Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redcap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:35
We hebben een offerte gekregen voor een Intergas Xource en dit lijkt ons best interessant, maar we kunnen niet veel ervaringen over deze warmtepomp vinden. Zijn er tweakers die deze warmtepomp thuis hebben staan en hun ervaringen willen delen?

[ Voor 5% gewijzigd door redcap op 25-07-2023 08:46 ]

• TheWalrus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:39
Volgende week krijg ik deze geinstalleerd.

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheWalrus
Inmiddels is hij geïnstalleerd. Ja wat moet ik zeggen het water is lekker warm Haha. Ja verder werkt hij prima.
300 Liter buffervat voor tap water en nog een wat kleiner buffervat voor de vloerverwarming.

Zit een gateway koppeling bij naar mijn Router. En daarmee kan ik de boel wat uitlezen en koppelen aan mijn domoticz bijvoorbeeld.

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheWalrus
2 weken later en koude tempratuur buiten. Het is 6,5 graad hier in het noorden vandaag bij een straffe oosten wind. Thermosstaat lekker ingesteld op 21. En huis blijf makkelijk warm op de WP.. Ik zie geen extra heater gebruik of iets dergelijks.

Ik heb wel even het Tapwater op ECO modus gezet gisteravond. Ik vond 1 run per dag wel genoeg, met nog 1 keer in de week de legionella run.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asccul
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 18:22
Dit is toch een all electric? Wat was je kwijt inclusief installatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LMol
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 04-06 12:54

LMol

WP Xource 7kw en EV Id3 1st

Ik ben ook gebruiker van Intergas Xource en wel sinds januari 2023.
Het laatste deel van de laatste winter meegemaakt. Dat ging helemaal goed.
Bij mij staat tapwater op eco en CV op Eco.,

Kosten: 11.500 excl ISDE subsidie. Maar prijzen kunnen nu zeker anders liggen en zijn ook afhankelijk van lengte leidingen etc.

LMLL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LMol

LMol

Vraag.
Nu het kouder is, draait de pomp.
Nu kan ik het verbruik zien en ik zie dat hij geregeld uitgaat en dan weer aan.
Hebben jullie dit ook?
IK ben bang dat hij gaat pendelen, vandaar de vraag.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5zsLQUsIDFVqQOdzZtUYXz2oNDo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fercLnIHdmDGm4y8UZpJfoni.jpg?f=fotoalbum_large

LMLL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyperke
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21-03-2024
@LMol Hier hetzelfde probleem, hij gaat pendelen. Heb mijn installateur gevraagd of die een oplossing heeft?! Wacht hem af.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PAHt35E_ITQzKqm7pZm_TiUuSNQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2NFpAosg5aFfykiXKgSUjaD9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSEAH
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 13-12-2023
Wij hebben sinds 7 oktober 2023 een Xource Warmtepomp met een 300 liter buffervat van inventum en een 120 liter buffervat voor de vloerverwarming van Bosch. Totale kosten: 12000 bruto, 9000 netto (3K subsidie)
Daarnaast 15 zonnepanelen laten installeren (kosten á 7000 euro bruto, á 5600 netto).
We zijn nu ruim een jaar verder en hebben behoorlijk wat aanloopproblemen gehad. Voornamelijk door ondeskundigheid van de installateur, omdat zij dit systeem nog niet eerder geïnstalleerd hadden. Goed, we wisten waar we aan begonnen, met een relatief nieuwe technologie kunnen er natuurlijk altijd aanloopproblemen zijn.

We hadden een verbruik van ruim 600kwh in november, 1300 in december, 1100 in januari, ruim 700 in februari en nog eens ca. 600 in maart.
Niet onbelangrijk: dit is inclusief ons "reguliere" verbruik (Huishouden van 2 volwassenen, 2 kleine kinderen).
De zonnepanelen begonnen pas vanaf maart te werken, ivm lange levertijd omvormer.
Nu 1 jaar en 1 maand verder en in de comfort touch app van Intergas wordt een totaalverbruik aangegeven van 6700 kWh. Onze installateur beloofde voor installatie een (ongeveer) verbruik van tussen de 4000 en 4500 kWh per jaar. Dat is dus ruim overschreden. We wonen in een 2-onder-1-kap met een totale woonoppervlakte van zo'n 115m2 waarvan met 45m2 vloerverwarming beneden en een LTV van Jaga van zo'n 2 meter lengte. Boven alle radiatoren eruit laten halen, daar vinden we verwarming niet nodig. Wel vloerverwarming in de badkamer, die meedraait op de thermostaat beneden.

Zoals de eerder aangegeven ondeskundigheid van de installateur werd het probleem van een zeer hoog verbruik pas in maart opgelost (toen de "ergste" kou wel geweest was). Ook kregen we het in december en januari niet comfortabel warm in huis. Na aanpassingen vanuit Intergas en ook enkele weken monitoring vanuit Intergas zijn er nog wat aanpassingen gedaan, onderdelen vervangen en leidingen verlegd en anders aangesloten en nu lijkt het allemaal goed afgesteld te zijn.

Het stroomverbruik van de afgelopen maanden is drastisch lager geworden. Echter, pas na de komende maanden, als de kou zich echt aandient, dan kan ik pas echt wat roepen over het stroomverbruik.
Ik heb helaas 0,0 technische kennis van dit apparaat, wat erg frustrerend is, want daardoor kan ik niet zo maar met de instellingen gaan prutsen. Door alle (communicatie)problemen met mijn installateur ben ik met hun wel klaar, maar door Intergas wordt ik weer doorverwezen naar de installateur. Helaas gebeurd het nu nog af en toe (afgelopen 3 weken 2x) dat het tapwater / SWW / boilervat 300 liter ineens is gestopt met warm worden en langzaam maar zeker afkoelt naar koud water. Wanneer ik de noodschakelaar omdraai en terugzet lijkt het alsof de warmtepomp zichzelf als het ware reset en begint hij weer fanatiek met het buffervat te verwarmen.

Aanvullende info: de temperatuur voor de vloerverwarming was bij installatie ingesteld op 30 ~35 graden, na de problemen met de kou in huis is dit omhoog gezet naar 50 graden en (nadat ik meerdere berichten heb gelezen over de inefficiëntie hiervan) nu weer teruggezet naar 35 graden.
Het buffervat van 300 liter voor het sanitaire water heeft altijd op 57 graden gestaan. Ik heb geen idee hoe ik kan zien of, en zo ja, hoe vaak en wanneer hij een legionella run doet.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en eventuele oplossingen.
En wat voor apparaatje / tool gebruiken jullie voor die mooie grafiekjes? Onze warmtepomp is rechtstreeks op de meterkast aangesloten, hoe kan daar dan zo'n fancy apparaatje tussen?

[ Voor 4% gewijzigd door TSEAH op 15-11-2023 15:25 ]

• TheWalrus
OKe ik kom erachter dat ik ook dit gependel heb... Ik heb wat instellingen aangepast even kijken hoe dit gaat.
Maar ben bang dat het buffervat in de CV(100 liter) weleens het probleem kon zijn.

CV staat nu op Conform
CV temp op 35 stond op 40
Regeling (P202) op 1 gezet. Kamerthermosstaat en Stooklijn.
Stooklijn op 27.. <--iemand een idee wat dit betekent? graden ? Ik weet dat het met de buiten tempratuur te maken heeft maar hoe intergas dit ziet?

Mijn buffervat stond op nog 200 liter terwijl ik een 300 liter vat heb. Meteen ook maar aangepast

[ Voor 52% gewijzigd door TheWalrus op 16-11-2023 11:52 ]

• TheWalrus
LMol schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:56:
Vraag.
Nu het kouder is, draait de pomp.
Nu kan ik het verbruik zien en ik zie dat hij geregeld uitgaat en dan weer aan.
Hebben jullie dit ook?
IK ben bang dat hij gaat pendelen, vandaar de vraag.[Afbeelding]
Dit heb ik dus ook.

• TheWalrus
TSEAH schreef op woensdag 15 november 2023 @ 15:19:
Wij hebben sinds 7 oktober 2023 een Xource Warmtepomp met een 300 liter buffervat van inventum en een 120 liter buffervat voor de vloerverwarming van Bosch. Totale kosten: 12000 bruto, 9000 netto (3K subsidie)
Daarnaast 15 zonnepanelen laten installeren (kosten á 7000 euro bruto, á 5600 netto).
We zijn nu ruim een jaar verder en hebben behoorlijk wat aanloopproblemen gehad. Voornamelijk door ondeskundigheid van de installateur, omdat zij dit systeem nog niet eerder geïnstalleerd hadden. Goed, we wisten waar we aan begonnen, met een relatief nieuwe technologie kunnen er natuurlijk altijd aanloopproblemen zijn.

We hadden een verbruik van ruim 600kwh in november, 1300 in december, 1100 in januari, ruim 700 in februari en nog eens ca. 600 in maart.
Niet onbelangrijk: dit is inclusief ons "reguliere" verbruik (Huishouden van 2 volwassenen, 2 kleine kinderen).
De zonnepanelen begonnen pas vanaf maart te werken, ivm lange levertijd omvormer.
Nu 1 jaar en 1 maand verder en in de comfort touch app van Intergas wordt een totaalverbruik aangegeven van 6700 kWh. Onze installateur beloofde voor installatie een (ongeveer) verbruik van tussen de 4000 en 4500 kWh per jaar. Dat is dus ruim overschreden. We wonen in een 2-onder-1-kap met een totale woonoppervlakte van zo'n 115m2 waarvan met 45m2 vloerverwarming beneden en een LTV van Jaga van zo'n 2 meter lengte. Boven alle radiatoren eruit laten halen, daar vinden we verwarming niet nodig. Wel vloerverwarming in de badkamer, die meedraait op de thermostaat beneden.

Zoals de eerder aangegeven ondeskundigheid van de installateur werd het probleem van een zeer hoog verbruik pas in maart opgelost (toen de "ergste" kou wel geweest was). Ook kregen we het in december en januari niet comfortabel warm in huis. Na aanpassingen vanuit Intergas en ook enkele weken monitoring vanuit Intergas zijn er nog wat aanpassingen gedaan, onderdelen vervangen en leidingen verlegd en anders aangesloten en nu lijkt het allemaal goed afgesteld te zijn.

Het stroomverbruik van de afgelopen maanden is drastisch lager geworden. Echter, pas na de komende maanden, als de kou zich echt aandient, dan kan ik pas echt wat roepen over het stroomverbruik.
Ik heb helaas 0,0 technische kennis van dit apparaat, wat erg frustrerend is, want daardoor kan ik niet zo maar met de instellingen gaan prutsen. Door alle (communicatie)problemen met mijn installateur ben ik met hun wel klaar, maar door Intergas wordt ik weer doorverwezen naar de installateur. Helaas gebeurd het nu nog af en toe (afgelopen 3 weken 2x) dat het tapwater / SWW / boilervat 300 liter ineens is gestopt met warm worden en langzaam maar zeker afkoelt naar koud water. Wanneer ik de noodschakelaar omdraai en terugzet lijkt het alsof de warmtepomp zichzelf als het ware reset en begint hij weer fanatiek met het buffervat te verwarmen.

Aanvullende info: de temperatuur voor de vloerverwarming was bij installatie ingesteld op 30 ~35 graden, na de problemen met de kou in huis is dit omhoog gezet naar 50 graden en (nadat ik meerdere berichten heb gelezen over de inefficiëntie hiervan) nu weer teruggezet naar 35 graden.
Het buffervat van 300 liter voor het sanitaire water heeft altijd op 57 graden gestaan. Ik heb geen idee hoe ik kan zien of, en zo ja, hoe vaak en wanneer hij een legionella run doet.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en eventuele oplossingen.
En wat voor apparaatje / tool gebruiken jullie voor die mooie grafiekjes? Onze warmtepomp is rechtstreeks op de meterkast aangesloten, hoe kan daar dan zo'n fancy apparaatje tussen?
Het tapwater heb ik op ECO gezet 55 graden. Als je de stroom eraf haalt en waar datn wordt de legionella run gestart. Dan verwarmd het systeem dit door tot 65 graden bovenste sensor. Bij mij zat de sensoren van het tapwater vat verkeerd om aangesloten. Via info menu zag ik dat het onderin warmer was dan bovenin. Mijn installateur heeft dit gefixed en nu zie ik keurig in Domoticz dat mijn vat keurig weer naar 55 graden wordt verwarmd 1 keer per dag(want eco) en op dinsdag om 14:00 start de wekelijks legionella run.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vPvxDU0EgBewPk8YJC0CKmjxB2s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CoBV2SvzqWOr3TsT1DneYVrS.png?f=fotoalbum_large

• LMol

LMol

TheWalrus schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:26:
OKe ik kom erachter dat ik ook dit gependel heb... Ik heb wat instellingen aangepast even kijken hoe dit gaat.
Maar ben bang dat het buffervat in de CV(100 liter) weleens het probleem kon zijn.

CV staat nu op Conform
CV temp op 35 stond op 40
Regeling (P202) op 1 gezet. Kamerthermosstaat en Stooklijn.
Stooklijn op 27.. <--iemand een idee wat dit betekent? graden ? Ik weet dat het met de buiten tempratuur te maken heeft maar hoe intergas dit ziet?

Mijn buffervat stond op nog 200 liter terwijl ik een 300 liter vat heb. Meteen ook maar aangepast
Dank je wel voor het doorgeven van jouw instellingen,
Bij mij staat cv op eco cv temp staat ook op 35 graden.
Wat betreft Regeling (P202) deze ga ik nu op 1 zetten.
Wat betreft jouw vraag wat Stooklijn 27 betekent, dat weet ik helaas ook niet. Ik ga er naar op zoek.

