Button+ topic

Pagina: 1 ... 6 ... 15 Laatste
Acties:

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• arene
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-09 12:07
Ik verbaas me echt over de weerstand die ik hier voel bij sommigen.

Dit is juist een supergaaf project m.i. Een planning die gehouden wordt, duidelijke communicatie, mooi product, actieve community zowel bij HA als Homey, snelle verzendtijd, mooie toekomstplannen met uitbreidingen en andere kleuren etc. . Het staat weliswaar nog in de kinderschoenen en het vergt wat inspanning om het werkend te krijgen maar het is voor mij nu al heel functioneel.

Klein voorbeeldje, hij laat op de display live de titels en artiesten zien van de gespeelde nummers in de top2000 via Volumio. Ik kan daar van genieten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:06
Devil schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 07:40:
[...]

Ik heb hem geannuleerd, de gang van zaken geeft me geen goed gevoel. Scheelt weer een plekje voor de mensen die er hard op wachten
Ja ik ben ook wel benieuwd wat je bedoeld met "de gang van zaken"? Puur het toevoegen van je tel nr? Er zijn al mensen die hem ontvangen hebben, die van mij is inmiddels in NL aangekomen dus het is niet dat er niet geleverd wordt.

(ja de eis van een tel nr vind ik ook wat vreemd maar shops zoals AliExpress vragen dat ook en printen hem op het label)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het ook een leuk project en alle respect voor Button+ die hier hard aan werkt. Maar als ik dan niets opgestuurd krijg, omdat ik mijn telefoonnummer niet aan een Chinees bedrijf geef (dat ook al mijn adres heeft!), dan kom ik in een gebied waar ik me niet comfortabel meer bij voel. En dat is heel persoonlijk, dus kan niemand verder iets aan doen. Geen idee waarom ik wel Ali pakjes ontvang, zonder telnummer. Misschien dat ik een oud account heb ofzo? Maar doet er verder ook niet toe.
Ook totaal geen hard feelings, juist leuk hoe een slimme techneut zo iets neerzet.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:00
Dit stond gewoon in de nieuwsbrief van 10 december. En ik denk dat als je even contact had opgenomen met Buttonplus hierover, er vast wel een mouw aan te passen was geweest. Het komt gewoon een beetje vreemd over om, wanneer je exemplaar voor je klaarligt, in dit forum publiekelijk te melden dat je 'm geannuleerd hebt over "de gang van zaken". Dat komt mij dan over als onnodige stemmingmakerij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

voorstad schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:14:
Dit stond gewoon in de nieuwsbrief van 10 december. En ik denk dat als je even contact had opgenomen met Buttonplus hierover, er vast wel een mouw aan te passen was geweest. Het komt gewoon een beetje vreemd over om, wanneer je exemplaar voor je klaarligt, in dit forum publiekelijk te melden dat je 'm geannuleerd hebt over "de gang van zaken". Dat komt mij dan over als onnodige stemmingmakerij.
Het stond vast in de nieuwsbrief van december, maar niet toen ik de bestelling plaatste. Maar dat is geen probleem, want er is een optie om te annuleren en dat is heel netjes. De stemming ontstaat omdat jullie er allemaal een mening over hebben en iets van moeten vinden.
Wat mij betreft is het klaar.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkRenting
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-09 13:16
Devil schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:00:
Geen idee waarom ik wel Ali pakjes ontvang, zonder telnummer.
Je kan altijd een fake telefoonnummer opgeven. Dus dan is het in wezen hetzelfde als de pakjes die je blijkbaar wel bij ome Ali besteld (en waar dus ook je adres bekend is). En anders had Ronald er vast wel een mouw aan weten te passen als je echt geen telefoonnummer wil opgeven. Geen bedrijf die daarom een order laat lopen lijkt me.

Wat is dan nog de reden om je bestelling re annuleren? Wordt wel erg principieel zo.
En dan kan ik me de opmerking over stemmingmakerij wel voorstellen. :)

Anyway, ben hier heel tevreden met Button+. Blij dat ik hem besteld heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:26

CyBeRSPiN

sinds 2001

Zijn er al mensen die de Button+ aan de muur hebben hangen met de voeding weggewerkt in een inbouwdoos? Ging dat makkelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-09 13:41
Ik heb gewoon net mijn telefoon nummer even toegevoegd.
Ze hebben mijn adres al, dan maakt het telefoonnummer ook niets uit lijkt me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:39:
Zijn er al mensen die de Button+ aan de muur hebben hangen met de voeding weggewerkt in een inbouwdoos? Ging dat makkelijk?
Ik heb er wel al een inbouwdoos voor (met 220v), hopelijk kan ie er volgende week of de week er na op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjab
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:13
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:39:
Ben nu bezig met het kabels trekken. Gezien ik geen 230V in de buurt heb, leg ik een cat6 kabeltje langs de thermostaatkabel af. De voeding komt dan bij mijn luchtverwarmingsunit te hangen. Helaas kan ik mijn buttonplus (nog) niet gebruiken als thermostaat aangezien ik nog met een e-bus verwarming zit. Hopelijk veranderd dat dit voorjaar. Voeding is dusdanig klein dat hij wel in een inbouwdoosje past ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• videodok
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-06 07:11
hmmm site down? Iedereen tegelijk een fake telefoonnummer aan het invoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisNielssen
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05-09 17:19
videodok schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:46:
Jup, hier ook geen verbinding meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-09 16:19

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Devil schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:17:
[...]

Het stond vast in de nieuwsbrief van december, maar niet toen ik de bestelling plaatste. Maar dat is geen probleem, want er is een optie om te annuleren en dat is heel netjes. De stemming ontstaat omdat jullie er allemaal een mening over hebben en iets van moeten vinden.
Wat mij betreft is het klaar.
OK, ik snap wel wat je bedoelt. En voor alle duidelijkheid, het was ook oorspronkelijk niet de bedoeling en in de toekomst ook niet (vermoed ik) als er 'gewoon' hier bulkvoorraad is. Er zijn (ook in de nieuwsbrief aangegeven) verschillende redenen geweest om het zo te doen. Het volume (=aantal bestellingen bij opstart) is veel groter dan voorzien, het is sneller en goedkoper. Nu heb je hem (nu niet meer dus) voor de introprijs. Dan ben je een 'early adapter' en daarmee komen wat 'issues'.
Je kunt (had kunnen) wachten tot het een normaal retail product is. Ergste bugs eruit, maar wat hogere prijs.
Ik ga er voor het gemak van uit dat alleen de pre-production orders drop shipments zijn.

Het is maar een tip voor iedereen die nog steeds geïnteresseerd is, maar zijn persoonsgegevens niet aan Xi wil geven. Maar dan moet je ook nooit bij Ali bestellen natuurlijk:).

[ Voor 0% gewijzigd door rene037 op 29-12-2023 20:52 . Reden: 'ga' toegevoegd, was typefout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
videodok schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:46:
Volgens mij draait die site op een VPS bij een lokale hoster. Zou me niet verbazen als hij door de bandbreedte heen is geblazen!

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwen Vanheusden
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20-11-2024
Vandaag de Button+ geïnstalleerd en verbonden met mijn Beckhoff PLC.
Geweldig apparaat!

Toevallig vanavond nog wat mee aan het experimenteren tot ik plots niet meer op de webpagina van de knop geraakte.
Er bleef 'Loading configuration' staan.
Blijkbaar had dit te maken dat button.plus down was.
Dan moet er toch een link zijn dat als de site down is dat je niet meet op de configuratiepagina van de knop kan? Ik dacht dat die volledig stand-alone werkte?

Moet wel zeggen dat de backup van de configuratie nu wel lukt naar mijn account op button.plus, waar dit eerder een foutmelding gaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:19
Zo te zien draait de config javascripts vanaf button.plus en niet lokaal, dat lijkt me niet handig.

[ Voor 21% gewijzigd door CopyCatz op 29-12-2023 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:40

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

CopyCatz schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 23:00:
Zo te zien draait de config javascripts vanaf button.plus en niet lokaal, dat lijkt me niet handig.
Ik heb ook gezien dat er requests naar https://api.button.plus/ gaan vanuit de lokale omgeving. Dat dit de hele lokale interface blokkeert als het niet beschikbaar is vind ik wel zorgwekkend. Kan natuurlijk een configuratie fout zijn en zo worden opgelost door wat schonere JavaScript error handling in de volgende firmware.

