Nou kleine review na net de laatste chapters gedaan te hebben. (Let op SPOILERS! - zet die wel in tags).
Speel op PC.
Wat frustraties:
Eerst de controls... Man wat ruk. dat 'beam zwaard' was al ruk/wennen. Het 'slingeren' lukt me 99 keer niet 1 keer wel en heb 90 skill dingen over omdat de rest gewoonweg niet unlocked dus hoe andere skills werken geen idee.
Interacten/springen frustraties/CTRL dat ik juiste NPC niet kan targetten.
Ene keer wel vanuit normale sprong naar vlieg stand andere keer niet, dan dubbel jump die weigert.
Horse races zijn compleet rigged/catchup. Na een tegenstander van een brug af geduwd te hebben en vast zat kwam die met 500km/h aanrijden, niet 1 horse race gewonnen.
Het volgens van npc's "met shift" is vaak een drama, zo vaak gehad dat ze achter een kar blijven hangen of jezelf blijft hangen, dan weer versnellen dan weer langzaam. Te lange wandelingen/gesprekken.
Hoop fetch quests waar je de quest ophaalt vlakbij een FT punt maar bij inleveren moet je compleet ergens anders zijn of in een gebied wat je niet ontdekt hebt en geen FT punt in de buurt.
Quest items die niet aangemeld zijn als quest item en per ongeluk naar camp resources gestuurd heb en je er pas achter komt als je 4000m gereden hebt en bij de NPC aankomt dat je de melding 'no such item' krijgt.
FT punten (ook al is het verbeterd) zijn soms onlogisch, dan 3 binnen 1000m2, dan 1 op 5000m2.
De "zoek de dader" quests, in mijn eerste poging kwam ik deze al tegen en erg langdradig, nu 2 van die quests die niet verder willen/vast zitten. Quests die het gewoon niet doen, paard verkopen? Lukt niet, nieuw paard gevangen npc zegt wel dat hij hem wil kopen maar quest marker gaat niet weg/paard niet verkocht. Zo waren er wel meer quests.
Het random wisselen van wapens tijdens cutscenes/herladen save game. Of draken armor er altijd is als ik zelf vlieg maar tijdens cutscenes->gameplay dit ineens weg is.
Is het "laadscherm" echt nodig? Heb een aantal keer gehad bij fast travel dat het scherm 1 seconde op zwart ging en gelijk verder kon, dit was zowel bij stille als drukke gebieden. Kortere jumps lijken een korter laadscherm te hebben maar soms met lange jumps bijna instant.
- En ?vandaag? de 1.09.00 of 1.10.00 patch die de hele 'manage workers/missies' op de schop deed, was eindelijk vertrouwd met de eerst iteratie en de nieuwe? persoonlijk vind ik het geen vooruitgang.
Ik begon te spelen vanaf versie 1.02.00 en was op het punt dat ik mijn draak had, maar kreeg de missie niet gedaan en beetje rage quit. Toen druk druk/geen zin en ben pas weer gaan spelen met 1.08.00.
Tot mijn verbazing als ik de save ingeladen had waren mijn mounts weg en andere dingen klopte niet/werkte niet, quests waren kapot en veel andere dingen.
Opnieuw gestart en het begin was wel makkelijker nu en wist waar ik een aantal goede stukjes gear kon halen zodat het makkelijker was en met de 'food build' gespeeld maar die gaf problemen, deed zoveel damage dat bosses bleven hangen met een klein balkje hp en er niets anders op zat dan resetten (buiten zone lopen en wachten).
Grafisch gezien is dit spel een pareltje, soms wat rare graphic glitches langs muren lopen/regen/reflectie doen soms wat raar maar buiten dat, mooie wereld. Vreemd weer model, in Hernand eigenlijk geen regen gezien, kom je in crimson desert vol op regen?
Nu een groot deel spoilers:
spoiler:
[spoiler]
[spoilers]
Het verhaal, op zich wel leuk maar ik vond het niet grijpend. Het was geen Mass Effect 1/2, DAO, Dragon's Dogma, Witcher 1-3, etc.
