• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:41
Wederom bedankt, ik weet nu waar ik fout ging. Blijkbaar is het vele malen overzichtelijker om naar Ross te gaan dan de hele map over te zoeken naar waar er missies zijn :$

Vanmorgen heb ik iedereen op missies gestuurd en net weer voor de tweede keer, het levert inderdaad behoorlijk veel op :)

@Donstil En ik ben bij de bank geweest, moet nu 2 ingame dagen wachten.

Mijn vrouw heeft tijdens het ontdekken nog een Harpy nest gevonden in de bergen, waar we flink wat gold bars gevonden hebben:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/luGo53bfF7LILwVAXhqG2W1aG3E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fryqLiZ0GIyXnk6d2huNRR2L.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door G_Dragon op 09-05-2026 12:19 ]

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
G_Dragon schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 12:11:
Wederom bedankt, ik weet nu waar ik fout ging. Blijkbaar is het vele malen overzichtelijker om naar Ross te gaan dan de hele map over te zoeken naar waar er missies zijn :$

Vanmorgen heb ik iedereen op missies gestuurd en net weer voor de tweede keer, het levert inderdaad behoorlijk veel op :)

Mijn vrouw heeft tijdens het ontdekken nog een Harpy nest gevonden in de bergen, waar we flink wat gold bars gevonden hebben:

[Afbeelding]
Die Crude bars kan je niet inleveren bij de bank helaas. Ze zijn het meeste geld waard bij de vissershop in dat dorpje bij de piratenboot.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:36

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Ik zit nu aan de 100 uur en merk dat ik er wel een beetje klaar mee begin te raken. Zit nu een stukje in de crimson dessert en dat is in ieder geval een andere omgeving maar de gameplay wordt er niet anders van.

Vandaag nog een kamp upgrade gedaan die best wat resources koste, ik geloof 100k aan geld. En het bouwe duurt iets van 90 uur. En dan is het eindelijk zover..! en dan zie je amper verschil :P de tenten en banners zijn iets anders volgens mij.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• Timothy3000
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:22
Chaoss schreef op zondag 10 mei 2026 @ 01:46:
Ik zit nu aan de 100 uur en merk dat ik er wel een beetje klaar mee begin te raken. Zit nu een stukje in de crimson dessert en dat is in ieder geval een andere omgeving maar de gameplay wordt er niet anders van.

Vandaag nog een kamp upgrade gedaan die best wat resources koste, ik geloof 100k aan geld. En het bouwe duurt iets van 90 uur. En dan is het eindelijk zover..! en dan zie je amper verschil :P de tenten en branders zijn iets anders volgens mij.
Ik had dat ook wat (alleen had er geen 100 maar iets meer dan 20 uur inzitten) en heb hem uiteindelijk maar verkocht. Prachtige wereld maar het voelde voor mij toch nog wat leeg en alle quests waren zowat hetzelfde (vecht, fetch, volg). Het voelde als een soort offline MMO variant van Assassins Creed, maar dan met minder boeiende quests. Heb besloten de game over een jaartje nog eens op te pakken want ze patchen flink - hopelijk de inhoud zelf straks ook.

• Ricmaniac
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:24
Timothy3000 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 07:42:
[...]

Ik had dat ook wat (alleen had er geen 100 maar iets meer dan 20 uur inzitten) en heb hem uiteindelijk maar verkocht. Prachtige wereld maar het voelde voor mij toch nog wat leeg en alle quests waren zowat hetzelfde (vecht, fetch, volg). Het voelde als een soort offline MMO variant van Assassins Creed, maar dan met minder boeiende quests. Heb besloten de game over een jaartje nog eens op te pakken want ze patchen flink - hopelijk de inhoud zelf straks ook.
Je hebt helemaal gelijk om de game te verkopen als je het 20 uur geprobeerd hebt en het niet klikt natuurlijk maar ik snap het persoonlijk gewoon niet :P Deze open wereld is alles behalve leeg. Zo veel geheime plekken die je encountered als je rondloopt, puzzels met schatten, bosses, kampjes. Er is gewoon juist zo veel te doen :P

Ik heb het al een paar keer hier gezegd volgens mij maar vind het grappig dat hoe jij het beschrijft ten opzichte van Assassins Creed bij mij precies hetzelfde maar dan gespiegeld is 😅 de laatste 4-5 assassins creed voelde zo dood en leeg voor mij. Grote open werelden om maar te zeggen dat je een grote open wereld had toen maar het met niks opvullen. Crimson Desert heeft mij laten zien dat ik niet open wereld games moe was zolang je maar een goeie open wereld maakt.

Maargoed met 20 uur heb je het zeker een eerlijke kans gegeven en smaken verschillen natuurlijk.

WoW: Rogue, FFXIV: Sasuke Uchiha, TWITCH

• Timothy3000
Het is moeilijk uit te leggen. Er is veel te vinden, maar voor mij persoonlijk was dat alles wel continu hetzelfde. De schatten en geheimen vond ik gewoon niet interessant genoeg en de wereld van Crimsom voelt daardoor gewoon wat levenloos. Dit waar ik normaal wel enorm van games als Zelda, Elden Ring en RDR kan genieten. Ik denk echt dat het komt doordat de quests en worldbuilding me niet zo boeiden. Wel jammer voor mij maar tegelijkertijd heel tof dat zoveel mensen de game wel zo leuk vinden.

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Puzzelen is ook niet echt mijn ding... vooral niet als ze zo onduidelijk zijn als in Crimson Dessert. Ik heb in 100 uur volgens mij maar 2 van die torens gedaan, als ik zie dan loop ik ze voorbij. En dat geldt eigenlijk ook voor kleinere puzzels die je in de wereld tegenkomt, ik vindt ze te onlogisch om er echt van de genieten en grijp dan al snel naar youtube om de oplossing op te zoeken. Dat heb ik ook weer met de Abyss, niet mijn kopje thee.

Het exploreren tot nu toe was wel vet gewoon lekker de wereld ontdekken, dorpjes tegenkomen, bezette gebieden bevrijden etc. De combat is ook echt wel satisfying. Kamp upgraden is leuk ook al worden de stappen in upgrades steeds kleiner. Sommige mainquest zijn wel weer heel vet zoals de veldslag bij Pailune. En ik geniet ook nog steeds wel van de grafische pracht.

• Donstil
  • Niet online
Timothy3000 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 07:42:
[...]

Die volg missies zijn wel echt heel irritant idd, verplicht een stukje paardrijden om vervolgens naar een totaal oninteressante dialoog te moeten luisteren.

Ik vermaak mij nog steeds (zit er 94 uur in) enorm met de wereld en het zoeken en puzzelen, maar door de missies snap ik wel dat de game een 80 kreeg van de reviewers.

• janus_freggel
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:51
Ben nu aanbeland in chapter 8 en moet daar ineens met damiane verder, maar dat is niet te doen. Ze mist de juiste wapens, kracht en skills.. terug naar mijn private storage om wapens te halen kan niet, zodra ik daar in de buurt kom krijg ik de meldingen dat dit een quest voor kliff is, maar dat hij druk is. Ik kan dus ook niet switchen..

Dit is echt wel een van de minpunten hoor, de extra characters voegen vrijwel niets toe, maar je moet ze wel een soort van levelen en kan vervolgens niet bij je goede stash komen :(

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

@janus_freggel mischien de moeilijkheidsgraad even tijdelijk op easy?

Ik vond die mainquests waarbij je verplicht met die Orc en die chick moet spelen ook irritant. Ik had bewust gekozen omdat niet te doen en dan ineens moet het, ben je inderdaad al je skills kwijt... Echt irritant als games dat doen bij TW3 was het ook zo irritant (verplichte quests met Siri). Enige game waarbij dat ooit echt leuk was is GTA5.

