Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:31

de Peer

under peer review

Frappuccino schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:53:
[...]

Ik ben overdag op mijn werk en kan dus niet bij volle zon de wasmachine en/of vaatwasser aanzetten, of de auto aan de stekker.

Moeten we allemaal 's nachts gaan werken dan?
het is 2023. dat kan allemaal automagisch hoor.
hoeft niet alleen bij zon. Harde wind mag ook.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 15-08-2023 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-04 13:31
Frappuccino schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:53:
[...]

Ik ben overdag op mijn werk en kan dus niet bij volle zon de wasmachine en/of vaatwasser aanzetten, of de auto aan de stekker.

Moeten we allemaal 's nachts gaan werken dan?
Als je overdag je laptop oplaadt wel ja

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Het is eigenhandig de salderingsregels doorstrepen omdat de politiek geen keuze maakt. Stemmen met je voeten en portemonnee heeft geen zin. Vdb is je als belaster van het netwerk maar graag kwijt. Wat ik alleen niet snap is de communicatie. Men wil de overbelasting op het net aanpakken omdat iedereen teruglevert overdag en dat het issues oplevert. En dus komt de nadruk te liggen op: gebruik zoveel mogelijk de energie die jezelf opwekt. Maar in de voorbeeldberekening hangen ze het op aan wat je pv installatie bruto kan opwekken en dus niet op het deel wat je netto teruglevert.

Nu ben ik huurder en betaal ik voor mijn 8 panelen 3 euro extra servicekosten. Met 2400 kWh bruto opwek jaarlijks heb ik in mijn eentje meer dan ik nu verbruik. Dus ik lever netto 1200 kWh terug en met Ferraris meter betekent dit jaar in jaar uit lagere meterstanden. Waarom zou je klanten dan aanslaan op bruto opwek (2400) als je main issue is de netto teruglevering (1200) aan het net? Ik wil best die 1200 kWh gaan 'affakkelen'. Maar dan slinger ik het wel in een crypto miner, hennep kweek of thuisaccu. Het is van de zotte dat ik dagelijks de wasmachine, vaatwasser, oven en andere grootverbruikers moet aanzetten omdat VdB van de salderingsregels af wil. Je eigen verbruik verminderen is vanuit duurzaamheid beter. Maar men pusht dus naar zoveel mogelijk verbruiken. Wel zo duurzaam...

Nu zit ik niet bij Van de Bron. Maar als 1 schaap over de dam is volgen er meer. Als straks alle toko's op deze manier een mes gaan zetten in de salderingsregels dan ga ik mijn woningbouwvereniging maar informeren dat ze de panelen van het dak mogen halen. Je bent dan namelijk beter af met dynamisch contract en geen panelen dan met vast contract en met. Investeren in pv installatie, warmtepomp en dergelijke loont dan niet langer. Terugverdienen doe je het dan allang niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:44:
[...]

Het grootste probleem is dat vraag en aanbod niet gematched zijn. Dat los je niet op met meer wiebelstroom maar juist met buffers en slimmer verbruiken.

De invloed van de burger hierop is ongeveer 0,0. Zoals eerder gezegd zal de wasmachine aanzetten geen verschil maken en ieder huis een batterij is ook zonde van het geld en de resources.Daar zou flink op geinvesteerd moeten zijn en worden maar dat is helaas niet gebeurd, al het geld is weggegeven aan subsidies en belastingvoordelen voor investeerders in zonneweides en windmolens.
Oneens. Het grootste probleem is dat er heel veel meer vraag is naar stroom dan dat er aanbod is van groene stroom. Dat los je niet op door meer buffers of slimmer gebruik. Vooral gezien slimmer gebruik dus erg beperkt is in de praktijk.

En hoewel ik geen voorstander ben van in elk huis een batterij, is het ook naiief imo om te denken dat batterijen op wijkniveau echt heel veel efficienter daarvoor zijn. Dat blijft heel erg duur, vooral gezien zonder overproductie het toch een grotendeels lege batterij is die er ligt.

Daarnaast los je dus gedeeltelijk vraag en aanbod matchen wel op door windmolens, die een aanbod hebben wat veel beter over de tijd verdeeld is. En laten we niet net doen alsof alle subsidies en belastingvoordelen is gegaan naar zonneweides en windmolens. Ik heb al aangegeven dat ik zeker geen voorstander ben van die eerste, maar er is ook heel veel subsidies gegaan naar particulieren, en dat gaat er nog steeds elke dag zolang we salderen hebben.

En opslag in batterijen is prima om de nacht door te komen, of misschien een slechte week, maar daar eindigt het ook wel bij. Daarmee ga je nooit de winter op zonnestroom doorkomen in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
True schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:38:
[...]

VDB is van Essent, die laat dit lekker ploffen of proberen bij een dochteronderneming.
Dat was dus ook mijn stelling. Lekker proefballonnetje op laten vliegen bij dochteronderneming. Bij doordrammen en doorvoeren kijken hoeveel klanten er weggaan en een kosten/baten analyse op los laten. Daarbij wel de Vandebron klanten die weggaan hopelijk een iets beter contract aanbieden bij Essent.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 15:34
Allereerst snap ik de principiële reden wel. Net als de salderingsregeling is die eigenlijk oneerlijk voor niet-zonnepanelenbezitters. Bovendien kunnen onbalanskosten fors uitpakken.

Wat ik niet snap is dat je m.i. zo de wet probeert te omzeilen, dan kan bijna niet legaal zijn.
De salderingsregeling is er niet voor niets. En dit doet - ondanks het naampje - eigenlijk in staffelvorm de saldering deels teniet.
Dit zou m.i. niet mogen zolang de salderingsregeling bestaat.

De salderingsregeling kan je pas opheffen als iedereen een (slimme) meter heeft met teruglever 'loopwerk'. Want mensen met een draaimeter die de panelen niet bij energieleveren.nl hebben aangemeld ontspringen de dans.

In mijn geval zou ik zo'n beetje de helft van mij financiële voordeel missen. Dat heeft nogal impact op de terugverdientijd.Ik heb natuurlijk wel mijn investering gebaseerd op een berekening, die nu plotsklaps niet meer klopt.

Deze heffing zal een sneeuwbal zijn: mensen die om deze reden overstappen zorgen dat andere leveranciers een hoger gehalte zonnepaneelbezitters als klant krijgen. Kans is groot dat zij dus ook min of meer gedwongen naar zo'n regeling moeten. Totdat elke leverancier dit hanteert.
De onbalanskosten komen dan voor rekening van de paneelbezitters. Wat gebeurt er met de bespaarde kosten? Tarieven voor niet-bezitters omlaag? Tarieven voor de basistarieven iedereen omlaag? Of... meer winst?

Het advies om energie te gebruiken wanneer je veel produceert leidt tot verspilling en is ook lang niet altijd praktisch.
Als mijn opbrengst het hoogst is ben ik met vakantie, werk ik en zitten de kinderen op school.

Ik hoor verschillende verhalen over het verplichte aanmelden. Her en der wordt gesteld dat aanmelden op energieleveren.nl verplicht is. Maar op energieleveren.nl staat nergens dat dit zo is! Ze geven wel aan waarom het belangrijk (wenselijk) is...
Dus met draaimeter en zonder melding bij energieleveren.nl kan je deze heffing omzeilen.
Ongetwijfeld moet je dan wel liegen bij de aanvraag van je contract.

Nog eerlijker zou zijn om (enigszins) de werkelijke onbalanskosten in rekening te brengen. Volgens mij is dat geen rocketscience. Alleen moet je dan veel info gaan verzamelen (bv de WP van alle installaties, ligging e.d.voor de prognoses).
Fijnere staffels is ook eerlijker, niet moeilijker en zorgt ervoor dat mensen minder energie gaan verspillen om een staffel lager te komen.

Ik ben benieuwd wat de ACM van deze sabotage van de wettelijke saldering gaat vinden. Maar gezien hun houding bij faillissement bij Welkom energie....

Uitschakelen van panelen bij teruglevering is voor particulieren nog de moeite. Echter als te veel mensen dat doen dan wordt de onbalans nog groter -> meer kosten -> doorbelast -> hogere tarieven.
Kakaisan schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:47:
[...]
Zonneweides doen vaak al aan curtailen, maw die schakelen uit wanneer de prijs te veel daalt.
Dan krijgen ze wel hogere onbalanskosten aan de broek. Het is maar de vraag hoe dat onderaan de streep uitpakt.
Hangt ook af van de subsidievorm.
Bij SDE+ krijg je suppletie per opgewekt kWh. Zelfs bij negatieve stroomprijs komt de netto prijs nog positief uit. Afschakelen levert niks op behalve (hogere) onbalanskosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Da's natuurlijk een beetje chargeren, je laptop zet niet bepaald veel zoden aan de dijk qua stroomverbruik, zeker niet tov airco's en auto laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-09 21:29
Dreamvoid schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:45:
De burger heeft natuurlijk wel invloed op zijn verbruik (airco aan, auto laden in de zonnepiek uren), en zijn opwek (je kan de panelen afschakelen als de terugleverprijzen nul zijn)
Ja, maar het is klein bier in het grotere plaatje met de grote partijen aan de opwek- en verbruikskant. Bovendien het is toch een gigantische stap terug in de tijd? De gemiddelde burger gaat echt niet over op slimme domotica of minder slimme handmatige oplossingen om de wasmachine of andere apparaten te timen en het zou ook niet nodig moeten zijn. Je mag van de overheid en netbeheerders verwachten dat er buffers worden aangebracht. Maar in plaats daarvan wordt daar nauwelijk in geinvesteerd en wordt nog altijd grootschalige opwek onvoorwaardelijk gesubsidieerd. En nu mag Mien met d'r wasmaschien dat maar even oplossen? 8)7 Dat verzin je alleen als je echt geen enkele affiniteit met techniek hebt of als je stiekem hele andere belangen hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeDooieVent

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:19
Ik heb zojuist een melding aangemaakt bij het ACM (kan heel laagdrempelig) Hier de vraag gesteld of dit mag omdat het:
A Tegen de geest van de salderingsregeling in gaat
B Ze de tekst van het model contract hebben aangepast

Niet dat ik zeker weet dat het niet mag, maar het lijkt me voor iedereen wenselijk (inclusief vandebron) dat er snel duidelijkheid komt. Misschien handig als meer mensen een melding maken, ik begrijp dat het dan hoger op de lijst komt te staan bij de ACM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Sissors schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:55:
[...]

