Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Vandebron levert geen winddelen zoals 'De windcentrale', dus die vraag speelt niet. En daarbij: de wetgeving voor afbouw vd salderingsregeling gaat ook alleen over zonnepanelen. En voordat je als een malle winddelen gaat kopen : mijn winddelen (10jr geleden gekocht) rendeerden jarenlang niet (prijs kWh bleef laag en je hebt ook jaarlijkse vaste onderhoudskosten aan de molen). 'Dankzij' de energiecrisis heb ik toch nog wat financieel voordeel gehaald. Maar beleggen in een index of fonds had meer opgeleverd. Maar het is wel schone(re) energie. Dat dan weer wel.GioStyle schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 01:46:
En wat ik nog niet heb voorbij zien komen is het feit dat terugleveren niet gelijk staat aan zonnepanelen hebben. Je kan ook terugleveren door middel van een windmolen of dieselgenerator. Gelden deze terugleverkosten dan ook?
of... BITCOIN mining, kan je héél snel aan/uit schakelen.DeDooieVent schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:20:
[...]
Het gaat een sport worden om zoveel mogelijk te verbruiken overdag
goh... 4 maanden in 12 uur 25kW kwijtraken... wat te doen wat te doen:D:D:D)
Urban Farming ftw
[Afbeelding]
Iemand een pepertje?

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Maar over wat voor bedragen praten we dan eigenlijk? Het bierviltjessommetje van de ACM eerder dit jaar werd hier al gefileerd. Ik dacht uiteindelijk ook dat VdB wel in de goede richting zat met z'n bedragen, maar werd er door @Linea al op gewezen dat ook mijn berekening niet klopte en dat het verlies op saldering voor energiebedrijven waarschijnlijk toch wel meevalt, gezien vorig jaar een kWh zonnestroom nog gemiddeld 15 cent waard was (zie eerste link).Bartjuh schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:02:
[...]
Ja, maar niet helemaal kloppend.
[...] Diegenen zonder zonnepanelen die zeker wel indirect betalen (via een hogere kWh-prijs) zijn de mensen met een variabel en vast contract, maar daar gaat hij even snel aan voorbij! Ergens moet het geld vandaan komen, niet uit de hoge hoed. En dat geld komt netto van die groep.
Als je als energieleverancier kosten in rekening gaat brengen, dan moet je wat mij betreft ook met argumentatie komen waaruit blijkt dat die kosten reëel zijn. Dat heeft VdB echter nog niet gedaan.
En daarnaast is er ook een tegengesteld effect; het groeiende aanbod van goedkope duurzame energie drukt de prijzen ook.
[ Voor 4% gewijzigd door crisp op 18-08-2023 08:49 ]
Intentionally left blank
Geen investering van 10+ jaar meer in de 'transitie', het zal mijn tijd wel duren, dit soort streken is echt de druppel.
Ik hoop wél dat de weglopers /overschakelaars rekening houden met, zoals je terecht opmerktWolly schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:37:
Wel grappig dat de personeelswinkel van Essent nu een hete aanbieding heeft voor een terraswarmer van 2000W.
Die sorteren alvast voor op affakkelen
dat de appel niet ver van de stam rolt... ofwel
E.ON
\/
Essent ..... > EnergieDirekt..> Powerhouse
\/
(alles) VoorDeBron
kortom, wil je inderdaad een statement maken moet je NIET uit deze stamboom kieze.
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Gezien de huidige marktontwikkelingen zie ik mij als PV eigenaar genoodzaakt om mijn LEVERkosten te verhogen.
Dit zal géén vast tarief zijn maar volgens een staffel.
Basis van de staffel is uw "onzin" percentage, hoe meer onzin u neer kalkt,
hoe meer u gaat betalen (principe: de VERVUILER betaald.
Ik ga er vanuit dat u dit volledig kunt begrijpen, en nog láng bij mij zult afnemen,
mvgr.
Mr. PV
Die gaan ze óók boete opleggen... las ik in Kaatsheuvel park-courantDomba schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:56:
[...]
Weet ik niet, ben maar prosumer, ik dacht dat nog deels koper plaat is voor Nederland.
VdB heeft diverse windmolens die ze kunnen Curtentailen en paar zonneparken als ik goed heb die van Sunrock apparatuur met Ordina software.

Nee, dw afbouw saldering geldt voor alle invoeding van groene energie door kleinverbruikers. De wet spreekt niet over zonnepanelen in het artikel over salderen.Jailhouse schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:27:
Vandebron levert geen winddelen zoals 'De windcentrale', dus die vraag speelt niet. En daarbij: de wetgeving voor afbouw vd salderingsregeling gaat ook alleen over zonnepanelen. En voordat je als een malle winddelen gaat kopen : mijn winddelen (10jr geleden gekocht) rendeerden jarenlang niet (prijs kWh bleef laag en je hebt ook jaarlijkse vaste onderhoudskosten aan de molen). 'Dankzij' de energiecrisis heb ik toch nog wat financieel voordeel gehaald. Maar beleggen in een index of fonds had meer opgeleverd. Maar het is wel schone(re) energie. Dat dan weer wel.
Geldt natuurlijk voor alles op een kleinverbruiksaansluiting. Maar als je meer dan 5000 kWh invoedt, wordt de boete niet hoger. Dus een zonneweide op een 3x80A-aansluiting betaalt relatief een stuk minder.Hansieo schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:25:
Die gaan ze óók boete opleggen... las ik in Kaatsheuvel park-courant
Het punt is nou juist dat energieleveranciers helemaal niet over netbeheer gaan, dat is de netbeheerder die (via de energieleverancier) kosten in rekening brengt.andru123 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 00:16:
[...]
Leuke video, goede uitleg. In het begin. Daarna hij echt emotioneel wordt “HUN probleem, niet mijne”.
Maar ik denk nog steeds de Saldeer regeling oneerlijk is. 20% van de huishouden oorzaken netwerk overlast. En de andere 80% moeten meebetalen (via netbeheerkosten) om dit op te lossen. No, but thanks.
20% van de huishoudens zorgen alleen voor minder winst maar energieleverancier vdB wendt een heel andere reden voor. Zonnepaneel- en niet-zonnepaneelbezitters staan aan dezelfde kant.
Kwantificeren is idd lastig, want dan moet je tijd integratie doen over spot-prijs(t) * volume(t) van PV teruglevering over het jaar, dat dan weer delen door volume voor gemiddelde, en dat dan vergelijken met de tijd integratie van spot-prijs * volume van afname, weer delen voor gemiddelde. Gemiddelde pv-prijs minus afzetprijs is je gemiddelde delta. Dat maal volume, en dat zou een aardig schatting geven hoeveel kosten ze moeten maken voor saldering.crisp schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:47:
[...]
Maar over wat voor bedragen praten we dan eigenlijk? Het bierviltjessommetje van de ACM eerder dit jaar werd hier al gefileerd. Ik dacht uiteindelijk ook dat VdB wel in de goede richting zat met z'n bedragen, maar werd er door @Linea al op gewezen dat ook mijn berekening niet klopte en dat het verlies op saldering voor energiebedrijven waarschijnlijk toch wel meevalt, gezien vorig jaar een kWh zonnestroom nog gemiddeld 15 cent waard was (zie eerste link).
Als je als energieleverancier kosten in rekening gaat brengen, dan moet je wat mij betreft ook met argumentatie komen waaruit blijkt dat die kosten reëel zijn. Dat heeft VdB echter nog niet gedaan.
En daarnaast is er ook een tegengesteld effect; het groeiende aanbod van goedkope duurzame energie drukt de prijzen ook.
Simpelweg kijkende naar de relatief lage spot-prijzen bij grootste vermogen PV, kan het niet anders dan negatief zijn en dus netto geld kosten. Hoeveel, ja, dat is dus een hele berekening.
Vorig jaar was natuurlijk een raar jaar vanwege de gascrisis en hoge prijzen, 15 cent was niets.
En stel dat ik (en vdB?) het fout hebben, wat helemaal zou kunnen, dan;
Het is een vrije markt met talloze alternatieven. Dus als zij als bedrijf een enorm domme fout maken door talloze "winstgevende" klanten met PV weg te jagen naar de concurrentie en daardoor kopje onder gaan dan is dat de natuurlijke selectie van de markt. Slechte ideeën gaan dood, goede ideeën overleven.
Die dubbele belasting is een mogelijk issue als je energie van het net haalt en in een accu stopt om 'm op een later (duurder) moment weer terug te leveren. Zolang er saldering is voor kleinverbruikers is dit voor kleinverbruikers geen probleem. Voor grootverbruikers is er al een oplossing uitgewerkt waarbij het meetbedrijf met behulp van een tweede meetinrichting voor de accu kan vaststellen over welk deel van de ingekochte energie energiebelasting betaald moet worden.K van k schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 01:34:
Al paar x gezegd.
Van de week was in het nieuws, thuisaccu willen ze dubbel belasten.
Deze oplossing kan vertaald worden naar huishoudens/kleinverbruikers door een secundair allocatiepunt te gebruiken. Alleen relevant voor een toekomst zonder salderen waarin je actief prijsarbitrage wil doen met een accu (continu import/export om te verdienen aan het verschil in prijzen op goedkope en dure momenten
). Als het gaat om inkopen voor eigen gebruik op het goedkoopste moment speelt dit issue niet.
De netbeheerder in Vlaanderen heeft als wel geconstateerd dat dit soort domme acties niet helpen om netcongestie te verlichten. Een 'regenton' accu die volloopt op overtollig opgewekte zonne-energie zal vaak aan het eind van ochten al vol komen te zitten. In de ochtend wordt geen energie geëxporteerd terwijl er dan wel vraag is van andere bedrijven en huishoudens en in de middag ontstaat er alsnog een opwekpiek.asing schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:08:
[...]
De accu (of eigenlijk de regelunit) krijgt sensoren voor stroom, de zogeheten Current Transformers. Het apparaat weet hiermee wat je panelen opleveren en wat je huis vraag van het net. Je hebt er dus 2 voor een 1 fase aansluiting en 4 voor een 3 fase.
Meet de unit dat je teveel opwekt voor jezelf, dan gaat hij laden (en wordt een verbruiker). Verbruik je meer dan de panelen leveren, dan gaat hij hetzelfde doen als de omvormer van je panelen, en dat is stroom leveren.
Heel wat van die omvormerfabrikanten heeft ook een integreerbaar accu systeem.
We kunnen beter meteen doorpakken naar slimme accu's die handelen op dynamische prijzen, een voorstelling van het verbruik van het huis en opwek uit de zonnepanelen. Zo'n accu zal in de praktijk de opwekpiek in de middag willen wegschaven omdat een kWh op dat moment het minste waard is en zal in de ochtend of avond de meeste energie willen terugleveren als de prijzen het hoogst zijn van de dag.
Hier een voorbeeld van het laadplein bij Exonet waar we dit in de praktijk brengen met elektrisch laden:
/f/image/LFPqtWFczuV6WEa8Dx5o2YSN.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Femme op 18-08-2023 09:49 ]
Vergeet Energiedirect en Powerhouse niet. Zijn ook van Essent.Hansieo schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:59:
[...]
Ik hoop wél dat de weglopers /overschakelaars rekening houden met, zoals je terecht opmerkt
dat de appel niet ver van de stam rolt... ofwel
E.ON
\/
Essent
\/
(alles) VoorDeBron
kortom, wil je inderdaad een statement maken moet je NIET uit deze stamboom kieze.
daar heeft het alles van weg.,Joris748 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:45:
Gooit Essent (eigenaar VDB) hun dochter nu voor de bus om te kijken hoever ze kunnen gaan, zonder door de ACM afgeslacht te worden?
