Klopt, toch werkte dit bij mij nietDiXY schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:14:
volgens mij hoeft de mqtt://username:password@IP url toch niet meer zinds 1.06? daar zijn nu de username en password velden voor toch? ik gebruik deze velden en ik kan gewoon speciale tekens in gebruiken.
Leuk om te zien, dat er meer in Appelscha de Button+ hebben ontvangen en gebruikenDR_Apples schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:37:
[...]
Dat is zeker een goede en heb ik dus zojuist ook even aangeslingerd. Blijkt dus dat de "webversie" (via IP adres) wel dingen afvuurt op de HA MQTT server, maar de fysieke Button+ niet.
[...]
Yes, correct! Ik heb de HA MQTT server al met mgtt:// geprefixed (zie foto onderaan).
En het safe configuratie is ook zeer makkelijk om niet te vergeten, helaas glipt dat er af en toe tussendoor![]()
[...]
Het betreft de meest complete setup, dus 1x display en 3x bar module. Ik heb nu onder meerdere knoppen een click (publish) event gezet, maar ontvang in nog steeds geen van de gevallen iets als ik op de fysieke knop druk die aan de muur hangt.
Daarnaast heb. ik nu ook geprobeerd om iets vanuit HomeAssistant te publishen naar Button+. Ook in dit geval zie ik dit wel in de online config (via IP), maar valt deze info niet te zien op de fysieke Button+ (zie foto mbt alarm status).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zie hierboven dus ook de fysieke Button+. Vergeleken met foto 1 (online config via IP) valt de alarm status vanuit HomeAssistant niet te zien. Het lijkt alsof de online config via IP toch anders is dan de fysieke Button+.
Inmiddels wel gevonden hoe dit werkt bij buttons (en dit lijkt bij display ook zo te zijn).Mattie112 schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:59:
Wat ik me ook nog af vraag:
Kan je ook nog én het label én de value aanpassen? Bijvoorbeeld om "opwek" of "verbruik" in 1 item weer te geven?

HA Automation er bij:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| alias: B+/test-overloop description: "" trigger: - platform: mqtt topic: button/overloop/click condition: [] action: - type: toggle device_id: 79632dd8e72979cf6e4006466f41752a entity_id: 8fe4b9d38bcf3b11118598141a9ee52f domain: light - service: mqtt.publish data: qos: "1" retain: false topic: button/overloop/label payload_template: "{{\"Aan\" if states('light.overloop') == \"off\" else \"Uit\" }}" mode: single |
Alleen:
Als de B+ nu herstart is het label leeg. Ookal staat hij op "retain" in HA. Zou hij die label niet ook weer moeten displayen? Sure het is niet super erg, 1x het licht toggelen en het lost het op maar het zou wel leuk zijn als de B+ ook daadwerkelijk "weet" welke state een licht heeft.
(en ja: ik doe nu toggle in HA, ik zou niet weten of ik ergens state zou kunnen bewaren in de B+)
En ja dit is nog even zonder de HA Integration, heb wel wat automations in HA maar nog niet eerder gekloot met MQTT en/of templates dus vond het wel even leuk.
edit:
dit doet nog niet de "state" pushen als ik de lamp op een andere manier schakel, dit was puur ter test moet eerst even kijken waar ik de B+ precies voor ga gebruiken dan kan ik die automations aanpassen om ook een MQTT publish te doen.
[ Voor 7% gewijzigd door Mattie112 op 02-01-2024 19:52 ]
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
@buttonplus, is er al meer bekend of je ook een value uit een JSON kan halen om weer te geven? Ik heb nu de volledige JSON op mijn scherm.buttonplus schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:04:
@JackBol @rorie
Over JSON in MQTT berichten: ik vond dit ook vreemd, maar Zigbee2MQTT bridge van Koen Kanters verstuurt dit soort berichten de hele tijd, en hij heeft er vast verstand van!
De Button+ kon natuurlijk al JSON parsen, anders zou hij geen configuratie kunnen verwerken.
Omdat ik zelf voor mijn Tolomeo lamp ook deze JSON wilde gebruiken heb ik dit als volgt ingebouwd:
Als je een JSON hebt als volgt:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 { "brightness": 254, "color": { "x": 0.458, "y": 0.41 }, "color_mode": "xy", "color_temp": 368, "color_temp_startup": 65535, "linkquality": 69, "power_on_behavior": "on", "state": "OFF", "update": { "state": "available" }, "update_available": true }
Dan wil je meestal 1 property hiervan gebruiken. Als je in de configuratie van de Button+ de Payload van de LED van een button het pad invult zoals:
code:
1 {"state":"ON"}
dan zal de LED aangaan als de JSON ergens deze property bevat. Dus is dit voorbeeld blijft de LED uit.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
Zoiets is ook te maken voor display items natuurlijk, alleen heb ik dat nog niet gedaan. Doe ik binnenkort!
Mijn usecase:
Domoticz leest mijn P1-meter uit. Deze stuurt de waardes als JSON naar een topic op MQTT
[ Voor 3% gewijzigd door TsiisSkaaf op 02-01-2024 20:35 ]
As it net kin sa os it moat, dan moat it mar sa os it kin.
Nou, daar hangt ie dan
Moet nog wel een plaatje achter omdat je het gat van waar een oude thermostaat gezeten heeft vanaf de zijkant nog kan zien. Iemand ervaring met hiervoor geschikte/mooi uitziende backplates die de benodigde uitsparingen al hebben voor elektra?
:strip_exif()/f/image/7vEKBc7J533G0ldm2wrqmyPv.jpg?f=fotoalbum_large)
(Tuinlampen Test is inmiddels aangepast, daar was ik even iets mee aan het uitproberen en heeft nu weer het label Uit)
:strip_exif()/f/image/7vEKBc7J533G0ldm2wrqmyPv.jpg?f=fotoalbum_large)
(Tuinlampen Test is inmiddels aangepast, daar was ik even iets mee aan het uitproberen en heeft nu weer het label Uit)
[ Voor 8% gewijzigd door YES op 02-01-2024 21:53 ]
Heb gelukkig het een en ander meer werkend gekregen 😅 is toch wat gezoek hoe alles werkt in Homey. Ben er alleen nog niet achter hoe je dat grote scherm moet configureren.of Is dat gewoon nog niet mogelijk in Homey?
Jazeker, in het button+ device een display configuration selecteren (b.v. 1) en daarna in de app instellingen die display configuration (dan ook 1) configureren door de gewenste gegevens te selecteren, positioneren en opmaken. Je ziet ze dan meteen verschijnen op het display. Je kunt zo tot 20 configuraties configureren en wisselen (ook dmv van flows, ik blader door de display configuraties mbv de 2 buttons op het display).Holmes schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:54:
Heb gelukkig het een en ander meer werkend gekregen 😅 is toch wat gezoek hoe alles werkt in Homey. Ben er alleen nog niet achter hoe je dat grote scherm moet configureren.of Is dat gewoon nog niet mogelijk in Homey?
Dit is mbv Homey:
:strip_exif()/f/image/WKRoT77AR5NyN7IHeDSBrI3t.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door Torch1969 op 02-01-2024 22:01 ]
Waarom gebruik je 2 knoppen voor aan en uit schakelen van 1 device? Dat kan toch met één knop die wisselt tussen aan en uit? Via homey app werkt dat “out-of-the-box” zo, dus dat moet te configureren zijn.YES schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:51:
Nou, daar hangt ie danMoet nog wel een plaatje achter omdat je het gat van waar een oude thermostaat gezeten heeft vanaf de zijkant nog kan zien. Iemand ervaring met hiervoor geschikte/mooi uitziende backplates die de benodigde uitsparingen al hebben voor elektra?