Oneens. Het grootste probleem is dat er heel veel meer vraag is naar stroom dan dat er aanbod is van groene stroom. Dat los je niet op door meer buffers of slimmer gebruik. Vooral gezien slimmer gebruik dus erg beperkt is in de praktijk.

En hoewel ik geen voorstander ben van in elk huis een batterij, is het ook naiief imo om te denken dat batterijen op wijkniveau echt heel veel efficienter daarvoor zijn. Dat blijft heel erg duur, vooral gezien zonder overproductie het toch een grotendeels lege batterij is die er ligt.

Daarnaast los je dus gedeeltelijk vraag en aanbod matchen wel op door windmolens, die een aanbod hebben wat veel beter over de tijd verdeeld is. En laten we niet net doen alsof alle subsidies en belastingvoordelen is gegaan naar zonneweides en windmolens. Ik heb al aangegeven dat ik zeker geen voorstander ben van die eerste, maar er is ook heel veel subsidies gegaan naar particulieren, en dat gaat er nog steeds elke dag zolang we salderen hebben.

En opslag in batterijen is prima om de nacht door te komen, of misschien een slechte week, maar daar eindigt het ook wel bij. Daarmee ga je nooit de winter op zonnestroom doorkomen in Nederland.
Je wilt dus zoveel windmolens dat als die op minimum capaciteit draaien de energiebehoefte aankunnen? Dan moeten we maar snel wat ruimte gaan zoeken.

Daarnaast, welke subsidie gaat er naar salderen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

de Peer schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:54:
[...]

Helemaal niet. Niet elke wasmachine of vaatwasser heeft een begin timer en daarnaast zijn de basis-modellen juist bewust uitgekleed qua timer functionaliteit. Dan moet het ook nog eens praktisch zijn om dan de was of de vaat te doen. En ik weet wat er bij mij gebeurd als de was niet op tijd uit de machine is, dan kan het gewoon nog een keer omdat het muf is.
En hoe wil je die starten als de voorspelling toch wat meer wolken is en je wat later met je zonnestroom je vaat en was wilt doen?
En op alles het antwoord: domotica en relatief technisch geavanceerde foefjes? Dit zijn niet een acceptabele oplossing voor 95% v.d. Nederlanders.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Titusvh schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:56:
Bij SDE+ krijg je suppletie per opgewekt kWh. Zelfs bij negatieve stroomprijs komt de netto prijs nog positief uit. Afschakelen levert niks op behalve (hogere) onbalanskosten.
SDE+ bestaat al een tijdje niet meer, en met de SDE++ regeling krijg je geen geld voor negatieve prijzen: https://english.rvo.nl/si...-opening-round-2022_0.pdf pagina 9.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 14:23
Ik heb geen teruglevermeter (want Ferraris) en ik zit ook niet bij Vandebron.
Maar toch vraag ik mij nu wel af hoeveel kWh ik jaarlijks bij benadering teruglever.
(natuurlijk is dat enigzins te beinvloeden door grote stroomverbruikers aan te zetten als de zon schijnt)
Waar moet ik dan aan denken ?
Mijn panelen leveren per jaar circa 2700 kWh wat ongeveer de behoefte dekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ElectricAlex schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:01:
Maar toch vraag ik mij nu wel af hoeveel kWh ik jaarlijks bij benadering teruglever.
(natuurlijk is dat enigzins te beinvloeden door grote stroomverbruikers aan te zetten als de zon schijnt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Señor Sjon schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:47:
Buiten kookplaten, EV's en WP bij verwarmen zijn er geen echte grote verbruikers meer doordat alles steeds zuiniger moet zijn. Dus op die manier kan je het net ook niet verlichten.
Waarbij de meeste mensen helemaal geen eigen oprit hebben voor die EV, op een openbare (knetterdure) laadplek valt niets intern te salderen. Zelfs bovenmodaal in een rijtjeshuis is de sjaak, gemeentes willen niet meewerken aan privé kabels naar de openbare weg.

Spoiler: over een paar jaar is het zo 'oneerlijk' dat al die mensen hun eigen EV opladen, komt er een generieke EV heffing omdat ze niet kunnen zien wat jij achter je meter doet.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TimFelten
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:58
Veel discussie om de regeling zelf, maar ik zie vrijwel geen antwoorden terugkomen op de vraag of dit wel mag. Ik snap dat er weinig mensen dit weten, maar toch.

Ik zou ook wel graag willen inzien wat de daadwerkelijke impact is van mijn terug levering of zelfs van de hele wijk op de totale belasting van het net binnen de wijk of zelfs stad/radius versus alle andere categorieën die impact maken. Dit zal enorm wisselen per gemeente, maar de vraag blijft of dit daadwerkelijk het grootste probleem is. (even los van het feit dat het net (meer/beter) mee had moeten groeien).

Daarnaast zou je dus juist steeds meer op wijk niveau moeten opereren, waar levering en verbruik met elkaar wordt gebalanceerd: Ik lever aan de buren wat ik zelf niet verbruik en andersom, of je wel of geen panelen hebt. Dit is natuurlijk niet zomaar geregeld, maar het zou een mooie balans creëren lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-09 16:52
hoevenpe schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:05:
[...]
Spoiler: over een paar jaar is het zo 'oneerlijk' dat al die mensen hun eigen EV opladen, komt er een generieke EV heffing omdat ze niet kunnen zien wat jij achter je meter doet.
Offtopic: Dat idee bestaat al en ze noemen het kilometerheffing. De overheid loopt steeds meer accijnzen mis omdat niet iedereen meer op dino-sap rijdt en zal dit elders op moeten halen om de overheidsinkomsten wel op peil te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:11
True schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:59:
[...]

Helemaal niet. Niet elke wasmachine of vaatwasser heeft een begin timer en daarnaast zijn de basis-modellen juist bewust uitgekleed qua timer functionaliteit. Dan moet het ook nog eens praktisch zijn om dan de was of de vaat te doen. En ik weet wat er bij mij gebeurd als de was niet op tijd uit de machine is, dan kan het gewoon nog een keer omdat het muf is.
En hoe wil je die starten als de voorspelling toch wat meer wolken is en je wat later met je zonnestroom je vaat en was wilt doen?
En op alles het antwoord: domotica en relatief technisch geavanceerde foefjes? Dit zijn niet een acceptabele oplossing voor 95% v.d. Nederlanders.
Niet alleen dat. Je kan bij een Toon of andere oplossing ook heel goed zien dat vaatwassers en wasmachines alleen een paar pieken hebben. De grootste verbruiker hier is nog wel de inductie kookplaat. Maar dat is wat lastig remote timen. :+

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:59:
[...]

Je wilt dus zoveel windmolens dat als die op minimum capaciteit draaien de energiebehoefte aankunnen? Dan moeten we maar snel wat ruimte gaan zoeken.

Nee, ik zou om te beginnen willen dat we over het jaar evenveel kWh opwekken op die manier dan we gebruiken. En daar zijn we nog lang niet in de buurt. Ik neem aan dat jij dit ook wel snapt. En daarna zou overcapaciteit ook best wat voor te zeggen zijn, om bijvoorbeeld energie voor andere zaken op te wekken (eg groene waterstof). Daarnaast is ook de vraag of overcapaciteit niet goedkoper is dan half Nederland volgooien met li-ion torens (kijk als we dingen in het extreme door gaan trekken kan ik dat ook).

En welke subsidies naar salderen? Behalve salderen zelf al, je mag je goedkope stroom verkopen tegen de prijs van dure stroom (wat natuurlijk betaald wordt door de andere gebruikers, wat gewoon subsidie is), wat dacht je van de belastingen? Je krijgt door salderen belasting betaald van de overheid over de stroom die jij teruglevert. Normaal gesproken betaal je belasting voor hetgeen je afneemt, en betaal je nog een keer belasting over hetgeen je levert.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:24
Señor Sjon schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:35:

Op Gaslicht heeft men het over 10ct/kWh als ik vdB kies. Maar hier lees ik een staffel van 13/6 ct? Dat zorgt ervoor dat de maandbedragen snel over de TLV heen gaan. Zelf zijn ze nog niet helemaal duidelijk. Ik ging eerst uit van het overschot na salderen, maar het rekenvoorbeeld gaat uit van totaal op de teruglevertelwerken.

