3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Dat on/off werkt bij mij niet. Een numerieke waarde op de RGB led topic, regelt bij mij brightness en kleur. Alleen via welk algoritme weet ik niet 😂.CopyCatz schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:06:
[...]
Je kan de kleur van de leds in de webinterface instellen en dan een on/off naar de rgb led sturen. Ik had ook verwacht dat je een rgb waarde kon sturen maar dat kan nog niet. Zie issue 42 https://button.plus/support/issues
Ik gebruik Homey Pro om de Button+ aan te sturen en daar kan je de kleur kiezen (werkt niet niet helemaal foutloos maar het werkt zoals je ziet)sorted.bits schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 06:38:
[...]
Jij hebt de LEDs aan, kan je eens uitleggen wat je daarvoor moet doen?
Edit: Ok, de RGB Led subscriben aan een topic met een numerieke waarde, doet iets... Maar geen idee welke notatie ik moet aanhouden om specifieke kleur te krijgen. Ik heb hem nu op groen gekregen, maar geen idee waarom 😉 .
1 van de redenen waarom ik erg aan het klooien was, was dat ik dit eerst probeerde op een knop van het display. Maar die LEDs werken anders dan die van de Bars?
Aan de onderkant zitten 2 schroefkopjes. Die kan je draaien zodat ze er gewoon in glijden.brainovic schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 20:05:
Heb die van mij binnen! Order nummer 1384. Wilde er even mee gaan spelen, maar ik krijg met geen mogelijkheid het schermpje of de buttons in de baseplate geklikt? Mis ik iets? Of moet ik echt heel hard duwen?
Daarna weer draaien zodat ze vast zitten.
Dan heb ik die gemist. Dank, ik ga morgen een nieuwe poging wagen.sorted.bits schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 20:15:
[...]
Aan de onderkant zitten 2 schroefkopjes. Die kan je draaien zodat ze er gewoon in glijden.
Daarna weer draaien zodat ze vast zitten.
Ik zie in de logging van de broker de volgende regels voorbij komen:
1
| New connection from 192.168.2.130:55688 on port 1883 |
1
| Client <unknown> disconnected due to protocol error |
en:
1
| New connection from 192.168.2.130:55688 on port 1883 |
1
| Client <unknown> disconnected, not authorised |
Het ip adres is dat van m'n Button+..
Edit:
ik heb nu wel connected brokers, gelukt door de installatie van de broker 'gewoon' binnen Home Assistant te doen met de add-on. Nu eindelijk verder kijken hoe ik de knoppen verder kan gaan configureren
[ Voor 63% gewijzigd door YES op 22-12-2023 23:52 ]
Waar ik nog wel over aan het dubben is waar ik de button+ wil ophangen. Ik woon in een vrij doorsnee eengezinswoning, met op een muur de (woonkamer) thermostaat en mechanische ventilatie bediening. Mijn idee vooralsnog is om de button+ naast een van deze te hangen. Hier loop ik echter tegen de grenzen van mijn beperkte elektrotechnische kennis aan:
- Ik gok (zonder multimeter) dat deze allebei op 24 volt zitten?
- En is het verstandig 1 van de 2 te splitten?
- zo ja, heeft iemand tips voor een goede omvormer van 24v naar 3,3? Als ik het goed zie is er namelijk alleen een 220v naar 3,3 omvormer meegeleverd.
Mijn Button+ geeft een foutmelding als ik de firmware update probeer uit te voeren. In de webpagina zie je dan: Error “Load failed”.buttonplus schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 01:05:
[...]
Het betreft hier username/password voor de MQTT broker.
Hierna herstart hij met firmware 1.6.
Iemand dezelfde ervaring?
Dat is toch ook de laatste versie van de firmware?Cashman schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 09:02:
[...]
Mijn Button+ geeft een foutmelding als ik de firmware update probeer uit te voeren. In de webpagina zie je dan: Error “Load failed”.
Volgens mij is er een 1.07 versie waarin je een MQTT user/pw kan gebruiken.sorted.bits schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 09:49:
[...]
Dat is toch ook de laatste versie van de firmware?
Zelfde probleem hier. Ik wil heel graag mijn mqtt weer dicht zetten, ik kan niet wachten op de updatesorted.bits schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 09:49:
[...]
Dat is toch ook de laatste versie van de firmware?
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Is nog niet erg verfijnd maar misschien inspiratie voor anderen.
Er zit nog geen gat in voor de draden omdat je die makkelijk kan intekenen/boren en bij mij staat hij toch tussen 2 tafels met de USB-C nog aangesloten.
Tinkercad link
:fill(white):strip_exif()/f/image/3p9yYf0t7oQ9YIZAxnY5sYCP.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/yndk4dITiejZG7j4gaPjvEgY.png?f=user_large)
MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Ik ga er wel van uit dat je gewoon een Broker hebt gekoppeld aan de Button+ en ook dezelfde aan Home Assistant.
Button+ configuratie
/f/image/T0dItX935W9sVChKm5EkLWiK.png?f=fotoalbum_large)
Zoals je ziet heb ik een aantal acties gemaakt, dit is een screenshot van de simulator, die lijnt niet alles goed uit, maar toch. In dit voorbeeld ga ik naar `Light +` kijken (helemaal links onderin dus).
Op deze knop heb ik een aantal dingen ingesteld:
1
2
| Top label: Light Label: + |
En daar heb ik het volgende MQTT topic aan gehangen:
1
2
3
4
| Event type: Click (publish) Broker Id: [mijn broker naam hier] MQTT Topic: button.plus/woonkamer/licht/actie MQTT Payload: + |
Wanneer je dit bewaard naar je Button+ (of de simulator gebruikt), dan zie je, wanneer je op die knop drukt, een topic in MQTT verschijnen onder de naam die je bij MQTT Topic heb ingevuld.
Voor nu is de configuratie aan de Button+ kant klaar en moeten we er voor zorgen dat Home Assistant daadwerkelijk luistert naar dit commando.
Home Assistant
Hiervoor maak je een Automation aan, en deze geef je een aantal dingen mee, zoals het topic waar hij naar moet luisteren, maar ook bij welk commando hij getriggered moet worden.1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| alias: "[Button+] Woonkamer meer brightness" description: "" trigger: - platform: mqtt topic: button.plus/woonkamer/licht/actie payload: + condition: [] action: - service: light.turn_on target: entity_id: light.woonkamer_lampen data: brightness_step_pct: 20 mode: single |
In bovenstaande YAML, zie je staan dat ik luister naar mijn geconfigureerde topic, met de payload '+'. Op het moment dat Home Assistant dat commando ontvangt, wil ik graag dat hij de service light.turn_on aanroept, met de daarbij behorende entity (light.woonkamer_lampen in dit geval). Verder geef ik in de data aan dat hij het brightness percentage met 20% moet verhogen.
Voor de `min` kant van de lampen, heb ik hetzelfde gedaan, alleen is de payload dan een `-` en doet Home Assistant dan een -20% aanpassing van de brightness:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| alias: "[Button+] Woonkamer minder brightness" description: "" trigger: - platform: mqtt topic: button.plus/woonkamer/licht/actie payload: "-" condition: [] action: - service: light.turn_on target: entity_id: light.woonkamer_lampen data: brightness_step_pct: -20 mode: single |
Uiteindelijk kan je dit soort automations gewoon samenvoegen en op basis van de payload bepalen welke actie er uitgevoerd moet worden.
