Er komt natuurlijk een markt voor slimme omvormers die de PV produktie terug kunnen schroeven op basis van de elektriciteitsprijzen. De meeste huishoudens hebben maar beperkt ruimte voor 'verbranden': je kan je warmwater voorraad wel opstoken tot 100 graden, maar of je daar blij van wordt?xzaz schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:40:
Of, heel gek gedacht; verbranden gewoon hun energie als terugleveren te duur wordt.
Je koopt een verlengsnoer en een mobiele 1500 watt verwarming en je komt al een heel eind.phicoh schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:02:
[...]
Er komt natuurlijk een markt voor slimme omvormers die de PV produktie terug kunnen schroeven op basis van de elektriciteitsprijzen. De meeste huishoudens hebben maar beperkt ruimte voor 'verbranden': je kan je warmwater voorraad wel opstoken tot 100 graden, maar of je daar blij van wordt?
Schiet tussen de palen en je scoort!
Dan produceer je midden in de zomer een enorme bak hitte. Wel handig dan draait je airco weer harder om die hitte weer kwijt te raken. En bij een beetje installatie heb je dan net 50% van de PV opbrengst te pakken. Dat schiet echt op.xzaz schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:03:
Je koopt een verlengsnoer en een mobiele 1500 watt verwarming en je komt al een heel eind.
Dat met mate is de crux.Linea schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:02:
[...]
Het zou toch van de zotte zijn om die huishoudens die in goed vertrouwen geïnvesteerd hebben in verduurzaming de dupe te laten worden om mensen die geen fuck doen te ontzien. Nee hoor, laat juist die laatste groep maar betalen. Beloon die mensen die verduurzamen (belonen met mate).
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Er zijn twee soorten overschot. Er is een technisch probleem dat het elektriciteitsnetwerk de stroom niet kan vervoeren. Dat merken mensen aan het feit dat hun omvormer uitschakelt. Er is geen reden om aan te nemen dat dat echt een probleem is. Je hebt een groep mensen die minder PV opbrenst hebben dan ze zouden willen. Maar daar heb je het ook mee gehad.xzaz schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:02:
Mogen de netbeheerders dan ook eens REALTIME data geven over waar precies nou de problemen zich bevinden? Er is totaal; voor niemand dan de netbeheerders inzicht waar het probleem nou zit.
Het andere probleem is dat er stroom is waar niemand voor wil betalen. Daar hebben de energieleveranciers last van. Maar daar gaan de netbeheerders niet over. Dat zie je aan de prijzen op de day-ahead markt.
Voor nagenoeg alle genoemde problemen in bijna elke post zijn dynamische energiecontracten de oplossing
Als meer mensen dynamisch gaan, en dus hun verbruik gaan afstemmen (zowel handmatig als steeds meer geautomatiseerd met IoT), wordt de prijs automatisch hoger op de diepe (en soms negatieve) dalen en lager op de grote pieken. Het heeft steeds meer een dempend effect dat ervoor zorgt dat de prijzen normaliseren. Iets waar ook PV eigenaren weer baat bij hebben, want in die dalen (typisch midden op de dag in lente en zomer) voeren zij ook de meeste PV energie in. Als die diepe dalen minder diep zijn, is hun stroom ook meer waard.
Als meer mensen dynamisch gaan, en dus hun verbruik gaan afstemmen (zowel handmatig als steeds meer geautomatiseerd met IoT), wordt de prijs automatisch hoger op de diepe (en soms negatieve) dalen en lager op de grote pieken. Het heeft steeds meer een dempend effect dat ervoor zorgt dat de prijzen normaliseren. Iets waar ook PV eigenaren weer baat bij hebben, want in die dalen (typisch midden op de dag in lente en zomer) voeren zij ook de meeste PV energie in. Als die diepe dalen minder diep zijn, is hun stroom ook meer waard.
Maar de overheid kan natuurlijk ook los subsidie geven op accu's.Krisp schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:44:
Nadeel daarvan is dat energiebelastingen een dusdanig groot component zijn van de elektriciteitsprijs, dat een accu dan een stuk minder rendabel wordt.
phicoh schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:14:
[...]
Maar de overheid kan natuurlijk ook los subsidie geven op accu's.
offtopic:
Dat zou ik dan weer niet doen. Zo efficiënt zijn thuisaccu's niet, die kun je beter in de wijk plaatsen. Bovendien kun je bij die wijkaccu's ook eisen stellen mbt het verdienmodel, dwz dat ze het netwerk in de wijk ontlasten in plaats van extra belasten zoals thuisaccu's waarschijnlijk gaan doen.
Dat zou ik dan weer niet doen. Zo efficiënt zijn thuisaccu's niet, die kun je beter in de wijk plaatsen. Bovendien kun je bij die wijkaccu's ook eisen stellen mbt het verdienmodel, dwz dat ze het netwerk in de wijk ontlasten in plaats van extra belasten zoals thuisaccu's waarschijnlijk gaan doen.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Alleen voor heel veel mensen is er slechts erg beperkt te plannen. Ja je kan de was overdag draaien, maar zo significant is dat niet op iig mijn energierekening. Heb je een elektrische auto die thuis staat, dan wordt het een heel ander verhaal, en ook bij je warmtepompboiler valt er nog wel wat te winnen. Maar de paar procent die dat heeft, zorgt nog niet echt voor grote voordelen.Bartjuh schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:14:
Voor nagenoeg alle genoemde problemen in bijna elke post zijn dynamische energiecontracten de oplossing![]()
Ik bedoelde met 'kan' ook dat het mogelijk is, niet dat ik denk dat de overheid dat moet doen.Krisp schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:21:
offtopic:
Accu's zijn ingewikkeld en de nota die dit voorjaar naar de kamer is gestuurd lijkt erg eenzijdig. Het probleem met buurtaccu's is dat er erg veel coordinatie voor nodig is. En dat moet de politiek dan allemaal op gaan lossen. Ik ben benieuwd, maar de kans dat dat op korte termijn goed gaat is niet groot.
En als je dan al die buurtaccu's hebt en de politiek besluit dat er genoeg PV is en alle subsidie afgeschaft kan worden, dan heb je dan dat mensen thuisaccu's gaan kopen en die buurtaccu's nutteloos worden.
Dat lijkt mij een enorm luxe probleem. Of zeg maar geen probleem, als het zonder subsidies voor iedereen uitkan om zoveel accus te hebben dat het net stabiel is, dan denk ik dat niemand zich druk maakt erover dat de buurtaccu's niet meer nodig zijn.phicoh schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:32:
[...]
Ik bedoelde met 'kan' ook dat het mogelijk is, niet dat ik denk dat de overheid dat moet doen.
Accu's zijn ingewikkeld en de nota die dit voorjaar naar de kamer is gestuurd lijkt erg eenzijdig. Het probleem met buurtaccu's is dat er erg veel coordinatie voor nodig is. En dat moet de politiek dan allemaal op gaan lossen. Ik ben benieuwd, maar de kans dat dat op korte termijn goed gaat is niet groot.
En als je dan al die buurtaccu's hebt en de politiek besluit dat er genoeg PV is en alle subsidie afgeschaft kan worden, dan heb je dan dat mensen thuisaccu's gaan kopen en die buurtaccu's nutteloos worden.
Zoals ik eerder al eea over schreef, ook als je dat allemaal hebt worden de winsten van sturing zwaar overschat en leiden deze weer tot rendementsverliezen op het totale verbruik.Sissors schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:27:
[...]
Alleen voor heel veel mensen is er slechts erg beperkt te plannen. Ja je kan de was overdag draaien, maar zo significant is dat niet op iig mijn energierekening. Heb je een elektrische auto die thuis staat, dan wordt het een heel ander verhaal, en ook bij je warmtepompboiler valt er nog wel wat te winnen. Maar de paar procent die dat heeft, zorgt nog niet echt voor grote voordelen.
- wasmachine/vaatwasser/droger is maar een hele korte piek van 10-15min voor het verwarmen. Daarna is het een beetje draaien en pompen. Dit is wel makkelijk overdag/in het weekend te plannen, maar zet weinig zoden aan de dijk.
- De warmtepomp(boiler) is na 30-40min wel weer klaar met de dagelijkse warmwater-run. Als je het vermogen sterk afknijpt is t misschien op te rekken tot ruim een uurtje, maar dan is het inefficienter in verbruikte kWh's/dag (en dat is maar 1kWh/persoon/dag ongeveer).
- Een keukenboiler/quooker geeft zulke korte pieken dat je het nauwelijks goed kan meten. Valt ook geen eer aan te behalen.
- De draaiuren en doeltemperatuur van de CV-warmtepomp kan je wat verschuiven, maar ook lang niet genoeg om het overschot op zomerdagen weg te werken. Ook hier geldt dat als je van 24/7 pruttelen af gaat stappen je uiteindelijk op het totaal meer gaat verbruiken.
- Auto's hoeven meestal helemaal niet dagelijks geladen te worden. En ook hier geldt weer dat trager laden een stukje inefficienter is.
Dat is ook allemaal niet zo mooi en zaligmakend als dat het in de foldertjes van de peperdure aanstuur-kastjes lijkt.
[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 24-08-2023 16:46 ]
All-electric.
Mensen met pv krijgen geen gratis energie.Krisp schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:18:
[...]
Het zij je vergeven.Die tweet is overigens van januari 2023, en ik weet niet of hij deze maand dezelfde ACM-berekening heeft gebruikt. Hij zegt er gewoon niets over (en dat is jammer).
Even los van het exacte bedrag, als huishoudens met PV niets betalen voor energie terwijl die energie wel geld kost, dan ontstaat er een verlies wat ergens terecht moet komen. Dat heb ik hier berekend. Ik kwam op 75 euro uit, ex het voordeel van een lagere prijs.
Ik denk dat we het daarom er wel over eens kunnen zijn dat niet-PV-bezitters een nadeel ondervinden. En ik vind dat niet eerlijk: dat nadeel komt voornamelijk bij huishoudens uit die het minder breed hebben. De overheid zou er somehow voor moeten zorgen dat deze huishoudens in ieder geval geen nadeel ondervinden, en beter nog: ook duurzame energie kunnen opwekken en zo in hun eigen behoefte voorzien.
Ze betalen vaste lasten, en ze betalen in elk geval gedeeltelijk hun afgenomen energie met geleverde energie. Die geleverde energie is op bepaalde momenten minder waard dan energiebedrijven zouden willen, maar uiteindelijk hebben die ook nog genoeg klanten met een vast contract, klanten die het hele jaar door dezelfde prijs betalen voor die stroom. Dus tot zover dat het niets waard is.
Want dat is hoe het grotendeels werkt in Nederland. Mensen betalen grotendeels hetzelfde voor hun energie, los van het jaargetijde of het moment van de dag.
Wat kan is dat het energiebedrijf de te leveren stroom op sommige momenten wellicht goedkoper in handen zou kunnen krijgen dan dat ze er voor betalen als teruggeleverde stroom, maar dat betekent nog niet dat ze verlies lijden.
