de batterij spanning is. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
@Eriko Het lijkt erop dat bij seplos equalization=balance.
In dat geval start de passive balancer vanaf 3,400 V en een DiffCellV>0,050 net zolang tot DiffCellV<0,030 (max 10 uur)

En zoals @RikHa zegt, vindt ik ook een DiffCellV<30 of 10mV prima bij 3,45V/cell.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/az-RGjR-zloSS9SedAmXI1rmUu0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Koz3XwjDtJpzMbRtXCLt5VkX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
@RikHa Het is duidelijk.

Trouwens wat doet de communicatie tussen BMS en 2A active balancer? Een 4-draads kabel is aangesloten op DRY. Is het te zien in de BMS Studio applicatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
zie volgende pagina

[ Voor 96% gewijzigd door Eriko op 19-02-2024 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
RikHa schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:10:

Edit: Is er maar 1 batterij? In dat geval kun je nooit het maximale uit je Multiplussen halen. Tel maar mee; 4kW per omvormer is 12 kW totaal. Gedeeld door 48 Volt maakt 250 Ampère. Lijkt me sterk dat je BMS dat aankan, die zal hoogstwaarschijnlijk max 200 A aankunnen. Dan ga ik er nog aan voorbij dat die MP's best wel een flinke overload aankunnen voor een korte tijd, dat kan die batterij dus helemaal niet aan. Advies: knip trekken, batterij erbij. ;)
Inderdaad zijn de MPs oversized...maar wel voorbereid voor de toekomst. Ik kan altijd nog meer battery modules erbij kopen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-10 20:50
Doe je prechargen? Zo nee, dan kan het ook zijn dat je battery schakelaar het loodje aan het leggen is, in dit topic is er nog iemand geweest die precies zo'n schakelaar om zeep heeft geholpen hierdoor.

Het zou dus heel goed kunnen dat de contacten in je schakelaar slecht zijn geworden waardoor er een hoge weerstand is, en weerstand+stroom=warmte.

Haal de boel eens los en meet over de contacten van de schakelaar eens hoeveel weerstand je hebt? Dit zou bijna 0ohm moeten zijn.

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:18
Iemand een idee of de Cerbo het aantal laad-/ontlaad cyclussen van een batterij bijhoud/kan bijhouden? Ik lees online wel zoiets in combinatie met de smartshunt, maar die heb ik niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:26
Niek_ schreef op maandag 19 februari 2024 @ 20:18:
Iemand een idee of de Cerbo het aantal laad-/ontlaad cyclussen van een batterij bijhoud/kan bijhouden? Ik lees online wel zoiets in combinatie met de smartshunt, maar die heb ik niet :)
Kan je het niet in je BMS zien? In de Cerbo kan ik bij de JK BMS die er via de SerialBattery driver aan hangt bij History het aantal cycli vinden. En volgens mij kan je het ook rechtstreeks via de JK BMS app zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Heronimo schreef op maandag 19 februari 2024 @ 20:35:
[...]

Kan je het niet in je BMS zien? In de Cerbo kan ik bij de JK BMS die er via de SerialBattery driver aan hangt bij History het aantal cycli vinden. En volgens mij kan je het ook rechtstreeks via de JK BMS app zien.
Heb hier Pylontech die aan de Cerbo is gekoppeld. VRM al eens helemaal doorgelopen, maar volgens mij is het aantal cycli daar niet te vinden. Wellicht dat ik het Pylontech BMS op een andere manier kan raadplegen, alhoewel ik had verwacht dat ik het wel ergens in het Victron systeem kon uitlezen aangezien Victron met Pylontech kan praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Niek_ schreef op maandag 19 februari 2024 @ 21:18:
[...]

Heb hier Pylontech die aan de Cerbo is gekoppeld. VRM al eens helemaal doorgelopen, maar volgens mij is het aantal cycli daar niet te vinden. Wellicht dat ik het Pylontech BMS op een andere manier kan raadplegen, alhoewel ik had verwacht dat ik het wel ergens in het Victron systeem kon uitlezen aangezien Victron met Pylontech kan praten.
Misschien in de Pylontech App?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
John245 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 21:22:
[...]

Misschien in de Pylontech App?
Ik leer wat nieuws, ik ga eens zoeken naar de Pylontech App.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Niek_ schreef op maandag 19 februari 2024 @ 21:29:
[...]

Ik leer wat nieuws, ik ga eens zoeken naar de Pylontech App.
Volgens mij heb je daar wel een speciale communicatiekabel voor nodig. Weet niet of het in de app zit. Maar er is ook software waarin je het BMS uit kan lezen.

Zelf staat dit bij mij op de to do lijst (maar die is extreem lang).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Ik begrijp vanuit een aantal fora dat de State of health die in het VRM te zien is overgenomen wordt vanuit de Pylontech BMS, dat moet in ieder geval een idee geven van hoe de boel ervoor staat. Hier nog op 100%. Ergens stelt men ook dat per 10 volledige cycli het Pylontech BMS 0,1% van de State of healt af zou halen, maar ik kan dit nog niet bevestigen. Cycle count nog niet gevonden, we zoeken verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Niek_ schreef op maandag 19 februari 2024 @ 21:44:
Ik begrijp vanuit een aantal fora dat de State of health die in het VRM te zien is overgenomen wordt vanuit de Pylontech BMS, dat moet in ieder geval een idee geven van hoe de boel ervoor staat. Hier nog op 100%. Ergens stelt men ook dat per 10 volledige cycli het Pylontech BMS 0,1% van de State of healt af zou halen, maar ik kan dit nog niet bevestigen. Cycle count nog niet gevonden, we zoeken verder :)
SOH is gewoon een formule, zie https://www.biologic.net/...-soc-state-of-health-soh/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
RikHa schreef op maandag 19 februari 2024 @ 12:02:
[...]

Hou het systeem in de gaten. als de delta bij 55,2V hoger dan 50mV wordt kun je de balancer weer even aanzetten.

Nogmaals, NOOIT balanceren onder 55,2 Volt!
Ik heb gisteravond wat geprobeerd. DVCC was ingesteld op voltage/current limits: 55.2V en 2A. Er gebeurt niks. En toen de stroomsterkte verhoogd naar 30A. Het begint wel met het opladen. Op een gegeven moment gaf de BMS aan dat de stroomsterkte langzaam naar 30A ging. Ik kan dan de stroomsterkte wel veranderen tot ca 5A. Lager kan het niet. Misschien te maken met een algorithm/beveiliging dat een wijziging niet direct naar een resultaat gaat.

