• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:48

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6w4N_6EaVCmDyK9k35zLw9c-hK0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uJrfbakVEXuGNytuKjH28eSB.png?f=user_large

Ontwikkelaar: Pearl AbyssUitgever: Pearl Abyss Releasedatum: 19-03-2026Officiële website
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wc073hbybvIGsQ9OUAXD3vL1RoQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/dRLp18qBT5AxKAZD1hYOi3aX.webp?f=user_large Xbox Series X|S | Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lPOiExsxdP4Mybu9PF74m-eMG0o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/tVz4RcWPFgSCe00B4exuW5uC.webp?f=user_large PS5 | Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yIz3QCwseBfn4ojAm6GC_KV6kp8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/ao8cHhkY16Vj7J9MLDz9sjAG.webp?f=user_large Windows

📑 Inhoudsopgave

Crimson Desert is een open-wereld actie-avonturenspel dat zich afspeelt op het prachtige maar wrede continent Pywel. Kruip in de huid van Greymane Kliff en ga op reis door het continent, om alles wat je bent kwijtgeraakt terug te winnen. Verken onbekende gebieden, ontmoet mysterieuze facties en ervaar zelf een wereld die even adembenemend als meedogenloos is.

Tijdens een wrede aanval van de Black Bears verliest Kliff zijn Greymane-kameraden, zijn familie in alles behalve naam.

Te midden van de onrust die het continent Pywel in zijn greep houdt, waar talloze verhalen zich langs uiteenlopende paden ontvouwen, gaat hij op zoek naar de verspreide overlevenden, bouwt hij de gevallen Greymanes weer op en herovert hij het thuisland dat ze ooit het hunne noemden.

Een uitgestrekte, naadloze wereld
Het continent Pywel, tot leven gebracht als een naadloze open wereld, zit vol met talloze lotgevallen die wachten om ontdekt te worden.

De ene dag word je misschien geconfronteerd met een beproeving die zo zwaar is dat je erdoor op je knieën wordt gedwongen. De volgende dag word je misschien betoverd door de zachte blik van een onschuldig wezen. In dit grenzeloze land kan zelfs het eenvoudigste verzoek je op het pad brengen naar een noodlottige ontmoeting en een onverwachte waarheid onthullen. Moge de zegen van Solumen je leiden op je reis door het levendige, ademende landschap van Pywel.

Meedogenloze actie, brute gevechten
Op de genadeloze slagvelden van Crimson Desert is er niet één weg naar de overwinning. Van zwaarden, speren en bogen tot krachtige vaardigheden en elementaire verbeteringen: maak gebruik van het uitgebreide arsenaal aan wapens en vaardigheden dat tot je beschikking staat en creer dodelijke combinaties om nog meer kracht te ontketenen. Met elke slag en beweging baan je jezelf een weg in een wereld waar een fractie van een seconde uw lot kan bepalen in snelle, viscerale gevechten.

Het lot breekt aan
Op het continent Pywel hielden de rivaliserende facties van Pailune een gespannen evenwicht in stand. Aan de zijde van Kliff stonden zijn trouwe Greymane-kameraden: Oongka, Yann en Naira. Die fragiele vrede werd verbroken door de plotselinge aanval van de Black Bears.

Degenen die vechten om te beschermen, en degenen die vechten om te kwellen
De Greymanes vallen één voor één in hun strijd tegen de Black Bears. In een wanhopige strijd tegen hun gevreesde leider Myurdin worden Kliff en de weinige Greymanes die het overleven, alle kanten opgeslingerd.

Het begin van een nieuwe reis
Kliff, die de namen van zijn gevallen metgezellen in zijn hart graveert, zweert de Greymanes te herbouwen en wraak te nemen op de Black Bears. Op deze weg ontmoet hij degenen die de orde op het continent willen omverwerpen en krijgt hij te maken met een missie die hij nog nooit eerder heeft meegemaakt.

