Button+ topic

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ccie15497
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-04 09:55
@Milmoor. Het vervangen van de kranen c.q motoren meh ik ook aan zitten denken. Er zijn legio van die dingen te krijgen. Kwestie van vervangen en effe "calibreren"
Echter zijn er veel kranen/motoren waarin de thermostaat zelf zit verwerkt , en dat moet ik juist niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ccie15497
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-04 09:55
@Milmoor Daarbij is het wel zo , dat als ik de kranen van de vloer vermarming vervang , dat de koppeling naar de warmtepomp dan ook aangepast moet worden.
Want die krijgt dan geen signaaltje meer.
En dan is het ook nog maar de vraag of dan alle kranen tegelijk vervangen moeten worden , als de koppeling naar de WP aangepast wordt.

Ik zoek dus iets waarbij de button.plus echt aangesloten kan worden op de "module zonemotoren"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-04 21:38
ccie15497 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:45:
Graag zou ik met mensen in contact willen komen die kennis hebben van het aansturen van zogenaamde zone motoren van de vloerverwarming.
Ik zou namelijk willen weten of het mogelijk is om een zone thermostaat te vervangen voor een button.plus.

De volgende aandachtspunten heb ik vooralsnog verzameld:

- Wat de voeding betreft gaat zal de 24v AC aangepast moeten worden naar de 3,3v DC.
- Huidige thermostat is van het type D201040 https://sst-europe.eu/wp-...24V-LCD-en-LCD-design.pdf
- De bestaande thermostaat doet alleen verwarmen , de niet koelen. Dus CO (c1) connector is dan n/a.
- De huidige thermostaat is aangesloten op een module zonemotoren https://www.vloerverwarmi...nemotoren-230V-24V-NL.pdf
- De module zonemotoren heeft een verbinding met de warmtepomp

In mijn optiek zit de uitdaging in het uitzoeken of de ESP32 in de button.plus de aansturing van connector b1 op de thermostaat kan overnemen.
daarvoor zullen wellicht extra zaken nodig zijn.

Mocht je iets kunnen toevoegen , en wellicht ben ik de helft vergeten te vermelden, schroom niet om te reageren.
Een thermostaat is meer dan een stukje logica die op basis van de ruimte temperatuur en de ingestelde temperatuur je verwarming aan of uit schakelt. Het is een PID regelaar. Die logica moet je dan ook ergens onderbrengen en is niet eenvoudig zelf te programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:45

Milmoor

Footsteps and pictures.

@ccie15497 Jouw installatie lijkt heel anders in elkaar te zitten dan de mijne. Je noemt allerlei onderdelen die me niets zeggen. Ik zal een foto maken van hoe het er bij mij uit ziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rmj-7si27vUlQ6a1YbkK76knq_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o7Q6zKW4mabcXjTJwNJ8dxjl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door Milmoor op 08-01-2025 09:30 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timonator
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-04 10:53
Graag zou ik met mensen in contact willen komen die kennis hebben van het aansturen van zogenaamde zone motoren van de vloerverwarming.
Ik zou namelijk willen weten of het mogelijk is om een zone thermostaat te vervangen voor een button.plus.

- Wat de voeding betreft gaat zal de 24v AC aangepast moeten worden naar de 3,3v DC.
- Huidige thermostat is van het type D201040 https://sst-europe.eu/wp-...24V-LCD-en-LCD-design.pdf
- De bestaande thermostaat doet alleen verwarmen , de niet koelen. Dus CO (c1) connector is dan n/a.
- De huidige thermostaat is aangesloten op een module zonemotoren https://www.vloerverwarmi...nemotoren-230V-24V-NL.pdf

In mijn optiek zit de uitdaging in het uitzoeken of de ESP32 in de button.plus de aansturing van connector b1 op de thermostaat kan overnemen.

Mocht je iets kunnen toevoegen , en wellicht ben ik de helft vergeten te vermelden, schroom niet om te reageren.
Het lijkt mij alsof je het product wilt aanpassen, maar zoals het nu bestaat kun je een button+ niet gaan gebruiken als een all-in-one thermostaat.

Je kunt bijvoorbeeld wel de temperatuur gebruiken als input naar MQTT, dus je gewenste temperatuur instellen op de button+ en de gemeten temperatuur doorsturen.
Een stukje logica met PID regelaar die je gewenste temperatuur gaat proberen te bereiken, dit zou volgens mij kunnen met HomeAssistant. Als er warmte nodig zou zijn, dan dient deze een vraag signaal te sturen naar je ketel. Volgens mij is dat 1 input op je ketel, circulatie pomp aan en stoken maar. Vervolgens dien je de kraan van je vloerverwarming te sturen op het juiste niveau om te gevraagde temperatuur te behalen.
Die kranen zijn vaak gewoon wax motoren, die vrij traag reageren.
Als output heb je dan waarschijnlijk een MQTT relaiskaart nodig, die is dan aangesloten op de vraagsturing van de ketel en gaat naar de waxmotoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Mogelijk kan alternatieve firmware helpen? Button+ met ESPHome firmware topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Misschien vergezocht (of niet, want ik dacht dat dat het idee van button+ was):
via mqtt een thermostaat aansturen (nu heb je de Fritz die al dan niet via mqtt aanstuurbaar is). Bijvoorbeeld tado, via mqtt of HA kun je de button+ de temperatuur laten veranderen.
In mijn kantoortje heb ik een infraroodsensor, als er iemand is gaat mijn tado aan, bij 30min geen beweging weer uit.
Nu heb ik 'normale' radiatoren en geen vloerverwarming, maar het principe zou hetzelfde moeten werken? Een button+ aanpassen om als zone thermostaat te fungeren is een project op zich. Ook leuk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

dog4life schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:46:
Misschien vergezocht (of niet, want ik dacht dat dat het idee van button+ was):
via mqtt een thermostaat aansturen (nu heb je de Fritz die al dan niet via mqtt aanstuurbaar is). Bijvoorbeeld tado, via mqtt of HA kun je de button+ de temperatuur laten veranderen.
In mijn kantoortje heb ik een infraroodsensor, als er iemand is gaat mijn tado aan, bij 30min geen beweging weer uit.
Nu heb ik 'normale' radiatoren en geen vloerverwarming, maar het principe zou hetzelfde moeten werken? Een button+ aanpassen om als zone thermostaat te fungeren is een project op zich. Ook leuk...
Dat zou prima moeten kunnen, als je een thermostaat hebt die aan te sturen is. Een thermostaat vervangen is een stap ambitieuzer. Voor mijn doeleinden hoeft dat ook niet. Puur zien wat de temperatuur is, en deze aanpassen via Fritz werkt prima. Maar mijn plissé-gordijnen aansturen gaat zeker gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Klopt het dat je op de Button+ zelf geen acties aan kan roepen? Ik wil graag naar de volgende pagina met display items. Dat kan ik prima via de MQTT server die ik via Node-red bedien, maar rechtstreeks scheelt een afhankelijkheid. Je kan likes sturen (kan ik trouwens niet in de documentatie vinden), dus je kan lokaal wel wat aantrappen, maar ik zie niet hoe ik een waarde SET.