Heb je nog wat geld bij hun uitstaan? van de afgelopen maanden teruglevering?
dan is het wellicht verstandig om dat ASAP te gaan cashen,
voordat de bus door dendert
langzaam lijken sommige media alweer af te stappen van de Vervuilende Boevenbende die paneelbezitters plegen te wezen. *snip* de bewoording mag een stuk netter evenals wat meer toelichting op het artikel in je bericht, dit is enkel een linkdump.
[ Voor 32% gewijzigd door Señor Sjon op 18-08-2023 09:56 ]
In Zeeland komt alle(?) stroom binnen van Wind op Zee.K van k schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 01:53:
...
Zei het al hier veel nieuwbouw en veel zonnepanelen in de omgeving, maar in omtrek van 15 km staan circa 80 gigantische windmolens en nu komen er nog meer in het IJsselmeer,hoe krijg je al die stroom in
Zeeland???
...
Dus daar hoef je niets naartoe te brengen. Sterker nog: Er moeten nog heel wat kabels en/of lijnen aangelegd worden om dit alles verder het land in te krijgen.
"What do you get if you multiply six by nine..."
Er zal dan gestuurd moeten worden op het "opslag moment", zeg tussen 13:00 uur en 16:00 uur. De accu die ik in gedachten heb kan de overproductie afromen of werken op piek en daluren, die je zelf kan opgeven. Je zou eigenlijk een combinatie van die 2 willen.Femme schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:34:
[...]
De netbeheerder in Vlaanderen heeft als wel geconstateerd dat dit soort domme acties niet helpen om netcongestie te verlichten. Een 'regenton' accu die volloopt op overtollig opgewekte zonne-energie zal vaak aan het eind van ochten al vol komen te zitten. In de ochtend wordt geen energie geëxporteerd terwijl er dan wel vraag is van andere bedrijven en huishoudens en in de middag ontstaat er alsnog een opwekpiek.
We kunnen beter meteen doorpakken naar slimme accu's die handelen op dynamische prijzen, een voorstelling van het verbruik van het huis en opwek uit de zonnepanelen. Zo'n accu zal in de praktijk de opwekpiek in de middag willen wegschaven omdat een kWh op dat moment het minste waard is en zal in de ochtend of avond de meeste energie willen terugleveren als de prijzen het hoogst zijn van de dag.
Ik zie voor de consument de mogelijkheid om voor zichzelf de piek af te schaven die energie vervolgens zelf te gebruiken op het moment dat de panelen niets meer doen.
De energiemaatschappijen zouden naast hun solarweides een accu neer kunnen zetten om hetzelfde te doen en hun overtollige stroom opslaan om die later te verkopen. Er zijn projecten die oude batterijen van BEVs gebruiken. Die zijn niet meer geschikt voor een auto maar wel voor dit soort doelen.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
FTFY.Punkrocker schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:42:
[...]
In Zeeland komt alle(?) stroom binnen vanuit Wind op Zee. Kerncentrale Borssele, waar ook het windparkje op aangesloten is.
[ Voor 9% gewijzigd door RonJ op 18-08-2023 09:52 ]
All-electric.
Wat ik nog mis in je verhaal, overbelasting (80%) is toch een probleem wat door de netbeheerders en overheid is gecreëerd? Geen investeringen gedaan, en dat wentelen ze nu af op de consument. Niet een probleem dat er geen capaciteit is, wat door afnemers is ontstaan, dat is gedaan door dikbetaalde aandeelhouders die investeringen zo lang mogelijk hebben uitgesteld en nu huilie-huilie doen. Hoop dat er in de toekomst wat (corrupte) energieleveranciers omvallen, maar ja, dan krijgen ze wel weer steun van de staat...Tao schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 00:51:
[...]
Bekijk het eens wat breder, is mijn advies. Alles is niet zo zwart-wit zoals dat nu met tunnelvisie-ogen door menigeen bekeken wordt.
De andere 80% moeten meebetalen, maar profiteren ook in de middagen als je geld krijgt om stroom af te nemen. Die hebben geen zonnepanelen, maar profiteren van de netcongestie die (volgens Vandebron althans) voor hen uitsluitend door hun 70k klanten worden veroorzaakt (nouja, voor Vandebron's deel dan).
Ze vergeten overigens dat zijzelf windmolens en zonneweides hebben. Als zij die uitzetten op verzoek van, dan ontvangen ze geld. Dat komt dus ook door die 80%. Ze verdienen daar dus aan. Wordt dat in mindering gebracht op die heffing. Ehm... nee joh, natuurlijk niet.
Daarnaast zijn ze zo hypocriet als het maar kan zijn. Ik heb er geen ander woord voor.
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com
Dank je voor de toelichting.Domba schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:52:
[...]
Deze heffing gaat niet zomaar weg, het geeft ze enkel wat ademruimte,
Ze hangen het op aan salderen omdat we als huishouden daar eerder sneller PV leggen,
Maar het is van wat ik bij elkaar gezocht heb fundementeler
vdBron zou 105k klanten zonder PV en 70k met PV hebben waarvan 22-23k meer opwekken dan ze zelf verbruiken per jaar. Het gemiddelde elektra verbruik zou ~2100kWh/j zijn.
In een zomer maand hebben die 105k klanten minder verbruik als de zon schijnt als de 70k klanten met PV opwekken.
Wat er te veel is moeten ze kwijt op de energiemarkt, die tijdens zonuren ~ 5% van de tijd negatief is.
Daarnaast heeft VdB nog een 300+ producenten (1-4GWh/dag in de zomer) aan zich verbonden, waarvan ze ook de opwek op de energiemarkt kwijt moeten als eigen klanten al in verbruik voorzien zijn.
Voor al deze maken ze op basis van het weer de volgende dag een inschatting hoeveel nodig is voor klanten en hoeveel er op energiemarkt verkocht moet worden, deel kan langer van te voren al en een deel daags van te voren.
Blijkt op de dag zelf dat ze ernaast zitten met exacte voorspelling dan hebben ze nog aantal windmolens en zonneparken die ze meer of minder kunnen laten produceren, Mogelijk aantal laadpalen als er een EV aan hangt slim geladen kan worden.
Zitten ze dan nog steeds er naast wat ze de dag van te voren aan Tennet per kwartier hebben opgegeven, daarvoor krijgen ze een boete (onbalanskosten)
De klanten met een vast of variabel contract die salderen of krijgen een TLV, die zetten hun PV niet uit als markt uurprijs negatief is, daarvoor moet VdB een verbruiker vinden en ze moeten net zolang zakken met de prijs tot ze er een gevonden hebben of de onbalanskosten accepteren waarvan Tennet de rekening stuurt.
Het is een aanbod markt geworden, omdat er niet voldoende kabels zijn en er meer verbruikers aangesloten kunnen worden, want er is nog een heleboel te electrificeren, maar die moeten eerste een aansluiting of verzwaring hebben voor ze wat electrificeren.
Maar er zijn ook 400k huishoudens die in 2023 nieuwe PV op het dak leggen en zeker een paar hebben vdBron als energieleverancier. Dit jaar is 300% meer negatieve day ahead uren dan vorig jaar, maar day ahead is maar een deel van de energiemarkt.
In 2024 zal het niet beter worden er komt dit jaar meer wind en zonne energie aanbod erbij.
-Profilering Voor huishouden aansluitingen zijn er profielen per uur samengesteld op basis van werkelijke historische meterstanden uit 2021 en data daarvan zijn juli 2022 bekend gemaakt en deze gelden voor de hele sector (net zoiets als voor het prijsplafond, alleen doet energie sector dat al jaren)
Samen met je SJA &SJI (standaard jaar afname & standaard jaar injectie) kan voor elk kwartier uitgerekend worden hoeveel je klanten samen aan kWh nodig hebben of hoeveel opwekken, aangevuld met actuele weer gegevens en aanpassingen, want er is flink wat verandert sinds 2021, de energieprijs is fors omhoog en er is flink bezuiningd, maar dat is de basis van de kwartiergegevens die ze daags van te voren doorgeven aan Tennet.
(Ik ben enkel prosumer, als iets niet klopt graag een opmerking)
Als ze dit verhaal wat duidelijker hadden gecommuniceerd was de reactie vanuit klanten waarschijnlijk begripvoller zijn geweest.
Ik ben overigens geen klant bij VDB en deze regeling zou voor mij nog wel meevallen omdat ik productie en verbruik redelijk op elkaar afgestemd heb,
Life 's hard and then you die
Via Zeeland (Borsele en waterstoffabriek Terneuzen), maar ook via de Maasvlakte, Geertruidenberg, IJmuiden, Kop van Noord-Holland (nieuwe hoogspanningsroute naar Middenmeer-Agriport https://www.tennet.eu/nl/...80-kv-noord-holland-noord) en Eemshaven. Het wordt vanaf zee dus wel aardig verdeeld over het land, aansluitend op het 380kV-hoogspanningsnetwerk van Tennet.Punkrocker schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:42:
In Zeeland komt alle(?) stroom binnen van Wind op Zee.![]()
Dus daar hoef je niets naartoe te brengen. Sterker nog: Er moeten nog heel wat kabels en/of lijnen aangelegd worden om dit alles verder het land in te krijgen.
https://oer-hollands.info...ektriciteitsnet-van-2045/
[ Voor 11% gewijzigd door Linea op 18-08-2023 10:23 ]
Als je puur naar de elektronenstromen kijkt misschien wel ja...
"What do you get if you multiply six by nine..."
Netbeheerders zijn de overheid. Net als de NS, prorail, etc.peterpijpelink schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:51:
[...]
Wat ik nog mis in je verhaal, overbelasting (80%) is toch een probleem wat door de netbeheerders en overheid is gecreëerd? Geen investeringen gedaan, en dat wentelen ze nu af op de consument. Niet een probleem dat er geen capaciteit is, wat door afnemers is ontstaan, dat is gedaan door dikbetaalde aandeelhouders die investeringen zo lang mogelijk hebben uitgesteld en nu huilie-huilie doen. Hoop dat er in de toekomst wat (corrupte) energieleveranciers omvallen, maar ja, dan krijgen ze wel weer steun van de staat...
Dat het wat losse NV/BV's zijn en ze kleurrijke busjes per regio gemaakt hebben verandert daar niets an.
Die dikbetaalde aandeelhouders zijn dus de besturen van provincies en gemeentes. En die nietskunnende alfa's hebben er idd weer eens een potje van gemaakt.
/f/image/5gvMsgYks871aGWwy00Vrtwh.png?f=fotoalbum_large)
All-electric.
Het is natuurlijk zo hypocriet als de neten als je ziet hoe zij zichzelf profileren als groene, duurzame leverancier. Dat gaat goed met voorspelbaar geprijsde groencertificaten, maar die lastige klanten moeten natuurlijk niet zelf energie gaan leveren.crisp schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:06:
[...]
Mmm ja, daar zit wat in. Daar speelt natuurlijk best wel wat dynamiek mee. Ik herinnerde me dit uit een artikel van solarmagazine:
[...]
Bij een electriciteitstarief van zo'n 39 cent/kWh waarvan 15 cent energiebelasting, zou dat betekenen dat een energieleverancier ongeveer 9 cent toelegt op elke gesaldeerde kWh. Dat is best nog wel wat, en verklaart dus wel de tarieven die VdB gaat rekenen.
Wat ik dan niet snap is waarom VdB in hun argumentatie angstvallig het s-woord vermijdt, en een vreemd systeem met staffels opzet. Zouden ze toch bang zijn dat het anders wettelijk niet lang stand zou houden?
[...]
