Integratie doet het hier nog prima met 1.08Koen Hendriks schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:54:
Hmm.. ik hoop niet dat weer de configuration json over de kop is gegaan met 1.08 wat ik bij 1.07 wel had. Dat kan de Home assistant integratie kapot maken voor mensen die de firmware al updaten.
Yes, gister al response. Er word vandaag een nieuwe printplaat opgestuurd naar mij.DiXY schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 17:18:
[...]
Al response gehad?
Gewoon nieuwsgierig... vind het momenteel erg stil in vanuit Groningen...
Super service!
De Button+ zou ik graag op mijn dressoir zetten in een soort houder waar ook de voeding in past. Heeft iemand hier al iets moois voor bedacht? Of ideeën voor?
De tekst daar moet je onder Display configureren, ipv onder buttonsRixard schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:14:
Ik had verwacht dat ik het display bij de knoppen op het display nu zou kunnen gebruiken in versie 1.08, aangezien het ip-adres nu uit te zetten is (No status bar).
Maar ik krijg nog niks te zien helaas.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Weet iemand ook of er ergens release notes zijn te vinden voor 1.08?
Ik dacht dat ik van iemand had gelezen, dat deze een Sonoff NSPanel cradle gebruikte. Kan de post alleen niet meer terugvinden en heb er ook geen foto's van gezien.BuisjeSt schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:24:
De Button+ zou ik graag op mijn dressoir zetten in een soort houder waar ook de voeding in past. Heeft iemand hier al iets moois voor bedacht? Of ideeën voor?
Edit: Ook aangevraagd op de button+ site, issue 19. Wellicht dat er dit jaar zelfs iets officieels komt: "This has been suggested a couple of times, it's a good idea. We will pick this up in 2024."
Anders is een aangepaste versie van deze 3D-geprinte houder nog een optie. Ziet er wat mij betreft een stuk strakker uit. Moet dan wel op het gatenpatroon aangepast worden.
Maar ik hou me aanbevolen!
[ Voor 14% gewijzigd door FlorisNielssen op 19-01-2024 18:05 ]
@FlorisNielssen thanks!
Die 3D-geprinte houder ziet er inderdaad beter uit. Voor de korte termijn ga ik denk ik voor de Sonoff cradle en voor de lange termijn wachten of er iets "officieels" komt ;-)
Die 3D-geprinte houder ziet er inderdaad beter uit. Voor de korte termijn ga ik denk ik voor de Sonoff cradle en voor de lange termijn wachten of er iets "officieels" komt ;-)
ik heb een begin gemaakt aan een 3d print design maar momenteel komt de usb-c kabel komt nog tegen de grondBuisjeSt schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:24:
https://www.thingiverse.com/thing:6442343
Hi @Koen Hendriks, inderdaad is Adrian Rockall, de maker van de Homey app, vanaf het moment van het tweakers artikel dicht betrokken bij het project. Hij heeft ook toegang tot de firmware source code en heeft een paar zaken toegevoegd. En we overleggen even voordat updates worden uitgebracht.Koen Hendriks schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:54:
Hmm.. ik hoop niet dat weer de configuration json over de kop is gegaan met 1.08 wat ik bij 1.07 wel had. Dat kan de Home assistant integratie kapot maken voor mensen die de firmware al updaten.
Ik krijg vanuit hier het idee dat de Homey developer iets dichter betrokken bij updates van de Button+ is en ook toegang heeft / proposals kan doen op de firmware? @buttonplus Mocht het mogelijk zijn dan zou ik graag ook in zon kanaal toegevoegd willen worden om bijvoorbeeld de home assistant integratie update klaar te hebben staan als er een nieuwe firmware wordt gereleased die de json weer aanpast
Door de drukte kon ik dit topic wat minder volgen maar het lijkt erop dat je een mooie integratie hebt gemaakt! Logisch dat je meer interne informatie nodig hebt, en ik wil je heel graag ondersteunen. Neem even contact op via de Contact pagina, wat mij betreft doen we het net zo als met Adrian.
Wat betreft deze specifieke update 1.07 -> 1.08: Bij de JSON structuur is er alleen een property statusbar toegevoegd onder de core tak. Deze heeft waarden 0: hidden, 1: top en 2: bottom.
Zoals @arene al meldde ben ik vorige week in een wak geschaatst en brak daarbij mijn schouder. Het was behoorlijk pittig, met een plaat en tien schroeven zit alles weer aan elkaar, en ik kan inmiddels weer typen!DiXY schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 17:18:
[...]
Al response gehad?
Gewoon nieuwsgierig... vind het momenteel erg stil in vanuit Groningen...
Het geeft ook wel de kwetsbaarheid aan. Ik wil de komende tijd de organisatie graag uitbreiden, en ik hoef gelukkig niet ver te zoeken met al de wijsheid in deze groep. Wordt vervolgd.
Super @buttonplus !
En natuurlijk beterschap toegewenst. Helaas net weg verhuist uit Groningen anders had ik je een fruitmand gebracht en een kop koffie gedaan!
En natuurlijk beterschap toegewenst. Helaas net weg verhuist uit Groningen anders had ik je een fruitmand gebracht en een kop koffie gedaan!
@buttonplus klopt het dat de Prototypes niet geflasht kunnen worden naar de nieuwere firmware?Tomba schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:14:
@buttonplus is het mogelijk om het prototype te upgraden naar de nieuwste firmware?
Zit momenteel op
code:
1 Current firmware: 0.571
en een druk op de Firmware upgrade knop geeft:
[Afbeelding]
direct gevolgd door
[Afbeelding]
Nee dat gaat niet. Ik heb wel geprobeerd de FW steeds voor de oude versies geschikt te houden, maar toen ik op bepaald moment switchte naar de ESP32S3 (ipv ESP32) waren er zoveel veranderingen dat dat niet meer ging.Tomba schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 08:18:
[...]
@buttonplus klopt het dat de Prototypes niet geflasht kunnen worden naar de nieuwere firmware?
Bijvoorbeeld de pinout is anders, er zijn meer GPIO poorten, ik ging naar 16mb zodat ik meer ruimte had voor bv fonts, enzovoort.
Bedankt voor je reactie!buttonplus schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 09:12:
[...]
Nee dat gaat niet. Ik heb wel geprobeerd de FW steeds voor de oude versies geschikt te houden, maar toen ik op bepaald moment switchte naar de ESP32S3 (ipv ESP32) waren er zoveel veranderingen dat dat niet meer ging.
Bijvoorbeeld de pinout is anders, er zijn meer GPIO poorten, ik ging naar 16mb zodat ik meer ruimte had voor bv fonts, enzovoort.
Ok! Zonde. Is het nog wel mogelijk om bv een losse base module te kopen en het scherm/de knoppen te recyclen?
Friesland is niet ver, dus als je in de buurt bent kom gerust voor kopje koffie.Koen Hendriks schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 00:17:
Super @buttonplus !
Dat geldt trouwens voor alle tweakers in deze groep, jullie zijn van harte welkom om eens langs te komen. Kunnen we beetje brainstormen over nieuwe features
Kan helaas ook niet ivm mechanische verschillen, en de nieuwe BARS hebben neoleds. Ik denk dat tft's het wel doen, en de switches, maar dat is wel heel krakkemikkig.Tomba schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 09:16:
[...]
Bedankt voor je reactie!
Ok! Zonde. Is het nog wel mogelijk om bv een losse base module te kopen en het scherm/de knoppen te recyclen?
#crosspost
Flinke update van mijn Node Red flow:
Changelog
* Upgrade to firmware 1.08
* Centralized configuration options. See updated installation instructions
* Added brightness control
* Added release, changed click to press
* Cleaned up flow
https://github.com/balk77/node-red-buttonplus-menu
Vragen etc graag in dit topic
Flinke update van mijn Node Red flow:
Changelog
* Upgrade to firmware 1.08
* Centralized configuration options. See updated installation instructions
* Added brightness control
* Added release, changed click to press
* Cleaned up flow
https://github.com/balk77/node-red-buttonplus-menu
Vragen etc graag in dit topic
Er was een vraag waar ik KNMI weg haal, maar dat doe ik sinds kort via de homey app omdat de button+ app voor de homey toch wel heel lekker werkt!
Dan ben ik nu bezig om te proberen mijn agenda items te laten zien in het display, maar ik loop even vast hoe ik dit ga laten zien. De homey is eigenlijk vooral gemaakt om het andersom te doen: Als er een agenda item is > voer dan iets uit. Wat ik eigenlijk wil is gewoon de komende 3 agenda items laten zien oid.
Dan ben ik nu bezig om te proberen mijn agenda items te laten zien in het display, maar ik loop even vast hoe ik dit ga laten zien. De homey is eigenlijk vooral gemaakt om het andersom te doen: Als er een agenda item is > voer dan iets uit. Wat ik eigenlijk wil is gewoon de komende 3 agenda items laten zien oid.
@NoWorldOrder! je zou zelf drie tekstuele variabelen kunnen maken waar je die informatie in zet. En die toon je dan op de Button.
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Mijn Buttonplus zit in een soort bootloop. Bij het opstarten knipperen alle leds, verschijnt er "initializing" op het scherm, gaat alles weer uit etc.
https://drive.proton.me/urls/CGCNDBXS70#XJ9lwyfzngpz
We hebben vervolgens de firmware er opnieuw op geflasht, en dat lukt:
Echter, het probleem blijft Tips? Suggesties?~/D/firmware [2]> python -m esptool --chip esp32s3 --baud 921600 --before default_reset --after hard_reset write_flash -z --flash_mode dio --flash_freq 80m --flash_size 16MB 0x0 bootloader.bin 0x8000 partitions.bin 0xa000 ota_data_initial.bin 0x10000 firmware.bin
esptool.py v4.7.0
Found 1 serial ports
Serial port /dev/ttyACM0
Connecting...
Chip is ESP32-S3 (QFN56) (revision v0.1)
Features: WiFi, BLE
Crystal is 40MHz
MAC: f4:12:fa:49:67:d8
Uploading stub...
Running stub...
Stub running...
Changing baud rate to 921600
Changed.
Configuring flash size...
Flash will be erased from 0x00000000 to 0x00005fff...
Flash will be erased from 0x00008000 to 0x00008fff...
Flash will be erased from 0x0000a000 to 0x0000bfff...
Flash will be erased from 0x00010000 to 0x00192fff...
Compressed 20848 bytes to 13036...
Wrote 20848 bytes (13036 compressed) at 0x00000000 in 0.4 seconds (effective 380.4 kbit/s)...
Hash of data verified.
Compressed 3072 bytes to 142...
Wrote 3072 bytes (142 compressed) at 0x00008000 in 0.1 seconds (effective 475.7 kbit/s)...
Hash of data verified.
Compressed 8192 bytes to 31...
Wrote 8192 bytes (31 compressed) at 0x0000a000 in 0.1 seconds (effective 567.2 kbit/s)...