Edit: de interface suggereert dat ik een payload kan vullen, maar ik zie niet hoe. Ik snap ook nog niet wat Event type "Value STATE" zou moeten doen. Mogelijk kan die helpen? Het (b)lijkt van niet.

Edit 2: gevonden:
De STATE topics zijn bedoeld om de huidige state van de betreffende labels/leds door te geven. Als je 'zelf' de labels/leds instelt zal dit niet veel toevoegen. Soms kan echter een andere integratie de label/led updaten, en dat wordt dan gepublished met zo'n STATE topic. Toepassing is nu vooral voor de HA integratie: hiermee kunnen controls in HA van een waarde worden voorzien, en staan ze niet allemaal eerst op 'unknown'.
Edit 3: toch niet?
Bij beter lezen gaat dit over het topic, niet over het event type.

[ Voor 52% gewijzigd door Milmoor op 08-01-2025 10:12 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Storm
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-04 19:02
Veel van deze vraagstukken is wat een Button+ wel of niet kan. Als je Button+ van een puur techinsch perspectief kijkt kan hij:
  • MQTT berichten lezen
  • HTTP berichten lezen (denk aan restore)
  • MQTT berichten schrijven
  • HTTP berichten schrijven (denk aan backup/config pagina)
Met de 2.0 uitbreiding doet de Button+ de MQTT berichten op een 'standaard' manier zoals Home Assistent het voorschrijft, waardoor je automatische discovery hebt.

Voor het aansturen van andere domotica zul je ergens 'regels' of 'gedrag' moeten hebben. Dat kan in de vorm van Home Assistant, een andere MQTT client of zelfs via HTTP*

* = HTTP API zou mogelijk moeten zijn, maar de documentatie hiervan is zover ik weet haast niet bestaand momenteel.

Met de bovenstaande informatie is het dus niet mogelijk heel erg moeilijk om dit te doen. Wel is zoals iemand anders aangaf mogelijk om custom firmware op de Button+ te zetten. En er is al een initiatief om custom firmware te hebben die de koppeling van ESPHome maakt.

Wil je de 'regels' en 'gedrag' in de Button+ esp flashen, zal er firmware geschreven moeten worden die dit ondersteund. Ik zeg niet dat dit onmogelijk is, maar de reden om MQTT te gebruiken (of ESPHome) is juist bedoeld zodat er een scheiding is tussen 'input en display' en de logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Storm
Milmoor schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:55:
Klopt het dat je op de Button+ zelf geen acties aan kan roepen? Ik wil graag naar de volgende pagina met display items. Dat kan ik prima via de MQTT server die ik via Node-red bedien, maar rechtstreeks scheelt een afhankelijkheid. Je kan likes sturen (kan ik trouwens niet in de documentatie vinden), dus je kan lokaal wel wat aantrappen, maar ik zie niet hoe ik een waarde SET.

Edit: de interface suggereert dat ik een payload kan vullen, maar ik zie niet hoe. Ik snap ook nog niet wat Event type "Value STATE" zou moeten doen. Mogelijk kan die helpen? Het (b)lijkt van niet.

Edit 2: gevonden:

[...]

Edit 3: toch niet?
Bij beter lezen gaat dit over het topic, niet over het event type.
Als ik het goed lees (ik gebruik de paging mogelijkheden helemaal niet), dan zou dit op te lossen kunnen worden met de volgende instellingen:

Onder 'General MQTT Topics' -> 'MQTT Topics, default schema' zie je wat de topic is voor set page.

Standaard (vanwege de Home Assistant MQTT Discovery) ziet het er zo uit:

buttonplus/<id>/page/set

In de informatie daar staat de volgende uitleg:
Possible values: page number (1, 2, etc), "next", "previous", "first"
Onder button configuratie
Topic
buttonplus/<id>/button/<button id>/pushbutton

Hier heb je een optie 'MQTT Topics, custom'. Mijn vermoedde is het dat als je daar je hetvolgede payload in zet dat hij dan werkt.
Payload:
code:
1
next

Vergeet niet dat je page '0' moet aanzetten als je de knoppen dit altijd wilt laten doen en niet allen op pagina 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visleeuw
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18-04 15:15
Even een idee (uitgaand van firmware 2.0.0): Volgens mij zoeken jullie het te ingewikkeld. Standaard zorgen de buttons op het grote display voor het wisselen van de pagina in de Button, dus zonder externe interactie. Dat resulteert ook in een standaard MQTT 'state' melding als dat geactiveerd is in de instellingen van de Button.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Storm
visleeuw schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:28:
Even een idee (uitgaand van firmware 2.0.0): Volgens mij zoeken jullie het te ingewikkeld. Standaard zorgen de buttons op het grote display voor het wisselen van de pagina in de Button, dus zonder externe interactie. Dat resulteert ook in een standaard MQTT 'state' melding als dat geactiveerd is in de instellingen van de Button.
Ja, ik gebruik 2.0.0, maar ik zie niet het gedrag dat je beschrijft als ik de configuratie van de buttons verwijder. (of ze op default laat). Kan je een voorbeeld geven met screenshots/config?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

P-Storm schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:57:
[...]

Als ik het goed lees (ik gebruik de paging mogelijkheden helemaal niet), dan zou dit op te lossen kunnen worden met de volgende instellingen:

Onder 'General MQTT Topics' -> 'MQTT Topics, default schema' zie je wat de topic is voor set page.

Standaard (vanwege de Home Assistant MQTT Discovery) ziet het er zo uit:

buttonplus/<id>/page/set

In de informatie daar staat de volgende uitleg:

[...]

Onder button configuratie
Topic
buttonplus/<id>/button/<button id>/pushbutton

Hier heb je een optie 'MQTT Topics, custom'. Mijn vermoedde is het dat als je daar je hetvolgede payload in zet dat hij dan werkt.
Payload:
code:
1
next

Vergeet niet dat je page '0' moet aanzetten als je de knoppen dit altijd wilt laten doen en niet allen op pagina 1.
Duidelijk, dit helpt ontzettend. Achteraf gezien is het logisch dat Display puur voor weergave is, en Buttons voor de acties. Maar dat kwartje was nog niet gevallen.

Qua page 0: ik moet duidelijk de releasenotes gaan lezen, want dat had ik gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

visleeuw schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:28:
Duh, bedankt. Ik ga de releasenotes lezen, want ook dit had ik gemist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• visleeuw
P-Storm schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:29:
[...]

Ja, ik gebruik 2.0.0, maar ik zie niet het gedrag dat je beschrijft als ik de configuratie van de buttons verwijder. (of ze op default laat). Kan je een voorbeeld geven met screenshots/config?
Op dit moment werk ik op mijn telefoon. Voorbeeld, screenshots etc. komt morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Grrr, mijn Button+ blijft hangen op "Saving configuration to device" als ik wijzigingen wil opslaan. Ik kan hem nog factory resetten en dan mijn export weer importeren. Maar waarom slaat hij vast? Het laatste wat ik toegevoegd heb ik mijn interne MQTT broker. Daar verbind hij succesvol mee, maar blijkbaar is hij toch niet blij. Haal ik die er uit, dan kan ik weer opslaan. Iemand enig idee?