Daarnaast is oa VdBron bezig met opslag om de onbalans in de markt op te vangen. Ik heb begrepen dat ook Greenchoice daar in aan het investeren is. Nog een manier om beter met de teruggeleverde stroom om te gaan.
Ik realiseer me dat er problemen zijn met onbalans maar laten we nou niet bij voorbaat zeggen dat mensen zonder zonnepanelen of de energieleveranciers enorm benadeeld worden zonder dat daar ook maar enig bewijs in de vorm van een degelijke berekening voor is aangedragen.
Ik weet niet wie niemand is, maar ik denk dat een buurtaccu een forse investering is. Niet alleen de kosten van de accu, die dingen moeten natuurlijk ook ergens geplaatst worden.Sissors schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:34:
Dat lijkt mij een enorm luxe probleem. Of zeg maar geen probleem, als het zonder subsidies voor iedereen uitkan om zoveel accus te hebben dat het net stabiel is, dan denk ik dat niemand zich druk maakt erover dat de buurtaccu's niet meer nodig zijn.
Wat de thuisaccu gaat doen is niet zozeer het net stabiel houden, consumenten krijgen daar geen geld voor, maar zorgen dat de PV opbrengst optimaal gebruikt en teruggeleverd kan worden.
Maar een thuisaccu zal in het algemeen niet genoeg capaciteit om de opbrengst van een mooie zomerse dag op te slaan. Dus dat komt toch weer als overbelasting op het net terecht.
Maar daar kan de buurtaccu ook niets mee, want die kan die enorme hoeveelheid produktie ook niet aan.
De voorstellen om de terugleververgoeding te beperken (die bevoegdheid krijgt de minister als het wetsvoorstel doorgaat) snap ik wel. Net als de Europese discussie om de vergoeding voor de elektriciteit van zonnevelden en windturbines niet meer onbeperkt te koppelen aan de prijs van elektriciteit opgewekt met gas.Krisp schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:08:
[...]
Dat met mate is de crux.Gelukkig ben ik geen beleidsmaker, of erger: politicus die dit beleid mag bedenken, instemmen of uitvoeren.
De keerzijde van diezelfde medaille is dat de overheid ook een minimumprijs per kWh voor die duurzame bronnen zou moeten garanderen, zeker als het niet om beleggers/bedrijven, maar om huishoudens gaat die met zuurverdiend eigen geld of zelfs geleend geld bijdragen aan de verduurzaming.
Daar zijn prima regelingen voor te verzinnen, waarbij de markt minder of meer een rol heeft. En bij die regelingen valt er ook nog wel rekening mee te houden dat gebruik van elektriciteit op uren met veel duurzame opwek (en standaard weinig vraag) bevorderd wordt, en op uren met weinig duurzame opwek (en standaard veel vraag) ontmoedigd wordt.
Het is zo jammer dat in Den Haag niet eerst dit soort uitgangspunten vastgelegd worden, maar dat er direct een electoraal spelletje ontstaat, waarbij het niet meer om de inhoud gaat.
Het probleem zit 'm erin dat de markt heilig is en dat bedrijven meer rechten hebben dan burgers (vergelijk de gevolgen van het op grove wijze overtreden van millieuwetgeving met als de belastingdienst denkt dat er iets niet klopt met de kinderopvangtoeslag).Linea schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:59:
Het is zo jammer dat in Den Haag niet eerst dit soort uitgangspunten vastgelegd worden, maar dat er direct een electoraal spelletje ontstaat, waarbij het niet meer om de inhoud gaat.
In die context is alleen maar ellende te verwachten. Goed bedoelde acties van de overheid leiden tot interessante nieuwe verdienmodellen.
Alleen als dat radikaal anders gaat, bijv. als bedrijven die profiteren van die regelingen non-profits moeten zijn en volledige inzage moeten geven in hun boeken, is er iets beters mogelijk.
Misschien zitten deze energieleveranciers helemaal niet te wachten op klanten die eigenlijk concurrenten zijn, en ook nog beschermd worden met de salderingsregeling.Linea schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:59:
[...]
Engie idem dito. En de vergevorderde plannen in Flevoland om de hele berm van de A6 vol te leggen.
Ik snap het ook niet helemaal hoe dit zich verhoudt tot de discussie dat de zonnepanelen al zulke problemen veroorzaken. Ik denk dat we met zijn allen honderden miljoenen aan batterijen gaan subsidiëren voor de exploitanten van de zonnevelden. Leg die kosten dan maar neer bij de mensen zonder eigen zonnepanelen. Dat is dan ook 'eerlijk'.
Alleen moet je dan weer iedereen verplichten een slimme meter te hebben, moeten de netbeheerders ervoor zorgen dat die ook echt communiceren, en krijgen huishoudens ook te maken met idiote uitwassen als het betalen van 1 euro per kWh (zeker niet fijn als je verduurzaamd hebt met een warmtepomp). Daarnaast is de terugverdientijd niet gegarandeerd (tenzij de saldering op een voldoende hoge energiebelasting wel blijft bestaan).Bartjuh schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:14:
Voor nagenoeg alle genoemde problemen in bijna elke post zijn dynamische energiecontracten de oplossing![]()
Verder is de day ahead markt ook echt niet zo ontwikkeld/omvangrijk dat de de pieken en dalen opgevangen kunnen worden als bijvoorbeeld 30% van de huishoudens dynamisch moet, die allemaal heel heftig kunnen reageren op een negatieve prijs of juist heel hoge prijs (een lage prijs kan tot meer dan 100% extra verbruik leiden is al gebleken), en er daardoor nog meer problemen ontstaan op de balansmarkt.
Tot slot blijft het risico bestaan dat commerciële leveranciers bij de inkoop voorgaan op de particuliere invoeding.
Dat soort extreme effecten kun je voorkomen door niet dynamisch te verplichten, maar piek- en daltarief voor alle huishoudens, met als voorwaarden:
- piek en dal kan ook met een domme meter, dus TF-signaal netbeheerders moet weer aan (of ze plaatsen nieuwe domme meters die een ander soort schakelsignaal kunnen ontvangen, maar geen data kunnen zenden)
- piek- en daltarief worden aangepast, bijvoorbeeld piekuren:
* 1 november t/m 31 maart werkdagen 6-0 uur; zater-, zon- en feestdagen 17-0 uur
* 1 april t/m 31 oktober werkdagen 6-10 uur en 17-0 uur; zater-, zon- en feestdagen 17-0 uur
- wijzigingen tarieven modelcontract per 1 april en 1 november ipv 1 januari en 1 juli (november t/m maart zijn de koudste maanden)
- terugleververgoeding energieleverancier van minimaal 50% van het kale levertarief piek en dal (tot 2027 80%)
- negatieve energiebelasting (gelijke hoogte als te betalen energiebelasting in de schijf 1-2900 kWh) op ingevoede elektriciteit tot maximaal 10.000 kWh
- beperken omvormervermogen kleinverbruikersaansluitingen tot 15.000 Wp tot 60% van het Wp-vermogen (voor grote commerciële opwekkers is dat al 50%, en dat wordt zo voor alle aansluitingen met meer dan 15.000 Wp)
- geen onderscheid in vaste tarieven tussen kleinverbruikers die groene energie invoeden en andere kleinverbruikers
- stimuleren thuisbatterijen die 's middags laden.
Maar we kunnen zoveel verzinnen, het is het rijk dat dit in wetgeving vast moet leggen. Zo lang dat niet gebeurt, is 100% salderen per jaar het uitgangspunt
Dat lijkt mij ook, dus moet je ze die keuzemogelijkheid niet geven. Het is een nutsvoorziening, net als de zorgverzekering, dus acceptatieplicht zonder mogelijkheid om onderscheid te maken.Martin7182 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 17:18:
[...]
Misschien zitten deze energieleveranciers helemaal niet te wachten op klanten die eigenlijk concurrenten zijn, en ook nog beschermd worden met de salderingsregeling.
Ja, maar ook geen grote nadelen. Het middelt gewoon uit.Sissors schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:27:
[...]
Alleen voor heel veel mensen is er slechts erg beperkt te plannen. Ja je kan de was overdag draaien, maar zo significant is dat niet op iig mijn energierekening. Heb je een elektrische auto die thuis staat, dan wordt het een heel ander verhaal, en ook bij je warmtepompboiler valt er nog wel wat te winnen. Maar de paar procent die dat heeft, zorgt nog niet echt voor grote voordelen.
Maar dit is in het heden. In de toekomst zullen er dan automatisch meer en meer apparaten komen die de prijzen opvragen en automatisch het verbruik daarop inplannen. Denk aan een koelkast met bandbreedte in temperatuur en een wasmachine die zelf zijn tijdstip uitkiest. Je hoeft dan nauwelijks zelf meer actief er mee bezig te zijn.
Zelfde voor EVs. Volgens mij doet Tibber al zoiets met automatisch laden als de prijs laag is: https://tibber.com/nl/slimme-bediening/slim-opladen
https://www.linkedin.com/...utm_medium=member_android
Dit is een goede uitleg over de onbalans kosten die ik ook al eerder noemde, en hoe dit dus een probleem aan het vormen is.
Dit is een goede uitleg over de onbalans kosten die ik ook al eerder noemde, en hoe dit dus een probleem aan het vormen is.
Vandebron investeert niet zozeer zelf in opslag, maar laat anderen dat doen, en stuurt dan alleen het laden en ontladen van die batterij aan. Bijvoorbeeld:Sjamo schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:44:
Daarnaast is oa VdBron bezig met opslag om de onbalans in de markt op te vangen. Ik heb begrepen dat ook Greenchoice daar in aan het investeren is. Nog een manier om beter met de teruggeleverde stroom om te gaan.
https://vandebron.nl/blog...energie%20op%20het%20net.
De Essent Group heeft geen opwekkingslocaties in bezit, en volgens mij ook geen opslag. Dat soort zaken is in het recente verleden juist allemaal afgesplitst/verkocht van de Essent Group.
Maar ik laat me graag corrigeren als er een concreet project is waar VDB echt zelf eigenaar wordt.
Nu hoef je natuurlijk niet in je eentje perfect over de middag energie te verbruiken. Als jij de boiler om 11 uur laat opwarmen voor een uur, en de buren om 12 uur, is het ook prima. En met voldoende aantal mensen verspreidt dat zich automatisch wel. Maar punt blijft dat niet zoveel mensen een warmtepomp boiler hebben.RonJ schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:38:
[...]
Zoals ik eerder al eea over schreef, ook als je dat allemaal hebt worden de winsten van sturing zwaar overschat en leiden deze weer tot rendementsverliezen op het totale verbruik.
- wasmachine/vaatwasser/droger is maar een hele korte piek van 10-15min voor het verwarmen. Daarna is het een beetje draaien en pompen. Dit is wel makkelijk overdag/in het weekend te plannen, maar zet weinig zoden aan de dijk.