Dat ben ik met je eens. Het is echter niet bepaald chique hoe VdB dit nu speelt, door een bom te leggen onder het hele particuliere PV-debat. Het is evident dat we dat debat moeten gaan voeren, en goed kijken waar we heen willen met (particulier) PV en de betaalbaarheid daarvan voor alle partijen. Hoe we de lusten en lasten verdelen. Maar dat is primair een politiek vraagstuk.
[...]
VdB neemt hier eigenhandig het besluit niet langer die lasten te willen dragen/verdelen, en wentelt het volledig af op hun PV-klanten. Dat is zakelijk ergens logisch; zeker als je een relatief hoog aandeel PV-bezitters in je klantenbestand hebt dan geeft je dat dus een concurrentienadeel. Ik ben echter wel heel benieuwd of ze straks daadwerkelijk lagere tarieven gaan rekenen.
Gezien de reacties van de ACM in relatie tot de energiemarkt afgelopen tijd hebben ze eerder een medestander dan een tegenstander aan de ACM. Bij de rel rond de salderingsperiodes kwam men uiterst langzaam in beweging, pas toen er echt langdurig ophef over ontstond, ging men met schijnbare tegenzin iets doen. Een ACM zit wel met marktpartijen om tafel, maar nooit met consumenten. Dus die hebben geen gezicht.Joris748 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:45:
Gooit Essent (eigenaar VDB) hun dochter nu voor de bus om te kijken hoever ze kunnen gaan, zonder door de ACM afgeslacht te worden?
Ook in dit geval had ACM al in moeten grijpen doordat het rechtstreeks inhaakt op salderen, alleen verpakt in staffels om het niet te direct te maken.
Manco in dit verhaal is altijd wat de accu kan leveren, niet wat hij kan opslaan. Het vermogen van een kookplaat op 3 fasen... dat zijn al snel heel wat duurdere accu's.asing schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 23:49:
[...]
Ik weet niet wat jouw verbruik is maar ik zou nu met 3.5kWh al genoeg hebben om de volgende dag te halen. Als je overdag je eigen verbruik naar 0 kan krijgen en die accu kan vullen voor de nacht, dan kan je er maanden tegenaan met sporadisch wat afnemen of terugleveren.
Een andere optie is een accu en een dynamisch contract. Dan die accu vol tappen als de prijs laag is.
Maar goed, ieder huis is anders, iedere situatie is anders en ieders verbruik is anders.
Mijn CV-installateur liep al snel vol in de planning met mensen die voor de verplichte hybride pomp nog snel een volwaardige ketel willen.DeDooieVent schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:56:
denk ik toch maar snel mijn CV laten vervangen voor 2026. Ik heb het wel gezien met dit soort streken![]()
Geen investering van 10+ jaar meer in de 'transitie', het zal mijn tijd wel duren, dit soort streken is echt de druppel.
Dan krijg je toch uiteindelijk hetzelfde probleem? Dan gaat iedereen met zijn accu wachten tot 18.00 als de piekbelasting begint om dan veel energie op het net te dumpen. Dit voelt gewoon weer aan als het volgende probleem als het enig omvang begint te krijgen.Femme schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:34:
[...]
Die dubbele belasting is een mogelijk issue als je energie van het net haalt en in een accu stopt om 'm op een later (duurder) moment weer terug te leveren. Zolang er saldering is voor kleinverbruikers is dit voor kleinverbruikers geen probleem. Voor grootverbruikers is er al een oplossing uitgewerkt waarbij het meetbedrijf met behulp van een tweede meetinrichting voor de accu kan vaststellen over welk deel van de ingekochte energie energiebelasting betaald moet worden.
Deze oplossing kan vertaald worden naar huishoudens/kleinverbruikers door een secundair allocatiepunt te gebruiken. Alleen relevant voor een toekomst zonder salderen waarin je actief prijsarbitrage wil doen met een accu (continu import/export om te verdienen aan het verschil in prijzen op goedkope en dure momenten
). Als het gaat om inkopen voor eigen gebruik op het goedkoopste moment speelt dit issue niet.
[...]
De netbeheerder in Vlaanderen heeft als wel geconstateerd dat dit soort domme acties niet helpen om netcongestie te verlichten. Een 'regenton' accu die volloopt op overtollig opgewekte zonne-energie zal vaak aan het eind van ochten al vol komen te zitten. In de ochtend wordt geen energie geëxporteerd terwijl er dan wel vraag is van andere bedrijven en huishoudens en in de middag ontstaat er alsnog een opwekpiek.
Hier een voorbeeld van het laadplein bij Exonet waar we dit in de praktijk brengen met elektrisch laden:
[Afbeelding]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Als ik hier over na denk, komt het mij voor dat àls iedere klant met PV vertrekt (of een modelcontract/dynamisch contract verkiest), ze nog steeds teveel producenten + eigen windmolens en zonneparken hebben, die eveneens negatief kunnen/zullen zijn voor het resultaat.Domba schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:52:
[...]
Deze heffing gaat niet zomaar weg, het geeft ze enkel wat ademruimte,
Ze hangen het op aan salderen omdat we als huishouden daar eerder sneller PV leggen,
Maar het is van wat ik bij elkaar gezocht heb fundementeler
vdBron zou 105k klanten zonder PV en 70k met PV hebben waarvan 22-23k meer opwekken dan ze zelf verbruiken per jaar. Het gemiddelde elektra verbruik zou ~2100kWh/j zijn.
In een zomer maand hebben die 105k klanten minder verbruik als de zon schijnt als de 70k klanten met PV opwekken.
Wat er te veel is moeten ze kwijt op de energiemarkt, die tijdens zonuren ~ 5% van de tijd negatief is.
Daarnaast heeft VdB nog een 300+ producenten (1-4GWh/dag in de zomer) aan zich verbonden, waarvan ze ook de opwek op de energiemarkt kwijt moeten als eigen klanten al in verbruik voorzien zijn.
Voor al deze maken ze op basis van het weer de volgende dag een inschatting hoeveel nodig is voor klanten en hoeveel er op energiemarkt verkocht moet worden, deel kan langer van te voren al en een deel daags van te voren.
Blijkt op de dag zelf dat ze ernaast zitten met exacte voorspelling dan hebben ze nog aantal windmolens en zonneparken die ze meer of minder kunnen laten produceren, Mogelijk aantal laadpalen als er een EV aan hangt slim geladen kan worden.
Zitten ze dan nog steeds er naast wat ze de dag van te voren aan Tennet per kwartier hebben opgegeven, daarvoor krijgen ze een boete (onbalanskosten)
De klanten met een vast of variabel contract die salderen of krijgen een TLV, die zetten hun PV niet uit als markt uurprijs negatief is, daarvoor moet VdB een verbruiker vinden en ze moeten net zolang zakken met de prijs tot ze er een gevonden hebben of de onbalanskosten accepteren waarvan Tennet de rekening stuurt.
Het is een aanbod markt geworden, omdat er niet voldoende kabels zijn en er meer verbruikers aangesloten kunnen worden, want er is nog een heleboel te electrificeren, maar die moeten eerste een aansluiting of verzwaring hebben voor ze wat electrificeren.
Maar er zijn ook 400k huishoudens die in 2023 nieuwe PV op het dak leggen en zeker een paar hebben vdBron als energieleverancier. Dit jaar is 300% meer negatieve day ahead uren dan vorig jaar, maar day ahead is maar een deel van de energiemarkt.
In 2024 zal het niet beter worden er komt dit jaar meer wind en zonne energie aanbod erbij.
-Profilering Voor huishouden aansluitingen zijn er profielen per uur samengesteld op basis van werkelijke historische meterstanden uit 2021 en data daarvan zijn juli 2022 bekend gemaakt en deze gelden voor de hele sector (net zoiets als voor het prijsplafond, alleen doet energie sector dat al jaren)
Samen met je SJA &SJI (standaard jaar afname & standaard jaar injectie) kan voor elk kwartier uitgerekend worden hoeveel je klanten samen aan kWh nodig hebben of hoeveel opwekken, aangevuld met actuele weer gegevens en aanpassingen, want er is flink wat verandert sinds 2021, de energieprijs is fors omhoog en er is flink bezuiningd, maar dat is de basis van de kwartiergegevens die ze daags van te voren doorgeven aan Tennet.
(Ik ben enkel prosumer, als iets niet klopt graag een opmerking)
Dat impliceert dat ze als de sodemieter behoorlijk wat eigen opslagcapaciteit moeten realiseren.
Laat ik vooropstellen dat ik geen idee heb hoeveel en wat hier voor kostenplaatje bij komt kijken, al dan niet met subsidie...
(why nut

Maar -kosten gaan meestal voor de baten uit- zou dat niet uit eigen middelen/financiering kunnen momenteel, dan is deze terugleverkosten-heffing wellicht een verkapte investeringbehoefte?
Waarbij de trukendoos bij het vertrek van de beoogde "investeerders" misschien als een kaartenhuis in elkaar zakt.
Solvabiliteit op basis van jaarcijfers 2021 was goed, maar dat zegt niet alles, hoe zit het met de cijfers van 2022, Q1, Q2 en verdere prognose 2023?
Ergo, zit er wellicht een omvalrisico in de hoge hoed?
Met Essent als vangnet is het te overzien waarschijnlijk, maar toch, je moet het maar weten/willen die overstap.
Voor de volledigheid, dit is wat in mijn gedachten een optie zou kunnen zijn, geen voorspelling o.i.d., noch een functionerende glazen bol in huis.
ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie
Productie en verbruik op elkaar afstemmen maakt dus niets uit als je salderen bedoelt. De invoedboete komt op alle invoeding, dus ook wat je saldeert. Nu heb je er geen last van omdat je geen klant bent bij VDB, maar als dit mag, dan volgen de andere energieleveranciers ook. Ze "volgen het met interesse" volgens de eigen woordvoerders.vrotogel schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:53:
Dank je voor de toelichting.
Als ze dit verhaal wat duidelijker hadden gecommuniceerd was de reactie vanuit klanten waarschijnlijk begripvoller zijn geweest.
Ik ben overigens geen klant bij VDB en deze regeling zou voor mij nog wel meevallen omdat ik productie en verbruik redelijk op elkaar afgestemd heb,
Ik krijg de indruk dat veel mensen hier vooral denken vanuit de eigen jaarafrekening gecombineerd met een belonen en straffen, gevoel. Begrijpelijk gedacht vanuit de jaarafrekening. Toch niet helemaal terecht omdat stroom een 24/7 365 dagen pj, een absolute 1e levensbehoefte voor de gehele samenleving.K van k schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 01:53:
Mijn verbruik is meer dan verdubbeld nu na 1 jaar warmtepomp,nu kleine ev erbij gaat het nog hoger.
Over paar jaar heeft elk huis 15.000 kwh a 20.000 kwh nodig per jaar, nog meer stroomtekort dan dat je nu al hebt.
Heb je 1 blok huizen met 6 woningen en alle 6 panelen erop, ja kan het x uitvallen door te dunne bedrading, of verkeerde omvormer, of door megaveel molens op 1 plek en daarnaast nog 4 zonneparken. Maar de huishoudens krijgen de schuld.
Windmolens met hoge vermogens zijn hard nodig voor de energievoorziening in de winter en kunnen niet overal geplaatst worden. Dat afstand het minder efficient maakt klopt.
De vraag is hoe we een duurzame leveringszekerheid (technisch en financieel) combineren met duurzame opwekking. Van de bron heeft met haar plan een steen in de (particulieren met PV) vijver gegooid.
Feit blijft dat we (zonder fossiel) voor de kans op twee weken -15 graden, een zwaar, duur en complex stroomnet nodig hebben, het is niet anders. De organisatie en het inregelen hiervan is geen kattepis.
