• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:49
_Hansel_ schreef op maandag 3 november 2025 @ 18:17:
[...]

[Afbeelding]

Dit lijkt me een parallel buffer met pomp?
Zeker isoleren. Met name sww verliest veel warmte, zeker bij de legionella run. Zelfs de pompen heb ik ingekapseld (behalve de derde pomp).

• hans_u
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 00:41
_Hansel_ schreef op maandag 3 november 2025 @ 07:34:
Lees graag mee hier, maar niet al te actief.
Afgelopen week een WeHeat Sparrow All-Electric laten installeren, hierbij fototjes.

Vraagje: Zouden jullie al het leidingwerk in deze verwarmde bijkeuken isoleren?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou het gedeelte dat in je sww circuit zit isoleren. 's winters is het warmte die de ruimte ten goede komt, 's zomers heb je dat niet nodig.
sww opwarmen en legionella gaat met hoge temperaturen. Wil je sowieso zo efficient mogelijk doen, zowel zomer als winter.

• hans_u
oeps. twee zieltjes, één gedachte ......

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:22
STIMPPYYY schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:01:
Backup is niet alleen voor boost, maar voor wanneer de wp uitvalt zodat hij oa niet kapotvriest.
Dan dumpt hij z'n water toch in het ergste geval ...

Voor een CV had je ook geen BUH...

[ Voor 6% gewijzigd door Jpiek op 03-11-2025 22:13 ]

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10-12 10:45
jawaligt schreef op maandag 3 november 2025 @ 16:35:
[...]

Ik heb het inmiddels aan mijn installateur gevraagd (Coolblue Energie, warmtepomp is een maand oud) maar zij proberen me af te schepen. Volgens hun "zat Weheat niet stil" sinds het supportartikel is uitgekomen (dd 08-10) en hebben ze sindsdien meerdere softwareupdates uigebracht waardoor de verbinding met de thermostaat stabieler zou moeten zijn.

Ik vind het eerlijk gezegd geen heel geloofwaardig verhaal, ook omdat we eerder in dit topic hebben kunnen lezen dat een echte fix vanuit Honeywell er niet komt, terwijl Weheat die nieuwe printplaat een structurele mitigatie noemt.
Ik klop het af, maar tot dusverre heb ik het slechts twee keer gehad in 2 maanden . Dat is te overzien. Mijn Lyric is het draadloze model, maar ik neem aan dat dat niet veel uitmaakt.

• RayDelft
Henkje84 schreef op maandag 3 november 2025 @ 18:16:
Ik heb een vraag over de klachtenprocedure bij WeHeat.

Ik heb een WeHeat warmtepomp die via een installateur is geleverd en geplaatst in een woning uit 2019/2020.

De installatie werkt verder goed, maar ik loop al langere tijd tegen een structureel probleem met lucht in het systeem.
Telkens wanneer de installatie (deels) is leeggelopen of wordt bijgevuld, start het systeem niet vanzelf op — de pompen blijven stilvallen doordat er lucht in blijft zitten.
Pas na handmatig ontluchten door de pompen los te koppelen komt het systeem weer op gang.

De installateur is inmiddels vier à vijf keer langs geweest, maar het probleem blijft terugkomen.
Volgens hen ligt het aan het afgiftesysteem (diffusiedichte leidingen), maar dat lijkt me onwaarschijnlijk gezien de leeftijd van de woning.
Bij de vooropname is bovendien geen enkel voorbehoud gemaakt over het leidingwerk.

Omdat het probleem niet wordt opgelost, heb ik een klein bedrag van de laatste factuur achtergehouden totdat dit structureel is verholpen.
De installateur dreigt nu met het stopzetten van service, garantie en monitoring, en wil het dossier overdragen aan een incassobureau.

Ik wil de situatie daarom graag rechtstreeks bij WeHeat voorleggen, maar op hun website kan ik geen duidelijk klachten- of servicekanaal vinden voor eindgebruikers.

Weet iemand waar of hoe je bij WeHeat een klacht of servicemelding kunt indienen als je er met de installateur niet uitkomt?
Het is niet het antwoord op je vraag, maar je aanspreekpunt is de installateur. Als je meent dat je installatie niet is wat je er in redelijkheid van mag verwachten dan moet je hem schriftelijk bijvoorbeeld 2 weken de tijd geven het op te lossen. En melden dat je tot het opgelost is X bedrag inhoudt. Dat moet wel een redelijk bedrag zijn. Als hij dat niet doet, dan moet je hem schriftelijk in gebreke stellen . De deurwaarder kan je uiteindelijk dagvaarden maar het is zeer de vraag of de installateur het zo ver laat komen. Als je hem op de correcte wijze in gebreke hebt gesteld dan heb je een sterke casus . Je kan ook nagaan of deze installateur bij de geschillencommissie is aangesloten. Je kan dan een second opinion vragen. De kosten daarvan komen voor rekening van de installateur als blijkt dat het systeem inderdaad niet deugt en de installateur daaraan onvoldoende heeft gedaan. Als hij echt zijn best heeft gedaan en het inderdaad aan je afgifte systeem ligt dan zal de discussie gaan over de vraag of dat in redelijkheid vooraf kon zijn voorspeld.

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19:07
Jpiek schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:12:
[...]

Dan dumpt hij z'n water toch in het ergste geval ...

Voor een CV had je ook geen BUH...
Die CV wordt dan ook niet buiten het huis geplaatst.

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:35
Guido7619 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 07:30:
[...]

”Voor een CV had je ook geen BUH...” zal gaan over storingen, niet over het kapotvriezen van een CV 🤣

[ Voor 8% gewijzigd door orillion op 04-11-2025 08:36 ]

• Jpiek
Guido7619 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 07:30:
[...]
Als je verwarming uitvalt is het een kwestie van tijd voor het in een onverwarmde schuur of berging net zo hard vriest als buiten..

Ooit huurde ik ergens een kamer en kwam na een weekend teug, CV was uitgevallen, en alles was bevroren. Tot overmaat van ramp had iemand het bad over laten lopen (vergeten), de ijspegels hingen aan het plafond, langs de traptreden en de balustrade... |:(

Het zag er prachtig uit maar ik heb nog nooit zo snel de huur opgezegd, dwz voor alles ging ontdooien en ik mijn spullen weg kon gooien vanwege wateroverlast... :X

• Jpiek
orillion schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:35:
[...]

”Voor een CV had je ook geen BUH...” zal gaan over storingen, niet over het kapotvriezen van een CV 🤣
Eigenlijk voor beide... Vroegah, zonder CV zat je in de kou. En met een WP willen we ineens persé een backup ?

• HBF88
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-12 15:20
Henkje84 schreef op maandag 3 november 2025 @ 18:16:
Ik heb een vraag over de klachtenprocedure bij WeHeat.

Ik heb een WeHeat warmtepomp die via een installateur is geleverd en geplaatst in een woning uit 2019/2020.

De installatie werkt verder goed, maar ik loop al langere tijd tegen een structureel probleem met lucht in het systeem.
Telkens wanneer de installatie (deels) is leeggelopen of wordt bijgevuld, start het systeem niet vanzelf op — de pompen blijven stilvallen doordat er lucht in blijft zitten.
Pas na handmatig ontluchten door de pompen los te koppelen komt het systeem weer op gang.

De installateur is inmiddels vier à vijf keer langs geweest, maar het probleem blijft terugkomen.
Volgens hen ligt het aan het afgiftesysteem (diffusiedichte leidingen), maar dat lijkt me onwaarschijnlijk gezien de leeftijd van de woning.
Bij de vooropname is bovendien geen enkel voorbehoud gemaakt over het leidingwerk.

Omdat het probleem niet wordt opgelost, heb ik een klein bedrag van de laatste factuur achtergehouden totdat dit structureel is verholpen.
De installateur dreigt nu met het stopzetten van service, garantie en monitoring, en wil het dossier overdragen aan een incassobureau.

Ik wil de situatie daarom graag rechtstreeks bij WeHeat voorleggen, maar op hun website kan ik geen duidelijk klachten- of servicekanaal vinden voor eindgebruikers.

Weet iemand waar of hoe je bij WeHeat een klacht of servicemelding kunt indienen als je er met de installateur niet uitkomt?
Ik had dit probleem ook. De installatie 1x leeg laten lopen vanwege aanpassing van de vvw verdeler en na vullen van de installatie sprong de CV circulatiepomp telkens in storing vanwege lucht in de pomp. Dit heeft de installateur op afstand op kunnen lossen door een ontluchtingscyclus te starten.
Weheat zelf geeft ook een stappenplan voor ontluchting op hun website (https://www.weheat.nl/inzichten/je-verwarming-ontluchten) en geeft daarbij ook aan om deze cyclus te starten, maar dit lijkt dus alleen voor installateur beschikbaar te zijn. Niet echt handig als je het mij vraagt.

@Weheat is het niet een idee om deze optie juist wel voor gebruikers beschikbaar te maken?

• Jpiek
wat doet dat ontluchtingsprogramma eigenlijk ? Heel veel meer dan (geforceerd) het water rondpompen zodat de lucht zich kan verzamelen op het/de hoogste punt(en) kan het toch niet zijn ?

Kun je dat dan niet zelf forceren door de binnenunit wel en de de buitenunit niet aan te zetten ?

• HBF88
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-12 15:20
Denk niet dat de binnenunit vrolijk blijft rondpompen terwijl de buitenunit niet aan staat?