Misschien kan @buttonplus hier wat info over geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsoft
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14-06 21:46
Graag inderdaad wat meer info over de afhankelijkheid van die externe server. Dat zou voor mij namelijk betekenen dat het niet voldoet aan het concept “alle intelligentie in het huis zelf”. Juist om te voorkomen dat bij faillissement/ziekte/… etc van de ontwikkelaar/leverancier ik geen (volledig) gebruik meer kan maken van mijn spullen. Ik las laatst ergens dat iemand slimme thermostaatkranen had van een merk dat failliet ging en daardoor niet eens meer handmatig een temperatuur kon instellen. De temperatuur ging ieder zoveel minuten terug naar de oorspronkelijk ingestelde temperatuur voor de nacht. Nou zal dat bij de Button+ niet zo’n vaart lopen, maar ik ben het graag voor.

Nu begrijp ik ook best dat in de huidige fase van ontwikkeling dit er nog in zit, maar hoor graag of het in de nabije toekomst mogelijk gaat zijn om dit óf in de button+ zelf te doen óf zelf een kopie van api.button.plus te hebben en dan met lokale DNS te regelen dat er geen internet benodigd is. Anders wordt het voor mij helaas een annulering en dat zou ik erg jammer vinden. Het ziet er echt uit als een mooie aanvulling op mijn setup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
rsoft schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 09:28:
Graag inderdaad wat meer info over de afhankelijkheid van die externe server. Dat zou voor mij namelijk betekenen dat het niet voldoet aan het concept “alle intelligentie in het huis zelf”. Juist om te voorkomen dat bij faillissement/ziekte/… etc van de ontwikkelaar/leverancier ik geen (volledig) gebruik meer kan maken van mijn spullen. Ik las laatst ergens dat iemand slimme thermostaatkranen had van een merk dat failliet ging en daardoor niet eens meer handmatig een temperatuur kon instellen. De temperatuur ging ieder zoveel minuten terug naar de oorspronkelijk ingestelde temperatuur voor de nacht. Nou zal dat bij de Button+ niet zo’n vaart lopen, maar ik ben het graag voor.

Nu begrijp ik ook best dat in de huidige fase van ontwikkeling dit er nog in zit, maar hoor graag of het in de nabije toekomst mogelijk gaat zijn om dit óf in de button+ zelf te doen óf zelf een kopie van api.button.plus te hebben en dan met lokale DNS te regelen dat er geen internet benodigd is. Anders wordt het voor mij helaas een annulering en dat zou ik erg jammer vinden. Het ziet er echt uit als een mooie aanvulling op mijn setup.
@buttonplus zal zelf even moeten reageren met de feiten, maar zover ik kan zien heeft momenteel alleen de lokale GUI aan afhankelijkheid van het Internet om wat JS artifacts te laden van api.button.plus.

Maar aangezien het binnenkort mogelijk gaat zijn om de b+ vanuit HA te configureren, hoeft het geen probleem te zijn mocht de website compleet offline gaan.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
Hm ja, offline is wel een dingetje. Sure dat er misschien wat afbeeldingen in zitten online (doet HA ook) maar ik ga er vanuit dat als het wat statische JS is dat vanuit de B+ zelf ook wel kan.

Ik kreeg trouwens net een mail van de DHL: mijn B+ wordt als het goed is Vanavind bezorgd :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-09 16:19

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Gwen Vanheusden schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 22:50:
Vandaag de Button+ geïnstalleerd en verbonden met mijn Beckhoff PLC.
Geweldig apparaat!
Doe maar duur! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartve
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-09 11:33
Vandaag ook mijn pakketje ontvangen ... fijn!

Het ziet er IRL nog beter uit (gelukkig aanzienlijk kleiner dan ik had ingeschat).

Eerste ervaringen:
- de opmerking op de button+ website over de lockpins mag wat mij betreft veel eerder en pregnanter (40 point font, rood, bold, flashing ... zoiets): ik had de modules al op de baseplate gedrukt voordat ik die opmerking had gelezen. Verder zie ik geen verschil tussen de foto's 'lockpins are open' en 'lockpins are closed', de schroefkoppen staan op beide foto's in precies dezelfde stand?
- firmware update: ik heb python ge-installeerd, maar ik weet niet zo goed wat ik aanmoet met de opmerking 'Be sure to install pip for installing Pyton packages.'? Waar moet ik 'pip' installen, en hoe doe ik dat?

Panasonic 7kW all-in-one KIT-ADC07L3E5 | Heishamon | Node-Red | Home Assistant | bgg 66 m2 vvw | 1e + 2e verd lt convectoren (Jaga) | pv 10120 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:44
bartve schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:56:
- firmware update: ik heb python ge-installeerd, maar ik weet niet zo goed wat ik aanmoet met de opmerking 'Be sure to install pip for installing Pyton packages.'? Waar moet ik 'pip' installen, en hoe doe ik dat?
Is dat nodig? Er staat toch al firmware op de B+? En je kunt toch een update uitvoeren via de firmware?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 15:40
Ondertussen hangt hij hier aan de muur en heb ik hem op de plek van thermostaat gehangen. De thermostaat heb ik in een ander hoekje gehangen dus die is nog wel nodig, ook omdat de thermometer van de B+ er minimaal 5 graden naast zit 😉 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartve
balk schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:02:
[...]

Is dat nodig? Er staat toch al firmware op de B+? En je kunt toch een update uitvoeren via de firmware?
Tja, dat weet ik dus niet. Ik volg de documentatie onder 'support' op de button+ website, en mijn verwarring wordt groter: de documentatie is een mix van van instructies voor 2 doelgroepen, leveranciers (ben ik niet) en eindgebruikers (ben ik wel). Het zou duidelijker zijn waneer die instructies uit elkaar gehaald worden? Ik zie nu niet zo snel wat ik wel en niet moet doen om het apparaat up-to-date in gebruik te nemen. Vooral de instructies voor 'Testing BASE module' en 'Testing BAR and DISPLAY modules' zijn erg verwarrend op deze plek ....

Panasonic 7kW all-in-one KIT-ADC07L3E5 | Heishamon | Node-Red | Home Assistant | bgg 66 m2 vvw | 1e + 2e verd lt convectoren (Jaga) | pv 10120 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkRenting
Je kan inderdaad een firmware update uitvoeren vanaf de webinterface van je Button+ device, @bartve. IP invoeren in een browser en de rest wijst zichzelf.

En die lockpins staan in open èn gesloten beide horizontaal (of verticaal zo je wil), alleen 180 graden gedraaid van elkaar.
Als je heeeeel goed kijkt zie je dat de indicatiestreepjes net iets uit het midden staan en daaraan zie je of ie open of gesloten is (staan ze gelijk dan is ie gesloten, staan ze net iets verschoven van elkaar, dan is ie open.). Maar is inderdaad heel onduidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartve
HenkRenting schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:23:
[...]
Als je heeeeel goed kijkt zie je [...]
Ik was zo blij met m'n nieuwe gadget dat ik dergelijke minimale verschillen over het hoofd zag 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiXY
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:20
Ik mag hopen dat de B+ zonder internet toegang werkt... :X want hij gaat leuk of niet in een netwerk dat afgesloten is van het internet samen met de rest van de wifi devices

Mijn zelfbouw thuis accu

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:25
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YgbK08RUdnPJyYiuBHRAsN8Ayaw=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/uBlU5f5nLR5LFqriKfHCEtIC.gif?f=fotoalbum_large

Voor hen die het leuk vinden. Een GIFje van de installatie op een muur. Zoals verwacht was de voeding in de inbouwdoos krijgen krap, maar te doen. De locking pins is als je het weet eigenlijk helemaal geen probleem, maar in een toekomstige revisie mag het wel duidelijker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MC_hn-VUWDfoGxJCRSkPr_vhKX8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JYGuAlMkGausVZlOlEvyP6KZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door I_IBlackI_I op 30-12-2023 16:10 . Reden: Eindresultaat toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:26

CyBeRSPiN

sinds 2001

DiXY schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:59:
Ik mag hopen dat de B+ zonder internet toegang werkt... :X want hij gaat leuk of niet in een netwerk dat afgesloten is van het internet samen met de rest van de wifi devices
Ga daar maar vanuit. Kwestie van firmware update om de boel local-only te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

CyBeRSPiN schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:26:
[...]

Ga daar maar vanuit. Kwestie van firmware update om de boel local-only te maken.
Yes exact dit. Alle integraties werken ook met alleen lokaal toegang, kan hier gewoon de config updaten met de json en de MQTT en dergelijke instellen.

De webinterface heeft gewoon klein foutje / bugje dat er een dependency op die externe call is. Het device zelf werkt gewoon 100% lokaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:32
Iemand de button+ kunnen verbinden met wifi met een leesteken erin?
Ik krijg hem met geen mogelijkheid op mijn IOT VLAN (eindigend op _IOT, dus met een underscore), met gewone WIFI verbind hij zonder problemen.