• Donstil
  • Niet online
janus_freggel schreef op zondag 10 mei 2026 @ 11:46:
Ben nu aanbeland in chapter 8 en moet daar ineens met damiane verder, maar dat is niet te doen. Ze mist de juiste wapens, kracht en skills.. terug naar mijn private storage om wapens te halen kan niet, zodra ik daar in de buurt kom krijg ik de meldingen dat dit een quest voor kliff is, maar dat hij druk is. Ik kan dus ook niet switchen..

Dit is echt wel een van de minpunten hoor, de extra characters voegen vrijwel niets toe, maar je moet ze wel een soort van levelen en kan vervolgens niet bij je goede stash komen :(
Wat is dat verplicht? Daar heb ik ook geen zin in eigenlijk, speel al 100 uur met klif, al mijn stats zitten daarin etc.

• G_Dragon
Donstil schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 23:30:
[...]

Die Crude bars kan je niet inleveren bij de bank helaas. Ze zijn het meeste geld waard bij de vissershop in dat dorpje bij de piratenboot.
Daar kwam ik pas achter na 2 dagen ingame wachten want ik was bezig met de refresh van de bank, beetje erg dom van mij :p. Maar inmiddels heb ik nu z'n 30 Gold bars in de bank zitten met high risk en nu hopen dat het geluk aan mijn zijde is.

Ik ben ondertussen veel bezig met de kamp missies en heb bijna genoeg om te verhuizen.

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

• Timothy3000
Donstil schreef op zondag 10 mei 2026 @ 13:40:
[...]

Wat is dat verplicht? Daar heb ik ook geen zin in eigenlijk, speel al 100 uur met klif, al mijn stats zitten daarin etc.
Ja, is verplicht.

• Donstil
  • Niet online
Aah gadver, dan blijf ik voorlopig even in hoofdstuk 7 hangen.

• G_Dragon
janus_freggel schreef op zondag 10 mei 2026 @ 11:46:

Ben je vanaf het begin alleen maar gefocused op het verhaal? Want dat zou een goede verklaring kunnen zijn waarom je geen goede wapens voor Damaine hebt. Moet er wel aan toevoegen dat ik zelf nog geen enkele skill point in Damaine heb gestoken, maar gewoon een goed armor + wapens voor haar heb.

Na Chapter 8 komt er nog een moment dat je zelfs een bepaalde boss fight verplicht met iemand moet doen, waar ik véel mensen over hoorde klagen maar vond hem zelf wel heel makkelijk.

[ Voor 16% gewijzigd door G_Dragon op 10-05-2026 14:27 ]

• Donstil
  • Niet online
Ik speel, op de Ps5 Pro, net de "free Pailune" missie, waarin je dat stadje in Pailune moet bevrijden.
Maar jeetje wat stroef he, het draait ondanks de performance mode maar op 25 Fps ongeveer. Bijna onspeelbaar.

Meer mensen dat ervaren?

• G_Dragon
Donstil schreef op zondag 10 mei 2026 @ 16:20:
Ik speel, op de Ps5 Pro, net de "free Pailune" missie, waarin je dat stadje in Pailune moet bevrijden.
Maar jeetje wat stroef he, het draait ondanks de performance mode maar op 25 Fps ongeveer. Bijna onspeelbaar.

Meer mensen dat ervaren?
Ja dat is een zware missie voor de consoles! :o
Had er zelf op de Xbox Series X ook flink wat fps drops..

• Donstil
  • Niet online
G_Dragon schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:33:
[...]

Ja was geen doorkomen aan, ik heb ze met de knop ingedrukt maar weg gehakt.
Waren ook wel heel veel mannetjes op het scherm.

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Im speel op balanced op de pro en ja ik merkte dat de fps daar lager lag maar ik had niet het idee dat ik er echt hinder van had.

• Rickokun
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19-05 22:02
Ik speel op PC. Ben bij chapter 7 (goed dat ik dat stukje hierboven las over) . Maar al even niet meer gespeeld. Helaas wordt het steeds labieler op mijn desktop PC. Erg vaak crashes.

Misschien maar eens die versnelling eraf halen die ik normaliter nooit gebruikte bij andere spellen.

• janus_freggel
G_Dragon schreef op zondag 10 mei 2026 @ 14:20:
[...]

Ben je vanaf het begin alleen maar gefocused op het verhaal? Want dat zou een goede verklaring kunnen zijn waarom je geen goede wapens voor Damaine hebt. Moet er wel aan toevoegen dat ik zelf nog geen enkele skill point in Damaine heb gestoken, maar gewoon een goed armor + wapens voor haar heb.

Na Chapter 8 komt er nog een moment dat je zelfs een bepaalde boss fight verplicht met iemand moet doen, waar ik véel mensen over hoorde klagen maar vond hem zelf wel heel makkelijk.
Nee niet alleen op verhaal gefocused, maar wel op Kliff, omdat de andere twee me gewoon niet aanspreken en ik me al ergerde aan het feit dat ik niet altijd vrij kan switchen. Het is dan bloed irritant dat je ineens met een ander character waar je totaal geen tijd in hebt gestoken verder moet. De omgeving is gewoonweg te sterk....

Ik heb het nu maar opgelost door kliff te resetten qua skills en die meid te upgraden, dat draai ik later wel weer terug. Echter ik moest ook haar wapens/armor op orde krijgen, daar gaat de voorraad die ik eigenlijk voor Kliff zijn wapens wilde bewaren ...

Het dwingt me wel om straks als ik Kliff terug heb weer even te grinden en verder te exploreren.

• janus_freggel
G_Dragon schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:33:
[...]

Dit was de enige waar ik mijn settings op performance heb gezet op de Series X :)

• G_Dragon
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bnHHRf3SrILqMR_1M9WgY1TfAE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lLox7wOl6i1E4rWdjcSn08lc.jpg?f=fotoalbum_large
Crimson Desert – Patch Notes Version 1.06.00
(May 11, 2026)

Major Updates:
  • Added an Extraction feature to recover part of the materials used in equipment refinement.
  • Added Special Mounts, including bears, boars, wolves, deer, mountain goats, Kuku birds, iguanas, raptors, camels, lions, and tigers.
  • Added Display Sheath option for swords.
  • Added Night Tone Mode option for visuals.
Update Status:
  • Steam (PC): Patch available
  • Steam (Mac): Patch available
  • PlayStation: Patch available
  • Xbox: Patch in progress
  • Epic Games Store: Patch in progress
  • Mac App Store: Patch in progress
New Additions:
  • Special mounts can now be tamed and registered after gaining their trust.
  • Added a dedicated Special Mounts tab in the inventory UI.
  • Special mount saddles can now be equipped and bought at saddleries in various cities.
  • Added Extraction at smithies to partially recover refinement materials.
  • Special materials are recovered at 100%, while common materials are recovered at around 70%.
  • Added new unarmed combat skills for Oongka.
  • Added the Sigil of Valor, allowing pet dogs to attack enemies.
  • Added a claw machine at the Laughing Marionette with various rewards.
Major Improvements:
  • Some equipment, including Visiones, can now be enhanced and fitted with Abyss Gear sockets.
  • Added new inventory functions: Clean All, Butcher All, and Obtain All Seeds.
  • Improved unarmed combat animations and follow-up attacks.
  • Improved ranged targeting against small animals.
  • Improved climbing, camera behavior, bookshelf item placement, and several UI elements.
  • Added a search function to the Skills menu.
  • Improved Character Customization and Dye menus to show carried currency.
  • Added and improved several graphics/settings options, including Night Tone Mode and HDR fixes.
  • Improved localization quality across all languages.
Fixes:
  • Fixed issues with comrade missions, pets not being summonable, and certain quests not progressing correctly.
  • Fixed issues with mount taming, horse tack dyeing, and recoverable items disappearing.
  • Fixed multiple combat-related bugs for Damiane, Oongka, bosses, weapons, and skills.
  • Fixed several boss fight issues, rematch problems, lock-on bugs, and combat area behavior.
  • Fixed quest conflicts, mission cancellation after save/load, and incorrect UI behavior for strongholds.
  • Fixed fishing, item usage, respawn locations, NPC behavior, and pricing inconsistencies.
  • Fixed various graphics, rendering, fullscreen, HDR, camera, audio, and performance issues.
  • Fixed an issue where some save files could load indefinitely.
Known Issues:
  • For known issues, please refer to the official Known Issues notice.
Source: Official Patch Notes

[ Voor 78% gewijzigd door G_Dragon op 11-05-2026 09:44 ]

• G_Dragon
janus_freggel schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:16:
[...]

