crisp schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:55:
[...]
In een situatie met alleen dynamische contracten en een fruithandelaar die altijd zijn appels op de spotmarkt moet kopen klopt de analogie wel, maar de praktijk is natuurlijk anders. Energieleveranciers werken ook veel met lange- en middellange-termijncontracten, dus de appels voor de winter zijn grotendeels al ingekocht tegen schappelijke prijzen. Ook zijn er genoeg klanten die in de zomer op elk moment gewoon een vaste prijs betalen voor appels.
Als we doorgaan op de huidige manier zijn we in de lente en zomer verzekerd van zo'n beetje gratis energie in de middag. Gewoon vanwege het vermogensprofiel waarmee een PV-installatie energie opwekt. Ik weet niet hoe energieleveranciers op de lange termijn energie inkopen maar je gaat mij niet vertellen dat ze voor levering in de middaguren in de lente of zomer vooraf 10 cent per kWh neerleggen terwijl het 95% zeker is dat je korte termijn voor minder inkoopt.
De discussie zou mijn inziens niet moeten gaan over de vraag of er een verschil in waarde is tussen een geïmporteerde en geëxporteerde kWh. Het gaat mijn inziens meer om de vraag wat te doen met energiebelastingen, netwerktarieven en btw.
De huidige structuur is opmerkelijk te noemen. Door de korting op de energiebelasting is de eerste 3300 kWh soort van gratis (niet helemaal want als je bijna niets zou afnemen krijg je geld toe op je aansluiting). Daarna betaal je dik belasting, veel meer dan een grootverbruiker. Het huidige tarief voor energiebelasting gaat het zorgen voor een enorm verschil in waarde tussen import en export van energie.
Het netwerktarief is fixed fee voor huishoudens, maakt niet uit wat je er mee doet zolang je binnen de 17 kW blijft. Hele dagen 17 kW het net in douwen wordt net zo zwaar belast als hey omaatje in een flat die af en toe een piekje trekt met haar waterkoker.
Btw mag niet meer gesaldeerd worden. Dit is nogal in het nadeel van de consument. Als een bedrijf 1000 euro energie inkoopt en 1000 euro verkoopt wordt de btw verrekend en hoeft er geen cent btw afgedragen te worden. In hoeverre kun je spreken van toegevoegde waarde als je een deel van de tijd een vergelijkbare dienst teruglevert. De toegevoegde waarde van de energieleverancier lijkt me het verschil in waarde tussen levering en teruglevering.
Ik betwijfel overigens niet dat energieleveranciers inleveren op saldering. Dat de salderingsregeling aangepast zal moeten worden nu steeds meer huishoudens zonnepanelen hebben staat ook buiten kijf. Ik kan me echter niet aan de indruk onttrekken dat Vandebron de kosten (op dit moment) schromelijk overdrijft en hier nu een slaatje uit probeert te slaan (of gewoon minder zonnepaneelhouders in z'n klantenbestand wilt). Daarnaast is dit natuurlijk een mooi stukje powerplay van Essent die hiermee de hele salderingskwestie onder druk zet, en daar de ACM aan z'n zijde weet (gezien hun politieke statement met bierviltjesberekening eerder dit jaar).
Voor een energieleverancier boeit de saldering niet zoveel zolang er genoeg klanten zijn die de kosten kunnen dragen. Het is dan vooral een verdelingsvraagstuk. Voor Vandebron was het wel lastiger begreep ik omdat ze veel klanten hebben die meer terugleveren dan afnemen.