Intergas Xource warmtepomp krijgt het huis niet warm genoeg

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:22

TheVMaster

Moderator WOS
Topicstarter
Op advies van de mensen in het Intergas Xource ervaringen topic kreeg ik het advies om n.a.v. mijn berichten daar kreeg ik het advies om even een eigen topic aan te maken.

Het issue is het volgende:

Heb een Intergas Xource warmtepomp in ons nieuwe huis en heb nu sinds een paar weken dat de warmtepomp de boel niet warm lijkt te krijgen. Thermostaat in de woonkamer staat op 21,5 graden, maar gedurende de dag blijft de temperatuur tussen de 20,1 en 21,2 hangen.

Nu gaf de installateur aan dat dit zou kunnen komen dat de buitenunit niet kan voldoen aan de warmtevraag en de binnenunit dus (elektrisch) zouden moeten gaan bijverwarmen. Dit zou ik kunnen wijzigen/aanpassen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Welke specifieke setting in het Installateursmenu zou ik hiervoor het beste kunnen aanpassen en naar welke waarde?

Is er ook een manier om ervoor te zorgen dat het tapwater 's ochtends warm is (volgens mij zag ik daar ook een instelling voor) en dat het niet zo is dat als er 1 iemand in bad (en daarna ff onder de douche door springt) is geweest de tweede persoon wel in bad kan (maar vaak aan het eind dan koud water krijgt). :-(

Volgens mij is de configuratie van de WP nog niet helemaal goed ingeregeld en zou ik dit zelf moeten kunnen fixen, maar eh.....zoveel instellingen :-)

Op advies van @chielmi, @TheWalrus dus even een eigen topic.

Hier de waardes van de parameters zoals die geconfigureerd staan:

P103 - 0 (Comfort)
P112 - 4
P111 - 50
P202 - 2

Daarnaast uit het Info menu de volgende waardes:
Code 1 - 57
Code 3 - 59
Code 2 - 28

Overige info:
Vrijstaand huis uit 2024, woonoppervlak is ongeveer 190 m2 met alleen een begane grond. Het voorraadvat is 300 Liter. Overigens is het energielabel onbekend, maar ik vermoed dat dat ergens in de A+++ zal liggen.

Op advies van Doesnotcompute in "Intergas Xource ervaringen" de temperatuur even 2 graden omhoog gegooid en daarna de volgende waardes genoteerd:

6 (T07 - Buiten) - 1 graden
8 (T04 - Warmwater CV-circuit) - 30 graden
9. (Toerental pomp CV) - 100%
F. (F01 - Flow water CV-circuit) - 11.1 L
E (Actueel opgenomen elektrisch vermogen) - 1.4 kW
E. (Actueel afgegeven thermisch vermogen) - 4.9 kW
r (T10 - Actueel gevraagde retour watertemperatuur) - 37 graden

Gebruikt vermogen:
Binnenunit : 58.7 W
Buitenunit: 1216,7 W

Ik heb op advies van Chiel (chielmi in "Intergas Xource ervaringen") de flowmeters (die met het glaasje) verder open gedraaid. Deze stonden (voor de woonkamer en keuken) al helemaal open. Dit is ook de enige ruimte waar een thermostaat hangt. De flowmeters voor deze ruimtes komen overigens (als ze allemaal helemaal openstaan) niet boven de 0,5 L uit, wat met een totaal van 24 groepen en een totaal van 11.1L flow rate wel ongeveer klopt.

Heb contact met de installateur gezocht, maar die is nu op vakantie en kan dus pas na z'n vakantie helpen. Ook heb ik contact gezocht met Intergas zelf en zij suggereren dat er mogelijk een buffervast geplaatst zou moeten worden, maar chielmi in "Intergas Xource ervaringen" (en de whitepaper van Intergas) stelt dat dit weer niet niet nodig zou hoeven zijn.

Graag jullie advies 8)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
Moet er niet gewoon meer water in.

Wel vreemd dat elke groep dezelfde Flow heeft. Waterzijdig ingeregeld?

[ Voor 52% gewijzigd door TheWalrus op 14-01-2025 20:19 ]

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Topicstarter
TheWalrus schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:06:
Moet er niet gewoon meer water in.

Wel vreemd dat elke groep dezelfde Flow heeft. Waterzijdig ingeregeld?
Goeie vraag. Gisteren was de druk aan de ene kant ongeveer 2 Bar en aan de andere kant 1.7. Nu (samen met een buurman aan het troubleshooten) viel de druk ineens weg (na een herstart van het binnendeel) naar 1.4bar aan de ene kant en 1.2 bar aan de andere kant.

Wat is waterzijdig ingeregeld? Ik vermoed zomaar dat hij niet waterzijdig is ingeregeld. Hij is gelegd en het opstartprotocol heeft gelopen, in de zomer en daarna is er niets meer mee gedaan.

[ Voor 13% gewijzigd door TheVMaster op 14-01-2025 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10:52
Heb je de witte doppen ook helemaal los gedraaid?

11 liter met 22mm leidingwerk is veel te weinig. Ergens moet een vernauwing zitten of een klep, inregelventielen, etc. Of de leidinglengte is extreem groot ntl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
De stamleiding die opsplitst in twee keer 22 had ook wel een 28mm mogen zijn overigens. Zoveel groepen voeden met enkel 22 is sowieso wel krap, maar meer dan 11 moet zat kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Topicstarter
Doesnotcompute schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:07:
Heb je de witte doppen ook helemaal los gedraaid?

11 liter met 22mm leidingwerk is veel te weinig. Ergens moet een vernauwing zitten of een klep, inregelventielen, etc. Of de leidinglengte is extreem groot ntl.
Yes de witte doppen vallen er zowat af, die staan ook helemaal open.

Overigens viel ons wat op. De afvoerleidingen (die uit de verdeler lopen, met die blauwe dingen erop) die voelen veel warmer dan de buizen die aan de bovenkant aanvoeren (met die rode dingen erop). Overigens is de Flow (die eerder 11 L was) teruggevallen naar 10 L en de druk (die eerder 1.3 was) is nu 0.9 (op de display).

Ik ga morgen de installateur nog maar even contacten en eens uitvogelen of er een bevriende installateur langs kan komen om te kijken/onderzoeken wat nu het issue is.

[ Voor 19% gewijzigd door TheVMaster op 14-01-2025 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
0.9 is veel te laag. Vul eens bij tussen de 1.5 en 2.0. Gok dat er nog lucht uit het systeem verdwijnt. Als je tijdens bedrijf de blauwe en rode hendels een paar keer open en dicht doet heb je kans dat je wat lucht los kan "wiebelen".

De temp meters laten zien dat de aanvoer warmer is dan de retour.

Vuil filter is ook schoon? Is vaak een koperen pot bij de binnenunit waar je een slang onderop kan ansluiten metneen magneet.

