8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA
Voor mij is hetMaarten69 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 17:19:
Lees al tijdje mee in dit topic, maar zie nu nog niet echt een voordeel van dit ten opzichte van een tablet aan de muur (Home Assistant) Die natuurlijk een veel beter display kan hebben etc.
Is het de eenvoud? Zonder ergens een mqtt-broker te draaien ben je ook nergens denk ik.
Niet om te bashen of zo overigens. Ik blijf toch stiekem meelezen want het is wel tweaker-waardig
- Fysieke knoppen
- Led indicatoren bij de knoppen
- Less is more: het dwingt je echt na te denken over je display en wat je wil laten zien/kunnen
- .... en het heeft meer klasse dan een ipad op de muur
(vind ik)
Ik ga niet in elke kamer een iPad aan de muur hangen en die KNX interfaces vind ik te klein. Ik hoop dat dit er mooi tussen past. Plus natuurlijk het hobby-gehalte is hier lekker hoogMaarten69 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 17:19:
Lees al tijdje mee in dit topic, maar zie nu nog niet echt een voordeel van dit ten opzichte van een tablet aan de muur (Home Assistant) Die natuurlijk een veel beter display kan hebben etc.
Is het de eenvoud? Zonder ergens een mqtt-broker te draaien ben je ook nergens denk ik.
Niet om te bashen of zo overigens. Ik blijf toch stiekem meelezen want het is wel tweaker-waardig
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Dat inderdaad en meerdere mensen met display issues duiden ook niet op een hele beste QC als je het mij vraagt.rorie schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 18:48:
Maar nog steeds geen foto’s die ook maar in de buurt komen van die op de Button+ website staan.
Misschien toch maar blij wezen dat ik niet in de eerste batch zit.
Nee, het was niet de eerste batch maar 20 stuks die via een andere route zijn verspreid. De eerste batch wordt rechtstreeks uit China verzonden, deze 20 zijn via Ronald zelf als een soort pretest geleverd.R2D2 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 21:11:
[...]
Dat inderdaad en meerdere mensen met display issues duiden ook niet op een hele beste QC als je het mij vraagt.
Ah, dacht dat het om de eerste 100 exemplaren ging waar eerder over werd gesproken.arene schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 21:19:
[...]
Nee, het was niet de eerste batch maar 20 stuks die via een andere route zijn verspreid. De eerste batch wordt rechtstreeks uit China verzonden, deze 20 zijn via Ronald zelf als een soort pretest geleverd.
Afgaande op jouw foto vergeleken met de foto’s op de button.plus website lijken de schermpjes en het hoofdscherm echt van een veel mindere kwaliteit te zijn en ook vind ik de ruimte tussen de bars an sich vrij fors.
Hopen dat het in werkelijkheid wat mee gaat vallen
Het is me gelukt om vanuit Node Red een JSON naar mijn virtuele B+ te sturenKoen Hendriks schreef op donderdag 14 december 2023 @ 22:22:
Mijn eerste plan voor de Home assistant integratie is de configuratie te kunnen doen in Home assistant. Het lijkt me dat de json uit de virtuele simulatie straks geupload / gepost kan worden naar de Button+.
Op dit moment gaat dat naar https://api.button.plus/button/postbutton?id=xx maar dat wordt denk ik dan het IP van je esp32 boardje ofzo.
Hier mijn korte analyze er van:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 { "info": { "largedisplay": 3, // on which connector the large display is hooked up? "i2cs": [], // serial communication data probably "connectors": [ // Which button+ modules are attached after the screen and the 2 buttons { "id": 3, // connector id, in this case the largedisplay "type": 2 // I'm assuming this is some sort of unique type, for example type = 2 means buttons on display }, { "id": 4, "type": 1 // I'm assuming this means default button component (1 left, 1 right) } ], "sensors": [] // future sensors on the esp32 probably will be in this array }, "core": { "name": "demo3", // Button+ set name "location": "Living Room", // location where its found "color": 15140872, // 24 bit integer representation of the main color "invert": true // wether to invert colors }, "mqttbuttons": [ // all possible available button configurations with what mqtt to publish or subscribe { "id": 0, "label": "Btn 0", "topics": [] }, { "id": 1, "label": "Btn 1", "topics": [] }, { "id": 2, "label": "Btn 2", "topics": [] }, { "id": 3, "label": "Btn 3", "topics": [] }, { "id": 4, "label": "Btn 4", "topics": [] }, { "id": 5, "label": "Btn 5", "topics": [] }, { "id": 6, // not following this id scheme yet, the left display button has id 6 for some reason. probably going over each connector and its type "label": "Btn 8", // label of this button "topics": [ // array of mqtt topics to publish or subscribe { "brokerid": "buttonplus", "topic": "buttonplus/abc", "payload": "dummy", "eventtype": 0 // different types of event we can have topics for in mqtt: // 0 = 'Click' // 1 = 'Long press' // 8 = 'Blue LED' // 9 = 'Red LED' // 10 = 'Green LED' // 11 = 'Label' // 12 = 'Toplabel' // 13 = 'RGB Led' // 14 = 'Led' // 15 = 'Value' // 16 = 'Label' // 17 = 'Unit' // 18 = 'Sensor value' } ] }, { "id": 7, "topics": [] }, { "id": 8, "label": "Tolomeo lamp", "topics": [ { "brokerid": "buttonplus", "topic": "buttonplus/demo/tolomeo", "payload": "ON", "eventtype": 14 }, { "brokerid": "buttonplus", "topic": "buttonplus/demo/tolomeo/toggle", "eventtype": 0 } ] }, { "id": 9, "label": "Like", "topics": [ { "brokerid": "buttonplus", "topic": "buttonplus/like", "eventtype": 0 } ] } ], "mqttdisplays": [ // config for the largedisplay { "x": 0, // Horizontal postion of the item within the lcd (in % of the display width) "y": 0, // Vertical postion of the item within the lcd (in % of the display width) "fontsize": 4, // self explanatory "align": 0, // alignment for the text on the display using the following integers as map: // 0 = 'Top Left' // 1 = 'Top Center' // 2 = 'Top Right' // 3 = 'Center Left' // 4 = 'Center Center' // 5 = 'Center Right' // 6 = 'Bottom Left' // 7 = 'Bottom Center' // 8 = 'Bottom Right' "width": 60, // in % of the display width "label": "Central European Time", "round": 0, // Round the incoming payload to decimal places, 0 is round to whole numbers "topics": [ { // The mqtt topic to set as display data. "brokerid": "buttonplus", "topic": "system/datetime/amsterdam", "eventtype": 15 } ] }, { "x": 0, "y": 70, "fontsize": 1, "align": 0, "width": 100, "label": "BBC Tech", "round": 0, "topics": [ { "brokerid": "buttonplus", "topic": "buttonplus/rss/bbctech", "eventtype": 15 } ] }, { "x": 0, "y": 40, "fontsize": 2, "align": "0", "width": 40, "label": "Button+ Likes", "topics": [ { "brokerid": "buttonplus", "topic": "buttonplus/likes", "eventtype": 15 } ] } ], "mqttbrokers": [ // list of mqtt brokers to connect to { "brokerid": "buttonplus", "url": "mqtt://mqtt.button.plus", "port": 0, "wsport": 0 } ], "mqttsensors": [] }
Comments in json kan natuurlijk niet maar veel van deze data moet goed in te stellen zijn in Home assistant via een GUI. Voor de kleuren een korte test gedaan en die zou je simpel kunnen omzetten van RGB naar de 24 bit integer.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 class RGBColorConverter: @staticmethod def rgb_to_integer(red, green, blue): """Convert RGB values to a 24-bit integer.""" return (red << 16) | (green << 8) | blue @staticmethod def integer_to_rgb(color_integer): """Convert a 24-bit integer to RGB values.""" red = (color_integer >> 16) & 0xFF green = (color_integer >> 8) & 0xFF blue = color_integer & 0xFF return red, green, blue
Ik vraag me af of er binnenkort een keer developer / api documentatie beschikbaar komt nu de eerste bezorgingen binnen komen.
Hoop ook dat de API voor het largedisplay nog wat uitgebreid gaat worden. alleen text met een label vind ik een beetje beperkt, had mooi een history grafiek van temperatuur o.i.d. er op willen tonen.
Nog volledig onbruikbaar; het ging me vooral om het kunnen inloggen en iets aan kunnen passen.
