Intergas Xource ervaringen

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightLuke
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-09 22:40
@Doesnotcompute het zijn inderdaad STAD 20 inregelventielen. De waarde die ik er in aflees is 4.5 op beide verdiepingen, volgens mij is 4.6 waar ik hem maximaal naar kan opendraaien.

Zo’n LT-verdeler zoals @chielmi voorstelt gaat dat wel oplossen denk ik? Zijn er dan nog specifieke parameters die ik moet wijzigen, want als de monteur hier al niet mee komt dan is dat een beetje jammer en zonde van de centjes 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06:20
Kan zijn dat je radiatoren nog geknepen zijn voor een dt20. Gok van wel, gezien je zelfs stadventielen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 12:47

EDB

Ik heb n.a.v. bovenstaande berichten eens naar de Flow gekeken. De Xource is een vervanging van de gas CV en hier deels vloerverwarming en 11 radiatoren. Ook hier is de oude verdeler met Grundfos pomp blijven zitten. Geen issues, geen storingen en ook het jaarverbruik (zo’n 3500 kw) is prima.
In de gesprekken hierboven gelezen dat de Flow rond de 20 moet zitten. Wanneer de compressor draait (die tegengestelde pijltjes oid zijn dan zichtbaar op de thermostaat, app en op het apparaat) dan is de Flow rond de 22 liter.
Wanneer dat tekentje niet meer zichtbaar is maar nog wel het radiatortje, is mijn Flow rond de 9 liter.
Pomp met compressor is 100%, zonder staat op 35%.
Iemand een idee of deze getallen een beetje OK zijn?

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
EDB schreef op zondag 15 december 2024 @ 10:31:
Ik heb n.a.v. bovenstaande berichten eens naar de Flow gekeken. De Xource is een vervanging van de gas CV en hier deels vloerverwarming en 11 radiatoren. Ook hier is de oude verdeler met Grundfos pomp blijven zitten. Geen issues, geen storingen en ook het jaarverbruik (zo’n 3500 kw) is prima.
In de gesprekken hierboven gelezen dat de Flow rond de 20 moet zitten. Wanneer de compressor draait (die tegengestelde pijltjes oid zijn dan zichtbaar op de thermostaat, app en op het apparaat) dan is de Flow rond de 22 liter.
Wanneer dat tekentje niet meer zichtbaar is maar nog wel het radiatortje, is mijn Flow rond de 9 liter.
Pomp met compressor is 100%, zonder staat op 35%.
Iemand een idee of deze getallen een beetje OK zijn?
Daar is niets mis mee. De 9l pm is ook een stukje vorstbeveiliging en voor de meting schiet hij even naar 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinneb
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-07 16:35
Sinds april hier een nieuwbouwhuis met een installatie van een Xource 7 wp. Nu in de winter met lagere temperaturen een rare klacht. Om de zoveel tijd (soms wekelijks, nu net 4 weken geleden) klapt plots de druk in het circuit van 1.5 naar 1.1 bar. Hierdoor ontstaat storing F001 en F002 op de CV en waterpomp. De analoge drukmeter op de koud aanvoer van de buitenunit geeft dan 1.9 bar aan, terwijl de wp zelf dus 1.1 bar aangeeft. Da's raar?

Door de F001 en F002 storingen werkt niets meer. Ik kan CV en verwarming deactiveren en dan werken op de ketel. Maar wat ik ook doe, de pompen gaan aan maar hebben geen debiet. Ik hoor de pomp draaien maar geen water lopen. De compressor doet ook niets. Op de wp zelf zie ik ook 0 onder F en F.

Ik heb ontlucht, bijgevuld en weer ontlucht etc. Buitenunit niet in storing.
Filter schoongemaakt (Flamco clean smart: gespoeld tot water helder was)
Stroom eraf en er weer op.

Na verloop van tijd (dag?) gaat de wp weer vanzelf werken. Ik wil er graag zelf iets aan doen. Iemand tips? Anders neem ik weer contact op met Intergas. Maar, vorige keer kwam de monteur en toen draaide de wp weer gewoon, storing was plots vanzelf weer hersteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
Grote kans dat het interne expansievat niet goed is. In onze serie nieuwbouw zitten ze ook, en 12 huizen hebben een expansievat dat leeg de fabriek uitgekomen is.

Als je de mantel eraf haalt, twee schroeven onderkant, mantel opduwen en naarboven kantelen, dan komt hij los. Nu zie je een grijze ovale, stale pot aan de linkerkant zitten. Voorop zit een zwart dopje. Als je dit dopje eraf draait, zit er een ventiel. Duw het pinnentje eens met een schroeven draaier voorzichtig in, heel kort. Als de boel op druk is, moet hier een hard sissende geluid uit komen. Krijg je een zacht pufje of niets, lek/leeg.

Normaal draait de boel gewoon prima, tot de legionellacyclus. Dan neemt de druk plots enorm toe, omdat je dat wel opeens 60c water hebt. Overstort gooit er dan water uit, boel koelt af naar de stooklijn, en weg is je druk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-09 21:23
@sinneb Staat de Xource bij jou dan in een hybride setup? Ik wist helemaal niet dat dit kon, dacht dat deze wp alleen als all-electric werd toegepast.

Naast de suggestie van @Doesnotcompute zou er ook een probleem kunnen zijn waarbij de gas CV de warmtepomp tegenwerkt of beide systemen onjuist worden aangestuurd. Kun je meer informatie delen over hoe het systeem bij jou er exact uit ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinneb
Net het interne expansievat gecontroleerd en dat is ok, flink sissend geluid bij het indrukken van het ventiel. Is het een optie om deze verder te ontluchten totdat er water komt?

De Xource hier staat niet hybride, is een all-electric. Die van ons is gecombineerd met een Brink luchtverwarming. De CV uit gaat naar een Brink Elan die daar de lucht mee verwarmd. Verder gecombineerd met een 300 liter boilervat. Ook een extern expansievat(je) op de koudwaterlijn (koud vanuit buitenunit, boilervat en luchtverwarming)

De druk in de binnenunit (dus uitgelezen via mijn home assistant en niet de analoge meter) is tussen 23:25u en 0:25u geleidelijk opgelopen van 1.4 bar naar 1.95 bar, de druk die de analoge meter al aangaf na het bijvullen (terwijl de digitale meter toen dus ~1.4 bar aangaf). Vanochtend kon ik de binnenunit dus weer resetten en nu draait 'ie weer prima. Als de digitale uitlezing (binnenunit) gelijk is aan de analoge meter dan lijkt het systeem gewoon te werken. Maar, kan ieder moment weer in storing klappen dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielmi
Je hebt het over "pompen". De Elan heeft zelf geen pomp, maar ergens anders in het systeem zit nog een pomp?

Jouw probleem klinkt alsof deze extra pomp soms niet ingeschakeld wordt of niet het juiste debiet heeft waardoor de druk oploopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinneb
chielmi schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:49:
Je hebt het over "pompen". De Elan heeft zelf geen pomp, maar ergens anders in het systeem zit nog een pomp?

Jouw probleem klinkt alsof deze extra pomp soms niet ingeschakeld wordt of niet het juiste debiet heeft waardoor de druk oploopt...
daar heb ik ook aan gedacht inderdaad. Maar F001 komt van de interne pomp van de CV (missende debiet) en F002 komt van de interne pomp van warm water (missend debiet). Als ik de CV pomp uitschakel, dan volgt foutmelding F002. Dus foutmeldingen op beide circuits, dus ligt dan volgens mij niet aan de circuits buiten de wp?

[ Voor 35% gewijzigd door sinneb op 06-01-2025 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielmi
Ah, met "pompen" bedoel je dus de twee interne pompen van de Xource :)

In jouw systeem heb je alleen die Elan luchtverwarming? Geen vloerverdeler of radiatoren? Niets dat de doorstroming beperkt en drukopbouw zou kunnen veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinneb
yes klopt, ik bedoelde de twee interne pompen. Verder hangt aan de CV kant alleen de Elan en aan de warmwaterkant de 300 liter boiler. Sinds de reset van vanochtend draait het systeem ook weer goed, eerst een legionalla run en nu het huis ook weer goed op temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
sinneb schreef op maandag 6 januari 2025 @ 09:31:
Net het interne expansievat gecontroleerd en dat is ok, flink sissend geluid bij het indrukken van het ventiel. Is het een optie om deze verder te ontluchten totdat er water komt?

De Xource hier staat niet hybride, is een all-electric. Die van ons is gecombineerd met een Brink luchtverwarming. De CV uit gaat naar een Brink Elan die daar de lucht mee verwarmd. Verder gecombineerd met een 300 liter boilervat. Ook een extern expansievat(je) op de koudwaterlijn (koud vanuit buitenunit, boilervat en luchtverwarming)

De druk in de binnenunit (dus uitgelezen via mijn home assistant en niet de analoge meter) is tussen 23:25u en 0:25u geleidelijk opgelopen van 1.4 bar naar 1.95 bar, de druk die de analoge meter al aangaf na het bijvullen (terwijl de digitale meter toen dus ~1.4 bar aangaf). Vanochtend kon ik de binnenunit dus weer resetten en nu draait 'ie weer prima. Als de digitale uitlezing (binnenunit) gelijk is aan de analoge meter dan lijkt het systeem gewoon te werken. Maar, kan ieder moment weer in storing klappen dus.
Nee absoluut niet de lucht eruit laten. Dat is stikstof en moet er in zitten.. Daar duwt het uitzettende water tegenaan. Het is gewoon een test of er nog gas inzit, anders wist je 100% dat hij lek ik.