EDIT: of gewoon het juiste wachtwoord gebruiken 8)7 :$

[ Voor 13% gewijzigd door Torch1969 op 30-12-2023 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:19
Torch1969 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 18:30:
Ik krijg hem met geen mogelijkheid op mijn IOT VLAN (eindigend op _IOT, dus met een underscore), met gewone WIFI verbind hij zonder problemen.
Hij zit bij mij op -IoT :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 14:08
I_IBlackI_I schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:09:
[Afbeelding]

Voor hen die het leuk vinden. Een GIFje van de installatie op een muur. Zoals verwacht was de voeding in de inbouwdoos krijgen krap, maar te doen. De locking pins is als je het weet eigenlijk helemaal geen probleem, maar in een toekomstige revisie mag het wel duidelijker.

[Afbeelding]
Wow, ziet er strak uit! Graag meer van deze foto’s 😀.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Torch1969 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 18:30:
Ik krijg het hele Button+ AP netwerk met geen mogelijkheid tevoorschijn, al geprobeerd hem te resetten, long press e.d. maar meer dan een Hello world 1 tm 7 op de displays en wat knipperende leds is er vooralsnog niet bij.

Zo maar eens proberen een firmware via usb op de Button+ te zetten, misschien dat dat soelaas bied.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
R2D2 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:06:
meer dan een Hello world 1 tm 7 op de displays en wat knipperende leds is er vooralsnog niet bij.
Dat klinkt idd als de fabrieks test firmware

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjab
rorie schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:16:
[...]

Wow, ziet er strak uit! Graag meer van deze foto’s 😀.
Vooruit dan. Zie onder. Ik heb vanwege een onmogelijkheid aan spanningspunten een cat-6 kabeltje naar mijn thermostaat getrokken en op 10m afstand de voeding geplaatst in een lasdoosje. De button+ heeft wat moeite met op deze kabellengte het scherm helder genoeg houden en de wifi stabiel houden dus ik moet wat meer spanning krijgen. Ik moet denk ik een zwaardere voeding plaatsen, maar wil eerst wat experimenteren met een condensator/elco vlak voor het bordje.

@buttonplus met welk spanningsbereik kan de button+ overweg?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jm60RlplVt_ouYQ9qsjl23C6O1A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iY7SuL351yz0bHGKft21ZQuE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w8n8jx6GkM7zH1SiSR9fjmAvQkI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I7gTSaYOZypKDJrPIFgmlcDr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wF5kPsek5Z6weZ2Jlycxm66gNlA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y3yz39OMyj4KqyWkA8G7rOds.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E-6EweIQfAtcGFtYocSEQT2Q7BE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dZbndOjK6AQ1ILis5k39JFaY.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
I_IBlackI_I schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:08:
[...]

Dat klinkt idd als de fabrieks test firmware
Handig ;)

Moet zeggen dat ik een beetje mixed feelings heb qua hardware. Ik vind het geheel niet heel degelijk aanvoelen om heel eerlijk te zijn en vraag me af hoe lang dit heel blijft. Ik heb de versie met 3 losse bars + het grote display en die laatste voelt vrij "wobbly" aan in mijn ogen, helemaal aan de bovenzijde. Daarnaast had ik verwacht dat de knopjes in de bars zouden zitten en niet er onder, nu fungeert de hele bar als een soort van rocker switch om de ondergelegen knop in te drukken en ik vraag me af hoe leuk de connector dat op termijn gaat vinden... maar we zullen zien. Eerst maar eens even de juiste firmware er op knallen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb hem ook binnen, ik hoop dat ik er 5v op kan gooien, die voeding heb ik al hangen.

Op USB werkt hij, dus er zal ergens een pin zitten, hahaha. Of kan de 3.3v in ook 5v hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ex_E6NCcsdIkXPmnC7cqDrZzrwc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yz6qLrCKfNBNk5Z4vYhWCxQa.jpg?f=fotoalbum_large

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arwimyth
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-08 10:49
Ik krijg hem niet verbonden met de broker. Bij het IP adres moet neem ik aan het IP adres van Home Assistant ingevuld worden?

De documentatie had allemaal wel wat beter gekund. Als ik op de site kijk staat er bij het stuk "First steps with Home Assistant, MQTT and Node Red" Do not set a user/pass on the mqtt server since button plus does not support that. Maar bij de installatie kun je dat wel invullen.

[Edit] Na veel prutsen kom ik er achter dat er geen connected komt te staan bij status. Het werkt wel gewoon.

[ Voor 16% gewijzigd door Arwimyth op 30-12-2023 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
Nou moet ik wel melden dat die bij mij gewoon met version 1.06 is geleverd, dus ik heb geen ervaring met handmatig flashen.
bjab schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:11:
[...]
ik moet wat meer spanning krijgen. Ik moet denk ik een zwaardere voeding plaatsen
Je kan altijd met een multimeter kijken wat voor spanning er nu bij de button binnenkomt en dan een variabele voeding nemen waarmee je wel kan zorgen dat er 3.3V binnenkomt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
Iemand hier misschien ervaring mee?

[code]
./flash.bat
./flash.bat: line 1: REM: command not found
./flash.bat: line 2: REM: command not found
./flash.bat: line 3: REM: command not found
: command not found:
usage: esptool write_flash [-h] [--erase-all]
[--flash_freq {keep,80m,60m,48m,40m,30m,26m,24m,20m,16m,15m,12m}]
[--flash_mode {keep,qio,qout,dio,dout}]
[--flash_size FLASH_SIZE]
[--spi-connection SPI_CONNECTION] [--no-progress]
[--verify] [--encrypt]
[--encrypt-files <address> <filename> [<address> <filename> ...]]
[--ignore-flash-encryption-efuse-setting]
[--compress | --no-compress]
<address> <filename> [<address> <filename> ...]
esptool write_flash: error: argument <address> <filename>: [Errno 2] No such file or directory: 'firmware.bin\r'
[/code]

Vooralsnog is er weinig leven in mijn Button+ te krijgen.

Never mind... gewoon handmatig het python commando de terminal in rammen werkt wel.

[ Voor 4% gewijzigd door R2D2 op 30-12-2023 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
R2D2 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:32:
Iemand hier misschien ervaring mee?
Lijkt alsof je een windows batch bestand op een linux bash cli probeert te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjab
I_IBlackI_I schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:16:

Je kan altijd met een multimeter kijken wat voor spanning er nu bij de button binnenkomt en dan een variabele voeding nemen waarmee je wel kan zorgen dat er 3.3V binnenkomt :-)
Ja, die had ik ook verzonnen (en uitgevoerd), maar er zit slechts spanningsval 0.05V op met ingeschakelde button+. Heb dus het vermoeden dat de base plate net te hoge piekstromen van de lijn trekt waardoor ik wat issues heb. Op usb was het wel helemaal stabiel. Daarom zou ik liefst wat aan de veilige kant gaan zitten, dus als ik 5V kan aanbieden zoals @_eLMo_ ook van plan is, zou het helemaal top zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bartve
_eLMo_ schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:14:
Ik heb hem ook binnen, ik hoop dat ik er 5v op kan gooien, die voeding heb ik al hangen.

Op USB werkt hij, dus er zal ergens een pin zitten, hahaha. Of kan de 3.3v in ook 5v hebben?

[Afbeelding]
Grappig: bij jou zitten de knoppen (of de knopbultjes) op de display module boven, en bij mij onder ... omdat ik bij het inprikken van de display module gekeken heb naar de pijl omhoog op de achterkant 8)
Vreemd genoeg staat de tekst bij jou op het display toch goed :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
_eLMo_ schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:14:

[Afbeelding]
Ik zou die main display echt even omdraaien.... als je nu gaat drukken op de plek waar het bedoeld zou zijn op het scherm gebeurd er waarschijnlijk vrij weinig (en daarnaast lijkt het me ook niet bevordelijk voor de connector als je aan de bovenzijde van het scherm gaat drukken aangezien daar 0 support zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
bartve schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:57:
[...]

Grappig: bij jou zitten de knoppen (of de knopbultjes) op de display module boven, en bij mij onder ...
Misschien is alleen de voorkant van de behuizing verkeerd om en zitten de knoppen aan de achterkant van de module wel op de juiste plek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartve
R2D2 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:13:
[...]

