Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mariomario
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 03-09 11:10
DeDooieVent schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:15:
Iemand hier zich verdiept in zoutwateraccu's btw? Ziet er wel heel aantrekkelijk uit als je ruimte over hebt.

https://stroomwinkel.nl/accu/accu-zoutwater-ion.html
Ik zie die dingen wel vaker staan maar specs vind ik nogal ingewikkeld.
Laat ze eens ern prijs zijn incl laadapparatuur voor bijvoorbeeld een 10kw systeem.
En dan ook hoeveel ruimte.

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:23:
[...]

Dat is de salderingsregeling voor het overheidsdeel. Energiebedrijven moeten ook na 2031 een vergoeding van 80% van hun eigen prijs blijven geven.

Dat proberen ze nu dus te omzeilen.
Er is nog steeds geen wetgeving over de afbouw van de salderingsregeling en de door jou genoemde vergoeding is ook niet in wetgeving vastgelegd.
Plannen en Ideeën zijn er genoeg :Y , ik heb er ook nog wel een paar 8)

• Ultraboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 12:30
Menkoro schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:30:
Misschien dat ik het niet snap, maar dit antwoord van hun klantenservice slaat toch nergens op?

'Zijn zonnepanelen nog steeds een goede investering?'
'Ja hoor! Er verdwijnt alleen een stukje voordeel'
Ik vermoed dat je beter een vergelijkingssite als gaslicht.com had kunnen bellen voor een eerlijk(er) antwoord.
Dat van vdBron is een voorspelbare halve waarheid op zijn best, want het is een eufemisme voor het rekenresultaat dat je geeft.

• mariomario
Domba schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:33:
[...]

De toeslag zit op teruglevering.
Uit wat ik kan opmaken tussen de regels omdat ze die niet goed kunnen inschatten en dat het daardoor steeds vaker buiten de profilering zit,

Je zal dan niet vreemd moet opkijken dat over een tijd als meer huishoudens een EV hebben en thuisladen dat je ook zo'n type heffing krijgen als een EV hebt met laadpaal,
Eigenlijk een variabele heffing, maar als je die in staffels verpakt is het prijscomponent en vindt ACM het wel goed.
Hoe weten ze dat ik een laadpaal heb?
Aan mijn verbruik? En wat dan als ik veel taarten bak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:46
crisp schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:22:
[...]

Ik ben het met beide punten met je eens (hoewel het zomer/winter-verschil zoals gezegd wel iets is van de laatste tijd), maar we moeten wel waken om de nuance niet verloren te laten gaan. Partijen zoals Vandebron/Essent willen ons graag laten denken dat het ze, of liever: de niet-PV bezitter - polarisatie is een beproefde verdeel&heers-tactiek, er enorm veel nadeel van heeft terwijl het in werkelijkheid misschien wel meevalt.

Als ik het bierviltjessommetje van de ACM van begin dit jaar er nog eens bijpak, en de terechte kritiek daarop van o.a. Vereniging Eigen Huis en de Consumentenbond (zie crisp in "Maandelijkse extra heffing op energie leveren aan VandeBron"), dan vraag ik me af hoe VdB toch ook weer aan dergelijke hoge 'kosten' komt.
Klopt natuurlijk helemaal, waarbij je je ook nog kunt afvragen of de impact van de zonnepanelen van de consumenten wel zo groot is. Want momenteel zie je de beperkingen in het net weliswaar vooral doordat de spanning lokaal op veel plekken te hoog oploopt door de zonnepanelen, maar als je wat verder kijkt zal uiteindelijk de echte beperking in het verbruik gaan zitten omdat we van het gas af willen/moeten. Pak daarbij de opkomst van EVs en je ziet dat het net voor de uiteindelijke energietranistie toch verzwaard moet worden en dat daarbij de teruglevering van de zonnepanelen niet de piek zullen vormen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER79
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-09 12:37
Misschien dat ik het niet snap, maar dit antwoord van hun klantenservice slaat toch nergens op?

Met dan een voorbeeld waarin letterlijk de helt van je voordeel verdampt :X

[Afbeelding]
voor hun is de helft ook blijkbaar maar een stukje voordeel... voor de een is het een slok op een borrel voor de ander een stukje (let op de verminderende -je aanhangsel :P )...
Ik neem aan dat indien ze de jaarcijfers aan hun aandeelhouders presenteren en deze met 50% zijn gekelderd ze het ook presenteren als een minimale afname....

• Ultraboy
mariomario schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:37:
[...]

Dan bak je die op inductie ook vanaf de laadpaal, is de inschatting.

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 19:32
[...]

Geen idee of ze iets van trending per huishouden doen, maar laden zonder fancy technieken als de zon schijnt etc valt wel ontzettend op. Als ik mijn auto laad heb je een blok van 5-6uur 10-11kW continu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TIGER79
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-09 12:37
redwing schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:40:
[...]

Klopt natuurlijk helemaal, waarbij je je ook nog kunt afvragen of de impact van de zonnepanelen van de consumenten wel zo groot is.
Persoonlijk denk ik dat je hier iets belangrijks benoemt. Zij hebben het over hogere kosten, maar nergens heb ik cijfers ter onderbouwing gezien. Waar liggen deze kosten precies, en met name hoe hoog zijn deze. Sec genomen hebben ze al hogere kosten bij een delta van 1 euro op jaarbasis.
Als straks blijkt dat ze 1 miljoen per jaar aan extra onderbouwde kosten, maar daarvoor dus 7 miljoen aan extra energie-kosten opdringen heb je het niet meer over een compensatie maar over een nieuwe business case...

• mariomario
Ultraboy schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:42:
[...]

Dan bak je die op inductie ook vanaf de laadpaal, is de inschatting.
Mijn hele slimme ziet echt niet welk apparaat aan staat.
11kW kan net zo goed mijn electrische verwarming zijn die ik een paar uur aan zet als ik thuis kom.

Lekker hoor, mijn huis op 41 graden. Ben gewoon een koukleum.

En trends mogen ze niet uitlezen..

[ Voor 12% gewijzigd door mariomario op 17-08-2023 11:48 ]

• redwing
TIGER79 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:43:
[...]

Persoonlijk denk ik dat je hier iets belangrijks benoemt. Zij hebben het over hogere kosten, maar nergens heb ik cijfers ter onderbouwing gezien. Waar liggen deze kosten precies, en met name hoe hoog zijn deze. Sec genomen hebben ze al hogere kosten bij een delta van 1 euro op jaarbasis.
Als straks blijkt dat ze 1 miljoen per jaar aan extra onderbouwde kosten, maar daarvoor dus 7 miljoen aan extra energie-kosten opdringen heb je het niet meer over een compensatie maar over een nieuwe business case...
Ik denk dat het wel duidelijk is dat het om dat laatste gaat. Dit is puur een middel om meer proberen te verdienen en het risico te verkleinen/bij de klant te leggen. En het ergste is dat de regering en de ACM dit keer op keer toestaan zonder zelf eens aktief in te grijpen.

[removed]

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10:14

[Afbeelding]
En dan rekenen ze in hun voorbeeld nog met salderen. Wanneer je rekent zonder salderen betaal je stevig voor het terugleveren. De tlv is dan nog slechts een wassen neus.

• JMS 450
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
mariomario schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:34:
[...]