- De warmtepomp(boiler) is na 30-40min wel weer klaar met de dagelijkse warmwater-run. Als je het vermogen sterk afknijpt is t misschien op te rekken tot ruim een uurtje, maar dan is het inefficienter in verbruikte kWh's/dag (en dat is maar 1kWh/persoon/dag ongeveer).
- Een keukenboiler/quooker geeft zulke korte pieken dat je het nauwelijks goed kan meten. Valt ook geen eer aan te behalen.
- De draaiuren en doeltemperatuur van de CV-warmtepomp kan je wat verschuiven, maar ook lang niet genoeg om het overschot op zomerdagen weg te werken. Ook hier geldt dat als je van 24/7 pruttelen af gaat stappen je uiteindelijk op het totaal meer gaat verbruiken.
- Auto's hoeven meestal helemaal niet dagelijks geladen te worden. En ook hier geldt weer dat trager laden een stukje inefficienter is.
Dat is ook allemaal niet zo mooi en zaligmakend als dat het in de foldertjes van de peperdure aanstuur-kastjes lijkt.
Zorgen dat de PV opbrengst optimaal gebruikt en teruggeleverd wordt is exact het net stabiel houden. Dat is één en dezelfde functie. En inderdaad, accu's gaan altijd beperkingen hebben hoeveel ze kunnen opslaan. En zolang het uit kan voor consumenten in hun huis, zal die buurt accu ook wel financieel uit kunnen. Maar als dat niet meer zo is, heb je dus geen grote overschotten / tekorten door de dag heen. Nou prima toch?phicoh schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:47:
[...]
Ik weet niet wie niemand is, maar ik denk dat een buurtaccu een forse investering is. Niet alleen de kosten van de accu, die dingen moeten natuurlijk ook ergens geplaatst worden.
Wat de thuisaccu gaat doen is niet zozeer het net stabiel houden, consumenten krijgen daar geen geld voor, maar zorgen dat de PV opbrengst optimaal gebruikt en teruggeleverd kan worden.
Maar een thuisaccu zal in het algemeen niet genoeg capaciteit om de opbrengst van een mooie zomerse dag op te slaan. Dus dat komt toch weer als overbelasting op het net terecht.
Maar daar kan de buurtaccu ook niets mee, want die kan die enorme hoeveelheid produktie ook niet aan.
Dit is een heel aardig voorbeeld. Vooral omdat in dit voorbeeld niet de klant met zonnepanelen het probleem is, maar:Kakaisan schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 17:39:
https://www.linkedin.com/...utm_medium=member_android
1) Vandebron die een verkeerde inschatting gemaakt heeft van de hoeveelheid opwekking door PV
2) De consumenten die elektriciteit afnemen die er onvoldoende van PV is, waarvoor Vandebron op de onbalansmarkt ongeveer 9,5 cent per kWh moet betalen (edit: moet zijn 95 cent per kWh; te snel gelezen!)
3) De grote zonnevelden die veel meer achterblijven in de opwekking dan de kleinverbruiksaansluitingen (die vormen minder dan de helft van de PV-invoeding).
Deze rekening hoort dus thuis in de elektriciteitstarieven van al degenen die elektriciteit afnemen.
Natuurlijk zijn er ook omgekeerde voorbeelden waarin er veel meer opwekking is dan verwacht werd, maar dat is dit voorbeeld niet.
Overigens is het maar zelden dat het weerbericht voor het hele land de plank mis slaat, laat staan voor de grote West-Europese elektriciteitsmarkt.
Die kosten die Vandebron berekent, dat zijn vooral de kosten die voorkomen uit het salderen. Maar dat wil Vandebron niet zeggen, want dan gaan ze bij de rechter en ACM nat omdat ze de wettelijke salderingsregeling uithollen. Dus houdt Vandebron vol dat het allemaal niets met salderen te maken heeft.
[ Voor 17% gewijzigd door Linea op 25-08-2023 01:00 ]
Zo simpel is dat niet. Stel een groot deel van die accu's reageert op de day-ahead prijzen (de onbalansmarkt is niet beschikbaar voor kleingebruikers) en om 8 uur 's avonds is er een piek in de prijzen. Dan kan een flink deel van die accu's precies om 8 uur (GPS tijd via het internet) op maximaal vermogen beginnen met invoeden.Sissors schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 17:43:
Zorgen dat de PV opbrengst optimaal gebruikt en teruggeleverd wordt is exact het net stabiel houden. Dat is één en dezelfde functie. En inderdaad, accu's gaan altijd beperkingen hebben hoeveel ze kunnen opslaan. En zolang het uit kan voor consumenten in hun huis, zal die buurt accu ook wel financieel uit kunnen. Maar als dat niet meer zo is, heb je dus geen grote overschotten / tekorten door de dag heen. Nou prima toch?
Dat geeft natuurlijk een enorme klap op het net.
Yep, dat gaat dus niet werken als het om veel batterijen gaat die zo aangestuurd worden. Dan zal er een module in moeten om de spreiding over het uur te bereiken, of om de invoeding te beperken tot wat de buurt zelf verbruikt (bij een buurtbatterij, of het huishouden bij een thuisbatterij).phicoh schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 18:02:
Zo simpel is dat niet. Stel een groot deel van die accu's reageert op de day-ahead prijzen (de onbalansmarkt is niet beschikbaar voor kleingebruikers) en om 8 uur 's avonds is er een piek in de prijzen. Dan kan een flink deel van die accu's precies om 8 uur (GPS tijd via het internet) op maximaal vermogen beginnen met invoeden.
Dan moet je prijzen vaker aanpassen. Of makkelijker, rekening houden hiermee bij vaststellen van die prijzen. Want die hangen van vraag en aanbod af, en je kan gewoon correlatie vinden bij X% hogere prijs tov het gemiddelde op die dag, wordt er Y% meer teruggeleverd.phicoh schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 18:02:
[...]
Zo simpel is dat niet. Stel een groot deel van die accu's reageert op de day-ahead prijzen (de onbalansmarkt is niet beschikbaar voor kleingebruikers) en om 8 uur 's avonds is er een piek in de prijzen. Dan kan een flink deel van die accu's precies om 8 uur (GPS tijd via het internet) op maximaal vermogen beginnen met invoeden.
En natuurlijk, het zijn niet allemaal makkelijke oplossingen, maar ik zie dat ook echt niet als een onoverkomelijk probleem.
dat is niet juist, het argument was dat de saldering een onderdeel is van de huidige wetgeving en niet zoals gestelt uitsluitend door niet-PV-bezitters de salderingsregeling betaalt zou gaan worden. Dus voor een bedrijf dat zich in deze markt beweegt weet van deze situatie en zal dus zijn bedrijfsmodel daarop dienen aan te passenKrisp schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:18:
[...]
Goede observatie, die onderbouwing ontbreekt. Ik heb even opgezocht wat de gemiddelde opwek is van een set panelen op het dak van een huishouden. In 2022 werd er 16.827 miljoen kWh opgewekt via zonPV, waarvan 6 899 miljoen kWh door consumenten. Dat wordt opgewekt door 2 050 687 installaties. Dat 3364kWh per installatie, wat al aangeeft dat de gemiddelde installatie groter is dan jij beschrijft. Het gemiddelde verbruik per woning is lager dan dat (pakweg 2500kWh). Zelfs al corrigeer je voor het type woning, dan nog is het aannemelijk dat een groot deel van het verbruik gedekt wordt door zonPV. Of het 90% is, durf ik niet te zeggen, maar ik acht het niet onrealistisch.
[...]
De consumentenpropositie van Vandebron wordt gevormd door... huishoudens. Die propositie als geheel moet geld opleveren, anders gaat Vandebron wel sec energie aan bedrijven aanleveren. Dus bedrijven doen hier niet ter zake.
mooi opgezocht, maar deze cijfers kun je alleen maar pure gemiddelen uitrekenen, waar ik op zoek was of er ook de data voor de mediaan en modus beschikbaar waren. deze kon ik echter zo snel niet vinden.[...]
Ik snap dit argument niet. Vandebron heeft geen invloed op de keuze van huishoudens, maar wel met de gevolgen ervan. Die worden nu verrekend. Volgens mij heeft dit ook geen invloed op de berekening van de ACM.
[...]
Ik ben het met je eens dat de onderbouwing van die 90% ontbreekt, en ik vind mijn onderbouwing ook niet volledig. Tegelijkertijd toon ik wel aan dat 90% niet onrealistisch is, en ik hoop dat jij tegenargumenten kunt vinden.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Ga ik het nog iets astiger maken, gemiddeld hebben de mensen met PV minder gebruik gemaakt van subsidies zoals energietoeslag en prijsplafond en hebben mensen met PV daar dus per saldo voor moeten betalen. Wat hou je nog over als je dat ook meerekent?Linea schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:01:
[...]
Nee, want je moet daar dan ook de gemiddeld 1 cent per kWh voordeel bij betrekken die de huishoudens zonder zonnepanelen hebben door de lagere elektriciteitsprijs door de zonnepanelen van andere huishoudens. Die 4 euro per maand nadeel voor een huishouden zonder zonnepanelen wordt dus ook al deels gecompenseerd door 29 euro (bij 2900 kWh gebruik) voordeel in het jaar. En dat voordeel wordt ook steeds groter door de toename van PV.
Circa 20 euro nadeel per jaar voor huishoudens zonder PV is volgens mij wat ook diverse hoogleraren berekend hebben.
Correctie, alleen prijsplafond. Energietoeslag is onafhankelijk van het feit of je PV hebt.
[ Voor 4% gewijzigd door Srednier op 24-08-2023 20:47 ]
gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh
Gaat dat over de leveranciers Eneco, Essent en Vattenfall of over de leveranciers én producenten Eneco, Essent en Vattenfall?trippelb schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 04:10:
https://www.rtlnieuws.nl/...nsten-bij-eneco-essent-en
Een netto winst tussen de 0 en 5 procent is anders niet heel spectaculair. Ja in absolute euro’s klinkt het heel wat, maar dat valt dus allemaal wel mee hoe groot die winsten zijn.
Dit voorbeeld van Jan Willem Zwang (overigens erg interessant om hem te volgen op LinkedIn) illustreert vooral wat PV doet met onbalanskosten als het weer anders uitpakt dan verwacht. Dat gebeurt nu eenmaal en zorgt ervoor dat de werkelijke opwek behoorlijk dan verschillen met wat er een dag eerder werd verwacht en waarop energiebedrijven posities hebben ingenomen op de day-ahead markt.Linea schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 17:57:
[...]
Dit is een heel aardig voorbeeld. Vooral omdat in dit voorbeeld niet de klant met zonnepanelen het probleem is, maar:
1) Vandebron die een verkeerde inschatting gemaakt heeft van de hoeveelheid opwekking door PV
2) De consumenten die elektriciteit afnemen dat er onvoldoende van PV is, waarvoor Vandebron op de onbalansmarkt ongeveer 9,5 cent per kWh moet betalen
3) De grote zonnevelden die veel meer achterblijven in de opwekking dan de kleinverbruiksaansluitingen (die vormen minder dan de helft van de PV-invoeding).
