Jij zit nog op 1:3. Ik maar op 1:2. De Flint is kennelijk heel efficient. Maar het systeem als geheel niet.Amiromaan schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 10:47:
[...]
Vergelijkbaar verhaal hier, 34m3 in 2024 en nu 104kwh.
Deels zit hem dat in het tapwater. Als je 100 liter warm water nodig hebt dan levert de cv ketel deze direct. Hier haal ik het uit een boiler van 200 liter die zijn warmte verliest aan zijn omgeving en het leidingstelsel. Daarnaast verdenk ik de isolatie van af en aanvoer. Ze hebben Henco geisoleerde buis gebruikt (blauw).
Het weer was vergelijkbaar, zoals ik al aangaf. Maar het is 184 om 185.thoomie schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:04:
Als je dit zo gaat doen moet je rekening houden met graadddagen.
Ik zal eens kijken of ik daar iets aan kan doen, er zit alleen een vloerverwarming op met 10 groepen, iets van 130m^2.Stoker schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 21:46:
[...]
Nee, dat ligt dan aan je afgiftesysteem, de waterpomp wordt/is begrensd op 84% of iets in die richting, daarmee wil hij -in jou geval- 1300l doen. Heb je te weinig flow/groepen, dan zal het minder zijn.
Mogelijk staan die iets teveel geknepen per groep ; de installateur van de vloerverwarming had niet veel verstand van 'waterzijdig inregelen'.
Waar moet de loodgieter rekening mee houden? Welke verdeler adviseren jullie, nog andere aandachtspunten om de vloerverwarming/P80 zo efficient mogelijk te laten werken?
Rest van de installatie (1e verdieping en zolder) blijven ongewijzigd - zijn radiatoren en op zolder (indien nodig) bijverwarmen met L/L Airco (deze hangt er eigenlijk alleen voor koeling in de echt warme dagen in de zomer)
Heb een buffervat van 50 l
Alvast bedankt voor jullie advies en inzicht
(hopelijk) laatste punt waar ik nog mee 'worstel' : OT of aan-uit/stoooklijn.
Allebei zijn 'werkbaar'. Met vooralsnog een lichte voorkeur voor aan/uit-stooklijn.
Ik wil er nog verder mee experimenteren.
Er zijn een aantal Tweakers die switchen tussen OT en aan-uit/stooklijn.
Hoe doe je dat? In de app kun je het gemakkelijk genoeg aanpassen, maar fysiek?
Twee thermostaten?
Ik heb een Lyric T6 en die kan allebei. Maar wel met twee verschillende aansluitingen. De BB heeft maar één aansluiting voor OT en aan-uit.
Dus draadjes verwisselen bij de Lyric. Niet handig. Zeker in mijn geval waar de installatie niet gemakkelijk toegankelijk is.
Ik heb de aansluitingen uit de Lyric doorgelust, maar dat werkt niet. OT doet het nog steeds maar aan-uit weigert dienst (gaat niet meer 'aan' op de thermostaat....)
Help !
alvast bedankt, groeten, Hans.
Cv en ssw. Geen verandering in stookgedrag. Kamertemperatuur mag naar max 20,5 graden en in de nacht teruglopen naar 19,5. Huis is aangenaam warm.PVPaneel schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:29:
@Mg4gebruiker Is dit alleen cv (geen sww) en heb je niets veranderd aan je stookgedrag?
Ik heb geen buffervat. Mijn vloer(verwarming) is de buffer.Mg4gebruiker schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 22:03:
[...]
Zien jullie dat de temperatuur vlak blijft? Hebben juliie soms een buffervat?
Mindergas houdt geen rekening met wind en zon. En juist in oktober kan dat best schelen. In een ander topic werd mijn opmerking bevestigd: er is dit jaar minder zon en meer wind tov oktober vorig jaar. Velen hadden dit jaar een hoger verbruik .thoomie schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:04:
Als je dit zo gaat doen moet je rekening houden met graadddagen.
Geleverde warmte in kWh: 102 kWh (verbruik) * 4,7 (COP) = 478,4 kWh aan warmte.Mg4gebruiker schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 10:14:
COP lijntjes of niet, oktober 2024 is qua weer vergelijkbaar met 2025, dus de warmtevraag zal ook vergelijkbaar zijn.
