Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-06 22:24
Nee, nergens voor aangemeld. Hier ook 2.6.0. De omzetting naar cloud 2.0 lijkt puur een server-side aanpassing die alleen door intergas kan worden uitgevoerd.

• LMol
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12:14

LMol

WP Xource 7kw en EV Id3 1st

chielmi schreef op zondag 1 september 2024 @ 20:47:
Nee, nergens voor aangemeld. Hier ook 2.6.0. De omzetting naar cloud 2.0 lijkt puur een server-side aanpassing die alleen door intergas kan worden uitgevoerd.
Hier ook plotseling 2.6.0. Kreeg het pas toen mijn internet eruit lag en ik moest herstarten. Willekeur lijkt te kunnen.

Maar andere vraag je ziet nu in de app gegevens over Koelen. Maar wat ik ook doe hij koelt niet. Hoe kan ik Xource zo instellen dat hij wel gaat koelen indien nodig? Welke instelling heb je hiervoor nodig?

LMLL

• chielmi
@LMol Interessant dat je op een dag als vandaag de koelfunctie wil testen :+ . 8 graden hier, veel wind, guur naar weer... Heb vandaag juist voor het eerst de CV functie van de Xource getest!

Dit zegt de installatie handleiding voor wat betreft koelen:
Voordat ruimtekoeling geactiveerd kan worden dient aan de volgende
voorwaarden voldaan te worden:
► Vrijgave door een bevoegd installateur, parameter P005 wijzigen in "1";
► Parameter P230 wijzigen in "1";
► Er dient voldoende waterdruk te zijn;
► De Comfort Touch Xource dient geinstalleerd te zijn.
In de kamerthermostaat kun je wisselen tussen heat/cool. Bij koelen laat het display op de Xource een C zien. De installatiehandleiding met vrij goede instructies vind je hier.

[ Voor 11% gewijzigd door chielmi op 11-09-2024 17:17 ]

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16-06 18:04
chielmi schreef op zondag 1 september 2024 @ 20:47:
100% zeker dat je een xource 7 hebt, en geen xtend? Ik was gisteren namelijk op de installatie vakbeurs, en de vertegenwoordiger van Intergas zei keihard dat de xource uitontwikkeld was en er niets nieuws meer voor kwam. Geen app ontwikkeling oid. De Xceed is nu de AOI warmtepomp.

Voor de Xtend kon hij wel een app update beloven, vandaar.

• chielmi
@Doesnotcompute Xource 100% zeker, full electric.

• LMol

LMol

chielmi schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:14:
@LMol Interessant dat je op een dag als vandaag de koelfunctie wil testen :+ . 8 graden hier, veel wind, guur naar weer... Heb vandaag juist voor het eerst de CV functie van de Xource getest!

Dit zegt de installatie handleiding voor wat betreft koelen:

[...]

In de kamerthermostaat kun je wisselen tussen heat/cool. Bij koelen laat het display op de Xource een C zien. De installatiehandleiding met vrij goede instructies vind je hier.
Dank je wel voor je informatie.
Ik dacht ik regel dit wel even maar helaas ik kan niet bij parameter 005 komen.
Weet iemand hoe je hier wel bij kan komen?
IK hoop dat een van jullie dit weet. ;) ;)

LMLL

• chielmi
LMol schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 10:45:
[...]

Dank je wel voor je informatie.
Ik dacht ik regel dit wel even maar helaas ik kan niet bij parameter 005 komen.
Weet iemand hoe je hier wel bij kan komen?
IK hoop dat een van jullie dit weet. ;) ;)
Met code c020 in plaats van c015 kun je deze parameter wel bereiken 😉

• Sliener
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 15-06 13:03
Mijn Extend is aangesloten op vloerverdeler met een Wilo para pomp icm 9 groepen. In de badkamer en een slaapkamer/game room staat een radioator open om een flow vanuit de CV/WP te garanderen als de gesloten verdeler dicht gaat omdat de CV te warm water afgeeft.

Deze pomp heeft 3 standen en elke stand heeft 3 snelheden.
Wat is wijsheid. Hoge snelheid over der verdeler of een wat lagere snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
@Sliener misschien meer iets voor het Xtend topic? Bij een all-electric wp hebben de meesten een pomploze verdeler, in het Xtend topic vind je waarschijnlijk meer ervaringen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LMol

LMol

chielmi schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 15:50:
[...]

Met code c020 in plaats van c015 kun je deze parameter wel bereiken 😉
Super, fijn dat je me dit deelt.
Ga er direct naar kijken :) :)

LMLL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le_Mmort
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-06 19:58
Hallo allemaal, hier in huis krijgen we binnenkort ook de Xource geïnstalleerd. Er is 1 ding waar ik nog mee bezig ben en dat is de thermostaat. Boven verwarm ik helemaal niet, en beneden hebben we 2 vloerverwarming zones afgesloten middels een Honeywell zoneklep: 1 voor het kantoor en 1 voor de woonkamer/eetkamer/keuken. Zowel in het kantoor als in de woonkamer hangt een Tado thermostaat die de betreffende zoneklep aanstuurt.

Nu bestaat de mogelijkheid om de vloerverwarming op de rest van de benedenverdieping toe te voegen, maar ik ben dan bang dat ik het op m’n kantoor niet op temperatuur ga houden aangezien de verwarming stopt zodra de woonkamer op temperatuur is.

Heeft iemand hier ervaring mee? Kan Tado de xource aansturen? Ik kan hier niets over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Le_Mmort schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:48:
Hallo allemaal, hier in huis krijgen we binnenkort ook de Xource geïnstalleerd. Er is 1 ding waar ik nog mee bezig ben en dat is de thermostaat. Boven verwarm ik helemaal niet, en beneden hebben we 2 vloerverwarming zones afgesloten middels een Honeywell zoneklep: 1 voor het kantoor en 1 voor de woonkamer/eetkamer/keuken. Zowel in het kantoor als in de woonkamer hangt een Tado thermostaat die de betreffende zoneklep aanstuurt.

Nu bestaat de mogelijkheid om de vloerverwarming op de rest van de benedenverdieping toe te voegen, maar ik ben dan bang dat ik het op m’n kantoor niet op temperatuur ga houden aangezien de verwarming stopt zodra de woonkamer op temperatuur is.

Heeft iemand hier ervaring mee? Kan Tado de xource aansturen? Ik kan hier niets over vinden.
Volgens mij ondersteund de Xource gewoon OpenTherm, net als de TADO. Dus elektrisch zou het moeten werken. De vraag is of het regeltechnisch helemaal lekker werkt, ik vind TADO zelf niet altijd heel intelligent regelen. Kan je niet beter op buitentemperatuur gaan verwarmen? Of kijken of je twee thermostaten aan kan sluiten op een Xource?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
Le_Mmort schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:48:

Nee de xource laat zich zover bekend nergens door aansturen dan de comfort touch thermostaat. (althans, het werkt miss wel, maar je hebt 0,0 ondersteuning vanuit intergas als het niet werkt, ze garanderen de goede werking dan niet)

Als je met zonering wil blijven werken ben je eigenlijk verplicht parallel een buffer te plaatsen met extra pomp, en dat te laten sturen door je tado systeem. Zo kan de xource 7 blijven verwarmen over de tank, en neemt je verwarming daar zn warmte uit.

Open-loop kiest de voorkeur, dwz, waterzijdig inregelen en alles altijd open laten en de thermostaat de container in, zeker de vloerverwarming open laten.

[ Voor 4% gewijzigd door Doesnotcompute op 23-09-2024 18:11 ]

• TheWalrus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10:47
Ik werd even getriggerd door de mooie app update van intergas. Alleen staat bij mij bij "Stroomverbruik koeling(gisteren)" het stroomverbruik van het tapwater van gisteren (staat er zelfs in de kleine lettertjes eronder). Bugje dus.

En ik heb de Xource nu op een paar dagen na 1 jaar.

CV Stroomverbruik = 1146 kWh = 4950(thermisch)
Tapwater Stroomverbruik = 1190 kWh = 2911(thermisch)

Totaal = 2336 kWh

Eigenlijk geheel volgens mijn verwachting

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
De nieuwe versie van de app/cloud geeft inderdaad wat meer informatie over de Xource. Meerdere bugjes inderdaad die er al een tijd inzitten waardoor het aflezen van de details niet echt intuïtief is.
Ook gemiste kans dat er geen aanvullende mogelijkheden zijn om deze gegevens in Home Asssitant te integreren. De gegevens beschikbaar in de Intergas Gateway zijn vrij beperkt...