Laat ze eens ern prijs zijn incl laadapparatuur voor bijvoorbeeld een 10kw systeem.
Even uitgaan van een beetje lader omvormer met een schaalbare accu is het 2000€ plus je batterij. Ik heb dit voor jaar zitten kijken en kwam toen tot de volgende prijzen;

- Zout-ion 1.3 wh/€
- LiFePO ready made1.85 wh/€
- LiFePO zelf bouw 4~7 wh/€

Even ter vergelijk tot 2000kwh kost je 150 €/jaar => 13.333kwh/€ => levensduur van een accu 15 jaar??? => nog steeds beter dan een accu 888wh/€!

[ Voor 11% gewijzigd door JMS 450 op 17-08-2023 11:53 ]

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:39
[...]

Een thuisaccu, weten ze, want die moet je registreren.
Een 11kW laadpaal met loadbalansing , als je maar vaak genoeg laadt, dan val je snelgenoeg buiten het verbruiksprofiel (en mocht je PV hebben dan is teruglevering ook anders dan verwacht) wat ze gebruiken voor elke huishouden en waarop ze stroom afnemen/toegedeeld krijgen van de programmaverantwoordelijke, als dochter van Essent hebben ze die zeer waarschijnlijk niet zelf en zal die wel bij Essent liggen.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:50
redwing schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:40:
[...]

Klopt natuurlijk helemaal, waarbij je je ook nog kunt afvragen of de impact van de zonnepanelen van de consumenten wel zo groot is.
Dat is hij ook niet, echter is de consument de makkelijkste manier om risico uit de boeken te halen. Immers het gaat om geld verdienen tegen zo min mogelijk risico. Dit is gewoon snel verdiend, niet meer niet minder. Kleine risico verschuiving maar een leuke uitbetaling aan de achterkant.

Dus kleine aanpassing die relatief veel oplevert.

Het kan ook aangezien er geen breder plan is om iets te bouwen dat om kan gaan met dit soort
problemen. En in de tussentijd is winstmaximalisatie het enige dat telt. Korte termijn regeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peat-reputed
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10-09 23:15
Alles op een rijtje zettend lijkt me het verhaal heel simpel. Zonder salderen en nu ook nog eens met een terugleverboete (want dat vind ik het) heeft het alleen zin om het aantal zonnepanelen te plaatsen waarmee je de afname van je leverancier op ieder moment zo klein mogelijk kunt te houden. Dus zeker niet overdimensioneren maar puur afstemmen op je eigen maximale verbruik. En voor de winter alles zo goedkoop mogelijk aanvullen. De tijd van cashen met panelen is voorbij.

• mariomario
JMS 450 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:47:
[...]

Even uitgaan van een beetje lader omvormer met een schaalbare accu is het 2000€ plus je batterij. Ik heb dit voor jaar zitten kijken en kwam toen tot de volgende prijzen;

- Zout-ion 1.3 wh/€
- LiFePO ready made1.85 wh/€
- LiFePO zelf bouw 4~7 wh/€
Ok iets goedkoper dus dan LiFePo.
en zijn het dezelfde laders? Hoeveel m3 is een systeem van 10kw zout-ion?

Als het geen 20m3 is is het wel interessant.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vipertje schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:42:
[...]

Geen idee of ze iets van trending per huishouden doen, maar laden zonder fancy technieken als de zon schijnt etc valt wel ontzettend op. Als ik mijn auto laad heb je een blok van 5-6uur 10-11kW continu
Gemakkelijk te omzeilen door het uitlezen van je slimme meter niet toe te staan.

• Wolly
  • Niet online
[...]

Zie voor een stukje onderbouwing hier https://threadreaderapp.com/thread/1691390596898811904.html

Per jaar: Paar tientjes met nog een onbekende component.

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-04 13:31
mariomario schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:34:
[...]

Ja daarom polste ik ook of er ervaring is, ruimte heb ik zat hiervoor, hele garage als het moet :+

Wel 3 keer milieupark rijden voor alle bende... maargoed

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:54
peat-reputed schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:50:
De tijd van cashen met panelen is voorbij.
Zelfs terugverdienen wordt een lastig verhaal, besef dat je na 10 jaar een nieuwe omvormer nodig hebt.

Thuisbatterijen zijn de toekomst, alles binnen de meter is ongrijpbaar.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Domba
[...]
In AD is 1 maal, 1 miljoen/maand genoemd die 40% van hun klanten (70 000) zouden veroorzaken

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carefree7
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10:17
Ligt het aan mij of houdt dit systeem geen rekening met het tijdstip van de dag waarop je elektriciteit teruglevert aan het net? Iemand met zonnepanelen op het zuiden en 2000kWh teruglevert, waarvan het grootste deel tussen 12:00 en 16:00, betaalt hetzelfde bedrag als iemand met panelen op het oosten/westen/noorden en 2000kWh teruglevert, waarvan het grootste deel 's ochtends en 's avonds. De laatste levert elektriciteit terug wanneer het daadwerkelijk door anderen wordt gebruikt, maar toch betalen ze hetzelfde.

• mariomario
Wolly schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:53:
[...]

Zie voor een stukje onderbouwing hier https://threadreaderapp.com/thread/1691390596898811904.html

Per jaar: Paar tientjes met nog een onbekende component.
" kosten voor VandeBron zijn naar rato dat haar klanten afwijken van het verwachte gebruik en/of teruglevering. "

Waarom de verwachtte teruglevering afwijken van de verwachting? En waarom zou vdB naar ratio meer afwijken van de rest?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mariomario
carefree7 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:59:
Ligt het aan mij of houdt dit systeem geen rekening met het tijdstip van de dag waarop je elektriciteit teruglevert aan het net? Iemand met zonnepanelen op het zuiden en 2000kWh teruglevert, waarvan het grootste deel tussen 12:00 en 16:00, betaalt hetzelfde bedrag als iemand met panelen op het oosten/westen/noorden en 2000kWh teruglevert, waarvan het grootste deel 's ochtends en 's avonds. De laatste levert elektriciteit terug wanneer het daadwerkelijk door anderen wordt gebruikt, maar toch betalen ze hetzelfde.
Je kan beter harken met een grote hark dan met een handharkje.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:43
andru123 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:04:
[...]

Als Politiek in stalemate zit, gaan bedrijven de onhaalbare situatie zichzelf proberen op te lossen. Dat is wat VdB zegt: ik kan het niet meer, ik lijd verlies. Netwerk is overbelast, draden letterlijk in vlam gaan. Iets gaat geven.

Ik vind dat dynamische regeling is veel beter. Ja, dat betekent langere terugverdientijd. Maar sommige eigenaren hebben het al lang terugverdiend, en nu over een leuke extra incomen zeuren.
Dat zijn allemaal netbeheerder punten, iets waar VDB dan weer niet hoeft op te lossen en de rekening al bij de consument komt te liggen door de jaarlijks stijgende vastrecht- en transporttarieven.
Jojan265 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:43:
[...]

Je vergeet even dat de beste man al een jaardeal heeft met defruithandelaar. Waarschijnlijk zijn 80% van zijn appels hiermee al verkocht. De fruithandelaar heeft namelijk vaste afnemers die de appels altijd kan gebruiken. Voor de overige 20% geldt misschien inderdaad dat er een day ahead prijs voor de appels moet worden bepaald. En dan natuurlijk nog het overschot. DIe moet hij tegen betaling afvoeren.

Als de fruithandelaar goed heeft ingekocht in de jaardeals, dan levert hem dat zoveel winst op, dat hij de nadelen daarvan zou moeten kunnen betalen. Ik vermoed dat defruithandelaar vdB de laatste tijd minder goed heeft ingekocht.
Aanvullend: in het hoogseizoen lever je jouw appels naar de markt voor een aalmoes en de handelaar verkoopt ze aan je buurman voor de hoofdprijs die hij ook in de winter vraagt.
Djerro123 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:15:
[...]