WP even uit doen, magneet er van schuiven of uittrekken, slang er op doen, in een emmer en de kraan openen. Nu spuit er met druk water en vuil uit. 10 sec goed spoelen is vaak voldoende. Bijvullen, (nooit via het filter!) En flow weer controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Topicstarter
Doesnotcompute schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:19:
0.9 is veel te laag. Vul eens bij tussen de 1.5 en 2.0. Gok dat er nog lucht uit het systeem verdwijnt. Als je tijdens bedrijf de blauwe en rode hendels een paar keer open en dicht doet heb je kans dat je wat lucht los kan "wiebelen".

Vuil filter is ook schoon? Is vaak een koperen pot bij de binnenunit waar je een slang onderop kan ansluiten metneen magneet.

WP even uit doen, magneet er van schuiven of uittrekken, slang er op doen, in een emmer en de kraan openen. Nu spuit er met druk water en vuil uit. 10 sec goed spoelen is vaak voldoende. Bijvullen, (nooit via het filter!) En flow weer controleren.
Eh…en waar kan ik hem bijvullen? Bij die aansluitingen waar de drukventielen zitten (in het midden van de unit) en moet ik dan beide zijden bijvullen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:46
Als het goed is dan is er een ander vulpunt voor de installatie. Die aansluitingen bij de vloerverdelers zijn hier volgens mij niet voor bedoeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Topicstarter
chielmi schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 07:20:
Als het goed is dan is er een ander vulpunt voor de installatie. Die aansluitingen bij de vloerverdelers zijn hier volgens mij niet voor bedoeld
Ik ga even overleggen met de installateur en/of ff zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
  • Nu online
Meestal zit er onder de binnenunit een vulkraan daar bij in de buurt moet ook het vulpunt(met kraantje) zitten. Slang op de kraan en op het vulpunt.

En bijvullen. Eerst vulkraan open draaien en daarna vulpunt kraan opdraaien. ANders heb je kans dat je legionella besmet water je water leiding net instuurt.

Extra tip. zet het info scherm van de binnenunit even op de waterdruk(1 van de items). Dan zie je tot hoever je moet tijdens het bijvullen(getal loopt op). 2Bar max.

[ Voor 21% gewijzigd door TheWalrus op 15-01-2025 14:35 ]

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Topicstarter
TheWalrus schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:33:
Meestal zit er onder de binnenunit een vulkraan daar bij in de buurt moet ook het vulpunt(met kraantje) zitten. Slang op de kraan en op het vulpunt.

En bijvullen. Eerst vulkraan open draaien en daarna vulpunt kraan opdraaien. ANders heb je kans dat je legionella besmet water je water leiding net instuurt.

Extra tip. zet het info scherm van de binnenunit even op de waterdruk(1 van de items). Dan zie je tot hoever je moet tijdens het bijvullen(getal loopt op). 2Bar max.
Hij is bijgevuld. Had eerst idd de vulkraan open gedraaid (ook de leiding zo ff gevuld met water) en vervolgens aangesloten op het vulpunt, toen vulkraan weer open en toen pas de kraan van het vulpunt open.

Hij is nu 1.8 Bar en heb de thermostaat iets hoger gezet. Water flow lijkt overigens nog steeds 10-11 L, maar mogelijk duurt dat even voordat die oploopt, als hij dat al doet natuurlijk? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
  • Nu online
TheVMaster schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 15:58:
[...]

Hij is bijgevuld. Had eerst idd de vulkraan open gedraaid (ook de leiding zo ff gevuld met water) en vervolgens aangesloten op het vulpunt, toen vulkraan weer open en toen pas de kraan van het vulpunt open.

Hij is nu 1.8 Bar en heb de thermostaat iets hoger gezet. Water flow lijkt overigens nog steeds 10-11 L, maar mogelijk duurt dat even voordat die oploopt, als hij dat al doet natuurlijk? :?
Mijn installateur had geroepen.. "lucht, lucht.. allemaal lucht". wat ik ook dus ook vermoed. Ben bang dat je de installateur weer even fysiek nodig hebt op locatie.

Ik heb een Spiro ontluchter(google ff) erbij zitten, want mijn installateur heeft een hekel aan lucht. haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Topicstarter
TheWalrus schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:16:
[...]

Mijn installateur had geroepen.. "lucht, lucht.. allemaal lucht". wat ik ook dus ook vermoed. Ben bang dat je de installateur weer even fysiek nodig hebt op locatie.

Ik heb een Spiro ontluchter(google ff) erbij zitten, want mijn installateur heeft een hekel aan lucht. haha
Net weer telefonisch contact gehad en hij heeft morgen cursus bij Intergas en gaat dan even overleggen of zij een idee hebben en belt me morgen ff terug. Mogelijk komt hij morgen einde van de middag nog ff langs.

Maar eh...ik heb ook iets wat volgens mij een ontluchter zou kunnen zijn erop zitten? Herken je dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3KUX4MXt8IqYbiHt25OMCY8HULQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DVbkRjVjJaUG0rkXKRd77WpB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B8p8N84g3iaSNZh0Pgw7ZjKNO_k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x00fTvjsmvYmKbbtBTmbD0KJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xkX--aQRWpllU-eC8Ksvjmjm5UI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xls3axwuNWsJmrg9d5jVGqVW.jpg?f=fotoalbum_tile

Lijken als twee druppels water op deze https://rbm.eu/be/product/miniluft-cp-serie-791

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
  • Nu online
lijkt een ontluchter inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 12:04
Is er ook een manier om ervoor te zorgen dat het tapwater 's ochtends warm is (volgens mij zag ik daar ook een instelling voor) en dat het niet zo is dat als er 1 iemand in bad (en daarna ff onder de douche door springt) is geweest de tweede persoon wel in bad kan (maar vaak aan het eind dan koud water krijgt). :-(

Gemiddeld bad 200L 40 graden.
Douchen 60L 40 graden

Als je je boilertemp. Op 50 graden hebt heb je ook maar iets van 450 L water van 40 graden. Dan klopt het wel als je dan weer een bad wilt vullen van 200L dat hij aan het einde koud is.

Wat betreft je installatie, hoe ziet dit er verder uit. 24 groepen aangesloten met voeding 28mm vind ik vrij krap. Dan snap ik wel waarom de laatste verdelers het op den duur moeilijk gaan krijgen.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Topicstarter
Maar het probleem lijkt zich dus te concenterren op een flow probleem. Geen idee dat nu opgelost kan wordenm, zonder er een monteur bij te krijgen...

Heb net samen met de buurman nog even de helft van de groepen dichtgedraaid (via de knoppen aan de onderkant). De overige buizen krijgen nu inderdaad meer flow en de woonkamer/keuken warmt nu langzaam wat op (zo lijkt het). Flow in totaal blijft wel 10 L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Topicstarter
Krissiejj schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 17:27:

Gemiddeld bad 200L 40 graden.
Douchen 60L 40 graden

Als je je boilertemp. Op 50 graden hebt heb je ook maar iets van 450 L water van 40 graden. Dan klopt het wel als je dan weer een bad wilt vullen van 200L dat hij aan het einde koud is.