De relevante definitie:
{"brokerid":"dommy","url":"mqtt://dommy","port":1883,"wsport":0,"username":"DommyMQTT","password":"<knip wachtwoord van 20 cijfers en letters>","defaultschema":true,"defaultschemalocalstate":true,"hassdiscovery":false}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Milmoor schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:20:
[...]

Duh, bedankt. Ik ga de releasenotes lezen, want ook dit had ik gemist.
Ik zie bij de firmware alleen een verwijziging naar een blog, maar ook daar zie ik niets over 0 voor alle pagina's of dat de knoppen bladeren. Ligt dat ergens vast, of is dit in antwoorden op vragen etc. ter sprake gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timonator
Milmoor schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:43:
Grrr, mijn Button+ blijft hangen op "Saving configuration to device" als ik wijzigingen wil opslaan. Ik kan hem nog factory resetten en dan mijn export weer importeren. Maar waarom slaat hij vast? Het laatste wat ik toegevoegd heb ik mijn interne MQTT broker. Daar verbind hij succesvol mee, maar blijkbaar is hij toch niet blij. Haal ik die er uit, dan kan ik weer opslaan. Iemand enig idee?

De relevante definitie:
{"brokerid":"dommy","url":"mqtt://dommy","port":1883,"wsport":0,"username":"DommyMQTT","password":"<knip wachtwoord van 20 cijfers en letters>","defaultschema":true,"defaultschemalocalstate":true,"hassdiscovery":false}
Gebruik je echt hostname dommy, of is dat om niks te laten zien aan het forum, anders zou ik het losse ip proberen. Aangezien het kan zijn dat de button+ geen hostname kan resolven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visleeuw
Wat toelichting bij mijn opmerkingen dat het niet zo ingewikkeld is.
Mijn situatie:
Een Button Plus met groot display en 3 bars, id bplus1.
Alleen de default MQTT-topics ingesteld, geen custom MQTT topics.
Ik gebruik Domoticz als home automation, dus ik weet niets van de HA-integratie, die staat dan ook uit.
De default MQTT-broker heb ik vervangen door mijn eigen MQTT-broker op een Raspberry Pi met ip-adres 192.168.178.102.

De schermafdrukken zijn gemaakt van de webinterface van de Button.

De instelling van de MQTT-broker:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FVplshlgbwNdMjPMLifLa9wpPHA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NW9GZJjHGVBLYEolyz29c0b3.png?f=fotoalbum_large

De vermelding 'Closed connection' bij de MQTT-broker lijkt te wijzen op een fout, maar de MQTT-communicatie verloopt bij mij normaal.

@Milmoor: Voor nu zou ik het ip-adres van de MQTT-broker gebruiken om te testen. Voor alle zekerheid: Je MQTT-broker heeft toch een vast ip-adres?

In de configuratie van de MQTT-broker staan bij mij vinkjes aan bij:
Default schema Subscribe (zet de default MQTT-topics aan)
Default schema Publish (zet het publiceren van de 'state' topics aan)

De display buttons heb ik standaard geconfigureerd zonder aanpassingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lM2Trl_m5R9bCxre45ikUSLSvBI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HEjIrzB72DgFpeHknk1eV9ZZ.png?f=fotoalbum_large

Als je de configuratie van een button uitklapt, vind je onder 'Page' de toelichting 'Page on wich this button is active. 0 means active on all pages.':
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0LXch0lSX05TMD1KFjm-f6rcMZs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qbiChQBY31D12WcSkKrJ24iq.png?f=user_large
Daar staat dus de verklaring dat page 0 betekent dat de button op alle pagina's actief is.

Deze configuratie leidt bij twee keer indrukken van button 2-0 tot de volgende MQTT-berichten:
local buttonplus/bplus1/button/2-0/pushbutton {"event_type": "click"}
local buttonplus/bplus1/page/state 2
local buttonplus/bplus1/button/2-0/pushbutton {"event_type": "release"}
local buttonplus/bplus1/button/2-0/pushbutton {"event_type": "click"}
local buttonplus/bplus1/page/state 1
local buttonplus/bplus1/button/2-0/pushbutton {"event_type": "release"}

De MQTT-berichten zijn opgevangen via msoak, een linux utility.
Aan het begin is pagina 1 actief. Klikken op button 2-0 leidt op de Button tot wisselen van de actieve pagina, het sturen van het 'click' event en het sturen van 'buttonplus/bplus1/page/state 2'
Loslaten stuurt het 'release' event.
Nogmaals klikken schakelt weer naar pagina 1 (ik heb twee pagina's) met de bijbehorende MQTT-berichten.

Ik hoop dat dit wat licht in de duisternis brengt.

[ Voor 2% gewijzigd door visleeuw op 09-01-2025 11:20 . Reden: Toelichting op 'Closed connection' toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visleeuw
Milmoor schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:45:
[...]

Ik zie bij de firmware alleen een verwijziging naar een blog, maar ook daar zie ik niets over 0 voor alle pagina's of dat de knoppen bladeren. Ligt dat ergens vast, of is dit in antwoorden op vragen etc. ter sprake gekomen?
Dit komt voor zover ik weet inderdaad alleen ter sprake in issue 218 op https://button.plus/support/issues. @buttonplus beschrijft daar zijn aanname dat iedereen de display buttons voor het wijzigen van de pagina zou (willen) gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-03 09:18
hey folks,

sinds firmware 2.0.0 heb ik bij 1 button+ last van dat ie telkens roept 'wifi disconnected'. Dit was voorheen niet. Stroom eraf en er weer op en hij is er weer, maar het is wel vervelend.

Ik heb nog een button+ maar die heeft er tot nu toe nog geen last van.

Heeft iemand anders soortgelijke ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timonator
Froos schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:26:
hey folks,

sinds firmware 2.0.0 heb ik bij 1 button+ last van dat ie telkens roept 'wifi disconnected'. Dit was voorheen niet. Stroom eraf en er weer op en hij is er weer, maar het is wel vervelend.

Dat heb ik ook, maar die bug zit er al een hele tijd in. Geloof dat bij oudere firmwares die pop-up niet tevoorschijn kwam maar alles niet meer reageerde. Nu is het duidelijk doormiddel van een pop-up.
De bug heeft normaal te maken met netwerken met meerdere AP, als de b+ disconnect is hij niet in staat een nieuwe verbinding op te zetten. Zoals in de blog staat, de ontwikkelaar verwacht dat dit op te lossen is met wifi stack esp-idf 5, maar firmware 2.0 maakt nog gebruik van esp-idf 4.

