2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Niet om hun verliezen te compenseren, maar om hun winsten verder uit te bouwen.
Ze hebben extra geld nodig voor https://www.change.inc/en...ele-energiecentrale-39428
Ja grappig he. Bitcoin wordt door overheden behoorlijk moeilijk gemaakt, maar in bepaalde staten in de VS doet het precies dit. Bij normale en lage energieconsumptie draaien de miners, en als er veel energieconsumptie in de market is of er is nood, dan schakelen de miners uit. Zo loont het nog om te investeren in overcapaciteit omdat je de elektriciteit kan 'monitizen', en is ook bij noodsituaties nog voldoende elektriciteit beschikbaar.Tao schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:56:
Kijk. Nou snap ik waar Vandebron die vermaledijde opslag voor gaat gebruiken.
Niet om hun verliezen te compenseren, maar om hun winsten verder uit te bouwen.
Ze hebben extra geld nodig voor https://www.change.inc/en...ele-energiecentrale-39428
Mischief moet je nog een keer lezen, en ook het rekenvoorbeeld even bekijken. Het gaat hier echt wel over je totale teruglevering (inclusief het deel dat je later verbruikt met salderen).Cyberpope schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:49:
[...]
Voor nu gaat het (als ik de blogpost van v/d bron goed lees) puur om de teruglevering per jaar (zit op de telefoon, linken is wat lastig).
Dus per jaar op 0 uitkomen is nu geen kosten.
Denk dat dit op termijn wel gaat veranderen.
Vooralsnog maak ik me er niet zo druk over en zie wel of andere leveranciers dit gaan overnemen. Ik zie veel reacties van mensen die nadenken over de installatie van een (warmtepomp)boiler. Maar deze heffing is hooguit ongeveer 10ct/kWh. Dat helpt misschien mee in de overweging, maar is meestal op zichzelf niet genoeg voor een grote investering. Daarnaast is de drijfveer voor degene die boven de 5000kWh zit nog kleiner aangezien het bedrag gemaximaliseerd is. Pas als het salderen gaat verdwijnen zal het interessant worden om hier meer geld aan uit te geven als je het enkel financieel bekijkt.
Engineering
Minister Jetten kan de Eerste Kamer een novelle sturen als aanvulling op het wetsvoorstel afbouw saldering. In die novelle kunnen wat extra wetsartikelen opgenomen worden dat er bij het aanbieden van contracten door energieleveranciers geen onderscheid gemaakt mag worden tussen kleinverbruikers die duurzame energie aanbieden en andere kleinverbruikers, en dat er geen extra tarieven of heffingen of afwijkende tarieven in rekening gebracht mogen worden bij kleinverbruikers die duurzame energie invoeden.phicoh schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:59:
En nog een politiekspelletje. De minister is D66 en kan waarschijnlijk niets doen. Leuk om het klimaatbeleid in een negatief daglicht te stellen: eerst moet iedereen PV, dan levert het niets meer op, en de minister doet niets.
Dat zou de minister dan een extra mogelijkheid geven om het belang van het snel aannemen van deze wet te benadrukken. De bal komt dan te liggen bij fracties als BBB, GroenLinks-PvdA en PVV. Misschien biedt dit minister Jetten dus wel een extra steun in de rug. En misschien was dat ook wel waar de energiebedrijven op hoopten.
Tegelijk kan de Eerste Kamer er natuurlijk voor kiezen om dan een betoog te houden dat de minister in de novelle de percentages afbouw salderen de komende zeven jaar ook nog maar op 100% moet zetten.
Hier in Nederland hebben we al een tulpenkweker in Noord holland met miners om de opwek van de PV te gebruiken voor kasverwarming.marteltor schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:20:
[...]
Ja grappig he. Bitcoin wordt door overheden behoorlijk moeilijk gemaakt, maar in bepaalde staten in de VS doet het precies dit. Bij normale en lage energieconsumptie draaien de miners, en als er veel energieconsumptie in de market is of er is nood, dan schakelen de miners uit. Zo loont het nog om te investeren in overcapaciteit omdat je de elektriciteit kan 'monitizen', en is ook bij noodsituaties nog voldoende elektriciteit beschikbaar.
is 2e kamer, voor eerste kamer moeten we tot 12 september wachten met welke vragen de politieke partijen komen.Zenix schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 19:06:
De eerste kamer vragen zijn er.
https://solarmagazine.nl/...elen-van-energiebedrijven
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Lol hij bedoelt de eerste tweede kamer kamervragenDomba schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 20:07:
[...]
is 2e kamer, voor eerste kamer moeten we tot 12 september wachten met welke vragen de politieke partijen komen.
Lol, het was de tweede post over eerste tweede kamer vragende Peer schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 20:08:
[...]
Lol hij bedoelt de eerste tweede kamer kamervragen
Ja dat dus. Ook bizar dat leveranciers nog geen opslag mogen plaatsen in wijken om het net te stabiliseren. We hebben al best goede startups zoals s4energy. Alleen nog iets verzinnen voor de lage termijn. Las ergens over ammoniakproduktie die later eenvoudig in waterstof omgezet kan worden. Hoop iig dat iedereen weg loopt bij deze toko.Wolly schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:37:
[...]
De ODE wordt inderdaad gerekend als opslag op m3 en kWh. Maar die pot wordt wel al gevuld sinds 2013, er had dus ook best een gedeelte besteed kunnen worden om deze wiebelstroom problematiek af te vangen.
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Ja, maar dat is mosterd na de maaltijd, het wetsvoorstel is al door de TK goedgekeurd en ligt nu dus bij de eerste kamer.Zenix schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 19:06:
Leuk dat die beste man nu vragen stelt maar dat is dus te laat.
Overigens hebben de regeringspartijen in de EK totaal geen meerderheid, in de huidige EK zijn 43 zetels (gerekend op partijen) tegen wijziging van de salderingsregeling, dat is dus 57%.
Mogelijk dat ook nog andere kleine partijen nee stemmen.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Als er geen reactie komt op de zet van vandeBron, de ACM heeft al ingestemd, dan wordt het vast door meerdere energieleveranciers overgenomen.
Want het is effectief de saldering buitenspel zetten waar ze vanaf willen.
De invoering van vaste invoedkosten is onder mom van herverdelen van kosten tussen met en zonder PV.
Die is een kwartaal dan met een terugleververvoeding van 13ct en vanaf 1-1-2024 kan die dan omlaag, met argument dat die ver boven de marktwaarde is van Day ahead als de zon schijnt de voorgaande10 maanden/2023.
De energiesector wil af van de salderingsregeling, maar wil ook niet de koppeling van teruglevering aan leveringstarief of dat deze niet negatief kan zijn, wat ze bereiken als er niets gebeurt.
Jetten heeft 1e kamerfractie GL/PvdA proberen over te halen met rapport over de sociale huursector die staat met de nieuwe prijscomponent vaste invoedkosten, gewoon onderwater ook voor huurders die al PV hebben.
In feite zijn de 2e kamervragen een opzet voor een nouvelle, de transitie valt aan consumenten kant gewoon stil, zolang het verbruik niet stijgt terwijl wel de kosten afgeschoven worden op de consumenten.
Met de zet vandeBron is, duidelijkheid voor huishoudend mbt tot PV zonder meer een verkiezings item geworden
.
De projecten met SDE+ garantie, worden wel waar mogelijk gebouwt, desnoods met creatief oplossingen cryptoheating/accu container of op andere wijze als er een te lichte aansluiting is, anders vervalt de SDE+ beschiking, wat het voor gemeenten en energieregio's lastig maakt om te voldoen aan de opgelegde targets voor 2030 aan opwek duurzame energie.
De verzwaring, redispatch en congestie vergoedingen worden gewoon door belast via de netwerkkosten aan oa de huishoudens
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Efficiënt affakkelen bedoel je?!BlueTooth76 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:28:
Dat zal je wel meer gaan zien, dat mensen op zoek gaan naar methoden om hun overschotten "af te fakkelen".
En naar efficiëntie wordt dan vaak niet meer gekeken (wij Tweakers doen dat natuurlijk wel).
Zenix schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 19:06:
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
De VVD heeft boter op haar hoofd.
Er wordt in die kamervragen gesproken over "onzekerheid over kosten en opbrengsten van PV", terwijl de VVD als grootste fractie in de Tweede Kamer er op een ander vlak (namelijk de autokosten) door de huidige onzekerheid over kilometerheffing en MRB verantwoordelijk voor is dat niemand voor de komende 10 jaar nog een berekening kan maken van zijn autokosten (en de consument massaal de aankoop van auto's uitstelt).
En dat terwijl een gemiddeld gezin veel meer (~ factor 10!) uitgeeft aan autokosten dan aan een PV-systeem.