Maar los daarvan:
Van wat ik er destijds van kon merken is dat zowel CV als SWW circulatiepomp om en om telkens op vol vermogen een tijdje aan gaan. Dus de lucht wordt er echt uit geforceerd. Dat gaat je met trucjes niet lukken omdat de pompen na inschakelen normaal gesproken direct terugschakelen in vermogen.

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 21:28
HBF88 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:25:
[...]

Ik had dit probleem ook. De installatie 1x leeg laten lopen vanwege aanpassing van de vvw verdeler en na vullen van de installatie sprong de CV circulatiepomp telkens in storing vanwege lucht in de pomp. Dit heeft de installateur op afstand op kunnen lossen door een ontluchtingscyclus te starten.
Weheat zelf geeft ook een stappenplan voor ontluchting op hun website (https://www.weheat.nl/inzichten/je-verwarming-ontluchten) en geeft daarbij ook aan om deze cyclus te starten, maar dit lijkt dus alleen voor installateur beschikbaar te zijn. Niet echt handig als je het mij vraagt.

@Weheat is het niet een idee om deze optie juist wel voor gebruikers beschikbaar te maken?
Ik heb in mijn Atag CV ketel een automatisch ontluchting programma. En het laatste restje lucht laat ik ontsnappen via rode ventiel op de BB buitenunit. Daarna binnen alle ontluchters weer afsluiten.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen,

• RayDelft
Jpiek schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:43:
[...]

Eigenlijk voor beide... Vroegah, zonder CV zat je in de kou. En met een WP willen we ineens persé een backup ?
Het zag er prachtig uit LOL _/-\o_ _/-\o_ Overigens vroegâh was alles toch betâh?

[ Voor 7% gewijzigd door RayDelft op 04-11-2025 11:02 ]

• Jpiek
HBF88 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:38:
Denk niet dat de binnenunit vrolijk blijft rondpompen terwijl de buitenunit niet aan staat?
code:
1
2
3
Stroomuitval bij de buitenunit 
    De binnenunit blijft circuleren waardoor de warmte van de woning gebruikt wordt om het water vorst vrij te houden.
    Indien nodig en aanwezig warmt de CV-ketel het water op tot de ingestelde temperatuur (volgens de thermostaat).

Ik denk het eigenlijk wel :9
Maar los daarvan:
Van wat ik er destijds van kon merken is dat zowel CV als SWW circulatiepomp om en om telkens op vol vermogen een tijdje aan gaan. Dus de lucht wordt er echt uit geforceerd. Dat gaat je met trucjes niet lukken omdat de pompen na inschakelen normaal gesproken direct terugschakelen in vermogen.
Dat is spijtig, en dan is zelf aan kunnen zetten idd. wel een gemis.
Heb overigens nu een keer of 3-4, soms onbedoeld soms niet, met een (bijna) leeg systeem gezeten en toch gewoon kunnen ontluchten...

• Jpiek
RayDelft schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:00:
[...]

Het zag er prachtig uit LOL _/-\o_ _/-\o_
Nog wat kerstverlichting erbij en je waande je in een winterpaleis. Kon Anton Pieck nog wat van leren... :*)

• Jules52
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-12 10:35
Jules52 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:42:
Help. Sinds 3 weken zijn we in het bezit van een full electric BB80. Geïnstalleerd door een bekende nationale installateur. Eigenlijk is alles prima verlopen tot dinsdag. Lang verhaal kort: compressor en ventilator starten niet meer. Software vraagt warmte maar de buitenunit geeft geen kick.Woensdag ontdekt doordat het koud werd. Gebeld met de installateur en zij sturen met prio een storingsteam op pad. Zij kunnen de unit in handbediend starten dus geen mechanisch probleem. Hun analyse, na telefonisch overleg met Weheat, is, dat er een software probleem is en dat Weheat het op afstand zal oplossen. U begrijpt het al ; daar wacht ik nog steeds op. Ik ben inmiddels vele telefoontjes met de installateur verder maar zij geven ruiterlijk toe dat ze te weinig kennis/kunde bezitten. Het stoort mij dat er een groot gebrek aan proactiviteit is, zowel van de installateur als van Weheat. Ik krijg geen enkele feedback tenzij ik bel. Ondanks alle data en grafieken is men niet in staat om een goede analyse te maken. Ondertussen zijn wij aan het kamperen in eigen huis. @weheat : ik verwacht beter getrainde installateurs en een betere ondersteuning naar de installateur. Van de installateur verwacht ik meer proactieve feedback over de status van mijn probleem. Verkopen is 1 ding maar tevreden klanten houden lijkt mij cruciaal voor iedere onderneming.Ik vrees dat wij dit weekeinde zullen moeten blijven kamperen.
Hulde!
Nadat ik gisteren nog telefonisch overleg had met de installateur kreeg ik telefoon van een Weheat monteur. Hij kondigde zijn komst aan. Hij begroette me met "Excuses voor de overlast maar ik ga niet naar huis totdat het probleem is opgelost". :) Dat bleek nog een knap lastige klus te zijn. Hij heeft de complete buitenunit vervangen. De oude (3wk geleden geïnstalleerd) is voor onderzoek terug naar Weheat. Super dat Weheat ervoor gekozen heeft om het zekere voor het onzekere te nemen en een eigen team op pad te sturen.

• HarmPeters69
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22:07
Ik stuurde net dit bericht naar @Weheat :

Ik begrijp dat de CV pomp op een bepaald interval even ingeschakeld wordt voor een korte periode. Zoals vandaag is de installatie door het warme weer even in standby. Echter er was vlak hiervoor de DHW legionella run geweest en er was nog heet water in het systeem aanwezig, dit hete water werd het huis ingepompt, in ons geval deels de VVW in. Kunt u rekening houden met deze corner-case bij aanschakelen CH pomp? U kunt eenvoudig de temperatuur meten. 48gr is het water op het moment van aanschakelen CH pomp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rugpLQP9eLzUjQMKETWvw5m4ApU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zt9ptFOx1mOfFRfTCQ9Ai9wR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door HarmPeters69 op 04-11-2025 15:25 ]

• jjbrrr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:52
Weet iemand of je de blackbird ook op de grond kan plaatsen in de tuin dus in dit geval?
Zat zelf te denken dat je het platte model met wat planten eromheen (niet te dichtbij) of een barriere van groen, best mooi kan wegwerken. Misschien dat de planten en bomen ook nog iets aan het geluid kunnen doen.

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:44
Ik heb deze week en vorige week nu een periode meegemaakt dat onze Weheat BB80 in hybride opstelling zonder SWW gebruikt maakt van de CV om de boel op te stoken! We hebben alleen maar vloervwarming en de max aanvoer temp (ook voor CV ketel) staat ingesteld op 35 graden. Gevraagde kamer temperatuur via T6 was 21 graden. Beide keren midden op de dag, dus zeker geen vorst en ook minder dan 1 graad te overbruggen. Eerste keer meen ik dat de WP op nog geen 20% intensiteit draaide. Er werd toen 1m3 gas verbruikt, afgelopen maandag was het 0,6m3. Ook toevallig beide keren op maandag?
Gas gebruik is terug te zien in HomeWizard (aantal m3) en in Portal van Weheat (tijdsduur) via inschakelen van CV.

Als het nou bijzonder koud was had ik dit wellicht kunnen verwachten, maar zeker niet met deze buiten temperaturen.
Heb de installateur gevraagd waarom dit gebeurd die op zijn zeggen bij Weheat heeft aangemeld maar nog geen antwoord.

Iemand van jullie hier ook ervaring mee?

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22:18
jjbrrr schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:07:
Weet iemand of je de blackbird ook op de grond kan plaatsen in de tuin dus in dit geval?
Zat zelf te denken dat je het platte model met wat planten eromheen (niet te dichtbij) of een barriere van groen, best mooi kan wegwerken. Misschien dat de planten en bomen ook nog iets aan het geluid kunnen doen.
Dat zal best kunnen maar ik zie niet heel erg de meerwaarde van in. De unit is plaat en lomp in een tuin denk ik. En ik weet niet hoe het met de veiligheid zit met de ventilator. In basis is de buitenunit natuurlijk ontworpen voor een plat dak.

Een ander model is denk ik beter te plaatsen in de tuin en best mooi aanzicht.

• RayDelft
Is “vermogen in “ nu ook al weg uit de portal ? De blauwe grafiek was al weg en ook de Cop grafiek maar nu ontbreekt ook het huidig opgenomen vermogen . Jammer dat je de modulatie niet meer grafisch kan zien maar ook niet meer als getal .

• obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:16
Ik draai nog maar kort met mijn Weheat flint in stand alone modus. Die van mij is afgelopen zomer geïnstalleerd. Ik lees dat jullie veel problemen ervaren met de T6 thermostaat die ik ook gebruik. Het levert bij mij geen problemen op, ik zie soms wel in home assistent in de geschiedenis die -1 waarde staan en da’s wel opmerkelijk maar dit zorgt er niet voor dat het systeem vastloopt of dat ik iets moet herstarten ofzo.

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-12 22:43
Kevin1990 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:22:
[...]

Dat zal best kunnen maar ik zie niet heel erg de meerwaarde van in. De unit is plaat en lomp in een tuin denk ik. En ik weet niet hoe het met de veiligheid zit met de ventilator. In basis is de buitenunit natuurlijk ontworpen voor een plat dak.

Een ander model is denk ik beter te plaatsen in de tuin en best mooi aanzicht.
Oppassen met aanzuigen van blad of zelfs zand / grond denk ik.

• Henkje84
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:27
n.smits schreef op maandag 3 november 2025 @ 21:03:
[...]