Wat betreft je installatie, hoe ziet dit er verder uit. 24 groepen aangesloten met voeding 28mm vind ik vrij krap. Dan snap ik wel waarom de laatste verdelers het op den duur moeilijk gaan krijgen.
Ik begreep van de installateur dat zijn collega het heeft uitgerekend en deze buizen zouden voldoende moeten zijn. Ze krijgen zelf op 10 groepen dus niet meer dan 10 L flow. Dus er lijkt 'iets' met de flow niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 12:04
10L is niet veel veel idd. Maar de diameter buis is voor 24 groepen ook te klein.

Je zal even de instellingen moeten controleren. Ken de unit zo niet

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijsjansen
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22-06 16:56
is dit de flow bij dat de warmtepomp compressor draait. P183
als de compressor namelijk uit is gaat hij naar ingestelde waarde 30% gaan. P184
dus hij gaat dan een lager vermogen draaien.

dat neemt niet weg dat een leiding 22mm aanvoer en dan waarschijnlijk ongeveer 1500 meter vloerverwarming slang, en de nodige koppelingen echt niet voldoende is, teveel weerstand.
minimaal is toch we leiding 28 aanvoer en dan per verdeler aftakken naar leiding 22mm.

en om de flow in testellen op de verdeler moet dat witte kraagje om het glaasje eraf, dan kun je flow verstellen volgens mij althans bij de mijne dan. kan uit de teksten niet halen of dat al geprobeerd is.

letop dat je niet aan het glaasje draait.

[ Voor 63% gewijzigd door Matthijsjansen op 15-01-2025 18:18 ]

Intergas Xource 7kw all -elektric 13 x full-black zonnepanelen 5135wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
  • Nu online
@Matthijsjansen zou een buffervat dan niet kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:35
Het is uiteraard een flow probleem.
Druk en buffervaten lossen dat niet op.

De basis bij warmtepompen is een goede flow.
En aanvoer en retour lijken ook gewisseld, volgens je verhaal.

Laat de installeur het maar oplossen.
Weer eerste klas prutswerk.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Topicstarter
Matthijsjansen schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 18:01:
is dit de flow bij dat de warmtepomp compressor draait. P183
als de compressor namelijk uit is gaat hij naar ingestelde waarde 30% gaan. P184
dus hij gaat dan een lager vermogen draaien.

dat neemt niet weg dat een leiding 22mm aanvoer en dan waarschijnlijk ongeveer 1500 meter vloerverwarming slang, en de nodige koppelingen echt niet voldoende is, teveel weerstand.
minimaal is toch we leiding 28 aanvoer en dan per verdeler aftakken naar leiding 22mm.

en om de flow in testellen op de verdeler moet dat witte kraagje om het glaasje eraf, dan kun je flow verstellen volgens mij althans bij de mijne dan. kan uit de teksten niet halen of dat al geprobeerd is.

letop dat je niet aan het glaasje draait.
P183 = 100%
P184 = idd 30%

Maar de aanvoerleiding is 28mm, althans dat gaf de installateur vanmiddag aan. De flow staat op alle groepen al op maximaal en nog komt er (als alle groepen open staan, met de onderste knoppen) maar ongeveer 0-0.5 L per groep door.

Ik heb nu de helft van de groepen dichtgezet en nu wordt het in de woonkamer wel weer 21.5 (waar de thermostaat ook op staat ingesteld), maar goed. De andere vertrekken worden nu niet meer verwarmd en dat is dus ook niet goed, de flow overall is nog steeds 10L.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Topicstarter
Knowbody schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:19:
Het is uiteraard een flow probleem.
Druk en buffervaten lossen dat niet op.

De basis bij warmtepompen is een goede flow.
En aanvoer en retour lijken ook gewisseld, volgens je verhaal.

Laat de installeur het maar oplossen.
Weer eerste klas prutswerk.
Het lijkt toch wel te kloppen qua aan- en afvoer. Gisteravond was de aanvoer kouder dan de afvoer, maar nu (als hij de woonkamer verwarmd) is het toch wel goed. Daarnaast geven de temperatuurmeters bij de verdeler ook op de aanvoer een hogere temp aan dan bij de afvoer.

Als het een flow probleem is en alle aan- en afvoer zitten wel goed, hoe zou dat dan op te lossen zijn? Ik laat overigens de installateur het ook fixen. Lastige is dat de man van de twee die de boel heeft ingeregeld op vakantie is en zijn collega net iets minder kennis van het systeem heeft. Maar hij is morgen wel bij Intergas op cursus en gaat dan wel even kijken of hij een antwoord kan krijgen en belt me dan even.

[ Voor 24% gewijzigd door TheVMaster op 16-01-2025 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
Het is ook niet uit te sluiten dat er een hardwarematig probleem is met de pomp van de Xource zelf is. Als deze slechts 11 liter/minuut flow geeft bij een systeem met een enorme hoeveelheid groepen. Jouw theoretische maximale flow zou vele vele malen hoger moeten liggen.

Het is duidelijk dat jouw installateur weinig kennis heeft van warmtepompen. Eigenlijk was dat bij mijn installateur ook het geval. Maar aangezien jij een probleem met de flow hebt zou eigenlijk elke installateur hier de troubleshooting bij kunnen doen, hier hoef je geen warmtepomp expert voor te zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijsjansen
Heb je nu ook aan de bovenste knoppen gedraaid waar dat kijk glaasje op zit.
Want dat blijft onduidelijk. Je draaid aan de onderste knoppen zeg je telkens. Dat is je retour.
Je flow stel je af aan de aanvoer zijde met de flowmeters.

Als je namelijk de bereiking maakt 24 groepen maal 0,5 l/min kom je ongeveer uit op 10-11 liter per minuut.

Dus ik denk dat daar het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Topicstarter
Matthijsjansen schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:55:
Heb je nu ook aan de bovenste knoppen gedraaid waar dat kijk glaasje op zit.
Want dat blijft onduidelijk. Je draaid aan de onderste knoppen zeg je telkens. Dat is je retour.
Je flow stel je af aan de aanvoer zijde met de flowmeters.

Als je namelijk de bereiking maakt 24 groepen maal 0,5 l/min kom je ongeveer uit op 10-11 liter per minuut.

Dus ik denk dat daar het probleem.
Sorry, die staan (en stonden) al allemaal maximaal open. Dat is volgens mij wel ergens vermeld, maar mogelijk was het niet helemaal duidelijk.

Dus : De flow-meters (aan de bovenkant, die knoppen met het glaasje) staan allemaal volledig open. Dit stond trouwens ook gewoon in de TS, beter lezen :P

[ Voor 3% gewijzigd door TheVMaster op 16-01-2025 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Topicstarter
chielmi schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:39:
Het is ook niet uit te sluiten dat er een hardwarematig probleem is met de pomp van de Xource zelf is. Als deze slechts 11 liter/minuut flow geeft bij een systeem met een enorme hoeveelheid groepen. Jouw theoretische maximale flow zou vele vele malen hoger moeten liggen.

Het is duidelijk dat jouw installateur weinig kennis heeft van warmtepompen. Eigenlijk was dat bij mijn installateur ook het geval. Maar aangezien jij een probleem met de flow hebt zou eigenlijk elke installateur hier de troubleshooting bij kunnen doen, hier hoef je geen warmtepomp expert voor te zijn ;)
Ja, de installateur die niet op vakantie is heeft er nog niet veel verstand van. Vandaar dat hij vandaag ook op cursus is bij Intergas. De andere installateur (die de boel heeft geinstalleerd) is op vakantie en is er pas eind volgende week weer. Hij heeft wel verstand van warmtepompen voor zover ik het weet.

