Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
t.schevers schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:45:
Gaan zonneparken ook betalen?
Zij doen alleen terugleveren.
Nee die krijgen dik geld toe.
Later op de middag kwam een presentatie van Sunnic en daarin werd getoond hoe zij omgaan met het optimaliseren (lees afschakelen) van hun zonneparken. De hele strategie en uitvoering werd uitgelegd en aan het eind vroeg ik de presentator hoeveel hij extra had verdiend. Zijn antwoord: ”We hebben met vijf dagen curtailment en intraday-optimalisatie meer verdiend dan met vijf maanden productie. Dus meer verdienen met curtailment dan met productie gebeurt nu al. Je hoeft niet te wachten tot 2030.”
Daar is de balans tussen bedrijven en consumenten dus ook zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gmmiddag
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-01 16:49
Sjamo schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:46:
[...]

Ik weet niet precies wat je bedoelt met op elkaar afstemmen.
Ook ik ben geen klant bij vdBron, maar voor het idee.

Afgelopen nota-jaar bij onze energieleverancier liep tot 1 augustus jl.

Onze opwek was ongeveer gelijk aan ons totale verbruik, 3400 kWh. Wij hadden een zelfvoorzieningspercentage van 40%. Dat betekent dat we een eigen verbruik voor de meter hadden van 1360 kWh, en dat we hebben afgenomen bij, en teruggeleverd naar de energieleverancier 2040 kWh.
Dat levert ons een totale opbrengst op van 731 euro per jaar (3400 x 21,5 cent).

Het zou ons in de groep bij vdBron plaatsen van 2000-3000 kWh, 252 euro per jaar. Dat zou onze volledige opbrengst van de zonnepanelen met een derde verminderen. Het zou onze tvt verlengen van 6,3 jr naar 9,6 jaar. En dat met salderen.

Wanneer het salderen weg zou zijn, en vdBron heeft aangegeven de extra kosten ook dan in stand te willen houden, zou onze opbrengst verminderen naar 265 euro. Daarmee zou onze tvt oplopen naar 17,3 jaar voor de panelen. Ik vind dat best wat.

Ik weet dat de getallen elk jaar veranderen maar ik heb geen glazen bol en reken voor nu het fictieve effect bij ons door met de huidige cijfers. En dat terwijl ik dacht dat we ons verbruik en opwek redelijk op elkaar hadden afgestemd.
Eigenlijk moet je net onder de grens blijven van 2000, zodat je in een lager tarief groep valt. Dwz de laatste maand / weken voor je (jaar)contract afloopt ze uitschakelen als je rond 1950 kWh teruglevering zit.. Echter als je nog 2 tot 3 maanden tegaan hebt, zal salderen per saldo meer opleveren gedurende die 3 maanden en de boete voor lief nemen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:27
Wolly schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:46:
[...]

[...]

Als ze mij 2000 euro korting geven wil ik mijn installatie ook wel uitzetten :) .

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
[...]

[...]

Zelfs al zouden ze betalen dan wordt de consument alsnog harder aangepakt. Volgens Vdb's eigen regeling maakt het geen zak uit of je nou 5.000kWh, 10.000kWh of 500.000kWh teruglevert. De boete die jij betaald is even hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gmmiddag
itsamart1 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:39:
Als ze nou eens zouden beginnen het daltarief hoog te maken en het hoogtarief laag. Of gewoon één tarief, nu worden mensen nog gestimuleerd om het daltarief te gebruiken. Zou dat al iets oplossen?
inderdaad onbegrijpelijk dat het dal tarief nog wordt gebruikt. Voor de weekenden snap ik het nog (veel bedrijven gesloten), maar 's avonds...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Niels-
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-05 21:59
Señor Sjon schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:40:
[...]

Die hebben geen eigen opwekkers die ze eerst kwijt moeten. Ik denk dat ze door hun eigen energiemix teveel op de spotmarkt kwijt moeten. Nu gaat dat dus verhaald worden op de PV-bezitters in hun klantenbestand.
Dat is inderdaad zeker een uitdaging voor ze en ook de reden waarom ik denk dat het niet verkeerd is om het salderen af te schaffen, zeker voor het niet energiebelasting deel. Maar dit gaat over zogenaamde profilerinskosten.

Het statement van vdb over voorspelbaarheid en onbalanskosten geldt voor alle aanbieders, ook met dynamische tarieven. Dat wordt er voor mijn gevoel een beetje bijgesleept terwijl dit klein bier is of zou moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchminator
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-05 22:11
dutchminator schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:33:
[...]

Ik heb geen contract om uit te zitten, want mijn variabele contract heeft geen einddatum. De optie "blijven bij Vandebron met huidig contract" overweeg ik dus ook, maar is niet aantrekkelijk omdat de terugleverheffing mijn hele TLV opeet en dan nog wat (ik eindig waarschijnlijk laag in de 3k-4k staffel), ik krijg mijn afrekeningen in maart.

Trouwens, de KS dame vertelde me dat ik ook bij aflopen contract niet in aanmerking kom voor modelcontract, want er moet een 3 maanden periode zijn dat ik geen VDB klant ben? Vaag verhaal, maar het kwam bij elke vraag neer op "nee willen we niet".
Inmiddels bevestigt de ACM op Twitter (https://twitter.com/AutoriteitCM/status/1692522228443656638) dat Vandebron mij het modelcontract niet had mogen weigeren. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S8YY7x9NHaqHxxaWfnxj60wUI_A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ibE53lqxeJZZkbjLBlQJLDVa.png?f=fotoalbum_large

Je kunt, als je nu toch al variabel zit, Vandebron dus ook "terugpakken" door bij hen alsnog een variabel modelcontract zonder terugleverboete af te sluiten. Hun vaste tarieven in het modelcontract zijn voor nu nog gelijk aan de vaste leveringskosten in de variabele contracten, dus je zit in ieder geval voor het salderen weer "safe" totdat de ACM het modelcontract aanpast. Misschien, maar that remains to be confirmed, zou je zelfs je saldeer-krediet van deze zomer kunnen behouden omdat je technisch gezien niet van energieboer wisselt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImpulZ_28
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-05 23:12
Heeft iemand naar dit plaatje gekeken ?
https://vandebron.nl/blog/vaste-terugleveringskosten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/idV32LgRo3XN4fXBPrilZP30IQA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8as6CFl64L7Gl7MZZzbaMg88.jpg?f=fotoalbum_large

Dus als ik het goed begrijp val je in de category wat je jaarlijks terug leverd ?

Dan word je dus dubbel gepakt ?
Er wordt 2000Kwh gesaldeerd, -0 Euro ( zij bereken en in het plaatje weer de stroom prijzen apart )
Je krijgt voor 500Kwh uur een bedragje +65Euro
Tegenover staat dat je schaal 3 valt en 252 Euro moet betalen.

Waar je dus voorheen netjes 65 euro krijgt, en mischien wat mee kan doen om je gasprijs te drukken
Mag je nu dus 187 Euro extra bijbetalen,

Lees ik dit zo goed ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ImpulZ_28 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:17:

[Afbeelding]

Dus als ik het goed begrijp val je in de category wat je jaarlijks terug leverd ?

Er wordt 2000Kwh gesaldeerd, -0 Euro ( zij bereken en in het plaatje weer de stroom prijzen apart )

Waar je dus voorheen netjes 65 euro krijgt, en mischien wat mee kan doen om je gasprijs te drukken

Lees ik dit zo goed ??
Dat lees je helemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zilver7
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23-03 14:03
We Are Borg schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:11:
[...]

Nogmaals, kom eens met een bron? Want je blijft herhalen zonder met een bron te komen, terwijl ik een ACM uitspraak geef dat het niet mag.

Waarom denk je dat VandeBron de bestaande meer jarige contracten niet openbreekt om dit toe te voegen? Juist: omdat het niet mag :)
Ik kom nog even terug op de discussie dat energieleveranciers het recht hebben hun voorwaarden bij een vast contract te wijzigen en alleen verplicht zijn je hiervan op de hoogte te stellen en je de mogelijkheid te geven om op te zeggen.

Ik heb gekeken naar een vast driejarig contract van Vattenfall. Als ik vanuit het aanbod doorklik naar de bijbehorende Algemene voorwaarden van Vattenfall staat daarin het volgende artikel, waarin ze aangeven dat zij de voorwaarden altijd mogen veranderen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SWXaC00T0YHDIz2q3yL9NxuRyk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EpEYUdz4q3mZelvVRlcVWvWs.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit artikel nou ook van toepassing op een vast contract? (In artikel 19.4 hebben ze het namelijk over 'overeenkomst zonder vaste einddatum'. Ik ben geen jurist, maar dat interpreteer ik als een contract voor onbepaalde duur, ofwel een variabel contract.) Ik zal nog wel even contact met ze opnemen hierover, maar wellicht kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

Plaatje bij het praatje
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F3zhykqW0AEhzLI?format=png&name=small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mariomario
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10:54
zilver7 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:21:

Is dit artikel nou ook van toepassing op een vast contract? (In artikel 19.4 hebben ze het namelijk over 'overeenkomst zonder vaste einddatum'. Ik ben geen jurist, maar dat interpreteer ik als een contract voor onbepaalde duur, ofwel een variabel contract.) Ik zal nog wel even contact met ze opnemen hierover, maar wellicht kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
Voor vaste contracten is art 19.5 bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gmmiddag
ImpulZ_28 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:17:

[Afbeelding]

Lees ik dit zo goed ??
als de salderings regeling is afgeschaft is het voordeel deels weg. De komende jaren heb je echter ook voordeel van de salderingsregeling (2000 kWh x prijs).