[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 26-08-2023 11:17 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Een PV-systeem is geen eerste levensbehoefte, de auto in de meeste gevallen wel. Een auto hoef je niet terug te verdienen, het vervoer is de toegevoegde waarde.Andrehj schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:24:
En dat terwijl een gemiddeld gezin veel meer (~ factor 10!) uitgeeft aan autokosten dan aan een PV-systeem.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Hoe is een auto een eerste levensbehoefte?hoevenpe schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:29:
Een PV-systeem is geen eerste levensbehoefte, de auto in de meeste gevallen wel. Een auto hoef je niet terug te verdienen, het vervoer is de toegevoegde waarde.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
"Autokosten" is nagenoeg een eufemisme voor "belastingen en accijnzen".Andrehj schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:24:
[...]
Nee. De belastingdruk ligt rond de 48% van het totale kostenplaatje.Ultraboy schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:34:
"Autokosten" is nagenoeg een eufemisme voor "belastingen en accijnzen".
Ik ben zo'n gek die zijn autokosten in een spreadsheet bijhoudt. Die spreadsheet berekent van elke regel (automatisch) het belastingdeel. Zo weet ik dat het (nu) bijna de helft is.
gezien het comentaar op de actie bij vdB en het weglopen van klanten, waarbij vdB mogelijk ook helemaal niet zo veel klanten heeft (daarom zal Essent dit ook bij vdB dit proefballonetje heeft geprobeert, gaat het mis, zal Essent indien nodig de stekker uit vdB trekken, en die paar klanten komen dan van zelf naar Essent) verwacht ik dat mogelijk een aantal dit ook willen gaan doen, ik verwacht echter dat zeker bij de grote 3 die 75% van de markt in handen hebben dit soort onzin niet, bij hun hoeft dat ook niet, juist omdat zij voldoende klanten zonder PV hebben waar die stroom naar toe kan. Want dat is het eigenlijke probleem bij vdB, maar als ze dat gaan toegeven zal de ACM direct in actie komen.Domba schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 01:45:
@MacD007 Wat is de kans dat afbouw salderen nog door 1e kamer nog komt?
Als er geen reactie komt op de zet van vandeBron, de ACM heeft al ingestemd, dan wordt het vast door meerdere energieleveranciers overgenomen.
ja, heeft dat heel zwak geprobeert, aan de eerste reactie van de partijen waren ze daar niet bepaald van onder de indruk. Ze willen duidelijk heel veel meer, echter in de huidige situatie na de val van de regering, zal het nog veel lastiger worden.Want het is effectief de saldering buitenspel zetten waar ze vanaf willen.
De invoering van vaste invoedkosten is onder mom van herverdelen van kosten tussen met en zonder PV.
Die is een kwartaal dan met een terugleververvoeding van 13ct en vanaf 1-1-2024 kan die dan omlaag, met argument dat die ver boven de marktwaarde is van Day ahead als de zon schijnt de voorgaande10 maanden/2023.
De energiesector wil af van de salderingsregeling, maar wil ook niet de koppeling van teruglevering aan leveringstarief of dat deze niet negatief kan zijn, wat ze bereiken als er niets gebeurt.
Jetten heeft 1e kamerfractie GL/PvdA proberen over te halen met rapport over de sociale huursector die staat met de nieuwe prijscomponent vaste invoedkosten, gewoon onderwater ook voor huurders die al PV hebben.
Als je alleen al kijkt naar de partijen die in de TK tegen hebben gestemd, in de EK zijn dat zeker 43 stemmen, een meerderheid die dus tegen zijn. dus even op september wachten wat ze uit hun hoed toveren.
Dat is één visie, mn door de lobby van de energiesector gedreven, er zijn ook andere die juist het tegendeel zeggen. We hebben nog veel meer mn PV op hiuzen nodig, nu zitten we net op 1/5 van de huishoudens die een PV hebben. Dat moet gewoon omhoog. plus zal de huidige 20 eeuw's infrastructuur op de schop worden genomen en we moeten echt af van de centrale energieopwekgedachte. Maar dat gaat tijd kosten, zeker hebben we daar 10 jaar en meer nodig.In feite zijn de 2e kamervragen een opzet voor een nouvelle, de transitie valt aan consumenten kant gewoon stil, zolang het verbruik niet stijgt terwijl wel de kosten afgeschoven worden op de consumenten.
Met de zet vandeBron is, duidelijkheid voor huishoudend mbt tot PV zonder meer een verkiezings item geworden
.
De projecten met SDE+ garantie, worden wel waar mogelijk gebouwt, desnoods met creatief oplossingen cryptoheating/accu container of op andere wijze als er een te lichte aansluiting is, anders vervalt de SDE+ beschiking, wat het voor gemeenten en energieregio's lastig maakt om te voldoen aan de opgelegde targets voor 2030 aan opwek duurzame energie.
De verzwaring, redispatch en congestie vergoedingen worden gewoon door belast via de netwerkkosten aan oa de huishoudens
Nee, dat is het niet, maar transport (bv naar je werk (geen werk = geen inkomsten) is dat wel.Andrehj schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:31:
[...]
Hoe is een auto een eerste levensbehoefte?![]()
Door de vaak zeer slechte OV verbindingen heb je dus heel vaak wel een auto nodig. Dus daardoor wordt het door verkeerde overheidsbeslissingen (=slechte OV) dit dus infeite wel een eerste levensbehoefte. Of moeten we allemaal aan de bijstand (wie betaald dan de bijstand, als niemand meer werkt?)
juist, en daar komt er nog bij dat ze de trend voor EV nu dus echt de nek hebben omgedraaid, nu juist er EV op de markt komen die je eventueel ook als acuu's voor de piekbelasting/PV had kunnen gebruiken.Andrehj schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:24:
[...]
De VVD heeft boter op haar hoofd.
Er wordt in die kamervragen gesproken over "onzekerheid over kosten en opbrengsten van PV", terwijl de VVD als grootste fractie in de Tweede Kamer er op een ander vlak (namelijk de autokosten) door de huidige onzekerheid over kilometerheffing en MRB verantwoordelijk voor is dat niemand voor de komende 10 jaar nog een berekening kan maken van zijn autokosten (en de consument massaal de aankoop van auto's uitstelt).
De markt voor EV gaat nu helemaal instorten nu er wel Wegenbelasting op basis van gewicht (wie had dit verzonnen met bijna 1.000 meer aan gewicht voor een EV) betaald moet gaan worden (vanaf 2025).
en Ja dat is dus de VVD. ze hadden dat ook anders kunnen doen, maar ja dan komt er minder belasting binnen. bv hadden gewicht excl. accu kunnen nemen.
Off topic maar tochMacD007 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:18:
[...]
Nee, dat is het niet, maar transport (bv naar je werk (geen werk = geen inkomsten) is dat wel.
Door de vaak zeer slechte OV verbindingen heb je dus heel vaak wel een auto nodig. Dus daardoor wordt het door verkeerde overheidsbeslissingen (=slechte OV) dit dus infeite wel een eerste levensbehoefte. Of moeten we allemaal aan de bijstand (wie betaald dan de bijstand, als niemand meer werkt?)
Er is altijd de keuze om dichter bij het werk te gaan wonen, of dichter bij het huis te gaan werken.
Ik realiseer me dat de woningmarkt krap is, maar evengoed komen dagelijks nog nieuwe woningen en vacatures in de markt.
Vroeger was het heel normaal om te gaan verhuizen wanneer je verder van je woning ging werken. Uiteraard is iedereen vrij om z'n eigen keuzes te maken maar wat mij betreft blijft het een keuze.
ook met een tweede aansluiting (SAP) heb je het zelfde probleem als alle dit zouden doen, ik geloof er niet in. je had in juni gewoon het voor 3 jaar vast moeten zetten, ik heb de komende 3 jaar daar allemaal geen last van (overigens zit ik niet bij vdB, zeker gezien hun slechte reviews, nu weet weet je dat zeker).Tassadar32 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:47:
Hmm, ik was van plan mijn EV-lader naar een apart flexibel contract te zetten met een tweede energiemeter (Secundair Allocatiepunt) aangezien mijn woning bijna op 0 uitkomt over het hele jaar. Met dit gedoe met teruglevering misschien verstandig om voor de huidige meter het contract een paar jaar vast te zetten? Ik lever ietsjes meer terug dan de woning verbruikt (ex EV) dus als die naar een aparte meter gaat is alleen de terugleververgoeding en vaste lasten relevant voor de hoofdmeter.
Hint:MacD007 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:18:
Nee, dat is het niet, maar transport (bv naar je werk (geen werk = geen inkomsten) is dat wel.
Voor het geval je werk binnen 10 km van je huis af is:

Of als je je werk maximaal 25 km verderop is:

Als je verder dan 25 km van je werk woont, zou ik serieus overwegen om op zoek te gaan naar een andere baan. Is in de huidige arbeidsmarkt geen probleem, en je wilt niet weten hoeveel stress het scheelt als je gewoon op je fiets naar het werk kunt en niet aan hoeft te schuiven in de dagelijkse file-ellende.
ja, vroeger, was altijd alles beter.Sjamo schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:26:
[...]
