Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Linea
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Joris748 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:02:

Niet echt een steekhoudend argument. Die energie had ook voor nuttiger dingen gebruikt kunnen worden.
Volgens VDB niet; die acht het alleen maar een forse kostenpost, en wil minder invoeding stimuleren.

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
GRAB schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:28:
Ik heb ook grote vragen bij de milieu doelstellingen, zich houden aan wettelijke afspraken en klant is koning mentaliteit bij energiemaatschappijen. Voor de zoveelste keer is de consument de dupe van een falende wettelijke handhaving en speelt deze discussie zich alleen af op forumsites. Terwijl dit de taak is van de gehele 2e kamer. Daar mag je strategisch en toekomst-perspectivisch denken van verwachten. Energieleveranciers en consumenten rollen nu over elkaar heen.
Dat had niet hoeven te gebeuren als je jezelf, eerder, de simpele vragen had gesteld. Wat doen we met het te veel aan kW, is het huidige net toekomstbestendig en komen we zo geen stroom te kort als iedereen elektrisch gaat rijden. Even los van het feit of het electrisiteits-net dit wel aan kan als iedereen 's avonds thuis gekomen de auto aan de oplader zwengelt of als we in de bouwvakvakantie na 300 km. de auto massaal aan de laadpaal zetten.

Ergo, de consument wacht met gekruiste vingers af hoe Den Haag hierop gaat reageren.
De netbeheerders hebben 15 jaar zitten slapen en gebruiken de tandeloze hond ACM als excuus. Voor een stukje technische onderbouwing: https://www.werkenmetnen1...-van-ongewenste-uitval-op

• Linea
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:37:
Wel grappig dat de personeelswinkel van Essent nu een hete aanbieding heeft voor een terraswarmer van 2000W.

Die sorteren alvast voor op affakkelen :D
Die is top!

• Hp68
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-06 18:01
Linea schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:04:
[...]

Volgens VDB niet; die acht het alleen maar een forse kostenpost, en wil minder invoeding stimuleren.
Wat ik niet begrijp is dat er in berekening een dagprijs staat maar er zijn genoeg dagen dat je niet teruglevert hoe zit dat dan ?

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:28

Punkrocker

Mostly harmless

hoevenpe schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:55:
[...]

Als het uit je PV komt maakt het niet uit, die energie was er bij uitschakelen helemaal niet geweest.

Terrasverwarming is zeker met dit weer best comfortabel, evenals airco bij hitte.
Airco is een ander punt. Dat is om je huis leefbaar te houden en je niet wegsmelt.
Terrasverwarmer. Wat een onzin apparaat is dat. Trek een jas aan en je kan ook gewoon buiten blijven zitten.

En als de energie uit mijn PV-paneel komt is het nog niet gewenst. Die kan ook voor andere nuttigere dingen gebruikt worden.

"What do you get if you multiply six by nine..."

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:28

Punkrocker

Mostly harmless

Wolly schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:57:
[...]

Je weet dat jij ook bijdraagt aan de winsten die windmolenparken/zonneparken beuren omdat ze betaald krijgen om geen productie te leveren? Is dat niet hetzelfde als affakkelen?
Affakkelen is gewoon fout.

Of parken stilleggen hetzelfde is als affakkelen.... Ik weet het niet.
Beide voelt niet lekker. Affakkelen is daadwerkelijke energie nutteloos opstoken, park stilleggen is voorkomen dat er energie wordt opgewekt...

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Femme schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:52:

Voor een energieleverancier boeit de saldering niet zoveel zolang er genoeg klanten zijn die de kosten kunnen dragen. Het is dan vooral een verdelingsvraagstuk. Voor Vandebron was het wel lastiger begreep ik omdat ze veel klanten hebben die meer terugleveren dan afnemen.
Bijna 40% klanten met zonnepanelen bij VDB volgens de nieuwsartikelen. Dat is maar iets meer dan de landelijke 30%. Het probleem bij VDB zit niet in de huishoudens, maar dat VDB zelf ook nog eens veel zonneparken heeft. De zonne-elektriciteit stapelt zich in hun boeken op. Dan zijn er twee keuzes: eigen zonneparken verwijderen (maar zo'n desinvestering in de boeken is nogal wat), of klanten met zonnepanelen wegpesten. VDB kiest - begrijpelijk gezien vanuit VDB - voor het laatste.
Er moet gewoon heel snel wettelijk paal en perk komen aan de hoeveelheid grootschalige zonneparken in het buitengebied, als die zonnepanelen ook dichtbij de afnemers op daken kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Hp68 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:06:
Wat ik niet begrijp is dat er in berekening een dagprijs staat maar er zijn genoeg dagen dat je niet teruglevert hoe zit dat dan ?
Die dagprijs is gewoon een berekening om het goedkoop te laten lijken, net als wat met de vaste levertarieven en netbeheerkosten gebeurt. Is de basis voor de berekening van je maandelijkse voorschotten.
De uiteindelijke berekening vindt plaats op je jaarrekening. Daar wordt gekeken hoeveel kWh je dat jaar ingevoed hebt en in welke staffel je valt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:28
Punkrocker schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:12:
[...]

Beide voelt niet lekker. Affakkelen is daadwerkelijke energie nutteloos opstoken, park stilleggen is voorkomen dat er energie wordt opgewekt...
Dat is hetzelfde; als je een zonnepaneel afsluit, dan wordt het paneel warmer omdat je geen stroom afneemt.

Affakkelen is prima. Ze moeten het gewoon niet promoten met zo'n domme vdB actie. Je betaalt anders voor jouw zuur verdiende zonnestroom die daarna voor de hoofdprijs verkocht wordt aan de buurman zonder panelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:48
Punkrocker schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:06:
"What do you get if you multiply six by nine"
42

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:43
Punkrocker schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:12:
[...]

Als die parken nou eens op de een of andere manier die overtollige kWh'tjes konden opslaan en op een beter moment konden terugleveren, dan hadden we die hele discussie niet gehad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mariomario
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 03-09 11:10
Ik had een paar geleden al door dat ik in de zomer niet veel voor mijn opwek zou krijgen.
Ik heb al voorbereidingen voor een thuisaccu.

Intussen hangen er hier de nodige airco's die gewoon vaker aan gaan.
Misschien wel direct als de zon schijnt.

Verder wilde mijn vriendin al langer een jaquzi. Die is in de toekomst gratis op temperatuur te houden. Dus die gaat er vast ook komen.

Dat mijn stroom waardeloos wordt had ik al bedacht. Alleen dat dat nu al aan de orde is, dat is nieuw voor me.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Kalentum schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:32:
[...]

Als die parken nou eens op de een of andere manier die overtollige kWh'tjes konden opslaan en op een beter moment konden terugleveren, dan hadden we die hele discussie niet gehad.
Het zal goedkoper zijn om meer parken te plaatsen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:34:
Het zal goedkoper zijn om meer parken te plaatsen :+
Voor de samenleving niet, als die stroom tegen negatieve prijzen verkocht moet worden, huishoudens en MKB met panelen uit de markt gedrukt worden, of er betaald moet worden om die parken af te schakelen. Voor de investeerders wel: daarom doen ze het ook zo. Er zitten wat perverse prijsprikkels in het Nederlandse energiesysteem, waarbij baten op een andere plek terecht komen dan verliezen en kosten (o.a. netwerkkosten).

[ Voor 7% gewijzigd door Linea op 17-08-2023 14:45 ]

• Uhuruburu
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
water_escape schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:51:
[...]

ik denk dat het zwembad voortaan verwarmen de beste optie wordt in de zomer.
Met de opwarming van de Aarde is juist verkoelen van het zwemwater nodig. Zwemmen in water boven de 38 graden is niet lekker 8)

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
Linea schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:41:
Voor de samenleving niet, als die stroom tegen negatieve prijzen verkocht moet worden, huishoudens en MKB met panelen uit de markt gedrukt worden, of er betaald moet worden om die parken af te schakelen. Voor de investeerders wel: daarom doen ze het ook zo. Er zitten wat perverse prijsprikkels in het Nederlandse energiesysteem, waarbij baten op een andere plek terecht komen dan verliezen en kosten (o.a. netwerkkosten).
Voor die parken geldt ongeveer hetzelfde als voor particuliere PV: we hebben enorm veel PV nodig. Extra PV zorgt voor het voorkomen van CO2 uitstoot. Lage elektriciteitsprijzen maken het aantrekkelijk om van fossiel over te schakelen op elektriciteit.

Bij die grotere parken heeft de overheid meer mogelijkheden om subsidie te sturen en dat gebeurt ook. Het is natuurlijk ook goed als groene investeringen goed geld opleveren. We willen niet dat de energietransitie afhangt van de kruimels die niet naar de fossielesector gaan.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
dunklefaser schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:20:
Ook de ACM veranderd van naam: AutoriteitAleid's CommercieCorruptie & Marktmanipulatie clubje

[ Voor 6% gewijzigd door RonJ op 17-08-2023 15:01 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
Uhuruburu schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:52:
Met de opwarming van de Aarde is juist verkoelen van het zwemwater nodig. Zwemmen in water boven de 38 graden is niet lekker 8)
Dan zet je je warmtepomp aan om je zwembad te koelen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mariomario
phicoh schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:55:
[...]