In 2024 had ik nog gas en verbruikte 24,3 m3. Volgens de Weheat app verbruikte de warmtepomp in oktober 2025 102 kwh met een gemiddelde COP van 4,7.
Elke kuub gas is gelijk aan 10 kwh (om het simpel te houden). Dan heb ik dus 243 kwh 'verstookt' met gas in 2024. En nu 102 kwh. Maar als ik de COP van deze Flint verreken met de kwh 'gas' van 2024, dan zou ik veel lager moeten uitkomen dan die 102.
Of andersom, met deze COP duwt de Flint 478 kwh aan warmte het huis in om 24,3 m3 gas te vervangen. Ofwel, 2x zoveel als de CV ketel. En de temperatuurinstellingen in huis zijn vergelijkbaar geweest met vorig jaar....
Is dit een denkfout? Of is dit puur verlies aan energie tussen huis en WP?
Gasbesparing in m³: 478,4 kWh / 9,77 kWh/m³ = 48,9 m³ gas.
En die 'besparing' is 2x zoveel dan ik vorig jaar aan gas verstookte... Hoe leg je dat uit?daltons schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 13:26:
[...]
Geleverde warmte in kWh: 102 kWh (verbruik) * 4,7 (COP) = 478,4 kWh aan warmte.
Gasbesparing in m³: 478,4 kWh / 9,77 kWh/m³ = 48,9 m³ gas.
De meesten schakelen, denk ik, tussen Stooklijn en OT, en niet Stooklijn/Aan-Uit en OT. Dan is aanpassing in de App voldoende...hans_u schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:34:
Er zijn een aantal Tweakers die switchen tussen OT en aan-uit/stooklijn.
Hoe doe je dat? In de app kun je het gemakkelijk genoeg aanpassen, maar fysiek?
Het weer is niet vergelijkbaar, oktober 2024 had meer zonuren dan 2025. Wanneer de zon op je ramen staat zal de temperatuur in huis ook toenemen. Vorig jaar verwarmde ik met de airco en heb de hele maand oktober niet de noodzaak gevoeld om deze aan te zetten. Dit jaar had ik half oktober de Weheat flint aan staan omdat het nog maar 17,5 graden was in huis.Amiromaan schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 10:47:
[...]
Er is sprake van iets minder zon, inderdaad. Maar mijn huis heeft een beperkt glasoppervlak op de zonkant (oost-west). En door het glaswerk is de opwarming van de woning door de zon erg gering. Dat glas zat er vorig jaar ook al in.obed112 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 13:55:
[...]
Het weer is niet vergelijkbaar, oktober 2024 had meer zonuren dan 2025. Wanneer de zon op je ramen staat zal de temperatuur in huis ook toenemen. Vorig jaar verwarmde ik met de airco en heb de hele maand oktober niet de noodzaak gevoeld om deze aan te zetten. Dit jaar had ik half oktober de Weheat flint aan staan omdat het nog maar 17,5 graden was in huis.
Gemiddelde buitenT, gemiddelde maxT en minT liggen dicht bijeen.
Los daarvan, ik zie een verdubbeling van de energielevering....
[ Voor 11% gewijzigd door Mg4gebruiker op 01-11-2025 14:59 ]
mmm. Had ik niet aan gedacht.Jpiek schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 13:42:
[...]
De meesten schakelen, denk ik, tussen Stooklijn en OT, en niet Stooklijn/Aan-Uit en OT. Dan is aanpassing in de App voldoende...
Alleen stooklijn doe je bij voorkeur met een parallel buffervat. Lijkt me.
Is niet van toepassing bij mij.
Advies van Carboy54 : wacht op de cloud thermostaat waar Weheat aan werkt, alle huidige thermostaten hebben traditionele (gas) trekjes.
Loop ik met m'n Lyric ook tegenaan. Genereert (instelbaar) 3-6-9 of 12 'schakelmomenten' die de BB enigszins ontregelen.
Ik hak wel een knoop door. Als het wat kouder wordt (if ever) zal het wel niet zoveel verschil maken.
dank, groeten, Hans.