[Afbeelding]
Dan blijf ik met ongebruikte knoppen zittenTorch1969 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:04:
[...]
Waarom gebruik je 2 knoppen voor aan en uit schakelen van 1 device? Dat kan toch met één knop die wisselt tussen aan en uit? Via homey app werkt dat “out-of-the-box” zo, dus dat moet te configureren zijn.
Hier ook werkend met HA, bedankt voor de integratie. Nu nog de automations instellen.
@buttonplus
Wat mij wel opvalt is dat de spoel (van de voeding) zeurt, hebben jullie daar geen last van?
@buttonplus
Wat mij wel opvalt is dat de spoel (van de voeding) zeurt, hebben jullie daar geen last van?
@Torch1969 okay, goed om te weten 😅 bedankt.
Ik gebruik zelf de ingebouwde generic thermostat integration in HomeAssistant in combinatie met een aan/uit regeling op een radiatorknop, en een aan/uit regeling op de CV ketel en een losse temperatuursensor. Mensen roepen dat je hier geen fijne resultaten mee kan halen, maar het werkt prima in mijn situatie. De generic thermostat geef je een bandbreedte mee, bijv 0.3 graden. Zet je de thermostaat dan op 19 degC, dan schakelt die in bij 18.7 en uit bij 19.3 degC.cctl01 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:17:
[...]
Vertel je nou dat ik voor niks over PID controllers aan het leren ben de afgelopen dagen en de thermostaat die ik in HomeAssistant aan het maken ben voor niks is?
Hier is het de bedoeling dat de Button+ op de plaats van de thermostaat komt te hangen.
Hoe vorderen jullie (virtuele) setups in afwachting van de hardware?
[Afbeelding]
Een mooie PID regelaar houd de temperatuur vast en zeker beter op de juiste temperatuur, maar voor mij is het de moeite niet. Stupid simple is ook wat waard.
Haha, zeker weten! Goed om te weten dat de community zo dicht bij isAlleD schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:49:
Leuk om te zien, dat er meer in Appelscha de Button+ hebben ontvangen en gebruiken
Mijn Button+ heb ik uiteindelijk toch over kunnen halen om met HA te communiceren! Oplossing: 10x de broker instellingen kopiëren, verwijderen en terug plakken. Bij de 11de keer doet hij het namelijk op een magische wijze...

Hartstikke bedankt voor de hulp allemaal!
Dit is ook vanuit Homey gevuld.Holmes schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:54:
Met name die graad hoger en lager voor Tado-thermostaat was een uitdaging maar het is met 2 flows die elkaar aanroepen en een variabele toch gelukt.
:strip_exif()/f/image/YeFziIjwtJ4UW5Fdwz8S77yQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo leuk om er mee te prutsen.....
Weet je ondertussen hoe dat werkt? Anders kan ik hier misschien een stappenplannetje voor de Homey plaatsen...
Ik heb gister ook even zitten prutsen en eigenlijk alles zonder al teveel moeite draaien.
Home Assistant docker container + Mosquitto docker container en gaan. Liep wel tegen een paar kleine dingetjes aan.
- Wanneer je snel achter elkaar een button in drukt wordt het display niet altijd even goed bijgewerkt. Ik had simpel on / off en dan werd soms alleen de bovenste of onderste helft van het scherm bijgewerkt... oftewel off aan de bovenzijde, on aan de onderzijde van het scherm, nog een keer drukken op de knop lost het probleem overigens ook meteen weer op.
- Ik kan onmogelijk de font size van het grote display aanpassen, zodra ik daar de default waarde van 2 probeer te wijzigen herlaad de pagina, volgt er een js error (zo even niet bij de hand) en eindig ik met een blanco pagina.
- Soms heb ik last van een haperende button, waarde zie ik dan heel snel wijzigen in de broker maar ook meteen weer terug naar de vorige waarde schieten, vanavond maar eens even verder in gaan duiken om te zien wat daar de oorzaak van zou kunnen zijn.
Home Assistant docker container + Mosquitto docker container en gaan. Liep wel tegen een paar kleine dingetjes aan.
- Wanneer je snel achter elkaar een button in drukt wordt het display niet altijd even goed bijgewerkt. Ik had simpel on / off en dan werd soms alleen de bovenste of onderste helft van het scherm bijgewerkt... oftewel off aan de bovenzijde, on aan de onderzijde van het scherm, nog een keer drukken op de knop lost het probleem overigens ook meteen weer op.
- Ik kan onmogelijk de font size van het grote display aanpassen, zodra ik daar de default waarde van 2 probeer te wijzigen herlaad de pagina, volgt er een js error (zo even niet bij de hand) en eindig ik met een blanco pagina.
- Soms heb ik last van een haperende button, waarde zie ik dan heel snel wijzigen in de broker maar ook meteen weer terug naar de vorige waarde schieten, vanavond maar eens even verder in gaan duiken om te zien wat daar de oorzaak van zou kunnen zijn.
Issue is al gemeld zie nr 70 en een workaroundR2D2 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 07:57:
Ah... er op die manier vanavond maar eens omheen werken. Moet heel eerlijk bekennen dat ik de openstaande issues nog niet geraadpleegd had, huidige issue tracker is ook niet een hele beste naar mijn mening.Torch1969 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 08:03:
[...]
Issue is al gemeld zie nr 70 en een workaround
Nee mee eens, snap niet dat er een custom issue tracker is gebouwd ipv dat in bijvoorbeeld Github, Youtrack, of bugzilla ofzo te doen.R2D2 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 08:08:
[...]
... huidige issue tracker is ook niet een hele beste naar mijn mening.
Ik zie er 1 voordeeltje van in: je kunt de gebruikersnaam aan het order nummer koppelen, zo kun je natuurlijk vrij snel een slechte batch opsporen. Maar ik denk wel dat het al een stuk beter zal werken als je bijvoorbeeld je browser en firmware versie als verplicht veld kunt op geven en... screenshots/foto'sKoen Hendriks schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:31:
[...]
Nee mee eens, snap niet dat er een custom issue tracker is gebouwd ipv dat in bijvoorbeeld Github, Youtrack, of bugzilla ofzo te doen.
Ik hoop vooral dat de heren het overzicht bewaren, er wordt redelijk aan ze getrokken op dit moment. Ik heb het idee dat ze nu even een wel verdiende vakantie houden, heel verstandig
Op zich is mijn ervaring dat het allemaal redelijk stabiel is! Mechanisch is het geheel met 2 bars ook een mooi stabiel geheel, met 3 bars is het display was wiebelig. Op een paar dingetjes na, werkt het gewoon.
Tuurlijk zijn er wel wat features die we allemaal graag willen zien. Zo even een paar die ik heb:
- Labels optioneel, dus dat ze ook geen ruimte innemen
- Strepen onder de display items optioneel
- IP adres op het display mag van mij weg.
>> Met de config knop onderaan je B+ kun je het IP adres zichtbaar maken, dus dubbel op - Qos instelbaar, in ieder geval voor de knop acties
- front en muur led onafhankelijk van elkaar maken maken
- optie voor een heartbeat, om te bewaken of de button online is
>> nu ik dit typ bedenk ik me dat dit eventueel zou kunnen met de temperatuur - een duplicate functie voor MQTT topics gekoppeld aan de bar buttons
- edit: zou bijna de belangrijkste vergeten... icoontjes!