Vorig jaar, na de giga prijsstijgingen, bleek er een gigantische vraagreductie mogelijk te zijn en dat mensen in goed geisoleerde huizen natuurlijk het mins kwetsbaar waren. Ik ga, ipv dit Topic, mijn aandacht weer verplaatsen naar de Tweakers topics over isolatie en slim omgaan met je energieverbruik (bv eigenbruik eigen PV opwek). Daar heb je zelf wat aan en is een een positieve bijdrage aan de totale enerietransitie. Van eigenbelang naar het inzetten van echte tweakers-skills en creativiteit.
Noot:
ik woon in buurt Apeldoorn en sprak een keer een vm R&D medewerker van Gastec (kennisinstituut gas) die was ooit betrokken bij de ontwikkeling van een van de eerste 1e hybride wp-en (wat uiteindelijk de ELGA geworden is).
Volgens hem zag Gastec niets in het idee om de CV ketel volledig te vervangen door een elektrische WP.
De techneuten hadden het aantal kJ wat er aan gas verstookt werd vertaald naar kWh en zagen dat het electriciteitsnet dat totaal niet aankan bij -10.
Hun ongelijk moeten "we" nog steeds waarmaken.
Hier wil ik wel even op reageren:Bartjuh schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:33:
[...]
Kwantificeren is idd lastig, want dan moet je tijd integratie doen over spot-prijs(t) * volume(t) van PV teruglevering over het jaar, dat dan weer delen door volume voor gemiddelde, en dat dan vergelijken met de tijd integratie van spot-prijs * volume van afname, weer delen voor gemiddelde. Gemiddelde pv-prijs minus afzetprijs is je gemiddelde delta. Dat maal volume, en dat zou een aardig schatting geven hoeveel kosten ze moeten maken voor saldering.
Simpelweg kijkende naar de relatief lage spot-prijzen bij grootste vermogen PV, kan het niet anders dan negatief zijn en dus netto geld kosten. Hoeveel, ja, dat is dus een hele berekening.
Vorig jaar was natuurlijk een raar jaar vanwege de gascrisis en hoge prijzen, 15 cent was niets.
En stel dat ik (en vdB?) het fout hebben, wat helemaal zou kunnen, dan;
Het is een vrije markt met talloze alternatieven. Dus als zij als bedrijf een enorm domme fout maken door talloze "winstgevende" klanten met PV weg te jagen naar de concurrentie en daardoor kopje onder gaan dan is dat de natuurlijke selectie van de markt. Slechte ideeën gaan dood, goede ideeën overleven.
Ik heb zowel het impactrapport van vdB van 2021 en 2022 gelezen (bron: https://vandebron.nl/impactrapport ).
Even een kleine quote:
Dus waar ze het in 2021 nog over transparanter hebben, gaat het in 2022 over technologische innovaties (het woord transparant komt nergens meer voor). Inmiddels weten we wat de ideeën zijn van 2023..........2021:
Hoogtepunten 2021
Vandebron doet er alles aan om 100% duurzame energie van eigen bodem
100% van de tijd voor iedereen beschikbaar te maken. Wij wachten op
niemand. Bij Vandebron doen we het gewoon. Met de handen uit de mouwen
en met het hoofd in de wind. Eerlijker, transparanter, slimmer. Zo zetten we
de energiemarkt op z’n kop. Wij geloven in goeie energie en technologie als
aanjager van positieve verandering.
2022:
Onze weg naar duurzame oplossingen
Die hogere versnelling brengt nieuwe
uitdagingen met zich mee, waaronder de
onvoorspelbaarheid van het aanbod aan
duurzame energie. We kunnen namelijk
niet altijd exact inschatten hoe hard het
waait of hoeveel de zon schijnt, en dus
hoeveel groene energie er beschikbaar is.
Dit vraagt om oplossingen waardoor we
ook bij ongunstige weersomstandigheden
gebruik kunnen maken van groene
energie. Daarnaast vormt de overbelasting
van het energienet, door de groei van
(teruggeleverde) groene energie, een
grote uitdaging. En dat is precies waar we
ons bij Vandebron mee bezig houden. We
denken niet in doemscenario’s, maar in
duurzame oplossingen. Om het stroomnet
in balans te houden, maken wij gebruik van
technologische innovaties.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Ik dacht dat ik geen kleinverbruiker ben als lid van een coöperatie. Maar ik begin nu te twijfelen. Ik leg de vraag neer bij de windcentrale.Linea schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:26:
[...]
Nee, dw afbouw saldering geldt voor alle invoeding van groene energie door kleinverbruikers. De wet spreekt niet over zonnepanelen in het artikel over salderen.
Ik heb een 3 fasen inductieplaat die 11kW kan vragen. Ik kwam niet weg met een simpel kookgroepjeSeñor Sjon schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:04:
[...]
Manco in dit verhaal is altijd wat de accu kan leveren, niet wat hij kan opslaan. Het vermogen van een kookplaat op 3 fasen... dat zijn al snel heel wat duurdere accu's.

Anyway, dat ding kan weergeven hoeveel kWh er verbruikt zijn voor het koken. Dat heb ik aangezet en per kookbeurt zit het ergens tussen de 0.1 en 0.3kWh. Koken met boost functie deed gisteravond maximaal 950W, terwijl de panelen nog 50W opleverden. Dus 1kW totaal, gemeten op de P1 meter. Ik had 2 pitten van de maximaal 5 in gebruik.
Dus dat moet geen probleem zijn voor een accusysteem.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Als iedereen om 18.00u gaat terugleveren heb je geen hoge prijs meer om 18.00u dus gaan accu's ook niet terugleverenSeñor Sjon schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:04:
[...]
Dan krijg je toch uiteindelijk hetzelfde probleem? Dan gaat iedereen met zijn accu wachten tot 18.00 als de piekbelasting begint om dan veel energie op het net te dumpen. Dit voelt gewoon weer aan als het volgende probleem als het enig omvang begint te krijgen.
Productie en verbruik in het moment op elkaar afstemmen zodat je minder exporteert helpt wel. Vandebron heeft in al zijn wijsheid besloten om in staffels van 1000 kWh te werken. Je moet dus gemiddeld je teruglevering met 500 kWh verminderen om in een lagere staffel terecht te komen. Persoonlijk vind ik dat niet zo'n slim idee.Linea schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:06:
[...]
Productie en verbruik op elkaar afstemmen maakt dus niets uit als je salderen bedoelt. De invoedboete komt op alle invoeding, dus ook wat je saldeert. Nu heb je er geen last van omdat je geen klant bent bij VDB, maar als dit mag, dan volgen de andere energieleveranciers ook. Ze "volgen het met interesse" volgens de eigen woordvoerders.
500 kWh zelfconsumptie verhogen met een wasmachine, vaatwasser en droger wordt een hele uitdaging. Met een elektrische auto zou het nog kunnen maar is de klant gemiddeld 30 slim gemanagede laadsessies verder voordat ie een keer financieel beloond wordt. Dit lijkt me nou niet de wortel die je je klanten moet voorhouden om gewenst gedrag te bewerkstelligen.
Ik denk eigenlijk dat Vandebron vooral controle wil over de duurzame energie die zij inkopen. Ze sluiten contracten af met bv boeren die minstens 150 MWh per jaar kunnen produceren en ik denk dat ze dan als onderdeel van het contract ook de geautomatiseerde aansturing (curtailment) verzorgen. Dus ze verkopen duurzame energie van drie bronnen:Peet-je schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:06:
[...]
Als ik hier over na denk, komt het mij voor dat àls iedere klant met PV vertrekt (of een modelcontract/dynamisch contract verkiest), ze nog steeds teveel producenten + eigen windmolens en zonneparken hebben, die eveneens negatief kunnen/zullen zijn voor het resultaat.
Dat impliceert dat ze als de sodemieter behoorlijk wat eigen opslagcapaciteit moeten realiseren.
Laat ik vooropstellen dat ik geen idee heb hoeveel en wat hier voor kostenplaatje bij komt kijken, al dan niet met subsidie...
(why nut)
Maar -kosten gaan meestal voor de baten uit- zou dat niet uit eigen middelen/financiering kunnen momenteel, dan is deze terugleverkosten-heffing wellicht een verkapte investeringbehoefte?
Waarbij de trukendoos bij het vertrek van de beoogde "investeerders" misschien als een kaartenhuis in elkaar zakt.
Solvabiliteit op basis van jaarcijfers 2021 was goed, maar dat zegt niet alles, hoe zit het met de cijfers van 2022, Q1, Q2 en verdere prognose 2023?
Ergo, zit er wellicht een omvalrisico in de hoge hoed?
Met Essent als vangnet is het te overzien waarschijnlijk, maar toch, je moet het maar weten/willen die overstap.
Voor de volledigheid, dit is wat in mijn gedachten een optie zou kunnen zijn, geen voorspelling o.i.d., noch een functionerende glazen bol in huis.
- Directe contracten met producenten (windmolens, grotere PV systemen)
- Normale inkoop op de energiemarkt
- Kleinverbruikers met gewone kleinverbruikerscontracten
Die laatste groep kan je niet lekker geautomatiseerd aansturen.
Het zou me niets verbazen dat ze inderdaad minder consumenten met PV willen hebben, in de hoop dat ze dan voldoende klanten erbij krijgen in het niet-PV-segment.
Ik ben werkzaam (geweest) bij veel verschillende leveranciers en veel hebben het probleem van onbalanskosten tijdens de dagen met veel productie van groene energie. Dit onderwerp heeft stelselmatig te weinig aandacht gekregen. De software hangt vaak van legacy en maatwerk aan elkaar waardoor ze weinig incentive hadden om hier aan te knutselen. Enerzijds doordat de marges goed waren maar ook dat een aantal leveranciers bronnen hadden die te sturen waren in het geval van onbalans (kwestie van een belletje).
Dat laatste is niet meer zo vanzelfsprekend, doordat veel leveranciers afscheid hebben genomen van hun productietak of dat hebben afgesplitst naar aparte entiteiten.
Doordat er jaren te weinig is geïnvesteerd in de forecasting van hun portfolio, zien we dit soort geintjes. Ook omdat de projecten (waar ik enigszins bij betrokken ben geweest) om de onbalans kosten te drukken tot op heden niet het gewenste effect hebben gehad of uitlopen (data kwaliteit, gebrek aan IT kennis van de systemen, legacy software, etc).
Wat een sukkels.
/f/image/5W184OO6363pv0ggLJKdtPOV.png?f=fotoalbum_large)
Sowieso een maffe pagina, want in de gearchiveerde versie van maart dit jaar hadden ze hun score gebaseerd op 1900 reviews, en nu nog maar op 400 reviews? https://web.archive.org/w...klantenservice/ervaringenTCMR schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:26:
Haha, geniaal. VandeBron is blijkbaar al bezig met damage control, zo te zien. Ik zweer dat ik een halfuur geleden op deze pagina allemaal mega negatieve reviews van klantenvertellen.nl zag staan (en heb er zelf ook maar eentje bijgeknotst, zeker doen alle VdB'ers hier!). Die trokken ze gewoon automatisch binnen, maar dat doet het natuurlijk niet echt lekker op je eigen website, al die halve-sterren-reviews. Nu zie ik in verschillende browsers niets meer, ook niet met alle content-blockers/firewalls uit.
Wat een sukkels.
[Afbeelding]
Edit: ook mijn ervaring maar even volmondig beschreven op klantenvertellen.
[ Voor 3% gewijzigd door dutchminator op 18-08-2023 11:16 ]
Ja, dat zag ik dus net ook. Die 400 stonden er vanochtend volgens mij ook niet, dat zou me zijn opgevallen (wie publiceert er nou zo'n lullig aantal?).dutchminator schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:30:
[...]