Als de salderingsregeling weg is, krijg je 2500 x 0,13 - boete. Echter heb je voor het directe verbruik (geen teruglevering) ook voordeel van je panelen, zonder panelen betaalde je immers

[ Voor 9% gewijzigd door gmmiddag op 18-08-2023 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakez
  • Registratie: Maart 2015
  • Niet online
gmmiddag schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:33:
[...]

als de salderings regeling is afgeschaft moet je betalen inderdaad. De komende jaren heb je echter ook voordeel van de salderingsregeling (2000 kWh x prijs)
m.a.w. conclusie, nu geen zonnepanelen meer op het dak leggen of in je weiland. Want na? 2027? is de salderingsregeling toch afgebouwd? Wie kan nou in 4 jaar nog met deze regeling van VdB (en als de rest op korte of middellange termijn volgt) de zonnepanelen terugverdienen 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Tweakez op 18-08-2023 15:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mariomario
Fair of niet fair doet niet ter zake. Er is een salderingsregeling afgesproken.
Zolang die er is moet je die kosten berekenen in je levetingskosten. Je concurrenten doen dat ook en hebben daardoor een hoger tarief. Je kan nu lagere tarieven hebben door je niet aan de wettelijke salderingsregelng te houden.

Het is ook best wel fair om op zondag ochtend op een doodstille weg door rood te rijden. Toch zegt de wet dat het niet mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

zilver7 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:21:
[...]

Ik kom nog even terug op de discussie dat energieleveranciers het recht hebben hun voorwaarden bij een vast contract te wijzigen en alleen verplicht zijn je hiervan op de hoogte te stellen en je de mogelijkheid te geven om op te zeggen.

Ik heb gekeken naar een vast driejarig contract van Vattenfall. Als ik vanuit het aanbod doorklik naar de bijbehorende Algemene voorwaarden van Vattenfall staat daarin het volgende artikel, waarin ze aangeven dat zij de voorwaarden altijd mogen veranderen:

[Afbeelding]

Volgens mij is het heel vergelijkbaar met bijvoorbeeld prijsverhogingen van Ziggo, of elke andere internetprovider, die met enige regelmaat plaatsvinden. Dit mogen zij ten alle tijde doen, maar moeten dit tijdig informeren, en, wat veel mensen niet weten, heb jij het recht om op te zeggen. Ook al heb jij net voor 1 jaar een abbo afgesloten, en na 2 maanden besluiten zij dit te doen, mag je gelijk opzeggen zonder boete (uiteraard met een maand opzegtermijn ofzo).

Dit is volgens mij hier niet anders. Enige uitzondering is wetswijziging (btw) of iets dergelijks. Dat is bij vdB zeker niet het geval.

Zie overigens wel bij 19.5 dat je ook kunt overeenkomen dat zij het niet mogen veranderen, dat moet dan een vast contract zijn lijkt me.

[ Voor 5% gewijzigd door Bartjuh op 18-08-2023 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gmmiddag
Tweakez schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:37:
[...]

m.a.w. conclusie, nu geen zonnepanelen meer op het dak leggen of in je weiland. Want na? 2027? is de salderingsregeling toch afgebouwd? Wie kan nou in 4 jaar nog met deze regeling van VdB (en als de rest op korte of middellange termijn volgt) de zonnepanelen terugverdienen 8)7
Ik heb ze sinds 6 juli liggen, met de gedachte nog wat terug te kunnen verdienen via saldering.
Over 3 tot 4 jaar is de terugverdientijd stukken langer..

Zoveel mogelijk zelf de opgewekte stroom gebruiken is nog een uitdaging
- sommige apparaten (wasmachine , droger, vaatwasser) draaien een paar uur. TV gebruik is gedekt overdag, maar we kijken meestal 's avonds, zelfde geldt voor PC gebruik (gaat na 20:00 uur aan..)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:51

nwagenaar

God, root. What's the differen

Señor Sjon schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:40:
[...]
Die hebben geen eigen opwekkers die ze eerst kwijt moeten. Ik denk dat ze door hun eigen energiemix teveel op de spotmarkt kwijt moeten. Nu gaat dat dus verhaald worden op de PV-bezitters in hun klantenbestand.
Geen idee waar ik het las (en of het echt waar is), maar ik vernam dat VDB een behoorlijk aantal relaties in hun klantenbestand heeft dat een PV-installatie heeft, om en nabij de 30% tot 40% van hun klanten hebben dus een PV-installatie (terwijl dit bij andere partijen wellicht maximaal 20% is).

Dat is an sich niet onlogisch, VDB is (of was) prominent bezig geweest met contractanten binnen te halen met hun Duurzame/Groene uitstraling. Gevolg is nu waarschijnlijk dat VDB teveel PV-klanten heeft die energie terugleveren, tel daarbij de saldering bij op en je hebt potentieel een groot issue qua marge en bijbehorende winstgevendheid.

In die omstandigheden vermoed ik dat VDB het niet een groot probleem zal vinden als er klanten met een PV-installatie vertrekken naar de "concurrent" ;)

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:40
Ultraboy schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:14:
[...]

Ik zou de Grondwet er nog maar eens bij pakken als ik jou was.
Het parlement is het hoogste orgaan.
Zonder het parlement krijgt geen enkel bewindspersoon er ook maar 1 wet door.
Waar wachten we anders dan nog op m.b.t. die wetgeving m.b.t. de TLV?
Jetten kan niets zonder het parlement. Laat staan een demissionaire Jetten.
Dus steeds een bewindspersoon als mikpunt gebruiken - lekker makkelijk natuurlijk - is zondebokken zoeken.
De minister is verantwoordelijk voor- en in het debat het gezicht van het beleid, punt. Niet persoonlijk (zo slecht doet Jetten het helemaal niet en dit dossier loopt al veel langer), niet het zoeken van een zondebok (idem), hij is gewoon de persoon waar nu de bal ligt om dit probleemdossier op te lossen en waar dús iedereen naar kijkt in het debat.

Komt de Energiewet straks (weer) niet door het parlement en vervolgens de senaat? Dan moet Jetten en zijn ministerie toch weer in eerste instantie een ander/beter wetsvoorstel maken waar ie wel een meerderheid mee denkt te behalen. De minister E&K is en blijft hier diegene aan zet.

Dan kan je je wel theoretisch achter de grondwet en de rol van het parlement daarin gaan verschuilen (waar in de praktijk nog wel het nodige op aan te merken valt), maar dit is simpelweg niet hoe het daadwerkelijk werkt in Den Haag en het publieke debat.

Als mensen kritiek hebben op een v/d Bron, de Rabobank of van Moof, dan kijken ze ook de CEO/bestuurders aan, niet de aandeelhouders/RvB die formeel eindverantwoordelijk zijn.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
mariomario schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:33:
[...]

Voor vaste contracten is art 19.5 bedoeld.
Volgens mij was het zo dat de ACM vond dat teruglevertarief niet onder leveringstarief valt. Dat was ergens in het Eneco topic.

Dan zal de terugleverheffing er al helemaal niet onder vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xalopalyps
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-05 16:33
dutchminator schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:16:
[...]

Inmiddels bevestigt de ACM op Twitter (https://twitter.com/AutoriteitCM/status/1692522228443656638) dat Vandebron mij het modelcontract niet had mogen weigeren. [Afbeelding]

Je kunt, als je nu toch al variabel zit, Vandebron dus ook "terugpakken" door bij hen alsnog een variabel modelcontract zonder terugleverboete af te sluiten. Hun vaste tarieven in het modelcontract zijn voor nu nog gelijk aan de vaste leveringskosten in de variabele contracten, dus je zit in ieder geval voor het salderen weer "safe" totdat de ACM het modelcontract aanpast. Misschien, maar that remains to be confirmed, zou je zelfs je saldeer-krediet van deze zomer kunnen behouden omdat je technisch gezien niet van energieboer wisselt.
Toevallig heb ik net het nieuwe contract voor 1 oktober binnen. Vergeleken daarmee lijkt het modelcontract interessanter , ik ga het overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:39
RonJ schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:51:
[...]

De minister is verantwoordelijk voor- en in het debat het gezicht van het beleid, punt. Niet persoonlijk (zo slecht doet Jetten het helemaal niet en dit dossier loopt al veel langer), niet het zoeken van een zondebok (idem), hij is gewoon de persoon waar nu de bal ligt om dit probleemdossier op te lossen en waar dús iedereen naar kijkt in het debat.

Komt de Energiewet straks (weer) niet door het parlement en vervolgens de senaat? Dan moet Jetten en zijn ministerie toch weer in eerste instantie een ander/beter wetsvoorstel maken waar ie wel een meerderheid mee denkt te behalen. De minister E&K is en blijft hier diegene aan zet.

Dan kan je je wel theoretisch achter de grondwet en de rol van het parlement daarin gaan verschuilen (waar in de praktijk nog wel het nodige op aan te merken valt), maar dit is simpelweg niet hoe het daadwerkelijk werkt in Den Haag en het publieke debat.

Als mensen kritiek hebben op een v/d Bron, de Rabobank of van Moof, dan kijken ze ook de CEO/bestuurders aan, niet de aandeelhouders/RvB die formeel eindverantwoordelijk zijn.
Ik dacht dat de wetgevende macht het parlement was, maar blijkbaar is dit verschillend tussen België en Nederland. Jullie regering behoort ook tot de wetgevende macht.
In België zou in principe het parlement een wet kunnen stemmen, en moet de regering die uitvoeren. In praktijk zal een wet, die niet eerst door de regering is afgetoetst onder de meerderheidspartijen, (bijna) nooit een meerderheid halen.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 17:27
nwagenaar schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:48:
[...]

Geen idee waar ik het las (en of het echt waar is), maar ik vernam dat VDB een behoorlijk aantal relaties in hun klantenbestand heeft dat een PV-installatie heeft, om en nabij de 30% tot 40% van hun klanten hebben dus een PV-installatie (terwijl dit bij andere partijen wellicht maximaal 20% is).