- Meer speciale tekens (€ en ³)
- uitlijnen van labels en waardes werkend maken
- dubbel klik functie
- wifi aanpassen zonder dat je hem helemaal hoeft te resetten (web page?)
- herkenbaar client id
[ Voor 8% gewijzigd door DiXY op 03-01-2024 11:11 ]
@arene Het is mij gelukkig ondertussen ook wel duidelijk hoe ik dat grote scherm moet vullen met informatie. Al is het wel een gepriegel, had het toch iets eenvoudiger gehoopt 😄 leuk die voorbeelden trouwens, geeft mij ook weer wat inspiratie.
Beste tweakers,
Zoals @DiXY goed had ingeschat ben ik een paar dagen aan het skiën in Zwitserland. Het is natuurlijk een beroerde timing maar het was al even gepland, en ik was er ook wel aan toe na een heel intensief half jaar.
Vandaag ga ik een aantal vragen beantwoorden in dit forum, en ben ik in overleg met China hoe het kan dat bijvoorbeeld Buttons worden geleverd met test firmware. Gelukkig kunnen de meesten van jullie je redden door zelf de goede firmware te uploaden, maar dit kan echt niet natuurlijk.
Zoals @DiXY goed had ingeschat ben ik een paar dagen aan het skiën in Zwitserland. Het is natuurlijk een beroerde timing maar het was al even gepland, en ik was er ook wel aan toe na een heel intensief half jaar.
Vandaag ga ik een aantal vragen beantwoorden in dit forum, en ben ik in overleg met China hoe het kan dat bijvoorbeeld Buttons worden geleverd met test firmware. Gelukkig kunnen de meesten van jullie je redden door zelf de goede firmware te uploaden, maar dit kan echt niet natuurlijk.
Of eigenlijk een hele goede timing dus!buttonplus schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:28:
Beste tweakers,
Geniet er lekker van!
@DiXYKoen Hendriks schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:31:
[...]
Nee mee eens, snap niet dat er een custom issue tracker is gebouwd ipv dat in bijvoorbeeld Github, Youtrack, of bugzilla ofzo te doen.
Dit is een heel bewuste keuze.
Belangrijkste wel dat vrijwel iedereen die een Button+ koopt ook een account bij Button+ heeft. Maar er zijn verschillende koppelingen met andere informatie binnen de Button+ site.
Omdat ik de issues tracker zelf schrijf kan ik hem goed passend maken voor de Button+.
De volgende aanpassingen wordt dat je kunt up-voten, en notificaties kunt krijgen. Gebruik van Markdown en afbeeldingen wil ik overal mogelijk maken, dus ook in de issues tracker. Het wordt beter dan b.v. Github issues.
Dus verzoek aan iedereen: heb je een issue (bug, verbetering enz.), gebruik aub de issues op de Button+ website:
https://button.plus/support/issues
Het is in ieders belang dat we een centraal punt hebben hiervoor, zodat de informatie niet overal verspreid raakt.
Voorstel voor verbetering: via issues...R2D2 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 08:08:
[...]
Ah... er op die manier vanavond maar eens omheen werken. Moet heel eerlijk bekennen dat ik de openstaande issues nog niet geraadpleegd had, huidige issue tracker is ook niet een hele beste naar mijn mening.
Ik heb dit zelf nog niet gemerkt, en nog geen melding van gehad, maar brom is niet wenselijk uiteraard. Meld het even via Contact, dan stuurt Rutger een nieuwe, als je daarna de oude even wil retourneren, dan kunnen we zelf even beoordelen.Ron168 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:24:
@buttonplus
Voor mij was het ordernummer 1808.buttonplus schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:34:
@R2D2 @DiXY @Mattie112
Jullie hebben Button ontvangen met test firmware. Mag ik jullie ordernr? Dan kunnen we onderzoeken welke batch.
In het algemeen: Vermelden van ordernr. helpt ons heel erg om jullie gegevens erbij te vinden.
Wat ook kan: je tweaker alias invullen bij je profiel op B+
1531buttonplus schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:34:
@R2D2 @DiXY @Mattie112
Mag ik jullie ordernr?
Is als het goed is al een tijdje zo ingesteldbuttonplus schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:34:
#1512buttonplus schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:34:
@R2D2 @DiXY @Mattie112
Jullie hebben Button ontvangen met test firmware. Mag ik jullie ordernr? Dan kunnen we onderzoeken welke batch.
In het algemeen: Vermelden van ordernr. helpt ons heel erg om jullie gegevens erbij te vinden.
Maargoed gelukkig snel hersteld
Toevallig dat het precies deze orders zijn waarbij test firmware is geleverd?
Weet iemand of het al mogelijk is om het ipadres en WiFi signaal logo weg te krijgen van het grote scherm?
En hoe krijgen sommige de tijd /datum in het grote scherm? Ik kom daar geen optie voor tegen in mijn configuratie lijst.
En hoe krijgen sommige de tijd /datum in het grote scherm? Ik kom daar geen optie voor tegen in mijn configuratie lijst.
Op Homey toch? Selecteer bij de display configuratie het device button+ zelf, die heeft een paar voorgedefinieerde velden waaronder datum, tijd en en zelf te vullen info tekst. Die kun je op het scherm plaatsen.Holmes schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:53:
Weet iemand of het al mogelijk is om het ipadres en WiFi signaal logo weg te krijgen van het grote scherm?
Klopt, voor Homey. En zo simpel, bedankt 👍
Heel oplettend @I_IBlackI_II_IBlackI_I schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:50:
[...]
Toevallig dat het precies deze orders zijn waarbij test firmware is geleverd?
Zelfde vraag als hierboven mbt verwijderen Wifi logo en IP adres, maar direct via de webinterface of via HomeAssistant.
Het kan dus (nog) niet maar staat wel op de wensenlijst!cctl01 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:28:
[...]
Ik heb gekeken maar zit nog steeds met de zelfde vraag.
Ik heb mijn button+ vandaag ook binnen gekregen.
Gezien ik met HA werk dacht ik meteen de integratie van @Koen Hendriks maar toevoegen.
Ik zie in de Youtube filmpjes naast de buttons oa ook de labels en LEDs verschijnen in HA, echter zie ik dit niet.
Moet ik hier nog iets speciaals voor doen?
Gezien ik met HA werk dacht ik meteen de integratie van @Koen Hendriks maar toevoegen.
Ik zie in de Youtube filmpjes naast de buttons oa ook de labels en LEDs verschijnen in HA, echter zie ik dit niet.
WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu
Nee zover is de ontwikkeling nog niet. Er is nu alleen support voor de button presses die gekoppeld worden, volgende stap voor mij is om de display en/of leds werkend te maken via HAf.welvering schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:45:
Ik heb mijn button+ vandaag ook binnen gekregen.
Bij mij wil de Json configuratie niet importeren, de pagina wordt dan wit en verder gebeurt er niets.
Hebben meerdere mensen dit?
Wil namelijk meerdere topics per knop toevoegen en via de json import is dit een stuk sneller dan handmatig via de browser.
Wil namelijk meerdere topics per knop toevoegen en via de json import is dit een stuk sneller dan handmatig via de browser.
Dan heb je waarschijnlijk een fout in de JSON. Ik had dat toen ik meer knoppen had gedefinieerd dan ik in werkelijkheid had. Dus met 3 bars definieer je knop 0 t/m7. Heb je hem al in een json viewer gestopt?moxegy schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:36:
Bij mij wil de Json configuratie niet importeren, de pagina wordt dan wit en verder gebeurt er niets.