Deze rekening hoort dus thuis in de elektriciteitstarieven van al degenen die elektriciteit afnemen.
De opwek of het verbruik van een klant met PV is sowieso moeilijker voorspelbaar kan een klassiek huishouden.
In verschil daarbij tussen huishoudens en de zonneparken is dat er geen sturing zit op de opwek van huishoudens. Bij een zonneveld kun je besluiten om day-ahead bijvoorbeeld 85% van je verwachten opwek te verkopen en kun je wat marge aanhouden. Meer leveren kan altijd nog als de omstandigheden daarvoor gunstig zijn. Ook worden nieuwe zonneparken aangesloten op 50% van het piekvermogen waardoor de opwek al minder grillig is dan bij huishoudens die vaak 100% van het piekvermogen kunnen opwekken.
In het voorbeeld gaat het overigens om een onbalansprijs van € 954 per MWh oftewel € 0,954 per kWh.
Om te voorkomen dat de onbalanskosten zover kunnen oplopen is het wenselijk dat er meer sturing van vraag en aanbod mogelijk is, niet alleen via day-ahead prijzen maar ook realtime via de onbalansmarkt. Stekker.app doet het bijvoorbeeld met het laden van EV's via laadpunten die achter een secundair allocatiepunt zitten.
Ja, ook nog waar. Zo ver had ik nog niet gedacht.Srednier schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 20:23:
Ga ik het nog iets astiger maken, gemiddeld hebben de mensen met PV minder gebruik gemaakt van subsidies zoals energietoeslag en prijsplafond en hebben mensen met PV daar dus per saldo voor moeten betalen. Wat hou je nog over als je dat ook meerekent?
Correctie, alleen prijsplafond. Energietoeslag is onafhankelijk van het feit of je PV hebt.
Je correctie is ook weer niet helemaal waar, want de gemeenten pasten de energietoeslag-regeling verschillend toe. Bij sommige gemeenten werd ook naar de energierekening gekeken (al dan niet voor een extra toekenning bovenop de landelijke 1300 euro), bij andere alleen naar het inkomen. En ook de inkomensgrens was niet bij alle gemeenten hetzelfde. Sommige hadden een aanvullende regeling voor inkomens tot bijvoorbeeld 130% of zelfs 150% bijstandsnorm, waarvoor ook weer eigen regels konden gelden.
En dan was er nog een extra regeling, het Tijdelijke Noodfonds Energie. Bij die landelijke regeling werd op de hoogte van het maandelijkse voorschot en het inkomen getoetst.
Jeetje, lastig om zo te kijken naar wat de voor- en nadelen voor verschillende groepen zijn.
Natuurlijk, dat is zo. Dat ontkent ook niemand. Maar ook dat zonneveld heeft er ernstig last van als het in ene veel meer bewolkt is dan voorspeld, zoals 19 augustus om 14 uur. Daar helpt zelfs het aanhouden van een marge niet tegen. Of je moet elke dag maar 20% van de verwachte opbrengst gaan verkopen, als het op een bepaald moment 80% tegen kan vallen, zoals op 19 augustus. Maar laten we nou niet doen of dit alle dagen zo extreem voorkomt. Gelukkig is dat niet zo.Femme schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:41:
De opwek of het verbruik van een klant met PV is sowieso moeilijker voorspelbaar kan een klassiek huishouden. In verschil daarbij tussen huishoudens en de zonneparken is dat er geen sturing zit op de opwek van huishoudens. Bij een zonneveld kun je besluiten om day-ahead bijvoorbeeld 85% van je verwachten opwek te verkopen en kun je wat marge aanhouden. Meer leveren kan altijd nog als de omstandigheden daarvoor gunstig zijn. Ook worden nieuwe zonneparken aangesloten op 50% van het piekvermogen waardoor de opwek al minder grillig is dan bij huishoudens die vaak 100% van het piekvermogen kunnen opwekken.
Dat wolkenveld hadden we hier overigens ook. Ik had de vaatwasser aanstaan vanwege de zon, maar uiteindelijk bleek ik tijdens het drogen (net het piekverbruik van de vaatwasser) een deel van de elektriciteitsbehoefte van het net af te nemen omdat de bewolking zo toegenomen was. Ook ik kon dat twee uur eerder niet voorzien toen ik de vaatwasser aanzette. Met batterijopslag voorkom je dit soort problemen al een stuk meer. Op 19 augustus eerder op de dag was er zon genoeg, en na 15:30 nam de zon ook weer sterk toe. Die batterij had dus prima 2x gevuld kunnen worden. Maar het ministerie ziet batterijen aan de verbruikerskant van het net niet als oplossing (en heeft zelfs bij de ACM aangedrongen om dat uit het ACM-advies te halen).
De netbeheerders pleiten er voor om ook particuliere PV-installaties met een ingroeimodel van een maximumverhouding tussen Wp en omvormervermogen te voorzien. Direct 50% kan niet (50% staan niet alle merken omvormers toe), maar een ingroeimodel kan wel. Lijkt mij verstandig. Alleen: hoe ga je dat controleren? Makkelijkste is via de meter, maar dan zie je niet als iemand toch meer dan 50% omvormervermogen heeft, maar achter de meter verbruikt. Vraag is dan weer hoe erg dat is, want achter de meter belast het net niet.
Toch maar dat bandbreedtemodel invoeren, en een extra tarief berekenen als iemand meer dan voorlopig 60%, in de toekomst 55% en nog later 50%, van het Wp-vermogen invoedt?
Je hebt gelijk. Te snel gelezen. Dat is wel een heel erg stevig bedrag, zeker in relatie tot de huidige gasprijs. Balans was blijkbaar die dag ook niet goedkoper uit het buitenland te importeren.In het voorbeeld gaat het overigens om een onbalansprijs van € 954 per MWh oftewel € 0,954 per kWh.
Maar de hoogte van het bedrag doet niet zo veel af aan de oorzaak: dat waren alle huishoudens die op dat moment elektriciteit afnamen die in de praktijk in een minder grote hoeveelheid duurzaam opgewekt werd dan verwacht, en de verkeerde prognose van de energieleveranciers voor die verwachte opwek. Het is dus onzin om die rekening alleen bij de PV-bezitters neer te willen leggen, zoals Vandebron van plan is.
Ja, dat klopt. Maar dat heb je op korte termijn niet zo snel geregeld. Dan hadden er in Nederland de afgelopen jaren al andere keuzes gemaakt moeten worden, o.a. als het gaat om de technische eisen aan omvormers en laadpalen. En dan nog los je niet alles op. Vergroenen betekent meer afhankelijkheid van het weer, en dat is niet altijd te voorspellen. Wolken kunnen onverwachts opkomen of verdwijnen. Maar bijvoorbeeld ook de storm Poly van 5 juli ontstond op een andere manier en veel heftiger dan verwacht, en dat gebeurt vaker met wind. daar zullen we mee moeten leren leven. En voorlopig ook nog accepteren dat we de nodige fossiele capaciteit achter de hand moeten houden om bij te springen indien nodig, en dat dat de samenleving aardig wat geld kost (en relatief steeds meer per kWh, als de gascentrales minder vaak ingezet worden).Om te voorkomen dat de onbalanskosten zover kunnen oplopen is het wenselijk dat er meer sturing van vraag en aanbod mogelijk is, niet alleen via day-ahead prijzen maar ook realtime via de onbalansmarkt. Stekker.app doet het bijvoorbeeld met het laden van EV's via laadpunten die achter een secundair allocatiepunt zitten.
Kwam vanmorgen op linkedin de volgende oplossing tegen voor overproductie van zonnepanelen. Een wateraccu zoals ze het noemen. Nou ja het is alleen een boiler die door niet gebruikte productie van je zonnepanelen warm water maakt. En deze gebruik je dan dus voor je warm water in huis.
https://www.solyxenergy.nl/
Lijkt me een best aardige oplossing, mits je nog niet van het gas af bent voor je verwarming dan.
Lijkt me een best aardige oplossing, mits je nog niet van het gas af bent voor je verwarming dan.
Untappd: Louwke80
Met de overschot van 400Wp panelen heb je tegenwoordig een wedstrijdbad in de tuin nodig om alle energie kwijt te kunnen.
@Louwke Flauwe kul - een "intelligent" elektrisch boilervat - heel misschien zinvol als je relatief veel warm water in de zomer gebruikt. Gezin met (kleine) kinderen - regelmatig in bad etc. . .
Veel meer dan een dag kan je niet opslaan/bufferen en in de donkere maanden heb je geen "overproductie".
De simpele berekening kan je zelf maken.
Veel meer dan een dag kan je niet opslaan/bufferen en in de donkere maanden heb je geen "overproductie".
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Onzin lijkt het mij niet per se, dat is i.m.o. te kort door de bocht, maar het zal niet heel veel zoden aan de dijk zetten nee. Het principe van een Boiler voor warm water gebruiken (en daar zoveeel als mogelijk zonne-energie voor gebruiken) is op zichzelf echt wel een nuttige, maar zal vooral op gebied van Gasgebruik schelen (uitgaande van een CV situatie) en is daarmee voor mensen met een CV-ketel een goedkoop alternatief kunnen zijn voor een warmtepomp.dunklefaser schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:32:
@Louwke Flauwe kul - een "intelligent" elektrisch boilervat - heel misschien zinvol als je relatief veel warm water in de zomer gebruikt. Gezin met (kleine) kinderen - regelmatig in bad etc. . .
Ik heb hier ook wel aan zitten denken, wij verbruiken per maand ongeveer 16Nm3 gas voor warm water, stel dat ik 8 maanden kan afdekken hiermee zou ik een kleine 180 euro per jaar aan gas uitsparen. Geen idee wat de hele installatie kost, maar een boiler op zich zou toch uit moeten kunnen, of verreken ik me.jbdeiman schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:48:
[...]
Onzin lijkt het mij niet per se, dat is i.m.o. te kort door de bocht, maar het zal niet heel veel zoden aan de dijk zetten nee. Het principe van een Boiler voor warm water gebruiken (en daar zoveeel als mogelijk zonne-energie voor gebruiken) is op zichzelf echt wel een nuttige, maar zal vooral op gebied van Gasgebruik schelen (uitgaande van een CV situatie) en is daarmee voor mensen met een CV-ketel een goedkoop alternatief kunnen zijn voor een warmtepomp.
Een vriend zonder zonnepanelen die bij VDB zit kreeg gisteren een aanbieding, waarin staat:
“Bovendien kunnen we je door de recente herverdeling van de kosten voor zonnepaneel-eigenaren een extra aantrekkelijk aanbod doen.”
Dit is wat VDB inderdaad beweert, maar is er ook al bewijs van? In dit geval ging het (blijkbaar) om een "loyaliteitskorting" van € 165,-
“Bovendien kunnen we je door de recente herverdeling van de kosten voor zonnepaneel-eigenaren een extra aantrekkelijk aanbod doen.”