Niet…. Weheat heeft bewust gekozen om alles via de installateur te laten verlopen. Je hebt ook geen overeenkomst met ze maar met je installateur. Mocht je installateur bij de Geschillencommissie zijn aangesloten dan is dat wellicht nog een optie.

Moeten de circulatiepomp(en) worden losgehaald om de boel werkend te krijgen? Of snap ik het niet goed? :)
Ja de circulatiepompen moeten losgehaald worden om het lucht eruit te krijgen....

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-12 18:01
thoomie schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:04:
Als je dit zo gaat doen moet je rekening houden met graadddagen.
Sorry, maar dat is zo 1990. Gebruik gewoon de publiek beschikbare temperatuurgecorrigeerde profielfracties van https://www.mijnenergiedata.nl/calorische-gaswaarden . Die service is van de gezamelijke regionale netbeheerders.

• thoomie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-12 09:32
ntram schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 23:11:
[...]

Sorry, maar dat is zo 1990. Gebruik gewoon de publiek beschikbare temperatuurgecorrigeerde profielfracties van https://www.mijnenergiedata.nl/calorische-gaswaarden . Die service is van de gezamelijke regionale netbeheerders.
Waarmee je effectief iets vergelijkbaars doet. De boodschap is vooral dat je bij verbruik moet corrigeren voor weersinvloeden. Het originele bericht schreef "het weer was hetzelfde" zonder onderbouwing. Dat is misschien wat kort door de bocht.

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:30
@Weheat Nu lijkt ook het actuele vermogen in de portal verdwenen, daar waar die al niet meer in de grafieken stond, is die nu ook uit het overzicht verdwenen.

Wanneer komt alle relevante data weer terug?

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:19
Mijn aanname is dat je straks primair de app gebruikt. Zou mij niets verbazen als de portal helemaal verdwijnt voor consumenten op den duur. We shall see :)

• Last
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:19
Is het portal voor installateurs de laatste tijd opdezelfde manier uitgekleed? Dan wordt foutzoeken ook voor hen wel heel moeilijk. Als ik als consument het blauwe lijntje al zo erg mis..!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:41
Ik heb zojuist de WeHeat-app geïnstalleerd. Omdat er nog een OT-thermostaat moet worden geïnstalleerd, wil ik voor nu een stooklijn instellen. Maar als ik stooklijn selecteer kan ik nergens een lijn instellen. Zit ik in het verkeerde menu te zoeken? (Heb Android app, versie 4.40)

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Ariewhr
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-12 00:30
Pr088 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:31:
Ik heb zojuist de WeHeat-app geïnstalleerd. Omdat er nog een OT-thermostaat moet worden geïnstalleerd, wil ik voor nu een stooklijn instellen. Maar als ik stooklijn selecteer kan ik nergens een lijn instellen. Zit ik in het verkeerde menu te zoeken? (Heb Android app, versie 4.40)
In het instellingenmenu --> Centrale verwarming --> Bewerken --> Stooklijn

Als je die hebt geselecteerd staat daar onder een korte omschrijving wat stooklijn doet. Hieronder staat een knopje om deze ook in te stellen.

• Pr088
Ariewhr schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:38:
[...]

In het instellingenmenu --> Centrale verwarming --> Bewerken --> Stooklijn

Als je die hebt geselecteerd staat daar onder een korte omschrijving wat stooklijn doet. Hieronder staat een knopje om deze ook in te stellen.
Ik zie het bewuste knopje niet? 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Kt1OG_9vKpXg-NJOca4WjwjrFM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SDmn7HwtD03A2of7NQtFbCF5.jpg?f=fotoalbum_large

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Ariewhr
Dat lijkt met de scaling van de app te maken te hebben.
Het knopje staat bij mij net onder deze tekst.

Je kunt daar ook niet scrollen?

• Pr088
Ariewhr schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:59:
Dat lijkt met de scaling van de app te maken te hebben.
Het knopje staat bij mij net onder deze tekst.

Je kunt daar ook niet scrollen?
Nee, scrollen is helaas niet mogelijk. Heb jij ook een Android 4.4 app?

• RayDelft
STIMPPYYY schreef op woensdag 5 november 2025 @ 08:40:
Mijn aanname is dat je straks primair de app gebruikt. Zou mij niets verbazen als de portal helemaal verdwijnt voor consumenten op den duur. We shall see :)
Dat is niet te hopen . Dan wordt het misschien een versie voor dummy’s. Juist die variabelen zijn zo interessant om te volgen . Aannemelijk overigens is dat dit ook voor @weheat nuttig kan zijn . Hier worden heel wat ervaringen uitgewisseld immers .

• Ariewhr
Pr088 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:03:
[...]

Nee, scrollen is helaas niet mogelijk. Heb jij ook een Android 4.4 app?
Ja, ik heb de zelfde versie.. Al heb ik mijn letters wel wat kleiner staan waardoor er meer in het scherm past. Ik denk dat daar het verschil in zit.

• Pr088
Ariewhr schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:23:
[...]

Ja, ik heb de zelfde versie.. Al heb ik mijn letters wel wat kleiner staan waardoor er meer in het scherm past. Ik denk dat daar het verschil in zit.
Briljante tip! Door het lettertype nog een tandje kleiner te zetten komt de link tevoorschijn _/-\o_
@Weheat dat lijkt een foutje in de app. Kunnen jullie dit corrigeren?

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nBXKbWJcdxLcSIQ-XofPW1_y8eo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uINsYIckZ1ZQhJ7BvxYWskDK.jpg?f=fotoalbum_large
Wat hier nu weer gebeurt? Geen idee. De zon schijnt en gevraagde watertemp is laag en toch gaat de BB opeens volle bak aan de slag. Radiatoren tikken ervan..! Bizar

Homevolt dashboard

• RNacoustics
Pr088 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:48:
[...]

Briljante tip! Door het lettertype nog een tandje kleiner te zetten komt de link tevoorschijn _/-\o_
@Weheat dat lijkt een foutje in de app. Kunnen jullie dit corrigeren?
Op mijn Android telefoon zie ik het linkje ook niet, wel op m'n tablet.

• RNacoustics
Gies123 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:31:
[Afbeelding]
Wat hier nu weer gebeurt? Geen idee. De zon schijnt en gevraagde watertemp is laag en toch gaat de BB opeens volle bak aan de slag. Radiatoren tikken ervan..! Bizar
Zit je huis in temperatuur sensor nog goed op de leiding?

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
[Afbeelding]
Ben blij dat jij dit hebt gepost. Na het SWW water opwarmen schoot opeens de verwarming aan en vloog de compressor naar 100% terwijl de gevraagde watertemperatuur 21 graden is en huis in sensor huis in 25 graden was. Dit zorgde ervoor dat dat de sensor steeg naar 30 graden. Hij lijkt nu weer te normaliseren naar 16% compressor waarna ik verwacht dat deze zometeen uit gaat omdat de temperatuur ruimschoots behaald is (WP was al hele dag uit vandaag omdat het zo warm is buiten).

Ik denk dat er een update is gepushed met wat andere variabele of gedrag.

Edit: hij is inderdaad nu weer netjes in standby. Maar nog niet eerder meegemaakt dit gedrag.

[ Voor 7% gewijzigd door Dbm12 op 05-11-2025 13:56 ]

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:05
RayDelft schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 21:08:
Is “vermogen in “ nu ook al weg uit de portal ? De blauwe grafiek was al weg en ook de Cop grafiek maar nu ontbreekt ook het huidig opgenomen vermogen . Jammer dat je de modulatie niet meer grafisch kan zien maar ook niet meer als getal .
Gelukkig nog wel in HomeAssistant via de API.

Heb een aantal dagen het gebruikte vermogen via de APP vergeleken met integral van de input power (via Helper functie) en die lijkt best waardig overeen te komen gelukkig (tussen de 0 en 0.2 kWh per dag verschil)

• RNacoustics
Barryvdh schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:05:
[...]

Heb een aantal dagen het gebruikte vermogen via de APP vergeleken met integral van de input power (via Helper functie) en die lijkt best waardig overeen te komen gelukkig (tussen de 0 en 0.2 kWh per dag verschil)
Hier ook. Op de energie dashboard van HA heb ik een mooie overview van het net (grid), zonnepanelen en verbruik van stroom en gas, waarin de BB apart gespecificeerd is.

[ Voor 3% gewijzigd door RNacoustics op 05-11-2025 14:26 ]

• hans_u
Barryvdh schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:05:
[...]

Ik heb de BB achter een KwH meter zitten en steeksproefgewijs vastgesteld dat de KwH meter meestal een procent of 4-5 hoger aangeeft dan de BB. Vooralsnog draai ik alleen met wattages van rond de 400.
Of de (helaas amper meer zichtbare) COP correct is kan ik niet beoordelen, vermogen-uit weet ik niet.

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:05
hans_u schreef op woensdag 5 november 2025 @ 16:06:
[...]

Ik heb de BB achter een KwH meter zitten en steeksproefgewijs vastgesteld dat de KwH meter meestal een procent of 4-5 hoger aangeeft dan de BB. Vooralsnog draai ik alleen met wattages van rond de 400.
Of de (helaas amper meer zichtbare) COP correct is kan ik niet beoordelen, vermogen-uit weet ik niet.
Mja, voor mij is het ook vooral ter indicatie zodat ik een beeld heb wanneer ik veel/weinig verbruik, dus die paar procent overleef ik wel :)

• Gies123
Dbm12 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:50:
[...]