Moet zeggen dat ik een beetje mixed feelings heb qua hardware. Ik vind het geheel niet heel degelijk aanvoelen om heel eerlijk te zijn en vraag me af hoe lang dit heel blijft. Ik heb de versie met 3 losse bars + het grote display en die laatste voelt vrij "wobbly" aan in mijn ogen, helemaal aan de bovenzijde. Daarnaast had ik verwacht dat de knopjes in de bars zouden zitten en niet er onder, nu fungeert de hele bar als een soort van rocker switch om de ondergelegen knop in te drukken en ik vraag me af hoe leuk de connector dat op termijn gaat vinden... maar we zullen zien. Eerst maar eens even de juiste firmware er op knallen dan.
Ik heb een beetje hetzelfde gevoel, vooral wat betreft de display module wanneer die helemaal bovenin de base module zit (igv 3 button bars), het wiebelt dan ook nogal verticaal, of is niet zo heel stabiel ....
Bij de button bars lijkt het mee te vallen: wanneer je aan de ene kant drukt beweegt de bar aan de andere kant nauwelijks, dus de connector wordt niet of weinig 'misbruikt' als scharnier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
bartve schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 21:18:
[...]

Ik heb een beetje hetzelfde gevoel, vooral wat betreft de display module wanneer die helemaal bovenin de base module zit (igv 3 button bars), het wiebelt dan ook nogal verticaal, of is niet zo heel stabiel ....
Bij de button bars lijkt het mee te vallen: wanneer je aan de ene kant drukt beweegt de bar aan de andere kant nauwelijks, dus de connector wordt niet of weinig 'misbruikt' als scharnier?
Klopt, het grote display is het "ergst" qua speling en ik ga die van mij in ieder geval op een hoogte hangen dat de 7 jarige hier in huis er in ieder geval niet bij kan want dan gaat hij het nog geen maand uit houden ben ik bang ;). Ik had in ieder geval graag gezien dat de main display iets minder "losjes" op zijn plek gehouden werd om heel eerlijk te zijn.

Wat betreft de bars, feit is en blijft wel dat er wel degelijk iets van een kracht uitgeoefend wordt op de connector en het is allemaal vrij "fijntjes" uitgevoerd dus het zal mij benieuwen hoe dit houd op termijn.

Die "Calibrated 0.1 °C accuracy thermostat" die er in zou zitten heeft overigens ook een afwijking van jewelste en zit er vs de Tado 5,3 graden naast, volgens de Ikea PM2 meters zo'n 4 graad en volgens het goedkope digitale thermometertje wat hier in de woonkamer rond slingert 4,5 graad naast... volgens de Button+ zou het hier in de woonkamer 24 graden moeten zijn :+. Daar mag dus nog wel een offset optie voor in de firmware komen ;)
I_IBlackI_I schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:35:
[...]

Lijkt alsof je een windows batch bestand op een linux bash cli probeert te draaien.
Ja stom... ik had hem boven eerst even aan de windows pc gehangen maar aangezien er niet gestookt wordt op kantoor toch maar in de woonkamer gaan zitten met de MacBook op schoot dus dat was gewoon mijn eigen domme schuld inderdaad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Hier ook net binnen, yes. Maar inderdaad ook met de test firmware er op (hello world en press / click ook geen wifi AP).

Kom er wel uit natuurlijk met flashen (morgen) maar @buttonplus goeie om wel even te checken denk ik.

Ik was ook verbaasd dat de knoppen aan de achterkant zitten, maar: vind dit juist een cool effect zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arene
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-09 12:07
R2D2 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 21:53:
[...]

.......

Die "Calibrated 0.1 °C accuracy thermostat" die er in zou zitten heeft overigens ook een afwijking van jewelste en zit er vs de Tado 5,3 graden naast, volgens de Ikea PM2 meters zo'n 4 graad en volgens het goedkope digitale thermometertje wat hier in de woonkamer rond slingert 4,5 graad naast... volgens de Button+ zou het hier in de woonkamer 24 graden moeten zijn :+. Daar mag dus nog wel een offset optie voor in de firmware komen ;)

[...]
.
Ik krijg binnenkort van Ronald een meetsetje om het verschil in verscheidene situaties te meten om de offset vast te stellen. Of je de USB of de bijgeleverde voeding gbruikt, maakt ook uit omdat de temperatuurafgifte afgifte bij usb-gebruik hoger is dan bij de 'normale' voeding. Ongeveer 4 graden vs 1 graad in mijn situatie. Ronald is zich hier dus al wel van bewust...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
bjab schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:11:
[...]

Vooruit dan. Zie onder. Ik heb vanwege een onmogelijkheid aan spanningspunten een cat-6 kabeltje naar mijn thermostaat getrokken en op 10m afstand de voeding geplaatst in een lasdoosje. De button+ heeft wat moeite met op deze kabellengte het scherm helder genoeg houden en de wifi stabiel houden dus ik moet wat meer spanning krijgen. Ik moet denk ik een zwaardere voeding plaatsen, maar wil eerst wat experimenteren met een condensator/elco vlak voor het bordje.

@buttonplus met welk spanningsbereik kan de button+ overweg?
Hier ben ik ook benieuwd naar. Ik kan hem wel monteren met de voeding erachter, maar het is makkelijker als ik hem aan het andere einde van de buis kan monteren. Hier zou het om ongeveer 5-6 meter gaan.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holmes
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09-09 22:04
Heb ook de button+ gisteren binnen gehad. Eerste indruk is goed, kreeg het geheel ook snel geïnstalleerd en verbonden met Homey. Eerste instantie werkte alleen de temperatuursensor, de knoppen werkte uiteindelijk met de bèta versie van de Homey applicatie. Maar veel werkt nog niet helaas. Bijv. de dim functies werkt niet, en krijg maar niet de label tekst gewijzigd, paar keer de configuratie al opnieuw ingeladen maar gebeurt verder niets. Neem aan dat de laatste firmware dit verder niet zal oplossen? Staat nu 1.06 op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
TKroon schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:11:
[...]

Hier ben ik ook benieuwd naar. Ik kan hem wel monteren met de voeding erachter, maar het is makkelijker als ik hem aan het andere einde van de buis kan monteren. Hier zou het om ongeveer 5-6 meter gaan.
Je zou sowieso een variabele voeding kunnen nemen, die zo hoog zetten dat je aan het einde 3.3v over houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
Holmes schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:29:
Heb ook de button+ gisteren binnen gehad. Eerste indruk is goed, kreeg het geheel ook snel geïnstalleerd en verbonden met Homey. Eerste instantie werkte alleen de temperatuursensor, de knoppen werkte uiteindelijk met de bèta versie van de Homey applicatie. Maar veel werkt nog niet helaas. Bijv. de dim functies werkt niet, en krijg maar niet de label tekst gewijzigd, paar keer de configuratie al opnieuw ingeladen maar gebeurt verder niets. Neem aan dat de laatste firmware dit verder niet zal oplossen? Staat nu 1.06 op.
Kom even meepraten in het homey app topic. De ontwikkelaar (Adrian) leest hier niet mee.
Ik ben sinds gisteren ook gestart. Gaat nog niet van een leien dakje, bij mij met name vanwege het gebruik van een eigen MQTT broker. Bij mij werkt dim functie en top label op buttons ook (nog) niet. Volop tweaken in startup van zowel hardware, als firmware als toepassen (homey app). Zo in de kerstvakantie ook wel leuk :) .

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mattie112
Goed, even snel de B+ aan de muur gehangen. Kan hem nog niet aansluiten op de 3.3v, volgende week ga ik pas het schakelmateriaal plaatsen en dan kan de stroom er op :) Maargoed voor het configureren zal het toch wel handig zijn even naast de PC te houden.