Dan zet je je warmtepomp aan om je zwembad te koelen :-)
Het lekkerst is inderdaad warm water dat afgekoeld is.
Opwarmen tot bovennde 60 ivm bacterieen en dan terugkoelen.

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14:42
Misschien is het idee voor een ieder die ongeveer evenveel opwekt als verbruikt een modelcontract te nemen bij vdB. Voor de kosten maakt het niet uit, maar het aandeel PV bezitters wordt dan misschien groter bij vdB.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-09 11:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Linea schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:59:
[...]

Nou, ik ben anders toch erg blij dat de waterleidingbedrijven en de riolering niet geprivatiseerd zijn, maar gewoon in overheidshanden zijn. En dat gemeenten de afvalverwijdering organiseren, waarbij de wetgever bepaald heeft dat de belastingheffing niet hoger mag zijn dan de echte kosten.
Netbeheerders zijn ook in overheidshanden. Dat kan ook niet anders maar het zorgt er wel voor dat ze niet in staat zijn om tijdig te innoveren, ook op de softe dingen zoals beprijzing van diensten. Dit ligt politiek hypergevoelig met allerlei gevestigde belangen die gediend moeten worden. Een private partij had bijvoorbeeld al lang iets verzonnen om huishoudens te laten betalen in de mate waarin ze gebruikmaken van het netwerk.

Er veel geopperd dat energieleveranciers in overheidshanden moeten komen. Daar zie ik nu echt het voordeel niet van. Er zijn energieleveranciers in 101 soorten en smaken, van keihard corporate tot burgercoöperaties. Als Vandebron je niet bevalt ga je naar een ander. Verschillende partijen kunnen met verschillende proposities tegen elkaar concurreren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
Netbeheerders mogen met goedkeuring van ACM jaar-op-jaar de tarieven fors verhogen anders. En wee je gebeente als je over 3x25A heen gaat, dan gaat de teller pas echt lopen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:54
Na 69 bladzijden in enkele dagen met zinvolle, jammerende en onzinnige bijdragen kunnen we wel zeggen dat dit onderwerp leeft.
Persoonlijk heb ik er ook al mee te maken. Geen klant van VDB maar van een andere dochter van Essent. Nl. Energie direct. Die doet het anders met de zonnepaneelhouders. Die krijgen bij een vast contract geen bonus meer. Wat opvalt is dat Essent en dochters niet erg gek ik op zonne-energie. De TVT is al heel lang heel laag. En wat doe je dan. Wegpesten zoals vandaag iemand het noemde.

Er is al veel geschreven over de salderingsregeling. Die is over de uiterste houdbaarheidsdatum heen. Even afwachten wat de eerste kamer doet volgende maand.

De toekomst is geheel aan de dynamische contracten. Zeker na het afschaffen van de regeling. Terugverdientijden zullen dan ook weer beter worden als velen een dynamisch contract zullen hebben.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 17:20
space-one schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:42:
...
Saldering 2000 kWh x 0,22 = 440 euro, Teruglevering 500 kWh x 0,13 = 65 euro en de totale opbrengst is 505 euro per jaar. Vaste leveringskosten schaal 3 (2000-3000 kWh) 252 euro

De opbrengst wordt dan 253 euro per jaar
Daar kijk ik toch anders tegenaan, ook tegen de terugverdienberekening.

Door saldering 'opbrengsten' te noemen 'vergeet' VdB dat de gekochte stroom ook een prijs heeft, nu nog toevallig net zo hoog als de baten van de saldering. Alleen voor het overschot krijg je echt wat (de TLV). In de praktijk wordt dit met verdere kosten/baten (misschien gas, netwerk, teruggave EB) verrekend.

Een betere analyse bevat volgens mij:
- 2 scenario's, met en zonder PV.
- een startbudget dat besteed wordt aan niets (bankrekening) of de PV-installatie.
- de aanname dat het PV-scenario een bepaalde mate van directe PV-stroomconsumptie heeft, dus koopt minder in dan degene zonder PV.
- aanname van onderhoudskosten van de PV-installatie
- voor nog langere termijn aanname van levensduur van de installatie, waaruit kosten per kWh zonnestroom berekend worden
- door je genoemde % afname van saldering tot 2031.
- eventueel rente, alternatieve investeringen, degradatie, e.d.

Dan komt het plaatje er minder gunstig uit te zien. Als ik e.e.a. in Excel zet, dit zonder verwachte kosten aan de PV-installatie/rente/alternatieve investeringen/degradatie/vaste kosten+baten op energierekening...:

Tarief inkoop 0,22 euro/kWh
TLV 0,13 euro/kWh
Verwachte jaaropbrengst 3000 kWh
Waarvan 500 kWh/jaar direct verbruik (lijkt me aan de lage kant trouwens)
Startbudget ofwel kosten installatie 3000 euro
TL-kosten 252 euro/jaar
Max/Init saldering 2000 kWh/jaar
Inkoop PV-eigenaar 2000 kWh/jaar
PV teruggeleverd 2500 kWh/jaar
Max/Init overschot 500 kWh/jaar
Inkoop in scenario zonder PV dus 2500 kWh/jaar

Scenario zonder PV is vrij eenvoudig. Het budget blijft op de bank staan. Stroomkosten zijn 0,22 * 2500 = 550 euro/jaar, dus totale kostensom neemt elk jaar daarmee toe en het budget neemt elk jaar daarmee af. Budget is rond 2027 uitgeput, of iets anders gezien, de totale kostensom is in 2034 opgelopen tot 6600 euro.

Scenario met PV is uiteraard wat complexer. ;) Budget wordt (bijv eind 2022) in de installatie geïnvesteerd. De (vereenvoudigde) stroomkosten in 2023 zijn bijv:

Stroomkosten 440 euro
TL-kosten 252 euro
Saldering 100% -440 euro
Opbrengst uit TLV (restant) -65 euro
Netto dus 187 euro/jaar kosten.

NB: vergelijk met eerste scenario: 550 euro/jaar (maar initiële budget ben je kwijt). En vergelijk dit met de situatie waarin geen TL-kosten worden gerekend: er is per direct een omslag te zien van netto inkomsten naar netto kosten.

Een jaar tussendoor, bijv 2028:

Stroomkosten 440 euro
TL-kosten 252 euro
Saldering 46% -202 euro
Opbrengst uit TLV (restant) -205 euro
Netto dus 284 euro/jaar kosten

Voor 2031 (einde saldering) nogmaals:
Stroomkosten 440 euro
TL-kosten 252 euro
Saldering 0% 0 euro
Opbrengst uit TLV (100%) -325 euro
Netto dus 367 euro/jaar kosten

Dus terugverdienen van je investering moet je zo zien als het resultaat van de vergelijking van beide scenario's, waarin in scenario 'zonder investering' de stroomkosten relatief hoog zijn en blijven, terwijl de PV-investering de kosten (steeds minder) dempt, dus waarin deze twee kostenlijnen elkaar op een gegeven moment kruisen en het PV-scenario 'wint'. In 2034 passeert de totale kostenpost van 'geen investering' die van 'PV', dit uiteraard met de genoemde vereenvoudigingen en aannames.

Bij aanname van lage kosten per zonne-kWh (3-6 ct/kWh?) is het des te harder aan te bevelen om eigen stroom zo goed mogelijk direct te verbruiken. Goedkoop & vermijding TL-kosten.

Zie ik het verkeerd? Kom er maar in, kunnen we weer van leren. :)

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Madeliefxxx
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-08 15:53
Releases schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:48:
Ik huur mijn panelen via de woningbouw. 6 stuks wel te verstaan. Dekt aardig de meeste verbruikte kwh's.
Als hiervoor straks ook nog 20 euro extra per maand moet gaan betalen laat ik ze gewoon weer van het dak schroeven. Ze zoeken het maar uit.
Hier hetzelfde probleem. Ik heb er 8 liggen voor 20 euro in de maand. Ze leveren tussen de 2500 en 2800 terug wat me dan nog eens 21 euro zou kosten. Dus totaal betaal ik dan 41 euro per maand extra. Ja daaaaaaaag! 😡 Ik heb die dingen laten leggen zodat het me rond de 40 euro per maand zou schelen en ik de rekening zonder panelen gewoon niet meer kon betalen (minima). Dus nu mag ik alsnog 40 euro extra gaan dokken. Godzijdank net een 3-jarig contract afgesloten bij GC maar ik mag hopen dat me dit over 3 jaar niet gaat gebeuren. Om te janken.

• mariomario
Madeliefxxx schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:46:
[...]