Ben blij dat jij dit hebt gepost. Na het SWW water opwarmen schoot opeens de verwarming aan en vloog de compressor naar 100% terwijl de gevraagde watertemperatuur 21 graden is en huis in sensor huis in 25 graden was. Dit zorgde ervoor dat dat de sensor steeg naar 30 graden. Hij lijkt nu weer te normaliseren naar 16% compressor waarna ik verwacht dat deze zometeen uit gaat omdat de temperatuur ruimschoots behaald is (WP was al hele dag uit vandaag omdat het zo warm is buiten).

Ik denk dat er een update is gepushed met wat andere variabele of gedrag.

Edit: hij is inderdaad nu weer netjes in standby. Maar nog niet eerder meegemaakt dit gedrag.
Hier ging hij ook snel weer op standby maar het vervelende is dat we niet weten hoe het komt én het is niet meer zichtbaar in de portal. Persoonlijk had ik voor WeHeat gekozen juist vanwege het open karakter en de inzichten en dat laatste wordt me -voor mijn gevoel- afgenomen. Ook ik heb zowel de buiten- als de binnenunit achter een homewizard meter zitten, maar het is bloed irritant om niet alles op één plek te hebben en nu zelf er achteraan te moeten terwijl het gewoon goed was. Ik wil komend (eerste) stookseizoen mijn huis afstemmen op de BB en dan heb ik die inzichten nodig. In de app hebben we nu zogenaamd Inzichten maar daar zie je alleen hoog-over gecumuleerde data waar je weinig (niets) mee kan anders dan achteraf bemerken dat je warmtepomp heel zuinig bleek te zijn of juist niet. Het ziet er mooi uit maar je hebt er niets aan (of jullie wel?).

Ik heb het gevoel dat de grafieken nog wel in het installateurs portal zitten, klopt dat, @Stoker ?
Ook kan ik er slecht tegen als men van buitenaf -zonder overleg- mijn spullen gaat aansturen/updaten. Als alles eenmaal goed draait, wil ik geen gedoe van buitenaf waardoor dingen omvallen of kapot kunnen gaan.

Excuus voor de negatieve post maar ik begin er een beetje klaar mee te raken...

Homevolt dashboard

• Gies123
RNacoustics schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:42:
[...]

Zit je huis in temperatuur sensor nog goed op de leiding?
Jazeker dat zit prima maar iemand zit op afstand te klooien en daar houd ik niet van 🤨. Patches en updates: uiteraard prima, doen maar communiceer dat dan. Dan kan ik hier tenminste uitleggen waarom alle radiatoren opeens snoeiheet worden terwijl buiten de zon schijnt en het prachtig weer is.

Communicatie is wat mij betreft het toverwoord waar het (te) vaak op mis gaat.

[ Voor 34% gewijzigd door Gies123 op 05-11-2025 17:18 ]

Homevolt dashboard

• jawaligt
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
obed112 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 21:39:
Ik draai nog maar kort met mijn Weheat flint in stand alone modus. Die van mij is afgelopen zomer geïnstalleerd. Ik lees dat jullie veel problemen ervaren met de T6 thermostaat die ik ook gebruik. Het levert bij mij geen problemen op, ik zie soms wel in home assistent in de geschiedenis die -1 waarde staan en da’s wel opmerkelijk maar dit zorgt er niet voor dat het systeem vastloopt of dat ik iets moet herstarten ofzo.
Dat is raar, want volgens Weheat zelf moeten thermostaat en warmtepomp eerst gereset worden voor het weer werkt. Misschien hebben ze iets toegevoegd waardoor de WP dit zelf herkent en iets doet?

• jawaligt
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
RayDelft schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 06:34:
[...]

Ik klop het af, maar tot dusverre heb ik het slechts twee keer gehad in 2 maanden . Dat is te overzien. Mijn Lyric is het draadloze model, maar ik neem aan dat dat niet veel uitmaakt.
Als ik heel eerlijk ben vind ik dit een verkeerde redenering. Het moet gewoon werken. Als je bijvoorbeeld een keer langer van huis bent wil je ook niet dat de warmtepomp een paar weken op de stooklijn gaat werken.

• obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:16
jawaligt schreef op woensdag 5 november 2025 @ 17:33:
[...]

Dat is raar, want volgens Weheat zelf moeten thermostaat en warmtepomp eerst gereset worden voor het weer werkt. Misschien hebben ze iets toegevoegd waardoor de WP dit zelf herkent en iets doet?
Misschien heeft het te maken met de leeftijd van de pomp, ik lees wel dat ze soms de print van de binnenunit vervangen en dat die daarna gewoon over die -1 melding heen loopt.

• Fresnel
  • Laatst online: 21:10
Razer schreef op woensdag 5 november 2025 @ 08:08:
@Weheat Nu lijkt ook het actuele vermogen in de portal verdwenen, daar waar die al niet meer in de grafieken stond, is die nu ook uit het overzicht verdwenen.

Wanneer komt alle relevante data weer terug?
@Weheat En omdat de app geen grafieken meer heeft gebruik ik vaak de portal op mijn android telefoon. Maar daar zijn de grafieken ineens zo klein geworden als een postzegel. En als je de legenda aanzet is de hele grafiek daarachter verdwenen. Het was als behelpen maar met de nieuwe scaling onbruikbaar.
Dus graag alle lijntjes weer terug en op mobiel in groot formaat. Standaard is tegenwoordig 'Mobile first' overigens.
En graag ook die Popup verwijderen dat het op de app beterwerkt. Dat is een leugen helaas en uiterst irritant om altijd te moeten wegklikken :-(

• Stoker
  • Laatst online: 22:20
Gies123 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 17:10:
[...]

Hier ging hij ook snel weer op standby maar het vervelende is dat we niet weten hoe het komt én het is niet meer zichtbaar in de portal. Persoonlijk had ik voor WeHeat gekozen juist vanwege het open karakter en de inzichten en dat laatste wordt me -voor mijn gevoel- afgenomen. Ook ik heb zowel de buiten- als de binnenunit achter een homewizard meter zitten, maar het is bloed irritant om niet alles op één plek te hebben en nu zelf er achteraan te moeten terwijl het gewoon goed was. Ik wil komend (eerste) stookseizoen mijn huis afstemmen op de BB en dan heb ik die inzichten nodig. In de app hebben we nu zogenaamd Inzichten maar daar zie je alleen hoog-over gecumuleerde data waar je weinig (niets) mee kan anders dan achteraf bemerken dat je warmtepomp heel zuinig bleek te zijn of juist niet. Het ziet er mooi uit maar je hebt er niets aan (of jullie wel?).

Ik heb het gevoel dat de grafieken nog wel in het installateurs portal zitten, klopt dat, @Stoker ?
Ook kan ik er slecht tegen als men van buitenaf -zonder overleg- mijn spullen gaat aansturen/updaten. Als alles eenmaal goed draait, wil ik geen gedoe van buitenaf waardoor dingen omvallen of kapot kunnen gaan.

Voor ons wordt er juist meer zichtbaar, ik heb het vermoeden dat dit ook bij de gebruiker gaat (terug)komen.

dit kan ik zien: (eigen Sparrow)
Kleine kanttekening; dit knipseltje is van vanmorgen, na 12u is er geen COP Idenk dat het zo heet) beschikbaar voor inzage.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IdZDpddCo_dRgBDi-hjpZYgEg6k=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/uFVSujY8wDPLD5D0rjWXpkFn.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/egWjigRhd4v0VUWm-qOmSN2PWDw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/EJxCIraMaj5daLm36geflo2e.png?f=fotoalbum_tile

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• Stoker
Graif schreef op zondag 2 november 2025 @ 22:48:
[...]

Die zijn er dus tijdens de installatie door de installateur (rara wie zou dat zijn…😂) al onder geplaatst!
Ik moet je het antwoord dus schuldig blijven, maar @Carboy54 of @Stoker kunnen je dit vast vertellen!
Deze kan je gebruiken, maar je hebt ook een dikkere variant.

• Stoker
_Hansel_ schreef op maandag 3 november 2025 @ 07:34:
Lees graag mee hier, maar niet al te actief.
Afgelopen week een WeHeat Sparrow All-Electric laten installeren, hierbij fototjes.

Vraagje: Zouden jullie al het leidingwerk in deze verwarmde bijkeuken isoleren?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Absoluut. Je wil de warmte gecontroleerd kunnen afgeven, dus bij een radiator of via de vloerverwarming.

• RayDelft
Gies123 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 17:10:
[...]

Ben het helemaal met je eens . Het wordt ondoorzichtiger en dan voelt het al helemaal niet goed dat er wellicht achter de schermen aan je installatie wordt gepeuterd terwijl je niks ziet of weet . Heb soms zelfs het gevoel dat we een beetje dom gehouden moeten worden .

• RayDelft
jawaligt schreef op woensdag 5 november 2025 @ 17:38:
[...]

Als ik heel eerlijk ben vind ik dit een verkeerde redenering. Het moet gewoon werken. Als je bijvoorbeeld een keer langer van huis bent wil je ook niet dat de warmtepomp een paar weken op de stooklijn gaat werken.
Daar heb je gelijk in en daar ben ik inderdaad bang voor dat dat uitgetekend in een vakantie gebeurt .
Meer en meer kom ik overigens tot de conclusie dat warmtepompen en alles eromheen nog niet volwassen zijn . We zijn feitelijk early adopters . Als je niet een klein beetje machinist wil zijn moet je niet aan een warmtepomp beginnen .

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21:11
RNacoustics schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:19:
[...]