Een hoop quests voelde nutteloos en weer "ik ben leider" maar moet wel voor iemand appels/bier/kevers/hout/etc gaan halen, doe het lekker zelf. Gezien een hoop van wat je doet buiten de main quests eigenlijk geen effect lijkt te hebben op het einde. Geen 'ready ness' level ofzo dus een hoop filler. En 80?% van de gear is 'nutteloos' zodra je weet wat je nodig hebt is het dat halen en je kijkt nergens anders meer naar. Heb zeker 50% gedaan met de starter set van "collectors edition" ofzo.
Het enige dat een beetje op een 'readyness' idee lijkt is het kamp zelf, alle leden verzamelen/upgraden.
Maar of dit nou echt nodig is? In mijn 1.02.00 playthrough had ik daar geen idee van. Had geloof ik level 2 kamp, nu wel 100/100.
Het wisselen van karakter tijdens het verhaal, dat vrouwtje en die orc voelde vervelend, na uren spelen met Kliff, gear min/maxen handigheid krijgen moet je dan ineens over. Ik heb de andere 2 buiten de verplichte stukken nooit meer gebruikt.
De minigames.. Dat stok spelletje zuigt. Teveel regels die ik niet wil onthouden Gwent is leuk/optioneel dit was geforceerde meuk. Arena vechten was wel leuk.
[/spoiler]
Veel herhaling, voor die heksen die sanctuaries cleanen ?20? keer? Hoop bla bla over de balans en hoe belangrijk deze zou zijn maar van wat ik gemerkt heb maakt het geen fluit uit op de verloop van het verhaal. Enige reden dat je die heksen wilt zijn dhet craften/abyss gedoe. Buiten dat lijken die heksen 0.0 invloed op het verhaal te hebben. De laatste 2 heb ik pas gevonden nadat ik het verhaal had afgerond.
Ontdekken is leuk maar weet niet hoe vaak vastgelopen dat ik moest googlen om te kijken wat nu eigenlijk de bedoeling is. Of dat je erachter komt dat de "oplossing" op google/youtube niet overeenkomt met wat er gebeurt. Zo heb ik een stuk of 15 quests open staan die niet afgerond kunnen worden. Dat je handje niet vastgehouden wordt tijdens het questen ok, maar dat er dingen 'kans' zijn of je toevallig die NPC aanspreekt is of niet voelt raar.
Boss fights zijn zo makkelijk als je het zelf maakt, na de 'food build' gevonden te hebben was het eigenlijk geen uitdaging buiten wat boss mechanics waar je geen effect op hebt. De '3 Guns battle' met je draak waar ik tijdens 1.02.00 gestopt was na een poging of 8 het nu ineens super makkelijk ging had zeker nog 80% hp over. Misschien makkelijker gemaakt met een patch ofzo? Eerst volgde die rakketen me bijna over de hele map, nu eigenlijk weinig last head.
Opgegeven moment endgame zodra ik in de buurt van crimson desert kwam kreeg ik hordes 'rode helmpjes' achter me aan, ook als ik over die gebieden vloog dan kwamen ze uit het niets en dit bleef zich dan herhalen, hierdoor ging de minimap compleet over de pis.
En eigenlijk mijn grootste irritatie is het 'verloop' volg je de main quest alleen maar volgt kom je er ook je kan ook uren/dagen zoet zijn met de wereld het zit dan niet achter een 'level lock' maar heb vaak genoeg de melding gezien 'can't go here yet, can't do anything here yet, you haven't unlocked this yet' en als je er dan wel was, was ik alweer vergeten dat daar nog wat te doen was.
[spoiler]
[/spoilers]
[/spoiler]
|
Heb me wel vermaakt, denk er zo'n 180 uur ingestopt te hebben, steam geeft nu 88 aan maar lijkt alles wat ik eerst gedaan heb niet geregistreerd te hebben. Ter vergelijking Witcher 3 332 uur, DOA 732 uur (meerdere playthroughs) Geen idee wat de her speelbaarheid is van CD? geen idee.
Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"