Hash of data verified.
Compressed 1583504 bytes to 969953...
Wrote 1583504 bytes (969953 compressed) at 0x00010000 in 17.1 seconds (effective 741.0 kbit/s)...
Hash of data verified.
Leaving...
Hard resetting via RTS pin...
Het configuratiebestand blijft bestaan bij firmware flash. Je kunt dus beste factory reset doen door CONFIG knopje ingedrukt te houden en dan (laten) rebooten. Even seconden ingedrukt houden.voorstad schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:57:
Mijn Buttonplus zit in een soort bootloop. Bij het opstarten knipperen alle leds, verschijnt er "initializing" op het scherm, gaat alles weer uit etc.
[...]
Echter, het probleem blijft Tips? Suggesties?
We hebben uiteraard al geprobeerd te resetten met de config knop. Wat we ook proberen, de bootloop blijft.buttonplus schreef op zondag 21 januari 2024 @ 21:49:
[...]
Het configuratiebestand blijft bestaan bij firmware flash. Je kunt dus beste factory reset doen door CONFIG knopje ingedrukt te houden en dan (laten) rebooten. Even seconden ingedrukt houden.
Heb je een concept beschrijving van de flash erase, flash?
voorstad schreef op zondag 21 januari 2024 @ 22:01:
[...]
We hebben uiteraard al geprobeerd te resetten met de config knop. Wat we ook proberen, de bootloop blijft.
Heb je een concept beschrijving van de flash erase, flash?
code:
1
| python -m esptool erase_flash |
Oke, flash erase uitgevoerd:
Vervolgens geflashed:mee@mee-lap ~> python -m esptool erase_flash
esptool.py v4.7.0
Found 1 serial ports
Serial port /dev/ttyACM0
Connecting...
Detecting chip type... ESP32-S3
Crystal is 40MHz
Uploading stub...
Running stub...
Stub running...
Erasing flash (this may take a while)...
Chip erase completed successfully in 7.8s
Helaas blijft de bootloop.~/D/firmware> python -m esptool --chip esp32s3 --baud 921600 --before default_reset --after hard_reset write_flash -z --flash_mode dio --flash_freq 80m --flash_size 16MB 0x0 bootloader.bin 0x8000 partitions.bin 0xa000 ota_data_initial.bin 0x10000 firmware.bin
esptool.py v4.7.0
Found 1 serial ports
Serial port /dev/ttyACM0
Connecting...
Crystal is 40MHz
Uploading stub...
Running stub...
Stub running...
Changing baud rate to 921600
Changed.
Configuring flash size...
Flash will be erased from 0x00000000 to 0x00005fff...
Flash will be erased from 0x00008000 to 0x00008fff...
Flash will be erased from 0x0000a000 to 0x0000bfff...
Flash will be erased from 0x00010000 to 0x00192fff...
Compressed 20848 bytes to 13036...
Wrote 20848 bytes (13036 compressed) at 0x00000000 in 0.3 seconds (effective 539.8 kbit/s)...
Hash of data verified.
Compressed 3072 bytes to 142...
Wrote 3072 bytes (142 compressed) at 0x00008000 in 0.0 seconds (effective 815.3 kbit/s)...
Hash of data verified.
Compressed 8192 bytes to 31...
Wrote 8192 bytes (31 compressed) at 0x0000a000 in 0.1 seconds (effective 1040.9 kbit/s)...
Hash of data verified.
Compressed 1583504 bytes to 969953...
Wrote 1583504 bytes (969953 compressed) at 0x00010000 in 16.8 seconds (effective 755.5 kbit/s)...
Hash of data verified.
Leaving...
USBbuttonplus schreef op zondag 21 januari 2024 @ 22:23:
Gebruik je USB of POWER supply?
Thanks! Het is mij gelukt, ik doe het nu iets anders (met virtual devices). Maar ben happy met het resultaat tot dusver:TKroon schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:55:
@NoWorldOrder! je zou zelf drie tekstuele variabelen kunnen maken waar je die informatie in zet. En die toon je dan op de Button.
YouTube: Button+ Build with Homey App
Probeer eens met de POWER supply. Ik heb situatie gehad waarbij er een reboot loop optrad met de USB voeding, terwijl dat met de voeding niet gebeurde.
Als dit zo is krijg je uiteraard een nieuwe pcb.
Super knap hoe dit gemaakt is. Omdat hier toch vraag naar is ga ik zeker een keer pagina support bouwen, en wel zo dat alle display items in de Button+ in het geheugen blijven zodat pagina wissel vrijwel instantaan is.NoWorldOrder! schreef op zondag 21 januari 2024 @ 22:56:
[...]
Thanks! Het is mij gelukt, ik doe het nu iets anders (met virtual devices). Maar ben happy met het resultaat tot dusver:
Het is uiteraard aan een ieder hoe complex je je configuratie maakt, maar ik wil hier toch even aandacht vragen voor onze vrouwen/partners en andere huisgenoten.
De filosofie van de Button is om een super makkelijk bediening te zijn, en tegelijk heel solide, zodat je er altijd op kan vertrouwen.
Door functies van knoppen te wisselen wordt het ingewikkelder, en mogelijk gevoeliger voor fouten.
Het wisselen van schermen is het zelfde. Je moet maar net weten dat je kunt wisselen.
In mijn ideale huis
- worden de meeste functies automatisch uitgevoerd door 'automations',
- en heeft elk verblijfsvertrek een Button-achtig bediening voor die paar situaties waarin je een automation wil overrulen.
- een display geeft een paar relevante waarden voor die ruimte.
- een optineel tablet achtig apparaat kan grotere hoeveelheden informatie weergeven, inclusief grafieken, interactief. Bijvoorbeeld Grafana. Dit kan natuurlijk ook met een desktop/laptop/tablet worden bediend.
Dat is ook de reden dat ik bijvoorbeeld snel een extension module wil uitbrengen. Als je radio/audio functies wil heb je wat meer knoppen nodig.
Met een hoge WAF krijgen wij als tweakers meer voor elkaar. En laten we eerlijk zijn, onze W's hebben gelijk.
Volledig mee eens, Als je met menu/pagina structuren aan gang gaat denk ik dat het belangrijk is dat je een een soort "default" pagina hebt die na (optioneel) bijvoorbeeld 20 seconden weer actief wordt. Ook een andere basis kleur op de adaptieve pagina's kan helpen om het onderscheid duidelijk te maken. Op deze default-pagina zet je dan de belangrijkste functies voor huisgenoten en/of minder bekenden.buttonplus schreef op maandag 22 januari 2024 @ 00:13:
[...]
Super knap hoe dit gemaakt is. Omdat hier toch vraag naar is ga ik zeker een keer pagina support bouwen, en wel zo dat alle display items in de Button+ in het geheugen blijven zodat pagina wissel vrijwel instantaan is.
Het is uiteraard aan een ieder hoe complex je je configuratie maakt, maar ik wil hier toch even aandacht vragen voor onze vrouwen/partners en andere huisgenoten.
De filosofie van de Button is om een super makkelijk bediening te zijn, en tegelijk heel solide, zodat je er altijd op kan vertrouwen.
Door functies van knoppen te wisselen wordt het ingewikkelder, en mogelijk gevoeliger voor fouten.
Het wisselen van schermen is het zelfde. Je moet maar net weten dat je kunt wisselen.
In mijn ideale huisVanuit deze mindset heb ik de Button+ ontworpen, en heb ik de verschillende keuzes gemaakt.
- en heeft elk verblijfsvertrek een Button-achtig bediening voor die paar situaties waarin je een automation wil overrulen.
- een optineel tablet achtig apparaat kan grotere hoeveelheden informatie weergeven, inclusief grafieken, interactief. Bijvoorbeeld Grafana. Dit kan natuurlijk ook met een desktop/laptop/tablet worden bediend.
Dat is ook de reden dat ik bijvoorbeeld snel een extension module wil uitbrengen. Als je radio/audio functies wil heb je wat meer knoppen nodig.
Met een hoge WAF krijgen wij als tweakers meer voor elkaar. En laten we eerlijk zijn, onze W's hebben gelijk.
Ik zie persoonlijk ook niks in grafieken. Icoontjes zou wel een heel welkome feature kunnen zijn!
Dat heb je mooi gedaan. Vooral de tekst onderin met welke knop je op welke pagina komt vind ik een mooie toevoeging. Die neem ik mee!NoWorldOrder! schreef op zondag 21 januari 2024 @ 22:56:
[...]
Thanks! Het is mij gelukt, ik doe het nu iets anders (met virtual devices). Maar ben happy met het resultaat tot dusver:
Mooi gemaakt! Kudo's!
Maar: dit zou nooit de WAF approval krijgen hier thuis. Die wil gewoon snel iets kunnen aanpassen, en niet moeten wachten op een page refresh die enkele seconden duurt...
Hoe meer ik de button+ configureer, hoe minder dingen ik er op toon merk ik. Ik had eerst gas/elektra/zonnepanelen zichtbaar in zowel huidig verbruik als kosten per dag (wisselde elke 3 seconden automatisch), wilde graag buienradar er op hebben in de toekomst, etc.
Maar nu ga ik steeds meer naar een simpelere layout. Zo kan visite/oppas het gewoon bedienen (zonder dat ik een menustructuur moet uitleggen), en veel zaken die we enkel zelf nodig hebben kun je ook anders inzichtelijk maken (de wall-leds kleuren blauw als er de komende 15 minuten regen komt, voor meer info kan ik dan altijd buienradar pakken... Maar het voorkomt dat ik de deur uit ga en verrast wordt door een regenbui.
Maar: dit zou nooit de WAF approval krijgen hier thuis. Die wil gewoon snel iets kunnen aanpassen, en niet moeten wachten op een page refresh die enkele seconden duurt...
Hoe meer ik de button+ configureer, hoe minder dingen ik er op toon merk ik. Ik had eerst gas/elektra/zonnepanelen zichtbaar in zowel huidig verbruik als kosten per dag (wisselde elke 3 seconden automatisch), wilde graag buienradar er op hebben in de toekomst, etc.
Maar nu ga ik steeds meer naar een simpelere layout. Zo kan visite/oppas het gewoon bedienen (zonder dat ik een menustructuur moet uitleggen), en veel zaken die we enkel zelf nodig hebben kun je ook anders inzichtelijk maken (de wall-leds kleuren blauw als er de komende 15 minuten regen komt, voor meer info kan ik dan altijd buienradar pakken... Maar het voorkomt dat ik de deur uit ga en verrast wordt door een regenbui.
Op basis van deze info op de websitebuttonplus schreef op maandag 22 januari 2024 @ 00:13:
[...]
hoopte ik in de toekomst ook wel eventueel een (niet dynamisch) simpel grafiekje van temperatuur of stroom verbruik te kunnen tonen.At the moment text based information items can be displayed, and you can choose between 4 different font sizes. In the future it will be possible to use icons and graphs.