Ik moet wel lang wachten totdat de BMS eindelijk 55.2V heeft bereikt. Eerst wel met hoge stroom en dan met wat lagere stroom ingesteld. Op een gegeven moment ging de BMS naar standby mode waardoor er geen stroom meer loopt. Top balancing is dan niet mogelijk. Wel voor eventjes want de active balancer gaat de stroom stelen uit de accu totdat de spanning lager dan 55.2V wordt. Dat is niet de bedoeling. Hoe kunnen we de stand-by mode uitzetten? Is het aangestuurd door Cerbo Gx?

Ook tijdens korte top balancing, zijn de passive balancer actief. Ik weet niet zeker of het zo is. Het kan dat de BMS studio app de info weergeeft van active balancer. Of juist van de passive balancer. Op elke accu cel zijn 2 draadjes aangesloten: een vanuit passive balancer print en een vanuit active balancer print.

DVCC werkt met een stroom-gestuurde bron want je kunt de stroom wel instellen en voor de spanning alleen maximaal spanning instellen. Moet ik de andere parameters in deze DVCC zoals SVS / STS / SCS senses uitzetten? Zou de DVCC beter functioneren bij 55.2V / 2A.

Ik geloof dat 2A niet de juiste is want Seplos 2A active balancer kan 3 circuits/cellen tegelijkertijd aan: 3x 2A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
Eriko schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:06:
[...]

Ik heb gisteravond wat geprobeerd. DVCC was ingesteld op voltage/current limits: 55.2V en 2A. Er gebeurt niks. En toen de stroomsterkte verhoogd naar 30A. Het begint wel met het opladen. Op een gegeven moment gaf de BMS aan dat de stroomsterkte langzaam naar 30A ging. Ik kan dan de stroomsterkte wel veranderen tot ca 5A. Lager kan het niet. Misschien te maken met een algorithm/beveiliging dat een wijziging niet direct naar een resultaat gaat.

Ik moet wel lang wachten totdat de BMS eindelijk 55.2V heeft bereikt. Eerst wel met hoge stroom en dan met wat lagere stroom ingesteld. Op een gegeven moment ging de BMS naar standby mode waardoor er geen stroom meer loopt. Top balancing is dan niet mogelijk. Wel voor eventjes want de active balancer gaat de stroom stelen uit de accu totdat de spanning lager dan 55.2V wordt. Dat is niet de bedoeling. Hoe kunnen we de stand-by mode uitzetten? Is het aangestuurd door Cerbo Gx?

Ook tijdens korte top balancing, zijn de passive balancer actief. Ik weet niet zeker of het zo is. Het kan dat de BMS studio app de info weergeeft van active balancer. Of juist van de passive balancer. Op elke accu cel zijn 2 draadjes aangesloten: een vanuit passive balancer print en een vanuit active balancer print.

DVCC werkt met een stroom-gestuurde bron want je kunt de stroom wel instellen en voor de spanning alleen maximaal spanning instellen. Moet ik de andere parameters in deze DVCC zoals SVS / STS / SCS senses uitzetten? Zou de DVCC beter functioneren bij 55.2V / 2A.

Ik geloof dat 2A niet de juiste is want Seplos 2A active balancer kan 3 circuits/cellen tegelijkertijd aan: 3x 2A.
Bij DVCC kun je de maximale stroom op 6A zetten en spanning 55,2V. De rest van de schakelaars kunnen uit.

Bij de ESS instellingen van de Cerbo kun je het opladen afdwingen. Onderaan bij Scheduled charge levels even eentje actief maken voor bv. 12 uur met SOC 100%.

Zowel de interne passieve balancer als de externe active balancer zullen gaan werken. En zoals eerder gezegd kan het wel een halve dag of langer duren voordat die vier lage cellen bijgetrokken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
Ik zie zojuist dat het ook in de Cerbo GX handleiding genoemd wordt Hfdst. 11 DVCC:
N.B. de type fouten komen uit het originele document (dus Victron als je dit leest graag verbeteren) :)

>>>>>
11.4.2. Beperken beheerde acculaadspanning

Bepaalde accu's (zoals BYD en Pylontech), die uit de fabriek komen, nemen wat tijd om in te werken, en ze moeten wellicht de eerste twee weken of zo draaien met lagere spanning om ze te helpen met balaceren.

Daarvoor is beperken beheerde acculaadspanning ontworpen. Het inschakelen van beperken beheerde acculaadspanning maakt het mogelijk de maximale laadspanning te verlagen tot de cellen gebanlanceerd zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Pim57 op 20-02-2024 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrDeJe
Polderdijk schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:46:
[...]

Doe je prechargen? Zo nee, dan kan het ook zijn dat je battery schakelaar het loodje aan het leggen is, in dit topic is er nog iemand geweest die precies zo'n schakelaar om zeep heeft geholpen hierdoor.

Het zou dus heel goed kunnen dat de contacten in je schakelaar slecht zijn geworden waardoor er een hoge weerstand is, en weerstand+stroom=warmte.

Haal de boel eens los en meet over de contacten van de schakelaar eens hoeveel weerstand je hebt? Dit zou bijna 0ohm moeten zijn.
Sorry. Ik weet niet wat dat is. Prechargen.
Maar dank voor je berichtje. Het zit echter niet aan de zijde van de schakelaar. (Maar dat ter zijde).

Nieuwe kabels worden morgen kant-en-klaar geleverd. 70mm2 Ik monteer alles op een toekomst bestendige (voor nu beetje overkill zijnde) Lynx distributor. En dan plaats ik de accu schakelaar aan de zijde van de accu. (Ipv dat deze nu voor de zekeringhouder zit). De zekering gaat nu in de Lynx. Tevens een ander type zekering gekocht (just 2 be sure). 125a max 70v

Denk dat ik met deze tweak naar een veiliger systeem ga.

De tip van de website waar je kabels kant-en-klaar kunt laten maken: Top!! Super handig én fijn. Worden ze professioneel gemaakt. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
Pim57 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 13:03:
[...]

Bij DVCC kun je de maximale stroom op 6A zetten en spanning 55,2V. De rest van de schakelaars kunnen uit.

Bij de ESS instellingen van de Cerbo kun je het opladen afdwingen. Onderaan bij Scheduled charge levels even eentje actief maken voor bv. 12 uur met SOC 100%.

Zowel de interne passieve balancer als de externe active balancer zullen gaan werken. En zoals eerder gezegd kan het wel een halve dag of langer duren voordat die vier lage cellen bijgetrokken zijn.
Ik heb gedaan waar je omvroeg. Helaas duurt de active balancer maar kort (2x). Zie rode vierkantjes. Waarom gaat Victron MPs niet continue stroom leveren. Het ligt meer aan de Seplos die eigen ding doet. Kunnen we iets aan de Seplos parameters doen om zulke timers (secs/hours) uit te zetten en dat ie altijd in charge mode blijft in plaats van standby mode?