Maar goed, de installateur die op cursus is gaat me vandaag weer bellen, dus mogelijk hebben we dan of een (tijdelijke) oplossing of hij komt nog langs vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
En je woont zeker niet ergens in de noord-oostelijke windstreek?

Heb al een behoorlijke berg van de xource's geplaatst/afgeregeld, cursussen gevolgd, ook voor de xtend e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Topicstarter
Doesnotcompute schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 19:03:
En je woont zeker niet ergens in de noord-oostelijke windstreek?

Heb al een behoorlijke berg van de xource's geplaatst/afgeregeld, cursussen gevolgd, ook voor de xtend e.d.
We wonen het noordelijkste stukje van Overijssel :+ Dat is al best een stukje in het Noord-Oosten, al kan je altijd nog verder naar boven en het oosten.

Maar morgen komt (als het goed is) de installateur langs om samen met Intergas te kijken wat het issue is.

[ Voor 10% gewijzigd door TheVMaster op 16-01-2025 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
Het kan inderdaad nog noordelijker en oosterlijker. Ik ben actief in de omgeving van oost-groningen.

Mocht je er nou niet uitkomen, stuur ff een DM. Dat is iets van een uurtje en best te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Topicstarter
Doesnotcompute schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 19:28:
Het kan inderdaad nog noordelijker en oosterlijker. Ik ben actief in de omgeving van oost-groningen.

Mocht je er nou niet uitkomen, stuur ff een DM. Dat is iets van een uurtje en best te doen.
Ik hou het even in het achterhoofd. Het ding is nieuw en ze moeten dat (natuurlijk) gewoon fixen onder garantie als er iets defect is, maar mochten we er niet uitkomen dan stuur ik je even een DM. Thanks in ieder geval.

[ Voor 20% gewijzigd door TheVMaster op 16-01-2025 19:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
Dat begrijp ik. Echter als ik naar de installatie kijk qua leidingen(diameters) en dat het overduidelijke flow probleem niet gelijk naar boven komt, geeft mij een signaal dat ze (nog) niet echt bekwaam zijn in de wereld van monoblocks.

Zal me benieuwen wat ze vinden. Die van mij zit op twee vloerverdelers met 100m² over 12 lussen, aangesloten met 32x3 uponor leiding. Binnendiameter is dan 26mm, en daarmee haal ik krap 20l/min.

Buitendeel die wat verder weg zit mogelijk, en 22mm leidingen, tjah. Dat gaat moeilijk worden.

Laat je niet verleiden tot een extra pomp. Als ze geen lucht of andere vernauwingen vinden moeten de leidingen gewoon dikker. Een cv pomp die 40w verbruikt en 160 dagen per jaar 24/7 aanstaat slurpt zo 150kwh weg. Verder heb je kans op leidingruis, extra point of failure etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:28
Doesnotcompute schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 19:51:
Dat begrijp ik. Echter als ik naar de installatie kijk qua leidingen(diameters) en dat het overduidelijke flow probleem niet gelijk naar boven komt, geeft mij een signaal dat ze (nog) niet echt bekwaam zijn in de wereld van monoblocks.

Zal me benieuwen wat ze vinden. Die van mij zit op twee vloerverdelers met 100m² over 12 lussen, aangesloten met 32x3 uponor leiding. Binnendiameter is dan 26mm, en daarmee haal ik krap 20l/min.

Buitendeel die wat verder weg zit mogelijk, en 22mm leidingen, tjah. Dat gaat moeilijk worden.

Laat je niet verleiden tot een extra pomp. Als ze geen lucht of andere vernauwingen vinden moeten de leidingen gewoon dikker. Een cv pomp die 40w verbruikt en 160 dagen per jaar 24/7 aanstaat slurpt zo 150kwh weg. Verder heb je kans op leidingruis, extra point of failure etc.
Euh dit is duidelijk toch 28mm koper?
Dat is dik zat.

Als jij met 32 uponor op zoveel groepen maar 20 l/min haalt zegt ook wel iets over de zwakke pomp in de Intergas.

Bv een Daikin of Panasonic monobloc van 4 of 6 kW moet je de max rpm van de pomp flink beperken anders doet die 35 l/min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Ohja. Wat wel eens de oplossing kan zijn:

Probeer te ontluchten met de cv pomp in de binnenunit. De radiatoren dicht zetten
De groepen op de VV verdeler dichtzetten op 1 of 2 na. Dus bv groep 1 en 2 open rest dicht.

Nu spoelt de pomp alle water over de 2 groepen. Kijk of je bellen ziet door de vv buis (mits doorzichtig) na 5min groep 3&4 open en 1&2 dichtzetten enzovoorts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Topicstarter
Technician- schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:19:
Ohja. Wat wel eens de oplossing kan zijn:

Probeer te ontluchten met de cv pomp in de binnenunit. De radiatoren dicht zetten
De groepen op de VV verdeler dichtzetten op 1 of 2 na. Dus bv groep 1 en 2 open rest dicht.

Nu spoelt de pomp alle water over de 2 groepen. Kijk of je bellen ziet door de vv buis (mits doorzichtig) na 5min groep 3&4 open en 1&2 dichtzetten enzovoorts
Eh....er zitten automatische ontluchters op. Zou dat dan nog een oplossing kunnen zijn? De buizen vanaf de verdeler richting de vloer zijn idd doorzichtig.

[ Voor 5% gewijzigd door TheVMaster op 16-01-2025 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
TheVMaster schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 21:07:
[...]

Eh....er zitten automatische ontluchters op. Zou dat dan nog een oplossing kunnen zijn? De buizen vanaf de verdeler richting de vloer zijn idd doorzichtig.
Hoe bedoel?
Zou gewoon precies doen wat ik zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
Technician- schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:01:
[...]

Euh dit is duidelijk toch 28mm koper?
Dat is dik zat.

Als jij met 32 uponor op zoveel groepen maar 20 l/min haalt zegt ook wel iets over de zwakke pomp in de Intergas.

Bv een Daikin of Panasonic monobloc van 4 of 6 kW moet je de max rpm van de pomp flink beperken anders doet die 35 l/min.
Zal best 28 kunnen zijn. Is het dat over het hele trace? Ik kan het niet zien.

Knap dat je het een zwakke pomp vind zonder te weten hoe ver de buitenunit van het binnendeel is verwijderd, en hoeveel koppelingen en overgangen e.d. er tussen zitten, opvoerhoogte etc.

20 liter is exact wat er nodig is voor de xource 7. Hoezo zwak? Goed gedimensioneerd bedoel je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Topicstarter
Technician- schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 21:10:
[...]