Hier hetzelfde probleem. Ik heb er 8 liggen voor 20 euro in de maand. Ze leveren tussen de 2500 en 2800 terug wat me dan nog eens 21 euro zou kosten. Dus totaal betaal ik dan 41 euro per maand extra. Ja daaaaaaaag! 😡 Ik heb die dingen laten leggen zodat het me rond de 40 euro per maand zou schelen en ik de rekening zonder panelen gewoon niet meer kon betalen (minima). Dus nu mag ik alsnog 40 euro extra gaan dokken. Godzijdank net een 3-jarig contract afgesloten bij GC maar ik mag hopen dat me dit over 3 jaar niet gaat gebeuren. Om te janken.
Ga er maar vast aan wennen is het niet nu, dan nadat saldering niet meer kan.
Beter als het verhaal van vdB zal het over een paar jaar niet meer zijn. Ook als deze construcie niet zou mogen...

Maar ik neem aan dat die dingen over een paar jaar van jezelf zijn. Dan heb je geen vaste kotsen meer maar nog wel wat eigen gebruik voordeel.

[ Voor 7% gewijzigd door mariomario op 17-08-2023 16:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Gerardus1956 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:25:
Na 69 bladzijden in enkele dagen met zinvolle, jammerende en onzinnige bijdragen kunnen we wel zeggen dat dit onderwerp leeft.
...
De toekomst is geheel aan de dynamische contracten. Zeker na het afschaffen van de regeling. Terugverdientijden zullen dan ook weer beter worden als velen een dynamisch contract zullen hebben.
En na die 69 pagina's is dit dé grote conclusie. Dynamische contracten voor iedereen is de enige eerlijke en werkbare langetermijn oplossing. Duurzame energie is inherent variabel, opslag is duur, en we gaan steeds meer duurzame energie krijgen. Er is maar één echte oplossing; vraag-sturing d.m.v. prijs, ergo dynamisch.

Deze heffing is nog maar het begin, velen gaan volgen, en zo niet; niet-PV-eigenaren gaan gewoon dynamisch, waardoor conventionele leveranciers het steeds lastiger gaan krijgen en hun prijzen wel moeten verhogen.

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 10:44
Punkrocker schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:06:
[...]

Airco is een ander punt. Dat is om je huis leefbaar te houden en je niet wegsmelt.
Terrasverwarmer. Wat een onzin apparaat is dat. Trek een jas aan en je kan ook gewoon buiten blijven zitten.

En als de energie uit mijn PV-paneel komt is het nog niet gewenst. Die kan ook voor andere nuttigere dingen gebruikt worden.
Zullen we gewoon iedereen voor zichzelf laten bepalen hoe iemand omgaat met zijn eigen elektriciteit? De een een heater, de ander zet een kopje groene thee ipv dat die een glas koud water drinkt...

• Madeliefxxx
Linkje3 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:10:
Ik zit in een sociaal huur appartement met zonnepanelen. Mijn huur is daardoor hoger dan een vriend in een vergelijkbaar appartement zonder zonnepanelen. Ik kan onmogelijk extra stroom gebruiken want de enigste grootverbruiker in mijn appartement is de wasmachine, en die draait gemiddeld maar 2x per week. Ik ben bang dat ik door de hogere huur straks alleen maar nadelen heb aan de zonnepanelen. Ik kan nog kijken om over te stappen (zit nu nog dynamisch bij VDB) maar of dat voor de lange termijn zin heeft?
Ik zit in hetzelfde schuitje. Gelukkig 2 maanden geleden een 3 jarig contract afgesloten. Dus de komende 3 jaar - 2 maanden blijft me deze ellende bespaard. Het maakt overigens niks uit wat je verbruikt. Je betaalt een vast bedrag over de totale teruglevering, niet over je overschot dus dat verbruik maakt helaas geen verschil. Misschien is een 3-jarig contract voor jou ook wel een goede optie. Zou wel niet te lang meer wachten want de prijzen stijgen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 13:53

de Peer

under peer review

Zouden mensen met veel zonnepanelen niet juist een korting op de vaste leverkosten moeten krijgen, omdat ze minder van het net afnemen vanwege hun zonnepanelen.

Misschien kunnen ze dat doen op basis van een staffel. Zodat je 4-46 euro korting krijgt op de vaste leverkosten.

oh wacht...

• mariomario
Madeliefxxx schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:12:
[...]

Ik zit in hetzelfde schuitje. Gelukkig 2 maanden geleden een 3 jarig contract afgesloten. Dus de komende 3 jaar - 2 maanden blijft me deze ellende bespaard. Het maakt overigens niks uit wat je verbruikt. Je betaalt een vast bedrag over de totale teruglevering, niet over je overschot dus dat verbruik maakt helaas geen verschil. Misschien is een 3-jarig contract voor jou ook wel een goede optie. Zou wel niet te lang meer wachten want de prijzen stijgen.
Het maakt WEL uit wat je verbruikt. Als je je verbruik kan verplaatsrn naar de uren dat je teruglevert lever je minder terug en kom je in een lagere staffel.

Overdag wassen (en je EV laden dus.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 10:44
Er is al veel geschreven over de salderingsregeling. Die is over de uiterste houdbaarheidsdatum heen. Even afwachten wat de eerste kamer doet volgende maand.

Waarom is saldering over de uiterste houdbaarheidsdatum heen? Vooralsnog moeten we stimulansen blijven vinden om het gruwelijke tekort aan PV en Wind verder op te voeren. Om de RES-en-landelijke doelen te behalen is er nog wel wat factoren aan opwek nodig.
Een dynamisch contract werkt hier juist totaal niet bij, zeker als je de saldering (van belasting) er ook nog eens weghaalt. Als dit de norm wordt, wie wil er dan nog investeren in zonnepanelen met de kennis van de huidige tarieven?

Benieuwd welke stimulans van PV je voor ogen hebt, of op welke manier we dan aan voldoende duurzame opwek komen. Ik denk dat je juist moet willen dat zoveel mogelijk huishoudens PV hebben, zodat ze een stukje minder afhankelijk zijn.

En daarbij, voor heel veel groepen mensen moet je niet willen dat ze aan de grillen van dagmarkten overgeleverd zijn voor zoiets, daar wil je duidelijkheid voor. In de vorm van een jaarcontract met heldere prijzen (maar dit is een andere discussie). Niet voor niets zijn er recent maatregelen genomen om leveranciers te verleiden tot het weer aanbieden van jaar contracten. Als variabele contracten al iets is wat de politiek liever niet ziet, waarom dan wel uurprijzen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 12:30
Linea schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:59:
[...]

Nou, ik ben anders toch erg blij dat de waterleidingbedrijven en de riolering niet geprivatiseerd zijn, maar gewoon in overheidshanden zijn. En dat gemeenten de afvalverwijdering organiseren, waarbij de wetgever bepaald heeft dat de belastingheffing niet hoger mag zijn dan de echte kosten.
Er is even goed heel veel achterstallig onderhoud op de terreinen die jij noemt.
Gemeentes zeggen permanent geen geld te hebben.
En die afvalverwijderingsbijdragen lopen in heel veel gemeentes de spuigaten uit met exorbitante jaarlijkse verhogingen. Idem dito waterschappen en en opcenten wegenbelasting.

Nee, ik merk ook geen voordelen van overheidsbemoeienis op deze gebieden in mijn portemonnee.
Integendeel.

We hebben de facto een hele lakse overheid die veel zaken niet op orde heeft behalve onze bankrekeningen.

De overheid is geen steek beter dan een Van De Bron.
Mooie smoezen om tarieven en prijzen te verhogen. Verlagingen zijn van korte duur voor zover ze al worden geboden.
Van de Bron wordt ongemoeid gelaten. Met een mooi verhaal erbij zodat niemand hoeft in te grijpen.
Zal wel weer een rechtszaak aan te pas moeten komen.

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:11
Aan het einde van ieder afreken jaar hou ik er in ieder geval €1 aan over ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TnC9MWfGL-kxUoog5cYKVKZgvYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3KW3ulPuWEUKV1j9cD1zwrK5.jpg?f=fotoalbum_large

Ik neem aan dat er bij jullie ook zo’n artikel staat vermeld in het contract met de verhuurder?

• Madeliefxxx
mariomario schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:19:
[...]

Het maakt WEL uit wat je verbruikt. Als je je verbruik kan verplaatsrn naar de uren dat je teruglevert lever je minder terug en kom je in een lagere staffel.

Overdag wassen (en je EV laden dus.)
Nee helaas, dat klopt dus niet. Het gaat om je bruto teruglevering. Dus wat jouw panelen in totaal terugleveren per jaar. Het gaat niet over je overschot.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:33
Bartjuh schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:06:
En na die 69 pagina's is dit dé grote conclusie. Dynamische contracten voor iedereen is de enige eerlijke en werkbare langetermijn oplossing. Duurzame energie is inherent variabel, opslag is duur, en we gaan steeds meer duurzame energie krijgen. Er is maar één echte oplossing; vraag-sturing d.m.v. prijs, ergo dynamisch.
Ja, dat zou de oplossing zijn voor de energiemaatschappijen, maar niet voor de mensen.
Misschien wel voor de niet-PV-bezitters, maar voor PV-bezitters al helemaal niet, want dan kun je je PV toch niet meer terugverdienen?! Je moet dan een hoge prijs betalen voor energie als je het nodig hebt en de zon niet schijnt. En je moet ook nog betalen voor je opgewekte energie als de zon wel schijnt en er een negatieve prijs is.
Dan schroeft echt alles en iedereen de PV weer van de daken (en denk ik dat ze in de sloot belanden (want betalen voor de stort gaan we ook niet doen...))