PS. de voltage setting heb ik ingesteld op 55.4V sinds gisteren.

Of doet de active balancer juist niks? Ik heb wel op de knop Active balancer ingedrukt. De blauwe LED rondom deze knop brandt continue.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2W0Q6NPDrEAY-qVfsVHk4jNqaQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tk8O89BwGxlx75eVDV2KIID9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

@Eriko Je moet kijken naar de ctl en ctv (max current en max voltage) waardes die je seplos stuurt. De multiplus luistert enkel naar wat de seplos zegt, dus daar zit de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
Wijs mij precies aan waar ctl en ctv zitten in de BMS studio app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
@Eriko Had je dit ook gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
Ja dat deed ik gisteravond al.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sgQoqqpg1A7rltMM-ux1omS7tXM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/l4He0nz0swd0SoGHxhcq3WMc.jpg?f=user_large

Victron MPs geven al een tijdje LED status 'absorption' aan.

[ Voor 11% gewijzigd door Eriko op 21-02-2024 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
Oké prima. Je kunt je laadspanning bij DVCC iedere keer een beetje verhogen en kijken of dat helpt.
Wat is je DiffCellV nu?

Ik ken zelf de seplos bms niet. En ben dus onbekend met die balanceer knop die je indrukt.
Heeft die active balancer een eigen app met instellingen?

[ Voor 17% gewijzigd door Pim57 op 21-02-2024 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
Ik heb DVCC aangepast: van 55.2V naar 55.5V. Inderdaad gebeurt wel iets maar het is traag. Na 25 minuten is hij op 55.5V gekomen met een stroom injectie (van 0.4 naar 1A).

De dV is momenteel 141mV. Het is al een tijdje stabiel. Hij gaat nauwelijks meer omlaag. In dit geval is passive balancer actief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/19jyOcreUKboo9-nBX_Y5QjSl_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DzcDkavdiLfeZuaw9y9VlsM1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNvXuKqSAJM2l3yOsYj0eAlUfwk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ZW05P3OHi0WvUpZpF22RgzG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
@Eriko Dat wordt dan een speurtocht hoe je die active balancer aan de praat krijgt. Heb je iets van een manual?

Ik zie in je scherm print van de BMS STUDIO een tabje met ‘Switch Control’. Zit daar niet een aan/uit voor je active balancer?
Of heb je een aparte app (via Bluetooth) voor je active balancer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
Precies.

Ik kan nergens afleiden in de app of er iets zichtbaar is van de active balancer. Ik heb de manual wel bij me maar ik kan het nergens vinden op internet die naar deze bestand wijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Eriko schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:05:
Wijs mij precies aan waar ctl en ctv zitten in de BMS studio app?
Ik heb deze app niet. MAar het is 16x een bepaalde waarde per cell.

op de vrm portal kun je wel makkelijk inzichtelijk maken wat de BMS stuurt aan waarden. Dat zijn de 'BMS Charge en Discharge limits'. Dat is de info die vanuit de BMS komt waar de multiplus zich aan houdt..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DrDeJe
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jeigSpxnZMvGCLFZN8Bsyhvgto4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FMejudVsdHxQWNVrLxLGD0sF.jpg?f=fotoalbum_large

Kabels verzwaard. En (een beetje overkill misschien) alles netjes via een Lynx laten lopen. (Is het alvast weer iets meer toekomst bestendig). Toekomstige Pylontechs kan ik dan als een volgend paar op de Lynx aansluiten.

Nog een vraagje: ik zag in de handleiding het advies, bij een mp-2 48/5000, gebruik te maken van zekeringen 200A.
Ik heb nu maar 1 MP en voor nu 2 Pylontech US5000 accu's. Heb nu 2 zekeringen van 125A-max70V
Hoe denken jullie daar over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:58
De zekering is niet voor het apparaat, maar voor de kabel.
Dus 125A voor 70mm2 is niets mis mee.
Circa 3A per mm2 is volgens mij vrij gangbaar. Bij langere lengtes kan het anders zijn.

Aanbeveling voor de mp is zo hoog omdat ie hele hoge piekbelasting aan kan. Maar voor on-grid toepassing is dat niet eens zo relevant.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
prein2 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:04:
[...]

Ik heb deze app niet. MAar het is 16x een bepaalde waarde per cell.

op de vrm portal kun je wel makkelijk inzichtelijk maken wat de BMS stuurt aan waarden. Dat zijn de 'BMS Charge en Discharge limits'. Dat is de info die vanuit de BMS komt waar de multiplus zich aan houdt..
Dat zijn 3 belangrijke parameters die naar Cerbo Gx gaan. Is de 55.2V wel de juiste? Het staat op een randje van de steile curve (16x 3.45V) voor LiFePO4 cellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ZzKTCNn1HvIGGzTRHiCuFR_-J8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/21iQ0JFPSSWywdIdGw0fpBpD.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
DrDeJe schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:10:
[Afbeelding]

Kabels verzwaard. En (een beetje overkill misschien) alles netjes via een Lynx laten lopen. (Is het alvast weer iets meer toekomst bestendig). Toekomstige Pylontechs kan ik dan als een volgend paar op de Lynx aansluiten.

Nog een vraagje: ik zag in de handleiding het advies, bij een mp-2 48/5000, gebruik te maken van zekeringen 200A.
Ik heb nu maar 1 MP en voor nu 2 Pylontech US5000 accu's. Heb nu 2 zekeringen van 125A-max70V
Hoe denken jullie daar over?
ALs je netjes volgens de Pylontech instructie (50A) laad en ontlaad is er niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Eriko schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:35:
[...]

Dat zijn 3 belangrijke parameters die naar Cerbo Gx gaan. Is de 55.2V wel de juiste? Het staat op een randje van de steile curve (16x 3.45V) voor LiFePO4 cellen.

[Afbeelding]
Dat is hoe jij ze instelt in de seplos bms...

Wat je hier ziet is dat de bms verbiedt om te laden (max charge current 0A). Dan gaat de multiplus ook niks doen, want de bms is de baas..

Wat je kunt doen is in de seplos bms de max voltage per cell iets hoger instellen (3,55 of zo) en dan in de cerbo de max voltage met de hand overrulen. Eerst naar 55.2 en daarna steeds een beetje hoger. Dan mag de multiplus laden, en gaat de cell balancer hopelijk ook aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
Eriko schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:35:
[...]