En heel misschien in de toekomst een foto'tje van de deurbel bijvoorbeeld
Ik zou dit juist op (het grote scherm van) de Button+ willen zien, niet op een apart display naast de Button+. Het scherm is er groot genoeg voor en zou ook prima in staat moeten zijn om gedetailleerde informatie te tonen. Ik heb nog geen Button+ gekocht, maar het zou voor mij een reden zijn om op zoek te gaan naar iets anders als het scherm alleen tekst kan tonen.buttonplus schreef op maandag 22 januari 2024 @ 00:13:
Bedankt voor de complimenten!
@buttonplus Ik begrijp volledig wat je zegt. Zelf had ik altijd mijn twijfels of het zou gaan lukken om een dure tablet in te richten met de data die ik graag wilde laten zien. Tevens zijn een aantal essentiële zaken in mijn huis nog niet geschikt voor home automation (zoals het alarm systeem, camera's etc.).
De eenvoud en betaalbare prijs hebben mij doen besluiten voor Button+ te gaan. Maar ik merkte ook aan mijzelf dat toen ik de opties zag, ook direct wilde proberen wat het maximale was om eruit te halen. In het begin had ik alleen een menu wissel gebruikt, dat gaat eigenlijk heel snel zonder enige vertraging! Maar omdat je een knop maar 1 waarde mee kunt geven ben ik nu "verplicht" om ook de display te veranderen.
Daarbij heb ik nog wel een idee om met een flow gewoon te bouwen die alleen het menu update maar ook de button info behoud. Moet nog even denken hoe ik dat ga doen... (Of er moet native support komen natuurlijk...)
Hier vond de vrouw het thuis juist fijn om meerdere pagina's te hebben met informatie zoals het huiswerk / school afspraken van de kinderen en straks ook de privé agenda. Het zijn van die dingen waar je steeds je telefoon voor nodig hebt en ook dat kost tijd... Idem voor het menu en het bedienen van de verlichting EN het hebben van veel gebruikte flows. We vinden beide de voice commando's naar google vervelend werken.
Maar ik begrijp wel heel goed dat wanneer je 3x een button+ in huis hebt de situatie heel anders is. Echter om 3x stroom aan te leggen en andere zaken vind ik wel wat heftig. In dat geval is wellicht een batterij optie nog niet eens zo gek. Zeker niet omdat je maar 3V nodig hebt..
@buttonplus Ik begrijp volledig wat je zegt. Zelf had ik altijd mijn twijfels of het zou gaan lukken om een dure tablet in te richten met de data die ik graag wilde laten zien. Tevens zijn een aantal essentiële zaken in mijn huis nog niet geschikt voor home automation (zoals het alarm systeem, camera's etc.).
De eenvoud en betaalbare prijs hebben mij doen besluiten voor Button+ te gaan. Maar ik merkte ook aan mijzelf dat toen ik de opties zag, ook direct wilde proberen wat het maximale was om eruit te halen. In het begin had ik alleen een menu wissel gebruikt, dat gaat eigenlijk heel snel zonder enige vertraging! Maar omdat je een knop maar 1 waarde mee kunt geven ben ik nu "verplicht" om ook de display te veranderen.
Daarbij heb ik nog wel een idee om met een flow gewoon te bouwen die alleen het menu update maar ook de button info behoud. Moet nog even denken hoe ik dat ga doen... (Of er moet native support komen natuurlijk...)
Hier vond de vrouw het thuis juist fijn om meerdere pagina's te hebben met informatie zoals het huiswerk / school afspraken van de kinderen en straks ook de privé agenda. Het zijn van die dingen waar je steeds je telefoon voor nodig hebt en ook dat kost tijd... Idem voor het menu en het bedienen van de verlichting EN het hebben van veel gebruikte flows. We vinden beide de voice commando's naar google vervelend werken.
Maar ik begrijp wel heel goed dat wanneer je 3x een button+ in huis hebt de situatie heel anders is. Echter om 3x stroom aan te leggen en andere zaken vind ik wel wat heftig. In dat geval is wellicht een batterij optie nog niet eens zo gek. Zeker niet omdat je maar 3V nodig hebt..
[ Voor 7% gewijzigd door NoWorldOrder! op 22-01-2024 10:51 ]
@NoWorldOrder! 3v is niet veel, das 2 AA batterijen dacht ik. Probleem is wel hoeveel stroom die verbruikt verwacht ik. Als je elke week de batterijen moet vervangen, hoe werkbaar is het dan nog?
Wij hebben meerdere displays (nu 2 geinstalleerd, totaal straks 5
) dus kunnen de info wat "spreiden" en dat maakt het inderdaad makkelijk.
@BRAINLESS01 vind je het display echt groot genoeg voor grafieken? Het is zo'n beetje de helft van een moderne smartphone. Leuk voor één grafiek, maar niet voor meerdere lijkt me. Zeker niet als je ook nog iets nuttigs zichtbaar wil hebben.
Als het zou kunnen zou het top zijn. En bijvoorbeeld een foto van wie er voor de deur staat zou best leuk zijn. Maar als ik moet opstaan om het te kunnen bekijken, kan ik net zo goed doorlopen naar de deur
dan is een tablet toch handiger.
Wij hebben meerdere displays (nu 2 geinstalleerd, totaal straks 5
@BRAINLESS01 vind je het display echt groot genoeg voor grafieken? Het is zo'n beetje de helft van een moderne smartphone. Leuk voor één grafiek, maar niet voor meerdere lijkt me. Zeker niet als je ook nog iets nuttigs zichtbaar wil hebben.
Als het zou kunnen zou het top zijn. En bijvoorbeeld een foto van wie er voor de deur staat zou best leuk zijn. Maar als ik moet opstaan om het te kunnen bekijken, kan ik net zo goed doorlopen naar de deur

Zeker, graag wil ik de display opties uit gaan breiden met grafisch fraaiere blokken, bijvoorbeeld voor radiobediening en temperatuurregeling. Ook zou ik zelf graag een compact grafiekje willen voor sommige waarden, b.v. temperatuur of PV levering. Maar als dashboard komt het scherm echt ruimte te kort.Koen Hendriks schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:44:
hoopte ik in de toekomst ook wel eventueel een (niet dynamisch) simpel grafiekje van temperatuur of stroom verbruik te kunnen tonen.![]()
En heel misschien in de toekomst een foto'tje van de deurbel bijvoorbeeld
Overigens werk ik hierbij samen met de makers van LVGL https://lvgl.io/
>> foto'tje van de deurbel
Er is al eerder gevraagd naar foto support. Dit kan zeker. Volgende vraag komt dan ook, video van de deurbel. Geen idee of dat kan, mogelijk wel want de ESP32S3 is heel krachtig. Maar bandbreedte SPI? En welk protocol? Dit zal veel tijd kosten om uit te zoeken.
Met een interactief scherm (zoals een tablet) zou je eenvoudig kunnen wisselen tussen weergaves/dashboards. Ik heb geen enorm scherm nodig om snel inzicht in de productie mijn zonnepanelen te krijgen, bijvoorbeeld. In de toekomst zou ik daar ook de laadstatus van een auto aan willen toevoegen, of van een thuisaccu (beiden heb ik nog niet). Dat is geen informatie die 24/7 zichtbaar hoeft te zijn, maar die ik wel binnen handbereik wil hebben.Waah schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:17:
Als het zou kunnen zou het top zijn. En bijvoorbeeld een foto van wie er voor de deur staat zou best leuk zijn. Maar als ik moet opstaan om het te kunnen bekijken, kan ik net zo goed doorlopen naar de deurdan is een tablet toch handiger.
Als je met interactief, 2 knoppen bedoeld kan dat natuurlijk wel. Knop naar links/rechts. Want het is geen touchscreen waarbij je opties enkel beperkt zijn tot je fantasie.BRAINLESS01 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:08:
[...]
Met een interactief scherm (zoals een tablet) zou je eenvoudig kunnen wisselen tussen weergaves/dashboards. Ik heb geen enorm scherm nodig om snel inzicht in de productie mijn zonnepanelen te krijgen, bijvoorbeeld. In de toekomst zou ik daar ook de laadstatus van een auto aan willen toevoegen, of van een thuisaccu (beiden heb ik nog niet). Dat is geen informatie die 24/7 zichtbaar hoeft te zijn, maar die ik wel binnen handbereik wil hebben.
Je zou de schermknoppen kunnen gebruiken als "forward/back" en dat kan prima werken denk ik. Lijkt me ook prima. Zeker icm LVGL lijkt me dat best interessant. Want dan blijft het ook relatief simpel met weinig rekenkracht en externe assets. Ik kende LVGL niet maar ziet er interessant uit. Ideaal om bijvoorbeeld een thermostaat zichtbaar te maken zonder grafsiche assets (alles wordt gerendered in het voorbeeld op de website).
Dingen als status van opladen auto zou ik dus de LEDS voor gebruiken op de achterkant. Met kleuren kan je ook aardig zien wat de status is van je auto, of een thuisaccu. Maar dat is wel persoonlijk begrijp ik. De één wil elk grafiekje bekijken, en een ander (ik) vind een benadering genoeg en als die meer info wil die ene keer in de maand pakt die er wel de bijbehorende app bij.
Ah, goed punt. Ik ging daar eigenlijk wel vanuit, misschien moet ik dan toch op zoek naar een ander schermpje.Waah schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:16:
[...]
Als je met interactief, 2 knoppen bedoeld kan dat natuurlijk wel. Knop naar links/rechts. Want het is geen touchscreen waarbij je opties enkel beperkt zijn tot je fantasie.
Ja video leek me ook wat zwaar, foto'tje lijkt me voldoende voor nubuttonplus schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:24:
[...]
Er is al eerder gevraagd naar foto support. Dit kan zeker. Volgende vraag komt dan ook, video van de deurbel. Geen idee of dat kan, mogelijk wel want de ESP32S3 is heel krachtig. Maar bandbreedte SPI? En welk protocol? Dit zal veel tijd kosten om uit te zoeken.
/f/image/gPtUHSvpezEA3D4HNfYEQdpj.png?f=fotoalbum_large)
Gisteren ook maar even bezig geweest met een Node-Red flow voor Home Assistant. Mogelijk bestaat er al zoiets maar dit werkt prima en zo leer ik er ook nog wat van.
Nu kan ik door middel van een knopje netjes de airco aan en uit doen en geeft hij de HVAC modus weer als label.
~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build
Hoi Ronald (@buttonplus ), ik heb het getest met 3.3v en daar komt 'ie niet in een boot loop. Wat nu?buttonplus schreef op zondag 21 januari 2024 @ 23:13:
Probeer eens met de POWER supply. Ik heb situatie gehad waarbij er een reboot loop optrad met de USB voeding, terwijl dat met de voeding niet gebeurde.
:strip_exif()/f/image/5iXUw2GX8MeGnfMLyKh2PGkj.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb je dit heel toevallig nog opgelost met een andere voeding?bjab schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:11:
[...]
