My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Jep, dat was letterlijk de eerste serieuze puzzel die ik tegenkwam. Volgens mij vind je daarWimpie79 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:09:
Iemand deze puzzel al gedaan. Echt vet gedaan. En je vind er heel interessant item voor te craften ..spoiler:
[ Voor 11% gewijzigd door Hulleman op 16-04-2026 10:19 ]
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Apple TV 4K 2022 | Playstation 5 Pro | Playstation Portal | Xbox Series X |
Persoonlijk vind ik toetsenbord/muis überhaupt niet fijn bij dit type games, controller veel comfortabeler. De keybinds zijn ook op controller wat bijzonder (sprinten met A), maar dat was een paar dagen wennen en nu wil ik het ook niet meer anders.Morex schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:26:
Iemand een voorbeeld hoe de m/k keybinds aan te passen? Deze slaan default nergens op. Of is controller echt veel beter?
Dat is zeker zo'n game. Helaas heb ik echt maar max een uurtje, wellicht anderhalf, achter elkaar om te gamen per dag (en dan meestal niet elke dag) Dan doe je dus net niks in deze game.... Zit er een beetje over te denken om de game maar even te laten voor wat het is en de game weer op te pakken als ik er serieus veel tijd ik kan steken. Elke keer als ik weer iets lees/zie op YT van deze game denk ik steeds meer dat Crimson Desert een oneindige hoeveelheid unieke gameplay content en dus speelduur heeftRicmaniac schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:58:
[...]
Is geen game die ik even een half uurtje kan spelenmoet minstens een paar vrije uren hebben wil ik er in duiken.
Ik moet eigenlijk iets hebben wat meer behapbaar is.
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Apple TV 4K 2022 | Playstation 5 Pro | Playstation Portal | Xbox Series X |
Veel sterkte. Om het cru te zeggen was beter je been geweest kon je gamen. Masr gezondheid gaat natuurlijk voor....Donstil schreef op donderdag 16 april 2026 @ 08:47:
Ik kan door een operatie aan mijn hand een tijdje niet spelen, zondag mag dat weer maar ik zit echt af te kicken zeg. Lang geleden dat ik zo in een spel gezogen ben als met Crimson Dessert!
PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal
Ik zou wat videos bekijken dan heb je bewegende beelden.Oxigeon schreef op donderdag 16 april 2026 @ 11:16:
In dit topic zie ik de meest prachtige beelden voorbij komen. Echter heb ik geen flauw idee wat ik kan verwachten als ik ga spelen. Ik zie veel combat. Dit is gewoon qua combat en skills etc gewoon een soort van World of Warcraft? Of meer een Red Dead Redemption? Alleen dan een fantasy setting?
Klopt heb ik daar ook gevonden. Heb gisteren wat abyss puzzels gedaan high in the sky. Heb er nu 10 gedaan. Nog 30 te gaan. Wel nog altijd geen elementen gevonden zoals vuur of lightning. Weet dat ze daar zitten maar nog niet tegen gekomen. Heb nu chapter 6 gedaan. Was leuk . Story erna niet meer aan geraakt. Wat zitten exploren in hernarnd. Want de side quest blijven maar komen.Hulleman schreef op donderdag 16 april 2026 @ 10:17:
[...]
Jep, dat was letterlijk de eerste serieuze puzzel die ik tegenkwam. Volgens mij vind je daarspoiler:Zit nu aan het begin van chapter 4 en kan eindelijk bezig met het kamp. Snap eerlijk gezegd niet waarom veel mensen zo lang in chapter 3 blijven hangen. Ik unlockte toen wel het kamp, maar kon er praktisch niks mee.het recept om goldbars te craften?
Combat is leuk. Maar in het begin niet gemakkelijk. En idd heel mooie wereld. Heb nu 155 uur inzitten. En voor de main quest effe er buiten geweest. Want in deminis zijn de vijanden heel sterk. Wapens en gear blijven ook maar komen en moet je upgraden. Ik vermaak mij prima en wat nog op mij gaat afkomen geen idee. De bosses zijn soms heel sterk. Kan er een paar nog niet verslaan. Kom gewoon later terug met betere gear en wapens. Das het leuke aan de gane. Je gaat en doet wat je wilt. Wat een game. Sommigen vinden niets anderen vinden het super....Oxigeon schreef op donderdag 16 april 2026 @ 11:16:
In dit topic zie ik de meest prachtige beelden voorbij komen. Echter heb ik geen flauw idee wat ik kan verwachten als ik ga spelen. Ik zie veel combat. Dit is gewoon qua combat en skills etc gewoon een soort van World of Warcraft? Of meer een Red Dead Redemption? Alleen dan een fantasy setting?
Ik gebruik de PS5PRO. Maar ik ben benieuwd welke grafische instellingen jullie gebruiken?