Denk niet dat dee helemaal klopt?
[Afbeelding]
Volgens mij moeten we hier even 2 situaties uit elkaar trekken. Bij een netto overschot krijg je waarschijnlijk maar 10ct/kWh terug volgens energievergelijk (en een staffel naar 0,06 op 2000kWh maar die laat ik voor het gemak even buiten beschouwing hier). En dan is het plaatje inderdaad vrij dramatisch. Neem dit wel met twee korrels zout en vergelijk met de onderstaande grafiek want iedereen die een netto overschot heeft zal ook een deel daarvan salderen bedenk ik mij net. Dus de gemiddelde energieprijs voor terugleveren wordt daarmee een stuk hoger.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jWlicjxiSHgcvduJjsDMVy6iuls=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tQiHqv4JSvLQmvHBLGz0hJjW.png?f=user_large

Bij netto meer verbruik dan teruglevering dan wordt het gesaldeerd en krijg je technisch gezien de volle mep terug. Dat is nu 38,2 ct/kWh bij van de bron en dan ziet het plaatje er net even iets anders uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fXlEZdDGoz1OLF292gc8atiTqSw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jcLh6wnMZ9iEPWMZ7utfG3Oh.png?f=user_large

Maar wel bizar dat de kleine terug leveranciers van 5 tot 125 kWh op jaarbasis sowieso bij moeten gaan leggen. Leg die eerste staffel dan even een stukje hoger.

En wat ook interessant is om te zien is dat de vergoeding die gevraagd wordt niet gekoppeld is aan de energieprijzen. Hoe verder de prijzen zakken hoe ongunstiger het eigenlijk wordt dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
marcel3 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:57:
Maar in plaats daarvan wordt daar nauwelijk in geinvesteerd en wordt nog altijd grootschalige opwek onvoorwaardelijk gesubsidieerd.
Het wordt niet onvoorwaardelijk gesubsidieerd, heb je de SDE++ regels wel eens doorgelezen?

Offshore wind wordt nog steeds sterk gestimuleerd omdat dit de enige betaalbare oplossing is voor het grote probleem van winter stroom, waar het stroomverbruik de komende jaren gaat stijgen, en we veel meer duurzame stroom nodig hebben. Helaas is het bijeffect dat die windparken ook in de zomer produceren, en (samen met alle PV) de zomerprijzen compleet naar nul duwen. Da's een probleem voor die windparken (een hele zomer lang voor vrijwel niets produceren daar wordt niemand vrolijk van), maar het is wel de fysieke realiteit.

En als je een beter plan hebt dan "iemand anders betaalt er maar voor", dan word je een rijk man, iedereen overal ter wereld probeert dit probleem op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Señor Sjon schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:47:

Buiten kookplaten, EV's en WP bij verwarmen zijn er geen echte grote verbruikers meer doordat alles steeds zuiniger moet zijn. Dus op die manier kan je het net ook niet verlichten.
Naja het kan wel, maar dan gaan mensen dus maar verbruiken om te verbruiken :/ dan zet ik maar mijn airco's hele dagen aan, terwijl het misschien niet eens echt nodig is. Ohja zet ik daarbij ook maar zwembadwarmtepomp aan heel de dag, terwijl er niemand gaat zwemmen. Zet de oven sochtends alvast maar aan voor de avond :o
Krijg je dat soort dingen :|

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Señor Sjon schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:08:
[...]

Niet alleen dat. Je kan bij een Toon of andere oplossing ook heel goed zien dat vaatwassers en wasmachines alleen een paar pieken hebben. De grootste verbruiker hier is nog wel de inductie kookplaat. Maar dat is wat lastig remote timen. :+
En dat lijkt mij dan direct iets wat weer weinig opschiet. Zoals je zegt, dat zijn een paar pieken, die zou ik met een relatief kleine accu best kunnen opvangen. Maar de buren die de was een uur later draaien hebben ook de piek weer op een ander moment, en dat middelt zich prima uit over de hele wijk. Oké koken iets minder omdat iedereen dat rond dezelfde tijd doet, maar alsnog de echte pieken middelen wel.

Het probleem is juist over langere tijd, als er weinig zon en wind is in de winter en iedereen zijn warmtepomp straks laat draaien. En dan helpt een kleine accu geen ene drol, maar dat kan je verder ook niet plannen als consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:59:
[...]

Ja. 70GW op zee was het idee toch? Ergens is er nog iets goed uit het cabinet gekomen als dat daadwerkelijk uitgevoerd word. Kunnen ze de kerncentrale ook meteen terug in de ijskast zetten.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

Verwijderd

Lekker, ik heb net zwaar geïnvesteerd in heleboel zonnepanelen met oog op de toekomst. Ik heb nu nog overcapaciteit van 5000 per jaar, ook omdat ik dacht in de toekomst elektrisch te gaan rijden en laden. Het lijkt wel dat elke keer als je iets investeert, elektrische auto, zonnepanelen, gas eruit, of wat dan ook, dat je daarvoor wordt gestraft.

Het argument dat niet zonnepaneel bezitters betalen voor wel zonnepanelen bezitters vind ik niet terecht. Zo kan je alles wel "niet eerlijk" vinden. Als je geen kinderen hebt, betaal je toch ook mee aan scholen of kinderbijslag door belastingen en algemene middelen. Of je leeft gezond en hebt nooit iets, toch betaal je mee aan zorg voor de buurman. Ik betaal door belastingen ook mee aan thuiszorg (gebruik ik niet), openbaar vervoer g gebruik ik niet), etc. en zo kan je wel blijven doorgaan.

Je denkt slim te zijn en gaat bijvoorbeeld niet op vakantie oid en in plaats daarvan investeert je in een groene toekomst en onafhankelijkheid door zonnepanelen aan te schaffen, en dan mag je gewoon zo financieel benadeeld worden door een (te) vrije marktpartij, waar straks volgt natuurlijk de rest van die markt waardoor je feitelijk niets opschiet met een vrije markt daar zij gewoon een soort van ongeschreven prijs, en voorwaarden afspraken maken. Je hoeft als bedrijfstak elkaar alleen maar een beetje te volgen. Ik vind dit niet rechtvaardig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Sissors schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:11:
[...]

En dat lijkt mij dan direct iets wat weer weinig opschiet. Zoals je zegt, dat zijn een paar pieken, die zou ik met een relatief kleine accu best kunnen opvangen. Maar de buren die de was een uur later draaien hebben ook de piek weer op een ander moment, en dat middelt zich prima uit over de hele wijk. Oké koken iets minder omdat iedereen dat rond dezelfde tijd doet, maar alsnog de echte pieken middelen wel.

Het probleem is juist over langere tijd, als er weinig zon en wind is in de winter en iedereen zijn warmtepomp straks laat draaien. En dan helpt een kleine accu geen ene drol, maar dat kan je verder ook niet plannen als consument.
Wij hebben veel te grote verschillen in de seizoenen om hiermee te kunnen werken. Je wil in de winter ook nog stroom hebben, maar daarvoor heb je absurd veel accucapaciteit nodig, zeker als je ook nog elektrisch gaat verwarmen (EV kan je dan helemaal vergeten). Dat zorgt voor veel te veel capaciteit in de zomer. In de zomer kan je voor 12.00 al 20-30 kWh opgeslagen hebben met een 10 kWp installatie. En dan moet je de rest van de zomer nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 15:34
Dreamvoid schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:59:
[...]

SDE+ bestaat al een tijdje niet meer, en met de SDE++ regeling krijg je geen geld voor negatieve prijzen: https://english.rvo.nl/si...-opening-round-2022_0.pdf pagina 9.
Ik was dan mogelijk wat kort door de bocht (baseer mij op onze energiecoöperatie maar die bestaat al eventjes). Ik kan in je document dit niet zo 123 vinden. Dit zou m.i. wel tegen de intentie van de SDE++ gaan omdat deze als doel heeft te subsidiëren op basis van CO2 reductie.

Misschien dat je, @Dreamvoid, mij hier even wil helpen waar in het docuemnt staat dat er geen subsidie is bij negatieve prijzen. Want wellicht moet ik bij onze SDE+ installatie dan toch nog eens kritisch kijken of mijn aanname (ook subsidie bij negatieve prijs) wel klopt...

De factor onbalanskosten blijft. Ik heb zo niet scherp hoe negatief de energieprijs moet zijn om uitschakelen rendabel te maken ivm de onbalanskosten die hoger worden (je levert niks terug op een dag dat ze juist veel productie verwachten).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:14:
Lekker, ik heb net zwaar geïnvesteerd in heleboel zonnepanelen met oog op de toekomst. Ik heb nu nog overcapaciteit van 5000 per jaar, ook omdat ik dacht in de toekomst elektrisch te gaan rijden en laden. Het lijkt wel dat elke keer als je iets investeert, elektrische auto, zonnepanelen, gas eruit, of wat dan ook, dat je daarvoor wordt gestraft.
Nee, je bent gewoon te laat. Bij elke regeling/subsidie komt er een punt dat te veel mensen er gebruik van maken en dan gaat de stekker er uit. Wil je spekkoper zijn dan moet je precies instappen op het moment dat het enigszins betaalbaar is maar nog niet jan en alleman er aan mee doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Het argument dat niet zonnepaneel bezitters betalen voor wel zonnepanelen bezitters vind ik niet terecht. Zo kan je alles wel "niet eerlijk" vinden. Als je geen kinderen hebt, betaal je toch ook mee aan scholen of kinderbijslag door belastingen en algemene middelen. Of je leeft gezond en hebt nooit iets, toch betaal je mee aan zorg voor de buurman. Ik betaal door belastingen ook mee aan thuiszorg (gebruik ik niet), openbaar vervoer g gebruik ik niet), etc. en zo kan je wel blijven doorgaan.