Nee niet alleen op verhaal gefocused, maar wel op Kliff, omdat de andere twee me gewoon niet aanspreken en ik me al ergerde aan het feit dat ik niet altijd vrij kan switchen. Het is dan bloed irritant dat je ineens met een ander character waar je totaal geen tijd in hebt gestoken verder moet. De omgeving is gewoonweg te sterk....

Ik heb het nu maar opgelost door kliff te resetten qua skills en die meid te upgraden, dat draai ik later wel weer terug. Echter ik moest ook haar wapens/armor op orde krijgen, daar gaat de voorraad die ik eigenlijk voor Kliff zijn wapens wilde bewaren ...

Het dwingt me wel om straks als ik Kliff terug heb weer even te grinden en verder te exploreren.
Dan heb ik niks gezegd, ik begrijp je frustratie ook volkomen als je niet met de anderen speelt omdat die je niet liggen en dan kan het inderdaad extra zwaar wegen als je er opeens wel verplicht mee moet spelen. Je hebt het creatief opgelost, hopelijk niet al teveel in moeten leveren van je vooraad?

Ik vind eerlijk gezegd juist heel tof dat ze dit zo hebben gedaan en ook de reden waarom je opeens verplicht even met een andere personage moet gaan spelen, zal het voor de rest niet spoileren.

• Vis
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:17

Vis

Dikke patch weer hoor. Ze blijven maar knallen.

Deze ben ik wel benieuwd naar:

Added and improved several graphics/settings options, including Night Tone Mode and HDR fixes.

Hoop dat ze eindelijk die lelijke blurryness tussen 5 en 9pm eens een keer gaan fixen.

In de de nacht en na zonsopkomst is het prachtig.. tijdens schemering en in de ochtend lelijk..

Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-05 13:42
Als je moet overschakelen neer één van de andere karakters, krijg je dan wel de kans om wapens voor ze uit de storage te pakken?

• janus_freggel
mister_S schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:29:
Als je moet overschakelen neer één van de andere karakters, krijg je dan wel de kans om wapens voor ze uit de storage te pakken?
Ik neem aan normaal gesproken wel, maar in mijn geval waar ik de wapens in de private storage heb liggen en net een camp update missie klaar heb die ik met Kliff moet afronden kan ik niet bij de private storage komen :)

• janus_freggel
G_Dragon schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:04:
[...]

Dan heb ik niks gezegd, ik begrijp je frustratie ook volkomen als je niet met de anderen speelt omdat die je niet liggen en dan kan het inderdaad extra zwaar wegen als je er opeens wel verplicht mee moet spelen. Je hebt het creatief opgelost, hopelijk niet al teveel in moeten leveren van je vooraad?

Ik vind eerlijk gezegd juist heel tof dat ze dit zo hebben gedaan en ook de reden waarom je opeens verplicht even met een andere personage moet gaan spelen, zal het voor de rest niet spoileren.
Nu weer even verder gegaan, maar omdat ik met die dame verder moet en ze heel erg underpowered is word ik continue afgemaakt.... nu kan ik gaan grinden met haar om verder te komen, maar dat lijkt me niet de bedoeling. Zoals je hebt kunnen lezen kan ik ook niet meer bij de private storage komen, want dat trigert een kliff quest.... lol is er wel heel snel af zo hoor ;)

• G_Dragon
Vanavond chapter 11 afgesloten :)
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v8v4jDWCpD5f7ib-oVdNEvDBMzM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pBiq7UyuhVEFLktEnwclxDa3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5IlO5eAMni7-FjSIUn4Q8z8sTn4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/feRdK8gIH8F0DEvZwgYO8XcN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/85YCIyHm6paNaIiOTwMAT8sdSX0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SrVPiNQSWDUr0LlNKuy99fSj.png?f=fotoalbum_large

• Vis

Vis

Tip.

Night Tone Mode staat dus standaard op ON na de nieuwste update, maar op mijn PS5 Pro heb ik naar mijn idee veel meer last van pop-in daarmee van de gehele wereld. Echt bizar, zelfs bergen poppen in, dat had ik voorheen nooit. Dus Night Tone Mode voegt niks toe imo. Meteen weer uitgeschakeld. Betere kleuren ook op OFF btw.

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Ik weet niet precies wat die Night Tone doet? Maar ik had gisteravond wel het idee dat dat de nacht minder donker is, was voorheen bijna zwart.

Pop-in was me niet opgevallen. Zal er vanavond eens op letten.

• Ricmaniac
Die nieuwe Iguana mount is wel lijp :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HRnwZW_0GQbrcb0-KPhnJfj9J20=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8723AvFsM1tAPP73Y6vfRKn9.png?f=fotoalbum_large

• JDdeV1992
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17:05
Inmiddels 70 uur er opzitten en net de eerste witch vrijgespeeld (halverwege chapter 5). Ik blijf mij vermaken. Wel vind ik weinig sidequest van de "Tales of Hernandian Residents". Weet iemand hier hoe de RNG voor deze quest spawns precies werkt?

• Poops_McGhee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:00
Avondje op mount jacht geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8qMRW3v_mS_J9JJ8hUbkKKEtE8s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yZ9WeodWqSU5PzQFEnl82oz1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Hgla2ducFYLv5zs8wbgmQXfH0c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0R3ooTlFwhqcb4bF68INaSlM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W9Dn0_l57Y5jFKVwQXRDdSPO7Tk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sNXTFmjqlWZKugNQqnVnjy5N.jpg?f=fotoalbum_large

En ook een “Chocobo” gescoord

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJglfrWpNwyq-_mvqPdAJ8qMlPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SpjZswINeUM8vmkactp8ylSG.jpg?f=fotoalbum_large

Tijdens de jacht deze ook nog tegengekomen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S2Is470eazgc7uA70-RgdEDGqxs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lJxr3SDTFLtdv43i4Ko0ZJl4.jpg?f=fotoalbum_large

• Poops_McGhee
Er staat altijd een huur iguana en kameel bij de oost poort van Tommaso. Die heb ik vaker gebruikt voor de lulz. Maar het is wel gaaf dat we ze nu kunnen houden. Kameel hadden we gratis gekregen, zag ik.

Grappig is ook dat de iguana’s stamina cold suffer heeft in Pailune. Die is warmere oorden gewend😄

• Ricmaniac
Poops_McGhee schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 05:02:
Avondje op mount jacht geweest.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En ook een “Chocobo” gescoord

[Afbeelding]

Tijdens de jacht deze ook nog tegengekomen

[Afbeelding]
Zo dan! netjes hoor al die mounts :D

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:54

Fanta

FordPerformance™️

G_Dragon schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 12:11:

[Afbeelding]
Je hebt er nog 4 gemist, ik had er gisteren 215.. 8) Lekker cashen zo. Nu nog een keer echte gold bars tegen komen, daar heb ik er pas 1 van gevonden (in Lioncrest Manor).