Paar fotos voor de liefhebber:

ButtonPlus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bpfcIkJrPvYHD4vWn0g1566KIFk=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e2rfYUmCnwIz92XvWcOM4asD.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wb2z9dqmX1Vn_GdqNy3MINslZrk=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lblxAznXRr7o4gGsFa9XyZbM.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xm7ZDBzSaTWn9HLJULawQV4pYNw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RvNBUTEzOYhIqE0WO5yFNwRz.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rHa79Og_IYDvvscnqCPFJ-8l-h4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XPfzhsBbZuXSFlZ4INm3Cw7R.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AyY-DN2LbzR21UwCqcE948Tovg0=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cZ995LLGsIJsVbFAYax8l7Pb.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TMPgcJ3p1OYy6-Eqe1u2pWoaYVc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0EXaJNk0Cf7bPCXzskKtSXzd.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ElHvcsOzinCq8_4o5ecGgnNUMQQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1rnbQFiROQvWAqlLCU7h42CV.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Zz39VQrGYwvJMSoXfNSvMrs7UM=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VwnpnbQamHONYz769E0aOD46.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KzOUFBIpeordEKWgX6CD3xtl4qs=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4KstGFBIhvdLhsNgykBGAlKr.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ICcw3rC6cNKUWPix3GLOKy0yyl4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kbHpKbzQU5ssL23aMO0rmJRM.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CoXhgzpUPovmbNmMgceE7wlTL0s=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gh4iK297KqlUxzaE1VFnHFVn.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/45LsQoCkk5rB7wfERrPc1XAPfAc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GJ55NybDKIKryo6vUYzNoe7R.jpg?f=fotoalbum_small

En een fimpje:

Paar opmerkingen / observaties:

- QR code op de doos verwijst naar "support home". Bij documentation is de eerste optie "installing on the wall". Maar: daar staat OOK de 'assemblage' instructie in. Ik kan me voorstellen dat mensen eerst er mee willen spelen voor ie op de muur gaat. Lijkt mij een betere entrypoint / titel.
- Stukje mbt locking-pins is erg onduidelijk, foto is niet goed te zien. Misschien even in paint tekenen? Of kijken of het wat beter op de foto kan. (Wanneer je zicht hebt op de achterkant is het wel goed te zien aan de pins zelf)
- Mijn B+ kwam met de test firmware (zie video), foutje in het proces? (straks de normale firmware flashen en er eens mee spelen)
- LEDs lijken me wat fel maar dat is (later) vast wel in te stellen.
- Ziet er goed uit aan de muur :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkRenting
Torch1969 schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:24:
[...]
Bij mij werkt dim functie en top label op buttons ook (nog) niet.
De dimfunctie zit niet in de huidige firmware als ik het goed heb. Daar zal Adrian weinig aan kunnen veranderen. Omday die functie in testfirmware van pre-production models (die Adrian al had) wel zat, had hij die functie wel al ingebouwd.
Komt binnenkort wel terug heeft Ronald beloofd.

De labels op de buttons wijzigen werken gewoon bij mij, dus daar noet iets anders mis gaan bij je...

Maar meepraten in het topic in de Homey Community is zeker een goed advies. 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
En trouwens, voor de mensen die niet helemaal python willen installeren:

Je kan ook de esptool (Windows) binary downloaden via https://github.com/espressif/esptool/releases en dan

code:
1
C:\path\to\esptool.exe --chip esp32s3 --baud 921600 --before default_reset --after hard_reset write_flash -z --flash_mode dio --flash_freq 80m --flash_size 16MB 0x0 bootloader.bin 0x8000 partitions.bin 0xa000 ota_data_initial.bin 0x10000 firmware.bin

@buttonplus misschien mooier om dit in de documentatie te zetten dan een complete python environment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
En even snel getest, had al MQTT in mijn HA staan voor iets van een test eerder. Account toegevoegd (moest in Mosquitto, kon niet in HA zelf ookal staat er dat dat werkt). B+ Connect netjes. Even wat toegevoegd op het scherm, topic er aan en hop vanuit HA kan ik iets publishen en dat werkt perfect!

Nou daar gaan we binnenkort even uitgebreid mee spelen, ook met de HA addon die in ontwikkeling is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
HenkRenting schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:41:
[...]

De dimfunctie zit niet in de huidige firmware als ik het goed heb. Daar zal Adrian weinig aan kunnen veranderen. Omday die functie in testfirmware van pre-production models (die Adrian al had) wel zat, had hij die functie wel al ingebouwd.
Komt binnenkort wel terug heeft Ronald beloofd.

De labels op de buttons wijzigen werken gewoon bij mij, dus daar noet iets anders mis gaan bij je...

Maar meepraten in het topic in de Homey Community is zeker een goed advies. 😉
Dank voor die toelichting op dim-functie, dat verklaart een hoop. De dim instelling werkt wel via de instellingen pagina van de button+ zelf, dus dat is in ieder geval wat.

De labels tonen goed, maar de Top label niet meteen. @Holmes Ik kwam erachter dat die pas verschijnen na een soft-reset van de button+ (rechter knop onderop kort indrukken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiXY
Gisterenavond ook mijn Button's binnen gekregen. Veel tijd heb ik er nog niet voor, maar wel even goed kunnen kijken alvast! Ook hier verzonden met de test firmware, maar is geen probleem voor mij!

Ik ben tevreden over de bouw kwaliteit, als je er met glans schuin op kijkt zie lans de randen van de wel wat schoonheidsfoutjes. uit de spuit giet mal. de randjes golven een beetje, maar als je het niemand zegt (Sorry! :X) zie je het niet.

Voor de gene die het interessant vinden: hier wat unboxing foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50YGYW19gy-H_ViLCPEGFH-dNAw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZV6Ipy1Ed3SYu4Mmxc7CwopS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9wEXLu7y0OaOPKYslTyrme9Hc88=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PIZm2DQuMLhKpgxH2sVFPnEO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tXbdJWprZZ9xcsdO6_nKCj2HZ-w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lWrPQqEnuBalMTtDUrn2VYpk.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6tUR7hk3xKynuE2KPseZWnbmRbk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H1dwSWgo3uByM6Gbx0VGVLR6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H91ZQXP9Dtm5bJ1r6aqQ-9_R8Eo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WffTZKIwNe3hqftaIhPU6Ezz.jpg?f=fotoalbum_tile

Mijn zelfbouw thuis accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiXY
Mattie112 schreef op zondag 31 december 2023 @ 12:15:
En trouwens, voor de mensen die niet helemaal python willen installeren:

Je kan ook de esptool (Windows) binary downloaden via https://github.com/espressif/esptool/releases en dan
Als je uit de esptool voor windows download en esptool.exe in de map kopieert waar je firmware is uitgepakt, dan kun in flash.bat "python -m esptool" veranderen in "esptool.exe". dubbel klik en hij flasht je B+

[ Voor 26% gewijzigd door DiXY op 31-12-2023 14:18 ]

Mijn zelfbouw thuis accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
DiXY schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:13:
[...]

Als je uit de esptool voor windows download en esptool.exe in de map kopieert waar je firmware is uitgepakt, dan kun in flash.bat "python -m esptool" veranderen in "esptool.exe". dubbel klik en hij flasht je B+
Yes dat kan ook inderdaad :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
Zo, even er zelf 'los' mee gespeeld (nog zonder integratie of whatever).

Even een "verbruik" en "opwek" display gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://upload.mattie-systems.nl/uploads/21196-screenshot_2023-12-31_145449.png

En even een HA Automation om dat te updaten:

Afbeeldingslocatie: https://upload.mattie-systems.nl/uploads/19360-screenshot_2023-12-31_145423.png

Er is vast een makkelijkere manier (straks) maar dit werkt in elk geval perfect.

Ik merk wel al inderdaad dat het zo maar eens handig kan zijn om een "standaard" structuur aan te houden voor MQTT, dat maakt het combineren wat makkelijker. Het zou leuk zijn als je in B+ een "ID" mee kon geven aan een "item" zodat je dat kan gebruiken voor MQTT.

Wat ik me ook nog af vraag:
Kan je ook nog én het label én de value aanpassen? Bijvoorbeeld om "opwek" of "verbruik" in 1 item weer te geven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Mattie112 schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:59:

Ik merk wel al inderdaad dat het zo maar eens handig kan zijn om een "standaard" structuur aan te houden voor MQTT, dat maakt het combineren wat makkelijker. Het zou leuk zijn als je in B+ een "ID" mee kon geven aan een "item" zodat je dat kan gebruiken voor MQTT.
@balk Is hier mee begonnen om dit vast te leggen in mijn HA integratie repo op Github: MQTT structure

Deze wil ik dan ook gaan gebruiken in de home assistant integratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
Koen Hendriks schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:04:
[...]

@balk Is hier mee begonnen om dit vast te leggen in mijn HA integratie repo op Github: MQTT structure

Deze wil ik dan ook gaan gebruiken in de home assistant integratie.
Yes ik had het in dat topic al gezien inderdaad maar het viel me nu zelf al op met 2 items dat het anders snel een zooitje kan worden :) Zal voor ik er vol mee aan de gang ga wel even kijken in de repo wat de status is en of ik mee kan helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkRenting
Torch1969 schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:04:
[...]
Dank voor die toelichting op dim-functie, dat verklaart een hoop. De dim instelling werkt wel via de instellingen pagina van de button+ zelf, dus dat is in ieder geval wat.
Oh, in dat geval kan ik het ook mis hebben en zit het mss wel al in de huidige firmware.
Dan zou ik die vraag sowieso even in de Homey Community stellen:
https://community.homey.app/t/89931

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Ik heb de integratie nu zover dat hij automatisch de MQTT vanuit Home Assistant instelt op de Button+ en ook dat hij een click topic published voor elke button. De integratie subscribed vervolgens aan deze MQTT click events en roept hier de juiste button presses voor aan. *O*

Dit betekend de volgende requirements voor de Home assistant integratie:
  1. Je hebt een MQTT broker (bijvoorbeeld via de Mosquitto add-on).
  2. Je hebt de officiele MQTT integratie van HA ingesteld.
  3. Je weet het IP adres van je Button+ device :+
Voor de rest kan (en zal) de integratie je het werk uit handen nemen.
De integratie kan deze requirements valideren en zal je er op wijzen als je er niet aan voldoet.

