Allereerst snap ik de principiële reden wel. Net als de salderingsregeling is die eigenlijk oneerlijk voor niet-zonnepanelenbezitters. Bovendien kunnen onbalanskosten fors uitpakken.
Wat ik niet snap is dat je m.i. zo de wet probeert te omzeilen, dan kan bijna niet legaal zijn.
De salderingsregeling is er niet voor niets. En dit doet - ondanks het naampje - eigenlijk in staffelvorm de saldering deels teniet.
Dit zou m.i. niet mogen zolang de salderingsregeling bestaat.
De salderingsregeling kan je pas opheffen als iedereen een (slimme) meter heeft met teruglever 'loopwerk'. Want mensen met een draaimeter die de panelen niet bij energieleveren.nl hebben aangemeld ontspringen de dans.
In mijn geval zou ik zo'n beetje
de helft van mij financiële voordeel missen. Dat heeft nogal impact op de terugverdientijd.Ik heb natuurlijk wel mijn investering gebaseerd op een berekening, die nu plotsklaps niet meer klopt.
Deze heffing zal een sneeuwbal zijn: mensen die om deze reden overstappen zorgen dat andere leveranciers een hoger gehalte zonnepaneelbezitters als klant krijgen. Kans is groot dat zij dus ook min of meer gedwongen naar zo'n regeling moeten. Totdat elke leverancier dit hanteert.
De onbalanskosten komen dan voor rekening van de paneelbezitters. Wat gebeurt er met de bespaarde kosten? Tarieven voor niet-bezitters omlaag? Tarieven voor de basistarieven iedereen omlaag? Of... meer winst?
Het advies om energie te gebruiken wanneer je veel produceert leidt tot verspilling en is ook lang niet altijd praktisch.
Als mijn opbrengst het hoogst is ben ik met vakantie, werk ik en zitten de kinderen op school.
Ik hoor verschillende verhalen over het verplichte aanmelden. Her en der wordt gesteld dat aanmelden op energieleveren.nl verplicht is. Maar op energieleveren.nl staat nergens dat dit zo is! Ze geven wel aan waarom het belangrijk (wenselijk) is...
Dus met draaimeter en zonder melding bij energieleveren.nl kan je deze heffing omzeilen.
Ongetwijfeld moet je dan wel liegen bij de aanvraag van je contract.
Nog eerlijker zou zijn om (enigszins) de werkelijke onbalanskosten in rekening te brengen. Volgens mij is dat geen rocketscience. Alleen moet je dan veel info gaan verzamelen (bv de WP van alle installaties, ligging e.d.voor de prognoses).
Fijnere staffels is ook eerlijker, niet moeilijker en zorgt ervoor dat mensen minder energie gaan verspillen om een staffel lager te komen.
Ik ben benieuwd wat de ACM van deze sabotage van de wettelijke saldering gaat vinden. Maar gezien hun houding bij faillissement bij Welkom energie....
Uitschakelen van panelen bij teruglevering is voor particulieren nog de moeite. Echter als te veel mensen dat doen dan wordt de onbalans nog groter -> meer kosten -> doorbelast -> hogere tarieven.
Dan krijgen ze wel hogere onbalanskosten aan de broek. Het is maar de vraag hoe dat onderaan de streep uitpakt.
Hangt ook af van de subsidievorm.
Bij SDE+ krijg je suppletie per opgewekt kWh. Zelfs bij negatieve stroomprijs komt de netto prijs nog positief uit. Afschakelen levert niks op behalve (hogere) onbalanskosten.