Dat is an sich niet onlogisch, VDB is (of was) prominent bezig geweest met contractanten binnen te halen met hun Duurzame/Groene uitstraling. Gevolg is nu waarschijnlijk dat VDB teveel PV-klanten heeft die energie terugleveren, tel daarbij de saldering bij op en je hebt potentieel een groot issue qua marge en bijbehorende winstgevendheid.

In die omstandigheden vermoed ik dat VDB het niet een groot probleem zal vinden als er klanten met een PV-installatie vertrekken naar de "concurrent" ;)
Je hebt duidelijk even het filmpje van Ketelklets gemist:

Er was nog een hele mooie post met uitleg, ik kan die alleen niet meer terugvinden.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:44
Arator schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:07:
[...]

Ik dacht dat de wetgevende macht het parlement was, maar blijkbaar is dit verschillend tussen België en Nederland. Jullie regering behoort ook tot de wetgevende macht.
In België zou in principe het parlement een wet kunnen stemmen, en moet de regering die uitvoeren. In praktijk zal een wet, die niet eerst door de regering is afgetoetst onder de meerderheidspartijen, (bijna) nooit een meerderheid halen.
Dat is in Nederland ook zo. De regering kan wel wetten voorstellen maar het parlement moet het bij meerderheid van stemmen goedkeuren.

De oorspronkelijke salderingsregeling bijvoorbeeld is zelfs op initiatief van Tweede Kamerleden tot stand gekomen.

[ Voor 4% gewijzigd door Kalentum op 18-08-2023 16:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09-2024
Hier nog een goede reactie van een “bekende” zonnepaneel bezitter. Hij vindt deze move van VDB ook niet echt betrouwbaar.

https://www.zonnepanelen.wouterlood.com/

Het lijkt me een proef van moederbedrijf Essent, even kijken hoever ze kunnen gaan. De gangbare media in Nederland vindt het alvast een prima idee.
Het lijkt erop dat de Belgische media-eigenaren het Nederlandse systeem willen afbreken. Het tegen elkaar opzetten van zonnepaneel-bezitters en mensen zonder panelen is een beproeft concept, verdeel en heers.

Goede tip van de heer Wouterlood, massaal overstappen naar de minst groene energie leverancier en diens stroom vergroenen 😀

[ Voor 10% gewijzigd door drielp op 18-08-2023 16:46 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:06
Wat me nog niet helemaal duidelijk is is hoe er gerekend wordt per tijdseenheid. Letterlijk staat er natuurlijk per jaar, dus ze cashen eerst vooraf de verwachting per maand en dan eventueel krijg je wat terug als je onder je beoogde schaal blijft?

Stel je wil onder de 2000kwh teruglevering blijven om lager ingeschaald te worden.
Kan je dan bijvoorbeeld ergens in oktober de PV automaat in de meterkast uitzetten en wachten tot 1 januari, en weer aanzetten bij een nieuwe contractcyclus?

Shelly heeft automaten met WiFi bijvoorbeeld en zijn prima aan te sturen met home assist oid.

Wasje? Overdag doen bij zon. PVautomaat aan, wasmachine aan.

Even jip en Janneke versie. Er komen vast slimme tweakers die zoiets gaan automatiseren

[ Voor 18% gewijzigd door fuzzyduck op 18-08-2023 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:33

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Djerro123 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:00:
[...]

Dit is je tweede post waarin je het hebt over “stroom tekort” (in je eerdere reactie was het in de trant van “bedrijven kunnen niet aangesloten worden want stroom tekort”). Het probleem is niet dat we “stroom tekort” (kWh) hebben, maar een capaciteits tekort (kW). We hebben juist veel te veel “stroom” (kWh), dat is juist het probleem.

Daarnaast is 15mwh wel heel veel; ik heb zelf 3600kwh per jaar, als ik de auto altijd thuis zou opladen (is goedkoper op straat), dan zou daar zo’n 3000 bijkomen (15k km per jaar). Dat is minder dan de helft van de onderkant van jouw schatting. Gewoon rijtjeshuis met warmtepomp (geen gas), geen rare energiebesparingen verder.
15 mWh is heel weinig - ik hoop dat je het verschil tussen m(illi) en M(ega) kent.
Met p(ico) en P(eta) kan je een nog wat groter voutje maken.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:03:
[...]

Dat is wel de bedoeling, VDB heeft zelfs al aangekondigd dat ze deze terugleverboete handhaven als de saldering is verdwenen.
Schrijf je dat nu goed? Ze handhaven deze terugleverboete als we straks niet meer kunnen salderen?

Dat lijkt me toch niet echt de bedoeling, dan ga je letterlijk betalen en dus benadeeld worden voor het hebben van zonnepanelen.

Heel eerlijk: als het die kant op zou gaan met alle energieleveranciers, dan trek ik mijn zonnepanelen van het dak. Liever gewoon de stroomprijs betalen dan:
1. investeren in zonnepanelen
2. niks ervoor terugkrijgen wat ik aan overschot heb
3. nog extra betalen omdat ik overschot heb ook
8)7

Want je kan dit uitrekenen, als je even heel simpel gezegd 6000 kWh opwekt, je verbruikt 5000 kWh, maar schuift 3000 kWh heen en weer en gebruikt dus 2000 kWh wel direct en hebt 1000 kWh aan overschot, dan moet je dus én over die 3000 kWh een terugleverboete betalen én je krijgt er niks voor terug én je moet voor het verbruik van de totale 5000 kWh wel gewoon je kWh-prijs aftikken. Het overschot krijg je dan alleen zo'n karige kWh-prijs voor terug. Dan is het dus zo dat het je het volgende kost met de huidige prijzen van pakweg €0,35/kWh:
- verbruik via stroomnet = 3000 kWh * 0,35 = € 1.050 = € 87,50/mnd
- verbruik direct via PV = 2000 kWh * 0 = € 0
- teruglevering = 4000 kWh = € 29 per maand (ik pak even de positieve van de 2)
- terugleververgoeding = 1000 kWh * € 0,13 = € 130

Dan kom je dus nu al op € 116,50 per maand en krijg je maar € 10,83/mnd terug voor een netto bedrag van € 105,67.

Je PV voordeel van die 2000 kWh die je direct hebt kunnen gebruiken en de 1000 kWh terugleververgoeding is:
2000 kWh * € 0,35 = € 700 + terugleververgoeding van € 130 = € 830 totaal.

Als je die totale 5000 kWh zonder zonnepanelen gewoon direct afneemt dan kost het je € 1.750 oftewel € 145,83 per maand.

Kortom, je bespaart maar € 40 per maand. En dan heb ik het hier over een investering van €7600, want dat is wat het mij (na btw-teruggave!) heeft gekost om 20 PV's te plaatsen met bijna exact 6.000 kWh opbrengst jaarlijks. Hoe lang ik erover zou doen om dat terug te verdienen op deze manier met €40/mnd besparing? 190 maanden!!!!

En ja, er zitten her en der kleine nuances, zo zitten er de netbeheerkosten en heffingen nog niet bij, maar dat levert onder de streep geen grote verschillen op.

Dat hier geen wetten voor zijn snap ik niet. De overheid maakt de economie hiermee kapot. De hele energiemarkt is ook al de reden waarom ik veel vrienden, familieleden en collega's om me heen hoor praten over simpelweg geen zonnepanelen nemen en qua auto zelfs van EV terug naar iets zonder stekker. En dat snap ik wel.

Ik heb ook geïnvesteerd met een bepaalde belofte aan terugverdientijd (7-8 jaar) enzo en nu heb ik er nu nog niet direct mee te maken, maar je kan als overheid toch niet verwachten dat mensen die het enigszins goed hebben eerst overal in gaan investeren en vervolgens diezelfde mensen op de blaren moeten gaan zitten over datgene wat de overheid zo lang en zeer hard heeft lopen aanmoedigen om in te investeren?

[ Voor 36% gewijzigd door MooDyBLueS op 18-08-2023 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:02
gmmiddag schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:33:
[...]
Als de salderingsregeling weg is, krijg je 2500 x 0,13 - boete. Echter heb je voor het directe verbruik (geen teruglevering) ook voordeel van je panelen, zonder panelen betaalde je immers
Dit is niet correct allereerst je krijgt die 13ct alleen over de eerste 2000kWh de overige 500kWh 6 ct en boeteheffing voor schaal 2000-3000kWh

Maar als salderen weg zoals huidig voorstel is ervan af start tot 1-1-2027 een koppeling aan de levertarief van 80%, wat het daarna wordt is onbekend

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:53
DmC1982 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:51:
[...]

Volgens het internet is het altijd de schuld van Mark Rutte. Nu is het de schuld van Jetten? Ik vind dit maar kortzichtig hoor.
Tja uiteindelijk als je eindverantwoordelijke bent wel toch?

In mijn ogen als iemand binnen je team iets verkeerds doet. Dan heb je in/direct gefaald, a niet goed uitgelegd. B bij twijfel stoppen en opnieuw vragen.

We zullen zien met de verkiezingen in november maar ben bang dat er niet zoveel veranderd en alleen maar nog meer verdeeldheid.

AnimeAdicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
fuzzyduck schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:37:
Wat me nog niet helemaal duidelijk is is hoe er gerekend wordt per tijdseenheid. Letterlijk staat er natuurlijk per jaar, dus ze cashen eerst vooraf de verwachting per maand en dan eventueel krijg je wat terug als je onder je beoogde schaal blijft?

Stel je wil onder de 2000kwh teruglevering blijven om lager ingeschaald te worden.
Kan je dan bijvoorbeeld ergens in oktober de PV automaat in de meterkast uitzetten en wachten tot 1 januari, en weer aanzetten bij een nieuwe contractcyclus?

Shelly heeft automaten met WiFi bijvoorbeeld en zijn prima aan te sturen met home assist oid.

Wasje? Overdag doen bij zon. PVautomaat aan, wasmachine aan.