1
| [{"id":"d5fc783cdef31ea1","type":"tab","label":"Flow 2","disabled":false,"info":"","env":[]},{"id":"a7dbef6cf66085b6","type":"inject","z":"d5fc783cdef31ea1","name":"","props":[{"p":"password","v":"*****","vt":"str"},{"p":"email","v":"****","vt":"str"},{"p":"remember","v":"true","vt":"bool"}],"repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"topic":"","x":130,"y":140,"wires":[["aa6724da0684c5a5"]]},{"id":"0aaf913b3d9d8f66","type":"function","z":"d5fc783cdef31ea1","name":"prepare JSON","func":"msg.payload = {\n \"info\": {\n \"largedisplay\": 3,\n \"i2cs\": [],\n \"connectors\": [\n {\n \"id\": 3,\n \"type\": 2\n },\n {\n \"id\": 4,\n \"type\": 1\n }\n ],\n \"sensors\": []\n },\n \"core\": {\n \"name\": \"demo3\",\n \"location\": \"Living Roommm\",\n \"color\": 0\n },\n \"mqttbuttons\": [\n {\n \"id\": 0,\n \"label\": \"Btn 0\",\n \"topics\": []\n },\n {\n \"id\": 1,\n \"label\": \"Btn 1\",\n \"topics\": []\n },\n {\n \"id\": 2,\n \"label\": \"Btn 2\",\n \"topics\": []\n },\n {\n \"id\": 3,\n \"label\": \"Btn 3\",\n \"topics\": []\n },\n {\n \"id\": 4,\n \"label\": \"Btn 4\",\n \"topics\": []\n },\n {\n \"id\": 5,\n \"label\": \"Btn 5\",\n \"topics\": []\n },\n {\n \"id\": 6,\n \"label\": \"Btn 8\",\n \"topics\": [\n {\n \"brokerid\": \"buttonplus\",\n \"topic\": \"buttonplus/abc\",\n \"payload\": \"dummy\",\n \"eventtype\": 0\n }\n ]\n },\n {\n \"id\": 7,\n \"topics\": []\n },\n {\n \"id\": 8,\n \"topics\": [\n {\n \"brokerid\": \"buttonplus\",\n \"topic\": \"buttonplus/demo/tolomeo\",\n \"payload\": \"ON\",\n \"eventtype\": 14\n },\n {\n \"brokerid\": \"buttonplus\",\n \"topic\": \"buttonplus/demo/tolomeo/toggle\",\n \"eventtype\": 0\n },\n {\n \"brokerid\": \"ha\",\n \"topic\": \"buttonplus/wk1/btn_4l/label\",\n \"payload\": \"\",\n \"eventtype\": 11\n }\n ]\n },\n {\n \"id\": 9,\n \"label\": \"Like\",\n \"topics\": [\n {\n \"brokerid\": \"buttonplus\",\n \"topic\": \"buttonplus/like\",\n \"eventtype\": 0\n }\n ]\n }\n ],\n \"mqttdisplays\": [\n {\n \"x\": 0,\n \"y\": 0,\n \"fontsize\": 4,\n \"align\": 0,\n \"width\": 60,\n \"label\": \"Central European Timezzz\",\n \"round\": 0,\n \"topics\": [\n {\n \"brokerid\": \"buttonplus\",\n \"topic\": \"system/datetime/amsterdam\",\n \"eventtype\": 15\n }\n ]\n },\n {\n \"x\": 0,\n \"y\": 70,\n \"fontsize\": 1,\n \"align\": 0,\n \"width\": 100,\n \"label\": \"BBC Tech\",\n \"round\": 0,\n \"topics\": [\n {\n \"brokerid\": \"buttonplus\",\n \"topic\": \"buttonplus/rss/bbctech\",\n \"eventtype\": 15\n }\n ]\n },\n {\n \"x\": 0,\n \"y\": 40,\n \"fontsize\": 2,\n \"align\": \"0\",\n \"width\": 40,\n \"label\": \"Button+ Likesssss\",\n \"topics\": [\n {\n \"brokerid\": \"buttonplus\",\n \"topic\": \"buttonplus/likes\",\n \"eventtype\": 15\n }\n ]\n }\n ],\n \"mqttbrokers\": [\n {\n \"brokerid\": \"ha\",\n \"url\": \"ws://x:x@192.168.1.7\",\n \"port\": 1883,\n \"wsport\": 1884\n }\n ],\n \"mqttsensors\": []\n}\nreturn msg;","outputs":1,"timeout":0,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":360,"y":220,"wires":[["3dc4de43ec19c069"]]},{"id":"2b7e36bf182d9fce","type":"debug","z":"d5fc783cdef31ea1","name":"debug 13","active":false,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"true","targetType":"full","statusVal":"","statusType":"auto","x":700,"y":220,"wires":[]},{"id":"3dc4de43ec19c069","type":"http request","z":"d5fc783cdef31ea1","name":"Post JSON","method":"POST","ret":"txt","paytoqs":"body","url":"https://api.button.plus/button/postbutton?id=139","tls":"","persist":true,"proxy":"","insecureHTTPParser":false,"authType":"","senderr":false,"headers":[{"keyType":"Content-Type","keyValue":"","valueType":"other","valueValue":"application/json"}],"x":530,"y":220,"wires":[["2b7e36bf182d9fce"]]},{"id":"321fc9f9ab47b567","type":"http request","z":"d5fc783cdef31ea1","name":"Login and set cookie","method":"POST","ret":"txt","paytoqs":"ignore","url":"https://api.button.plus/account/login","tls":"","persist":true,"proxy":"","insecureHTTPParser":true,"authType":"","senderr":false,"headers":[{"keyType":"Content-Type","keyValue":"","valueType":"other","valueValue":"application/json"}],"x":700,"y":140,"wires":[["06533975f7c0ba9f"]]},{"id":"aa6724da0684c5a5","type":"change","z":"d5fc783cdef31ea1","name":"","rules":[{"t":"set","p":"headers[\"Accept\"]","pt":"msg","to":"application/json","tot":"str"},{"t":"set","p":"headers[\"Accept-Encoding\"]","pt":"msg","to":"gzip, deflate, br","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":300,"y":140,"wires":[["8fbe5cb017582031"]]},{"id":"8fbe5cb017582031","type":"function","z":"d5fc783cdef31ea1","name":"Set headers","func":"msg.payload = \"{password: 'xxx',email: 'xxx,remember: true}\";\nmsg.headers = {};\nmsg.headers['X-Auth-User'] = 'mike';\nmsg.headers['X-Auth-Key'] = 'fred-key';\nmsg.headers[\"Accept\"] = 'application/json';\nmsg.headers[\"Accept-Encoding\"] = 'gzip, deflate, br';\nmsg.headers[\"json\"] = true;\nreturn msg;\nreturn msg;","outputs":1,"timeout":0,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":490,"y":140,"wires":[["321fc9f9ab47b567"]]},{"id":"06533975f7c0ba9f","type":"change","z":"d5fc783cdef31ea1","name":"","rules":[{"t":"set","p":"cookies","pt":"msg","to":"responseCookies","tot":"msg","dc":true}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":160,"y":220,"wires":[["0aaf913b3d9d8f66"]]}] |
Als ik in het blok "Prepare JSON" iets aanpas aan een label is het te zien om de virtuele B+
Volgende stap is natuurlijk om dit in de main flow te hangen; als een repaint nodig is dan wordt dit uitgevoerd.
- Wanneer je MQTT topic JSON bevat, kan je dat dan ook gebruiken? Oftewel een bepaald attribuut er uit halen? Ik heb topics zat in MQTT, maar die bevatten JSON data, ik wil daar een enkel attribuut van gebruiken zonder dat ik die waarde opnieuw hoef te publiceren naar MQTT.
- De lampjes van de knoppen doen het netjes, alleen ik weet nog niet hoe ik de LED aan kan krijgen als ik bijvoorbeeld op een bepaald topic subscribe. Ik heb geprobeerd een simpel topic te maken met daarin de waarde 'true' bijvoorbeeld, maar dat helpt niet echt.
- Bij mij worden de labels op de knoppen SOMS cursief, nu werd dit al eerder genoemd, na een reboot is dit weer goed, tot ik een nieuwe config upload?
- Ik zou dolgraag een groter lettertype hebben dan 4, vooral op het hoofd display zou dat echt wel kunnen voor mij.
Er is ondertussen een documention artikel verschenen die dit min of meer bevestigd. Echter ligt de op lossing ook al op de plank!R2D2 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 21:11:
[...]
Dat inderdaad en meerdere mensen met display issues duiden ook niet op een hele beste QC als je het mij vraagt.
>> @buttonplus neemt contact met je op!
>> https://button.plus/support/docs/87
Misschien moeten ze het filmpje wel even rustig opnieuw opnemen het heeft een hoog buurman en buurman gehalteDue to a mix up at the display manufacturer, about 20 set of BAR modules were fitted with an incorrect TFT's. Sometimes these TFT's show distorted text.