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

• G_Dragon
Gisteravond nog wat missies uit chapter 12 gespeeld, ben daar nu inmiddels ook alweer op de helft. Die laatste chapters zijn blijkbaar niet heel lang :)

[ Voor 3% gewijzigd door G_Dragon op 13-05-2026 11:47 ]

• Kneepie
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:25
Ik ben bij chapter 11 begin interesse te verliezen, mijn character heb ik al vrij snel helemaal maxxed out qua gear. Side quests weinig aan het doen omdat ik merk dat dit te weinig oplevert dus mijzelf nu door het verhaal aan het worstelen waarbij ik veel doorspoel. De grootte van de map en omgeving is fantastisch, opzich het battle systeem ook wel vet alleen de diepgang in gear + uitbreiding vind ik echt matig voor endgame.

• Lashrom
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:44
Superstom. Ik had een poging gewaagd om de tijger te claimen. Uiteindelijk gelukt om erop te rijden, maar ik dacht dat ik het hiermee dus al had geclaimd. Ik spring er dus af, de tijger verdween en ik dus kijken of ik het kon summonen. Blijkt dat ik de tijger dus eerst had moeten voeden om vertrouwen op te bouwen en daarmee dus volledig te kunnen claimen als mount. Helaas daarna ook meteen gesaved, dus weg tijger!

• Poops_McGhee
Lashrom schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 15:51:
Superstom. Ik had een poging gewaagd om de tijger te claimen. Uiteindelijk gelukt om erop te rijden, maar ik dacht dat ik het hiermee dus al had geclaimd. Ik spring er dus af, de tijger verdween en ik dus kijken of ik het kon summonen. Blijkt dat ik de tijger dus eerst had moeten voeden om vertrouwen op te bouwen en daarmee dus volledig te kunnen claimen als mount. Helaas daarna ook meteen gesaved, dus weg tijger!
Als je de rest van de tijgers niet gekilled hebt, dan spawnen ze weer. Heb je de legendary en zijn pack gekilled, dan moet je wachten tot PA de boel patched of hotfixed, zodat er weer tijgers spawnen. Ik heb helaas de legendary al een poos geleden gekilled, inclusief z’n maatjes, dus kan ik het wel vergeten om een tijger mount te halen.

Tip, gebruik alleen force palm on ze te versuffen. Of met je blote handen vechten, want anders gaan ze te snel dood.

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:09
Heb nu 63 uur in het spel zitten, geen crash gehad en nu met de laatste patch/hotfix de ene na de andere.
Soms al na een maar minuten. Wordt er compleet gestoord van. :(

(PC uiteraard, en vanilla zonder mods)

[ Voor 5% gewijzigd door vassago op 13-05-2026 21:20 ]

• Donstil
  • Niet online
Fanta schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:03:
[...]

Je hebt er nog 4 gemist, ik had er gisteren 215.. 8) Lekker cashen zo. Nu nog een keer echte gold bars tegen komen, daar heb ik er pas 1 van gevonden (in Lioncrest Manor).
Dit is gepatched overigens, de visser geeft nu ook nog maar 5 silver.

• Donstil
  • Niet online
vassago schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 21:18:
Heb nu 63 uur in het spel zitten, geen crash gehad en nu met de laatste patch/hotfix de ene na de andere.
Soms al na een maar minuten. Wordt er compleet gestoord van. :(

(PC uiteraard, en vanilla zonder mods)
Hoezo "Pc uiteraard", is die versie onstabieler?

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Donstil schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 21:33:
[...]

Herken ik me niet in trouwens. Ik speel op PC en ik heb na 75 uur nog geen enkele crash, freeze of bug meegemaakt.

• G_Dragon
Wow wat is het verhaal sterk zeg, ben nu bij de laatste missie van chapter 12. Die heel moeilijk is pfff :p

Edit: en daar zijn dan de credits! We did it *O* oOo

[ Voor 20% gewijzigd door G_Dragon op 13-05-2026 21:56 ]

• Donstil
  • Niet online
Fanta schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 21:35:
[...]

Herken ik me niet in trouwens. Ik speel op PC en ik heb na 75 uur nog geen enkele crash, freeze of bug meegemaakt.
Nee ik had het ook niet echt eerder gehoord, daarom verbaasde het mij ook.

• Donstil
  • Niet online
G_Dragon schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 21:35:
Wow wat is het verhaal sterk zeg, ben nu bij de laatste missie van chapter 12. Die heel moeilijk is pfff :p
Huh wordt het verhaal ineens sterk? Ik ben in hoofdstuk 8 en kan mij daar echt helemaal niets bij voorstellen, vind de missies en de verhaallijn by far het minste van de game.

• Ricmaniac
Ja same hoor. Vond het niet zo slecht als dat veel online comments het lieten blijken en vermaak me prima met het verhaal. Maar sterk vind ik het ook niet. En mis het totaal niet bij deze game ook :D Het speel plezier staat los van de story.

• G_Dragon
Donstil schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:03:
[...]

Huh wordt het verhaal ineens sterk? Ik ben in hoofdstuk 8 en kan mij daar echt helemaal niets bij voorstellen, vind de missies en de verhaallijn by far het minste van de game.
Ik vind het verhaal van begin tot eind heel sterk en duidelijk, het bouwt op naar een voorspelbare conclusie. Waar ik natuurlijk niet over ga spoileren :)

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:09
Donstil schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 21:33:
[...]

PC Master Race en consoles crashen niet toch? :+

Maar het lijkt wederom met HDR te maken te hebben, HDR stond aan op de TV en uit in het spel.
HDR in het spel ook weer aangezet en crashes lijken verdwenen. (Heb het zelf niet uitgezet btw)

En er is al eens een fix geweest voor HDR issues :|

• JDdeV1992
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17:05
JDdeV1992 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 22:46:
Inmiddels 70 uur er opzitten en net de eerste witch vrijgespeeld (halverwege chapter 5). Ik blijf mij vermaken. Wel vind ik weinig sidequest van de "Tales of Hernandian Residents". Weet iemand hier hoe de RNG voor deze quest spawns precies werkt?
Mocht iemand zich, net als ik, afvragen hoe deze quests precies werken: Ze spawnen dus compleet random en er kunnen er maximaal 2 tegelijk actief zijn. Je wilt dus alle locaties afrijden om te zien welke gespawned is voor je en dat elke keer opnieuw.

Hier een handig linkje met alle spawnlocaties: https://crimsondesert.gaming.tools/faction-quests/akapen/hernand_request/quest_node_her_hernandcastle_citizenstory

• mister_S
Enige random crash die ik krijg is al ik de huis in de kamp benader. Net voor de deur krijg ik soms een crash.

Verhaal vind ik zelf ook prima. Ik ga niet zeggen dat ik op het puntje van mijn stoel zit, maar het is gewoon een typische verhaal voor zo'n spel.

• Poops_McGhee
Ik heb hier pas 1 keer een crash gehad en dat was tijdens een loading screen. Verder, in ruim 300 uur, nada crashes op de PS5, zowel op de base als de Pro.

• Westland1940
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19-05 18:47
Ik ben nu bij Chapter 7 aangekomen, schitterende regio waar je je dan bevindt. Wanneer ga je naar de 'grote stad'? Gebeurt dat ook vanzelf als je verder gaat met het verhaal of kan ik er al heen wandelen (maar valt er niets te doen waarschijnlijk)?

• mister_S
Ik snap de progressie van de Abyss en de spires niet helemaal en van internet word ik niet veel wijzer. Komt dat allemaal vanzelf als ik de MQ/SQ blijf volgen, of moet ik zelf de Abyss verkennen?