Hang ook af welke tv of monitor je hebt. Ik speel ook op de Pro. Performance mode hdr on v sync off. Motion blur op 0. Partical op 65. Alles op on eigenlijk behalve v sync off 120 hertz on. Weet het niet van buiten . Want ben niet thuis voor de moment. Moet nog gewerkt worden ook helaas.Shaker74 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 11:58:
Even een algemene vraag...
Ik gebruik de PS5PRO. Maar ik ben benieuwd welke grafische instellingen jullie gebruiken?
[ Voor 12% gewijzigd door Wimpie79 op 16-04-2026 12:01 ]
Op de Pro gebruik ik: Balanced mode, 120hz aan, v-sync uit, motion blur op 50 (ik zie eigenlijk niet zo veel verschil tussen 0 en 100), particles op 100, depth of field aan.Shaker74 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 11:58:
Balanced mode is grafisch een stukje mooier dan performance mode en zit qua performance veelal in de VRR window van de PS5. Ik vind het lekker smooth aanvoelen. Daar waar de performance echt inkakt, gebeurt dat op performance mode net zo hard, omdat dat komt door CPU limitaties.
[ Voor 3% gewijzigd door Hulleman op 16-04-2026 12:45 ]
Oh ik was juist in de veronderstelling dat dat niet zo was. Maar moet zeggen dat ik vrijwel niet meer gewisselt heb na het begin.Hulleman schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:37:
Vraag: het is mij niet helemaal duidelijk in hoeverre Kliff en Damiane inventory/skills delen. Ik lees dat de inventory en core stats (health, spirit, stamina) gedeeld kunnen worden tussen Kliff en Damiane, maar de rest van de skilltree niet. Klopt dit? Het is dus mogelijk om gelijktijdig dezelfde gear te gebruiken voor Kliff en Damiane?
Enige wat ik wel zeker weet is dat zij een eigen skilltree heeft. Als je de skilltree opent kan je bovenin wisselen naar de andere character en zie je dat dit gescheiden is.
In theorie kun je hierdoor gear delen, maar Damiane kan veel van Kliff's gear niet aan en vice versa. Zo kan Kliff bijvoorbeeld ook het 2H zwaard van Damiane niet gebruiken. Dit zal ook gelden voor Ongka, maar met hem heb ik nog niet gespeeld (anders dan het verplichte segment in de main story mission).
Alle characters hebben helaas specifieke gear/weapon types die ze kunnen equippen.
Waarom dit is? Geen idee... ik hoop dat ze dit nog een keer patchen.
[ Voor 12% gewijzigd door Psyx88 op 16-04-2026 14:56 ]
PerformanceShaker74 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 11:58:
PSSR aan (sharpness slider op 60)
Motion blur 0
HDR on
Vsync on (omdat ik op een oude 4k tv game en de kleuren daarmee op Game Mode dof worden gebruik ik geen VRR.)
120hz off dus.
Beste performance hier met stabiel 60fps en merk scherpere en mooiere beelden op Performance dan op Balanced. Komt door PSSR 2.0
Ik heb trouwens ook nog een tip gevonden om je character mooi centraal in het midden te zetten tijdens gamen: bij Accessibility Settings
Horizontal placement: 0
Range en vertical: 40
Zet Kliff centraal in het beeld waardoor je mijns inziens meer opgaat in de omgeving.
Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||
Damiane en Oongka waren geschreven toen Crimson Desert nog als MMO ontwikkeld werd, heb ik gelezen. Maar omdat PA er een single player game van gemaakt heeft, zijn die 2 achter gebleven in gear en sommige skills. Best jammer, want ik vind Damiane veel fijner spelen. Zit nu in chapter 9 en vind het echt heel jammer dat je dan weer met Kliff moet spelen om de main story missies te doen.Psyx88 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:51:
@Hulleman Inventory en core stats (health, stamina, spirit) worden inderdaad gedeeld.
In theorie kun je hierdoor gear delen, maar Damiane kan veel van Kliff's gear niet aan en vice versa. Zo kan Kliff bijvoorbeeld ook het 2H zwaard van Damiane niet gebruiken. Dit zal ook gelden voor Ongka, maar met hem heb ik nog niet gespeeld (anders dan het verplichte segment in de main story mission).
Alle characters hebben helaas specifieke gear/weapon types die ze kunnen equippen.
Waarom dit is? Geen idee... ik hoop dat ze dit nog een keer patchen.
PA heeft de 2 support characters al wat extra Axiom stuff gegeven. Nu de rest nog. Zo kunnen ze ook die nieuw toegevoegde legendary mounts niet summonen, behalve dan de legendary paarden. Ook zo jammer.
Hier absoluut geen last van gelukkig. Je blijft telkens ook weer iets nieuws vinden, of je kan keuzes maken, vandaag main quest, volgende keer is een paar side quests, of nu toch weer even wat puzzels doen, en dan denk je ohh ja ik heb ook nog bomen en dieren te onderhouden
Soms voel je je net de vis uit Finding Nemo, ohh hier iets ohh daar ook je gaat van links naar rechts
Zit nu in chapter 7 wil toch ook weer is ontdekken wat er nog voor zaken vrij te spelen zijn, qua gear of abyss powers.