Ik zal morgen is kijken of ik er een korte demo van kan tonen en of er een 0.0.1 release kan komen voor testers :)

Edit:
Hij is gereleased en kan geïnstalleerd worden via HACS. De repo is https://github.com/koenhendriks/ha-button-plus

[ Voor 6% gewijzigd door Koen Hendriks op 05-01-2024 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:50

luigi87

Domotica Fanaticus

Koen Hendriks schreef op maandag 1 januari 2024 @ 22:17:
Ik heb de integratie nu zover dat hij automatisch de MQTT vanuit Home Assistant instelt op de Button+ en ook dat hij een click topic published voor elke button. De integratie subscribed vervolgens aan deze MQTT click events en roept hier de juiste button presses voor aan. *O*

Dit betekend de volgende requirements voor de Home assistant integratie:
  1. Je hebt een MQTT broker (bijvoorbeeld via de Mosquitto add-on).
  2. Je hebt de officiele MQTT integratie van HA ingesteld.
  3. Je weet het IP adres van je Button+ device :+
Voor de rest kan (en zal) de integratie je het werk uit handen nemen.
De integratie kan deze requirements valideren en zal je er op wijzen als je er niet aan voldoet.

Ik zal morgen is kijken of ik er een korte demo van kan tonen en of er een 0.0.1 release kan komen voor testers :)
Laat maar horen voor die test. Ik heb een 2de button+ liggen sinds dit weekend om mee te testen.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR_Apples
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-05 13:18
Mooi om te zien dat iedereen zo actief en enthousiast is over Button+.
Dat ben ik ook, maar helaas krijg ik de opstelling niet werkend.

Het scherm hangt inmiddels aan de muur met netstroom en draait op versie 1.07. Het doel is om hem te koppelen met Home Assistant die draait op een Raspberry Pi 4. De MQTT plugin draait al een hele tijd met o.a. Zigbee2MQTT.
Vanaf het IP adres van de Button+ (statisch IP, via router ingesteld) kan ik hem benaderen en ook veranderingen op het scherm pushen naar de Button+. De MQTT staat al ingesteld en is verbonden, via het IP kan ik de virtuele knoppen ook indrukken waarna ik op de Home Assistant ook de MQTT topics binnenkrijg.

Helaas gebeurt er bij het indrukken van een fysieke knop van de Button+ niets. Ik ontvang niets binnen op de Home Assistant. Alle apparaten zitten binnen de zelfde VLAN.

Wat zie ik over het hoofd waardoor ik geen info binnenkrijg van de fysieke Button+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-09 22:47
DR_Apples schreef op maandag 1 januari 2024 @ 23:50:

Het scherm hangt inmiddels aan de muur met netstroom en draait op versie 1.07. Het doel is om hem te koppelen met Home Assistant die draait op een Raspberry Pi 4. De MQTT plugin draait al een hele tijd met o.a. Zigbee2MQTT.
Vanaf het IP adres van de Button+ (statisch IP, via router ingesteld) kan ik hem benaderen en ook veranderingen op het scherm pushen naar de Button+. De MQTT staat al ingesteld en is verbonden, via het IP kan ik de virtuele knoppen ook indrukken waarna ik op de Home Assistant ook de MQTT topics binnenkrijg.

Helaas gebeurt er bij het indrukken van een fysieke knop van de Button+ niets. Ik ontvang niets binnen op de Home Assistant. Alle apparaten zitten binnen de zelfde VLAN.

Wat zie ik over het hoofd waardoor ik geen info binnenkrijg van de fysieke Button+?
Ik heb geen button+ maar installeer eens mqttexplorer, dan kan je exact zien wat er allemaal gebeurd.

[ Voor 8% gewijzigd door akatar op 01-01-2024 23:53 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Gwen Vanheusden
Hieronder een voorbeeld van mijn Button+.
m³ wordt nog niet goed weergegeven.
Alle info komt in mijn geval van Node-Red.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cXw1iXUD1c6nAe83r8rJdtb0nXA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cm13sybOwcfvTI6BmdCXa1r1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Wat ik nog wel eens mis is de url in de Button+ prefixen met mqtt:// misschien helpt dat?
En even checken op de button config zelf of je de juiste broker hebt geselecteerd, (niet de default buttonplus) en het juiste event.
En vergeet ook niet op save configuration te drukken!

Deze fouten heb ik meerdermaals gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969

Je hebt het over één fysieke knop? Heb je meerdere geconfigureerd en geprobeerd? Als het één is, is die misschien niet goed…
Wellicht ten overvloede, maar druk je de fysieke knoppen goed in? Het zijn geen tiptoetsen, maar je moet ze echt met een beetje kracht indrukken tot ze klikken, just to be sure O-)

Kun je een foto van de geconfigureerde knoppen en een screenshot van de configuratie van (één van) de knoppen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G8rb8n
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:13
Gwen Vanheusden schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 09:36:
Hieronder een voorbeeld van mijn Button+.
m³ wordt nog niet goed weergegeven.
Alle info komt in mijn geval van Node-Red.
Ziet er netjes uit! m3 had ik ook met € teken, die wordt ook niet weergegeven. Denk dat er (nog) geen support is voor bijzondere tekens?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:20
Welke verzender stuurt de button+? Ik krijg vandaag een pakket van Yunexpress via DHL? Kan dat hen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:47
Ja, dat is je b+. Is een brievenbus pakketje, dus thuis blijven is niet nodig 😉

Edit:
Tenminste.. dat was mijn ene button, inclusief base, display en 3x een bar.

[ Voor 34% gewijzigd door Dracoo op 02-01-2024 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiXY
Waah schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:39:
Welke verzender stuurt de button+? Ik krijg vandaag een pakket van Yunexpress via DHL? Kan dat hen zijn.
Ja, de kans is heel groot dat dit je B+ is, bij kwam hij ook via Yunexpress. check anders je track&trace in de B+ account

[ Voor 13% gewijzigd door DiXY op 02-01-2024 11:57 ]

Mijn zelfbouw thuis accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR_Apples
akatar schreef op maandag 1 januari 2024 @ 23:53:
Ik heb geen button+ maar installeer eens mqttexplorer, dan kan je exact zien wat er allemaal gebeurd.
Dat is zeker een goede en heb ik dus zojuist ook even aangeslingerd. Blijkt dus dat de "webversie" (via IP adres) wel dingen afvuurt op de HA MQTT server, maar de fysieke Button+ niet.
Koen Hendriks schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 09:39:
Wat ik nog wel eens mis is de url in de Button+ prefixen met mqtt:// misschien helpt dat?
En even checken op de button config zelf of je de juiste broker hebt geselecteerd, (niet de default buttonplus) en het juiste event.
En vergeet ook niet op save configuration te drukken!

Deze fouten heb ik meerdermaals gemaakt.
Yes, correct! Ik heb de HA MQTT server al met mgtt:// geprefixed (zie foto onderaan).
En het safe configuratie is ook zeer makkelijk om niet te vergeten, helaas glipt dat er af en toe tussendoor 8)7
Torch1969 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 09:45:
Je hebt het over één fysieke knop? Heb je meerdere geconfigureerd en geprobeerd? Als het één is, is die misschien niet goed…
Wellicht ten overvloede, maar druk je de fysieke knoppen goed in? Het zijn geen tiptoetsen, maar je moet ze echt met een beetje kracht indrukken tot ze klikken, just to be sure O-)
Het betreft de meest complete setup, dus 1x display en 3x bar module. Ik heb nu onder meerdere knoppen een click (publish) event gezet, maar ontvang in nog steeds geen van de gevallen iets als ik op de fysieke knop druk die aan de muur hangt.