The distortion usually shows up when changing the text on the display. It can be fixed temporarily by resetting the Button+ BASE module.
Everyone involved will be contacted by us.
For those involved, you can replace the TFT yourself if you want, using the procedure in the video.
Left TFT shows correct image, right TFT shows distorted text
[ Voor 17% gewijzigd door DiXY op 16-12-2023 22:55 ]
Hallo @sorted. Bits wat is je ordernummer? Het verbaasd me dat je Button er nu al is, maar alleen maar fijn natuurlijk.sorted.bits schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 21:05:
Yeuh, die van mij is ondertussen ook aangekomen en ik ben rustig begonnen met experimenteren. Ik heb echter wel een aantal vragen, die hopelijk beantwoord kunnen worden.
- Wanneer je MQTT topic JSON bevat, kan je dat dan ook gebruiken? Oftewel een bepaald attribuut er uit halen? Ik heb topics zat in MQTT, maar die bevatten JSON data, ik wil daar een enkel attribuut van gebruiken zonder dat ik die waarde opnieuw hoef te publiceren naar MQTT.
- De lampjes van de knoppen doen het netjes, alleen ik weet nog niet hoe ik de LED aan kan krijgen als ik bijvoorbeeld op een bepaald topic subscribe. Ik heb geprobeerd een simpel topic te maken met daarin de waarde 'true' bijvoorbeeld, maar dat helpt niet echt.
- Bij mij worden de labels op de knoppen SOMS cursief, nu werd dit al eerder genoemd, na een reboot is dit weer goed, tot ik een nieuwe config upload?
- Ik zou dolgraag een groter lettertype hebben dan 4, vooral op het hoofd display zou dat echt wel kunnen voor mij.
Ad. 1 Dat kan wel door het 'pad' van de property in de JSON op te geven.
Ad. 3 Je krijgt morgen een bevestiging en procedure voor vervanging van TFT's.
Ad. 4 Er is ook een lettertype 5.
Ik vind dit echt een heel flauwe opmerking. Wij werken ons in het rond om alles te regelen, en ja, dan komt er geen gelikt filmpje uit.DiXY schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 22:41:
[...]
Misschien moeten ze het filmpje wel even rustig opnieuw opnemen het heeft een hoog buurman en buurman gehalte![]()
[ Voor 23% gewijzigd door buttonplus op 16-12-2023 23:44 ]
Uiteraard waardeert iedereen de inzet, maar de Button+ wordt in een commerciële context door een bedrijf verkocht. Daardoor hebben mensen al snel andere verwachtingen van de content die het bedrijf publiceert. De opmerking is (mag ik in ieder geval hopen) ook niet op jou (jullie) als persoon, maar als bedrijf gericht.buttonplus schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 23:43:
[...]
Ik vind dit echt een heel flauwe opmerking. Wij werken ons in het rond om alles te regelen, en ja, dan komt er geen gelikt filmpje uit.
De 2 knoppen met temperaturen zijn eigenlijk de enige 2 temperaturen die we in huis gebruiken, dus die triggeren netjes Home Assistant. Verder zijn licht + en - het dimmen van de lampen in deze kamer.
Netto verbruik is het daadwerkelijke stroomverbruik inclusief teruglevering.
Op het hoofdscherm heb ik de huidige temperatuur en de doel temperatuur staan. (wat mijn betreft mogen die strepen onder de waardes op een gegeven moment wel optioneel worden, maar dat werkt prima hoor).
:strip_exif()/f/image/hhaK6V2r6DTRkSTBzEZJne2Y.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn excuses, ik kan me indenken dat als je tot over je oren in het werk zit, dat dit in verkeerde aade valt... Het was een geintje, met de rest van het bericht probeerde ik jullie te helpen.buttonplus schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 23:43:
[...]
Ik vind dit echt een heel flauwe opmerking. Wij werken ons in het rond om alles te regelen, en ja, dan komt er geen gelikt filmpje uit.
Ik heb 4 setjes in bestelling staan, ik zie veel use cases, het vertrouwen is er en het is jullie gegund!
Sorry, las helemaal over je vraag heen. Order nummer is 1242.buttonplus schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 23:41:
[...]
Hallo @sorted. Bits wat is je ordernummer? Het verbaasd me dat je Button er nu al is, maar alleen maar fijn natuurlijk.
Ad. 1 Dat kan wel door het 'pad' van de property in de JSON op te geven.
Ad. 3 Je krijgt morgen een bevestiging en procedure voor vervanging van TFT's.
Ad. 4 Er is ook een lettertype 5.
Prima hoor, en sorry van mijn kant, je helpt alleen maar inderdaad, die buurman viel even verkeerd, niet professioneel van mij.DiXY schreef op zondag 17 december 2023 @ 00:30:
[...]
Mijn excuses, ik kan me indenken dat als je tot over je oren in het werk zit, dat dit in verkeerde aade valt... Het was een geintje, met de rest van het bericht probeerde ik jullie te helpen.
Ik heb 4 setjes in bestelling staan, ik zie veel use cases, het vertrouwen is er en het is jullie gegund!
Super dat je het aan durft om 4 te bestellen trouwens!
Wij gaan ons uiterste best doen om je te helpen.
Als jij andere verwachtingen had, heb je niet zitten op te letten. We hebben dankzij de inzet van oprichters de voortgang van de B+ vanaf de tekentafel kunnen volgen en daarnaast geven ze hier nog eens "premium support" op Tweakers.I_IBlackI_I schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 23:53:
...Daardoor hebben mensen al snel andere verwachtingen...
Dit is gewoon een kickstarter-achtige startup. Helemaal niets mis mee, maar je hebt letterlijk versie 1.0 in handen.
Bedankt @buttonplus voor het beantwoorden van mijn vorige vragen!
Ik heb een paar nieuwe en hoop dat anderen hier al mee gespeeld hebben.
- Wanneer ik in Display configuration een display item aanmaak met het bijbehorende topic voor value, dan werkt dit prima. Ik zie de waarde netjes op het scherm verschijnen en updaten. Wanneer ik hetzelfde doe voor een Bar, dan werkt dit niet, de configuratie verschijnt in de lijst, maar de waarde update niet op de knop
- Wanneer ik een topic aanmaak op een Bar button, kan ik die nooit meer verwijderen. Wanneer ik het topic aanklik een ik druk 'Remove topic' is het even weg, maar op het moment dat ik 'Save to device' doe, komt het topic gewoon weer terug. De enige manier om van deze topics af te komen, is een Factory reset.
- Ik denk dat bovenstaande issues er ook voor zorgen dat ik mijn LEDs nog niet aan heb kunnen doen. Ik weet niet precies wat voor topic ik moet aanmaken (en welke waarde daar in moet staan).
- Onder configuration management ben ik niet ingelogd, heb al meerdere keren geprobeerd in te loggen op de website, wat gewoon werkt, maar de Button+ vindt van niet. Ik probeer een backup van mijn config te maken, zodat ik er handmatig misschien wat uit kan gooien (zoals die topics). Refreshen van de informatie geeft 3 keer een 401 in de console van mijn browser. Dit werkt wel onder Chrome, niet onder Safari.
[ Voor 3% gewijzigd door sorted.bits op 17-12-2023 08:37 ]
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Uiteraard nog wel wat vragen en issues rond configureren, zoals:
- ontbreken van login en pw om op broker te kunnen inloggen (essentieel icm Mosquitto MQTT broker op Home Assistant);
- en @sorted.bits, ook voor mij herkenbare issues met de Bar(s). Er gebeurt bij mij ook iets anders in de simulator dan in het echt (issue 37 op Button+);
- en @buttonplus, ook hier de "distorted labels" issue (zie ook mijn issue 38 op Button+). Mijn order nr. is 1259.
Check deze post even: balk in "Button+ topic"verwoest schreef op zondag 17 december 2023 @ 18:45:
ontbreken van login en pw om op broker te kunnen inloggen (essentieel icm Mosquitto MQTT broker op Home Assistant)
In Home Assistant Mosquitto addon staat de websocket poort standaard op 1884
[ Voor 11% gewijzigd door DiXY op 17-12-2023 22:55 ]
Kan nog niet, verbeter issue aangemeld
Ben ff gestopt met mijn blog aangezien ik de plaatjes niet kan resizen in die blog addon, ziet er niet uit
Ik heb een discord server aangemaakt om ervaringen uit te wisselen: https://discord.gg/BjH5WBC2EM
[ Voor 76% gewijzigd door CopyCatz op 18-12-2023 10:56 ]
Grappig, heb het op dezelfde manier gedaan. Heb nu de eerste 'integratie' met config flow staan voor Button+ in Home Assistant.balk schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 08:13:
Het is me gelukt om vanuit Node Red een JSON naar mijn virtuele B+ te sturen
Nog volledig onbruikbaar; het ging me vooral om het kunnen inloggen en iets aan kunnen passen.