• Ricmaniac
Grootste deel van de abyss is zelf ontdekken. Weet ook niet precies hoe ze dat bedacht hadden want ik was op een gegeven moment in chapter 4 ofzo en toen kwam ik er ineens achter dat ik in de abyss echt heel veel puzzels te doen had

• Poops_McGhee
Wat is Crimson Desert eigenlijk een k*t game. Ik kom aan geen andere games meer toe, want er is steeds weer wat anders te doen in deze game! 🤣

The Claw…. Dat helmpje wil ik nog, maar die komt maar niet in die kasten te liggen 😑

oh! En een grijze roodstaart papegaai! Ook nog ff halen….. 3 uur verder…. Ah sh*t. Had nog wat in Diablo IV moeten doen… khud…

[ Voor 22% gewijzigd door Poops_McGhee op 14-05-2026 22:16 ]

• G_Dragon
Gegokt en gewonnen, geen save reloading en gewoon op puur geluk!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Erpqaz42B-rt8vQn9knypGAVKAQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EKDcIg54RoyQpKggvRNN7FuK.png?f=fotoalbum_large

En nog wat mooie screenshots van gisteren :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NKCHsYSAwaVoK4c73T2uUGOltMA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kw1ZpBZGuD2Mfe259ITP5hrw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LG66HeELg012g_5agkMnFdv2CFw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5cHtDQ87Fdb2fEegxUpnvq3q.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G4z2OadxfP-eogNRTnfe0UDs9Zc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8XMI9VWw9SJ6L2PBDtmepHud.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/taODMMk1nCZeli_HDFiM2ndFYzw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BY7r6YbcdOMYnvCQJ41F9WD1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k6EthS-mPyZ-PygcWIuGeSqfCzA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y6rfHelpvkE1q38lTevQT8H1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eSdyWJm5IeICaUucvpTMahWZM3U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C1biQllRizFmPEBPaQFo9tai.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-KcRN3LhzxJSTPsAx65b2gzAyrA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DJm4fo1uHG30Rivzex8zzKtm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQgIoR3bwaypZj3oKr_nmZ9amWg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aiD3EaW5BSaOgf9LAyggLHYl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zad-ePvjK8paMHKE2YS1FdKZOxs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9U5Xs6M8sqmclHPTo63WuMpN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pUjnhOIr8WwHGPF4FYm4Dw9jvPY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3S751KwLpHJNx4VnSGPFncKl.png?f=fotoalbum_large

• Ricmaniac
G_Dragon schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 23:12:

[Afbeelding]
Zoo dan dat is wel een heeeele mooie deal haha

• G_Dragon
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y66yZIiOz50Ua5Pmh3d-4GZRUZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ItTSGXGKpfD5Jz4p048uRkIg.jpg?f=fotoalbum_large
Crimson Desert – Patch Notes Version 1.07.00
(May 15, 2026)

Major Updates:
  • Added more bosses that can be challenged again in rematches.
  • Added new unarmed combat skills for Damiane.
  • Added various bug fixes and stability improvements.
Update Status:
  • Steam (PC): Patch available
  • Steam (Mac): Patch available
  • PlayStation: Patch available
  • Xbox: Patch available
  • Epic Games Store: Patch available
  • Mac App Store: Patch in progress
New Additions:
  • More bosses can now be replayed in rematches, with rematch locations listed in the Journal.
  • Added unarmed combat skills for Damiane.
  • Added Aerial Stab for Damiane and Oongka.
  • Added Blinding Flash Finisher for Kliff's unarmed combat.
  • Added more wolf and bear types that can be registered as mounts.
  • Added reins for certain mounts.
Main Improvements:
  • Fixed multiple quest progression issues, including bounty, quest item, and objective-related bugs.
  • Fixed several mount-related issues, including legendary mounts, A.T.A.G., and more animals now usable as mounts.
  • Improved unarmed combat, including animations, attack chaining, and grounded hit detection.
  • Fixed controller/UI issues, including incorrect input prompts and item icons.
  • Fixed a GPU crash issue related to AMD driver version 26.5.1.
  • Improved localization quality across all languages.
Other Fixes:
  • Fixed display issues with melee weapon sheaths and horse equipment disappearing.
  • Fixed combat and animation bugs involving lions, tigers, wolves, cannons, horseback actions, and jump attacks.
  • Applied fixes for several boss-specific issues, including Awakened Ludvig and Blackstar.
Known Issues:
  • For known issues, please refer to the official Known Issues notice.
Source: Official Patch Notes

• Donstil
  • Niet online
Weet iemand hoe die gouden spaarpot werkt?
Online las ik dat je die moet gebruiken, de game dan naar het start menu gaat en je de game moet afsluiten tot je volgende sessie.

Nu heb ik dat gisteren gedaan en start de game nu weer op, ding is idd weg in mijn inventory maar verder zie ik geen verschil eigenlijk.

• Donstil
  • Niet online
G_Dragon schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 23:12:

[Afbeelding]
Volgens mij is dat wel gepatched, aan het begin wel eens de reload truuk gedaan omdat ik -50% had maar tegenwoordig altijd winst zonder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zEcBonEEfdFF0cK7rRi_hk9ie5c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zdBVxO7ceToBriPllFamiFgc.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen boven de 250 goudstaven wordt hij onstabiel dus daar moet je even op letten, dan gaat het herladen slecht, blijft de timer hangen, enz. Dus alles boven de 250 haal ik er maar uit.

Bijna miljonair alles bij elkaar 😆

• G_Dragon
Donstil schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:41:
[...]

Volgens mij is dat wel gepatched, aan het begin wel eens de reload truuk gedaan omdat ik -50% had maar tegenwoordig altijd winst zonder.

[Afbeelding]

Alleen boven de 250 goudstaven wordt hij onstabiel dus daar moet je even op letten, dan gaat het herladen slecht, blijft de timer hangen, enz. Dus alles boven de 250 haal ik er maar uit.

Ik heb werkelijk geen idee omdat ik zulke dingen nooit gebruik, verpest een beetje je speelervaring. Ik ga dan liever uit van goed geluk :)

Maar heb net even op Youtube gekeken en daar word gezegd dat het nog gewoon werkt door meerdere mensen, dat de kans wel bestaat dat je vaak een save moet reloaded omdat je uitslag best randomized is.

Haha ja rijk ben je nu sowieso en wat moet je ermee? :p

• Donstil
  • Niet online
G_Dragon schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 11:31:
[...]

Ik heb werkelijk geen idee omdat ik zulke dingen nooit gebruik, verpest een beetje je speelervaring. Ik ga dan liever uit van goed geluk :)

Maar heb net even op Youtube gekeken en daar word gezegd dat het nog gewoon werkt door meerdere mensen, dat de kans wel bestaat dat je vaak een save moet reloaded omdat je uitslag best randomized is.

Haha ja rijk ben je nu sowieso en wat moet je ermee? :p
Haha geen flauw idee. Het is een van die mechanieken in de game die er dan wel inzitten maar verder weinig zin hebben.

• Donstil
  • Niet online
Donstil schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:34:
Weet iemand hoe die gouden spaarpot werkt?
Online las ik dat je die moet gebruiken, de game dan naar het start menu gaat en je de game moet afsluiten tot je volgende sessie.

Nu heb ik dat gisteren gedaan en start de game nu weer op, ding is idd weg in mijn inventory maar verder zie ik geen verschil eigenlijk.
Even een antwoord op mijn eigen vraag, voor wie het zich ook afvraagt.

Je krijgt er 370 Light Copper Pouch voor, +/- 75 silver. Niet echt de moeite dus.

• Poops_McGhee
Donstil schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:41:
[...]