Brightness weet ik niet maar de numerieke waarde is volgens mij een 24 bit integer representatie van RGB.sorted.bits schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:09:
[...]
Dat on/off werkt bij mij niet. Een numerieke waarde op de RGB led topic, regelt bij mij brightness en kleur. Alleen via welk algoritme weet ik niet 😂.
dus 3 keer een 8 bit waarde voor red green en blue.
100,100,100 word dus 6579300
6579300 = 11001000110010001100100
Die delen in groepjes van 8 bits:
1
2
| 1100100 01100100 01100100 100 100 100 |
[ Voor 17% gewijzigd door Koen Hendriks op 23-12-2023 13:35 ]
Dit is in de windows calculator vrij simpel om te zetten. Je moet hem dan even op "Programmer" mode zetten.Koen Hendriks schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 13:26:
[...]
Brightness weet ik niet maar de numerieke waarde is volgens mij een 24 bit integer representatie van RGB.
dus 3 keer een 8 bit waarde voor red green en blue.
100,100,100 word dus 6579300
6579300 = 11001000110010001100100
Die delen in groepjes van 8 bits:
code:
1 2 1100100 01100100 01100100 100 100 100
als je de Hexadecimale waarde pakt van bijvoorbeeld rood "FF0000" (255,0,0) Dan klik je HEX aan en plak of type je FF0000 in de calculator en je krijgt bij DEC de waarde te zien. In het geval van rood "16711680"
Voor de hexadecimale waarde van een kleur kun je bijvoorbeeld de color selector van MS Power Toys gebruiken of deze: https://www.rapidtables.com/convert/color/rgb-to-hex.html
Helderheid is dan natuurlijk makkelijk te regelen door 000000 (0), 7F0000 (8323072) voor 50% rood en FF0000 (16711680) voor maximaal rood te sturen.
P.S. ik heb zelf nog niks om te testen maar kun je er niet gewoon een Hexadecimale string naar dit topic sturen?
[ Voor 21% gewijzigd door DiXY op 23-12-2023 14:10 ]
Je zou dit allemaal in de virtuale Button+ omgeving kunnen testen. Heb nog weinig verschil gemerkt tussen de simulator (virtual device) en een echte.DiXY schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 14:00:
[...]
P.S. ik heb zelf nog niks om te testen maar kun je er niet gewoon een Hexadecimale string naar dit topic sturen?
Ik hoop dit allemaal af te vangen met de home assistant integratie straks.brainovic schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:27:
Wow. Echt zwaar onderschat hoe veel 'Tweaker' kennis je hier voor nodig hebt. Het apparaatje werkt, maar bij het proberen te integreren met Home Assistant loop ik al helemaal vast (absoluut geen kennis van MQTT etc.). Hopelijk komt er ooit een soort van handleiding.
Super handig, thanks!sorted.bits schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 12:20:
Op zich is het aansturen van dingen in Home Assistant vrij simpel. Ik gebruik waarschijnlijk een erg omslachtige manier om wat dingen uit te proberen, maar goed, hierbij een korte uitleg over hoe je een Bar button koppelt aan een actie in Home Assistant.
Ik ga er wel van uit dat je gewoon een Broker hebt gekoppeld aan de Button+ en ook dezelfde aan Home Assistant.Button+ configuratie
[Afbeelding]
Zoals je ziet heb ik een aantal acties gemaakt, dit is een screenshot van de simulator, die lijnt niet alles goed uit, maar toch. In dit voorbeeld ga ik naar `Light +` kijken (helemaal links onderin dus).
code:
1 2 Top label: Light Label: +
code:
1 2 3 4 Event type: Click (publish) Broker Id: [mijn broker naam hier] MQTT Topic: button.plus/woonkamer/licht/actie MQTT Payload: +
Wanneer je dit bewaard naar je Button+ (of de simulator gebruikt), dan zie je, wanneer je op die knop drukt, een topic in MQTT verschijnen onder de naam die je bij MQTT Topic heb ingevuld.
Voor nu is de configuratie aan de Button+ kant klaar en moeten we er voor zorgen dat Home Assistant daadwerkelijk luistert naar dit commando.Home Assistant
Hiervoor maak je een Automation aan, en deze geef je een aantal dingen mee, zoals het topic waar hij naar moet luisteren, maar ook bij welk commando hij getriggered moet worden.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 alias: "[Button+] Woonkamer meer brightness" description: "" trigger: - platform: mqtt topic: button.plus/woonkamer/licht/actie payload: + condition: [] action: - service: light.turn_on target: entity_id: light.woonkamer_lampen data: brightness_step_pct: 20 mode: single
In bovenstaande YAML, zie je staan dat ik luister naar mijn geconfigureerde topic, met de payload '+'. Op het moment dat Home Assistant dat commando ontvangt, wil ik graag dat hij de service light.turn_on aanroept, met de daarbij behorende entity (light.woonkamer_lampen in dit geval). Verder geef ik in de data aan dat hij het brightness percentage met 20% moet verhogen.
Voor de `min` kant van de lampen, heb ik hetzelfde gedaan, alleen is de payload dan een `-` en doet Home Assistant dan een -20% aanpassing van de brightness:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 alias: "[Button+] Woonkamer minder brightness" description: "" trigger: - platform: mqtt topic: button.plus/woonkamer/licht/actie payload: "-" condition: [] action: - service: light.turn_on target: entity_id: light.woonkamer_lampen data: brightness_step_pct: -20 mode: single
Uiteindelijk kan je dit soort automations gewoon samenvoegen en op basis van de payload bepalen welke actie er uitgevoerd moet worden.
Ik zie in mijn simulator (fysieke is even van het stroom af dus maar spelen in de configurator) mijn broker als connected maar als ik de knoppen configureer zie ik niets verschijnen in de logging van mijn MQTT broker op HA niets verschijnen als ik die buttons 'klik' in de simulator.
In HA zie ik in de logging wel continue dit voorbij komen:
1
2
| 2023-12-23 14:29:09: Client mqttjs_695b743b closed its connection. error: received null username or password for unpwd check |
Is er toch iets niet in orde met mijn broker configuratie, ondanks dat er connected bij staat?
De mosquitto broker laat geen verbinding zonder username en password toe, vanmiddag heb ik de EMQX addon geinstalleerd (wel mosquitto uit zetten) en nu kan ik wel zonder username en password verbinding maken. (dit zou overigens gefixt moeten zijn/worden in firmware versie 1.07 van button+YES schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 15:07:
[...]
Super handig, thanks!
Ik zie in mijn simulator (fysieke is even van het stroom af dus maar spelen in de configurator) mijn broker als connected maar als ik de knoppen configureer zie ik niets verschijnen in de logging van mijn MQTT broker op HA niets verschijnen als ik die buttons 'klik' in de simulator.
code:
1 2 2023-12-23 14:29:09: Client mqttjs_695b743b closed its connection. error: received null username or password for unpwd check
Is er toch iets niet in orde met mijn broker configuratie, ondanks dat er connected bij staat?
Nope, maaar je kan de requests gewoon uit de interface zelf halen. Is gewoon een get op /config bijvoorbeeld.JackBol schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 18:32:
Zijn de HTTP APIs ergens gedocumenteerd?