@TheWalrus Jouw tapwater stroomverbruik lijkt me best wel fors? Bij ons de afgelopen maanden iets minder dan 1 kWh per dag, al zal dit in de winter vast wel wat hoger zijn.
Mijn jaarverbruik voor tapwater zal denk ik richting de 400 kWh gaan met een 200 liter voorraadvat, tweepersoonshuishouden. Eco modus met 1x per dag opwarmen naar 50 graden en 1x per week legionella programma naar 60 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
Ik baal hier wel echt als een stekker van. In het verleden intergas meermaals geinformeerd over de app updates, of geen reactie, of dat het snel zou komen, is het zover, krijg ik de update niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
chielmi schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:56:
De nieuwe versie van de app/cloud geeft inderdaad wat meer informatie over de Xource. Meerdere bugjes inderdaad die er al een tijd inzitten waardoor het aflezen van de details niet echt intuïtief is.
Ook gemiste kans dat er geen aanvullende mogelijkheden zijn om deze gegevens in Home Asssitant te integreren. De gegevens beschikbaar in de Intergas Gateway zijn vrij beperkt...

@TheWalrus Jouw tapwater stroomverbruik lijkt me best wel fors? Bij ons de afgelopen maanden iets minder dan 1 kWh per dag, al zal dit in de winter vast wel wat hoger zijn.
Mijn jaarverbruik voor tapwater zal denk ik richting de 400 kWh gaan met een 200 liter voorraadvat, tweepersoonshuishouden. Eco modus met 1x per dag opwarmen naar 50 graden en 1x per week legionella programma naar 60 graden.
Ja tapwater meerdere redenen voor het verschil..
1. ik heb een 300 liter vat. (Gezin 4 personen.)

2. Eerste maand hebben de sensoren verkeerd om aan de binnen unit gezeten. Onder Sensor zat op poortje voor de boven sensor en vica versa. Wat opstart problemen eerste maand dus vaak aan en uit dus weer legionella run.

3. In de Winter Gaat je verbruikt voor bereiden tapwater aanmerkelijk omhoog. Ik denk niet dat jij al een winter heb meegemaakt volgens mij?

4. Hij stond de gehele winter achter een metalen kanteldeur dus ik had aardig wat afkoelverlies. Nu zit er een dichte pui in dus hopelijk wat beter.

5. Ik heb eco modus 55 graden. Extra comfort kost ook extra.

6. Mijn legionella run gaat tot 65 graden. Bewezen dat legionella pas goed afsterft boven de 60 graden.
En het spoelt de warmwater leiding ook mooi met 60+ graden door. Hier geen grappen mee dan maar wat extra verbruik.

[ Voor 8% gewijzigd door TheWalrus op 27-09-2024 11:21 ]

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
Dat verklaart het wat hogere verbruik idd.

En nee, nog geen winter meegemaakt. Als ik de Xource handleiding goed begrijp gaat de koudwateraanvoer naar het voorraadvat eerst langs een warmtewisselaar waardoor aangevoerd water al (iets) wordt opgewarmd als de CV in gebruik is.
Zodra bij mij het onjuiste geplaatste buffervat wordt verwijderd zal het stroomverbruik nog afnemen omdat er 50 liter water minder hoeft te worden opgewarmd. Ik wil de warmtepompleidingen bij het voorraadvat dan ook gaan isoleren wat over de levensduur van de installatie een no-brainer is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
chielmi schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:41:
Dat verklaart het wat hogere verbruik idd.

En nee, nog geen winter meegemaakt. Als ik de Xource handleiding goed begrijp gaat de koudwateraanvoer naar het voorraadvat eerst langs een warmtewisselaar waardoor aangevoerd water al (iets) wordt opgewarmd als de CV in gebruik is.
Zodra bij mij het onjuiste geplaatste buffervat wordt verwijderd zal het stroomverbruik nog afnemen omdat er 50 liter water minder hoeft te worden opgewarmd. Ik wil de warmtepompleidingen bij het voorraadvat dan ook gaan isoleren wat over de levensduur van de installatie een no-brainer is ;)
Maar je defrosts gaan wel meer stroom kosten zonder buffervat. En de defrosts zijn echt enorme vreters. Hij gaat zonder buffervat rechtstreeks warmte onttrekken uit je CV Systeem naar je buiten unit. En je krijgt meer kans op pendelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielmi
Op tweakers is de algehele mening dat een serie buffervat bij voldoende vloerverwarming oppervlak onnodig is. Vergroten van het systeemvolume is alleen nodig bij het gebruik van radiatoren of verwarmingszones.

Uiteraard kan een buffer in de praktijk voordeel geven, maar een (in mijn geval) 50 liter buffer zet geen zoden aan de dijk. Daarom met installateur afgesproken dat hij pas later deze winter de onjuist geplaatste buffer verwijderd, zodra ik zeker weet de de Xource het in een koude periode met defrosts ook nog goed doet.

Als ik het verkeerd heb en de wp deze winter pendelt of andere problemen geeft bij defrost dan zal de installateur de buffer alsnog in serie met de retour van de vloerverwarming plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
Een buffervat plaats je paralel over je verwarming. De warmtepomp kan dan over de buffer stromen, ook wanneer er door zonering zoals thermostaatknoppen en vloerzones de afgifte zijde dicht gaat staan, of minder dan circa 15l per minuut doorlaat in het geval van de xource7. Dan zou je idd pendel gedrag kunnen krijgen. JE afgifte zijde zal met een secundaire pomp dus cv water uit de tank nemen.

Een voorschakelvat zet je in serie met je CV leidingen, zoals een radiator. Deze buffert alleen wat warmte voor de defrost. Deze plaats je alleen als er te weinig systeemvolume is qua water. Stel je hebt maar 4 radiatoren en 4m2 vloerverwarming, dan kan het zijn dat er maar 1kwh aan energie in de leidingen rondcirculeert, terwijl de defrost miss 1,5kwh nodig is. De buitenunit maakt dan zn defrost niet af en zal stukje bij beetje verder invriezen. Waardoor het vermogen steeds verder afneemt en je dus in een neerwaartse spiraal terecht komt.

Bij een redelijk formaat systeem qua vloerverwarming ben je een buffer absoluut niet nodig. Je haalt de 20l/pm nominaal vaak met gemak, en er blijft altijd voldoende warmte in vloer zitten om te defrosten.

De xource kan ook gewoon met een backupheater meehelpen, maar dan kost het wel veel energie inderdaad. Opzich is een defrost zelf niet heel kostbaar. De gebruikte energie is immers al met 400% rendement opgewekt. Mocht je een bakcupheater gebruikt voor de defrost, dan slechts 100%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheWalrus
Oke laten we zeggen dat ik benieuwd naar de ervaringen van @chielmi. Mochten die positief uitmaken, dan overweeg ik het vat ook te laten weg halen.

Ik bedenk me dat het dan ook een extra pomp scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
Heb je geen zone-regeling? Hoe zit je vat er nu tussen? Welk afgifte systeem heb je? Hoe groot etc.

Mocht je alleen 22mm leidingen hebben als ring kun je het buffervat misschien beter laten zitten als deze parallel zit. Je moet echt 20l per minuut halen om de 7kw te kunnen halen bij een delta-T van 5 a 7.

(Wat ik nog vergeten was te zeggen over een defrost, eigenlijk kost het bijna niets. De staat verschuiving van damp naar vaste materie, het vocht in de lucht wat aanvriest, geeft ook energie af. In tegenstelling tot pure droge lucht, waar minder energie uit te trekken valt. De defrost is eigenlijk alleen nadelig omdat het tijd kost, waarin er dus effectief geen warmte " gemaakt kan worden". 7kw vermogen zal bij een defrost van 10 minuten (zwaar overdreven) bijvoorbeeld 1/6de lager zijn dan 7kwh, per uur. Zou mijzelf er dus niet druk om maken.)

[ Voor 47% gewijzigd door Doesnotcompute op 27-09-2024 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
Doesnotcompute schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 18:36:
Heb je geen zone-regeling? Hoe zit je vat er nu tussen? Welk afgifte systeem heb je? Hoe groot etc.

Mocht je alleen 22mm leidingen hebben als ring kun je het buffervat misschien beter laten zitten als deze parallel zit. Je moet echt 20l per minuut halen om de 7kw te kunnen halen bij een delta-T van 5 a 7.