Vooruit dan. Zie onder. Ik heb vanwege een onmogelijkheid aan spanningspunten een cat-6 kabeltje naar mijn thermostaat getrokken en op 10m afstand de voeding geplaatst in een lasdoosje. De button+ heeft wat moeite met op deze kabellengte het scherm helder genoeg houden en de wifi stabiel houden dus ik moet wat meer spanning krijgen. Ik moet denk ik een zwaardere voeding plaatsen, maar wil eerst wat experimenteren met een condensator/elco vlak voor het bordje.
@buttonplus met welk spanningsbereik kan de button+ overweg?
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
@buttonplus Kun je nog een uitspraak doen over de afhankelijkheid van de Button+ server in toekomstige firmware updates?
Ik doel hiermee op de check voor updates en dat alle JavaScript files bij jullie op de sever gehost zijn. Als de server om wat voor reden dan ook plat gaat hangen er straks een heleboel nutteloze devices aan diverse muren.
Ik doel hiermee op de check voor updates en dat alle JavaScript files bij jullie op de sever gehost zijn. Als de server om wat voor reden dan ook plat gaat hangen er straks een heleboel nutteloze devices aan diverse muren.
[ Voor 49% gewijzigd door DiXY op 23-01-2024 10:00 . Reden: aanvulling ]
Als ik je firmware bestanden bekijk zijn ze ~1.7 MB als ik de configuratie pagina van de B+ ververs, laad hij iets minder dan 1.2MB aan JavaScript bestanden van jullie server. Dit kan toch met gemak in de flash van een ESP32-S3?
Even een screenshot van de website:
Even een screenshot van de website:
/f/image/YwkFN5SNUlawwM7hf3WCaWzE.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 45% gewijzigd door DiXY op 23-01-2024 20:00 ]
Op de display zelf zitten ook 2 knoppen, hoe kan ik die configureren met homey? Het zal waarschijnlijk simpel zijn maar ik vind het niet zo direct ergens in de configuratie
Die kun je niet configureren, maar de triggers wel afvangen in een flow en daar acties aan verbinden via een flow. Trigger kaartje "De <Links/Rechts> knop op connector # is aan of uit gezet". Vul bij # het connector nummer in waarop je display zit (1 is bovenste, 4 is onderste).chundo schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:10:
Op de display zelf zitten ook 2 knoppen, hoe kan ik die configureren met homey? Het zal waarschijnlijk simpel zijn maar ik vind het niet zo direct ergens in de configuratie
Ik heb een raar probleem en vind de oplossing niet. Button+ is gekoppeld met homey die ook met mijn harmony is gekoppeld.
Ik heb 2 activiteiten, Radio en TV
In de buttons heb ik dan 1 knop TV en 1 knop radio. Met de knoppen werkt alles en ik kan switchen van TV naar radio en andersom.
Ik wil dit via de display knoppen en heb 2 flows "De <Links/Rechts> knop op connector 1 is aan of uit gezet” (bedankt Torch1969) en dan gaat de activiteit aan/uit.
Als ik via de display knoppen tv of radio aan of uit zet werkt dit maar als ik van activiteit wissel start ze en valt ze uit terwijl dit met de gewone knoppen wel gaat.
Bv: ik luister radio en druk op de knop tv kijken, tv gaat aan. Ik luister radio en druk op de displayknop tv kijken, tv gaat aan en valt 2 seconden later terug uit
Met beide knoppen (display of knop) kan ik aan/uit zetten en ze door elkaar gebruiken maar switchen gaat alleen tussen de knoppen en niet met de displayknoppen terwijl er dezelfde activiteit achter zit...
Ik heb 2 activiteiten, Radio en TV
In de buttons heb ik dan 1 knop TV en 1 knop radio. Met de knoppen werkt alles en ik kan switchen van TV naar radio en andersom.
Ik wil dit via de display knoppen en heb 2 flows "De <Links/Rechts> knop op connector 1 is aan of uit gezet” (bedankt Torch1969) en dan gaat de activiteit aan/uit.
Als ik via de display knoppen tv of radio aan of uit zet werkt dit maar als ik van activiteit wissel start ze en valt ze uit terwijl dit met de gewone knoppen wel gaat.
Bv: ik luister radio en druk op de knop tv kijken, tv gaat aan. Ik luister radio en druk op de displayknop tv kijken, tv gaat aan en valt 2 seconden later terug uit
Met beide knoppen (display of knop) kan ik aan/uit zetten en ze door elkaar gebruiken maar switchen gaat alleen tussen de knoppen en niet met de displayknoppen terwijl er dezelfde activiteit achter zit...
Mooi te lezen wat je mindset is geweest voor de ontwikeling van de button+.buttonplus schreef op maandag 22 januari 2024 @ 00:13:
[...]
Super knap hoe dit gemaakt is. Omdat hier toch vraag naar is ga ik zeker een keer pagina support bouwen, en wel zo dat alle display items in de Button+ in het geheugen blijven zodat pagina wissel vrijwel instantaan is.
In mijn ideale huisVanuit deze mindset heb ik de Button+ ontworpen, en heb ik de verschillende keuzes gemaakt.
Ik wissel wel van menu (heb er in totaal 3). Deze kan ik via een button wisselen, maar wordt ook gedaan door het "huis" zelf afhankelijk van tijd en in welke status het huis zich bevindt (is het avond, staat het alarm aan etc). Maar het moet niet te ingewikkeld worden..
In elke ruimte een button+ lijkt me erg leuk (moet ik alleen nog even afstemmen met de Investeringscommissie).
Het zou dan wel handig zijn dat de button+ niet alleen op de muur kan, maar dat het ook met een standaard op een buro/kast kan. Kan misschien wel lastig worden met de drukknoppen..
Ik heb nl. niet overal plek om een button+ aan de muur te hangen..
Maar tot nu toe erg blij met de button+, en met de WAF zit het ook goed. Oh ik zie de temperatuur buiten, da's handig..
Vandaag de button+ binnengekregen.
Nu valt mij op dat 2 knoppen niet lekker "klikken"
1 links van het display en 1 rechts van de bar daaronder.
doe ik iets verkeerd?
doe ik iets verkeerd?
Weet je zeker dat ze juist in de "houder" zitten? Er zitten aan de onderkant van de houder twee "schroefkoppen" die je in een bepaalde hoek moet draaien om de knoppen te installeren. Zitten ze op de juiste plek, dan kun je ze vastdraaien/-klemmen.Dromer schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:51:
Vandaag de button+ binnengekregen.
doe ik iets verkeerd?
Zie handleiding op de site: https://button.plus/support/docs/89
lost dat het probleem niet op, dan moet je denk ik even contact opnemen met de heren van Button+ zelf, via de contactpagina op de site
ja dat is het gekke,
de andere doen het prima dus ze lijken goed geinstalleerd
de andere doen het prima dus ze lijken goed geinstalleerd
@Dromer ik heb ook een schroef net wat verder aan moeten draaien dan ik wilde, maar dat gaf de button bar wel de ruimte om te klikken. Ik denk dus dat de schroef van het pcb daarvoor net teveel uitstak.
@TKroon
Dank, hoewel het wat onprettig aanvoelde hem verder te draaien was dat idd de oplossing.
ben ik ook eens een keer voorzichtig
Dank, hoewel het wat onprettig aanvoelde hem verder te draaien was dat idd de oplossing.
ben ik ook eens een keer voorzichtig
Hier is hij ook binnen gekomen! Nu loop ik tegen een paar dingen op, misschien dat andere dit ook zien:
1. De LED doen het niet. Nu heb ik momenteel geen 220V gekoppeld, en alleen maar USB-C naar mijn pc. Klopt het dat het alleen op 220V doet, of de firmware (1.08) dit nog niet doet?
2. Het uitlezen van MQTT lijkt goed te gaan, maar zodra ik de 2e LABEL toevoeg gaat het mis. Nu heb ik nog niet kunnen vaststellen wat het probleem is. Blijkbaar zijn er 2 'Label' event types, en moet ik de bovenste hebben.
Verder merk ik dat ik een 220V stekker had verwacht, maar wellicht dat ik met de huidige 'test' usecase een uitzondering ben, en nu even een 220V stekker eraan moet maken.
1. De LED doen het niet. Nu heb ik momenteel geen 220V gekoppeld, en alleen maar USB-C naar mijn pc. Klopt het dat het alleen op 220V doet, of de firmware (1.08) dit nog niet doet?
2. Het uitlezen van MQTT lijkt goed te gaan, maar zodra ik de 2e LABEL toevoeg gaat het mis. Nu heb ik nog niet kunnen vaststellen wat het probleem is. Blijkbaar zijn er 2 'Label' event types, en moet ik de bovenste hebben.
Verder merk ik dat ik een 220V stekker had verwacht, maar wellicht dat ik met de huidige 'test' usecase een uitzondering ben, en nu even een 220V stekker eraan moet maken.
[ Voor 14% gewijzigd door P-Storm op 29-01-2024 21:58 ]
Kun je de button+ ook in Domoticz gebruiken en zo ja, zijn er al mensen die dit draaiende hebben?
Ben juist van Domoticz naar HA aan het overgaan, maar dat gaat nog niet zonder slag of stoot qua automatiseringen.
Als de button+ in zowel HA als Domoticz ondersteund wordt is dan ga ik er denk ik 1 aanschaffen.
Als ik HA niet onder de knie krijg, dan kan ik hem altijd nog in Domoticz gebruiken.
Ben juist van Domoticz naar HA aan het overgaan, maar dat gaat nog niet zonder slag of stoot qua automatiseringen.
Als de button+ in zowel HA als Domoticz ondersteund wordt is dan ga ik er denk ik 1 aanschaffen.
Als ik HA niet onder de knie krijg, dan kan ik hem altijd nog in Domoticz gebruiken.
De Buttonplus praat met zijn buitenwereld via MQTT. Domoticz praat dat ook, dus moet kunnen.jenk schreef op maandag 29 januari 2024 @ 22:13:
Kun je de button+ ook in Domoticz gebruiken en zo ja, zijn er al mensen die dit draaiende hebben?
MQTT is een soort X (fkatwitter) , B+ luistert naar een topic, bijvoorbeeld 'buttonplus/temperatuur' terwijl Domoticz een waarde publiceert op dat topic. Vergt dus wel wat configuratie maar het zou moeten kunnen, er van uitgaande dat Domoticz waardes kan sturen naar mqtt.
Even simpele test, want ik had het in het begin ook. Als je de USB erin steekt (of adapter in stopcontact met Button+ aangesloten), knipperen de ledjes dan even kort? Dan werken ze. Zo niet, haal dan voorzichtig de module van het back-panel. Plaats hem even terug, evt op andere positie, button bar ook op andere positie en herhaal test. Grote kand dat ze wel even knipperen. Dan zat er iets niet goed.P-Storm schreef op maandag 29 januari 2024 @ 21:55:
Hier is hij ook binnen gekomen! Nu loop ik tegen een paar dingen op, misschien dat andere dit ook zien:
Als ze wel knipperen maar het niet doen via MQTT, klopt daar iets niet. Behalve de kleur moet je ook de led(s) aan zetten.