[...]
Als ik in het blok "Prepare JSON" iets aanpas aan een label is het te zien om de virtuele B+
Volgende stap is natuurlijk om dit in de main flow te hangen; als een repaint nodig is dan wordt dit uitgevoerd.
Je kan natuurlijk meerdere bases hebben en deze haalt ie nu allemaal op uit de button.plus site. Hiervoor is authenticatie nodig, ik doe dat nu door de cookie mee te geven.
Hopelijk is een API Key binnenkort mogelijk... @buttonplus (of nog beter, zero_conf support zodat ik automatisch elke base in het netwerken kan vinden)
Ik kan nu per base ook individueel de configuratie ophalen en deze heb ik aan HomeAssistant switches toegewezen. Volgende stap is dan ook daadwerkelijk die switches implementeren op de toegewezen mqtt acties. Maar dit is een goed begin zonder het device uberhaubt binnen te hebben.
Ha, cool! Maar een cookie/key/whatever is alleen voor je virtuele buttons. Neem aan lokaal dat dit weer anders is. Of wil je juist virtuele buttons in je HA hebben?Koen Hendriks schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:42:
[...]
Grappig, heb het op dezelfde manier gedaan. Heb nu de eerste 'integratie' met config flow staan voor Button+ in Home Assistant.
Je kan natuurlijk meerdere bases hebben en deze haalt ie nu allemaal op uit de button.plus site. Hiervoor is authenticatie nodig, ik doe dat nu door de cookie mee te geven.
Hopelijk is een API Key binnenkort mogelijk... @buttonplus (of nog beter, zero_conf support zodat ik automatisch elke base in het netwerken kan vinden)
Ik kan nu per base ook individueel de configuratie ophalen en deze heb ik aan HomeAssistant switches toegewezen. Volgende stap is dan ook daadwerkelijk die switches implementeren op de toegewezen mqtt acties. Maar dit is een goed begin zonder het device uberhaubt binnen te hebben.
[YouTube: Button+ Home Assistant integration development]
Zoals ik het nu zie is de https://button.plus de enige plek waar ik alle devices kan 'vinden' dus vandaar dat ik nu deze methode even heb toegepast. Het is niet alleen voor je virtuele buttons, je lokale buttons komen hier ook bij volgens de website.Mattie112 schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:05:
[...]
Ha, cool! Maar een cookie/key/whatever is alleen voor je virtuele buttons. Neem aan lokaal dat dit weer anders is. Of wil je juist virtuele buttons in je HA hebben?
Voor mij is dit meer voor het neerzetten van de initiele structuur van de integratie. De buttons moeten straks gewoon rechtstreek gemapped zijn aan de buttons van je fysieke device (dat gebeurt nu eigenlijk al want ik haal de configs op basis van het lokale IP-adres op).Physical devices will show up here after you make a backup of the configuration. For this, open the ip address from your device in your browser and choose 'Configuration management', then Backup the device to your Button+ account. Make sure you are logged in to button.plus with the same browser (you will need the authentication cookie)
Het mooiste zou zijn als ik elk Button+ apparaat gewoon in het netwerk kon vinden. Home Assistant gebruikt hier zeroconf voor. Zo vindt het bijvoorbeeld automatisch je chrome cast ondersteunende apparaten. Als dit zou kunnen zou alles 100% lokaal gaan werken voor de integratie en dat zou het mooist zijn.
[ Voor 22% gewijzigd door Koen Hendriks op 18-12-2023 16:30 ]
Liefst! Altijd lokaal gaan als het kan, cloud in optie. (of zeroconf, ook heel goed, ik heb er over gelezen)Koen Hendriks schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:55:
Handmatig IPs invullen zou natuurlijk ook nog een optie kunnen zijn bij de integratie configuratie
[ Voor 8% gewijzigd door Bob op 18-12-2023 20:07 ]
Waarschijnlijk zie ik gewoon een detail over het hoofd, maar linux/commandline dingen zijn echt niet mijn sterkste kant en ik raak gefrustreerd dat het niet lukt..
Edit: ik heb websockets geactiveerd op de broker zowel mqtt:// als ws:// in de url geprobeerd.
[ Voor 11% gewijzigd door YES op 19-12-2023 15:55 ]
Heb je een tool als MQTT Explorer geinstalleerd, om te zien of je daar mee kan connecten? Verder, connect je met een IP? Zoals bijvoorbeeldYES schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:52:
Is hier iemand die veel kennis heeft van MQTT? Ik heb een MQTT broker opgezet en hij werkt ook (althans, testen met localhost werkt) maar als ik hem toevoeg in mijn Button+ configuratie komt er geen connected status.
Waarschijnlijk zie ik gewoon een detail over het hoofd, maar linux/commandline dingen zijn echt niet mijn sterkste kant en ik raak gefrustreerd dat het niet lukt..
Edit: ik heb websockets geactiveerd op de broker zowel mqtt:// als ws:// in de url geprobeerd.
1
| mqtt://192.168.0.1 |
Ik zal die explorer eens proberen. Ik heb zowel ip als hostname geprobeerd om te connecten.sorted.bits schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:58:
[...]
Heb je een tool als MQTT Explorer geinstalleerd, om te zien of je daar mee kan connecten? Verder, connect je met een IP? Zoals bijvoorbeeldcode:
1 mqtt://192.168.0.1
Zie https://stackoverflow.com/a/65278769
Nog een tip, definieer geen SSL of Websockets want dan mag je met certificates gaan stoeien.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:07:
@YES bij mosquitto (even aangenomen dat je die gebruikt) moet je extra handelingen doen om het buiten localhost om te laten werken. Standaard luistert ie alleen op localhost/127.0.0.1.
Zie https://stackoverflow.com/a/65278769
Language exists to conceal true thought
De rechter knop klikt naar het volgende menu en triggert een refresh van de B+ configuratie. In de browser is een F5 nodig om die te laten zien; dat zijn de flitsen die je af en toe ziet.
De linker knop is een actie die hoort bij het menu; toggle verlichting, spreek weer bericht uit en play/pause. Op het hoofdscherm staat het huidige menu; dat is een mqtt topic, refresht instantaan.
Idee is dat ik 1 knop ga toewijzen om door het menu te lopen en aan de andere knoppen context gevoelige acties toewijs. Op het hoofdscherm komt informatie die niet menu afhankelijk is, behalve misschien de naam van het menu.
Default menu zal gekozen worden op basis van staat van het huis. Als ik muziek speel... verlichting in de avond, weer in de ochtend, etc
Ik hoop dat we in de toekomst met nieuwe firmware nog wat meer vrijheid kunnen krijgen over het display. Een foto van wie er bij de voordeur staat bij het aanbellen bijvoorbeeld. Of een eigen historie grafiek van temperatuur. Zou zin lcd prima moeten kunnen lijkt me.
[ Voor 5% gewijzigd door Koen Hendriks op 19-12-2023 23:25 ]
ThanksKoen Hendriks schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 23:24:
Ik hoop dat we in de toekomst met nieuwe firmware nog wat meer vrijheid kunnen krijgen over het display. Een foto van wie er bij de voordeur staat bij het aanbellen bijvoorbeeld. Of een eigen historie grafiek van temperatuur. Zou zin lcd prima moeten kunnen lijkt me.