Publish an Home Assistant value to MQTT
Display value from MQTT on Button+ display
Ik zal er vandaag of morgen nog wat aan toevoegen, want er zijn meer dingen die wat uitleg kunnen gebruiken.
PS. De DNS records zijn nog aan het updaten, maar dit zou tussen nu en een uur overal bereikbaar moeten zijn.
Edit:
Hmmm, het lijkt er op dat de displays het nu goed doen? Net vandaag de nieuwe ontvangen maar nog niet vervangen.
:strip_exif()/f/image/IylifCGSNxXngECiJEITXWuX.jpg?f=fotoalbum_large)
@buttonplus had je dit verwacht en wil je de nieuwe displays terug?
[ Voor 37% gewijzigd door sorted.bits op 23-12-2023 23:27 ]
De correcte weergave hier kan plots verstoord raken als je bijvoorbeeld de display update met nieuwe tekst.sorted.bits schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:00:
Hmmm, het lijkt er op dat de displays het nu goed doen? Net vandaag de nieuwe ontvangen maar nog niet vervangen.
[Afbeelding]
@buttonplus had je dit verwacht en wil je de nieuwe displays terug?
Toch maar even vervangen dus, al heeft het voor jou misschien minder haast.
In de simulator kan je username en password opgeven, al gaf ie dan geen connected status. Als ik de username en password in het adres zet (dus mqtt://<username>:<password>@homassistant.local) doet ie dat wel. Laat ik username en password helemaal weg dan krijg ik sowieso niet de connected status te zien.Cashman schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 15:12:
[...]
De mosquitto broker laat geen verbinding zonder username en password toe, vanmiddag heb ik de EMQX addon geinstalleerd (wel mosquitto uit zetten) en nu kan ik wel zonder username en password verbinding maken. (dit zou overigens gefixt moeten zijn/worden in firmware versie 1.07 van button+
Ik zal eens kijken naar FMQX
Dank voor het melden. Er staat nu wel de goede 1.07 versie klaar, excuses.Cashman schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 09:02:
[...]
Mijn Button+ geeft een foutmelding als ik de firmware update probeer uit te voeren. In de webpagina zie je dan: Error “Load failed”.

1512
1531
1718
1808
1841
1879
Hoe werkt dat? Order 1553 hierbuttonplus schreef op zondag 24 december 2023 @ 00:16:
De volgende ordernummers hebben een bump gekregen: Ik had deze voorzien voor versturen zaterdag 23, alleen er wordt nog extra getest, dus versturen wordt dan zeer waarschijnlijk maandag 25, gelukkig vieren ze geen kerst.
1512
1531
1718
1808
1841
1879
4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023
@buttonplus Veel lof en respect voor dit traject trouwens
[ Voor 81% gewijzigd door Torch1969 op 24-12-2023 10:09 ]
Mee eens hoor, voor mij ook makkelijker want ik zat best lang te zoeken laatste keer.arene schreef op zondag 24 december 2023 @ 08:30:
Graag dit soort verzoeken via PM. Vervuilt dit topic onnodig m.i.
Thankssorted.bits schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 12:20:
Op zich is het aansturen van dingen in Home Assistant vrij simpel. Ik gebruik waarschijnlijk een erg omslachtige manier om wat dingen uit te proberen, maar goed, hierbij een korte uitleg over hoe je een Bar button koppelt aan een actie in Home Assistant.
Ik ga er wel van uit dat je gewoon een Broker hebt gekoppeld aan de Button+ en ook dezelfde aan Home Assistant.Button+ configuratie
[Afbeelding]
code:
1 2 Top label: Light Label: +
code:
1 2 3 4 Event type: Click (publish) Broker Id: [mijn broker naam hier] MQTT Topic: button.plus/woonkamer/licht/actie MQTT Payload: +
Voor nu is de configuratie aan de Button+ kant klaar en moeten we er voor zorgen dat Home Assistant daadwerkelijk luistert naar dit commando.Home Assistant
Hiervoor maak je een Automation aan, en deze geef je een aantal dingen mee, zoals het topic waar hij naar moet luisteren, maar ook bij welk commando hij getriggered moet worden.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 alias: "[Button+] Woonkamer meer brightness" description: "" trigger: - platform: mqtt topic: button.plus/woonkamer/licht/actie payload: + condition: [] action: - service: light.turn_on target: entity_id: light.woonkamer_lampen data: brightness_step_pct: 20 mode: single
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 alias: "[Button+] Woonkamer minder brightness" description: "" trigger: - platform: mqtt topic: button.plus/woonkamer/licht/actie payload: "-" condition: [] action: - service: light.turn_on target: entity_id: light.woonkamer_lampen data: brightness_step_pct: -20 mode: single
Naar aanleiding van jouw post heb ik gisteren avond even lopen klussen en mijn button+ in bedrijf genomen via Home Assistant.
Mijn stappenplan:
Stap 1:
Eerst heb voor iedere button een helper (switch) aangemaakt in HA.
Dus DisplayLeft, DisplayRight etc.
Stap 2
Dan in de button + heb ik achter iedere switch een mqtt tooic aangemaakt.
De click stuurt payload 1 (aan)
De long click stuurt payload 0 (uit)
Stap 3:
Hierna vang ik in een automation het mqtt bericht af 1 of 0 en zet ik de helper dus op aan of uit.
Hier mijn automation
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| alias: 1. test [Button+] Display Left button description: "" trigger: - platform: mqtt topic: button.plus/displayleft payload: 1 id: "on" - platform: mqtt topic: button.plus/displayleft payload: "0" enabled: true id: "off" action: - if: - condition: trigger id: "on" then: - service: input_boolean.turn_on target: entity_id: input_boolean.button_displayleft else: - service: input_boolean.turn_off target: entity_id: input_boolean.button_displayleft mode: single |
stap 4:
En hierna kan je dan in HA achter de switch een device koppelen.
Note:
Als je bijv een lamp aanstuurt en dit ook vanaf een andere plek doet, zal je bij het aan/uit commando van deze lamp ook even de helper (switch) van het knopje op de button+ mee moeten nemen. Anders synct het niet en doet je knopje op de button+ niets
Het is even werk, maar nu kan ik vrij makkelijk en flexibel devices uit HA koppelen aan de buttons.
Volgende stap is de ledjes aan bij een ingeschakelde actie.
Is nu ook gelukt
Ik ben best wel heel blij met mijn button+
En zit al na te denken of er een derde gaat komen en waar deze dan komt.
Om alle kamers er mee uit te voeren wordt wel wat kostbaar, maar ik zou het wel willen
[ Voor 11% gewijzigd door luigi87 op 24-12-2023 11:18 ]
- leeg -
Ik zou graag willen dat 1508 ook voorrang kan krijgen.buttonplus schreef op zondag 24 december 2023 @ 00:02:
[...]
Dank voor het melden. Er staat nu wel de goede 1.07 versie klaar, excuses.
Ik ben van mening dat de switch niet de juiste entity type is in Home Assistant; een binary_sensor is duidelijker voor de gebruiker. Je kunt immers de knop op de Button+ niet activeren vanuit Home Assistant. Met een input_boolean (switch) kan de knop in HA aan staan en op de B+ uit.luigi87 schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:21:
[...]