Sowieso een maffe pagina, want in de gearchiveerde versie van maart dit jaar hadden ze hun score gebaseerd op 1900 reviews, en nu nog maar op 400 reviews?
Jammer dat browser-caches tegenwoordig zo moeilijk te doorgronden zijn, ander zou ik nog eens kunnen koekeloeren in wat er vanochtend allemaal stond...
Juist, daar zit het probleem. Deze staffels vormen geen prikkel. Ook niet voor wie veel meer dan 5000 teruglevert vanwege WP, EV en dergelijke. Want die komt niet snel onder die 5000 kWh. En dan is de complete prikkel weg en is het alleen een verdienmodel voor VDB.Femme schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:18:
Productie en verbruik in het moment op elkaar afstemmen zodat je minder exporteert helpt wel. Vandebron heeft in al zijn wijsheid besloten om in staffels van 1000 kWh te werken. Je moet dus gemiddeld je teruglevering met 500 kWh verminderen om in een lagere staffel terecht te komen. Persoonlijk vind ik dat niet zo'n slim idee.
500 kWh zelfconsumptie verhogen met een wasmachine, vaatwasser en droger wordt een hele uitdaging. Met een elektrische auto zou het nog kunnen maar is de klant gemiddeld 30 slim gemanagede laadsessies verder voordat ie een keer financieel beloond wordt. Dit lijkt me nou niet de wortel die je je klanten moet voorhouden om gewenst gedrag te bewerkstelligen.
Afbouw saldering - als dat doorgaat - leidt natuurlijk ook al tot een impuls om meer direct zelf te verbruiken. En het bundelsysteem van de netbeheerders - ik hoor er weinig meer van maar ze beoogden in het verleden invoering in 2025 - helpt ook om piekbelastingen te verminderen (bijvoorbeeld door je invoeding en afname te verlagen door de elektriciteit van je zonnepanelen direct in je EV te pompen).
Maar het helpt de energietransitie niet vooruit als rijk, netbeheerders en energieleveranciers allemaal hetzelfde doen (mensen met PV met hogere kosten confronteren), want dan zijn zonnepanelen niet interessant meer. Wat meer regie vanuit het rijk zou wel nuttig zijn.
[ Voor 16% gewijzigd door Linea op 18-08-2023 10:42 ]
Denken ze nu werkelijk dat hier nog iemand in gaat trappen 😂
Die 404 beoordelingen is in de laatste 12 maanden. Het totaal op klantenvertellen is 4.884.TCMR schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:33:
[...]
Ja, dat zag ik dus net ook. Die 400 stonden er vanochtend volgens mij ook niet, dat zou me zijn opgevallen (wie publiceert er nou zo'n lullig aantal?).
Jammer dat browser-caches tegenwoordig zo moeilijk te doorgronden zijn, ander zou ik nog eens kunnen koekeloeren in wat er vanochtend allemaal stond...
Ik weet niet precies wat je bedoelt met op elkaar afstemmen.vrotogel schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:53:
[...]
Dank je voor de toelichting.
Ook ik ben geen klant bij vdBron, maar voor het idee.
Afgelopen nota-jaar bij onze energieleverancier liep tot 1 augustus jl.
Onze opwek was ongeveer gelijk aan ons totale verbruik, 3400 kWh. Wij hadden een zelfvoorzieningspercentage van 40%. Dat betekent dat we een eigen verbruik voor de meter hadden van 1360 kWh, en dat we hebben afgenomen bij, en teruggeleverd naar de energieleverancier 2040 kWh.
Dat levert ons een totale opbrengst op van 731 euro per jaar (3400 x 21,5 cent).
Het zou ons in de groep bij vdBron plaatsen van 2000-3000 kWh, 252 euro per jaar. Dat zou onze volledige opbrengst van de zonnepanelen met een derde verminderen. Het zou onze tvt verlengen van 6,3 jr naar 9,6 jaar. En dat met salderen.
Wanneer het salderen weg zou zijn, en vdBron heeft aangegeven de extra kosten ook dan in stand te willen houden, zou onze opbrengst verminderen naar 265 euro. Daarmee zou onze tvt oplopen naar 17,3 jaar voor de panelen. Ik vind dat best wat.
Ik weet dat de getallen elk jaar veranderen maar ik heb geen glazen bol en reken voor nu het fictieve effect bij ons door met de huidige cijfers. En dat terwijl ik dacht dat we ons verbruik en opwek redelijk op elkaar hadden afgestemd.
Dan heb je nog niet te maken met die nieuwe regeling.ArwinV schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:41:
Zojuist een fantastisch aanbod gekregen van VDB: omdat ik een trouwe klant ben, mag ik nu mijn contract voor drie jaar vastzetten en krijg dan maar liefst 270 euro loyaliteitskorting…
Denken ze nu werkelijk dat hier nog iemand in gaat trappen 😂
Als dus een eindgebruiker accu's gaat gebruiken die stroom opslaan op moment dat de stroomprijs negatief is en terug levert als de stroomprijs positief is dan is het probleem opgelost.
De consument ontziet namelijk het netwerk op het moment dat de energiemaatschappij de stroom niet nodig heeft en voldoet aan de vraag zodra de energiemaatschappij de stroom wel nodig heeft.
Vandebron heeft veel te kort door de bocht gehandeld op een moment dat de overheid demissionair is. Wij gaan accu's aanschaffen en ervoor zorgen dat we geen stroom aanbieden op moment dat netwerk overbelast is (lees stroomprijs negatief is) en terug leveren zodra daar vraag naar is. Wij zitten niet bij Vandebron maar bij moedermaatschappij Essent en als zij hetzelfde beleid overnemen mogen ze ons gaan uitleggen waarom we 'boete' moeten gaan betalen voor stroom die ze wel nodig hebben.
PS: T.z.t. willen we ook n plugin hybrid of volledig electrische auto aanschaffen zodat we extra 'accu's' hebben om stroom in op te slaan. Bij n plugin hybrid kunnen we 48 vd 52 weken rijden op de accu (vakanties en incidentele tripjes) worden n probleem.
[ Voor 10% gewijzigd door Ruben26 op 18-08-2023 10:56 ]
Als je van variabel overstapt naar een driejarig contract bij VDB, dan zouden daar best al vast akelige nieuwe voorwaarden kunnen gelden. Goed nalezen dus, de contractvoorwaarden van zo'n aanbod.Señor Sjon schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:48:
Dan heb je nog niet te maken met die nieuwe regeling.
Als ik - als niet-klant - nu op hun website dat aanbod voor drie jaar invul, krijg ik wel al de invoedboete. Waarom zou dat voor een bestaande klant anders zijn als die zijn bestaande contract omzet naar een nieuw contract?
[ Voor 23% gewijzigd door Linea op 18-08-2023 11:07 ]
Sensuur... afgekeken van de russen...TCMR schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:26:
Haha, geniaal. VandeBron is blijkbaar al bezig met damage control, zo te zien. Ik zweer dat ik een halfuur geleden op deze pagina allemaal mega negatieve reviews van klantenvertellen.nl zag staan (en heb er zelf ook maar eentje bijgeknotst, zeker doen alle VdB'ers hier!). Die trokken ze gewoon automatisch binnen, maar dat doet het natuurlijk niet echt lekker op je eigen website, al die halve-sterren-reviews. Nu zie ik in verschillende browsers niets meer, ook niet met alle content-blockers/firewalls uit.
Wat een sukkels.
[Afbeelding]
Thanks! Dat is precies de info die ik miste in deze discussie. De kern van het probleem dat VDB heeft is de onbalanskosten die ze voor hun kiezen krijgen (niet de dynamiek in kwartierprijzen, dat is een ander thema). Dat voert VdB ook aan op hun website tekst.c0sje schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:23:
Eerlijk gezegd verbaast mij dit helemaal niet. Dat vdB hier mee komt is gewoon een proefballon van Essent.
Ik ben werkzaam (geweest) bij veel verschillende leveranciers en veel hebben het probleem van onbalanskosten tijdens de dagen met veel productie van groene energie. Dit onderwerp heeft stelselmatig te weinig aandacht gekregen. De software hangt vaak van legacy en maatwerk aan elkaar waardoor ze weinig incentive hadden om hier aan te knutselen. Enerzijds doordat de marges goed waren maar ook dat een aantal leveranciers bronnen hadden die te sturen waren in het geval van onbalans (kwestie van een belletje).
Deze blog legt goed uit wat onbalanskosten zijn.
Ik vroeg me dus af, is het niet een kerncompetentie van een energiebedrijf om mogelijke onbalans te voorspellen en te voorkomen? En zou een energiebedrijf die dat niet goed kan, daarvan de consequenties zelf moeten voelen?
Jouw kijkje in de keuken geeft aan dat de energiebedrijven dat inderdaad niet goed op orde hebben, en bovendien tot voor kort weinig prikkel hadden om daar werk van te maken.
En nu gaan ze proberen - VdB voorop - de rekening hiervoor bij de PV-prosument neer te leggen.
ACM in slaap gesust met drogreden "voor een groot deel van de consumenten is dit juist goed".
Goed, nu ik weet hoe het zit, blik naar voren en zoeken naar oplossingen waar ik invloed op heb!
12 kWp; 3xSMA TL-21; Panasonic Aquarea 9J; DJG WPS-300; gasloos sinds aug. 2023
Uiteraard, door fratsen als dit wordt iedereen panisch te investeren in duurzaamheid.Señor Sjon schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:04:
[...]
Mijn CV-installateur liep al snel vol in de planning met mensen die voor de verplichte hybride pomp nog snel een volwaardige ketel willen.
Maar gelukkig is er VanDerBron. De echte energie Robin Hood die steelt van de solargraaiers en geeft aan de armen !
Waarom zou die arme pv-loze buurman van mij ook maar het idee moeten hebben dat hij de zonnepanelen (en daarmee zijn gunstige energiecontract) van anderen aan het subsidiëren is? Belachelijk ! Laat die PV gasten maar betalen! Geeft PV-loos Nederland een fijn "lekker voor je" gevoel, maar kan op de langere termijn juist flink schade toebrengen aan de energietransitie.
En graaiers zijn het, die PV gasten! Allemaal dik geïnvesteerd in PV, door eigen vermogen of (duurzaamheids)leningen of misschien zelfs gehuurd, zorgen voor veel duurzamere, goedkopere energie overdag voor iedereen, en nu willen ze er een eerlijke vergoeding voor ook
Trouwens, diezelfde buurman laat 's avonds zijn hond uit wanneer ik binnen zit. De straatverlichting brandt dus voor hem! Waarom zou ik daar aan meebetalen? Kan Vanderbron mij helpen met een brief aan de gemeente?
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6
Nope, dat doen ze dus blijkbaar niet.topper6 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:37:
[...]
Maakt niet uit denk ik checken gewoon op energieleveren.nl of je zonnepanelen hebt waarschijnlijk en mag je 20.euro per maand extra betalen.
Ze kijken gewoon naar hoeveel je in een jaar terug hebt geleverd onder de streep, en bepalen dan je bonus betaling.
Dus eigenlijk snijden ze alleen nog harder in je TLV bovenop het salderen.
/edit: beetje laat
[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 18-08-2023 11:05 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ik denk dat daar een kern van waarheid in zit. Maar als de huidige energieleveranciers dit niet op orde hebben, dan zou er dus wel ruimte op de markt ontstaan voor nieuwe leveranciers die dit wel op orde hebben, al dan niet uit buurlanden (Duitsland, België, Denemarken, VK) of Australië waar ook veel 'onvoorspelbare' zonne- en windenergie is.timterhorst schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:01:
Ik vroeg me dus af, is het niet een kerncompetentie van een energiebedrijf om mogelijke onbalans te voorspellen en te voorkomen? En zou een energiebedrijf die dat niet goed kan, daarvan de consequenties zelf moeten voelen?