Je denkt slim te zijn en gaat bijvoorbeeld niet op vakantie oid en in plaats daarvan investeert je in een groene toekomst en onafhankelijkheid door zonnepanelen aan te schaffen, en dan mag je gewoon zo financieel benadeeld worden door een (te) vrije marktpartij, waar straks volgt natuurlijk de rest van die markt waardoor je feitelijk niets opschiet met een vrije markt daar zij gewoon een soort van ongeschreven prijs, en voorwaarden afspraken maken. Je hoeft als bedrijfstak elkaar alleen maar een beetje te volgen. Ik vind dit niet rechtvaardig.
Al deze argumenten zijn omkeerbaar ook van toepassing heh? :) Je betrekt het heel erg op je eigen situatie en daar kom je blijkbaar slechter uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had geen keuze want ik kon niet eerder dan recent een koophuis kopen. En ja natuurlijk betrek ik het op mijn eigen situatie, is dat zo raar dan? Alsof ik een veel speciaal geval ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Señor Sjon schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:15:
Je wil in de winter ook nog stroom hebben, maar daarvoor heb je absurd veel accucapaciteit nodig, zeker als je ook nog elektrisch gaat verwarmen (EV kan je dan helemaal vergeten).
Het hele idee dat je 8,1 miljoen huishoudens aan de warmtepomp krijgt is lachwekkend, dat kan in de winter het net nooit aan. Om over 8,9 miljoen EV's die opgeladen moeten worden nog maar te zwijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:19

BlueTooth76

Let the sun shine!

Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:20:
Ik had geen keuze want ik kon niet eerder dan recent een koophuis kopen. En ja natuurlijk betrek ik het op mijn eigen situatie, is dat zo raar dan? Alsof ik een veel speciaal geval ben.
Nee, dit treft zo'n 2 miljoen huishoudens in Nederland, dus niet heel speciaal.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Martinusz schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:11:
Naja het kan wel, maar dan gaan mensen dus maar verbruiken om te verbruiken :/ dan zet ik maar mijn airco's hele dagen aan, terwijl het misschien niet eens echt nodig is.
Zonnepanelen afschakelen omdat de stroom niet nodig is, of ze toch stroom laten produceren voor "zinloos" verbruik, de keus maakt voor het klimaat niet uit. Er zijn belangrijker zaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

hoevenpe schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:21:
[...]

Het hele idee dat je 8,1 miljoen huishoudens aan de warmtepomp krijgt is lachwekkend, dat kan in de winter het net nooit aan. Om over 8,9 miljoen EV's die opgeladen moeten worden nog maar te zwijgen...
Hoeveel stroom is er nodig voor 8 miljoen warmtepompen en hoeveel voor 9 miljoen EV's?
En hoe verhoudt dat zich tot het totale stroomverbruik van Nederland?

En hoeveel jaar hebben we nog om dat te realiseren, ofwel, hoeveel capaciteit moet er jaarlijks bijgeplaatst worden?

[ Voor 12% gewijzigd door BlueTooth76 op 15-08-2023 12:23 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Begrijp ik goed dat ik - als ik veel panelen zou hebben - de situatie zou kunnen ontstaan dat ik de omvormer in de zomer uitzet, en alleen in de winter (als ik meer stroom direct afneem) stroom opwek? Dat ik combinatie met een dynamisch contract (negatieve prijzen in de zomer) wordt weer een leuke berekening om te maken :+

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:23
CryptoNL schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:26:
@Glenfiddich Ja hoor :)

Wanneer je NIET meld aan je verzekering dat je een accu hebt en er breekt brand uit keert men 0,0 euro uit. Dit weet ik omdat ik enige tijd geleden gebeld heb met mijn verzekeraar. De verzekeringen worden vele malen duurder door brandgevaar etc. Dat zien we ook al bij all-risk verzekeringen voor elektrische auto's die ondanks een eventuele lagere aanschafprijs, alsnog duurder zijn dan een benzine all-risk verzekering. Dat gaan we nu terug zien in inboedel en brandverzekeringen. Een vrij logisch verhaal als je het mij vraagt. Je verzekering gaat - in mijn specifieke geval - bijna 500% duurder worden PER MAAND.
Als ik bij mijn opstalverzekering in de polisvoorwaarden zoek dan komt het hele woord accu of batterij of opslag (in de context van stroom) er niet eens in voor. Wel staat er op de site bij de veelgestelde vragen dat zonnepanelen, omvormers en accu’s zijn meeverzekerd.

Misschien heb jij dan een heel “moeilijke” verzekeraar? Of de telefoonpersoon die jij aan de lijn had zei misschien maar wat zonder de polisvoorwaarden precies te kennen?

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12:59
de Peer schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:54:
[...]

Natuurlijk, want iedereen brengt de 'domme' nog goed werkende wasmachine/vaatwasser op de stort om er eentje aan te schaffen die uit zichzelf kan starten.

En de auto plugt zichzelf ook in als de zon schijnt of het waait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Glenfiddich schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:24:
[...]

Als ik bij mijn opstalverzekering in de polisvoorwaarden zoek dan komt het hele woord accu of batterij of opslag (in de context van stroom) er niet eens in voor. Wel staat er op de site bij de veelgestelde vragen dat zonnepanelen, omvormers en accu’s zijn meeverzekerd.

Misschien heb jij dan een heel “moeilijke” verzekeraar? Of de telefoonpersoon die jij aan de lijn had zei misschien maar wat zonder de polisvoorwaarden precies te kennen?
Als het meer gemeengoed gaat worden, me dunkt dat dit in de voorwaarden komt te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Señor Sjon schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:25:
Als het meer gemeengoed gaat worden, me dunkt dat dit in de voorwaarden komt te staan.
Reden temeer om te wachten op de solid state thuisbatterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Als ik met mijn verwachtte oplevering van 5000 tot 6000 kWh / jr en een kostprijs van 5900 even aanneem dat wij zo'n 2500 kWh verbruiken waarvan we 500 tot 1000 voor de meter kunnen gebruiken met prijzen van 10ct/TLV en 20ct/kWh (afname) kom ik uit op een slordige 24 tot 58 jaar voordat de PV-installatie er uit is. Terwijl wij een scherpe prijs van 1,04€/Wp hebben betaald.

Iemand die ook eens wil narekenen hoe hij/zij er bij zou zitten met deze VDB-'regeling'?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Frappuccino schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:24:
[...]

Natuurlijk, want iedereen brengt de 'domme' nog goed werkende wasmachine/vaatwasser op de stort om er eentje aan te schaffen die uit zichzelf kan starten.
Zowel m'n vaatwasser (10 jaar oud) als wasmachine (5 jaar oud) hebben de optie om in te stellen over hoeveel uren hij mag starten. Dus dat zal meer en meer gemeengoed worden.
Bij vrijwel iedere EV kan je in de app instellen hoe laat hij mag beginnen met laden, dus dat is niet zo spannend. Dat de stekker er in zit, betekent niet dat hij ook direct moet laden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

hoevenpe schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:26:
[...]

Reden temeer om te wachten op de solid state thuisbatterij.
Betaalbare solid state in massaproductie wordt iedere 3 jaar met 5 jaar uitgesteld, lijkt het wel.
LFP (LiFePO4) is veilig genoeg en dat wordt in de meeste energieopslagoplossingen gebruikt en anders kan je er zelf voor kiezen.

[ Voor 11% gewijzigd door BlueTooth76 op 15-08-2023 12:29 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

Verwijderd

in plaats daarvan investeert je in een groene toekomst
Hou toch op. 99% investeert in PV Panelen en/of een EV om uiteindelijk goedkoper uit te zijn in zijn/haar eigen portemonee.

Als het daadwerkelijk om de groene toekomst zou gaan, hadden we allemaal met liefde dat beetje extra betaald om die groene toekomst te bewerkstelligen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
[...]

Je hebt er blijkbaar geen ervaring mee. Zoals @BlueTooth76 al zegt: Auto plug je in en kun je obv laadpaal of de auto zelf op timer of door domotica laten starten.

Veel witgoed (niet alle) kun je instellen op timer, of starten en met een relais of smartplug uitschakelen om hem op het goedkoopste moment weer in te laten schakelen waarna hij vanzelf verder gaat.

@Treenaks: True! Aangepast.

[ Voor 5% gewijzigd door bbbrumbrum op 15-08-2023 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treenaks
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:40
bbbrumbrum schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:32:
Witgoed kun je instellen op timer, of starten en met een relais of smartplug uitschakelen om hem op het goedkoopste moment weer in te laten schakelen waarna hij vanzelf verder gaat.
Veel witgoed vergeet gewoon waar het mee bezig was als je de stroom eraf haalt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 09:38
Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:31:
[...]

Hou toch op. 99% investeert in PV Panelen en/of een EV om uiteindelijk goedkoper uit te zijn in zijn/haar eigen portemonee.