(prijs*kwh-niet-gesaldeerd)-(tlv*kwh-wel-gesaldeerd).
oftewel had eigenlijk moeten zijn:
((teruggeleverde-kwh*(1-salderings%)*prijs)-((teruggeleverde-kwh*(1-salderings%)*tlv
Je hebt een fout ontdekt! Ik rekende de TLV uit met het saldeerde deel (dus 64% van de 2600Kwh) in plaats van het niet-gesaldeerde deel (dus 36% van 2600 kwh)

Het resultaat is nu dat het nog steeds van jaar 7 gaat, maar met TLK is het nu jaar 11 geworden;

(plaatje aangepast met duidelijkere formule erbij)
[Afbeelding]
In jaar 10 is je omvormer stuk en heb je 1.000 euro vervangingskosten.
Anders dan dat, ga eens in de 0% salderingsjaren eens kijken naar een nieuw systeem op een maagdelijk dak. Dat is geen 7 jaar terugverdientijd meer, maar eerder 20 en misschien wel langer.
Wolly schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:13:
De installateurs voor zonnepanelen zullen er niet om malen, de huizendaken zullen niet meer gevuld worden maar de grote daken en weides des te meer.

Hoe meer panelen en windmolens, hoe meer wiebelstroom en hoe meer compensatie je kan krijgen.
En dan krijgt de consument daar weer de schuld van waardoor de staffel doorloopt tot 10.000 kWh en de prijzen elk jaar stijgen.

[Afbeelding]
In de manie van vorig jaar zag ik hier offertes van over de 2 euro per Wp langskomen. Dan ben je wel lekker bezig met 5.000/~250=~20 jaar.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• JMS 450
  • Niet online
mariomario schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:51:
[...]

Ok iets goedkoper dus dan LiFePo.
en zijn het dezelfde laders? Hoeveel m3 is een systeem van 10kw zout-ion?

Als het geen 20m3 is is het wel interessant.
Juist duurde wh/€ is capaciteit per euro investering.

Maar als we even kijken naar de investering uitgaande van 15 jaar kosten maken.
< 2000 = 150 €/j of 2250€ in 15 jaar => 889 wh/€
< 3000 = 252 €/j of 3780€ in 15 jaar => 794 wh/€
< 4000 = 348 €/j of 5220€ in 15 jaar => 766 wh/€
< 5000 = 450 €/j of 6750€ in 15 jaar => 740 wh/€
> 5000 vul zelf maar in.

Als we dit af zetten tegen een accu die je zelf bouwt en daar de beste spullen voor in huis haalt kom ik op 9 wh/€ als investering.

Uitgangspunt 280ah pack van 3.2v voor 100 euro en omvormer niet mee gerekend.

Dan is dit niet heel erg slecht zolang je 100% mag salderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:06

BlueTooth76

Let the sun shine!

DeDooieVent schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:15:
Iemand hier zich verdiept in zoutwateraccu's btw? Ziet er wel heel aantrekkelijk uit als je ruimte over hebt.

https://stroomwinkel.nl/accu/accu-zoutwater-ion.html
Er staan geen prijzen bij, dus of het interessant is t.o.v. bijvoorbeeld een Powerwall kan ik er niet uit opmaken.
En je hebt ook nog aanvullende apparatuur nodig om ze te kunnen gebruiken in je huisinstallatie.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-09 18:06

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Alles op een rijtje zettend lijkt me het verhaal heel simpel. Zonder salderen en nu ook nog eens met een terugleverboete (want dat vind ik het) heeft het alleen zin om het aantal zonnepanelen te plaatsen waarmee je de afname van je leverancier op ieder moment zo klein mogelijk kunt te houden. Dus zeker niet overdimensioneren maar puur afstemmen op je eigen maximale verbruik. En voor de winter alles zo goedkoop mogelijk aanvullen. De tijd van cashen met panelen is voorbij.
3 jarig contract afsluiten zit je voor verloopig nog goed. Alleen had je dat all beter gedaan kunnen hebben als je gas verbruikt. Als je alleen stroom gebruikt dan zou ik dat nu zeker doen.

[ Voor 3% gewijzigd door TheDudez op 17-08-2023 12:09 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mariomario
JMS 450 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:04:
[...]

Juist duurde wh/€ is capaciteit per euro investering.

Maar als we even kijken naar de investering uitgaande van 15 jaar kosten maken.
< 2000 = 150 €/j of 2250€ in 15 jaar => 889 wh/€
< 3000 = 252 €/j of 3780€ in 15 jaar => 794 wh/€
< 4000 = 348 €/j of 5220€ in 15 jaar => 766 wh/€
< 5000 = 450 €/j of 6750€ in 15 jaar => 740 wh/€
> 5000 vul zelf maar in.

Als we dit af zetten tegen een accu die je zelf bouwt en daar de beste spullen voor in huis haalt kom ik op 9 wh/€ als investering.

Uitgangspunt 280ah pack van 3.2v voor 100 euro en omvormer niet mee gerekend.

Dan is dit niet heel erg slecht zolang je 100% mag salderen.
Tja zelf bouwen... ik zie nog wel eens een rokende tesla op tv. En stepjes en fietsaccu's...
Ik ben geen lafaard maar weet niet if ik dat zelf bouwen wel aandurf.

• DeDooieVent
BlueTooth76 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:05:
[...]

Er staan geen prijzen bij, dus of het interessant is t.o.v. bijvoorbeeld een Powerwall kan ik er niet uit opmaken.
En je hebt ook nog aanvullende apparatuur nodig om ze te kunnen gebruiken in je huisinstallatie.
Ja dat begrijp ik ook als ik zo even kijk op die site, het is meer dat het feit me wel aanstaat dat ze vrij ongevaarlijk zijn. Ruimte is niet echt een issue voor mij, sterker, eindelijk reden om > 10 jaar oude zooi naar het milieupark te zwiepen

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-09 18:06

TheDudez

Usenet stofzuiger!

mariomario schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:08:
[...]

Tja zelf bouwen... ik zie nog wel eens een rokende tesla op tv.
Dat zou ook verboden moeten worden. Ik hoop dat de verzekering het ook niet dekt.

Usenet handleidingen

• Domba
Señor Sjon schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:03:
[...]
En dan krijgt de consument daar weer de schuld van waardoor de staffel doorloopt tot 10.000 kWh en de prijzen elk jaar stijgen.
Is niet nodig, bij VdB is TLV voor eerste 2000kWh 13ct meer overschot 6ct

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMS 450
  • Niet online
mariomario schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:08:
[...]

Tja zelf bouwen... ik zie nog wel eens een rokende tesla op tv.
15 jaar de kosten dragen met salderen bij VDB is nog steeds 82x een betere investering dan de goedkoopste thuis batterij... => 740 wh of 9 wh opslag capaciteit per in gelegde euro.

Lep op dat je met een accu enkel je terug levering kan verschuiven van dag naar nacht. En dat je hier mee je "levering" kunt verschuiven van zomer naar winter... Dus ook dit is een redelijk appel met peren verhaal maar geeft wel een inzicht in de kosten om 2, 3, 4, 5 Mwh van zomer naar winter te verplaatsen..

[ Voor 32% gewijzigd door JMS 450 op 17-08-2023 12:19 ]

• mariomario
JMS 450 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:11:
[...]