LMLL

• TheWalrus
LMol schreef op donderdag 16 november 2023 @ 13:41:
[...]

Dank je wel voor het doorgeven van jouw instellingen,
Bij mij staat cv op eco cv temp staat ook op 35 graden.
Wat betreft Regeling (P202) deze ga ik nu op 1 zetten.
Wat betreft jouw vraag wat Stooklijn 27 betekent, dat weet ik helaas ook niet. Ik ga er naar op zoek.
Ik zie wel een foutje in mij eigen tekst. ik heb 1 buffervat voor CV van 100 liter en een Tapwater vat van 300 liter.

• TheWalrus
Overigens heb ik de CV pomp deze zit tussen mijn buffervat en de verdeler een tandje sneller gezet. Mijn idee is namelijk dat de warmte niet snel genoeg het huis in gaat waardoor de retour van het buffervat al snel te warm wordt(delta T). Waardoor de binnenunit denkt mooi retour is warm genoeg ik schakel af. Door de CV pomp een tandje sneller te zetten hoop ik dat het warme water sneller mijn huis in gaat.
In huis moet het water afkoelen via de vloerverwarming(=afgeven) en dan het vat weer in.

[ Voor 10% gewijzigd door TheWalrus op 16-11-2023 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sliener
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07-06 17:24
Mochten er updates zijn dan hoor ik het graag.
We wonen sinds augustus in een vrijstaande woning met een woon oppervlak van 200 m3.
In het voorjaar word er beneden vloerverwarming aangelegd icm met een hybride of een all electric warmtepomp. Ik twijfel nog of all-electric voldoende is en rendabel is. Een Nibe moet het aankunnen, maar dan moet er ook Nibe geld geïnvesteerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15:37
TheWalrus schreef op donderdag 16 november 2023 @ 13:55:
Overigens heb ik de CV pomp deze zit tussen mijn buffervat en de verdeler een tandje sneller gezet. Mijn idee is namelijk dat de warmte niet snel genoeg het huis in gaat waardoor de retour van het buffervat al snel te warm wordt(delta T). Waardoor de binnenunit denkt mooi retour is warm genoeg ik schakel af. Door de CV pomp een tandje sneller te zetten hoop ik dat het warme water sneller mijn huis in gaat.
In huis moet het water afkoelen via de vloerverwarming(=afgeven) en dan het vat weer in.
Is er een reden waarvoor je een buffer + 2e circulatiepomp hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-06 21:12
@TheWalrus / @LMol / @Garyperke / @TSEAH - Ik overweeg de Xource. Voor een nette prijs een compleet systeem, geen extra driewegkleppen en heatermodules bij de overgang naar full electric, zoals bij een LG-Therma of Panasonic. De instel/tweak-mogelijkheden lijken minder dan die van de airco-jongens, zoals externe contacten om bij hoge zonnepaneel-opbrengst of lage energieprijzen de woning of het SWW-vat extra op te warmen. Ook blijft het jammer dat er bijvoorbeeld geen silent mode/nachtmodus op zit. Of heb ik dat mis?

@Garyperke /@LMol - Pendelproblemen met deze instellingen opgelost?

@denneappel / @TheWalrus / @TSEAH Ook benieuwd naar de buffer, met een open/pomploze verdeler zou de binnenunit toch rechtstreeks op de verdeler moeten kunnen?

Verder - Geluid lijkt hoog met 54 dBa in de specificatie, maar dat blijkt Lw te zijn, dat wil zeggen bij de unit zelf. Het niveau op 3m/6m is te berekenen met: Lp = Lw – 10 x Log10 (A), concurrenten berekenen dit "in het vrije veld" (halve bol), de formule wordt dan: Lp = Lw – 20 x Log10 (r) – 8dB, op 6 meter zou dit zijn 31dB. Zoals gezged, ik zie in de instellingen geen nachtmodus.

@Sliener Hoe heb je vermogen berekend? Als je een 1970 woning hebt, en de verwarming op de verdieping staat vaak aan, dan is 7kW best krap, de ingebouwde bijverwarming springt vaak aan en er blijft in ieder geval niets over voor je warm water. De formule van tweaker @koevlaas2 geeft een eerste inschatting: P=(jaarverbruik in m3)*8/1650. Nauwkeuriger kun je kijken hoeveel gas je incl. sww op een piekdag gebruikt, vermenig dat met 10 (kWh vs. m3), en deel dit door 15-20 (draaiuren).

[ Voor 56% gewijzigd door tonwes99 op 18-11-2023 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyperke
  • Laatst online: 21-03-2024
@tonwes99 Installateur heeft het druk dus die wacht ik nog af. Heb zelf de stooklijn een beetje aangepast en hij pendelt nu veel minder. Ben nog aan het zoeken naar de “sweet spot”.

Bij mij heeft mijn installateur alles berekend:
Huis bouwjaar 1963
Alles triple glas
Spouw isolatie (wel erg kleine spouw +/- 6cm)
Vloerverwarming beneden 40m2 en boven de badkamer nog vloerverwarming via RTL ventiel.

En ja er zit een geluidreductie modus op (nachtmodus) weet niet hoe effectief die is want gebruik hem zelf niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Garyperke op 18-11-2023 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sliener
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07-06 17:24
[b]
@Sliener Hoe heb je vermogen berekend? Als je een 1970 woning hebt, en de verwarming op de verdieping staat vaak aan, dan is 7kW best krap, de ingebouwde bijverwarming springt vaak aan en er blijft in ieder geval niets over voor je warm water. De formule van tweaker @koevlaas2 geeft een eerste inschatting: P=(jaarverbruik in m3)*8/1650. Nauwkeuriger kun je kijken hoeveel gas je incl. sww op een piekdag gebruikt, vermenig dat met 10 (kWh vs. m3), en deel dit door 15-20 (draaiuren).
Onze woning is in 2002 gebouwd. Piek dagen tot vandaag zijn 6,5 m3. Dit word behaald met enkel vloerverwarming wat aangelegd is als bijverwarming. Deze vloerverwarming is aangesloten op een oude radiator punt en heeft een aanvoerleiding met een diameter van 15mm. Ik ben er zelf vrij zeker van dat ik met 7 kW wel weg kom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matthijsjansen
  • Laatst online: 05-06 18:29
Wij hebben sinds 21 juni, ook een intergas Xource zelf geïnstalleerd.
tot nu toe zeer tevreden.

Zoals ik lees zijn er toch wel een aantal mensen die last te hebben van pendel gedrag.
Dat is op zich niet heel vreemd want met de hoge temperaturen die we nu nog hebben levert de warmtepomp nog ongeveer minimaal 3,2 kw aan warmte.
Dit kun je een beetje oplossen door de gradenminuten (p165) te verleggen naar 150.

Vorige week toen de temperaturen hier rond de 4gr was heeft hij voor het eerst een hele nacht onafgebroken gedraaid op ongeveer 800watt per uur.

Ben wel elke dag aan het loggen en meten om ook hier de het verbruik zo laag mogelijk te houden.
Draai nu voldig WAR op 21 gr binnen temperatuur.
Ta 30gr
Tr 27gr

Edit:Volgens Intergas is 1X aanslaan van de compressor per uur geen pendelen, en aanvaardbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Matthijsjansen op 19-11-2023 16:06 ]

Intergas Xource 7kw all -elektric 13 x full-black zonnepanelen 5135wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LMol

LMol

tonwes99 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 07:01:
@TheWalrus / @LMol / @Garyperke / @TSEAH - Ik overweeg de Xource. Voor een nette prijs een compleet systeem, geen extra driewegkleppen en heatermodules bij de overgang naar full electric, zoals bij een LG-Therma of Panasonic. De instel/tweak-mogelijkheden lijken minder dan die van de airco-jongens, zoals externe contacten om bij hoge zonnepaneel-opbrengst of lage energieprijzen de woning of het SWW-vat extra op te warmen. Ook blijft het jammer dat er bijvoorbeeld geen silent mode/nachtmodus op zit. Of heb ik dat mis?

@Garyperke /@LMol - Pendelproblemen met deze instellingen opgelost?

@denneappel / @TheWalrus / @TSEAH Ook benieuwd naar de buffer, met een open/pomploze verdeler zou de binnenunit toch rechtstreeks op de verdeler moeten kunnen?

Verder - Geluid lijkt hoog met 54 dBa in de specificatie, maar dat blijkt Lw te zijn, dat wil zeggen bij de unit zelf. Het niveau op 3m/6m is te berekenen met: Lp = Lw – 10 x Log10 (A), concurrenten berekenen dit "in het vrije veld" (halve bol), de formule wordt dan: Lp = Lw – 20 x Log10 (r) – 8dB, op 6 meter zou dit zijn 31dB. Zoals gezged, ik zie in de instellingen geen nachtmodus.

Naar mijn weten heeft hij wel een silent modus, zie handleiding van de wp.
Maar zelf heb ik deze niet aan staan omdat het niet altijd iets oplevert.

LMLL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-06 21:12
Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijsjansen
LMol schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:58:
[...]

Naar mijn weten heeft hij wel een silent modus, zie handleiding van de wp.
Maar zelf heb ik deze niet aan staan omdat het niet altijd iets oplevert.
Silent modus scheelt iets in het optoeren van de compressor, en naar mijn gevoel moduleert hij ook iets verder terug wat ik kan zien in de logging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheWalrus
Interessant om te lezen allemaal. P202 op 1 zetten heeft niet veel uitgehaald. Heb ik weer terug gezet op 1. P165 heb nu maar eens op 150 gezet. En de cv weer terug in eco modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
denneappel schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 22:10:
[...]

Is er een reden waarvoor je een buffer + 2e circulatiepomp hebt?
Uh nou ja zo stond het in het schema van intergas. En het is ook niet zo raar want je krijgt anders geen circulatie aan de kant van de verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderW80
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 10-09-2024
Hier ook een Intergas. Deze werkte tot gisteren helemaal prima, maar sinds vannacht is de backup heater ingeschakeld en start de compressor niet. Er zijn geen storingen en alles lijkt verder normaal. Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DWeve
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-04 19:36
Wie heeft ervaring of tip om mijn Xource via Home Assistant uit te lezen (en aan te sturen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van den Hout
  • Laatst online: 20-06-2024
Wij hebben sinds 28 september 2023 een Intergas Xource. Tot op heden ben ik nog niet tevreden, en ben echt opzoek naar oplossingen om het verbruik naar beneden te krijgen. De installateur heeft de installatie geïnstalleerd en na een week gaf ik aan dat ik het verbruik nogal aan de hoge kant vond. 40kwh op een dag terwijl het nog niet eens erg koud was in die dagen. Ik vroeg hem of er niet wat nazorg nodig was en of hij de installatie wat kon "fine tunen" Zijn antwoord was bijna lachwekkend "Dat gebeurt allemaal automatisch, is een zelflerend systeem" Nou, tot heden heeft ie nog niet veel geleerd en is het verbruik echt niet beter geworden.

Even de situatie schetsen, 110m2 vloerverwarming, nieuw aangelegd met 10 groepen. Gevels na geïsoleerd en dak vernieuwd tot een rc waarde van 6,3. Wat er gebeurt is dat de temperatuur van 19 graden wel wordt gehaald maar telkens als deze zakt duurt het tot 18,6 graden voordat de cv weer gaat verwarmen. Dan is het zou koud geworden dat de temperatuur doorschiet naar 18,4 graden. Ik heb het gehele boek al 10 keer doorgespit en ken voortaan alle codes uit mijn hoofd, maar heb tot heden niets gevonden waaraan ik kan "draaien"om dit op te lossen. Via een ander forum al wel wat parameters kunnen wijzigen maar nog niet de heilige graal gevonden. Hopelijk kan ik via dit lijntje iets vinden. Uiterste oplossing is natuurlijk intergas gaan informeren, maar daar wacht ik eigenwijs mee, ik wil mijn installatie leren kennen......

• TheWalrus
Van den Hout schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 23:54:
Wij hebben sinds 28 september 2023 een Intergas Xource. Tot op heden ben ik nog niet tevreden, en ben echt opzoek naar oplossingen om het verbruik naar beneden te krijgen. De installateur heeft de installatie geïnstalleerd en na een week gaf ik aan dat ik het verbruik nogal aan de hoge kant vond. 40kwh op een dag terwijl het nog niet eens erg koud was in die dagen. Ik vroeg hem of er niet wat nazorg nodig was en of hij de installatie wat kon "fine tunen" Zijn antwoord was bijna lachwekkend "Dat gebeurt allemaal automatisch, is een zelflerend systeem" Nou, tot heden heeft ie nog niet veel geleerd en is het verbruik echt niet beter geworden.

Even de situatie schetsen, 110m2 vloerverwarming, nieuw aangelegd met 10 groepen. Gevels na geïsoleerd en dak vernieuwd tot een rc waarde van 6,3. Wat er gebeurt is dat de temperatuur van 19 graden wel wordt gehaald maar telkens als deze zakt duurt het tot 18,6 graden voordat de cv weer gaat verwarmen. Dan is het zou koud geworden dat de temperatuur doorschiet naar 18,4 graden. Ik heb het gehele boek al 10 keer doorgespit en ken voortaan alle codes uit mijn hoofd, maar heb tot heden niets gevonden waaraan ik kan "draaien"om dit op te lossen. Via een ander forum al wel wat parameters kunnen wijzigen maar nog niet de heilige graal gevonden. Hopelijk kan ik via dit lijntje iets vinden. Uiterste oplossing is natuurlijk intergas gaan informeren, maar daar wacht ik eigenwijs mee, ik wil mijn installatie leren kennen......
Oh dat is wel hoog verbruik jah.
Wij hadden vannacht -5 en om het uur is de Defrost aangesprongen. We hadden vanochtend(8 uur) al 16 kWh er door heen gejaagd.