Omdat het idee is om de button+ voor een standaard muurdoos te plaatsen met voeding vanaf daar, zit er geen snoer/stekker bij. Ik hoop niet dat je 230v op dat rode en zwarte draadje gezet hebt, je moet daar 3.3v op zetten uit het (wellicht mee aangeschafte) voedingkje.
jahoor, dat heb ik hier naar tevredenheid draaiendjenk schreef op maandag 29 januari 2024 @ 22:13:
Ik heb DZvents scriptje gemaakt wat de juiste informatie naar MQTT publisht en dat verschijnt vervolgens netjes op de button+
Zolang je de data naar MQTT kunt sturen kan de button+ het wel weergeven
(ps. als je intresse hebt stuur maar even een PM dan kan ik mijn huidige Domoticz scriptje wel delen)
[ Voor 9% gewijzigd door -Niels- op 30-01-2024 15:02 ]
Zojuist ook firmware 1.081 (kwam van 1.08) geïnstalleerd. Er zal vast iets gefixed zijn maar ik kan het verschil niet opmaken.
Nou ik wel, dat zit hem volgens mij in deze toevoeging:Step schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:54:
Zojuist ook firmware 1.081 (kwam van 1.08) geïnstalleerd. Er zal vast iets gefixed zijn maar ik kan het verschil niet opmaken.
Het lijkt erop dat de problemen met display configuraties met meer dan 7 items nu goed werken. Ook in de web configuratie pagina[1.081] Latest production firmware
Changes vs 1.07: Status bar can be at top/bottom or hidden, fix color not updated, fix failed startup with large configuration, several minor fixes
Deze week aan de slag met de Button+, Mosquitto MQTT op PI en Domoticz MQTT client gateway geïnstalleerd . Werkt allemaal super, echt een mooi concept en product, ben nu vooral benieuwd naar de status van Button+ , zie nog weinig gebeuren op de support website, is de volgende productie al onderweg ?
Gister ook binnen gekregen, dankzij de virtuele versie op de site eigenlijk snel up and running. Enige dingetje was het lettertype dat niet gelijk is. Maar ja. Kleinigheidjes (en al eerder gemeld).
Wat ik me wel afvroeg, ik wil heel graag 's nachts het scherm dimmen (of uitzetten). Vanuit de Button+ kan dat nog niet via MQTT (wellicht/waarschijnlijk na een FW update?), maar kan dat ook al door alleen (een deel van) de JSON naar de B+ te pushen?
Ik gebruik Home Assistant (maar zonder de B+ add on), maar hoe kan ik de JSON vanaf daar pushen? Ik kan niet vinden hoe anderen dat voor elkaar gekregen hebben. Is dat d.m.v. een http-request mogelijk?
Wat ik me wel afvroeg, ik wil heel graag 's nachts het scherm dimmen (of uitzetten). Vanuit de Button+ kan dat nog niet via MQTT (wellicht/waarschijnlijk na een FW update?), maar kan dat ook al door alleen (een deel van) de JSON naar de B+ te pushen?
Ik gebruik Home Assistant (maar zonder de B+ add on), maar hoe kan ik de JSON vanaf daar pushen? Ik kan niet vinden hoe anderen dat voor elkaar gekregen hebben. Is dat d.m.v. een http-request mogelijk?
Vanuit Domoticz gebruik ik een shell-opdracht met mosquitto_pub, een cli programma om MQTT-opdrachten te geven. Daarmee omzeil ik de puzzel dat Domoticz alles publiceert op één topic, standaard domoticz/out. Als je vanuit Home Assistant shell-opdrachten kunt geven zou je het op die manier kunnen doen.
Precies de vraag die ik gisteren had omdat mijn vrouw het de hal wel enigszins vond verlichten in de nacht.FlorisNielssen schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:33:
Met dank aan de hulp van balk gebruik ik dit in Node-Red voor HA:
code:
1
| [{"id":"288ee24636b3e1ec","type":"http request","z":"01f0e096b3692845","g":"2114dc7536a31a0c","name":"Configuration Save B+","method":"POST","ret":"txt","paytoqs":"ignore","url":"http://ip-adres-hier/configsave","tls":"","persist":false,"proxy":"","insecureHTTPParser":false,"authType":"","senderr":false,"headers":[],"x":1160,"y":1460,"wires":[["5eb70b24c2b0e1ad"]],"icon":"node-red-contrib-lcd20x4-i2c/display2.png"},{"id":"428e796aab17bdff","type":"function","z":"01f0e096b3692845","g":"2114dc7536a31a0c","name":"Set Headers","func":"msg.headers = {};\nmsg.headers[\"Accept\"] = 'application/json';\nmsg.headers[\"Accept-Encoding\"] = 'gzip, deflate, br';\nmsg.headers[\"json\"] = true;\nreturn msg;","outputs":1,"timeout":0,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":930,"y":1460,"wires":[["288ee24636b3e1ec"]],"icon":"node-red/cog.svg"},{"id":"af5be6841fe9362a","type":"time-range-switch","z":"01f0e096b3692845","g":"2114dc7536a31a0c","name":"Nacht","lat":"","lon":"","startTime":"23:29","endTime":"06:29","startOffset":0,"endOffset":0,"x":330,"y":1460,"wires":[["e90d587c3f110399"],["033acf0bea014e8c"]],"icon":"node-red-contrib-simpletime/time.png"},{"id":"033acf0bea014e8c","type":"change","z":"01f0e096b3692845","g":"2114dc7536a31a0c","name":"alles 100% helderheid","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"{\"core\":{\"name\":\"Button+\",\"location\":\"Hal boven\",\"autobackup\":true,\"brightnesslargedisplay\":100,\"brightnessminidisplay\":100,\"ledcolorfront\":0,\"ledcolorwall\":0,\"color\":0,\"statusbar\":0}}","tot":"json"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":700,"y":1500,"wires":[["428e796aab17bdff"]],"icon":"node-red/light.svg"},{"id":"e90d587c3f110399","type":"change","z":"01f0e096b3692845","g":"2114dc7536a31a0c","name":"0% display en 1% bar helderheid","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"{\"core\":{\"name\":\"Button+\",\"location\":\"Hal boven\",\"autobackup\":true,\"brightnesslargedisplay\":0,\"brightnessminidisplay\":1,\"ledcolorfront\":0,\"ledcolorwall\":0,\"color\":0,\"statusbar\":0}}","tot":"json"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":660,"y":1420,"wires":[["428e796aab17bdff"]],"icon":"font-awesome/fa-power-off"},{"id":"1b8fa79d3cdb06b9","type":"comment","z":"01f0e096b3692845","g":"2114dc7536a31a0c","name":"Bij Nacht verander helderheid","info":"Van 100% naar 0%","x":680,"y":1460,"wires":[]},{"id":"6e5588a59776dc54","type":"comment","z":"01f0e096b3692845","g":"2114dc7536a31a0c","name":"Upload configuratie","info":"","x":1150,"y":1420,"wires":[]},{"id":"2a484798a2567c8d","type":"inject","z":"01f0e096b3692845","g":"2114dc7536a31a0c","name":"23:30","props":[],"repeat":"","crontab":"30 23 * * *","once":false,"onceDelay":0.1,"topic":"","x":150,"y":1440,"wires":[["af5be6841fe9362a"]]},{"id":"1beada8e7413c34b","type":"inject","z":"01f0e096b3692845","g":"2114dc7536a31a0c","name":"06:30","props":[],"repeat":"","crontab":"30 06 * * *","once":false,"onceDelay":0.1,"topic":"","x":150,"y":1500,"wires":[["af5be6841fe9362a"]]},{"id":"5eb70b24c2b0e1ad","type":"debug","z":"01f0e096b3692845","d":true,"g":"2114dc7536a31a0c","name":"post response B+","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"payload","targetType":"msg","statusVal":"","statusType":"auto","x":1390,"y":1460,"wires":[]}] |
Je moet alleen bij Configuration Save B+ nog even het IP-adres wijzigen in de node.
@FlorisNielssen het kan ook direct vanuit HA, zie dit: https://www.home-assistant.io/integrations/rest_command/Step schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:14:
[...]
Precies de vraag die ik gisteren had omdat mijn vrouw het de hal wel enigszins vond verlichten in de nacht.
Met dank aan de hulp van balk gebruik ik dit in Node-Red voor HA:
code:
1 [{"id":"288ee24636b3e1ec","type":"http request","z":"01f0e096b3692845","g":"2114dc7536a31a0c","name":"Configuration Save B+","method":"POST","ret":"txt","paytoqs":"ignore","url":"http://ip-adres-hier/configsave","tls":"","persist":false,"proxy":"","insecureHTTPParser":false,"authType":"","senderr":false,"headers":[],"x":1160,"y":1460,"wires":[["5eb70b24c2b0e1ad"]],"icon":"node-red-contrib-lcd20x4-i2c/display2.png"},{"id":"428e796aab17bdff","type":"function","z":"01f0e096b3692845","g":"2114dc7536a31a0c","name":"Set Headers","func":"msg.headers = {};\nmsg.headers[\"Accept\"] = 'application/json';\nmsg.headers[\"Accept-Encoding\"] = 'gzip, deflate, br';\nmsg.headers[\"json\"] = true;\nreturn msg;","outputs":1,"timeout":0,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":930,"y":1460,"wires":[["288ee24636b3e1ec"]],"icon":"node-red/cog.svg"},{"id":"af5be6841fe9362a","type":"time-range-switch","z":"01f0e096b3692845","g":"2114dc7536a31a0c","name":"Nacht","lat":"","lon":"","startTime":"23:29","endTime":"06:29","startOffset":0,"endOffset":0,"x":330,"y":1460,"wires":[["e90d587c3f110399"],["033acf0bea014e8c"]],"icon":"node-red-contrib-simpletime/time.png"},{"id":"033acf0bea014e8c","type":"change","z":"01f0e096b3692845","g":"2114dc7536a31a0c","name":"alles 100% helderheid","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"{\"core\":{\"name\":\"Button+\",\"location\":\"Hal boven\",\"autobackup\":true,\"brightnesslargedisplay\":100,\"brightnessminidisplay\":100,\"ledcolorfront\":0,\"ledcolorwall\":0,\"color\":0,\"statusbar\":0}}","tot":"json"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":700,"y":1500,"wires":[["428e796aab17bdff"]],"icon":"node-red/light.svg"},{"id":"e90d587c3f110399","type":"change","z":"01f0e096b3692845","g":"2114dc7536a31a0c","name":"0% display en 1% bar helderheid","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"{\"core\":{\"name\":\"Button+\",\"location\":\"Hal boven\",\"autobackup\":true,\"brightnesslargedisplay\":0,\"brightnessminidisplay\":1,\"ledcolorfront\":0,\"ledcolorwall\":0,\"color\":0,\"statusbar\":0}}","tot":"json"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":660,"y":1420,"wires":[["428e796aab17bdff"]],"icon":"font-awesome/fa-power-off"},{"id":"1b8fa79d3cdb06b9","type":"comment","z":"01f0e096b3692845","g":"2114dc7536a31a0c","name":"Bij Nacht verander helderheid","info":"Van 100% naar 0%","x":680,"y":1460,"wires":[]},{"id":"6e5588a59776dc54","type":"comment","z":"01f0e096b3692845","g":"2114dc7536a31a0c","name":"Upload configuratie","info":"","x":1150,"y":1420,"wires":[]},{"id":"2a484798a2567c8d","type":"inject","z":"01f0e096b3692845","g":"2114dc7536a31a0c","name":"23:30","props":[],"repeat":"","crontab":"30 23 * * *","once":false,"onceDelay":0.1,"topic":"","x":150,"y":1440,"wires":[["af5be6841fe9362a"]]},{"id":"1beada8e7413c34b","type":"inject","z":"01f0e096b3692845","g":"2114dc7536a31a0c","name":"06:30","props":[],"repeat":"","crontab":"30 06 * * *","once":false,"onceDelay":0.1,"topic":"","x":150,"y":1500,"wires":[["af5be6841fe9362a"]]},{"id":"5eb70b24c2b0e1ad","type":"debug","z":"01f0e096b3692845","d":true,"g":"2114dc7536a31a0c","name":"post response B+","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"payload","targetType":"msg","statusVal":"","statusType":"auto","x":1390,"y":1460,"wires":[]}]
Je moet alleen bij Configuration Save B+ nog even het IP-adres wijzigen in de node.