Klinkt als een probleem wat zo via het forum niet duidelijk te krijgen is. Gewoon je installateur bellen. Kans is groot dat intergas je niet direct helpt en eerst een installateur wil zien. Soms heb je geluk en komen ze meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinneb
ga ik doen, thx all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11:30
chielmi schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 08:59:
@TheWalrus de BUH schakelt in als tijdens een defrost de retour onder de waarde van parameter P131 komt. Standaard staat deze op 20. In mijn Xource heb ik deze op 18 gezet waardoor de BUH nog minder vaak (mogelijk zelfs bijna nooit) gebruikt gaat worden.

Zodra we binnenkort in het defrost-seizoen komen ga ik monitoren hoe dit gaat. Mocht de defrost hierdoor te lang duren, of het systeemwater koel teveel af, zet ik de parameter weer terug.
@chielmi hoe gaat het hiermee? IK zie bij mij best nog wel wat BUH pieken in mijn verbruik bij een service actie. P131 = 20 bij mij nog

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
@TheWalrus Bij mij is de BuH nog nul keer aangesprongen bij verwarming met P131 op de standaardwaarde 20. Ik zie geen enkele piek in mijn verbruik van het BuH 3-fasen element.

Wij hebben 74 m2 vloerverwarming. Redelijk wat opgewarmde massa dus waardoor de defrosts kort duren met gemiddeld 6 minuten. Elke 45 minuten een defrost met omstandigheden zoals vannacht, met ijzel en -4. Woonkamer blijft constant op 20 graden, max aanvoertemperatuur P194 op 32 graden.

Heb jij ook vloerverwarming of vooral radiatoren?

Wel zie ik dat de BuH bij warmwaterbedrijf wordt ingeschakeld, voor het laatste stuk van de legionellarun tot 60 graden. Bij wat aangenamer weer wordt de BuH niet ingeschakeld.
Ook zie ik dat de BuH wordt ingeschakeld bij opwarmen van het voorraadvat naar 50 graden als iemand tijdens opwarmen doucht of warm water gebruikt. Vermoedelijk ziet de regeling een afnemende temperatuur omdat er warm water wordt verbruikt, gaat er vanuit dat de warmtepomp het niet trekt, en schakelt over naar de BuH.
Er lijkt geen manier te zijn om dit gedrag te wijzigen. We proberen er nu op te letten dat we tussen 13:00 en 13:45 geen warm water gebruiken als de Xource het voorraadvat opwarmt, maar eigenlijk vind ik dat een beetje suf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
@chielmi bij mij helaas elke keer als hij service start. geen idee wat eraan te doen.

Ik denk dat wij zo 70 m2 vloerverwarming hebben en nog dat extra 100L buffervat. Massa genoeg zou je zeggen. Huis blijft ook prima warm, dat is het probleem niet.

Dat met dat water was ons ook opgevallen. Dan staat er iemand te douchen tijdens de postrun boiler en dan knalt de heater in. ik verwarm dagelijks tot 55 graden en heel heel soms bij heel koud weer is voor de laatste 3 graden de heater nodig.

Kan trouwens ook zijn dat jij de heater hebt uitgeschakeld tijdens defrost?

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
@TheWalrus Nee, de BuH tijdens defrost staat bij ons ook aan. P130 staat op 1 en P131 op 20. Bij een retourtemperatuur onder de 20 graden zal de Buh dus bijspringen.

Tijdens een defrost zie ik (op het display van de binnenunit) dat de retourtemperatuur uiteraard daalt, maar boven de 20 graden blijft.

Misschien dat anderen in dit topic ook eens kunnen melden welk gedrag ze zien bij hun Xource?

[ Voor 3% gewijzigd door chielmi op 11-01-2025 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
@chielmi zou het kunnen dat door mijn buffervat het water juist iets afkoelt en daardoor onder de 20 duikt?

Hoe zie je de retour temp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielmi
@TheWalrus Met "knop" boven het warmtepompsymbool op de binnenunit. Als je de retourtemperatuurweergave aanzet met 1 tikje dan blijf je deze temperatuur ~30 minuten zien, ook tijdens de defrost. Tijdens de defrost zelf kun je de weergave volgens mij niet wijzigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheWalrus
@chielmi toevallig net weer een service. en nu geen BUH erbij. op de retourtemp stond keurig 23c..
Oke dit moet ik even monitoren s avonds, s nachts... haha thanks zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:10

TheVMaster

Moderator WOS
Ik heb een vraagje. Heb een Intergas Xource warmtepomp in ons nieuwe huis en heb nu sinds een paar weken dat de warmtepomp de boel niet warm lijkt te krijgen. Thermostaat in de woonkamer staat op 21,5 graden, maar gedurende de dag blijft de temperatuur tussen de 20,1 en 21,2 hangen.

Nu gaf de installateur aan dat dit zou kunnen komen dat de buitenunit niet kan voldoen aan de warmtevraag en de binnenunit dus (elektrisch) zouden moeten gaan bijverwarmen. Dit zou ik kunnen wijzigen/aanpassen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Welke specifieke setting in het Installateursmenu zou ik hiervoor het beste kunnen aanpassen en naar welke waarde?

Is er ook een manier om ervoor te zorgen dat het tapwater 's ochtends warm is (volgens mij zag ik daar ook een instelling voor) en dat het niet zo is dat als er 1 iemand in bad (en daarna ff onder de douche door springt) is geweest de tweede persoon wel in bad kan (maar vaak aan het eind dan koud water krijgt). :-(

Volgens mij is de configuratie van de WP nog niet helemaal goed ingeregeld en zou ik dit zelf moeten kunnen fixen, maar eh.....zoveel instellingen :-)

iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielmi
@TheVMaster de hoeveelheid instellingen is misschien overweldigend, maar in dit forum staat veel info en ook de installatiehandleiding is prima bruikbaar ;)

Weet jij of er voor jouw (nieuwbouw?) huis een warmteverliesberekening is gedaan? Opvallend dat de installateur zegt dat "dit zou kunnen komen" doordat de buitenunit niet voldoet aan de vraag. Hij zou de expert moeten zijn die deze vraag voor jou kan beantwoorden...

Je kunt het tapwater op eco instellen waarmee het vat één keer per dag wordt opgewarmd. Bij mij heb ik de Xource zo ingesteld zodat ik optimaal gebruik maak van PV.
De comfort instelling (P103) laat toe dat de Xource meerdere keren per dag/nacht warm water maakt zodra de temperatuur onder de ingestelde grens (P112) komt.

Hoe groot is het voorraadvat? Welke temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
chielmi schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:41:
@TheVMaster de hoeveelheid instellingen is misschien overweldigend, maar in dit forum staat veel info en ook de installatiehandleiding is prima bruikbaar ;)

Weet jij of er voor jouw (nieuwbouw?) huis een warmteverliesberekening is gedaan? Opvallend dat de installateur zegt dat "dit zou kunnen komen" doordat de buitenunit niet voldoet aan de vraag. Hij zou de expert moeten zijn die deze vraag voor jou kan beantwoorden...

Je kunt het tapwater op eco instellen waarmee het vat één keer per dag wordt opgewarmd. Bij mij heb ik de Xource zo ingesteld zodat ik optimaal gebruik maak van PV.
De comfort instelling (P103) laat toe dat de Xource meerdere keren per dag/nacht warm water maakt zodra de temperatuur onder de ingestelde grens (P112) komt.

Hoe groot is het voorraadvat? Welke temperatuur?
Ja, ik had al gezien dat er veel info te vinden is. Maar ieder huis is weer anders, dus ik wil niet zomaar van alles lopen veranderen. De installateur is op vakantie en kon dus afgelopen week mijn vragen niet beantwoorden. Maar als ik die zaken zelf (met behulp van mijn mede Tweakers) kan instellen dan scheelt dat weer een belletje naar de installateur (en die moet dan ook weer langskomen, wat ook weer een paar dagen kan duren).

Tapwater op Eco instellen, dat is P103 idd, die staat hier op Comfort. De waarde van 112 is overigens 4 , wat (i.c.m. parameter 111) volgens mij betekend dat hij dan onder de 46 graden (de waarde van P111 = 50) begint met opwarmen.

Voorraadvat is 300 liter en staat op 50 graden, al zie ik in Home Assistant dat de boiler water temp 58,9 graden is.....die waarde vindt ik dus niet terug in de instellingen. Pfff...

Sowieso raar, de 'boiler temp' is (volgens HA) 30 graden en de warm wat temp (wat dan weer P1111 zou zijn?) is volgens HA nu 58,9 graden.

[ Voor 6% gewijzigd door TheVMaster op 13-01-2025 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
@TheVMaster Je tapwaterinstellingen lijken goed te staan. Heb je een Intergas Gateway? Dan kun je gemakkelijk in Home Assistant monitoren of er idd meerdere runs voor opwarmen voorraadvat worden gedaan.

In het infomenu kun je nog controleren of de sensoren een logische temperatuur tonen, infocode 0 is onderin het vat, code 3 is bovenin. Code 3 moet dus een hogere temperatuur tonen dan code 1.