(Wat ik nog vergeten was te zeggen over een defrost, eigenlijk kost het bijna niets. De staat verschuiving van damp naar vaste materie, het vocht in de lucht wat aanvriest, geeft ook energie af. In tegenstelling tot pure droge lucht, waar minder energie uit te trekken valt. De defrost is eigenlijk alleen nadelig omdat het tijd kost, waarin er dus effectief geen warmte " gemaakt kan worden". 7kw vermogen zal bij een defrost van 10 minuten (zwaar overdreven) bijvoorbeeld 1/6de lager zijn dan 7kwh, per uur. Zou mijzelf er dus niet druk om maken.)
Leuk en aardig allemaal maar eigenlijk vergeten we het meest gevaarlijke in deze klein discussie. namelijk de legionella run tot 60 graden.
Je eerste vragen zijn gericht tegen wie eigenlijk ? Ik ga er nu niks aan veranderen want CV is bij mij niet echt kostbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
Doesnotcompute schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 12:47:
Een buffervat plaats je paralel over je verwarming. De warmtepomp kan dan over de buffer stromen, ook wanneer er door zonering zoals thermostaatknoppen en vloerzones de afgifte zijde dicht gaat staan, of minder dan circa 15l per minuut doorlaat in het geval van de xource7. Dan zou je idd pendel gedrag kunnen krijgen. JE afgifte zijde zal met een secundaire pomp dus cv water uit de tank nemen.

Een voorschakelvat zet je in serie met je CV leidingen, zoals een radiator. Deze buffert alleen wat warmte voor de defrost. Deze plaats je alleen als er te weinig systeemvolume is qua water. Stel je hebt maar 4 radiatoren en 4m2 vloerverwarming, dan kan het zijn dat er maar 1kwh aan energie in de leidingen rondcirculeert, terwijl de defrost miss 1,5kwh nodig is. De buitenunit maakt dan zn defrost niet af en zal stukje bij beetje verder invriezen. Waardoor het vermogen steeds verder afneemt en je dus in een neerwaartse spiraal terecht komt.

Bij een redelijk formaat systeem qua vloerverwarming ben je een buffer absoluut niet nodig. Je haalt de 20l/pm nominaal vaak met gemak, en er blijft altijd voldoende warmte in vloer zitten om te defrosten.

De xource kan ook gewoon met een backupheater meehelpen, maar dan kost het wel veel energie inderdaad. Opzich is een defrost zelf niet heel kostbaar. De gebruikte energie is immers al met 400% rendement opgewekt. Mocht je een bakcupheater gebruikt voor de defrost, dan slechts 100%.
Nog even terugkomend op de backupheater bij een defrost.. Is dat niet een standaard verhaal bij de Xource dat de BUH hiervoor gebruikt word?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
@TheWalrus de BUH schakelt in als tijdens een defrost de retour onder de waarde van parameter P131 komt. Standaard staat deze op 20. In mijn Xource heb ik deze op 18 gezet waardoor de BUH nog minder vaak (mogelijk zelfs bijna nooit) gebruikt gaat worden.

Zodra we binnenkort in het defrost-seizoen komen ga ik monitoren hoe dit gaat. Mocht de defrost hierdoor te lang duren, of het systeemwater koel teveel af, zet ik de parameter weer terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheWalrus
chielmi schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 08:59:
@TheWalrus de BUH schakelt in als tijdens een defrost de retour onder de waarde van parameter P131 komt. Standaard staat deze op 20. In mijn Xource heb ik deze op 18 gezet waardoor de BUH nog minder vaak (mogelijk zelfs bijna nooit) gebruikt gaat worden.

Zodra we binnenkort in het defrost-seizoen komen ga ik monitoren hoe dit gaat. Mocht de defrost hierdoor te lang duren, of het systeemwater koel teveel af, zet ik de parameter weer terug.
Dat van die P131 op 18 zetten is wel een goede inderdaad. Bij mij waren de drefrosts vorige seizoen erg kostbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
Als je flink wat vloerverwarming hebt, en je stookt 24/7 kun je de backupheater voor defrost gewoon uitzetten. Buffer werkt ook natuurlijk. Nergens voor nodig normaliter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
ik zie bij de xtend dat ze daar een webpagina met allerlei info over hun apparaat hebben https://mydevice.intergas.nl/

weet iemand of dit ook voor de xource bestaat?

[ Voor 6% gewijzigd door TheWalrus op 14-10-2024 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
TheWalrus schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:27:
ik zie bij de xtend dat ze daar een webpagina met allerlei info over hun apparaat hebben https://mydevice.intergas.nl/

Nee, aangezien dit een pagina is in de Xtend zelf. Deze heeft een WiFi chip aan boord waar de webpagina vanaf geladen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
TheWalrus schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:27:

Iets beknopter kun je er wel bij, als je een installateur accounts hebt van Intergas. Dan kun je jezelf toevoegen als installateur en op afstand inloggen op je apparaat. Echter alleen van de laatste 5min, realtime dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielmi
Dit (de beperkte toegang tot de monitoring van de Xource) vind ik echt een nadeel van deze wp. Verder bevalt hij tot nu toe prima, maar Intergas heeft duidelijk weinig aandacht besteed aan de monitoring. De paar gegevens die via de Gateway in Home Assistant kunnen worden uitgelezen zijn maar zeer beperkt bruikbaar.

Ik verwacht dat dit ook nooit zal komen omdat de Xource zal worden vervangen door een nieuwe product generatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:31
chielmi schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:53:
Dit (de beperkte toegang tot de monitoring van de Xource) vind ik echt een nadeel van deze wp. Verder bevalt hij tot nu toe prima, maar Intergas heeft duidelijk weinig aandacht besteed aan de monitoring. De paar gegevens die via de Gateway in Home Assistant kunnen worden uitgelezen zijn maar zeer beperkt bruikbaar.

Ik verwacht dat dit ook nooit zal komen omdat de Xource zal worden vervangen door een nieuwe product generatie.
Is er al een nieuwe product generatie aangekondigd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielmi
@Mad_Manic Dit artikel lijkt een nieuw all-electric product aan te kondigen met de naam Xceed. De huidige Xource wordt volgens dit artikel uitgefaseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
Klopt, heb hem al gezien op de vakbeurs. Ook in 12kW varaint geloof ik. Zag er intern hetzelfde uit, alleen de wisselaar aan de binnenkant voor tapwater is weggehaald. Had niet het beloofde rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
Als de foto op die website klopt dan lijkt de buitenunit ook een stuk compacter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
De unit die op de vakbeurs stond zag er zon beetje 2x zo groot uit. Gok dat dit de 12kw was. De kleinere varianten waren niet aanwezig.

Gok zelf van niet, je bent formaat nodig om bij lage temperaturen te kunnen presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
Ik merk dat mijn Xource bij een defrost nauwelijks afvoert in de grindbak onder de warmtepomp, veruit het meeste water loopt linksachter over de bigfoot. De wp staat nagenoeg waterpas.
Net even getest met een spuitflesje water. Uit de onderafvoer komen dan druppels water terwijl het meeste water met een straaltje over de bigfoot loopt.

Mogelijk mist er hier gewoon een afwerkdop? Kan iemand dit eens vergelijken bij z'n eigen buitenunit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I5UTG_DlJwd7K8gDzD8nvfTJY6U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uJbcPwWGVWwyzufxRQf5gbRM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sexbierum95
  • Laatst online: 15-06 10:23
Dit stukje kunststof is de afvoer van het water bij de defrost. Ik heb het eruit gehaald. Het water loopt inderdaad bij de Bigfoot langs. Bij mij staat het in z’n geheel in de grindbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
Thanks! Bij mij zit de grindbak tussen de bigfoots in. Ik wil dus gebruik maken van de afvoer die iets rechts van het midden onder de unit zit, de afvoer van de foto eruit halen zal in mijn geval geen oplossing zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijsjansen
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 05-06 18:29
zo afgelopen dagen eens zitten stoeien met de PID regeling, om een rustiger en constantere afname te creëren.

denk dat ik nu een veel rustiger regeling heb gevonden (voor onze situatie) vannacht onafgebroken gedraaid rond de 940Watt. voor een huis uit 1964 geen slecht prestatie.

p165 graadminuten gezet naar 200

P195 40
P196 18
P197 5

ben nog een beetje aan het finetuning maar we komen in de de buurt.

Intergas Xource 7kw all -elektric 13 x full-black zonnepanelen 5135wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
Bij mij draait de Xource ook mooi rustig. Vrijstaand huis bouwjaar 2002, 74 m2 vloerverwarming beneden. Radiatoren op 1e verdieping staan (op badkamer na die ook prima warm blijft) uit.

Vanaf het tweede deel van de nacht tot ver in de ochtend ook een vrijwel constante run op ergens rond de 850W, met drie keer een defrost tussen 5:00 en 10:00.