Nee, enige correcte conclusie is dat de kosten onterecht bij de consument liggen, zowel PV-bezitters als niet-PV-bezitter (maar bij die eerste nog een beetje meer), zodat de graaiers kunnen blijven graaien en zo nog meer te graaien hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Crawl NL schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:28:
[...]

Aan het einde van ieder afreken jaar hou ik er in ieder geval €1 aan over ;)

[Afbeelding]

Ik neem aan dat er bij jullie ook zo’n artikel staat vermeld in het contract met de verhuurder?
Bij mij iig niet. Ik huur nu 6 panelen tegen vaste kosten en zonder "salderingsgarantie". Gewoon vaste kosten zolang ik er woon, punt. Ik had ook 6 of 9 panelen kunnen huren met wel die garantie, maar dan ook met jaarlijkse huurverhoging.

En of die salderingsgarantie wel had geholpen bij deze heffing vraag ik me serieus af, want zo staat het er iig niet (wocozon).

Zie punt 24 nieuwe contract:
dragon2 in "Huren zonnepanelen + vraag rechtsgeldigheid contract"

[ Voor 6% gewijzigd door dragon2 op 17-08-2023 16:37 ]

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Truus01 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:29:
[...]
Ja, dat zou de oplossing zijn voor de energiemaatschappijen, maar niet voor de mensen.
Misschien wel voor de niet-PV-bezitters, maar voor PV-bezitters al helemaal niet, want dan kun je je PV toch niet meer terugverdienen?! Je moet dan een hoge prijs betalen voor energie als je het nodig hebt en de zon niet schijnt. En je moet ook nog betalen voor je opgewekte energie als de zon wel schijnt en er een negatieve prijs is.
Dan schroeft echt alles en iedereen de PV weer van de daken (en denk ik dat ze in de sloot belanden (want betalen voor de stort gaan we ook niet doen...))

Nee, enige correcte conclusie is dat de kosten onterecht bij de consument liggen, zowel PV-bezitters als niet-PV-bezitter (maar bij die eerste nog een beetje meer), zodat de graaiers kunnen blijven graaien en zo nog meer te graaien hebben.
Uiteindelijk komen alle kosten bij ons te liggen. Danwel via hogere prijzen van de energieleveranciers, danwel via belastingen. Er is geen free lunch. En investeerders gaan niet in iets investeren zonder rendement, dus vergeet het maar dat "de graaiers" jou geld gaan geven.

Bovendien is er nog steeds een business-case voor PV in de toekomst:
- Het is inmiddels schandalig goedkoop.
- Als steeds meer mensen dynamisch nemen zullen de extremen in prijzen minder worden.
- Energieprijzen blijven vooralsnog relatief hoog t.o.v. voor de gascrisis, wat gunstig is voor de TVT.
- Als je zelf ook wat vraagsturing doet (wasje overdag draaien, EV overdag aan de lader, etc) dan hoeft het niet zo'n probleem te zijn.
- Met plat dak kun je eventueel naar Oost-West opstelling gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sankao
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15-09 13:09
Madeliefxxx schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:29:
[...]

Nee helaas, dat klopt dus niet. Het gaat om je bruto teruglevering. Dus wat jouw panelen in totaal terugleveren per jaar. Het gaat niet over je overschot.
Er wordt ook bedoeld wat je direct zelf gebruikt, nog voordat het langs de meter gaat. Daar kun je daadwerkelijk wel (een beetje) wat aan doen zodat je totale teruglevering lager wordt.

9760Wp ZO(145°) @SE9K, 6480Wp ZW (235°), 2960Wp NO(50°) @SE7K-RWS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mariomario
[...]

Wat gebeurt er als je meer verbruikt als de zon schijnt? Dan lever je minder terug.
En wat gebeurt er als je minder teruglevert? Dan kom je in een lagere staffel.

• mariomario
Bartjuh schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:38:
[...]

Uiteindelijk komen alle kosten bij ons te liggen. Danwel via hogere prijzen van de energieleveranciers, danwel via belastingen. Er is geen free lunch. En investeerders gaan niet in iets investeren zonder rendement, dus vergeet het maar dat "de graaiers" jou geld gaan geven.

Bovendien is er nog steeds een business-case voor PV in de toekomst:
- Het is inmiddels schandalig goedkoop.
- Als steeds meer mensen dynamisch nemen zullen de extremen in prijzen minder worden.
- Energieprijzen blijven vooralsnog relatief hoog t.o.v. voor de gascrisis, wat gunstig is voor de TVT.
- Als je zelf ook wat vraagsturing doet (wasje overdag draaien, EV overdag aan de lader, etc) dan hoeft het niet zo'n probleem te zijn.
- Met plat dak kun je eventueel naar Oost-West opstelling gaan.
Een kleine accu wordt ook interesanter want dan kom je al snel een staffel lager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
mariomario schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:42:
[...]

Een kleine accu wordt ook interesanter want dan kom je al snel een staffel lager.
Tot ze de staffels weer aanpassen op een nadelige manier. Je bent gewoon je investering niet zeker.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Linea schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:19:
[...]
Bijna 40% klanten met zonnepanelen bij VDB volgens de nieuwsartikelen. Dat is maar iets meer dan de landelijke 30%. Het probleem bij VDB zit niet in de huishoudens, maar dat VDB zelf ook nog eens veel zonneparken heeft. De zonne-elektriciteit stapelt zich in hun boeken op. Dan zijn er twee keuzes: eigen zonneparken verwijderen (maar zo'n desinvestering in de boeken is nogal wat), of klanten met zonnepanelen wegpesten. VDB kiest - begrijpelijk gezien vanuit VDB - voor het laatste.
Er moet gewoon heel snel wettelijk paal en perk komen aan de hoeveelheid grootschalige zonneparken in het buitengebied, als die zonnepanelen ook dichtbij de afnemers op daken kunnen.
leuke hint.
Als cijfers in media een beetje kloppen 40% van alle, 70k klanten met PV, waarvan 1/3 met meer teruglevering dan verbruik.
Dan hebben ze dit jaar een klapper gemaakt met 13k aan nieuwe PV klanten erbij van 33% naar 40%,met nagenoeg evenveel klanten (2022, 170-176k met gem. verbuik van ~2100kWh waarvan 57188 met PV, gem )

Dan zal afzet/verbruik stroom aan klanten onder 350GWh of misschien zelfs wel onder 300GWh gedoken zijn en producenten die ze aan zich gebonden een opwek van >600GWh, dat kan VdB eigen curtentailment niet bij benen met de uurprijzen

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Hp68
[...]

Nee het gaat om teruglevering dat wat je verbruikt gaat niet terug

• Wolly
  • Niet online
Domba schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:45:
[...]

leuke hint.
Als cijfers in media een beetje kloppen 40% van alle, 70k klanten met PV, waarvan 1/3 met meer teruglevering dan verbruik.
Dan hebben ze dit jaar een klapper gemaakt met 13k aan nieuwe PV klanten erbij van 33% naar 40%,met nagenoeg evenveel klanten (2022, 170-176k met gem. verbuik van 2100kWh waarvan 57188 met PV, gem )

Dan zal afzet/verbruik stroom aan klanten onder 350GWh of misschien zelfs wel onder 300GWh gedoken zijn en producenten die ze aan zich gebonden een opwek van >600GWh, dat kan VdB eigen curtentailment niet bij benen met de uurprijzen
Werkt curtailment regionaal of op landelijk nivo? Dus als ze zonneparken op goedkope plekken bijv. buiten de randstad plaatsen, kunnen ze daarmee direct het overschot aan opwek uit de randstad mitigeren?

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Femme schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:01:
[...]

Netbeheerders zijn ook in overheidshanden. Dat kan ook niet anders maar het zorgt er wel voor dat ze niet in staat zijn om tijdig te innoveren,....
Je bedoelt in tegenstelling tot de commerciele partijen die het liefst wachten tot ze centjes krijgen van.... de overheid?

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 10:05
mariomario schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:42:
[...]

Hier kan ik wel wat over roepen. Ik heb Domoticz draaien en zowel mijn slimme meter als mijn PV panelen zijn aangesloten. Ik meet sinds maart. Er ligt 3200Wp op iets van 220-230 graden.

Met een accu van ongeveer 5kWh transporteer ik rond de 80kWh per maand, voor alle 5 maanden waar ik nu data van heb. Maart kreeg ik voor ongeveer de helft van de dagen gevuld, de rest van de maanden was die 5kWh accu dekkend. Oftewel, ik nam voor mezelf geen stroom meer op. De Tesla pakte ook stroom maar die heb ik eruit gecalculeerd.