Speel nu zelf een fire build die is echt waanzinnig sterk met clearen van kampen en heel eerlijk ik maai menig baas in no time neer, begin had ik moeite met gevechten maar nu met wat uitzondering van boss mechanismes goed te doen.
Ik snap je helemaal. Voor mij is dit echt de GOTY.FidoDido schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:25:
Blijf het toch bijzonder vinden dat dit spel mij na 71 uur nog totaal niet verveeld. Normaal bij spellen zoals assassins Creed slaat de verveling van herhaling toe.
Hier absoluut geen last van gelukkig. Je blijft telkens ook weer iets nieuws vinden, of je kan keuzes maken, vandaag main quest, volgende keer is een paar side quests, of nu toch weer even wat puzzels doen, en dan denk je ohh ja ik heb ook nog bomen en dieren te onderhouden![]()
Soms voel je je net de vis uit Finding Nemo, ohh hier iets ohh daar ook je gaat van links naar rechts![]()
Zit nu in chapter 7 wil toch ook weer is ontdekken wat er nog voor zaken vrij te spelen zijn, qua gear of abyss powers.
Speel nu zelf een fire build die is echt waanzinnig sterk met clearen van kampen en heel eerlijk ik maai menig baas in no time neer, begin had ik moeite met gevechten maar nu met wat uitzondering van boss mechanismes goed te doen.
Ik wil al een hele tijd een uitgebreider stukje schrijven hier over mijn ervaringen maar valt zoveel te schrijven dat ik het steeds maar weer uitstel.
Echt een geweldige game die voor mij gemaakt lijkt te zijn.
C9 55 - Playstation 5 Pro - i7 13700K RTX5080 PC - LG C4 42 as monitor
Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie
Hm.. ik was in het begin laaiend enthousiast (ondanks de gebreken) en dook er volledig in.. maar nu begint het eigenlijk een beetje tegen te steken. Is het omdat ik er niet elke dag mee bezig kan zijn? Het is - om eerlijk te zijn - gewoon teveel voor mij. Ik hou misschien meer van iets lineairer (ik heb God Of War en Horizon bv kapotgespeeld) dan dit, je kan gewoon veel te veel doen. Nog andere die dit ervaren? Begrijp me niet verkeerd; ik blijf elke keer in bewondering wat allemaal kan en wat er nog te ontdekken valt maar het is imo gewoon teveel. Moeilijk om uit te leggen want ik lees hier bij vrijwel elk bericht fantastische commentaren.FidoDido schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:25:
Blijf het toch bijzonder vinden dat dit spel mij na 71 uur nog totaal niet verveeld. Normaal bij spellen zoals assassins Creed slaat de verveling van herhaling toe.
Hier absoluut geen last van gelukkig. Je blijft telkens ook weer iets nieuws vinden, of je kan keuzes maken, vandaag main quest, volgende keer is een paar side quests, of nu toch weer even wat puzzels doen, en dan denk je ohh ja ik heb ook nog bomen en dieren te onderhouden![]()
Soms voel je je net de vis uit Finding Nemo, ohh hier iets ohh daar ook je gaat van links naar rechts![]()
Ja, dat heb ik ook hoor. Prachtige game alleen net iets TE veel mogelijkheden voor mij. Ik ervaar het als te complex om echt plezier te hebben. In ieder geval op dit moment.Derbiss schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:25:
[...]
Hm.. ik was in het begin laaiend enthousiast (ondanks de gebreken) en dook er volledig in.. maar nu begint het eigenlijk een beetje tegen te steken. Is het omdat ik er niet elke dag mee bezig kan zijn? Het is - om eerlijk te zijn - gewoon teveel voor mij. Ik hou misschien meer van iets lineairer (ik heb God Of War en Horizon bv kapotgespeeld) dan dit, je kan gewoon veel te veel doen. Nog andere die dit ervaren? Begrijp me niet verkeerd; ik blijf elke keer in bewondering wat allemaal kan en wat er nog te ontdekken valt maar het is imo gewoon teveel. Moeilijk om uit te leggen want ik lees hier bij vrijwel elk bericht fantastische commentaren.
Heb er zo'n 25 uurtjes inzitten en veel mechanics geleerd, alleen vergeet ik het daarna net zo snel weer
Ligt aan mij en niet aan de game.
Voor nu heb ik het even op de plank gezet en richt me op andere games. Ik kom vast en zeker terug naar Crimson Desert in de toekomst.
We don't stop playing games because we grow old - We grow old because we stop playing games
Klopt iddVortigen schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:36:
[...]
Ja, dat heb ik ook hoor. Prachtige game alleen net iets TE veel mogelijkheden voor mij. Ik ervaar het als te complex om echt plezier te hebben. In ieder geval op dit moment.