Hier ook. Op de energie dashboard van HA heb ik een mooie overview van het net (grid), zonnepanelen en verbruik van stroom en gas, waarin de BB apart gespecificeerd is.
En in Homey Pro is alles ook goed te volgen

• Stoker
RayDelft schreef op woensdag 5 november 2025 @ 21:00:
[...]

Als je niet een klein beetje machinist wil zijn moet je niet aan een warmtepomp beginnen .
Dit is dus niet zo. De werking van een warmtepomp is al decennia oud.

Als je een Weheat neemt, dan neem je op dit moment een warmtepomp met 90 of 95% software. Als ik zie wat er sinds de vorige winter is aangepast, dan kunnen ALLE warmtepompleveranciers hier iets van leren.

Om maar wat te noemen:
==> Defrost optimalisatie
==> ventilator/compressor samenwerking (soms staat de ventilator uit omdat het niet nodig is om te draaien)
==> Tapwaterschema toegevoegd
==> Flow aan te passen (installateursportal)
==> Cop dashboard (zie hierboven, installateursportal)
==> Weheat Intelligence (ja ik gooi hem er toch maar even in)

De software is goed, maar is ook in ontwikkeling, ik zie echt voortgang zoals hierboven opgesomd. Neem je bijvoorbeeld een Bosch, Vaillant, Itho Daalderop warmtepomp, dan heb je wel zelf de controle maar heb je geen of minimale updates.

Ik snap dat je als gebruiker zelf ook wat wil kunnen aanpassen. Ga je voor een Weheat warmtepomp, dan zou je voorgelicht moeten zijn dat dit -op dit moment- niet het geval is.

Verder zie ik veel negativiteit op het forum met vaak een @Weheat erbij. Weheat is B2B, zit niet actief op het forum en gaat ook niet als een helpdesk alle vragen beantwoorden, deze vragen kan je beter doorsturen naar de intallateur die dit communiceert naar Weheat.

Ik zal vandaag onze vertegenwoordiger vragen of hij iemand kan vinden die weer een post op het forum wil maken om iets over de gang van zaken te delen.

• hans_u
[Afbeelding]
misschien heel eventjes nadat een sww-run net afgelopen was? Er zit dan HEET water in je sww circuit (meestal een paar meter dikke leiding, zowel aanvoer als retour) en dat loopt daarna je cv-circuit in.
Tenzij je een parallelle buffer hebt.
Klein volume. zal geen kwaad doen. Maar ziet gek uit...

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:17
Hendrik Keizer schreef op woensdag 5 november 2025 @ 21:11:
[...]

En in Homey Pro is alles ook goed te volgen
Wat jammer is, waar ik achter gekomen ben en bevestigd in deze topic, is dat je de Weheat integratie in Homey Pro en Home Assistant niet tegelijk gebruiken kan. Dat vindt ik echt jammer.

BP on the move!!!

• hans_u
RayDelft schreef op woensdag 5 november 2025 @ 21:00:
[...]

We zijn feitelijk early adopters . Als je niet een klein beetje machinist wil zijn moet je niet aan een warmtepomp beginnen .
Early adopters, niet vwb een warmtepomp op zich, wel een beetje vwb gebruik met meer instellingen en een massa aan gegevens die je beschikbaar hebt.
Ik heb 13 jaar lang een 'oer' Elga gehad. Ding draaide probleemloos. Het werd warm en als het niet warm genoeg werd, zette ik handmatig de gasketel aan.
Ik kon een paar dipswitches instellen. Stooklijn hoog/laag en radiatoren of vloerverwarming.
Meer was het niet. Ik had geen idee wanneer de pomp waarom aan/uit ging met wat voor temperatuur.

En nu? Zit ik te miepen waarom de warmtepomp een kwartier te vroeg of te laat aan gaat.(in mijn optiek)
En waarom mn tapwater niet bijgewarmd wordt als het water 49 graden is, terwijl ik toch 50 vraag.
En nog meer van dat soort dingen waar je vroeger geen weet van had......

Wat me stoort is het 'eigenmachtig optreden' van Weheat. Prima dat je nog volop in ontwikkeling bent, maar COMMUNICEER wat je doet cq van plan bent.
Zó gemakkelijk om even een berichtje in het portal te zetten.

groeten, Hans.

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
Ik ben bezig met de overstap naar een all-electric warmtepomp en twijfel nog over de keuze en kosten.
Situatie: hoekwoning uit 1987, redelijk geïsoleerd (HR++ glas, spouwmuurisolatie, vloerverwarming beneden, radiatoren boven). Op basis van warmteverliesberekeningen lijkt een warmtepomp van 6 à 7 kW voldoende.

Ik heb inmiddels een plan van een installateur liggen voor een volledige all-electric installatie, inclusief vervanging van circa 15 meter 15 mm-leidingen door 22 mm, aanleg van nog 5–10 meter nieuwe 22 mm-leiding in de kruipruimte, en vervanging van de verdeler van de vloerverwarming.
Totale investering: € 16.119 netto (na ISDE blijft er ongeveer € 13.000 over). Ik krijg dan ook wat extra subsidie op mijn ramen.

Ik heb vertrouwen in het bedrijf, maar de prijs vind ik fors, zeker omdat er op termijn mogelijk nog radiatoren boven vervangen moeten worden.

Nu vraag ik me af: zijn er hier mensen met ervaring met de WeHeat Sparrow 6 kW of soortgelijke R290-systemen die dit voor minder hebben laten plaatsen? En welke installateurs in (of rond) Gelderland raden jullie aan voor een nette, efficiënte installatie?

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:07

polthemol

Moderator General Chat
GvNL schreef op donderdag 6 november 2025 @ 08:35:
Ik ben bezig met de overstap naar een all-electric warmtepomp en twijfel nog over de keuze en kosten.
Situatie: hoekwoning uit 1987, redelijk geïsoleerd (HR++ glas, spouwmuurisolatie, vloerverwarming beneden, radiatoren boven). Op basis van warmteverliesberekeningen lijkt een warmtepomp van 6 à 7 kW voldoende.

Ik heb inmiddels een plan van een installateur liggen voor een volledige all-electric installatie, inclusief vervanging van circa 15 meter 15 mm-leidingen door 22 mm, aanleg van nog 5–10 meter nieuwe 22 mm-leiding in de kruipruimte, en vervanging van de verdeler van de vloerverwarming.
Totale investering: € 16.119 netto (na ISDE blijft er ongeveer € 13.000 over). Ik krijg dan ook wat extra subsidie op mijn ramen.

Ik heb vertrouwen in het bedrijf, maar de prijs vind ik fors, zeker omdat er op termijn mogelijk nog radiatoren boven vervangen moeten worden.

Nu vraag ik me af: zijn er hier mensen met ervaring met de WeHeat Sparrow 6 kW of soortgelijke R290-systemen die dit voor minder hebben laten plaatsen? En welke installateurs in (of rond) Gelderland raden jullie aan voor een nette, efficiënte installatie?
ik zat wat lager (ik meende 14K excl. subsidie), maar veel zal ook afhangen van hoe complex de installatie zal zijn. Denk dat het moeilijk te vergelijken is :)

Voor de radiatoren: ik heb hier ook nog oude radiatoren thuis en ipv te vervangen, ben ik nu aan de slag met heatmeisters en fans eronder en dat werkt echt boven verwachting goed. Als je geen afscheid/voorlopig geen afscheid wil nemen van je radiatoren, is dat misschien een goede optie voor je? :)

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Gies123
hans_u schreef op donderdag 6 november 2025 @ 07:51:
[...]

Early adopters, niet vwb een warmtepomp op zich, wel een beetje vwb gebruik met meer instellingen en een massa aan gegevens die je beschikbaar hebt.
Ik heb 13 jaar lang een 'oer' Elga gehad. Ding draaide probleemloos. Het werd warm en als het niet warm genoeg werd, zette ik handmatig de gasketel aan.
Ik kon een paar dipswitches instellen. Stooklijn hoog/laag en radiatoren of vloerverwarming.
Meer was het niet. Ik had geen idee wanneer de pomp waarom aan/uit ging met wat voor temperatuur.

En nu? Zit ik te miepen waarom de warmtepomp een kwartier te vroeg of te laat aan gaat.(in mijn optiek)
En waarom mn tapwater niet bijgewarmd wordt als het water 49 graden is, terwijl ik toch 50 vraag.
En nog meer van dat soort dingen waar je vroeger geen weet van had......

Wat me stoort is het 'eigenmachtig optreden' van Weheat. Prima dat je nog volop in ontwikkeling bent, maar COMMUNICEER wat je doet cq van plan bent.
Zó gemakkelijk om even een berichtje in het portal te zetten.

groeten, Hans.
Hahaha goed zo, Hans, mooie, relativerende post en ik herken me er helemaal in. Ik bemerk dat ik ook (wellicht te snel) begin te miepen. Punt is dat ik oprecht houdt van updates en patches alleen niet 'by surprise'. Dat is iets waar ik persoonlijk slecht op ga, dus communicatie is echt belangrijk.

Overigens ben ik nog steeds super tevreden over de BlackBird op de dakkapel waar ik en mijn vrouw onder slapen. Ik ben (helaas) een erg lichte slaper maar ik heb de warmtepomp nog nooit horen brommen of resoneren en we slapen met het raam open. Wel hoor ik een lichte ruis van de ventilator maar verder echt niets. De dakkapel is van tevoren wel iets aangepast (dakbeschot is dubbel zo dik dus meer massa).

Tot slot, @Stoker: dank voor je betrokkenheid bij dit forum en je waardevolle posts. Wordt zeer gewaardeerd!