Een 300 liter vat is misschien niet voldoende voor 2x bad met een douchebeurt er tussenin, maar de Xource zou het vat met jouw instellingen tussentijds weer warm moeten hebben. Ik denk dat je hier alleen verder mee komt dmv monitoring met een Gateway.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
chielmi schreef op maandag 13 januari 2025 @ 18:49:
@TheVMaster Je tapwaterinstellingen lijken goed te staan. Heb je een Intergas Gateway? Dan kun je gemakkelijk in Home Assistant monitoren of er idd meerdere runs voor opwarmen voorraadvat worden gedaan.

In het infomenu kun je nog controleren of de sensoren een logische temperatuur tonen, infocode 0 is onderin het vat, code 3 is bovenin. Code 3 moet dus een hogere temperatuur tonen dan code 1.

Een 300 liter vat is misschien niet voldoende voor 2x bad met een douchebeurt er tussenin, maar de Xource zou het vat met jouw instellingen tussentijds weer warm moeten hebben. Ik denk dat je hier alleen verder mee komt dmv monitoring met een Gateway.
Yes, ik heb HA en de Gateway. Valt me op dat ik maar data zie van vanmorgen 10:00 tot nu. Nu ben ik vanmorgen even door de instellingen gelopen, om ook even vast te leggen hoe alles is ingesteld (zodat ik terug kan naar de 'config' van de installateur).

Ik ga die temp's eens ff checken. Wel jammer dat je die info niet in HA kunt uitlezen trouwens...

Code 1 is 57 graden en Code 3 is 59 graden. Code 2 (blijkbaar is dat het systeemwater voor BUH (en de waarde die ik dus ook in HA terug zie) 28 graden.

Overigens heb ik nu in ieder geval 1x gehad dat er dus na de 2e badbeurt geen warm water is, maar ik zou dan ff moeten checken wat er gebeurt als er 1 persoon in bad is geweest en of het vat dan wel weer begint te verwarmen.

[ Voor 14% gewijzigd door TheVMaster op 13-01-2025 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Wat zou ik trouwens kunnen doen dat de binneunit sneller bij gaat verwarmen als de thermostaat in de woonkamer de ingestelde temperatuur niet haalt met deze buitentemperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
TheVMaster schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:00:
[...]

Yes, ik heb HA en de Gateway. Valt me op dat ik maar data zie van vanmorgen 10:00 tot nu. Nu ben ik vanmorgen even door de instellingen gelopen, om ook even vast te leggen hoe alles is ingesteld (zodat ik terug kan naar de 'config' van de installateur).

Ik ga die temp's eens ff checken. Wel jammer dat je die info niet in HA kunt uitlezen trouwens...
Kun je eens meer posten over de afgifte? Vloerverwarming met hoeveel groepen? Pomploos? Buffer? Staat de stooklijn standaard, wat is de maximale ingestelde retour temperatuur?

Temp van voorraadvat kun je wel aardig loggen in HA:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uCNKMMGWPWF2fLQEgUnDh98PXjY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DGXL9lMTGG8D4VqEGmcj0Q3M.png?f=fotoalbum_large
Dit is mijn weergave van de afgelopen 2 dagen. 2 personen, 200 liter vat, geen bad gebruikt. In HA is dit de "Boiler warm water temperatuur"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
TheVMaster schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:05:
Wat zou ik trouwens kunnen doen dat de binneunit sneller bij gaat verwarmen als de thermostaat in de woonkamer de ingestelde temperatuur niet haalt met deze buitentemperaturen?
Hoe staat P202? Als deze niet op waarde 2 (WAR + ruimtetemperatuur-compensatieregeling +
thermostaat) staat dan zou dit het gedrag (dat de woonkamer niet warm wordt) kunnen verklaren.

[ Voor 6% gewijzigd door chielmi op 13-01-2025 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
chielmi schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:06:
[...]

Kun je eens meer posten over de afgifte? Vloerverwarming met hoeveel groepen? Pomploos? Buffer? Staat de stooklijn standaard, wat is de maximale ingestelde retour temperatuur?

Temp van voorraadvat kun je wel aardig loggen in HA:
[Afbeelding]
Dit is mijn weergave van de afgelopen 2 dagen. 2 personen, 200 liter vat, geen bad gebruikt. In HA is dit de "Boiler warm water temperatuur"
Het gekke is dus dat ik de historie vanaf vanmorgen 10:00 ofzo zie. De gateway heb ik van 't weekend opnieuw moeten koppelen, had een issue. Maar er zou zeker meer historie moeten zijn...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PAMVyhVT4YGrUV0F7ZOFR3bQbUw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jz8BHkXeQ1tvpTNM20pemfR8.png?f=fotoalbum_large

Ik ga even kijken hoeveel groepen we hebben. Geen idee over een pomp (of pomploos) en/of buffer. Hoe kan ik dit zien? Kan wel een foto plaatsen van de opstelling. Enige vat wat we hebben is het 300 liter buffervat. Maar geen idee of de vloerverwarming daar ook op aangesloten zit btw. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
chielmi schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:08:
[...]

Hoe staat P202? Als deze niet op waarde 2 (WAR + ruimtetemperatuur-compensatieregeling +
thermostaat) staat dan zou dit het gedrag (dat de woonkamer niet warm wordt) kunnen verklaren.
P202 staat op waarde 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
TheVMaster schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:19:
[...]

Het gekke is dus dat ik de historie vanaf vanmorgen 10:00 ofzo zie. De gateway heb ik van 't weekend opnieuw moeten koppelen, had een issue. Maar er zou zeker meer historie moeten zijn...[Afbeelding]

Ik ga even kijken hoeveel groepen we hebben. Geen idee over een pomp (of pomploos) en/of buffer. Hoe kan ik dit zien? Kan wel een foto plaatsen van de opstelling. Enige vat wat we hebben is het 300 liter buffervat. Maar geen idee of de vloerverwarming daar ook op aangesloten zit btw. :?
Inderdaad post gerust eens foto's, en informatie over het huis (bouwjaar, vloerverwarming oppervlak, energielabel) :)

Die statistieken in HA zijn op deze manier nutteloos. Waarschijnlijk heeft dat idd te maken met het opnieuw koppelen van de Gateway. Over een paar dagen heb je als het goed is meer stats ;)

[ Voor 9% gewijzigd door chielmi op 13-01-2025 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
chielmi schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:27:
[...]

Inderdaad post gerust eens foto's, en informatie over het huis (bouwjaar, vloerverwarming oppervlak, energielabel) :)

Die statistieken in HA zijn op deze manier nutteloos. Waarschijnlijk heeft dat idd te maken met het opnieuw koppelen van de Gateway. Over een paar dagen heb je als het goed is meer stats ;)
Foto’s ga ik straks ff maken. Het huis is vrijstaand, uit 2024 en woonoppervlak is (ongeveer) 190m2. Alles gelijkvloers. Energielabel..eh….volgens mij moeten we de definitieve nog krijgen, maar dat zal wel iets aan A+++ ofzo worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheWalrus
Vandaag was het een mooie dag om met PV het vat te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
TheVMaster schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:31:
[...]

Foto’s ga ik straks ff maken. Het huis is vrijstaand, uit 2024 en woonoppervlak is (ongeveer) 190m2. Alles gelijkvloers. Energielabel..eh….volgens mij moeten we de definitieve nog krijgen, maar dat zal wel iets aan A+++ ofzo worden?
Een correct aangesloten en geconfigureerde Xource zou jouw woning op z'n sloffen warm moeten kunnen krijgen! Mogelijk valt er aan de hand van de foto's wat meer over te zeggen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheWalrus
Mits waterzijdig goed ingeregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
chielmi schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:35:
[...]

Een correct aangesloten en geconfigureerde Xource zou jouw woning op z'n sloffen warm moeten kunnen krijgen! Mogelijk valt er aan de hand van de foto's wat meer over te zeggen ;)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik zie zo geen pomp of iets wat daar op lijkt. Wel lijken de buizen van de vloerverwarming ook in het buffervat te verdwijnen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
Je bent de backups echt niet nodig tijdens verwarmen hoor. In mijn 150m² 2021 woning is de xource ook veel te groot. Toen het -7 was draaide hij op 3.5kw output en nog bleef het warm.

Je aanvoer is 30+ en je retour krap 20? Dat is veel te groot. Zou 4 ofzo moeten zijn. Je flow meters laten ook bijna geen flow zien?

Er is een live weergave van waardes op de binnenunit beschikbaar. Thermostaat even 2 graden bij geven, half uurtje wachten en dan kijken wat het afgegeven vermogen, flow pm en aanvoer retour temperaturen zijn. Noteer je buitentemperatuur ook even en je stroomverbruik op dat moment. Ook te zien op de live weergave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Doesnotcompute schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:36:
Je bent de backups echt niet nodig tijdens verwarmen hoor. In mijn 150m² 2021 woning is de xource ook veel te groot. Toen het -7 was draaide hij op 3.5kw output en nog bleef het warm.

Je aanvoer is 30+ en je retour krap 20? Dat is veel te groot. Zou 4 ofzo moeten zijn. Je flow meters laten ook bijna geen flow zien?

Er is een live weergave van waardes op de binnenunit beschikbaar. Thermostaat even 2 graden bij geven, half uurtje wachten en dan kijken wat het afgegeven vermogen, flow pm en aanvoer retour temperaturen zijn. Noteer je buitentemperatuur ook even en je stroomverbruik op dat moment. Ook te zien op de live weergave
Op welke waardes/parameters moet ik letten? Dan knal ik de thermostaat even 2 graden omhoog en kijken dan wat het vermogen is.