Temperatuur in woonkamer blijft exact op 20 graden. Het lijkt erop dat ik weinig hoef te finetunen :+. p165 staat bij mij ook op 200 met als resultaat dat de wp mooie rustige lange runs doet.
@Matthijsjansen Heb je toevallig duidelijke documentatie gevonden over deze Kp, Ki, Kd parameters?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matthijsjansen
chielmi schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:30:
Bij mij draait de Xource ook mooi rustig. Vrijstaand huis bouwjaar 2002, 74 m2 vloerverwarming beneden. Radiatoren op 1e verdieping staan (op badkamer na die ook prima warm blijft) uit.

Vanaf het tweede deel van de nacht tot ver in de ochtend ook een vrijwel constante run op ergens rond de 850W, met drie keer een defrost tussen 5:00 en 10:00.

Temperatuur in woonkamer blijft exact op 20 graden. Het lijkt erop dat ik weinig hoef te finetunen :+. p165 staat bij mij ook op 200 met als resultaat dat de wp mooie rustige lange runs doet.
@Matthijsjansen Heb je toevallig duidelijke documentatie gevonden over deze Kp, Ki, Kd parameters?
Ik ben eens aan de slag gegaan met chatgtp, en heb daar eens een doorberekening laten maken. en ik kwam tot deze cijfers. voor mijn situatie tot nu voldoende. rustiger verloop en veel minder overschoot bij opstarten.

[ Voor 3% gewijzigd door Matthijsjansen op 19-11-2024 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonskremer
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 08-06 12:59
Kan de xourse werken met een Watts regeling met twee thermostaten en dus 2 verschillende ruimtes met 3 resp. 6 groepen vloerverwarming? Intergas zegt nee terwijl leverancier vloerverwarming, icl. regeling, zegt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
fonskremer schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:33:
Kan de xourse werken met een Watts regeling met twee thermostaten en dus 2 verschillende ruimtes met 3 resp. 6 groepen vloerverwarming? Intergas zegt nee terwijl leverancier vloerverwarming, icl. regeling, zegt wel.
Denk dat de fabrikant het wel beter weet.

Buffer toepassen bij zonering, volledig weersafhankelijk gaan regelen, dan kun je met een externe pomp en thermostaat regelen wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightLuke
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-06 21:12
Dag Intergas Xource gebruikers, ik ben sinds kort in het bezit van deze all-electric warmtepomp na een huis te hebben gekocht met dit systeem. Nu heb ik op zeer korte tijd al een aantal keer meegemaakt dat de pomp willekeurig in storing treedt met als foutmelding dat er al 30 minuten geen doorstroming in het CV-circuit is.

Er is geen lekkage en de druk is ook constant. We hebben vloerverwarming op de benedenverdieping met Grundfos pomp en radiatoren op de eerste verdieping die ongeveer 33% openstaan.

Zijn er gebruikers bij wie dit probleem ook wel eens optreedt of is de warmtepomp slecht ingeregeld? Ik heb geen idee waar te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
chielmi schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:43:
@Mad_Manic Dit artikel lijkt een nieuw all-electric product aan te kondigen met de naam Xceed. De huidige Xource wordt volgens dit artikel uitgefaseerd.
Dit lijkt wel een solareast warmtepomp te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
LightLuke schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:34:
Dag Intergas Xource gebruikers, ik ben sinds kort in het bezit van deze all-electric warmtepomp na een huis te hebben gekocht met dit systeem. Nu heb ik op zeer korte tijd al een aantal keer meegemaakt dat de pomp willekeurig in storing treedt met als foutmelding dat er al 30 minuten geen doorstroming in het CV-circuit is.

Er is geen lekkage en de druk is ook constant. We hebben vloerverwarming op de benedenverdieping met Grundfos pomp en radiatoren op de eerste verdieping die ongeveer 33% openstaan.

Zijn er gebruikers bij wie dit probleem ook wel eens optreedt of is de warmtepomp slecht ingeregeld? Ik heb geen idee waar te beginnen.
Is dit toevallig de n021 storing? Dit hebben wij 'opgelost' door het filter schoon te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightLuke
RobKJ schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:48:
[...]

Is dit toevallig de n021 storing? Dit hebben wij 'opgelost' door het filter schoon te maken :)
Yes dat klopt, gaat dat dan om de buitenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobKJ
  • Nu online
LightLuke schreef op woensdag 27 november 2024 @ 15:00:
[...]

Yes dat klopt, gaat dat dan om de buitenunit?
Nee, wij hebben het filter bij de binnenunit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ydcI_CCS9WiNjh8QIXG805ZQCck=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5sgms3Ird4jgwvT7OrL6PR9s.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CTZWxcMNhYSLAZ1NuP6BDezdnKs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q3h9ubyFgtCmWfHr4ybr0eJG.jpg?f=fotoalbum_medium

Let op! Die kraan moet uit staan (anders krijg je een water ballet) en de warmtepomp moet uitstaan. En ja, de kap hoeft er niet af :+

Dus:
- Warmtepomp uit
- Hendel kwartslag draaien
- Grote bout losdraaien
- Vuilfilter erachter eruit pielen en schoonmaken met water
- In omgekeerde volgorde weer terug :)

Advies van installateur was om dit eens per kwartaal te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightLuke
RobKJ schreef op woensdag 27 november 2024 @ 15:14:
[...]

Nee, wij hebben het filter bij de binnenunit.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Let op! Die kraan moet uit staan (anders krijg je een water ballet) en de warmtepomp moet uitstaan. En ja, de kap hoeft er niet af :+

Dus:
- Warmtepomp uit
- Hendel kwartslag draaien
- Grote bout losdraaien
- Vuilfilter erachter eruit pielen en schoonmaken met water
- In omgekeerde volgorde weer terug :)

Advies van installateur was om dit eens per kwartaal te doen.
Aha! Dat is een nuttige tip, ik heb alleen zelf niet zo'n dergelijke hendel, maar wel een magneetfilter kunnen vinden. Ik vermoed dat dit hetzelfde doet als ik de installatie tekening bekijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
Goede tip om zo'n filter eens te controleren! Ik wil dat bij die van mij ook doen, maar net als @LightLuke moet ik nog ontdekken hoe ik er zeker van ben dat ik er geen waterballet van maak.

Op dit type filter zit geen kraan of afsluiter voor zover ik kan zien. Iemand toevallig ervaring?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tpBl9XiVi_j51emOudTFxqKN9jM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cg7j7SYfDjMFXqGqYw3oXJrW.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: even m'n eigen vraag beantwoorden :+ . Hier staat een prima uitleg!

[ Voor 9% gewijzigd door chielmi op 27-11-2024 17:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
chielmi schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:14:
Goede tip om zo'n filter eens te controleren! Ik wil dat bij die van mij ook doen, maar net als @LightLuke moet ik nog ontdekken hoe ik er zeker van ben dat ik er geen waterballet van maak.

Op dit type filter zit geen kraan of afsluiter voor zover ik kan zien. Iemand toevallig ervaring?
[Afbeelding]

Edit: even m'n eigen vraag beantwoorden :+ . Hier staat een prima uitleg!
Heb ik ook, zeer simpel. WP uit, Dopje er af, magneet er af, vulslang er op en in een emmer, of emmer er onder, en het dopje is de sleutel voor het asje, flink wat laten stromen en weer dicht.

Bijvullen wel via het vulpoortje doen en NIET via het filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LMol

LMol

Ik heb geen contact (meer) met mijn xource via de app.
Van de gateway knippert lampje 1 en 3 en 4 branden continue.
Betekent dit dat er geen verbinding is met de intergasserver?
Of hebben anderen dit niet

LMLL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijsjansen
Hier ook geen mogelijkheid tot de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
Hier ook geen app mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
Nog steeds stuk zie ik. Hardnekkig blijkbaar of gewoon geen aandacht voor bij intergas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LMol

LMol

TheWalrus schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:25:
Nog steeds stuk zie ik. Hardnekkig blijkbaar of gewoon geen aandacht voor bij intergas.
Hardnekkig probleem denk ik.
Ik ben wel blij dat ik niet de enige hierbij ben met dit probleem. Maar toch.
Ben benieuwd wanneer ze het zien/ oplossen. :'(

LMLL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobKJ
  • Nu online
De app doet weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
Ja doet weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 08:50

EDB

Onze Xource staat nu 20 maanden en heeft afgelopen week zijn eerste onderhoud gehad. Installateur was inmiddels gefuseerd met een ander bedrijf dus ik was benieuwd.
Onderhoud is er feitelijk niet gepleegd. Een korte blik op de buitenunit zonder iets los te halen.
Van de binnenunit werd de kap wel opengemaakt om na een minuut ook weer te worden gesloten. Filter is even schoon gemaakt (zat vrijwel niets in).
Om toch nog iets te doen is de waterdruk iets verhoogd (had ik in de 20 maanden tijd zelf 1x gedaan). Installateur gaf zelf wel eerlijk toe nog in de leer te zijn voor het onderhoud aan warmtepompen.
Hij adviseerde wel om het energieverbruik goed in de gaten te houden omdat dit een goede indicator is van evt problemen. Uiteraard is dat iets dat ik bijhoud. Het eerste jaar had ik een verbruik van 3500kw.
Factuur was 112 euro.