Dit is wat VDB inderdaad beweert, maar is er ook al bewijs van? In dit geval ging het (blijkbaar) om een "loyaliteitskorting" van € 165,-
@jbdeiman Per se "onzin" heb ik ook niet geschreven - onder bepaalde (zeldzame?) randvoorwaarden kan het zinvol zijn. Ik persoonlijk zou doorrekenen of het voor mij loont (eerder als ik bij VanDeBron zou zitten
).
Het e.e.a. is sterk afhankelijk van jouw warm water gebruik en de grootte van jouw pv-installatie (=overproductie) in de zomermaanden.
@DeDooieVent Elektrische boiler 200 l vanaf ca. € 400,- plus de intelligente aansturing ("solar iboost" - what's in a name?) van € 600,- = ca. € 1000 ,- (excl. installatie/aansluitkosten)
Het e.e.a. is sterk afhankelijk van jouw warm water gebruik en de grootte van jouw pv-installatie (=overproductie) in de zomermaanden.
@DeDooieVent Elektrische boiler 200 l vanaf ca. € 400,- plus de intelligente aansturing ("solar iboost" - what's in a name?) van € 600,- = ca. € 1000 ,- (excl. installatie/aansluitkosten)
[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 25-08-2023 10:33 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Is toch niet verkeerd... iets van 6 jaar tvt met de huidige gasprijs, dat wel.dunklefaser schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:47:
@jbdeiman Per se "onzin" heb ik ook niet geschreven - onder bepaalde (zeldzame?) randvoorwaarden kan het zinvol zijn. Ik persoonlijk zou doorrekenen of het voor mij loont (eerder als ik bij VanDeBron zou zitten).
@DeDooieVent Elektrische boiler 200 l vanaf ca. € 400,- plus de intelligente aansturing van € 600,-
= ca. € 1000 ,- (excl. installatie/aansluitkosten)
In dit topic hebben mensen met zonnepanelen dat aanbod ook gekregen. Maar die gaan dan per maand wel meer betalen door de invoedboete. Die kortingen zeggen ook niet zo veel, dat doen veel leveranciers, ook voor nieuwe klanten. VDB geeft nieuwe klanten 150 euro korting.TCMR schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:23:
Een vriend zonder zonnepanelen die bij VDB zit kreeg gisteren een aanbieding, waarin staat:
Wordt VDB met het variabele tarief en maandtarief ook echt goedkoper dan de concurrenten, dat is meer de vraag. Met 19 cent kaal levertarief en 6 euro per maand vast levertarief voor drie jaar vast, en 19,4 cent en ruim 7 euro per maand vast levertarief bij 1 jaar vast, ziet het er daar nog niet naar uit.
[ Voor 11% gewijzigd door Linea op 25-08-2023 10:09 ]
Of een warmtepompboiler van 200-270l waar je 725-950,- subsidie op krijgt en na installatie ongeveer 2000,- voor kwijt bent. Veel duurder dan een normale boiler wordt dit dan niet. Wat bedoel je trouwens met intelligente aansturing?dunklefaser schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:47:
@jbdeiman Per se "onzin" heb ik ook niet geschreven - onder bepaalde (zeldzame?) randvoorwaarden kan het zinvol zijn. Ik persoonlijk zou doorrekenen of het voor mij loont (eerder als ik bij VanDeBron zou zitten).
@DeDooieVent Elektrische boiler 200 l vanaf ca. € 400,- plus de intelligente aansturing van € 600,-
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Voor veel minder geld heb je een goede warmtepomp boiler met subsidie. Lijkt me een veel beter idee dan het hele jaar met COP=1 je warme water te gaan verwarmen, om slechts een bescheiden deukje in je overschot van de zomermaanden te slaan. Want ook die boiler van 200liter met cop=1 is binnen enkele uurtjes "vol".dunklefaser schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:47:
All-electric.
Dat lukt je na aftrek subsidie echt niet meer voor onder de 2000 euro inclusief installatiekosten.RonJ schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:00:
[...]
Voor veel minder geld heb je een goede warmtepomp boiler met subsidie. Lijkt me een veel beter idee dan het hele jaar met COP=1 je warme water te gaan verwarmen, om slechts een bescheiden deukje in je overschot van de zomermaanden te slaan. Want ook die boiler van 200liter met cop=1 is binnen enkele uurtjes "vol".
Er worden gelukkig ook al kamer vragen gesteld.
https://solarmagazine.nl/...elen-van-energiebedrijven
Installatiekosten meegenomen?DeDooieVent schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:50:
[...]
Is toch niet verkeerd... iets van 6 jaar tvt met de huidige gasprijs, dat wel.
Als je gemiddeld in de 8 maanden dagelijks ca. 4-5 kWh in de boiler kan stoppen
en per dag ook weer als warm water kan verbruiken. Douchebeurt ca. 1,5 kWh?
Er wordt zoveel actueel vermogen in de boiler gestopt dat een domme ferrarismeter niet zou draaien.Kuusj schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:00:
[...]
Of een warmtepompboiler van 200-270l waar je 725-950,- subsidie op krijgt en na installatie ongeveer 2000,- voor kwijt bent. Veel duurder dan een normale boiler wordt dit dan niet. Wat bedoel je trouwens met intelligente aansturing?
Prima vragen. Nu de antwoorden nog...Peterhardenberg schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:02:
installatiekostenLinea schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:02:
[...]
Dat lukt je na aftrek subsidie echt niet meer voor onder de 2000 euro inclusief installatiekosten.
Maar je hebt wel gelijk, de prijzen van die dingen zijn echt behoorlijk gestegen zie ik (met ongeveer een derde tov 3-4 jaar geleden). En niet alleen hier, maar ook in oost- en zuid-europa, dus het is ook geen pure marktverstoring door de subsidie hier.
Maar dan nog, een A-merk model kost zo'n 1500 euro na aftrek van de subsidie (500-950 afhankelijk van het label). Laten we het ruim nemen, en 500 meer rekenen voor de installatiekosten omdat je nog geen boilertje kan aansluiten en in een hele lastige woning woont.
Dan zou ik toch nog steeds die 1000 meer uitgeven voor een WP-boiler die het hele jaar door efficiënt is, dan zo'n cop=1 hok die alleen in de zomermaanden een beetje "rendeert" om je overschot maar af te gaan fakkelen.
Hiermee zie je al gelijk wat voor gevolgen deze actie van VdB heeft, zo zuinig mogelijk doen met energie gaat gelijk het raam uit en we gaan maar energie lopen verspillen om deze "heffing" te omzeilen.
All-electric.
Het gaat niet om de moeite van het aansluiten van wat kabels en leidingen.RonJ schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:16:
[...]
installatiekostenWe zitten hier toch op tweakers?
Zonder installatie door een installateur krijg je de subsidie niet. Ook geen duurzaamheidslening van het Nationaal Warmtefonds trouwens. Ja, ik weet het, sommigen vragen een kennis om even een goedkope factuur voor installatie te sturen, maar niet iedereen heeft een kennis in die hoek.
Ik kon zelf de afgelopen maanden geen WP-boiler (250-300 liter) met RVS-vat (of elektrische anode) meer vinden voor onder de 2000 euro (na aftrek subsidie), en daar kwam de installatie (of ingebruikstelling als je zelf installeert) dan nog bij. Buitenlandse leveranciers doen de ingebruikstelling niet, dus dan geen subsidie. Maar scheelt wel vaak minimaal 500 euro als je in Frankrijk of België koopt.
Maar goed, dat is niet het WPB-topic (en ik hoop toch ook dat mensen geen elektriciteit gaan verspillen met een gewone boiler, al snap ik die keuze wel met de invoedboete en lage tlv; de overheid moet snel ingrijpen om verduurzaming weer lonend te maken).
[ Voor 38% gewijzigd door Linea op 25-08-2023 10:27 ]
Als je regelmatig warm water gebruikt (*gezin, meerdere kinderen, ieders 3 tot 4 maal per week douchen ivm sporten e.d.) en verder niet veel stroom gebruikt ivm extern werk en kinderen die schoolgaand zijn, kan je (met een simpele schakelklok of klik-aan-klik-uit) prima zorgen dat je simpele boiler efficiënt wordt gebruikt hoor.Linea schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:20:
[...]
Het gaat niet om de moeite van het aansluiten van wat kabels en leidingen.
Zonder installatie door een installateur krijg je de subsidie niet. Ook geen duurzaamheidslening van het Nationaal Warmtefonds trouwens. Ja, ik weet het, sommigen vragen een kennis om even een goedkope factuur voor installatie te sturen, maar niet iedereen heeft een kennis in die hoek.
Ik kon zelf de afgelopen maanden geen WP-boiler (250-300 liter) met RVS-vat (of elektrische anode) meer vinden voor onder de 2000 euro (na aftrek subsidie), en daar kwam de installatie (of ingebruikstelling als je zelf installeert) dan nog bij. Buitenlandse leveranciers doen de ingebruikstelling niet, dus dan geen subsidie. Maar scheelt wel vaak minimaal 500 euro als je in Frankrijk of België koopt.
Maar goed, dat is niet het WPB-topic (en ik hoop toch ook dat mensen geen elektriciteit gaan verspillen met een gewone boiler, al snap ik die keuze wel met de invoedboete en lage tlv; de overheid moet snel ingrijpen om verduurzaming weer lonend te maken).
Natuurlijk, een warmtepomp-boiler op zichzelf is efficiënter, maar als terugleveren toch niets helpt dan is het niet erg als je wat meer stroom verbruikt wanneer er veel wordt opgewekt. (niemand merkt dat heeft daar last van en levert ook geen energievervuiling op, dus ik zie dit nadeel niet zo zwaar als jij hieraan tilt)
Waar k het wel volledig met je eens bent is dat dit soort zaken (betalen voor teruglevering) juist in de hand werkt dat mensen:
- Geen zonnepanelen meer willen en dus niet meer willen investeren in verduurzaming;
- Energiemaatschappijen nóg meer dan al was als boeven worden gezien, geld vragen om iets te krijgen en dan ook geld vragen om dit item weer te leveren aan iemand anders (kort door de bocht is dat hoe veel consumenten dit opvatten, ik snap best dat de prakrijk weerrbarstiger/ ingewikkelder is, maar echt goed uit te leggen valt zoiets gewoon niet)
- Als ze toch al panelen hebben liggen inefficiënte apparaten inzetten om stroom maar zoveel mogelijk zelf te gebruiken, dus overschotten die enerzijds goed gebruikt kunnen worden voor groene energie, zullen gaan verdampen waardoor weer meer energie van elders moet worden ingekocht/ gehaald en de transitie enorm wordt vertraagd/ verstoord.