Als het daadwerkelijk om de groene toekomst zou gaan, hadden we allemaal met liefde dat beetje extra betaald om die groene toekomst te bewerkstelligen.
Maar dat beetje extra verdwijnt in de zakken van de aandeelhouders en bonussen en komt niet ten gunste van de groene toekomst, oplossen netcongestie, betere en duurzame opslag etc

9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-09 21:29
Dreamvoid schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:10:
[...]

Het wordt niet onvoorwaardelijk gesubsidieerd, heb je de SDE++ regels wel eens doorgelezen?

Offshore wind wordt nog steeds sterk gestimuleerd omdat dit de enige betaalbare oplossing is voor het grote probleem van winter stroom, waar het stroomverbruik de komende jaren gaat stijgen, en we veel meer duurzame stroom nodig hebben. Helaas is het bijeffect dat die windparken ook in de zomer produceren, en (samen met alle PV) de zomerprijzen compleet naar nul duwen. Da's een probleem voor die windparken (een hele zomer lang voor vrijwel niets produceren daar wordt niemand vrolijk van), maar het is wel de fysieke realiteit.

En als je een beter plan hebt dan "iemand anders betaalt er maar voor", dan word je een rijk man, iedereen overal ter wereld probeert dit probleem op te lossen.
Vwb dat laatste: het gaat er natuurlijk niet om dat iemand anders er maar voor betaalt, maar wel dat de rekening op de juiste plek komt. In Nederland hebben we nogal een blinde vlek voor de rol van grootverbruikers en -opwekkers. Die SDE wordt nu onevenredig opgebracht door particulieren en MKB zonder zonnepanelen, ipv ook door PV bezitters EN grootschalige opwekkers en verbruikers. Doe je niks aan die laatste groepen, dan wordt het probleem van onbalans alleen maar groter en zijn alle maatregelen gericht op particulieren alleen maar symboolpolitiek.
Uiteindelijk betalen we de rekening toch wel met zijn allen. Maar het moet wel een beetje eerlijk blijven en je wilt prijsprikkels inbouwen die uitdagen om maatschappelijk de juiste dingen te doen. Dat laatste ga je vooral nooit redden door alleen maar altijd alles op de particuliere markt af te schuiven.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Señor Sjon
Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:31:
[...]

De groene toekomst van moederbedrijf Essent met 300+ miljoen winst door juist de hoge tarieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mjjveldt schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:32:
[...]

Maar dat beetje extra verdwijnt in de zakken van de aandeelhouders en bonussen en komt niet ten gunste van de groene toekomst, oplossen netcongestie, betere en duurzame opslag etc
Dat snap ik en is exact het probleem wat ik al eerder postte. Die hele groene lobby gaat over lijken en er moet gewoon een hoop geld verdiend blijven worden. En de brave burgers die voor een beter milieu hun best doen maar betalen :) Dit nieuws is daar weer een prachtig voorbeeld van.
Señor Sjon schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:33:
[...]

De groene toekomst van moederbedrijf Essent met 300+ miljoen winst door juist de hoge tarieven?
Zolang de overheid/EU alleen maar groen roept en bij dit soort gevallen niet op corporate vingers gaat tikken, jup.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2023 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Treenaks schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:32:
[...]

Veel witgoed vergeet gewoon waar het mee bezig was als je de stroom eraf haalt.
Je moet de stroom er ook niet afhalen ;)

Maar m'n hele oude Miele en Bosch hadden nog een fysieke draaiknop voor het programma en een echte aan-/uitknop. Dus dat zou prima gaan met externe aansturing (mits je het vermogen mag schakelen).

M'n "moderne" (5 tot 10 jaar oud) hebben allemaal een timer functie.

Daar tussenin hebben denk ik wel producten gezeten die wel van drukknoppen voorzien waren maar geen timer. Maar dat spul is over 10 jaar ook grotendeels wel naar de milieustraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDooieVent
BlueTooth76 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:36:
Maar dat spul is over 10 jaar ook grotendeels wel naar de milieustraat.
Ja doei, die gaan nu pas wat opleveren met dat verbruik :D ben dan ook blij dat ik mijn 40.000 TW stofzuiger ben blijven reviseren, moet die kWh's ergens kwijt immers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:47
Ik zit niet bij vdBron, heb nog een kleine 2 jaar een contract ergens anders. Maar op basis van mijn huidige prijzen, gecombineerd met deze, in mijn geval fictieve heffing van vdBron, zou ik duurder uit zijn dan wanneer ik niet zou salderen.

Dat verschil vind ik best groot, waar men over de uitermate voorzichtige afbouw van salderen zo moeilijk doet.

Maar waar ik het grootste probleem mee heb is, niets wijst er op dat je dit niet zou betalen wanneer het salderen weg zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Mijn domme wasmachine en vaatwasser waren eenvoudig slim te maken. Ze gaan gewoon door met hun programma na stroomonderbreken. Alleen een tijdschakelaar nodig dus.
Die houdt je altijd ingeplugd, en de paal geeft dan stroom op het moment dat je dat in hebt gesteld.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:54
veel reacties hier, weinig inhoud hier.
(ik snap het wel, maar het lijk hier nu wel facebook/twitter en zo hier. :-( )

ik had op de zelfde manier zitten rekenen als jij, en kom wel op de zelfde cijfers uit.
(geen zin gehad om alles te checken, maar ik geloof je wel dat je het zo goed mogenlijk hebt gedaan.)
de normale TLV is 10ct, maar met deze nieuwe regeling word dit eerder een +2 tot -4ct afhankelijk van welke staffel je zit.
dus je moet gaan betalen voor je over productie in extreme gevallen?
(je hebt 2001kWh als terug geleverd staan op je meter waar van je b.v. 1000kWh saldeert, en 1001kWh verkoopt.
dan krijg je daar 10ct voor en moet je 12,5ct betalen en je buren die de stroom gebruiken betalen dan weer 38ct voor die kWh?
hoe langer ik hier op reken, de vreemder ik het vind. :? )
dat is wel een hele vreemde draai van VDB om eerlijk te zijn.

het lastigste is: hoe moet je dit in hemels naam in je TVT gaan verwerken. :?
ik snap heel goed dat mensen een TVT willen maken als ze voor zonnepanelen willen gaan.
het is niet heilig, maar zo maar een paar k€'s uitgeven is niet voor iedere portemonnee weggelegd.
je wil dan wel een klein beetje zekerheid dat het je geen geld gaat kosten.
dit maakt alles zo moeilijk, hoe kan een beginner die het toch al lastig heeft hier nog kaas van maken, als het mij al niet echt helemaal lukt.
er is nu een nog extra variabele aan de TVT toe gevoed, die weer geschat moet worden.

ik word hier niet vrolijk van. :-(
dus mijn conclusie, ook mijn reactie is weinig inhoud. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09 01:35
Thx, meteen aangepast :$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GMJansen
de Peer schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:57:
[...]

zelf beter lezen. bruto terugleveren, niet netto.

dus juist wel op 99,99% van de woningen van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
Tweakez schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:58:
[...]

Lees zelf even beter ;-)

Quote uit het FP-Artikel:

[...]

Anyways, het is nu wachten tot alle andere energiemaatschappijen volgen en de mensen die dus zonnepanelen dit jaar hebben aangeschaft hun terugverdientijd van 7-8 jaar naar 80 jaar zien gaan _/-\o_ Top plan wel van Van de bron..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

True schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:59:
[...]

tsja dit is wel denken in problemen. Bij mij werkt het al 5 jaar super met mijn 12 jaar oude wasmachine en 13 jaar oude vaatwasser. Simpelweg door ze te starten en vervolgens de stroom te onderbreken en daarna op een gepland moment de stroom er weer op. bij mij gaan ze dan door waar ze gebleven waren.
Ik snap dat mogelijk niet alle apparaten zo werken, dan moet je wat anders verzinnen.
maar je hebt gelijk dat Domotica niet is weggelegd voor de meerderheid. Dat zou makkelijker moeten kunnen voor niet technische mensen.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 15-08-2023 12:51 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mariomario
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 03-09 11:10
Er staat toch gewoon: we stoppen met salderen.

Maar omdat dat niet mag hebben ze het in staffels verpakt.
Ik vraag me ernstig af of dit zo maar mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:52
Gezien dit waarschijnlijk spoedig een marktbreed fenomeen wordt is het mogelijk interessant nu zsm een vast contract af te sluiten?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Stoffa schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:54:
Gezien dit waarschijnlijk spoedig een marktbreed fenomeen wordt is het mogelijk interessant nu zsm een vast contract af te sluiten?
zeker, al 3 x genoemd in dit topic. snel een 3-jarig contract afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

mariomario schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:53:

Ik schat in van niet. De timing is wel heel slim, iedereen incl. het (demissionaire) kabinet op vakantie en het ACM zal ook wel minder personeel hebben rondlopen nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Sissors schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:08:
[...]

Nee, ik zou om te beginnen willen dat we over het jaar evenveel kWh opwekken op die manier dan we gebruiken. En daar zijn we nog lang niet in de buurt.
Hoe wil je met windmolens evenveel opwekken als we verbruiken op dat moment?