Dat is hier normaal over de hele dag in November. Mijn huis is van 2016 met zowel boven als beneden vloerverwarming. Ik schat ook zo'n 110 m2.

Kun je misschien ook kijken of je tapwater of je CV het probleem is ? Ik vond namelijk het tapwater hoog verbruik hebben en heb deze naar ECO gezet met 55 graden max. Mijn CV staat ook op ECO met max 35graden. Ook zou je je verdeler eens onder de loep kunnen nemen(Retour en aanvoer mogen hier niet mengen. moeten gescheiden balken zijn.)

• Van den Hout
Ik heb al van alles gewijzigd per dag of dagdeel om te kijken hoe we het verbruik naar beneden krijgen. De afgelopen dag loopt ie om de 50 minuten zijn defrost programma af, dan draait het geheel 5 minuutjes helemaal met vol vermogen. De vloerverwarming en de vloer verwarmings buizen en verdeler zijn volledig nieuw en zo neergelegd dat alle trajecten ongeveer dezelfde aantal meters hebben. Zo'n 90 meter per groep. Twee gescheiden delen met flowmeters op de toevoer. Dit heb ik al eens goed bekeken.

Gisteren via de gateway iemand er naar laten kijken, blijkt dat de installatie de gehele dag op de head burner had gewerkt. ik had een cop van 0,6................Om te huilen dus. Heerlijk die energie transitie! Een dezer dagen komt er iemand van Intergas om eens te kijken. Het vreemde is namelijk dat ik de cv temperatuur niet boven de 31 graden krijg. De delta T is wel goed, er gaat 27 graden naar de buitenunit en er komt 31 graden terug. Wat wel bijzonder is dat dit verwarmen me per uur 2,2kw kost. Ik zie het zo. De installatie is te klein voor de warmte behoefte die ik heb. hierdoor verbruikt het systeem zijn volledige vermogen van 7kw. Met een gemiddelde cop van 3 in deze koude dagen, kom ik uit op 2,2kw/u Ik denk dat ik me daar bij moet neerleggen.................Wellicht dat met enkele tweaks dit nog wat naar beneden te krijgen is, maar ik verwacht met dit soort koude dagen gewoon de pech te hebben dat mijn oudere woning toch een groter warmte verlies heeft dan dat voorheen is gedacht.

• TheWalrus
@Van den Hout Maar kan je P130 niet gewoon op 2 zetten en kijken hoe dat gaat.

[ Voor 11% gewijzigd door TheWalrus op 30-11-2023 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van den Hout
TheWalrus schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:37:
@Van den Hout Maar kan je P130 niet gewoon op 2 zetten en kijken hoe dat gaat.
Nee dat lijkt me niet handig, dan krijgt ie de buitenunit niet ijsvrij. Ik denk niet dat daar de kosten in gaan zitten, dat gebeurt nu bij iedereen, door het koude weer. Elk uur gaat ie in de defrost en loopt ie een programma af van een minuut of 5. Dan verbruikt ie wel 7000watt.

Vandaag is het nog wat kouder in huis, we krijgen nu de binnen temperatuur in huis niet hoger dan 18,2 graden en er is al 31kwh doorheen gevlogen. Vandaag tussen 9.00u en 12.00u komt er iemand van intergas om het systeem te checken. Ik hoop echt dat ze iets vinden want op dit moment voel ik me aardig genaaid. Ik verbruik 1800kwh per maand terwijl er in de omschrijving wordt gemeld dat het systeem op jaarbasis 2630kwh zou verbruiken voor ruimteverwarming en 1533 kwh voor tapwater. Dit verbruik ik niet per jaar maar per 3 maanden!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
Van den Hout schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:16:
[...]

Nee dat lijkt me niet handig, dan krijgt ie de buitenunit niet ijsvrij. Ik denk niet dat daar de kosten in gaan zitten, dat gebeurt nu bij iedereen, door het koude weer. Elk uur gaat ie in de defrost en loopt ie een programma af van een minuut of 5. Dan verbruikt ie wel 7000watt.

Vandaag is het nog wat kouder in huis, we krijgen nu de binnen temperatuur in huis niet hoger dan 18,2 graden en er is al 31kwh doorheen gevlogen. Vandaag tussen 9.00u en 12.00u komt er iemand van intergas om het systeem te checken. Ik hoop echt dat ze iets vinden want op dit moment voel ik me aardig genaaid. Ik verbruik 1800kwh per maand terwijl er in de omschrijving wordt gemeld dat het systeem op jaarbasis 2630kwh zou verbruiken voor ruimteverwarming en 1533 kwh voor tapwater. Dit verbruik ik niet per jaar maar per 3 maanden!!!!!
Natuurlijk wel dan gebruikt ie gewoon de compressor. Defrost zonder Heater is gewoon mogelijk.
Overigens heb ik nu zelf om het 1,5 uur defrost en dan schakelt ook de Heater in voor paar minuten. Normale werking dus. Toen ik wakker werd stond de meter op 14,5 kWh. Jou probleem is dus gewoon de kou en niet de Defrost ansich.

Laat wel even hier weten wat was mocht je een oplossing van de intergas meneer krijgen?

[ Voor 12% gewijzigd door TheWalrus op 01-12-2023 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van den Hout
Ik hou jullie zeker op de hoogte.

Ik wist niet dat de defrost ook enkel op de compressor kan. Ik ga er nu even niets aan doen tot de installateur er is. Ik denk zelf overigens dat daar wel het probleem zit, bij de compressor, ik merk dat het systeem het water niet op temperatuur krijgt die er nodig is om mijn woning te verwarmen. Hopelijk gaat dat met wat aanpassingen in de parameters beter worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Van den Hout
Vrijdag is de monteur van intergas langsgekomen. Er zat een sensor bevestigd op een kunststof leiding, dit is uit den boze. Eureka! Het is opgelost, dacht ik, dat is mooi, even sensor wat hoger plaatsen op het staal van de ingaande koppelingen en we kunnen weer. Er bleek nog meer aan de hand te zijn met de sensor, hij zat helemaal verkeerd! Hij hoort op de leiding te zitten die naar de buitenunit gaat en samen komt met de retour van de vloerverwarming. Hij zit nu op de leiding van de binnenuit naar het cv circuit. Dat scheelt natuurlijk een aantal graden, ik denk wel 5 . Dat is natuurlijk erg verwarrend voor het systeem. Ik heb de loodgieter ingelicht en die komt zsm de boel aanpassen. Hopelijk krijg ik dan weer warme voetjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van den Hout
Het wijzigen van de sensor heeft niets uitgehaald. Het mannetje van Intergas had dus niet de oplossing voor handen, helaas. Ik had overigens ook niet een hele hoge pet van hem op, hij leek me niet de persoon die veel verstand had van het fenomeen warmtepomp. Het vreemde in mijn situatie blijft het feit dat de installatie de aanvoer temperatuur niet hoger krijgt dan een graad of 32. Dat is te weinig voor een renovatie woning. Gelukkig heb ik aan de installateur mijn twijfels uitgesproken voordat de installatie geplaatst werd. Ik denk namelijk dat dit systeem niet werkt in een renovatie situatie, dat het vermogen dat hiervoor nodig is niet gehaald wordt als het een beetje vriest. Daar gaat het m.i. mis. De installatie draait gewoon erg slecht bij vorst waardoor de backup heater moet ingrijpen en die vreet zoveel stroom dat het licht bij de buren gaat knipperen. Jammer en heel vervelend maar we moeten onze systemen beoordelen op die paar dagen dat het vriest, en niet op de gemiddelde temperaturen in Nederland. Vraag voor de andere gebruikers, op welke temperatuur draait jullie vloerverwarming? En haal je die temperatuur ook als het een paar graden vriest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FBerk
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22-07-2024
Hier een nieuwbouwwoning, super geisoleerd. Warmtepomp hoeft alleen de vloer beneden maar te verwarmen. Is goed geisoleerd. Heb 300 liter boiler en 100 liter buffervat op 65 graden. Vloerverwarming wordt niet warmer dan 21 graden… om de 70kwh per dag te verlagen heb ik de temperatuur van het boilervat omlaag gezet naar 45 graden. Hij lijkt nu minder stroom te gebruiken, echter het is ook flink warmer buiten. Ik adviseer dit apparaat aan niemand… Geef wat meer uit en neem een NIBE. Buurman heeft deze en is wel tevreden…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:22

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@FBerk Alles vloerverwarming? Naregeling weg, mengverdeler ombouwen, buffervat ertussenuit, stooklijn op 32 bij -10 en je installateur op cursus sturen.
Dit ligt niet aan het apparaat.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
FBerk schreef op zondag 10 december 2023 @ 19:55:
Hier een nieuwbouwwoning, super geisoleerd. Warmtepomp hoeft alleen de vloer beneden maar te verwarmen. Is goed geisoleerd. Heb 300 liter boiler en 100 liter buffervat op 65 graden. Vloerverwarming wordt niet warmer dan 21 graden… om de 70kwh per dag te verlagen heb ik de temperatuur van het boilervat omlaag gezet naar 45 graden. Hij lijkt nu minder stroom te gebruiken, echter het is ook flink warmer buiten. Ik adviseer dit apparaat aan niemand… Geef wat meer uit en neem een NIBE. Buurman heeft deze en is wel tevreden…
De temperatuur in het buffervat kun je prima naar 35 graden zetten, kijk dan nog eens naar het verbruik. Die 35 graden is ruim voldoende om je hele woning op temperatuur te houden bij -10.

De temperatuur in je boiler kun je beter wel omhoog zetten, 45 graden is een ideale temperatuur voor legionella aangroei. De wekelijkse legionellarun zal voorkomen dat je er ziek van wordt, maar persoonlijk ben ik geen fan van lagere boiler temperaturen dan 55 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LMol

LMol

Andere vraag.
Ik heb geen pomp in mijn cv systeem (uiteraard wel de pomp van de xource zelf).
Ik heb P194 op 40 graden staan. Heeft iemand P194 op 35 staan? En wat doet dat/ levert dat op?

LMLL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LMol

LMol

Van den Hout schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:42:
Het wijzigen van de sensor heeft niets uitgehaald. Het mannetje van Intergas had dus niet de oplossing voor handen, helaas. Ik had overigens ook niet een hele hoge pet van hem op, hij leek me niet de persoon die veel verstand had van het fenomeen warmtepomp. Het vreemde in mijn situatie blijft het feit dat de installatie de aanvoer temperatuur niet hoger krijgt dan een graad of 32. Dat is te weinig voor een renovatie woning. Gelukkig heb ik aan de installateur mijn twijfels uitgesproken voordat de installatie geplaatst werd. Ik denk namelijk dat dit systeem niet werkt in een renovatie situatie, dat het vermogen dat hiervoor nodig is niet gehaald wordt als het een beetje vriest. Daar gaat het m.i. mis. De installatie draait gewoon erg slecht bij vorst waardoor de backup heater moet ingrijpen en die vreet zoveel stroom dat het licht bij de buren gaat knipperen. Jammer en heel vervelend maar we moeten onze systemen beoordelen op die paar dagen dat het vriest, en niet op de gemiddelde temperaturen in Nederland. Vraag voor de andere gebruikers, op welke temperatuur draait jullie vloerverwarming? En haal je die temperatuur ook als het een paar graden vriest?
Hoe gaat het nou? Nu vriest het niet meer. Merk je het verschil?
Ik lees tussen de regels door dat intergas voor jouw huis een te klein vermogen heeft of mag ik dat zo niet stellen.
Bij mij draait de wp de hele dag om het warm te krijgen (max 2 kwh op bepaalde momenten). Dit met iemand besproken die een vaillat wp heeft en die ervoer hetzelfde ;)

LMLL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijsjansen
LMol schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:59:
Andere vraag.
Ik heb geen pomp in mijn cv systeem (uiteraard wel de pomp van de xource zelf).
Ik heb P194 op 40 graden staan. Heeft iemand P194 op 35 staan? En wat doet dat/ levert dat op?
Ik verwarm alleen met een WAR geregelde regeling dus geen gebruik van de thermostaat.
P194 staat bij mij op 38gr dit is dan de maximale ingestelde aanvoer temperatuur.
ik gebruik geen eco of geluidreducerende modus, aangezien de ventilator daar minder hard van gaat draaien, en dus minder lucht door de condensor kan halen.

Mijn situatie 60m2 meter vloer verwarming en 4 Radiatoren.
Huis uit 1964 zonder extra isolerende maatregelen, wel overal dubbelglas.

• LMol

LMol

Matthijsjansen schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:15:
[...]

Ik verwarm alleen met een WAR geregelde regeling dus geen gebruik van de thermostaat.
P194 staat bij mij op 38gr dit is dan de maximale ingestelde aanvoer temperatuur.
ik gebruik geen eco of geluidreducerende modus, aangezien de ventilator daar minder hard van gaat draaien, en dus minder lucht door de condensor kan halen.

Mijn situatie 60m2 meter vloer verwarming en 4 Radiatoren.
Huis uit 1964 zonder extra isolerende maatregelen, wel overal dubbelglas.
Dank je wel voor je bericht.
Ik zal eens kijken wat het doet als ik geen gebruik ga maken van de thermostaat. Goede optie.
Jij geeft aan dat eco of comfort stand veel doet, ik denk in efficientie van draaien van de wp? IK begreep dat comfort stand bij tapwater zorgt dat hij direct het water op temperatuur brengt/ houdt.
Hoe werkt dit dan bij CV?

