User87231 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:09:
[...]
Hier ben ik het niet mee eens. Ik heb een "nieuwbouwwoning" uit 2017 maar zo stellig als jij zegt altijd Electric is maar de vraag. Ik verbruik nu 1500m3 gas als ik dit met hybride kan afbouwen naar laten we zeggen 350m3 dan kan dit ook een serieuze optie zijn. De investering voor full electric is 2,5 keer zo hoog maar vergeet ook niet dat het salderen er vanaf gaat.
Wanneer schijnt de zon vooral: in de lente/zomer maanden. Wanneer moet de kachel werken, in de wintermaanden. Ik heb dan niets meer aan mijn opgewekte stroom en een batterij is al helemaal geen optie omdat ik maar iets van 10kWh kan opslaan, dat is er na 1 dag door.
Ja stroom is goedkoper maar nog lees hier ook horror verhalen van all electric met 40kWh verbruik per dag...
Long story short: fijn dat een adviseur beide opties aanbied en niet meteen de duurste optie op de proppen komt.
Zal ik je eens verklappen als installateur zijnde dat de inkoop voor de xource en xtend niet gek veel verschilt? Wasco deed ze de deur uit voor iets van 3000 euro zonder vat. Het vat moet er bij tussen, dat is het extra installatiewerk, en de leidingen afhankelijk van de afstand is wat lastiger omdat het om een monoblock gaat ipv split.
Die 350m3 wat je overhoudt is weinig, dus die laatste kuubs zijn extreem duur, want het vastrecht komt er overheen a 170 euro oid, waar je bij de xource deze weg kunt nemen. Je gas kost dan dus dik 2 euro per kuub, en gas gaat echt niet weer goedkoper worden. Stoken met een WP is altijd circa 50% goedkoper dan gas, ook zonder zonnepanelen e.d. Op de xource krijg je ook iets van 1000 euro meer subsidie terug, wat de tank ook ongeveer kost.
Van 1500 naar 350 lijkt mij erg dapper. Je verbruikt ook circa 100m3 per persoon voor douchen. Zou je met drie man zijn dan zou je met een xtend dus zo goed als all electric draaien moeten, en dat gaat je echt niet lukken. Heb meer dan dertig Xtends draaien bij klanten, het is een mooi ding hoor, absoluut, maar rond het vriespunt komt het hybride kenmerk echt wel naar boven. Kijk maar naar het gewicht van de Xtend en de xource. Scheelt zo 100kg,
En als je 40kWh verbruikt op een dag, had je met gas dus :
40Kwh x 4 = 160kWh energie / 8,8 = 18,18m3 gas.
40kWh x 0.27c = 10,8 euro
18,18m3 x 1,25 = 22,72 euro
Energie is energie. Warmte verlies is warmteverlies. Of dat nou stroom of gas is maakt geen donder uit, alleen de prijs.
350m3 gas kost je met vastrecht Enexis een dikke 600 euro per jaar. Daar kun je ook 2200kWh stroom voor kopen.
De Xource gaat er idd uit. Gas gaat er ook uit. Maar het is wel Intergas waar we het over hebben(fanboy, i know). Ketels van 20jaar oud kan ik bij hen ook gewoon nog onderdelen voor kopen. Daar moet je je niet teveel zorgen om maken. Zijn ook zat bedrijven die gewoon 3k vragen voor een nieuwe ketel van intergas met installatie, terwijl deze inkoop maar 800 euro is.
(Het vorige huis waar ik de Xource had was uit 21, voor het stoken met vloerverwarming, 150m2, verbruikte ik maar 2500kwh per jaar ex douchen overigens. alles 24/7 op 21.5c, behalve de slaapkamer)
[
Voor 3% gewijzigd door
Doesnotcompute op 25-04-2025 11:50
]