Zon en wind dus niet (koude en bewolkte winterdag). Ik geloof dat alle accu's op de wereld samen ongeveer 17 seconden stroom kunnen leveren met ons huidige vermogen. Dus opslag ook niet. Import; andere naburige landen hebben het dan ook koud, weinig wind, en weinig zon. Dus die ook niet. Daarnaast; getijden, ook dat is intermittent, maar we kunnen zeker niet alles met getijden doen. Het praktisch beschikbare potentieel is er niet. Naast dat het duur en intermittent is, is het ook erg lastig. Water heeft een veel grotere dichtheid, waardoor de krachten vele malen hoger zijn. Je krijgt dus een klein gedrongen ding, die je moet plaatsen bij slechts bepaalde locaties in dijken (paar in de afsluitdijk, en enkele ergens in zeeland). Ook aanslag, afdichting, vermoeiing en corrosie zijn een probleem.Ultraboy schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:22:
[...]
Zon?
Wind?
Getijen? (Eb en vloed)?
Opslag?
Import?
Verbazingwekkend dat kernenergie bij sommigen nog steeds hoog op het wensenlijstje staat terwijl we overschotten nu al niet meer kwijt kunnen. En er nog genoeg potentie is voor meer uit genoemde bronnen.
Kernenergie heeft bovendien een afvalprobleem.
Het grootste probleem is het net.
Er is genoeg potentie voor schone energiewinning zonder centrales.
Het enige dat iets kan substantieels kan betekenen is wat waterkracht uit Noorwegen. Dat werkt als een soort grote accu.
Ik heb sustainable energy technology gestudeerd, en gerekend aan zowel windturbines als getijdenturbines, als wel menig PV installatie geïnstalleerd voordat het hip werd. ik weet er wel iets van. De onderliggende reden van de verhoging van vdB is iets wat wat experts al decennia hebben zien aankomen, en ik 12 jaar geleden al menig paper over heb gelezen. Toen werden er al proef-ballonetjes met Real-Time-Pricing and Demand-Side Management opgezet. Niet alle stroom is created equal. Het moment bepaald alles. Dus als je enorm veel overcapaciteit PV gaat plaatsen, gaat de waarde van die stroom richting 0. Het kan daarmee op een gegeven moment economisch niet meer uit, en iemand zal voor die kosten moeten opdraaien. Wellicht kun je waterstof gaan maken, heeft ongeveer een round-trip efficiency van 40%, maar als die stroom zo extreem dirt cheap wordt dan kan het wellicht uit. Zon-stroom is daarmee gemiddeld van lagere economische waarde dan stroom die geleverd kan worden op elk moment. En zal een steeds lagere waarde gaan krijgen. Betrouwbare base-load (e.g. kernenergie) een steeds hogere relatieve waarde.
Men heeft het over dure kernenergie, maar zo duur is het niet. Frankrijk heeft zo'n beetje de goedkoopste stroomprijzen van Europa, én heeft een CO2 uitstoot van ongeveer 1/4 die van Duitsland per eenheid stroom. Ja, er zijn wat projecten over budget gegaan door allerlei bureaucratie, maar dat is niet inherent aan de technologie, dat is inherent aan politiek en overheden.
Ik ben zeker voor PV en windturbines, altijd al geweest, maar ik weet ook dat het niet voldoende is. Het moet samen gaan met dynamische prijzen voor iedereen, elke consument en bedrijf, en alle laadpalen. Én betrouwbare en schone baseload (e.g. kernenergie). Opslag is grotendeels een illusie. Wellicht kunnen we enige schaalgrote bereiken met waterstof, met name om de seizoensverschillen van PV op te vangen. Wel met slechts een rendement van 40%, en lage utiliteitsfactor, maar als PV stroom ~1cent/kWh gaat kosten kan die business case misschien wel sluitend worden gemaakt.