Dat kan alleen als je enorme overcapaciteit aan windmolens gaat neerzetten.
Ik neem aan dat jij dit ook wel snapt. En daarna zou overcapaciteit ook best wat voor te zeggen zijn, om bijvoorbeeld energie voor andere zaken op te wekken (eg groene waterstof). Daarnaast is ook de vraag of overcapaciteit niet goedkoper is dan half Nederland volgooien met li-ion torens (kijk als we dingen in het extreme door gaan trekken kan ik dat ook).
Niemand heeft het over volgooien met li-ion torens, het gaat om netstabilisatie en het feit dat daar veel te weinig in is geinvesteerd.
En welke subsidies naar salderen? Behalve salderen zelf al, je mag je goedkope stroom verkopen tegen de prijs van dure stroom (wat natuurlijk betaald wordt door de andere gebruikers, wat gewoon subsidie is), wat dacht je van de belastingen? Je krijgt door salderen belasting betaald van de overheid over de stroom die jij teruglevert. Normaal gesproken betaal je belasting voor hetgeen je afneemt, en betaal je nog een keer belasting over hetgeen je levert.
Het eerste is geen subsidie want de overheid speelt daar geen financiele rol in. Het belastingvoordeel is ook geen subsidie anders kan je elke belastingmaatregel wel een subsidieregel noemen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:17
Leuk al die Micro oplossingen als domotica inzetten om op het juiste tijdstip de wasmachine te starten, of met een variabel contract zelf energie handelaar te gaan spelen. Maar wie heeft daar tijd en voldoende verstand van ? En de zin en tijd om het allemaal op te tuigen ? Niet de gemiddelde Nederlander.

Maar dat is nu precies het probleem, de markt en het gevoerde pro markt beleid van de overheid verschuiven risico naar het individu.

Er is geen transitie plan , slechts een kosten vraagstuk. Geen enkele daadwerkelijke uitvoer op infrastructuur.

En dat is op ieder gebied zo, van zorg tot onderwijs en zo nog wat terreinen.

Je moet tegenwoordig als burger en meer werken, meer mantelzorg verlenen aan ouderen, en passent ook nog vrijwilligers werk doen. En de energie transitie, graag het risico even verzekeren voor de grote marktpartijen.

Kan je al dat risico niet verzekeren ? Dan kan je niet meer meedoen.

[ Voor 7% gewijzigd door CornermanNL op 15-08-2023 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 21:24

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

Waarom niet de terugleververgoeding op €0,00 zetten ipv moeilijk doen met staffels en verschil maken tussen mensen mét en zonder panelen? Dus alles dat je op jaarbasis extra hebt teruggeleverd (na salderen) op nul zetten.

Als je nu aan het begin van zo'n schaal zit. Bijvoorbeeld 1001kWh zijn de vaste terugleverkosten hoger dan de terugleververgoeding (uitgaande van 9 cent per kWh). Dat kan toch niet de bedoeling zijn lijkt me zo.

Dan is het aan de leverancier om iets met de teruggeleverde energie te doen om zo hieraan te verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:08
ElectricAlex schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:01:
De meest gangbare studies gaan uit van een 30% autarkie mbt eigen opgewekte zonnestroom.
Let wel dit is natuurlijk een gemiddelde ten tijde van de studie gangbare manier van energiegebruik.

Logischerwijs lever je dus 70% terug op jaarbasis.
In jouw voorbeeld zo'n 800 kWh om 1900 kWh.

[ Voor 5% gewijzigd door SidewalkSuper op 15-08-2023 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mariomario
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 03-09 11:10
Volgens mij kan mijn SMA omvormer dynamisch opwekken zodat mijn teruglevering altijd 0 is.
Toch eens uitzoeken hoe dat werkt want hiermee is terugkeveren gewoon zinloos.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

EXCalibur_EeK schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:56:
Waarom niet de terugleververgoeding op €0,00 zetten
vermoedelijk omdat dat niet als 'redelijke' terugleververgoeding gezien wordt.
en zelf denken ze dat deze heffing wel 'redelijk' is.

maar dit kon wel eens heel verkeerd gaan vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
EXCalibur_EeK schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:56:
Waarom niet de terugleververgoeding op €0,00 zetten ipv moeilijk doen met staffels en verschil maken tussen mensen mét en zonder panelen? Dus alles dat je op jaarbasis extra hebt teruggeleverd (na salderen) op nul zetten.

Als je nu aan het begin van zo'n schaal zit. Bijvoorbeeld 1001kWh zijn de vaste terugleverkosten hoger dan de terugleververgoeding (uitgaande van 9 cent per kWh). Dat kan toch niet de bedoeling zijn lijkt me zo.

Dan is het aan de leverancier om iets met de teruggeleverde energie te doen om zo hieraan te verdienen.
De terugleververgoeding heeft niet direct iets te maken met het probleem wat VDB probeert op te lossen, namelijk de overvloed aan electriciteit op verkeerde momenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeDooieVent
mariomario schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:53:

Vertrouwen komt te voet en gaat te paard, als Vandebron hiermee wegkomt verwacht ik weinig verdere welwillendheid voor de verdere transitie. De regels worden tijdens het spel aangepast, dat is gewoon niet netjes. Wat met een warmtepomp? Gaan we die ook extra heffingen opleggen straks, want ja, het net is er helemaal niet op berekend.

Het is gewoon wat mij betreft een schot in eigen voet, ze kijken verder maar, maar ik ga niet meer 8k investeren in zoiets, met dat geld kan ik nog lang op gas stoken bijvoorbeeld, of desnoods hout.

Zolang de winsten bij de aandeelhouders komen en de lasten bij de consument door ze op een vrij ridicule wijze tegen elkaar uit te spelen is de grens natuurlijk vrij snel bereikt, EV rijders vs niet EV rijders. Warmtepomp bezitters vs gasverbruikers.

En Tennet maar lachen, want ze zagen het allemaal niet aankomen, 8 miljoen warmtepompen en minstens zoveel EV's... Nee het ligt allemaal aan die graaier-consumenten met PV, die benadelen de boel echt, het lek is boven heur

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:06
de Peer schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:55:
[...]

Dat ook energiemaatschappijen flink promoten met een 3 jarig contract doet mij vermoeden dat dit ook niet de juiste stap is. Met name omdat het 3de jaar in de periode valt dat er afgebouwd wordt in saldering en vermoedelijk de markt er heel anders uit gaat zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 21:24

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

Wolly schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:57:
[...]

De terugleververgoeding heeft niet direct iets te maken met het probleem wat VDB probeert op te lossen, namelijk de overvloed aan electriciteit op verkeerde momenten.
VDB probeert niets op te lossen. Zijn alleen financieel bezig, daarmee los je geen problemen op. Oplossen is investeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
EXCalibur_EeK schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:59:
[...]

VDB probeert niets op te lossen. Zijn alleen financieel bezig, daarmee los je geen problemen op. Oplossen is investeren.
Daar heb je gelijk in. Ze claimen iets op te lossen O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
DeDooieVent schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:59:
Wat met een warmtepomp? Gaan we die ook extra heffingen opleggen straks, want ja, het net is er helemaal niet op berekend.
Als verplichte afnemer van stadsverwarming kan ik dat alleen maar beamen, mooi op papier maar Eneco vraagt nog steeds 90,90 per Gigajoule...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Wolly schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:00:
[...]

Daar heb je gelijk in. Ze claimen iets op te lossen O-)
Net zoiets als Ziggo: "wij investeren in het netwerk dus jullie gaan meer betalen. kthnxbye"

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
grote_oever schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:06:
[...]

Gevaarlijke reactie om in je 2de zin te zeggen "even beter lezen".

Zie ook het plaatje wat hier gepost wordt:

[Afbeelding]

Dat is dus bruto teruglevering! wat inhoud voor salderen.

Dus als jij over 2024 2000kwh saldeert en 1kwh extra teruglevert op jaarafrekening dan val je in de categorie 2000-3000kwh.

Het rekenvoorbeeld klinkt mooi omdat ze een mooi trucje erop los laten.

Ook de tips die ze geven is ronduit tenenkrommend:

[...]

Zoals van de bron zegt is het Win-win-win!!! Nou, wie wil dat nu niet dan!!! 3x een win en dus meer dan een win-win situatie.

Ik heb de uitleg van vandebron nog eens gelezen.
Ik denk dat er iets anders staat dan de door jou genoemde 1kWh, nl:
Als je 2500kWh per jaar opwekt, waarvan 2000kWh saldeert en 500kWh teruglevert, betekend dit dat je dus ook 2000kWh geleverd hebt. Dat je het vlg de salderingsregeling dan weer mag gebruiken doet dan niet ter zake.
Je hebt nu eenmaal 2500kWh teruggeleverd.

Ik zie dit verderop ook al aangehaald.

Dus diegenen die gaan handelen met batterijen (wat ik ook wil gaan doen), zijn hier het bokje.
Hopelijk dat de dynamische leveranciers dit niet gaan overnemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 12:30
Accretion schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:02:
Ik zou het raar vinden als een nutsbedrijf voor eerste levensbehoefte klanten op ongelijke voorwaarden mag factureren.

Laat staan het contract opeens aanpassen...
Hoezo öpeens"?
Bij een dynamisch contract kan er maandelijks worden aangepast.
Niet alleen door de klant, maar ook door de leverancier.
Als de tarieven verlaagd zouden worden, zou je daar vast niet tegen protesteren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Wel grappig wat zo'n energiecrisis voor clusterfuck oplevert. Dit is een nieuwe dimensie ervan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Dreamvoid schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:54:
[...]