[Afbeelding]
Ah je hebt het gevonden zie ik. De BMS stuurt nu een CCL van 0. Dat komt omdat de spanning die in je BMS staat kennelijk 55,2V is (prima overigens) maar die wordt nu even overruled door DVCC in je Cerbo. Is dus hoger dan 55,2 en daarom zegt BMS stop met laden.

Nu die balanceren aan zien te krijgen want die doet het gewoon niet zo lijkt het. Helaas heb ik nog nooit een Seplos balancer in mn handen gehad dus daar kan ik je niet bij helpen. Neem eens contact op met Seplos of ze een manual pdf naar je willen sturen. Als je die hebt zet hem dan hier neer, Dan kijk ik (en @Pim57 ?) wel even mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
prein2 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:23:
[...]

Dat is hoe jij ze instelt in de seplos bms...

Wat je hier ziet is dat de bms verbiedt om te laden (max charge current 0A). Dan gaat de multiplus ook niks doen, want de bms is de baas..
Yep. De MP luistert volgens mij eerst naar DVCC. Daarom is de spanning ook 55,5 in die screenshot. Als hij straks DVCC weer uit zet dan is de BMS weer de baas.

[ Voor 6% gewijzigd door RikHa op 21-02-2024 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
@Eriko Vanwege de Cell Overvoltage protection heeft de bms de laadstroom op nul gezet. Je zult de batterij een klein beetje moeten ontladen tot de cellen onder de recovery waarde komen. Zodra dat gelukt is gaat die Cell Overvoltage error weg en gaat ie weer laden.

En gaat hopelijk ook de active balancer aan de gang. Wel weer rustig aan beginnen met 55,2V bij DVCC.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VpB4Qdwomiv0qtrWqri01CsSm0A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JzwZj7zks6sGKJJkYrTejxVB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Pim57 op 21-02-2024 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Ben wel benieuwd hoe de spanning op 55,5 V is gekomen. Dvcc gebruikt de parameters van de bms (dus onzin dat die voor gaat, is gewoon tzelfde), behalve als je de verkeerde bron voor Dvcc in de cerbo hebt ingesteld..

Is er nog een apparaat dat laadt? (Bv mppt?) zo ja, die ook met cerbo verbinden en via Dvcc laten laden.

Verder als je de spanning wat lager hebt, via de cerbo het voltage iets lager forcen, dan schiet de bms niet in protection en kun je langer balanceren. (Bekend seplos issue, alleen heb ik een v2 bms, dus kan zomaar anders zijn bij de v3). Ik gok ook dat de active balancer weer aan gaat als de protection weer uit is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
Inderdaad was het opladen gisteren te snel naar 100%. Er treedt dan een OVP op.

Vandaag deed ik iets rustiger door de volgende procedure uit te voeren:
1. Ontladen van 100% naar 97%
2. DVCC wijzigen met limit aanzetten: 55.2V en 6A (3x 2A vanwege 3 circuits op active balancer)
3. BMS gaat langzaam de accu volladen tot 99.9%. Geen OVP meer. Met dV = 140mV op 55.2V
4. BMS gaat een cyclus uitvoeren:
a. opladen met lage strooom (0 tot 1A)
b. niets opladen (0A) met status 'Static equilibrium indicate'
c. soms gaat ie ontladen (0 tot -1A)
De cyclus duurt ca 1 minuut.

Het loopt nog steeds. Afwachten of de dV steeds lager wordt.

Ik kan nergens in de BMS studio vinden voor een status van de active balancer. Wel op een blauwe led rondom de hardware knop 'Active balancer'. Deze blijft continue aan als hij actief. Een knipperende led betekent stand-by.

Ik kan de spec. voor active balancer als pdf niet toevoegen in deze forum. Ik weet niet hoe?

• Eriko
Nu met nieuwe resultaat na 1 nacht die zelf echt waardeloos is. De ingestelde spanning is 55.2V en de instellingen voor DVCC is hetzelfde gebleven. De dV is nagenoeg hetzelfde gebleven: 142mV.

Er klopt iets niet met de passieve/actieve balancers of dat ze verstoord zijn door de cyclus (opladen/rust/ontladen) met een frequentie van 1-5 minuten. Voor passieve balancer zie ik wel dat max 5 van 16 cellen gebalanceerd worden. De dV blijft onveranderd.

Ik ga een keer de Seplos kit monitoren bij een vriend.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:24
*

[ Voor 100% gewijzigd door BarryH op 22-02-2024 10:22 . Reden: vraag voor ander topic ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-10 20:30
Vraag. Ik heb mijn multiplus 2 GX 48/5000 parallel aangesloten op de grid. Een ET112 houdt de boel in de gaten. Echter bij grid uitval, schakelt de victron natuurlijk uit. Echter; wat heb ik nodig om er toch voor te zorgen dat hij blijft draaien? Is hij in te richten met bijvoorbeeld een relais die de toegang tot “de weg” blokkeert? Of wordt dit een gebed zonder eind en kan je beter selectief kamers in het huis op de ac out aansluiten in geval van uitval van het net.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Om volledig te zijn heb je naast de ET112 een manuele back up omschakelaar nodig.

Hier zijn alle huishoudelijke ACverbruikers in off grid aan de Multiplus II geschakeld.
Bij netuitval blijft de MPII en alle verbruikers dan gewoon online op de accu (je ziet tijdens de overschakeling niet eens de lichten knipperen). In dit geval een BYD 15 kWh LFP accu.
De fysieke relais afschakeling van het net is al aanwezig in de MPII zelf (ik gebruik een Victron MPII 48/5000/70).
De PV omvormer schakelt zich wel af van het grid (dat is in België een wettelijke verplichting) maar de MPII geeft vervolgens een syncro signaal door aan de PV omvormer waardoor deze "denkt" dat er terug een net aanwezig is en daarna terug opstart.
Dat duurt een 30-tal seconden voor de PV omvormer dan terug online is.

Voor de manuele omschakeling tussen permanente back up modus over een nulswitch naar permanente netmodus gebruik ik bovendien een Hager HIM404.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EqTmFNGHQb-lrZt360fUrIitqGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bBjgKqqfctl03GIJyvzcEAsI.jpg?f=fotoalbum_large

De manuele switch heb je nodig om bij een technisch defect van de MPII en/of de batterij (indien je werkt in off grid (back up) modus) deze te omzeilen en permanent naar het net over te schakelen tot het probleem is opgelost. Zoniet zou je bij een technisch probleem aan de MPII en/of de accu zonder stroom komen te zitten (indien MPII in off grid configuratie).

[ Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 25-02-2024 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
Ik probeer nog steeds een manier te bedenken om mijn enphase zonnesysteem opbrengst zichtbaar te krijgen in VRM. Liefst softwarematig, maar dit lukt simpelweg niet meer omdat enphase de data blokkeert vanaf de huidige firmware. Als de victron niet weer dat ik een PV systeem heb werkt DESS niet goed, dus wil het toch wel voor elkaar hebben.

Mijn zonnesysteem is verdeeld over 3 groepen. Kan ik een Victron VM-3P75CT installeren, en dan de ct klemmen aansluiten, zodat hij de PV opbrengst van de 3 groepen optelt en weergeeft als 1 PV systeem? In de handleiding lees in wel dat vectorregistratie mogelijk is, maar weet niet of dit is wat ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Je hebt hier een hardware energiemeter voor nodig.
Normaliter doet voor een monofase de ET112 dat en voor een 3F de EM24.
Deze meten ook de output van een PV omvormer en laten deze vervolgens zien in de VRM.
https://www.victronenergy...-and-sensors/energy-meter

Hier een screenshot van een ET112 en een SMA PV omvormer via ESS op het VRM display.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVF0F-UQCmjXodlfxfVEH-QgTaY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MbaMp9O75RsgzG4h6a1zQfe6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door IvoB2 op 25-02-2024 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
IvoB2 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 11:37:
Je hebt hier een hardware energiemeter voor nodig.
Normaliter doet voor een monofase de ET112 dat en voor een 3F de EM24.
Deze meten ook de output van een PV omvormer en laten deze vervolgens zien in de VRM.
https://www.victronenergy...-and-sensors/energy-meter

Hier een screenshot van een ET112 en een SMA PV omvormer via ESS op het VRM display.

[Afbeelding]
Oké, maar de Victron VM-3P75CT zou dit niet kunnen? Heb nu een ET112 als grid meter. Zou er dan nog 3 naast moeten hangen maar dat wordt wat krap in de kast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Daar moet je de specificaties van de VM voor op nalezen.
Bij mijn installatie was deze er nog niet dus geen ervaring mee.
De automatenkast zat hier ook vol.
Maar dat was geen beperking. Alles voor de laadpaal en alles voor de thuisaccu hebben gewoon hun eigen kast gekregen.
In totaal heb ik nu al vijf automatenkasten hangen (eentje voor de laadpaal, eentje voor de verbruikers in de woning, eentje voor alles rond de thuisaccu, eentje voor de tuin en buitenterrassen en eentje voor het tuinhuis).
Maakt het alleen maar overzichtelijker.

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 25-02-2024 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

vanWalsum schreef op zondag 25 februari 2024 @ 11:46:
[...]

Oké, maar de Victron VM-3P75CT zou dit niet kunnen? Heb nu een ET112 als grid meter. Zou er dan nog 3 naast moeten hangen maar dat wordt wat krap in de kast.
Ja kan.

Sommige handleidingen zijn nog voor de tijd dat deze meter bestond.. Deze kan net als die em24 alles wat je wilt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
vanWalsum schreef op zondag 25 februari 2024 @ 11:30:
Ik probeer nog steeds een manier te bedenken om mijn enphase zonnesysteem opbrengst zichtbaar te krijgen in VRM. Liefst softwarematig, maar dit lukt simpelweg niet meer omdat enphase de data blokkeert vanaf de huidige firmware. Als de victron niet weer dat ik een PV systeem heb werkt DESS niet goed, dus wil het toch wel voor elkaar hebben.

Mijn zonnesysteem is verdeeld over 3 groepen. Kan ik een Victron VM-3P75CT installeren, en dan de ct klemmen aansluiten, zodat hij de PV opbrengst van de 3 groepen optelt en weergeeft als 1 PV systeem? In de handleiding lees in wel dat vectorregistratie mogelijk is, maar weet niet of dit is wat ik bedoel.
Heb je de waardes van je Enphase wel in HA?

Ik gebruik hier https://github.com/freakent/dbus-mqtt-devices om twee sets zonnepanelen van Solax en Goodwe in het Victron systeem te krijgen. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
Heronimo schreef op zondag 25 februari 2024 @ 15:47:
[...]

Heb je de waardes van je Enphase wel in HA?

Ik gebruik hier https://github.com/freakent/dbus-mqtt-devices om twee sets zonnepanelen van Solax en Goodwe in het Victron systeem te krijgen. Werkt prima.
Heb ik, via de enphase integratie. Ververst elke 5 seconden dus niet erg vaak. Maar je hebt wel je vermogen per omvormer, totale vermogen en je lifetime productie. Ik kan me voorstellen dat VRM zowel je actuele vermogen nodig heeft als je totale productie?

Ga me er eens op inlezen. Ik kan me voorstellen dat ik een broker nodig heb op HA die berichten publiceert die VRM weer op kan pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
vanWalsum schreef op zondag 25 februari 2024 @ 17:04:
[...]

Heb ik, via de enphase integratie. Ververst elke 5 seconden dus niet erg vaak. Maar je hebt wel je vermogen per omvormer, totale vermogen en je lifetime productie. Ik kan me voorstellen dat VRM zowel je actuele vermogen nodig heeft als je totale productie?

Ga me er eens op inlezen. Ik kan me voorstellen dat ik een broker nodig heb op HA die berichten publiceert die VRM weer op kan pakken.
Je stuurt vanuit HA via MQTT de waardes door naar de gelinkte driver die op de Cerbo (of ander GX apparaat) draait. Ik gebruik Node Red binnen HA om de berichten te versturen omdat ik dat makkelijk vind. Op dezelfde manier stuur ik ook mijn P1 poort data door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
Wat zet ik eigenlijk neer bij ingangsstroomlimiet/grid current limit.

Zet ik hier de waarde neer waarmee in de Multiplus heb afgekeerd (20a) of de waarde van mijn hoofdzekering (40a).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JcwT_VQ-yQHobXRoKxn9SU42JnI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8pE9ue6Wsk9gJOyJdVuhFHyh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WdLTy_NpbdtKEZ-aFVrBFilGjH0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3dIapU8znXNoSaa1FSxAz3dV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Wanneer je het max. inputvermogen via het grid niet wil beperken de waarde van de hoofdzekering van je meter, in dit geval dus 40A.