Hoe stel je dat aantal schakelmomenten in?hans_u schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 14:55:
[...]
mmm. Had ik niet aan gedacht.
Alleen stooklijn doe je bij voorkeur met een parallel buffervat. Lijkt me.
Is niet van toepassing bij mij.
Advies van Carboy54 : wacht op de cloud thermostaat waar Weheat aan werkt, alle huidige thermostaten hebben traditionele (gas) trekjes.
Loop ik met m'n Lyric ook tegenaan. Genereert (instelbaar) 3-6-9 of 12 'schakelmomenten' die de BB enigszins ontregelen.
Ik hak wel een knoop door. Als het wat kouder wordt (if ever) zal het wel niet zoveel verschil maken.
dank, groeten, Hans.
/f/image/i18NmLytT6AsjbWkqbgRbh8g.png?f=fotoalbum_large)
Vorig stookseizoen liep mijn Flint gelijkmatig op Stooklijn. Echter, nu niet meer. Vermogen gaat na iedere stop geleidelijk omhoog om vervolgens weer op standby te gaan. Vermogen is helaas niet meer te tonen. Lijkt wel zelfde gedrag als met de thermostaat. Ik heb gebooste radiatoren. Weet iemand waar dit aan kan liggen? Dank en groet, Bart
Hier 89 M3 gas minder in oktober maar 261 kWh meer. Buiten gemiddeld 0,1 graad warmer dit jaar.Amiromaan schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 10:47:
[...]
Op de Lyric zelf. Installateurs menu. Aantal schakelmomenten per uur trouwens. Minimum is 3, standaard is 6.Mg4gebruiker schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 15:00:
[...]
Hoe stel je dat aantal schakelmomenten in?
En de lengte ervan. 1,2,3, 4 of 5 minuten. dacht ik.
Duren die cycli steeds 15 minuten of zo?Bart030 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 15:02:
[Afbeelding]
Vorig stookseizoen liep mijn Flint gelijkmatig op Stooklijn. Echter, nu niet meer. Vermogen gaat na iedere stop geleidelijk omhoog om vervolgens weer op standby te gaan. Vermogen is helaas niet meer te tonen. Lijkt wel zelfde gedrag als met de thermostaat. Ik heb gebooste radiatoren. Weet iemand waar dit aan kan liggen? Dank en groet, Bart
Ongeveer 26 minuten. Maar niet aldoor exact 26 minutenMg4gebruiker schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 15:30:
[...]
Duren die cycli steeds 15 minuten of zo?
wat doen je 'Gevraagde watertemp' (Doeltemp) en 'Watertemp in' (Retourtemp) op dat moment ?Bart030 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 16:36:
[...]
Ongeveer 26 minuten. Maar niet aldoor exact 26 minuten
Als die gelijk zijn, of de retour is zelfs hoger kan je systeem z'n warmte niet kwijt en gaat je WP uit :
Op hoeveel % vermogen draait die?Bart030 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 20:04:
Dank voor je reactie. De retourtemperatuur ligt net iets onder de gevraagde temperatuur, maar gaat er al snel overheen omdat het vermogen blijft stijgen. Ik dacht dat die dan juist op lager vermogen zou gaan draaien ipv onnodig hoog vermogen te leveren.
Dat doet hij tot hij op z'n minimale vermogen draait. Ik heb het probleem ook (45-120 min aan dan 15 min uit).Bart030 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 20:04:
Dank voor je reactie. De retourtemperatuur ligt net iets onder de gevraagde temperatuur, maar gaat er al snel overheen omdat het vermogen blijft stijgen. Ik dacht dat die dan juist op lager vermogen zou gaan draaien ipv onnodig hoog vermogen te leveren.
Ik speel vals met mijn OTGW door de Doeltemp tot net boven de Retourtemp te brengen, maar alsnog gaat hij op een gegeven moment uit.
Ik zou graag willen dat hij op zijn minimale vermogen blijft draaien en niet onnodig hoger gaat.
Moet je niet kijken bij gevraagde watertemp en temp huis in? Als de laatste boven de eerste komt dan gaat hij uit. Gebeurt bij mij ook. Onafhankelijk van de vraag of de doel temp is bereikt (ook al scheelt dat meestal niet veel).Jpiek schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 17:11:
[...]
wat doen je 'Gevraagde watertemp' (Doeltemp) en 'Watertemp in' (Retourtemp) op dat moment ?