Even jip en Janneke versie. Er komen vast slimme tweakers die zoiets gaan automatiseren
Het afschakelen van de panelen in oktober heeft geen zin als je een slimme meter hebt. Die registreert alle geleverde stroom aan het net. Je bulk levering begint in april en stop pas in oktober. Hoe het precies zit met bezitters van ferraris meter weet ik nog niet. Die is niet op afstand uitleesbaar en registreert ook geen aparte levering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:44:
[...]

Schrijf je dat nu goed? Ze handhaven deze terugleverboete als we straks niet meer kunnen salderen?

Dat lijkt me toch niet echt de bedoeling, dan ga je letterlijk betalen en dus benadeeld worden voor het hebben van zonnepanelen.

Heel eerlijk: als het die kant op zou gaan met alle energieleveranciers, dan trek ik mijn zonnepanelen van het dak. Liever gewoon de stroomprijs betalen dan:
1. investeren in zonnepanelen
2. niks ervoor terugkrijgen wat ik aan overschot heb
3. nog extra betalen omdat ik overschot heb ook
8)7

Dat hier geen wetten voor zijn snap ik niet. De overheid maakt de economie hiermee kapot. De hele energiemarkt is ook al de reden waarom ik veel vrienden, familieleden en collega's om me heen hoor praten over simpelweg geen zonnepanelen nemen en qua auto zelfs van EV terug naar iets zonder stekker. En dat snap ik wel.

Ik heb ook geïnvesteerd met een bepaalde belofte aan terugverdientijd enzo en nu heb ik er nu nog niet direct mee te maken, maar je kan als overheid toch niet verwachten dat mensen die het enigszins goed hebben eerst overal in gaan investeren en vervolgens diezelfde mensen op de blaren moeten gaan zitten over datgene wat de overheid zo lang en zeer hard heeft lopen aanmoedigen om in te investeren?
Volgens mij schrijf ik dat goed, verbeter mij maar indien het anders zit.
Verdouw van Vandebron laat echter weten dat de extra toeslag in principe geen tijdelijke maatregel is. Ook wanneer de salderingsregeling is afgeschaft, zal de massale opwekking van zonnestroom extra kosten meebrengen, zeker omdat het aantal mensen met zonnepanelen groeit en dus ook de onbalans op het krappe stroomnet. “De nieuwe fase in de energietransitie vraagt om nieuwe verdelingen, en tegelijkertijd juichen we nog steeds iedereen toe om zonnepanelen aan te schaffen. Onze missie blijft honderd procent groene energie in Nederland.”
Bron

En netto betalen om je overschot weg te krijgen is met deze heffing ook aan de orde.
Rekenvoorbeeld 3 | Productie zonnepanelen 6.000 kilowattuur, overtollige productie 3.000 kilowattuur, 100 procent zelfconsumptie van eerste 3.000 kilowattuur
Huidige opbrengst overtollige productie zonnepanelen: 13,00 eurocent per kilowattuur tot en met een volume van 2.000 kilowattuur en daarboven 6,00 eurocent per kilowattuur
Opbrengst zonnepanelen in nieuwe situatie: -0,933 eurocent per teruggeleverde kilowattuur

In het meest extreme rekenvoorbeeld gaat een consument die met zijn zonnepanelen op jaarbasis 3.000 kilowattuur meer stroom produceert dan hij verbruikt – omdat hij bijvoorbeeld meer zonnepanelen heeft laten installeren voor de elektrische auto die hij in de toekomst gaat rijden –netto betalen om deze zonne-energie terug te mogen leveren aan Vandebron.

[ Voor 19% gewijzigd door Wolly op 18-08-2023 17:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:02
Je zou compleet gestoord zijn om onder die regels nog zonnepanelen aan te schaffen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wjo123
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17-12-2024
De tweede Mega accu van 25 MW in Lelystad kost ca 1 000 €/kW (niet kWh). Vandebron rekent vaak mijn PV installatie van 6.5 kW 70 €/kW.a (euro per kilowatt pe jaar.Dat is snel regelvermogen om de snelle fluctuaties van de zonnepanelen op te vangen. Vandaag om 14:00 was er bijna geen opwekking op gas en kern en kolencentrales kunnen niet snel regelen. Dat moet dus van accu komen (in 2020 ca 70 mW). Met mijn bijdrage van 70 €/kWa kan Essent bija 0.5 kW aan accucapaciteit financieren. Dit lijkt mij extreem. Normaal zou dat 10 % van het geïnstalleerde vermogen moeten zijn.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Johan Bogle schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:02:
[...]
Je zou compleet gestoord zijn om onder die regels nog zonnepanelen aan te schaffen toch?
Exact en ik trek mijzelf nu de haren uit mijn kop dat ik 2 jaar geleden € 7600 voor zonnepanelen en € 1450 voor een laadpaal heb uitgegeven. Dat is gewoon fucking 9k van mijn spaargeld waarvan ik met het hele gezin 3 weken op een geweldige vakantie had kunnen gaan.

En dan zou ik om dit nog enigszins (tzt dan, ik val nu godzijdank nog niet onder deze achterlijke regels) goed te maken straks eerst nóg meer moeten uitgeven (duizenden €) aan een accu die ik ook weer ergens in huis kwijt moet en het ruimte van mijn huis inneemt.

Om nog maar te zwijgen over de verplichte warmtepomp vanaf 2026 uit mijn hoofd.

Eerlijk waar, ik ben jarenlang een groot voorvechter geweest van de subsidies, groene stappen maken, investeren in zonnepanelen, een elektrische auto en zelfs een warmtepomp was ik mee bezig. Maar op deze manier trekt de overheid (en ja, VDB is niet de overheid, maar die neemt geen enkele consument in bescherming) alle energie uit mij en ben ik er gewoon helemaal klaar mee.

Ik heb 2 EV's en sta op het punt te verhuizen, de randstad uit en moest dus sowieso 1 EV vervangen voor eentje met meer rijbereik. Ik was tot voor kort met mijn shortlist bezig met auto's als een Tesla Model 3/Y LR of iets vergelijkbaars, maar nu weet ik het zeker: ik ga gewoon weer een hybride Toyota rijden wat ik hiervoor 16 jaar lang gedaan heb. Dan is het maar 2x zo duur als thuis laden met de huidige benzineprijzen, maar de investering is tenminste 2x zo laag ook (occasion) én ik ben straks niet de pineut met mijn zonnepanelen. Die trek ik er wel vanaf en zet ze op MP voor 2k ofzo, vast wel een gek die er nog in gaat trappen. Want dan ga ik ook egoïstisch worden als de overheid ons als consument steeds meer gaat naaien.

Kijk, ik snap de hele situatie omtrent dat het niet houdbaar is om op piekmomenten in de zomer met een gemiddeld huis even 40-60 kWh het net in te pompen, maar daar hadden ze eerder aan moeten denken en niet nu de consument er de dupe van laten worden. Consumenten die hard voor die investeringen gewerkt hebben. Ondertussen worden bedrijven allemaal het handje boven het hoofd gehouden.

offtopic:
Met het risico teveel off-topic te raken wil ik ook nog als laatste de SUP toeslag benoemen en het statiegeld op blikjes. Van beide is nu al bewezen dat het niet werkt. SUP toeslag is gewoon een nieuw verdienmodel voor de winkels geworden. Welke moeite steken zij erin als ik 10-25ct meer betaal voor mijn koffie to-go of mijn maaltijdsalade bij de supermarkt? Zelfs met statiegeld, wat ik dan gelukkig nog wel terugkrijg als ik het inlever, is al gebleken dat bedrijven 0 extra moeite doen. Het wordt tijd dat hier in het grotere geheel eens iets aan gedaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Johan Bogle schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:02:
[...]
Jarenlang hebben wij op Tweakers geroepen "Gooi je dak helemaal vol". Dat is nu een slecht advies, je moet echt alleen je continu verbruik op je dak gooien.

En zelfs met of zonder panelen zal je in de toekomst de pineut zijn, de investeerders in die parken willen toch echt geld zien en zijn een enorme macht met hun vermogen wat ze zomaar even aan of uit kunnen schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Mooie mop als mensen ze er straks af gaan schroeven en ze op de stort gooien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vlietje
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 21:11
Het is vlgs mij nog steeds rendabel, alleen niet meer in de mate zoals die was, althans als bij vdb blijft. Dan duurt het iets langer, maar nog wel rendabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Kleine vraag, wat zouden jullie in België doen? Ik ben net verhuisd en was aan het kijken naar panelen... Maarja...

Zou het zelfde kant op gaan (België mag al niet salderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Johan Bogle schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:23:
Mooi dan kan ik nog een paar oude standaard maat <1m breed full black scoren :)

Maar ik zou eerst nog eens goed rekenen en dat elke 3 maanden herhalen

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Vlietje schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:26:
Het is vlgs mij nog steeds rendabel, alleen niet meer in de mate zoals die was, althans als bij vdb blijft. Dan duurt het iets langer, maar nog wel rendabel
Dat lig er dus aan hoeveel je teruglevert.

Er zijn dus cases te bedenken waarbij het je netto geld kost, dan is het dus financieel dus niet rendabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Laatst online: 20:51

nwagenaar

God, root. What's the differen

Johan Bogle schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:23:
Ik zou mensen met een PV installatie eerder adviseren om over te stappen naar een dynamisch contract als de rest ook dezelfde handelingen gaat doorvoeren zoals bij VDB en ze een nieuw contract moeten afsluiten.

Ik zit nu sinds enkele maanden bij ANWB energy. Betaal een termijn van 60 euro p/m en mijn maandelijkse opbrengsten worden niet direct uitgekeerd maar verrekend met mijn jaarrekening.

In feite wordt mijn saldering verwerkt op basis van de daadwerkelijke spot prijzen, niks geen gedoe of onduidelijkheid.

