@
Van den Hout Even een disclaimer voor jou. Het is mogelijk niet een oplossing voor jou maar dat heeft dan meer met de fysieke aspecten dan met de software te maken
Oke nou zonder al te veel grafische voorstellingen is het eigenlijk best heel makkelijk achteraf.
Er zijn 4 instellingen in het spel
P181
P192
P194
P210
Deze 4 instellingen bepalen eigenlijk de stooklijn. De Stooklijn is een afzetting van de buitentempratuur tegen over de streef tempratuur van het CV water. P194(=CV temp) zomaar omhoog of omlaag doen heeft eigenlijk geen nut zonder ook naar andere instellingen te kijken.
Stookgrens = de buitentempratuur waarop de CV van de WP aangaat.
P181 Is de Horizontale verschuiving Stookgrens. Dit geeft eigenlijk een delta T van de Stookgrens aan.
bij een waarde van 3 is dit 20-3 = 17... Het voetpunt(kun je ook schuiven) is een vast getal van 20 graden. Zet je P181 op 3 dan verschuift de stookgrens naar 17. Is je waarde hier 6 dan verschuift de stookgrens naar 14 graden. Bij een matig geïsoleerde woning kan ik mij voorstellen dat je eerder wilt beginnen met stoken.
P192 is de helling van de stooklijn. 27 houdt in dat de streef temp per graad buitentemp met 0,27 zakt of stijgt. Zet je deze op 19 dan is dat 0,19. Dit bepaalt dus hoeveel tempo de CV moet gaan maken met verwarmen. Mijn huis is uit 2016 met overal vloerverwarming dus 27 is bij prima. Met radiatoren en ouder huis moet je eerder aan de 50 a 60 denken.
P194 is de maximale CV temperatuur(wat je dus ook instelt in gewone gebruikers menu). Bij mij staat deze op 28. Ik heb uitgerekend dat icm de 27 stooklijn ik deze max temp zo rond een buitentemp van - 20 bereik(bij een voetpunt van 20 graden en P181 op 3).
P210 is wel een belangrijke als je radiatoren hebt. Dus geeft namelijk een verticale DeltaT van het voetpunt. Bij mij staat deze op 0. bij mij is aanvangstemp van 20 graden, prima ivm LTV. Mocht je radiatoren hebben dan zou ik hier een waarde van 10 verwachten. dan is je starttemp 30 graden. Je zorgt er dus voor Warmtepomp warmer begint.
Dus slecht geïsoleerde woning met radiatoren zou je verwachten
een P181 van 5
P192 van 50 tot 60 = steile helling = 60 (= 0,6 graden per graad buiten temp)
P194 van rond 45 graden
P210 tussen de 5 a 10.
OKe dat is de Stooklijn
en
Dan hebben we nog de thermosstaat in je woonkamer wat eigenlijk een must is omdat je binnen voeler extra compensatie in de stooklijn kan gooien of er voor kan zorgen dat de CV kan stoppen(voorkomt gependel). Mocht je de instelwaarde op 21 hebben staan de en actuele waarde thermosstaat is 20 dan is de een DelTa = 1. de warmtepomp reageert hierop door de stookwaarde met 1 graad extra te compenseren. Mocht de instelwaarde +0,5 bereikt zijn, dan stopt de CV. Dan geldt dus de stooklijn niet meer.
Dan hebben we nog een aantal leuke berekeningen uit de handleiding waar een foutje in zat.
P181 = (Gewenste kamertemperatuur – Stookgrens(=is dus aansla moment buitentemp CV)
P192 = Tretour @-10°C – Tretour@stookgrens / ((Stookgrens +10)*100)
Hier zit dus een foutje. Het moet zijn ((TRetour@-10 - TRetour@StookGrens) / (Stookgrens+10)) * 100
P210 = Tretour @stookgrens– Gewenste kamertemperatuur
TRetour is watertemp wat uit je retour leiding van je verwarming komt.
Dit moet je zelf even bepalen..
Dus eigenlijk kan je moet deze berekeningen/hulpmiddelen je Stooklijn grafiek bepalen. Goed opletten wat voor verwarmingssysteem en isolatie huis je hebt. Radiatoren willen gewoon graag warmer water. Vloerverwarming kan vaak met temps tussen de 20 en 25 uit de voeten.
Uiteraard zijn lage temperaturen het meest efficiënt voor een Warmtepomp. Alleen radiatoren bij een slecht geïsoleerde woning zijn gewoon niet aan te raden.
Hopelijk is het zo wat duidelijk. Ik kan hier een hele Tabel neer posten van bij welke buitentemp de streefwaarde van mijn pomp is maar volgens mij moet iedereen dat hierna kunnen. Voor het tapwater zijn er ook nog vele instellingen zoals klok programma(ECO) wat ik eerder Poste. Ook nachtverlagingen(comfort) of een tijdelijke verhogingen(ECO) tussen bepaalde tijden zijn allemaal mogelijk in te stellen.
Lijn 6 is meer voor radiatoren.
Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]