Als die gelijk zijn, of de retour is zelfs hoger kan je systeem z'n warmte niet kwijt en gaat je WP uit :
[Afbeelding]
Waarschijnlijk Oil Return Cycle, daar is hoger vermogen voor nodig, wat resulteert vervolgens in warmer water, door het hogere vermogen van de ORC, en dan gaat die uit.Bart030 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 20:54:
33%. Hij gaat van rond 320 W naar 420 W.
Ik zou graag willen dat hij op zijn minimale vermogen blijft draaien en niet onnodig hoger gaat.
[...]
Dit gedrag komt hier ook wel eens voor, vergeet niet het is 14-15 graden geweest vandaag. Hier heb je met lagere temperatuur geen last meer van.
Ik stuur obv OT(GW) gegevens, 'Huis in' heb ik helaas niet. Wat ik noem is wat ik constateer. 'Keteltemp' in OT zit er vaak nog niet bij in de buurt...Mg4gebruiker schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 22:13:
[...]
Moet je niet kijken bij gevraagde watertemp en temp huis in? Als de laatste boven de eerste komt dan gaat hij uit.
Zojuist de waardes gecontroleerd, m.i. is het gevraagde temp en temp in, zodra temp in hoger is dan de gevraagde temp dan gaat mijn flint op stand-by .Jpiek schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 23:12:
[...]
Ik stuur obv OT(GW) gegevens, 'Huis in' heb ik helaas niet. Wat ik noem is wat ik constateer. 'Keteltemp' in OT zit er vaak nog niet bij in de buurt...
Ik zal de vergelijking met temp in eens maken (zit in 2 verschillende apps)...
Niet ik er in mijn geval veel mee kan. Ik wil mijn doeltempsturing niet afhankelijk maken van cloud (OTGW werkt 100% lokaal).
Dit gaat helaas nog wel een paar dagen duren, maar loop nu ook tegen het volgende probleem aan.Mausssie schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:13:
Afgelopen week is de installateur langs geweest, omdat de CV niet bijsprong als de warmtepomp werd uitgezet. Hij heeft wat veranderd qua bekabeling naar/van de binnenunit, maar nu wordt de thermostaat niet meer herkend.
[Afbeelding]
Hieronder de kabels naar de binnenunit. Ziet iemand zo snel wat het probleem kan zijn?
[Afbeelding]
De installateur kan/wil pas iemand na het weekend langs sturen, omdat ik nog wel op stooklijn kan verwarmen.
Op stooklijn krijg ik mijn woning goed warm als ik watertemperatuur op 28 graden zet, maar eingelijk wordt het dan te warm binnnen. Zet ik de stooklijn lager, dan worden het veel korte runs (30a45 min). Zo veel starten en stoppen van de blackbird lijkt mij ook niet wenselijk.
Is er een makkelijke manier om de buitenunit in standby te zetten? Dus dat ik hem zelf even standby kan zetten, na 4 uurtjes weer even rustig aan op stooklijn 28 graden en dan als de woning goed warm is, weer even een paar uurtjes uit.
Ik heb nu de stooklijn op 17 graden gezet en dan zal ik hem over een paar uur wel weer ophogen. Maar dit zou toch makkelijker moeten kunnen.
Zorg dat je je stooklijn zo afstelt dat het niet te warm binnen wordt?Mausssie schreef op zondag 2 november 2025 @ 10:53:
[...]
Dit gaat helaas nog wel een paar dagen duren, maar loop nu ook tegen het volgende probleem aan.
Op stooklijn krijg ik mijn woning goed warm als ik watertemperatuur op 28 graden zet, maar eingelijk wordt het dan te warm binnnen. Zet ik de stooklijn lager, dan worden het veel korte runs (30a45 min). Zo veel starten en stoppen van de blackbird lijkt mij ook niet wenselijk.
Is er een makkelijke manier om de buitenunit in standby te zetten? Dus dat ik hem zelf even standby kan zetten, na 4 uurtjes weer even rustig aan op stooklijn 28 graden en dan als de woning goed warm is, weer even een paar uurtjes uit.