Mijn situatie thuis is ook 60 m2 vloerverwarming met 6 radiatoren. Huis is van 2004 en heeft vloerisolatie en dubbelglas overal.

LMLL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van den Hout
LMol schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:52:
[...]

Hoe gaat het nou? Nu vriest het niet meer. Merk je het verschil?
Ik lees tussen de regels door dat intergas voor jouw huis een te klein vermogen heeft of mag ik dat zo niet stellen.
Bij mij draait de wp de hele dag om het warm te krijgen (max 2 kwh op bepaalde momenten). Dit met iemand besproken die een vaillat wp heeft en die ervoer hetzelfde ;)
Klopt helemaal, voor aanschaf van mijn installatie is mij niet gevraagd wat mijn gasverbruik is, er is enkel gekeken naar een 2d tekening van de vloerverwarmingsoppervlakte. En wat gegevens aangaande isolatie van dak en muren. En als rekensom is men er toen vanuit gegaan dat we het wel zouden halen met 70 watt / m2 ( in een renovatie woning uit 1960!?!?!?! ). Ik twijfelde enorm en heb aangegeven dat ik het aan de lage kant vond. Als antwoord kreeg ik dat ze met 70 watt/m2 "hoog in de boom" waren gaan zitten en dat het zeker voldoende zou zijn. Nu blijkt dat de installatie niet alles op temperatuur krijgt en ook nog eens enorm veel electra verbruikt ben ik me eens gaan verdiepen in alle informatie die er te vinden is aangaande het berekenen van het juiste vermogen van je warmtepomp. Dan kom je al snel op de Koevlaas formule. gasverbruik x 8 delen door 1650. Daar komt een vermogen uit wat de warmtepomp moet leveren bij -10. In mijn geval is de rekensom 2500 x 8 /1650 = 12kw. Dat scheelt natuurlijk een hele berg. In mijn geval komt de installatie bij -10 niet hoger dan een vermogen van 4,5kw. ( en daar twijfel ik zelfs aan ) Je snapt toch niet dat de specialisten van Intergas je dan zo'n rekensom voorschotelen!!! Je wil toch weten wat het verbruik voorheen was!

Deze week is overigens ook een specialist van Daikin bij ons geweest, die kon haarfijn uitleggen waar het mis gaat in ons geval. De installatie van Intergas loopt enorm achteruit als het koud wordt, veel meer als bijvoorbeeld nibe of Daikin. ( klopt, wij van wc eend kiezen wc eend .............maar dan nog) En omdat mijn systeem al onder bemeten is, knalt al heel snel de buh ( backup heater ) erin en krijg ik een installatie met een cop van 1. (of minder) De Daikin persoon kwam overigens ook uit op 11 á 12 kw, zonder dat ik iets gemeld had over mijn onderzoekje. Hij vroeg meteen naar mijn gasverbruik..................

Wat mij dus enorm tegenvalt is het feit dat er in de documentatie van Intergas staat beschreven dat het verbruik van het systeem om warmte af te geven jaarlijks 2630kwh zou verbruiken en het systeem van warm tapwater zou jaarlijks 1533kwh verbruiken. Daar klopt dus geen reet van, dit is in mijn geval al bijna bereikt in 3 maanden!!! Die onderzoeken zijn gedaan in een nieuwbouw woning! Waarom schrijf je dan deze installatie voor bij een renovatie woning!?!?! En ik ben niet de enige met een heel hoog verbruik. De installateur heeft meerdere Intergas installaties geplaatst en heeft bij de helft van de installaties dezelfde klachten. Een heel hoog verbruik als de temperatuur onder de 5 graden komt. Het systeem werkt dus niet in koude dagen en is zwaar onder bemeten voor een renovatie project.

Het kost mij jaarlijks ongeveer € 900,- aan extra kosten aan electra die ik niet gehad zou hebben als ik een goede installatie had en als de heren en dames van Intergas naar mij geluisterd hadden. Ik vertrouwde het niet voor de installatie geplaatst werd en heb toen mijn twijfel uitgesproken richting de installateur, deze kwam toen met de berekening van Intergas op de proppen die ik hierboven heb beschreven. Het stuit me dat ik als "leek" op deze wijze "verbetert" word terwijl ik het al die tijd aan het juiste eind had. Als het aan mij ligt komen ze de hele installatie ophalen en starten we opnieuw met een goede, op juistheid berekende installatie van tenminste 11kw. Maar ja, wie gaat dat betalen, het zal weer heel lastig worden.............

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van den Hout
Afgelopen week een hele discussie gehad via het medium Facebook met de firma Intergas. Zij menen toch echt dat ik de mail verkeerd lees en dat ze ten ellen tijden hebben gezegd dat de installatie niet voldoende zou zijn. Het lijkt een Wellens nietes verhaal te gaan worden, waarin het lijkt dat ik niet alle mail berichten heb ontvangen van mijn installateur en zij niet al mijn mal berichten hebben ontvangen. Hopelijk komen ze in ieder geval nog een keer langs om te kijken naar de installatie en wellicht daar nog iets aan ontdekken. Zo niet dan laat ik het natuurlijk even weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LMol

LMol

Van den Hout schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:41:
Afgelopen week een hele discussie gehad via het medium Facebook met de firma Intergas. Zij menen toch echt dat ik de mail verkeerd lees en dat ze ten ellen tijden hebben gezegd dat de installatie niet voldoende zou zijn. Het lijkt een Wellens nietes verhaal te gaan worden, waarin het lijkt dat ik niet alle mail berichten heb ontvangen van mijn installateur en zij niet al mijn mal berichten hebben ontvangen. Hopelijk komen ze in ieder geval nog een keer langs om te kijken naar de installatie en wellicht daar nog iets aan ontdekken. Zo niet dan laat ik het natuurlijk even weten.
Hoe gaat het nou? Heeft Intergas inmiddels gereageerd of houden ze zich nog steeds van den domme? Of willen ze nu wel luisteren.
Het is nu koud dus ik denk dat het bij je in huis niet overal warm is. :'(

LMLL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LMol

LMol

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VLVsiXP2wtpIbtLw6Ca48oh66hk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l3gjU8cz1SnVtxwjcy2LGeob.jpg?f=fotoalbum_large
Beeld van mijn verbruik vandaag (bij -5). (10 uur 20 kwh)
WP draait lekker door en pakt maar ongeveer 2 tot 3 kwh maximaal.

LMLL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Padbuffel
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13-05-2024
Hallo allemaal.

Mijn huis heb ik in April voorzien van de Xource. (nu nog aangesloten op de radiatoren (LT) van een woning uit 2012). Veel van jullie ervaringen heb ik ook in de recente 2 koude golven gehad Pendelen / en waarom hij bepaalde ingestelde retour waarden niet volgt. Tot nu heb ik vaak kunnen voorkomen dat de BUH ingeschakeld wordt. Echter vind ik met de huidige koudegolf dat hij veel lekkerder zou kunnen draaien als hij minder Pendelt is er een oplossing die eenvoudig te proberen is? P165 staat al op 150 zoals hier werd voorgesteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jVQG0qlc3bMBwzC5nPmm6UAYn6c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JVPQIpXlioeI7g95wDrG4pmj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• terijdt
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15-02 18:06
Goedenavond allemaal, ik heb hier sinds een jaar ook de xource draaien met een apart buffervat 100 l met een cv pomp tussen de verdeler. Daarnaast een tapwater vat van 200 l.

Het energieverbruik is relatief hoog naar mijn idee.

Huis uit 1982, nieuwe zwevende cementdekvloer vloer met 140 m2 vloerverwarming beneden, plus boven 3 oude normale radiatoren. Boven gebruiken we haast niet. Spouwmuren zijn na geïsoleerd, dak bestaande pirplaten, verder triple glas. Vloer deels nieuw geïsoleerd (schuimbeton in de badkamer), kruipruimte moet nog extra na worden geïsoleerd.

Het huis blijft lekker op temperatuur. (Volledig war geregeld). Echter aan de hand van jullie tips en trucs de stooklijn aangepast plus + p165 op 230 gezet, deze stond reeds op 200. Bijgevoegd verbruik van vandaag. ik ben benieuwd of de wijzigingen nut hebben.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_WwXoGHB1o8G22A4J79vvgC_6E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zPEE8nxZEoYV3C27zMMJfpuo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Padbuffel
  • Laatst online: 13-05-2024
@terijdt
Ik wil wijzen op P130 en P131 als je toestaat dat de BUH inkomt tijdens de defrost. geeft dit om de 1 a 2 uur een 6 KW piek. Ook douchen zonder water WTW kan erg veel effect hebben.

Zelf heb ik P130 op BUH niet gebruiken en toch komt deze soms in na een defrost sessie. Ik vermoed dat er nog meet BUH settings zijn die we niet weten hoe we deze aanpassen. P187 staat ook op uit dus die is het niet.

Douchen en in bad gaan (warm water verbruik) zorgen ervoor dat de BUH inkomt. Zelf heb ik een douche/badwater wtw (voor bad werkt deze niet ;-)) deze voorkomt BUH gebruik door douchen door het koudwater naar de binnenunit voor te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WpvvSan
  • Laatst online: 16-02 13:23
Er is in oktober 2022 een all electric warmtepomp van Intergas Xource geplaatst in mijn nieuwbouwwoning. Constant loopt de druk terug en om de ongeveer 2 a 3 weken moet ik weer bijvullen. Lekkages zijn niet te traceren. Wat mij de afgelopen maanden is opgevallen, sinds ik het verbruik volg in een energy app, dat de lijn ook steeds heen en weer springt. Op de binnenunit staat ook vaak een H met het radiator symbool in beeld. Dit zonder de sinusteken (vlamsymbool). Weet iemand wat dit betekent?
Volgens de handleiding zou een H met de sinus en een markering eromheen betekenen dat de back-up heater is ingeschakeld. Maar wat betekent dit zonder de sinus? Staat de wp dan nog steeds te draaien en waarom/waarvoor? Temperatuur lijkt wel goed te zijn waardoor het sinussymbool niet in beeld komt? En zodra temperatuur te laag dan komt het sinusteken weer in beeld en slaat de wp aan.
Met een markering om het sinussymbool zoals in de handleiding staat, heb ik nog niet gezien.
Kortom, is er iemand die de betekenis van enkel de symbolen H + radiator weet? In de handleiding staat deze functie / symbolencombinatie niet.
En hebben meer mensen last van drukverlies en wellicht bekend met de oorzaak of waar ik het probleem moet zoeken?
Mvg Sandra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LMol

LMol

WpvvSan schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:53:
Er is in oktober 2022 een all electric warmtepomp van Intergas Xource geplaatst in mijn nieuwbouwwoning. Constant loopt de druk terug en om de ongeveer 2 a 3 weken moet ik weer bijvullen. Lekkages zijn niet te traceren. Wat mij de afgelopen maanden is opgevallen, sinds ik het verbruik volg in een energy app, dat de lijn ook steeds heen en weer springt. Op de binnenunit staat ook vaak een H met het radiator symbool in beeld. Dit zonder de sinusteken (vlamsymbool). Weet iemand wat dit betekent?
Volgens de handleiding zou een H met de sinus en een markering eromheen betekenen dat de back-up heater is ingeschakeld. Maar wat betekent dit zonder de sinus? Staat de wp dan nog steeds te draaien en waarom/waarvoor? Temperatuur lijkt wel goed te zijn waardoor het sinussymbool niet in beeld komt? En zodra temperatuur te laag dan komt het sinusteken weer in beeld en slaat de wp aan.
Met een markering om het sinussymbool zoals in de handleiding staat, heb ik nog niet gezien.
Kortom, is er iemand die de betekenis van enkel de symbolen H + radiator weet? In de handleiding staat deze functie / symbolencombinatie niet.
En hebben meer mensen last van drukverlies en wellicht bekend met de oorzaak of waar ik het probleem moet zoeken?
Mvg Sandra
IK ziie ook bij min curve van verbruik van de wp dat deze op en neer springt. Bij relatief warm weer gaat hij even uit en gaat dan weer draaien. (iemand zij dat dit zou kunnen betekenen dat defrost draait).
Bij kouder zoals nu draait hij continue en gaat bijna niet uit. Hij draait dan gemiddeld rond de 1500 watt.
Sinussymbool betekent naar mijn weten dat de pomp draait en het water opwarmt.
Op de binnenunit kan je zien waarvoor: of H (huis) of d (douche). Meer weet ik helaas er niet van. Zo hebben ze het me wel verteld.
Drukverlies kan ik niet en dat is wel zorgelijk. Ik hoop dat iemand mee kan denken of kijken. (druk bij mij koud is 1.11 (zie intergas app)).

LMLL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
Padbuffel schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:30:
@terijdt
Ik wil wijzen op P130 en P131 als je toestaat dat de BUH inkomt tijdens de defrost. geeft dit om de 1 a 2 uur een 6 KW piek. Ook douchen zonder water WTW kan erg veel effect hebben.

Zelf heb ik P130 op BUH niet gebruiken en toch komt deze soms in na een defrost sessie. Ik vermoed dat er nog meet BUH settings zijn die we niet weten hoe we deze aanpassen. P187 staat ook op uit dus die is het niet.

Douchen en in bad gaan (warm water verbruik) zorgen ervoor dat de BUH inkomt. Zelf heb ik een douche/badwater wtw (voor bad werkt deze niet ;-)) deze voorkomt BUH gebruik door douchen door het koudwater naar de binnenunit voor te verwarmen.
Extra buh instellingen zouden weleens onder C020 kunnen staan ipv C015.