Naast bovenstaand zou het ook fijn zijn om meer velden via mqtt aan te kunnen sturen. Denk aan led kleur, brightness, aan/uit, label en toplabel van knoppen. Label, unit, text kleur/size op display, een item op het scherm aan/uit kunnen zetten, algeheel brightness zetten. Dan hoeven we geen hele JSONs heen en weer te duwen
Mijn B+ is zojuist onderweg gegaan naar NL trouwens
Bij de broker in de button+
1
2
3
4
| Naam: HA URL: ws://gebruikersnaam:wachtwoord@192.168.1.222 Port: 1883 Web socket port: 1884 |
Hij staat netjes op connected
In HA in de log van moquitto zie ik dit:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| 2023-12-20 14:11:16: New connection from 192.168.1.38:58836 on port 1883. 2023-12-20 14:11:16: Client <unknown> disconnected due to protocol error. 2023-12-20 14:11:16: New client connected from 192.168.1.30:51741 as mqttjs_704c9c1f (p2, c1, k60, u'XXX'). 2023-12-20 14:11:16: New client connected from 192.168.1.30:51743 as mqttjs_f8846296 (p2, c1, k60, u'XXX'). 2023-12-20 14:11:17: Client mqttjs_1da3ddc9 closed its connection. 2023-12-20 14:11:18: Client mqttjs_1da3ddc9 closed its connection. 2023-12-20 14:11:19: Client mqttjs_1da3ddc9 closed its connection. 2023-12-20 14:11:20: Client mqttjs_1da3ddc9 closed its connection. 2023-12-20 14:11:21: Client mqttjs_1da3ddc9 closed its connection. 2023-12-20 14:11:23: Client mqttjs_1da3ddc9 closed its connection. 2023-12-20 14:11:25: Client mqttjs_1da3ddc9 closed its connection. 2023-12-20 14:11:27: Client mqttjs_1da3ddc9 closed its connection. 2023-12-20 14:11:29: Client mqttjs_1da3ddc9 closed its connection. 2023-12-20 14:11:31: Client mqttjs_1da3ddc9 closed its connection. |
De linker button op he grote display heb ik geprogrammeerd met:
1
2
3
4
| event type Click publish broker ID: HA mqtt topic: buttonplus/test payload: "state":"ON" |
En nu kijk ik of ik met mqqt explorer of er een nieuw topic wordt aangemaakt met
buttonplus/test payload "state":"ON"
helaas pindakaas, doe ik iets fout??
- leeg -
Hallo @luigi87,luigi87 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:25:
geloof dat ik nog geen lekkere verbinding krijg tussen de button+ en mosquitto (in HA).
Bij de broker in de button+
code:
1 2 3 4 Naam: HA URL: ws://gebruikersnaam:wachtwoord@192.168.1.222 Port: 1883 Web socket port: 1884
Hij staat netjes op connected
In HA in de log van moquitto zie ik dit:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 2023-12-20 14:11:16: New connection from 192.168.1.38:58836 on port 1883. 2023-12-20 14:11:16: Client <unknown> disconnected due to protocol error. 2023-12-20 14:11:16: New client connected from 192.168.1.30:51741 as mqttjs_704c9c1f (p2, c1, k60, u'XXX'). 2023-12-20 14:11:16: New client connected from 192.168.1.30:51743 as mqttjs_f8846296 (p2, c1, k60, u'XXX'). 2023-12-20 14:11:17: Client mqttjs_1da3ddc9 closed its connection. 2023-12-20 14:11:18: Client mqttjs_1da3ddc9 closed its connection. 2023-12-20 14:11:19: Client mqttjs_1da3ddc9 closed its connection. 2023-12-20 14:11:20: Client mqttjs_1da3ddc9 closed its connection. 2023-12-20 14:11:21: Client mqttjs_1da3ddc9 closed its connection. 2023-12-20 14:11:23: Client mqttjs_1da3ddc9 closed its connection. 2023-12-20 14:11:25: Client mqttjs_1da3ddc9 closed its connection. 2023-12-20 14:11:27: Client mqttjs_1da3ddc9 closed its connection. 2023-12-20 14:11:29: Client mqttjs_1da3ddc9 closed its connection. 2023-12-20 14:11:31: Client mqttjs_1da3ddc9 closed its connection.
De linker button op he grote display heb ik geprogrammeerd met:
code:
1 2 3 4 event type Click publish broker ID: HA mqtt topic: buttonplus/test payload: "state":"ON"
En nu kijk ik of ik met mqqt explorer of er een nieuw topic wordt aangemaakt met
buttonplus/test payload "state":"ON"
Ik weet niet precies wat hier fout gaat, maar realiseer je het volgende:
Als je de webinterface van de Button+ open hebt, zijn er twee MQTT clients actief:
1. De Button+ zelf, zoals door mij bedacht via mqtt protocol via mqtt://url. Kennelijk kan dit ook via web sockets ws://url, mooi. Het betreft hier een MQTT client geschreven in C (onderdeel van ESP-IDF)
2. De webinterface heeft een ingebouwde javascript mqtt client, die werkt alleen met web socket protocol. Deze werkt dus in de browser.
Als er staat 'Connected' in de web interface, dan geldt dit voor de javascript client. Dit geldt dan niet noodzakeljkerwijs voor de Button+ zelf. Dat zou je dan op de Button+ zelf moet controleren, maar ik heb hier nog geen voorzieningen voor, anders dan dat 'hij het doet'.
Adrian Rockall heeft er voor gezorgd dat je niet de hele JSON hoeft te versturen, maar alleen een deel. Ik heb dit niet goed getest, en de web interface gebruikt dit nu nog niet. Maar er wordt aan gewerkt dus.balk schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:08:
[...]
Thanks
Naast bovenstaand zou het ook fijn zijn om meer velden via mqtt aan te kunnen sturen. Denk aan led kleur, brightness, aan/uit, label en toplabel van knoppen. Label, unit, text kleur/size op display, een item op het scherm aan/uit kunnen zetten, algeheel brightness zetten. Dan hoeven we geen hele JSONs heen en weer te duwen
Mijn B+ is zojuist onderweg gegaan naar NL trouwens
Ik weet niet goed waar ik dan op moet klikken.
Doet de knop daaronder het misschien wel?
Bij de echte Button+ doet de linkerknop op het grote display het wel.
Is hier al developer / API documentatie van? Kan nu niks vinden en ben een beetje de web interface van button.plus deels aan het 'reverse engineeren' om de settings door te krijgen.buttonplus schreef op woensdag 20 december 2023 @ 15:01:
[...]
Adrian Rockall heeft er voor gezorgd dat je niet de hele JSON hoeft te versturen, maar alleen een deel. Ik heb dit niet goed getest, en de web interface gebruikt dit nu nog niet. Maar er wordt aan gewerkt dus.
Juist. Dan denk ik dus dat de koppeling dus nog niet goed zit.buttonplus schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:57:
[...]
Hallo @luigi87,
Ik weet niet precies wat hier fout gaat, maar realiseer je het volgende:
Als je de webinterface van de Button+ open hebt, zijn er twee MQTT clients actief:
1. De Button+ zelf, zoals door mij bedacht via mqtt protocol via mqtt://url. Kennelijk kan dit ook via web sockets ws://url, mooi. Het betreft hier een MQTT client geschreven in C (onderdeel van ESP-IDF)
2. De webinterface heeft een ingebouwde javascript mqtt client, die werkt alleen met web socket protocol. Deze werkt dus in de browser.
Als er staat 'Connected' in de web interface, dan geldt dit voor de javascript client. Dit geldt dan niet noodzakeljkerwijs voor de Button+ zelf. Dat zou je dan op de Button+ zelf moet controleren, maar ik heb hier nog geen voorzieningen voor, anders dan dat 'hij het doet'.
Waarom weet ik niet. Hiervoor ben ik te rookie met mqtt.
Ik voer dit uit op de echte button+niekvanruler schreef op woensdag 20 december 2023 @ 15:01:
Als je de linkerknop op het grote display van de virtuele button bedoelt, die doet het niet volgens mij.
Ik weet niet goed waar ik dan op moet klikken.
Doet de knop daaronder het misschien wel?
Bij de echte Button+ doet de linkerknop op het grote display het wel.
Dus het zou moeten werken. Kan alleen ff niet testen op mijn bars want die worden even gereviseerd.
Ik vermoed dat de connectie tussen de button+ en mqtt gewoon nog niet lekker zit.
Omdat het via die websockets loopt. En niet daadwerkelijk inlogs op mqtt (mosquitto)
-maar mijn kennis schiet hier te kort om te zeggen dat dit het is
[ Voor 40% gewijzigd door luigi87 op 20-12-2023 16:41 ]
- leeg -
:strip_exif()/f/image/0xbiQ7UgxFnWg5mHohxEPdi4.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb hem ook fysiek binnen
Klopt het dat er geen 'peel plastic' op het scherm of de buttons zitten? Werd heel snel vies met vingerafdrukken lijkt het en vraag me af of ik er nog plastic af moet halen.
Verder voelt hij er solide aan en ziet het er heel strak uit! Fraai stukje hardware @buttonplus !
Ik heb hem ook ook net binnen. Ziet er mooi uit zeg! Ik vroeg me hetzelfde af, bij mij zitten er uit de doos wat krassen op, maar ik zie geen plastic wat ik er af kan trekken?Koen Hendriks schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:56:
[Afbeelding]
Ik heb hem ook fysiek binnengaat vast helpen met ontwikkelen, zal is kijken op rechtstreekse verbinding nu.
Klopt het dat er geen 'peel plastic' op het scherm of de buttons zitten? Werd heel snel vies met vingerafdrukken lijkt het en vraag me af of ik er nog plastic af moet halen.