Er is iets wat ik niet snap aan dat verhaal op linkedin. Naast de day-ahead markt is er ook nog een 15-min intra-day markt. Dus als een partij na het sluiten van de day-ahead markt ontdekt dat er iets niet klopt dan kan op de dag zelf nog gehandeld worden.Femme schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:41:
In verschil daarbij tussen huishoudens en de zonneparken is dat er geen sturing zit op de opwek van huishoudens. Bij een zonneveld kun je besluiten om day-ahead bijvoorbeeld 85% van je verwachten opwek te verkopen en kun je wat marge aanhouden. Meer leveren kan altijd nog als de omstandigheden daarvoor gunstig zijn. Ook worden nieuwe zonneparken aangesloten op 50% van het piekvermogen waardoor de opwek al minder grillig is dan bij huishoudens die vaak 100% van het piekvermogen kunnen opwekken.
In het voorbeeld gaat het overigens om een onbalansprijs van € 954 per MWh oftewel € 0,954 per kWh.
Om te voorkomen dat de onbalanskosten zover kunnen oplopen is het wenselijk dat er meer sturing van vraag en aanbod mogelijk is, niet alleen via day-ahead prijzen maar ook realtime via de onbalansmarkt. Stekker.app doet het bijvoorbeeld met het laden van EV's via laadpunten die achter een secundair allocatiepunt zitten.
Dus ik vraag me af waarom men in dit geval gebruik maakte van de onbalans markt? Het kan natuurlijk dat het zo'n unieke weersituatie was dat het zelfs een aantal uur van te voren niet te voorspellen was. Maar goed, dat is dan een uitzondering. Vervelend, maar niet representatief.
En vanuit de VVD nog wel , zouden ze bevreesd zijn voor economische toekomst van de PV-installateurs en aanverwante bedrijven ofzo ?Peterhardenberg schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:02:
Ik denk dat er in de achterban veel mensen met zonnepanelen zijnEurionair schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:45:
[...]
En vanuit de VVD nog wel , zouden ze bevreesd zijn voor economische toekomst van de PV-installateurs en aanverwante bedrijven ofzo ?
Dat is misschien in de zomermaanden niet erg, maar de rest van het jaar ga je wél veel meer stroom verbruiken dan nodig is en komt die stroom ook niet meer uit PV.jbdeiman schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:39:
[...]
Natuurlijk, een warmtepomp-boiler op zichzelf is efficiënter, maar als terugleveren toch niets helpt dan is het niet erg als je wat meer stroom verbruikt wanneer er veel wordt opgewekt. (niemand merkt dat heeft daar last van en levert ook geen energievervuiling op, dus ik zie dit nadeel niet zo zwaar als jij hieraan tilt)
All-electric.
Voor mensen met een WP niet aan te bevelen.Louwke schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:11:
Kwam vanmorgen op linkedin de volgende oplossing tegen voor overproductie van zonnepanelen. Een wateraccu zoals ze het noemen. Nou ja het is alleen een boiler die door niet gebruikte productie van je zonnepanelen warm water maakt. En deze gebruik je dan dus voor je warm water in huis.
Dan lijkt mij een Eddi https://www.myenergi.com/nl/product/eddi/ een beter middel: WP's vreten nogal stroom om water te verhitten (meestal hebben ze een klein boilervat van rond de 230 - 250 ltr namelijk en daar ben je doorheen na 20 min douchen...).
Die geeft ook nog het voordeel om je WP te helpen bij je verwarming.
Weet niet of het rendabel is (heb er zelf geen).
En nog een politiekspelletje. De minister is D66 en kan waarschijnlijk niets doen. Leuk om het klimaatbeleid in een negatief daglicht te stellen: eerst moet iedereen PV, dan levert het niets meer op, en de minister doet niets.PureLOOD schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:50:
Ik denk dat er in de achterban veel mensen met zonnepanelen zijnDenk aan eigen huis (ook de hypotheekrente aftrek), oprit, laadpaal, zonnepanelen etc.
Wat is het principiële verschil tussen de "Eddi" en de "solar iboost"?Tao schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:58:
[...]
Voor mensen met een WP niet aan te bevelen.
Dan lijkt mij een Eddi https://www.myenergi.com/nl/product/eddi/ een beter middel: WP's vreten nogal stroom om water te verhitten (meestal hebben ze een klein boilervat van rond de 230 - 250 ltr namelijk en daar ben je doorheen na 20 min douchen...).
Volgens mij kan je beide voor dezelfde doeleinden "misbruiken".
Gaan we echt een gewone elektrische boiler aanraden? Neen, het is niet "gewoon", hij is "smart".
Mijn ouderlijke woning dateert van eind jaren 70, full electric, was toch goedkoop met de kerncentrales. Aardgas lag er niet. Dus 3 fasen werd er binnengetrokken.
Boilervat van 300 liter geïnstalleerd, als ik me goed herinner had die een vermogen van 7kW. Dat was de grootste energievreter het jaar rond.
Bij een wateraccu denk ik eerder aan een stuwmeer waarbij water wordt opgepompt wanneer de elektriciteit goedkoop is, en dat kan produceren wanneer de elektriciteit duur is. De waterkrachtcentrale van Coo, België, is er eentje. Kan 5 uur lang 1100MW leveren, dan zijn de bekkens leeg en moet er terug gepompt worden. De waterkrachtcentrale van La Plate Taille kan ook terug oppompen.
https://tweakers.net/nieu...van-20gwh-in-gebruik.html

Mijn ouderlijke woning dateert van eind jaren 70, full electric, was toch goedkoop met de kerncentrales. Aardgas lag er niet. Dus 3 fasen werd er binnengetrokken.
Boilervat van 300 liter geïnstalleerd, als ik me goed herinner had die een vermogen van 7kW. Dat was de grootste energievreter het jaar rond.
Bij een wateraccu denk ik eerder aan een stuwmeer waarbij water wordt opgepompt wanneer de elektriciteit goedkoop is, en dat kan produceren wanneer de elektriciteit duur is. De waterkrachtcentrale van Coo, België, is er eentje. Kan 5 uur lang 1100MW leveren, dan zijn de bekkens leeg en moet er terug gepompt worden. De waterkrachtcentrale van La Plate Taille kan ook terug oppompen.
https://tweakers.net/nieu...van-20gwh-in-gebruik.html
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
In mijn beleving is een wpb ook efficienter in het verminderen van terugleveren.
Onze 200ltr wpb verbruikt per dag in deze tijd rond de 0,6-0,8kWh om op te warmen en doet dat met 400W-500W ongeveer. In de winter heeft het apparaat meer tijd nodig.
Onze 30ltr E-boiler verbruikt ongeveer hetzelfde (weinig gebruik en lage stand by), maar doet dit met ongeveer 1150W, ondanks de toezegging bij het apparaat dat het 1000W zou gebruiken. Dat betekent dat in veel gevallen wij onze wpb automatisch op zonne-energie kunnen opladen waar dat met de e-boiler wat lastiger kan zijn, zeker op dagen met weinig zon en in de winter.
Dat betekent hier dat de e-boiler meer kans geeft op meer afname ipv minder terugleveren.
Onze 200ltr wpb verbruikt per dag in deze tijd rond de 0,6-0,8kWh om op te warmen en doet dat met 400W-500W ongeveer. In de winter heeft het apparaat meer tijd nodig.
Onze 30ltr E-boiler verbruikt ongeveer hetzelfde (weinig gebruik en lage stand by), maar doet dit met ongeveer 1150W, ondanks de toezegging bij het apparaat dat het 1000W zou gebruiken. Dat betekent dat in veel gevallen wij onze wpb automatisch op zonne-energie kunnen opladen waar dat met de e-boiler wat lastiger kan zijn, zeker op dagen met weinig zon en in de winter.
Dat betekent hier dat de e-boiler meer kans geeft op meer afname ipv minder terugleveren.
Off-topic:
Vermoedelijk dankzij dit topic en m’n zoekopdrachten krijg ik nu meerdere malen per dag online reclame over VDB met het advies om naar hun over te stappen
Vermoedelijk dankzij dit topic en m’n zoekopdrachten krijg ik nu meerdere malen per dag online reclame over VDB met het advies om naar hun over te stappen
[ Voor 7% gewijzigd door grote_oever op 25-08-2023 11:07 ]
Ik hou het daarop dat de terugleverboete (VDB en consorten) positief
is
voor de businesscase? van de e-boiler met "intelligente" aansturing
.

voor de businesscase? van de e-boiler met "intelligente" aansturing

Een Eddi of zoiets met een extra 500ltr boilervat kan prima peakshaven lijkt me. Of voor de wekelijkse salmonella/legionella runs. Levert meer gebruiksgemak op dan die iboost. Vooral in de winter.dunklefaser schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:03:
[...]
Wat is het principiële verschil tussen de "Eddi" en de "solar iboost"?
Volgens mij kan je beide voor dezelfde doeleinden "misbruiken".
Ga eerst maar eens de gegevens en de verliezen die je gaat krijgen bekijken.Louwke schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:11:
Weer zo'n 2 persoons startup, ik heb van hun geen waterdichte berekening gezien waarom dit nu het eis van columbus zou moeten zijn.
In het verleden is dit al eens eerder langsgekomen, deze ideen gingen ook uit als een kaars.
overigens bieden zij alleen een stuureenheid aan, de boiler moet je zelf kopen of via hun kopen, maar dat zit dus niet in de prijs inbegrepen.
plus ze gebruiken een meetklem om de stroom te meten "De Meetklem meet hoeveel zonne-energie er wordt terug geleverd aan het net." Laat nu in de ver uit de meeste installaties er een slime meter hangen die dit veel beter kan. De info kunnen ze namelijk ook via de P1 poort halen.
En als je water op temperatuur is omdat je maar een kleine boiler hebt (en ook niet meer nodig hebt) gaat deze vlieger al niet meer op. Doe je SWW water al met een warmtepomp heeft dit ook geen zin.
Ook de naam WaterAccu vind ik behoorlijk misleidend, in feite kun je dan elke boiler als WaterAccu bestempelen.
Dat zal je wel meer gaan zien, dat mensen op zoek gaan naar methoden om hun overschotten "af te fakkelen".
En naar efficiëntie wordt dan vaak niet meer gekeken (wij Tweakers doen dat natuurlijk wel).
En naar efficiëntie wordt dan vaak niet meer gekeken (wij Tweakers doen dat natuurlijk wel).
[ Voor 15% gewijzigd door BlueTooth76 op 25-08-2023 11:29 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Een Eddi doet echt letterlijk precies hetzelfde als die iboost. Maar dan met een mooi schermpje. Beide zijn niets meer dan een uit-de-kluiten-gewassen dimmer met een transformatorspoeltje om zichzelf op te regelen adhv uitgaande stroom.Tao schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:58:
[...]
"WP's vreten nogal stroom om water te verhitten" Hoe kom je aan deze wijsheid? Een cop=1 boiler, met of zonder zo'n mooie dimmer, gebruikt al snel 3x zoveel energie als een WP.