Daarbij ben ik daardoor ook echt bezig om optimaal mijn zonnepanelen opbrengst zoveel mogelijk te gebruiken zodat de wasjes, WPB runs, etc zoveel mogelijk op de goedkoopste momenten plaats vindt.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
Wolly schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:33:
[...]

Er zijn dus cases te bedenken waarbij het je netto geld kost, dan is het dus financieel dus niet rendabel.
In die andere gevalllen gaat de tvt naar ruim boven de 12 jaar. Dan moet je nog de mazzzel hebben dat je geen kosten eraan hebt in die 12 jaar. In het beste geval is je rendement weg/bagger, in sommige gevallen kosten die panelen je zelfs geld ipv dat je ooit iets teurgverdient.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Laatst online: 21:40
MooDyBLueS schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:21:
[...]

Exact en ik trek mijzelf nu de haren uit mijn kop dat ik 2 jaar geleden € 7600 voor zonnepanelen en € 1450 voor een laadpaal heb uitgegeven. Dat is gewoon fucking 9k van mijn spaargeld waarvan ik met het hele gezin 3 weken op een geweldige vakantie had kunnen gaan.

En dan zou ik om dit nog enigszins (tzt dan, ik val nu godzijdank nog niet onder deze achterlijke regels) goed te maken straks eerst nóg meer moeten uitgeven (duizenden €) aan een accu die ik ook weer ergens in huis kwijt moet en het ruimte van mijn huis inneemt.

Eerlijk waar, ik ben jarenlang een groot voorvechter geweest van de subsidies, groene stappen maken, investeren in zonnepanelen, een elektrische auto en zelfs een warmtepomp was ik mee bezig. Maar op deze manier trekt de overheid (en ja, VDB is niet de overheid, maar die neemt geen enkele consument in bescherming) alle energie uit mij en ben ik er gewoon helemaal klaar mee.

Ik heb 2 EV's en sta op het punt te verhuizen, de randstad uit en moest dus sowieso 1 EV vervangen voor eentje met meer rijbereik. Ik was tot voor kort met mijn shortlist bezig met auto's als een Tesla Model 3/Y LR of iets vergelijkbaars, maar nu weet ik het zeker: ik ga gewoon weer een hybride Toyota rijden wat ik hiervoor 16 jaar lang gedaan heb. Dan is het maar 2x zo duur als thuis laden met de huidige benzineprijzen, maar de investering is tenminste 2x zo laag ook (occasion) én ik ben straks niet de pineut met mijn zonnepanelen. Die trek ik er wel vanaf en zet ze op MP voor 2k ofzo, vast wel een gek die er nog in gaat trappen. Want dan ga ik ook egoïstisch worden als de overheid ons als consument steeds meer gaat naaien.

Kijk, ik snap de hele situatie omtrent dat het niet houdbaar is om op piekmomenten in de zomer met een gemiddeld huis even 40-60 kWh het net in te pompen, maar daar hadden ze eerder aan moeten denken en niet nu de consument er de dupe van laten worden. Consumenten die hard voor die investeringen gewerkt hebben. Ondertussen worden bedrijven allemaal het handje boven het hoofd gehouden.

offtopic:
Met het risico teveel off-topic te raken wil ik ook nog als laatste de SUP toeslag benoemen en het statiegeld op blikjes. Van beide is nu al bewezen dat het niet werkt. SUP toeslag is gewoon een nieuw verdienmodel voor de winkels geworden. Welke moeite steken zij erin als ik 10-25ct meer betaal voor mijn koffie to-go of mijn maaltijdsalade bij de supermarkt? Zelfs met statiegeld, wat ik dan gelukkig nog wel terugkrijg als ik het inlever, is al gebleken dat bedrijven 0 extra moeite doen. Het wordt tijd dat hier in het grotere geheel eens iets aan gedaan wordt.
Voor het (drie)dubbele tankgeld in een trage semi-analoge Toyota gaan rijden wanneer een Tesla ook kan heb je vooral jezelf mee. ;)

Het hangt denk ik vooral af van je reistijden en afstanden. Als je een flink deel overdag uit PV kan laden ben je helemaal spekkoper, zo niet is het nog steeds fors goedkoper, maar renderen je zonnepanelen minder. Je zal ze hoe dan ook nog steeds ruimschoots zo niet meerdere keren terugverdienen over de levensduur, de vraag is alleen hoeveel precies, en juist dat soort afwegingen, voor PV maar ook met de auto, warmtepomp, etc. kan je niet meer op rekenen en investeren als de overheid toestaat dat VdB zomeer even de nucleaire optie inzet en de hele markt/salederingsbeleid opblaast, omdat ze zelf een falend verdienmodel hebben. Ik snap je gevoel verder helemaal.

Bijna iedereen, juist diegene met PV en eigen data, snapt ook wel dat de salderingsregeling, met name tussen zomer en winter, uiteindelijk onhoudbaar is, maar er dient wel in brede zin een voorspelbaar en stabiel meerjarenbeleid te zijn waarop burgers en bedrijven kunnen rekenen wanneer ze vreselijk dure langetermijninvesteringen doen. Dit toestaan doet heel veel schade aan het vertrouwen en draagvlak. Daarmee remt het tot ver in de komende jaren de transitie (en economie).

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
nwagenaar schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:39:
[...]

Ik zou mensen met een PV installatie eerder adviseren om over te stappen naar een dynamisch contract als de rest ook dezelfde handelingen gaat doorvoeren zoals bij VDB en ze een nieuw contract moeten afsluiten.

Ik zit nu sinds enkele maanden bij ANWB energy. Betaal een termijn van 60 euro p/m en mijn maandelijkse opbrengsten worden niet direct uitgekeerd maar verrekend met mijn jaarrekening.

In feite wordt mijn saldering verwerkt op basis van de daadwerkelijke spot prijzen, niks geen gedoe of onduidelijkheid.

Daarbij ben ik daardoor ook echt bezig om optimaal mijn zonnepanelen opbrengst zoveel mogelijk te gebruiken zodat de wasjes, WPB runs, etc zoveel mogelijk op de goedkoopste momenten plaats vindt.
Dat is allemaal klein bier zonder EV. Droger, vaatwasser en ander huishoidelijk spul wat je zou kunnen timen is amper stroomverbruik.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 22:18

de Peer

under peer review

Wolly schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:22:
[...]

Jarenlang hebben wij op Tweakers geroepen "Gooi je dak helemaal vol". Dat is nu een slecht advies, je moet echt alleen je continu verbruik op je dak gooien.
Nee. Ik zou nog steeds adviseren om het dak vol te leggen. Echter hoor ik hier soms bedragen van 10-20k voor een installatie. Dat zou ik afraden. je moet onderhandelen en zorgen dat je onder de 1 euro per Wp blijft zodat je een gunstig geprijsde installatie hebt.

Met een grote installatie zul je veel opwekken en in de Lente/herfst/winter minder hoeven in te kopen.

Dak vol was eerder een no-brainer. En nu kan het nog steeds een verstandige strategie zijn, maar het risico op een lager-dan-verwacht rendement neemt wel toe. Maar dat heb je altijd als je investeringen doet. Sinds (circa) 2015 is het altijd zeer aantrekkelijk geweest om flink te investeren in panelen. De vraag is of er nu een kentering gaat komen. Dat weten we niet.

Ik vind de reacties hier wel erg pessimistisch. Als straks in Nov-Dec de stroomprijs weer hoog is piept men vaak weer anders. Het gaat juist om die helikopter view en vooruit kijken.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 18-08-2023 17:49 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
de Peer schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:47:
[...]

Nee. Ik zou nog steeds adviseren om het dak vol te leggen. Echter hoor ik hier soms bedragen van 10-20k voor een installatie. Dat zou ik afraden. je moet onderhandelen en zorgen dat je onder de 1 euro per Wp blijft zodat je een gunstig geprijsde installatie hebt.

Met een grote installatie zul je veel opwekken en in de Lente/herfst/winter minder hoeven in te kopen.

Dak vol was eerder een no-brainer. En nu kan het nog steeds een verstandige strategie zijn, maar het risico op een lager-dan-verwacht rendement neemt wel toe. Maar dat heb je altijd als je investeringen doet. Sinds (circa) 2015 is het altijd zeer aantrekkelijk geweest om flink te investeren in panelen. De vraag is of er nu een kentering gaat komen. Dat weten we niet.
Onder de 1 kan je vergeten. Heb 10 offertes gehad en de goedkoopste was 1,40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Johan Bogle schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:49:
[...]
Maar dat kan ook betekenen dat het bij jouw huis relatief duur is om te (laten) leggen of dat je een relatief kleine installatie wilt laten leggen.

De conclusie kan ook zijn dat het voor sommige mensen niet haalbaar/verstandig is, bijvoorbeeld met een dak op het noorden.

Tot nu toe was het anders. Zelfs op het noorden, zelfs in de schaduw en zelfs een installatie van 3 panelen werd gewoon gelegd tegen torenhoge installatiekosten. Ja vind je het gek dat de terugverdientijd dan lang is.

Ik hoop dat men nu wat serieuze gaat kijken naar de business case. Panelen zijn niet voor iedereen een goede investering.

Ik heb zelf mijn 4 installaties altijd gelegd in de range van 0.5-0.8 euro per Wp. (zelf leggen).

[ Voor 31% gewijzigd door de Peer op 18-08-2023 17:54 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
de Peer schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:50:
[...]

Maar dat kan ook betekenen dat het bij jouw huis relatief duur is om te (laten) leggen of dat je een relatief kleine installatie wilt laten leggen.

De conclusie kan ook zijn dat het voor sommige mensen niet haalbaar/verstandig is, bijvoorbeeld met een dak op het noorden.
Standaaard rijtjeshuis in het midden van het land. 14 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:36
Johan Bogle schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:49:
[...]
Onder de €1 is weer normaal hoor. Containerprijs is weer laag.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlietje
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 21:11
Wolly schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:33:
[...]