Ik heb zojuist de integratie naar v0.0.4 gebumped. Deze support nu naast de buttons ook alle labels voor de buttons
ah bedankt voor de tip, heb wel 3 bars maar moet ook wel zeggen dat ik de JSON niet uit de browser kreeg en dus zelf heb lopen knutselen. Grote kans dat er ergens een fout in zit.balk schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:18:
[...]
Dan heb je waarschijnlijk een fout in de JSON. Ik had dat toen ik meer knoppen had gedefinieerd dan ik in werkelijkheid had. Dus met 3 bars definieer je knop 0 t/m7. Heb je hem al in een json viewer gestopt?
Echter heeft Koen alweer een hele mooie update gepusht en vermoed dat ik de gehele JSON in korte tijd niet meer nodig heb.
0.0.4 werkt prima. Heb vlug een automation gemaakt waarmee ik met een knop, door verschillende label teksten kan scrollen. Dus dat ziet er al goed uit!
Je kan de json van je lokale device vinden op /configmoxegy schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:37:
[...]
ah bedankt voor de tip, heb wel 3 bars maar moet ook wel zeggen dat ik de JSON niet uit de browser kreeg en dus zelf heb lopen knutselen. Grote kans dat er ergens een fout in zit.
Bijvoorbeeld http://192.168.2.18/config
Vandaag thuis van vakantie, gelijk begonnen met spelen met de button+. Ik ben er toch wel erg tevreden over. Het zit allemaal goed in elkaar vind ik.
Ja, en als je dan een weekje of twee na de early adopters begint en dit is al geregeld, diepe buiging. Ik ben vanmiddag wat begonnen met zelf Mqtt boodschapjes sturen, maar dit is top.Koen Hendriks schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:51:
Ik heb zojuist de integratie naar v0.0.4 gebumped. Deze support nu naast de buttons ook alle labels voor de buttons
4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023
@buttonplus
vraagje: ik heb m'n 1ste order (#1429) binnen. Ziet er top uit.
Helaas is 1 button bar defect geraakt in transport. Er zit ook een gat in de doos precies op de plek waar die zat. Hoe moet ik dit bij je melden?
Helaas is 1 button bar defect geraakt in transport. Er zit ook een gat in de doos precies op de plek waar die zat. Hoe moet ik dit bij je melden?
Maak hier even een melding:Froos schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 01:55:
@buttonplus
https://button.plus/contact
Zorg wel dat je ingelogd bent
[ Voor 3% gewijzigd door balk op 05-01-2024 07:53 ]
Dat had ik 6 dagen geleden al gedaan, tot nu toe zonder respons. Vandaar dat ik hier ook eens kwam buurtenbalk schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 07:39:
[...]
Maak hier even een melding:
https://button.plus/contact
Zorg wel dat je ingelogd bent
Hoe krijg je het voor elkaar dat Button+ bij jou al in HA staat?Koen Hendriks schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:58:
Korte update over de integratie met HA. Ik heb de repo ondertussen maar publiek gemaakt. @balk heeft al wat documentatie toegevoegd in de wiki en andere bijdrages zijn ook welkom natuurlijk.
Je kunt hem vinden op Github.com/koenhendriks/ha-button-plus
Houd er even rekening mee dat ik heel erg opinionated bezig ben met de integratie totdat ik een MVP heb staan waarin ik de states tussen HA en Button+ in sync hebben lopen. Daarna maar is kijken hoe de integratie het best ingericht kan worden en de juiste standaarden toepassen.
In de laatste update heb ik nog weer wat meer items gemapped naar HA. Nu vallen hieronder de knoppen, labels, top labels, wall LED en front LED. Ik heb het 'hub' device ook geupdate met wat meer info zoals de naam vanuit de config, de firmware en het MAC adres van de base. Ook zijn er wat kleine updates aan de onfig flow zodat hij bijvoorbeeld de 'locatie' ingesteld bij de button+ interface gebruikt als suggestie waar je device in HA zou moeten zitten.
[YouTube: Button+ Home assistant integration config flow and entity update]
Dat was omdat ik hem nog in mijn dev omgeving had. Je kunt hem nu via HACS instaleren en dan komt ie er vanzelf bijbrainovic schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:56:
[...]
Hoe krijg je het voor elkaar dat Button+ bij jou al in HA staat?
Is het iemand hier toevallig al gelukt om een agenda op zijn Button+ te tonen? Je kan in HA Google Calendar configureren en daar je agenda's als entities koppelen. Vervolgens kan je een automation aanmaken met een MQTT trigger en als actie 'Call a service' die 'list events' uitvoert voor de entity die je kiest, wat dus een agenda is.
Ik krijg echter niets te zien. Ik denk dat de trigger niets doet, aangezien het op het grote display geconfigureerd is zonder een button (click), maar ik ben niet bekend genoeg met deze materie om te verzinnen hoe ik de trigger kan configureren.. iemand ideeën?
Ik krijg echter niets te zien. Ik denk dat de trigger niets doet, aangezien het op het grote display geconfigureerd is zonder een button (click), maar ik ben niet bekend genoeg met deze materie om te verzinnen hoe ik de trigger kan configureren.. iemand ideeën?
@buttonplus is het mogelijk om het prototype te upgraden naar de nieuwste firmware?
Zit momenteel op
en een druk op de Firmware upgrade knop geeft:
:strip_exif()/f/image/MGYEtGOk0ipEM2GmWBU77By0.jpg?f=fotoalbum_large)
direct gevolgd door
Zit momenteel op
code:
1
| Current firmware: 0.571 |
:strip_exif()/f/image/MGYEtGOk0ipEM2GmWBU77By0.jpg?f=fotoalbum_large)
direct gevolgd door
:strip_exif()/f/image/YXkJErAkRDiUlQAb3ii84fiw.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb HACS er op staan, maar vind hem nog steeds niet. Zou hij dan gewoon bij Integrations moeten verschijnen?Koen Hendriks schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:37:
[...]
Dat was omdat ik hem nog in mijn dev omgeving had. Je kunt hem nu via HACS instaleren en dan komt ie er vanzelf bij
[ Voor 8% gewijzigd door brainovic op 05-01-2024 15:15 ]
In HACS even een custom repo toevoegen: https://github.com/koenhendriks/ha-button-plusbrainovic schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:14:
[...]
Ik heb HACS er op staan, maar vind hem nog steeds niet?
WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu
Voor meer info kun je de docs van HACS lezen
Nadat je hem hebt gedownload moet je ook Home assistant restarten voor je de integratie kan toevoegen.
Nadat je hem hebt gedownload moet je ook Home assistant restarten voor je de integratie kan toevoegen.
[ Voor 33% gewijzigd door Koen Hendriks op 05-01-2024 15:31 ]
Ik zag een paar stipjes over het hoofd, thanks. Het is gelukt.f.welvering schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:15:
[...]
In HACS even een custom repo toevoegen: https://github.com/koenhendriks/ha-button-plus
Bij mij veranderen de kleuren van de tekst niet meer als ik deze aan pas, en ook de LED's gaan niet aan of veranderen niet van kleur. Ook de tekst zelf past zich niet aan. Pas na een restart worden wijzigingen doorgevoerd, al blijven de LED's altijd uit (knipperen wel tijdens herstart).
Weet iemand hoe dit komt? Kan dit door de integratie met HA komen?