Homevolt dashboard

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:26

Carboy54

Duurzaamheid coach

Waarom 22 mm? Neem 26 mm inwendig bij een 7-9 kW warmtepomp. De meerkosten zijn het zeker niet. Verder heb je veel leidingwerk te doen en dat is arbeid en dure koppelingen extra.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Jpiek
Bas Post schreef op donderdag 6 november 2025 @ 07:44:
Wat jammer is, waar ik achter gekomen ben en bevestigd in deze topic, is dat je de Weheat integratie in Homey Pro en Home Assistant niet tegelijk gebruiken kan. Dat vindt ik echt jammer.
wat versta je onder gelijk ? Beide kunnen gebruiken of echt *tegelijk* als in beide staan tegen de API te kletsen en vragen info om 10:03:15 ?

Ik kan best met twee mensen praten, ik kan ze niet tegelijk antwoord geven op verschillende vragen ?

• Mitashi
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:19
Ik ben met bb p80 overgestapt van Opentherm naar stooklijn en het valt me op dat met de standaard stooklijn instelling het rond de 17.5 graden wordt (ik ben momenteel wat langer op vakantie en experimenteer vanaf daar :)).

Wat moet ik ongeveer hiervan verwachten? Het lijkt erop dat ik het flink hoger moet instellen om het comfortabel in huis te krijgen. Betekent dit dat ons afgiftesysteem niet goed is? Vreemd, want vvw en een huis uit '99.

• n.smits
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:12
Jpiek schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:05:
[...]

wat versta je onder gelijk ? Beide kunnen gebruiken of echt *tegelijk* als in beide staan tegen de API te kletsen en vragen info om 10:03:15 ?

Ik kan best met twee mensen praten, ik kan ze niet tegelijk antwoord geven op verschillende vragen ?
De API kent een rate-limit (HA gebruikt die). En de Homey variant is niet-officieel; dus als je zowel HA als Homey draait, zal een van de twee geen data kunnen ophalen.

• GvNL
Carboy54 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:43:
[...]

Waarom 22 mm? Neem 26 mm inwendig bij een 7-9 kW warmtepomp. De meerkosten zijn het zeker niet. Verder heb je veel leidingwerk te doen en dat is arbeid en dure koppelingen extra.
Die 22 mm heeft te maken met de hoofdleiding die 22 mm is. Die gaat uiteindelijk over in 15 mm. De delen in 15 mm worden vervangen. Als de gehele leiding vervangen zou worden, dan wordt het prijskaartje, zo vermoed ik, nog duurder.

Is de prijs in de basis wel reëel en marktconform?

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Mitashi schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:13:
Ik ben met bb p80 overgestapt van Opentherm naar stooklijn en het valt me op dat met de standaard stooklijn instelling het rond de 17.5 graden wordt (ik ben momenteel wat langer op vakantie en experimenteer vanaf daar :)).

Wat moet ik ongeveer hiervan verwachten? Het lijkt erop dat ik het flink hoger moet instellen om het comfortabel in huis te krijgen. Betekent dit dat ons afgiftesysteem niet goed is? Vreemd, want vvw en een huis uit '99.
Wat zijn de instellingen van de stooklijn en pomploze verdeler??

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Pr088
RayDelft schreef op woensdag 5 november 2025 @ 20:54:
[...]

Ben het helemaal met je eens . Het wordt ondoorzichtiger en dan voelt het al helemaal niet goed dat er wellicht achter de schermen aan je installatie wordt gepeuterd terwijl je niks ziet of weet . Heb soms zelfs het gevoel dat we een beetje dom gehouden moeten worden .
Je moet natuurlijk wel rekening houden met de brede klantengroep. Er zijn ook veel klanten die juist ontzorgd willen worden en al helemaal niet willen klooien met updates. Die wil graag ongemerkt updates en checks. Dom houden vind ik te ver gaan. Ik ben ook nooit aardgas cv-ketel expert geworden. 1x per jaar onderhoud en overleg met de monteur. Hij stelde in wat ik wilde en optimaliseerde de ketel.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Pr088 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:21:
[...]

Je moet natuurlijk wel rekening houden met de brede klantengroep. Er zijn ook veel klanten die juist ontzorgd willen worden en al helemaal niet willen klooien met updates. Die wil graag ongemerkt updates en checks. Dom houden vind ik te ver gaan. Ik ben ook nooit aardgas cv-ketel expert geworden. 1x per jaar onderhoud en overleg met de monteur. Hij stelde in wat ik wilde en optimaliseerde de ketel.
Helemaal mee eens. Tweakers is een selecte groep. 95% van de gebruikers willen een knop op de muur en een warm huis.

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09-12 16:55

@GvNL, Check De Groene Generatie in Schaijk, Gelderland. Ik heb voor de Sparrow een offerte die veel lager is, maar dan doe ik de aan-/afvoerbuizen van de WP zelf en bekabeling.

• RayDelft
Stoker schreef op donderdag 6 november 2025 @ 06:49:
[...]

Dit is dus niet zo. De werking van een warmtepomp is al decennia oud.

Als je een Weheat neemt, dan neem je op dit moment een warmtepomp met 90 of 95% software. Als ik zie wat er sinds de vorige winter is aangepast, dan kunnen ALLE warmtepompleveranciers hier iets van leren.

Om maar wat te noemen:
==> Defrost optimalisatie
==> ventilator/compressor samenwerking (soms staat de ventilator uit omdat het niet nodig is om te draaien)
==> Tapwaterschema toegevoegd
==> Flow aan te passen (installateursportal)
==> Cop dashboard (zie hierboven, installateursportal)
==> Weheat Intelligence (ja ik gooi hem er toch maar even in)

De software is goed, maar is ook in ontwikkeling, ik zie echt voortgang zoals hierboven opgesomd. Neem je bijvoorbeeld een Bosch, Vaillant, Itho Daalderop warmtepomp, dan heb je wel zelf de controle maar heb je geen of minimale updates.

Ik snap dat je als gebruiker zelf ook wat wil kunnen aanpassen. Ga je voor een Weheat warmtepomp, dan zou je voorgelicht moeten zijn dat dit -op dit moment- niet het geval is.

Verder zie ik veel negativiteit op het forum met vaak een @Weheat erbij. Weheat is B2B, zit niet actief op het forum en gaat ook niet als een helpdesk alle vragen beantwoorden, deze vragen kan je beter doorsturen naar de intallateur die dit communiceert naar Weheat.

Ik zal vandaag onze vertegenwoordiger vragen of hij iemand kan vinden die weer een post op het forum wil maken om iets over de gang van zaken te delen.
Dank voor je reactie en om te beginnen, ik ben helemaal niet ontevreden over mijn. Sparrow.
Maar eigenlijk geef je met je argumenten precies aan wat ik bedoel. Allemaal technische parameters waaraan al dan niet door de klant zelf gesleuteld kan worden. En ik zeg er onmiddellijk bij, zolang het huis warm wordt vinden de meesten hier - ik ook- het leuk om daarnaar te kijken en dingen te testen. Met mijn opmerking : “ warmtepompen zijn nog niet volwassen nog en je moet een beetje machinist willen zijn “ heb ik denk ik toch een punt. Kijk maar wat je allemaal noemt. Voor mijn tante Agaath zou het niks zijn, als je begrijpt wat ik bedoel. Aan je auto wil je ook niet eerst aan allerlei knoppen hoeven draaien om de motor lekker rustig en efficient te laten draaien. En als je Wheat eenmaal lekker is ingesteld hoef je dat ook allemaal niet / nauwelijks meer . Mijn opmerking was geen kritiek maar meer bedoeld als dat je nog wel wat te finetunen hebt als je eenmaal een warmtepomp hebt. En bij wehaet kan dat gelukkig voor een deel.
RayDelft schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:33:

VRAAG over gedrag dat ik niet begrijp. Mijn Sparrow vroeg 33 graden water vanochtend vroeg. Zoals je kan zien was hij rustig aan het opwarmen. Tot mijn verbazing zie ik dat de ketel ging helpen en maar liefst 48 graden maakte. De ketel is nog niet eerder bijgesprongen dit seizoen vannacht was het niet heel koud. De installateur heeft hier wat technische dingen gedrapeerd aan de leidingen en hebben ook de pomp zelf getest, hoewel ze vertelden niets te hebben hoeven veranderen.
Iemand een idee waarom de ketel ineens meedoet tot deze waarden ? Overigens was het maar twee keer een krappe 10 minuten. Maar voor die bijna 1 kuub die er doorheen vloog had ik liever 6 KwH Electra gehad.[Afbeelding]

[ Voor 41% gewijzigd door RayDelft op 06-11-2025 11:46 ]

• RayDelft
VRAAG over gedrag dat ik niet begrijp. Mijn Sparrow vroeg 33 graden water vanochtend vroeg. Zoals je kan zien was hij rustig aan het opwarmen. Tot mijn verbazing zie ik dat de ketel ging helpen op het moment dat de gevraagde watertemperatuur net bereikt was ! en maar liefst 48 graden maakte. De ketel is nog niet eerder bijgesprongen dit seizoen vannacht was het niet heel koud. De installateur heeft hier wat technische dingen gerepareerd aan de leidingen en hebben ook de pomp zelf getest, hoewel ze vertelden niets te hebben hoeven veranderen.
Iemand een idee waarom de ketel ineens meedoet tot deze waarden ? Overigens was het maar twee keer een krappe 10 minuten. Maar voor die bijna 1 kuub die er doorheen vloog had ik liever 6 KwH Electra gehad.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6pKmCL5LWBe8G7zvnPRfryZ3TI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i9k0mnPjw82ODjBJZSdQ3vpV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door RayDelft op 06-11-2025 11:47 ]

• Mitashi
Carboy54 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:17:
[...]