Hoe bedoel?
Zou gewoon precies doen wat ik zei.
Dat er automatische ontluchters op zitten, ik zou verwachten (maar ik heb er dus geen verstand van) dat er geen lucht in de leidingen zou kunnen zitten? Maar ik ga morgen (als de installateur is geweest) eens kijken of dit nog een optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Topicstarter
Doesnotcompute schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 21:32:
[...]

Zal best 28 kunnen zijn. Is het dat over het hele trace? Ik kan het niet zien.

Knap dat je het een zwakke pomp vind zonder te weten hoe ver de buitenunit van het binnendeel is verwijderd, en hoeveel koppelingen en overgangen e.d. er tussen zitten, opvoerhoogte etc.

20 liter is exact wat er nodig is voor de xource 7. Hoezo zwak? Goed gedimensioneerd bedoel je.
Volgens de installateur is het inderdaad 28mm. De buizen die naar de buitenunit lopen zijn volgens mij dikker. Overigens staat de buitenunit precies op het randje wat wordt aangeraden, meter of 18-20.

Met de opvoer hoogte, wordt daar de hoogte mee bedoelt die het water opgestuwd moet worden? Nou, alles is hier gelijkvloers dus de maximale hoogte is de hoogte van waar de ketel hangt :+

[ Voor 11% gewijzigd door TheVMaster op 16-01-2025 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
TheVMaster schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:14:
[...]

Volgens de installateur is het inderdaad 28mm. De buizen die naar de buitenunit lopen zijn volgens mij dikker. Overigens staat de buitenunit precies op het randje wat wordt aangeraden, meter of 18-20.

Met de opvoer hoogte, wordt daar de hoogte mee bedoelt die het water opgestuwd moet worden? Nou, alles is hier gelijkvloers dus de maximale hoogte is de hoogte van waar de ketel hangt :+
28 dat zag ik nog met één oog dicht.
En dan beweert men hier iets (dat het 22 is) en geeft men af op de ervaring van installateurs :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
Technician- schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:32:
[...]

28 dat zag ik nog met één oog dicht.
En dan beweert men hier iets (dat het 22 is) en geeft men af op de ervaring van installateurs :+
Zoals ik zei, knap dat jij de rest van de installatie kan zien, gezien het niet op de foto staat.

Als alles daadwerkelijk 28 is, zou er echt wel meer flow moeten zijn, maar het is er niet, dus wat is er dan aan de hand? Pomp parameter staat al op 100%.

En ik geef helemaal niet af op installateurs, ik ben een installateur. Beweren dat 28 dik zat is terwijl je het trace niet kent is onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Topicstarter
Mannen, ik snap dat jullie behulpzaam willen zijn. Maar blijf alsjeblieft wel beetje aardig tegen elkaar, oké?

Overigens, zou er ook niet gewoon iets in de binnen unit kapot kunnen zijn? Als in een flowmeter ofzo?

[ Voor 32% gewijzigd door TheVMaster op 17-01-2025 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
Alles kan natuurlijk, maar als ik naar je opgegeven waardes kijk, en dan denk ik dat er een 7c verschil is tussen aanvoer en retour? Gewenst en huidig? Wat wel kan is dat er een temperatuur sensor afwijkt en deze de xource zijn berekening in de war gooit, maar daar ga ik niet zomaar vanuit. Heb het zelf nog niet meegemaakt met de xources e.d. Menselijke fouten daarintegen weer wel. Ruimtevoeler en buitenvoelers omwisselen e.d.

P = m x c x ∆t

Dus 11.1l*4,19*7dt/60 5.44kW Afgegeven vermogen. De xource geeft aan 4,9kW, dus dat lijkt wel aardig te kloppen in dat geval.

Breng je de dT terug naar een betere 5c, en 20l flow, dan kom je uit op exact 7kW. En gezien meer flow automatisch de dT kleiner maakt.....

Was het nog gelukt het vuilfilter te spoelen trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Topicstarter
Doesnotcompute schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:41:
Alles kan natuurlijk, maar als ik naar je opgegeven waardes kijk, en dan denk ik dat er een 7c verschil is tussen aanvoer en retour? Gewenst en huidig? Wat wel kan is dat er een temperatuur sensor afwijkt en deze de xource zijn berekening in de war gooit, maar daar ga ik niet zomaar vanuit. Heb het zelf nog niet meegemaakt met de xources e.d. Menselijke fouten daarintegen weer wel. Ruimtevoeler en buitenvoelers omwisselen e.d.

P = m x c x ∆t

Dus 11.1l*4,19*7dt/60 5.44kW Afgegeven vermogen. De xource geeft aan 4,9kW, dus dat lijkt wel aardig te kloppen in dat geval.

Breng je de dT terug naar een betere 5c, en 20l flow, dan kom je uit op exact 7kW. En gezien meer flow automatisch de dT kleiner maakt.....

Was het nog gelukt het vuilfilter te spoelen trouwens?
Ehh….nog niet gedaan. Waar zat die ook alweer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Topicstarter
Doesnotcompute schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:19:

Is dat deze ‘pot’
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A55_as_zbMssrwl_wcwmomaUcLw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bxngWmvMEFb1IZDzJBIuOn6p.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OSR_FEAfqNF7HjYDHK3GWrimt-U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2M0WjyXHyxgWeW93RfmuE8Mp.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
Hier vind je een filmpje hoe je het vuilwaterfilter leegt en hoe deze er uit ziet. Dat is dus niet die rode knop van jouw foto, dat is een overdrukventiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Topicstarter
chielmi schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:36:
Hier vind je een filmpje hoe je het vuilwaterfilter leegt en hoe deze er uit ziet. Dat is dus niet die rode knop van jouw foto, dat is een overdrukventiel.
Hmm….die zie ik zo 123 niet zitten. De installateur belde net, die komt over een uur en laat ik daar ook wel even naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Topicstarter
Installateur is geweest en samen met Intergas zijn ze tot de conclusie gekomen dat de flow meter mogelijk kapot is, dus die wordt nu vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
TheVMaster schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:40:
Installateur is geweest en samen met Intergas zijn ze tot de conclusie gekomen dat de flow meter mogelijk kapot is, dus die wordt nu vervangen.
Gekke conclusie, als deze te weinig aangaf had je pomp sowieso harder moeten lopen. En dan de delta T kleiner zijn.
Of was de delta T er op de hogere flow?
Lijkt mij een gokje.
Ik had dan de flowmeter uitgebouwd en gecontroleerd op vervuiling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Topicstarter
Technician- schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:45:
[...]

Gekke conclusie, als deze te weinig aangaf had je pomp sowieso harder moeten lopen. En dan de delta T kleiner zijn.
Of was de delta T er op de hogere flow?
Lijkt mij een gokje.
Ik had dan de flowmeter uitgebouwd en gecontroleerd op vervuiling.
Tja, er zit garantie op en Intergas komt de boel zelf fixen. Waarom zou ik er dan zelf aan gaan lopen sleutelen als leek? :?

Ze hebben vanmorgen (Intergas en installateur samen) nog van alles doorgelopen en wat testen gedaan waarna ze dus tot de conclusie kwamen dat de flow meter mogelijk een issue zou kunnen zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door TheVMaster op 17-01-2025 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
TheVMaster schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:48:
[...]