Offtopic: Online reclame, wat is dat ook alweer? [Pi-Hole] Ervaringen & discussiegrote_oever schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:07:
Off-topic:
Voor een regeling via de P1-poort moeten ze een, voor NL specifieke, hard- en software functionaliteit implementeren. Dat loopt héél snel in de papieren. Véle malen duurder dan je lelijke logo op een of ander chinees whitelabel kastje met een spoel te plakken en daar dan 600 euro voor durven te vragen.MacD007 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:26:
[...]
plus ze gebruiken een meetklem om de stroom te meten "De Meetklem meet hoeveel zonne-energie er wordt terug geleverd aan het net." Laat nu in de ver uit de meeste installaties er een slime meter hangen die dit veel beter kan. De info kunnen ze namelijk ook via de P1 poort halen.
[ Voor 36% gewijzigd door RonJ op 25-08-2023 11:42 ]
All-electric.
ze voelen dus al de hete adem en beginnen dus nu al radeloos te worden.grote_oever schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:07:
Off-topic:
Warmtepompen zijn juist zeer efficiënt in het verwarmen van water.Tao schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:58:
[...]
Een elektrisch element (boiler) kan 1kWh stroom omzetten in 1kWh warm water.
Een warmtepomp kan 1kWh stroom omzetten in zo'n 2,5 tot 3kWh warm water, afhankelijk van welke temperatuur je instelt.
Ik draai (net als vele Tweakers) al 5 jaar met een warmtepomp, dus genoeg historische data om dat te ondersteunen
Verwarmen van een woning doet een warmtepomp nog fors efficiënter omdat je daar met lagere aanvoertemperaturen kan werken.
[ Voor 12% gewijzigd door BlueTooth76 op 25-08-2023 11:33 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Zonneparken hebben dus weer lekker verdiend met snel afschakelenBartjuh schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:28:
Onbalanskosten schoten zojuist weer eens gigantisch de lucht in met € 1781 per MWh. € 1,78 per kWh
Leg uit - zonneparken hebben snel afgeschakeld op dit moment,Wolly schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:35:
[...]
Zonneparken hebben dus weer lekker verdiend met snel afschakelen
bedoel je actief of passief "afschakelen"?
Ik ben toch wel erg benieuwd of, wanneer en door wie dit plannetje van Van de Bron afgeschoten gaat worden.
De ACM heeft voorlopig al weer zijn goedkeuring gegeven. Net zoals ze in eerste instantie deden bij het 'maandelijks salderen plannetje' van Budget Energie en Greenchoice. Even later moesten ze daar toch weer op terugkomen onder druk van het Ministerie van Jetten, de Geschillencommissie en inmiddels ook de rechter.
Hun goedkeuring moeten we dus vooral niet al te serieus nemen denk ik zo. Blijkbaar hebben de energieleveranciers deze club volledig in hun zak.
Inmiddels zijn er ook al kamer vragen gesteld. Ik ben benieuwd naar de reactie van Minister Jetten.
En binnenkort zullen ook wel de eerste Van de Bron klanten dit gaan voorleggen aan de geschillencommissie Energie en/of naar de rechter stappen neem ik aan. Zijn er hier Van de Bron klanten met zonnepanelen?
Het lijkt mij dat je bij de geschillencommissie en de rechter een goede kans maakt aangezien deze zonnepanelen-heffing per saldo in strijd lijkt te zijn met de wettelijke salderingsregeling.
En als dit plannetje dan weer is afgeschoten dan zal er wel weer een nieuw plannetje komen van de energieleveranciers om maar onder de salderingsregeling uit te komen.
De ACM heeft voorlopig al weer zijn goedkeuring gegeven. Net zoals ze in eerste instantie deden bij het 'maandelijks salderen plannetje' van Budget Energie en Greenchoice. Even later moesten ze daar toch weer op terugkomen onder druk van het Ministerie van Jetten, de Geschillencommissie en inmiddels ook de rechter.
Hun goedkeuring moeten we dus vooral niet al te serieus nemen denk ik zo. Blijkbaar hebben de energieleveranciers deze club volledig in hun zak.
Inmiddels zijn er ook al kamer vragen gesteld. Ik ben benieuwd naar de reactie van Minister Jetten.
En binnenkort zullen ook wel de eerste Van de Bron klanten dit gaan voorleggen aan de geschillencommissie Energie en/of naar de rechter stappen neem ik aan. Zijn er hier Van de Bron klanten met zonnepanelen?
Het lijkt mij dat je bij de geschillencommissie en de rechter een goede kans maakt aangezien deze zonnepanelen-heffing per saldo in strijd lijkt te zijn met de wettelijke salderingsregeling.
En als dit plannetje dan weer is afgeschoten dan zal er wel weer een nieuw plannetje komen van de energieleveranciers om maar onder de salderingsregeling uit te komen.
Ik kan het verbruik van mijn WP niet vergelijken met andere apparatuur.RonJ schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:29:
[...]
Een Eddi doet echt letterlijk precies hetzelfde als die iboost. Maar dan met een mooi schermpje. Beide zijn niets meer dan een uit-de-kluiten-gewassen dimmer met een transformatorspoeltje om zichzelf op te regelen adhv uitgaande stroom.
"WP's vreten nogal stroom om water te verhitten" Hoe kom je aan deze wijsheid? Een cop=1 boiler, met of zonder zo'n mooie dimmer, gebruikt al snel 3x zoveel energie als een WP.
Weet alleen dat mijn WP (lucht/water) rond de 60% verbruikt van mijn energieverbruik per jaar voor warmwater, omdat die de temp moet verhogen van +20 graden naar 60 in de zomer of -3 naar 60 in de winter. Dan lijkt me zoiets een beter middel, maar ik ben geen expert.
Ik reageer alleen vanuit het verbruiksschermpje van mijn Daikin 3R WP. 60% van mijn huishoudelijk jaarverbruik voor warmwater is ongeveer 1800kW. (Apart daarvan gebruik ik zo'n 2000kW/jr met m'n gfx kaart voor Folding@HomeBlueTooth76 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:31:
[...]
Warmtepompen zijn juist zeer efficiënt in het verwarmen van water.
Een elektrisch element (boiler) kan 1kWh stroom omzetten in 1kWh warm water.
Een warmtepomp kan 1kWh stroom omzetten in zo'n 2,5 tot 3kWh warm water, afhankelijk van welke temperatuur je instelt.
Ik draai (net als vele Tweakers) al 5 jaar met een warmtepomp, dus genoeg historische data om dat te ondersteunen
Verwarmen van een woning doet een warmtepomp nog fors efficiënter omdat je daar met lagere aanvoertemperaturen kan werken.
[ Voor 3% gewijzigd door Tao op 25-08-2023 12:09 ]
Nee, hij haalt nog steeds gratis energie uit de buitenlucht. Alleen dat kost wat meer moeite bij lage temperaturen.Tao schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:03:
[...]
Ik kan het verbruik van mijn WP niet vergelijken met andere apparatuur.
Weet alleen dat mijn WP (lucht/water) rond de 60% verbruikt van mijn energieverbruik per jaar voor warmwater, omdat die de temp moet verhogen van +20 graden naar 60 in de zomer of -3 naar 60 in de winter. Dan lijkt me zoiets een beter middel, maar ik ben geen expert.
Bij een COP1 eboiler komt alles uit het net. De WP doet het minimaal 2x zo zuinig.
Sowieso (had je) kun je beter een grotere boiler (kunnen) plaatsen zodat je met een Ta van 45gr toe kan voor SWW, daar schiet je COP mee omhoog.
[ Voor 10% gewijzigd door bbbrumbrum op 25-08-2023 12:11 ]
@Femme Dat voorbeeld van welke datum is dat?phicoh schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:44:
[...]
Er is iets wat ik niet snap aan dat verhaal op linkedin. Naast de day-ahead markt is er ook nog een 15-min intra-day markt. Dus als een partij na het sluiten van de day-ahead markt ontdekt dat er iets niet klopt dan kan op de dag zelf nog gehandeld worden.
Dus ik vraag me af waarom men in dit geval gebruik maakte van de onbalans markt? Het kan natuurlijk dat het zo'n unieke weersituatie was dat het zelfs een aantal uur van te voren niet te voorspellen was. Maar goed, dat is dan een uitzondering. Vervelend, maar niet representatief.
19 april '23 eerste netto negatieve prijs dat was een CORE flow issue tussen landen
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ja, ik weet dat een WP zuiniger is dan... vul in.bbbrumbrum schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:09:
[...]
Nee, hij haalt nog steeds gratis energie uit de buitenlucht. Alleen dat kost wat meer moeite bij lage temperaturen.
Bij een COP1 eboiler komt alles uit het net. De WP doet het minimaal 2x zo zuinig.
Ik reageer alleen op mijn totale jaarverbruik. Ondersteuning daarbij kan nooit kwaad, want rechtstreeks uit zonnepanelen naar warmwater aanmaak. Maar heb geen usecase uitgerekend ervoor hoor, dus kan de plank misslaan.
Edit: Over een grotere boiler: je hebt gelijk, maar ik mocht niets kiezen (projectbouw...).
[ Voor 7% gewijzigd door Tao op 25-08-2023 12:14 ]
En dat staat energetisch (aan warm water) gelijk aan zo'n 460m3 aardgas dus dat lijkt me heel realistisch als je niet alleen woont.Tao schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:07:
[...]
Ik reageer alleen vanuit het verbruiksschermpje van mijn Daikin 3R WP. 60% van mijn huishoudelijk jaarverbruik voor warmwater is ongeveer 1800kW. (Apart daarvan gebruik ik zo'n 2000kW/jr met m'n gfx kaart voor Folding@Home.)
Met een elektrische boiler zou je op minimaal 4.500kWh stroom zitten, ter vergelijking.
[ Voor 3% gewijzigd door BlueTooth76 op 25-08-2023 12:12 ]
Curtailment dus ik neem aan actief afschakelen.dunklefaser schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:47:
[...]
Leg uit - zonneparken hebben snel afgeschakeld op dit moment,
bedoel je actief of passief "afschakelen"?
Je stookt je vat dan veel te heet voor jouw WP. De LT 3R kan maar tot 53C op de compressor verwarmen. Het stukje van 53-60C doet ie dan op het booster/backup element met cop=1. Een eddy/iboost/vergelijkbaar kastje gaat dan het hele stuk op cop=1 doen, met een nóg hoger SWW-verbruik tot gevolg. Als je die 60C echt nodig hebt, heb je een te klein boilervat gekocht.Tao schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:03:
[...]
Overigens is de koudwatertemperatuur vanuit het leidingnet altijd tussen de 10 en 15C, geen 20 en zeker geen -3 in de winter.
Zet je vattemperatuur maar eens op 50-53C, je zal dan een flinke verlaging in het verbruik zien.
[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 25-08-2023 12:14 ]
All-electric.
Eh, -3 in de winter? Hoe krijg jij bevroren water door je leiding?Tao schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:03:
[...]
Weet alleen dat mijn WP (lucht/water) rond de 60% verbruikt van mijn energieverbruik per jaar voor warmwater, omdat die de temp moet verhogen van +20 graden naar 60 in de zomer of -3 naar 60 in de winter.