Ik heb nu de stooklijn op 17 graden gezet en dan zal ik hem over een paar uur wel weer ophogen. Maar dit zou toch makkelijker moeten kunnen.
Je moet de juiste curve zien te vinden, als is dat bij deze buiten temperaturen momenteel wel nog lastig.
Ok. Ik moet even wat corrigeren. Ik weet niet hoe het komt maar ik heb het totale verbruik van de WP vanaf 29 augustus afgelezen voor het verbruik van oktober. Het echte verbruik in oktober is 66 kwh. Als je dat afzet tegen de 243 kwh op gas, dan is dat een COP van 3.7. Het verschil met de berekende COP van Weheat is best te verklaren door het warmteverlies en eventueel klein verschil in weer. Volgende keer dus beter de grafiek uitlezen....Mg4gebruiker schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:34:
[...]
Cv en ssw. Geen verandering in stookgedrag. Kamertemperatuur mag naar max 20,5 graden en in de nacht teruglopen naar 19,5. Huis is aangenaam warm.
Ik stuur hem aan via Aan/Uit mbv een Shelly vanuit Home Assistant. Gaat ook via de stooklijn, maar dan gecontroleerd aan en uit.Mausssie schreef op zondag 2 november 2025 @ 10:53:
[...]
Dit gaat helaas nog wel een paar dagen duren, maar loop nu ook tegen het volgende probleem aan.
Dure elektriciteit uren uit
Goedkope uren aan.
Temperatuur sensor in huis gekoppeld die bepaalt of er überhaupt warmte nodig is
Je kunt het zo complex maken als nodig is
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Ja dat kan dus wel, maar dan krijg ik maar runs van 30a40 minuten, ruim 24 starts per dag. Lijkt mij niet ideaal/wenselijk voor de warmtepomp.Razer schreef op zondag 2 november 2025 @ 10:57:
[...]
Zorg dat je je stooklijn zo afstelt dat het niet te warm binnen wordt?
Je moet de juiste curve zien te vinden, als is dat bij deze buiten temperaturen momenteel wel nog lastig.
Dus vandaar dat ik benieuwd ben hoe ik het makkelijkst de warmtepomp standby kan zetten, zonder direct de groep uit te zetten in de meterkast.
Ik heb enkel radiatoren geen vloerverwarming, scheelt het energie om s’nacht de temperatuur met 1 a 2 graden te verlagen of zorgt dit juist voor een hoger verbruik?
Het was een behoorlijk klus, maar vrijdagmiddag was het spul draaiende. Helaas zat de nieuwe thermostaat (Honeywell Round Modulation) niet in het pakket en draait de warmtepomp nu tijdelijk op mijn Honeywell Round, de domme aan/uit-versie.
Het was vrijdagmiddag laat, dus komende week nog wat kleine puntjes om af te ronden:
- Toegang tot de Weheat-app
- vervangen thermostaat voor een OT-versie
- Plaatsing laatste zes zonnepanelen west-zijde (daarna 4800 + 6080kWp)
- Koppelen van mijn nieuwe SolarEdge-installatie aan de bestaande installatie in de app (2x 1-fase omvormer)
Mijn nieuwe opstelling:
BBP80
Buffervat 50 liter in serie in de retour
300 liter SWW-vat
nieuwe open verdeler
Natuurlijk kom je bij zo'n project 'dingen' tegen. Zo lag er bekabeling van mijn bestaande zonnepanelenset in het water, ik had dat nog niet opgemerkt. We wonen krap een jaar in dit huis. De installateur heeft in overleg de bekabeling deels vervangen, de installatie geaard en de verplaatste 2 zonnepanelen op mijn overkapping geïnstalleerd. De verdeler was ook nog een discussiepunt tussen vertegenwoordiger en mij. De monteur was duidelijk. Doen! Vervangen dus, voor een pomploze open verdeler.
De mannen hebben netjes gewerkt (al zeg ik het zelf) en de installatie draait mooi. Ik heb alleen een lichte bastoon kunnen waarnemen toen de warmtepomp het complete sww-vat ging opwarmen, direct na opstarten. Op zichzelf was ik daar door de installateur ook voor gewaarschuwd, de buitenunit staat op een houten dak van de bijkeuken. Daarnaast kan ik de pompen af en toe horen draaien als ik op de wc zit (gipsen tussenwandje), vooral om dat de technische ruimte als een klankkastje werkt. Als ik het vervelend ga vinden, ga ik de technische ruimte van binnenuit bekleden met noppenschuim/geluidsisolatie.