Ik heb aan zowel de binnenunit en buitenunit een Homewizard kwh meter hangen, kan dus het stroomverbruik precies meten voor beide units.

Aan en retour temp kan ik volgens mij aflezen op de metertjes (kan je dat ook ergens in de parameters zien live? en de flow zoek ik ook ff op, of is dat ook te zien op een van die analoge meters bij de buizen?

Gevonden, heb hem nu 2 graden warmer gezet en ga dan de waardes ff checken.

[ Voor 3% gewijzigd door TheVMaster op 13-01-2025 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Doesnotcompute schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:36:

Hierbij de waardes:
6 (T07 - Buiten) - 1 graden
8 (T04 - Warmwater CV-circuit) - 30 graden
9. (Toerental pomp CV) - 100%
F. (F01 - Flow water CV-circuit) - 11.1 L
E (Actueel opgenomen elektrisch vermogen) - 1.4 kW
E. (Actueel afgegeven thermisch vermogen) - 4.9 kW
r (T10 - Actueel gevraagde retour watertemperatuur) - 37 graden

Gebruikt vermogen:
Binnenunit : 58.7 W
Buitenunit: 1216,7 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
Nee, de waardes zijn allemaal in het display te vinden van de binnenunit. Boekje ff lezen, staat beschreven hoe je er aan komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
Well theres your problem. Te weinig flow. Moet 20liter per minuut zijn om 7kw weg te pompen bin een temp verschil van 5c, de zogenaamde Delta T.

Controleer of alle lussen wel openstaan en warm worden, geen lucht in het systeem etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Doesnotcompute schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:38:
Well theres your problem. Te weinig flow. Moet 20liter per minuut zijn om 7kw weg te pompen bin een temp verschil van 5c, de zogenaamde Delta T.

Controleer of alle lussen wel openstaan en warm worden, geen lucht in het systeem etc.
eh…oke, heb net alles weer netjes weggewerkt :P Als er een lus niet warm wordt, dan zit daar mogelijk het probleem? Ik ga dat morgen wel eens ff checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
TheVMaster schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:35:
[...]

Hierbij de waardes:
6 (T07 - Buiten) - 1 graden
8 (T04 - Warmwater CV-circuit) - 30 graden
9. (Toerental pomp CV) - 100%
F. (F01 - Flow water CV-circuit) - 11.1 L
E (Actueel opgenomen elektrisch vermogen) - 1.4 kW
E. (Actueel afgegeven thermisch vermogen) - 4.9 kW
r (T10 - Actueel gevraagde retour watertemperatuur) - 37 graden

Gebruikt vermogen:
Binnenunit : 58.7 W
Buitenunit: 1216,7 W
je flow is inderdaad het probleem.
ik haal bij 100% pomp een flow van 24+ L

Mijn installateur heeft hier alle leidingen van WP naar verdeler met 32mm vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
Als ik de flowmeters zo zie hebben de meeste groepen slechts een heel beperkte flow, zoals hierboven al geconcludeerd leidt dat tot een flow van 11 liter/minuut waarbij dit dichter bij 20 zou moeten zitten. Bij zo'n grote hoeveelheid vloerverwarming groepen moet je gemakkelijk een hogere flow kunnen halen.

Ik vermoed dat de flowmeters van de meeste groepen te ver dicht staan. Ik zou eens beginnen de groepen van de ruimte die niet op temperatuur komt (de woonkamer waarschijnlijk) een stukje verder open te draaien. Witte dopje van de flowmeter (voorkomt ongewenst verdraaien van de flowmeter) kun je er omhoog afklikken. Vervolgens draai je de flowmeter een kleine slag tot je ziet dat er meer flow is. Zet de 3 groepen van de woonkamer eerst maar eens op minstens 1 liter per minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
chielmi schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:18:
Als ik de flowmeters zo zie hebben de meeste groepen slechts een heel beperkte flow, zoals hierboven al geconcludeerd leidt dat tot een flow van 11 liter/minuut waarbij dit dichter bij 20 zou moeten zitten. Bij zo'n grote hoeveelheid vloerverwarming groepen moet je gemakkelijk een hogere flow kunnen halen.

Ik vermoed dat de flowmeters van de meeste groepen te ver dicht staan. Ik zou eens beginnen de groepen van de ruimte die niet op temperatuur komt (de woonkamer waarschijnlijk) een stukje verder open te draaien. Witte dopje van de flowmeter (voorkomt ongewenst verdraaien van de flowmeter) kun je er omhoog afklikken. Vervolgens draai je de flowmeter een kleine slag tot je ziet dat er meer flow is. Zet de 3 groepen van de woonkamer eerst maar eens op minstens 1 liter per minuut.
Is dat het onderste witte dopje? En moet ik dan dat metalen pinnetje draaien, of die hele zwarte knop? Die witte knop moet ik er overigens afdraaien. Of bedoel je de bovenste knop? Geen idee wat de Flow meter is. Begreep van de installateur dat als ik zoneregeling wilde toepassen later, dan zou ik die knoppen op de onderste knoppen meoten draaien namelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door TheVMaster op 14-01-2025 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
TheWalrus schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:56:
[...]

je flow is inderdaad het probleem.
ik haal bij 100% pomp een flow van 24+ L

Mijn installateur heeft hier alle leidingen van WP naar verdeler met 32mm vervangen
De installateur had het er vanmorgen over dat er mogelijk een extra pomp bij zou moeten? Nu is hij nog niet terug van vakantie, ik zou het liever opgelost zien zonder van alles te moeten monteren in onze mooie nette afgewerkte opstelling O-)

[ Voor 20% gewijzigd door TheVMaster op 14-01-2025 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
@TheVMaster Nee, de bovenste. Het witte onderste deel van de flowmeter is een beschermingsdop die ongewenst verdraaien voorkomt. Die kun je er naar boven toe af wippen.

Daarna kun je flowmeter daadwerkelijk instellen door deze een stukje te verdraaien. Je ziet het effect direct in de hoogte van het vlottertje. Je kunt altijd met een stukje schilderstape markeren hoe de flowmeter eerst stond, zodat je deze later weer op de originele waarde terug kan zetten mocht het geen effect hebben.

De installateur kán gelijk hebben dat een extra pomp nodig is, maar eerlijk gezegd betwijfel ik dit ;). Je hebt een grote hoeveelheid groepen maar verder (waarschijnlijk) een heel standaard afgiftesystem. De pomp van de Xource moet dit prima zelf aan kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
chielmi schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:10:
@TheVMaster Nee, de bovenste. Het witte onderste deel van de flowmeter is een beschermingsdop die ongewenst verdraaien voorkomt. Die kun je er naar boven toe af wippen.

Daarna kun je flowmeter daadwerkelijk instellen door deze een stukje te verdraaien. Je ziet het effect direct in de hoogte van het vlottertje. Je kunt altijd met een stukje schilderstape markeren hoe de flowmeter eerst stond, zodat je deze later weer op de originele waarde terug kan zetten mocht het geen effect hebben.

De installateur kán gelijk hebben dat een extra pomp nodig is, maar eerlijk gezegd betwijfel ik dit ;). Je hebt een grote hoeveelheid groepen maar verder (waarschijnlijk) een heel standaard afgiftesystem. De pomp van de Xource moet dit prima zelf aan kunnen.
Nou, de flowmeters voor de woonkamer/ekuken staad dus helemaal open, het vlottertje blijft tussen de 0 en 0,5 staan overigens. Verklaart het ook wel weer, want 24 groepen en een totale flow van 11.1 L is ook ongeveer 0,5 L per groep. Als ik ze iets dichtdraai dan wijzigt de FLow rate wel naar 11.0 (ipv 11.1) L.

Het (tijdelijk) verhogen van P091 (begin temp toevoer vloerverwarming) van 20 naar 30, zou dat kunnen helpen?

Mischien dat ik Intergas eens kan vragen om advies? Dat is de installateur ook van plan zodra hij terug is van vakantie...

[ Voor 8% gewijzigd door TheVMaster op 14-01-2025 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
TheVMaster schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:29:
[...]

Nou, de flowmeters voor de woonkamer/ekuken staad dus helemaal open, het vlottertje blijft tussen de 0 en 0,5 staan overigens. Verklaart het ook wel weer, want 24 groepen en een totale flow van 11.1 L is ook ongeveer 0,5 L per groep. Als ik ze iets dichtdraai dan wijzigt de FLow rate wel naar 11.0 (ipv 11.1) L.

Het (tijdelijk) verhogen van P091 (begin temp toevoer vloerverwarming) van 20 naar 30, zou dat kunnen helpen?

Mischien dat ik Intergas eens kan vragen om advies? Dat is de installateur ook van plan zodra hij terug is van vakantie...
P091 is voor opstart protocol voor vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
TheWalrus schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:43:
[...]

P091 is voor opstart protocol voor vloerverwarming.
Oke, dat gaat dus geen verschil maken :-(

Hmm...de meneer van Intergas komt met de suggestie dat er mogelijk een buffervat geplaatst zou moeten worden om de flow beter te krijgen.

[ Voor 24% gewijzigd door TheVMaster op 14-01-2025 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielmi
Een buffervat wordt (meestal / onder andere) geplaatst als er te weinig systeemvolume is. Bij jou lijkt me dat niet het geval. Dit is wat Intergas hier zelf over heeft gedocumenteerd.