15 jaar de kosten dragen met salderen bij VDB is nog steeds 82x een betere investering dan de goedkoopste thuis batterij...
Maar we hebben denk ik geen 15 jaar salderen meer. Maar wat vdb ook doet uiteindelijl zijn de beladtingvoordelen die het salderen nu leuk maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:37

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ook de ACM veranderd van naam: Autoriteit Commercie & Markt
of is het Aanfluiting?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• JMS 450
  • Niet online
Misschien een beetje een off topic zij sprong.

Wat heb je nodig om energie leverancier te worden? Gewoon met een zooi buurt batterijen de boel balanceren.

wat zijn de regels, wie moet je omkopen....

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:07
Señor Sjon schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:03:

In jaar 10 is je omvormer stuk en heb je 1.000 euro vervangingskosten.
Anders dan dat, ga eens in de 0% salderingsjaren eens kijken naar een nieuw systeem op een maagdelijk dak. Dat is geen 7 jaar terugverdientijd meer, maar eerder 20 en misschien wel langer.
Dat is precies mijn punt van deze berekening; vanaf 2031 levert mijn stelsel nog maar een tientje in de maand op, kan je de 8000€ investering niet mee terughalen.

En idd, dat is nog zonder onderhoud oid. Aan de andere kant reken ik ook niet met een 80% TLV, dus dat is dan weer te conservatief

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002

de Peer

under peer review

JMS 450 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:23:
Misschien een beetje een off topic zij sprong.

Wat heb je nodig om energie leverancier te worden? Gewoon met een zooi buurt batterijen de boel balanceren.

wat zijn de regels, wie moet je omkopen....
Daar ga je niets mee bereiken hoor.
Gewoon realistisch zijn. De zonnestroom is niets meer waard in de zomer.

Wil je de echte prijs? neem dan een dynamisch contract.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

TheDudez schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:10:
[...]

Dat zou ook verboden moeten worden. Ik hoop dat de verzekering het ook niet dekt.
LiPo(lymeer) is wat anders dan LiFePO4 of "zout-water ion" of "Natrium-ion zoutwater accu"
@mariomario Ik denk dat je water ziet branden.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Señor Sjon
Domba schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:11:
[...]

Is niet nodig, bij VdB is TLV voor eerste 2000kWh 13ct meer overschot 6ct
De staffel met PV-boetes gaat tot 5000 kWh bruto teruglevering.

Modbreak:Accu's hebben een eigen topic, dat is hier niet heel relevant om daar diep op in te gaan.

[ Voor 17% gewijzigd door Señor Sjon op 17-08-2023 12:29 ]

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

mariomario schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:19:
Ik heb net met mijn SMA omvormer zitten spelen icm sma emeter en grid monitoring.
Ik kan inderdaad aangeven hoeveel ik maximaal wil terugleveren (ook 0).
Ik zou wel een slimme meter met die functionaliteit willen hebben.

Dan kan ik lekker opwekken en direct verbruiken maar niets naar buiten sturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Linea
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Djerro123 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:25:

En idd, dat is nog zonder onderhoud oid. Aan de andere kant reken ik ook niet met een 80% TLV, dus dat is dan weer te conservatief
Terecht, want het wetsvoorstel afbouw saldering legt die 80% maar t/m 2026 vast. Vanaf 2027 moet de minister de redelijke terugleververgoeding bepalen, en minister Jetten heeft al eerder laten weten dat hij vindt dat de markt hierin zijn werk moet kunnen doen. Dus dat wordt een habbekrats.
En als het wetsvoorstel er niet door komt, dan is er helemaal geen wettelijke invulling van de redelijke terugleververgoeding. De ACM doet er sinds de afschaffing van de eigen regels in 2014 (toen was het 70%) ook al niets meer mee.
Diverse energieleveranciers duiken in hun contracten voor drie jaar al naar een tlv van vijf cent per kWh of lager.

• mariomario
dunklefaser schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:27:
[...]

LiPo(lymeer) is wat anders dan LiFePO4 of "zout-water ion" of "Natrium-ion zoutwater accu"
@mariomario Ik denk dat je water ziet branden.
Ah nu snap ik je... ben geen held in afkortingen, sorry

• peat-reputed
hoevenpe schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:56:
[...]

Zelfs terugverdienen wordt een lastig verhaal, besef dat je na 10 jaar een nieuwe omvormer nodig hebt.

Thuisbatterijen zijn de toekomst, alles binnen de meter is ongrijpbaar.
Ik sta (stond?) op het punt om een offerte te tekenen voor € 7000,- voor panelen met micro’s. Als ik deze terugleverboete meeneem bovenop het wegvallen van salderen wordt t toch een ongunstiger plaatje qua terugverdienen, en neig ik naar “ik heb de boot gemist, nu plaatsen is totaal niet meer rendabel”.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Citaat van de ACM: ‘Heffing’ verwarrend

Mastenbroek [woordvoerder ACM] benadrukt de term ‘heffing’ die veel nationale media gebruiken ongelukkig te vinden.

Citaat: ‘Dat is verwarrend, want officieel is een heffing een bedrag dat je aan de overheid moet betalen. Hier gaat het niet om een betaling aan de overheid maar aan de leverancier. Het is daarom goed om over een ‘opslag’ of ‘extra betaling’ of iets dergelijks te spreken en niet over een heffing.’

Mijn conclusie: VDB mag het heffing noemen als de overheid ook van "profiteert" - Ugh, ugh de ACM heeft gesproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Verwijderd wegens overbodig.

[ Voor 96% gewijzigd door Sjamo op 17-08-2023 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraboy
dunklefaser schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:39:
Mijn conclusie: VDB mag het heffing noemen als de overheid ook van "profiteert" - Ugh, ugh de ACM heeft gesproken.
Dus vdB mag het geen "heffing" noemen, want het gaat om een onderhandse, interne "overheveling" waarvan de overheid geen cent beter wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeDooieVent
peat-reputed schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:38:
[...]

Ik sta (stond?) op het punt om een offerte te tekenen voor € 7000,- voor panelen met micro’s. Als ik deze terugleverboete meeneem bovenop het wegvallen van salderen wordt t toch een ongunstiger plaatje qua terugverdienen, en neig ik naar “ik heb de boot gemist, nu plaatsen is totaal niet meer rendabel”.
Ik zou kijken om minder te leggen, dat je met 30% verbruik achter de meter net (maar altijd) onder een staffelgrens blijft (zoals die nu ligt want ja...), dus rekenen naar bijvoorbeeld 1.900 kWh en kijken of het dan nog rendabel is.

persoonlijk zou ik ook passen en het geld mooi aan iets anders besteden, momenteel is het te onbetrouwbaar, als bedrijven zelf regels en beleid mogen tegenwerken houdt het op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17-09 19:51
Lekker dan ACM vind het prima wat VDB doet. Is het eind nu zoek wat kun je nog doen tegen deze oplichterij Nationaliseren asap.?.

https://solarmagazine.nl/...onnepanelen-niet-verboden

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DeDooieVent
Snarfie31 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:46:
Lekker dan ACM vind het prima wat VDB doet. Is het eind nu zoek wat kun je nog doen tegen deze oplichterij Nationaliseren asap.?.

nationale zonnepaneel schakeldag organiseren? Kiekn of we die GT's plat krijgen, met dat inferieure netwerk van ze, kennelijk

• peat-reputed
DeDooieVent schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:45:
[...]