Verder voelt hij er solide aan en ziet het er heel strak uit! Fraai stukje hardware @buttonplus !
De echte button+ werkt (nog) niet met username en password en mqtt. Dit is wel iets waar aan gewerkt wordt. Dus dat is de oorzaak.luigi87 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:28:
[...]
Juist. Dan denk ik dus dat de koppeling dus nog niet goed zit.
Waarom weet ik niet. Hiervoor ben ik te rookie met mqtt.
[...]
Ik voer dit uit op de echte button+
Dus het zou moeten werken. Kan alleen ff niet testen op mijn bars want die worden even gereviseerd.
Ik vermoed dat de connectie tussen de button+ en mqtt gewoon nog niet lekker zit.
Omdat het via die websockets loopt. En niet daadwerkelijk inlogs op mqtt (mosquitto)
-maar mijn kennis schiet hier te kort om te zeggen dat dit het is
je log geeft aan:luigi87 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:25:
1
2
| 2023-12-20 14:11:16: New connection from 192.168.1.38:58836 on port 1883. 2023-12-20 14:11:16: Client <unknown> disconnected due to protocol error. |
Dat wil dus zeggen dat hij op poort 1883 verbinding maakt. 1883 is in mijn omgeving niet de websocket poort. dat is 1884 zoals jij ook aangeeft te hebben ingesteld. Misschien eens als ik het verhaal van buttonplus lees stel je de "MQTT" poort in voor de button zelf en de "Web socket poort" in de voor de webclient.
Misschien is het een idee om eens 1884 in te vullen bij MQTT? misschien brengt het wat
Koen Hendriks schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:56:
[Afbeelding]
Ik heb hem ook fysiek binnengaat vast helpen met ontwikkelen, zal is kijken op rechtstreekse verbinding nu.
Nee er zit geen peel op. En die van mij had ook krassen. Ik heb dit ook gemeld bij button+ bij het retour sturen van mijn bars (deze hadden de verkeerde display)eJazz42 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:30:
[...]
Ik heb hem ook ook net binnen. Ziet er mooi uit zeg! Ik vroeg me hetzelfde af, bij mij zitten er uit de doos wat krassen op, maar ik zie geen plastic wat ik er af kan trekken?
Het is echt een mooi stukje hardware. Hebben ze goed hun best op gedaan bij Button+.
- leeg -
Ik had ook al bij de websocket de 1884 geplaatst.DiXY schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:31:
[...]
je log geeft aan:
code:
1 2 2023-12-20 14:11:16: New connection from 192.168.1.38:58836 on port 1883. 2023-12-20 14:11:16: Client <unknown> disconnected due to protocol error.
Dat wil dus zeggen dat hij op poort 1883 verbinding maakt. 1883 is in mijn omgeving niet de websocket poort. dat is 1884 zoals jij ook aangeeft te hebben ingesteld. Misschien eens als ik het verhaal van buttonplus lees stel je de "MQTT" poort in voor de button zelf en de "Web socket poort" in de voor de webclient.
Misschien is het een idee om eens 1884 in te vullen bij MQTT? misschien brengt het wat
En de 1883 weg gehaald, kreeg geen error meer maar helaas ook geen connectie.
Ik ga nog eens pogen wat jij voorsteld.
En anders moet ik toch wachten tot de credentials in hde mqtt settings zitten.
Maar wilde het ook eens pogen via de websockets gezien dat ook zou moeten kunnen.
- leeg -
Net even op USB aangesloten en als de schermpjes aanstaan vind ik het niet echt storend. Maar de schermpjes lijken dus wel redelijk krasgevoeligluigi87 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:44:
[...]
[...]
Nee er zit geen peel op. En die van mij had ook krassen. Ik heb dit ook gemeld bij button+ bij het retour sturen van mijn bars (deze hadden de verkeerde display)
Het is echt een mooi stukje hardware. Hebben ze goed hun best op gedaan bij Button+.
Nou ik wacht wel even tot de mqtt inlogs via de config van de button+ werken.
Ik krijg geen leven in de connectie via het ws protocol.
Hoe heb jij de connectie met mqtt? een broker zonder inlogs?sorted.bits schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 23:54:
Voor de duidelijkheid, ik ben erg onder de indruk van de kwaliteit tot nu toe. En laten we dan ook even wat foto's van onze configuratie tonen.
De 2 knoppen met temperaturen zijn eigenlijk de enige 2 temperaturen die we in huis gebruiken, dus die triggeren netjes Home Assistant. Verder zijn licht + en - het dimmen van de lampen in deze kamer.
Netto verbruik is het daadwerkelijke stroomverbruik inclusief teruglevering.
Op het hoofdscherm heb ik de huidige temperatuur en de doel temperatuur staan. (wat mijn betreft mogen die strepen onder de waardes op een gegeven moment wel optioneel worden, maar dat werkt prima hoor).
[Afbeelding]
[ Voor 77% gewijzigd door luigi87 op 20-12-2023 19:31 ]
- leeg -
Daar lijkt het wel op.Koen Hendriks schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:23:
Mijn buttons zien er nu zo uit![]()
Moet dit ook retour?
[Afbeelding]
Neem even contact op met Ronald en Rutger via https://button.plus/contact.
Ze reageren doorgaans heel snel.
Evt kan je de foto sturen naar info@button.plus maar ze hebben contact graag via het contactformulier op hun site. Is eigenlijk een soort chatfunctie, je ziet dus ook history daar.
Ze hebben mij ook heel snel geholpen met hetzelfde probleem.
/f/image/35bq620qBttfQQVqGpPFG3f9.png?f=fotoalbum_large)
Er zitten ook wat sub flows in, die kun je uit de code vissen.
Het zijn in feite drie stromen:
1) het bijhouden van de state van het menu. Daar gebruik ik de javascript-state-machine node voor
2) Het ontvangen van knop-acties, en de acties uitvoeren afhankelijk van de state.
3) Het instellen van de informatie op de main display. Ik sla objecten op met behulp van iets als "context.set("count", count,"file");" (zie hier). Dat moet je wellicht aanzetten in de Node Red configuratie. Op die manier kan ik een repaint doen zonder alles opnieuw uit te rekenen.
CODE in pastebin (want te lang voor tweakers)
Het is nog niet af, maar ik ben al een heel eind
Uiteindelijk moet alle data uit Home Assistant komen.
Werking in mijn setup: Mosquitto broker addon-vanuit homeassistant waarbij ik dus in homeassistant mijn topics vul. Compleet met wachtwoord-beveiligde verbinding
:strip_exif()/f/image/oi9lru5FmogLC6pGXyh6lPZs.jpg?f=fotoalbum_large)
Ziet er goed uitbjab schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:25:
Vanavond voor het eerst tijd gehad om met de button+ te spelen. Ik krijg nog nieuwe tft's, maar ik moet zeggen dat na de initiële mqtt-setup ik redelijk snel data op mijn button+ had staan. Vooralsnog puur om te testen, maar in de kerstvakantie moet hij tegen de muur komen te hangen. Een erg handig apparaatje. Wat me wel stoort is het permanent in beeld zijn van het wifi-icoontje en het ip-adres. Zie ik iets over het hoofd, of kan deze niet weg?
Werking in mijn setup: Mosquitto broker addon-vanuit homeassistant waarbij ik dus in homeassistant mijn topics vul. Compleet met wachtwoord-beveiligde verbinding
[Afbeelding]
Dan ben ik heel benieuwd naar je mqtt settings voor de broker in de button+
En de settings in de add-on in HA.
Ik krijg het helaas nog niet voorelkaar
- leeg -
Ik heb de gehele config flow wat opgepoets met validatie en duidelijke meldingen / labels. Je kunt nu ook ipv een cookie gewoon de username / password van button_plus doorgeven (al snap ik dat ik natuurlijk niet te vertrouwen ben dus kies zelf of je dit wilt gebruiken).
Hierbij korte update van huidige status:
[ Voor 7% gewijzigd door Koen Hendriks op 20-12-2023 22:54 ]
Ik had dit ook en wanneer je "Invert displays" uitzet in General Settings dan is het weer okee.cderooij schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:24:
Ik heb hem ook binnen, ziet er goed uit. Alleen ook helaas een probleem met de buttons.
En natuurlijk is het zeker nog even testen en uitproberen.
[Afbeelding]
Ik neem aan dat de TFT vervangen moeten worden.
Je kan met node red toch prima de huidige status van de shelly opvragen en de knop op de button de juiste status en kleur geven?JackBol schreef op woensdag 20 december 2023 @ 23:15:
Ik stuur sommige lampen aan met een Shelley en je kan "on" en "off" naar <naam>/relay/0 sturen om die relay te schakelen. Maar de Shelley heeft geen toggle. En ik wil ook geen twee knoppen opofferen om 1 lamp te schakelen. Heeft iemand hier al een oplossing voor?