Als je maar 1 wifi AP is dan heb jij te maken met een nieuwe bug waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visleeuw
Froos schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:26:
hey folks,

Ja, dat heb ik ook (gehad, hoop ik). In mijn netwerk met Fritz!Box en twee repeaters in mesh, vast kanaal op 2,4 gHz, maakte de button+ consequent verbinding met het relatief zwakke signaal van de Fritz!Box en niet met het sterkere signaal van een repeater.
Ik heb op zeker moment de wifi van de button+ gereset en opnieuw opgezet. Nu verbindt de button+ wel met het sterkere signaal van de repeater. Wifi is nu veel stabieler, maar nog niet foutloos (uitval ongeveer 1 keer per week, was soms meerdere keren per dag).
Hopen dat de nieuwe wifi-library in toekomstige firmware maakt dat de button+ beter kan omgaan met mesh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-03 09:18
Timonator schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:34:
[...]

Dat heb ik ook, maar die bug zit er al een hele tijd in. Geloof dat bij oudere firmwares die pop-up niet tevoorschijn kwam maar alles niet meer reageerde. Nu is het duidelijk doormiddel van een pop-up.
De bug heeft normaal te maken met netwerken met meerdere AP, als de b+ disconnect is hij niet in staat een nieuwe verbinding op te zetten. Zoals in de blog staat, de ontwikkelaar verwacht dat dit op te lossen is met wifi stack esp-idf 5, maar firmware 2.0 maakt nog gebruik van esp-idf 4.

Als je maar 1 wifi AP is dan heb jij te maken met een nieuwe bug waarschijnlijk.
Nee ik heb zo'n mooi Unifi netwerk met 4 APs. Eens kijken of ik 'm kan dwingen met uitsluitend 1 AP te verbinden. Misschien is dat de oplossing. Je kunt in Unifi een client aan 1 AP hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

@visleeuw
Daar staat dus de verklaring dat page 0 betekent dat de button op alle pagina's actief is.
Die had ik gemist, dank. Ook voor de rest van de uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Timonator schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 23:30:
[...]

Gebruik je echt hostname dommy, of is dat om niks te laten zien aan het forum, anders zou ik het losse ip proberen. Aangezien het kan zijn dat de button+ geen hostname kan resolven
Hij verbind netjes met de MQTT server genaamd “dommy”. Ik kan alleen niets anders meer wijzigen, zoals het toevoegen van knoppen. Daarmee lijkt het me geen resolve issue. Maar ik ga op IP uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron168
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-04 08:49
Ron168 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:51:
[...]

@buttonplus
Ik ben er nog iets verder ingedoken, het lijkt echt een bug te zijn, en namelijk hier:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
{
  "name": "[4-1] RIGHT  Label",
  "object_id": "buttonplus_btn_living_room_button_4-1_label_set",
  "unique_id": "buttonplus_btn_living_room_button_4-1_label_set",
  "icon": "mdi:card-text-outline",
  "command_topic": "buttonplus/btn_living_room/button/4-1/label/set",
  "state_topic": "buttonplus/btn_living_room/button/4-1/label/state",
  "device": {
    "identifiers": "btn_living_room.bar.2",
    "name": "Living Room BAR Connector 2",
    "manufacturer": "Button+",
    "model": "BAR Module",
    "via_device": "btn_living_room"
  }
}

Volgens mij moet het 'state_topic' ook 'buttonplus/btn_living_room/button/4-1/label/set' zijn.
Als ik dit handmatig in het MQTT bericht aanpas, lijkt alles te werken.

Het topic 'state' bestaat bij mij helemaal niet, alleen het topic 'set'.

Of zit dit nog ergens in mijn config? Bedenk ik me nu. Ik duik er nog verder in. --> Nee, dit staat nergens in de config.
Ik heb dit inmiddels zelf weten op te lossen.
Blijkbaar is er onder het menu mqtt brokers een optie bijgekomen: "Default schema: Publish Button+ local state changes also", die was niet aangevinkt. Nu die aangevinkt is, werkt wel alles via Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Milmoor schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:48:
[...]

Hij verbind netjes met de MQTT server genaamd “dommy”. Ik kan alleen niets anders meer wijzigen, zoals het toevoegen van knoppen. Daarmee lijkt het me geen resolve issue. Maar ik ga op IP uitproberen.
8)7 Als ik als URL mqtt://192.168.0.60 gebruik, dan slaat hij wijzigingen netjes op, gebruik ik mqtt://dommy, dan doet hij het niet. Verbinding maken kan hij in beide gevallen. 8)7

Edit: en nou wil hij weer helemaal niet. Het is allemaal nog wat raar.

Edit2: en nu weer wel. Ik verdenk toch de URL van de MQTT server. Als die leeg is, dan lukt het opslaan wel, met die gevuld soms.

Zijn er ergens systeemlogs? Dit is wel erg raar.

Edit3: ondanks dit gedonder is het me gelukt om de eerste waarden uit te lezen. Die staan netjes op het configuratiescherm. Alleen laat de Button+ ze nog niet zien. Opslaan lukt nu elke keer, maar ik durf niet meer aan mijn MQTT server definitie te zitten :).

Edit4: ik kan mijn licht aan en uit schakelen via de simulator in het configuratiescherm. Maar niet via de Button+ zelf 8)7 . Daar gaat duidelijk nog iets niet goed.

[ Voor 40% gewijzigd door Milmoor op 09-01-2025 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moosjes
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-04 17:05
Wat een leuk project dit!

Ik ben me nog aan het oriënteren op de button+ voor ik bestel, maar is het bijvoorbeeld mogelijk om als Home Assistant alarm is ingeschakeld om met een knoppen combinatie op de button+ het alarm uit te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visleeuw
@Milmoor Voor mijn nieuwsgierigheid: Hoe heb je geregeld dat 'dommy' verwijst naar het ip-adres 192.168.0.60? Ergens moet in je lokale netwerk een DNS server zijn die dat omzet. Die zou de Button+ dan gebruiken om 'dommy' te resolven en bij 192.168.0.60 te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

visleeuw schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 23:12:
@Milmoor Voor mijn nieuwsgierigheid: Hoe heb je geregeld dat 'dommy' verwijst naar het ip-adres 192.168.0.60? Ergens moet in je lokale netwerk een DNS server zijn die dat omzet. Die zou de Button+ dan gebruiken om 'dommy' te resolven en bij 192.168.0.60 te komen.
Fritz.box router. Die doet de DNS. Standaard de host name, dat is aanpasbaar. Ik was mij niet bewust dat dit bijzonder is. Hij bevalt me sowieso goed. Hij doet o.a. aansturing van de DECT thermostaten, telefonie, mini-NAS voor backups en VPN voor toegang vanaf elders. Hij schakelt de vloerverwarmingspomp en nog meer. Wifi en internet bijv. :)

[ Voor 17% gewijzigd door Milmoor op 10-01-2025 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron168
Moosjes schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:10:
Wat een leuk project dit!