Ik zou kijken om minder te leggen, dat je met 30% verbruik achter de meter net (maar altijd) onder een staffelgrens blijft (zoals die nu ligt want ja...), dus rekenen naar bijvoorbeeld 1.900 kWh en kijken of het dan nog rendabel is.

persoonlijk zou ik ook passen en het geld mooi aan iets anders besteden, momenteel is het te onbetrouwbaar, als bedrijven zelf regels en beleid mogen tegenwerken houdt het op.
Hoe kom je 1.900 kWh? Offerte is voor t dubbele, maar misschien dat ik met een airco erbij in de toekomst dan nog wel OK uitkom.

• Domba
Señor Sjon schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:28:
[...]

De staffel met PV-boetes gaat tot 5000 kWh bruto teruglevering.
Daar heeft VdB andere mogelijkheden, meeste consumenten contracten hebben voorwaarden dat ze maar tot 10 000kWh zijn en als je SJV zohoog is komt je vast in een aparte groep voor dataanalyse dat zijn er nog niet zoveel , omdaar nog voor profileering naar te kijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeDooieVent
peat-reputed schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:50:
[...]

Hoe kom je 1.900 kWh? Offerte is voor t dubbele, maar misschien dat ik met een airco erbij in de toekomst dan nog wel OK uitkom.
ik bedoel, dat je zo rekent dat je met 30% verbruik voor de meter altijd wel net onder een staffelgrens uitkomt, dat je niet 3005 kWh levert en zo in de staffel 3000-4000 terecht komt, maar 2900, en dus 99 kWh speling hebt met hele zonnige jaren... ja kweet het ook niet, roep ook maar wat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mariomario

ACM kijkt naar de wet. Je kan de acm niet verwijten dat de wet niet naar je zin is.
Een troost is dat de nieuwe energiewet nog niet door de eerste kamer is. De actie van vbB komt mooi op tijd nu kan de energiewet nog worden aangepast op dit soort akties.

[ Voor 15% gewijzigd door mariomario op 17-08-2023 13:00 ]

• DeDooieVent
Slimme politieke partij die dit als wapen tijdens de verkiezingen inzet.

Als je dan ook nog pro HRA bent heb je toch een paar miljoen zieltjes...

Dilan, iets voor jou?

• mariomario
DeDooieVent schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:58:

Als je dan ook nog pro HRA bent heb je toch een paar miljoen zieltjes...

Dilan, iets voor jou?
Daar is dit veel te klein voor. Morgen is iedereen dit vergeten op een paar tweakers na.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeDooieVent
mariomario schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:02:
[...]

Daar is dit veel te klein voor. Morgen is iedereen dit vergeten op een paar tweakers na.
denk je? op kanteur is het tok of de dey

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
mariomario schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:02:
Twee miljoen vaak bovenmodale kiezers bij de financiele edele delen grijpen is electoraal best een dingetje...

• Pinsa
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:12
Valt me wel op dat vdb een van de hoogste terugleververgoedingen heeft, misschien hadden ze deze eerst eens kunnen terugschroeven.

Als je nu zonnepanelen zou leggen, ga dan voor een systeem wat met je eigen verbruik overeenkomt, gelijk vast contract ergens afsluiten voor 3 jaar en dan zit je redelijk veilig?

• Wolly
  • Niet online
Ultraboy schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:44:
[...]

Dus vdB mag het geen "heffing" noemen, want het gaat om een onderhandse, interne "overheveling" waarvan de overheid geen cent beter wordt.
De overheid krijgt toch gewoon de omzetbelasting op deze heffing binnen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mortal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:53
Niet mee eens. Ik heb mn dak helemaal vol gegooit zo dat ik ook in het najaar bij een bewolte dag zelf voorzienend ben. Je dak vol gooien doe je dus niet persee om te cashen op zonnige dagen (wanneer er stroom in overvloed is). Ik zou het logischer vinden als VDB je pas gaat beboeten als de prijs op het net negatief is. Op andere momenten is je terug levering gewoon inzetbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:05
DeDooieVent schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:58:
Dat wordt een lastige discussie met uitleggen. Je hebt de huishoudens met panelen die deze ontwikkeling niet zien zitten, en de huishoudens zonder, die het waarschijnlijk prima vinden.

Dan moet je de huishoudens die nu op een dynamisch contract zitten gaan duidelijk maken dat als de paneelbezitters ineens allemaal een jacuzzi in de tuin zetten en een EV nemen, dat er dan geen overschot aan groene stroom meer is en dat het dan ook gedaan is met hun gratis energie op zeer zonnige dagen.

Dan heb je ook nog de aanhangers van de groene partijen, stop oil now, extinction rebellion etc, die ineens moeten constateren dat de ingezette transitie die ze zo graag wilden wordt teruggedraaid en dat alle groen opgewekte stroom wordt ingezet voor de jacuzzi in de tuin :) .

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:06

BlueTooth76

Let the sun shine!

Op zich zou ik genoegen nemen met een duidelijk en vlak kWh tarief en geen verborgen kosten.

Of dat nu 6 of 10 cent per kWh wordt maakt me dan niet uit, daar kan je op investeren (wel of niet).
Wil je meer? Dan neem je een thuisaccu of een EV die overdag laadt.

Maar dit soort onzekerheid helpt niet mee, daar kan je niet op investeren.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
De PVDA/GL gingen voor de behandeling liggen omdat ze garanties wilden voor sociale woningbouw met panelen. Ben benieuwd wat die nu gaan roepen nu het hele zonnepanelen/huurhuizen idee onrendabel is.

Subsidie om de panelen gratis te leggen op die huizen? Tegemoetkoming terugleverheffingen?

Of toch een verbod op VDB praktijken? Ik denk dat dit laatste een beetje te ingewikkeld voor ze is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
dunklefaser schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:39:
Citaat van de ACM: ‘Heffing’ verwarrend

Mastenbroek [woordvoerder ACM] benadrukt de term ‘heffing’ die veel nationale media gebruiken ongelukkig te vinden.

Citaat: ‘Dat is verwarrend, want officieel is een heffing een bedrag dat je aan de overheid moet betalen. Hier gaat het niet om een betaling aan de overheid maar aan de leverancier. Het is daarom goed om over een ‘opslag’ of ‘extra betaling’ of iets dergelijks te spreken en niet over een heffing.’

Maar de Opslag Duurzame Energie werd tot dit jaar los betaald aan de overheid... :?

• Wolly
  • Niet online
BlueTooth76 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:10:
Op zich zou ik genoegen nemen met een duidelijk en vlak kWh tarief en geen verborgen kosten.

Of dat nu 6 of 10 cent per kWh wordt maakt me dan niet uit, daar kan je op investeren (wel of niet).
Wil je meer? Dan neem je een thuisaccu of een EV die overdag laadt.

Maar dit soort onzekerheid helpt niet mee, daar kan je niet op investeren.
Je kan toch een modelcontract nemen? Dan hoeft je alleen maar rekening te houden met de afbouw van salderen...ooit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Señor Sjon schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:12:
[...]

Maar de Opslag Duurzame Energie werd tot dit jaar los betaald aan de overheid... :?
De ACM :X Dat zijn mensen die doen wat ze leuk vinden en moeilijke kwesties uit de weg gaan.

Zie hier op welke manier zij destijds het politieke (salderings)debat hebben beinvloed met desinformatie.

• Wolly
  • Niet online
mariomario schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:59:
[...]