Off topic maar toch
Er is altijd de keuze om dichter bij het werk te gaan wonen, of dichter bij het huis te gaan werken.
Ik realiseer me dat de woningmarkt krap is, maar evengoed komen dagelijks nog nieuwe woningen en vacatures in de markt.
Vroeger was het heel normaal om te gaan verhuizen wanneer je verder van je woning ging werken. Uiteraard is iedereen vrij om z'n eigen keuzes te maken maar wat mij betreft blijft het een keuze.
ik werk projectmatig door het hele land en ook in het buitenland. Dus ik zou elke 6mnd-3jaar moeten verhuizen omdat ik naast mijn werk zou moeten werken? Ik denk dat mijn vrouw me direct het huis uit schopt (gelijk heeft ze). los van het feit dat ik waarschijnlijk ook geen woning zou kunnen vinden.
Zeker niet vergelijkbaar waar ik nu woon. (mooiste stad van Nederland)
Nee, een helemoel mensen hebben helemaal niet de luxe om dicht bij hun werk te wonen, en ja ik hou van mijn werk en draag mijn steentje bij om van deze wereld een betere te maken.
Hoewel ik het grotendeels met je eens ben, en ik zelf ook 99% van de tijd met de fiets naar mijn werk ga, werken tegenwoordig de meeste huishoudens met 2 personen en niet 1 zoals vroeger.Andrehj schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:29:
[...]
Hint:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je verder dan 25 km van je werk woont, zou ik serieus overwegen om op zoek te gaan naar een andere baan. Is in de huidige arbeidsmarkt geen probleem, en je wilt niet weten hoeveel stress het scheelt als je gewoon op je fiets naar het werk kunt en niet aan hoeft te schuiven in de dagelijkse file-ellende.
Indien je met 1 salaris rond kan (en wil) komen dan zou ik zeggen dat het een keuze is, echter dichterbij werk gaan wonen voor 1 partner kan zomaar verder weg zijn voor de ander.
Maar goed… offtopic.
Ik zie dat veel mensen hier aangeven dat je nu snel een vast contract moet afsluiten, maar die van mij loopt nog tot 04/2024… ik hoop dat wij tzt middels de overheid wat regels worden opgezet of dat er nog concurrentie zonder dergelijke fratsen aanwezig zijn…
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Dat zeg je wel heel gemakkelijk. Ik woon in Z.O. Groningen en daar liggen de banen echt niet voor het oprapen (tenminste niet in mijn beroepstak) binnen 25 km. Er is wel geteld 1 bedrijf binnen de 25 km waar het eventueel zou kunnen. Alle andere bedrijven minstens 35+ km.Andrehj schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:29:
[...]
Hint:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Mijn laaste werk is 80 km van mijn thuis adres, en dat was de kortste afstand die ik lange tijd heb gehad, dus leuk je ideen, maar dat is dus voor een heleboel mensen niet haalbaar.Andrehj schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:29:
[...]
Hint:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het hangt ook heel veel af wat voor werk je doet, er zijn een heleboel functies waar het dus even niet zo makkelijk is om werk direct voor je stoep te vinden, vaak zijn die er ook helemaal niet. helaas de wereld zit soms wat complexer in elkaar dan je zelf denkt.
dat zou ik ook zeggen, wacht maar eens af. als binnenkort het doek bij vdB valt weet je genoeg.ericplan schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:29:
Het aantal opzeggingen bij vdB schijnt erg mee te vallen, hoorde ik van een medewerker bij dit bedrijf.
[Afbeelding]
Overigens bijkomend probleem bij die groep en ook bij de eigennaar van Essent, ik dacht zelf nog dat dit RWE was, maar deze heeft essent een tijdje terug aan E-on verkocht (overigens beide hebben bijna geen productie capaciteit meer, dat hebben ze allemaal verkocht (korte termijn denken cq ze wilden af van de kolen centrales voordat ze deze vanuit de overheid moeten sluiten (zoals in de emshaven met de twee nieuwste en modernste kolencentrales in de wereld is gebeurt).
je houd altijd een groep die niet door heeft wat zich gaat afspelen,ericplan schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:29:
Het aantal opzeggingen bij vdB schijnt erg mee te vallen, hoorde ik van een medewerker bij dit bedrijf.
[Afbeelding]
maar wél straks klagen als andere mensen (die bv overgestapt zijn naar een NIET essent tak) "oneerlijk" ahum" meer overhouden /veel minder betalen.
En dan glimlach ik gewoon...

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Ja, achteraf gezien wel. Ik zit gelukkig niet bij vandebron maar als ik zie dat een aantal leveranciers nu al geen meerjarig contract aanbieden voor zonnepaneelbezitters is het misschien wel handig om nu te kijken wie de hoogste terugleververgoeding kan bieden en daar 3 jaar vast te zetten? De hoeveelheid PV kan ik nog wat uitbreiden in de toekomst en ook de voorbereiding voor een thuisaccu ligt er al. Thuisaccu is echter nog niet rendabel dus daar wil ik nog even mee wachten.MacD007 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:27:
[...]
ook met een tweede aansluiting (SAP) heb je het zelfde probleem als alle dit zouden doen, ik geloof er niet in. je had in juni gewoon het voor 3 jaar vast moeten zetten, ik heb de komende 3 jaar daar allemaal geen last van (overigens zit ik niet bij vdB, zeker gezien hun slechte reviews, nu weet weet je dat zeker).
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Vattenfall, Eneco en Engie hebben eigen elektriciteitscentrales. Die kunnen dus ook juist weer verdienen aan de onbalans. Tegenover het verlies, staat ook een inkomstenkant.MacD007 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:14:
gezien het comentaar op de actie bij vdB en het weglopen van klanten, waarbij vdB mogelijk ook helemaal niet zo veel klanten heeft (daarom zal Essent dit ook bij vdB dit proefballonetje heeft geprobeert, gaat het mis, zal Essent indien nodig de stekker uit vdB trekken, en die paar klanten komen dan van zelf naar Essent) verwacht ik dat mogelijk een aantal dit ook willen gaan doen, ik verwacht echter dat zeker bij de grote 3 die 75% van de markt in handen hebben dit soort onzin niet, bij hun hoeft dat ook niet, juist omdat zij voldoende klanten zonder PV hebben waar die stroom naar toe kan. Want dat is het eigenlijke probleem bij vdB, maar als ze dat gaan toegeven zal de ACM direct in actie komen.
Essent (en dochter Vandebron) kan dat niet, want Essent heeft geen eigen energieopwekking.
Maar we zien natuurlijk wel dat Vattenfall de tlv erg verlaagt voor langere contracten (en binnenkort ook het modelcontract). Dochterbedrijf Powerpeers is al gevolgd met de lage tlv, en het andere dochterbedrijf Delta zal ook wel volgen.
Netbeheerders mogen geen opslag plaatsen, want die mogen niet in energie handelen. Het balanceren van het net met opslag zou gewoon niet langer als handel gezien moeten worden als de netbeheerder het doet. De netbeheerder hoeft die elektriciteit ook helemaal niet te verkopen, maar zou alleen de pieken en dalen af moeten vlakken. Daar kopen de netbeheerders nu ook zelf energie voor in (en ook om de netverliezen te compenseren).Snowhite0901 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 22:05:
Ja dat dus. Ook bizar dat leveranciers nog geen opslag mogen plaatsen in wijken om het net te stabiliseren. We hebben al best goede startups zoals s4energy. Alleen nog iets verzinnen voor de lage termijn. Las ergens over ammoniakproduktie die later eenvoudig in waterstof omgezet kan worden. Hoop iig dat iedereen weg loopt bij deze toko.
Leveranciers mogen wel opslag plaatsen (even los van omgevingsvergunningen e.d.), maar zijn vaak helemaal niet actief op wijk- en buurtniveau. Als die al wat regelen, dan is het bij een eigen zonneveld of zo.
We lopen nu als samenleving dus aan tegen de negatieve gevolgen van het splitsen van de voormalige lokale en regionale energiebedrijven in netbeheerders en commerciële leveranciers (die eigenlijk allemaal deel geworden zijn van internationale bedrijven).
De lokale/ regionale coöperaties kunnen ook niet zoveel betekenen, want die hebben - net als de landelijke energieleveranciers - geen rol in het netbeheer. Die kunnen in de praktijk dus ook hooguit iets doen bij hun eigen zonnevelden en windturbines. Of ze moeten ook 'buurtbatterijcoöperaties' gaan vormen voor hun afnemers in de wijken. Maar dat is wel weer een heel nieuwe wereld.