Thanks
Naar aanleiding van jouw post heb ik gisteren avond even lopen klussen en mijn button+ in bedrijf genomen via Home Assistant.
Mijn stappenplan:
Stap 1:
Eerst heb voor iedere button een helper (switch) aangemaakt in HA.
Dus DisplayLeft, DisplayRight etc.
Stap 2
Dan in de button + heb ik achter iedere switch een mqtt tooic aangemaakt.
De click stuurt payload 1 (aan)
De long click stuurt payload 0 (uit)
Stap 3:
Hierna vang ik in een automation het mqtt bericht af 1 of 0 en zet ik de helper dus op aan of uit.
Hier mijn automation
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 alias: 1. test [Button+] Display Left button description: "" trigger: - platform: mqtt topic: button.plus/displayleft payload: 1 id: "on" - platform: mqtt topic: button.plus/displayleft payload: "0" enabled: true id: "off" action: - if: - condition: trigger id: "on" then: - service: input_boolean.turn_on target: entity_id: input_boolean.button_displayleft else: - service: input_boolean.turn_off target: entity_id: input_boolean.button_displayleft mode: single
stap 4:
En hierna kan je dan in HA achter de switch een device koppelen.
Note:
Als je bijv een lamp aanstuurt en dit ook vanaf een andere plek doet, zal je bij het aan/uit commando van deze lamp ook even de helper (switch) van het knopje op de button+ mee moeten nemen. Anders synct het niet en doet je knopje op de button+ niets![]()
Het is even werk, maar nu kan ik vrij makkelijk en flexibel devices uit HA koppelen aan de buttons.
Volgende stap is de ledjes aan bij een ingeschakelde actie.
Is nu ook gelukt![]()
Ik ben best wel heel blij met mijn button+
En zit al na te denken of er een derde gaat komen en waar deze dan komt.
Om alle kamers er mee uit te voeren wordt wel wat kostbaar, maar ik zou het wel willen
Je kunt een binary_sensor aanmaken in yaml die naar mqtt topics luistert.
1
2
3
4
5
6
7
| mqtt: binary_sensor: - name: button_displayleft state_topic: 'button.plus/displayleft' payload_on: "1" payload_off: "0" unique_id: "button_displayleft" |
Mijn B+ is nog onderweg, dus ik kan nog niet testen. Bovenstaande code gaat er van uit dat de B+ ook een signaal stuurt bij loslaten van de knop. Zo niet, dan kan je off_delay: 1 toevoegen, dat reset de sensor na 1 seconde.
Waarom niet dan? Dit kan toch gewoon asychroon up-to-date worden gehouden door de MQTT topics?balk schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:02:
[...]
Je kunt immers de knop op de Button+ niet activeren vanuit Home Assistant
Uiteraard kan dat, maar dan nog is de knop op de B+ niet actief. Maar dat maakt het wel weer complexer. De code van @luigi87 heeft dit bijvoorbeeld (nog) niet.Koen Hendriks schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:19:
[...]
Waarom niet dan? Dit kan toch gewoon asychroon up-to-date worden gehouden door de MQTT topics?
Inderdaad zo heb ik het nu ook.Koen Hendriks schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:19:
[...]
Waarom niet dan? Dit kan toch gewoon asychroon up-to-date worden gehouden door de MQTT topics?
Vanuit HA activeer ik de knop ook wel eens. (Al doe ik dan nu dan via een mqtt publish in dat topic)
- leeg -
Klopt zit niet in mijn code.balk schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:28:
[...]
Uiteraard kan dat, maar dan nog is de knop op de B+ niet actief. Maar dat maakt het wel weer complexer. De code van @luigi87 heeft dit bijvoorbeeld (nog) niet.
Omdat ik dat indien nodig dan vanuit de automation weer doe.
Miss niet de meest clean code. Maar het werkt wel
- leeg -
Een factory reset werkt niet.
Gebruik je de knop onder op het device? Daarmee reset je hem compleet en moet je ook opnieuw wifi instellen. Heb het zelf al meerdere keren gedaan.ff2000 schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:35:
Weet iemand toevallig ook hoe ik de wifi kan veranderen?
Een factory reset werkt niet.
Als ik zo vrij mag zijn. Waarom?mgizmo schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:08:
Ik heb mijn order geannuleerd, kunnen max vier anderen weer blij gemaakt worden. Happy christmas ;-)
- leeg -
Ik ga deze ook nog even testen.balk schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:02:
[...]
Je kunt een binary_sensor aanmaken in yaml die naar mqtt topics luistert.
code:
1 2 3 4 5 6 7 mqtt: binary_sensor: - name: button_displayleft state_topic: 'button.plus/displayleft' payload_on: "1" payload_off: "0" unique_id: "button_displayleft"
Mijn B+ is nog onderweg, dus ik kan nog niet testen. Bovenstaande code gaat er van uit dat de B+ ook een signaal stuurt bij loslaten van de knop. Zo niet, dan kan je off_delay: 1 toevoegen, dat reset de sensor na 1 seconde.
Inderdaad mooiere oplossing. Nu moet ik altijd de stand van de switch meenemen in automations.
Terwijl je dat beter via een mqtt commando kan doen om het simpel te houden.
- leeg -
Dat koppelen van die broker, daar gaat het bij mij al misYES schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 15:07:
[...]
Super handig, thanks!
code:
1 2 2023-12-23 14:29:09: Client mqttjs_695b743b closed its connection. error: received null username or password for unpwd check

Als iemand kan helpen, zou top zijn. Ik heb in Home Assistant een mosquitto (core-mosquitton) MQTT aangemaakt, maar heb geen idee hoe ik die aan de button+ koppel. Wat zou de url moeten zijn?
[ Voor 10% gewijzigd door brainovic op 24-12-2023 14:01 ]
Draait de plugin ook al? weet je zeker dat de broker actief is?brainovic schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:52:
[...]
Dat koppelen van die broker, daar gaat het bij mij al mis
Als iemand kan helpen, zou top zijn. Ik heb in Home Assistant een mosquitto (core-mosquitton) MQTT aangemaakt, maar heb geen idee hoe ik die aan de button+ koppel.
zoja:
Je login van de gebruiker van HA is tevens je inlog voor MQTT
Dus bij de button plus geef je aan het ip van je HA systeem
port is eigenlijk altijd 1883
login is dus die van je gebruiker in HA
en dan zou je connectie moeten hebben.
EDIT:
Oke alles aangepast naar binairy sensors.
Is inderdaad beter, en minder storing gevoelig.
Nu kan een switch niet meer op aan blijven staan na een restart van HA ofzoiets.