[ Voor 34% gewijzigd door IvoB2 op 25-02-2024 22:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanWalsum
Ik heb erg blij! Volgens mij is het gelukt om de PV in VRM te krijgen! Nou morgen afwachten tot de zon gaat schijnen of alle data goed is. Heb het gedaan met deze driver: https://github.com/mr-manuel/venus-os_dbus-mqtt-pv

Hopelijk werkt het zoals ik hoop en kan ik nu mijn Enphase systeem zien zonder aanpassingen te doen met meters etc in de meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/btKpcXmILXLDfDf5Fv-hFLgtRl4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g5hz2at6dFj3i5FOqS49x2FU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6eaxFFQP8mtE21xJjuX5oVhPUcA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qcaF2dHtRZTMoOMGSEKwa9ks.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KAmjc3uZrtKDStGF_qjXBVi3e_o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hVuWqKr4HXekl9ORNBgrZVk4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a2b0JmsJm-InxL1FZiBeXS59rpE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nFlJXY14oWcpbgMVaDJEHkb1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
IvoB2 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 22:45:
Wanneer je het max. inputvermogen via het grid niet wil beperken de waarde van de hoofdzekering van je meter, in dit geval dus 40A.
Dat dacht ik eerder ook. Maar ik draai nu DESS en het lijkt er op dat de grid limit in dat geval op de Multiplus slaat. Vanaf Venus OS 3.30 (nu nog in beta) is er ook een AC system limit die wel werkt als limiet voor de hoofdmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Daar kan ik dan niet op antwoorden want ik draai de beta niet en in de laatste officiële firmware wordt dat verschil niet gemaakt.
Misschien even aan Harold Halewijn vragen, die is al geruime tijd met DESS bezig.

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 26-02-2024 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
Ik heb nu voor circa 9000wp aan panelen liggen, en een Multiplus 48v/5000. Deze kan max met zo'n 3400watt opladen. Eigenlijk zat ik er aan te denken om een 8000 op te hangen. Maar lees online dat ik er in principe ook nóg een Multiplus 5000 (zonder GX) naast kan hangen, en ze dan te laten samen werken. Ik heb een 1 fase netwerk thuis.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Wellicht gaat de efficiëntie een stuk omhoog, en ik kan maximaal laden. Waar zou ik dan accukabels kunnen kopen met de juist Pylontech klemmen er op. De + en - kabels worden nu al warm, maar dan wordt het te gek vrees ik. Kan alleen nergens online pasklare sets/kabels vinden.

Ben benieuwd hoe je de boel dan moet aansluiten. Hoop dat iemand hier wat voorbeelden en ervaring heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_Rave
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 27-10 08:42
vanWalsum schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 17:47:
Ik heb nu voor circa 9000wp aan panelen liggen, en een Multiplus 48v/5000. Deze kan max met zo'n 3400watt opladen. Eigenlijk zat ik er aan te denken om een 8000 op te hangen. Maar lees online dat ik er in principe ook nóg een Multiplus 5000 (zonder GX) naast kan hangen, en ze dan te laten samen werken. Ik heb een 1 fase netwerk thuis.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Wellicht gaat de efficiëntie een stuk omhoog, en ik kan maximaal laden. Waar zou ik dan accukabels kunnen kopen met de juist Pylontech klemmen er op. De + en - kabels worden nu al warm, maar dan wordt het te gek vrees ik. Kan alleen nergens online pasklare sets/kabels vinden.

Ben benieuwd hoe je de boel dan moet aansluiten. Hoop dat iemand hier wat voorbeelden en ervaring heeft.
Je kan ze idd laten samenwerken, zoek op YouTube ‘Andy’s off grid garage’. Hij heeft een mp2 en een Phoenix als ‘aggregaat’. Erg leerzaam naar mijn mening.

Maar 9000Wp. Dat is ongeveer voor 40A aan stroom tijdens piek belasting, waarschijnlijk meer bij volle zon en koude temperaturen.
Als je batterij gaat terugleveren tijdens zo’n piek moment ga je ruim over de 40A heen.

Bij een 1 fase is 45A de max toch?

Kan je niet upgraden naar een 3 fase aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Om uitsluitend de thuisaccu op te laden moet je ook niet uitsluitend via een MP II (of andere) omvormer passeren.
Om verliezen te voorkomen kan je (een deel van) de PV productie ook via een (of meerdere) MPPT richting accu sturen.
Alleen om de stroom er terug uit te halen naar AC verbruikers heb je de MPII dan nodig.
En richting AC kan de MPII 48/5000/70 tot 4800W aan.

Dan is er monofase geen probleem (zolang je in de woning geen 3F en/of zware AC gecombineerde verbruikers nodig hebt).

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 28-02-2024 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
Heb inderdaad een 1 fase 40a hoofdzekering. Dus daar zal ik ze dan op moeten limiteren met de juiste bekabeling uiteraard. Of de limiet voor laden en terug omvormen op het max vermogen van de lader = 6720 watt. Heb "helaas" en Enphase systeem met micro omvormers, dus het zal toch 2 keer over omgevormd moeten worden.

Maar ik ga Youtube er even op naslaan. Wellicht werken ze samen ook efficienter omdat ze niet op vol vermogen hoeven te werken. En in de praktijk kom ik uit op pieken van tot nu toe max. 8200 watt. Panelen liggen wat verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeJe
Je zou denken dat, mits goed gemonteerd, de standaard kabelset van Pylontech, die met de standaard connectoren, de Max laad vermogen aan zou moeten kunnen?
https://lithiumaccus.nl/product/pylontech-kabelset/

8200/220= ca 37 Ampère? Moet toch prima naar een US5000 gaan?

Zef heb ik er nu een Lynx distributor tussen gezet. Maar dat is meer dat ik verschillende kleinere sets accus (Pylontech us5000) aansluit op 1 MP-2 48/5000 --> heb nu 1 set van 2 accu's. En daar komt binnen nu en 2 maanden een 2e set bij. Dan verdeel je (via de Lynx) de ampère over de sets (en dus over de kabels).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
DrDeJe schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:56:
Je zou denken dat, mits goed gemonteerd, de standaard kabelset van Pylontech, die met de standaard connectoren, de Max laad vermogen aan zou moeten kunnen?
https://lithiumaccus.nl/product/pylontech-kabelset/

8200/220= ca 37 Ampère? Moet toch prima naar een US5000 gaan?

Zef heb ik er nu een Lynx distributor tussen gezet. Maar dat is meer dat ik verschillende kleinere sets accus (Pylontech us5000) aansluit op 1 MP-2 48/5000 --> heb nu 1 set van 2 accu's. En daar komt binnen nu en 2 maanden een 2e set bij. Dan verdeel je (via de Lynx) de ampère over de sets (en dus over de kabels).
De lange kabels van Pylontech zijn goed voor 125a. Dit is op 48 volt volgens mij. Wat overeenkomt met 6000 watt. Dus in theorie als je 2 5000's met 70a lader parallel hebt zou je hem wel iets terug moeten zetten, of dikkere kabels. Maar vind nergens een set met de juiste connectoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2

prein2

Die pylontech 5000 kan zelf max 100A aan uit m'n hoofd.. Volgens de victron guides heb je er meerdere nodig voor een mp5000.