Er staan ladingen airco's in sociale huurwoningen? Zo duur zijn die niet.
Met alle respect ik heb het over sociale huurwoningen. Dat is door de bank genomen gewoon niet waar bewoners nog ruimte hebben om verrijdbare airco's te kopen en die dan tegen hoge tarieven te laten loeien.
Ja het zal gebeuren, maar dit is geen norm zoals jij schetst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:10

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

mierenfokker schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:04:
Wel grappig wat zo'n energiecrisis voor clusterfuck oplevert. Dit is een nieuwe dimensie ervan :)
Omdat het helemaal weinig met energie heeft te maken, louter om geld.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
de Peer schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:57:
[...]

zelf beter lezen. bruto terugleveren, niet netto.

dus juist wel op 99,99% van de woningen van toepassing.
Wel bizar dat het bruto is.

Hier zijn nog stel panelen onderweg met een terugverdientijd van ~7 jaar. Het was niet perse een economische beslissing, maar het zal met deze regeling dan wel 20 jaar worden en dat was nou ook weer niet de bedoeling.. 8)7

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDooieVent
hoevenpe schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:01:
[...]

Als verplichte afnemer van stadsverwarming kan ik dat alleen maar beamen, mooi op papier maar Eneco vraagt nog steeds 90,90 per Gigajoule...
zo dan... als ik zo even kijk is een Gigajoule 31,6 Nm3 laag calorisch gas, tegen een huidige prijs van 1,40 euro is dat 90,90-44,24=46,66 duurder dan gas

Klopt dat echt???

Dan kom je met gas wel uit, kan je niet een aanvraag doen bij de gasunie :+ allemaal aan het gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Dat klopt echt ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:20
de Peer schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:55:
[...]

Dat boeit toch niets?
Ik had voorheen ook een vast contract voor 2 jaar bij een leverancier, maar toen de energiecrisis begon hebben ze gewoon de prijzen gewijzigd met referentie naar een clausule die ergens verstopt stond.

Jij kan als consument niet makkelijk van een contract af (zonder boete) maar andersom mogen ze dit, zo blijkt, gewoon aanpassen .. ondanks dat mijn contract nog gewoon liep.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 12:30
Sebazzz schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:02:
[...]

Net zoiets als Ziggo: "wij investeren in het netwerk dus jullie gaan meer betalen. kthnxbye"
Die vergelijking gaat niet helemaal op, want heel veel mensen hebben expres vanwege de TLV veel meer panelen op hun dak laten leggen dan nodig.
En nu het spel wordt omgedraaid door een leverancier, zou het opeens misleiding zijn?
Gelijk speelveld, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
migjes schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:47:
[...]

veel reacties hier, weinig inhoud hier.
(ik snap het wel, maar het lijk hier nu wel facebook/twitter en zo hier. :-( )

ik had op de zelfde manier zitten rekenen als jij, en kom wel op de zelfde cijfers uit.
(geen zin gehad om alles te checken, maar ik geloof je wel dat je het zo goed mogenlijk hebt gedaan.)
de normale TLV is 10ct, maar met deze nieuwe regeling word dit eerder een +2 tot -4ct afhankelijk van welke staffel je zit.
dus je moet gaan betalen voor je over productie in extreme gevallen?
(je hebt 2001kWh als terug geleverd staan op je meter waar van je b.v. 1000kWh saldeert, en 1001kWh verkoopt.
dan krijg je daar 10ct voor en moet je 12,5ct betalen en je buren die de stroom gebruiken betalen dan weer 38ct voor die kWh?
hoe langer ik hier op reken, de vreemder ik het vind. :? )
dat is wel een hele vreemde draai van VDB om eerlijk te zijn.

het lastigste is: hoe moet je dit in hemels naam in je TVT gaan verwerken. :?
ik snap heel goed dat mensen een TVT willen maken als ze voor zonnepanelen willen gaan.
het is niet heilig, maar zo maar een paar k€'s uitgeven is niet voor iedere portemonnee weggelegd.
je wil dan wel een klein beetje zekerheid dat het je geen geld gaat kosten.
dit maakt alles zo moeilijk, hoe kan een beginner die het toch al lastig heeft hier nog kaas van maken, als het mij al niet echt helemaal lukt.
er is nu een nog extra variabele aan de TVT toe gevoed, die weer geschat moet worden.

ik word hier niet vrolijk van. :-(
dus mijn conclusie, ook mijn reactie is weinig inhoud. ;)
Het gaat om het telwerk blijkbaar. Dus niet het overschot na salderen, maar de netto teruglevering in een jaar, vóór aftrek salderen.
Stoffa schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:54:
Dan mag je opzeggen als ze het alsnog invoeren... vinden ze blijkbaar helemaal niet erg als je dan vertrekt. Hell, misschien voegt ACM wel een regeltje toe dat je alsnog af mag tikken, net als bij de nieuwe langjarige contracten in uw nadeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
DonJunior schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:07:
[...]

Dat boeit toch niets?
Ik had voorheen ook een vast contract voor 2 jaar bij een leverancier, maar toen de energiecrisis begon hebben ze gewoon de prijzen gewijzigd met referentie naar een clausule die ergens verstopt stond.

Jij kan als consument niet makkelijk van een contract af (zonder boete) maar andersom mogen ze dit, zo blijkt, gewoon aanpassen .. ondanks dat mijn contract nog gewoon liep.
Genoeg voorbeelden dat de leveranciers door de geschillencomissie of rechter aan het contract worden gehouden.

Wat zei de geschillencomissie in jouw geval? Welke leverancier was dit?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
BlueTooth76 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:22:
[...]

Hoeveel stroom is er nodig voor 8 miljoen warmtepompen en hoeveel voor 9 miljoen EV's?

En hoeveel jaar hebben we nog om dat te realiseren, ofwel, hoeveel capaciteit moet er jaarlijks bijgeplaatst worden?
Dat zijn altijd wel leuke rekensommetjes achterop het servetje.

Grofweg, het jaarlijkse stroomverbruik in Nederland is ongeveer 125 TWh (waarvan bijna 30 TWh duurzaam+nucleair), het gasverbruik is ongeveer 300 TWh, benzine+diesel ongeveer 100 TWh (11 miljard liter).

Er zitten wel wat efficiency slagen in electrificatie: een warmtepomp haalt meer warmte uit 1 kWh stroom dan uit 1 kWh gas, een electrische auto haalt meer kilometers uit 1 kWh stroom dan uit 1 kWh benzine.

Stel we kunnen Nederland verwarmen met +150 TWh en aan de EV krijgen met +50 TWh, dan zitten we op circa 325 TWh. 30 TWh is al duurzaam+nuclear, dus 295 TWh moet erbij. We hebben tot 2050 om naar zero carbon te gaan, dus 27 jaar, oftewel we moeten in een tempo van 11 TWh per jaar "zero-carbon" stroomproductie (of equivalente aardwarmte) toevoegen.

Om een idee te geven, een groot (3000 MW) offshore windpark produceert ongeveer 15 TWh, een 750 MW biogas/ammoniak/waterstof centrale die enkel in de winter draait, ongeveer 3 TWh. Een 2000 MW kerncentrale die vrijwel constrant draait, ongeveer 16 TWh. Het is flink doorpakken - maar niet onmogelijk, zeker niet als je een combinatie van dit allemaal doet.

Het wordt voor Nederland uiteraard een stuk makkelijker als we alle grote industrie uit Nederland wegduwen en naar Frankrijk of Duitsland schuiven (het model Denemarken zeg maar), maar dat verschuift het probleem naar iemand anders zijn bordje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
BlueTooth76 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:22:
[...]

Het electriciteitsverbruik daalt al jaren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• carolien89
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-09 18:53
Ik ben er ook niet blij mee. Voor mijn panelen verbruikte ik 1400 kWh, mijn panelen wekken bij schatting zo tussen 2500-3000 op (liggen er sinds half april dus nog geen volledig jaar). Ik woon in een huurhuis en heb dus nul invloed gehad op het aantal panelen dat is gelegd of de oriëntatie ervan.

Ik heb dus ongeveer een overschot van 1100-1600 kWh. Doe ik dat keer de terugleververgoeding van €0,13 van hen dan is dat €143-€208. Ik zou dan €21 per maand extra moeten gaan betalen, dat is €252 per jaar. Ik bespaar door de zonnepanelen 1400 kWh, dat is bij de 3j vast prijs bij Vandebron nu 1400*0,3432= €480. Ik betaal ook €20 extra huur voor de panelen, €240 per jaar dus.
De rekensom valt dan zo uit:
Besparing:
€480 geen 1400kwh kopen
€143-€208 terugleververgoeding
=€623-€688 totaal voordeel
Extra kosten:
€240 huur
€252 terugleveropslag
=€492 totaal extra kosten

Dan geeft het me dus nog maar €131-€196 voordeel per jaar, bij volledige salderingsmogelijkheden. Dat is dus 56-65% van mijn voordeel dat in één klap zou verdwijnen! Als de kWh prijs daalt en/of de salderingsregeling wordt afgebouwd, verdwijnt vrij snel het financiële voordeel volledig, of wordt het zelfs duurder dan zonder zonnepanelen.