Editie
Inhoud
Prijs / Status
Day One Edition
Volledige game + exclusieve Day One content:
  • Exclusieve in-game items
  • Pre-order bonussen
Deluxe Edition
(Fysiek)

Deluxe Pack
  • Kairos-plaathelm
  • Kairos-plaatschoenen
  • Kairos-plaatlaarzen
  • Kairos-mantel
  • Kairos-plaatpantser
  • Balgran-schild
  • Exclaire-champron
  • Exclaire-barding
  • Exclaire-zadel
  • Exclaire-stijgbeugels
Pre-order Crimson Desert nu om exclusieve bonussen te ontvangen.

Exclusieve bonus bij pre-order
  • Khaled Shield
Fysieke items Deluxe Edition
  • Deluxe Edition Exclusive SteelBook® & Crimson Desert (volledige game)
  • Brief van de ontwikkelaar
  • Greymane brochepin
  • 3 fotokaarten van personages
  • 3 patches
  • Kaart van Pywel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iCGdUx3kuTf0pEeZEeXrSOOaPHs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NUFOmvvdN3VEfEA51nujE4L7.jpg?f=fotoalbum_large

Collector's Edition
(Fysiek)

Ultimate Pack
  • Tormented Soul-boog
  • Derictus-speer
  • Sielos-langzwaard
  • Shroud-lantaarn
  • Hyperion Champron
  • Hyperion Barding
  • Hyperion Saddle
  • Hyperion Stirrups
  • Exclusief diorama
Fysieke items Collector's Edition
  • Exclusief diorama
  • Collector's Edition Limited SteelBook® & Crimson Desert (volledige game)
  • Stoffen kaart van Pywel
  • Brief van de ontwikkelaar
  • Greymane-broche
  • 3 fotokaarten van personages
  • 3 patches

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/li82pU5kMEWWV0H_mBeRoAH3TS4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/co9bHwZfcBNYR9xv0Vahjs93.jpg?f=fotoalbum_large

⚙️ Systeemeisen
MINIMUM
AANBEVOLEN
OSWindows 10 64‑bitOSWindows 10/11 64‑bit
CPUIntel Core i5‑8400 / AMD Ryzen 5 2600CPUIntel Core i7‑8700K / AMD Ryzen 7 3700X
RAM16 GBRAM16 GB
GPUNVIDIA GTX 1060 6GB / AMD RX 580 8GBGPUNVIDIA RTX 2070 / AMD RX 5700 XT
DirectXVersie 12Opslag50 GB (SSD aanbevolen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GrlQuQjcTa7m8QBPtmYyp3sLbCc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hqwclipAFdZdKqeAYvNn8YEs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/91SH73KpSaqWhaU737q59GYo3SA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S2LhgyEDZVstOqU0XiU0G4cd.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SqVAx13akPaaiBv7BGmmMGQom3c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RFTuHTpxDiTwcO5JH4or0yXQ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GeS2sXJB2eQcUGAmGVDGZ32ejP0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BlrUuu49bG57o2ghjDNiipL2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tuHX0IKebo_nVhHCGsImJlTchEQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KrqhjQrUWzrxgYpi5Rbttsxt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X7KKniknjDO9c2l6JjaNtBNa92U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2R53J9NLKU1oxhddUyiM8J8J.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wh6Cw_ttvdFTFw9PD2PKKD4ns7M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9E4H2yC2LzpaTFUU2ySwdg75.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i_AdKZDZoVgdikyKYlMmermTtMQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MJA2STi9KgjmxQgg1mDnQ8xN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZgWYInHH2mVDUFHqy1OQ9ltk3c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dSQhx7EUMpOxSRHHmQhIoUDf.jpg?f=fotoalbum_tile

Wil je mede-auteur worden? Doe gerust een PM!
⬆️ Terug naar boven ⬆️

[ Voor 170% gewijzigd door G_Dragon op 27-01-2026 14:34 ]

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-02 20:26
Nog geen releasedate?

Kijk erg uit naar deze game. :)

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:34
Over twee maanden zou dit spel uit moeten komen. Ik merk dat ik wat huiverig ben. Het spel lijkt zo veel te willen doen, dat ik niet meer begrijp waar ik nou naar zit te kijken.