Het lijkt me dat het wel handel is. Als netbeheerders op grote schaal accu's opladen dan verdwijnt die energie van het net. Dat is in het algemeen PV die op papier geleverd wordt aan de energieleveranciers van de consumenten met PV.Linea schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 15:10:
Netbeheerders mogen geen opslag plaatsen, want die mogen niet in energie handelen. Het balanceren van het net met opslag zou gewoon niet langer als handel gezien moeten worden als de netbeheerder het doet. De netbeheerder hoeft die elektriciteit ook helemaal niet te verkopen, maar zou alleen de pieken en dalen af moeten vlakken. Daar kopen de netbeheerders nu ook zelf energie voor in (en ook om de netverliezen te compenseren).
Later als die accu's weer ontladen komt er energie op het net. Die energie wordt afgenomen door klanten van energieleveranciers, maar op papier moet die energieleverancier ook nog voldoende leveren.
Dus als accu's niet als handel tellen, dan wordt het chaos.
Het meeste eenvoudige is natuurlijk om de wet te veranderen dat netbeheerders met accu's mogen handelen om overbelasting van het net tegen te gaan.
Dat hangt dan wel af van wat voor soort auto je rijdt, want als ik mijn kosten check, kom ik duidelijk hoger uit dan 48% en in januari krijgt de belasting/accijnzen nog een keer een boost..Duidelijk meer dan de helft,.Die Polen en Duitsers die ik ken, kunnen amper geloven hoe idioot veel wij hier betalen voor autorijden.Andrehj schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:41:
[...]
Nee. De belastingdruk ligt rond de 48% van het totale kostenplaatje.
Ik ben zo'n gek die zijn autokosten in een spreadsheet bijhoudt. Die spreadsheet berekent van elke regel (automatisch) het belastingdeel. Zo weet ik dat het (nu) bijna de helft is.
Wat moet hij anders zeggen over zijn broodheer?ericplan schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:29:
[Afbeelding]
[ Voor 92% gewijzigd door RudolfR op 26-08-2023 18:19 . Reden: Ondoordachte reactie ]
Ik zal nog wachten tot mei vogelend jaar, want dan pas gaat die toeslag in. Na einde contract ga ik er ook weg.ericplan schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:29:
[Afbeelding]
Dat zullen ze zeker gaan merken, mensen met zonnepanelen zijn dan minder(?) welkom.
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Dat zal allemaal wel maar om het nou tot een 'eerste levensbehoefte' te verklaren, net als zuurstof en eten, is ook wat overdreven.MacD007 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:33:
[...]
ja, vroeger, was altijd alles beter.
ik werk projectmatig door het hele land en ook in het buitenland. Dus ik zou elke 6mnd-3jaar moeten verhuizen omdat ik naast mijn werk zou moeten werken? Ik denk dat mijn vrouw me direct het huis uit schopt (gelijk heeft ze). los van het feit dat ik waarschijnlijk ook geen woning zou kunnen vinden.
Zeker niet vergelijkbaar waar ik nu woon. (mooiste stad van Nederland)
Nee, een helemoel mensen hebben helemaal niet de luxe om dicht bij hun werk te wonen, en ja ik hou van mijn werk en draag mijn steentje bij om van deze wereld een betere te maken.
De niet-PV klanten hebben sowieso nergens last van (behalve dat Vandebron hoe dan ook wat duurder maar ja dat moet iedereen zelf weten). En de vaste contracten hebben ook nog nergens last van voorlopigericplan schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:29:
[Afbeelding]
Dat er - behalve Kamervragen over die Vdb heffing - ook nog getwijfeld wordt aan het onderzoek van Jetten. Waarop dus die afschaffing van de salderingsheffing berust.
Behalve het sentiment in de 1e Kamer, ligt er dus een tweede bommetje onder het afbouwvoorstel.
Accu's door de netbeheerder laten plaatsen. En leveranciers kunnen opslag huren bij de netbeheerder aan een tarief dat goedkoper is dan de boete voor onbalans. Leveranciers pompen dan goedkope elektriciteit in de accu's, dat ze later (tijdens avonduren) aan een duurder tarief verkopen.phicoh schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 15:52:
[...]
Het lijkt me dat het wel handel is. Als netbeheerders op grote schaal accu's opladen dan verdwijnt die energie van het net. Dat is in het algemeen PV die op papier geleverd wordt aan de energieleveranciers van de consumenten met PV.
Later als die accu's weer ontladen komt er energie op het net. Die energie wordt afgenomen door klanten van energieleveranciers, maar op papier moet die energieleverancier ook nog voldoende leveren.
Dus als accu's niet als handel tellen, dan wordt het chaos.
Het meeste eenvoudige is natuurlijk om de wet te veranderen dat netbeheerders met accu's mogen handelen om overbelasting van het net tegen te gaan.
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Heel simpel, geen werk, betekend geen geld, en geen geld betekend geen eten, is vrij simpel toch?Kalentum schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 19:33:
[...]
Dat zal allemaal wel maar om het nou tot een 'eerste levensbehoefte' te verklaren, net als zuurstof en eten, is ook wat overdreven.
Simpel maar het klopt niet.MacD007 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 20:10:
[...]
Heel simpel, geen werk, betekend geen geld, en geen geld betekend geen eten, is vrij simpel toch?
Netbeheerders mogen geen opslag aanbieden, dat is een taak van de energieproducenten. Netbeheerders zorgen dan wel weer voor de aansluiting op het net.Arator schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 19:59:
[...]
Accu's door de netbeheerder laten plaatsen. En leveranciers kunnen opslag huren bij de netbeheerder aan een tarief dat goedkoper is dan de boete voor onbalans. Leveranciers pompen dan goedkope elektriciteit in de accu's, dat ze later (tijdens avonduren) aan een duurder tarief verkopen.
Dat is iets wat gewoon veranderd moet worden. Energieproducenten kunnen prima accu's plaatsen als het hun helpt om onbalans te voorkomen/verminderen. Maar als het gaat om congestie dan is het veel logischer als de netbeheerder het doet.MacD007 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 20:15:
Netbeheerders mogen geen opslag aanbieden, dat is een taak van de energieproducenten. Netbeheerders zorgen dan wel weer voor de aansluiting op het net.
Als de prijzen goed zijn wil ik het ook wel doen, moet die saldering wel blijven anders betaal ik me scheel aan belasting.phicoh schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 20:25:
[...]
Dat is iets wat gewoon veranderd moet worden. Energieproducenten kunnen prima accu's plaatsen als het hun helpt om onbalans te voorkomen/verminderen. Maar als het gaat om congestie dan is het veel logischer als de netbeheerder het doet.
gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh
Het is ook best nog wat uitzoekwerk. Ik ben er nog niet aan toegekomen, maar ik herinner me van de vorige ronde dat ik ernaar keek dat vdb in ieder geval over het hele jaar saldeerde. Dat viel bij een aantal andere aanbieders flink tegen.ericplan schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:29:
[Afbeelding]
Toch maar eens tijd maken binnenkort. Dat administratieve rommeltje bij vdb vond ik voor dit akkefietje nog net acceptabel maar nu gaat het flink over de grens daarvan heen.
- Netbeheerders voor de fysieke aansluitingen. (Tennet is eigenlijk dat ook voor hoogspanning, en aansluitingen met het buitenland.)
- Eindgebruikers die stroom gebruiken zoals huishoudens en bedrijfspanden. (Soms zijn het ook stroomproducenten.)
- Stroomproducenten die hoofdzakelijk stroom leveren zoals energiecentrales, windparken en zonneparken.
- Stroomleveranciers. (Dit zijn eigenlijk gewoon handelaren op de stroommarkt. Ze kopen stroom in, verkopen de stroom, en proberen er wat aan te verdienen.)
Netbeheerders zouden wel accu's kunnen plaatsen om buffers te maken om het net te ontlasten, maar ze kunnen volgens mij beter datzelfde geld investeren in een netwerk met meer capaciteit. (Ik heb geen bewijs, maar ik vermoed dat dat langer mee gaat met minder onderhoudskosten dan accu's.)
Ik denk dat het er op neer komt dat stroomleveranciers zelf als nieuwe eindgebruiker accu's moeten plaatsen. Op deze manier voorkomen ze dat ze de stroom verplicht tegen een negatieve prijs aan anderen moeten verkopen, want ze slaan het dan gewoon op in hun eigen accu's. Als de prijs hoog is, verkopen ze weer.
Dit is gewoon handelen in stroom, en nu kunnen ze de vraag en aanbod bijsturen. En op die manier krijg je echte concurrentie op de elektriciteitsmarkt.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Het ging hier over de onbalansmarkt. Die onbalans staat los van de capaciteit van het netwerk, maar komt voort uit het feit dat de verwachte afname van het net voor een bepaald moment niet goed ingeschat is, of omdat er in ene meer of minder elektriciteit ingevoed wordt door wolken of windstoten.Onbekend schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 21:00:
Netbeheerders zouden wel accu's kunnen plaatsen om buffers te maken om het net te ontlasten, maar ze kunnen volgens mij beter datzelfde geld investeren in een netwerk met meer capaciteit. (Ik heb geen bewijs, maar ik vermoed dat dat langer mee gaat met minder onderhoudskosten dan accu's.)