Heb er zo'n 25 uurtjes inzitten en veel mechanics geleerd, alleen vergeet ik het daarna net zo snel weer
Ligt aan mij en niet aan de game.
Voor nu heb ik het even op de plank gezet en richt me op andere games. Ik kom vast en zeker terug naar Crimson Desert in de toekomst.
Je bent niet de enige die hiermee stoeit, er was recent ook iemand die vroeg letterlijk "wat moet ik nou doen" en het antwoord is wat mij betreft: je moet niks, dat is een verkeerde mindset (imo). Maar het is vrij eenvoudig, wil je de game gewoon doorspelen/uitspelen, dan volg je de main quest, punt. Al die aanvullende activiteiten, side quests, faction quests, camp management zijn optioneel.Derbiss schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:25:
[...]
Hm.. ik was in het begin laaiend enthousiast (ondanks de gebreken) en dook er volledig in.. maar nu begint het eigenlijk een beetje tegen te steken. Is het omdat ik er niet elke dag mee bezig kan zijn? Het is - om eerlijk te zijn - gewoon teveel voor mij. Ik hou misschien meer van iets lineairer (ik heb God Of War en Horizon bv kapotgespeeld) dan dit, je kan gewoon veel te veel doen. Nog andere die dit ervaren? Begrijp me niet verkeerd; ik blijf elke keer in bewondering wat allemaal kan en wat er nog te ontdekken valt maar het is imo gewoon teveel. Moeilijk om uit te leggen want ik lees hier bij vrijwel elk bericht fantastische commentaren.
Enne, ik ben daar i.t.t. veel mensen best kritisch op, ik vind heel veel van die side content helemaal niet boeiend. Ik ga echt niet 60 bounty hunter side-missies doen die allemaal min of meer hetzelfde zijn. Veel van de side quests zijn gewoon afvinklijstjes, maar, er zitten af en toe ook weer wél originele missies tussen dus dat is een beetje hit or miss.
En ja... Dat hele "na 300 uur nog steeds in Hernand!111" is ook een beetje een meme geworden
Laat je gewoon leiden door het moment. Kom je iets tegen, leuk! Bepaal dan in het moment of je hierop doorpakt of niet. Dit houd je doelen klein, zodat je minder druk op jezelf legt 'wat je allemaal nog moet doen'.
De meest momerabele momenten bij Crimson Desert zijn bij mijn toch vaak de momenten die vanuit impulsiviteit tot stand komen. Dat is de kracht van een sandbox game. De diversiteit aan content en systemen biedt kansen!
Niet dat alle content kwalitatief even goed is. Ik ben het met 2dope eens dat een hoop side content wel 'artificial' met weinig diepgang aan voelt (denk MMO). Daarom is het ook niet verstandig om 20 bounties achter elkaar te doen. Maar dat je af-en-toe zo'n bounty mee pakt... als je hier zin in hebt.
En quests blijven oppoppen, ja ook nog steeds in Hernand (ik heb nog steeds geen 100% in Hernand). Hoe meer story/side-content je doet, hoe meer 'extra' content je unlockt. Soms zijn de requirements voor deze unlocks wel een beetje vaag en onduidelijk. Maar inderdaad, je gaat nog vaak genoeg terugkeren naar Hernand, Pailune en Demeniss.. ook al heb je daar, voor je gevoel, alle content al gedaan.
Dit werkt dan helaas wel weer tegen de 'sandbox'-mindset: ik ben vaak genoeg op locaties geweest waar 'nog niets te doen was', omdat ik de content nog niet unlockt had en dus later, via een quest terug moest komen. Dit vind ik wel 1 van de minpunten van deze game.
Ditzelfde geldt voor puzzel(locatie)s. Je komt soms vrij vroeg op locaties waar een puzzel zit, maar waar je nog niet alles kunt doen. Later, met de juiste skills en/of kennis, kun je hiernaar terug gaan om nog extra items of secrets te vinden.
[ Voor 8% gewijzigd door Psyx88 op 17-04-2026 13:11 ]
[ Voor 5% gewijzigd door mister_S op 17-04-2026 13:21 ]
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Zijn bepaalde gebieden optioneel?