Afgelopen weken was het snel hopen dat de kou verdween. Dagen van 32kWh hebben nu weer plaats gemaakt voor 15kWh. Dat is overigens wel totaal huishoudelijk gebruik hier. Ik heb ook EV waardoor mijn beeld van verbruik wel wat vertroebelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
LMol schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:54:
[...]

IK ziie ook bij min curve van verbruik van de wp dat deze op en neer springt. Bij relatief warm weer gaat hij even uit en gaat dan weer draaien. (iemand zij dat dit zou kunnen betekenen dat defrost draait).
Bij kouder zoals nu draait hij continue en gaat bijna niet uit. Hij draait dan gemiddeld rond de 1500 watt.
Sinussymbool betekent naar mijn weten dat de pomp draait en het water opwarmt.
Op de binnenunit kan je zien waarvoor: of H (huis) of d (douche). Meer weet ik helaas er niet van. Zo hebben ze het me wel verteld.
Drukverlies kan ik niet en dat is wel zorgelijk. Ik hoop dat iemand mee kan denken of kijken. (druk bij mij koud is 1.11 (zie intergas app)).
H En d geven idd gewoon een programma aan. Mijn H gaat pas uit als de ingestelde temperatuur +0,5 bereikt word. Dat sinus icoontje is als de heater aan de slag is. Zie je dan ook op je thermostaat. Drukverlies heb ik niet. Stabiel tussen 1,4 en 1,2.

Wat mij opvalt zijn ook de aansla momenten van 800 watt. 1 keer per uur. Beter zou zijn dat hij doorwarmt om die x + 0,5 te halen. Dat zal wel een CV ketel gedachte zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
Padbuffel schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:30:
@terijdt
Dan heb je Tapwater op comfort staan zeker? want bij mij(ECO) zie ik nooit dat de BUH aangaat bij douchen. Laatst was de tank 25(midden tank) graden.(na 4 douche beurten) en werd het water gewoon koeler... Geen BUH.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van den Hout
Even een update met mijn bevindingen van de laatste maand, een koude periode met vorst waarbij ik de installatie wederom heb zien falen. Na een bezoek van een monteur van Intergas die echt veel verstand had van de warmtepomp installatie, zijn er wat parameters gewijzigd. Helaas ging het bij de eerste dagen dat het kwik onder de 3 graden kwam gelijk weer mis. Het huis werd niet voldoende warm en op den duur, toen de vorst echt kwam, diende ik bij te verwarmen met een airco anders bleef het in huis maar 17 graden. Daarbij een enorm verbruik van gemiddeld 60kwh per dag! Toevallig heb ik net even gekeken wat ik verbruikt heb op 9 januari om een vergelijk te maken met de situatie hierboven van LMol. Ik kwam op die dag tot een verbruik van 59kwh. Ik heb mijn ongenoegen geuit en de installateur gaf aan dat ze er mee bezig waren en dat er binnenkort weer een monteur zou langs komen van Intergas. Ik gaf nogmaals aan dat dat m.i. geen zin heeft, de installatie voldoet niet bij koude dagen en moet er gewoon uit. Maar, ze willen het toch nog proberen en blijven bij hun standpunt dat voldoende vermogen aanwezig is……………

Vorige week werd ik gebeld, ze hadden ”iets” gevonden. Ik moest parameter 188 maar eens op 3 zetten. Wat blijkt parameter 188 nu te zijn, de buitentemperatuur wanneer de BUH mag gaan bij verwarmen. Ik heb zaterdag 27 januari braaf deze parameter verlaagd van -10 graden naar de gewenste 3 graden. Het zou die nacht weer wat kouder zijn dus ik was benieuwd wat me dit zou brengen. Zondag ochtend zo rond 8 uur was het huis mooi op temperatuur, dat was dus zeker een winst. Tot ik naar het verbruik van de installatie ging kijken. De warmtepomp had in 8 uur tijd 40kwh verbruikt! Dat is een beetje overdreven en ik had uitgerekend dat het verbruik met deze instellingen in de winter maanden gemiddeld op 120kwh per dag zou uitkomen. ( 3 fase x 2 kw /per uur. Totaal 6 x 24 = 144kwh per dag, indien het de gehele dag onder de 3 graden zou blijven ) Dit noem ik geen oplossing, dit is een sigaar uit eigen doos, je huis verwarmen met een straalkachel of elektrische vloerverwarming is nog goedkoper.

Dat is natuurlijk niet normaal en bijna lachwekkend te noemen om dit advies te geven als je een installatie van een warmtepomp ergens hebt geplaatst. Met deze aanpassing in de parameters geef je juist aan hoe slecht je installatie werkt onder het vriespunt. De terugval van de gehele installatie is zo enorm als het kouder wordt, daar is geen rekening mee gehouden. We moeten onze installaties bepalen op de dagen dat het koud kan zijn en niet op de dagen dat het rond de 5 graden is. Dat scheelt een hoop ergernis. Je kan als leverancier zeggen dat je alles berekend hebt en dat het ruim voldoende moet zijn, echter doet dit dan ook als de buiten temperatuur onder het vriespunt is. Ik weet goed dat een warmtepomp het minder goed doet in de kou, maar dit slaat alles.

Een warmtepomp zou het gewoon moeten doen tot -10 graden. Als een warmtepomp het op dat moment niet redt om het woonhuis op temperatuur te houden, dan voldoet de warmtepomp niet en is deze onder bemeten. Het is heel vreemd om een elektrische spiraal aan te zetten als de buitentemperatuur +3 graden is als je een warmtepomp hebt. Je neemt een warmtepomp vanwege een gunstige cop, anders zou ik alles wel gaan verwarmen met elektrische vloer verwarming.

Ik heb nu aangegeven bij de installateur dat ik een warmtepomp nodig heb voor mijn woonhuis welke ook bij -5 of zelfs -10 nog warmte genereerd d.m.v. zijn compressor/buitenunit en niet via een backup heater. Ik ben van plan om een externe partij te laten komen en hen om een advies te vragen hoe we dit op kunnen lossen. Dit werkt namelijk niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:50
Van den Hout schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 16:20:
[...]

Klopt helemaal, voor aanschaf van mijn installatie is mij niet gevraagd wat mijn gasverbruik is, er is enkel gekeken naar een 2d tekening van de vloerverwarmingsoppervlakte. En wat gegevens aangaande isolatie van dak en muren. En als rekensom is men er toen vanuit gegaan dat we het wel zouden halen met 70 watt / m2 ( in een renovatie woning uit 1960!?!?!?! ). Ik twijfelde enorm en heb aangegeven dat ik het aan de lage kant vond. Als antwoord kreeg ik dat ze met 70 watt/m2 "hoog in de boom" waren gaan zitten en dat het zeker voldoende zou zijn. Nu blijkt dat de installatie niet alles op temperatuur krijgt en ook nog eens enorm veel electra verbruikt ben ik me eens gaan verdiepen in alle informatie die er te vinden is aangaande het berekenen van het juiste vermogen van je warmtepomp. Dan kom je al snel op de Koevlaas formule. gasverbruik x 8 delen door 1650. Daar komt een vermogen uit wat de warmtepomp moet leveren bij -10. In mijn geval is de rekensom 2500 x 8 /1650 = 12kw. Dat scheelt natuurlijk een hele berg. In mijn geval komt de installatie bij -10 niet hoger dan een vermogen van 4,5kw. ( en daar twijfel ik zelfs aan ) Je snapt toch niet dat de specialisten van Intergas je dan zo'n rekensom voorschotelen!!! Je wil toch weten wat het verbruik voorheen was!

Deze week is overigens ook een specialist van Daikin bij ons geweest, die kon haarfijn uitleggen waar het mis gaat in ons geval. De installatie van Intergas loopt enorm achteruit als het koud wordt, veel meer als bijvoorbeeld nibe of Daikin. ( klopt, wij van wc eend kiezen wc eend .............maar dan nog) En omdat mijn systeem al onder bemeten is, knalt al heel snel de buh ( backup heater ) erin en krijg ik een installatie met een cop van 1. (of minder) De Daikin persoon kwam overigens ook uit op 11 á 12 kw, zonder dat ik iets gemeld had over mijn onderzoekje. Hij vroeg meteen naar mijn gasverbruik..................

Wat mij dus enorm tegenvalt is het feit dat er in de documentatie van Intergas staat beschreven dat het verbruik van het systeem om warmte af te geven jaarlijks 2630kwh zou verbruiken en het systeem van warm tapwater zou jaarlijks 1533kwh verbruiken. Daar klopt dus geen reet van, dit is in mijn geval al bijna bereikt in 3 maanden!!! Die onderzoeken zijn gedaan in een nieuwbouw woning! Waarom schrijf je dan deze installatie voor bij een renovatie woning!?!?! En ik ben niet de enige met een heel hoog verbruik. De installateur heeft meerdere Intergas installaties geplaatst en heeft bij de helft van de installaties dezelfde klachten. Een heel hoog verbruik als de temperatuur onder de 5 graden komt. Het systeem werkt dus niet in koude dagen en is zwaar onder bemeten voor een renovatie project.

Het kost mij jaarlijks ongeveer € 900,- aan extra kosten aan electra die ik niet gehad zou hebben als ik een goede installatie had en als de heren en dames van Intergas naar mij geluisterd hadden. Ik vertrouwde het niet voor de installatie geplaatst werd en heb toen mijn twijfel uitgesproken richting de installateur, deze kwam toen met de berekening van Intergas op de proppen die ik hierboven heb beschreven. Het stuit me dat ik als "leek" op deze wijze "verbetert" word terwijl ik het al die tijd aan het juiste eind had. Als het aan mij ligt komen ze de hele installatie ophalen en starten we opnieuw met een goede, op juistheid berekende installatie van tenminste 11kw. Maar ja, wie gaat dat betalen, het zal weer heel lastig worden.............
Die voorbeeld berekening van Intergas die uitkomt op jaarlijks 2630kwh verbruik voor verwarming gaat uit van een gemiddelde woning.

Een specifiekere benadering is als volgt.
Een goed gedimensioneerde warmtepomp zal op jaarbasis zo'n 2.25 kWh verbruiken voor elke m3 gas die vervangen wordt.
Ja kwam van 2500 m3 gas. Dan zou een verbruik van 2500 m3 x 2.25=5600 kWh te verwachten zijn.

Alle verbruik voor verwarming is uiteraard in het stookseizoen dus in de zomer is het verbruik minder.

Edit: dat de back up heater aan mag gaan bij +3 graden komt voor. Zelf vind ik -7 graden een mooie waarde. Dat wil niet zeggen dat de compressor uit gaat als het -8 graden wordt. Dat betekent dat de buh gaat meehelpen in geval het nodig wordt geacht door de warmtepomp.

[ Voor 3% gewijzigd door busscherski op 03-02-2024 16:08 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van den Hout
De software van onze Xource zorgt er in ieder geval wel voor dat als je parameter 188 wijzigt naar 3 graden, dit ook echt 3 graden is en dat er dan geen compressor meer werkt enkel de BUH. Dat was duidelijk te zien aan mijn verbruik van die ochtend. Ik heb de waarde nu maar aangepast om te voorkomen dat de straatlantaarns in onze wijk uitgaan als het 3 graden is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:50
@Van den Hout

O zo'n instelling ken in niet van andere merken.
Misschien is het wel opgelost nu die instelling op -10 graden staat.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
Ik heb tapwater op ECO. en ik zat al een tijd te zoeken om het tijdstip te veranderen van de boilertank op warmen.

En ik denk dat ik die gevonden heb. Je kunt namelijk Tijdvakken instellen. Deze heb ik als volgt ingesteld
Tijdvak 0: Mode: ON: tijd: 12:00
Tijdvak 1: Mode OFF tijd: 18:00

Als het goed is gaat dan warmtepomp om 12:00 de tank opwarmen (ALS Temp <55)
Voordeel is uiteraard op stroom van de zonnepanelen en het is vaak warmer buiten tov 0:00 's nachts = efficiënter voor de WP.

Voor de rest ben ik tevreden. Ik heb de WP vanaf oktober en ik ben nog constant aan verbeteren.

CV Temperatuur staat inmiddels op 28. En blijft prima warm in huis.
SWW tempratuur op 55 met 1 wekelijkse legionella run. (300 liter).

P165 op 200 staan.

[ Voor 4% gewijzigd door TheWalrus op 05-02-2024 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
Van den Hout schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:05:
Even een update met mijn bevindingen van de laatste maand, een koude periode met vorst waarbij ik de installatie wederom heb zien falen. Na een bezoek van een monteur van Intergas die echt veel verstand had van de warmtepomp installatie, zijn er wat parameters gewijzigd. Helaas ging het bij de eerste dagen dat het kwik onder de 3 graden kwam gelijk weer mis. Het huis werd niet voldoende warm en op den duur, toen de vorst echt kwam, diende ik bij te verwarmen met een airco anders bleef het in huis maar 17 graden. Daarbij een enorm verbruik van gemiddeld 60kwh per dag! Toevallig heb ik net even gekeken wat ik verbruikt heb op 9 januari om een vergelijk te maken met de situatie hierboven van LMol. Ik kwam op die dag tot een verbruik van 59kwh. Ik heb mijn ongenoegen geuit en de installateur gaf aan dat ze er mee bezig waren en dat er binnenkort weer een monteur zou langs komen van Intergas. Ik gaf nogmaals aan dat dat m.i. geen zin heeft, de installatie voldoet niet bij koude dagen en moet er gewoon uit. Maar, ze willen het toch nog proberen en blijven bij hun standpunt dat voldoende vermogen aanwezig is……………

Vorige week werd ik gebeld, ze hadden ”iets” gevonden. Ik moest parameter 188 maar eens op 3 zetten. Wat blijkt parameter 188 nu te zijn, de buitentemperatuur wanneer de BUH mag gaan bij verwarmen. Ik heb zaterdag 27 januari braaf deze parameter verlaagd van -10 graden naar de gewenste 3 graden. Het zou die nacht weer wat kouder zijn dus ik was benieuwd wat me dit zou brengen. Zondag ochtend zo rond 8 uur was het huis mooi op temperatuur, dat was dus zeker een winst. Tot ik naar het verbruik van de installatie ging kijken. De warmtepomp had in 8 uur tijd 40kwh verbruikt! Dat is een beetje overdreven en ik had uitgerekend dat het verbruik met deze instellingen in de winter maanden gemiddeld op 120kwh per dag zou uitkomen. ( 3 fase x 2 kw /per uur. Totaal 6 x 24 = 144kwh per dag, indien het de gehele dag onder de 3 graden zou blijven ) Dit noem ik geen oplossing, dit is een sigaar uit eigen doos, je huis verwarmen met een straalkachel of elektrische vloerverwarming is nog goedkoper.