Edit: @buttonplus is dit een bekend probleem? Aangezien kennelijk meer mensen dit hebben
Edit: @buttonplus is dit een bekend probleem? Aangezien kennelijk meer mensen dit hebben
[ Voor 11% gewijzigd door brainovic op 05-01-2024 23:15 ]
Niet de enige dus die geen lampjes heeftbrainovic schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:56:
Bij mij veranderen de kleuren van de tekst niet meer als ik deze aan pas, en ook de LED's gaan niet aan of veranderen niet van kleur. Ook de tekst zelf past zich niet aan. Pas na een restart worden wijzigingen doorgevoerd, al blijven de LED's altijd uit (knipperen wel tijdens herstart).
Uurtje mee gespeeld en zelfs met beperkte kennis van MQTT al wat tevoorschijn kunnen toveren dat deed werkt.
:strip_exif()/f/image/XLWcRzPdFQwaDinfYCMKtpgW.jpg?f=fotoalbum_large)
Je ziet:
Tijd
Huidige temp (button+)
Ingestelde temp airco
Airco kouder/off (uit werkt nog niet)
Airco warmer/modus (modus werkt nog niet)
Screens omhoog/alle screens omhoog (moet nog ingesteld)
Screens omlaag/alle Screens omlaag (moet nog ingesteld
Verlichting moet ook nog ingesteld.
Dus veel is visueel. Maar de airco-Remote kan nu opgeborgen
Ik heb weer eens wat zitten maken. Ik wilde een notificatie mogelijkheid op de B+. Een van de knoppen (links, net onder het scherm) krijgt een tekst te zien, en een gekleurde led. Als je dan op de knop drukt verdwijnt het.
Hoe werkt het?/f/image/VAv4fYvItT47MdPdfsMPuvJx.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/RoMRqNd8UiwuDWcna2wldc9k.png?f=fotoalbum_large)
De sensor. Pakt de lijst op. Pakt het eerste item. Splitst de prio af en vergelijkt telkens met de volgende. De ns namespace is nodig omdat de variabele anders niet uit de for loop scopet.
Plak dit in een bestand genaamd 'templates.yaml' in folder 'includes'.
Zet dit in configuration.yaml:
en het script:
Werkt erg goed
Hoe werkt het?
- ToDo lijst in Home Assistant; Het Description veld bevat wat metadata, gescheiden door ; <prioriteit>;<Toplabel>;<Label>;<frontledkleur>.
- een trigger sensor gaat met todo.get_items door de open "acties", haalt de actie met de hoogste prio er uit en stopt die in een sensor.
- Node Red luistert naar die sensor en stopt de label, toplabel en led attribuut waardes in een MQTT topic
- als je op de knop drukt start een script dat de hoogste (en dus zichtbare) actie op voltooid zet in de ToDo lijst. Indien er nog een open actie is, zal die verschijnen.
/f/image/VAv4fYvItT47MdPdfsMPuvJx.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/RoMRqNd8UiwuDWcna2wldc9k.png?f=fotoalbum_large)
De sensor. Pakt de lijst op. Pakt het eerste item. Splitst de prio af en vergelijkt telkens met de volgende. De ns namespace is nodig omdat de variabele anders niet uit de for loop scopet.
Plak dit in een bestand genaamd 'templates.yaml' in folder 'includes'.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
| - trigger: - platform: state entity_id: todo.buttonplus_notifications action: - service: todo.get_items target: entity_id: todo.buttonplus_notifications data: status: needs_action response_variable: notifications sensor: - name: Buttonplus Prio Notification unique_id: buttonplus_prio_notification state: >- {% if (states('todo.buttonplus_notifications') | int | default(0)) > 0 %} {% set ns = namespace(prio = 0,summary="") %} {% for entry in notifications["todo.buttonplus_notifications"]["items"] %} {% set newprio = ((((entry.description |string ).split(';')[0]) | float(0)) ) %} {% if newprio > ns.prio %} {% set ns.prio = newprio %} {% set ns.summary = (entry.summary) %} {% endif %} {% endfor %} {{ ns.summary }} {% else %} {% endif %} attributes: label: >- {% if (states('todo.buttonplus_notifications') | int | default(0)) > 0 %} {% set ns = namespace(prio = 0,toplabel="",label="",frontled=0,summary="") %} {% for entry in notifications["todo.buttonplus_notifications"]["items"] %} {% set newprio = ((((entry.description |string ).split(';')[0]) | float(0)) ) %} {% if newprio > ns.prio %} {% set ns.prio = newprio %} {% set ns.toplabel = ((((entry.description |string ).split(';')[1]) ) ) %} {% set ns.label = ((((entry.description |string ).split(';')[2]) ) ) %} {% set ns.frontled = ((((entry.description |string ).split(';')[3]) ) ) %} {% set ns.summary = (entry.summary) %} {% endif %} {% endfor %} {{ ns.label }} {% else %} {% endif %} toplabel: >- {% if (states('todo.buttonplus_notifications') | int | default(0)) > 0 %} {% set ns = namespace(prio = 0,toplabel="") %} {% for entry in notifications["todo.buttonplus_notifications"]["items"] %} {% set newprio = ((((entry.description |string ).split(';')[0]) | float(0)) ) %} {% if newprio > ns.prio %} {% set ns.prio = newprio %} {% set ns.toplabel = ((((entry.description |string ).split(';')[1]) ) ) %} {% endif %} {% endfor %} {{ ns.toplabel }} {% else %} {% endif %} frontled: >- {% if (states('todo.buttonplus_notifications') | int | default(0)) > 0 %} {% set ns = namespace(prio = 0,frontled=0) %} {% for entry in notifications["todo.buttonplus_notifications"]["items"] %} {% set newprio = ((((entry.description |string ).split(';')[0]) | float(0)) ) %} {% if newprio > ns.prio %} {% set ns.prio = newprio %} {% set ns.frontled = ((((entry.description |string ).split(';')[3]) ) ) %} {% endif %} {% endfor %} {{ ns.frontled }} {% else %} {% endif %} |
Zet dit in configuration.yaml:
code:
1
| template: !include includes/templates.yaml |
en het script:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| alias: Buttonplus Notification Clear Prio sequence: - service: todo.update_item metadata: {} data: status: completed item: "{{ states(\"sensor.buttonplus_prio_notification\") }}" target: entity_id: todo.buttonplus_notifications mode: single |
Werkt erg goed
[ Voor 1% gewijzigd door balk op 27-01-2024 19:10 . Reden: nadere instructies toegevoed ]
Is er al een mogelijkheid om de status aan te passen op het lcd schermpje van een knop? Ik heb bijv via Homey een knop gemaakt om de gordijnen open of dicht te doen. Maar de status wijzigd alleen als ik de knop gebruik. Als de gordijnen op een andere manier opengaan (automatisch bijv via een flow) blijft de status op gesloten staan op de button+
Eigenlijk zou er een optie erbij moeten komen dat je ook een variabele kan gebruiken. En een display naam kan opgeven als het true of false staat
Eigenlijk zou er een optie erbij moeten komen dat je ook een variabele kan gebruiken. En een display naam kan opgeven als het true of false staat
[ Voor 17% gewijzigd door Holmes op 05-01-2024 20:43 ]
In theorie zou je een Label kunnen subscriben op een "gordijnen/status" topic (let op dat deze "retained" moet zijn) waar je weer de status van je gordijnen op published middels een flow/automation (of hoe dat ook heet in homeyHolmes schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:27:
Is er al een mogelijkheid om de status aan te passen op het lcd schermpje van een knop? Ik heb bijv via Homey een knop gemaakt om de gordijnen open of dicht te doen. Maar de status wijzigd alleen als ik de knop gebruik. Als de gordijnen op een andere manier opengaan (automatisch bijv via een flow) blijft de status op gesloten staan op de button+
Ben ik te volgen?