Ik heb er redelijk wat uren in zitten maar ben geen spinnen eigenlijk tegen gekomen behalve die boss zoals je zegt.Sipio schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 13:54:
Voor de tweakers die al flink wat uren in deze game hebben zitten, hoe vaak komen spinnen voor in deze game, afgezien van diespoiler:Zijn er spider jump scares? Ik las op reddit dat iemand ergens een zak pakte met loot en dat er een spin spawned.Spider boss
Wel een gebied met veel spinnenwebben waar ik de kriebels kreeg omdat ik een hele lichte fobie heb voor spinnen maar ook daar kwam ik geen daadwerkelijke spinnen tegen en pakte mijn character gewoon die spinnenwebben op als loot. Maar uiteraard nog niet de hele game gezien dus weet niet of dit nog ergens komt
Er zitten spinnen in als deel van het 'eco-systeem'. Je kan deze oppakken en gebruiken in alchemy taken. Ze lopen rond in de natuur en zitten vaak in bomen en in het gras. Er zijn een aantal plekken waar spinnenwebben zijn en die je automatisch oppakt als crafting material, en ze vertragen je character even.Sipio schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 13:54:
Voor de tweakers die al flink wat uren in deze game hebben zitten, hoe vaak komen spinnen voor in deze game, afgezien van diespoiler:Zijn er spider jump scares? Ik las op reddit dat iemand ergens een zak pakte met loot en dat er een spin spawned.Spider boss
Ik ben nog geen jumpscares tegen gekomen met spiders (140 uur).
Ja, alhoewel de main quests toch wel voor een groot deel in veel van de gebieden langskomen. Dus je komt wel in een zone terecht door de mainquest, maar alle extra sidequests kan je gewoon laten gaan als je dat wil. Sterker nog, je kan ook de main quest gewoon laten gaan haha.
Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 7600x3d 32GB 6000mhz 9070 XT MSI 27" IPS 180hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)
Misschien kan iemand er wat van leren
Aangezien je ze op kunt pakken neem ik aan dat ze niet heel groot zijn en ook niet agro?Er zitten spinnen in als deel van het 'eco-systeem'. Je kan deze oppakken en gebruiken in alchemy taken. Ze lopen rond in de natuur en zitten vaak in bomen en in het gras.
Maar tnx, ik wil deze game toch graag een keer oppakken en dit soort info kan ik waarderen
helemaal niet, en zeker geen agro.Sipio schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 14:42:
[...]
Aangezien je ze op kunt pakken neem ik aan dat ze niet heel groot zijn en ook niet agro?
Maar tnx, ik wil deze game toch graag een keer oppakken en dit soort info kan ik waarderen
eigenlijk loop je ze zo voorbij (net als de meeste kleinere critters op de grond) en merk je ze enkel op omdat de game je iets prompt om op te rapen
(??? als je ze nog niet hebt gevangen, de soortnaam als je ze wel al eens hebt gevangen)
Vlinders zijn iets zichtbaarder aangezien die meer op ooghoogte zweven, grotere critters zie je effectief weglopen (denk aan een das, wasbeer, enz)
Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro
Mooi zo, hier heb ik gisteren echt gewoon op ge-ragequit.2dope schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 14:31:
Mijn no-hit Antumbra's Sword met DualSense controller inputs, zonder HUD.
[YouTube: Crimson Desert – Antumbra’s Sword Boss | No Damage, No HUD + Inputs]
Heul toffe video! Toen ik deze "per ongeluk" tegenkwam heb ik het heel even geprobeerd en dacht ik dat ik op een later moment terug moest komen omdat ik zo geraped werd door hem. Dit geeft wel hoop om het nog een keer dit weekend te proberen.2dope schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 14:31:
Mijn no-hit Antumbra's Sword met DualSense controller inputs, zonder HUD.
[YouTube: Crimson Desert – Antumbra’s Sword Boss | No Damage, No HUD + Inputs]
Snap ik wel hoor. Misschien als ik nog jong was (en veel meer tijd had).. maar nu ik een bepaalde leeftijd heb; 2 jongens moet opvoeden en bovenal moet werken ed.. je verliest zo snel de connectie met het spel. Veel plezier in ieder gevalPsyx88 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:58:
Het helpt in een sandbox game om niet te veel plannen te maken en 'dingen te moeten'.
Laat je gewoon leiden door het moment. Kom je iets tegen, leuk! Bepaal dan in het moment of je hierop doorpakt of niet. Dit houd je doelen klein, zodat je minder druk op jezelf legt 'wat je allemaal nog moet doen'.
De meest momerabele momenten bij Crimson Desert zijn bij mijn toch vaak de momenten die vanuit impulsiviteit tot stand komen. Dat is de kracht van een sandbox game. De diversiteit aan content en systemen biedt kansen!
Niet dat alle content kwalitatief even goed is. Ik ben het met 2dope eens dat een hoop side content wel 'artificial' met weinig diepgang aan voelt (denk MMO). Daarom is het ook niet verstandig om 20 bounties achter elkaar te doen. Maar dat je af-en-toe zo'n bounty mee pakt... als je hier zin in hebt.
En quests blijven oppoppen, ja ook nog steeds in Hernand (ik heb nog steeds geen 100% in Hernand). Hoe meer story/side-content je doet, hoe meer 'extra' content je unlockt. Soms zijn de requirements voor deze unlocks wel een beetje vaag en onduidelijk. Maar inderdaad, je gaat nog vaak genoeg terugkeren naar Hernand, Pailune en Demeniss.. ook al heb je daar, voor je gevoel, alle content al gedaan.