Dat is natuurlijk niet normaal en bijna lachwekkend te noemen om dit advies te geven als je een installatie van een warmtepomp ergens hebt geplaatst. Met deze aanpassing in de parameters geef je juist aan hoe slecht je installatie werkt onder het vriespunt. De terugval van de gehele installatie is zo enorm als het kouder wordt, daar is geen rekening mee gehouden. We moeten onze installaties bepalen op de dagen dat het koud kan zijn en niet op de dagen dat het rond de 5 graden is. Dat scheelt een hoop ergernis. Je kan als leverancier zeggen dat je alles berekend hebt en dat het ruim voldoende moet zijn, echter doet dit dan ook als de buiten temperatuur onder het vriespunt is. Ik weet goed dat een warmtepomp het minder goed doet in de kou, maar dit slaat alles.

Een warmtepomp zou het gewoon moeten doen tot -10 graden. Als een warmtepomp het op dat moment niet redt om het woonhuis op temperatuur te houden, dan voldoet de warmtepomp niet en is deze onder bemeten. Het is heel vreemd om een elektrische spiraal aan te zetten als de buitentemperatuur +3 graden is als je een warmtepomp hebt. Je neemt een warmtepomp vanwege een gunstige cop, anders zou ik alles wel gaan verwarmen met elektrische vloer verwarming.

Ik heb nu aangegeven bij de installateur dat ik een warmtepomp nodig heb voor mijn woonhuis welke ook bij -5 of zelfs -10 nog warmte genereerd d.m.v. zijn compressor/buitenunit en niet via een backup heater. Ik ben van plan om een externe partij te laten komen en hen om een advies te vragen hoe we dit op kunnen lossen. Dit werkt namelijk niet meer.
Naar je Rechtsbijstandverzekering met dit dossier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van den Hout
Ik moet heel eerlijk zeggen, boven de 5 graden ben ik ook echt tevreden, temperatuur goed en verbruik is dan ook zeer netjes. Het is gewoon heel jammer dat mijn installatie niet werkt als het koud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
Van den Hout schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:05:
Ik moet heel eerlijk zeggen, boven de 5 graden ben ik ook echt tevreden, temperatuur goed en verbruik is dan ook zeer netjes. Het is gewoon heel jammer dat mijn installatie niet werkt als het koud is.
Ook met goed geïsoleerd, bijna nieuw huis(2016) merk ik ook een exponentieel hoger verbruik met vorst dan met temps > 5. opzich logisch want huis koelt sneller af en WP is minder efficiënt. Maar in orde van x4 vind ik echt te veel. Intergas zou daar echt naar moeten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
Overigens ook wel apart. Mijn Boilertank is warmer dan 55 graden door de legionella run van gisteren

Nu vind het reguliere opwarm moment plaats met een target temp 55. De tank is nu nog 58 graden. En toch wordt de heater nog flink opgestookt. Ik ben dus letterlijk warmte naar buiten aan het brengen. Gaat nergens over.

[ Voor 6% gewijzigd door TheWalrus op 07-02-2024 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van den Hout
Zelfs de monteur van Intergas verbaast het dat de software van de meeste warmtepompen in Nederland veel te wensen over laat. Hij zei letterlijk "Onbegrijpelijk dat we het in Nederland niet geregeld krijgen met de software terwijl vele landen in Scandinavië al decennia lang woningen verwarmen met warmtepompen."

Het klopt dus dat we soms achter onze oren krabben bij de werking van onze Xource. Ik begrijp het vaak ook niet waarom de heater de ene keer wel wordt gebruikt voor het verwarmen van de boiler en het andere moment niet. Ik heb in 4 maanden tijd al ruim 1000kwh er doorheen geblazen om mijn water op temperatuur te krijgen om lekker te douchen. En dan heb ik 'm niet eens op 55 graden staan maar wat lager, op 50 graden. Als je dit door berekend kom je uit op 3000kwh per jaar! Wetende dat ik jaarlijks zo'n 400m3 gas gebruikte voor het verwarmen van mijn water, had ik er beter voor kunnen kiezen dit te blijven doen ipv all electric te gaan. Ik zal daar dus nog wat aan moeten "tweaken" om het allemaal wat gunstiger te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LMol

LMol

Van den Hout schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:10:
Zelfs de monteur van Intergas verbaast het dat de software van de meeste warmtepompen in Nederland veel te wensen over laat. Hij zei letterlijk "Onbegrijpelijk dat we het in Nederland niet geregeld krijgen met de software terwijl vele landen in Scandinavië al decennia lang woningen verwarmen met warmtepompen."

Het klopt dus dat we soms achter onze oren krabben bij de werking van onze Xource. Ik begrijp het vaak ook niet waarom de heater de ene keer wel wordt gebruikt voor het verwarmen van de boiler en het andere moment niet. Ik heb in 4 maanden tijd al ruim 1000kwh er doorheen geblazen om mijn water op temperatuur te krijgen om lekker te douchen. En dan heb ik 'm niet eens op 55 graden staan maar wat lager, op 50 graden. Als je dit door berekend kom je uit op 3000kwh per jaar! Wetende dat ik jaarlijks zo'n 400m3 gas gebruikte voor het verwarmen van mijn water, had ik er beter voor kunnen kiezen dit te blijven doen ipv all electric te gaan. Ik zal daar dus nog wat aan moeten "tweaken" om het allemaal wat gunstiger te krijgen.
Je blijft maar aangeven dat het niet optimaal werkt. Daar moet toch een keer iemand mee kunnen denken zou je zeggen. Ook iemand van Intergas zelf. :'(

Ik heb mijn Xource nu ruim een jaar en volgens de app heb ik 3100 KWh verbruikt (zowel huis als douche).
Dat is dus vele malen minder dan jij verbruikt voor alleen warm water (hoewel warmtepompen niet goed zijn in het verwarmen van water hoger dan 35 graden).
Warmtepompen hebben het beste rendement tot een buitentemperatuur van 4 graden heb ik begrepen.
Vloerverwarming is wel een must denk ik bij het hebben van een warmtepomp.

LMLL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
LMol schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:54:
[...]

Je blijft maar aangeven dat het niet optimaal werkt. Daar moet toch een keer iemand mee kunnen denken zou je zeggen. Ook iemand van Intergas zelf. :'(

Ik heb mijn Xource nu ruim een jaar en volgens de app heb ik 3100 KWh verbruikt (zowel huis als douche).
Dat is dus vele malen minder dan jij verbruikt voor alleen warm water (hoewel warmtepompen niet goed zijn in het verwarmen van water hoger dan 35 graden).
Warmtepompen hebben het beste rendement tot een buitentemperatuur van 4 graden heb ik begrepen.
Vloerverwarming is wel een must denk ik bij het hebben van een warmtepomp.
Ik snap je punt. Maar je kunt niet ontkennen dat de Xource de nodige problemen kent. Ik volg hem nauwkeurig met Domiticz en ik verbaas me soms echt.

Het is dat ik de handleiding snap en ik weet hem steeds beter in te regelen. Mijn installateur is een hele goede maar software is niet zo zijn ding.

Het doet me een beetje denken toen ik in 2020 mijn ID3 kreeg. Die had zo veel software fouten. Nu is het beter en dat gaat met de xource ook wel gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van den Hout
Er is al twee keer iemand van Intergas geweest en de derde persoon staat al in de planning. Aan aandacht geen gebrek. In mijn geval heb ik het volledige huis op de begane grond voorzien van nieuwe vloerverwarming. 11 groepen, per groep een maximale lengte van 90meter. Totale oppervlakte van zo'n 85m2. Boven wordt er niet verwarmt enkel zo nu en dan met een airco.

Het is dus heel bijzonder dat ik zo veel verbruik en er moet nog heel wat getweakt worden voor ik in de buurt kom van het gebruik hierboven.

Per week heb ik wel zo'n 25 a 30 douche beurten van niet langer dan 5 minuten. Wellicht dat daar het hoge boiler verbruik van komt.

We blijven optimistisch en kijken uit naar een volgende koude periode om te bezien of alles nu beter ingesteld staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
Ik snap alleen die stooklijn instelling nog niet zo goed. 27 staat er nu... geen idee wat dat betekent.
@Garyperke hoe heb jij dit?

Update ik weet hoe het zit inmiddels

[ Voor 12% gewijzigd door TheWalrus op 09-02-2024 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LMol

LMol

TheWalrus schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 18:20:
[...]

Ik snap je punt. Maar je kunt niet ontkennen dat de Xource de nodige problemen kent. Ik volg hem nauwkeurig met Domiticz en ik verbaas me soms echt.

Het is dat ik de handleiding snap en ik weet hem steeds beter in te regelen. Mijn installateur is een hele goede maar software is niet zo zijn ding.

Het doet me een beetje denken toen ik in 2020 mijn ID3 kreeg. Die had zo veel software fouten. Nu is het beter en dat gaat met de xource ook wel gebeuren.
Je hebt helemaal gelijk. De xource doet wat die doen moet maar vraag niet met wat voor gedoe/ kosten dit geeft. En daar vraag je aandacht voor bij Intergas.
De vergelijking met de ID 3 (die ik zelf ook heb) vind ik zeer goed. Je kan ermee rijden maar soms is hij te eigenwijs, zoals ik het beschrijf (de garage vergeleek het met het is meer een computer op wielen dan een auto)
Dan komt de vraag is er nieuwe software voor de Xource en hoe komen we hier dan aan??!!

Jij kent de handleiding al een beetje dat is meer dan ik. Ik snep het nog niet helemaal en vraag soms aan een vriend van mij om uitleg. Het is soms moeilijk praten met hem omdat hij een Vaillant heeft. :'(
Ik zou ook graag meer weten wat wat doet en ook de stooklijn beter begrijpen. Dat is helaas nog ver weg ben ik bang. :?

LMLL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
@Van den Hout
Kloppen bij jou deze instellingen wel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KSxIgy5KfBHfCWWXyLMMD9SsmGo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ymoFfqGEdfcZItMlkQRxoPN0.png?f=user_large

Als je radiatoren hebt dan moet je natuurlijk niet de bovenste uit de tabel hebben.
Ik heb een LTV vloerverwarming. En ik moet de bovenste hebben. Overigens zie ik hier die 27 ook weer terug. Wat dus de helling is. Ik probeer nog even te begrijpen wat daar exact mee bedoelt wordt.
Ja ik kan een grafiek lezen maar helling = 27 zegt mij zo even niks. een Delta T in X tijd als helling.

Overigens ook grappig dat hier P215 wordt genoemd. P215 is met een C015 installateurs code niet in te stellen. Ik vermoed dat deze onder de C020 code zit.

Update:
ik denk dat ik het helemaal begrijp hoe het zit met de strooklijn icm de handleiding.
Ik ga vanavond een een uitgebreide Post hier maken.

[ Voor 18% gewijzigd door TheWalrus op 09-02-2024 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van den Hout
@TheWalrus
Die instellingen heb ik ook al eens bekeken, en begreep toen ook niet veel van de stooklijn en hoe het precies in elkaar steekt. De installateur van Intergas heeft deze instellingen ook bekeken en daar waar nodig aangepast en uitgelegd. Ik ga er dus vanuit dat mijn instellingen goed staan.

Ik heb wel een keer een tip gekregen om P192 op 40 te zetten, dit was nml. uit de bijscholing van de installateurs als oplossing aangedragen bij renovatie woningen met radiatoren. Ik heb geen radiatoren maar heb deze waarde wel een keer gewijzigd in een koude periode. Ik merkte echter geen verschil en heb de waarde toen weer op 27 gezet.

Ik ben benieuwd of jij er wel iets van begrijpt nu je er vol op gedoken bent. Ik wacht in spanning af. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheWalrus
@Van den Hout Even een disclaimer voor jou. Het is mogelijk niet een oplossing voor jou maar dat heeft dan meer met de fysieke aspecten dan met de software te maken
Oke nou zonder al te veel grafische voorstellingen is het eigenlijk best heel makkelijk achteraf.

Er zijn 4 instellingen in het spel
P181
P192
P194
P210

Deze 4 instellingen bepalen eigenlijk de stooklijn. De Stooklijn is een afzetting van de buitentempratuur tegen over de streef tempratuur van het CV water. P194(=CV temp) zomaar omhoog of omlaag doen heeft eigenlijk geen nut zonder ook naar andere instellingen te kijken.