Ik moet zeggen, ik ben er wel trots op
:strip_exif()/f/image/SwfWaRFhZgry0UolpR8aHBlw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/asfydDSHjSjf4ClZ4fOFFeOq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KkyCyjTYhVLrnmh1ms7BEwiI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qrGhg4zLqVSknUTgpb4lhV07.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door Pr088 op 02-11-2025 15:55 ]
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west
(Of zien de heren techneuten/installateurs nog gekke dingen ?)
Ziet er keurig uit! Ik zou onder de Bb 60 cm rubber tegels van de Hornbach leggen en daar bovenop betontegels van dezelfde maat. Volgens onderstaand voorbeeld.Pr088 schreef op zondag 2 november 2025 @ 15:43:
Afgelopen woensdag, donderdag en vrjidag is de installateur van dienst langs geweest voor installatie van mijn BBP80, verplaatsen van 2 zonnepanelen om ruimte te maken voor de buitenunit, plaatsing van zonnepanelen op oost-west en het opnieuw indelen en uitbreiden van de meterkast.
Het was een behoorlijk klus, maar vrijdagmiddag was het spul draaiende. Helaas zat de nieuwe thermostaat (Honeywell Round Modulation) niet in het pakket en draait de warmtepomp nu tijdelijk op mijn Honeywell Round, de domme aan/uit-versie.
Het was vrijdagmiddag laat, dus komende week nog wat kleine puntjes om af te ronden:
- Toegang tot de Weheat-app
- vervangen thermostaat voor een OT-versie
- Plaatsing laatste zes zonnepanelen west-zijde (daarna 4800 + 6080kWp)
- Koppelen van mijn nieuwe SolarEdge-installatie aan de bestaande installatie in de app (2x 1-fase omvormer)
Mijn nieuwe opstelling:
BBP80
Buffervat 50 liter in serie in de retour
300 liter SWW-vat
nieuwe open verdeler
Natuurlijk kom je bij zo'n project 'dingen' tegen. Zo lag er bekabeling van mijn bestaande zonnepanelenset in het water, ik had dat nog niet opgemerkt. We wonen krap een jaar in dit huis. De installateur heeft in overleg de bekabeling deels vervangen, de installatie geaard en de verplaatste 2 zonnepanelen op mijn overkapping geïnstalleerd. De verdeler was ook nog een discussiepunt tussen vertegenwoordiger en mij. De monteur was duidelijk. Doen! Vervangen dus, voor een pomploze open verdeler.
De mannen hebben netjes gewerkt (al zeg ik het zelf) en de installatie draait mooi. Ik heb alleen een lichte bastoon kunnen waarnemen toen de warmtepomp het complete sww-vat ging opwarmen, direct na opstarten. Op zichzelf was ik daar door de installateur ook voor gewaarschuwd, de buitenunit staat op een houten dak van de bijkeuken. Daarnaast kan ik de pompen af en toe horen draaien als ik op de wc zit (gipsen tussenwandje), vooral om dat de technische ruimte als een klankkastje werkt. Als ik het vervelend ga vinden, ga ik de technische ruimte van binnenuit bekleden met noppenschuim/geluidsisolatie.
Ik moet zeggen, ik ben er wel trots op![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 02-11-2025 16:54 ]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Lekker in de isolatie is ook keurig! zelf nog even afwerken en een riooltje onder de inlaatcombi drukken, anders heb je natte voeten!
Dit is een installatie waar je terecht trots op mag zijn
[ Voor 9% gewijzigd door Stoker op 02-11-2025 16:54 ]
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Ik kan ook voorlopig om hem te beschermen een zeil erover gaan hangen. Dit allemaal omdat ik nog Intelligence en de subsidie en offerte wil benutten uit 2024...
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
/f/image/fa75XwGDs0PFjxIlNfH8qnr3.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/9aOy0cvysfCB3jqdbZQwSuYV.png?f=fotoalbum_large)