Dit werkt dan helaas wel weer tegen de 'sandbox'-mindset: ik ben vaak genoeg op locaties geweest waar 'nog niets te doen was', omdat ik de content nog niet unlockt had en dus later, via een quest terug moest komen. Dit vind ik wel 1 van de minpunten van deze game.
Ditzelfde geldt voor puzzel(locatie)s. Je komt soms vrij vroeg op locaties waar een puzzel zit, maar waar je nog niet alles kunt doen. Later, met de juiste skills en/of kennis, kun je hiernaar terug gaan om nog extra items of secrets te vinden.
Wat betreft verhaal in dit spel, ik snap nog steeds het probleem niet. Is OK geschreven allemaal en best leuk, geen verschil met de gemiddelde spel in deze genre. Ik moet wel bekennen dat ik geen open wereld fan ben, dus mijn lat is relatief laag.
Mijn oudste zoon ook vanmiddag: 'papa zit jij nu Zelda te spelen?' (ik zat Abyss puzzels te doen)... nee dit is een ander spel. 'Mag je dit dan zo maar kopieren? Want het lijkt wel heeel erg op Tears of the Kingdom! Je hebt zelfs de Ultrahand!' 😂 Ach kopieren, inspireren bijna hetzelfde, toch?
[ Voor 5% gewijzigd door Psyx88 op 17-04-2026 18:11 ]
Pana schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:14:
[...]
Mooi zo, hier heb ik gisteren echt gewoon op ge-ragequit.
Heeft wel wat pogingen gekost om te perfectioneren, je bent geneigd de fout in te gaan zodra hij begint te teleporten. Ook werkt camera/lock-on vaak niet lekker zoals bij wel meer bosses. Maar zoals gewoonlijk is timing key, na een tijdje oefenen hoef je helemaal niet meer te zien waar hij naartoe teleport, je weet simpelweg de timing van zijn aanvallen en dus wanneer je moet dodgen. Dat trainen van muscle memory vind ik heerlijk bij dit soort gamesLvMaij88 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:54:
[...]
Heul toffe video! Toen ik deze "per ongeluk" tegenkwam heb ik het heel even geprobeerd en dacht ik dat ik op een later moment terug moest komen omdat ik zo geraped werd door hem. Dit geeft wel hoop om het nog een keer dit weekend te proberen.
Waarheid komt uit de kindermond..Psyx88 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 18:09:
@Derbiss Ik heb ook 2 jongens van 10 en 12, hoor 🙈 Echter heb ik ze om de week en werk ik parttime, dus wellicht dat ik hierdoor wat meer tijd heb om te gamen dan jij.
Mijn oudste zoon ook vanmiddag: 'papa zit jij nu Zelda te spelen?' (ik zat Abyss puzzels te doen)... nee dit is een ander spel. 'Mag je dit dan zo maar kopieren? Want het lijkt wel heeel erg op Tears of the Kingdom! Je hebt zelfs de Ultrahand!' 😂 Ach kopieren, inspireren bijna hetzelfde, toch?
Na zoveel uur het combat systeem goed te hebben kunnen leren is het werkelijk ongelofelijk wat je allemaal kunt, en dan vooral de mix van force palm / grappling en two of one handed combat. Wat een combo's
:strip_exif()/f/image/kr2cliW5Iepd8KVrwxF3KUSh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DxfUufESueQVeIXr5nzgyAzP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dq6a7H3yXShQ5Ld3xCo24gky.jpg?f=fotoalbum_large)
Verdorie, je kunt geen goldbars blijven farmen van Nobles.. ik zie wel dat dit personage een gold bar zou moeten hebben, maar na een pickpocket heb ik slechts een zakje silver.. dat hebben ze denk ik stiekem gepatcht.
[ Voor 11% gewijzigd door jellybrah op 17-04-2026 21:58 ]
- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙
Oh wauw nog echt ook!justifire schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 23:10:
Het zou toch zo een scene uit Game of Thrones kunnen zijn ?
[Afbeelding]
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Ben al dagen met mijn kamp bezig.G_Dragon schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 23:25:
Ik ben weer iets verder in chapter 3, maarspoiler:Wat duurt de eerste upgrade van je kamp lang ja? Ik wou even lekker rustig verder gaan met het verhaal maar de missie was na een uur nog maar op 45%..
En nog is het eind niet in zicht
- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙
Dat het upgraden zoveel tijd kost verbaaste me echtjustifire schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 23:30:
[...]
Ben al dagen met mijn kamp bezig.
Troost u ik ben nog steeds bezig. Heb nu 37 comrades. Moet voorlopig nog veel doneren. En heb maar 1 side quest staan met die spider in hernarnd. Tot ik waarschijnlijk deze gedaan heb en er weet bijkomen. 155 uur in Hernand en counting.justifire schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 23:30:
[...]
Ben al dagen met mijn kamp bezig.