Nou, ok ik heb t even voor mijzelf ingevuld op de site van vdb waar ik niet zit op t moment.

Ik heb net (begin juni) oude panelen vervangen voor 23 nieuwe oost west. Het huis wat ik kocht had ze er al geruime tijd op liggen. Nl 170wp 24 stuks. Deze nieuwe brengen naar verwachting zo’n 7800kwh op.

Ik heb mijn verbruiken ingevuld met en zonder panelen, en dat scheelt mij 1200 op jaarbasis rekening houdend met die terugleverheffing van €552,=, wat resulteert in 7,4 jaar tvt ipv 4,9

Anyway, ik zit niet bij vdb en dat was ik al helemaal niet van plan!
Ik heb nu voor een steady lage gasprijs gekozen.

En ja, mijn plan is om later (als t nog interessant blijft) op n hybride vorm over te gaan en rij al EV. Dus met uitzicht op hoger verbruik alvast de pv er op aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Johan Bogle schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:52:
[...]
Standaaard rijtjeshuis in het midden van het land. 14 panelen.
Dat vind ik dan vreemd. Zou echt veel goedkoper moeten kunnen, en anders even wachten tot de prijzen normaliseren. het is nu wel erg duur allemaal.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 18-08-2023 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Bravertal schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:52:
[...]

Mijn offertes zijn uit juli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:48
[...]

[...]

Cuetailing is een beetje gebaseerd op de vergoeding die bedrijven krijgen om verbuikers af te schakelen in geval van stroomtekort. Dan krijgt een lokale grootverbruiker geld om de middagdienst twee uurtjes later te laten beginnen.

Overigens kan je nog meer geld verdienen met zonneparken door ze helemaal niet te bouwen. :+ Subsidie aanvragen, paar jaartjes wachten en daarna de subsidie weer teruggeven. In de tussentijd heb je een gratis lening. Het handje vol zonneweides die je voor de vorm wel bouwt geeft je vervolgens voor een symbolisch bedrag aan een onnozele energiemaatschappij die ze toch uit moet zetten. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:55
de Peer schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:53:
[...]

Dat vind ik dan vreemd. Zou echt veel goedkoper moeten kunnen, en anders even wachten tot de prijzen normaliseren. het is nu wel erg duur allemaal.
Het VdB verhaal kan misschien wel helpen om de prijzen te laten normaliseren. Maar vergeleken met de 4,93 per wp die ik ooit betaald heb is alles goedkoop :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:34
Wat een flauwekul zeg! Als ik zelf brood bak, dan wordt brood bij de bakker duurder omdat hij aan mij niks meer verdient. Dit is nou precies de framing waar niemand op zit te wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:12
[...]

Wat een onzin, arbeid is nog nooit zo duur geweest. Heb mijn vader recent geholpen met het opvragen van offertes en onder de 1,30 (eenvoudige 6kWP serie opstelling met omvormer, geen spannend meerwerk) per WP is gewoon echt niet reëel tenzij je heel veel zelf doet. Ja er zullen in heel Nederland best partijen te vinden zijn die goedkoper zijn maar gemiddeld genomen is dat gewoon niet reëel. (kijk zelf even in de recente offerte review topics van mede tweakers).

[ Voor 6% gewijzigd door Janpietertje89 op 18-08-2023 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:15

UTM

Zojuist een vast contract afgesloten voor drie jaar welke ik per 16 november laat ingaan. M’n variabele jaarcontract loopt tot 16 december, dus dit scheelt me maar een maand qua salderen. En mocht de situatie de komende tijd veranderen, dan heb ik nog twee weken om de boel te annuleren. Nu heb ik in ieder geval een contract voor drie jaar zonder deze nieuwe maatregel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:54

vliegnerd

Nintendo fan.

[...]

Nou een bekende heeft recent een flink aantal offertes gevraagd. Ik denk zeker vijf stuks.

Simpele stringomvormer voor 12-16 panelen op laag schuin dak (eerste verdieping): 1,30 per Wp ongeveer.
En richting de twee euro voor Enphase micro’s.

Edit: dit is wel oost/west dus feitelijk twee daken. Dus op 1 dak kan het wellicht nog iets goedkoper .

[ Voor 11% gewijzigd door vliegnerd op 18-08-2023 18:18 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
Panelen zijn nog nooit zo goedkoop geweest aldus Bambino van het Fok forum, zie link. Ze kosten nu 22,5 cent inkoop per WP.

https://forum.fok.nl/topic/2688238/2/25

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Ik verwacht wel dat die prijzen nu fors gaan dalen. Er zal weinig belangstelling meer zijn voor panelen met zoveel onzekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Bravertal schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:14:
[...]

Panelen zijn nog nooit zo goedkoop geweest aldus Bambino van het Fok forum, zie link. Ze kosten nu 22,5 cent inkoop per WP.

https://forum.fok.nl/topic/2688238/2/25
Dat betwist ik ook niet, maar zoals je leeest van mij en een aantal anderen is 1,30 nu echt wel het beste wat je kan vinden en dat is voor een simpele string. Arbeid en overig zijn dusdanig duur dat je amper profiteert van de paneelprijs. Alleen leuk voor de doe-het-zelver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:15
Bravertal schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:14:
Het gaat om de complete installatie, de gemiddelde prijs per WP ligt nog steeds rond de 1,50

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
Johan Bogle schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:16:
[...]
Dat betwist ik ook niet, maar zoals je leeest van mij en een aantal anderen is 1,30 nu echt wel het beste wat je kan vinden en dat is voor een simpele string. Arbeid en overig zijn dusdanig duur dat je amper profiteert van de paneelprijs. Alleen leuk voor de doe-het-zelver.
Bambino offreert weer voor onder de euro per wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashboarder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-05 07:23
ik neem nog een stuk of 10 panelen bij, een accu + elektrische auto op de oprit en klaar is Kees… …geen energieleverancier meer nodig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003

vliegnerd

Nintendo fan.

Bravertal schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:17:
[...]

Bambino offreert weer voor onder de euro per wp.
Ik lees het ook. Maar welk bedrijf is dat?

En is het in de randstad?

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

flashboarder schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:18:
ik neem nog een stuk of 10 panelen bij, een accu + elektrische auto op de oprit en klaar is Kees… …geen energieleverancier meer nodig!
Zo werkt het helaas niet. Off grid gaan is vrijwel niet te doen in Nederland. Je zult dus nog steeds aangesloten blijven op het net en de vaste lever- en terugleverkosten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
vliegnerd schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:19:
[...]

Ik lees het ook. Maar welk bedrijf is dat?

En is het in de randstad?
Of een hobbybob ergens in Friesland… Dat scheelt nogal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:22
de Peer schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:47:
[...]

Ik vind de reacties hier wel erg pessimistisch. Als straks in Nov-Dec de stroomprijs weer hoog is piept men vaak weer anders. Het gaat juist om die helikopter view en vooruit kijken.
En evt het maximale vermogen van de omvormer terugschroeven. In dat geval zou ik bijvoorbeeld maximaal 8 kW kunnen genereren ipv 10 kW. Of evt nog minder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravertal
Hij zit in het oosten van het land. Mijn panelen specialist rekende €0,73 per wp in oktober 2021, zit in Heerhugowaard. Bij PB kan ik zijn adres geven maar weet niets van levertijden etc. Bij mij was het top maarja n=1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
zo werkt het niet helemaal, all-electric heb je in de winter nog steeds wat nodig van het net.
Die laatste paar honderd kWh of wel van 85% naar 100% zelfvoorzienend zijn echt een uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-04 13:31
MooDyBLueS schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:21:
[...]

offtopic:
100% mee eens, als het zo moet, niet, en succes ermee

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flashboarder
Domba schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:25:
[...]

zo werkt het niet helemaal, all-electric heb je in de winter nog steeds wat nodig van het net.
Die laatste paar honderd kWh of wel van 85% naar 100% zelfvoorzienend zijn echt een uitdaging.
Volgens mij kom ik aardig in de buurt met een totaal van 45 panelen op verschillende oriëntaties. Een elektrische auto kan ik altijd ergens anders opladen en gebruiken als accu als dat echt nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Je zal dan ook een andere omvormer moeten kopen. Gewone omvormers werken niet off-grid.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Inmiddels mijn offerte voor de panelen ontvangen, 8 panelen opbrengst van 3227kWH voor een kleine 5000 euro. Zoals ik gisteren ook al zei kijk ik het komend half jaar aan. Glazenbol zegt dat meerdere leveranciers je laten betalen voor het opwekken en daarom de vraag naar panelen gaat dalen en daardoor de prijzen gaan dalen.

En ik kan mij voorstellen dat wanneer de meeste leveranciers dit model hanteren dat de politiek er ook mee gaat bemoeien. Goed we gaan het zien, voorlopig gaan mijn plannen voor de panelen in de ijskast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-04 13:31
magnifor schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 19:03:
Inmiddels mijn offerte voor de panelen ontvangen, 8 panelen opbrengst van 3227kWH voor een kleine 5000 euro. Zoals ik gisteren ook al zei kijk ik het komend half jaar aan. Glazenbol zegt dat meerdere leveranciers je laten betalen voor het opwekken en daarom de vraag naar panelen gaat dalen en daardoor de prijzen gaan dalen.

En ik kan mij voorstellen dat wanneer de meeste leveranciers dit model hanteren dat de politiek er ook mee gaat bemoeien. Goed we gaan het zien, voorlopig gaan mijn plannen voor de panelen in de ijskast.
ik zou het nu ook niet meer doen. Investeringen van > 10 jaar baseren op drijfzand... spijt als haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:15
Sowieso zoveel mogelijk Oost-West en een kleinere omvormer, aftoppen is met deze maatregel eerder voor- dan nadeel.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
flashboarder schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:54:
[...]

