Schrijf je dat nu goed? Ze
handhaven deze terugleverboete als we straks
niet meer kunnen salderen?
Dat lijkt me toch niet echt de bedoeling, dan ga je letterlijk betalen en dus benadeeld worden voor het hebben van zonnepanelen.
Heel eerlijk: als het die kant op zou gaan met alle energieleveranciers, dan trek ik mijn zonnepanelen van het dak. Liever gewoon de stroomprijs betalen dan:
1. investeren in zonnepanelen
2. niks ervoor terugkrijgen wat ik aan overschot heb
3. nog extra betalen omdat ik overschot heb ook
Want je kan dit uitrekenen, als je even heel simpel gezegd 6000 kWh opwekt, je verbruikt 5000 kWh, maar schuift 3000 kWh heen en weer en gebruikt dus 2000 kWh wel direct en hebt 1000 kWh aan overschot, dan moet je dus én over die 3000 kWh een terugleverboete betalen én je krijgt er niks voor terug én je moet voor het verbruik van de totale 5000 kWh wel gewoon je kWh-prijs aftikken. Het overschot krijg je dan alleen zo'n karige kWh-prijs voor terug. Dan is het dus zo dat het je het volgende kost met de huidige prijzen van pakweg €0,35/kWh:
- verbruik via stroomnet = 3000 kWh * 0,35 = € 1.050 = € 87,50/mnd
- verbruik direct via PV = 2000 kWh * 0 = € 0
- teruglevering = 4000 kWh = € 29 per maand (ik pak even de positieve van de 2)
- terugleververgoeding = 1000 kWh * € 0,13 = € 130
Dan kom je dus nu al op € 116,50 per maand en krijg je maar € 10,83/mnd terug voor een netto bedrag van € 105,67.
Je PV voordeel van die 2000 kWh die je direct hebt kunnen gebruiken en de 1000 kWh terugleververgoeding is:
2000 kWh * € 0,35 = € 700 + terugleververgoeding van € 130 = € 830 totaal.
Als je die totale 5000 kWh zonder zonnepanelen gewoon direct afneemt dan kost het je € 1.750 oftewel € 145,83 per maand.
Kortom, je bespaart maar € 40 per maand. En dan heb ik het hier over een investering van €7600, want dat is wat het mij (na btw-teruggave!) heeft gekost om 20 PV's te plaatsen met bijna exact 6.000 kWh opbrengst jaarlijks. Hoe lang ik erover zou doen om dat terug te verdienen op deze manier met €40/mnd besparing? 190 maanden!!!!
En ja, er zitten her en der kleine nuances, zo zitten er de netbeheerkosten en heffingen nog niet bij, maar dat levert onder de streep geen grote verschillen op.
Dat hier geen wetten voor zijn snap ik niet. De overheid maakt de economie hiermee kapot. De hele energiemarkt is ook al de reden waarom ik veel vrienden, familieleden en collega's om me heen hoor praten over simpelweg geen zonnepanelen nemen en qua auto zelfs van EV terug naar iets zonder stekker. En dat snap ik wel.
Ik heb ook geïnvesteerd met een bepaalde belofte aan terugverdientijd (7-8 jaar) enzo en nu heb ik er nu nog niet direct mee te maken, maar je kan als overheid toch niet verwachten dat mensen die het enigszins goed hebben eerst overal in gaan investeren en vervolgens diezelfde mensen op de blaren moeten gaan zitten over datgene wat de overheid zo lang en zeer hard heeft lopen aanmoedigen om in te investeren?
[
Voor 36% gewijzigd door
MooDyBLueS op 18-08-2023 17:07
]