===edit===
Ik heb maar even de code uitgeschreven. Zet dit in configuration.yaml en pas name (wk1 hieronder) en location (Woonkamer 1) aan. En het IP en de brightness natuurlijk
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| rest_command: bplusbrightness_max: url: http://192.168.1.81/configsave method: POST payload: "{\"core\":{\"name\":\"wk1\",\"location\":\"Woonkamer 1\",\"autobackup\":true,\"brightnesslargedisplay\":100,\"brightnessminidisplay\":100,\"ledcolorfront\":0,\"ledcolorwall\":0,\"color\":0,\"statusbar\":0}}" headers: content-type: application/json Accept: application/json Accept-Encoding: 'gzip, deflate, br' json: true bplusbrightness_min: url: http://192.168.1.81/configsave method: POST payload: "{\"core\":{\"name\":\"wk1\",\"location\":\"Woonkamer 1\",\"autobackup\":true,\"brightnesslargedisplay\":20,\"brightnessminidisplay\":20,\"ledcolorfront\":0,\"ledcolorwall\":0,\"color\":0,\"statusbar\":0}}" headers: content-type: application/json Accept: application/json Accept-Encoding: 'gzip, deflate, br' json: true |
Je hebt dan deze services: RESTful Command: bplusbrightness_max en RESTful Command: bplusbrightness_min
[ Voor 13% gewijzigd door balk op 31-01-2024 21:02 . Reden: code toegevoegd ]
Simpele test werkt, met startup geeft hij de RGB leds. Ik probeerde het via de GUI te doen vanaf het systeem, maar veranderen is niet gelijk activeren, dus dat was een fout van mij kant. Daarnaast is het HA-addon nog niet klaar hiervoor, dus hardware is in orderene037 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:40:
[...]
Even simpele test, want ik had het in het begin ook. Als je de USB erin steekt (of adapter in stopcontact met Button+ aangesloten), knipperen de ledjes dan even kort? Dan werken ze. Zo niet, haal dan voorzichtig de module van het back-panel. Plaats hem even terug, evt op andere positie, button bar ook op andere positie en herhaal test. Grote kand dat ze wel even knipperen. Dan zat er iets niet goed.
Als ze wel knipperen maar het niet doen via MQTT, klopt daar iets niet. Behalve de kleur moet je ook de led(s) aan zetten.
Ik heb geen 220V op de 3.3V ingang gezet nee, dat zou tragisch eenmalige rook machine dan worden. Ik heb de voeding mee gekocht, dus dat daaraan wou ik een 220V zetten. Maar voor nu is het gewoon aan mijn pc met ontwikkelen.rene037 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:40:
[...]
Omdat het idee is om de button+ voor een standaard muurdoos te plaatsen met voeding vanaf daar, zit er geen snoer/stekker bij. Ik hoop niet dat je 230v op dat rode en zwarte draadje gezet hebt, je moet daar 3.3v op zetten uit het (wellicht mee aangeschafte) voedingkje.
Ik had mijn button+ op mijn bureau liggen, gekoppeld aan mijn pc. Alles ingesteld en alles werkte goed.
Zojuist aan de muur gehangen, aangesloten via de trafo.
Na opstarten gaan de ledjes aan, er komt initializing op het scherm te staan (en gaat weer weg) en de knoppen krijgen de juiste labels.
Achter blijft het grote display nu leeg, wel met verlichting. Echter komt er geen enkele tekst op te staan? Dit werkte nog wel toen de button+ op mijn bureau lag.
Als ik op het linker knopje aan de onderkant druk, komen het ip adres en de temperatuur in beeld.
De webpagina werkt ook zoals voorheen.
Ik heb al een reset gedaan, via de knop aan onderkant en ook factory reset. Ook aansluiten via usb lost het niet op.
Een ander schermpje, want ik heb meer button++, levert hetzelfde op.
Zie ik nu iets over het hoofd? Iemand een idee?
Firmware update gedaan naar de laatste firmware (ik kwam vanaf 1.8) haalde niets uit. Maar toen nog eens een factory reset heeft het opgelost. Geen idee wat er mis ging
Zojuist aan de muur gehangen, aangesloten via de trafo.
Na opstarten gaan de ledjes aan, er komt initializing op het scherm te staan (en gaat weer weg) en de knoppen krijgen de juiste labels.
Achter blijft het grote display nu leeg, wel met verlichting. Echter komt er geen enkele tekst op te staan? Dit werkte nog wel toen de button+ op mijn bureau lag.
Als ik op het linker knopje aan de onderkant druk, komen het ip adres en de temperatuur in beeld.
De webpagina werkt ook zoals voorheen.
Ik heb al een reset gedaan, via de knop aan onderkant en ook factory reset. Ook aansluiten via usb lost het niet op.
Een ander schermpje, want ik heb meer button++, levert hetzelfde op.
Zie ik nu iets over het hoofd? Iemand een idee?
Firmware update gedaan naar de laatste firmware (ik kwam vanaf 1.8) haalde niets uit. Maar toen nog eens een factory reset heeft het opgelost. Geen idee wat er mis ging
[ Voor 9% gewijzigd door Ron168 op 31-01-2024 21:57 ]
Voor mij ligt een B+, deze bevalt enorm goed, voor wat ik er mee gespeeld heb tot nu toe.
MQTT werkt handig, was snel opgezet en werkend gekregen
Ik ga er de komende tijd lekker mee proberen wat ik er mee voor elkaar kan krijgen.
Ik vroeg mij wel iets af, namelijk, of er naast MQTT ook nog bijvoorbeeld UDP kan worden gebruikt (eventueel in de toekomst)
Daar kan ik namelijk zonder er specifiek een broker voor te hoeven draaien, andere apparaten binnen mijn netwerk aansturen, die geen MQTT snappen.
MQTT werkt handig, was snel opgezet en werkend gekregen
Ik ga er de komende tijd lekker mee proberen wat ik er mee voor elkaar kan krijgen.
Ik vroeg mij wel iets af, namelijk, of er naast MQTT ook nog bijvoorbeeld UDP kan worden gebruikt (eventueel in de toekomst)
Daar kan ik namelijk zonder er specifiek een broker voor te hoeven draaien, andere apparaten binnen mijn netwerk aansturen, die geen MQTT snappen.
Thanks, @balk!
Ik wilde al gaan knutselen om dat geïmplementeerd te krijgen, maar zo is het wel heel gemakkelijk.
Ik heb hem wel ietsje aangepast om hem configureerbaar te maken, nu kan je data meesturen (largedisplay en minidisplay) en past het mooi in één functie. In principe kan zo ook het IP adres en alle rest geconfigureerd worden, maar dat geloof ik eerlijk gezegd wel.
[code]rest_command:
buttonplus_set_brightness:
url: http://192.168.2.155/configsave
method: POST
payload: '{"core":{"name":"btn_45c79c","location":"Schlafzimmer","autobackup":false,"brightnesslargedisplay":"{{ largedisplay }}","brightnessminidisplay":"{{ minidisplay }}","ledcolorfront":0,"ledcolorwall":0,"color":0,"statusbar":0}}'
headers:
content-type: application/json
Accept: application/json
Accept-Encoding: 'gzip, deflate, br'
json: true[/code]
Edit:
Bij mij werkt het ook zonder alle onnodige values binnen het core-gedeelte opnieuw te sturen, dus het volgende werkt ook gewoon:
Ik wilde al gaan knutselen om dat geïmplementeerd te krijgen, maar zo is het wel heel gemakkelijk.
Ik heb hem wel ietsje aangepast om hem configureerbaar te maken, nu kan je data meesturen (largedisplay en minidisplay) en past het mooi in één functie. In principe kan zo ook het IP adres en alle rest geconfigureerd worden, maar dat geloof ik eerlijk gezegd wel.
[code]rest_command:
payload: '{"core":{"name":"btn_45c79c","location":"Schlafzimmer","autobackup":false,"brightnesslargedisplay":"{{ largedisplay }}","brightnessminidisplay":"{{ minidisplay }}","ledcolorfront":0,"ledcolorwall":0,"color":0,"statusbar":0}}'
headers:
Edit:
Bij mij werkt het ook zonder alle onnodige values binnen het core-gedeelte opnieuw te sturen, dus het volgende werkt ook gewoon:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| rest_command: buttonplus_set_brightness: url: http://192.168.2.155/configsave method: POST payload: '{"core":{"brightnesslargedisplay":"{{ largedisplay }}","brightnessminidisplay":"{{ minidisplay }}"}}' headers: content-type: application/json Accept: application/json Accept-Encoding: 'gzip, deflate, br' json: true |
[ Voor 22% gewijzigd door FlorisNielssen op 31-01-2024 23:50 ]
Heeft iemand al een werkende en betrouwbare manier gevonden om NS vertrektijden en vertraging op te halen en weer te geven? De Home Assistant integratie is niet betrouwbaar.
Deze is gebaseerd op ns-api maar die is ook al jaren niet meer bijgewerkt.
Iemand?
Iemand?
Ik heb enkele dagen geleden een melding gemaakt dat de druk knoppen op het scherm, tegen het scherm aan komen. Krijg een vlekje op het scherm wanneer je de knop indrukt.