Wat zijn de instellingen van de stooklijn en pomploze verdeler??
Stooklijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VWqLfSDNw2cF18I9F98wsbRuINM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/59iQYPZjwcMm3RYT6iUuiJZ3.jpg?f=fotoalbum_large

Bedoel je die van de vvw? Daar zit momenteel een pomp voor, deze hadden we al voordat we overstapten. Instellingen weet ik zo niet.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Mitashi schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:40:
[...]

Stooklijn:
[Afbeelding]

Bedoel je die van de vvw? Daar zit momenteel een pomp voor, deze hadden we al voordat we overstapten. Instellingen weet ik zo niet.
Dat is dus een mengverdeler en niet geschikt voor vvw/warmtepomp omdat de flow te laag is en de noodzakelijke meng temperatuur aanzienlijk hoger ligt dan de gevraagde temperatuur / jouw stooklijn. Advies: stooklijn op minimaal 24 graden zetten en verdeler vervangen door pomploze verder.

[ Voor 12% gewijzigd door Carboy54 op 06-11-2025 12:23 ]

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-12 22:03

Releases

Ja maar!

Ben mij druk aan het oriënteren op een warmtepomp.
Situatie is als volgt, traditionele radiotoren op de 1e en 2e verdieping.
BG, vloerverwarming, radiotor en convector put.
Zijn 2 lussen vloerverwarming, inhoud niet bekend.

Wel of niet een buffervat?

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
RayDelft schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:23:
[...]

Dank voor je reactie en om te beginnen, ik ben helemaal niet ontevreden over mijn. Sparrow.
Maar eigenlijk geef je met je argumenten precies aan wat ik bedoel. Allemaal technische parameters waaraan al dan niet door de klant zelf gesleuteld kan worden. En ik zeg er onmiddellijk bij, zolang het huis warm wordt vinden de meesten hier - ik ook- het leuk om daarnaar te kijken en dingen te testen. Met mijn opmerking : “ warmtepompen zijn nog niet volwassen nog en je moet een beetje machinist willen zijn “ heb ik denk ik toch een punt. Kijk maar wat je allemaal noemt. Voor mijn tante Agaath zou het niks zijn, als je begrijpt wat ik bedoel. Aan je auto wil je ook niet eerst aan allerlei knoppen hoeven draaien om de motor lekker rustig en efficient te laten draaien. En als je Wheat eenmaal lekker is ingesteld hoef je dat ook allemaal niet / nauwelijks meer . Mijn opmerking was geen kritiek maar meer bedoeld als dat je nog wel wat te finetunen hebt als je eenmaal een warmtepomp hebt. En bij wehaet kan dat gelukkig voor een deel.
[...]
Hoeveel mensen finetunen hun Cv-ketel? Die draait in veruit de meeste gevallen verre van optimaal. Je tante Agaath draait aan een knop en de ruimte wordt warm. Dat het hoogstwaarschijnlijk inefficiënt gebeurt heeft ze niet eens door. Grote kans dat de ketel overbemeten is en lekker op 90c graden water aanvoert.

Idem ditto met een warmtepomp alleen is het finetunen van een warmtepomp wat complexer dan een CV ketel, imo. Ken genoeg mensen met een (hybride) warmtepomp die er nooit naar gekeken hebben "zolang het warm wordt werkt hij toch?".

[ Voor 3% gewijzigd door Caayn op 06-11-2025 13:36 ]

• Pr088
Maarten58 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:03:
[...]

@GvNL, Check De Groene Generatie in Schaijk, Gelderland. Ik heb voor de Sparrow een offerte die veel lager is, maar dan doe ik de aan-/afvoerbuizen van de WP zelf en bekabeling.
Ik heb het vorige week laten doen, weliswaar een BlackBird P80 en met veel minder buizenwerk dan jij. Ik heb al mijn leidingwerk naar boven laten zitten. Was ook 16.000 ex subsidie. Na subsidie bleef ietsje minder dan 13k over. Woon in de regio Groningen, dus geen optie voor jou, maar het was een partij die zeer netjes heeft geïnstalleerd, zie mijn foto's eerder in het topic. Kwaliteit kost geld.

• RNacoustics
Caayn schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:29:
[...]
Hoeveel mensen finetunen hun Cv-ketel? Die draait in veruit de meeste gevallen verre van optimaal. Je tante Agaath draait aan een knop en de ruimte wordt warm. Dat het hoogstwaarschijnlijk inefficiënt gebeurt heeft ze niet eens door. Grote kans dat de ketel overbemeten is en lekker op 90c graden water aanvoert.

Idem ditto met een warmtepomp alleen is het finetunen van een warmtepomp wat complexer dan een CV ketel, imo. Ken genoeg mensen met een (hybride) warmtepomp die er nooit naar gekeken hebben "zolang het warm wordt werkt hij toch?".
Hybride of FE WP systeem, maakt niet uit. Primair moet de wp het huis efficiënt verwarmen. Bij ons heeft dit jaar de CV ketel alleen de SWW (100m3 gas) verzorgd. Het finetunen zit voornamelijk in het afgiften systeem, door per ruimte waterzijdig in te regelen en daar de gewenste watertemperatuur op af te stemmen. en dan liefs via stooklijn. De wp zal dan d.m.v. lange runs op lager vermogen het huis warm houden. Ander voordeel is, dat je relatief weinig defroses voor je kiezen krijgt.

Edit: En ja, met een gemixte afgiften systeem (VVW/Radiatoren) heb je een grotere uitdaging.

[ Voor 3% gewijzigd door RNacoustics op 06-11-2025 15:32 ]

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:44
[
Iemand een idee waarom de ketel ineens meedoet tot deze waarden ?
Onze ketel is begin van de week ook ineens mee gaan doen en vorige week ook (tot een 1m3 gas per keer), ook niet te verklaren. Heb installateur gevraagd die het bij Weheat neer gelegd zou hebben. Nog geen antwoord op gehad.

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:30
Herbiek616 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:12:
[...]

Onze ketel is begin van de week ook ineens mee gaan doen en vorige week ook (tot een 1m3 gas per keer), ook niet te verklaren. Heb installateur gevraagd die het bij Weheat neer gelegd zou hebben. Nog geen antwoord op gehad.
Bij mij ook afgelopen maandag, daarna CV-bedrijf van de ketel, op de ketel uit gezet.
Zet het wel weer ergens in december aan, waarschijnlijk dat die pas vanaf dan paar keer met een defrost hoeft te helpen.

• Stoker
RayDelft schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:23:
[...]

[...]
Tis geen kritiek @RayDelft ! Weheat is juist het voorbeeld dat ook tante Agaath met een warmtepomp kan werken. Sluit een OT thermostaat aan en hij gaat zelf opzoek naar de ideale stooklijn.

Ga je naar en Panasonic dan heb je idd de settings die je zelf moet maken!

• Mg4gebruiker
  • Laatst online: 21:49
Stoker schreef op donderdag 6 november 2025 @ 17:15:
[...]

Tis geen kritiek @RayDelft ! Weheat is juist het voorbeeld dat ook tante Agaath met een warmtepomp kan werken. Sluit een OT thermostaat aan en hij gaat zelf opzoek naar de ideale stooklijn.

Ga je naar en Panasonic dan heb je idd de settings die je zelf moet maken!
Ok. Hier komt het verhaal van mijn tante Agaath.
Altijd op gas gestookt, en inderdaad wordt het lekker warm als zij de thermostaat hoger zet.
Maar dan krijgt Agaath een Weheat met een T6 aan de muur. Haar vloer voelt wat kil aan en zij loopt naar de thermostaat. Dat ding is door de installateur op 20,5 gezet, 24 uur per dag. Ze ziet 20,5 graad op de display, maar het vlamtekentje zegt dat hij aan het verwarmen is. Dat duurt een 2 tal uren en uiteindelijk gaat hij uit. En het is nog steeds frisjes.
Schoonzoon informeren en die zegt : zet hem op 21 graden. Hoe dan? Er zit niet zo een draaiknop op. Kan je even komen helpen?

Schoonzoonlief arriveert en ziet diezelfde 20,5 op T6. Hij zegt: Laat mij een kijken in die app van de WP.
Agaath ziet water branden maar ze geeft hem haar telefoon. Daar staat iets van een link naar een portal in, een aparte app voor de WP en iets van Residio... Hij open de portal, handig als hij is stoeit hij zich de grafieken in, en ziet dat de eerste 2 uur de wp niets effectiefs heeft gedaan. T-binnen staat op 19,9 en komt er niet vanaf. Pas het laatste kwartier pakt de WP een zooi meer stroom en stijgt t-binnen naar 20,3. Dan gaat de WP uit.
Ja, zegt Agaath, hij staat ingesteld op 20,5, op de thermostaat staat op 20,5. Maar hij komt niet verder dan 20,3 in het laatste kwartier!
En dan komt de oude generatie boven water: Wat doet dat ding dan die eerste twee uur? Allemaal weggegooid geld dus. Geef mij maar een gasketel.

Conclusie: in ieder geval is de Weheat niet gemaakt voor elke Agaath. En ook niet voor elke schoonzoon want die snapt ook niet waarom zaken niet logisch over komen. Zijn conclusie: het zal wel zo zijn dat het geweldige dingen zijn als hij goed draait. Maar als het niet zo is, dan is het best gecompliceerd. En aangezien hij een bloedhekel heeft aan Tweakers communities die met posts na posts achter elkaar de wereld aan het uitvinden zijn, besluit hij de aanschaf van zijn WP nog maar een jaartje uit te stellen.