Maar goed: ja je kan 2x multiplus parallel configureren. Werkt prima, pakken ze allebei de helft van de load.

Dat is niet zoals Andy het doet overigens. Hij gebruikt een tweede omdat hij die had liggen om bij te schakelen als de load te hoog wordt. Dit kan niet bij on-grid gebruik, want daar heb je te weinig ingangen voor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
prein2 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 20:08:
Die pylontech 5000 kan zelf max 100A aan uit m'n hoofd.. Volgens de victron guides heb je er meerdere nodig voor een mp5000.

Maar goed: ja je kan 2x multiplus parallel configureren. Werkt prima, pakken ze allebei de helft van de load.

Dat is niet zoals Andy het doet overigens. Hij gebruikt een tweede omdat hij die had liggen om bij te schakelen als de load te hoog wordt. Dit kan niet bij on-grid gebruik, want daar heb je te weinig ingangen voor..
Ja maar Pylontech adviseert 50A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
vanWalsum schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 17:47:

Wat is je doel precies? En wat is het totaal vermogen van je PV omvormers?

Hier straks ook ruim 10kW panelen liggen, maar wel verdeeld over Noord en Zuid, twee omvormers van 3.68kW en 3.3kW plus straks een MPPT. Dus zolang je maar niet vol gaat ontladen als de zon schijnt (maar waarom zou je?) is het geen punt. Je moet alleen niet over de factor 1.0 gaan met omvormers aan de AC out zijde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GertjanDH
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-05 22:26
vanWalsum schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:40:
Heb inderdaad een 1 fase 40a hoofdzekering. Dus daar zal ik ze dan op moeten limiteren met de juiste bekabeling uiteraard. Of de limiet voor laden en terug omvormen op het max vermogen van de lader = 6720 watt. Heb "helaas" en Enphase systeem met micro omvormers, dus het zal toch 2 keer over omgevormd moeten worden.

Maar ik ga Youtube er even op naslaan. Wellicht werken ze samen ook efficienter omdat ze niet op vol vermogen hoeven te werken. En in de praktijk kom ik uit op pieken van tot nu toe max. 8200 watt. Panelen liggen wat verdeeld.
2 multiplussen parralel aansluiten. Alle loads + PV op AC out aansluiten.

Je voldoet dan aan de 1.1 regel met je PV vermogen.
Grid current limit op 40A instellen en je victrons zorgen er voor dat je die 40A nooit overschrijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19:34
Zit een beetje in de zelfde situatie als @vanWalsum .
Ik heb hier net over de 9000 wp aan panelen op het dak, en 1 MultiPlus-II 48/5000/70-48.
Vandaag kon de MP de stroom al niet meer aan voor het laden van mijn accus (65A), en ging terug leveren.
De BMS in de accus kunnen 200A aan.

Iedereen hier heeft het altijd over 1 of 3 MP-II's, maar ik lees nooit iets over 2!

Kan ik er gewoon nog een MP-II (met al de extra hardware) bij hangen?
Ik heb hier wel 3 fasen in de meterkast.

[ Voor 3% gewijzigd door N0EL op 28-02-2024 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
@DrDeJe hoe bevallen de 120mm fans in jouw opstelling? Verminderen ze ook geluid als je de interne fans verder ongemoeid laat?

Zo ja, dan ga ik ook even printen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 27-10 20:48

HermanGast

Exige GT3

N0EL schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:00:
Zit een beetje in de zelfde situatie als @vanWalsum .
Ik heb hier net over de 9000 wp aan panelen op het dak, en 1 MultiPlus-II 48/5000/70-48.
Vandaag kon de MP de stroom al niet meer aan voor het laden van mijn accus (65A), en ging terug leveren.
De BMS in de accus kunnen 200A aan.

Iedereen hier heeft het altijd over 1 of 3 MP-II's, maar ik lees nooit iets over 2!

Kan ik er gewoon nog een MP-II (met al de extra hardware) bij hangen?
Ik heb hier wel 3 fasen in de meterkast.
Je kunt 2 MPs parallel zetten, maar alleen onder strikte wijze van installeren, waaronder precies dezelfde DC kabels naar je busbar, lees de documentatie.
Veel makkelijker om naar 3 fasen te gaan met 3 MPs, met dan ook meer capaciteit en verdeling over de 3 fasen van je netaansluiting. Dat is ook het antwoord op je vraag 1 of 3.

[ Voor 4% gewijzigd door HermanGast op 29-02-2024 06:39 ]

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 27-10 20:48

HermanGast

Exige GT3

Mijn laatste experiment is het verdelen van de (overbemeten) PV productie tussen accu’s en grid.
Waarom?
Op de betere zon-overgoten-dagen is mijn accu al heel rap vol (11 uur in de ochtend) en gaat daarna alle PV opbrengst naar het net met serieuze kans dat een van de 3 hoofdzekeringen (3 x25 aansluiting) klapt en ik moet wachten op de monteur voor het omsteken…. (Vervangen smeltzekeringen naar automaten kost 1400-1600 Euro hier.., geen fijne optie.) En als dat al niet gebeurt kunnen de omvormers gaan aftoppen op voltage. Het beperken van PV, is niet eenvoudig met Enphase IQ7’s, en best wel zonde van de productie. (Zeker zolang salderen in stand blijft….)
Hoe?
Vrij eenvoudig. Door met MQTT te volgen wat de AC en de DC (N/system-id/grid/40/Ac/Power en N/system-id/system/0/Ac/Consumption/L1(L2 en L3)/Power) stromen zijn en die te balanceren door het beïnvloeden van de maximale laadstroom van de multiplussen (vebus/275/Dc/0/MaxChargeCurrent). Dus als ik veel teruglever aan het net en weinig de accu’s aan het laden ben verhoog ik het maximale amperage laadstroom. En andersom, als er weinig naar het net gaat en veel naar de accu’s, verlaag ik de maximale laadstroom. ESS (nul op de meter) doet de rest. Wat ik merk is dat de Victrons vrij traag reageren en ik in eerste instantie overcompenseerde en daardoor een soort aan/uit gedrag kreeg. Door wat trager aan te sturen schommelt het nu nog maar een beetje.
Ik gebruik alleen een M5stack en geen HA of andere hardware. Relatief eenvoudige code. Lokaal op het netwerk geen passwords nodig (behalve voor WiFi natuurlijk).
Vervolg…
Op dit moment verdeel ik 50/50 zodat het twee keer zo lang duurt voor de accu’s vol zijn. Dat kan vast beter als ik overstap naar dynamisch contract en rekening kan houden met tarief. Dan kan ik de verdeling accu/net optimaliseren op kosten. (Ik heb nog steeds geen makkelijke feed gevonden voor uurtarieven zonder tokens of passwords. Daar hou ik me voor aanbevolen.)
Ook is het plan om in de nacht het terugleveren aan het net te beïnvloeden waardoor de accu’s in de ochtend op ongeveer 20% staan. Of beter nog, een percentage dat afhankelijk is van de verwachte PV opbrengst.