[ Voor 3% gewijzigd door DiXY op 05-01-2024 20:45 ]
Ja dat klinkt mij te ingewikkeld 😛 heb Homey genomen dat het simpel moet zijn.. ik wacht wel dat er een simpelere manier komt 😅
Gaan bij jou de LED's ook wel aan tijdens het rebooten? Dan zie ik ze wel van kleur veranderen namelijk.Waah schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:25:
[...]
Niet de enige dus die geen lampjes heeft. Ook de hacs integratie. Vanavond maar ff stoeien of die invloed heeft. Op zich heb ik de integratie niet echt nodig...
Uurtje mee gespeeld en zelfs met beperkte kennis van MQTT al wat tevoorschijn kunnen toveren dat deed werkt.
[Afbeelding]
Je ziet:
Tijd
Huidige temp (button+)
Ingestelde temp airco
Airco kouder/off (uit werkt nog niet)
Airco warmer/modus (modus werkt nog niet)
Screens omhoog/alle screens omhoog (moet nog ingesteld)
Screens omlaag/alle Screens omlaag (moet nog ingesteld
Verlichting moet ook nog ingesteld.
Dus veel is visueel. Maar de airco-Remote kan nu opgeborgen
Via MQTT kan dit gewoon en dit is ook beschikbaar in de home assistant integratie.Holmes schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:27:
Is er al een mogelijkheid om de status aan te passen op het lcd schermpje van een knop?
Moet je even naar het Homey topic gaan als feature request. Dit moet gewoon kunnen
Jep dat werkt wel.brainovic schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 23:15:
[...]
Gaan bij jou de LED's ook wel aan tijdens het rebooten? Dan zie ik ze wel van kleur veranderen namelijk.
maar gewoon een configuratiedingetje bij mij.
Moest een MQTT topic toevoegen in button+ van het type LED (subscribe) met MQTT payload "on".
als ik dan in MQTT naar dat topic de payload "on" stuur, gaat die aan. Stuur ik wat anders, gaat die uit.
Via Node-Red nu geregeld dat de led knippert als ik op de knop druk (via node red, door het sturen van "on" als er een knop word ingedrukt, en dan een 250ms delay, gevolgd door het sturen van "off")
Heb de HACS integratie wel weggegooid. Hoef hem niet vanuit HA te bedienen. Het is een knop aan de muur, die hoef ik niet te bedienen

Wel nog een " probleempje" met de long-press optie. Enkel "Subscribe" werkt. Maar dat is geen issue. Nu wil ik echter bij inhouden dat de airco van "mode" wisselt. Dat werkt, maar als ik hem inhoud wisselt die heel snel tussen de modes

Ook lastig: de "click" is een "on push" en niet "on release". dus bij een long-press voert die ook de "click" actie uit. een "click" voor lampen uit en "hold" voor dimmen werkt dat vrij lastig verwacht ik
[ Voor 8% gewijzigd door Waah op 06-01-2024 00:38 ]
Ik had dit issue ook al gemeld. Reactie van Ronald van B+ was dat "on release" al in de firmware zit maar nog niet in de configurator.Waah schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 00:04:
Ook lastig: de "click" is een "on push" en niet "on release". dus bij een long-press voert die ook de "click" actie uit. een "click" voor lampen uit en "hold" voor dimmen werkt dat vrij lastig verwacht ik
@buttonplus Website is offline. Maar belangrijker: de B+ start niet; Display is zwart (slechts IP adres) en knoppen hebben "sneeuw". Ik heb de buttonplus broker ook verbonden aan mijn device. Zijn er meer waar dit speelt? Device is een nachtje uit geweest.
==update==
Ik had nog een JSON liggen in een hoekje. Na laden werkt het wel weer. De vraag is: hoe afhankelijk is de B+ van connectie met de B+ website?
==update==
Ik had nog een JSON liggen in een hoekje. Na laden werkt het wel weer. De vraag is: hoe afhankelijk is de B+ van connectie met de B+ website?
[ Voor 29% gewijzigd door balk op 06-01-2024 07:48 ]
Ik heb dat een tijdje terug al eens gevraagd (niet hier), antwoord is nee.Tomba schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:14:
@buttonplus is het mogelijk om het prototype te upgraden naar de nieuwste firmware?
Zit momenteel op
code:
1 Current firmware: 0.571
[Afbeelding]
direct gevolgd door
[Afbeelding]
Hier werkt de website ook niet, maar de button+ wel. Gebruik de HA broker voor alles, maar de mqtt.button.plus voor de interne temp en tijd. Beide werken nog.balk schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 07:37:
@buttonplus Website is offline. Maar belangrijker: de B+ start niet; Display is zwart (slechts IP adres) en knoppen hebben "sneeuw". Ik heb de buttonplus broker ook verbonden aan mijn device. Zijn er meer waar dit speelt? Device is een nachtje uit geweest.
==update==
Die vraag is wel eerder aan bod gekomen toen ook de website er uit lag. Lijkt nu nog wel wat dependency aan te zitten maar dat zit hem in de web interface. Als je alles via MQTT hebt zul je hier geen last van hebben.balk schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 07:37:
@buttonplus . De vraag is: hoe afhankelijk is de B+ van connectie met de B+ website?
Hopen dat er een firmware update komt die de verbinding naar button.plus wat optioneler maakt
Ik krijg geen JSON geïmporteerd via de webinterface. Het resulteert in een wit scherm.
De JSON is gevalideerd en ook niet meer buttons geconfigureerd of iets dergelijks. Ook de JSON van een factory default config wordt niet geladen en resulteert in een wit scherm.
Iemand nog een tip?
Firmware 1.0.7
De JSON is gevalideerd en ook niet meer buttons geconfigureerd of iets dergelijks. Ook de JSON van een factory default config wordt niet geladen en resulteert in een wit scherm.
Iemand nog een tip?
Firmware 1.0.7
[ Voor 3% gewijzigd door Kroontje op 06-01-2024 10:36 ]
Ja, had dit net ook. Ben bezig met configuratie vanuit homey app en opeens een zwart scherm en sneeuw op de buttons. Na restart van de homey app zijn de button's weer zichtbaar, maar scherm nog zwart. Ook is configuratie scherm van device zelf niet te benaderen. B+ en ip-adres en verversknop is zichtbaar, maar verder niets......balk schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 07:37:
==update==
Gebruik je de button+ app in Homey? Ik had dit laatst ook namelijk.balk schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 07:37:
@buttonplus Website is offline. Maar belangrijker: de B+ start niet; Display is zwart (slechts IP adres) en knoppen hebben "sneeuw". Ik heb de buttonplus broker ook verbonden aan mijn device. Zijn er meer waar dit speelt?
Herstarten van de Button+ app in Homey loste het voor mij op.
Ja die gebruik ik, na herstart is sneeuw op de buttons weg, maar de knoppen reageren helemaal niet, scherm is zwart (muv ip-adres) en configuratie via ip-adres is leeg.arene schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:02:
[...]
Gebruik je de button+ app in Homey? Ik had dit laatst ook namelijk.
Herstarten van de Button+ app in Homey loste het voor mij op.
Kans is aanwezig dat je effe geduld moet hebben. Ik merk dat ie bij mij soms ook even nodig heeft om op te starten.Torch1969 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:16:
[...]
Ja die gebruik ik, na herstart is sneeuw op de buttons weg, maar de knoppen reageren helemaal niet, scherm is zwart (muv ip-adres) en configuratie via ip-adres is leeg.