Even een file in de configmap van HA aanmaken en dan komen deze entities in HA erbij.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
| mqtt: binary_sensor: - name: button_displayleft state_topic: 'button.plus/displayleft' payload_on: "1" payload_off: "0" unique_id: "button.plus/displayleft" - name: button_displayright state_topic: 'button.plus/displayright' payload_on: "1" payload_off: "0" unique_id: "button.plus/displayright" - name: button_bar1left state_topic: 'button.plus/bar1left' payload_on: "1" payload_off: "0" unique_id: "button.plus/bar1left" - name: button_bar1right state_topic: 'button.plus/bar1right' payload_on: "1" payload_off: "0" unique_id: "button.plus/bar1right" - name: button_bar2left state_topic: 'button.plus/bar2left' payload_on: "1" payload_off: "0" unique_id: "button.plus/bar2left" - name: button_bar2right state_topic: 'button.plus/bar2right' payload_on: "1" payload_off: "0" unique_id: "button.plus/bar2right" - name: button_bar3left state_topic: 'button.plus/bar3left' payload_on: "1" payload_off: "0" unique_id: "button.plus/bar3left" - name: button_bar3right state_topic: 'button.plus/bar3right' payload_on: "1" payload_off: "0" unique_id: "button.plus/bar3right" |
Wel je button+ via MQTT in de betreffende topics een berichtje laten zetten en klaar
/f/image/LlxyWPvQVCMm2HXqo1vQrPd1.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 62% gewijzigd door luigi87 op 24-12-2023 14:34 ]
- leeg -
Ik merk het al, dit wordt veel te ingewikkeld voor mij. Veel te nieuw met Home Assistant om dit draaiende te krijgen. Tenzij er een goede stap voor stap handleiding of integratie komt, denk ik dat er een Button+ over gaat zijn voor iemandluigi87 schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:02:
[...]
Draait de plugin ook al? weet je zeker dat de broker actief is?
zoja:
Je login van de gebruiker van HA is tevens je inlog voor MQTT
Dus bij de button plus geef je aan het ip van je HA systeem
port is eigenlijk altijd 1883
login is dus die van je gebruiker in HA
en dan zou je connectie moeten hebben.
Die komt er ook nog wel.brainovic schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:17:
[...]
Ik merk het al, dit wordt veel te ingewikkeld voor mij. Veel te nieuw met Home Assistant om dit draaiende te krijgen. Tenzij er een goede stap voor stap handleiding of integratie komt, denk ik dat er een Button+ over gaat zijn voor iemand
De integratie is @Koen Hendriks ook al mee bezig, maar het is nu allemaal nog wat nieuw en niet nog niet alles duidelijk.
Ik zou zeggen leg hem even opzij voor nu. en volg dit topic voor updates, er komt straks een moment dat de instap wat minder lastig is.
Je kan ook gewoon nu lekker mee pielen en leren hoe de zaken werken
Voor mij is MQTT ook niet heel bekend, daarom is dit een leuk leerproject.
Als je het och nog wilt proberen check even deze link hoe je o.a. de broker goed kan opzetten.
https://haprofs.com/mosqu...lleren-in-home-assistant/
[ Voor 9% gewijzigd door luigi87 op 24-12-2023 14:36 ]
- leeg -
Meeste staat op de desbetreffende sites gewoon goed omschreven. En uiteraard begon ik met een lamp van de Hornbach die nog niet ondersteund werd door Zigbee2MQTT… Maar ook dat, inclusief de Hue wall switch koppelen aan het in- en uitschakelen was vrij snel gedaan. Dus: met googelen kom je echt heel snel een heel eind.
Zodra mijn Button+ binnen is (1903, dus ik heb geduld) ga ik daar ook mee spelen. En ik kijk met een schuin oog naar de integratie die nu ontwikkeld wordt: dank daarvoor alvast
Je kunt hem vinden op Github.com/koenhendriks/ha-button-plus
Houd er even rekening mee dat ik heel erg opinionated bezig ben met de integratie totdat ik een MVP heb staan waarin ik de states tussen HA en Button+ in sync hebben lopen. Daarna maar is kijken hoe de integratie het best ingericht kan worden en de juiste standaarden toepassen.
In de laatste update heb ik nog weer wat meer items gemapped naar HA. Nu vallen hieronder de knoppen, labels, top labels, wall LED en front LED. Ik heb het 'hub' device ook geupdate met wat meer info zoals de naam vanuit de config, de firmware en het MAC adres van de base. Ook zijn er wat kleine updates aan de onfig flow zodat hij bijvoorbeeld de 'locatie' ingesteld bij de button+ interface gebruikt als suggestie waar je device in HA zou moeten zitten.
Nu nog een node-red container om alles te automatiseren.rsoft schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:46:
Ik was (ben) ook nog niet ze bekend met MQTT, maar de Button+ samen met het voornemen van Hue om een account te vereisen (voor mij een no-go om een afhankelijkheid voor mijn huis in de cloud te leggen) hebben er voor gezorgd dat ik er toch aan begonnen ben. Sonoff zigbee dongle, Mosquitto en Zigbee2MQTT toegevoegd aan mijn setup (alles onder docker) en eerlijk: het valt me mee hoe complex het is.
Meeste staat op de desbetreffende sites gewoon goed omschreven. En uiteraard begon ik met een lamp van de Hornbach die nog niet ondersteund werd door Zigbee2MQTT… Maar ook dat, inclusief de Hue wall switch koppelen aan het in- en uitschakelen was vrij snel gedaan. Dus: met googelen kom je echt heel snel een heel eind.
Zodra mijn Button+ binnen is (1903, dus ik heb geduld) ga ik daar ook mee spelen. En ik kijk met een schuin oog naar de integratie die nu ontwikkeld wordt: dank daarvoor alvast
Het wordt nu vooral kijken hoe ik wat functionaliteit van Hue kan dupliceren (schakelen van kleurtemperatuur en helderheid op basis van kort schakelen met de wall switch. Ik heb nog niet gezocht, maar ik gok zo maar dat iemand dat al in Node-Red heeft gemaakt
Ik had er vier besteld met de gedachte deze te plaatsen in de nieuwe kamers van onze kinderen. Daar zijn we met een flinke verbouwing bezig geweest. Maar ik twijfelde nu door de berichten over het instellen icm Home Assistant. Ik gebruik HA niet primair, maar Loxone. Het is het continu gevecht kies ik voor producten van dat merk of kies ik voor alternatieven met de veelvoud aan werk die daarbij komt kijken, zoals MQTT, HA, Node-Red e.d, terwijl ik eigenlijk ook gewoon wil dat het werkt.
Ik kies er nu dus maar voor om verdere ontwikkeling af te wachten. Er is geen keiharde noodzaak.
Heb je 4 kinderen?mgizmo schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:39:
[...]
Ik had er vier besteld met de gedachte deze te plaatsen in de nieuwe kamers van onze kinderen. Daar zijn we met een flinke verbouwing bezig geweest. Maar ik twijfelde nu door de berichten over het instellen icm Home Assistant. Ik gebruik HA niet primair, maar Loxone. Het is het continu gevecht kies ik voor producten van dat merk of kies ik voor alternatieven met de veelvoud aan werk die daarbij komt kijken, zoals MQTT, HA, Node-Red e.d, terwijl ik eigenlijk ook gewoon wil dat het werkt.
Ik kies er nu dus maar voor om verdere ontwikkeling af te wachten. Er is geen keiharde noodzaak.
Ik heb er 2, maar deze tellen dubbel door de adhd.
Het is inderdaad niet echt kant en klaar. Maar het heeft er wel een goede potentie voor.
Maar het product zal nog even wat moeten groeien.
- leeg -
Ik zie de potentie, maar zonder http opties is de loxone integratie super omslachtig.luigi87 schreef op zondag 24 december 2023 @ 20:11:
[...]
Heb je 4 kinderen?