[ Voor 3% gewijzigd door EDB op 06-12-2024 10:31 ]

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chielmi
Goed om te lezen dat je op deze manier dus weer prima €112 kan besparen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
chielmi schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:35:
Goed om te lezen dat je op deze manier dus weer prima €112 kan besparen ;)
En je garantie kan laten verlopen als je het niet doet.

Warmtepomp onderhoud is ook enkel het ff schoonmaken van de buitenunit, als dat nodig is. Binnenunit kap er even af, zit alles nog vast, geen indicaties van lekkage, spirofilter even doorspoelen, bijvullen en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightLuke
Ik ben inmiddels aardig gefrustreerd aan het raken van deze Intergas Xource warmtepomp. Het apparaat krijgt maar met moeite de woonkamer op temperatuur (aanvoer 24 graden bij verdeler vloerverwarming) en moet daarvoor eigenlijk de gehele dag draaien. Schiet regelmatig in storing dat het CV circuit niet doorloopt en herstelt zichzelf daar ook niet uit. De druk blijft goed op 1.8bar, het filter was inderdaad vrij smerig en is inmiddels schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
@LightLuke 24 graden aanvoer is mogelijk aan de lage kant? Bij mijn woning (vrijstaand, 2002, 75 m2 vloerverwarming met 5 groepen, paar radiatoren op 1e verdieping die maar beperkt open staan) doet de Xource lange runs op laag vermogen. Hij zit nu in z'n 6e run sinds middernacht. Tussen de runs in is de wp telkens zo'n 45~60 minuten uitgeschakeld.

Bij mij is huidige aanvoertemperatuur ook 24 graden bij 6 graden buitentemperatuur. Maximale temperatuur staat ingesteld op 35 graden.

Woningen/installaties vergelijken is natuurlijk lastig, maar dit klinkt alsof er iets in jouw installatie niet klopt. Vooral de storing vanwege te weinig doorstroom is verdacht.
Alle vloerverdeler groepen staan open? Lees je maximale doorstroom in de vlottertjes? Wat is de huidige doorstroom als je de waardes bij elkaar optelt? Vloerverdeler is pomploos?

[ Voor 3% gewijzigd door chielmi op 09-12-2024 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDB

EDB

LightLuke schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:10:
Ik ben inmiddels aardig gefrustreerd aan het raken van deze Intergas Xource warmtepomp. Het apparaat krijgt maar met moeite de woonkamer op temperatuur (aanvoer 24 graden bij verdeler vloerverwarming) en moet daarvoor eigenlijk de gehele dag draaien. Schiet regelmatig in storing dat het CV circuit niet doorloopt en herstelt zichzelf daar ook niet uit. De druk blijft goed op 1.8bar, het filter was inderdaad vrij smerig en is inmiddels schoon.
Hier 6 graden buitentemperatuur en de aanvoer temperatuur van de Xource is nu 28 graden. Geen idee welke stooklijn bij de installatie is ingesteld maar het lukt wel om de ingestelde temperatuur te halen. Runs duren hier zo’n 45 minuten daarna een pauze van zo’n 20 minuten.
In ieder geval hier nog nooit storing gehad.

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightLuke
@chielmi De output van de CV zou 50 graden moeten zijn met comfort modus aan. De pomp heeft vannacht een lange run gemaakt zonder onderbrekingen op een verbuik van zeg 2 a 2,5 kWh. Ik zie de warmtepomp de afgelopen tijd eigenlijk non-stop door draaien zonder dat hij uitgaat.

Ik heb op de eerste verdieping 3 radiatoren allen rond stand 3 openstaan behalve de slaapkamer, die staat eerder richting de "2". De vloerverwarming beneden heb ik op de verdeler de thermostaatknop volledig opengedraaid zonder effect. De vloerverwarming heeft een grundfos pomp met drie standen (ingesteld op de hoogste doorstroom) die ik ook wel geluid hoor maken.

Die doorstroom blijft raar, want zeker na het ontluchten, het schoonmaken van de filters en het bijvullen. Ben ik door de opties heen wat het kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDB

EDB

LightLuke schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:23:
@chielmi De output van de CV zou 50 graden moeten zijn met comfort modus aan. De pomp heeft vannacht een lange run gemaakt zonder onderbrekingen op een verbuik van zeg 2 a 2,5 kWh. Ik zie de warmtepomp de afgelopen tijd eigenlijk non-stop door draaien zonder dat hij uitgaat.

Ik heb op de eerste verdieping 3 radiatoren allen rond stand 3 openstaan behalve de slaapkamer, die staat eerder richting de "2". De vloerverwarming beneden heb ik op de verdeler de thermostaatknop volledig opengedraaid zonder effect. De vloerverwarming heeft een grundfos pomp met drie standen (ingesteld op de hoogste doorstroom) die ik ook wel geluid hoor maken.

Die doorstroom blijft raar, want zeker na het ontluchten, het schoonmaken van de filters en het bijvullen. Ben ik door de opties heen wat het kan zijn.
Output van 50 graden? Die van mij staat op maximaal 35 graden. Hier ook zo’n oude stroom vretende Grundfos pomp die hier op standje 1 staat.
2 lussen vloerverwarming en verspreid over het huis nog 11 radiatoren die allemaal deels open staan.

[ Voor 3% gewijzigd door EDB op 09-12-2024 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightLuke
EDB schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:30:
[...]

Output van 50 graden? Die van mij staat op maximaal 35 graden. Hier ook zo’n oude stroom vretende Grundfos pomp die hier op standje 1 staat.
2 lussen vloerverwarming en verspreid over het huis nog 11 radiatoren die allemaal deels open staan.
Dat is waar hij op staat in het instellingenschermpje van de pomp. Via de verdeler gaan er zes leidingen de vloer in. De warmtepomp staat bij mij op zolder, ik weet niet of dat nog verschil maakt voor de grundfos pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDB

EDB

LightLuke schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:41:
[...]

Dat is waar hij op staat in het instellingenschermpje van de pomp. Via de verdeler gaan er zes leidingen de vloer in. De warmtepomp staat bij mij op zolder, ik weet niet of dat nog verschil maakt voor de grundfos pomp?
Hier staat de warmtepomp ook op zolder (daar stond de oude CV ketel). Verdeler en Grundfos pomp (hoorden bij de oude installatie) hier op de benedenverdieping.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matthijsjansen
EDB schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:30:
[...]

voor idereen die denkt dat het getal wat je kiest in het schermpje op de binnenunit, als je het radiatortje aanklikt of in het installatie menu P194, dit gaat over de maximale retour temperatuur. het systeem wil graag werken met een delta van 5graden.
dus 35 retour temp houdt in 40 graden aanvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDB

EDB

Matthijsjansen schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:08:
[...]

voor idereen die denkt dat het getal wat je kiest in het schermpje op de binnenunit, als je het radiatortje aanklikt of in het installatie menu P194, dit gaat over de maximale retour temperatuur. het systeem wil graag werken met een delta van 5graden.
dus 35 retour temp houdt in 40 graden aanvoer.
Goed om te weten. Tijdens de installatie had ik de monteur nog gevraagd wat dat getal betekende en hij was er van overtuigd dat het ging om de aanvoer temperatuur…. Hij was er ook zeker van dat de instelling van de tijd automatisch zou gaan via internet.
Het is kennelijk een klein wonder dat onze installatie zonder problemen draait want veel kennis had de installateur niet. Ok, hij had de sensordraden op de boiler omgewisseld maar daar kwam ik gelukkig snel achter toen hij bleef doorverwarmen.

Dus als je op het radiatortje drukt zie je dus de ingestelde maximum retour temperatuur, bij mij 35 graden. Als je vervolgens 30 seconden wacht zie je een temperatuur die wisselt. Ik neem aan dat dit getal dan de actuele retour temperatuur is?

[ Voor 11% gewijzigd door EDB op 09-12-2024 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
@LightLuke je zegt dat je de thermostaatknop op de vloerverdeler helemaal open hebt gedraaid. Je hebt dus een meng-vloerverdeler met pomp die normaalgezien niet worden aangeraden met een all-electric warmtepomp. Dit soort verdelers zijn bedoeld om heet water van een gasgestookte tv te mengen met koud water uit de retour van de vloer, om zodoende de vloer te beschermen tegen te warm water.