Stookgrens = de buitentempratuur waarop de CV van de WP aangaat.

P181 Is de Horizontale verschuiving Stookgrens. Dit geeft eigenlijk een delta T van de Stookgrens aan.
bij een waarde van 3 is dit 20-3 = 17... Het voetpunt(kun je ook schuiven) is een vast getal van 20 graden. Zet je P181 op 3 dan verschuift de stookgrens naar 17. Is je waarde hier 6 dan verschuift de stookgrens naar 14 graden. Bij een matig geïsoleerde woning kan ik mij voorstellen dat je eerder wilt beginnen met stoken.

P192 is de helling van de stooklijn. 27 houdt in dat de streef temp per graad buitentemp met 0,27 zakt of stijgt. Zet je deze op 19 dan is dat 0,19. Dit bepaalt dus hoeveel tempo de CV moet gaan maken met verwarmen. Mijn huis is uit 2016 met overal vloerverwarming dus 27 is bij prima. Met radiatoren en ouder huis moet je eerder aan de 50 a 60 denken.

P194 is de maximale CV temperatuur(wat je dus ook instelt in gewone gebruikers menu). Bij mij staat deze op 28. Ik heb uitgerekend dat icm de 27 stooklijn ik deze max temp zo rond een buitentemp van - 20 bereik(bij een voetpunt van 20 graden en P181 op 3).

P210 is wel een belangrijke als je radiatoren hebt. Dus geeft namelijk een verticale DeltaT van het voetpunt. Bij mij staat deze op 0. bij mij is aanvangstemp van 20 graden, prima ivm LTV. Mocht je radiatoren hebben dan zou ik hier een waarde van 10 verwachten. dan is je starttemp 30 graden. Je zorgt er dus voor Warmtepomp warmer begint.

Dus slecht geïsoleerde woning met radiatoren zou je verwachten
een P181 van 5
P192 van 50 tot 60 = steile helling = 60 (= 0,6 graden per graad buiten temp)
P194 van rond 45 graden
P210 tussen de 5 a 10.

OKe dat is de Stooklijn
en
Dan hebben we nog de thermosstaat in je woonkamer wat eigenlijk een must is omdat je binnen voeler extra compensatie in de stooklijn kan gooien of er voor kan zorgen dat de CV kan stoppen(voorkomt gependel). Mocht je de instelwaarde op 21 hebben staan de en actuele waarde thermosstaat is 20 dan is de een DelTa = 1. de warmtepomp reageert hierop door de stookwaarde met 1 graad extra te compenseren. Mocht de instelwaarde +0,5 bereikt zijn, dan stopt de CV. Dan geldt dus de stooklijn niet meer.

Dan hebben we nog een aantal leuke berekeningen uit de handleiding waar een foutje in zat.

P181 = (Gewenste kamertemperatuur – Stookgrens(=is dus aansla moment buitentemp CV)

P192 = Tretour @-10°C – Tretour@stookgrens / ((Stookgrens +10)*100)

Hier zit dus een foutje. Het moet zijn ((TRetour@-10 - TRetour@StookGrens) / (Stookgrens+10)) * 100

P210 = Tretour @stookgrens– Gewenste kamertemperatuur

TRetour is watertemp wat uit je retour leiding van je verwarming komt.
Dit moet je zelf even bepalen..

Dus eigenlijk kan je moet deze berekeningen/hulpmiddelen je Stooklijn grafiek bepalen. Goed opletten wat voor verwarmingssysteem en isolatie huis je hebt. Radiatoren willen gewoon graag warmer water. Vloerverwarming kan vaak met temps tussen de 20 en 25 uit de voeten.

Uiteraard zijn lage temperaturen het meest efficiënt voor een Warmtepomp. Alleen radiatoren bij een slecht geïsoleerde woning zijn gewoon niet aan te raden.

Hopelijk is het zo wat duidelijk. Ik kan hier een hele Tabel neer posten van bij welke buitentemp de streefwaarde van mijn pomp is maar volgens mij moet iedereen dat hierna kunnen. Voor het tapwater zijn er ook nog vele instellingen zoals klok programma(ECO) wat ik eerder Poste. Ook nachtverlagingen(comfort) of een tijdelijke verhogingen(ECO) tussen bepaalde tijden zijn allemaal mogelijk in te stellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QXuU1E8cLexHyRWvV3ReD0mvWEw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wPa2wp4euqePvWIQfJ9jcHcp.png?f=user_large

Lijn 6 is meer voor radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
Ik heb overigens nu lijn 1 ingeprogrammeerd.
Mijn instellingen nu zijn
P181=3
P192 = 19
P194 = 28
P210 = 0
---‐------------------
P165 = 200

Ik twijfel of ik bij 17 graden buitentemp de cv al aan wil hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door TheWalrus op 11-02-2024 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crismeester
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21-10-2024
Hey allemaal
ik lees erg veel over instellingen,

maar raden jullie deze warmte pomp ook aan..

Ik kwam hem toevallig tegen en de prijs vind ik goed alleen verder heb ik geen ervaring en kennis over warmte pompen (die niet aan het gas vast zitten )

dus raden jullie deze aan of hebben jullie spijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miente Pera
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 06-06 21:42
crismeester schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 07:42:
Hey allemaal

Ik kwam hem toevallig tegen en de prijs vind ik goed alleen verder heb ik geen ervaring en kennis over warmte pompen (die niet aan het gas vast zitten )

Dat hangt helemaal af van je woning. Wij hebben hem nu draaien sinds juni vorig jaar en voldoet zeer goed. Maar dat heeft alles te maken met de combinatie warmtepomp en de isolatiewaardes van je woning (nieuwbouw 2018). Zoals je hier ook kan lezen, als dat een mismatch is; dan kan het waardeloos uitpakken.

Het lijkt mij het meest zinvol om even een expert (of meerdere) mee te laten kijken om te bekijken wat een goede optie is. Hierbij geldt wel: goedkoop kan in dit geval zeer duur worden (in termen van verbruik e.d.). De Xource is niet duur, maar als je dan per dag 80-100 kWh verstookt wordt je daar niet blij van.

Resumerend: wij hebben er absoluut geen spijt van en zijn zeer tevreden, maar het is geenzins vanzelfsprekend dat dit in jouw situatie ook zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
Hey allemaal

Ja hoor prima aan te raden. Zoek even naar de koevlaas formule op dit forum en dan weet je ongeveer of deze WP(7 kw) genoeg is voor jou situatie. Laat ook een warmteverlies berekening maken van je woning. Anti-Pendel buffer kan ook nuttig zijn.

Nog een extra tip is zoek een lokale installateur. Niks is fijner dan directe communicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LMol

LMol

Hey allemaal

IK heb de warmtepomp nu ruim een jaar en hij doet het volledig naar wens. Ook warmwater voorziening gaat naar wens.
Maar zoals ook al geadviseerd wordt: win extra informatie in of het vermogen 7 Kwh voldoende is. Er is geen wp mogelijk bij intergas met een groter vermogen.
Dus let op je isolatiewaarde en andere facetten zoals radiatoren in huis etc.
Nogmaals ik heb helemaaal geen spijt.

LMLL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LMol

LMol

TheWalrus schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 22:04:
@Van den Hout Even een disclaimer voor jou. Het is mogelijk niet een oplossing voor jou maar dat heeft dan meer met de fysieke aspecten dan met de software te maken
Oke nou zonder al te veel grafische voorstellingen is het eigenlijk best heel makkelijk achteraf.

Er zijn 4 instellingen in het spel
P181
P192
P194
P210

Deze 4 instellingen bepalen eigenlijk de stooklijn. De Stooklijn is een afzetting van de buitentempratuur tegen over de streef tempratuur van het CV water. P194(=CV temp) zomaar omhoog of omlaag doen heeft eigenlijk geen nut zonder ook naar andere instellingen te kijken.

Stookgrens = de buitentempratuur waarop de CV van de WP aangaat.

P181 Is de Horizontale verschuiving Stookgrens. Dit geeft eigenlijk een delta T van de Stookgrens aan.
bij een waarde van 3 is dit 20-3 = 17... Het voetpunt(kun je ook schuiven) is een vast getal van 20 graden. Zet je P181 op 3 dan verschuift de stookgrens naar 17. Is je waarde hier 6 dan verschuift de stookgrens naar 14 graden. Bij een matig geïsoleerde woning kan ik mij voorstellen dat je eerder wilt beginnen met stoken.

P192 is de helling van de stooklijn. 27 houdt in dat de streef temp per graad buitentemp met 0,27 zakt of stijgt. Zet je deze op 19 dan is dat 0,19. Dit bepaalt dus hoeveel tempo de CV moet gaan maken met verwarmen. Mijn huis is uit 2016 met overal vloerverwarming dus 27 is bij prima. Met radiatoren en ouder huis moet je eerder aan de 50 a 60 denken.

P194 is de maximale CV temperatuur(wat je dus ook instelt in gewone gebruikers menu). Bij mij staat deze op 28. Ik heb uitgerekend dat icm de 27 stooklijn ik deze max temp zo rond een buitentemp van - 20 bereik(bij een voetpunt van 20 graden en P181 op 3).

P210 is wel een belangrijke als je radiatoren hebt. Dus geeft namelijk een verticale DeltaT van het voetpunt. Bij mij staat deze op 0. bij mij is aanvangstemp van 20 graden, prima ivm LTV. Mocht je radiatoren hebben dan zou ik hier een waarde van 10 verwachten. dan is je starttemp 30 graden. Je zorgt er dus voor Warmtepomp warmer begint.

Dus slecht geïsoleerde woning met radiatoren zou je verwachten
een P181 van 5
P192 van 50 tot 60 = steile helling = 60 (= 0,6 graden per graad buiten temp)
P194 van rond 45 graden
P210 tussen de 5 a 10.

OKe dat is de Stooklijn
en
Dan hebben we nog de thermosstaat in je woonkamer wat eigenlijk een must is omdat je binnen voeler extra compensatie in de stooklijn kan gooien of er voor kan zorgen dat de CV kan stoppen(voorkomt gependel). Mocht je de instelwaarde op 21 hebben staan de en actuele waarde thermosstaat is 20 dan is de een DelTa = 1. de warmtepomp reageert hierop door de stookwaarde met 1 graad extra te compenseren. Mocht de instelwaarde +0,5 bereikt zijn, dan stopt de CV. Dan geldt dus de stooklijn niet meer.

Dan hebben we nog een aantal leuke berekeningen uit de handleiding waar een foutje in zat.

P181 = (Gewenste kamertemperatuur – Stookgrens(=is dus aansla moment buitentemp CV)

P192 = Tretour @-10°C – Tretour@stookgrens / ((Stookgrens +10)*100)

Hier zit dus een foutje. Het moet zijn ((TRetour@-10 - TRetour@StookGrens) / (Stookgrens+10)) * 100

P210 = Tretour @stookgrens– Gewenste kamertemperatuur

TRetour is watertemp wat uit je retour leiding van je verwarming komt.
Dit moet je zelf even bepalen..

Dus eigenlijk kan je moet deze berekeningen/hulpmiddelen je Stooklijn grafiek bepalen. Goed opletten wat voor verwarmingssysteem en isolatie huis je hebt. Radiatoren willen gewoon graag warmer water. Vloerverwarming kan vaak met temps tussen de 20 en 25 uit de voeten.

Uiteraard zijn lage temperaturen het meest efficiënt voor een Warmtepomp. Alleen radiatoren bij een slecht geïsoleerde woning zijn gewoon niet aan te raden.

Hopelijk is het zo wat duidelijk. Ik kan hier een hele Tabel neer posten van bij welke buitentemp de streefwaarde van mijn pomp is maar volgens mij moet iedereen dat hierna kunnen. Voor het tapwater zijn er ook nog vele instellingen zoals klok programma(ECO) wat ik eerder Poste. Ook nachtverlagingen(comfort) of een tijdelijke verhogingen(ECO) tussen bepaalde tijden zijn allemaal mogelijk in te stellen.

[Afbeelding]

Lijn 6 is meer voor radiatoren.
Sorry dat ik nu pas reageer op je bericht.
Heldere uitleg. Dank je wel
Ik heb inmiddels het een en ander uitgevogeld wat voor mijn situatie het beste zou werken en de instellingen doorgevoerd.

Mijn vraag is echter wat is wijsheid: beneden heb ik vloerverwarming en boven radiatoren. Is dan P194 30 nog voldoende of adviseren jullie toch nog 35 aan?
Ik heb P194 nu op 30 staan. Na de aanpassingen overigens.

LMLL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimetechniek
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 02-05-2024
Hallo,

Ik ben de hele winter bezig geweest om de warmtepomp in te regelen bij mij bleef het pendelen bestaan, hoe ik de pid regeling ook in stel, dit komt omdat de warmtepomp naar minimaal 80% van zijn vermogen wil en ik behoorlijk wat overcapaciteit heb. Intergas geraadpleegd die gaven aan:

P215=1 naar 0
P165=20 naar 150

Hierdoor ging mijn verbruik van 20kw per dag bij 0gr naar 10kw per dag bij 0gr

6xjaga strada hybrid
100l parallel cv buffervat
Intergas xource 7kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FBerk
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22-07-2024
Hier doet de Xource warmtepomp nu netjes zijn werk. Ongeveer 10 à 15 Kwh per dag. Ook hier heeft intergas de back up heater instelling aangepast naar 3 graden omdat de woning niet warm te krijgen was. Het betreft een nieuwe grote woning… Op koude dagen, onder de ca. 7 graden zitten we tussen de 60 en 80 Kwh per dag.