Ik had over die 5 maanden 409kWh door de accu heen gehaald wat mij 143 euro had bespaard.

[ Voor 7% gewijzigd door asing op 17-08-2023 16:52 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendrick
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-11-2024
Waarom zou een niet zonnepanelenbezitter moeten meebetalen aan de extra kosten die een zonnepanelen bezitter veroorzaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mariomario
asing schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:50:
[...]

Hier kan ik wel wat over roepen. Ik heb Domoticz draaien en zowel mijn slimme meter als mijn PV panelen zijn aangesloten. Ik meet sinds maart. Er ligt 3200Wp op iets van 220-230 graden.

Met een accu van ongeveer 5kWh transporteer ik rond de 80kWh per maand, voor alle 5 maanden waar ik nu data van heb. Maart kreeg ik voor ongeveer de helft van de dagen gevuld, de rest van de maanden was die 5kWh accu dekkend.

Ik had over die 5 maanden 409kWh door de accu heen gehaald wat mij 143 euro had bespaard.
Hier mijn bierviltje....

Ik heb met een 5kwh accu bedacht een 700kwh te kunnen besparen dat lijkt dus redelijk te kloppen met jou verhaal 700kwh x 40ct = 280 euro (saldering weg uiteraard), staffeltje minder 200 euro.
Op jaarbasis kom ik dan op 500 euro als de saldering er niet meer is.

Accu 5000 piek, we zitten dan dus op een jaar of 10 tvt.

• Domba
  • Nu online
Wolly schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:48:
[...]

Werkt curtailment regionaal of op landelijk nivo? Dus als ze zonneparken op goedkope plekken bijv. buiten de randstad plaatsen, kunnen ze daarmee direct het overschot aan opwek uit de randstad mitigeren?
Weet ik niet, ben maar prosumer, ik dacht dat nog deels koper plaat is voor Nederland.
VdB heeft diverse windmolens die ze kunnen Curtentailen en paar zonneparken als ik goed heb die van Sunrock apparatuur met Ordina software.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:33
Hendrick schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:56:
Waarom zou een niet zonnepanelenbezitter moeten meebetalen aan de extra kosten die een zonnepanelen bezitter veroorzaakt.
Dat gebeurd ook helemaal niet. Een niet-zonnepanelenbezitter heeft juist goedkopere stroom door zonnepaneelbezitters, zonder zelf geïnvesteerd te hebben.

• Wolly
  • Niet online
Domba schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:56:
[...]

Weet ik niet, ben maar prosumer, ik dacht dat nog deels koper plaat is voor Nederland.
VdB heeft diverse windmolens die ze kunnen Curtentailen en paar zonneparken als ik goed heb die van Sunrock apparatuur met Ordina software.
Ze kunnen natuurlijk ook zakelijke klanten hebben met daken vol panelen en daar afspraken mee maken, de parken hoeven niet in het bezit van VDB te zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14:42
We zullen met z'n allen de energietransitie moeten betalen. De PV bezitters doen dit door te investeren. De niet PV-bezitters zullen iets hogere energiekosten moeten betalen. Zo levert ieder zijn bijdrage.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• Windows95
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-09 13:48
Ik vind het raar dat het überhaupt mag, ze hebben nu eigenlijk zelf de saldering al in een stapje afgebouwd. Maar door het in staffels te doen omzeilen ze dit? Ik snap ze trouwens wel, want het kost ze anders geld.

Als ze mij hadden gevraagd hoe ze van de mensen af zouden komen, die dure stroom in de winter terug willen in ruil voor goedkope stroom die ze opwekken in de zomer, zou ik het volgende doen:
1. Meeste mensen met zonnepanelen leveren meer terug dan ze gebruiken op jaarbasis. Dus 0ct terugleververgoeding of desnoods mensen er zelfs voor laten betalen. Dan gaan de mensen met panelen eerder naar een andere leverancier, zodat vandebron geen last heeft van de salderingskosten.
2. Bij negatieve prijzen, happy hours -> gratis stroom opnemen maar ook betalen voor teruglevering. Mensen zonder zonnepanelen kunnen dan ook profiteren, en het net wordt ontlast.

Ik heb nog altijd een goedkoper daltarief dan normaaltarief. Dus ook op een zonnige dag gaat hier de wasmachine etc. pas aan wanneer de zon niet meer schijnt. Zou ik zo'n "happy hour" hebben, zou ik het wel overdag doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Wolly schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:57:
[...]
Ze kunnen natuurlijk ook zakelijke klanten hebben met daken vol panelen en daar afspraken mee maken, de parken hoeven niet in het bezit van VDB te zijn.
Ze hoeven ze niet te bezitten, maar VdB moet wel directe controle hebben en daar is ook wat nodig, zal geen geen medewerker achter een schuifpotentiometer zitten.

• mariomario
Windows95 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:02:
Ik vind het raar dat het überhaupt mag, ze hebben nu eigenlijk zelf de saldering al in een stapje afgebouwd. Maar door het in staffels te doen omzeilen ze dit? Ik snap ze trouwens wel, want het kost ze anders geld.

Als ze mij hadden gevraagd hoe ze van de mensen af zouden komen, die dure stroom in de winter terug willen in ruil voor goedkope stroom die ze opwekken in de zomer, zou ik het volgende doen:
1. Meeste mensen met zonnepanelen leveren meer terug dan ze gebruiken op jaarbasis. Dus 0ct terugleververgoeding of desnoods mensen er zelfs voor laten betalen. Dan gaan de mensen met panelen eerder naar een andere leverancier, zodat vandebron geen last heeft van de salderingskosten.
2. Bij negatieve prijzen, happy hours -> gratis stroom opnemen maar ook betalen voor teruglevering. Mensen zonder zonnepanelen kunnen dan ook profiteren, en het net wordt ontlast.

Ik heb nog altijd een goedkoper daltarief dan normaaltarief. Dus ook op een zonnige dag gaat hier de wasmachine etc. pas aan wanneer de zon niet meer schijnt. Zou ik zo'n "happy hour" hebben, zou ik het wel overdag doen.
Je bent dus gewoon voorstander van dynamische tarieven.
Wil jij dan nog ff aan mijn oma uitleggen wanneer ze wel en niet de wasmachine moet gebruiken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phicoh
Het is gebruikelijk om in Nederland net te doen alsof de energietransitie een keuze is, of een links speeltje. Als je niet mee wil doen, dan blijf je gewoon je woning met gas verwarmen, je auto rijdt op bezine. Een vliegen gaat op kerosine.

Maar dat is niet het geval. Uiteindelijk zullen we zelf moeten investeren in groene technieken of betalen voor anderen die dat doen.

Dus de niet-zonnepanelenbezitter betaalt gewoon mee aan de investeringen die nodig zijn voor groene stroom.

• Wolly
  • Niet online
Domba schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:03:
[...]

Ze hoeven ze niet te bezitten, maar VdB moet wel directe controle hebben en daar is ook wat nodig, zal geen geen medewerker achter een schuifpotentiometer zitten.
Gaat automatisch, kijk maar eens op hun blog.

En qua investering voor iemand met veel panelen lijkt het ook wel mee te vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
@Hendrick Die stelling mag je uitweiden, aangezien we al ~1.800 posts verder zijn en ook al meermaals is langsgekomen met antwoorden erbij. Hell, het draadje over de ACM kent deze stelling al.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hp68
Waarom.zou iemand zonder kinderen meebetalen aan de kinderbijslag
Iemand met koophuis aan huurtoeslag
Iemand zonder kids aan studiefinanciering
Iemand zonder auto aan de subsidie van een EV
Echtpaar dat beide werkt aan allerlei toeslagen waar ze zelf nooit voor in aanmerking komen
En zo kun je nog wel even doorgaan
Mensen met panelen dragen bij ook hun steentje bij aan de maatschappij en degene die nu denken minder te betalen door een zogenaamde korting betalen nog steeds teveel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 13:53

de Peer

under peer review

Echter, dan zouden zonnepanelenbezitters ook niet meer volledig hoeven mee te betalen voor de vaste leverkosten van niet-zonnepaneel bezitters.

• Hp68
de Peer schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:13:
[...]

Echter, dan zouden zonnepanelenbezitters ook niet meer volledig hoeven mee te betalen voor de vaste leverkosten van niet-zonnepaneel bezitters.
Klopt want die krijgen minder geleverd en dus zijn die kosten lager

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:54
padoempats schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:21:
[...]