Als je boven de 250 gold bars komt, dan komt de tax collector je opzoeken. Nouja, hij gaat rondlopen rond Hernand Town en als je hem vindt, dan moet je 50S belasting betalen. Kun je gewoon doen, want je krijgt er een reward voor die je voor 100S kunt verkopen, dus; winstgevend.
Nadat je die tax collector hebt gehad, loopt je investering weer zoals het altijd ging. Geen idee of die tax collector weer komt, als je weer op een hoger bedrag komt.

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Gisteravond de mainquest uitgespeeld. Eindbaas battle was wel vet behalve het 3de deel dat sloeg voor mijn gevoel nergens op en het was ook ineens afgelopen.. 8)7

Het verhaal is zoals eerder gezecht extreem zwak, veel blabla in de cutscenes maar waar het nou over gaat?

Mischien dat ik mijzelf nog zover krijg om nog wat stukjes wereld te exploreren want dat heb ik nog niet helemaal gedaan. Ook wil ik Peilune eingenlijk nog helemaal upgraden.

• Donstil
  • Niet online
Poops_McGhee schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 01:07:
[...]

Als je boven de 250 gold bars komt, dan komt de tax collector je opzoeken. Nouja, hij gaat rondlopen rond Hernand Town en als je hem vindt, dan moet je 50S belasting betalen. Kun je gewoon doen, want je krijgt er een reward voor die je voor 100S kunt verkopen, dus; winstgevend.
Nadat je die tax collector hebt gehad, loopt je investering weer zoals het altijd ging. Geen idee of die tax collector weer komt, als je weer op een hoger bedrag komt.
Aaah dat zou het wel verklaren, had daar wel beelden van gezien maar ben hem zelf nog nooit tegen gekomen en dus ook nooit betaald.

• Westland1940
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19-05 18:47
Het spel is ondertussen ongeveer 2 maanden uit? Hier nog steeds zwaar genieten. Vaak nog van die 'wow' momenten qua world design, echt prachtige plekken. Het verhaal is flinter dun maar helemaal oké in dit geval.

Ik ben benieuwd wat Pearl Abyss gaat brengen in de toekomst.

• Vis

Vis

Westland1940 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:49:
Het spel is ondertussen ongeveer 2 maanden uit? Hier nog steeds zwaar genieten. Vaak nog van die 'wow' momenten qua world design, echt prachtige plekken. Het verhaal is flinter dun maar helemaal oké in dit geval.

Hier ook nog zwaar genieten van elke sessie die ik in Pywel ronddwaal. (En ik ben nog niet eens echt Hernand uit geweest!!1 lol)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w0A0_1jToa9dg2kTY_9Fw0kXgnA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xg0tjPV81IyutBbpsFsnQEtj.jpg?f=fotoalbum_large

Chapter V sinds gisterenavond, verhaal is tot nog toe niet heel sterk, vooral de dialogen zijn echt ondermaats. De puzzels vind ik ook niet zo leuk. Maar het exploren is zo geweldig in deze wereld dat me de rest echt niet boeit. Dit spel pakt je echt door zelf als speler de touwtjes in handen te nemen en te ontdekken. Niet per paard of kar, maar wandelend. En dat is wel een pluspunt dat een game ontwikkelaar hier de kracht laat zien en je die vrijheid ook geeft.

Wat Pearl Abyss nog wel mag fixen is die consistentie in de belichting op elk uur van de dag ingame. Zie ze dit nog wel fixen, alleen is de vraag wanneer.

• G_Dragon
Westland1940 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:49:

Hier sluit ik me helemaal bij aan, want je ontdekt steeds weer nieuwe gebieden en het Wow effect is er zeker nog niet af. Ik snap alleen niet dat mensen zeggen dat het verhaal afzwakt, want dat hebben ze zo goed geschreven.
spoiler:
Het hele verhaal draait zoals we weten om Kliff, die in het begin alles verliest en na zijn doodservaring een tweede kans krijgt met nieuwe krachten. Vanaf dat moment wil hij maar één ding: weer opbouwen wat hem is afgenomen. Hij begint met een klein kamp, zodat hij een plek heeft om vanuit te zoeken naar zijn kameraden die hij na de brute aanval van Myurdin kwijtgeraakt is. Myurdin de leider van de Black Bears heeft hem en zijn mensen alles ontnomen, dus die confrontatie wil hij natuurlijk ook heel graag aangaan.

Later in het verhaal wanneer je Pailune hebt bevrijd van de Black Bears, krijg je de kans om het dorp weer helemaal in te herstellen. Daarna ga je achter Myurdin aan om hem te confronteren met wat hij heeft aangericht..

• Donstil
  • Niet online
G_Dragon schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:13:
[...]

Hier sluit ik me helemaal bij aan, want je ontdekt steeds weer nieuwe gebieden en het Wow effect is er zeker nog niet af. Ik snap alleen niet dat mensen zeggen dat het verhaal afzwakt, want dat hebben ze zo goed geschreven.
Ooh dat vind ik wel interessant, je vond het verhaal een paar post geleden nog "Heel sterk", waarom heb je nu je mening bijgesteld?

• G_Dragon
Donstil schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:16:
[...]

Ooh dat vind ik wel interessant, je vond het verhaal een paar post geleden nog "Heel sterk", waarom heb je nu je mening bijgesteld?
Mijn mening is niet afgezwakt, gebruik alleen een ander woord. Ik vind het nog steeds heel sterk geschreven en hield mijn aandacht van begin tot eind vast :)

• Donstil
  • Niet online
G_Dragon schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:18:
[...]

Mijn mening is niet afgezwakt, gebruik alleen een ander woord. Ik vind het nog steeds heel sterk geschreven en hield mijn aandacht van begin tot eind vast :)
Ah omdat je zegt "daar sluit ik mij helemaal bij aan" dacht ik dat je ook achter "het verhaal is flinter dun" stond. Check, dacht misschien gaat er nog wat veranderen waardoor je mening is bijgesteld.

Ik zit nog steeds in kamp "flinterdun" maar zit gelukkig de game maar af en toe in de weg waardoor het, naar mijn mening, niet vervelend is.

• G_Dragon
Donstil schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:21:
[...]

Ah omdat je zegt "daar sluit ik mij helemaal bij aan" dacht ik dat je ook achter "het verhaal is flinter dun" stond. Check, dacht misschien gaat er nog wat veranderen waardoor je mening is bijgesteld.

Ik zit nog steeds in kamp "flinterdun" maar zit gelukkig de game maar af en toe in de weg waardoor het, naar mijn mening, niet vervelend is.
Oh sorry voor de verwarring, daarmee bedoelde ik op het Wow effect.

• Timothy3000
Het verhaal is kneiterzwak, maar dat komt ook doordat de dialogen zo slecht geschreven zijn.

• Donstil
  • Niet online
Dit werkt ook goed, loop ik met een volle inventory ergens rond. Kom ik een enorme groep nieuwe vijanden tegen. Waar ik de loot wel van wil hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/suMbx107eI_Tn-F0IGHz6rGpc5E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wqx7unARXNakYJYON2rYd7If.jpg?f=fotoalbum_large

Dump ik alle onzin uit mijn inventory en gaat mijn kat dat allemaal weer binnen halen 8)7

Edit: Ik ben overigens na 110 uur voor het eerst in de Crimson Desert aanbeland, en dan ook nog eens niet vanwege het verhaal maar vanwege een item wat ik in een Instagram reel zag

Hoe groot die map is blijft verbazen.

[ Voor 15% gewijzigd door Donstil op 17-05-2026 13:02 ]

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Ik heb hem gister ook maar aangeschaft. Moet zeggen dat se voice acting echt om te huilen is, Oblivion is er niks bij _o-. Maar ergens kan ik daar ook wel weer om lachen. Controls zijn ook echt awkward, maar daar komen we wel doorheen.