Nèt even getest, ik kan met http://192.168.xxx.xxx/relay/0?turn=toggle mijn Shelly aansturen.JackBol schreef op woensdag 20 december 2023 @ 23:15:
Ik stuur sommige lampen aan met een Shelley en je kan "on" en "off" naar <naam>/relay/0 sturen om die relay te schakelen. Maar de Shelley heeft geen toggle. En ik wil ook geen twee knoppen opofferen om 1 lamp te schakelen. Heeft iemand hier al een oplossing voor?
Ik ben nu wel heel erg benieuwd geworden! ziet er goed uit ga er wellicht nog een paar bestellen zodra ik de mijne geïnstalleerd heb. zie er steeds meer toepassingen voorKoen Hendriks schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:56:
[Afbeelding]
HTTP werkt inderdaad wel, maar niet over MQTT.joosie schreef op donderdag 21 december 2023 @ 07:26:
[...]
Nèt even getest, ik kan met http://192.168.xxx.xxx/relay/0?turn=toggle mijn Shelly aansturen.
Ik gebruik geen Node Red maar Loxone, welke geen native MQTT heeft, dus ik moet hier een beetje omheen hacken helaas.CopyCatz schreef op woensdag 20 december 2023 @ 23:49:
[...]
Je kan met node red toch prima de huidige status van de shelly opvragen en de knop op de button de juiste status en kleur geven?
Ik begrijp dat het werken met mqtt en wachtwoord nu werkt vanaf de fysieke button+ ?bjab schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:25:
Vanavond voor het eerst tijd gehad om met de button+ te spelen. Ik krijg nog nieuwe tft's, maar ik moet zeggen dat na de initiële mqtt-setup ik redelijk snel data op mijn button+ had staan. Vooralsnog puur om te testen, maar in de kerstvakantie moet hij tegen de muur komen te hangen. Een erg handig apparaatje. Wat me wel stoort is het permanent in beeld zijn van het wifi-icoontje en het ip-adres. Zie ik iets over het hoofd, of kan deze niet weg?
[Afbeelding]
Ik heb dit allemaal geprobeerd:
/f/image/WlNYy4tfmQWfVN1XwEoxUAIX.png?f=fotoalbum_large)
In de broker heb ik in de mosquitto.conf file het volgende toegevoegd (dank voor de tip @CyBeRSPiN ):
listener 1883 0.0.0.0
allow_anonymous true
Ik zie waarschijnlijk domme dingen over het hoofd maar ik snap er gewoon niet genoeg van..
Edit:
Ik heb de broker helemaal de nek omgedraaid zo lijkt het..
/f/image/j3prQYMfzICfOO34DzG6zJGI.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door YES op 21-12-2023 14:15 ]
Het is achteraf vrij simpel: de settings in home-assistant staan op default en heb een nieuwe user in HA aangemaakt voor de button+. Vervolgens de MQTT-string zoals eerder vermeld ingevoerd. Heb wel tijdens het uitproberen alle speciale tekens uit het wachtwoord verwijderd. Wellicht dat de MQTT-functionaliteit van button+ dat niet snapt. (Dus punten, streepjes, &’s, e.d.)luigi87 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:32:
[...]
Ziet er goed uit![]()
Dan ben ik heel benieuwd naar je mqtt settings voor de broker in de button+
En de settings in de add-on in HA.
Ik krijg het helaas nog niet voorelkaar
[edit] Je hebt wel een pagina refresh nodig om de connectie-status te zien. Daar liep ik eerst ook op vast.
:strip_exif()/f/image/UGQUhAdzJ6965ne7wsqUHTXS.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door bjab op 21-12-2023 16:13 ]
Volgens de track & trace is de mijne inderdaad in 3 dagen vanuit China naar mijn deurmat gegaan.Mattie112 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:48:
Is er al iemand hier die de Button+ heeft ontvangen direct uit china van de dropshipper?
Juist heb het probleem gevonden bij mij.bjab schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:09:
[...]
Het is achteraf vrij simpel: de settings in home-assistant staan op default en heb een nieuwe user in HA aangemaakt voor de button+. Vervolgens de MQTT-string zoals eerder vermeld ingevoerd. Heb wel tijdens het uitproberen alle speciale tekens uit het wachtwoord verwijderd. Wellicht dat de MQTT-functionaliteit van button+ dat niet snapt. (Dus punten, streepjes, &’s, e.d.)
[edit] Je hebt wel een pagina refresh nodig om de connectie-status te zien. Daar liep ik eerst ook op vast.
[Afbeelding]
" alle speciale tekens uit het wachtwoord verwijderd. Wellicht dat de MQTT-functionaliteit van button+ dat niet snapt. (Dus punten, streepjes, &’s, e.d.)"
ook voor dat je dit bericht maakt een nieuwe user aangemaakt. mqtt en een wachtwoord met alleen letters (geen hoofdletters) en past boem contact
via: mqtt://gebruikersnaam:wachtwoord@IPbroker
Port: 1883
Een value vanuit mqtt op mijn display uit mqtt gelukt.
op een label nog niet... snap het ff niet.
een slimme stekker schakelen lukt ook nog niet. mijn payload is niet correct denk ik
ik stel in :
event type: click publish
brokerid: HA2
mqtt topic: zigbee2mqtt/Bureau lamp
mqtt payload: {"state":"ON"}
zie het ook wel binnenkomen, maar de slimmer stekker "Bureau lamp" doet niets.
- leeg -
Dit is inderdaad ook de oplossing bij mij, dank je welJackBol schreef op woensdag 20 december 2023 @ 23:14:
[...]
Ik had dit ook en wanneer je "Invert displays" uitzet in General Settings dan is het weer okee.
1
2
3
| Changes vs 1.05: - Fix remove MQTT topics - Remove invert display option |
Welk ordernummer zat jij ongeveer op? Ik zit op 1808 en had gehoopt er tijdens de kerstvakantie mee aan de gang te kunnen maar vooralsnog niets vernomen qua verzending.bjab schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:11:
[...]
Volgens de track & trace is de mijne inderdaad in 3 dagen vanuit China naar mijn deurmat gegaan.
Ik zat rond de 1250R2D2 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:51:
[...]
Welk ordernummer zat jij ongeveer op? Ik zit op 1808 en had gehoopt er tijdens de kerstvakantie mee aan de gang te kunnen maar vooralsnog niets vernomen qua verzending.
Mijn order 1494 is net onderweg. Dat is niet ver weg van 1531. Maar wow, ordernummer beginnen bij 1234. Er zijn dus al zo'n 700 devices verkocht! Niet slecht @buttonplusDiXY schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:56:
hier order nummer 1531 en 1982, nog niks gehoord. Voor mij geen punt, ik heb eind januari pas weer echt rust.
Lol ik heb dus net na jou besteld. Ik heb 1532DiXY schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:56:
hier order nummer 1531 en 1982, nog niks gehoord. Voor mij geen punt, ik heb eind januari pas weer echt rust.
Geinig.
- leeg -
Ik heb afgelopen weekend min punten gescoord...luigi87 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:02:
[...]
Lol ik heb dus net na jou besteld. Ik heb 1532![]()
Geinig.

Deze is beschikbaar in firmware 1.07. Deze kan worden gedownload vanuit de WebUI onder firmware, knop Update Firmware.
Deze firmware is nog heel even niet beschikbaar onder button.plus/support/firmware, want deze wordt ook in China gebruikt voor nieuwe PCB's. Ik wil eerst wat meer zekerheid dat dit niet tot problemen leidt.
Goed uitgerekendbalk schreef op donderdag 21 december 2023 @ 21:51:
[...]
Mijn order 1494 is net onderweg. Dat is niet ver weg van 1531. Maar wow, ordernummer beginnen bij 1234. Er zijn dus al zo'n 700 devices verkocht! Niet slecht @buttonplus
Maar geweldig leuk natuurlijk, soms knijp ik even in mijn arm...
Het betreft hier username/password voor de MQTT broker.buttonplus schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 00:36:
Zojuist heb ik ondersteuning voor username/password voor ingebouwd.
Haha, natuurlijk niet, ik ga je een zetje geven in de lijst. Er worden morgen 200 sets gemaakt, na een aardige vertraging, en die kunnen dan heel vlot daarna weg. Sommigen hebben al na 4 dagen na verzending hun bestelling ontvangen, maar het zal we na de kerst worden.DiXY schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:08:
[...]