Ik denk dat het het beste is om een eigen topic te maken in dit subforum met alle informatie. Er zijn veel meer Tweakers met ontzettend veel kennis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
chielmi schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:21:
Een buffervat wordt (meestal / onder andere) geplaatst als er te weinig systeemvolume is. Bij jou lijkt me dat niet het geval. Dit is wat Intergas hier zelf over heeft gedocumenteerd.

Ik denk dat het het beste is om een eigen topic te maken in dit subforum met alle informatie. Er zijn veel meer Tweakers met ontzettend veel kennis.
Thanks! Ik ga dat eens ff doen later vandaag. Als ik dat whitepaper zo lees, dan zou het dus id niet nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Op advies van de Tweakers hier even een eigen topic aangemaakt : Intergas Xource warmtepomp krijgt het huis niet warm genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
chielmi schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:21:

Voor het vergroten van het systeemvolume is het een voorschakelvat. Geen buffervat. Buffers staan parallel over het afgifte systeem met een eigen transportpomp naar de woning toe. Voorschakelvat staat in serie met de aanvoer of retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Doesnotcompute schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:13:
[...]

Voor het vergroten van het systeemvolume is het een voorschakelvat. Geen buffervat. Buffers staan parallel over het afgifte systeem met een eigen transportpomp naar de woning toe. Voorschakelvat staat in serie met de aanvoer of retour.
Maar zou dat nodig moeten zijn? Het is 200 m2 woonoppervlak waar ook overal vloerverwarming ligt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
Nee zal niet nodig zijn. Zoals ik eerder aangaf, is je flow het probleem en dat moet je oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Doesnotcompute schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:12:
Nee zal niet nodig zijn. Zoals ik eerder aangaf, is je flow het probleem en dat moet je oplossen.
Maar dat betekend dat er meer water aangevoerd moet worden en wat zijn hiervoor de opties. Lijkt me niet dat waterdruk een p[robleem zou kunnen zijn. De flowmeters staan helemaal open en de knoppen aan de retourkant ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
Vernauwingen, vervuiling van het filter, elders nog afsluiters of inregelventielen etc.

Zou beginnen met het filter zoals ik elders aangaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard92
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 15-01 20:43
Halo, inmiddels de Intergas Xource 7 in gebruik sinds maart 2024. Laatste 2 weken behoorlijke geluid trillingen in de badkamer door de warmtepomp. De warmtepomp staat aan de andere kant van de woning tegen de garage aan. Iemand ervaring met trillingsgeluid door de van de warmtepomp door warmwaterleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
@Richard92 er is een specifiek topic in dit subforum voor trillingen en resonantie, denk dat daar de meeste expertise zit Trillingen warmtepomp dempen

Staat de Xource bij jou ook op (dubbele) bigfoots? Hoor je het geluid vooral bij bepaalde compressorfrequenties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sexbierum95
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 26-06 14:55
Heb zojuist het zelfde probleem getackeld!

Na opwarmen boiler naar 55 graden was deze zonder tapwater gebruik na een half uur alweer 30 graden!
En inderdaad was ook mijn debiet ongeveer 12 liter bij cv gebruik met een hoge delta T (8,5 graden!)

Er bleek een stukje schelp tussen de keerklep onder de boilerpomp te zitten!
‘T was effe sleutelen, maar nu weer >20 liter debiet op cv bedrijf en delta T weer richting 5 K!

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User87231
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12-09 10:53
Leuk om mee te lezen omdat ik twee offertes heb ontvangen voor een Intergas Xtend (hybride) en de Xource (full electric). Nu lees ik echter op de website van Intergas dat de Xource uit productie gaat en er een nieuwe voor in de plaats komt:

https://www.intergas-verw...-electric-monoblock-r290/

Iemand hier al iets meer over gehoord? Ik begin beetje te twijfelen of ik nu wel de Xource moet aanschaffen als Intergas op de website al aangeeft gaat uit productie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
User87231 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 22:01:
Leuk om mee te lezen omdat ik twee offertes heb ontvangen voor een Intergas Xtend (hybride) en de Xource (full electric). Nu lees ik echter op de website van Intergas dat de Xource uit productie gaat en er een nieuwe voor in de plaats komt:

Iemand hier al iets meer over gehoord? Ik begin beetje te twijfelen of ik nu wel de Xource moet aanschaffen als Intergas op de website al aangeeft gaat uit productie...
Dat maakt toch niet uit? Ik heb net nog snel de intergas daikin combi besteld. Gaat er ook uit, maar is wel het meest uitgewerkte product, en spotgoedkoop in te kopen, omdat het de restpartij is.

Gaat puur om regelgeving mbt gebruik van R410A. Alles moet over tzt naar propaan.

Xtend en xource zijn wel twee totaal verschillende beesten hoor, vreemd dat je die beide als advies krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User87231
Doesnotcompute schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 00:05:
[...]

Dat maakt toch niet uit? Ik heb net nog snel de intergas daikin combi besteld. Gaat er ook uit, maar is wel het meest uitgewerkte product, en spotgoedkoop in te kopen, omdat het de restpartij is.

Gaat puur om regelgeving mbt gebruik van R410A. Alles moet over tzt naar propaan.

Xtend en xource zijn wel twee totaal verschillende beesten hoor, vreemd dat je die beide als advies krijgt.
Zelf ben ik nooit een voorstander om een uitlopend product te kopen, ontwikkeling stopt, onderdelen zullen op den duur lastiger worden etc etc.

Waarom is het een vreemd advies? Ik heb gevraagd voor een all electric optie en een hybride optie en dan bekijken wat de prijsverschillen zijn en verbruikcijfers immers met all alextric zal ik flink meer stroom verbruiken maar ben ik wel volledig van het gas af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
User87231 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 07:00:
[...]

Zelf ben ik nooit een voorstander om een uitlopend product te kopen, ontwikkeling stopt, onderdelen zullen op den duur lastiger worden etc etc.

Waarom is het een vreemd advies? Ik heb gevraagd voor een all electric optie en een hybride optie en dan bekijken wat de prijsverschillen zijn en verbruikcijfers immers met all alextric zal ik flink meer stroom verbruiken maar ben ik wel volledig van het gas af.
Omdat normaal gesproken kiezen voor hybride niet logisch is als je huis geschikt is voor all-electric. Dus als de xource je huis aankan door goede afgifte en isolatie, waarom uberhaupt een hybride aanbieden.

In beide situaties ga je veel meer stroom verbruiken. Alleen kan de xource bij -7 nog steeds hard werken en heeft de xtend geen puf meer over, dus val je terug op gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User87231
Doesnotcompute schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 07:11:
[...]

Omdat normaal gesproken kiezen voor hybride niet logisch is als je huis geschikt is voor all-electric. Dus als de xource je huis aankan door goede afgifte en isolatie, waarom uberhaupt een hybride aanbieden.

In beide situaties ga je veel meer stroom verbruiken. Alleen kan de xource bij -7 nog steeds hard werken en heeft de xtend geen puf meer over, dus val je terug op gas.
Hier ben ik het niet mee eens. Ik heb een "nieuwbouwwoning" uit 2017 maar zo stellig als jij zegt altijd Electric is maar de vraag. Ik verbruik nu 1500m3 gas als ik dit met hybride kan afbouwen naar laten we zeggen 350m3 dan kan dit ook een serieuze optie zijn. De investering voor full electric is 2,5 keer zo hoog maar vergeet ook niet dat het salderen er vanaf gaat.
Wanneer schijnt de zon vooral: in de lente/zomer maanden. Wanneer moet de kachel werken, in de wintermaanden. Ik heb dan niets meer aan mijn opgewekte stroom en een batterij is al helemaal geen optie omdat ik maar iets van 10kWh kan opslaan, dat is er na 1 dag door.
Ja stroom is goedkoper maar nog lees hier ook horror verhalen van all electric met 40kWh verbruik per dag...

Long story short: fijn dat een adviseur beide opties aanbied en niet meteen de duurste optie op de proppen komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheWalrus
User87231 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:09:
[...]

Hier ben ik het niet mee eens. Ik heb een "nieuwbouwwoning" uit 2017 maar zo stellig als jij zegt altijd Electric is maar de vraag. Ik verbruik nu 1500m3 gas als ik dit met hybride kan afbouwen naar laten we zeggen 350m3 dan kan dit ook een serieuze optie zijn. De investering voor full electric is 2,5 keer zo hoog maar vergeet ook niet dat het salderen er vanaf gaat.
Wanneer schijnt de zon vooral: in de lente/zomer maanden. Wanneer moet de kachel werken, in de wintermaanden. Ik heb dan niets meer aan mijn opgewekte stroom en een batterij is al helemaal geen optie omdat ik maar iets van 10kWh kan opslaan, dat is er na 1 dag door.
Ja stroom is goedkoper maar nog lees hier ook horror verhalen van all electric met 40kWh verbruik per dag...

Long story short: fijn dat een adviseur beide opties aanbied en niet meteen de duurste optie op de proppen komt.
Salderen is voor het terugverdien model van je zonnepanelen. Staat los van een warmtepomp.

Warmtepomp heeft een ander terug verdien model namelijk:
SCOP 4/5:1
Gasloos en geen Vastrecht meer.

Duur gas die laatste 350 m3. Gas wordt alleen maar duurder hoe meer mensen gasloos gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door TheWalrus op 25-04-2025 11:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Doesnotcompute
User87231 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:09:
[...]