Ik kreeg snel reactie dat er naar een oplossing wordt gezocht. Ben toch wel positief verrast door de communicatie en de community om de button+ heen!
Ik liet mijn Button+ zien aan mijn broer en die wilde hem wel testen met zijn Homey.
Echter heeft hij hem nog steeds... Ik zal een nieuwe moeten bestellen denk ik
Ik kreeg snel reactie dat er naar een oplossing wordt gezocht. Ben toch wel positief verrast door de communicatie en de community om de button+ heen!
Ik liet mijn Button+ zien aan mijn broer en die wilde hem wel testen met zijn Homey.
Echter heeft hij hem nog steeds... Ik zal een nieuwe moeten bestellen denk ik
https://apiportal.ns.nl/ zou je aardig op weg moeten kunnen helpen. Volgens mij is de open (OV) data in nederland heel goed in orde!balk schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 06:51:
Heeft iemand al een werkende en betrouwbare manier gevonden om NS vertrektijden en vertraging op te halen en weer te geven? De Home Assistant integratie is niet betrouwbaar.
Iemand?
Uit interne bron:Step schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:54:
@balk misschien lost dit ook jouw eerdere probleem op met max 46 topics ?Enige aanpassing is het vergroten van de buffer voor de JSON parse/serialize van de configuratie. In sommige extreme gevallen met heel grote configuratie kon dit er toe leiden dat de B+ niet opstartte.
[ Voor 7% gewijzigd door Koen Hendriks op 01-02-2024 09:56 ]
Misschien iets op basis van https://ovapi.nl/? Helaas zijn hun docs nogal verschrikkelijk maar het werkt wel.balk schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 06:51:
Iemand?
Werkt als een tietFlorisNielssen schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 23:04:
Thanks, @balk!
[code]rest_command:
headers:
Edit:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 rest_command: buttonplus_set_brightness: url: http://192.168.2.155/configsave method: POST payload: '{"core":{"brightnesslargedisplay":"{{ largedisplay }}","brightnessminidisplay":"{{ minidisplay }}"}}' headers: content-type: application/json Accept: application/json Accept-Encoding: 'gzip, deflate, br' json: true
Voor wie (zoals ik) weinig automations maakt, een voorbeeld dat elk uur kijkt hoe laat het is, en vervolgens de brightness hoog zet als het tussen een bepaalde tijd is. Als het buiten die tijd is, dimt die.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
| alias: brightness buttonplus description: "" trigger: - platform: time_pattern hours: "*" condition: [] action: - if: - condition: time after: "06:59:00" before: "20:59:00" weekday: - sat - fri - wed - thu - tue - mon - sun then: - service: rest_command.buttonplus_slaapkamer_set_brightness data: largedisplay: 80 minidisplay: 80 else: - service: rest_command.buttonplus_slaapkamer_set_brightness data: largedisplay: 0 minidisplay: 3 - if: - condition: time after: "06:59:00" before: "22:59:00" weekday: - sat - fri - wed - thu - tue - mon - sun then: - service: rest_command.buttonplus_woonkamer_set_brightness data: largedisplay: 80 minidisplay: 80 else: - service: rest_command.buttonplus_woonkamer_set_brightness data: largedisplay: 30 minidisplay: 30 mode: single |
Kan vast beter etc, maar voor de beginners onder ons
Voor importeren:
Settings -> Automations & Scenes -> Create Automation
Puntjes-menu rechts boven, Edit in Yaml, code plakken en dan weer "Edit in visual editor". Dan kan je je eigen button+ kiezen, de tijden aanpassen etc. Op een interval van een uur gezet omdat, wanneer ik de tijden wijzig, dat dan niet overal hoef te doen maar alleen in de IF statement.
Ga hem nog wel uitbreiden met "als het licht aan is" enzovoorts. Maar das voor later
Stomme vraag misschien, en misschien ondersteund B+ dit gewoon nog niet. Maar al de informatie wat op mijn scherm komt (stroomverbruik, temperatuur, enz) zijn vaste nummers, zonder comma. Kan dit ergens aangezet worden? Ik gebruik B+ met Homey
Je kan number rounding aanpassen in Display configuration.Holmes schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 13:05:
Stomme vraag misschien, en misschien ondersteund B+ dit gewoon nog niet. Maar al de informatie wat op mijn scherm komt (stroomverbruik, temperatuur, enz) zijn vaste nummers, zonder comma. Kan dit ergens aangezet worden? Ik gebruik B+ met Homey
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Ik probeer zojuist een order te plaatsen maar krijg de volgende melding wanneer ik mijn adres wil toevoegen.
"TypeError: Cannot read properties of undefined (reading 'CountryCode')".
Op 2 machines en browsers geprobeerd.
Nu maar even wachten op de support.
"TypeError: Cannot read properties of undefined (reading 'CountryCode')".
Op 2 machines en browsers geprobeerd.
Nu maar even wachten op de support.
@Holmes Komma zal niet werken als je de afronding van de Button+ zelf wil gebruiken. Die werkt namelijk met punten. Zie ook issue #117: https://button.plus/support/issues
Met een kleine aanpassing kan je hem iets universeler maken, zodat je niet 2 losse rest_commands nodig hebt voor slaap- en woonkamer:Waah schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:03:
[...]
Werkt als een tiet![]()
Voor wie (zoals ik) weinig automations maakt, een voorbeeld dat elk uur kijkt hoe laat het is, en vervolgens de brightness hoog zet als het tussen een bepaalde tijd is. Als het buiten die tijd is, dimt die.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 alias: brightness buttonplus description: "" trigger: - platform: time_pattern hours: "*" condition: [] action: - if: - condition: time after: "06:59:00" before: "20:59:00" weekday: - sat - fri - wed - thu - tue - mon - sun then: - service: rest_command.buttonplus_slaapkamer_set_brightness data: largedisplay: 80 minidisplay: 80 else: - service: rest_command.buttonplus_slaapkamer_set_brightness data: largedisplay: 0 minidisplay: 3 - if: - condition: time after: "06:59:00" before: "22:59:00" weekday: - sat - fri - wed - thu - tue - mon - sun then: - service: rest_command.buttonplus_woonkamer_set_brightness data: largedisplay: 80 minidisplay: 80 else: - service: rest_command.buttonplus_woonkamer_set_brightness data: largedisplay: 30 minidisplay: 30 mode: single
Kan vast beter etc, maar voor de beginners onder ons![]()
Voor importeren:
Settings -> Automations & Scenes -> Create Automation
Puntjes-menu rechts boven, Edit in Yaml, code plakken en dan weer "Edit in visual editor". Dan kan je je eigen button+ kiezen, de tijden aanpassen etc. Op een interval van een uur gezet omdat, wanneer ik de tijden wijzig, dat dan niet overal hoef te doen maar alleen in de IF statement.
Ga hem nog wel uitbreiden met "als het licht aan is" enzovoorts. Maar das voor later
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| rest_command: buttonplus_set_brightness: url: http://{{ ip }}/configsave method: POST payload: '{"core":{"brightnesslargedisplay":"{{ largedisplay }}","brightnessminidisplay":"{{ minidisplay }}"}}' headers: content-type: application/json Accept: application/json Accept-Encoding: 'gzip, deflate, br' json: true |
Dan moet je dus nog wel óók je ip-adres meegeven in de data die je meestuurt, bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
| - service: rest_command.buttonplus_set_brightness data: ip: 192.168.1.2 largedisplay: 0 minidisplay: 3 |
mss een domme vraag maar hoe krijg ik een waarde (svalue1) uit deze payloud (dit is uit mijn terminal gekopieerd) van een sensor uit domoticz op. mijn display:
domoticz/out {
"Battery" : 255,
"LastUpdate" : "2024-02-03 16:38:19",
"RSSI" : 12,
"description" : "ESP01 op 10.0.1.107",
"dtype" : "P1 Smart Meter",
"hwid" : "9",
"id" : "0001",
"idx" : 155,
"name" : "Stroomverbruik",
"nvalue" : 0,
"org_hwid" : "9",
"stype" : "Energy",
"svalue1" : "13712555",
"svalue2" : "13936084",
"svalue3" : "0",
"svalue4" : "0",
"svalue5" : "349",
"svalue6" : "0",
"unit" : 1
Ik heb nu zo ongeveer elke variant geprobeerd maar mijn button plus snapt niet wat ie moet weergeven (dus doet ie alles maar).
Dit werkt iig niet:
topic: domoticz/out
MQTTpayload: "idx" : 155, "svalue1" : "."
domoticz/out {
"Battery" : 255,
"LastUpdate" : "2024-02-03 16:38:19",
"RSSI" : 12,
"description" : "ESP01 op 10.0.1.107",
"dtype" : "P1 Smart Meter",
"hwid" : "9",
"id" : "0001",
"idx" : 155,
"name" : "Stroomverbruik",
"nvalue" : 0,
"org_hwid" : "9",
"stype" : "Energy",
"svalue1" : "13712555",
"svalue2" : "13936084",
"svalue3" : "0",
"svalue4" : "0",
"svalue5" : "349",
"svalue6" : "0",
"unit" : 1
Ik heb nu zo ongeveer elke variant geprobeerd maar mijn button plus snapt niet wat ie moet weergeven (dus doet ie alles maar).
Dit werkt iig niet:
topic: domoticz/out
MQTTpayload: "idx" : 155, "svalue1" : "."
[ Voor 4% gewijzigd door remko2000 op 03-02-2024 19:18 ]
@remko2000 Heb je die zelf gecombineerd tot één payload of komt die zo uit de sensor?
Ik ben niet bekend met domoticz, maar zou vanuit MQTT verwachten dat je meer onderwerpen aanmaakt.
Bijvoorbeeld:
Via domoticz zou je dan de svalue1 ("13712555") kunnen posten naar en de B+ kan zich dan abonneren op
En als je ook de idx wilt weergeven kan je in de B+ een tweede veld toevoegen dat zich abonneert op
Ik ben niet bekend met domoticz, maar zou vanuit MQTT verwachten dat je meer onderwerpen aanmaakt.
Bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
| domoticz/smartmeter/dtype domoticz/smartmeter/svalue1 domoticz/smartmeter/svalue2 domoticz/smartmeter/idx ... |
Via domoticz zou je dan de svalue1 ("13712555") kunnen posten naar en de B+ kan zich dan abonneren op
code:
1
| domoticz/smartmeter/svalue1 |
En als je ook de idx wilt weergeven kan je in de B+ een tweede veld toevoegen dat zich abonneert op
code:
1
| domoticz/smartmeter/idx |
nee, domoticz/out spuugt dit soort mqtt info uit (ik monitor in mqtt explorer). Dit komt van mijn P1 meter en dat komt er echt zo uit. Er worden geen aparte topics van gemaakt. Ook van mijn temperatuursensoren en derg. ziet het er ongeveer zo uit. Bijgaand een exportje als ik meeluister op domoticz/out:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
| domoticz/out { "Battery" : 255, "LastUpdate" : "2024-02-03 17:36:08", "RSSI" : 12, "description" : "ESP01 op 10.0.1.107", "dtype" : "P1 Smart Meter", "hwid" : "9", "id" : "0001", "idx" : 155, "name" : "Stroomverbruik", "nvalue" : 0, "org_hwid" : "9", "stype" : "Energy", "svalue1" : "13713207", "svalue2" : "13936084", "svalue3" : "0", "svalue4" : "0", "svalue5" : "2311", "svalue6" : "0", "unit" : 1 } domoticz/out { "Battery" : 255, "LastUpdate" : "2024-02-03 17:36:13", "RSSI" : 10, "description" : "Wemos op 10.0.1.22", "dtype" : "General", "hwid" : "2", "id" : "82135", "idx" : 135, "name" : "Waterverbruik", "nvalue" : 0, "org_hwid" : "2", "stype" : "Counter Incremental", "svalue1" : "7774", "unit" : 1 } domoticz/out { "Battery" : 255, "LastUpdate" : "2024-02-03 17:36:13", "RSSI" : 12, "description" : "ESP01 op 10.0.1.107", "dtype" : "P1 Smart Meter", "hwid" : "9", "id" : "0001", "idx" : 155, "name" : "Stroomverbruik", "nvalue" : 0, "org_hwid" : "9", "stype" : "Energy", "svalue1" : "13713207", "svalue2" : "13936084", "svalue3" : "0", "svalue4" : "0", "svalue5" : "2311", "svalue6" : "0", "unit" : 1 } domoticz/out { "Battery" : 255, "LastUpdate" : "2024-02-03 17:36:19", "RSSI" : 4, "description" : "", "dtype" : "Temp + Humidity", "hwid" : "2", "id" : "1409F", "idx" : 79, "name" : "Vocht badkamer", "nvalue" : 0, "org_hwid" : "2", "stype" : "THGN122/123/132, THGR122/228/238/268", "svalue1" : "16.00", "svalue2" : "84", "svalue3" : "3", "unit" : 1 } domoticz/out { "Battery" : 255, "LastUpdate" : "2024-02-03 17:36:19", "RSSI" : 12, "description" : "ESP01 op 10.0.1.107", "dtype" : "P1 Smart Meter", "hwid" : "9", "id" : "0001", "idx" : 155, "name" : "Stroomverbruik", "nvalue" : 0, "org_hwid" : "9", "stype" : "Energy", "svalue1" : "13713214", "svalue2" : "13936084", "svalue3" : "0", "svalue4" : "0", "svalue5" : "2328", "svalue6" : "0", "unit" : 1 } |
[ Voor 81% gewijzigd door remko2000 op 03-02-2024 19:51 ]
Wat Domoticz betreft ben ik er ook nog niet achter of en hoe je diverse topics kunt maken. Ik gebruik een workaround via een dzVents script. Als een apparaat wijzigt en het script triggert laat ik via domoticz.executeShellCommand mosquitto_pub aanroepen met het gewenste topic en de gewenste waarde. Zie ook issue 42 op button.plus.
[ Voor 0% gewijzigd door visleeuw op 04-02-2024 10:53 . Reden: typo ]
Een voorbeeld van een dzVents scriptje:
Het executeShellCommand statement heb ik even als comment en voorbeeld ingevoegd.
Dit commando laat mosquitto_pub een bericht sturen naar de MQTT-broker op de localhost met als topic 'domoticz/out/bplus1/knop2/label' en als message de waarde actualWatt van het apparaat 'Elec. meterstanden'.
Dat topic is vrij te kiezen, als de Button+ maar op dat topic een subscribe heeft, voor bv. het label van knop2.
Dit script geeft in de logfile bij mij de waarde van de actuele levering in Watt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| return { on = { devices = { 'Elec. meterstanden' } }, logging = { level = domoticz.LOG_INFO, marker = 'template', }, execute = function(domoticz, device) domoticz.log('Device ' .. device.name .. ' was changed', domoticz.LOG_INFO) domoticz.log(device.actualWatt) -- domoticz.executeShellCommand ( 'mosquitto_pub -h 127.0.0.1 -p 1883 -t domoticz/out/bplus1/knop2/label -m ' .. device.actualWatt .. '') end } |
Het executeShellCommand statement heb ik even als comment en voorbeeld ingevoegd.
Dit commando laat mosquitto_pub een bericht sturen naar de MQTT-broker op de localhost met als topic 'domoticz/out/bplus1/knop2/label' en als message de waarde actualWatt van het apparaat 'Elec. meterstanden'.
Dat topic is vrij te kiezen, als de Button+ maar op dat topic een subscribe heeft, voor bv. het label van knop2.
Dit script geeft in de logfile bij mij de waarde van de actuele levering in Watt.
Het lukt mij niet om backups te maken en/of JSON configuratie file te uploaden naar de Button+. Een beetje onhandig, aangezien ik een nieuwe PCB moet omwisselen.
Nu werk ik met Firefox (uiteraard), met wat privacy plugings, op een Fedora Linux systeem, dus dacht dat het daaraan zou kunnen liggen. Maar ook als ik op Fedora de (degoogled) Chromium browser gebruik, lukt het niet.
De interface blijft aangeven dat ik niet ingelogd ben, en dus geen backups kan maken. Wanneer ik de JSON configurationfile plak en op 'import' klik, krijg ik een wit scherm.
Vraag: ben ik de enige, ligt het aan mijn platform, of is dit een bekend probleem? Ik heb het IP adres toegevoegd als uitzondering in de 'exception for enhanced tracking protection' .
Nu werk ik met Firefox (uiteraard), met wat privacy plugings, op een Fedora Linux systeem, dus dacht dat het daaraan zou kunnen liggen. Maar ook als ik op Fedora de (degoogled) Chromium browser gebruik, lukt het niet.
De interface blijft aangeven dat ik niet ingelogd ben, en dus geen backups kan maken. Wanneer ik de JSON configurationfile plak en op 'import' klik, krijg ik een wit scherm.
Vraag: ben ik de enige, ligt het aan mijn platform, of is dit een bekend probleem? Ik heb het IP adres toegevoegd als uitzondering in de 'exception for enhanced tracking protection' .
[ Voor 7% gewijzigd door voorstad op 04-02-2024 16:04 ]
Ah, gevonden. Het is niet een uitzondering in de 'exception for enhanced tracking protection', maar een uitzondering bij de 'cookies en sitedata'.
Het lukt nu!
Ik had het nog niet voorbij zien komen, maar dit kan makkelijker.Koen Hendriks schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 13:26:
[...]
dus 3 keer een 8 bit waarde voor red green en blue.
100,100,100 word dus 6579300
6579300 = 11001000110010001100100
Die delen in groepjes van 8 bits:
code:
1 2 1100100 01100100 01100100 100 100 100
Het lijkt erop dat 0x[hex] waarden ook gewoon werken
100dec = 64hex
Dus ipv `6579300` kun je ook `0x646464` gebruiken. Vol rood is dan 'gewoon' `0xff0000`.
[ Voor 3% gewijzigd door SavageNL op 05-02-2024 13:41 ]
Ik mis een goede beschrijving van de aansturing van de led's. Ik zit te zoeken maar kom er niet echt uit.
Voorbeeld:
Onder 1 button heb ik het in/uitschakelen (toggle) van mijn huiskamer verlichting. Ik doe dat met payload '{"command": "switchscene", "idx": 9, "switchcmd": "Toggle" }' richting domoticz.
Hoe kan ik de led mee aanschakelen in een bepaald kleur (en dimniveau?).
Waar geef ik dit mee?
Zelfde geldt voor de wallLed, hoe stuur ik die aan?
Voorbeeld:
Onder 1 button heb ik het in/uitschakelen (toggle) van mijn huiskamer verlichting. Ik doe dat met payload '{"command": "switchscene", "idx": 9, "switchcmd": "Toggle" }' richting domoticz.
Waar geef ik dit mee?
balk in "Button+ topic"remko2000 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:24:
Ik mis een goede beschrijving van de aansturing van de led's. Ik zit te zoeken maar kom er niet echt uit.
Voorbeeld:
Waar geef ik dit mee?
Dit werkt bij mij. Leds los aansturen werkt nog niet, of ik weet niet hoe. Dim niveau kan je niet instellen, maar je kunt wel een minder felle kleur kiezen. Als in: dezelfde kleur maar minder intens. Ik ben laatst begonnen met een Node Red flow met kleur kiezer zodat je live op de B+ ziet welke kleur het eigenlijk is. Ga ik delen.
====edit=====
Zie hier. Vrij rudimentair. Je moet zelf even uitzoeken hoe je een dashboard aan de praat krijgt. Waarom mijn dashboard Spotify heet weet ik niet
https://github.com/balk77...enu/tree/main/colorpicker
[ Voor 11% gewijzigd door balk op 05-02-2024 22:24 ]
waar hang ik die 'RGBLED' met topic dan onder? onder display is deze optie er niet en ik lees dat dit niet werkt onder een knop (toch geprobeerd maar werkt idd niet). Bovendien moet ik dit dan 'publishen'. via mqttexplorer; het is natuurlijk mooier dat ik dit via domoticz kan laten versturen onder bepaalde condities zoals een switch die aan of uit staat. Of vraag ik nu teveelbalk schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:36:
[...]
balk in "Button+ topic"
Dit werkt bij mij. Leds los aansturen werkt nog niet, of ik weet niet hoe. Dim niveau kan je niet instellen, maar je kunt wel een minder felle kleur kiezen. Als in: dezelfde kleur maar minder intens. Ik ben laatst begonnen met een Node Red flow met kleur kiezer zodat je live op de B+ ziet welke kleur het eigenlijk is. Ga ik delen.
====edit=====
Zie hier. Vrij rudimentair. Je moet zelf even uitzoeken hoe je een dashboard aan de praat krijgt. Waarom mijn dashboard Spotify heet weet ik niet
https://github.com/balk77...enu/tree/main/colorpicker
Als je dit onder een knop doet zou het moeten werken:remko2000 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:05:
[...]
waar hang ik die 'RGBLED' met topic dan onder? onder display is deze optie er niet en ik lees dat dit niet werkt onder een knop (toch geprobeerd maar werkt idd niet). Bovendien moet ik dit dan 'publishen'. via mqttexplorer; het is natuurlijk mooier dat ik dit via domoticz kan laten versturen onder bepaalde condities zoals een switch die aan of uit staat. Of vraag ik nu teveel.
/f/image/gHc3eNe2HnzX32Vslh4QWET9.png?f=fotoalbum_large)
Dus kies RGB Led. Zie ook het topic waar ik naar link.
Let op:
Vragen/opmerkingen die gerelateerd zijn aan de ontwikkeling en gebruik van de onofficiële Button+ backend initiatieven graag in dit topic.
Vragen/opmerkingen die gerelateerd zijn aan de ontwikkeling en gebruik van de onofficiële Button+ backend initiatieven graag in dit topic.