Volgens mij kom ik aardig in de buurt met een totaal van 45 panelen op verschillende oriëntaties. Een elektrische auto kan ik altijd ergens anders opladen en gebruiken als accu als dat echt nodig is.
Je komt heel snel in de buurt, maar dat laatste
Zie footer hoeveel ik heb, maar je eiland mode systeem kost ook 100-120kWh/maand *) in die winter maanden,
Je redt het als je anders dan met WP verwarmt in de 3 wintermaanden en een jerrycan voor de generator om accu's bij te laden voor het geval meerdere slechte PV dagen op rij

En met zo'n 24/7 eilandsysteem met netondersteuning haal ik tov Niels gem 4 cent lager voor afname en 6 ct hoger voor teruglevering (het is dynamisch het verleden is geen garantie voor de toekomst) en bij dynamisch is dat ook voor binnen het saldeervolume

*) is afhankelijk van merk en setup, ik heb er gezien die dubbele eigenverbruik hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-05 10:18
Arator schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:07:
[...]

Nee, dat klopt niet.
Het parlement is het hoogste orgaan.
Een regering kan wetsvoorstellen doen, maar als het parlement die verwerpt, is het over en uit.
Ministers aanwijzen als schuldigen van een beleid is onjuist. Als een parlement het beleid verwerpt, gaat het gewoon niet door. De Grondwet beschrijft heel duidelijk wat de spelregels zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Ultraboy op 18-08-2023 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mariomario
Wolly schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:57:
[...]

Volgens mij was het zo dat de ACM vond dat teruglevertarief niet onder leveringstarief valt. Dat was ergens in het Eneco topic.

Dan zal de terugleverheffing er al helemaal niet onder vallen.
Dat snap ik. Maar we hebben het hier niet over terugleveren maar over saldering.
De werking van saldering wordt verderop in het contract uitgebreid besproken, zonder enige beperking. Ook niet van overheidswege. Dus zolang de overheid het niet verbied.....

Ik zie niet in hoe ze dat denken te schrappen. "Ja het staat er wel maar we hebben het zo met je afgesproken. Maar we hebben besloten ons niet meer aan de wet te houden."

Ook vdB breekt, hoe rot ze ook bezig zijn, geen bestaande contracten open.

[ Voor 11% gewijzigd door mariomario op 18-08-2023 20:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TCMR
  • Laatst online: 22:26
Heeft iemand hier al gekeken wat VDB aanbiedt bij verlenging van huidig (variabel) contract? Ik zie in het "verlengaanbod" voor 1 of 3 jaar vast dat de "Vaste terugleveringskosten" op € 0,00 staan. Zien anderen dat ook? Ik heb namelijk zo'n donkerbruin vermoeden dat VDB geen weet heeft van de teruglevering op mijn adres, want...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9rl3pezUH8VqpoAeto_L5eI96Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/knRr85jK11vUycGgUsMkAL49.png?f=fotoalbum_large

M.a.w. dit is de allereerste keer dat mensen met een ferrarismeter een voordeel behalen t.o.v. mensen met digitale meters. Wow, die had ik (nog) niet zien aankomen. Zou me niet verbazen als VDB alleen al om deze reden dit plannetje moet terugdraaien. Ze gingen toch in deze regeling juist voor eerlijke verdeling van de kosten? Dat gaat dus zo niet op. Ik ben geen jurist, maar iets lijkt hier niet te kloppen.

[ Voor 7% gewijzigd door TCMR op 18-08-2023 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

TCMR schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 21:06:

M.a.w. dit is de allereerste keer dat mensen met een ferrarismeter een voordeel behalen t.o.v. mensen met digitale meters. Wow, die had ik (nog) niet zien aankomen. Zou me niet verbazen als VDB alleen al om deze reden dit plannetje moet terugdraaien. Ze gingen toch in deze regeling juist voor eerlijke verdeling van de kosten? Dat gaat dus zo niet op.
Met Ferraris kan je ook geen dynamisch prijscontract hebben dus dat wordt de volgende stap: niet slim, dan zeer ongunstig contract gebaseerd op meest ongunstige verbruiksmomenten en ongunstigste teruglevering.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
mariomario schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:03:
[...]

Dat snap ik. Maar we hebben het hier niet over terugleveren maar over saldering.
De werking van saldering wordt verderop in het contract uitgebreid besproken, zonder enige beperking. Ook niet van overheidswege. Dus zolang de overheid het niet verbied.....

Ik zie niet in hoe ze dat denken te schrappen. "Ja het staat er wel maar we hebben het zo met je afgesproken. Maar we hebben besloten ons niet meer aan de wet te houden."

Ook vdB breekt, hoe rot ze ook bezig zijn, geen bestaande contracten open.
De aanname van @Wolly komt vast door de misleidende woordkeuze van vdB; ze hebben het over "terugleveringsheffing" waar "salderingsboete" beter op zijn plaats zou zijn. Terugleveren doe je pas na salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Martin7182 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 21:18:
[...]

De aanname van @Wolly komt vast door de misleidende woordkeuze van vdB; ze hebben het over "terugleveringsheffing" waar "salderingsboete" beter op zijn plaats zou zijn. Terugleveren doe je pas na salderen.
Dat is niet waar.

Terugleveren bestaat in bruto en netto.

Of heb jij het over iets anders?

[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 18-08-2023 21:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• water_escape
  • Laatst online: 15-05 15:51
Het kan wel... maar dit lukt niet iedere dag natuurlijk. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bQ5YvkYQ9pFAhHnastjLPmAuDHs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tpFrr5OXV8EDRepMS1IEkVU4.png?f=fotoalbum_large

Water-Escape

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
RonJ schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:41:
[...]

Voor het (drie)dubbele tankgeld in een trage semi-analoge Toyota gaan rijden wanneer een Tesla ook kan heb je vooral jezelf mee. ;)
offtopic:
Ik vind dat dus enorm meevallen. Het is niet alsof ik een Prius uit 2010 ga rijden, maar ik kijk naar een van de huidige generatie ben die zijn én niet traag met 180+ pk én hebben ook gewoon alle snufjes zoals lane-assist, adaptive cruise control, CarPlay, remote heating/cooling en ga zo maar door. Ik wissel sowieso bijna elke 2 jaar van auto dus probeer er veel en heb nu ook ervaring met 4 EV's en dat bevalt wel, maar zo ver voor loopt een Tesla helemaal niet hoor. ;) En qua kosten is het gewoon het dubbele en dat is zelfs tov thuis laden, terwijl ik met de grotere afstanden straks anders ook meer Fastned nodig ga hebben, wat bijna even duur is als tanken voor €2,20/liter. Then again: wat ik ook al zei: de investering is ook bijna de helft, dus qua uitgave is het linksom of rechtsom niet een groot verschil.
[...]

Bijna iedereen, juist diegene met PV en eigen data, snapt ook wel dat de salderingsregeling, met name tussen zomer en winter, uiteindelijk onhoudbaar is, maar er dient wel in brede zin een voorspelbaar en stabiel meerjarenbeleid te zijn waarop burgers en bedrijven kunnen rekenen wanneer ze vreselijk dure langetermijninvesteringen doen. Dit toestaan doet heel veel schade aan het vertrouwen en draagvlak. Daarmee remt het tot ver in de komende jaren de transitie (en economie).
Dit dus. Daar ben ik klaar mee. En mensen zijn bijv. ook klaar met de EV subsidie blijkens de pot die nog niet leeg is en in eerdere jaren al na 1 maand soms.

Eenduidig beleid, zodat je als consument daar ook je meerjarenplan op kan toespitsen, dat mist gewoon. Ik dacht het in de VS erg was zodra ze weer van democraat naar republikein of andersom wisselden, maar hier hoef je niet eens een linkse of rechtse oppositiewijziging te hebben, de overheid weet er sowieso wel een potje van te maken. Er lijkt werkelijk geen enkel toekomstbestendig beleid achter te zitten. Zonnepanelen met btw-subsidie en de uiteindelijke salderingsafbouw en de belofte (dat moeten we ook nog maar afwachten) op subsidie op thuisaccu's leek een prima opzet. Maar nu de energieprijzen vrijwel verdubbeld zijn tov voor de Oekraïne oorlog, worden wij ook nog eens dubbel genaaid als consument.

En dan ben ik best een welwillend persoon die graag het positieve bekijkt, maar het zit mij inmiddels erg hoog hoe hiermee omgegaan wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Wolly schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 21:27:
[...]

Dat is niet waar.

Haha, ja sinds dit plan van vdB bestaat er bruto en netto terugleveren :)

Als ik klant was dan had ik op dag 1 een kort geding tegen ze aangespannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:55

Yucon

*broem*

Martin7182 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 21:18:
[...]

Ik kwam #zonnepaneelbelasting tegen. Tikje populistisch, maar als tegengas dekt het de lading ook wel aardig.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
Het wachten is denk ik op de tweede energieboer die gaat spelen met het voortijdig opblazen van de salderingsregeling (want dat is dit per saldo). Zodra dat gaat gebeuren en de politiek niet ingrijpt denk ik dat de hele zonnepanelen-installatiebranche in Nederland binnen weken volledig in elkaar stort. Nu al zullen velen zich achter de oren krabben of zonnepanelen nog wel zo'n goed idee is gezien de toekomstige afschaffing van de salderingsregeling, zodra het financiële voordeel van zonnepanelen zo ongeveer nul of zelfs negatief wordt zal niemand nog panelen (laten) plaatsen.

Kortom, de bij-effecten van deze proefballon kunnen immens zijn. Positief bekeken kan het tekort aan zonnepanelen-techneuten binnen nu en een maand of wat zomaar veranderen in een groot overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Laatst online: 22:48
bombadil schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 21:10:
[...]