Zal ik je eens verklappen als installateur zijnde dat de inkoop voor de xource en xtend niet gek veel verschilt? Wasco deed ze de deur uit voor iets van 3000 euro zonder vat. Het vat moet er bij tussen, dat is het extra installatiewerk, en de leidingen afhankelijk van de afstand is wat lastiger omdat het om een monoblock gaat ipv split.

Die 350m3 wat je overhoudt is weinig, dus die laatste kuubs zijn extreem duur, want het vastrecht komt er overheen a 170 euro oid, waar je bij de xource deze weg kunt nemen. Je gas kost dan dus dik 2 euro per kuub, en gas gaat echt niet weer goedkoper worden. Stoken met een WP is altijd circa 50% goedkoper dan gas, ook zonder zonnepanelen e.d. Op de xource krijg je ook iets van 1000 euro meer subsidie terug, wat de tank ook ongeveer kost.

Van 1500 naar 350 lijkt mij erg dapper. Je verbruikt ook circa 100m3 per persoon voor douchen. Zou je met drie man zijn dan zou je met een xtend dus zo goed als all electric draaien moeten, en dat gaat je echt niet lukken. Heb meer dan dertig Xtends draaien bij klanten, het is een mooi ding hoor, absoluut, maar rond het vriespunt komt het hybride kenmerk echt wel naar boven. Kijk maar naar het gewicht van de Xtend en de xource. Scheelt zo 100kg,

En als je 40kWh verbruikt op een dag, had je met gas dus :

40Kwh x 4 = 160kWh energie / 8,8 = 18,18m3 gas.

40kWh x 0.27c = 10,8 euro
18,18m3 x 1,25 = 22,72 euro

Energie is energie. Warmte verlies is warmteverlies. Of dat nou stroom of gas is maakt geen donder uit, alleen de prijs.

350m3 gas kost je met vastrecht Enexis een dikke 600 euro per jaar. Daar kun je ook 2200kWh stroom voor kopen.

De Xource gaat er idd uit. Gas gaat er ook uit. Maar het is wel Intergas waar we het over hebben(fanboy, i know). Ketels van 20jaar oud kan ik bij hen ook gewoon nog onderdelen voor kopen. Daar moet je je niet teveel zorgen om maken. Zijn ook zat bedrijven die gewoon 3k vragen voor een nieuwe ketel van intergas met installatie, terwijl deze inkoop maar 800 euro is.

(Het vorige huis waar ik de Xource had was uit 21, voor het stoken met vloerverwarming, 150m2, verbruikte ik maar 2500kwh per jaar ex douchen overigens. alles 24/7 op 21.5c, behalve de slaapkamer)

[ Voor 3% gewijzigd door Doesnotcompute op 25-04-2025 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User87231
TheWalrus schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:38:
[...]

Salderen is voor het terugverdien model van je zonnepanelen. Staat los van een warmtepomp.

Warmtepomp heeft een ander terug verdien model namelijk:
SCOP 4/5:1
Gasloos en geen Vastrecht meer.

Duur gas die laatste 350 m3. Gas wordt alleen maar duurder hoe meer mensen gasloos gaan.
Salderen is voor terugverdienen van je zonnepanelen EN warmtepomp. Immers ik heb 3000kWh over per jaar, als ik deze kan gebruiken om mijn hybride/full electric kan gebruiken om mijn huis te verwarmen en ik deze stroom niet hoef in te kopen draagt bij aan de businesscase :-)
De panelen zijn al lang terugvediend de afgelopen jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
User87231 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:50:
[...]

Salderen is voor terugverdienen van je zonnepanelen EN warmtepomp. Immers ik heb 3000kWh over per jaar, als ik deze kan gebruiken om mijn hybride/full electric kan gebruiken om mijn huis te verwarmen en ik deze stroom niet hoef in te kopen draagt bij aan de businesscase :-)
Gewoon nee. Salderen is voor je zonnepanelen. Warmtepomp is en blijft een ander terugverdien model.

Die over kWh's kan je ook in je EV of thuisbatterij stoppen. Nogmaals Salderen heeft niks met je WP te maken.
Je ziet een koppeling die indirect bestaat maar niet direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User87231
Doesnotcompute schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:47:
[...]

Zal ik je eens verklappen als installateur zijnde dat de inkoop voor de xource en xtend niet gek veel verschilt? Wasco deed ze de deur uit voor iets van 3000 euro zonder vat. Het vat moet er bij tussen, dat is het extra installatiewerk, en de leidingen afhankelijk van de afstand is wat lastiger omdat het om een monoblock gaat ipv split.

Die 350m3 wat je overhoudt is weinig, dus die laatste kuubs zijn extreem duur, want het vastrecht komt er overheen a 170 euro oid, waar je bij de xource deze weg kunt nemen. Je gas kost dan dus dik 2 euro per kuub, en gas gaat echt niet weer goedkoper worden. Stoken met een WP is altijd circa 50% goedkoper dan gas, ook zonder zonnepanelen e.d. Op de xource krijg je ook iets van 1000 euro meer subsidie terug, wat de tank ook ongeveer kost.

Van 1500 naar 350 lijkt mij erg dapper. Je verbruikt ook circa 100m3 per persoon voor douchen. Zou je met drie man zijn dan zou je met een xtend dus zo goed als all electric draaien moeten, en dat gaat je echt niet lukken. Heb meer dan dertig Xtends draaien bij klanten, het is een mooi ding hoor, absoluut, maar rond het vriespunt komt het hybride kenmerk echt wel naar boven. Kijk maar naar het gewicht van de Xtend en de xource. Scheelt zo 100kg,

En als je 40kWh verbruikt op een dag, had je met gas dus :

40Kwh x 4 = 160kWh energie / 8,8 = 18,18m3 gas.

40kWh x 0.27c = 10,8 euro
18,18m3 x 1,25 = 22,72 euro

Energie is energie. Warmte verlies is warmteverlies. Of dat nou stroom of gas is maakt geen donder uit, alleen de prijs.

350m3 gas kost je met vastrecht Enexis een dikke 600 euro per jaar. Daar kun je ook 2200kWh stroom voor kopen.

De Xource gaat er idd uit. Gas gaat er ook uit. Maar het is wel Intergas waar we het over hebben(fanboy, i know). Ketels van 20jaar oud kan ik bij hen ook gewoon nog onderdelen voor kopen. Daar moet je je niet teveel zorgen om maken. Zijn ook zat bedrijven die gewoon 3k vragen voor een nieuwe ketel van intergas met installatie, terwijl deze inkoop maar 800 euro is.

(Het vorige huis waar ik de Xource had was uit 21, voor het stoken met vloerverwarming, 150m2, verbruikte ik maar 2500kwh per jaar ex douchen overigens. alles 24/7 op 21.5c, behalve de slaapkamer)
Dank hier kan ik wat mee. Het is idd een schatting maar we zijn idd met 3 personen en zo vaak douchen we niet. Ik merk dat vooral het huis verwarmen met de vloerverwarming pittig is. In de maand januari hebben we 200m3 gas verbruikt en in feb 180m3. De hele maand April staat de kachel uit en heb ik 25m3 gas verbruikt voor enkel douchen en beetje tapwater. quooker beneden met warmwater dus daar verbruiken we praktisch geen gas voor tapwater.

Ik wacht even af wanneer Intergass met de nieuwe versie komt. Die zou binnen nu en paar maanden beschikbaar moeten zijn:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
User87231 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:50:
[...]

Als je zoveel over hebt is het helemaal een no-brainer. Maargoed. Winkel eens rond. De prijs die je hebt gekregen zat vast geen nieuwe ketel bij in gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User87231
TheWalrus schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:53:
[...]

Gewoon nee. Salderen is voor je zonnepanelen. Warmtepomp is en blijft een ander terugverdien model.

Die over kWh's kan je ook in je EV of thuisbatterij stoppen. Nogmaals Salderen heeft niks met je WP te maken.
Je ziet een koppeling die indirect bestaat maar niet direct.
Wat heb ik aan een thuisaccu van 10kWh als ik de meeste stroom voor mijn warmtepomp in de maand december bv ga gebruiken? Nu mag ik het verbruik tegen elkaar wegstrepen. Ik bouw een buffer op bij de energiemaatschappij. De 500kWh die ik over heb in bijv juli mag ik wegstrepen tegen het verbruik in bv December. Als dit niet mag had ik dus dat verbruik netto moeten betalen in december om te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
User87231 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:55:
[...]

Dank hier kan ik wat mee. Het is idd een schatting maar we zijn idd met 3 personen en zo vaak douchen we niet. Ik merk dat vooral het huis verwarmen met de vloerverwarming pittig is. In de maand januari hebben we 200m3 gas verbruikt en in feb 180m3. De hele maand April staat de kachel uit en heb ik 25m3 gas verbruikt voor enkel douchen en beetje tapwater. quooker beneden met warmwater dus daar verbruiken we praktisch geen gas voor tapwater.

Ik wacht even af wanneer Intergass met de nieuwe versie komt. Die zou binnen nu en paar maanden beschikbaar moeten zijn:

Intergas is tijdje terug bij ons geweest. De Xceed duurt nog wel ff, want intergas NL is er geen fan van en wil het op hun eigen manier doen, ipv het algemene model voor de europesche markt. Zou er niet op wachten. Dat is ook een propaan unit, en die mag je niet zomaar neerzetten, zitten eisen aan qua EX zone. Kan best zijn dat je de xource wel mag plaatsen waar je wilt, en de Xceed dus totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User87231
Doesnotcompute schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:56:
[...]