(3xMPII-3000, 26,2kWh Pylontech, PV>15kW)

[ Voor 8% gewijzigd door HermanGast op 29-02-2024 09:27 ]

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19:34
Meer mensen die een fout krijgen in de DESS?
Kan het een schrikkeljaar/dag bug zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0QYp76CFKudzaJhUGyaDur6VH8w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vcu1sC3wsnJkjYrZeyMddog2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
Voor wie DESS draait, er lijkt een 29 februari bug. Even op het Victron forum gekeken en zie dat er meer zijn die er last van hebben en dat Victron er mee bezig is om een oplossing te vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pZjKBWyFS6u6s8H-l2htRJSEwYY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BFGpNLtA7zGF6TiuSYPUFs2v.jpg?f=fotoalbum_large

• John245
Heronimo schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 08:17:
Voor wie DESS draait, er lijkt een 29 februari bug. Even op het Victron forum gekeken en zie dat er meer zijn die er last van hebben en dat Victron er mee bezig is om een oplossing te vinden.
[Afbeelding]
Ik denk dat het al opgelost is want ik zie het niet.

• John245
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ccGASLkqOd8MDj66TRXUTLwrkDM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/47dbtlzeaXizfpcypoUFP9H9.png?f=fotoalbum_large

• Heronimo
John245 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 08:20:
[...]

Ik denk dat het al opgelost is want ik zie het niet.
Draai jij ook Dynamic ESS in beta VRM? Als ik via de remote console kijken bij ESS en dan DESS zie ik bij status inactive staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrDeJe
Heronimo schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:10:
@DrDeJe hoe bevallen de 120mm fans in jouw opstelling? Verminderen ze ook geluid als je de interne fans verder ongemoeid laat?

Zo ja, dan ga ik ook even printen.
Jep! Want ze houden de machine intern langer koel. M.a.w.: Het duurt wat langer voordat het systeem dusdanig heet wordt dat de interne koeling aan slaat.

• Heronimo
DESS schedule probleem is opgelost:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vkIgRpmZXCn_v2F2uK6JZkedHog=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KxFwCioYNcHaS1k7KSC6kkcI.png?f=fotoalbum_large

• John245
Heronimo schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 08:54:
[...]

Draai jij ook Dynamic ESS in beta VRM? Als ik via de remote console kijken bij ESS en dan DESS zie ik bij status inactive staan.
Hier status "Automatisch"

• vanWalsum
Heb nu ik eindelijk mijn PV via MQTT heb werken op de Victron (Enphase) ook maar weer eens DESS aan gezet. Echter zit ik zo in de wedstrijd, dat ik enkel wil dat het systeem op gaat laden op de meest gunstige momenten. Het verkopen aan het net hoeft van mijn niet zo, de accus slijten harder, en wil niet dat hij 5 keer op een dag heen en weer pompt.

Nou zijn er 2 opties mogelijk in de configuratie om het verkopen naar het net uit te zetten, welke kan ik het beste gebruiken?

Heeft iemand tevens al de beste formule voor de ANWB paraat voor 2024?

Tevens laad ik sporadisch de auto thuis op (3,7kwh). Is het beter om die laadpaal vóór de grid meter aan te gaan sluiten of hebben ze hier al een mooie workaround voor. Ideaal zou zijn als de Victron de paal kan zien als verbruiker en dit vervolgens niet uit de accu's gaat halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0KT5NZ29QIQ9AG8ja_mkBZizxRk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zZOIUq2CGDoSBNxrOA4XhunC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AED-7RL48cGPG2b4QIMqiqOwB-8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JMPBsIpzHr4Z8kIvBltKAsjZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfnPKDslh5DmEY74vRHQChfr0yk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OGGt81Y139zGzan1a8EOUzdB.png?f=fotoalbum_large

Als iemand andere tips heeft, hoor ik het graag.

Edit, heb ik mijn sell price zo wel goed?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qt5AWfq_GAHw09NvgJEI3oak2Wg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JhVmtF29Fb1nPnhMPe2TYx1p.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door vanWalsum op 29-02-2024 18:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
vanWalsum schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 17:56:
Heb nu ik eindelijk mijn PV via MQTT heb werken op de Victron (Enphase) ook maar weer eens DESS aan gezet. Echter zit ik zo in de wedstrijd, dat ik enkel wil dat het systeem op gaat laden op de meest gunstige momenten. Het verkopen aan het net hoeft van mijn niet zo, de accus slijten harder, en wil niet dat hij 5 keer op een dag heen en weer pompt.

Nou zijn er 2 opties mogelijk in de configuratie om het verkopen naar het net uit te zetten, welke kan ik het beste gebruiken?

Heeft iemand tevens al de beste formule voor de ANWB paraat voor 2024?

Tevens laad ik sporadisch de auto thuis op (3,7kwh). Is het beter om die laadpaal vóór de grid meter aan te gaan sluiten of hebben ze hier al een mooie workaround voor. Ideaal zou zijn als de Victron de paal kan zien als verbruiker en dit vervolgens niet uit de accu's gaat halen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als iemand andere tips heeft, hoor ik het graag.

Edit, heb ik mijn sell price zo wel goed?

[Afbeelding]
De kosten van slijtage van je cellen stop je in de battery cycles en batterij aanschaf kosten. Voor een enkele Pylontech zou je bijvoorbeeld 1350 euro en 6000 cycles invoeren. Dit zorgt er voor dat hij een minimale marge van 4,5ct (1350/(6000*5)) aanhoud per kWh vanwege de slijtage en uiteindelijk vervangingskosten van de accu.

Het uitzetten van verkoop lijkt me niet slim, dan gaat hij waarschijnlijk alsnog verkopen zodra de accu vol zit op dagen dat je meer productie hebt dan verbruik.

Hij staat hier met zelfbouw op 1ct/kWh en doet maar ongeveer 1 cycle per dag. Verwacht dat hij met de kosten van je Pylontech dat hij nog amper gaat handelen en vooral net netto tekort of overschot handig gaat timen qua inkoop of verkoop.

[ Voor 4% gewijzigd door Heronimo op 29-02-2024 18:12 ]

Pagina: 1 ... 12 ... 60 Laatste