Klopt je kan het beste even 12 uur ingame slapenG_Dragon schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 23:25:
Ik ben weer iets verder in chapter 3, maarspoiler:Wat duurt de eerste upgrade van je kamp lang ja? Ik wou even lekker rustig verder gaan met het verhaal maar de missie was na een uur nog maar op 45%..
Hey Greymanes,
— Crimson Desert (@CrimsonDesert_) 18 april 2026
We’re currently preparing our next update which will include several features mentioned in last week's Dev Update notice, including the addition of a keyboard/mouse and controller preset, difficulty settings, category tabs for your inventory, and more. We want to…
Zal idd voor volgende week zaterdag zijn. Of zou moeten zijn dat ze vroeger zijn deze keer....
[ Voor 15% gewijzigd door Psyx88 op 18-04-2026 13:06 ]
Zit in chapter 6. Je gaat heel veel werk gebbrn met je kamp nu
Haha en er was al zoveel te doenWimpie79 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:37:
[...]
Zit in chapter 6. Je gaat heel veel werk gebbrn met je kamp nu
Klopt. Ben nog steeds hernard aan het opruimen. Had maar 1 quest meer en nu weer meerdere side stuff.
Komt van zelf. Vanaf als je rumors about comrades krijgt. Die eerrsr doen. Upgraden komen vanzelf..G_Dragon schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:42:
Waar kon je alweer de volgende kamp upgrades doen? Ik ben dat heel even vergeten
[ Voor 30% gewijzigd door Wimpie79 op 18-04-2026 13:49 ]
Wat een mega vet shield heey!Poops_McGhee schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 14:04:
3 bosses minder die me in de weg zaten. Te vroeg in de game tegengekomen, best vaak door ze in elkaar geslagen. Gisteren was dat anders. Antumbra's Sword, The Flame Knight en Bradie Gu. Alle 3 vertellen niks meer na.
2 bruikbare kadootjes erbij, 1 voor Oongka en een mooi plaatje erbij.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik snap niet dat ze hier geen melding geven, want in de Abyss krijg je wel een melding als je er nog niets kan doen.
[ Voor 50% gewijzigd door Psyx88 op 18-04-2026 16:16 ]
Noooo al die moeite voor de puzzel en dan moet je wachten hahaPsyx88 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 16:10:
@G_Dragon De portal verschijnt alleen als je de juiste main quest hebt (ergens in Chapter IX). Er zit wat story related stuff achter die portal.
Ik snap niet dat ze hier geen melding geven, want in de Abyss krijg je wel een melding als je er nog niets kan doen.
Geen idee. Het lijkt kleiner buiten hernard.denk dat er nog genoeg te doen is buiten hernard.Westland1940 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 20:03:
Iedereen heeft het telkens over de vele uren die ze alleen al kwijt zijn in Hernand, maar hoe zit het met de rest van de map? Zijn alle regio's zo uitgebreid? Ik heb in 25-30 uur alleen het gebied in zicht rondom het dorpje Hernand zelf... zo'n 95% lijkt nog niet discovered haha.
Was dat niet ondertussen al een meme geworden? Zoveel uur spelen en nog steeds in Hernand.... Ik zie meer non Hernand.Westland1940 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 20:03:
Iedereen heeft het telkens over de vele uren die ze alleen al kwijt zijn in Hernand, maar hoe zit het met de rest van de map? Zijn alle regio's zo uitgebreid? Ik heb in 25-30 uur alleen het gebied in zicht rondom het dorpje Hernand zelf... zo'n 95% lijkt nog niet discovered haha.
Maarja, ieder z'n eigen stijl, he. Kan me voorstellen dat sommige spelers eerst het begin gebied willen leegmaken, om daarna pas naar de volgende te gaan. Kan me ook voorstellen dat er spelers zijn die eerst de main story willen afmaken en daarna de side content. En een ander doet vice versa, of allebei tegelijk.
Persoonlijk heb ik Hernand wel gezien qua quests en exploring, maar ik zal er zeker nog wel terugkomen om de restjes op te pikken for completionist's reasons. 😄
Nog niet gevonden of per ongeluk verkocht dat kan ook. Is zo veelbte vinden in deze game
Correct. Ieder zen eigen manier van spelen. Ben iemand die eerst alles wilclearen voor ik verder ga.. das het leuke aan deze game. Je gaat en doet wat je wilt....Dan nog niet gesproken van de abyss puzzels. High in the sky. Moet ik ook nog doen... denk stuk of 7 of 8 gedaan.Poops_McGhee schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 20:11:
[...]
Was dat niet ondertussen al een meme geworden? Zoveel uur spelen en nog steeds in Hernand.... Ik zie meer non Hernand.
Maarja, ieder z'n eigen stijl, he. Kan me voorstellen dat sommige spelers eerst het begin gebied willen leegmaken, om daarna pas naar de volgende te gaan. Kan me ook voorstellen dat er spelers zijn die eerst de main story willen afmaken en daarna de side content. En een ander doet vice versa, of allebei tegelijk.