Als je zoveel over hebt is het helemaal een no-brainer. Maargoed. Winkel eens rond. De prijs die je hebt gekregen zat vast geen nieuwe ketel bij in gok ik.
Hoe bedoel je de prijs die je hebt gekregen en nieuwe ketel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielmi
De Xceed staat al heel lang op "binnenkort beschikbaar". Toen bij mij de Xource werd geplaatst een klein jaar geleden kon ik al berichten vinden over de vervanger van de Xource. Ik denk dat het nog wel ff duurt tot deze daadwerkelijk leverbaar is ;)

Xource bevalt uitstekend. Ook in 2025 zie ik geen reden om deze niet opnieuw te kiezen.

Mijn redenatie voor het vervangen van mijn versleten gasketel (huis van 2002, 1200 m3 gas per jaar) is dat ik verwacht dat over de levensduur van een nieuwe gasketel of wp (zeg eens ~15 jaar minimaal) gas langzaam blijft stijgen in prijs waarbij ik dat bij stroom niet snel zie gebeuren.
Nog een tijdje kunnen salderen is een mooie meevaller. Een berekening op een bierviltje laat zien dat bij mij de investering zich ruim binnen 10 jaar terugbetaald vergeleken met een gas CV. Bij een redelijk tot goed geisoleerd huis is het wat mij betreft een no-brainer om voor een all-electric wp te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
User87231 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:57:
[...]

Wat heb ik aan een thuisaccu van 10kWh als ik de meeste stroom voor mijn warmtepomp in de maand december bv ga gebruiken? Nu mag ik het verbruik tegen elkaar wegstrepen. Ik bouw een buffer op bij de energiemaatschappij. De 500kWh die ik over heb in bijv juli mag ik wegstrepen tegen het verbruik in bv December. Als dit niet mag had ik dus dat verbruik netto moeten betalen in december om te verwarmen.
Bij deze vind ik jou vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User87231
TheWalrus schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 13:21:
[...]

Bij deze vind ik jou vervelend.
Dus omdat iemand het niet met je eens is ga je iemand vervelend vinden?! Volwassen gedrag. Je hoeft het niet met mij eens te zijn maar laat dit soort opmerkingen achterwegen.

Ik geef een duidelijk uiteenzetting waarom ik het wel meeneem in mijn businesscase.

[ Voor 11% gewijzigd door User87231 op 25-04-2025 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
User87231 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 13:23:
[...]

Dus omdat iemand het niet met je eens is ga je iemand vervelend vinden?! Volwassen gedrag. Je hoeft het niet met mij eens te zijn maar laat dit soort opmerkingen achterwegen.

Ik geef een duidelijk uiteenzetting waarom ik het wel meeneem in mijn businesscase.
Succes met je business case..
Overal tegen in blaten is volwassen gedrag. Je neemt toch niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User87231
TheWalrus schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 14:14:
[...]

Succes met je business case..
Overal tegen in blaten is volwassen gedrag. Je neemt toch niks aan.
Ik snap niet zo goed wat jij als blaten neemt. Ik zeg gewoon dat ik het salderen ook mee in overweging neem voor mijn businesscase voor een warmtepomp. Dat jij een andere mening bent toebedeeld is prima maar ik kijk iets verder dan enkel een zonnepaneel. Ik wil mijn maandelijkse kosten zo laag mogelijk hebben en als ik de stroom kan gebruiken in de winter die ik in de zomer opwek om mijn warmtepomp te laten draaien is dat positief voor mijn businesscase. Als ik vervolgens dat verbruik van de overheid niet meer mag salderen maak ik dus out of pocket kosten omdat ik de kWh moet betalen aan de energieleverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
User87231 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 15:11:
[...]

Ik snap niet zo goed wat jij als blaten neemt. Ik zeg gewoon dat ik het salderen ook mee in overweging neem voor mijn businesscase voor een warmtepomp. Dat jij een andere mening bent toebedeeld is prima maar ik kijk iets verder dan enkel een zonnepaneel. Ik wil mijn maandelijkse kosten zo laag mogelijk hebben en als ik de stroom kan gebruiken in de winter die ik in de zomer opwek om mijn warmtepomp te laten draaien is dat positief voor mijn businesscase. Als ik vervolgens dat verbruik van de overheid niet meer mag salderen maak ik dus out of pocket kosten omdat ik de kWh moet betalen aan de energieleverancier.
Sorry maar deze groep gaat over de intergas xource. Prima warmtepomp. En als dat niks voor je is met je business case dan ga je gewoon ergens anders naar toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 12:47

EDB

Hier draait de Xource inmiddels 2 jaar.
Verbruik 1ste jaar:
CV 2512, Tapwater 335. Totaal 2847 kw
Verbruik 2de jaar:
CV 2880, Tapwater 483. Totaal 3363 kw.

Het verbruik is dus wat gestegen terwijl de omstandigheden redelijk gelijk zijn gebleven, ook geen hele koude winter gehad.
Xource heeft na 1.5 jaar keurig onderhoud gehad (alleen visuele inspectie, magneet spoelen en bijvullen).
Apparaat werkt verder probleemloos, huis blijft goed warm en warmwater (200 liter) is meer dan voldoende voor ons huishouden. Tapwater hier op eco stand en zo ingesteld dat om 11:30 uur het water wordt verwarmd (ivm opbrengst zonnepanelen).
Legionella run doe ik handmatig elke maand op een mooie zonnige dag. In de vorige versie van de app kon ik de temperatuur van het tapwater handmatig hoger zetten, die mogelijkheid is nu al een hele tijd verdwenen helaas. Was voor ons wel handig omdat we in de winter soms langere perioden niet thuis zijn.
Wellicht komen enkele functies terug naar de app in de toekomst.

[ Voor 22% gewijzigd door EDB op 03-05-2025 11:35 ]

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheWalrus
Die van mij heeft ook een onderhouds beurt gehad. Buiten unit is schoon gemaaakt. Spiro is even geleegd, druk weer goed gezet.. Dat was em weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LMol
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23-09 09:24

LMol

WP Xource 7kw en EV Elroq 85

Ik lees dat verscheidene mensen onderhoud aan de warmtepomp hebben gedaan.
Ik zocht iemand die het voor mij zou kunnen doen maar de kosten zijn enorm 250 euro voor uurtje werk en dan om de 18 maanden komen ze dan.
Kennen jullie deze kosten ook?

Ik weet dat deze discussie niet hier thuis hoort maar toch wil ik graag weten wat redelijk is.

LMLL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
LMol schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:43:
Ik lees dat verscheidene mensen onderhoud aan de warmtepomp hebben gedaan.
Ik zocht iemand die het voor mij zou kunnen doen maar de kosten zijn enorm 250 euro voor uurtje werk en dan om de 18 maanden komen ze dan.
Kennen jullie deze kosten ook?

Ik weet dat deze discussie niet hier thuis hoort maar toch wil ik graag weten wat redelijk is.
Tjah. Een uurtje. maar er heeft iemand met je gebeld voor een afspraak en dat geplanned met een monteur. Vervolgens is die monteur naar je toe gereden, gok een half uur max? Hij moet ook weer terug, en z'n bus rijdt helaas ook niet op water.

En het is geen liefdadigheid, want er zal ook geld verdiend moeten worden. Wss betaal je bij storing ook geen voorrij kosten meer en vaak geen uurloon voor de reparaties. Bij het bedrijf waar ik werk komen we niet eens voor storingen als je geen vaste klant bent of onderhoudscontract hebt. Is het gewoon te druk voor.

Zal als installateur wel eerlijk bekennen dat het onderhoud niet veel voorstelt. Echter zijn er ook veel bedrijven die er een potje van maken en even een doekje langs de buitenkant halen wanneer je niet thuis bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielmi
@LMol Ik vind €250 voor onderhoud ook enorm veel geld, maar zoals @Doesnotcompute al zegt zullen de meeste installateurs denk ik wel een bedrag vragen in deze orde van grootte. Zeker als dit deel uitmaakt van een onderhoudscontract. De €250 moet je deels ook als "verzekering" zien dat de installateur jou snel bezoekt mocht je een storing hebben.

Ik heb er voor gekozen geen contract af te sluiten, al weet ik niet eens zeker of mijn installateur dit aanbiedt. Het systeem op druk zetten, ontluchten, magneetfilters legen, rotzooi verwijderen uit buitenunit kan ik prima zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
chielmi schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 15:08:
@LMol Ik vind €250 voor onderhoud ook enorm veel geld, maar zoals @Doesnotcompute al zegt zullen de meeste installateurs denk ik wel een bedrag vragen in deze orde van grootte. Zeker als dit deel uitmaakt van een onderhoudscontract. De €250 moet je deels ook als "verzekering" zien dat de installateur jou snel bezoekt mocht je een storing hebben.

Ik heb er voor gekozen geen contract af te sluiten, al weet ik niet eens zeker of mijn installateur dit aanbiedt. Het systeem op druk zetten, ontluchten, magneetfilters legen, rotzooi verwijderen uit buitenunit kan ik prima zelf.
Heeft ook vaak te maken met je fabrieksgarantie. Als een fabrikant zegt dat je 6 jaar garantie hebt op de compressor, en hij gaat stuk, en jij hebt geen aantoonbaar onderhoud.. ja, dan heb je ook na 2 jaar lekker pech.