Nou zit ik gelukkig niet bij Vandebron, maar als de rest ook volgt dan krijg ik er alsnog mee te maken natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door carolien89 op 15-08-2023 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:34
Eerlijker ben ik voor. Dus aansluitingen belasten die tijdens de negatieve uren (veel) terugleveren. Ik kan dat best sturen met het laden van de auto en dat grotendeels voorkomen. Oh nee, het argument eerlijker is nu alleen van toepassing op mensen zonder PV. Zal uiteindelijk wel weer meer winst opleveren.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ultraboy schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:09:
[...]

Die vergelijking gaat niet helemaal op, want heel veel mensen hebben expres vanwege de TLV veel meer panelen op hun dak laten leggen dan nodig.
En nu het spel wordt omgedraaid door een leverancier, zou het opeens misleiding zijn?
Gelijk speelveld, toch?
Ik heb teveel panelen (overschot ca 5.000 kWh/jaar) omdat:
- mogelijk EV
- mogelijk toekomstig full electric maken woning.
Een van beiden zouden die 5.000 kWh al vrijwel volledig op kunnen souperen.

Daarbij komt nog:
- dak nu symmetrisch uitgevuld ipv tetris-op-je-dak
- de vaste kosten van installatie, meterkast vernieuwd, verzwaring aansluiting worden verdeeld over meer panelen = lagere kosten/paneel.

Uiteindelijk staat de boel alsnog tussen 10.30-16.30 de helft van de tijd overbelast te wezen omdat het net het niet aan kan. Sta je met je goede gedrag...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:34

Adze

CCNP !

Vandebron gaat voor alle nieuwe klanten en nieuwe contracten "vaste terugleveringskosten" rekenen aan mensen die energie terugleveren aan het net (voor salderen). Hoewel ze suggereren dat dit vaste kosten zijn, is dit in werkelijkheid een variabele gestaffelde kostenpost gebaseerd op bruto negatief jaarlijks verbruik. Deze terugleveringskosten zijn mijns inziens misleidend en niet overeenkomstig met het wetsvoorstel "tot 2027 minimaal 80% van het leveringstarief". https://www.rijksoverheid...ingsregeling-zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:28
EXCalibur_EeK schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:59:
[...]

Ze lossen wel wat op; Van de Bron is zelf verantwoordelijk voor hun economische bestaansrecht. Kan je wat van vinden, maar zo werkt het systeem nou eenmaal. Ze moeten ervoor zorgen dat ze voldoende winst maken.

Dat is de aard van het beestje; kapitalisme heeft voordelen, maar soms zitten er wat schurende randjes aan. Ik zie ook geen enkele reden om een dienstverlener (i.e., verkopen en leveren van energie is een vorm van dienstverlening), omdat over te laten aan overheidsinstanties.
Ook in het geval van commodities (energie) praat je over een dienstverlening, een dienst is niets anders dan een voorstel voor waardelevering met een verzameling afspreken tussen service consumer (de klant) en de service provider (energieleverancier). En bij veel aanbieders heb je verschillende afspraken, rondom een vergelijkbaar product. Bijvoorbeeld grijs vs groene energie. Bij groene energie draagt de dienstverlener bij door te beloven dat ze groene energie voor je zullen inkopen en daardoor de samenstelling van het gehele net (iets) aanpassen. Er zit daarbij dus een behoorlijk verschil in meetbare effecten tussen bijvorobeeld greenchoice en essent.

Overheden en customer facing zijn een niet ideale combinatie. Soms ontkom je er niet aan (e.g., uitkeringen), maar energie verkopen/ administratief verwerken en inkopen van de gasmarkt (we hebben een europese gasmarkt) is prima wat je kan laten doen door een commercieel bedrijf. Overheid moet wmb zo min mogelijk in de operationele organisatie, maar kan prima duidelijke en correcte randvoorwaarden opstellen. Dat is waar het hier misgaat.

Het probleem zit er in (o.a.) dat de infrastructuur (leidingen) in handen van REGIONALE overheden zijn. Die hebben niet het vermogen om miljarden in de infra te gooien. Er is gewoon een planfout gemaakt in het opschalen van de infrastructuur. Niet voor niets waarschuwen de netleveranciers voor dat de energietransitie in gevaar komt.

Dit probleem is alleen echt op te lossen door een massale kapitaalinjectie richting de netbeheerders te sturen, en resources (mankracht) vrijmaken om op ongekende schaal de infrastructuur te vernieuwen.

En dan los je het probleem bij de customer facing instanties ook op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Dreamvoid schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:11:
[...]

Dat zijn altijd wel leuke rekensommetjes achterop het servetje.

Grofweg, het jaarlijkse stroomverbruik in Nederland is ongeveer 130 TWh (waarvan bijna 30 TWh duurzaam+nucleair), het gasverbruik is ongeveer 300 TWh, benzine+diesel ongeveer 100 TWh (11 miljard liter).

Er zitten wel wat efficiency slagen in electrificatie: een warmtepomp haalt meer warmte uit 1 kWh stroom dan uit 1 kWh gas, een electrische auto haalt meer kilometers uit 1 kWh stroom dan uit 1 kWh benzine.

Stel we kunnen Nederland verwarmen met +150 TWh en aan de EV krijgen met +50 TWh, dan zitten we op circa 330 TWh. 30 TWh is al duurzaam+nuclear, dus 300 TWh moet erbij. We hebben tot 2050 om naar zero carbon te gaan, dus 27 jaar, oftewel we moeten in een tempo van 11 TWh per jaar "zero-carbon" stroomproductie (of equivalente aardwarmte) toevoegen.

Om een idee te geven, een groot (3000 MW) offshore windpark produceert ongeveer 15 TWh, een 750 MW biogas/ammoniak/waterstof centrale die enkel in de winter draait, ongeveer 3 TWh. Een 2000 MW kerncentrale die vrijwel constrant draait, ongeveer 16 TWh. Het is flink doorpakken - maar niet onmogelijk, zeker niet als je een combinatie van dit allemaal doet.

Het wordt voor Nederland uiteraard een stuk makkelijker als we alle grote industrie uit Nederland wegduwen en naar Frankrijk of Duitsland schuiven (het model Denemarken zeg maar), maar dat verschuift het probleem naar iemand anders zijn bordje.
Verwarmen van alle huishoudens met warmtepompen kan met zo'n ((1.169m3 x 8kWh) x 8.000.000) / 3.5 = 22TWh aan stroom.

Alle EV's van stroom voorzien kost zo'n (13.000km x 9.000.000) / 5km per kWh = 24TWh aan stroom.

Dat is uiteraard op een bierviltje en afgerond naar boven. Maar wel een aardige indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Dit probleem is alleen echt op te lossen door een massale kapitaalinjectie richting de netbeheerders te sturen
Je zal meer moeten doen - op het moment zijn de netbeheerders non-profit: ze rekenen hun kosten gewoon door aan de gebruikers. Niemand zit in de politiek te wachten op kolossale tariefverhogingen die ze moeten uitleggen aan de burger. De investeringen gaan dus mondjesmaat, zoveel als de burger kan dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:54
mierenfokker schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:04:
jep 100% mee eens.

soms ten goede soms ten slechte.

mijn verhaal van afgelopen +/- 2 jaar.
energie leverancier verdween.
ik werd gedwongen naar nieuwe leverancier te gaan. (geen keuze, moest van curator.)
maar feraris meter, dus ik kon redelijk netjes mijn cijfers door geven, en de mazzel in de winter gebeurd.
ik wek een +/-6000kWh op, met een wurg contract van 64ct de kWh.
jep ik gebruik ook een +/-6000kWh.
dus ik heb dat jaar 6000x0,64 = 3840€ (werkelijkheid was iets lager, door een klein gas gebruik, maak er een +/-3300€ van en we praten nergens meer over.)
sorry maar ik heb een 7000Wp, en als ik dat nu nieuw koop dan betaal ik +/-150€ per paneel van +/-400Wp + 500€ omvormer en zo.
dus voor minder als dat bedrag wat ik bespaarde, heb ik heel mijn installatie nieuw voor.
(ja het is voor mij een heel stuk goedkoper als de gewone mens, ik leg alles zelf aan en dat bespaart veel.
dit wel mee nemen, dit is niet zo voor iedereen.)

cluster fuck, jep.
wil best iets verdienen met mijn panelen, maar eigenlijk heb ik ze al geTVTed.
maar wil er zeker ook niet rijk van worden, dat is ook weer niet nodig.
(maar armer worden is mij ook weer te gek.)
dit systeem klopt niet en is een clusterfuck of fubar. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
BlueTooth76 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:16:
Verwarmen van alle huishoudens met warmtepompen kan met zo'n ((1.169m3 x 8kWh) x 8.000.000) / 3.5 = 22TWh aan stroom.

Alle EV's van stroom voorzien kost zo'n (13.000km x 9.000.000) / 5km per kWh = 24TWh aan stroom.

Dat is uiteraard op een bierviltje en afgerond naar boven. Maar wel een aardige indicatie.
Uiteraard, maar er zijn meer dan alleen huishoudens in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 12:12
Kan er overheen hebben gelezen maar als dit de norm gaat worden waarom dan ook niet de Belgische oplossing dat je zelf stroom mag verkopen aan bijvoorbeeld je buren tegen een afgesproken tarief.
Dan hoeft de energieleverancier niets te vergoeden en de PV eigenaar krijgt een leuk tarief + buren een goedkoper tarief. WIN-WIN voor de consument. En dat het "verlies" voor de leverancier boeit mij niet ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Pagina: 1 ... 4 ... 38 Laatste

Dit topic is gesloten.