Tennet heeft hiervoor afspraken met allerlei bedrijven, die extra elektriciteit kunnen leveren of doorverhandelen (naast Tennet hebben ook de energieleveranciers en grootverbruikers zulke afspraken om hun contractuele verplichtingen na te komen en een nabetaling van de onbalansprijs aan Tennet te voorkomen).
https://www.tennet.eu/nl/balanceringsmarkten
Dat kan ook meer met batterijopslag.
Actuele onbalans:
https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices
[ Voor 12% gewijzigd door Linea op 26-08-2023 21:24 ]
Dus je zeg eigenlijk dat buurtaccu's overbodig zijn. Accu's voor onbalans kan je beter groot maken en in een weiland plaatsen (voor het geval er iets mis gaat).Onbekend schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 21:00:
Buurtaccu's kunnen congestie verminderen, maar als jij zegt dat je beter het netwerk meer capaciteit kan geven, dan zijn die dus overbodig.
Het geld dan ook voornamelijk voor nieuwe contracten. Oude contracten blijven zoals ze zijn tot einde contract dus mensen zullen niet opzeggen. Maar na contract zullen ze wel overstappen en het zal gegarandeerd de groep zonnepanelen houders verder doen kijken en niet naar vandebron gaan. Op de lange termijn kost het ze dus wel klanten en nu al kost het ze groeipotentie.ericplan schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:29:
[Afbeelding]
Vraag me overigens nog steeds af of dit nou over alle teruglevering voor of na saldering gaat. Dat heb ik nog nergens zwart op wit gezien. In mijn situatie is dat een verschil van 2 tarief klasses en honderd plus euro volgens hun systeem.
Is al meermaals aan de orde geweest in dit topic. Gaat om alle invoeding, dus voor salderen. Volgens VDB is er ook geen relatie met het salderen, maar met de kosten van onbalans, waarbij die kosten volgens VDB volledig door de kleingebruikers met zonnepanelen veroorzaakt worden.computerjunky schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 21:26:
Vraag me overigens nog steeds af of dit nou over alle teruglevering voor of na saldering gaat. Dat heb ik nog nergens zwart op wit gezien. In mijn situatie is dat een verschil van 2 tarief klasses en honderd plus euro volgens hun systeem.
Ok thx. Ik kon het zo snel niet vinden. Dit topic gaat dan ook in rap tempo. Compleet idioot is en blijft het. Ze kunnen alle industriële setups en alle alternatieven ook uitschakelen zoals windmolens en verbranding van wat dan ook maar dat zoen ze niet.Linea schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 21:31:
[...]
Is al meermaals aan de orde geweest in dit topic. Gaat om alle invoeding, dus voor salderen. Volgens VDB is er ook geen relatie met het salderen, maar met de kosten van onbalans, waarbij die kosten volgens VDB volledig door de kleingebruikers met zonnepanelen veroorzaakt worden.
Hoop dat de rest het niet aan durft dit door te berekenen maar ben er bang voor.
Graag geantwoord. Dit topic gaat inderdaad razendsnel. Vandebron heeft een gevoelige snaar geraakt bij de Tweakerscomputerjunky schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 21:36:
Ok thx. Ik kon het zo snel niet vinden. Dit topic gaat dan ook in rap tempo. Compleet idioot is en blijft het. Ze kunnen alle industriële setups en alle alternatieven ook uitschakelen zoals windmolens en verbranding van wat dan ook maar dat zoen ze niet.
Hoop dat de rest het niet aan durft dit door te berekenen maar ben er bang voor.
Nee, dat schrijf ik niet.phicoh schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 21:23:
[...]
Dus je zeg eigenlijk dat buurtaccu's overbodig zijn. Accu's voor onbalans kan je beter groot maken en in een weiland plaatsen (voor het geval er iets mis gaat).
Buurtaccu's kunnen congestie verminderen, maar als jij zegt dat je beter het netwerk meer capaciteit kan geven, dan zijn die dus overbodig.
Ik geef aan dat het niet de taak is van een netbeheerder, maar van de energieleverancier.
De energieleverancier heeft geen belang bij buurtaccu's. Waarom zou een energieleverancier de benodigde capaciteit in honderden stukjes gaan knippen en die dan per buurt installeren?Onbekend schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 21:55:
Nee, dat schrijf ik niet.
Ik geef aan dat het niet de taak is van een netbeheerder, maar van de energieleverancier.
Het zijn de regionale netbeheerders die belang hebben bij buurtaccu's, omdat dat congestie vermindert.
Dan schrijven we niet over het zelfde onderwerp.phicoh schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 22:06:
[...]
De energieleverancier heeft geen belang bij buurtaccu's. Waarom zou een energieleverancier de benodigde capaciteit in honderden stukjes gaan knippen en die dan per buurt installeren?
Het zijn de regionale netbeheerders die belang hebben bij buurtaccu's, omdat dat congestie vermindert.
Ik had het erover dat energieaanbieders de opgewekte stroom soms tegen negatieve prijzen moet verkopen. Als de energieaanbieder eigen accu's aan het stroomnet heeft gekoppeld, is die verplichting om stroom tegen negatieve prijzen te verkopen weg.
De locatie van die accu's kan dan inderdaad in overleg met de netbeheerders worden bepaald.
Het probleem van een capaciteitstekort op het elektriciteitsnetwerk is gewoon een probleem van de netbeheerder. Als iedereen straks hun elektrische auto in de winter willen opladen terwijl overdag er nauwelijks zonkracht is om energie op te wekken, moet die energie gewoon ergens anders vandaan komen en dat redt je op gewoonweg niet met de capaciteit van het huidige elektriciteitsnetwerk.
Slechts een printscreen van YouTube, van account Ketel klets community. Geen idee hier van hoe echt dit is, maar dit zou een reactie van vdBron zijn op zijn video.Linea schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 21:31:
[...]
Is al meermaals aan de orde geweest in dit topic. Gaat om alle invoeding, dus voor salderen. Volgens VDB is er ook geen relatie met het salderen, maar met de kosten van onbalans, waarbij die kosten volgens VDB volledig door de kleingebruikers met zonnepanelen veroorzaakt worden.
Op youtube is ook de reactie van Ketel klets te vinden.
Hier wordt dacht ik aangegeven dat de kosten die ontstaan door salderen wel meewegen in het probleem.
:strip_exif()/f/image/6pFcyJan3bNipT8hGZnRstLI.jpg?f=fotoalbum_large)
Bedankt voor deze waardevolle toevoeging.Sjamo schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 23:59:
[...]
Slechts een printscreen van YouTube, van account Ketel klets community. Geen idee hier van hoe echt dit is, maar dit zou ern reactie van vdBron zijn op zijn video.
Hier wordt dacht ik wordt aangegeven dat de kosten die ontstaan door salderen wel meewegen in het probleem.
[Afbeelding]
Als dat echt een reactie van Vandebron is, dan geeft Vandebron hier inderdaad toe dat het om de kosten van het salderen gaat, niet om de onbalanskosten. Daarmee geeft Vandebron dan dus ook toe, dat de regeling die ze bedacht hebben, bedoeld is om de regeling van het salderen te ondermijnen, want die kost ze te veel. Dat is leuk voer voor juristen. Want salderen, is wettelijk verplicht, en rechters zijn er ook al duidelijk over dat de financiële uitkomst gelijk moet zijn aan het wegstrepen van van het net afgenomen en op het net ingevoede kWh's.
(NB: tot nu toe hield Vandebron ook vol dat de nieuwe regeling zou blijven bestaan, ook als het salderen afgeschaft zou worden, omdat er geen direct verband zou zijn met het salderen.)
Maar er staan wel rare dingen in het bericht: de kale stroomprijzen zouden 5 tot 10 cent per kWh hoger zijn door het salderen? Dat zou een knappe prestatie zijn, aangezien de klanten met zonnepanelen bijna 40% van het klantenbestand uitmaken, en het salderen waarschijnlijk om zo'n 30% van de hoeveelheid elektriciteit die bij Vandebron omgaat zou betreffen (er is immers ook direct verbruik van de zonnepanelen). Zou dus om 15-30 cent per kWh prijsverschil tussen invoeding en afname moeten gaan, jaargemiddeld. Dat zijn wel erg hoge kWh-prijzen dan die Vandebron voor inkoop betaalt. Bovendien krijgen nieuwe klanten met de nieuwe regeling nog geen verlaging van de kale kWh-prijs met die 5 tot 10 cent.