" kosten voor VandeBron zijn naar rato dat haar klanten afwijken van het verwachte gebruik en/of teruglevering. "

Waarom de verwachtte teruglevering afwijken van de verwachting? En waarom zou vdB naar ratio meer afwijken van de rest?
Ik denk dat hij bedoelt
" kosten voor VandeBron zijn afhankelijk van de mate dat haar klanten afwijken van het verwachte gebruik en/of teruglevering. "

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Señor Sjon schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:12:
[...]

What's in a name: "opslag", "heffing" of "belasting" ?? - ook de overheid weet het soms niet.

• Linea
  • Niet online
peat-reputed schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:38:

De invoedingsboete mag van de ACM niet in modelcontracten geheven worden. Daarnaast is de afbouw van de saldering maar de vraag, en als die al doorgaat, dan gaat de afbouw geleidelijk t/m 2030.
Of je offerte gunstig is, hangt van heel andere zaken af, zoals je eigen gebruik, de mogelijkheid om de in de toekomst een thuisbatterij te plaatsen enzovoorts. Eigen adviesvraagtopic zonnepanelen aanmaken?

• de schompen
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-09 15:00
Het enige mooie aan van de Bron was de tv reclame met die blonde mevrouw. Voor de rest is het mooie er wel van af bij van de Bron.

Set 1: 5200 Wp op een se 5k. Set 2: 5200 Wp op een se 5k. Set 3: 5040 Wp op een Growatt 5000tl3-xh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
de schompen schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:26:
Het enige mooie aan van de Bron was de tv reclame met die blonde mevrouw. Voor de rest is het mooie er wel van af bij van de Bron.
Jennifer Hoffman ??

• Domba
asing schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:10:
[...]

Dat wordt een lastige discussie met uitleggen. Je hebt de huishoudens met panelen die deze ontwikkeling niet zien zitten, en de huishoudens zonder, die het waarschijnlijk prima vinden.
.
Helemaal niet, politieke partij hoeft alleen maar te zeggen dat ze alles uit de kast halen, voor een 7 jaar garantie voor die PV willen.

Dan ben je terug bij het allereerste voorstel dat er ooit was dat alle nieuwe systemen een vergoeding zouden krijgen/ontvangen via RVO. Dat is toen niet door gegaan omdat RVO het erg druk zou krijgen omdat alle PV bij RVO gemeldt zou moeten worden, ook bestaande en juridisch was de meldplicht toen zoals nu nog niet geregeld

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
mariomario schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:56:
[...]

ACM kijkt naar de wet. Je kan de acm niet verwijten dat de wet niet naar je zin is.
Een troost is dat de nieuwe energiewet nog niet door de eerste kamer is. De actie van vbB komt mooi op tijd nu kan de energiewet nog worden aangepast op dit soort akties.
De vraag is of deze invoedingsboete geen afbreuk doet aan de geest van de wet mbt salderen. De rechter is er duidelijk over geweest wat het doel van de wet is met betrekking tot salderen, en hoe dat salderen plaats moet vinden (kWh's tegen elkaar wegstrepen, of financieel met tarieven die voor invoeding en afname gelijk zijn). Dan is het nu de vraag of de boete in staffels niet al te uitdrukkelijk neerkomt om het feitelijk toch om zeep helpen van de saldering (tarief voor invoeding niet meer gelijk aan tarief voor afname als je de staffels meerekent).
Over dat verband heb ik de ACM niet gehoord; dat zal aan een rechter worden (de ACM heeft de wet al wel vaker anders geïnterpreteerd dan de rechter uiteindelijk deed). De vraag is natuurlijk wel of het tot een rechtszaak komt, of dat klanten gewoon weghollen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Domba schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:28:
[...]

Helemaal niet, politieke partij hoeft alleen maar te zeggen dat ze alles uit de kast halen, voor een 7 jaar garantie voor die PV willen.

Dan ben je terug bij het allereerste voorstel dat er ooit was dat alle nieuwe systemen een vergoeding zouden krijgen/ontvangen via RVO. Dat is toen niet door gegaan omdat RVO het erg druk zou krijgen omdat alle PV bij RVO gemeldt was en juridisch was de meldplicht toen zoals nu nog niet geregeld
Het kan nog simpeler: behoud het salderen op de energiebelasting (en bijbehorende BTW). Dat zorgt al voor een betere terugverdientijd. En als je daarnaast nog vastlegt dat de energieleverancier bijvoorbeeld minimaal 50% van het kale levertarief moet betalen, en dat de maandelijkse vaste lasten niet hoger mogen zijn voor mensen met zonnepanelen dan voor mensen zonder, dan schiet het al helemaal op.
Geen extra werk voor de RvO, en de energieleveranciers kunnen op de jaarrekening blijven doen wat ze al doen (die berekenen de saldering vaak al apart voor de belastingen en het kale levertarief).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Linea schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:33:
[...]

Het kan nog simpeler: behoud het salderen op de energiebelasting (en bijbehorende BTW). Dat zorgt al voor een betere terugverdientijd. En als je daarnaast nog vastlegt dat de energieleverancier bijvoorbeeld minimaal 50% van het kale levertarief moet betalen, en dat de maandelijkse vaste lasten niet hoger mogen zijn voor mensen met zonnepanelen dan voor mensen zonder, dan schiet het al helemaal op.
Geen extra werk voor de RvO, en de energieleveranciers kunnen op de jaarrekening blijven doen wat ze al doen (die berekenen de saldering vaak al apart voor de belastingen en het kale levertarief).
Dan zal elke maatschappij voor iedereen 50 euro (ik noem maar wat) vastrecht per maand heffen. Met de bijbehorende framing dat dat komt door de buurman met panelen zal er dan snel een groep opstaan die verandering eist.

• Sjamo
Linea schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:28:
[...]

De vraag is of deze invoedingsboete geen afbreuk doet aan de geest van de wet mbt salderen. De rechter is er duidelijk over geweest wat het doel van de wet is met betrekking tot salderen, en hoe dat salderen plaats moet vinden (kWh's tegen elkaar wegstrepen, of financieel met tarieven die voor invoeding en afname gelijk zijn). Dan is het nu de vraag of de boete in staffels niet al te uitdrukkelijk neerkomt om het feitelijk toch om zeep helpen van de saldering (tarief voor invoeding niet meer gelijk aan tarief voor afname als je de staffels meerekent).
Over dat verband heb ik de ACM niet gehoord; dat zal aan een rechter worden (de ACM heeft de wet al wel vaker anders geïnterpreteerd dan de rechter uiteindelijk deed). De vraag is natuurlijk wel of het tot een rechtszaak komt, of dat klanten gewoon weghollen.
Op zich zie ik deze actie los van salderen.

Wat ik me echter wel afvraag is hoe dit het nieuwe wetsvoorstel gaat beïnvloeden. Bij de behandeling van dat wetsvoorstel is steeds benadrukt hoe belangrijk men het vindt dat de terugverdientijd onder de 7 jaar blijft omdat men dat voor panelen een redelijke/acceptabele termijn vindt. Minister Jetten heeft zelfs nog binnen enkele dagen een onderzoek in elkaar laten frutsen waarin dit bevestigd werd om de kamerleden gerust te stellen.

Met deze nieuwe ontwikkeling, en zeker wanneer andere bedrijven gaan volgen, komen dat soort berekeningen in een heel nieuw daglicht te staan lijkt me.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Wel grappig dat de personeelswinkel van Essent nu een hete aanbieding heeft voor een terraswarmer van 2000W.