Ouch, dus die kan de 'kliko' in dan? zonde..Bob schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 08:00:
[...]
Ik heb dat een tijdje terug al eens gevraagd (niet hier), antwoord is nee.
Lijkt me toch sterk. Misschien niet op een makkelijke manier, maar middels aansluiten van een programmer op de TX/RX aansluiting van de chip moet dit wel mogelijk zijn?Bob schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 08:00:
[...]
Ik heb dat een tijdje terug al eens gevraagd (niet hier), antwoord is nee.
Waarschijnlijk kan dat op die manier. Echter denk ik dat het ontwerp van de hardware (pinout's, adressen, etc) is aangepast of zaken toegevoegd. Geen idee of er destijds voor betaald is?CyBeRSPiN schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:25:
[...]
Lijkt me toch sterk. Misschien niet op een makkelijke manier, maar middels aansluiten van een programmer op de TX/RX aansluiting van de chip moet dit wel mogelijk zijn?
Nee is niet voor betaaldDiXY schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:34:
[...]
Waarschijnlijk kan dat op die manier. Echter denk ik dat het ontwerp van de hardware (pinout's, adressen, etc) is aangepast of zaken toegevoegd. Geen idee of er destijds voor betaald is?
De pin out van de connector heeft alleen VCC en GND gelabeld helaas (is 6 pins)CyBeRSPiN schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:25:
[...]
Lijkt me toch sterk. Misschien niet op een makkelijke manier, maar middels aansluiten van een programmer op de TX/RX aansluiting van de chip moet dit wel mogelijk zijn?
Na een paar dagen worstelen met m'n B+ heb ik wat succesjes geboekt:
- via de HA integratie kan ik de knoppen gebruiken om devices (licht etc.) aan te sturen
- dmv automations in HA kan ik de value van een sensor publiceren naar het display via mqtt
- en via dezelfde route kan ik de labels / toplabels van de buttons aanpassen
Vragen / observaties waar ik nu nog mee zit:
- het is toch allemaal wat minder plug en play dan ik verwacht had ...
- wat ik niet regel via de HA integratie (vnl knoppen) doe ik via mqtt van / naar HA, het is me eigenlijk nog behoorlijk onduidelijk waarom er twee brokers nodig zijn? De HA broker snap ik, maar wat moet ik met mqtt://mqtt.button.plus? Ik kan met mqtt explorer bij jullie allemaal zien hoe warm het is ...
Ik heb het mqtt topic van de temperatuur sensor overgezet van mqtt://mqtt.button.plus naar mijn HA broker (mosquitto), want anders kreeg ik de temperatuur niet zichtbaar in HA? Maar misschien snap ik het hele mqtt verhaal nog niet?
- ik zie hier foto's waarop de de kleur (en font?) van het toplabel / label van de buttons zijn aangepast: hoe doe je dat?
- en als het mogelijk is dat soort kenmerken van toplabels / labels aan te passen dan zou ik het fijn vinden om de (top)labels links of rechts te kunnen uitlijnen (ooit heeft een ervaren vormgever me geleerd dat centreren de basis doodzonde is van layout)
- de buttons van de display module (button 0 left/right) hebben in de config website wel een (top)label zoals de andere buttons, maar wat ik ook doe, ze worden niet zichtbaar?
Kortom: ik heb nog geen grip op het geheel, een paar howto's voor de basisfunctionaliteit zouden mij enorm helpen.
- via de HA integratie kan ik de knoppen gebruiken om devices (licht etc.) aan te sturen
- dmv automations in HA kan ik de value van een sensor publiceren naar het display via mqtt
- en via dezelfde route kan ik de labels / toplabels van de buttons aanpassen
Vragen / observaties waar ik nu nog mee zit:
- het is toch allemaal wat minder plug en play dan ik verwacht had ...
- wat ik niet regel via de HA integratie (vnl knoppen) doe ik via mqtt van / naar HA, het is me eigenlijk nog behoorlijk onduidelijk waarom er twee brokers nodig zijn? De HA broker snap ik, maar wat moet ik met mqtt://mqtt.button.plus? Ik kan met mqtt explorer bij jullie allemaal zien hoe warm het is ...
Ik heb het mqtt topic van de temperatuur sensor overgezet van mqtt://mqtt.button.plus naar mijn HA broker (mosquitto), want anders kreeg ik de temperatuur niet zichtbaar in HA? Maar misschien snap ik het hele mqtt verhaal nog niet?
- ik zie hier foto's waarop de de kleur (en font?) van het toplabel / label van de buttons zijn aangepast: hoe doe je dat?
- en als het mogelijk is dat soort kenmerken van toplabels / labels aan te passen dan zou ik het fijn vinden om de (top)labels links of rechts te kunnen uitlijnen (ooit heeft een ervaren vormgever me geleerd dat centreren de basis doodzonde is van layout)
- de buttons van de display module (button 0 left/right) hebben in de config website wel een (top)label zoals de andere buttons, maar wat ik ook doe, ze worden niet zichtbaar?
Kortom: ik heb nog geen grip op het geheel, een paar howto's voor de basisfunctionaliteit zouden mij enorm helpen.
Panasonic 7kW all-in-one KIT-ADC07L3E5 | Heishamon | Node-Red | Home Assistant | bgg 66 m2 vvw | 1e + 2e verd lt convectoren (Jaga) | pv 10120 wp
Wat gebeurt er als je met de ESPtool er de 1.07 firmware op flasht?Tomba schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:12:
[...]
Ouch, dus die kan de 'kliko' in dan? zonde..
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
hier vandaag ook de B+ ontvangen.
Eventjes mee zitten spelen net icm met HA.
Zo langzamerhand wordt de werking een beetje duidelijk dmv MQTT. Krijg het e.a. aangestuurd.
Paar zaken die ik nog niet lekker krijg.
RGB led aan sturen, moet dat in 24bit? 3*8bit, dus 0=0 en 255 is 1125.
Pagina's maken, bv dmv de knoppen in het hoofd scherm bladeren door 2 of meer "display pagina's". om het zo maar te zeggen. Kreeg het nu alleen voor elkaar dmv heel veel MQTT topics te updaten, wat vrij onlogisch is. Je kan dan ook niet makkelijk stiften met posities. Iemand die dit voor elkaar heeft dmv een JSON file of iets dergelijks?
Zo langzamerhand wordt de werking een beetje duidelijk dmv MQTT. Krijg het e.a. aangestuurd.
Pagina's maken, bv dmv de knoppen in het hoofd scherm bladeren door 2 of meer "display pagina's". om het zo maar te zeggen. Kreeg het nu alleen voor elkaar dmv heel veel MQTT topics te updaten, wat vrij onlogisch is. Je kan dan ook niet makkelijk stiften met posities. Iemand die dit voor elkaar heeft dmv een JSON file of iets dergelijks?
Op het prototype zit geen USB-C aansluiting, alleen een UART aansluiting maar die is niet gelabeld. Ga het toch eens onderzoeken.JackBol schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:52:
[...]
Wat gebeurt er als je met de ESPtool er de 1.07 firmware op flasht?
Hier loop ik ook wel tegen aan. Ik zie voor de knoppen best wat Mqtt mogelijkheden. Maar deze mogelijkheden zijn nog niet gedocumenteerd. De leds heb ik tot nu toe niet echt goed werkend anders dan de drie primaire kleurtjes.bartve schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:42:
Ik ga er vanuit dat de documentatie nog wel verbeterd in de loop der tijd.