Een pomploze verdeler heeft een veel hoger debiet. Zo'n verdeler laat (zonder afgekoeld retour water bij te mengen) de aanvoer van de wp direct de vloer in gaan. Bij een all-electric warmtepomp hoort normaalgezien een pomploze verdeler. Een meng-verdeler lijkt me bij jou de primaire reden voor te weinig doorstroom en een slecht opwarmend huis.

Is er een reden dat de installateur een meng-vloerverdeler met pomp heeft geplaatst?

[ Voor 20% gewijzigd door chielmi op 09-12-2024 19:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightLuke
@chielmi Ik vermoed dat dat is omdat tot anderhalf jaar geleden het huis op gas werd warmgestookt en de vloerverwarming al aanwezig was. Ik heb inmiddels maar service aanvraag opgestart in de hoop dat dit snel opgelost wordt en de hele installatie even onder de loep wordt genomen. Het verbruik is vandaag ongeveer 40 kWh inmiddels en de temperatuur is in die tijd opgeklommen van 20 naar 20.5 in 22 uur tijd dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
LightLuke schreef op maandag 9 december 2024 @ 22:39:
@chielmi Ik vermoed dat dat is omdat tot anderhalf jaar geleden het huis op gas werd warmgestookt en de vloerverwarming al aanwezig was. Ik heb inmiddels maar service aanvraag opgestart in de hoop dat dit snel opgelost wordt en de hele installatie even onder de loep wordt genomen. Het verbruik is vandaag ongeveer 40 kWh inmiddels en de temperatuur is in die tijd opgeklommen van 20 naar 20.5 in 22 uur tijd dus.
Als njij meldingen krijgt dat er onvoldoende doorstroming is, is het waterzijdig niet goed ingeregeld of veel te dunne leidingen gebruikt. De xource wil nominaal 20l per minuut zien.

Was je systeem al eens ingeregeld qua stroming, en heb je dat ook opnieuw laten doen toen je de Xource kreeg?

Er is trouwens een realtime menu, kun je de pompsnelheid, compressor frequentie lezen, en de flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightLuke
Doesnotcompute schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 06:29:
[...]

Als njij meldingen krijgt dat er onvoldoende doorstroming is, is het waterzijdig niet goed ingeregeld of veel te dunne leidingen gebruikt. De xource wil nominaal 20l per minuut zien.

Was je systeem al eens ingeregeld qua stroming, en heb je dat ook opnieuw laten doen toen je de Xource kreeg?

Er is trouwens een realtime menu, kun je de pompsnelheid, compressor frequentie lezen, en de flow.
Ik durf dat allemaal niet te zeggen ik heb het systeem niet zelf gekocht maar gekregen bij het huis. Als ik de boel heb gereset zie ik een flow van 21.1L maar na een poosje staat deze vaak rond de 11L.

Per verdieping is de aanvoer leiding wel gesplitst, die leiding lijkt wel dikker dan de leidingen die ik in mijn vorige huis had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
LightLuke schreef op maandag 9 december 2024 @ 22:39:
40 kWh om de temperatuur 0,5 graden te laten stijgen is een flink hoog verbruik.

Ik vermoed dat de vloerverdeler vervangen moet worden door een verdeler die geschikt is voor een warmtepomp. Grote kans dat dit momenteel het grootste probleem is, al moet de installateur de gehele installatie controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijsjansen
LightLuke schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 07:38:
[...]

Ik durf dat allemaal niet te zeggen ik heb het systeem niet zelf gekocht maar gekregen bij het huis. Als ik de boel heb gereset zie ik een flow van 21.1L maar na een poosje staat deze vaak rond de 11L.

Per verdieping is de aanvoer leiding wel gesplitst, die leiding lijkt wel dikker dan de leidingen die ik in mijn vorige huis had.
dat hij terugvalt klopt waarschijnlijk wel. als de compressor loopt dan draait de pomp op 100%, als de compressor weer uitgaat dan gaat de cv pomp terug naar 30%. dit kun je wel verhogen P184 daar kun je de cv pomp met compressor uit verhogen.

• Doesnotcompute
Gok dat je verbruik zo hoog is omdat er backup heaters mee draaien oid.

Mooiste was als je een uitdraai had van de parameters. Boekje downloaden, parameter lijst even in plaintekst en alles noteren wat er gewijzigd is, en waarin. Oppervlakte vloerverwarming/radiatoren types en hoeveelheid etc.

Daar kunnen we wat mee. Nu is het puur gissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightLuke
Doesnotcompute schreef op donderdag 12 december 2024 @ 06:28:
Gok dat je verbruik zo hoog is omdat er backup heaters mee draaien oid.

Mooiste was als je een uitdraai had van de parameters. Boekje downloaden, parameter lijst even in plaintekst en alles noteren wat er gewijzigd is, en waarin. Oppervlakte vloerverwarming/radiatoren types en hoeveelheid etc.

Daar kunnen we wat mee. Nu is het puur gissen.
Heel begrijpelijk ik heb even een boel informatie verzameld (los van dat de servicemonteur een paar waardes heeft gewijzigd). Zo op het eerst oog lijkt de boel redelijk default.

Beneden verdieping is 64 m2 oppervlakte op een WTH vloerverdeling met Grundfos ups15-40 n1 pomp (altijd aan) en losliggende thermostaatknop. Dit gaat in 4 aanvoerbuizen op de verdeler. In de garage nog een paneelverwarmer 100 x 40cm (thermostaat knop = 1).

1e etage zijn de volgende verwarmers:
- Paneelverwarmer 80 x 60cm (knop = 2,5)
- Designradiator 175 x 75 cm (knop = 5)
- Paneelverwarmer 150 x 50 cm (knop = 3)
Verwarmde oppervlakte op de eerste verdieping is 31 m2.
Bouwjaar 2007, overal HR++ glas.

Beide verdiepingen hebben een eigen aanvoer en retour die samenkomt bij de CV.

Een dumpje van het service menu:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
P000 -  1
P002 -  2
P003 -  1
P004 -  1
P005 -  1
P006 -  1
P007 -  3
P008 -  0
P009 -  0
P020 -  5
P090 -  0
P091 -  25
P092 -  12 (was 24)
P093 -  5
P094 -  45
P095 -  48
P096 -  24
P097 -  5
P100 -  30
P101 -  70
P102 -  100
P103 -  0
P105 -  20
P106 -  0
P107 -  15
P108 -  1
P109 -  65
P110 -  180
P111 -  53
P112 -  4
P113 -  120
P114 -  60  
P117 -  100
P118 -  2
P119 -  1
P123 -  0
P127 -  3
P128 -  50
P129 -  5
P130 -  1
P131 -  20
P165 -  150
P167 -  50
P171 -  -20
P172 -  1
P180 -  0
P181 -  3
P182 -  2
P183 -  100
P184 -  30
P187 -  1
P188 -  3 (was -10)
P189 -  120
P190 -  240
P191 -  240
P192 -  74 (was heel laag getal)
P194 -  45
P195 -  96
P196 -  15
P197 -  0
P198 -  5
P199 -  5
P202 -  2
P203 -  50
P206 -  10
P207 -  1
P209 -  3
P210 -  0
P214 -  16
P216 -  -10
P230 -  0
P231 -  -1
P242 -  20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielmi
@LightLuke Heb je de installateur gevraagd of de vloerverdeler met pomp geschikt is voor de flow die de Xource moet kunnen halen? Ook al is de thermostaatknop ontkoppeld zal zo'n vloerverdeler een lagere flow geven vergeleken met een pomploze vloerverdeler.

Wat zie je als flow waarde op het Xource display? 2x lang sleuteltje indrukken, en naar waarde F. bladeren. Deze moet richting de 20 l/min weergeven. Ook met de radiatoren op de 1e verdieping dicht moet de vloerverdeler de 20 l/min nog steeds weten te halen voor een optimale warmteafgifte.
In de instellingen die door de installateur zijn gewijzigd zie ik geen waarde waarmee je het bronprobleem (foutmelding te weinig doorstroming, traag opwarmende vloer met relatief hoge aanvoertemperatuur) op gaat lossen.

De wijziging aan P188 kan er toe leiden dat de backup heater vaker wordt ingeschakeld. De BuH is een noodvoorziening die alleen bij uitzonderlijke omstandigheden aan hoort te gaan. Ik zou deze terugzetten naar -10.
P192 wijzigt de "helling" van de stooklijn. Dit zal leiden tot een sneller ophogende systeemtemperatuur, lagere COP. Je hebt de maximale (retour) temperatuur al vrij hoog staan (45 graden) voor een nieuwbouwhuis.

