En let op, een lek expansievat zit vol water.. Dus dat is bij een 18 liter vat zo 20kg die van de beugel springt. Drukloos maken spreekt voorzich, draad even verpakken. Mag met koord of tape, maakt niet uit.
@Doesnotcompute ik zal het interne expansievat inderdaad nog even controleren ondanks dat het externe vat defect lijkt te zijn. Plaats jij als installateur
nog wel standaard zo'n extern vat? Of ben je, net als mijn installateur, geneigd een bestaand vat gewoon te laten zitten bij vervanging van een gas cv?
[ Voor 3% gewijzigd door chielmi op 19-10-2025 18:22 ]
Dien je normaal even uit te rekenen aan de hand van het totale systeemvolume. Ik had hem er niet tussen iig, met 100m2 vloerverwarming. Als het niet nodig lijkt dan zet ik hem er niet extra tussen iig. een oude sowieso niet.
Het lijkt inderdaad geen problemen te geven. Heb overigens deze week eens met een thermometer gemeten: aanvoer temperatuur na de boiler run is op de verdeler gemeten maar liefst 55.1 graden! Da’s best wel hoog om zo de vloer in te worden gepompt.Doesnotcompute schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 06:16:
Is bij mij 4 jaar zo gegaan met een betonvloer en PVC. Maakt niet uit. Zodra het de vloer in gaat is het met een paar seconden al afgekoeld door vermenging.
ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
Gaat uiteindelijk om de totale energie die je overdraagt aan de vloer. die 55,1 is na een paar seconden weg. Gooi maar een liter kokend water over je stoepje. Is na een paar seconden alweer koud en de grond is er niets door opgewarmd. Net als dat je een brandende kaars met je vingers kunt uitknijpen zonder je te branden. De overgedragen energie is nihil en moet je je nogmaals niet druk om maken.