Het is inderdaad niet echt kant en klaar. Maar het heeft er wel een goede potentie voor.
Haha sorry iets met kerst en geen tijd om helemaal correct te zijn: twee kids en dan eentje voor in hun gedeelde badkamer en wellicht eentje voor in de hal begane grond.luigi87 schreef op zondag 24 december 2023 @ 20:11:
[...]
Heb je 4 kinderen?
Yep en ook http icm Loxone heeft nadelen.JackBol schreef op zondag 24 december 2023 @ 22:17:
[...]
Ik zie de potentie, maar zonder http opties is de loxone integratie super omslachtig.
Http (TCP/IP) is hier niet echt het juiste protocol voor dan heb je enorm veel overhead. MQTT is hier veel meer geschikt en wordt niet voor niks zoveel gebruikt in IoT en smarthome
HTTP CONNECT is een method om open 2-way comms te hebben. Maar in de basis ben ik het met je eens. Ik zit eraan te denken om een soort python backend te schrijven die mbt de state de "source of truth" is voor de B+ en middels MQTT de B+ in sync houdt. Maar vandaag gaat dat niet lukkenKoen Hendriks schreef op maandag 25 december 2023 @ 08:43:
Http word lastig om de states correct bij te houden. Of je moet gaan pollen vanuit andere endpoints en elke x seconden status van de buttons, labels, en leds te gaan opvragen, of je moet webhooks gaan registreren op het device.
Http (TCP/IP) is hier niet echt het juiste protocol voor dan heb je enorm veel overhead. MQTT is hier veel meer geschikt en wordt niet voor niks zoveel gebruikt in IoT en smarthome
Of WebSocket gebruiken. Maar idd MQTT is met een reden uitgevonden.Koen Hendriks schreef op maandag 25 december 2023 @ 08:43:
Http word lastig om de states correct bij te houden. Of je moet gaan pollen vanuit andere endpoints en elke x seconden status van de buttons, labels, en leds te gaan opvragen, of je moet webhooks gaan registreren op het device.
Ja zoiets wil ik ook gaan doen, maar dan dus de home assistant integratie als backend. Als je hier een pip package van maakt zou dat een stuk gemakkelijker worden hahaJackBol schreef op maandag 25 december 2023 @ 09:41:
[...]
HTTP CONNECT is een method om open 2-way comms te hebben. Maar in de basis ben ik het met je eens. Ik zit eraan te denken om een soort python backend te schrijven die mbt de state de "source of truth" is voor de B+ en middels MQTT de B+ in sync houdt. Maar vandaag gaat dat niet lukken
De entities zijn nu heel druk in home assistant dus die zijn uitgesplitst in 'devices'.
/f/image/MF5WVxaJYYcNKekDabBdWhZJ.png?f=fotoalbum_large)
Deze hebben intern wel de hierarchie zoals ze die ook op de button plus hebben.
/f/image/sGvQ9XbgmDDWoMnEIL1whPAo.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Zxj7GoxLMPB2VIaDYmrYb36k.png?f=fotoalbum_large)
@JackBol Mocht je ook met de configuratie gaan werken van de Button+ heb ik hier al een model daarvoor gemaakt: model.py
[ Voor 23% gewijzigd door Koen Hendriks op 25-12-2023 14:56 ]
Maar leuk om te zien allemaal! Ik ga er echt pas mee spelen als hij binnen is, ben nu toch nog met de verbouwing bezig
@buttonplus Bedankt voor de bump, hopelijk vier jij wel kerst: fijne kerst!
Wow! dit is precies wat ik wilde gaan maken! Top man!Koen Hendriks schreef op maandag 25 december 2023 @ 14:50:
@JackBol Mocht je ook met de configuratie gaan werken van de Button+ heb ik hier al een model daarvoor gemaakt: model.py
Ik hou je op de hoogte van mijn voortgang.
Zoals ik het nu begrijp, volgt je model de B+ config. Ik wil het eigenlijk andersom. De "backend" controleert the B+, i.e. door een JSON te uploaden "paint" de backend een compleet nieuwe GUI layout, alle MQTT interactie vindt plaatst tussen de button en de backend (niets meer dan een "button press signaal") welke in de backend omgezet kan worden in een willekeurige actie (HTTP, of whatever).
Ik ga wel proberen je model te leveragen.
Ik probeer dit te doen, maar dan generiek. Naar welk endpoint push je de JSON? In je pastebin dumps zie ik alleen links naar de virtual buttonplus. Ik ben op zoek hoe ik dat met de echte B+ kan doen. Liefst iets als volgt:balk schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:16:
Mijn Node Red flow ziet er zo uit:
[Afbeelding]
Er zitten ook wat sub flows in, die kun je uit de code vissen.
Het zijn in feite drie stromen:
1) het bijhouden van de state van het menu. Daar gebruik ik de javascript-state-machine node voor
2) Het ontvangen van knop-acties, en de acties uitvoeren afhankelijk van de state.
3) Het instellen van de informatie op de main display. Ik sla objecten op met behulp van iets als "context.set("count", count,"file");" (zie hier). Dat moet je wellicht aanzetten in de Node Red configuratie. Op die manier kan ik een repaint doen zonder alles opnieuw uit te rekenen.
CODE in pastebin (want te lang voor tweakers)
Het is nog niet af, maar ik ben al een heel eind
Uiteindelijk moet alle data uit Home Assistant komen.
1
| curl -s -X POST "http://buttonplus_ip/config" -d @new.json |
@buttonplus en indien mogelijk, alleen de delta JSON, bijv. alleen de ".mqttdisplays" subtree, of wellicht enkel een JSON property.
Die heb ik helaas nog niet. Tracking code heeft al 7 dagen een enkele locatie en geen updates. Ik heb al contact met de WijnsemasJackBol schreef op maandag 25 december 2023 @ 20:46:
[...]
Ik probeer dit te doen, maar dan generiek. Naar welk endpoint push je de JSON? In je pastebin dumps zie ik alleen links naar de virtual buttonplus. Ik ben op zoek hoe ik dat met de echte B+ kan doen. Liefst iets als volgt:
code:
1 curl -s -X POST "http://buttonplus_ip/config" -d @new.json
@buttonplus en indien mogelijk, alleen de delta JSON, bijv. alleen de ".mqttdisplays" subtree, of wellicht enkel een JSON property.
Ja dit heb ik wel werkend maar nog niet in de source zitten.JackBol schreef op maandag 25 december 2023 @ 20:20:
@Koen Hendriks ik zat even door je source de scrollen maar kon niet direct vinden hoe je een nieuwe json upload naar de button, heb je dat nog niet voor elkaar of zie ik dat over het hoofd?
Dat is niet anders dan hoe ik het wil doen. Het enige verschil is dan dus dat de "backend" de home assistant integratie is waar alle MQTT interactie tussen de button en de backend is (niets meer dan een button press signaal) welke dan in Home assistant omgezet kan worden in een willekeurige actie of automation.[b]JackBol schreef op maandag 25 december 2023 @ 20:20:
Zoals ik het nu begrijp, volgt je model de B+ config. Ik wil het eigenlijk andersom. De "backend" controleert the B+, i.e. door een JSON te uploaden "paint" de backend een compleet nieuwe GUI layout, alle MQTT interactie vindt plaatst tussen de button en de backend (niets meer dan een "button press signaal") welke in de backend omgezet kan worden in een willekeurige actie (HTTP, of whatever).