Persoonlijk heb ik Hernand wel gezien qua quests en exploring, maar ik zal er zeker nog wel terugkomen om de restjes op te pikken for completionist's reasons. 😄
Nee dit zwaard vind je niet zomaar, daarvoor moet je ergens in de abbys zijnWimpie79 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 20:13:
[...]
Nog niet gevonden of per ongeluk verkocht dat kan ook. Is zo veelbte vinden in deze game
"850 hours in and haven't even passed the main menu"Poops_McGhee schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 20:11:
[...]
Was dat niet ondertussen al een meme geworden? Zoveel uur spelen en nog steeds in Hernand.... Ik zie meer non Hernand.
Wat ik zo begrijp is dat Hernand wel echt de main hub is, en je vanuit daar 'opereert' naar de rest van de map. Het zal wel verder, was enkel benieuwd. Gaan het mee maken
Bijzonder wel dat je dit zwaard al hebt. Je zat toch in Chapter IV en niet in Chapter IX? Hoe ben je in de Abyss terecht gekomen zonder port in de Spire of the Sun?
Gevlogen dacht ik...Psyx88 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 20:23:
[...]
Bijzonder wel dat je dit zwaard al hebt. Je zat toch in Chapter IV en niet in Chapter IX? Hoe ben je in de Abyss terecht gekomen zonder port in de Spire of the Sun?
Dat gezegd hebbende, betekent dit niet dat er niets te doen is in de andere zones. Alle zones hebben main quests, side quests, bounties, puzzels, hidden bosses en secrets.
Ik schat dat Hernand 1,5-2x zo veel content heeft tov van een Pailune en/of Demeniss.
Zoals ik al in mijn vorige bericht uitlegde; ik heb veel mild herbal tea gemaakt voor stamina regen en ben erheen gevlogen. Klopt dat het een locatie is waar ik officieel nog niet hoor te komenPsyx88 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 20:23:
[...]
Moet ook wel zeggen dat ik hem vooral speel om te relaxen na een drukke dag (jaja papa ook en druk qua werk)
Dan is een uurtje of 2 wegdromen en exploren wel heel gaaf. Af en toe een missie, maar geen moetje. Dat is ook wel zo fijn aan deze game wat mij betreft: je hoeft niks.
:strip_exif()/f/image/fDPaWzAuTL6gHTn6xumYe4MD.jpg?f=fotoalbum_large)
Proost.
Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||
Could not agree moreVis schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 22:57:
Ik doe eigenlijk niet veel in game, geniet alleen maar van alle pracht.
Moet ook wel zeggen dat ik hem vooral speel om te relaxen na een drukke dag (jaja papa ook en druk qua werk)
Dan is een uurtje of 2 wegdromen en exploren wel heel gaaf. Af en toe een missie, maar geen moetje. Dat is ook wel zo fijn aan deze game wat mij betreft: je hoeft niks.
[Afbeelding]
Proost.
Er was ook al een meme vlak na de release "Hernand Desert is an amazing game!"Westland1940 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 20:03:
Ik ben zelf ook nog niet veel buiten hernand geweest. voornamelijk alleen voor wat trade routes dus kan er niet veel over zeggen.
Denk dat alleen @Psyx88 al heel veel gezien heeft omdat veel van zijn screenshots in andere area's ook zijn.
oh hij had ook al gereageerd
[ Voor 6% gewijzigd door Ricmaniac op 19-04-2026 08:45 ]
Verhalende elementen etc de komende periode graag even in spoilers zetten
:strip_exif()/f/image/8xyefeMhSHPZEoHtquTL48hr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QCI9SJZ4mimCEvzcfzl9JQVV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/09vRrNqP8l2AivcfXayilCSN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0C3lm3y7SrkJdJ7F3zeJi0Qc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WxzApAMshYTZrrNIKAXWOzFo.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/5BAuuBtPSgbsqnKRn0y487MK.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/KPLTkwfniVZIizWBXzKtAdpO.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/GnxCTLYd5GsfXBSnIfeBqqMu.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/6ZOLxFB5VUIPX2s2Mw1bUzhf.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/fJFw190klx3YW5FYMpJiY6Ju.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JHUIGRNQIarLqB36BYbK9ki4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pPgbHrZ1uNnIXfMF8DQq5l6y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/r36RrJL08CzhudOLcKwiDIpx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7IPwDqS6kdvXnFEXwQJngzTu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/r4BRF3d3dB5B0ixTBLSrd31q.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/q0q3FYIJnecNvNaACKBnjvfW.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/N6NJtiShzS0jtrmqzzznP0oJ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/g2R15Dq1jbmt5DGEdF3d89Ou.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aKIeBXoOkSoaFZAiYD7s16xO.jpg?f=fotoalbum_large)