Ik had het toevallig net met m'n vrienden hieroven waarom Tweakers' dark mode zo vermoeiend is voor de ogen.
Zo vermoeiend dat ik vooral overdag direct 'light' weer aanzet omdat dark niet om aan te zien is. Persoonlijk denk ik dat het komt doordat Tweakers in darkmode blijft vasthouden aan het vele kleurgebruik waardoor het een beetje een kermis wordt. Ook lijken de icons te detailrijk waardoor het een beetje een zooitje wordt. Zie bijvoorbeeld Tweakers vergeleken met Reddit:
Reddit:
Tweakers:
Voelt Tweakers toch echt als een kermis aan, ik vind het vooral overdag niet om aan te gluren, een beetje een web 1.0 gevoel krijg ik erbij.
Ik denk ook dat het misschien komt omdat de achtergrond niet echt zwart is, maar soort van blauw? En dan met nog vrij witte letters erop, wat het vrij vermoeiend maakt voor je ogen.
Als je kijkt naar Reddit hebben ze een volledig zwarte achtergrond, maar een post wordt in een soort iets grijzer frame gezet waardoor je een universeler geheel krijgt. De tekst lijkt een andere kleur, maar ik denk dat het meer te maken heeft dat het een iets dikker lettertype is, waardoor het rustiger oogt. In ieder geval word ik na 5 minuten Tweakers 'darkmode' helemaal dol, en switch ik snel weer terug naar light. Reddit heb ik al maanden op darkmode omdat het serieus gewoon veel fijner is om naar te kijken.
Persoonlijk denk ik dus:
- Vrijwel alle kleur eruit trekken en werken met grijswaardes.
- De iconen minder detail in, simpeler.
- Werken met grijze content 'blokken' zoals in Reddit?
- Dikker lettertype die minder afsteekt tegen de donkere achtergrond.
Just my 2 cents