In de overige parameters zie ik niets bijzonders. Ik blijf er bij dat de vloerverdeler die je gebruikt mogelijk niet geschikt is voor een wp vanwege te lage doorstroming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightLuke
@chielmi De flowwaarde is op dit moment 17.4 l/min en met alleen de benedenverdieping open (hendel 1e verd. dicht) is de flow 11.2 l/min.

Een kennis raadde mij wel al aan om de CV temperatuur op 35 te zetten in plaats van de 45 die de installateur heeft ingesteld. Daar stond hij sinds maandag op met voor mijn gevoel geen verschil met 45 of 50 waar hij voor maandag op stond.

De monteur die langs is geweest adviseerde mij wel om naar een LTV-verdeler te gaan kijken in plaats van de bestaande verdeler met pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
@LightLuke 11.2 l/min flow door de vloerverdeler bevestigd dat hier jouw probleem zit. Dit is een te lage flow waardoor je de foutmelding krijgt en de vloer slechts matig opwarmt.

Waarom wil je voor een LTV-verdeler gaan? Bij een warmtepomp hoort normaalgezien een LT-verdeler zonder pomp en thermostaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightLuke
@chielmi Zaak om dat op te gaan lossen dus, dat is wat de beste man mij adviseerde maar allicht is dat niet de beste keuze in deze situatie? Ik heb al wat installatiebedrijven aangeschreven maar ik kan daar eventueel na reactie nog wel even een mailtje over sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
@LightLuke Een verdeler met pomp is niet de standaardoplossing bij een all-electric warmtepomp.

Voor zover ik lees in jouw posts heb je een doodnormaal nieuwbouwhuis (no offence :+). Vergelijkbaar met mijn situatie. Mijn pomploze LT-verdeler kan probleemloos ~20 l/min flow aan, op 1e verdieping staat alleen een badkamerradiator deels aan. Xource draait meestal op laag vermogen mooi lange runs, max retour temperatuur staat op 35 graden.

Je zult idd een installateur moeten zien te vinden die de vloerverdeler kan wijzigen. Groot voordeel is dat de installateur voor zo'n klus geen warmtepomp kennis hoeft te hebben. Elke installateur kan dit voor jouw uitvoeren, op voorwaarde dat ze het probleem begrijpen en een correcte verdeler plaatsen ;-)

In mijn installatie zit een basic Allbrand RVS verdeler met 6 groepen, EAN 8719632263098

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijsjansen
@LightLuke ik lees dat je ook een aantal radiatoren in je systeem hebt, zijn die waterzijde ingeregeld? anders krijg je een soort van kortsluiting in je systeem, dat houd in in dat er te warmwater retour komt bij je buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDB

EDB

LightLuke schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:25:
[...]

Heel begrijpelijk ik heb even een boel informatie verzameld (los van dat de servicemonteur een paar waardes heeft gewijzigd). Zo op het eerst oog lijkt de boel redelijk default.

Beneden verdieping is 64 m2 oppervlakte op een WTH vloerverdeling met Grundfos ups15-40 n1 pomp (altijd aan) en losliggende thermostaatknop. Dit gaat in 4 aanvoerbuizen op de verdeler. In de garage nog een paneelverwarmer 100 x 40cm (thermostaat knop = 1).

1e etage zijn de volgende verwarmers:
- Paneelverwarmer 80 x 60cm (knop = 2,5)
- Designradiator 175 x 75 cm (knop = 5)
- Paneelverwarmer 150 x 50 cm (knop = 3)
Verwarmde oppervlakte op de eerste verdieping is 31 m2.
Bouwjaar 2007, overal HR++ glas.

Beide verdiepingen hebben een eigen aanvoer en retour die samenkomt bij de CV.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
P000 -  1
P002 -  2
P003 -  1
P004 -  1
P005 -  1
P006 -  1
P007 -  3
P008 -  0
P009 -  0
P020 -  5
P090 -  0
P091 -  25
P092 -  12 (was 24)
P093 -  5
P094 -  45
P095 -  48
P096 -  24
P097 -  5
P100 -  30
P101 -  70
P102 -  100
P103 -  0
P105 -  20
P106 -  0
P107 -  15
P108 -  1
P109 -  65
P110 -  180
P111 -  53
P112 -  4
P113 -  120
P114 -  60  
P117 -  100
P118 -  2
P119 -  1
P123 -  0
P127 -  3
P128 -  50
P129 -  5
P130 -  1
P131 -  20
P165 -  150
P167 -  50
P171 -  -20
P172 -  1
P180 -  0
P181 -  3
P182 -  2
P183 -  100
P184 -  30
P187 -  1
P188 -  3 (was -10)
P189 -  120
P190 -  240
P191 -  240
P192 -  74 (was heel laag getal)
P194 -  45
P195 -  96
P196 -  15
P197 -  0
P198 -  5
P199 -  5
P202 -  2
P203 -  50
P206 -  10
P207 -  1
P209 -  3
P210 -  0
P214 -  16
P216 -  -10
P230 -  0
P231 -  -1
P242 -  20
Hoe krijg je deze info uit de Xource? Ben wel nieuwsgierig hoe de instellingen bij mij staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightLuke
@Matthijsjansen Dat weet ik eerlijk gezegd niet, ik weet wel dat de retourleiding per verdieping is gescheiden en dat er ook nog een soort draaiknop aanwezig is voordat deze uitkomt in de gezamenlijke retourleiding naar de warmtepomp.

@EDB Ik heb even afgekeken hoe de monteur dit deed. Het is het tegelijk indrukken van het steeksleutel icoon + het terug icoontje. Vervolgens in het "C000" menu plussen tot je op C015 uitkomt en dan bevestigen. Vervolgens kan je door het P menu scrollen en de waardes een voor een noteren. Wel oppassen dat je niet de plus of min toetsen gebruikt omdat je daarmee ook de instellingen wijzigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDB

EDB

LightLuke schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 19:31:
@Matthijsjansen Dat weet ik eerlijk gezegd niet, ik weet wel dat de retourleiding per verdieping is gescheiden en dat er ook nog een soort draaiknop aanwezig is voordat deze uitkomt in de gezamenlijke retourleiding naar de warmtepomp.

@EDB Ik heb even afgekeken hoe de monteur dit deed. Het is het tegelijk indrukken van het steeksleutel icoon + het terug icoontje. Vervolgens in het "C000" menu plussen tot je op C015 uitkomt en dan bevestigen. Vervolgens kan je door het P menu scrollen en de waardes een voor een noteren. Wel oppassen dat je niet de plus of min toetsen gebruikt omdat je daarmee ook de instellingen wijzigt.
Gelukt, dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
LightLuke schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 19:31:

Toevallig een STAD-inregelventiel? Want die kun je dan best verder opendraaien om meer flow te krijgen, evenals je inregelventieltjes op de verdelers. Mocht de STAD niet hoger willen dan 1.9 oid, je kunt een smalle inbus in het gaatje steken van de knop en hem losmaken, dna gaat hij verder op naar 4 bijvoorbeeld. Dat is de vergrendeling voor het instellen. Waardes ff opschrijven en draai alles maar open. Kijken wat je dan krijgt aan flow.

Die info staat ook gewoon in het boekje trouwens, met code 015.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
LightLuke schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:25:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
P000 -  1
P002 -  2
P003 -  1
P004 -  1
P005 -  1
P006 -  1
P007 -  3
P008 -  0
P009 -  0
P020 -  5
P090 -  0
P091 -  25
P092 -  12 (was 24) (irrelevant, vloeropstook protocol)
P093 -  5
P094 -  45  Dit was ook 40 (niet relevant, vloer opstookprotocol)
P095 -  48
P096 -  24
P097 -  5
P100 -  30
P101 -  70
P102 -  100
P103 -  0
P105 -  20
P106 -  0
P107 -  15
P108 -  1
P109 -  65
P110 -  180
P111 -  53
P112 -  4
P113 -  120
P114 -  60  
P117 -  100
P118 -  2
P119 -  1
P123 -  0
P127 -  3
P128 -  50
P129 -  5
P130 -  1
P131 -  20
P165 -  150 dit was 20
P167 -  50
P171 -  -20 
P172 -  1
P180 -  0
P181 -  3
P182 -  2
P183 -  100
P184 -  30
P187 -  1
P188 -  3 (was -10) Zet dit maar mooi terug, de warmtepomp heeft bij 3c echt geen ondersteuning nodig van de backupheaters. Die zijn COP1 en kosten klauwen met geld, heet niet voor niets, BACKUP)
P189 -  120
P190 -  240
P191 -  240
P192 -  74 (was heel laag getal) zet maar op 37, 27 is origineel
P194 -  45 (zet maar op 40)
P195 -  96
P196 -  15
P197 -  0
P198 -  5
P199 -  5
P202 -  2
P203 -  50
P206 -  10
P207 -  1
P209 -  3
P210 -  0 Zet dit maar op 5
P214 -  16
P215 - --   Zet deze maar op 1 
P216 -  -10
P230 -  0
P231 -  -1
P242 -  20
Dit zijn ongeveer de instellingen wat ik normaliter zou doen voor een woning met vloerverwarming met pomp en matige/redelijke isolatie.