Er wordt ook beweerd dat het overgrote deel van de elektriciteit in Nederland gesaldeerd wordt. Dat zou indrukwekkend zijn, want maar 20%-25% van de huishoudens (en nog minder van de kleinverbruikers) heeft zonnepanelen. Van de 122 miljard kWh elektriciteitsverbruik in Nederland, gebruiken de huishoudens ongeveer 25 miljard. En dan wordt toch het overgrote deel gesaldeerd?
En dan staat er ook nog dat de netbeheerders de elektriciteitsprijs per uur bepalen op basis van vraag en aanbod? Volgens mij bepaalt de markt de handelsprijs, en de energieleveranciers wat ze de klant in rekening brengen.
Kortom: als dit al van Vandebron komt, dan waarschijnlijk van een slecht geïnformeerde klantenservice- of communicatiemedewerker. Maar goed, diens werkgever geeft dan wel de ruimte om dit namens Vandebron de wereld in te slingeren. Boeiende vraag of er een rectificatie komt.
[ Voor 35% gewijzigd door Linea op 27-08-2023 01:08 ]
"Dat het overgrote deel van de stroom in Nederland wordt gesaldeerd"
Kleinverbruikers kunnen salderen, groot verbruikers niet, bij laatste keer dat ik het opzocht waren die groot verbruikers goed voor ~80% van het stroomverbruik in Nederland,
Netbeheerders die op basis van vraag en aanbod de prijs bepalen??
Netbeheerders stellen een virtuele energiemarkt beschikbaar, naar principe van koperen plaat, op basis van de uitkomst wordt het over de kabels verdeeld en waar het niet past wordt redispatch toegepast.
De programmaverantwoordelijke levert een dag van te voren een lijst met afname en invoeding per kwartier in bij Tennet en afwijkingen daarvan kunnen in eerste kwartier bijgestuurd worden, blijft het achterwege dan regelt Tennet wat voor de balans en krijgt programmaverantwoordelijke er een rekening voor.
Heel terechte punten. We hebben tegelijkertijd dezelfde onzin uit de tekst gefilterd.Domba schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 00:52:
@Sjamo Kuch
"Dat het overgrote deel van de stroom in Nederland wordt gesaldeerd"
Kleinverbruikers kunnen salderen, groot verbruikers niet, bij laatste keer dat ik het opzocht waren die groot verbruikers goed voor ~80% van het stroomverbruik in Nederland,
Netbeheerders die op basis van vraag en aanbod de prijs bepalen??
Netbeheerders stellen een virtuele energiemarkt beschikbaar, naar principe van koperen plaat, op basis van de uitkomst wordt het over de kabels verdeeld en waar het niet past wordt redispatch toegepast.
De programmaverantwoordelijke levert een dag van te voren een lijst met afname en invoeding per kwartier in bij Tennet en afwijkingen daarvan kunnen in eerste kwartier bijgestuurd worden, blijft het achterwege dan regelt Tennet wat voor de balans en krijgt programmaverantwoordelijke er een rekening voor.
Tussen de regels, is wel te lezen dat het businessmodel stuk is.Linea schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 01:04:
[...]
Heel terechte punten. We hebben tegelijkertijd dezelfde onzin uit de tekst gefilterd.
De politiek (van VVD af naar links) zou heel graag zien dat elk huishouden als het mogelijk is, PV heeft op eigen dak of gezamelijk dak, bij vandeBron hebben ze dat blijkbaar gemist,
Maar inderdaad: het is vooral een verongelijkte reactie die duidelijk maakt dat Vandebron financieel niet meer uit kwam. Hun businessmodel is dus inderdaad stuk. Mooi voorbeeld voor de politiek over de discrepantie tussen maatschappelijke doelen (verduurzaming huizen en bedrijven) en de geprivatiseerde energiesector.
Prima info, prachtige informatie voor de ACM, kunnen ze direct een mega boete gaan uitschrijven voor vdB en die lui daarna direct sluiten.Sjamo schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 23:59:
[...]
Slechts een printscreen van YouTube, van account Ketel klets community. Geen idee hier van hoe echt dit is, maar dit zou een reactie van vdBron zijn op zijn video.
Hier wordt dacht ik aangegeven dat de kosten die ontstaan door salderen wel meewegen in het probleem.
[Afbeelding]
Tenminste als dit van hun komt en daar lijkt het wel op.
Ik zou iedereen willen oproepen om een klacht bij de ACM neer te leggen, want bij klachten moet de ACM actief worden en dit onderzoeken.
Ik vrees dat sommige tweakers die al gereageerd hadden volledig gelijk hebben. Bij vdB hebben ze waarschijnlijk vergeten dit soort uitingen niet vooraf door hun juridische afdeling te laten controleren, mogelijk dat ze met deze reactie zich nog meer in hun eigen vingers gesneden hebben dan met de oorspronkelijke actie.
Dit lijkt sterk op tegen wettelijke eisen (recht op salderen) in te gaan, los van een aantal onwaarheden die in het artikel staan. Ook verwacht ik dat nu een heleboel andere energieleveranciers die mogelijk ook met dit idee aan het spelen waren om dit mogelijk in te voeren nu heel snel hun handen er vanaf treken.
Voor de EK zou dit mogelijk zelfs een argument kunnen zijn om het wetsvoorstel mbt salderen direct af te schieten.
Blijkbaar was men behoorlijk onder de indruk van het filmpje van ketel klets, voor die lui die het nod niet gezien hebben is het wel een aanrader om het alsnog te bekijken.
Maar die reply van vandebron slaat duidelijk nergens op. 5-10 cent hoger komop zeg. Salderen bestond al toen de contracten nog 4 cent kaal levertarief waren. Toen hadden anderen er ook geen problemen mee.
En het deel dat gesaldeerd wordt is juist minimaal. Het zijn namelijk alleen huishouden die salderen en die zijn maar 18% van het totale verbruik waarvan maar weer 25% panelen heeft waarvan ruim een derde een niet dekkende hoeveelheid panelen heeft en dus niet vol kan salderen... Al me al is dus maar iets van 3% van de stroom in Nederland gesaldeerd. Die duim waar ze dat uit gezogen hebben zal wel opgezwollen zijn want daar moet hard gezogen zijn.
Ik heb nog eens gekeken wat ik hier over schreef en dat klopt niet.Linea schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 01:35:
Ze hebben bij Vandebron wel meer gemist. Bijvoorbeeld ook dat je geen onjuiste beweringen moet doen in openbare reacties die iedereen kan zien. Zo'n bedrijf verliest steeds meer de geloofwaardigheid.
Maar inderdaad: het is vooral een verongelijkte reactie die duidelijk maakt dat Vandebron financieel niet meer uit kwam. Hun businessmodel is dus inderdaad stuk. Mooi voorbeeld voor de politiek over de discrepantie tussen maatschappelijke doelen (verduurzaming huizen en bedrijven) en de geprivatiseerde energiesector.
Dit is wat Ketel klets er zelf over zegt.
:strip_exif()/f/image/Jzl0up9x2q4RQXsWI1DnuuHq.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat kan misschien invloed hebben op de geloofwaardigheid.
[ Voor 30% gewijzigd door Sjamo op 27-08-2023 06:20 ]
Dat is ook heel lang wel de insteek/interpretatie geweest.computerjunky schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 03:23:
Zal de video morgen zeker even bekijken maar ketel klets zal ik ook niet meer 123 als betrouwbare informatie zien. Ik heb eerder dit jaar een discussie met de beste man gehad en hij was er steevast van overtuigd dat salderen bij afbouw zou gaan over totale opwekking ipv tot aan max verbruik van het net afgenomen. Daarmee was zijn theorie dat je met een flink overschot aan productie langer je volledige gebruik kon salderen.
8000kWh verbruik en 13000kWh opwek.
/f/image/7OnshG4EGUKX4PWhMxJphytb.png?f=fotoalbum_medium)
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Wel 80 euro in plaats van ruim 600. Dat hakt er aardig in.klump4u schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 09:52:
Nou ondanks de terugleverheffing nog steeds een negatieve energierekening.
[Afbeelding]
Idee om vdB even te vragen of dit inderdaad hun eigen reactie was?Sjamo schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 05:48:
[...]
Ik heb nog eens gekeken wat ik hier over schreef en dat klopt niet.
Dit is wat Ketel klets er zelf over zegt.
[Afbeelding]
Dat kan misschien invloed hebben op de geloofwaardigheid.
Ik heb het ook ingevuld bij een prijsvergelijkingssite, Consumentenbond. En Vandebron bungelt bij mij onderaan. Maar goed, ze zaten altijd al in de middenmoot dus voor mij zijn ze nooit een optie geweest.klump4u schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 09:52:
[Afbeelding]
Het gaat om dat 'overleg met de netbeheerders'. Als een energieleverancier een gigabatterij in oost-groningen wil plaatsten, dan is het de taak van de netbeheerders om die aan te sluiten. Netbeheerders gaan over transport, niet over waarom iemand ergens stroom wil afnemen of invoeden.Onbekend schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 22:39:
Dan schrijven we niet over het zelfde onderwerp.