Zelf ben ik voorstander van de ECO modus. Hiermee bepaal ik wanneer er warm water wordt gemaakt. De installateur adviseert de COMFORT modus. Deze verbruikt echter veel meer Kwh bij koude dagen.

Enkele vragen:

- Bij welke temperatuur mag de back up heater inkomen?
- In de winterdag zet ik voor het slapengaan de temperatuur 1 graad later. Daarmee besparen we een hoop energie en herrie in de nacht. In de ochtend gaat hij weer 1 graad omhoog. Hiermee is het in de avond behaaglijk. Ik moet dit handmatig doen, zou toch via de thermostaat in te regelen moeten zijn..
- Voor aankomende winter overweeg ik het buffervat van 100 liter en het boilervat te verwijderen. Een 150 of 200 liter electrische boiler is veel energiezuiniger en kan ikzelf instellen om warm te worden als de stroom laag is. Wat vinden jullie? De Xource hoeft dan alleen de vloer maar te verwarmen…
- Of zou een electrische doorstoomboiler een toevoeging kunnen zijn? Ik kan ze royaal kwijt in mijn technische ruimte, weet alleen nog niet wat verstandig is.
- Andere keuze zou zijn heatpipes aansluiten op de boiler… Het gaat echter alleen om de winterperiode…. Geven deze dan voldoende warm water om het boiler en buffervat te ondersteunen?

Het zijn maar wat ideeën. Het zou fijn zijn als Intergas eens gaat meelezen met dit forum en serieus gaat reageren op de vele vragen en informatie. Ik heb hier ook een monteur gehad die eigenlijk niets van de Xource af wist. Hij was klaar en kwam 1 uur later terug omdat hij zijn collega had gesproken.De heilige graal was de back up heater eerder inschakelen….

Overigens zou mij installateur ook met Intergas contact op gaan nemen om te vragen wat zij voor advies hebben.

Alvast dank voor de feedback…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:26
Sinds vandaag ook eigenaar van een Intergas Xource, als vervanging van een 22 jaar oude Nefit Ecomline met boiler.

Aangesloten door een prima installateur in de regio die er bijna 50 manuren in heeft moeten steken. Binnendeel in bijkeuken, voorraadvat op 1e verdieping in een loos deel van een inbouwkast.
Nieuwe pomploze vloerverdeler, twee nieuwe elektra groepen (1 fase en 3 fase voor backup heater).

Helaas ook een 40 liter buffervat in serie waar ik de meerwaarde niet van in zie. Heb er niet voor betaald ;), maar dit bleek een vereiste van Intergas. In theorie verwacht ik dat hierdoor het rendement van de installatie heel iets wordt verlaagd. Ik zie er geen al te groot probleem in. Buffervat is geplaatst in zelfde inbouwkast op 1e verdieping.

Zelf een aardige lijst parameters gewijzigd. Zoals tapwater in eco, opwarmen op het moment dat zonnepanelen hoogste opbrengst hebben. Ik had gehoopt dat zulke parameters ook via de Intergas Gateway ingesteld konden worden, maar dat lijkt niet het geval...

Met de huidige zomer kan het nooit lang meer duren voor we naadloos overgaan naar de herfst :+. Ik ben benieuwd hoe de wp gaat bevallen! Foto van het strakke leidingwerk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQEWxXqjWZS2ciQdvEwP3ru2bKU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MCdvccIW8rnUzNo1w1oaPg1Y.jpg?f=fotoalbum_large
Edit: op deze foto is de afvoer nog niet aangesloten en de kap van de binnenunit nog niet vastgezet

[ Voor 3% gewijzigd door chielmi op 12-07-2024 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:09
LMol schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:13:
[...]

IK heb de warmtepomp nu ruim een jaar en hij doet het volledig naar wens. Ook warmwater voorziening gaat naar wens.
Maar zoals ook al geadviseerd wordt: win extra informatie in of het vermogen 7 Kwh voldoende is. Er is geen wp mogelijk bij intergas met een groter vermogen.
Dus let op je isolatiewaarde en andere facetten zoals radiatoren in huis etc.
Nogmaals ik heb helemaaal geen spijt.
Aan de verhalen hier te lezen zou het vermogen bij -7/w35 weleens dik onder de 5kw kunnen liggen bij deze WP.
Nu dacht ik, ik zoek de vermogenstabellen bij de buitentemperaturen.
Niet te vinden, dit heb ik nog nooit gezien, bij geen enkel merk zelfs niet Chinese warmtepompen.

Heeft iemand de vermogens grafiek tov buitentemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
Bij de Xource is de Tj = -7ºC 5,6 kW volgens de installatiehandleiding, grafiek kan ik helaas niet vinden.

Heeft er iemand succes gehad om de Intergas Gateway te koppelen aan Home Assistant? Er lijkt een integratie te zijn, maar deze vind in mijn geval geen heater... Is het bijvoorbeeld voor @DWeve uiteindelijk gelukt?

Edit: gelukt! Helaas is het aantal parameters dat zichtbaar is nogal beperkt. Ik had de hoop COP en zaken als energieverbruik in te kunnen zien. Deze parameters bestaan waarschijnlijk wel (energieverbruik is bijvoorbeeld zichtbaar in de Intergas thermostaat app), maar niet beschikbaar voor deze integratie :(

[ Voor 32% gewijzigd door chielmi op 13-07-2024 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:09
chielmi schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 07:39:
Bij de Xource is de Tj = -7ºC 5,6 kW volgens de installatiehandleiding, grafiek kan ik helaas niet vinden.

Heeft er iemand succes gehad om de Intergas Gateway te koppelen aan Home Assistant? Er lijkt een integratie te zijn, maar deze vind in mijn geval geen heater... Is het bijvoorbeeld voor @DWeve uiteindelijk gelukt?
Juist 5,6kw bij W35, bij W45 tot 50C is dat nog maar 5kw of minder.
Dit toestel is dus een 5kw in de volksmond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielmi
Mee eens. De "7" in de typenaam suggereert een hoger vermogen dan dat je in de praktijk kan verwachten. Er lijken meer fabrikanten te zijn die dit doet, bijvoorbeeld Itho Daalderop Amber lijkt ook te positief in de typenaam.

Voor de volledigheid: voor de Xource is de Tj bij uiterste bedrijfstemperatuur (-15) 5,3 kW.

Intergas zelf zegt dat de "nominale warmteafgifte" 6 kW betreft. Voor mijn vrijstaande woning met vloerverwarming ruim voldoende. Voorheen met CV op lage temperatuur en vloerverdeler op 30 graden bleef het stabiel 20 graden in huis tijdens de winter met een vrij laag gasverbruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheWalrus
Leuk om te lezen dat er steeds meer Xourcen in werking zijn. Herfst/Winter seizoen is weer in aantocht. Alhoewel die van mij pas eind oktober weer nodig is voor verwarming.

Wat ik overal wel bemerk is dat je zelf je parameters goed moet zetten. Blijkbaar zijn installateurs daar wat minder bedreven in. Zie ook mijn eerdere posts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
@TheWalrus Morgen komt de installateur nog langs voor een paar afwerkdingetjes.

Ook heb ik sterk het idee dat het buffervat onjuist zit aangesloten. Deze lijkt niet in serie met de retour van de vloerverwarming te zitten maar in serie met het SWW voorraadvat. Buffervat wordt warm bij opwarmen van het warmwatervat en niet koel toen ik de afgelopen dagen de koeling aan had. Dat lijkt me niet correct.

Koeling werkt trouwens wel prima! Haalt net een paar graden van de binnentemperatuur af. Het stroomverbruik bij koeling is helaas niet af te lezen uit de Intergas gateway (of de home assistant integratie), ik schat dat het zo'n 3~4 kWh stroom kost voor 12 uur lang koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
chielmi schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 19:56:
@TheWalrus Morgen komt de installateur nog langs voor een paar afwerkdingetjes.

Ook heb ik sterk het idee dat het buffervat onjuist zit aangesloten. Deze lijkt niet in serie met de retour van de vloerverwarming te zitten maar in serie met het SWW voorraadvat. Buffervat wordt warm bij opwarmen van het warmwatervat en niet koel toen ik de afgelopen dagen de koeling aan had. Dat lijkt me niet correct.

Koeling werkt trouwens wel prima! Haalt net een paar graden van de binnentemperatuur af. Het stroomverbruik bij koeling is helaas niet af te lezen uit de Intergas gateway (of de home assistant integratie), ik schat dat het zo'n 3~4 kWh stroom kost voor 12 uur lang koeling.
Buffervat hoort idd gekoppeld te zitten aan het SWW vat in serie, bij mij ook zo. Dit systeem heeft 2 pompen en geen 3 weg klep. De 2 pompen zorgen voor de juiste richting in rond pompen van het systeem water.

Het CV water moet je als systeem water zien. Het opwarmen van het SWW vat gebeurd dan ook met het systeem water. Systeem water gaat via een spiraal door je SWW vat heen.

Er zit op deze manier ook een kleine warmte overdracht tussen SWW vat en buffervat.

[ Voor 6% gewijzigd door TheWalrus op 14-08-2024 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielmi
@TheWalrus De installateur heeft inderdaad bevestigd dat het buffervat foutief zit aangesloten, hij gaat dit binnenkort herstellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cris ijs
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20-08-2024
Wij hebben de slechte installateur ter wereld gehad in onze woning. ( Van Luik uit Emmen)
Alles maar dan ook alles is mis gegaan waar hun de hand op hebben gelegd. Totaal geen kundig personeel!!!! Wij kunnen er een boek over schrijven en wij zijn niet de enigsten helaas. Dit bedrijf heeft veel schade aangebracht.

Na montage door dit bedrijf waren er veel problemen. Die een goede installateur niet snel zal maken. Gelukkig heeft intergas ons geholpen en werkt alles nu perfect!! Wij hebben nu pas vertrouwen in de installatie. De installatie werkt super en hebben er geen problemen meer mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08:28
TheWalrus schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 20:25:
[...]

Buffervat hoort idd gekoppeld te zitten aan het SWW vat in serie, bij mij ook zo. Dit systeem heeft 2 pompen en geen 3 weg klep. De 2 pompen zorgen voor de juiste richting in rond pompen van het systeem water.

Het CV water moet je als systeem water zien. Het opwarmen van het SWW vat gebeurd dan ook met het systeem water. Systeem water gaat via een spiraal door je SWW vat heen.

Er zit op deze manier ook een kleine warmte overdracht tussen SWW vat en buffervat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pZvqNcsGMQakQPTHiKrT8UHJVIM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xRPq9l9CrhPczXkAMwaEPmyw.jpg?f=fotoalbum_large

Dat lijkt mij volgens het schema niet de bedoeling. De buffer voor het CV water dient paralel en open over de cv leidingen voor verwarming te zitten, met een extra CV pomp. Als er sprake is van thermostaatknoppen of andere zone regeling, dan zou het circuit te klein kunnen worden, en kan de buitenunit zn energie niet kwijt. Er kan dan gewoon gespoeld worden over de buffer. Is er weer warmtevraag, dan zal deze vanzelf weer via de secundaire pomp de juiste kant op gaan.

Een buffer in serie kan ook, echter is dit puur om voldoende systeeminhoud te creeren, ivm ontdooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
Doesnotcompute schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:36:
[...]

[Afbeelding]

Dat lijkt mij volgens het schema niet de bedoeling. De buffer voor het CV water dient paralel en open over de cv leidingen voor verwarming te zitten, met een extra CV pomp. Als er sprake is van thermostaatknoppen of andere zone regeling, dan zou het circuit te klein kunnen worden, en kan de buitenunit zn energie niet kwijt. Er kan dan gewoon gespoeld worden over de buffer. Is er weer warmtevraag, dan zal deze vanzelf weer via de secundaire pomp de juiste kant op gaan.

Een buffer in serie kan ook, echter is dit puur om voldoende systeeminhoud te creeren, ivm ontdooien.
Klopt je hebt gelijk hoor. Volgens dit schema zit het bij mij ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
Vandaag kreeg ik een melding in de (tot nu toe nogal karige) Intergas app dat ik was overgezet naar cloud 2.0. Deze update geeft in ieder geval iets meer details over hoe de wp z'n werk doet. Je kunt nu COP (prestatiecoëfficient) zien van tapwater koeling en verwarming.

Ik hoop nog steeds dat iemand ooit uitvogelt hoe zulke gegevens in Home Assistant kunnen worden gebruikt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
chielmi schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 20:18:
Vandaag kreeg ik een melding in de (tot nu toe nogal karige) Intergas app dat ik was overgezet naar cloud 2.0. Deze update geeft in ieder geval iets meer details over hoe de wp z'n werk doet. Je kunt nu COP (prestatiecoëfficient) zien van tapwater koeling en verwarming.

Ik hoop nog steeds dat iemand ooit uitvogelt hoe zulke gegevens in Home Assistant kunnen worden gebruikt ;)
Oh echt? Ik wacht daar al 3 jaar op namelijk.

Update, hier helemaal niets :'(

[ Voor 3% gewijzigd door Doesnotcompute op 31-08-2024 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
@Doesnotcompute wazig dat intergas daar zo lang over doet. De app is na deze update daadwerkelijk een stuk bruikbaarder, al is er nog veel meer dat kan worden toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
Heb je iets specifieks gedaan om de update te krijgen? Komt hier helemaal niets binnen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
Me vooral geërgerd aan de vrijwel nutteloze gegevens van de oude versie... Waarschijnlijk komt de update aan de kant van intergas vanzelf, vrees dat je alleen af kan wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
Had je je toevallig aangemeld voor de beta versie oid? De mijne geeft aan versie 2.6.0
Pagina: 1 2 3 Laatste