Voor een monoblock zoals de xource vind ik het ook wel hoog hoor. Maargoed, als mensen het er voor betalen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Lees ik dat nu goed op de site van Intergas, is de Xource end of life per 2025? https://www.intergas-verw...roducts/xource-heat-pump/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CA7n2NKJMEuqHhBmqDItr8OyNDk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FHyCxGIAyvym8xjo6WF3Mk9P.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
TheVMaster schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 18:05:
Lees ik dat nu goed op de site van Intergas, is de Xource end of life per 2025? https://www.intergas-verw...roducts/xource-heat-pump/

[Afbeelding]
Is al tijden bekend dat de xource eruit gaat toch? R410A is sowieso EOL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Doesnotcompute schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 18:05:
[...]

Is al tijden bekend dat de xource eruit gaat toch? R410A is sowieso EOL.
Ohw, was mij niet bekend en ik zocht even wat op op de website en zag he. Moet wel eerlijk zeggen dat ik het wel een draak van een warmtepomp vindt (heb hem nu een jaar), draak van een app met eigenlijk geen features en alles op moet dat stomme schermpje ingesteld worden :-( Je kunt ook bijna niets uitlezen via de API (voor Home Assistant bijvoorbeeld).

Maar zie ik het nu goed, dat Intergas helemaal geen all-electric warmtepompen meer fabriceert?

[ Voor 8% gewijzigd door TheVMaster op 30-07-2025 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
Ze zijn bezig met de Xceed als opvolger. Echter is dat een pomp van het bedrijf achter Intergas, en zijn de engineers van Intergas zelf dat ding blijkbaar aan het verbouwen zodat het wel doet wat Intergas NL wil.

De app kun je idd niet veel mee. Het schermpje is typisch intergas, geen poespas. De behuizing is gewoon een HRE/Xtreme ketelkast, als het past, lekker simpel houden. Kijk maar eens op de bovenkant van de binnenunit, doppen voor de rookgas zitten er gewoon in. Driewegkleppen gaan het vaakst kapot, dus die hebben ze niet. Bij een Intergasketel kun je ook gewoon warmwater tappen, zelfs als er geen CV is aangesloten.

Ik kan het wel waarderen eigenlijk. Ding moet gewoon je huis warm stoken en je warm water optijd klaar hebben en dat doet de Xource gewoon goed. Set and forget systeem. De Xtend kun je ook veel meer mee.

Als je echt wilt tweaken, koop een Mitsubishi of NIBE. Betaal je ook 3x zoveel voor.

Heb de xource 4 jaar gehad. Prima ding. Beetje de Aygo van de warmtepompen. Simpel maar effectief.

Heb nu een Daikin Altherma met Intergas HRE 36 klaar liggen om in mn nieuwe (oude) woning te zetten. Ook al een oud model die EOL is. Wel helemaal doorontwikkelt. Maar voor de prijs wat ik er voor gegeven heb krijg ik bijna geld toe. No-brainer dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
TheVMaster schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 18:07:
[...]

Ohw, was mij niet bekend en ik zocht even wat op op de website en zag he. Moet wel eerlijk zeggen dat ik het wel een draak van een warmtepomp vindt (heb hem nu een jaar), draak van een app met eigenlijk geen features en alles op moet dat stomme schermpje ingesteld worden :-( Je kunt ook bijna niets uitlezen via de API (voor Home Assistant bijvoorbeeld).

Maar zie ik het nu goed, dat Intergas helemaal geen all-electric warmtepompen meer fabriceert?
Ik heb de Xource nu ruim een jaar. Op zich tevreden over de hardware, voor zover ik kan beoordelen is alles goed doordacht, voelt alles kwalitatief goed aan en verwacht ik dat het apparaat lang mee zal gaan.

Het instellingenmenu is idd gepruts op een miniem schermpje, maar na de eerste paar weken inregelen kom je daar nog nauwelijks. Het grootste minpunt is zoals jij ook al zegt de ontzettend slechte app en de vrijwel nutteloze gateway / API. Aangezien het apparaat EOL is hoeven we daar ook geen update meer voor te verwachten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
chielmi schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 19:50:
[...]

Ik heb de Xource nu ruim een jaar. Op zich tevreden over de hardware, voor zover ik kan beoordelen is alles goed doordacht, voelt alles kwalitatief goed aan en verwacht ik dat het apparaat lang mee zal gaan.

Het instellingenmenu is idd gepruts op een miniem schermpje, maar na de eerste paar weken inregelen kom je daar nog nauwelijks. Het grootste minpunt is zoals jij ook al zegt de ontzettend slechte app en de vrijwel nutteloze gateway / API. Aangezien het apparaat EOL is hoeven we daar ook geen update meer voor te verwachten...
Ja, je komt ook niet meer in dat menu natuurlijk. Alleen lwam ik erachter dat het Tapwater op Comfort opwarmen stond, hij gaat dus ook ‘s nachts het tapwater opwarmen, volledig onnodig en ik heb dat dus ff op Eco gezet, zodat hij dat op zonne energie kan doen. 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Doesnotcompute schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 18:35:
Ze zijn bezig met de Xceed als opvolger. Echter is dat een pomp van het bedrijf achter Intergas, en zijn de engineers van Intergas zelf dat ding blijkbaar aan het verbouwen zodat het wel doet wat Intergas NL wil.

De app kun je idd niet veel mee. Het schermpje is typisch intergas, geen poespas. De behuizing is gewoon een HRE/Xtreme ketelkast, als het past, lekker simpel houden. Kijk maar eens op de bovenkant van de binnenunit, doppen voor de rookgas zitten er gewoon in. Driewegkleppen gaan het vaakst kapot, dus die hebben ze niet. Bij een Intergasketel kun je ook gewoon warmwater tappen, zelfs als er geen CV is aangesloten.

Ik kan het wel waarderen eigenlijk. Ding moet gewoon je huis warm stoken en je warm water optijd klaar hebben en dat doet de Xource gewoon goed. Set and forget systeem. De Xtend kun je ook veel meer mee.

Als je echt wilt tweaken, koop een Mitsubishi of NIBE. Betaal je ook 3x zoveel voor.

Heb de xource 4 jaar gehad. Prima ding. Beetje de Aygo van de warmtepompen. Simpel maar effectief.

Heb nu een Daikin Altherma met Intergas HRE 36 klaar liggen om in mn nieuwe (oude) woning te zetten. Ook al een oud model die EOL is. Wel helemaal doorontwikkelt. Maar voor de prijs wat ik er voor gegeven heb krijg ik bijna geld toe. No-brainer dan.
Ik zou niet willen tweaken, maar ik heb een slim huis en daar past die Intergas dan niet echt in, want ik kan niets aflezen, monitoren etc. Alles moet op het apparaat zelf, niet erg op zich maar als je dus een slim huis hebt en dus alles slim wilt hebben, dan is zo’n ‘domme’ warmtepomp niet echt de juiste keuze. Maar goed, hij doet idd wat hij moet doen. Heb er zelf een paar ESP Temp sensoren aangekoppeld, zodat ik toch nog iets van info heb over de temperaturen in het systeem :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
TheVMaster schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 14:26:
[...]

Ik zou niet willen tweaken, maar ik heb een slim huis en daar past die Intergas dan niet echt in, want ik kan niets aflezen, monitoren etc. Alles moet op het apparaat zelf, niet erg op zich maar als je dus een slim huis hebt en dus alles slim wilt hebben, dan is zo’n ‘domme’ warmtepomp niet echt de juiste keuze. Maar goed, hij doet idd wat hij moet doen. Heb er zelf een paar ESP Temp sensoren aangekoppeld, zodat ik toch nog iets van info heb over de temperaturen in het systeem :+
Pleur je er nog een stroommeter tussen en bereken je de actuele COP enz toch ook. De flow is eigenlijk altijd hetzelfde als het eenmaal draait. Gok dat je een open-loop systeem hebt. Dus zonder zonering e.d. Anders moet je nog een flowmeter toevoegen en die zijn best prijzig dacht ik.

Via het intergas dashboard kun je wel alles uitlezen overigens. Misschien dat je daar op een manier toegang tot kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Doesnotcompute schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 19:55:
[...]

Pleur je er nog een stroommeter tussen en bereken je de actuele COP enz toch ook. De flow is eigenlijk altijd hetzelfde als het eenmaal draait. Gok dat je een open-loop systeem hebt. Dus zonder zonering e.d. Anders moet je nog een flowmeter toevoegen en die zijn best prijzig dacht ik.

Via het intergas dashboard kun je wel alles uitlezen overigens. Misschien dat je daar op een manier toegang tot kan krijgen.
Ooohww, maar ik heb voor zowel de binnen- als buitenubit een kwh meter zitten. En ik meet de ingangs en uitgangstemp fan Owel vloerverwarming als het boilervat.

Maar ik zou bijvoorbeels ook eco of comfort modus willen schakelen en eventueel de tijden waarop hij de boiler verwarmd kunnen aanpassen en laten sturen op basis van verwachte zonopbrengst.

Eh…intergas dashboard? Url?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
Deze omgeving is toch niet voor klanten maar alleen installateurs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
chielmi schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:55:
[...]

Deze omgeving is toch niet voor klanten maar alleen installateurs?
"Misschien dat je daar op een manier toegang tot kan krijgen."

8)
Pagina: 1 2 3 Laatste