Het helpt in een sandbox game om niet te veel plannen te maken en 'dingen te moeten'.
Laat je gewoon leiden door het moment. Kom je iets tegen, leuk! Bepaal dan in het moment of je hierop doorpakt of niet. Dit houd je doelen klein, zodat je minder druk op jezelf legt 'wat je allemaal nog moet doen'.
De meest momerabele momenten bij Crimson Desert zijn bij mijn toch vaak de momenten die vanuit impulsiviteit tot stand komen. Dat is de kracht van een sandbox game. De diversiteit aan content en systemen biedt kansen!
Niet dat alle content kwalitatief even goed is. Ik ben het met 2dope eens dat een hoop side content wel 'artificial' met weinig diepgang aan voelt (denk MMO). Daarom is het ook niet verstandig om 20 bounties achter elkaar te doen. Maar dat je af-en-toe zo'n bounty mee pakt... als je hier zin in hebt.
En quests blijven oppoppen, ja ook nog steeds in Hernand (ik heb nog steeds geen 100% in Hernand). Hoe meer story/side-content je doet, hoe meer 'extra' content je unlockt. Soms zijn de requirements voor deze unlocks wel een beetje vaag en onduidelijk. Maar inderdaad, je gaat nog vaak genoeg terugkeren naar Hernand, Pailune en Demeniss.. ook al heb je daar, voor je gevoel, alle content al gedaan.
Dit werkt dan helaas wel weer tegen de 'sandbox'-mindset: ik ben vaak genoeg op locaties geweest waar 'nog niets te doen was', omdat ik de content nog niet unlockt had en dus later, via een quest terug moest komen. Dit vind ik wel 1 van de minpunten van deze game.
Ditzelfde geldt voor puzzel(locatie)s. Je komt soms vrij vroeg op locaties waar een puzzel zit, maar waar je nog niet alles kunt doen. Later, met de juiste skills en/of kennis, kun je hiernaar terug gaan om nog extra items of secrets te vinden.
[
Voor 8% gewijzigd door
Psyx88 op 17-04-2026 13:11
]