Tja, er zit garantie op en Intergas komt de boel zelf fixen. Waarom zou ik er dan zelf aan gaan lopen sleutelen als leek? :?

Ze hebben vanmorgen (Intergas en installateur samen) nog van alles doorgelopen en wat testen gedaan waarna ze dus tot de conclusie kwamen dat de flow meter mogelijk een issue zou kunnen zijn.
Akkoord, goede service wel van Intergas ook.

Ik bedoelde als ik Intergas was had ik op vervuiling gecontroleerd in de flow sensor.
Technisch bedoel kan ik de conclusie niet beamen nl. misschien kun je nog melden hoe het afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
De vuilfilter hoort er wel tussen te zitten trouwens. Vreemd dat Intergas daar niets over heeft gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Topicstarter
Technician- schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:45:
[...]

Akkoord, goede service wel van Intergas ook.

Ik bedoelde als ik Intergas was had ik op vervuiling gecontroleerd in de flow sensor.
Technisch bedoel kan ik de conclusie niet beamen nl. misschien kun je nog melden hoe het afloopt.
Nou , ik hoop dat we de woensdag warm halen. We krijgen vanavond visite en ik heb (om betere flow in de woonkamer te krijgen), de overige groepen dichtgedraaid en nu loopt alsnog de temp in de woon kamer naar beneden. Flow lijkt nu nog lager dan 9-10L te zijn… 😳 maar ff afwachten hoe dit verder zich it wikkels.

Overigens zit er geen vuil meter tussen begreep ikvan de installateur, geen idee why. Wist het zeker en ik kon hem niet vinden, maar installateur bevestigde wat ik al dacht.

[ Voor 5% gewijzigd door TheVMaster op 17-01-2025 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
TheVMaster schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 20:16:
[...]

Nou , ik hoop dat we de woensdag warm halen. We krijgen vanavond visite en ik heb (om betere flow in de woonkamer te krijgen), de overige groepen dichtgedraaid en nu loopt alsnog de temp in de woon kamer naar beneden. Flow lijkt nu nog lager dan 9-10L te zijn… 😳 maar ff afwachten hoe dit verder zich it wikkels.

Overigens zit er geen vuil meter tussen begreep ikvan de installateur, geen idee why. Wist het zeker en ik kon hem niet vinden, maar installateur bevestigde wat ik al dacht.
Vuilfilter bedoel je?
Dat zou slecht zijn, wellicht is je warmtewisselaar (condensor) in het buitendeel al vervuild,
Dat verklaart veel meer de data die je laat zien.
Ben benieuwd, in dat geval is het een nieuw buitendeel (en filter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Topicstarter
Terwijl de temperatuur lijkt te dalen zag ik vandaag een melding op de display: N021

Het viel me ook op dat de druk weer was teruggevallen naar 1,4-1,5 en heb ik hem dus weer wat bijgevuld tot 1.9-2.0 bar. Wat schetst mijn verbazing, de flow loopt ineens naar 17L op en lijkt daar nu te blijven hangen. 😱

Dat er is iets mis is lijkt me evident, benieuwd waar de monteur woensdag mee komt (behalve de flow meter vervangen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XVkDX7gCVdfPPNfuEvDEH-gIIcE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YUIQD4pYR8LzwDTDuU6IWYnR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4-UxJmoXudoZHY0H_E-ODTf8J3E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vI0X6j0yul6fPfFnHlB7rVWv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L4gZohSHt-cMyB_1FR8YXpyuArQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8kX0NgwbLrjMCJkjUc8B98oy.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chielmi
Oftewel lucht in het systeem. En het ontbreken van een vuilfilter, lekker wat punten waar de installateur aan kan werken ;)

Er zijn weinig parameters die je in HA kan loggen, maar de druk van het systeem kun je wel prima monitoren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Topicstarter
chielmi schreef op zondag 19 januari 2025 @ 08:53:
Oftewel lucht in het systeem. En het ontbreken van een vuilfilter, lekker wat punten waar de installateur aan kan werken ;)

Er zijn weinig parameters die je in HA kan loggen, maar de druk van het systeem kun je wel prima monitoren!
Dat zou idd heel goed kunnen. Het gekke is ook dat, ondanks de hogere flow, de temp blijft zakken. Het is nu 18,9 in de woonkamer 🥶

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Topicstarter
chielmi schreef op zondag 19 januari 2025 @ 08:53:

Wel raar overigens dat je zo weinig kunt monitoren. Begreep van Intergas dat ze bij de migratie naar Cloud 2.0 veeeeel meer kunnen zien in hun systeem. Mogelijk wordt de integratie van Intergas hier ook op aangepast, ga wel eens ff informeren bij de ontwikkelaar van die integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
TheVMaster schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:09:
[...]

Dat zou idd heel goed kunnen. Het gekke is ook dat, ondanks de hogere flow, de temp blijft zakken. Het is nu 18,9 in de woonkamer 🥶
Als je de flow weet en het temperatuurverschil tussen aan en afvoer, kan je uitrekenen hoeveel vermogen de warmtepomp je vloer in stopt. Als dat dicht bij het maximum is, is je pomp misschien wel te licht voor je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
  • Nu online
Lucht lucht en nog eens lucht. Ik hoor het mijn installateur nog zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
  • Nu online
TheVMaster schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:18:
[...]

Wel raar overigens dat je zo weinig kunt monitoren. Begreep van Intergas dat ze bij de migratie naar Cloud 2.0 veeeeel meer kunnen zien in hun systeem. Mogelijk wordt de integratie van Intergas hier ook op aangepast, ga wel eens ff informeren bij de ontwikkelaar van die integratie.
Dat verklaard de uitbreiding in de app. Ben bang dat het maximale was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Topicstarter
De installateur is vanmiddag (vooruitlopend op het bezoek van intergas morgen) langs geweest en heeft het vuilfilter leeggemaakt (dat zat er toch in :+).

Nu hebben we weer een flow van 23.5L, maaarrrrr er komt nog steeds geen warmte uit de ketel. Moregn maar eens afwachten wat Intergas gaat zetten.

Installateur suggereerde dat het best zou zou kunnen zijn dat de afstand tussen binnen- en buitenunit toch te groot zou kunnen zijn. Dit is ongeveer 20 meter, wat tijdens de installatie op het randje zou zijn volgens de installateur. Maar goed, zowel aanvoer als afvoer bij de buitenunit voelen wel heel warm aan (tenminste, dat was eerder deze week het geval).
Oplossing hiervoor zou mogelijk een extra pomp zijn of een buffervat voor de CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijsjansen
TheVMaster schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:03:
De installateur is vanmiddag (vooruitlopend op het bezoek van intergas morgen) langs geweest en heeft het vuilfilter leeggemaakt (dat zat er toch in :+).

Nu hebben we weer een flow van 23.5L, maaarrrrr er komt nog steeds geen warmte uit de ketel. Moregn maar eens afwachten wat Intergas gaat zetten.