Ik ben me nog aan het oriënteren op de button+ voor ik bestel, maar is het bijvoorbeeld mogelijk om als Home Assistant alarm is ingeschakeld om met een knoppen combinatie op de button+ het alarm uit te schakelen?
Ja, dit is zeker mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Iemand een goed idee? Mijn MQTT configuratie doet het prima virtueel, maar niet op de Button+ zelf. Ik kan op de mockup in het configuratiescherm op knoppen duwen en daarmee acties uitvoeren, ik kan een waarde tonen. Op de Button+ gebeurd er niets. Ik heb dit zonder inlognaam en wachtwoord geprobeerd voor het geval hij de hik kreeg van lengte of leestekens. Dat maakte geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron168
Nee, geen idee.
Mijn virtuele button+ heeft nooit gewerkt, mijn fysieke altijd.
Zie je wel alle MQTT berichten verzonden worden? Door bijv. MQTT explorer te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buttonplus
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 21-04 07:29

buttonplus

Bedrijfsaccount Button+
Topicstarter
visleeuw schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:59:
[...]

Dank voor de suggestie. Ik heb het vandaag getest,
Uit het voorbeeld dat je geeft lijkt het een instelling per knop te zijn. Ik heb geprobeerd het in de JSON op te nemen voor knop 8 met delay 5 (5 x 20 = 100 ms volgens @buttonplus ):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
"buttonid":"8-0",
"position":8,
"page":0,
"label":"LABEL",
"toplabel":"Top label",
"longdelay":5,
"longrepeat":0,
"leds":[]

Alleen krijg ik die instelling niet naar de Button. Als ik deze JSON importeer (met bv. een gewijzigd toplabel ter controle) krijg ik wel het gewijzigde toplabel te zien, maar de instellingen van longpress zijn niet veranderd.
Als ik vervolgens de JSON weer exporteer vanuit de Button staan inderdaad de longdelay en de longrepeat niet meer in de JSON. Het gewijzigde toplabel wel.
Zie ik iets over het hoofd?
Er zat een fout in de FW 2.0.0 (en eerder) die de longdelay en longrepeat waarden 'castte' naar in char/byte. Ik heb deze code herschreven in 2.0.1, mogelijk lost dit je probleem op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buttonplus

buttonplus

Bedrijfsaccount Button+
Topicstarter
Ron168 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 14:04:
@buttonplus
Volgens mij zit er nog een bug in de Home Assistant implementatie voor firmware V2.0.0.

Als ik een label instel via de entiteit *_label_set in HA, wordt de button plus correct aangepast (juiste label verschijnt, MQTT is dus ook correct), echter blijft de 'state' van de entiteit in HA op 'unknown' staan.

Hebben meer mensen hier last van?
In de RC's die ik heb getest, werkte dit wel correct.
Zoals je zelf ook hebt ontdekt 8) heb ik de statusupdates optioneel gemaakt via een extra vinkje bij de broker instellingen. Deze 'local status changed' zijn vooral voor HA, en zorgt voor best veel messages, vandaar dat ik het optioneel heb gemaakt.

Je kunt de HA integratie zonder deze updates overigens wel gebruiken, alleen staat er vaak unknow als status, maar als je vooral vanuit HA werkt is dit mogelijk niet zo'n probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buttonplus

buttonplus

Bedrijfsaccount Button+
Topicstarter
Milmoor schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:17:
Iemand een goed idee? Mijn MQTT configuratie doet het prima virtueel, maar niet op de Button+ zelf. Ik kan op de mockup in het configuratiescherm op knoppen duwen en daarmee acties uitvoeren, ik kan een waarde tonen. Op de Button+ gebeurd er niets. Ik heb dit zonder inlognaam en wachtwoord geprobeerd voor het geval hij de hik kreeg van lengte of leestekens. Dat maakte geen verschil.
De WebUI werkt via websockets, en het apparaat werkt direct via MQTT protocol. Beide hebben andere poorten.

Het lijkt er dus op dat de directe verbinding van de B+ naar de broker via poort 1883 niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

buttonplus schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:59:
[...]

De WebUI werkt via websockets, en het apparaat werkt direct via MQTT protocol. Beide hebben andere poorten.

Het lijkt er dus op dat de directe verbinding van de B+ naar de broker via poort 1883 niet werkt.
Goed punt, nagekeken. Dat is het net niet. Maar ik heb het gevonden. Ik was zo stom geweest dat ik mqtt:dommy, maar mqtt://dommy gebruikte. Dat werkte via de ene route wel, en via de andere niet. Vast logisch als je heel diep in de protocollen zit. Dat heeft ooit wel goed gestaan, maar is mijn experimenteerwerk overleden. Het werkt nu! Fijn.

Ik heb nog geen idee waarom hij eerst niet goed wilde opslaan, maar dat krijg ik niet meer gereproduceerd. Hij bleef dan hangen op saving configuration to device. Ik merk vanzelf of het zich spontaan opgelost heeft.

[ Voor 20% gewijzigd door Milmoor op 11-01-2025 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
Zijn er plannen om een HTTP GET te koppelen aan een knop? (i.e. wanneer je op een knop drukt voert de button een specifiek HTTP GET request uit?)

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timonator
JackBol schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:08:
Zijn er plannen om een HTTP GET te koppelen aan een knop? (i.e. wanneer je op een knop drukt voert de button een specifiek HTTP GET request uit?)
Ik zou zeggen zet em in de wishlist

Verder zou nu eenvoudigste zijn om die koppeling via button+>MQTT>NodeRed>HTTP GET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Timonator schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:29:
[...]

Ik zou zeggen zet em in de wishlist

Verder zou nu eenvoudigste zijn om die koppeling via button+>MQTT>NodeRed>HTTP GET
Klopt, die flow heb ik werkend, maar daarvoor moet ik altijd een containertje in de lucht houden wat een single point of failure is. Aangezien een HTTP GET geen rocket science is, zou een request vanaf de Button niet onoverkomelijk moeten zijn. Ik zal het in de list zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visleeuw
buttonplus schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:35:
[...]

Er zat een fout in de FW 2.0.0 (en eerder) die de longdelay en longrepeat waarden 'castte' naar in char/byte. Ik heb deze code herschreven in 2.0.1, mogelijk lost dit je probleem op.
Mooi dat je een fout gevonden en opgelost hebt. Ik wil dit graag gaan testen. Wanneer verwacht je een beta van FW 2.0.1 uit te brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik ben een stuk verder. Hij leest de status van mijn plissé gordijnen uit, en ik kan ze ook met de knop bedienen. Dat ging hartstikke soepel. Fijn. Ik dacht alleen slim te zijn, en een pijltje naar links en rechts in op het display te zetten als aanwijzing dat je zo naar een volgend scherm gaat. Dat werkt helaas niet, omdat het font in de Button+ niet gelijk is aan die van de mockup. Je krijgt daar vierkantjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wqnoOgLv6OoTOBqHNqlOUfBUoVs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/15kdaAxqg5p44lK78JFWgJnL.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07:35
Milmoor schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 19:38:
Ik ben een stuk verder. Hij leest de status van mijn plissé gordijnen uit, en ik kan ze ook met de knop bedienen. Dat ging hartstikke soepel. Fijn. Ik dacht alleen slim te zijn, en een pijltje naar links en rechts in op het display te zetten als aanwijzing dat je zo naar een volgend scherm gaat. Dat werkt helaas niet, omdat het font in de Button+ niet gelijk is aan die van de mockup. Je krijgt daar vierkantjes.
[Afbeelding]
Verzoek bij Button+ indienen en voorlopig <-- en --> gebruiken?