Jouw kijkje in de keuken geeft aan dat de energiebedrijven dat inderdaad niet goed op orde hebben, en bovendien tot voor kort weinig prikkel hadden om daar werk van te maken.
En nu gaan ze proberen - VdB voorop - de rekening hiervoor bij de PV-prosument neer te leggen.
Contract opgezegd per 1 oktober, misschien dat ik het nog naar 1 september kan zetten.Hansieo schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:39:
[...]
daar heeft het alles van weg.,
Heb je nog wat geld bij hun uitstaan? van de afgelopen maanden teruglevering?
dan is het wellicht verstandig om dat ASAP te gaan cashen,
voordat de bus door dendert
Vergis je niet een goede warmptepomp verbruikt ook een aardig vermogen. Nu weet ik niet wat een levensduur is überhaupt van een warmptepomp ter verglijking met cv.
Blijf erbij energie is wel 1e levensbehoefte.
AnimeAdicted
Onderstaande stukje uit de mail zegt volgens mij ook genoeg:Linea schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:59:
[...]
Als je van variabel overstapt naar een driejarig contract bij VDB, dan zouden daar best al vast akelige nieuwe voorwaarden kunnen gelden. Goed nalezen dus, de contractvoorwaarden van zo'n aanbod.
Als ik - als niet-klant - nu op hun website dat aanbod voor drie jaar invul, krijg ik wel al de invoedboete. Waarom zou dat voor een bestaande klant anders zijn als die zijn bestaande contract omzet naar een nieuw contract?
En zoals eerder aangegeven blijven zonnepanelen ondanks de veranderingen een goede en groene investering.
Dus ik ga ervan uit dat je ook bij hun fantastische aanbod niet onder de verandering uitkomt.
Kennelijk een tijdelijk iets, hier zijn ze gewoon allemaal zichtbaar.TCMR schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:26:
Wat een sukkels.
[Afbeelding]
De betbeheerkosten worden niet via de energiemaatschappij betaald. En de zonnewijdes die in en uitschakelen vanuit economisch belang hebben een veel grotere impact. Hij heeft groot gelijk dat het gebrek aan winst HUN (de energie maatschappij) is. En een vrachtwagen belast de weg meer dan mijn auto. Toch betalen we allemaal aan de infrastructuur mee. Lekker blijven wijzen op oneerlijkheid en lekker aan de te hoge kosten van een jankende energie maatschappij mee blijven betalen...andru123 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 00:16:
[...]
Leuke video, goede uitleg. In het begin. Daarna hij echt emotioneel wordt “HUN probleem, niet mijne”.
Maar ik denk nog steeds de Saldeer regeling oneerlijk is. 20% van de huishouden oorzaken netwerk overlast. En de andere 80% moeten meebetalen (via netbeheerkosten) om dit op te lossen. No, but thanks.
Ik zou instand weg zijn bij VDB.
Ik ben benieuwd hoe dit gaat uitspelen. In een rationele wereld zou je verwachten dat alle PV-eigenaren zouden vertrekken, en alle niet-PV eigenaren blijven (want er veranderd niets voor ze). Echter, in zo'n wereld leven we niet. Misschien door een soort slechte naam (soort van Dylan Mulvaney-effect) trekt het ook veel anderen mee ondanks dat het geen nadelige effecten voor hen heeft. Aan de andere kant kunnen ze wellicht door besparingen op zowel salderingskosten en onbalanskosten wellicht een lagere prijs bieden, waardoor ze meer prijsbewuste niet-PV eigenaren die van zekerheid houden trekken (en dus geen dynamisch contract willen afsluiten).
ik heb geen last van het prijs plafon, hoor met mijn warmtepomp.Offens1490 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:31:
Nu hebben we het over Electra maar ben benieuwd straks als 50% transitie is waargemaakt wederom eerst bij de consumenten. Lees gas is zwaar belast maar die inkomsten vallen daar dus deels weg en pakken we die nu dan bij elctraWe zien nu al met mensen hoe energieplafond uitpakt die voor full electric zijn gegaan(warmtepompen) die kwamen al boven de energieplafond.
nog dat ik er last van heb op de elektra rekening.
heb er ook geen voordeel mee, maar dat vind ik niet erg, ik kan mijn eigen broek wel op houden.
ik heb 500kWh + 150m3 gas afgerekend afgelopen jaar.
(en 6000kwh zelf opgewekt.)
jep, dat is een waarheid als je naar de cijfers kijkt, dan is het schrikken.Vergis je niet een goede warmptepomp verbruikt ook een aardig vermogen. Nu weet ik niet wat een levensduur is überhaupt van een warmptepomp ter verglijking met cv.
er is wel een maar, een grote maar.
1m3 gas bevat theoretisch een 9,2 tot 9,6kWh.
alleen gasketels zijn geen 110% effectief, er gaat nog altijd warme lucht naar buiten door de pijp etc etc.
grof gesteld is dan 1m3 = 8kwh.
doe je dan dom met COP 1 (dus gewone elekra verwarming) je huis verwarmen en gebruik je misschien een 1000m3, wat eigenlijk 8000kWh is.
gebruik je dan een warmtepomp, dan heb je een COP van 3 of 5 (afhankelijk welk systeem je kiest.).
(ik gebruik even verder mijn systeem, die heeft een cop van 4,2 en rond ik even af naar 4.)
1m3 gas = 8kWh / 4 COP = 2kWh.
dus voor 1000m3 gas vervangen kost het je maar 2000kWh.
dan nog een maar.
1m3 gas kost 1,45€, 1 kWh kost 0,40€/kWh dus 2kWh een 0,80€.
(of neem de kosten die je zelf hebt, komt grofweg toch wel op het zelfde neer.)
dus ja, het is goedkoper stoken met een warmtepomp.
ook een paar hellaasjes.
met een warmtepomp doe je eerder je huis op temperatuur houden, als elke keer laten afkoelen wat je met gas doet.
hier door stook je een stukje meer. (is wel eens stuk luxer als een gasketel, mijn vloerverwarming is gewoon altijd lekker warm in de winter en dat is met gas niet zo.)
een warmtepomp komt niet uit de lucht vallen.
je moet hem kopen, en waar een simpele gasketel 1k€ kost is een warmtepomp al snel een 4-5k€.
flinke investering die je er niet zomaar uit hebt.
ik raad het je allemaal niet aan nog dat ik het je afraad.
heb het zelf allemaal wel gedaan, gewoon omdat ik het wel een leuke hobby vind.
en ja ik kan het zelf aanleggen, scheelt een flinke slok op de borrel en maakt alles mogenlijk en zelfs winst gevend.
edit:
o ja levens duur.
even kijken:
:strip_exif()/f/image/vfJYcnlhsthXqGqzbdspJuzu.jpg?f=fotoalbum_large)
ik heb er nu 6 jaar op zitten.alles werkt nog goed.
1x per jaar schoonmaken, kan ik zelf wel even doen (het is geen lastige gasketel, stuk simpeler allemaal)
1x versleten lager gehad, die zelf vervangen, hij gaat nog wel even mee.
hoe lang, dat laat ik aan de toekomst over en mag je me dan vragen.
jep, dat kun je in nederland zeker stellen.Blijf erbij energie is wel 1e levensbehoefte.
vooral de winter dan heb je iets nodig.
maar dat hoeft echt geen gas en elektra te zijn.
een vriend van me doet het met hout om te stoken, butagas voor koken en een paar zonnepaneeltjes voor elektra. (hij heeft nu na 30 jaar voor het eerst in zijn leven een elektra aansluiting, lol hij kan er nog niet helemaal aan wennen)
(de badkamer is een combi van hout en butagas. lastig uit te leggen.)
[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 18-08-2023 12:11 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
In mijn geval maak ik mij zorgen over mijn salderingssaldo. Op dit moment heb ik 1000 kWh 'tegoed'. Als ik per direct vertrek, geef ik dat op en kan ik deze duur inkopen bij een ander. Daardoor lijkt het beter te zijn om nog even tot december (in mijn geval) uit te zingen en dan te vertrekken.Bartjuh schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:53:
Ik snap soms de vele emotionele paniekreacties niet zo goed. Over hogere TVT en onrechtvaardigheid. Je kunt bij een contract wijziging volgens het consumentenrecht altijd overstappen zonder je afgesproken termijn van bijv. 1, 2, of 3 jaar af te maken. Doe het sommetje en ga naar een concurrent als de netto som daar gunstiger is?
Ik ben benieuwd hoe dit gaat uitspelen. In een rationele wereld zou je verwachten dat alle PV-eigenaren zouden vertrekken, en alle niet-PV eigenaren blijven (want er veranderd niets voor ze). Echter, in zo'n wereld leven we niet. Misschien door een soort slechte naam (soort van Dylan Mulvaney-effect) trekt het ook veel anderen mee ondanks dat het geen nadelige effecten voor hen heeft. Aan de andere kant kunnen ze wellicht door besparingen op zowel salderingskosten en onbalanskosten wellicht een lagere prijs bieden, waardoor ze meer prijsbewuste niet-PV eigenaren die van zekerheid houden trekken (en dus geen dynamisch contract willen afsluiten).
Kortom, de timing zorgt ervoor dat je wordt gegijzeld als klant.
Ik laat het contract bij de nieuwe leverancier gewoon op 1 oktober ingaan. Zag dat per 1 september VDB mijn jaarrekening opmaakt en kort daarop verwacht ik de verrekening (ik verwacht ca 500-600 EUR terug te krijgen).Joris748 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:16:
[...]
Contract opgezegd per 1 oktober, misschien dat ik het nog naar 1 september kan zetten.
Vandebron claimt groene stroom te leveren uit zon en wind-energie (en biobrandstof). Die claim wordt stuk lastiger als hun PV-klanten vertrekken. Daardoor en vanwege het signaal wat het afgeeft richting de concurrentie is dat een goede ontwikkeling.Bartjuh schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:53:
Ik snap soms de vele emotionele paniekreacties niet zo goed. Over hogere TVT en onrechtvaardigheid. Je kunt bij een contract wijziging volgens het consumentenrecht altijd overstappen zonder je afgesproken termijn van bijv. 1, 2, of 3 jaar af te maken. Doe het sommetje en ga naar een concurrent als de netto som daar gunstiger is?
- overheid besluit dat we groener moeten doen
- overheid beïnvloed ons gedrag met BTW teruggave en salderingsregeling
- wij leggen meer en meer panelen op de daken, plan werkt
- installaties worden goedkoper per Wp, dus overheid wil de salderingsregeling aanpassen
- overheid lukt het niet om deze regeling aan te passen
- oorlog breekt uit, prijzen exploderen
- consumenten leggen massaal panelen op hun dak
- overheid ziet dit, wordt bewust gemaakt van de consequenties maar neemt geen actie
- energievoorziening loopt scheef, net loopt vol
- Van de Bron, die zich opstelt als groenste leverancier, heeft relatief veel zonnepaneel eigenaren als klant
- vdb kan al die zonne-energie niet meer kwijt
- vdb legt de rekening van het uit de hand lopen van het overheidsbeleid bij de consument

Neehoor, VDB heeft voldoende zonneparken en windmolens onder contract. Ze hebben de PV van particulieren (waarschijnlijk) niet zo hard nodig.Ruben26 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:58:
[...]