Ik ga wel proberen je model te leveragen.
Dit zit voor een virtual device anders in elkaar dan een fysiek device. Je kunt beide endpoints en request gewoon uit je netwerk tab halen van de browser.JackBol schreef op maandag 25 december 2023 @ 20:46:
[...]
Ik probeer dit te doen, maar dan generiek. Naar welk endpoint push je de JSON? In je pastebin dumps zie ik alleen links naar de virtual buttonplus. Ik ben op zoek hoe ik dat met de echte B+ kan doen. Liefst iets als volgt:
code:
1 curl -s -X POST "http://buttonplus_ip/config" -d @new.json
Voor een fysieke button plus is het endpoint als volgt
1
| http://192.168.2.17/configsave |
En een curl voorbeeld:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
| curl 'http://192.168.2.17/configsave' \ --data-raw '{ "info": { "id": "btn_4967c8", "mac": "F4:12:FA:49:67:C8", "ipaddress": "192.168.2.17", "firmware": "1.03", "largedisplay": 0, "connectors": [ {"id": 0, "type": 2}, {"id": 1, "type": 1}, {"id": 2, "type": 1}, {"id": 3, "type": 1} ], "sensors": [ {"sensorid": 1, "description": "Sensirion STS35 Temperature Sensor"} ] }, "core": { "name": "DevButtonPluss", "location": "Livingroom", "invert": false, "autobackup": true, "brightnesslargedisplay": 100, "brightnessminidisplay": 100, "ledcolorfront": 0, "ledcolorwall": 0, "color": 0 }, "mqttbuttons": [ { "id": 0, "label": "display left", "toplabel": "display label left", "ledcolorfront": 0, "ledcolorwall": 0, "topics": [] }, ... ], "mqttdisplays": [ { "x": 0, "y": 0, "fontsize": 4, "align": 0, "width": 50, "label": "Time", "unit": "", "round": 0, "topics": [ { "brokerid": "buttonplus", "topic": "system/datetime/amsterdam", "payload": "", "eventtype": 15 } ] }, ... ], "mqttbrokers": [ { "brokerid": "buttonplus", "url": "mqtt://mqtt.button.plus", "port": 0, "wsport": 0 } ], "mqttsensors": [ { "sensorid": 1, "topic": { "brokerid": "buttonplus", "topic": "button/btn_4967c8/temperature", "payload": "", "eventtype": 18 }, "interval": 10 } ] }' \ --compressed \ --insecure |
Voor de virtuele machine moet je wat meer data hebben. Je moet weten om welke config id het gaat en je moet een authenticatie cookie meegeven. Het endpoint is dan:
1
| curl 'https://api.button.plus/button/postbutton?id=580 |
Het pushen van de config voor het updaten van de labels is niet ideaal, het 'repainten' kost dan best wel eventjes en je krijgt een poosje 'initializing' op het scherm te zien. Het is beter om de config push over HTTP zoveel mogelijk te vermijden en in plaats daarvan de MQTT te gebruiken.
@JackBol Ik wil trouwens alles wat op het moment in `button_plus_api` staat uiteindelijk in een eigen opzich zelf staande module hebben die dan in pypi.org komt. Dit is ook hoe Home assistant het wil hebben als je er een core integratie van maakt.
Voor nu staat het allemaal in dezelfde repo omdat het nog een WIP is, eerst werkend krijgen met HACS en dan later kijken voor een PR naar de core.
Ik kwam ook de MQTT switch nog tegen, is dat niet sowieso makkelijker dan een binary_switch ?
Ik ga hier na de kerst is induiken want voor elke entity (label = text, button = switch, led = light) zie ik een MQTT mogelijkheid vanuit de core.
[ Voor 28% gewijzigd door Koen Hendriks op 25-12-2023 22:28 ]
De binary switch opzet (die ik nu heb draaien) heeft als voordeel dat je niet allemaal helpers en automations moet maken voor de switches.Koen Hendriks schreef op maandag 25 december 2023 @ 22:27:
@balk & @luigi87
Ik kwam ook de MQTT switch nog tegen, is dat niet sowieso makkelijker dan een binary_switch ?
Ik ga hier na de kerst is induiken want voor elke entity (label = text, button = switch, led = light) zie ik een MQTT mogelijkheid vanuit de core.
Echter is het nadeel dat je vanuit HA geen switch kan bedienen.
Ik denk dat voor de plugin je zou moeten uitgaan van complete controle vanuit HA. Dus ook de switch bedienen.
Je zou dan inderdaad met de mqtt switch een payload_off en payload_on kunnen defineren.
En zo de switch vanuit HA kunnen bedienen.
Die mqtt switch voorkomt dus dat je een automation hiervoor moet aanmaken.
Dus denk dat die goed bruikbaar is voor de plugin
Enkel bij het wegvallen van de mqtt verbinding of een Ha restart kan je wel sync problemen krijgen, of niet?
[ Voor 11% gewijzigd door luigi87 op 25-12-2023 22:46 ]
- leeg -
Die MQTT switch is inderdaad makkelijker dan een generieke input_boolean icm een automation per knop. Het is eigenlijk een binary_sensor met daarbij de mogelijkheid om die te bedienen vanuit HA. Hiermee zou je dan in HA een virtuele B+ kunnen maken mbv ha-floorplan.Koen Hendriks schreef op maandag 25 december 2023 @ 22:27:
@balk & @luigi87
Hier thuis heb ik het prototype zonder integratie laten werken in home assistant, puur via MQTT topics zoals home/living/button_1_pressed.
Dan ben je een automation verwijderd van een lamp aan of uit doen via service.toggle. Dus voor een echte home assistant integratie moet dat ook triviaal zijn.
Maat een binary toggle / sensor is ook een optie, is dan weer logischer als je een volume + of - hebt als knop
Dat zou wat mij betreft moeten werken metCyBeRSPiN schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 09:38:
Een long press of een hold biedt natuurlijk veel meer mogelijkheden dan enkel 1x drukken = actie.
Indrukken=1
Loslaten=0
Dan kan je in de backend die je gebruikt bepalen wat je er mee doet. Kort, lang, dubbel, trippel, verschillende acties, repeterende acties (volume of dimmen oid)
Je raakt hier alle onderwerpen aan waarmee ik worstel. Het is me duidelijk dat ik vooral even achterover moet leunen en de meester aan het werk moet laten hier….
Ik denk dat we bewust moeten zijn van de beperkte CPU capaciteit in de B+ en dat we derhalve wel eea moeten offloaden naar een backend. Voor mij is HA prima, aangezien ik daar gewoon uit de source relevante code kan gebruiken.HenkRenting schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 11:01:
Wordt dit niet een beetje een HA integratie topic zo, ipv alleen Button+? 😉
Ik denk dat @HenkRenting bedoeld, en ik ook denk trouwens: is het misschien beter om de HA ondersteuning ontwikkel-discussie te verplaatsen naar een topic bij home assistant zelf? Dan kunnen we het hier meer algemeen over button+ hebben. Er mag best gesprek zijn over de verschillende integraties (HA, homey, node-red etc.), maar het wordt wat een HA ontwikkelaars gesprek zo de afgelopen pagina’s. Voor de homey is er ook een apart button-+ topic op het homey forumJackBol schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:07:
[...]