Waarom is saldering over de uiterste houdbaarheidsdatum heen? Vooralsnog moeten we stimulansen blijven vinden om het gruwelijke tekort aan PV en Wind verder op te voeren. Om de RES-en-landelijke doelen te behalen is er nog wel wat factoren aan opwek nodig.
Een dynamisch contract werkt hier juist totaal niet bij, zeker als je de saldering (van belasting) er ook nog eens weghaalt. Als dit de norm wordt, wie wil er dan nog investeren in zonnepanelen met de kennis van de huidige tarieven?
Dat schreef ik. Als er meer dynamische contracten zijn is er ook meer afname op die goedkope uren. Nu is daar geen enkele stimulans voor. En energiemaatschappijen hollen wat betreft de TVT nu naar de uitgang. Enkel de belasting (salderen) houdt de boel nog een beetje op de rit
Benieuwd welke stimulans van PV je voor ogen hebt, of op welke manier we dan aan voldoende duurzame opwek komen. Ik denk dat je juist moet willen dat zoveel mogelijk huishoudens PV hebben, zodat ze een stukje minder afhankelijk zijn.
Na de salderingsregeling kan er een andere subsidieregeling komen met wat minder foute stimulansen. Daar zijn ideeën genoeg voor te verzinnen.
En daarbij, voor heel veel groepen mensen moet je niet willen dat ze aan de grillen van dagmarkten overgeleverd zijn voor zoiets, daar wil je duidelijkheid voor. In de vorm van een jaarcontract met heldere prijzen (maar dit is een andere discussie). Niet voor niets zijn er recent maatregelen genomen om leveranciers te verleiden tot het weer aanbieden van jaar contracten. Als variabele contracten al iets is wat de politiek liever niet ziet, waarom dan wel uurprijzen?
Er zal een groep zijn (vooral huurders etc. ) die vaste contracten willen hebben. Die zullen dan per saldo wat duurder uit zijn. Die mogen ook zonder na te denken energie op elk tijdstip gebruiken.

Edit: Helaas heb ik fout gequoot. Er is wat weg
Edit2: quoot hersteld

[ Voor 2% gewijzigd door Gerardus1956 op 17-08-2023 22:13 . Reden: quoot hersteld ]

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

• Windows95
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-09 13:48
mariomario schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:04:
[...]

Wil jij dan nog ff aan mijn oma uitleggen wanneer ze wel en niet de wasmachine moet gebruiken?
Dat is wel de oplossing denk ik om zo efficiënt mogelijk met stroom om te gaan. Ik heb puur vaste tarieven nu vanwege het salderen. Is het salderen voorbij dan ga ik dynamisch, en dat probeert vandebron te versnellen door zelf het salderen deels af te schaffen.

En voor oma is het inderdaad lastig, daarom toch vaste tarieven met happy hours. Geen onvoorspelbare kosten. Maakt niet uit hoe laat oma haar wasje draait. Maar het net kan wel beter ontlast worden door EV's op te laden met gratis stroom, i.p.v. 's avonds de gascentrale aan te moeten zetten, waar oma dan ook aan meebetaald terwijl ze haar wasje zelf wel overdag gedraaid heeft.

• mariomario
Misschien een vaste prijs dag en nacht met een daluren tarief tussen 12 en 15u of zo.
Ook in de winter is stroom rondom die tijden wat goedkoper volgens mij.

[ Voor 30% gewijzigd door mariomario op 17-08-2023 17:23 ]

• asing
Hp68 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:12:
[...]

Waarom.zou iemand zonder kinderen meebetalen aan de kinderbijslag
Iemand met koophuis aan huurtoeslag
Iemand zonder kids aan studiefinanciering
Iemand zonder auto aan de subsidie van een EV
Echtpaar dat beide werkt aan allerlei toeslagen waar ze zelf nooit voor in aanmerking komen
En zo kun je nog wel even doorgaan
Mensen met panelen dragen bij ook hun steentje bij aan de maatschappij en degene die nu denken minder te betalen door een zogenaamde korting betalen nog steeds teveel
Alles wat je noemt valt onder het Sociale Stelsel wat geregeld wordt door de overheid. Vandebron is gewoon een commercieel bedrijf, net als de netbeheerders. Hun dagelijks brood is het verkopen van energie aan consumenten en bedrijven. Hun probleem is dat iedereen met panelen nu een mini-concurrent is geworden.

De overheid begon goed met een salderingsregeling, maar toen panelen eenmaal momentum kregen deed de overheid helemaal niets terwijl het duidelijk was dat één en ander scheef ging groeien. Uiteindelijk deed vandebron dit om aandeelhouders blij te houden.

Mijn rekenvoorbeeldje hierboven zou mij 30 euro per maand besparen. Doe daar deze boete bovenop en ik zou 50 euro per maand besparen als ik een 5kWh accu zou plaatsen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-04 13:31
water_escape schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:51:
[...]

ik denk dat het zwembad voortaan verwarmen de beste optie wordt in de zomer.
oh ook een mooie om energie te verspillen, dank voor deze tip

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Wolly schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:07:
[...]
Gaat automatisch, kijk maar eens op hun blog.

En qua investering voor iemand met veel panelen lijkt het ook wel mee te vallen.
Ik ga gewoon helemaal off grid een relais die verbinding met net onderbreekt en dan regelen mijn Deye hybride automatisch de PV opwek bij tot mijn verbruik en wat thuisaccu nog kan laden

Ik vond het bedrag van 1 miljoen/per maand voor salderende PV klanten dat werd genoemd in AD wel beetje hoog, Als dat tegen €150/MWh levertarief neemt is dat 7GWh/maand of wel >100kWh/mnd per salderende PV-klant dat ze ernaast zitten

[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 17-08-2023 17:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:13
Madeliefxxx schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:46:
[...]

Om je gerust te stellen. 3 jaar is een hele periode in deze branche.
Ik zou me nu nog niet al te druk maken. Wel goed dat je je uitspreekt, want er zijn hier talloze gebruikers die niet lijken te snappen dat het rondkomen van deze business cases voor heel veel mensen echt van levensbelang zijn.
mariomario schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:57:
[...]

Ga er maar vast aan wennen is het niet nu, dan nadat saldering niet meer kan.
Beter als het verhaal van vdB zal het over een paar jaar niet meer zijn. Ook als deze construcie niet zou mogen...

Maar ik neem aan dat die dingen over een paar jaar van jezelf zijn. Dan heb je geen vaste kotsen meer maar nog wel wat eigen gebruik voordeel.
34% van NL is sociale huurwoning. Geen enkele huurder krijgt die panelen als eigendom van de woningcorporatie / verhuurder 8)7
Daadwerkelijke huurkoop is in NL echt maar een heel klein groepje.
Praktisch alle business cases van verhuurders zijn toegespitst op een bijdrage per paneel per maand of een setprijs om de investering en de kosten voor onderhoud grotendeels te financieren. Dit zijn echt geen misselijke bedragen trouwens in veel gevallen. Denk in dat soort gevallen aan 4 euro per paneel per maand.

Deze bewoners zijn veelal minima.
Er zitten zelfs veel situaties bij dat de zonnepanelen inmiddels al liggen en je ze erbij MOET huren anders krijg je die woning niet of überhaupt dus geen woning. Soms dan zelfs met een wurgcontract van Wocozon.

[ Voor 3% gewijzigd door SidewalkSuper op 17-08-2023 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Domba schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:31:
[...]

Ik ga gewoon helemaal off grid een relais die verbinding met net onderbreekt en dan regelen mijn Deye hybride automatisch de PV opwek bij tot mijn verbruik en wat thuisaccu nog kan laden

Ik vond het bedrag van 1 miljoen/per maand voor salderende PV klanten dat werd genoemd in AD wel beetje hoog, Als dat tegen €150/MWh levertarief neemt is dat 7GWh/maand of wel >100kWh/mnd per salderende PV-klant dat ze ernaast zitten
Dat is inderdaad een erg hoog bedrag. Kan zijn dat de tekstschrijver het verkeerd heeft opgeschreven of dat VDB overdrijft natuurlijk. Helaas hebben wij in NL geen journalisten meer die iets uitzoeken.

Ik vind het trouwens ook maf dat de heffing geldt voor alle maanden, dan kan je toch beter van okt t/m maart ergens anders gaan zitten omdat je dan gegarandeerd in een lagere staffel zit? Of gokken ze erop dat je blijft zitten ivm saldering?

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 00:02
Ik vermoed één grote samenzwering van de energiemaatschappijen en ze gaan VanDeBron hiermee bewust opofferen.
De energiemaatschappijen jagen de klanten nu naar een 3-jarig contract met actuele prijzen. Echter hebben ze de kennis dat de energieprijzen met de helft gaan dalen…..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Waarom zou iemand in Limburg meebetalen aan de kosten voor het onderhouden van de Afsluitdijk.
Waarom zou iemand met werk meebetalen aan het sociale vangnet dat er is voor mensen die al even niet aan het werk kunnen komen.
Je begrijpt mijn punt vast wel :+

Shit sorry beetje Spuit 11 met deze post, anderen waren me al voor :D

[ Voor 6% gewijzigd door SidewalkSuper op 17-08-2023 17:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
asing schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:23:
[...]
Vandebron is gewoon een commercieel bedrijf, net als de netbeheerders.
Netbeheerders zijn per definitie geen commerciële bedrijven.
Energieleveranciers wel inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:01
Matadores schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:39:
Ik vermoed één grote samenzwering van de energiemaatschappijen en ze gaan VanDeBron hiermee bewust opofferen.
De energiemaatschappijen jagen de klanten nu naar een 3-jarig contract met actuele prijzen. Echter hebben ze de kennis dat de energieprijzen met de helft gaan dalen…..
Zit zo’n aluhoedje lekker? Of geeft dat een zonnesteek?