Vandebron claimt groene stroom te leveren uit zon en wind-energie (en biobrandstof). Die claim wordt stuk lastiger als hun PV-klanten vertrekken. Daardoor en vanwege het signaal wat het afgeeft richting de concurrentie is dat een goede ontwikkeling.
Je moet wat minder vanuit jezelf redeneren als je de reacties wil begrijpen.Bartjuh schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:53:
Mijn contractjaar loopt van maart tot maart, en nu worden de voorwaarden eenzijdig halverwege mijn jaar veranderd. Ik heb wettelijk recht op salderen en daarvoor moet ik effectief een jaar bij dezelfde leverancier blijven, maar nu zet VDB mij klem door laat in de zomer opeens enkele honderden euro's extra boete te heffen. Ik lever ook geld in als ik vertrek en mijn kWh-saldo nu "verkoop" voor peanuts vergeleken met salderen. Daarmee zou ik effectief afstand doen van mijn recht op salderen, wat totaal niet nodig zou moeten zijn.
VDB zou veel "emotionele paniekreacties" kunnen voorkomen door de wijzigingen pas vanaf de eerstvolgende jaarafrekening in te laten gaan, zodat consumenten zoals ik niet klem gezet worden in hun wettelijk recht tot salderen.
[ Voor 14% gewijzigd door dutchminator op 18-08-2023 12:03 ]
Vandebron heeft dus zelf bijgedragen aan de situatie waar ze particulieren nu voor willen 'straffen'.Joris748 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:00:
[...]
Neehoor, VDB heeft voldoende zonneparken en windmolens onder contract. Ze hebben de PV van particulieren (waarschijnlijk) niet zo hard nodig.
Je vergeetasing schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:59:
Het is dus als volgt samen te vatten:
- installaties worden goedkoper per Wp, dus overheid wil de salderingsregeling aanpassen
- overheid ziet dit, wordt bewust gemaakt van de consequenties maar neemt geen actie
- Van de Bron, die zich opstelt als groenste leverancier, heeft relatief veel zonnepaneel eigenaren als klant
- vdb legt de rekening van het uit de hand lopen van het overheidsbeleid bij de consument
![]()
![]()
- energienet liep hiervoor ook al vol door elektrificatie-eis nieuwbouw sinds juli 2018.
- grootverbruikers of -opwekkers krijgen geen aansluiting.
VDB
- heeft zelf zonne- en windparken onder contract
- moet deze stroom ook kwijt
- particuliere klant-PV zit dit in de weg
Eigenlijk niet, alleen brengen ze die niet in de discussie in, dan zouden ze transparanter moeten zijn waar het werkelijk knelt.Ruben26 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:58:
[...]
Vandebron claimt groene stroom te leveren uit zon en wind-energie (en biobrandstof). Die claim wordt stuk lastiger als hun PV-klanten vertrekken. Daardoor en vanwege het signaal wat het afgeeft richting de concurrentie is dat een goede ontwikkeling.
VdB heeft 300+ producenten aan zich gebonden, waar de klanten uit kunnen kiezen (windmolens/zonneinstallaties) die grof per jaar 2x zoveel opwekkken dan alle klanten bij elkaar verbruiken die VdB heeft
(cijfers over 2022 opwek producenten 609GWh, verbruik klanten 366.5GWh. waarvan 57188 klanten met PV)
VdB moeten zowiezo een volume ter grote van verbruik van alle klanten op de energiemarkten verkopen, daarbij komt nog de opwek van de 70k klanten (volgens media) met PV, de vraag is hoe goed dat nog gaat en de kosten van 1miljoen per maand(in media) volledig toe te schrijven zijn aan de 70k PV-klanten
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Dan moet je er nog iets aan toevoegen. Het beleid van de overheid dwingt af dat de netbeheerders als een haas gaan uitbreiden. Helaas heeft diezelfde overheid er met allerlei opties voor gezorgd dat het plaatsen van een transformatorgebouw zomaar 10 jaar kan duren wegens allerlei NIMBY gevallen.Señor Sjon schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:24:
[...]
Je vergeet
- energienet liep hiervoor ook al vol door elektrificatie-eis nieuwbouw sinds juli 2018.
VDB
Bron : https://duckduckgo.com/?q...n+halsteren&t=ffab&ia=web
Het is dus echt aan alle kanten een probleem. Een probleem waarin de overheid een leidende rol zou moeten hebben en zaken regelen zodat onze stroomvoorziening en groene doelstellingen haalbaar zijn. Alleen de overheid pakt die rol niet en laat iedereen lekker modderen. En dan zijn dit de gevolgen.
Volgens het internet is het altijd de schuld van Mark Rutte. Nu is het de schuld van Jetten? Ik vind dit maar kortzichtig hoor.Wolly schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:41:
Dat heeft Jetten mooi voor elkaar, totale chaos op de energiemarkt en de consument is de dupe.
Wellicht snap ik het niet, maar gaan de opbrengsten van de terugleververgoeding die VandeBron in rekening gaat brengen dan naar de netbeheerders? Want een energieleverancier heeft die kosten helemaal niet.
Hmm, dat is wel een goed punt. Beetje een gevolg van saldering dus. Dus dat zou 2 maanden zijn in jouw geval, geen grote schade qua kosten gelukkig.Xalopalyps schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:57:
[...]
In mijn geval maak ik mij zorgen over mijn salderingssaldo. Op dit moment heb ik 1000 kWh 'tegoed'. Als ik per direct vertrek, geef ik dat op en kan ik deze duur inkopen bij een ander. Daardoor lijkt het beter te zijn om nog even tot december (in mijn geval) uit te zingen en dan te vertrekken.
Kortom, de timing zorgt ervoor dat je wordt gegijzeld als klant.
Ik moet tussen al het kaf natuurlijk wel dit ene goede argument halen. Dit ene argument heb ik gemist.dutchminator schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:02:
[...]
Je moet wat minder vanuit jezelf redeneren als je de reacties wil begrijpen.
... (zelfde als bovenstaande quote) ...
VDB zou veel "emotionele paniekreacties" kunnen voorkomen door de wijzigingen pas vanaf de eerstvolgende jaarafrekening in te laten gaan, zodat consumenten zoals ik niet klem gezet worden in hun wettelijk recht tot salderen.
Dus van 1 oktober tot 1 maart. Dus 5 maanden betalen is de schade, alleen als je een variabel contract hebt (geldt niet voor vast contract).
[ Voor 36% gewijzigd door Bartjuh op 18-08-2023 13:18 ]
Volgens mij zijn dit beleidsterreinen van Rob Jetten. Wat vind je er kortzichtig aan?DmC1982 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:51:
[...]
Volgens het internet is het altijd de schuld van Mark Rutte. Nu is het de schuld van Jetten? Ik vind dit maar kortzichtig hoor.
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6
ze hópen dat veel van de weglopers naar hún bedrijven overstappen.silverball schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:05:
Nu is het komkommertijd, maar tot nu toe lijkt het nog aardig stil bij andere energieleveranciers, waarvan in de media verwacht wordt dat ze vergelijkbare terugleverboetes gaan uitdelen.
Is de golf eenmaal binnen? HUPSAKEEEE dus wees op je hoede
Dat is gemakkelijk! Gewoon 1 persoon aanwijzen als kop van Jut?.Wolly schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:41:
Dat heeft Jetten mooi voor elkaar, totale chaos op de energiemarkt en de consument is de dupe.
Ooit gehoord van een gekozen parlement? Met een TK met 150 gekozen leden?
Die heel veel praten en moties indienen, maar het in meerderheid bijna nergens over eens kunnen worden.
Zodat de rechter uiteindelijk knopen moet doorhakken door allerlei rechtszaken.
Het parlement heeft het laatste woord.
Niet Jetten! Of Rutte!
Dus goed stemmen op 22 november!
Vooral zodanig, dat er minder praatpartijen en meer doe-partijen komen.
En vooral minder fracties.
Gok echt dat het een proefballon is vanuit Essent waarbij ze hun "groene dochter" onder de bus gooien. Omdat die de hoogste kosten heeft. Ze willen even weten hoe hierop gereageerd gaat worden en kijken dat even af.silverball schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:05:
Nu is het komkommertijd, maar tot nu toe lijkt het nog aardig stil bij andere energieleveranciers, waarvan in de media verwacht wordt dat ze vergelijkbare terugleverboetes gaan uitdelen.
Zelfs al willen andere bedrijven volgen hebben die tijd nodig om het door te voeren en die willen deze investering pas doen als helder wat een beetje de effecten zijn.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Eh, neen. Jetten en Rutten besturen hun resp. beleidsportefuilles en zijn verantwoordelijk voor deze puinzooi, de 2e kamer (lees: de leden v/d coalitiepartijen) maakt samen met het kabinet de wetten en "controleert" (lees: stempelt af voor-) de uitvoering. Niet de rollen omdraaien.Ultraboy schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:10:
[...]
Dat is gemakkelijk! Gewoon 1 persoon aanwijzen als kop van Jut?.
Ooit gehoord van een gekozen parlement? Met een TK met 150 gekozen leden?
Die heel veel praten en moties indienen, maar het in meerderheid bijna nergens over eens kunnen worden.
Zodat de rechter uiteindelijk knopen moet doorhakken door allerlei rechtszaken.
Het parlement heeft het laatste woord.
Niet Jetten! Of Rutte!
Dus goed stemmen op 22 november!
Vooral zodanig, dat er minder praatpartijen en meer doe-partijen komen.
En vooral minder fracties.
[ Voor 7% gewijzigd door RonJ op 18-08-2023 13:17 ]
All-electric.
Nope, de kosten die vdb in rekening gaat brengen zijn om vdb te compenseren voor hun niet zo briljante bedrijfsmodel. Het kost ze teveel geld. Onderaan de streep wordt er maar één beter van, en dat is vdb zelf.Mior schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:52:
[...]
Wellicht snap ik het niet, maar gaan de opbrengsten van de terugleververgoeding die VandeBron in rekening gaat brengen dan naar de netbeheerders? Want een energieleverancier heeft die kosten helemaal niet.
en dit alles om te voorkomen dat mensen voordeel hebben, terwijl dat het hele doel was van de stimulering. Beetje hetzelfde als lagere subsidie voor (plugin) elektrische autos. Te succesvol, dus afschaffen.asing schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:59:
Het is dus als volgt samen te vatten:
![]()
![]()
Dat is de theorie. In de praktijk is de concurrentie relatief beperkt en kun je aan je water aanvoelen dat als vdb hier een soort van mee weg komt alle andere leveranciers collectief volgen. Tot zo ver je eigen vrije keuze.Bartjuh schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:53:
[ Voor 32% gewijzigd door Yucon op 18-08-2023 13:16 ]
Een stroomcomplex van 12 voetbalvelden groot levert wel wat weerstand op ja. Maar die problemen hebben we met woningbouwprojecten evenzo. Dat is een inherent gevolg aan hoe we onze ruimtelijke ordening doen met steeds meer en fijnmaziger onderzoeken. Uiteindelijk is altijd wel ergens een haar in te vinden en gaat de boel niet door.asing schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:38:
[...]
Dan moet je er nog iets aan toevoegen. Het beleid van de overheid dwingt af dat de netbeheerders als een haas gaan uitbreiden. Helaas heeft diezelfde overheid er met allerlei opties voor gezorgd dat het plaatsen van een transformatorgebouw zomaar 10 jaar kan duren wegens allerlei NIMBY gevallen.
Bron : https://duckduckgo.com/?q...n+halsteren&t=ffab&ia=web
Het is dus echt aan alle kanten een probleem. Een probleem waarin de overheid een leidende rol zou moeten hebben en zaken regelen zodat onze stroomvoorziening en groene doelstellingen haalbaar zijn. Alleen de overheid pakt die rol niet en laat iedereen lekker modderen. En dan zijn dit de gevolgen.