Ik denk dat we bewust moeten zijn van de beperkte CPU capaciteit in de B+ en dat we derhalve wel eea moeten offloaden naar een backend. Voor mij is HA prima, aangezien ik daar gewoon uit de source relevante code kan gebruiken.
[ Voor 4% gewijzigd door Torch1969 op 26-12-2023 12:14 ]
2023-12-22 11:56
Shipment information received
Canon 7D ★ 200-400 ★ 70-200/2.8 II ★ 17-40 ★ 15-85 ★ 50/1.8
Staat zelfs al op "CN, Arrived at the origin international airport"
@ferdw Dit staat er bij mij:
2023-12-26 11:56
CN, Arrived at the origin international airport
2023-12-26 07:26
Mainland China, CN, Shipment is in transit to next facility
2023-12-26 00:40
Mainland China, CN, Departed from sort facility
2023-12-25 21:35
Mainland China, CN, Arrived at origin facility
2023-12-25 15:05
Shipment not yet received or processed
2023-12-25 10:45
Shipment information received
Ja excuus hiervoor, zal de dev updates iteraties wat kleiner houden. Overigens is veel info zoals de config api requests en de MQTT vragen wel specifiek voor de button plus en in principe los van Home assistant, homey of wat andersHenkRenting schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 11:01:
Wordt dit niet een beetje een HA integratie topic zo, ipv alleen Button+? 😉
Maar we kunnen een modje (@Septillion bijvoorbeeld) vragen om eea naar een nieuw topic te schuiven, genaamd "Button+ Backend development" bijvoorbeeldKoen Hendriks schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 17:28:
[...]
Ja excuus hiervoor, zal de dev updates iteraties wat kleiner houden. Overigens is veel info zoals de config api requests en de MQTT vragen wel specifiek voor de button plus en in principe los van Home assistant, homey of wat anders
Geen excuses nodig hoor!
Fijn dat er aan integraties wordt gewerkt. Ben ook blij met de Homey integratie...
Maar denk dat voor iedereen een apart topic idd handiger is. Ook als het hier straks weer over iets heel anders van Button+ gaat misschien...
-edit- heb hem in de repo weer recht gezet.
[ Voor 15% gewijzigd door Koen Hendriks op 27-12-2023 14:32 ]
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
Het gaat op volgorde van ordernummers, alleen de dropshipper heeft een telefoonnummer nodig. Dus de mensen die geen telefoonnummer in hebben gevoerd, zullen later hun pakketje ontvangen. Omdat we niet op iedereen kunnen wachten voordat ze hun telefoonnummer hebben ingevoerd, zullen we uitendelijk toch gaan versturen. Helaas vergroot dit wel de kans op dat er wat mis gaat.Devil schreef op donderdag 28 december 2023 @ 08:26:
Waarom worden de orders niet gewoon op volgorde van ordernummer verzonden? Lijkt nu nogal random te zijn.
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
U vraagt, wij draaienHenkRenting schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 18:57:
[...]
Geen excuses nodig hoor!
Fijn dat er aan integraties wordt gewerkt. Ben ook blij met de Homey integratie...
Maar denk dat voor iedereen een apart topic idd handiger is. Ook als het hier straks weer over iets heel anders van Button+ gaat misschien...
Vanaf nu graag de ontwikkel gerelateerde vragen in dat nieuwe topic.
[ Voor 6% gewijzigd door balk op 28-12-2023 17:17 ]
Is het in de toekomst mogelijk om ook een witte variant te bestellen ?
Bijzonder verhaal waar ik wat van vindt, en daarom zojuist geannuleerd. Er is vast nu iemand anders mee blij gemaakt 😀buttonplus schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:33:
[...]
Het gaat op volgorde van ordernummers, alleen de dropshipper heeft een telefoonnummer nodig. Dus de mensen die geen telefoonnummer in hebben gevoerd, zullen later hun pakketje ontvangen. Omdat we niet op iedereen kunnen wachten voordat ze hun telefoonnummer hebben ingevoerd, zullen we uitendelijk toch gaan versturen. Helaas vergroot dit wel de kans op dat er wat mis gaat.
Jij hebt de nieuwsbrief van 10 december dus niet gelezen, dat je nu zo reageert?Falcon Heavy schreef op donderdag 28 december 2023 @ 18:35:
Bijzonder verhaal waar ik wat van vindt, en daarom zojuist geannuleerd. Er is vast nu iemand anders mee blij gemaakt 😀
https://button.plus/support/issues
Blijft hier ook leeg inderdaad. Zie ook mijn tracking nummer niet meer op de order pagina trouwens.HenkRenting schreef op donderdag 28 december 2023 @ 19:54:
Zijn er meer mensen waar de "Issues en Improvements" topics niet laden op de Button+ site?
https://button.plus/support/issues
(de gekke melding dat "de website wil toegang tot je clipboard" op de order pagina is wel weg)
Ik heb nog nooit een telefoon nummer moeten opgeven om iets vanuit China te laten versturen. En dat was de afgelopen tien jaar zo ongeveer om de maandbuttonplus schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:33:
[...]
Het gaat op volgorde van ordernummers, alleen de dropshipper heeft een telefoonnummer nodig. Dus de mensen die geen telefoonnummer in hebben gevoerd, zullen later hun pakketje ontvangen. Omdat we niet op iedereen kunnen wachten voordat ze hun telefoonnummer hebben ingevoerd, zullen we uitendelijk toch gaan versturen. Helaas vergroot dit wel de kans op dat er wat mis gaat.

Is dit blijkbaar een eis om de bestelling te krijgen? Want dan annuleer ik ook. En kan er weer iemand anders snel blij mee gemaakt worden.
Aangezien de hoeveelheid pakketjes uit dat land zo groot is en er nogal eens iets niet af te leveren is, is telnr wel handig. Bij Ali willen ze het ook. Staat dan ook op het verzendlabel. (Wellicht niet verplicht, zou kunnen.)Devil schreef op donderdag 28 december 2023 @ 22:20:
[...]
Ik heb nog nooit een telefoon nummer moeten opgeven om iets vanuit China te laten versturen. En dat was de afgelopen tien jaar zo ongeveer om de maand
Is dit blijkbaar een eis om de bestelling te krijgen? Want dan annuleer ik ook. En kan er weer iemand anders snel blij mee gemaakt worden.
BTW - dacht 'zomaar' laat ik eens kijken of er een tweakers topic is over B+, want op de site was het blog wat stil... Blijkt het hier heel druk. De mijne staat nog niet op verzonden, maar ordernr in de 1700.
(Node-red, Homey, rpi, ESP8266, ESP32 om mezelf meteen maar ff te introduceren.)
Als je zeker bent dat het toch niet nodig is...
Ik heb hem geannuleerd, de gang van zaken geeft me geen goed gevoel. Scheelt weer een plekje voor de mensen die er hard op wachtenHenkRenting schreef op donderdag 28 december 2023 @ 23:14:
En anders geef je toch gewoon een fake telefoonnummer op?
Als je zeker bent dat het toch niet nodig is...
Vragen/opmerkingen die gerelateerd zijn aan de ontwikkeling en gebruik van de onofficiële Button+ backend initiatieven graag in dit topic.