• Domba
  • Nu online
Matadores schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:39:
Als je PV hebt is nog maar de vraag of je een 3 jarig contract nog kunt afsluiten, moeder maatschappij van VdB Essent dacht al niet meer. Bij meeste kijk eerst maar eens je in mijn...... wat je nog kunt afsluiten

• Ultraboy
DeDooieVent schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:27:
[...]

oh ook een mooie om energie te verspillen, dank voor deze tip
Denk eerder dat je regelmatig het zwembadwater koel moet houden bij de huidige zomers. Misschien wat watercoolers laten draaien?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gmj2
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:18
Femme schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:34:
[...]

Jij brengt appels naar de markt en vraagt de fruithandelaar om die te verkopen op het moment dat iedereen zijn buik vol heeft. Voor een matige opbrengst weet hij jouw appels weg te zetten bij een bedrijf dat appelmoes maakt van halfrotte appels. Op sommige momenten moet hij zelfs tegen betaling jouw appels wegzetten bij een andere fruitboer die ook al x aantal appels uit eigen boomgaard zou leveren maar nu niet meer de moeite neemt om ze zelf te gaan plukken.

Een half jaar later kom je weer terug om in de winter jouw appels terug te claimen. De fruitboer moet ze nu uit een of ander land halen. Je krijgt er nu dure appels voor terug.
Ik zou daar toch graag wat nuance in aanbrengen. Om maar in jouw flauwe metaforen te blijven: Ten eerste, ik heb geen rotte appels, maar juist mooie grote glimmende appels, onbespoten en CO2 vrij lokaal gekweekt ;) Deze zouden m.i. altijd voorrang moeten hebben op de rotte andere appels (grijze stroom). Daarnaast zijn er nog voldoende hongerige mensen in het land en heeft lang niet iedereen zijn buik vol, maar is het probleem dat we te maken hebben met een knullige vervoerder in de keten die met een bakfiets zit te prutsen ipv een vrachtwagen. Daarnaast heeft deze knullige vervoerder niet eens een overslag of opbergschuur geregeld om eventuele lokale overshot tijdelijk op te bergen terwijl hij daar al lange tijd en meermaals op is gewezen dat dat nodig is. Tot overmaat van ramp heeft een derde partij die deze vervoerder financiert en aanstuurt bakken met geld van mij als leverancier gekregen en zit een beetje naar z'n navel te staren waardoor e.e.a. spaak loopt. Daarom is dit salderen (geen subsidie!) nu een probleem geworden.

• Linkje3
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-09 09:58
[...]

Ik twijfel er nu ook aan om een 3 jarig contract ergens af te sluiten. Maar ze kunnen de teruglevering aanpassen wanneer ze willen, dus dan ontloopt ik alleen een mogelijke teruglever boete, en is er de kans dat de gasprijzen in de komende 3 jaar een stuk lager gaan uitvallen, waardoor ik met een vast 3 jarig contract weer duurder uitkom. Het zorgt iniedergeval voor een hoop hoofdpijn met al die graaiende energiebedrijven. Ik zou zo voor een nationaal energiefonds zijn waar alleen de grootgebruikers meer betalen, en zuinigheid wordt beloond.

• Ultraboy
[...]

! x in de 14 dagen? Maakt niet uit wanneer.Schade is te overzien, dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Linkje3 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:55:
[...]

Ik twijfel er nu ook aan om een 3 jarig contract ergens af te sluiten. Maar ze kunnen de teruglevering aanpassen wanneer ze willen, dus dan ontloopt ik alleen een mogelijke teruglever boete, en is er de kans dat de gasprijzen in de komende 3 jaar een stuk lager gaan uitvallen, waardoor ik met een vast 3 jarig contract weer duurder uitkom. Het zorgt iniedergeval voor een hoop hoofdpijn met al die graaiende energiebedrijven. Ik zou zo voor een nationaal energiefonds zijn waar alleen de grootgebruikers meer betalen, en zuinigheid wordt beloond.
Je kan gas ergens anders afnemen.

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14:53
Truus01 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:29:
[...]

Hier gewoon dynamisch met 26 panelen. Ja geen hele zonneweide zoals velen hebben. Maar het bevalt mij goed,

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• mariomario
SidewalkSuper schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:35:
[...]

Om je gerust te stellen. 3 jaar is een hele periode in deze branche.

34% van NL is sociale huurwoning. Geen enkele huurder krijgt die panelen als eigendom van de woningcorporatie / verhuurder 8)7
Daadwerkelijke huurkoop is in NL echt maar een heel klein groepje.
Praktisch alle business cases van verhuurders zijn toegespitst op een bijdrage per paneel per maand of een setprijs om de investering en de kosten voor onderhoud grotendeels te financieren. Dit zijn echt geen misselijke bedragen trouwens in veel gevallen. Denk in dat soort gevallen aan 4 euro per paneel per maand.
Ik mag er toch van uit gaan dat 20 euro per maand / (250 euro per jaar) voor een setje van 2000 euro excl montage niet levenslang wordt gehuurd. Anders vraag ik mevaf waarom woningbouwverenigingen subsidie willen voor het plaatsen van panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraboy
[...]

Denk niet dat we nog veel lager gaan komen dan nu.
Enig idee hoe de wereld er over 3 jaar uitziet? We hebben nu zoveel ellende tegelijk dat we de schijnbaar overzichtelijke pre-corona wereld niet snel weer terugkrijgen, vrees ik.
De wereld is met de dag minder voorspelbaar. Dat kun je nu aan vdBron wel weer zien.
Veel hebben allerlei rekensommen gemaakt over hun toekomstige energierekening die nu allemaal zo de prullenbak in kunnen.
Dus probeer zelf enige regie te houden waar dat mogelijk is op basis van nu, maar accepteer ook dat je niet meer kan doen dan wat je al doet. Er zijn momenteel te veel onzekere factoren die spelen in de energiewereld.

• Ultraboy
[...]

Ik twijfel er nu ook aan om een 3 jarig contract ergens af te sluiten.
De wereld is nog wel een tijdje in rep en roer.
https://www.groentennieuw...triciteitsprijs-loopt-op/

Zolang we maar geen oorlog krijgen, want dan hebben we het hier nu over futiliteiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jinglewood
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Persoonlijk heb ik er ook al mee te maken. Geen klant van VDB maar van een andere dochter van Essent. Nl. Energie direct. Die doet het anders met de zonnepaneelhouders. Die krijgen bij een vast contract geen bonus meer. Wat opvalt is dat Essent en dochters niet erg gek ik op zonne-energie. De TVT is al heel lang heel laag. En wat doe je dan. Wegpesten zoals vandaag iemand het noemde.

Dus in de toekomst iedereen aan de dynamische contracten en dan de omvormer uitzetten als de prijs in het negatieve gaat? Hopelijk heeft iedereen een moderne omvormer en genoeg automatiseringskennis en mogelijkheden om dat (bv via Home Assistant) met een geschikte energieleverancier op te zetten zodat je niet zelf iedere keer naar je apparatuur moet hollen.
Op dit punt is er volgens mij nog een grote slag te slaan. Ik kan er behalve sporadisch wat posts over Tibber icm Home Asssistant ook op Tweakers weinig van vinden, maar wellicht kijk ik verkeerd.

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

mariomario schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 18:05:
[...]

Ik mag er toch van uit gaan dat 20 euro per maand / (250 euro per jaar) voor een setje van 2000 euro excl montage niet levenslang wordt gehuurd. Anders vraag ik mevaf waarom woningbouwverenigingen subsidie willen voor het plaatsen van panelen.
Tuurlijk wel. Als het echt stuk gaat wordt het vervangen, of misschien na 40 jaar bij een nieuwe huurder. Net als de keuken, badkamer e.d. .. Of hr glas.. Denk je dat je tijdelijk meer gaat betalen? Zo werkt het helaas niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
JWT schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 18:34:
[...]

Tuurlijk wel. Als het echt stuk gaat wordt het vervangen, of misschien na 40 jaar bij een nieuwe huurder. Net als de keuken, badkamer e.d. .. Of hr glas.. Denk je dat je tijdelijk meer gaat betalen? Zo werkt het helaas niet.
Begrijp ook niet waarom het niet zo zou werken. De woning is ook ooit gebouwd met subsidie voor 15.000 gulden, moeten ze daar ook maar de huur afhalen als die is afbetaald?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Oma met dynamisch kan gewoon de was doen begin van de middag als ze zuinig is, dan zit ze eigenlijk altijd goed (helemaal als ze in het weekend tijd heeft).