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timonator
Je kunt nog een vote erbij klikken voor icons op de feature request page.😅
Hij is makkelijk te vinden, staat al een tijdje bovenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Timonator schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 23:12:
Je kunt nog een vote erbij klikken voor icons op de feature request page.😅
Hij is makkelijk te vinden, staat al een tijdje bovenaan.
Custom icons is inderdaad flexibeler dan de complete Unicode ondersteuning. Hoewel ik verwacht dat dat uiteindelijk een keer wenselijk gaat zijn. Gestemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Ik heb net mijn nieuwe button+ binnen, maar deze heeft een plastic kapje op de achterkant van het display. Hoe kan je deze verwijderen? Ik kan nergens so snel instructies vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Storm
Zo te zien is er wat ontwikkeling gaande met de 3 bar display support:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Storm
Wat voor mij niet duidelijk is, zijn de volgende 3 vragen:
  1. Is er een topic voor de current status van het device? Ik zie na een reboot geen publish van een state, maar misschien dat ik ergens een config fout heb staan? Of is dat momenteel nog niet mogelijk?
  2. Wat doet "Default schema: Publish Button+ local state changes also" precies? Alle local changes die in de web gui gedaan worden, worden ook gepublished?
  3. Wat doet "Default schema: Subscribe to/publish default topics/payloads for all functions" precies? Klopt het dat je dan geen losse button config nodig hebt?
Daarnaast ben ik ook nog in de weer geweest om een 3d print te maken voor op mijn desk, alleen merk ik dat hij niet zwaar genoeg is, en dus omgedruk wordt. Eens kijken hoe ik dat oplos, ergens geneigd om hem te verzwaren met bijvoorbeeld klei/zand of lood. Of toch nog iets met voetjes eronder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visleeuw
P-Storm schreef op zondag 19 januari 2025 @ 00:21:
Wat voor mij niet duidelijk is, zijn de volgende 3 vragen:
  1. Is er een topic voor de current status van het device? Ik zie na een reboot geen publish van een state, maar misschien dat ik ergens een config fout heb staan? Of is dat momenteel nog niet mogelijk?
  2. Wat doet "Default schema: Publish Button+ local state changes also" precies? Alle local changes die in de web gui gedaan worden, worden ook gepublished?
  3. Wat doet "Default schema: Subscribe to/publish default topics/payloads for all functions" precies? Klopt het dat je dan geen losse button config nodig hebt?
Eerst de derde vraag: 'Default schema: Subscribe to/publish default topics/payloads for all functions' zorgt ervoor dat voor alle gedefinieerde displayitems/buttons/leds etc. standaard MQTT-topics gemaakt worden. Zonder verder configuratie van de button+ kun je die topics gebruiken om values en labels te wijzigen etc.

Dan de tweede vraag. Als 'Default schema: Subcribe ...' actief is(aangevinkt) kun je er ook (also) voor zorgen dat van alle gedefinieerde displayitems/buttons/sensoren statusmeldingen gestuurd worden bij wijziging van een waarde door een MQTT-bericht met /set of door een wijziging vanuit een andere bron (voorbeeld: de temperatuursensor stuurt regelmatig de waarde van de temperatuur). Dat doe je door 'Default schema: Publish Button+ local state changes also' aan te vinken.

Eerste vraag: Als dat allebei actief is, kun je iets verzinnen om de status van het device te peilen.
Twee voorbeelden:
- Ik heb een displayitem voor de tijd met als label 'tijd' gedefinieerd op de button+. Na een reset van de button+ stuurt hij een /state MQTT bericht voor alle items. Ik check (in Node-Red) op het binnenkrijgen van een MQTT state van het displayitem met als label 'tijd' en stuur dan een MQTT-bericht met de /set instructie voor dit label en als payload een tekst met de actuele datum. Ik weet dus dat als ik 'tijd' als label van dit item krijg dat de button+ gereset is.
- Ik heb de temperatuursensor ingesteld op een interval van 30 seconden. Als ik een minuut geen nieuwe waarde doorgekregen heb is er kennelijk iets aan de hand (button+ off-line etc.) en kan ik zonodig actie ondernemen. Op dit moment log ik dat alleen maar, zonder verder actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Heeft iemand al uitgezocht hoe je een enter in een string stopt waar Button+ mee overweg kan? Ik heb nog geen ASCII waarden geprobeerd moet ik bekennen. Dat is wat gedoe bij invoeren, en ik moet ophouden met spelen voor vandaag ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visleeuw
Milmoor schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:55:
Heeft iemand al uitgezocht hoe je een enter in een string stopt waar Button+ mee overweg kan? Ik heb nog geen ASCII waarden geprobeerd moet ik bekennen. Dat is wat gedoe bij invoeren, en ik moet ophouden met spelen voor vandaag ;).
Je kunt geen enter in een string stoppen. Het is Carriage return https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Carriage_return met ASCII code 13 decimaal en/of Line feed https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Line_feed met ASCII code 10 decimaal. Zie ook de paragraaf 'Nieuweregelteken' in het Wikipedia lemma over Line feed.

Aanvulling: Ik heb even wat uitgeprobeerd door CRLF in een string te zetten. Als dat kaal in de payload van het MQTT bericht staat komt het bericht niet compleet over. Ik ben nog niet zover dat ik dat uitgezocht heb.

[ Voor 14% gewijzigd door visleeuw op 21-01-2025 15:38 . Reden: aanvulling en typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

\r\n werkt niet. Elk bijzonder karakter wordt zo te zien behandeld als whitespace. Padding met spaties totdat hij tegen de maximale breedt aanloopt en daardoor een enter invoegt werkt ook niet, want meerdere keren hetzelfde karakter wordt samengedrukt tot een keer. Meerdere keren verschillende karakters werkt wel. Dus padding met \r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n levert effectief een enter, afhankelijk van de breedte van het hokje. Ik ga verder spelen.

Bij padding met underscores wrapt hij op de spaties. Daar kan ik wat mee. Bijv. "test______ nog_een_test" wrapt op de spatie. De button+ gedraagt zich daar ergens anders dan de mockup. De mockup trekt zich niets aan van de veld breedte, de button+ wel.

Werk in uitvoering...