De radiatoren moet je gewoon even aanzien of deze nu warmte genoeg geven. Het warme gevoel van oude CV installaties waar je de hitte op je huid voel branden kun je echter vergeten.

Verder moet het inderdaad waterzijdig goed geregeld zijn. 17,7l is te weinig om de volle 7kw de woning in te krijgen. Immers is de formule:

17,7/60*4.2*5=6,195kW

Waarbij 17,7 L pm
/60 sec (geloof ik)
maal 4.2 (energiedragend vermogen water)
maal Delta T, verschil aanvoer en retour water

Doen we dit met 20 liter dan komen we uit op exact 7kW, het vermogen van de xource.
Dus je monteur kan de backups wel eerder laten meehelpen, maar dan moet de flow dus naar 7kw+(3x2kw backups)= 30 liter per minuut oid met een dT van 7 ipv 5. dT moet 5 a 7 blijven, wil de warmtepomp meedraaien.

Dat gaan de cvpompjes nooit halen, wat weer bevestigd dat de backups echt als backup bedacht zijn, om het wegvallende vermogen van de WP bij -10 te vervangen.

tl;dr je monteur praat poep. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightLuke
@Doesnotcompute het zijn inderdaad STAD 20 inregelventielen. De waarde die ik er in aflees is 4.5 op beide verdiepingen, volgens mij is 4.6 waar ik hem maximaal naar kan opendraaien.

Zo’n LT-verdeler zoals @chielmi voorstelt gaat dat wel oplossen denk ik? Zijn er dan nog specifieke parameters die ik moet wijzigen, want als de monteur hier al niet mee komt dan is dat een beetje jammer en zonde van de centjes 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
Kan zijn dat je radiatoren nog geknepen zijn voor een dt20. Gok van wel, gezien je zelfs stadventielen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDB

EDB

Ik heb n.a.v. bovenstaande berichten eens naar de Flow gekeken. De Xource is een vervanging van de gas CV en hier deels vloerverwarming en 11 radiatoren. Ook hier is de oude verdeler met Grundfos pomp blijven zitten. Geen issues, geen storingen en ook het jaarverbruik (zo’n 3500 kw) is prima.
In de gesprekken hierboven gelezen dat de Flow rond de 20 moet zitten. Wanneer de compressor draait (die tegengestelde pijltjes oid zijn dan zichtbaar op de thermostaat, app en op het apparaat) dan is de Flow rond de 22 liter.
Wanneer dat tekentje niet meer zichtbaar is maar nog wel het radiatortje, is mijn Flow rond de 9 liter.
Pomp met compressor is 100%, zonder staat op 35%.
Iemand een idee of deze getallen een beetje OK zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
EDB schreef op zondag 15 december 2024 @ 10:31:
Ik heb n.a.v. bovenstaande berichten eens naar de Flow gekeken. De Xource is een vervanging van de gas CV en hier deels vloerverwarming en 11 radiatoren. Ook hier is de oude verdeler met Grundfos pomp blijven zitten. Geen issues, geen storingen en ook het jaarverbruik (zo’n 3500 kw) is prima.
In de gesprekken hierboven gelezen dat de Flow rond de 20 moet zitten. Wanneer de compressor draait (die tegengestelde pijltjes oid zijn dan zichtbaar op de thermostaat, app en op het apparaat) dan is de Flow rond de 22 liter.
Wanneer dat tekentje niet meer zichtbaar is maar nog wel het radiatortje, is mijn Flow rond de 9 liter.
Pomp met compressor is 100%, zonder staat op 35%.
Iemand een idee of deze getallen een beetje OK zijn?
Daar is niets mis mee. De 9l pm is ook een stukje vorstbeveiliging en voor de meting schiet hij even naar 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinneb
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-06 12:14
Sinds april hier een nieuwbouwhuis met een installatie van een Xource 7 wp. Nu in de winter met lagere temperaturen een rare klacht. Om de zoveel tijd (soms wekelijks, nu net 4 weken geleden) klapt plots de druk in het circuit van 1.5 naar 1.1 bar. Hierdoor ontstaat storing F001 en F002 op de CV en waterpomp. De analoge drukmeter op de koud aanvoer van de buitenunit geeft dan 1.9 bar aan, terwijl de wp zelf dus 1.1 bar aangeeft. Da's raar?

Door de F001 en F002 storingen werkt niets meer. Ik kan CV en verwarming deactiveren en dan werken op de ketel. Maar wat ik ook doe, de pompen gaan aan maar hebben geen debiet. Ik hoor de pomp draaien maar geen water lopen. De compressor doet ook niets. Op de wp zelf zie ik ook 0 onder F en F.

Ik heb ontlucht, bijgevuld en weer ontlucht etc. Buitenunit niet in storing.
Filter schoongemaakt (Flamco clean smart: gespoeld tot water helder was)
Stroom eraf en er weer op.

Na verloop van tijd (dag?) gaat de wp weer vanzelf werken. Ik wil er graag zelf iets aan doen. Iemand tips? Anders neem ik weer contact op met Intergas. Maar, vorige keer kwam de monteur en toen draaide de wp weer gewoon, storing was plots vanzelf weer hersteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
Grote kans dat het interne expansievat niet goed is. In onze serie nieuwbouw zitten ze ook, en 12 huizen hebben een expansievat dat leeg de fabriek uitgekomen is.

Als je de mantel eraf haalt, twee schroeven onderkant, mantel opduwen en naarboven kantelen, dan komt hij los. Nu zie je een grijze ovale, stale pot aan de linkerkant zitten. Voorop zit een zwart dopje. Als je dit dopje eraf draait, zit er een ventiel. Duw het pinnentje eens met een schroeven draaier voorzichtig in, heel kort. Als de boel op druk is, moet hier een hard sissende geluid uit komen. Krijg je een zacht pufje of niets, lek/leeg.

Normaal draait de boel gewoon prima, tot de legionellacyclus. Dan neemt de druk plots enorm toe, omdat je dat wel opeens 60c water hebt. Overstort gooit er dan water uit, boel koelt af naar de stooklijn, en weg is je druk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielmi
@sinneb Staat de Xource bij jou dan in een hybride setup? Ik wist helemaal niet dat dit kon, dacht dat deze wp alleen als all-electric werd toegepast.

Naast de suggestie van @Doesnotcompute zou er ook een probleem kunnen zijn waarbij de gas CV de warmtepomp tegenwerkt of beide systemen onjuist worden aangestuurd. Kun je meer informatie delen over hoe het systeem bij jou er exact uit ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinneb
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-06 12:14
Net het interne expansievat gecontroleerd en dat is ok, flink sissend geluid bij het indrukken van het ventiel. Is het een optie om deze verder te ontluchten totdat er water komt?

De Xource hier staat niet hybride, is een all-electric. Die van ons is gecombineerd met een Brink luchtverwarming. De CV uit gaat naar een Brink Elan die daar de lucht mee verwarmd. Verder gecombineerd met een 300 liter boilervat. Ook een extern expansievat(je) op de koudwaterlijn (koud vanuit buitenunit, boilervat en luchtverwarming)

De druk in de binnenunit (dus uitgelezen via mijn home assistant en niet de analoge meter) is tussen 23:25u en 0:25u geleidelijk opgelopen van 1.4 bar naar 1.95 bar, de druk die de analoge meter al aangaf na het bijvullen (terwijl de digitale meter toen dus ~1.4 bar aangaf). Vanochtend kon ik de binnenunit dus weer resetten en nu draait 'ie weer prima. Als de digitale uitlezing (binnenunit) gelijk is aan de analoge meter dan lijkt het systeem gewoon te werken. Maar, kan ieder moment weer in storing klappen dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielmi
Je hebt het over "pompen". De Elan heeft zelf geen pomp, maar ergens anders in het systeem zit nog een pomp?

Jouw probleem klinkt alsof deze extra pomp soms niet ingeschakeld wordt of niet het juiste debiet heeft waardoor de druk oploopt...
Pagina: 1 2 3 Laatste