Speel op m'n Steam Deck met een DS4 controller overigens. Voor wie zich het afvraagt, zo ver is het speelbaar en stabiel op Steam Deck, echter je moet natuurlijk geen hoge eisen hebben. Maar 30fps op 720p en low graphics zonder upscaling red ik.

Inmiddels iets meer dan 7 uur erin en net chapter 1 afgerond, dus verhaal kan ik nog weinig over zeggen, maar vermaak me prima. Ben er ivm alle reacties op het verhaal in gegaan als yolo open world vrijheid houding, verhaal zien we al doende wel. Zo ver is het idd niet zo sterk, we gaan zien of dat veranderd maar zo niet ook goed.

Focus gooi ik nu op exploren, collecten en leuke random dingen doen. Heb iig al 2 honden, een kat en dat abyss ding en verder een tussendoor stapeltje knowledge opgedaan. Perongelijk te paard de boel kapot gereden en ontsnapt (dus geen bounty). Verder een stapeltje side-quests gedaan, en heb er net nog wat meer quests gevonden. En ondertussen bezig met alles ontdekken en een coolere outfit bij elkaar sprokelen voor mij en m'n paard. Zag tussen de reputation vendor, tailors, horse tact seller en verscheidene smits al genoeg opties iig.

Leuk dat ik pas na 7 uur de eerste enemy tegen kom na de tutorial. En dan niet omdat dat het saai of leeg voeld of omdat het spel traag verloopt, maar ik gewoon zo druk was met allerlij andere dingen doen om me heen dat de tijd voorbij vloog voor ik echt verder speelde. Kwa dat is het spel echt goed gevuld en divers.

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

• luxzenburcht
  • Laatst online: 16:05
Heeft iemand misschien ervaringen met dit spel via pc naar tv? Heb sinds kort een nieuwe LG Oled tv en wil dit spel graag op de tv spelen. Nu was ik zelf al een beetje gaan googlen en over het algemeen zijn de ervaringen positief kwa inputlag en dergelijke.

Ik denk dat mijn pc het wel op 4K aan zou moeten kunnen. Ik speel nu op mijn monitor 1440p en fps gecapped op 60 (Cinematic settings). Mijn RX9070XT loopt uit zijn neus te peuteren :). Mocht 4K niet gaan zet ik hem terug naar 1440p. Het is dan de bedoeling dat ik via mijn pc de HDMI kabel aansluit op een Samsung soundbar (Dolby Atmos :9~ ).

Kwa HDMI kabel kwam ik op de volgende:

https://www.bol.com/nl/nl/p/hdmi-active-optical-cable-hdmi2-1-20-meter/9300000124100255/?Referrer=NLGOOFS&utm_source=google&utm_medium=free_shopping

De reden voor deze kabel is het volgende:

Maximale resoluties bij HDMI 2.1

Deze kabel is geschikt voor resoluties tot:
  • 3840 x 2160 @ 120 Hz (4K @ 120 Hz)
  • 5120 x 2880 @ 60 Hz (5K @ 60 Hz)
  • 7680 x 4320 @ 60 Hz (8K @ 60 Hz)
  • 10240 x 4320 @ 30 Hz (10K Panorama @ 30 Hz)
Met name die 120 Hz op 4k vind ik wel belangrijk. Zie veel HDMI kabels die maar tot 60Hz ondersteunen. Ik begrijp dat voor 60 fps 60 Hz voldoende is maar meer "future proof". Mocht iemand beter suggesties hebben hoor ik het graag.

Over Crimson Desert? Tja wat een kutspel ;) . Ongelofelijk hoeveel details er in het spel zitten. Probeerde laatst een adelaar uit de lucht te schieten om mijn bowskills the checken en vervolgens duikt dat beest naar beneden in de rivier en vangt een vis. Het scumsaven in de bank werkt inderdaad gewoon nog, koste wel 8 reloads ofzo O-) .

Wel een behoorlijk minpunt naar mijn mening, maar het schijnt dat ze er mee bezig zijn. Mijn PS5 controller reageert niet altijd. Bij het openen van menu's of dialogen is dat niet zo boeiend maar tijdens gevechten behoorlijk frusterend.

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/m5NStQh5/3321460-33.jpg
Mechanische pets :-o

[ Voor 7% gewijzigd door Jivebunny op 17-05-2026 17:20 ]

Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 7600x3d 32GB 6000mhz 9070 XT MSI 27" IPS 180hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-05 12:53
Ik moet zeggen dat het echt heel komisch is de zwakkere cutscenes van side missions door te spoelen op 2 of 3x speed. Én je bent er snel doorheen én je ziet een Laurel & Hardy / Charlie Chaplin theater vanwege de overdreven animaties.

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:25

RoamingZombie

Watching the sheeple...

jellybrah schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:19:
Ik moet zeggen dat het echt heel komisch is de zwakkere cutscenes van side missions door te spoelen op 2 of 3x speed. Én je bent er snel doorheen én je ziet een Laurel & Hardy / Charlie Chaplin theater vanwege de overdreven animaties.
Klinkt alsof dat nog leuker is met de Benny Hill soundtrack er bij.

Ninety percent of everything is crap.

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Die twee drones zijn trouwens lekker agressief en zijn best wel fijn als je bij die sanctums zit en er weer van die zwevende wizards irritant aan het doen zijn.

Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 7600x3d 32GB 6000mhz 9070 XT MSI 27" IPS 180hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:30

Format-C

Tracing Rays

luxzenburcht schreef op zondag 17 mei 2026 @ 16:20:
Heeft iemand misschien ervaringen met dit spel via pc naar tv? Heb sinds kort een nieuwe LG Oled tv en wil dit spel graag op de tv spelen. Nu was ik zelf al een beetje gaan googlen en over het algemeen zijn de ervaringen positief kwa inputlag en dergelijke.

Ik denk dat mijn pc het wel op 4K aan zou moeten kunnen. Ik speel nu op mijn monitor 1440p en fps gecapped op 60 (Cinematic settings). Mijn RX9070XT loopt uit zijn neus te peuteren :). Mocht 4K niet gaan zet ik hem terug naar 1440p. Het is dan de bedoeling dat ik via mijn pc de HDMI kabel aansluit op een Samsung soundbar (Dolby Atmos :9~ ).

Kwa HDMI kabel kwam ik op de volgende:

https://www.bol.com/nl/nl/p/hdmi-active-optical-cable-hdmi2-1-20-meter/9300000124100255/?Referrer=NLGOOFS&utm_source=google&utm_medium=free_shopping

De reden voor deze kabel is het volgende:

Maximale resoluties bij HDMI 2.1

Deze kabel is geschikt voor resoluties tot:
  • 3840 x 2160 @ 120 Hz (4K @ 120 Hz)
  • 5120 x 2880 @ 60 Hz (5K @ 60 Hz)
  • 7680 x 4320 @ 60 Hz (8K @ 60 Hz)
  • 10240 x 4320 @ 30 Hz (10K Panorama @ 30 Hz)
Met name die 120 Hz op 4k vind ik wel belangrijk. Zie veel HDMI kabels die maar tot 60Hz ondersteunen. Ik begrijp dat voor 60 fps 60 Hz voldoende is maar meer "future proof". Mocht iemand beter suggesties hebben hoor ik het graag.

Over Crimson Desert? Tja wat een kutspel ;) . Ongelofelijk hoeveel details er in het spel zitten. Probeerde laatst een adelaar uit de lucht te schieten om mijn bowskills the checken en vervolgens duikt dat beest naar beneden in de rivier en vangt een vis. Het scumsaven in de bank werkt inderdaad gewoon nog, koste wel 8 reloads ofzo O-) .