Die sorteren alvast voor op affakkelen :D

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Wolly schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:37:
Wel grappig dat de personeelswinkel van Essent nu een hete aanbieding heeft voor een terraswarmer van 2000W.

O ja voor diegene die echt Kwh'tjes wil affakkelen ;)

Tip ; https://www.blokker.nl/bl...pits---1500w/2438046.html

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeDooieVent
Wolly schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:34:
zal er dan snel een groep opstaan die verandering eist.
Prima toch, en terecht, zo werkt politiek. Punt is dat dat framen iedereen begint op te vallen, want uiteindelijk ligt het niet aan die buurman maar aan decennia van falend beleid met betrekking tot ons energienetwerk. Dit is gewoon al jaren bekend en een item, maar buiten wat artikeltjes in het AD gebeurt er vervolgens niets. Dat ligt bij de overheid, bij de commerciele partijen die de hand op de knip houden en niet voorsorteren op de transitie.

Beetje analoog aan wat er met de huizenmarkt aan de hand is, waar de frame ook steeds meer gaat naar die vermalijde huizenbezitter die potverdikkie met traplift in zijn eensgezinswoning blijft hangen, na eerst jaren "zo lang mogelijk thuis"mantra van onze regering.

Dat framen gaat op een gegeven moment heel erg opvallen, zand in de ogen, verdeel en heers

• DeDooieVent

ja lekker zit je daar overdag met 30+ graden onder een grill :D

Dan ga ik wel mijn eigen kebab maken :D hele dag lekker grillen in de tuin en 's avonds smullen!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018

Tegen de tijd dat je dat ding nodig hebt, doen je zonnepaneeltjes niet zo heel veel meer ;)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Linea schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:28:
[...]

Ik ben wel benieuwd of dit stand houdt bij de rechter deze extra prijscomponent, saldering staat voor iedereen open bij wet en nu werpt een energieleverancier een drempel/boeteheffing op om er gebruik van te maken.

• Wolly
  • Niet online
Joris748 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:40:
[...]

Tegen de tijd dat je dat ding nodig hebt, doen je zonnepaneeltjes niet zo heel veel meer ;)
Lijkt mij anders heerlijk.Winterdag, beetje bewolkt net te fris, terraswarmertje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeDooieVent
Wolly schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:43:
[...]

Lijkt mij anders heerlijk.Winterdag, beetje bewolkt net te fris, terraswarmertje.
Nah, ik ga voor mijn eigen kebabgrill volgend jaar

edit:

zit te kijken maar je kan ze dus best goedkoop kopen :D gaaf...

https://www.amazon.nl/Bom...ill&qid=1692272827&sr=8-6

weer es wat anders dan de BBQ

[ Voor 33% gewijzigd door DeDooieVent op 17-08-2023 13:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Domba schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:42:
[...]

Ik ben wel benieuwd of dit stand houdt bij de rechter deze extra prijscomponent, saldering staat voor iedereen open bij wet en nu werpt een energieleverancier een drempel/boeteheffing op om er gebruik van te maken.
Zou inderdaad interessant zijn, al denk ik dat een rechter ook kan zeggen 'Je hoeft dat contract met die voor jou nadelige voorwaarde niet te tekenen'.

Er is ook niemand die gaat procederen omdat hij als terugleveraar geen welkomstbonus krijgt en een niet-terugleveraar wel. Is eigenlijk hetzelfde verhaal afgezien van de staffels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:34:
Dan zal elke maatschappij voor iedereen 50 euro (ik noem maar wat) vastrecht per maand heffen. Met de bijbehorende framing dat dat komt door de buurman met panelen zal er dan snel een groep opstaan die verandering eist.
Nee hoor, zo'n bedrag is nergens voor nodig als de tlv nog maar 50% hoeft te zijn. Verder houdt niemand de energieleveranciers dan tegen om in de winter een hoger tarief te rekenen dan in de zomer, en overdag een lager tarief dan voor de avond/nacht. Dat mag gewoon. Zo kunnen ze de vaste levertarieven laag houden, en dat is dan wel een extra klantenlokkertje.
De zonnepanelen verdienen zichzelf nog prima terug, aangezien het salderen voor de energiebelasting 100% blijft, en je altijd in ieder geval nog een terugleververgoeding van minimaal 50% kaal levertarief van de energieleverancier krijgt.

De rekening van de energietransitie komt te liggen waar die hoort: bij de post energiebelasting van het rijk.

• Domba
Wolly schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:46:
[...]

Zou inderdaad interessant zijn, al denk ik dat een rechter ook kan zeggen 'Je hoeft dat contract met die voor jou nadelige voorwaarde niet te tekenen'.

Er is ook niemand die gaat procederen omdat hij als terugleveraar geen welkomstbonus krijgt en een niet-terugleveraar wel. Is eigenlijk hetzelfde verhaal afgezien van de staffels.
Je bent in Nederland verplicht een energieleverancier te hebben als klein verbruiker, je verhouding is dat je met handen en voeten aan een energielevereancier bent gebonden.

Er is geen verplichting om zo'n contract aan te gaan, zolang het niet van toepassing is op modelcontract en dan is een koppeling tussen teruglevertarief en levertarief wel handig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:39
DeDooieVent schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:46:
[...]

Nah, ik ga voor mijn eigen kebabgrill volgend jaar

edit:

zit te kijken maar je kan ze dus best goedkoop kopen :D gaaf...

https://www.amazon.nl/Bom...ill&qid=1692272827&sr=8-6

weer es wat anders dan de BBQ
ik denk dat het zwembad voortaan verwarmen de beste optie wordt in de zomer.

Water-Escape

• Linea
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:46:

Is niet hetzelfde. Die welkomstbonus is niet in de wet vastgelegd, en het salderen wel (met de uitspraak van de rechter dat dit op jaarbasis moet, en hoe dat berekend moet worden). Het salderen wordt nu deels onderuit gehaald, zeker door het werken met staffels, die toch een vrij direct verband leggen met hoeveel elektriciteit er ingevoed (en vervolgens gesaldeerd) wordt.

"Je hoeft niet te tekenen" is voor de rechter geen argument, omdat bij instemming met deze invoedboete deze extra opgelegd kan worden door alle energieleveranciers. De rechter zal naar de wet (plus de toelichting op de wet plus de wetsgeschiedenis) kijken, en dan oordelen of het mag.

Het argument van het modelcontract zal ook niet snel opgaan, want er is geen enkele regel op basis waarvan de vaste leververgoeding in het modelcontract dan niet gestaffeld zou mogen. De energieleverancier bepaalt immers de hoogte van de vaste leververgoeding.
De ACM heeft ook nog niet juridisch onderbouwd waarom het bij het modelcontract niet zou mogen. Dat kan bij een rechter dus ook nog twee kanten opgaan.

[ Voor 15% gewijzigd door Linea op 17-08-2023 13:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Femme
  • Laatst online: 17-09 11:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

crisp schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:55:
[...]

In een situatie met alleen dynamische contracten en een fruithandelaar die altijd zijn appels op de spotmarkt moet kopen klopt de analogie wel, maar de praktijk is natuurlijk anders. Energieleveranciers werken ook veel met lange- en middellange-termijncontracten, dus de appels voor de winter zijn grotendeels al ingekocht tegen schappelijke prijzen. Ook zijn er genoeg klanten die in de zomer op elk moment gewoon een vaste prijs betalen voor appels.
Als we doorgaan op de huidige manier zijn we in de lente en zomer verzekerd van zo'n beetje gratis energie in de middag. Gewoon vanwege het vermogensprofiel waarmee een PV-installatie energie opwekt. Ik weet niet hoe energieleveranciers op de lange termijn energie inkopen maar je gaat mij niet vertellen dat ze voor levering in de middaguren in de lente of zomer vooraf 10 cent per kWh neerleggen terwijl het 95% zeker is dat je korte termijn voor minder inkoopt.