• Westland1940
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:39
De hype is hier nergens te bekennen ;) Dit kan zomaar één van de grootste releases worden van 2026 als ik het mag geloven. Het is heel lastig te pijlen wat het precies is, het heeft van elk spel wel een element. Verhaal technisch verwacht ik geen oscar-waardig script als je kijkt naar Black Desert Online, maar gameplay-technisch wordt dit wel genieten denk ik.

• G_Dragon

G_Dragon

Topicstarter
Westland1940 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:17:
De hype is hier nergens te bekennen ;) Dit kan zomaar één van de grootste releases worden van 2026 als ik het mag geloven. Het is heel lastig te pijlen wat het precies is, het heeft van elk spel wel een element. Verhaal technisch verwacht ik geen oscar-waardig script als je kijkt naar Black Desert Online, maar gameplay-technisch wordt dit wel genieten denk ik.
Er is inderdaad niet veel animo, merk sowieso dat het steeds rustiger word in game-topics op Tweakers. Lijkt wel dat er steeds minder mensen actief zijn of het forum achter zich laten. Ik hoop dat een verbeterde TS helpt om mensen enthousiast te maken :D

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-02 16:39
Deze staat zeker op de radar hier. Wel nog een beetje wait and see (zoals @Westland1940 al zegt zitten er misschien iets te veel verschillende elementen in) en zeker geen day one, maar ik hou deze absoluut in de gaten.

• Westland1940
G_Dragon schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:32:
[...]

Er is inderdaad niet veel animo, merk sowieso dat het steeds rustiger word in game-topics op Tweakers. Lijkt wel dat er steeds minder mensen actief zijn of het forum achter zich laten. Ik hoop dat een verbeterde TS helpt om mensen enthousiast te maken :D
Is dat zo? Ik dacht dat het altijd wel actief was hier, in ieder geval heel erg op andere Tweakers forum topics. Misschien dat ze elders gegaan zijn.

• G_Dragon

G_Dragon

Topicstarter
Westland1940 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:11:
[...]

Is dat zo? Ik dacht dat het altijd wel actief was hier, in ieder geval heel erg op andere Tweakers forum topics. Misschien dat ze elders gegaan zijn.
Ja ik merk het persoonlijk in alle onderwerpen, maar kan ook aan mij liggen :)

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Ik had gehoord dat reviewers al een maand van te voren review-codes zouden krijgen. Dat zegt wel iets.

• Westland1940
@G_Dragon Tja, lastig te meten hoe dat komt. Ik vind Tweakers het beste NL forum in het algemeen :)

@418O2 Dat zegt zeker iets, een goed teken. Was met Kingdom Come II ook het geval en ik heb het zelf ervaren op release. Liep als een zonnetje bij mij.

• 418O2
  • Nu online
Westland1940 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:05:
@418O2 Dat zegt zeker iets, een goed teken. Was met Kingdom Come II ook het geval en ik heb het zelf ervaren op release. Liep als een zonnetje bij mij.
De gameplay van een jaar geleden zag er ook al goed uit, wat dat betreft heb ik wel vertrouwen. Of het helemaal mijn game gaat zijn weet ik niet, maar ik ga het wel volgen

• superbassie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:54
Ben heel benieuwd naar deze game. BDO zag er bij mij prachtig uit en draaide prima dus ik heb er wel vertrouwen in!

• frank131331
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-02 12:50
Dit wordt of een grote hit of een gigantische mis.. ik hoop op het eerste want het ziet er wel erg goed uit👌🏻 hoop dat alle elementen goed worden uitgewerkt en niet dat het één onder gaat doen voor het ander.. even een volgje op dit topic.

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:38

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Het ziet er inderdaad goed uit. Reviews afwachten.

Gamekings had een speelsessie op de Gamescom en die waren toen enthousiast maar gaven wel aan dat de game qua besturing nogal ingewikeld is, zaken als 6 knoppen moeten indrukken om iets op te pakken:

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• 418O2
  • Nu online
Chaoss schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:59:
Het ziet er inderdaad goed uit. Reviews afwachten.