[ Voor 24% gewijzigd door Milmoor op 21-01-2025 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkRenting
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-04 17:36
visleeuw schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 15:06:
[...]
Mijn situatie: Fritzbox + 2 repeaters. Kanaal voor 2,4 GHz vastgezet op 9. Toch hangt mijn Button incidenteel, onder andere met de melding
'Wifi not connected
Access point started
Use Button+ AP to configure. ..'
Een herstart met de knop rechtsonder laat de Button zonder probleem herstarten.
Heb je hier nog een oplossing voor gevonden, @visleeuw?
Ik heb mijn Button+ op dezelfde manier (Fritsbox, enz) aangesloten en heb dezelfde problemen.

Heb overigens ook nog niet gevonden hoe ik de Button+ eenvoudig aan een andere wifi kan hangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timonator
Ik heb hetzelfde probleem, echter met ruckus AP's. Heb de button+ met Mac address filtering gelimiteerd tot 1 AP. Oplossing is een los SSID maken op 1 enkel AP dat enkel voor de button+ gebruikt wordt, maar waar zijn we dan mee bezig. Vind het beetje zorgelijk dat er sinds de 2de december geen update meer is geweest in de blog of firmware. Heeft de ontwikkelaar het product opgegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visleeuw
HenkRenting schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 20:12:
[...]

Heb je hier nog een oplossing voor gevonden, @visleeuw?
Ik heb mijn Button+ op dezelfde manier (Fritsbox, enz) aangesloten en heb dezelfde problemen.

Heb overigens ook nog niet gevonden hoe ik de Button+ eenvoudig aan een andere wifi kan hangen...
@HenkRenting: De laatste tijd gaat het goed (afkloppen). Misschien dat de update naar de laatste firmware op de Fritz!Box geholpen heeft. (nu Fritz!Box 5590 Fiber met Fritz!OS 8.02, releasedatum 9 januari 2025)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkRenting
@visleeuw:
Hier ook de laatste Fritzbox firmware v8.02, maar op een 7590. Nog steeds problemen helaas.
Vind ook veel reacties over wegvallende verbinding op de Button+ site, maar weinig reactie naar een oplossing helaas...
Heb jij wat meer info evr, @buttonplus?

[ Voor 8% gewijzigd door HenkRenting op 16-03-2025 12:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• buttonplus

buttonplus

Bedrijfsaccount Button+
Topicstarter
Verontrustend te horen dat de WIFI problemen ook bij Fritzbox routers voorkomen, tot nu toe was het met multiple AP netwerken.

Overgens stel ik vast dat verreweg de meeste gebruikers een stabiele WIFI verbinding hebben, die maanden achter elkaar actief is. Ook zal de Button de verbinding herstellen als b.v. de router reboot.

Natuurlijk neem ik deze problemen zeer serieus. Momenteel ben ik bezig de FW code over te zetten naar ESP-IDF 5. Ik verwacht daarmee verbeteringen, maar in ieder geval is dat een startpunt voor een grondige analyse van de WIFI verbindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visleeuw
@buttonplus : dank voor je reactie. Je schrijft
buttonplus schreef op maandag 17 maart 2025 @ 00:46:
Verontrustend te horen dat de WIFI problemen ook bij Fritzbox routers voorkomen, tot nu toe was het met multiple AP netwerken.
...
Voor de volledigheid: Mijn netwerk bestaat uit een Fritz!Box 5590 Fiber als mesh master met twee extra AP's, een Fritz 1200 AX en een Fritz 3000 AX. Dus wel een multiple AP netwerk.

@HenkRenting : Hoe ziet jouw netwerk er uit? Alleen de Fritz!Box 7590 of ook nog repeaters/AP's?

[ Voor 9% gewijzigd door visleeuw op 17-03-2025 10:08 . Reden: vraag toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:00
Voor wat het waard is, hier ook een Ruckus netwerk met problemen. Eens in de 2 a 3 weken valt de button plus weg, en soms enkele dagen kort achter elkaar ook.

Hangt nu aan een iOT netwerk 2.4ghz only, lijkt iets verschil te maken maar denk dat wat @Timonator aangeeft nog wat stabieler zou werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkRenting
@visleeuw Ik gebruik alleen de Fritzbox 7590 voor iot devices.
Hangt overigens vlakbij, bereik kan het probleem niet zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buttonplus

buttonplus

Bedrijfsaccount Button+
Topicstarter
HenkRenting schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:09:
@visleeuw Ik gebruik alleen de Fritzbox 7590 voor iot devices.
Hangt overigens vlakbij, bereik kan het probleem niet zijn...
Hi Henk, gebruik je repeaters of alleen de 7590?

Speciale reden voor een apart IOT netwerk?

Het eventueel resetten van de WIFI credentials kan door het CONFIG knopje (midden onder) 10 seconden (dacht ik) ingedrukt te houden. De Button gaat dan weer in AP modus, maar de configuratie blijft gewoon bewaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkRenting
Gebruik alleen de 7590, geen repeaters.

Reden voor een iot netwerk is dat mijn andere wifi netwerk een mesh 2.4/5GHz set is (Asus XT8) waar sommige iot devices niet heel goed mee omgaan.

Resetten heeft helaas niet geholpen en ook verbinden met het Asus netwerk niet.
Zijn op de Button+ support site ook veel klachten over in het betreffende topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Laatst online: 08:00

Overgens stel ik vast dat verreweg de meeste gebruikers een stabiele WIFI verbinding hebben, die maanden achter elkaar actief is.
Hoe stel je dat vast? Daar ben ik benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buttonplus

buttonplus

Bedrijfsaccount Button+
Topicstarter
sorted.bits schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 05:37:
[...]

Hoe stel je dat vast? Daar ben ik benieuwd naar.
Vooropgesteld, ik vind deze problemen heel vervelend en wil er niets aan af doen, sterker nog, ik heb er zelf nog steeds last van. Ik gebruik een oude router omdat mijn Unify AP's geen stabiele verbinding geven (de verbinding met de oude TP-link is zo stabiel als een kabel).

Tegelijkertijd zijn er nu bijna 2000 Button+'s geleverd, en al zullen er best een paar in een la liggen, gezien de FW downloads zijn de meeste daarvan actief. Het aantal gerapporteerde problemen is dus relatief laag.

Daarnaast sta ik in nauw contact met enkele tientallen gebruikers, en ook al hebben sommige ook problemen gehad, zij hebben nu een stabiele verbinding.

Moraal: het kan dus wel, maar:

Wifi is helaas fundamenteel minder betrouwbaar dan kabels. Ik heb eens in een appartementencomplex gewoond waar welke Wifi dan ook volledig onbruikbaar was, ik vermoed door oververzadiging. In mijn huidige grote huis heb ik mijn Ruckus netwerk (AP's van 600 euro) vervangen door Unify, maar nog steeds hebben IOT apparaten geen stabiele verbinding.

Wat ga ik hieraan doen: Het uiterste halen uit de ESP-IDF 5 stack (FW 3.0). En inzetten op een UTP bekabelde optie.