Ik heb afgelopen weekend min punten gescoord...dus ik zit op de strafbank en moet langer wachten
Zal je order een zetje geven zodat hij in ieder geval voor kerst uit China vertrekt.R2D2 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:51:
[...]
Welk ordernummer zat jij ongeveer op? Ik zit op 1808 en had gehoopt er tijdens de kerstvakantie mee aan de gang te kunnen maar vooralsnog niets vernomen qua verzending.
Dit rare beeld is gevolg van de legacy 'Invert displays', en niet van defect displays.cderooij schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:24:
Ik heb hem ook binnen, ziet er goed uit. Alleen ook helaas een probleem met de buttons.
[Afbeelding]
Jij hebt de LEDs aan, kan je eens uitleggen wat je daarvoor moet doen?cderooij schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:24:
[Afbeelding]
Edit: Ok, de RGB Led subscriben aan een topic met een numerieke waarde, doet iets... Maar geen idee welke notatie ik moet aanhouden om specifieke kleur te krijgen. Ik heb hem nu op groen gekregen, maar geen idee waarom 😉 .
1 van de redenen waarom ik erg aan het klooien was, was dat ik dit eerst probeerde op een knop van het display. Maar die LEDs werken anders dan die van de Bars?
[ Voor 23% gewijzigd door sorted.bits op 22-12-2023 07:50 ]
Helaas niet en ook nog geen track&trace code ontvangen.Zie zojuist de update vanuit Button+Mattie112 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:48:
Is er al iemand hier die de Button+ heeft ontvangen direct uit china van de dropshipper?
[ Voor 8% gewijzigd door Kroontje op 22-12-2023 08:50 ]
[ Voor 15% gewijzigd door I_IBlackI_I op 22-12-2023 10:05 ]
Haha. Het is vergeven zo te zienDiXY schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:08:
[...]
Ik heb afgelopen weekend min punten gescoord...dus ik zit op de strafbank en moet langer wachten
@buttonplus dank voor jullie inzet in deze drukke tijd
- leeg -
Ziet er goed uit.Koen Hendriks schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:54:
Nu ik zelf het device ook binnen heb kon ik verder met de handmatige invoer van een IP adres in de Home assistant integratie.
Ik heb de gehele config flow wat opgepoets met validatie en duidelijke meldingen / labels. Je kunt nu ook ipv een cookie gewoon de username / password van button_plus doorgeven (al snap ik dat ik natuurlijk niet te vertrouwen ben dus kies zelf of je dit wilt gebruiken).
Hierbij korte update van huidige status:
[YouTube: Button+ Home assistant integration config flow]
Maar kan je nu precies met jouw addon?
Is het zo dat de button clicks doorkomen naar HA?
En dat ik dan een automation kan aanmaken achter de klik?
En passen de zaken ook automatisch aan als ik de button+ labels verander?
Waar ik dan benieuwd naar ben is of de ledjes dan ook kunnen werken.
Ik wil eigenlijk de settup gaan maken dat de button+ naar entities in HA werkt. En dat ik in HA dan de automations ga koppelen.
Zo kan ik ook zaken bedienen buiten MQTT om.
Values die ik om mijn grote display wil pak ik altijd op uit MQTT
- leeg -
Huidige situatie:
Ik heb achter iedere schakelaar hier thuis een shelly met esphome zitten zodat de Hue lampen altijd op stroom blijven die verbonden zijn met zigbee2mqtt.
Vraag
Kan de ButtonPlus ook als relay dienst doen om altijd de stroom op de lampen te houden of moet ik de buttonplus gewoon doorlussen vanuit een lasklem waar ik de lampen mee op stroom ga houden? Combi met een shelly lijkt mij niet wenselijk mede vanwege de inbouwruimte die beide nodig hebben.
De button+ heeft geen relay functie.lubbertkramer schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:33:
Hier een enorme interesse in de Button+ maar ik heb een vraag waar ik nog geen antwoord op heb kunnen vinden dus ik hoop dat iemand hier of @buttonplus het antwoord erop kan geven
Huidige situatie:
Ik heb achter iedere schakelaar hier thuis een shelly met esphome zitten zodat de Hue lampen altijd op stroom blijven die verbonden zijn met zigbee2mqtt.
Vraag
Kan de ButtonPlus ook als relay dienst doen om altijd de stroom op de lampen te houden of moet ik de buttonplus gewoon doorlussen vanuit een lasklem waar ik de lampen mee op stroom ga houden? Combi met een shelly lijkt mij niet wenselijk mede vanwege de inbouwruimte die beide nodig hebben.
Het is een display met fysieke knoppen die over mqtt andere zaken kan bedienen.
Je zal voor het schakelen dus de shelly moeten gebruiken.
Die kan je dan weer met de button+ bedienen
- leeg -
Wat @luigi87 zegt klopt inderdaad. Misschien kun je een foto sturen van de inbouwdoor met de shelly. Mogelijk kun je de voeding van de B+ er nog in kwijt? De B+ heeft zelf helemaal geen diepte nodig, en laat zelfs wat ruimte, zodat de inhoud van de inbouwdoos theoretisch nog iets naar buiten kan steken, iets van 7mm zelfs.lubbertkramer schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:33:
Hier een enorme interesse in de Button+ maar ik heb een vraag waar ik nog geen antwoord op heb kunnen vinden dus ik hoop dat iemand hier of @buttonplus het antwoord erop kan geven
Huidige situatie:
Vraag
De buttons en lights (button front en wall led) inladen vanuit je device
Nee, en dit kan op dit moment ook alleen maar via MQTT.luigi87 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:15:
Is het zo dat de button clicks doorkomen naar HA?
Het plan is natuurlijk dat dit straks wel kan.
Ik moets iets gaan bedenken dat de integratie automatisch topics gaan maken en instellen op de Button+ (dat lukt al met de http api) en dat ik deze dan in HA ga beluisteren om de lichten en buttons te updaten.
Ja, zodra de buttons/ switches en leds via MQTT gesynced worden is het gewoon een HA entity en kan alles daarin gebruikt worden. Automations, history, etc.luigi87 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:15:
En dat ik dan een automation kan aanmaken achter de klik?
En passen de zaken ook automatisch aan als ik de button+ labels verander?
Ik zou niet weten waarom niet? Die komen dan ook gewoon over de MQTT topics binnen.luigi87 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:15:
Waar ik dan benieuwd naar ben is of de ledjes dan ook kunnen werken.
Dat is exact het doel van de integratie die ik bouw. Je vult je IP in van je device en de integratie handeld alle MQTT berichten en subscriptions zodat de end-user gewoon de buttons, labels en leds ziet als HA entiteiten.luigi87 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:15:
Ik wil eigenlijk de setup gaan maken dat de button+ naar entities in HA werkt. En dat ik in HA dan de automations ga koppelen.
Zo kan ik ook zaken bedienen buiten MQTT om.
Ik zal ongetwijfeld een detail missen maar ik dacht echt dat ik het nu voor elkaar had, iemand een idee?
Je kan de kleur van de leds in de webinterface instellen en dan een on/off naar de rgb led sturen. Ik had ook verwacht dat je een rgb waarde kon sturen maar dat kan nog niet. Zie issue 42 https://button.plus/support/issuessorted.bits schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 06:38:
[...]
Edit: Ok, de RGB Led subscriben aan een topic met een numerieke waarde, doet iets... Maar geen idee welke notatie ik moet aanhouden om specifieke kleur te krijgen. Ik heb hem nu op groen gekregen, maar geen idee waarom 😉 .
Top! Als ik je ergens mee kan helpen. Testen of zo laat maar weten!Koen Hendriks schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:36:
[...]
De buttons en lights (button front en wall led) inladen vanuit je device
[...]
Nee, en dit kan op dit moment ook alleen maar via MQTT.
Het plan is natuurlijk dat dit straks wel kan.
Ik moets iets gaan bedenken dat de integratie automatisch topics gaan maken en instellen op de Button+ (dat lukt al met de http api) en dat ik deze dan in HA ga beluisteren om de lichten en buttons te updaten.
[...]
Ja, zodra de buttons/ switches en leds via MQTT gesynced worden is het gewoon een HA entity en kan alles daarin gebruikt worden. Automations, history, etc.
[...]
Ik zou niet weten waarom niet? Die komen dan ook gewoon over de MQTT topics binnen.
[...]
Dat is exact het doel van de integratie die ik bouw. Je vult je IP in van je device en de integratie handeld alle MQTT berichten en subscriptions zodat de end-user gewoon de buttons, labels en leds ziet als HA entiteiten.
- leeg -
Vragen/opmerkingen die gerelateerd zijn aan de ontwikkeling en gebruik van de onofficiële Button+ backend initiatieven graag in dit topic.