Gamekings had een speelsessie op de Gamescom en die waren toen enthousiast maar gaven wel aan dat de game qua besturing nogal ingewikeld is, zaken als 6 knoppen moeten indrukken om iets op te pakken:

[YouTube: Crimson Desert Preview [Gamescom 2025]]
"Ja ik was haske brak". Lekker profi.

Zes knoppen is wat overdreven. Twee voor focus time, dan 1 om op te pakken,1om in de lucht te gooien en dan x spammen om te tillen. Dat is ook een specifiek event in de game lijkt het, niet elke keer dat je iets op moet oppakken

Sowieso zijn dit meergames voor mkb natuurlijk

[ Voor 6% gewijzigd door 418O2 op 31-01-2026 11:58 ]

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:38

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

418O2 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:55:
[...]

"Ja ik was haske brak". Lekker profi.

Zes knoppen is wat overdreven. Twee voor focus time, dan 1 om op te pakken,1om in de lucht te gooien en dan x spammen om te tillen

Sowieso zijn dit meergames voor mkb natuurlijk
Dan zit je dus op 5 knoppen, waar het bij veel games 1 max 2 knoppen is ;) zo overdreven is dat dus niet. En ze geven dus aan dat dit in de tutorial zat om je te leren hoe je dingen op moet pakken.

Ik vind het wel een afknapper als controls niet intuatief zijn. Ik wil gewoon spelen zonder dat je er bij na hoeft te denken die controls moeten grotendeel automatisch gaan. Hopelijk hebben ze nog wat optimalisaties doorgevoerd.

[ Voor 6% gewijzigd door Chaoss op 31-01-2026 12:04 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• 418O2
  • Nu online
Als ik het in de context van de game plaats is dit een liberation event van een regio en heb je dat maar paar keer in de hele game. Maar we zullen het zien. Zulke games hebben helaas altijd wat complexe keymaps, dat krijg je als je veel kan. Beter dan qte imo

• SinergyX
  • Laatst online: 10:54

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Chaoss schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:01:
[...]
Ik vind het wel een afknapper als controls niet intuatief zijn. Ik wil gewoon spelen zonder dat je er bij na hoeft te denken die controls moeten grotendeel automatisch gaan. Hopelijk hebben ze nog wat optimalisaties doorgevoerd.
Deze game komt vanuit Black Desert, waar combat alleen al behoorlijk complex kan gaan worden (combinaties van ctrl, shift, Q E F Z X, naast je muiskliks), als je daar bekend in bent is deze game vrij goed benaderbaar. Dat gaat geen A voor attack en B voor block zijn :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 03-02 21:59
Het ziet er tof uit, de gameplay redelijk arcady (nog even afwachten of dit positief is). Als het rpg systeem maar helemaal klopt want de hack n slash ziet er een beetje janky uit. Verder een vrij aanwezig hoog Witcher gehalte, ben benieuwd!

• Rickokun
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 03-02 21:56
jellybrah schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 21:28:
Het ziet er tof uit, de gameplay redelijk arcady (nog even afwachten of dit positief is). Als het rpg systeem maar helemaal klopt want de hack n slash ziet er een beetje janky uit. Verder een vrij aanwezig hoog Witcher gehalte, ben benieuwd!
Ik denk dat het meer hack n slash is dan RPG hoor. Tuurlijk kan je dingen unlocken, maar volgens mij kan je niet echt met classes en attributen ergens in gooien.

• Geraedus
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 06:50
jellybrah schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 21:28:
Het hoge "The Witcher" gehalte klinkt als muziek in me oren. Wat heb ik veel uren daar in zitten.

PSN : Geraedus

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:36
Ik twijfel nog. De gevechten zien er te Aziatisch uit met al die glitters en ontploffingen en alles voelt een beetje clunky. De opzet lijkt mij wel gaaf, maar het lijkt door veel keuzes niet echt mijn type game.

• Derbiss
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12:04
Ik heb er - hoe raar het ook klinkt - een red dead redemption-vibe mee :D. Hoe de wereld eruit ziet, het mapje met vijanden..
Eerst wel kijken hoe het kwa gameplay gaat enzo want trailers en realiteit..