Wat kunnen jullie zelf doen? Gebruik waar mogelijk enkelvoudige router/AP, schakel niet gebruikte WIFI uit. Let op muren en afstanden. Het is mijn ervaring, hoe minder/eenvoudiger, hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timonator
Inderdaad bedraad is altijd het beste. Ik ben wel benieuwd naar de UTP bekabelde optie, denk als je hier PoE een mogelijkheid maakt, je heel veel mensen gelukkig kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Ik heb een multiple AP netwerk (3x meraki wifi6 APs) en 5 button+ in mijn huis hangen.
Deze 5 buttons hebben een super stabiele verbinding voor zolang ze al hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-04 12:37

Bob

buttonplus schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:10:
[...]

Vooropgesteld, ik vind deze problemen heel vervelend en wil er niets aan af doen, sterker nog, ik heb er zelf nog steeds last van. Ik gebruik een oude router omdat mijn Unify AP's geen stabiele verbinding geven (de verbinding met de oude TP-link is zo stabiel als een kabel).

Tegelijkertijd zijn er nu bijna 2000 Button+'s geleverd, en al zullen er best een paar in een la liggen, gezien de FW downloads zijn de meeste daarvan actief. Het aantal gerapporteerde problemen is dus relatief laag.

Daarnaast sta ik in nauw contact met enkele tientallen gebruikers, en ook al hebben sommige ook problemen gehad, zij hebben nu een stabiele verbinding.

Moraal: het kan dus wel, maar:

Wifi is helaas fundamenteel minder betrouwbaar dan kabels. Ik heb eens in een appartementencomplex gewoond waar welke Wifi dan ook volledig onbruikbaar was, ik vermoed door oververzadiging. In mijn huidige grote huis heb ik mijn Ruckus netwerk (AP's van 600 euro) vervangen door Unify, maar nog steeds hebben IOT apparaten geen stabiele verbinding.

Wat ga ik hieraan doen: Het uiterste halen uit de ESP-IDF 5 stack (FW 3.0). En inzetten op een UTP bekabelde optie.

Wat kunnen jullie zelf doen? Gebruik waar mogelijk enkelvoudige router/AP, schakel niet gebruikte WIFI uit. Let op muren en afstanden. Het is mijn ervaring, hoe minder/eenvoudiger, hoe beter.
Is het geen mogelijkheid om als last resort een reboot van de esp, of indien mogelijk, van het netwerkgedeelte te doen wanneer je met zekerheid vaststelt dat er geen wifi verbinding is gedurende X tijd?
Gezien een reset in mijn geval altijd helpt, en ik er vanuit ga dat de situatie in software herkend kan worden, lijkt me het een eenvoudige fix? Minder mooi dat het probleem fundamenteel oplossen, maar voor de eindgebruiker wel erg handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holmes
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18-04 19:02
Ik vroeg me af of er hier meer mensen zijn die sinds versie 2.0 problemen hebben met hun B+? Ik heb in ieder geval sinds die versie alleen maar problemen. Ik krijg de B+ niet goed meer werkend. Sindsdien heb ik hem ook van de muur gehaald. Ik probeer nu weer de B+ tot leven te wekken, maar wat ik ook doe… zodra ik de oude configuratie wil laden en gebruiken, reboot de B+ altijd tig keer als ik een knop indruk. Daarna kan ik er alsnog niets meer mee. Ik begrijp gewoon niet wat ik fout doe. Ik zou liever naar een lagere versie van de firmware gaan, maar ik heb gekeken hoe dat eventueel moet, en ik kwam er echt niet uit wat betreft PIP installeren, enz. Dus daar ga ik niet eens aan beginnen. Het is wel jammer dat het zo moet eindigen met mijn B+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buttonplus

buttonplus

Bedrijfsaccount Button+
Topicstarter
Holmes schreef op zondag 23 maart 2025 @ 14:23:
Ik vroeg me af of er hier meer mensen zijn die sinds versie 2.0 problemen hebben met hun B+? Ik heb in ieder geval sinds die versie alleen maar problemen. Ik krijg de B+ niet goed meer werkend. Sindsdien heb ik hem ook van de muur gehaald. Ik probeer nu weer de B+ tot leven te wekken, maar wat ik ook doe… zodra ik de oude configuratie wil laden en gebruiken, reboot de B+ altijd tig keer als ik een knop indruk. Daarna kan ik er alsnog niets meer mee. Ik begrijp gewoon niet wat ik fout doe. Ik zou liever naar een lagere versie van de firmware gaan, maar ik heb gekeken hoe dat eventueel moet, en ik kwam er echt niet uit wat betreft PIP installeren, enz. Dus daar ga ik niet eens aan beginnen. Het is wel jammer dat het zo moet eindigen met mijn B+.
Zou je die configuratie naar mij (info@button.plus) kunnen mailen? Dan probeer ik hem ook te laden en te kijken waar het fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-04 21:38
Holmes schreef op zondag 23 maart 2025 @ 14:23:
@Holmes Klopt het dat jij de button+ vanaf een homey gebruikt? Zo ja, probeer dan eens je button en display configuraties met de laatste app versie op te slaan en opnieuw te laden. De configuraties zijn technisch wat gewijzigd in de app en geven soms problemen als je de oude (voor firmware 1.x bedoelde) configuraties probeert te gebruiken. Zit hem in de “Pages” functionaliteit (ook al gebruik je die niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holmes
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18-04 19:02
@Torch1969 bedankt voor het meedenken, ga ik zeker even bekijken of dit helpt. mocht ik er niet uitkomen zal ik je de configuratie toesturen @buttonplus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smooc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-04 20:27
Als je last hebt van instabiele Wifi, check dan eens of een vereenvoudiging van je configuratie werkt. Helaas gaat de button niet zo heel best om met geheugen. Wifi re-negotation heeft nogal wat geheugen nodig en dat is niet altijd beschikbaar. Herstart de button na het laden van je nieuwe configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Storm
Zoals andere ook melden had ik last van de disconnects. Ik draaide meerdere mesh points (KPN Superwifi), maar daar kon ik de AP niet vastzetten voor een device.

Ik heb een upgrade gedaan (want die was toch voor de rest van het huis nodig) met Asus ZenWiFi XD5, daar kon ik hem vastpinnen op AP.

Nadat ik dit heb gedaan is het alweer een week zonder disconnects, dus firmware lijkt niet stabiel te zijn met de meerdere AP switching.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron168
Ik zelf heb een Unifi netwerk met 5 access points, ik heb 1 Button Plus ophangen, met 3 bars. Op de laatste firmware, al sinds december, 4 pagina's en ik gebruik deze met Home Assistant.

Ik heb nog nooit problemen gehad met verbinding of wat dan ook. De Button Plus zit op een VLAN, samen met andere IOT apparaten. De access points zenden zowel 2.4GHz als ook 5GHz.

Kan het niet zo zijn dat het hardware problemen zijn bij de mensen met verbindingsproblemen?
Pagina: 1 ... 13 14 Laatste

Let op:
Vragen/opmerkingen die gerelateerd zijn aan de ontwikkeling en gebruik van de onofficiële Button+ backend initiatieven graag in dit topic.