Installateur suggereerde dat het best zou zou kunnen zijn dat de afstand tussen binnen- en buitenunit toch te groot zou kunnen zijn. Dit is ongeveer 20 meter, wat tijdens de installatie op het randje zou zijn volgens de installateur. Maar goed, zowel aanvoer als afvoer bij de buitenunit voelen wel heel warm aan (tenminste, dat was eerder deze week het geval).
Oplossing hiervoor zou mogelijk een extra pomp zijn of een buffervat voor de CV.
volgens de installatie voorschriften maximaal 5 meter tussen binnen en buitenunit, tussen binnenunit en boiler 4 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Topicstarter
Matthijsjansen schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:23:
[...]

volgens de installatie voorschriften maximaal 5 meter tussen binnen en buitenunit, tussen binnenunit en boiler 4 meter.
Raar, dat zou hij zelfs als niet halen als hij strak tegen de buitenmuur zou komen. :? Daar gaat de Intergas monteur dan morgen vast wat van vinden.

Dit is wat ik terugkrijg als ik Ai om hulp vraag :+
Volgens de officiële documentatie van Intergas moet de afstand tussen de binnenunit en de buitenunit van hun warmtepompen zo kort mogelijk zijn om warmteverlies te minimaliseren. Hoewel er geen specifieke afstand wordt genoemd in de documentatie, wordt over het algemeen aangeraden dat de afstand niet meer dan 20 meter bedraagt.

[ Voor 41% gewijzigd door TheVMaster op 21-01-2025 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Topicstarter
De afstand van net (geen) 20 meter is volgens de Intergas monteur geen probleem.
Sinds de installateur (gisteren) het vuilfilter heeft schoongemaakt was de flow alweer 23L, alleen heeft het huis nog geen tijd gehad om op te warmen. Monteur van intergas heeft de flow wel teruggeschroefd naar 18L, dat is meer dan voldoende volgens de monteur. En heeft verder alles nagelopen, maar geen gekke instellingen gevonden.

Het is nu een kwestie van afwachten tot de temperatuur weer oploopt. Dit zou volgens de installateur en monteur een paar dagen kunnen duren, aangezien alles was afgekoeld en de boel het al een paar dagen (door die verstopping) niet heeft gedaan.

De temperatuur zal nu de komende dagen wel heel langzaam gaan oplopen, even afwachten dus.

De collega van m'n installateur was dus (blijkbaar) niet op de hoogte van het geplaatste vuilfilter, vandaar dat de installateur gisteren direct na terugkomst van z'n vakantie langsgekomen is. Maar goed, dat neem ik zijn collega niet kwalijk.

Het lijkt dus opgelost, uiteindelijk was toch de verstopping van het vuilfilter de oorzaak van de zeer lage flow. En dat het opgelost is is het allerbelangrijkste natuurlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door TheVMaster op 22-01-2025 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
  • Nu online
@TheVMaster Hoe is het afgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Topicstarter
eh...dat staat er een paar regels boven
Het lijkt dus opgelost, uiteindelijk was toch de verstopping van het vuilfilter de oorzaak van de zeer lage flow. En dat het opgelost is is het allerbelangrijkste natuurlijk.
Al vraag ik me af of het normaal is dat het 's morgens een graad lager is dan waar de thermostaat op is ingesteld en het dus bijna de hele dag duurt voordat het weer de temp is die is ingesteld op de thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
  • Nu online
TheVMaster schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:10:
[...]

eh...dat staat er een paar regels boven

[...]

Al vraag ik me af of het normaal is dat het 's morgens een graad lager is dan waar de thermostaat op is ingesteld en het dus bijna de hele dag duurt voordat het weer de temp is die is ingesteld op de thermostaat.
"Het lijkt" zeg je.. Dus dat was nog niet een definitieve afloop :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Topicstarter
TheWalrus schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:12:
[...]

"Het lijkt" zeg je.. Dus dat was nog niet een definitieve afloop :)
:9 Daar heb je gelijk in.

Maar goed, het wordt weer aangenaam in huis, maar het voelt dus wel wat raar dat de temp gedurende de nacht dus zakt (terwijl de thermostaat gewoon op 21.5 blijft staan 24x7) en dan bijna de hele dag nodig heeft om weer op de 21.5 graden uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
  • Nu online
TheVMaster schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:45:
[...]

:9 Daar heb je gelijk in.

Maar goed, het wordt weer aangenaam in huis, maar het voelt dus wel wat raar dat de temp gedurende de nacht dus zakt (terwijl de thermostaat gewoon op 21.5 blijft staan 24x7) en dan bijna de hele dag nodig heeft om weer op de 21.5 graden uit te komen.
Dat lijkt op nachtverlaging. Daar is een parameter voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Topicstarter
TheWalrus schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:13:
[...]

Dat lijkt op nachtverlaging. Daar is een parameter voor.
Ik ga daar eens ff naar kijken. 😎 thanks. is dat niet parameter 181 trouwens?

[ Voor 7% gewijzigd door TheVMaster op 04-02-2025 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Topicstarter
Dit issue lijkt opgelost, ik had de temp van het boilervat van 50 naar 60 graden gezet (wat hij overigens niet haalt op dit moment), na overleg met de installateur weer op 50 gezet en nu wordt het in de woonkamer wel weer 21.5.

Blijkbaar was de WP de hele dag bezig om het boilervat naar 60 graden te krijgen (wat dus niet lukte) en kwam zo niet aan het opwarmen van de vloer toe. :-(

Pfff…..valt me overigens ook op dat het opwarmen van de boiler elke nacht rond 1:00 begint en dan een uur later (als de temp bij de start rond de 44 graden is) op 50 graden is, waarna hij gedurende de dag langzaam zakt.

Waarom kan hij niet rond 7:00 ‘‘s ochtends (of eind van de middag) op de maximale temp zijn? Nu gaan we ‘‘s avonds in bad en vanavond kon ik dus mijn bad wel met warm water vullen, maar even kort afdouchen daarna kon dus niet, want alle warme water was alweer op :-(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-lNFuG9kjX2BFLbWGkbTHO449Zo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hz7lgZZubrJkCo7RU4pRusNY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
Opvallend dat de wp het warmwatervat niet op 60 graden krijgt. Dit lijkt een teken dat de 3-fasen backup heater niet werkt? In mijn ervaring krijgt de wp het water in de zomer prima op 60 graden zonder dat de BuH bij springt, maar bij lage temperaturen worden de laatste paar graden door de BuH gedaan

Maar idd, 60 graden constant is nergens voor nodig. 50 graden werkt waarschijnlijk prima. Deze temperatuur gebruik ik ook. In de loop van de dag (afhankelijk van het gebruik) daalt de temperatuur naar zo'n 42 graden.

In jouw geval kan het een voordeel zijn om de temperatuur iets hoger in te stellen, zeg 55, zodat je nog genoeg warm water hebt na gebruik van een bad. Bij een 300 liter vat moet dat prima lukken!