• 418O2
  • Nu online
Orangelights23 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 08:49:
Ik twijfel nog. De gevechten zien er te Aziatisch uit met al die glitters en ontploffingen en alles voelt een beetje clunky. De opzet lijkt mij wel gaaf, maar het lijkt door veel keuzes niet echt mijn type game.
Vind dat an sich wel een goed teken. Een game voor iedereen is een game voor niemand.

(Ik heb ook mijn twijfels, maar ik zie liever een goede game die zijn eigen plan trekt dan Ubisoft meuk dat iedereen probeert te pleasen)

• Derbiss
SinergyX schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:40:
[...]

Deze game komt vanuit Black Desert, waar combat alleen al behoorlijk complex kan gaan worden (combinaties van ctrl, shift, Q E F Z X, naast je muiskliks), als je daar bekend in bent is deze game vrij goed benaderbaar. Dat gaat geen A voor attack en B voor block zijn :P
Hoe ga je dat dan doen op de consoles? :)
Zoals Hogwarts Legacy waar je R2 moet combineren met buttons voor spreuken ed..

• 418O2
  • Nu online
Derbiss schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:28:
[...]

Hoe ga je dat dan doen op de consoles? :)
Zoals Hogwarts Legacy waar je R2 moet combineren met buttons voor spreuken ed..
Dat zeggen ze letterlijk in die clip. Controllers hebben ook gewoon 14 knoppen minimaal

• Derbiss
418O2 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:43:
[...]

Dat zeggen ze letterlijk in die clip. Controllers hebben ook gewoon 14 knoppen minimaal
Ah sorry.. niet helemaal gezien.
Dan wacht ik met veel nieuwsgierigheid af .
Daarbij.. beter sowieso even wachten, ze gaan er nog werk mee hebben imo https://www.ign.com/artic...ossibly-can-before-launch. De woorden 'as good as it possibly can'..

• 418O2
  • Nu online
Derbiss schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:48:
[...]

Ah sorry.. niet helemaal gezien.
Dan wacht ik met veel nieuwsgierigheid af .
Daarbij.. beter sowieso even wachten, ze gaan er nog werk mee hebben imo https://www.ign.com/artic...ossibly-can-before-launch. De woorden 'as good as it possibly can'..
De game was een jaar geleden speelbaar en anderhalve week geleden gold gegaan. Wat meer moet je nog doen dan optimaliseren:)

• Derbiss
418O2 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 18:50:
[...]

De game was een jaar geleden speelbaar en anderhalve week geleden gold gegaan. Wat meer moet je nog doen dan optimaliseren:)
Zeg dat tegen Cyberpunk ;).
Nee serieus, noem me een oude zak maar ik heb tegenwoordig de neiging om nog even een weekje te wachten ipv direct bij launch een game te kopen. Die first-day-patches zijn soms zo groot dat je beter nog even wacht. Uitgezonderd een nieuwe God of war..
Maar ik ga dit spel dus intenser gaan volgen, als het kan waarmaken wat het zogezegd kan..

• 418O2
  • Nu online
Derbiss schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:24:
[...]

Zeg dat tegen Cyberpunk ;).
Nee serieus, noem me een oude zak maar ik heb tegenwoordig de neiging om nog even een weekje te wachten ipv direct bij launch een game te kopen. Die first-day-patches zijn soms zo groot dat je beter nog even wacht. Uitgezonderd een nieuwe God of war..
Maar ik ga dit spel dus intenser gaan volgen, als het kan waarmaken wat het zogezegd kan..
Cyberpunk was een jaar voor release ook nog niet speelbaar natuurlijk. We gaan t zien :)

• Derbiss
418O2 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:53:
[...]

Cyberpunk was een jaar voor release ook nog niet speelbaar natuurlijk. We gaan t zien :)
Dit bedoel ik dus, is weliswaar van augustus vorig jaar etc maar toch.
Hopelijk is het speelbaar.
https://nl.ign.com/crimso...ew-mag-ik-een-andere-demo
Pagina: 1