Daarnaast heb. ik nu ook geprobeerd om iets vanuit HomeAssistant te publishen naar Button+. Ook in dit geval zie ik dit wel in de online config (via IP), maar valt deze info niet te zien op de fysieke Button+ (zie foto mbt alarm status).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yprCHYpujt8yDZWt53TYqiM0uYI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aFLDCzfu38XSm8c39nkWgxWA.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3nkAwOhTOEB6uY68CyG-8d0GOoc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UHjVTi8pMKxBAGBtXLnFGW4a.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x62YDfa2pAkdeJOIxWw2l7s0uQw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/54PMHSivvOtpOpxoogMfYPaS.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i0r2kEHJQ13kdWKKuPfaytvY1fc=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/5FAcWS2Ux8ZLNnlTcmEuASi8.gif?f=fotoalbum_large

Zie hierboven dus ook de fysieke Button+. Vergeleken met foto 1 (online config via IP) valt de alarm status vanuit HomeAssistant niet te zien. Het lijkt alsof de online config via IP toch anders is dan de fysieke Button+. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwen Vanheusden
DR_Apples schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:37:
[...]
Dat is zeker een goede en heb ik dus zojuist ook even aangeslingerd. Blijkt dus dat de "webversie" (via IP adres) wel dingen afvuurt op de HA MQTT server, maar de fysieke Button+ niet.
Het lijkt er op dat je fysieke knop geen MQTT verbinding heeft met je broker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR_Apples
Gwen Vanheusden schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:08:
Het lijkt er op dat je fysieke knop geen MQTT verbinding heeft met je broker.
Daar ben ik bang voor ja, maar hoe kan ik dit verder in zien? Via IP config zegt hij geconnect te zijn namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwen Vanheusden
DR_Apples schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:13:
[...]

Daar ben ik bang voor ja, maar hoe kan ik dit verder in zien? Via IP config zegt hij geconnect te zijn namelijk.
Inderdaad, het lijkt erop dat de webinterface de status van de verbinding via de websocket laat zien.
Ben je zeker dat de verbinding via 1883 mogelijk is?
Kan je met MQTT explorer verbinding maken via 1883?

Ik vraag mij ook af welk client id Button+ kiest, want identieke client id's leveren ook problemen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR_Apples
Gwen Vanheusden schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:45:
Inderdaad, het lijkt erop dat de webinterface de status van de verbinding via de websocket laat zien.
Ben je zeker dat de verbinding via 1883 mogelijk is?
Kan je met MQTT explorer verbinding maken via 1883?

Ik vraag mij ook af welk client id Button+ kiest, want identieke client id's leveren ook problemen op.
Verbinding via poort 1883 zou mogelijk moeten zijn, zo is MQTT explorer namelijk ook gekoppeld. Via exact de zelfde broker instellingen als doorgegeven aan Button+ (mqtt://[serverIP] via poort 1883)

Het stukje mbt de client id zou ik graag willen uitzoeken, weet jij waar ik dit kan checken? (een snelle google search gaf helaas niet een duidelijk antwoord)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-09 06:07

Bob

DR_Apples schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:43:
[...]

Verbinding via poort 1883 zou mogelijk moeten zijn, zo is MQTT explorer namelijk ook gekoppeld. Via exact de zelfde broker instellingen als doorgegeven aan Button+ (mqtt://[serverIP] via poort 1883)

Het stukje mbt de client id zou ik graag willen uitzoeken, weet jij waar ik dit kan checken? (een snelle google search gaf helaas niet een duidelijk antwoord)
Ik herinner me dat wanneer je je met een broker verbindt met client id X, en er is al een actieve sessie met client id X heeft op de broker, dat die actieve sessie er dan wordt uitgegooid en vervangen wordt door de nieuwe verbinding. Dus 2 totaal verschillende clients die met dezelfde client id verbinden gaan het zich erg beklagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DR_Apples
Zijn er mensen die de Button+ succesvol gekoppeld hebben aan HA draaiend op een RaspberryPi4 met de Mosquitto broker?

Zou ik daarvan een tweetal screenshotjes via PM mogen ontvangen van de Mosquitto config (poort instellingen) en de config van de Button+ zelf? Dan kan ik hopelijk op die manier wat dingen uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-09 06:07

Bob

DR_Apples schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:58:
Zijn er mensen die de Button+ succesvol gekoppeld hebben aan HA draaiend op een RaspberryPi4 met de Mosquitto broker?

Zou ik daarvan een tweetal screenshotjes via PM mogen ontvangen van de Mosquitto config (poort instellingen) en de config van de Button+ zelf? Dan kan ik hopelijk op die manier wat dingen uitsluiten.
Welke versie van mosquitto draai je? Er zijn grote verschillen in default config tussen versies 1.x en 2.x.
Ik draai 1.x in de default config, wat wil zeggen dat hij anoniem op 1883 accepteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR_Apples
Bob schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:11:
Welke versie van mosquitto draai je? Er zijn grote verschillen in default config tussen versies 1.x en 2.x.
Ik draai 1.x in de default config, wat wil zeggen dat hij anoniem op 1883 accepteert.
Ik heb versie 6.4.0 van de mosquitto broker draaien, dus mosquitto 2.0.18 (met default config)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volk
  • Laatst online: 11-09 12:51
DR_Apples schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:58:

https://imgur.com/xCPlYeE

https://imgur.com/a/0PjwcIt

Weinig bijzonders, Mosquito is vrij default, versie 6.4.0. De user {mqtt} is een HA user.
Is de B+ heb ik username/password zowel in de "connectionstring" opgegeven als in username password, weet niet of dat nodig is.
De status in B+ is doorgaans niet "connected" is, ik krijg in de webinterface ook geen data terug, het fysieke device wel.

Wat ook belangrijk is, als en een MQTT waarde wil tonen dat deze een keer gepublished is.
Ik heb bv een temp. sensor die maar mondjesmaat een nieuwe waarde zendt, dus die waarde wordt dan ook niet getoond op de B+ totdat er een nieuwe update uit de sensor komt.

Om de connectie te debuggen kun je even " $SYS/broker/uptime " topic pakken in een value die je op het scherm toont om te zien of de verbinding iig werkt tussen B+ en Mosquito.

Zigbee2Mqtt gebruik ik en ik heb nog niet uitgevonden hoe ik een attribuut uit Z2MQTT kan gebruiken in de B+, dus ik heb het nu zo gemaakt dat wanneer de state van een device wijzigt, deze een nieuw bericht published op de MQTT broker in een formaat die de B+ iig snapt en dus niet de JSON die uit Z2MQTT komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR_Apples
Volk schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:40:
Is de B+ heb ik username/password zowel in de "connectionstring" opgegeven als in username password, weet niet of dat nodig is.
De status in B+ is doorgaans niet "connected" is, ik krijg in de webinterface ook geen data terug, het fysieke device wel.
Dank voor je reactie en foto's! Zo te zien komen jouw configs overeen met mij, dus dat is in ieder geval uitgesloten. Ik heb ook geprobeerd om de inlog ook nog extra in de "connectionstring" op te nemen, maar dit maakt helaas geen verschil.
Bijzonder (maar waarschijnlijk niet van invloed); bij mijn status is de MQTT broker altijd connected, en update de data ook altijd naar de meest actuele data van de MQTT server als ik via het IP van de Button+ kijk.
Wat ook belangrijk is, als en een MQTT waarde wil tonen dat deze een keer gepublished is.
Ik heb bv een temp. sensor die maar mondjesmaat een nieuwe waarde zendt, dus die waarde wordt dan ook niet getoond op de B+ totdat er een nieuwe update uit de sensor komt.

Om de connectie te debuggen kun je even " $SYS/broker/uptime " topic pakken in een value die je op het scherm toont om te zien of de verbinding iig werkt tussen B+ en Mosquito.
Dat is een zekere goede! Ik heb ook al een paar keer geprobeerd om eerst de fysieke Button+ aan te hebben en dan data te publishen. Daarbij zoals je voorstelt ook even de $SYS/broker/uptime toegevoegd.
Helaas krijg ik ook in dit geval alleen deze waardes te zien via het IP van de Button+, en niet op het fysieke apparaat. Ook niet na een reset (kleine knopje rechtsonder de Button+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volk
DR_Apples schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:06:
[...]

Dank voor je reactie en foto's! Zo te zien komen jouw configs overeen met mij, dus dat is in ieder geval uitgesloten. Ik heb ook geprobeerd om de inlog ook nog extra in de "connectionstring" op te nemen, maar dit maakt helaas geen verschil.
Bijzonder (maar waarschijnlijk niet van invloed); bij mijn status is de MQTT broker altijd connected, en update de data ook altijd naar de meest actuele data van de MQTT server als ik via het IP van de Button+ kijk.

[...]

Dat is een zekere goede! Ik heb ook al een paar keer geprobeerd om eerst de fysieke Button+ aan te hebben en dan data te publishen. Daarbij zoals je voorstelt ook even de $SYS/broker/uptime toegevoegd.
Helaas krijg ik ook in dit geval alleen deze waardes te zien via het IP van de Button+, en niet op het fysieke apparaat. Ook niet na een reset (kleine knopje rechtsonder de Button+)
Zie je ook geen connecties vanuit de button naar mosquito in de logging in HA?