Wel een behoorlijk minpunt naar mijn mening, maar het schijnt dat ze er mee bezig zijn. Mijn PS5 controller reageert niet altijd. Bij het openen van menu's of dialogen is dat niet zo boeiend maar tijdens gevechten behoorlijk frusterend.
Die HDMI kabel gaat (als het goed is, want active kabel) prima werken op 4k 120. Eventueel kan je 4k met upscaling gebruiken. Dan hoef je mss de resolutie niet te verlagen. :)

Edit; speel zelf ook games op mn 65 inch LG OLED TV via mn PC (@4K 120) met zo'n soort kabel en dat draait als een tierelier. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Format-C op 18-05-2026 12:41 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• Poops_McGhee
Main story al een poosje klaar, gisteren de Abyss puzzels compleet, en er is nog best veel te doen. Qua content zijn we echt goed voorzien in deze game. 400+ uur verder en het is nog steeds moeilijk om de game even een dag te laten voor wat het is en andere games te spelen.

Wat mij betreft is deze game z'n geld dik dubbel en dwars waard.

• Ricmaniac
Poops_McGhee schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:00:
Main story al een poosje klaar, gisteren de Abyss puzzels compleet, en er is nog best veel te doen. Qua content zijn we echt goed voorzien in deze game. 400+ uur verder en het is nog steeds moeilijk om de game even een dag te laten voor wat het is en andere games te spelen.

Damn dedication man met 400+ uur whahah ruim 4x zo veel als ik voor alsnog :P ben inmiddels afgeleid door andere games. Kan altijd moeilijk lange tijd op 1 singleplayer focussen

• Poops_McGhee
Ricmaniac schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:29:
[...]

Damn dedication man met 400+ uur whahah ruim 4x zo veel als ik voor alsnog :P ben inmiddels afgeleid door andere games. Kan altijd moeilijk lange tijd op 1 singleplayer focussen
Zit ook wel een goed deel afk tijd in, hoor. Soms start ik de PS5 aan het begin van de werkdag samen met de PC op en laat ik hem gerust een paar uur open staan, terwijl ik op de PC aan het werk ben.

Maar, het grootste deel is echt wel speeltijd.
Normaal gesproken kan ik ook niet zolang met 1 game bezig zijn, maar met Crimson Desert lukt dat prima.

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:11
Poops_McGhee schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:00:
400+ uur verder en het is nog steeds moeilijk om de game even een dag te laten voor wat het is en andere games te spelen.

Je zit nog steeds in Hernand? :+

[ Voor 18% gewijzigd door Hulleman op 18-05-2026 16:35 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Apple TV 4K 2022 | Playstation 5 Pro | Playstation Portal | Xbox Series X |

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Hulleman schreef op maandag 18 mei 2026 @ 16:33:
[...]

Je zit nog steeds in Hernand? :+
Dit is overigens op gebied van gaming wel dé meme van 2026 als je het mij vraagt.

En herkenbaar, ik zit na 70 uur ook nog maar in chapter IV. Wel al veel ontdekt inclusief een paar korte uitstapjes naar Pailune en Demeniss.

• Hulleman
Fanta schreef op maandag 18 mei 2026 @ 16:37:
[...]

Dit is overigens op gebied van gaming wel dé meme van 2026 als je het mij vraagt.

En herkenbaar, ik zit na 70 uur ook nog maar in chapter IV. Wel al veel ontdekt inclusief een paar korte uitstapjes naar Pailune en Demeniss.
Haha, ja echt he. Van het niveau 'can it run crysis'. Ik heb de game denk ik een uurtje of 20 gespeeld. Na die tijdsinvestering en het bekijken van veel YT content over deze game kwam het besef dat deze game oneindig veel tijd kost. Hoewel ik het echt heel tof vond heb ik de game toch weer van de hand gedaan. Ik heb te weinig tijd voor zo'n game helaas. Ooit pik ik hem weer op :)

[ Voor 5% gewijzigd door Hulleman op 18-05-2026 16:54 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Apple TV 4K 2022 | Playstation 5 Pro | Playstation Portal | Xbox Series X |

• Donstil
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uvzpfTzxcit2TCw6aZ-kX8sotKw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eNxwCEmfLGHjisXW2hUH8U1p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dpWk6B_wLAuyXglgbHbMRP9Y-0g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5wulNJPbI9jf7PgphC7jWMDc.jpg?f=fotoalbum_large

Zo kijk mij eens een gouden eindbaas zijn, past goed bij mijn voorraad goudstaven 😆

• Poops_McGhee
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZ1HBKptNGDFmpUNfQ_gDZoMviI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f8qOVB4yn5o1CSdAtCXVcrUG.jpg?f=fotoalbum_large

• npolm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:00

npolm

P8

Goeie foto's hoor, heel gaaf.
Klopt het overigens dat sommige kleuren alleen bij specifieke dyers gebruikt kunnen worden? Want dat systeem snap ik nog niet helemaal.

Gisteren voor het eerst draken gezien in de verte! Na ruim 100 uur nog steeds een geweldig spel hoor!

|- Rotterdam -|

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

npolm schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:00:
Goeie foto's hoor, heel gaaf.
Klopt het overigens dat sommige kleuren alleen bij specifieke dyers gebruikt kunnen worden? Want dat systeem snap ik nog niet helemaal.

Gisteren voor het eerst draken gezien in de verte! Na ruim 100 uur nog steeds een geweldig spel hoor!
Klopt, ligt aan de regio.

Ik ben inmiddels ook weer wat verder, ik ben eindelijk aan chapter V begonnen. Als eerste de Witcher missies gedaan, een paar sanctums gecleansed en het gevecht aangegaan met Antumbra's Sword. Leuke afwisseling na 70 uur bandits plathakken.. :+

• npolm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:00

npolm

P8

Kon je die al aan? Had ik nog iets teveel moeite mee (speel wel op hard)

|- Rotterdam -|

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

npolm schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:38:
Kon je die al aan? Had ik nog iets teveel moeite mee (speel wel op hard)
spoiler:
Kostte me eigenlijk vrij weinig moeite. Ik heb er 1 Palmar pilletje voor moeten nemen, maar dat was mijn eigen schuld, ik werd wat overmoedig en vergat een harde aanval te dodgen. Verder is het eigenlijk een vrij eenvoudig gevecht, af en toe force palm gebruiken en flink op hem inhakken met Turning Slash. Ik gebruik wel de Abyss Gear die 35% extra turning slash damage geeft en een bijna maxed out Righteous Verdict zwaard met 5 Abyss gears erop (o.a. voor extra damage).

• Donstil
  • Niet online
Mm ik heb het geld uitgespeeld, kom er net achter dat je maar 1000 silver per inventarisatie slot kwijt kunt.
Ik heb nu een half miljoen in de bank maar kan het dus niet off-loaden 8)7

• Hulleman
Donstil schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:02:
Mm ik heb het geld uitgespeeld, kom er net achter dat je maar 1000 silver per inventarisatie slot kwijt kunt.
Ik heb nu een half miljoen in de bank maar kan het dus niet off-loaden 8)7
Sowieso jammer dat geld inventory slots inneemt. Wellicht patchen ze dat er nog uit.

• LvMaij88
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:46
Hulleman schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:09:
[...]

Sowieso jammer dat geld inventory slots inneemt. Wellicht patchen ze dat er nog uit.
Joh wat moet je met al dat zilver, zet er een aantal in je private storage en neem zelf 1 stack mee. Op een gegeven moment kom je om in de gol bars en zilver als je het een beetje okay doet met de bank.
Pagina: 1 ... 24 25 Laatste

Let op:
Verhalende elementen etc de komende periode graag even in spoilers zetten :).