Ik heb de Xource ingesteld dat hij eenmaal per dag opwarmt om 13:00, als mijn zonnepanelen de meeste zon vangen en het huis over het algemeen prima op temperatuur blijft tijdens de run van zo'n 45 minuten. Door dit 's middags te doen is de COP ook een stuk beter vanwege de hogere buitentemperatuur.
Als jij ook zonnepanelen hebt zou ik dit tijdstip zeker in de middag instellen in plaats van midden in de nacht ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Topicstarter
chielmi schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 08:41:
Opvallend dat de wp het warmwatervat niet op 60 graden krijgt. Dit lijkt een teken dat de 3-fasen backup heater niet werkt? In mijn ervaring krijgt de wp het water in de zomer prima op 60 graden zonder dat de BuH bij springt, maar bij lage temperaturen worden de laatste paar graden door de BuH gedaan

Maar idd, 60 graden constant is nergens voor nodig. 50 graden werkt waarschijnlijk prima. Deze temperatuur gebruik ik ook. In de loop van de dag (afhankelijk van het gebruik) daalt de temperatuur naar zo'n 42 graden.

In jouw geval kan het een voordeel zijn om de temperatuur iets hoger in te stellen, zeg 55, zodat je nog genoeg warm water hebt na gebruik van een bad. Bij een 300 liter vat moet dat prima lukken!

Ik heb de Xource ingesteld dat hij eenmaal per dag opwarmt om 13:00, als mijn zonnepanelen de meeste zon vangen en het huis over het algemeen prima op temperatuur blijft tijdens de run van zo'n 45 minuten. Door dit 's middags te doen is de COP ook een stuk beter vanwege de hogere buitentemperatuur.
Als jij ook zonnepanelen hebt zou ik dit tijdstip zeker in de middag instellen in plaats van midden in de nacht ;).
Thanks voor de uitgebreide uitleg. Eh…weet je zo met welke setting/pareameter ik dat kan instellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielmi
De start is natuurlijk rtfm in de installatiehandleiding :+

In 10.1.10 wordt het tapwater klokmenu uitgelegd. Het komt er in basis op neer dat je een tijdslot instelt waarbij de Xource het vat op mag warmen (in mijn geval 13:00) en vervolgens het tijdslot vanaf wanneer je dit wilt blokkeren (in mijn geval 15:00).

Vak 0: On 13:00
Vak 1: Off 15:00
Vak 2: Off 00:00 (om te voorkomen dat het vat tussen 00:00-13:00 opgewarmd mag worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Topicstarter
chielmi schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:16:
De start is natuurlijk rtfm in de installatiehandleiding :+

In 10.1.10 wordt het tapwater klokmenu uitgelegd. Het komt er in basis op neer dat je een tijdslot instelt waarbij de Xource het vat op mag warmen (in mijn geval 13:00) en vervolgens het tijdslot vanaf wanneer je dit wilt blokkeren (in mijn geval 15:00).

Vak 0: On 13:00
Vak 1: Off 15:00
Vak 2: Off 00:00 (om te voorkomen dat het vat tussen 00:00-13:00 opgewarmd mag worden)
Ja, dat eerste was stom van me. Kwam er wel achter, dat het niet menu 10.1.10 is, maar 10.3.4. Maar ik heb hem idd nu ingesteld.

Is die laatste trouwens nog nodig? Ik heb nu 4 vakken ingesteld, ON om 7:00 en OFF op 8:30 en ON om 13:00 en OFF rond 16:00. En dan eens kijken hoe warm het tapwater richting de avond nog is, mochten we in bad willen :+

Is die laatste OFF nodig, of blijft hij OFF als hij rond 16:00 op OFF springt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
De hoofdstuknummers verschillen wat in de versie van dit document. Ik gebruik versie 88000304 die niet meer online lijkt te staan...

Zou je niet beter 1 run instellen naar bijvoorbeeld 55 graden? Met een 300 liter vat moet je volgens mij prima bad & douche kunnen gebruiken.

Als je de inhoud van je bad weet, de badwatertemperatuur in kunt schatten, en de gemiddelde doucheduur weet, kun je ChatGPT prima uit laten rekenen hoeveel warm water van 55 graden je per 24 uur verbruikt. Als dit meer is dan 300 liter dan heb je meerdere runs nodig, bij minder zou ik zeker één run instellen.
Aangenomen dat je zonnepanelen hebt scheelt het over de levensduur van de installatie absurd veel geld door het vat zoveel mogelijk op zonne energie op te warmen

Bij jouw huidige configuratie heb je dat 4e vak denk ik wel nodig, kan sowieso geen kwaad. Als je meerdere runs wilt doen moet P123 wel op 1 staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Topicstarter
chielmi schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:08:
De hoofdstuknummers verschillen wat in de versie van dit document. Ik gebruik versie 88000304 die niet meer online lijkt te staan...

Zou je niet beter 1 run instellen naar bijvoorbeeld 55 graden? Met een 300 liter vat moet je volgens mij prima bad & douche kunnen gebruiken.

Als je de inhoud van je bad weet, de badwatertemperatuur in kunt schatten, en de gemiddelde doucheduur weet, kun je ChatGPT prima uit laten rekenen hoeveel warm water van 55 graden je per 24 uur verbruikt. Als dit meer is dan 300 liter dan heb je meerdere runs nodig, bij minder zou ik zeker één run instellen.
Aangenomen dat je zonnepanelen hebt scheelt het over de levensduur van de installatie absurd veel geld door het vat zoveel mogelijk op zonne energie op te warmen

Bij jouw huidige configuratie heb je dat 4e vak denk ik wel nodig, kan sowieso geen kwaad. Als je meerdere runs wilt doen moet P123 wel op 1 staan.
P123 staat idd al op 1 :9 Ik weet inderdaad (heb een watermeter hangen) hoeveel water er in het bad gaat en wat een gemiddelde doucheduur is. We hebben 24 panelen, dus ja het is zeer interessant (dit was ook mijn doel, alleen had ik nog niet naar die slots gekeken) om dat overdag te laten gebeuren.

Ik ga de temperatuur van de boiler naar 55 graden brengen en de run van de ochtend verwijderen en dan een extra run toevoegen rond 20:00, zodat hij tussen eventuele badbeurten (die toch wel een uur duren) de boel nog kan bijwarmen.

Hmm.....dit is dus wel waar Copilot (of ChatGPT) enorm goed in is....scheelt me uitzoekwerk. We hebben dus 400 liter van 55 graden nodig om beide te kunnen douchen en badderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A9q76yTIRCYyzUuhxHp47v710-g=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/eY5t93jCpuTZgq4hrD5Z3Dhk.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XwFrpEHxr9qqR2BWrzEpqvpwa7w=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/WH6ZxAihfDW2KKBxFtulGOVB.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rqIw_uGgOrqLUpaYPHYmt9_Sh0Q=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/De6bcPzEBKHaYgAfbYhzcCf1.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NB4sqUbJm6w1BBCpO8T6CrWO1Fk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/RsnUAPp5rkJ4zfeM7jQbY7r6.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Xsepz1YRIXy3tVQJ6cNU8pP--0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/DshU7Lnes9IAUIV46pwdqLKx.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MV_Ou7V-FxhU00JKZptkt6S5DCM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/brDdyyVKj9hNvZUPfcPRC9Kh.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 5% gewijzigd door TheVMaster op 07-02-2025 10:46 ]

Pagina: 1