Dat ziet er bij mij ongeveer zo uit:
2024-01-02 17:37:32: New client connected from 172.30.32.1:44490 as mqttjs_9f67a6f6 (p2, c1, k60, u'mqtt').
2024-01-02 17:37:33: Client mqttjs_9f67a6f6 closed its connection.
2024-01-02 17:37:37: New client connected from 172.30.32.1:44492 as mqttjs_9f67a6f6 (p2, c1, k60, u'mqtt').

Dat 172 adres is trouwens niet het werkelijke ip (heb zelf een 192 range), maar dat zal iets van eenNAT adres zijn als gevolg van de Docker omgeving waaruit HA is opgebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwen Vanheusden
[...]

Zigbee2Mqtt gebruik ik en ik heb nog niet uitgevonden hoe ik een attribuut uit Z2MQTT kan gebruiken in de B+, dus ik heb het nu zo gemaakt dat wanneer de state van een device wijzigt, deze een nieuw bericht published op de MQTT broker in een formaat die de B+ iig snapt en dus niet de JSON die uit Z2MQTT komt.
Je kan best de 'retain' aanzetten in de MQTT berichtenn, dan houdt de broker het laatste bericht bij en krijgt een client onmiddelijk dit laatste bericht als hij zich abonneert op een topic.

Wat JSON berichten betreft zou het wel mogelijk zijn om een key:value uit te halen.
Zelf nog niet getest.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76183790

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiXY
Volk schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:39:
2024-01-02 17:37:32: New client connected from 172.30.32.1:44490 as mqttjs_9f67a6f6 (p2, c1, k60, u'mqtt').
2024-01-02 17:37:37: New client connected from 172.30.32.1:44492 as mqttjs_9f67a6f6 (p2, c1, k60, u'mqtt').
Het lijkt erop dat alleen de web interface connect... mqttjs is de javascript client. bij mij ziet de client id van de B+ er zo uit: auto-65F01E9B-8134-3596-0CA9-80868C62A4A3

Mijn zelfbouw thuis accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwen Vanheusden
DR_Apples schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:06:
[...]

Geen idee meer wat het probleem zou kunnen zijn.
Op het forum zag ik dit bericht:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76202966
Proberen kan geen kwaad, denk ik? :)

Eventueel eens de public HiveMQ of HiveMQ cloud broker proberen?
Dat gaat het probleem met Mosquitto niet oplossen, maar je Button+ zou hier wel verbinding mee moeten kunnen maken en eventueel deze broker (tijdelijk) gebruiken in Home assitant en Button+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR_Apples
Volk schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:39:
Zie je ook geen connecties vanuit de button naar mosquito in de logging in HA?

Dat ziet er bij mij ongeveer zo uit:

Dat 172 adres is trouwens niet het werkelijke ip (heb zelf een 192 range), maar dat zal iets van eenNAT adres zijn als gevolg van de Docker omgeving waaruit HA is opgebouwd.
Ik zie wel meerdere dingen in de dingen in de logs van Mosquitto, waaronder de volgende:
code:
1
2
3
2024-01-02 17:44:46: New client connected from 192.168.1.227:50616 as mqttjs_26c82b92 (p2, c1, k60, u'button-plus-user').
2024-01-02 17:44:46: New client connected from 192.168.1.227:50618 as mqttjs_c7c45b2b (p2, c1, k60, u'button-plus-user').
2024-01-02 17:44:46: New client connected from 192.168.1.227:50620 as mqttjs_b302fb38 (p2, c1, k60, u'button-plus-user').

Het aparte is dat dit IP afkomstig is van de computer waarop ik het IP van de Button+ open heb staan.
Iets later op zie ik ook het volgende, na het verversen van de pagina op de computer:
code:
1
2
3
4
2024-01-02 17:45:02: Client mqttjs_b302fb38 closed its connection.
2024-01-02 17:45:02: Client mqttjs_26c82b92 closed its connection.
2024-01-02 17:45:02: Client mqttjs_c7c45b2b closed its connection.
2024-01-02 17:45:02: New client connected from 192.168.1.227:50627 as mqttjs_9a43674e (p2, c1, k60, u'button-plus-user').

Ik zie net als dat jij hebt ook een aantal adressen die beginnen met 172 (geen onderdeel van de beschikbare range hier), maar geen van deze adressen logt in met de user/pw combi die ik heb opgegeven aan Button+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR_Apples
DiXY schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:50:
Het lijkt erop dat alleen de web interface connect... mqttjs is de javascript client. bij mij ziet de client id van de B+ er zo uit: auto-65F01E9B-8134-3596-0CA9-80868C62A4A3
Dat is goed om te weten! Kun je in de logs wel zien dat deze client inlogt met de username die je hebt opgegeven aan Button+ MQTT broker config?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Ik heb zojuist de hele integratie werkend gekregen zonder al te veel moeite op een clean installatie van Home Assistant.

Bij Home Assistant de mosquito addon toegevoegd zonder verdere configuratie. Vervolgens de mqtt integratie aangezet en de via HACS kan je nu de custom repo nu toevoegen en de button plus integratie downloaden.

De repo (zoals eerder gedeelt) is https://github.com/koenhendriks/ha-button-plus

De integratie voegt automatisch de broker toe en een topic voor elke button. Deze kan je vervolgens in Home Assistant gebruiken voor automatiseringen.

Het gaat hier nog wel om een alfa versie maar hij zou het in principe moeten doen voor verschillende button plus configuraties.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arwimyth
  • Laatst online: 11-08 10:49
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Av2we0O-EwzmzV9IkaJG9Wo2aCo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/trbklx33wIXlm4dwCsxSZpIy.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb hem inmiddels redelijk aan de praat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMulder
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-06 08:39
DR_Apples schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:57:
[...]

Ik zie wel meerdere dingen in de dingen in de logs van Mosquitto, waaronder de volgende:
code:
1
2
3
2024-01-02 17:44:46: New client connected from 192.168.1.227:50616 as mqttjs_26c82b92 (p2, c1, k60, u'button-plus-user').
2024-01-02 17:44:46: New client connected from 192.168.1.227:50618 as mqttjs_c7c45b2b (p2, c1, k60, u'button-plus-user').
2024-01-02 17:44:46: New client connected from 192.168.1.227:50620 as mqttjs_b302fb38 (p2, c1, k60, u'button-plus-user').

Het aparte is dat dit IP afkomstig is van de computer waarop ik het IP van de Button+ open heb staan.
Iets later op zie ik ook het volgende, na het verversen van de pagina op de computer:
code:
1
2
3
4
2024-01-02 17:45:02: Client mqttjs_b302fb38 closed its connection.
2024-01-02 17:45:02: Client mqttjs_26c82b92 closed its connection.
2024-01-02 17:45:02: Client mqttjs_c7c45b2b closed its connection.
2024-01-02 17:45:02: New client connected from 192.168.1.227:50627 as mqttjs_9a43674e (p2, c1, k60, u'button-plus-user').

Ik zie net als dat jij hebt ook een aantal adressen die beginnen met 172 (geen onderdeel van de beschikbare range hier), maar geen van deze adressen logt in met de user/pw combi die ik heb opgegeven aan Button+
Ik ben hier ook enkele uren mee aan het pielen geweest en opeens werkte het, mijn settings:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6gl4Uy5MERsLNeZuhm6-94-QzlM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GcgoeBQOcntUnMA3s8338Flc.png?f=fotoalbum_large

Volgens mij was het moment dat het goed en stabiel ging werken toen ik het wachtwoord aanpaste naar één met alleen kleine letters en cijfers.

Het 172 adres in je logging kan goed de button.plus omgeving zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volk
DiXY schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:50:
[...]

Je hebt gelijk denk ik, er zal nog een browser hebben opengestaan. Ik heb nu even geen log beschikbaar, maar jouw logregel ziet er redelijk herkenbaar uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiXY
volgens mij hoeft de mqtt://username:password@IP url toch niet meer zinds 1.06? daar zijn nu de username en password velden voor toch? ik gebruik deze velden en ik kan gewoon speciale tekens in gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/31GNh6jRxeFuJAfPoIkOvbk3vIY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/60lHioCqDfZq167S1JFWIm8G.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door DiXY op 02-01-2024 19:16 ]

Mijn zelfbouw thuis accu

Pagina: 1 ... 6 ... 15 Laatste

Let op:
Vragen/opmerkingen die gerelateerd zijn aan de ontwikkeling en gebruik van de onofficiële Button+ backend initiatieven graag in dit topic.