Dat is toch ondernemersrisico? Ze hadden aan kunnen zien komen dat meer consumenten een PV-installatie zouden aanleggen.Señor Sjon schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:24:
[...]
Je vergeet
VDB
Ik was merk dat er erg veel data op basis van gevoel of verkeerde aannames gedeeld wordt over wat nou wel en niet een reële prijs is voor een kWh op elk moment.
Dus, op naar data
Eerst een stukje verantwoording. Onderstaande data is gebaseerd op 5 minuten data uitgelezen uit mijn slimme meter en losse kWh meter voor zonnepanelen. Data loopt van 18-aug-22 tot 17-aug-23.
Wij hebben in deze periode 3943kWh aan stroom verbruikt en onze 11kW piek aan panelen hebben 9684kWh opgewekt. Van dit verbruik van 3943 is 61% uit het net getrokken en de overige 39% rechtstreeks uit zonnepanelen.
Plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden dus als eerste een grafiek.
Per 5 minuten heb ik uitgerekend wat er aan het net geleverd is, als er levering plaats vond is dit vermenigvuldigd met de op dit moment geldende day ahead prijs en al deze 5 minuten blokjes zijn per maand opgeteld.
Dit zelfde voor verbruik. Effectief is dit dus een gewogen gemiddelde uurprijs binnen de maand.
/f/image/Fo0RzwX6SaTMz890vJ4TDkov.png?f=fotoalbum_large)
En in tabelvorm
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fblzHpannZLRhviiK1br6Emc.jpg?f=user_large)
Met een dynamisch tarief zou ik de afgelopen maanden dus gemiddeld 5 cent per kWh ontvangen en (zonder BTW en energiebelasting) 10 cent betalen. Ja, het teruglevertarief in de winter ligt iets hoger maar met de ~40 kWh in dec/jan zet dat geen zoden aan de dijk tov de +1000kWh per maand in de zomer.
Over mijn totale import zou ik het afgelopen jaar 20 cent betaald hebben en over de export 12 cent ontvangen maar hierin wegen augustus en september 2022 erg zwaar mee.
dus ja, energieboeren zijn regelmatig boeven maar de terugleververgoeding zoals nu geboden is niet perse heel erg irreëel.
edit; uiteraard zijn day ahead prijzen niet perse wat een energieboer moet betalen maar gemiddeld kom je met de uurprijs verrekend voor de profilering van verbruik (dus de prijs om 18u telt meer mee als iedereen veel verbruikt dan de prijs om 3u in de nacht) is dit best een redelijk beeld voor gemiddelde prijzen.
Vind ik wat van de heffing van VDB, jazeker. Is het voor mij persoonlijk fijn dat salderen bestaat, absoluut. Vind ik dat salderen afgeschaft moet worden, ja eigenlijk wel. Kunnen we hier als consumenten erg veel doen aan het balanceren van het net met maar 14% van het elektra verbruik in Nederland... mwa. Praktisch moeten wat mij betreft de overheid en bedrijven aan de gang om opslag van energie mogelijk te maken met bvb waterstof in zoutcavernes/gasvelden of andere bulk methoden.
als iemand nog specifieke dingen uitgerekend wil hebben of eens door de brondata wil kan dat vast wel
[ Voor 5% gewijzigd door -Niels- op 18-08-2023 13:36 ]
En volgende week van de Rabobank.DmC1982 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:51:
[...]
Volgens het internet is het altijd de schuld van Mark Rutte. Nu is het de schuld van Jetten? Ik vind dit maar kortzichtig hoor.
Als ik morgen financiële fraude pleeg, ga je dan ook wijzen naar de minister van financiën?Wolly schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:59:
[...]
Volgens mij zijn dit beleidsterreinen van Rob Jetten. Wat vind je er kortzichtig aan?
Rob Jetten staat redelijk synoniem voor het klimaatbeleid van het demissionair kabinet. Niet alleen door zijn ministerschap, maar ook hij hij zich hierin profileert.
Datzelfde probleem is ook van toepassing op alle Day ahead dynamisch tarief aanbieders. Ook voor iedereen met een dynamisch tarief moet de betreffende energieboer een dag van tevoren toch de energie inkopen? Alleen in dat geval gaat dat volledig op de day ahead markt waar een normale energieboer vaak vaste contracten met producenten afsluit en de day ahead markt gebruikt voor overschot/tekort hierop. In beide gevallen moet er op de spotmarkt door tennet gecorrigeerd worden als ze dit verkeerd berekenen.Señor Sjon schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:49:
@-Niels- Het probleem bij VDB is het moeten afkopen van gereserveerde spotcapaciteit bij Tennet omdat eigen capaciteit + eigen PV-klanten opgeteld te hoog/onvoorspelbaar is, niet zozeer de variabele marktprijs.
De day ahead boeren doen dat uit de +/- 2 cent die ze als opslag gebruiken dus zo extreem zal dit niet zijn. Of maak ik hier nu een compleet verkeerde aanname?
Als het goed is zou ik maar een kleine opzegboete moeten betalen, dus ik kan ergens nog een 3-jarig contract afsluiten en zeker weten dat ik goed zit. De daadwerkelijke tarieven en vaste kosten schelen maar een paar tientjes per jaar, maar ik zou wel mijn bonus van €150 kwijtraken.
Dus, blijven, €150 innen, en hopen dat niet iedereen dit volgend jaar heeft?
Of vertrekken, €150 kwijt, maar sowieso goed zitten de komende drie jaar? Hmmm.
Zelf zat in dezelfde situatie. Net 1-jarig contract met welkomstbonus afgesloten en in het bezit van zonnepanelen in de 3000-4000kWh range. Het is natuurlijk een gok, maar ik heb besloten om te annuleren en voor het 3-jarig contract te gaan zonder bonus.TheCory schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:58:
Ik heb een 1-jarig contract dat 1 oktober ingaat. Ben inderdaad een beetje bang dat andere partijen misschien meegegaan zijn met deze kosten tegen de tijd dat dat 1-jarig contract afgelopen is volgend jaar. Ik zou waarschijnlijk in de 4000-5000kWh categorie komen (al weten we natuurlijk niet of andere leveranciers dezelfde staffels zouden aanhouden).
Als het goed is zou ik maar een kleine opzegboete moeten betalen, dus ik kan ergens nog een 3-jarig contract afsluiten en zeker weten dat ik goed zit. De daadwerkelijke tarieven en vaste kosten schelen maar een paar tientjes per jaar, maar ik zou wel mijn bonus van €150 kwijtraken.
Mijn redenatie was: ik denk dat andere leveranciers VdB zullen volgen en mijn kristallen bol zegt dat het redelijk is om de huidige energieprijs voor een langere tijd vast te zetten.
Heb nog nooit een energiecontract van langer dan 1 jaar gehad, maar ergens vind ik het ook wel fijn om er 3 jaar niet meer over na te hoeven denken na de rollercoaster van afgelopen jaren.
Ik zou de Grondwet er nog maar eens bij pakken als ik jou was.RonJ schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:13:
[...]
Eh, neen. Jetten en Rutten besturen hun resp. beleidsportefuilles en zijn verantwoordelijk voor deze puinzooi, de 2e kamer (lees: de leden v/d coalitiepartijen) maakt samen met het kabinet de wetten en "controleert" (lees: stempelt af voor-) de uitvoering. Niet de rollen omdraaien.
Het parlement is het hoogste orgaan.
Zonder het parlement krijgt geen enkel bewindspersoon er ook maar 1 wet door.
Waar wachten we anders dan nog op m.b.t. die wetgeving m.b.t. de TLV?
Jetten kan niets zonder het parlement. Laat staan een demissionaire Jetten.
Dus steeds een bewindspersoon als mikpunt gebruiken - lekker makkelijk natuurlijk - is zondebokken zoeken.
Wat opvalt is dat na het bericht van VDB ineens de kosten voor 3 jarige en 1 jarige contracten omhoog zijn gegaan. Niet zo zeer in de Kwh of M3 prijs maar volgens mij in de vaste levering kosten. Ik moet wel zeggen dat dit vaak lastig naar boven te krijgen is bij de verschillende aanbieders.
Wellicht heb ik het mis en vraag me dus af of het een en ander jullie ook is opgevallen.
Persoonlijk geloof ik niet dat dit stand houdt.
Ik denk dat het een proefballontje is net zoals onze vrienden van Budget energie afgelopen jaar.
Het is meer iets van: Laten we het nu proberen (per 1 oktober heeft niemand er nog last van want er wordt niet meer zoveel opgewekt).
De nieuwe CEO maakt ook meteen een goeie beurt (sorry, dit is voor mijn tijd besloten, ik trek deze beslissing terug, tevens: politiek, schiet eens op met een nieuwe energiewet want iedereen wilt duidelijkheid).
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Een bewindspersoon die beleid moet uitstippelen en dat vervolgens door beide kamers moet loodsen toch? Meerderheden zoeken, dat soort dingen?Ultraboy schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:14:
[...]
Ik zou de Grondwet er nog maar eens bij pakken als ik jou was.
Het parlement is het hoogste orgaan.
Zonder het parlement krijgt geen enkel bewindspersoon er ook maar 1 wet door.
Waar wachten we anders dan nog op m.b.t. die wetgeving m.b.t. de TLV?
Jetten kan niets zonder het parlement. Laat staan een demissionaire Jetten.
Dus steeds een bewindspersoon als mikpunt gebruiken - lekker makkelijk natuurlijk - is zondebokken zoeken.
Dat is hem niet gelukt en het wordt nu steeds duidelijker wat voor gevolgen dat heeft. Wel oog gehad voor het 4 uur stilzetten van windmolenparken voor de vogeltrek maar zeker niet voldoende voor het zoeken naar de balans tussen de belangen van bedrijven en consumenten.
Die hebben geen eigen opwekkers die ze eerst kwijt moeten. Ik denk dat ze door hun eigen energiemix teveel op de spotmarkt kwijt moeten. Nu gaat dat dus verhaald worden op de PV-bezitters in hun klantenbestand.-Niels- schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:58:
[...]
Datzelfde probleem is ook van toepassing op alle Day ahead dynamisch tarief aanbieders. Ook voor iedereen met een dynamisch tarief moet de betreffende energieboer een dag van tevoren toch de energie inkopen? Alleen in dat geval gaat dat volledig op de day ahead markt waar een normale energieboer vaak vaste contracten met producenten afsluit en de day ahead markt gebruikt voor overschot/tekort hierop. In beide gevallen moet er op de spotmarkt door tennet gecorrigeerd worden als ze dit verkeerd berekenen.
De day ahead boeren doen dat uit de +/- 2 cent die ze als opslag gebruiken dus zo extreem zal dit niet zijn. Of maak ik hier nu een compleet verkeerde aanname?
En als die massaal weglopen veranderd de energiemix alsnog, om in hun eigen termen te spreken: win-win-winSeñor Sjon schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:40:
Ik denk dat ze door hun eigen energiemix teveel op de spotmarkt kwijt moeten. Nu gaat dat dus verhaald worden op de PV-bezitters in hun klantenbestand.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Sowieso goed zitten is ook maar relatief. Het is niet dat vdb virtueel geld verliest. Ze hebben een model wat nu verlies draait. Iedere energiemaatschappij die met een te hoog percentage aan zonnepanelen zit komt voor een uitdaging te staan en er kan er zomaar eentje omvallen.TheCory schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:58:
Zij doen alleen terugleveren.
Dit topic is gesloten.