Er is normaalgesproken een ochtendpiek en avondpiek. Het is vrij voorspelbaar als je even meedraait. Helemaal als ze even uit het raam kijkt naar zon/wind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

Nee, maar je zou ook kunnen veronderstellen dat een sociale huurwoning gewoon met zn tijd mee moet gaan. En dat zonder de huurprijs te verhogen, zodat er weer de huursubsidie hoger moet en het buiten inkomensgroepen valt.
Maar dat is een hele andere discussie ;).

• Domba
  • Nu online
[...]

Ik heb ergens eens kasjes met alleen 3 kleuren led en een luxere met simpele display gezien met aantal uren ook 3 kleuren, boven dag gemiddelde (rood), binnen een uur duur (geel) en onder dag gemiddelde (groen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Ultraboy schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:26:
[...]

Er is even goed heel veel achterstallig onderhoud op de terreinen die jij noemt.
Gemeentes zeggen permanent geen geld te hebben.
En die afvalverwijderingsbijdragen lopen in heel veel gemeentes de spuigaten uit met exorbitante jaarlijkse verhogingen. Idem dito waterschappen en en opcenten wegenbelasting.
Nou, we hebben echt niet te klagen over de staat van de riolering, afvalverwijdering en drinkwater in Nederland. Veel landen zien ons als voorbeeld. Vergelijking het eens met landen waar de boel geprivatiseerd is, zoals het VK. Daar lekken de rioleringen en drinkwaterleidingen als een malle. In het VK lekt continu 30% van het drinkwater weg.

Dat de afvalstoffenheffing ieder jaar steeds duurder wordt, dat klopt. Het rijk verhoogd ieder jaar de heffing op afval die gemeenten moeten betalen. Het zijn gewoon weer de grijpgrage vingers van het rijk. En de gemeenten krijgen vervolgd de boze blikken.
Maar in vergelijking met bijvoorbeeld het VK, betalen we hier echt niet zo veel voor de afvalverwijdering. Natuurlijk, in Griekenland betalen ze nog veel minder, maar daar storten ze alles nog gewoon.

Van mij mag die marketing helemaal weg uit de energiesector. We betalen hier meer dan in andere landen, en dat zit niet alleen in de belastingen.

• Hp68
asing schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:23:
[...]

Alles wat je noemt valt onder het Sociale Stelsel wat geregeld wordt door de overheid. Vandebron is gewoon een commercieel bedrijf, net als de netbeheerders. Hun dagelijks brood is het verkopen van energie aan consumenten en bedrijven. Hun probleem is dat iedereen met panelen nu een mini-concurrent is geworden.

De overheid begon goed met een salderingsregeling, maar toen panelen eenmaal momentum kregen deed de overheid helemaal niets terwijl het duidelijk was dat één en ander scheef ging groeien. Uiteindelijk deed vandebron dit om aandeelhouders blij te houden.

Mijn rekenvoorbeeldje hierboven zou mij 30 euro per maand besparen. Doe daar deze boete bovenop en ik zou 50 euro per maand besparen als ik een 5kWh accu zou plaatsen.
Het gaar niet perse om sociaal stelsel
Het gaat erom dat iedereen weleens niet van iets kan profiteren of moet betalen voor een ander dat is de clou
En de ene keer heeft de een geluk en de volgende keer een ander
Zoals iemand die 2x 1300 euro v de gemeente krijgt maar gewoon nog zijn oude contract heeft
Soms win je iets soms verlies je iets en daarom moeten niet zonnepanelenbezitters niet zeuren die hebben soms weer een ander voordeel.
Daar gaat het om

• Ultraboy
Linea schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 19:20:
Van mij mag die marketing helemaal weg uit de energiesector. We betalen hier meer dan in andere landen, en dat zit niet alleen in de belastingen.
Dat zit hem met name in de belastingen.
We zijn op 1 na de duurste van de EU aan de pomp!
We betalen nota bene ook nog btw over de accijnzen!

[ Voor 6% gewijzigd door Ultraboy op 17-08-2023 19:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Waarom zou een zonnepanelenbezitter mee moeten betalen aan de energiecompensatieregeling voor mensen zonder zonnepanelen? Jammer dan dat ze een euro per kWh moesten betalen. Hadden ze maar zonnepanelen moeten nemen. En als dat op hun woning niet kan, ook jammer. Hadden ze daar maar niet moeten gaan wonen.

Gelukkig zijn we in Nederland doorgaans wat solidairder. En verduurzaming is ook zo'n punt om als samenleving met zijn allen te regelen en te bekostigen. Al zou dat wat mij betreft zeker mogen met een forse heffing op fossiel produceerde elektriciteit. Ook als daar een in Noorwegen of Oostenrijk gekocht CvO opgeplakt wordt.

[ Voor 31% gewijzigd door Linea op 17-08-2023 19:30 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Moniek_m
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10-09 01:53
jinglewood schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 18:33:
[...]

Dus in de toekomst iedereen aan de dynamische contracten en dan de omvormer uitzetten als de prijs in het negatieve gaat? Hopelijk heeft iedereen een moderne omvormer en genoeg automatiseringskennis en mogelijkheden om dat (bv via Home Assistant) met een geschikte energieleverancier op te zetten zodat je niet zelf iedere keer naar je apparatuur moet hollen.
Op dit punt is er volgens mij nog een grote slag te slaan. Ik kan er behalve sporadisch wat posts over Tibber icm Home Asssistant ook op Tweakers weinig van vinden, maar wellicht kijk ik verkeerd.
Het is wachten totdat ze de kennis die ze al jaren terug hebben opgedaan eens daadwerkelijk in Nederland gaan toepassen. Tussen 2015 en 2018 heeft Liander in oa Heerhugowaard geëxperimenteerd met een smartgrid en flexmarkt waarbij oa de zonnepanelen op afstand uitgeschakeld konden worden of de warmtepomp aangestuurd konden worden. Hier stond dan vanzelfsprekend een vergoeding tegenover. Het mooie was dat het hierdoor ook voor deelnemers financieel aantrekkelijk werd deel te nemen terwijl je ondertussen een bijdrage leverde om vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen.

Tot op heden heb ik hier buiten de proeftuin niks meer van gezien. Dus hoop toch dat dit meer een vlucht gaat nemen. Meer informatie over het project toentertijd: https://www.liander.nl/pa...ikkeling/energiekoplopers

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• asing
Hp68 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 19:22:
[...]

Het gaar niet perse om sociaal stelsel
Het gaat erom dat iedereen weleens niet van iets kan profiteren of moet betalen voor een ander dat is de clou
En de ene keer heeft de een geluk en de volgende keer een ander
Zoals iemand die 2x 1300 euro v de gemeente krijgt maar gewoon nog zijn oude contract heeft
Soms win je iets soms verlies je iets en daarom moeten niet zonnepanelenbezitters niet zeuren die hebben soms weer een ander voordeel.
Daar gaat het om
Tja,

Ik ben in loondienst met een goede baan, en ik heb geen kinderen. Dus.... ik heb geen recht op compensatie van mijn energiekosten, geen huursubsidie, geen zorgtoeslag, geen kinderbijslag, geen kindgebonden budget, geen kwijtschelding van mijn gemeentelijke lasten, ik krijg geen gratis nieuwe computer of wasmachine en ik mag ook niet gratis zwemmen. Al die voordeeltjes zijn er voor de minima en ik ben één van de velen die dat mogelijk maakt door heel veel belasting te betalen :9 .

Ik ben ook in de gelegenheid om panelen neer te leggen en heb dat ook gedaan. En dan, omdat er iets "scheef" zou zijn moet ik dat voordeel wat ik dan heb maar even inleveren want anders is het niet eerlijk? ;)

• Linea
  • Niet online
Ultraboy schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 19:25:
[...]

Dat zit hem met name in de belastingen.
We zijn op 1 na de duurste van de EU aan de pomp!
We betalen nota bene ook nog btw over de accijnzen!
Klopt helemaal. Maar de kale energieprijzen liggen hier ook hoger dan in veel andere landen. Kale brandstofprijs trouwens ook.

• Ultraboy
asing schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 19:30:
[...]

Ik ben ook in de gelegenheid om panelen neer te leggen en heb dat ook gedaan. En dan, omdat er iets "scheef" zou zijn moet ik dat voordeel wat ik dan heb maar even inleveren want anders is het niet eerlijk? ;)
De maatregel heeft niks te maken met energievoorziening en alles met Haagse beslissingen. Ik vind niet dat vdB hier een rol in heeft. Ik blijf dat een hele vreemde move vinden waarover ik wel eens een rechter zou willen horen.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
jinglewood schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 18:33:
[...]

Als er voldoende vraag naar is komt er vanzelf een plug-n-play oplossing op de markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17-09 23:48
dunklefaser schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:22:
[...]

What's in a name: "opslag", "heffing" of "belasting" ?? - ook de overheid weet het soms niet.
Opslag ging toch over thuisaccus? O nee, CO2 onder de Noordzee!
Pagina: 1 ... 18 ... 38 Laatste

Dit topic is gesloten.