Ik had het erover dat energieaanbieders de opgewekte stroom soms tegen negatieve prijzen moet verkopen. Als de energieaanbieder eigen accu's aan het stroomnet heeft gekoppeld, is die verplichting om stroom tegen negatieve prijzen te verkopen weg.
De locatie van die accu's kan dan inderdaad in overleg met de netbeheerders worden bepaald.
Het probleem van een capaciteitstekort op het elektriciteitsnetwerk is gewoon een probleem van de netbeheerder. Als iedereen straks hun elektrische auto in de winter willen opladen terwijl overdag er nauwelijks zonkracht is om energie op te wekken, moet die energie gewoon ergens anders vandaan komen en dat redt je op gewoonweg niet met de capaciteit van het huidige elektriciteitsnetwerk.
Dat wordt anders als er een capaciteitsprobleem is. Maar jouw insteek is dat de netbeheerders het capaciteitsprobleem zelf op moeten lossen.
Conclusie: er komen dus geen buurtaccu's.
Energieleveranciers gaan er ook niet over waarom iemand ergens stroom wil afnemen of leveren. Die doen gewoon aan inkoop en verkoop.phicoh schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 10:01:
[...]
Het gaat om dat 'overleg met de netbeheerders'. Als een energieleverancier een gigabatterij in oost-groningen wil plaatsten, dan is het de taak van de netbeheerders om die aan te sluiten. Netbeheerders gaan over transport, niet over waarom iemand ergens stroom wil afnemen of invoeden.
Dat wordt anders als er een capaciteitsprobleem is. Maar jouw insteek is dat de netbeheerders het capaciteitsprobleem zelf op moeten lossen.
Conclusie: er komen dus geen buurtaccu's.
Als je nu lokaal accu's plaatst, maakt niet uit welke partij dat doet, moeten deze dan toch op een of andere manier worden gevuld, en dat gaat alleen met de uitbreiding van het stroomnetwerk. Want op een stille grauwe dag wanneer er geen windenergie en zonne-energie wordt gegenereerd, moet die stroom toch van bestaande centrales en uit het buitenland komen.
Waarom zou je op een moment met nauwelijks duurzame opwekking en dus de hoogste elektriciteitsprijzen de batterijen willen vullen? Dat zijn juist de momenten waarop je de batterijen moet legen.Onbekend schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 10:15:
Als je nu lokaal accu's plaatst, maakt niet uit welke partij dat doet, moeten deze dan toch op een of andere manier worden gevuld, en dat gaat alleen met de uitbreiding van het stroomnetwerk. Want op een stille grauwe dag wanneer er geen windenergie en zonne-energie wordt gegenereerd, moet die stroom toch van bestaande centrales en uit het buitenland komen.
Het normaaltarief en laagtarief is gekoppeld aan vaste tijden, en niet aan verbruik.GioStyle schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 08:23:
Als elektriciteit volgens VdB geen fluit kost overdag, waarom is het normaaltarief dan niet lager dan het daltarief? Iets met marktwerking? Vraag en aanbod?
Doordeweeks geldt het normaaltarief in een groot deel van Nederland van 7 uur 's morgens tot 23 uur 's avonds. Daar zit dus de ochtendpiek, middagdip en avondpiek in. 's Nachts en in het weekend is er veel minder stroomverbruik, en is het dan permanent laagtarief.
Merk op dat bij veel energieleveranciers tussen normaaltarief en laagtarief maar zo'n 10% prijsverschil zit. Het is nauwelijks de moeite om te wachten op de prijs van laagtarief.
Waarom zou je lokaal accu's plaatsen als er geen capaciteitsprobleem is? Dat is toch alleen maar geld weggooien? Accu's op grote schaal zijn veel efficiënter. Al was het alleen maar omdat grond en onderhoud in een buurt veel duurder is dan ergens op een afgelegen plaats.Onbekend schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 10:15:
Energieleveranciers gaan er ook niet over waarom iemand ergens stroom wil afnemen of leveren. Die doen gewoon aan inkoop en verkoop.
Buurtaccu's lossen een capaciteitsprobleem op, anders hoef je ze niet te installeren.
Daarom zetten de regionale netbeheerders ook in op thuisaccu's: dan hoeven zij op korte termijn veel minder te doen om het capaciteitsprobleem op te lossen.
Er is geen enkel verbod voor VDB (en andere leveranciers) om met een contract met andere tijden te komen voor klanten met slimme meters. Met een werkende slimme meter kan dat gewoon, een contract met goedkope elektriciteit van 1 april t/m 31 oktober tussen 10 en 17 uur.Onbekend schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 10:26:
Het normaaltarief en laagtarief is gekoppeld aan vaste tijden, en niet aan verbruik.
Doordeweeks geldt het normaaltarief in een groot deel van Nederland van 7 uur 's morgens tot 23 uur 's avonds. Daar zit dus de ochtendpiek, middagdip en avondpiek in. 's Nachts en in het weekend is er veel minder stroomverbruik, en is het dan permanent laagtarief.
Net zoals dat Vandebron ook een lagere tlv kan geven als het allemaal zo dramatisch is.
Het bizarre is dus dat het juist gaat lonen om enorm over te produceren. Zodra je in de hoogste staffel zit, worden je incrementele kosten steeds lager bij meer opbrengst.klump4u schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 09:52:
[Afbeelding]
When life gives you lemons, start a battery factory
en? ben je al slim bezig geweest om met deze stevige kWh-tjes bij andere te shoppen?klump4u schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 09:52:
[Afbeelding]

of blijf je liever zitten?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Ik heb niet het idee dat regionale netbeheerders gaan inzetten op thuis-accu's als ik kijk in de routekaart energieopslag voorjaar 2023.phicoh schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 10:28:
[...]
Waarom zou je lokaal accu's plaatsen als er geen capaciteitsprobleem is? Dat is toch alleen maar geld weggooien? Accu's op grote schaal zijn veel efficiënter. Al was het alleen maar omdat grond en onderhoud in een buurt veel duurder is dan ergens op een afgelegen plaats.
Buurtaccu's lossen een capaciteitsprobleem op, anders hoef je ze niet te installeren.
Daarom zetten de regionale netbeheerders ook in op thuisaccu's: dan hoeven zij op korte termijn veel minder te doen om het capaciteitsprobleem op te lossen.
Daarin staat in de conclusie oa dit.
:strip_exif()/f/image/mZCyEp7h8wCmzprHrlUp07p6.jpg?f=fotoalbum_large)
En als ik het me goed herinner staat ergens anders dat netbeheerders geen voorstander zijn van thuis-accu's omdat ze oa verwachten dat ze (tenzij met specifieke software) weinig nuttigs zullen bijdragen aan de pieken van stroomopwek via zonnepanelen, maar dat ze mogelijk wel gaan bijdragen aan meer netcongestie.
Ik zit nog tot eind september bij Innova met €1,08 TLV, daarna voor 3 jaar vast naar Eneco, -€50,- per maand. Ik vind het prima zo.Hansieo schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 10:39:
[...]
en? ben je al slim bezig geweest om met deze stevige kWh-tjes bij andere te shoppen?![]()
of blijf je liever zitten?
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
en om daarna een flinke toeslag te gaan presenteren aan xxx, omdat ze minder inkomen (bonussen) hebben dan afgelopen jaren.phicoh schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 10:28:
[...]
Waarom zou je lokaal accu's plaatsen als er geen capaciteitsprobleem is? Dat is toch alleen maar geld weggooien? Accu's op grote schaal zijn veel efficiënter. Al was het alleen maar omdat grond en onderhoud in een buurt veel duurder is dan ergens op een afgelegen plaats.
Gaan de eco voorhoede investeerders hun portemonnee weer trekken?
(na stevige PV en warmtepompen investering)
of gaan ze de kat(ten) uit de boom (bossen) kijken?
of er iets HARDS uit de politieke pijplijn komt? ipv loze beloften? die niet gehandhaafd worden (ACM)
that is the one-million dollar question
Het ministerie was tegen de thuisbatterij (verzoek aan de ACM om dat uit het ACM-advies te halen, want de ACM was eigenlijk zelf voor https://solarmagazine.nl/...d-na-inmenging-ministerie). De routekaart waar je de tekst uit gehaald hebt, is dan ook van het ministerie van EZK, niet van de regionale netbeheerders:Sjamo schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 10:43:
En als ik het me goed herinner staat ergens anders dat netbeheerders geen voorstander zijn van thuis-accu's omdat ze oa verwachten dat ze (tenzij met specifieke software) weinig nuttigs zullen bijdragen aan de pieken van stroomopwek via zonnepanelen, maar dat ze mogelijk wel gaan bijdragen aan meer netcongestie.
https://open.overheid.nl/...fc-9b0d-1ffa36aa59ed/file
Ook Tennet is voor grootschalige opslaglocaties op plekken waar al aansluitmogelijkheden op het hoogspanningsnet zijn (https://solarmagazine.nl/...gawatt-batterijen-in-2030), zoals de oude Aldel-locatie in Eemshaven, alhoewel Tennet ook pleit voor minder opwek in regio's waar weinig elektriciteitsafname is. Tennet kijkt dan ook alleen naar het belang van het hoogspanningsnet, waar Tennet zelf verantwoordelijk voor is.