Met Ferraris kan je ook geen dynamisch prijscontract hebben dus dat wordt de volgende stap: niet slim, dan zeer ongunstig contract gebaseerd op meest ongunstige verbruiksmomenten en ongunstigste teruglevering.
Dat was al enigszins zo. 2 jaar terug had ik nog een Ferrari(meter) en toen kon ik niet het goedkoopste stroomabo afnemen. Dus toen toch maar de slimme meter genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mariomario
Wolly schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 21:27:
[...]

Dat is niet waar.

De rest van de wereld heeft het over salderen en terugleveren. Volgens mij staat in alle contracten salderen beschreven en ook in de huidige energiewet. Twee duidelijk verschillende termen om verwarring te voorkomen.

Omdat je aan salderen niet mag tornen gebruikt vdB deze term niet meer en noemen ze het bruto terugleverem, slim. BIinnenkort zal de afdeling communicatie de worden 'bruto' en 'netto' niet meer grbruiken zodat elke zonneWatt over dezelfde kam wordt geschoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Johan Bogle schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:15:
Ik verwacht wel dat die prijzen nu fors gaan dalen. Er zal weinig belangstelling meer zijn voor panelen met zoveel onzekerheid.
Zal wel meevallen vermoed ik.
Nederland is ook weer niet zo’n grote speler dat het beetje paniek hier bij sommige mensen zoveel invloed heeft op het totaal.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
mariomario schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 22:35:
[...]

De rest van de wereld heeft het over salderen en terugleveren. Volgens mij staat in alle contracten salderen beschreven en ook in de huidige energiewet. Twee duidelijk verschillende termen om verwarring te voorkomen.

Omdat je aan salderen niet mag tornen gebruikt vdB deze term niet meer en noemen ze het bruto terugleverem, slim. BIinnenkort zal de afdeling communicatie de worden 'bruto' en 'netto' niet meer grbruiken zodat elke zonneWatt over dezelfde kam wordt geschoren.
De slimme meter heeft telwerk 3 en 4 met als omschrijving `Meterstand voor teruggeleverde energie`.

VDB gebruikt zelf geen ´bruto´ en ´netto op hun blog, zij gebruiken de term teruglevering en die komt overeen met hetgeen de meter registreert.

Bruto en netto worden in dit topic genoemd omdat mensen soms denken dat de staffels gaan over de teruglevering na saldering.

[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 18-08-2023 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashboarder
de Peer schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:20:
[...]

Zo werkt het helaas niet. Off grid gaan is vrijwel niet te doen in Nederland. Je zult dus nog steeds aangesloten blijven op het net en de vaste lever- en terugleverkosten betalen.
Okay dan, ik zal me in de materie gaan verdiepen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:45
Je bedrijf in zonnepanelen, zal door zo'n grap maar even om zeep geholpen worden.
Toch door naar de warmtepompen dan maar, inclusief cowboys? Of ligt werkloosheid op de loer.
Jarenlang je best gedaan, om een boterham op te bouwen en je pensioen zit in je bedrijf. Pff.

Hoewel het volgens mij nog wel rendeert alleen minder.
Negatieve prijzen en veel terugleveren doe je niet het hele jaar.
Mijn eigen verbruik schommelt tussen 20% zomer en 60% winter per maand.

[ Voor 26% gewijzigd door Dapdodo op 18-08-2023 22:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dapdodo schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 22:53:
Je bedrijf in zonnepanelen, zal door zo'n grap maar even om zeep geholpen worden.
Toch door naar de warmtepompen dan maar, inclusief cowboys? Of ligt werkloosheid op de loer.
Jarenlang je best gedaan, om een boterham op te bouwen en je pensioen zit in je bedrijf. Pff.

Hoewel het volgens mij nog wel rendeert alleen minder.
Negatieve prijzen en veel terugleveren doe je niet het hele jaar.
Mijn eigen verbruik schommelt tussen 20% zomer en 60% winter per maand.
Hoewel het idd nog steeds rendeert is het voor mij een principekwestie geworden. Ik betaal 5k aan apparatuur om stroom op te wekken, vervolgens moet ik betalen voor mijn eigen gewekte stroom. Daarna wordt mijn stroom waar ik voor heb moeten betalen doorverkocht aan iemand anders, wanneer ik vervolgens stroom nodig heb van het net mag ik mijn “eigen stroom terugkopen”. Onder geen beding doe ik hier aan mee. Gezien Eneco aangeeft ook te overwegen om zonnepanelenbelasting (zo noem ik het maar) in rekening te brengen en de overige leveranciers deze vorm van “tax” niet uitsluiten lijkt het me een kwestie van tijd dat dit de nieuwe standaard wordt.

Ik vind het helemaal mooi, blijf ik wel grijze/fossiele stroom gebruiken. Het boeit mij werkelijk geen moer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
mariomario schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 22:35:
[...]

….
Terugleveren impliceert dat je iets terug geeft wat je gekregen hebt. Dit is een, of door de energie-leveranciers of door een ambtenaar verzonnen term. Als je zonnepanelen of een windmolen hebt, dan lever je stroom. Niets meer en ook niets minder. Je bent een particuliere stroomproducent. Energie-leveranciers hebben daar nog steeds moeite mee, VDB bewijst dit nu weer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• iKiddo
  • Laatst online: 01-05 15:43
Als ze precies wilden zijn in hun communicatie, hadden ze de term kunnen hanteren die energiebedrijven gebruiken als ze technisch praten: invoeding.

[ Voor 23% gewijzigd door iKiddo op 18-08-2023 23:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:39
99ruud99 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:27:
Kleine vraag, wat zouden jullie in België doen? Ik ben net verhuisd en was aan het kijken naar panelen... Maarja...

Zou het zelfde kant op gaan (België mag al niet salderen).
Momenteel zijn er in Vlaanderen (gewestelijke materie) wat systemen die door elkaar lopen, en ik hoop dat ik het beetje goed samenvat.
• panelen die er reeds liggen van voor juli 2021 kunnen nog groenestroomcertificaten opbrengen (maw koop je een huis met een bestaande installatie, heb je recht op die certificaten, enkel voor die panelen). Panelen die later gelegd zijn, kregen geen certificaten meer, maar een subsidie. Die bouwt echter heel snel af. Vorig jaar gekeurd, kreeg je nog maximaal €1500, dit jaar nog maximaal €750, volgend jaar nog maximaal €375.
• dan heb je het systeem met de terugdraaiende teller. Je betaalt een jaarlijks prosumententarief berekend op het vermogen van je omvormer en je woonplaats (tussen de €70 en €105 vermenigvuldigd met het vermogen). Teveel geproduceerde stroom wordt niet overgedragen of vergoed.
• dan het systeem met de slimme meter, dan vervalt het prosumententarief. Maar elke kWh die je afneemt betaal je, je krijgt een (kleine) vergoeding voor hetgeen je produceert, maar zelf niet direct kan gebruiken. Je overschot kan je ook zelf peer-to-peer verkopen (tegen een betere prijs)
• En dan het capaciteitstarief, dit vervangt een deel van de nettarieven. Elke gebruiker van het laagspanningsnet zal moeten betalen voor stroompieken die die veroorzaakt. Dit wordt gemeten door de slimme meter per kwartier. Voor een analoge meter wordt er sowieso gewerkt met een piek van 2,5kW. Die piek wordt dan vermenigvuldigd met een bedrag afhankelijk van je woonplaats (tussen de €36 en de €49). Het gebruik van meerdere zware elektrische toestellen tegelijkertijd kunnen bij een slimme meter dus zorgen voor een grote piek. Doch door deze toestellen te gebruiken wanneer je zonnepanelen produceren, zwak je die piek af.

Edit : ah ja, nog vergeten te vermelden. Het vermogen van je omvormer mag niet hoger zijn dan 10kW.
Samengevat, door het maximaal vermogen te beperken per aansluiting, zorgt de wetgever/netbeheerder dat er minder wordt teruggeleverd. Toch schakelen in sommige wijken op bepaalde momenten de omvormers zich uit door de onbalans. Door de nieuwe berekening van de netbeheerder, wordt er niet alleen belast op hoeveel stroom je gebruikt, maar ook op het piekvermogen dat je vraagt.

[ Voor 10% gewijzigd door Arator op 19-08-2023 09:33 ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinsa
  • Laatst online: 21:57
magnifor schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 23:12:
[...]

Hoewel het idd nog steeds rendeert is het voor mij een principekwestie geworden. Ik betaal 5k aan apparatuur om stroom op te wekken, vervolgens moet ik betalen voor mijn eigen gewekte stroom. Daarna wordt mijn stroom waar ik voor heb moeten betalen doorverkocht aan iemand anders, wanneer ik vervolgens stroom nodig heb van het net mag ik mijn “eigen stroom terugkopen”. Onder geen beding doe ik hier aan mee. Gezien Eneco aangeeft ook te overwegen om zonnepanelenbelasting (zo noem ik het maar) in rekening te brengen en de overige leveranciers deze vorm van “tax” niet uitsluiten lijkt het me een kwestie van tijd dat dit de nieuwe standaard wordt.

Ik vind het helemaal mooi, blijf ik wel grijze/fossiele stroom gebruiken. Het boeit mij werkelijk geen moer.
Ik snap je beredenatie, pas geleden ook een akkoord gegeven voor een installatie van 5k i.c.m 3 jarig vast energiecontract.

Ik zie het zo: als ik geen zonnepanelen zou laten leggen ben ik per maand ongeveer 110 euro duurder uit, op jaar basis 1320 euro.

De installatie heb je dus binnen 4 jaar eruit, ook al gaan de andere energieleveranciers een vergoeding vragen zit ik in de categorie van 4 euro per maand (Vdb). Dit zou 48 euro op jaarbasis zijn. Nog steeds blijf ik dan goedkoper uit met zonnepanelen. Natuurlijk ben ik het niet eens met de oneerlijke heffing. Maar kies wel voor mijn eigen portemonnee.
Pagina: 1 ... 21 ... 38 Laatste

Dit topic is gesloten.