4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023
Er zijn inderdaad hardware aanpassingen gebeurd, waardoor er extra werk zou nodig zijn om de firmware met de twee modellen compatibel te houden vermoed ik. Voor dat twintigtal (?) prototypes niet de moeite dus.DiXY schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:34:
[...]
Waarschijnlijk kan dat op die manier. Echter denk ik dat het ontwerp van de hardware (pinout's, adressen, etc) is aangepast of zaken toegevoegd. Geen idee of er destijds voor betaald is?
Ik heb eerder een post gemaakt over de kleuren:The Fatal schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:58:
hier vandaag ook de B+ ontvangen.
Koen Hendriks in "Button+ topic"
@balk had via node red een multi page menu gemaakt geloof ik. Ik wil nog kijken of ik op termijn zoiets kan bouwen in de home assistant integratie, maar eerst staan de LEDs op de roadmap
Ik heb de Button+ gisteren binnengekregen (#1517) en gelijk aan de slag gegaan.
In het begin nog even wat trial en error, maar ik heb in elk geval iets werkends gefabriceerd.
Waar ik nu nog tegenaanloop:
- Ik begrijp nog niet helemaal wat ik moet doen om de LED's aan te sturen.
- De rechterbutton leest prima de status van de lamp uit, maar de linker button update niet.
Verder:
- Met een MQTT explorer kan ik de publieke waarden lezen en schrijven?! Dus iemand anders statussen veranderen die gebruik maakt van de buttonplus MQTT-server. Kan prima voor test-doeleinden, maar wel belangrijk dat iedereen zich daar wel bewust van is.
:strip_exif()/f/image/6UydYjcSIXen4Jurlb16M1RX.jpg?f=fotoalbum_large)
Zometeen maar aan de muur hangen
In het begin nog even wat trial en error, maar ik heb in elk geval iets werkends gefabriceerd.
Waar ik nu nog tegenaanloop:
- Ik begrijp nog niet helemaal wat ik moet doen om de LED's aan te sturen.
- De rechterbutton leest prima de status van de lamp uit, maar de linker button update niet.
Verder:
- Met een MQTT explorer kan ik de publieke waarden lezen en schrijven?! Dus iemand anders statussen veranderen die gebruik maakt van de buttonplus MQTT-server. Kan prima voor test-doeleinden, maar wel belangrijk dat iedereen zich daar wel bewust van is.
:strip_exif()/f/image/6UydYjcSIXen4Jurlb16M1RX.jpg?f=fotoalbum_large)
Die had ik inderdaad gevonden. Daarmee kom ik een heel eind.Koen Hendriks schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:18:
[...]
Ik heb eerder een post gemaakt over de kleuren:
@balk had via node red een multi page menu gemaakt geloof ik. Ik wil nog kijken of ik op termijn zoiets kan bouwen in de home assistant integratie, maar eerst staan de LEDs op de roadmap
Als je in je broker geen authenticatie definieert of auth + toegangsrechten per topic, dan klopt dat ja. Heeft alles met de configuratie van de broker te maken en niets met de button+. Het is wel mogelijk dat de gemiddelde thuisgebruiker hier niet bij stilstaat, maar dan geldt dat 'probleem' waarschijnlijk voor meerdere devices in het huis.Rixard schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:32:
Verder:
[Afbeelding]
De button.plus mqtt broker is publiekelijk en staan bijvoorbeeld de waardes in van de temperatuursensors van een aantal buttons.Bob schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:17:
[...]
Als je in je broker geen authenticatie definieert of auth + toegangsrechten per topic, dan klopt dat ja. Heeft alles met de configuratie van de broker te maken en niets met de button+. Het is wel mogelijk dat de gemiddelde thuisgebruiker hier niet bij stilstaat, maar dan geldt dat 'probleem' waarschijnlijk voor meerdere devices in het huis.
Connect maar eens met MQTTExplorer o.i.d. naar mqtt.button.plus
Dat is een probleem van die broker, of van de mensen die publiek hun info er op zettenKroontje schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:22:
[...]
De button.plus mqtt broker is publiekelijk en staan bijvoorbeeld de waardes in van de temperatuursensors van een aantal buttons.![]()
Connect maar eens met MQTTExplorer o.i.d. naar mqtt.button.plus
[ Voor 4% gewijzigd door Bob op 07-01-2024 13:36 ]
@The Fatal dat heb ik inderdaad voor elkaar. Ik ga proberen vanavond een update te doen hier. Nu beetje druk met van alles. Ik moet zelfs de B+ nog aan de muur hangenKoen Hendriks schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:18:
[...]
Ik heb eerder een post gemaakt over de kleuren:
Ik heb uiteraard ok de publieke broker uit mijn config gehaald, maar er wordt niet echt veel waardevolle info gelekt. Je ziet enkel een 6 char hex value (deel van het Mac address wellicht?) en een temperatuur waarde.Bob schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:30:
[...]
Dat is een probleem van die broker, of van de mensen die publiek hun info er op zettenmijn temperatuur zal je er niet op vinden
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Eens. Zelf ben ik er ook van op de hoogte en gaat er niets naar de button.plus broker. Er staat ook het nodige aan info vanuit de Homey integratie in. Switches die je vanuit hier kan in-/ uitschakelen bijvoorbeeld.
Ik ben wel van mening dat @buttonplus hier voor moet waarschuwen.
Ik ben wel van mening dat @buttonplus hier voor moet waarschuwen.
Hoe zit het met de mqtt broker van Homey? Lekt deze ook standaard de informatie naar mqtt.button.plus? In principe boeit het mij niet als iemand de temperatuur kan zien. Maar vind het vervelender als er bijv. Knoppen geactiveerd kunnen worden.
wel lachen dit, ik gok dat het een Belg is:
:fill(white):strip_exif()/f/image/VtCwaLQnyzhdfVylgMghxIb6.png?f=user_large)
Haha, goed gezien.bartve schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:42:
Ik kan met mqtt explorer bij jullie allemaal zien hoe warm het is ...
Dit lijkt mij een privacy dingetje.
Misschien niet voor iedereen traceerbaar, maar wel wat risicovol en onnodig om standaard de waarden naar de MQTT broker van button.plus te sturen.
Ik heb de MQTT broker van button.plus verwijderd.
Beetje gek overigens dat een MQTT broker noodzakelijk is om op het display de temperatuur van de onboard sensor weer te geven.
Het probleem van de niet updatende knop-label is opgelost.
Er staan 2 labels in de lijst. ik heb de andere gekozen en nu werkt het wel. Lijkt me niet te kloppen dat er 2 staan overigens.
De bovenste werkt, de onderste niet. Voordat je het kan aanpassen naar de het andere Label in de lijst, moet je dat via een ander optie (bijvoorbeeld Green LED) doen.
Er staan 2 labels in de lijst. ik heb de andere gekozen en nu werkt het wel. Lijkt me niet te kloppen dat er 2 staan overigens.
De bovenste werkt, de onderste niet. Voordat je het kan aanpassen naar de het andere Label in de lijst, moet je dat via een ander optie (bijvoorbeeld Green LED) doen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/JISegHISE5ttJwVfD9FH8XVz.png?f=user_large)
[ Voor 18% gewijzigd door Rixard op 07-01-2024 15:20 ]
Let op:
Vragen/opmerkingen die gerelateerd zijn aan de ontwikkeling en gebruik van de onofficiële Button+ backend initiatieven graag in dit topic.
Vragen/opmerkingen die gerelateerd zijn aan de ontwikkeling en gebruik van de onofficiële Button+ backend initiatieven graag in dit topic.