De visie van het ministerie is dan ook niets anders dan de visie van Tennet, dat eigendom is van het rijk. Belangenverstrengeling is bij het ministerie van EZK helaas niets vreemds, zoals het dubieuze verzoek aan de onafhankelijke ACM ook al liet zien.
De regionale netbeheerders hebben juist altijd voor een subsidie voor de thuisbatterij gepleit. https://tweakers.net/nieu...cus-gaat-subsidieren.html
Liander onderzoekt ook nog steeds het verschil met Duitsland: https://service.liander.n...thuisbatterij_rendabel%3F.
[ Voor 42% gewijzigd door Linea op 27-08-2023 11:32 ]
Het normaal en dal tarief heeft een historische oorsprong, in een tijd dat er geen pv en windenergie was, dus alleen kolen, olie en gas gestookte centrales. In die tijd was het overdag, veel energiebehoefte, zeker tegenover de avond en nacht volle bak draaien, dus veel brandstoffen nodig en dus duur.Onbekend schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 10:26:
[...]
Het normaaltarief en laagtarief is gekoppeld aan vaste tijden, en niet aan verbruik.
Merk op dat bij veel energieleveranciers tussen normaaltarief en laagtarief maar zo'n 10% prijsverschil zit. Het is nauwelijks de moeite om te wachten op de prijs van laagtarief.
In de huidige tijd is dit ondertussen bijna achterhaald en is het prijsverschil ook beduidend kleiner dan het vroeger was. Ondertussen kun je eigenlijk net zo goed een enkel tarief nemen.
Mbt thuisaccus is er nog een ander probleem, mn de brandveiligheid is hier wel een ding.Linea schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 10:52:
[...]
Het ministerie was tegen de thuisbatterij (verzoek aan de ACM om dat uit het ACM-advies te halen, want de ACM was eigenlijk zelf voor https://solarmagazine.nl/...d-na-inmenging-ministerie). De routekaart waar je de tekst uit gehaald hebt, is dan ook van het ministerie van EZK, niet van de regionale netbeheerders:
https://open.overheid.nl/...fc-9b0d-1ffa36aa59ed/file
Ook Tennet is voor grootschalige opslaglocaties op plekken waar al aansluitmogelijkheden op het hoogspanningsnet zijn (https://solarmagazine.nl/...gawatt-batterijen-in-2030), zoals de oude Aldel-locatie in Eemshaven, alhoewel Tennet ook pleit voor minder opwek in regio's waar weinig elektriciteitsafname is. Tennet kijkt dan ook alleen naar het belang van het hoogspanningsnet, waar Tennet zelf verantwoordelijk voor is.
De visie van het ministerie is dan ook niets anders dan de visie van Tennet, dat eigendom is van het rijk. Belangenverstrengeling is bij het ministerie van EZK helaas niets vreemds, zoals het dubieuze verzoek aan de onafhankelijke ACM ook al liet zien.
De regionale netbeheerders hebben juist altijd voor een subsidie voor de thuisbatterij gepleit. https://tweakers.net/nieu...cus-gaat-subsidieren.html
Liander onderzoekt ook nog steeds het verschil met Duitsland: https://service.liander.n...thuisbatterij_rendabel%3F.
De brandweer heeft ook pas hiervoor aandacht gevraagd, de huidige uitrusting van de brandweer is namelijk niet in staat om bepaalde typen batterijen die bij thuisbatterijen worden gebruikt te blussen. In ver uit de meeste gevallen zal het huis, zelfs bij een relatieve kleine brand in het begin, als volledig verloren beschouwd dient te worden, vaak ook nog het huis(en) ernaast meenemend.
Ook de verzekeringen zijn hier niet blij mee.
Er wordt dan ook duidelijke eisen vanuit het bouwbesluit geeist.
Dit heeft echter weer een duidelijke prijsverhoging van dergelijke systemen tot gevolg, nu al hebben deze een ROI van rond de 10 jaar (kleine 5-10kWh) en meer (grotere capaciteiten zelfs langer dan de levensduur).
Daar heb je inmiddels LFP / LiFePo batterijen voor. Die vatten geen vlam i.t.t. Li-Ion e.d. versies.MacD007 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 12:12:
[...]
Mbt thuisaccus is er nog een ander probleem, mn de brandveiligheid is hier wel een ding.
De brandweer heeft ook pas hiervoor aandacht gevraagd, de huidige uitrusting van de brandweer is namelijk niet in staat om bepaalde typen batterijen die bij thuisbatterijen worden gebruikt te blussen.
Hebben natuurlijk enkele (lichte) nadelen (minder capaciteit) maar meer laadcycli.
Ook de zout- en zwavel versies beloven (pin me er niet op vast) betere opbrengsten.
Maar die krengen zijn nog allemaal veel te duur.
Mag je de tekst niet gewoon copieren? Of is daar een regel voor die ik nog niet ken?Sjamo schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 23:59:
[...]
Slechts een printscreen van YouTube, van account Ketel klets community. Geen idee hier van hoe echt dit is, maar dit zou een reactie van vdBron zijn op zijn video.
[Afbeelding]
Wij hebben de video uiteraard ook gezien. Er zitten echter dusdanig veel onwaarheden in, en foute aannames dat het lastig is om hierop te reageren. Zowel het verdienmodel van energieleveranciers als hoe het hele stroomnetwerk in elkaar zit zijn veel ingewikkelder, wij snappen ook wel dat dit niet in alle details uitgelegd kan worden in een simpele video, maar dit zorgt wel voor het verspreiden van onduidelijkheden en onwaarheden. Het hele idee dat de stroomprijs per uur bepaald wordt op basis van vraag en aanbod door netbeheerders wordt overgeslagen, terwijl dit de grote kern is. Mensen met zonnepanelen leveren overdag terug als de stroom niks waard is en gebruiken 's ochtends en 's avonds wel stroom. Dan is de stroom duur. Echter mogen ze dit salderen met de goedkope stroom die zij eerder die dag geleverd hebben. Dit kost zoveel dat onze kale stroomprijs gemiddeld tussen de 5 en 10 cent hoger lag. Puur en alleen om deze kosten te dekken van alleen de zonnepaneel klanten. Dat het overgrote deel van de stroom in Nederland gesaldeerd wordt is bijna niet benoemd, waardoor al zijn rekenvoorbeelden niet kloppen. Het feit dat onze stroomprijs kostendekkend is en dat wij bij Vandebron alleen verdienen op de vaste abonnementskosten is niet benoemd, deze hele maatregel is dus een verschuiving van kosten en geen extra inkomstenbron. De stroomprijs is significant verlaagd voor alle klanten, ook voor de mensen met zonnepanelen. Daarnaast zijn wij een eigen bedrijf en geen proefballon van Essent. Kortom, een video die aan de ene kant veel verduidelijk geeft over het systeem, er worden zeker ook valide punten gemaakt, maar er worden heel veel dingen over het hoofd gezien.
Dat klopt, daarom heb ik ook bewust bepaalde typen geschreven. Er zijn echter nog genoeg commerciële aanbieders die deze typen inbouwen. Ik laat bewust de DIY typen maar even beschouwing.Tao schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 12:36:
[...]
Daar heb je inmiddels LFP / LiFePo batterijen voor. Die vatten geen vlam i.t.t. Li-Ion e.d. versies.
Hebben natuurlijk enkele (lichte) nadelen (minder capaciteit) maar meer laadcycli.
Ook de zout- en zwavel versies beloven (pin me er niet op vast) betere opbrengsten.
Maar die krengen zijn nog allemaal veel te duur.
Bv de Sessy gebruikt wat meer veilige typen (LFP).
Ik zie dit vaak voorbij komen maar zijn hier daadwerkelijk bronnen voor?Onbekend schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 10:26:
[...]
Schiet tussen de palen en je scoort!
Sessy gebruikt wel (tweedehands?) pouch cellen en geen prismatische. Maar heeft ook een intern blusapparaat.MacD007 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 13:15:
[...]
Dat klopt, daarom heb ik ook bewust bepaalde typen geschreven. Er zijn echter nog genoeg commerciële aanbieders die deze typen inbouwen. Ik laat bewust de DIY typen maar even beschouwing.
Bv de Sessy gebruikt wat meer veilige typen (LFP).
Dit topic is gesloten.