De discussie zou mijn inziens niet moeten gaan over de vraag of er een verschil in waarde is tussen een geïmporteerde en geëxporteerde kWh. Het gaat mijn inziens meer om de vraag wat te doen met energiebelastingen, netwerktarieven en btw.

De huidige structuur is opmerkelijk te noemen. Door de korting op de energiebelasting is de eerste 3300 kWh soort van gratis (niet helemaal want als je bijna niets zou afnemen krijg je geld toe op je aansluiting). Daarna betaal je dik belasting, veel meer dan een grootverbruiker. Het huidige tarief voor energiebelasting gaat het zorgen voor een enorm verschil in waarde tussen import en export van energie.

Het netwerktarief is fixed fee voor huishoudens, maakt niet uit wat je er mee doet zolang je binnen de 17 kW blijft. Hele dagen 17 kW het net in douwen wordt net zo zwaar belast als hey omaatje in een flat die af en toe een piekje trekt met haar waterkoker.

Btw mag niet meer gesaldeerd worden. Dit is nogal in het nadeel van de consument. Als een bedrijf 1000 euro energie inkoopt en 1000 euro verkoopt wordt de btw verrekend en hoeft er geen cent btw afgedragen te worden. In hoeverre kun je spreken van toegevoegde waarde als je een deel van de tijd een vergelijkbare dienst teruglevert. De toegevoegde waarde van de energieleverancier lijkt me het verschil in waarde tussen levering en teruglevering.
Ik betwijfel overigens niet dat energieleveranciers inleveren op saldering. Dat de salderingsregeling aangepast zal moeten worden nu steeds meer huishoudens zonnepanelen hebben staat ook buiten kijf. Ik kan me echter niet aan de indruk onttrekken dat Vandebron de kosten (op dit moment) schromelijk overdrijft en hier nu een slaatje uit probeert te slaan (of gewoon minder zonnepaneelhouders in z'n klantenbestand wilt). Daarnaast is dit natuurlijk een mooi stukje powerplay van Essent die hiermee de hele salderingskwestie onder druk zet, en daar de ACM aan z'n zijde weet (gezien hun politieke statement met bierviltjesberekening eerder dit jaar).
Voor een energieleverancier boeit de saldering niet zoveel zolang er genoeg klanten zijn die de kosten kunnen dragen. Het is dan vooral een verdelingsvraagstuk. Voor Vandebron was het wel lastiger begreep ik omdat ze veel klanten hebben die meer terugleveren dan afnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:26

Punkrocker

Mostly harmless

Wolly schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:43:
[...]

Terrasverwarmers zouden verboden moeten worden. Onnodige energieverspilling en dus milieu/klimaat aantasten.

Wat is er mis met een jas?

(Ook nu met deze toeslagen blijf ik tegen energieverspillingen. Energie affakkelen omdat je dat een paar tientjes per jaar bespaart? Wat een slecht idee.)

"What do you get if you multiply six by nine..."

• Wolly
  • Niet online
Linea schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:52:
[...]

Is niet hetzelfde. Die welkomstbonus is niet in de wet vastgelegd, en het salderen wel (met de uitspraak van de rechter dat dit op jaarbasis moet, en hoe dat berekend moet worden). Het salderen wordt nu deels onderuit gehaald, zeker door het werken met staffels, die toch een vrij direct verband leggen met hoeveel elektriciteit er ingevoed (en vervolgens gesaldeerd) wordt.

"Je hoeft niet te tekenen" is voor de rechter geen argument, omdat bij instemming met deze invoedboete deze extra opgelegd kan worden door alle energieleveranciers. De rechter zal naar de wet (plus de toelichting op de wet plus de wetsgeschiedenis) kijken, en dan oordelen of het mag.
We gaan het meemaken, voorlopig is het nog maar bij 1 leverancier en hebben andere leveranciers al aangegeven dit niet zo te gaan doen. En dat vrij directe verband wordt natuurlijk keihard bestreden door VDB, ze hebben er zelfs al drie argumenten voor gegeven:
- Profileringskosten
- Onbalanskosten
- Ook als saldering is verdwenen handhaven wij deze heffing.

• hoevenpe
Punkrocker schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:53:
Onnodige energieverspilling en dus milieu/klimaat aantasten.
Als het uit je PV komt maakt het niet uit, die energie was er bij uitschakelen helemaal niet geweest.

Terrasverwarming is zeker met dit weer best comfortabel, evenals airco bij hitte.

• Ultraboy

"Nationaliseren" als oplossing? Dat is pas een garantie om uitgeknepen te worden. Ken geen enkel geval waarbij nationaliseren iets goeds heeft gebracht.

En "niet verboden" is m.i. niet hetzelfde als "oké".
Belastingontwijking is ook niet echt verboden. Maar evenmin "de strekking/geest van een wet".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:55:
We gaan het meemaken, voorlopig is het nog maar bij 1 leverancier en hebben andere leveranciers al aangegeven dit niet zo te gaan doen. En dat vrij directe verband wordt natuurlijk keihard bestreden door VDB, ze hebben er zelfs al drie argumenten voor gegeven:
- Profileringskosten
- Onbalanskosten
- Ook als saldering is verdwenen handhaven wij deze heffing.
Natuurlijk, ze moeten wel met dit soort verklaringen komen, anders gaan ze direct nat bij de rechter. Maar de kostenposten die ze noemen hebben geen enkele directe relatie met de staffels die ze hanteren (en komen ook voort uit de eigen windturbineparken en zonneweides van VDB, die ook sterk schommelen in opbrengsten). De saldering heeft die directe relatie met de invoeding en de staffels wel.

[ Voor 10% gewijzigd door Linea op 17-08-2023 14:03 ]

• Wolly
  • Niet online
Punkrocker schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:53:
[...]

(Ook nu met deze toeslagen blijf ik tegen energieverspillingen. Energie affakkelen omdat je dat een paar tientjes per jaar bespaart? Wat een slecht idee.)
Je weet dat jij ook bijdraagt aan de winsten die windmolenparken/zonneparken beuren omdat ze betaald krijgen om geen productie te leveren? Is dat niet hetzelfde als affakkelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Ultraboy schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:56:

"Nationaliseren" als oplossing? Dat is pas een garantie om uitgeknepen te worden. Ken geen enkel geval waarbij nationaliseren iets goeds heeft gebracht.
Nou, ik ben anders toch erg blij dat de waterleidingbedrijven en de riolering niet geprivatiseerd zijn, maar gewoon in overheidshanden zijn. En dat gemeenten de afvalverwijdering organiseren, waarbij de wetgever bepaald heeft dat de belastingheffing niet hoger mag zijn dan de echte kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
hoevenpe schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:55:
[...]

Als het uit je PV komt maakt het niet uit, die energie was er bij uitschakelen helemaal niet geweest.

Terrasverwarming is zeker met dit weer best comfortabel, evenals airco bij hitte.
Niet echt een steekhoudend argument. Die energie had ook voor nuttiger dingen gebruikt kunnen worden.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Pagina: 1 ... 17 ... 38 Laatste

Dit topic is gesloten.