60%?! Dan verbruik je wel erg weinig energie in totaal... of je hebt een werkelijk enorme boiler. Mijn tapwater-run (W/W) kostte gisteren 1,64 kWh elektrisch (inclusief verbruik van pompen en besturing), om 178 liter water op te warmen van 29,5 graden naar 58 graden.
Tsja, wel een druppel op een gloeiende plaat natuurlijk.Sjamo schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:05:
In mijn beleving is een wpb ook efficienter in het verminderen van terugleveren.
Onze 200ltr wpb verbruikt per dag in deze tijd rond de 0,6-0,8kWh om op te warmen
Hier produceer ik 120 kWh op een goede zonnige dag. 0,5 kWh van mijn WPB is bijna verwaarloosbaar.
Eigenlijk heeft alleen het volledig opladen van de auto (60 kWh) een significante bijdrage. De rest doet er vrijwel niet toe.
Voor salmonellaTao schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:03:
[...]

Bij mijn ouders is die "domme" boiler vervangen door een zonneboiler, is nog geplaatst voor de opkomst van de warmtepompboilers.
Daar zitten 2 spoelen in. Onderaan een spoel van de zonnewarmte van het dak. Bovenaan een elektrisch verwarmingselement. Op een regenachtige dag zoals vandaag heeft die net geen 60°c op het dak, wat resulteert in 56°c op de bodem van de boiler. De overige graden worden dan bovenaan in de boiler elektrisch bijgestookt (waar het warm water wordt afgetapt). Op een warme zomerdag zit die ganse boiler op 90°c. Bij vriesweer schakelt die boiler de dakinstallatie uit, en is het enkel op die elektrische weerstand.
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
@Tao Ik denk dat je veel kan leren van de diverse topics over warmtepompen en warm water bereiding met warmtepompen/warmtepompboilers en dan waarschijnlijk ook een goede inschatting kan maken van het "normale" stroomverbruik. - En weer terug naar de bron.
[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 25-08-2023 12:22 ]
[quote]Turrican schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:13:
[...]
Eh, -3 in de winter? Hoe krijg jij bevroren water door je leiding?
60%?! Dan verbruik je wel erg weinig energie in totaal... of je hebt een werkelijk enorme boiler. Mijn tapwater-run (W/W) kostte gisteren 1,64 kWh elektrisch (inclusief verbruik van pompen en besturing), om 178 liter water op te warmen van 29,5 graden naar 58 graden.
[/quote
Mijn WP (L/W) heeft een buitenunit die de buitenlucht (voorbeeld -3 in de winter) op moet warmen voor zowel verwarming als warmwatervoorziening (38 graden op m'n Grohe douchkraan en zo'n 60 graden voor legio/salmo runs). Dat is 41 graden verschil of meer.
Het gaat me er niet om vast te stellen dat de WP het meest efficiënt is bij dat proces (dat geloof ik wel namelijk), alleen dat je gratis zonnestroom kunt in zetten om daarbij te helpen.
[...]
Eh, -3 in de winter? Hoe krijg jij bevroren water door je leiding?
[/quote
Mijn WP (L/W) heeft een buitenunit die de buitenlucht (voorbeeld -3 in de winter) op moet warmen voor zowel verwarming als warmwatervoorziening (38 graden op m'n Grohe douchkraan en zo'n 60 graden voor legio/salmo runs). Dat is 41 graden verschil of meer.
Het gaat me er niet om vast te stellen dat de WP het meest efficiënt is bij dat proces (dat geloof ik wel namelijk), alleen dat je gratis zonnestroom kunt in zetten om daarbij te helpen.
Ga ik lezen. Dank voor de tip!dunklefaser schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:20:
@Tao Ik denk dat je veel kan leren van de diverse topics over warmtepompen en warm water bereiding met warmtepompen/warmtepompboilers en dan waarschijnlijk ook een goede inschatting kan maken van het "normale" stroomverbruik. - En weer terug naar de bron.
Geen druppel op de gloeiende plaat.de Peer schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:18:
[...]
Tsja, wel een druppel op een gloeiende plaat natuurlijk.
Hier produceer ik 120 kWh op een goede zonnige dag. 0,5 kWh van mijn WPB is bijna verwaarloosbaar.
Eigenlijk heeft alleen het volledig opladen van de auto (60 kWh) een significante bijdrage. De rest doet er vrijwel niet toe.
Wat ik zeg is dat je met een apparaat met een verbruik van 400-500W makkelijker binnen je opbrengst blijft dan met één van 1100W. Ook op dagen met weinig opbrengst. Die paar goede zonnige dagen bepalen zelden je jaarverbruik.
Hier in is het het verschil tussen terugleveren of afnemen.
Verder denk ik dat niet iedereen 120kWh teruglevert op een goede dag. Velen doen het met minder.
Lees je meteen even in hoe een WP werkt. Hij koelt de buitenlucht namelijk juist af.Tao schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:23:
Het is ook prima om in de zomermaanden de boiler wat bij te stoken op het element om wat zonne-energie af te vangen. Het is alleen slechts een klein deukje in dat totale overschot. Als je de rest van het jaar maar zoveel mogelijk op de compressor draait, anders ben je uiteindelijk echt veel slechter af.
Je kan voor het bijstoken op dagen met overschot dan de "krachtig verwarmen" en/of comfort-stand gebruiken via de API (gratis) of de smart-grid ingang schakelen (relais van een paar tientjes). Daar hoef je dan geen kastjes van 600 euro ex installatie voor te kopen, die zal je echt nooit terugverdienen en je bent ook nog eens je garantie kwijt als je die rechtstreeks op het element gaat aansluiten.
All-electric.
Ik heb geprobeerd de jaargemiddelde onbalans kosten te achterhalen. Er is alleen een verdachte bron van Vattenfall met 120 €/a voor een gemiddeld huishouden. als die kosten door PV bezitters verookzaakt worden zijn de kosten voor de PV bezitter daar een veelvoud van.
Easy Energy ( dynamisch energie contract) heeft een opslag van 0.022 €/kWh. Volgens mij zitten daar de onbalans kosten is. Naar ik aanneem hebben zij weinig zonnepanelen bezitters in hun bestand en is dat getal niet representatief voor de onbalans kosten veroorzaakt door zonnepanelen bezitters.
Easy Energy ( dynamisch energie contract) heeft een opslag van 0.022 €/kWh. Volgens mij zitten daar de onbalans kosten is. Naar ik aanneem hebben zij weinig zonnepanelen bezitters in hun bestand en is dat getal niet representatief voor de onbalans kosten veroorzaakt door zonnepanelen bezitters.
Ik hoop dat Octopus snel naar de NL markt komt. Ik vind het een bazenpartij, die tenminste echt innoveren in het belang van de consument.
[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 25-08-2023 14:05 ]
All-electric.
Ze hebben in de UK ook niet overal (of overal niet) gas dus alles gaat via electriciteit. Vaak daar geweest en altijd dikke boilers of van die doorstroomapparaten in de doucheruimte.
Hoofdaansluiting van 80A dacht ik
Nog wel iets meer. In de winter haal ik idd maar 3 kWh, maar nu in de zomer makkelijk de 4.BlueTooth76 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:31:
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dat is in de meeste andere landen zo, Nederland heeft echt bizar kleine aansluitingen vergeleken met andere landen om ons heen omdat we historisch zo gestandaardiseerd zijn op gas voor warmte. In de UK is 1 fase 65 of 80A de standaard. Daarentegen is 3-fase daar weer heel ongebruikelijk en als je dat toch wil voor bijv. je EV-lader, moet je meestal voor heel veel geld een nieuwe kabel naar je woning laten graven.Wolly schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:07:
Ze hebben in de UK ook niet overal (of overal niet) gas dus alles gaat via electriciteit. Vaak daar geweest en altijd dikke boilers of van die doorstroomapparaten in de doucheruimte.
[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 25-08-2023 14:28 ]
All-electric.
Dat is allemaal wel leuk, maar in de winter wil ik warmte en wat moet ik daar in de zomer mee dan wil ik graag koelen, dus stop ik die kWh's liever in een Airco.Andrehj schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:17:
[...]
Nog wel iets meer. In de winter haal ik idd maar 3 kWh, maar nu in de zomer makkelijk de 4.
p.s.
onze warmte pompboiler gebruikt op jaar basis 400 kWh., wat voor zin heeft het om daar meer in te stoppen.
Een goede airco verbruikt ook geen r**t, daar ben je net zo snel mee klaar als de boiler.Peterhardenberg schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:25:
[...]
Dat is allemaal wel leuk, maar in de winter wil ik warmte en wat moet ik daar in de zomer mee dan wil ik graag koelen, dus stop ik die kWh's liever in een Airco.
Wat je ook doet, al heb je nog zoveel grote verbruikers, als je nu een NOM verbruiker bent zal je altijd een enorm overschot in de zomer hebben en een enorm tekort in de winter. Dat kan je maar heel beperkt platslaan. Je zal dus altijd op een of andere manier willen salderen tussen de seizoenen (al is het alleen de EB).
[ Voor 29% gewijzigd door RonJ op 25-08-2023 14:34 ]
All-electric.
En 3x25A is weer 75A, dus zoveel verschil is er niet. Alleen de huizen met 1 fase van 25 of 35A is dan weinig. Tegenwoordig kun je geloof ik kosteloos je 1 fase aansluiting van 25A om laten zetten naar 1 fase 40A dacht ik.RonJ schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:23:
Dat is in de meeste andere landen zo, Nederland heeft echt bizar kleine aansluitingen vergeleken met andere landen om ons heen. In de UK is 1 fase 65 of 80A de standaard. Daarintegen is 3-fase daar weer heel ongebruikelijk en als je dat toch wil voor bijv. je EV-lader, moet je meestal voor heel veel geld een nieuwe kabel naar je woning laten graven.
Het merendeel van de huizen in NL zal geen 3 fasen hebben.Tranquility schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:33:
[...]
En 3x25A is weer 75A, dus zoveel verschil is er niet. Alleen de huizen met 1 fase van 25 of 35A is dan weinig. Tegenwoordig kun je geloof ik kosteloos je 1 fase aansluiting van 25A om laten zetten naar 1 fase 40A dacht ik.
Dat klopt, maar 3x25A was tot voor kort niet bepaald gebruikelijk. Als mensen dat al hadden, was het voor 1 krachtgroep voor een inductieplaat, oven of zwembadpomp en werd dat vermogen meestal nauwelijks gebruikt (mcmansions uitgezonderd natuurlijk). Vergelijkbare "luxe" huishoudens in de UK upgraden dan normaliter naar 1x100 of 120A, voordat 3-fase in beeld komt.Tranquility schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:33:
[...]
En 3x25A is weer 75A, dus zoveel verschil is er niet. Alleen de huizen met 1 fase van 25 of 35A is dan weinig. Tegenwoordig kun je geloof ik kosteloos je 1 fase aansluiting van 25A om laten zetten naar 1 fase 40A dacht ik.
All-electric.
Dit topic is gesloten.