Ik heb ook nog een ome Henk. Ome Henk is timmerman en krijgt ook een WP. Een hele mooie FE, met een menu voor instellingen en grafieken waar je U tegen zegt. De installateur legt heel nauwkeurig uit hoe hij de stooklijn moet instellen. Als alles goed staat dan pruttelt de WP rustig. Als de COP hoog is dan is alles ok.
Nu is hij wel van het meten dus op het werk in de pauze pakt hij een keer zijn telefoon erbij. De WP heeft inderdaad lekker geprutteld. Maar als hij de COP wil zien ("want die wp's zijn veel efficienter dan een gasketel"), dan is grafiek weg. Ja zegt de installateur, de fabrikant vind het niet meer belangrijk voor de eindgebruiker. Scheelt hen weer onderhoud. Maar, zegt de installateur, je mag mij altijd bellen. Want ik zie het wel.... Dus nu belt ome Henk elke dag gezellig met de installateur.

Ik vraag mij serieus af of Weheat ooit gedacht heeft aan echte user requirements en aan service design. Deze apparaten zijn namelijk niet bedoeld voor de installateur maar voor de eindgebruiker.

Het terugbrengen van de klant tot het tante Agaath nivo is serieus de kop in het zand steken. Daarvoor zijn we iets te ver doorschoten in het digitale tijdperk. Eentje waarin iedereen ook geacht wordt bewust met onze kostbare energie om te gaan.

• RayDelft
@Mg4gebruiker Dank voor je post . Feitelijk is het een column en in mijn ogen ook nog een heel aardige 👍

• Gies123
Mg4gebruiker schreef op donderdag 6 november 2025 @ 20:10:
[...]
Ik heb ook nog een ome Henk. Ome Henk is timmerman en krijgt ook een WP. Een hele mooie FE, met een menu voor instellingen en grafieken waar je U tegen zegt. De installateur legt heel nauwkeurig uit hoe hij de stooklijn moet instellen. Als alles goed staat dan pruttelt de WP rustig. Als de COP hoog is dan is alles ok.
Nu is hij wel van het meten dus op het werk in de pauze pakt hij een keer zijn telefoon erbij. De WP heeft inderdaad lekker geprutteld. Maar als hij de COP wil zien ("want die wp's zijn veel efficienter dan een gasketel"), dan is grafiek weg. Ja zegt de installateur, de fabrikant vind het niet meer belangrijk voor de eindgebruiker. Scheelt hen weer onderhoud. Maar, zegt de installateur, je mag mij altijd bellen. Want ik zie het wel.... Dus nu belt ome Henk elke dag gezellig met de installateur.
Hahaha prachtig. Ik voel me net ome Henk. Uit mijn hart gegrepen ;)

Homevolt dashboard

• RayDelft
Coolblue wees me erop dat de cv ketel in een hybride opstelling nooit warmer mag stoken dan het maximum dat de warmtepomp mag en kan stoken omdat dat anders tot storing leidt . Mijn gasketel is daarom op max 50 gezet . Is dit algemeen bekend? Voor mij was dit nieuw .

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:26
RayDelft schreef op donderdag 6 november 2025 @ 22:18:
Coolblue wees me erop dat de cv ketel in een hybride opstelling nooit warmer mag stoken dan het maximum dat de warmtepomp mag en kan stoken omdat dat anders tot storing leidt . Mijn gasketel is daarom op max 50 gezet . Is dit algemeen bekend? Voor mij was dit nieuw .
Dit is nieuw (of onzin?). Alleen als je ervoor kiest om een vloerverwarming verdeler zonder pomp toe te passen moet je ketel en WP beperken tot dat wat de vloer aan kan (max 45??? ).

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Mitashi
Carboy54 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 12:22:
[...]

Dat is dus een mengverdeler en niet geschikt voor vvw/warmtepomp omdat de flow te laag is en de noodzakelijke meng temperatuur aanzienlijk hoger ligt dan de gevraagde temperatuur / jouw stooklijn. Advies: stooklijn op minimaal 24 graden zetten en verdeler vervangen door pomploze verder.
Bedankt, gaat dat zo veel verschil maken? Ik vind het lastig om te schatten wat zoiets oplevert. Toch een kleine tegenvaller aangezien ze flink aan de prijs zijn en ik ook voorzie dat we boven wat aanpassingen moeten doen (kleine radiatoren).

• GvNL
Maarten58 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:03:
[...]

Bedankt! Ik heb eerder contact met ze gehad. Ik heb hen de offerte toegestuurd en zij geven aan dat ik een scherp aanbod heb gekregen. Dat kunnen dat niet scherper maken.

Ik heb ze nog eens gevraagd wat het oplevert als ik hen het laat doen zonder aanpassen van leidingen. Dat scheelt maar 1.100 euro. En dan zit het aanpassen van de groepenkast er ook niet meer bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7FZeAf9nLJ4IQxD83HYdeD4HFxE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JdGwzPHcpJPoXzs99I52ft1Q.jpg?f=fotoalbum_large

• frank2908
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-12 08:36
Ik heb een virtueel apparaat in Homey aangemaakt om het totaal kWh van de Flint WP te berekenen en weer te geven. Ik krijg het niet voor elkaar met de berekening. Wie heeft er homey en een weheat WP die mij kan helpen met de juiste berekening?
De variabele Flint_Vermogen_W wordt goed weergegeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yXQ1ZtWprcu-dV1io209AojUa0A=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/p2zhlqSsTAfDOp5gejV6SgGp.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y7uDWm0HoQsvLcBYhXuMOhyzmU0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/unyipZZOGMMu65xzMhVlK9z3.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1HKrcY1G9It4tnQ64FvrnRWxrtw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GOVar68fuXoQSVoqZAcXKc91.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZqZaL685TClogOCBIs3wspLse8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SvtjNiyjfRtW4G9J63H15qJm.jpg?f=user_large

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09-12 16:55
Even een vraagje: moet bij een 12mm vw ook de pomp verwijderd worden vam de verdeler bij gebruik van een WP? Ik dacht: dan gaat het makkelijker de vloer in, maar miss onderschat ik de pomp van de WP. Ik bedoel i.g.v. bij ons de toekomstige Sparrow.

• Tim Geelen
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-12 12:39
GvNL schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:49:
[...]

Bedankt! Ik heb eerder contact met ze gehad. Ik heb hen de offerte toegestuurd en zij geven aan dat ik een scherp aanbod heb gekregen. Dat kunnen dat niet scherper maken.

Ik heb ze nog eens gevraagd wat het oplevert als ik hen het laat doen zonder aanpassen van leidingen. Dat scheelt maar 1.100 euro. En dan zit het aanpassen van de groepenkast er ook niet meer bij.

[Afbeelding]
Wat een bedragen betalen jullie allemaal, ik heb na aftrek van subsidie voor mijn weheat Sparrow met 300liter boilervat nog geen € 9.000,- btaald

• wildcardxxl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-12 16:39
Tim Geelen schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:35:
[...]

Wat een bedragen betalen jullie allemaal, ik heb na aftrek van subsidie voor mijn weheat Sparrow met 300liter boilervat nog geen € 9.000,- btaald
Dat viel mij ook al op, de offerte, excl subsidie van coolblue van mij was nog net geen 9200 voor de sparrow met het 300 liter vat...

• mtouw78
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 00:14
wildcardxxl schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:48:
[...]

Dat viel mij ook al op, de offerte, excl subsidie van coolblue van mij was nog net geen 9200 voor de sparrow met het 300 liter vat...
Is dat voor een Full-Electric of Hybride?
Ik heb ook aanbiedingen van Coolblue voor een Flint en offerte bedrag is Euro 7.404,- / Euro 12.005,- voor resp Hybride en Full Electric exclusief Subsidie. En dat is dan met een 200L boiler voor de Full-Electric.

[ Voor 5% gewijzigd door mtouw78 op 07-11-2025 10:37 . Reden: Toevoegen Boiler ]

• Tim Geelen
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-12 12:39
mtouw78 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:37:
[...]

Is dat voor een Full-Electric of Hybride?
Ik heb ook aanbiedingen van Coolblue voor een Flint en offerte bedrag is Euro 7.404,- / Euro 12.005,- voor resp Hybride en Full Electric exclusief Subsidie. En dat is dan met een 200L boiler voor de Full-Electric.
Die van mij is FE, netto kosten € 8.856,- incl 300ltr boiler en 50ltr. buffer

• mtouw78
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 00:14
Tim Geelen schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:52:
[...]

Die van mij is FE, netto kosten € 8.856,- incl 300ltr boiler en 50ltr. buffer
Nette prijs en ook bijzonder. Zeker als je bekijkt dat de prijs bij CB berekend wordt via een tabelletje ipv ter plekke komen kijken. Zou je toch niet zoveel verschil verwachten 🤷‍♂️. Heb ook nog een prijs opgevraagd bij een locale partij die ook officieel Weheat installateur zijn. Die zijn uitgebreid komen kijken en gaan zowiezo een 300l boiler opnemen. Benieuwd of dit gunstiger uit gaat vallen.

Ter info. Ik heb een modern goed geïsoleerd huis en traject we-heat naar ketelhok is een rechte lijn van 7 meter. Geen bochten, hoogteverschil etc. Electra is ook geen probleem.
Pagina: 1 ... 127 ... 147 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.