• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 01:06
_Hansel_ schreef op maandag 3 november 2025 @ 18:17:
[...]

[Afbeelding]

Dit lijkt me een parallel buffer met pomp?
Zeker isoleren. Met name sww verliest veel warmte, zeker bij de legionella run. Zelfs de pompen heb ik ingekapseld (behalve de derde pomp).

• hans_u
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:02
_Hansel_ schreef op maandag 3 november 2025 @ 07:34:
Lees graag mee hier, maar niet al te actief.
Afgelopen week een WeHeat Sparrow All-Electric laten installeren, hierbij fototjes.

Vraagje: Zouden jullie al het leidingwerk in deze verwarmde bijkeuken isoleren?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou het gedeelte dat in je sww circuit zit isoleren. 's winters is het warmte die de ruimte ten goede komt, 's zomers heb je dat niet nodig.
sww opwarmen en legionella gaat met hoge temperaturen. Wil je sowieso zo efficient mogelijk doen, zowel zomer als winter.

• hans_u
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:02
oeps. twee zieltjes, één gedachte ......

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23:10
STIMPPYYY schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:01:
Backup is niet alleen voor boost, maar voor wanneer de wp uitvalt zodat hij oa niet kapotvriest.
Dan dumpt hij z'n water toch in het ergste geval ...

Voor een CV had je ook geen BUH...

[ Voor 6% gewijzigd door Jpiek op 03-11-2025 22:13 ]

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 00:27
jawaligt schreef op maandag 3 november 2025 @ 16:35:
[...]

Ik heb het inmiddels aan mijn installateur gevraagd (Coolblue Energie, warmtepomp is een maand oud) maar zij proberen me af te schepen. Volgens hun "zat Weheat niet stil" sinds het supportartikel is uitgekomen (dd 08-10) en hebben ze sindsdien meerdere softwareupdates uigebracht waardoor de verbinding met de thermostaat stabieler zou moeten zijn.

Ik vind het eerlijk gezegd geen heel geloofwaardig verhaal, ook omdat we eerder in dit topic hebben kunnen lezen dat een echte fix vanuit Honeywell er niet komt, terwijl Weheat die nieuwe printplaat een structurele mitigatie noemt.
Ik klop het af, maar tot dusverre heb ik het slechts twee keer gehad in 2 maanden . Dat is te overzien. Mijn Lyric is het draadloze model, maar ik neem aan dat dat niet veel uitmaakt.

• RayDelft
Henkje84 schreef op maandag 3 november 2025 @ 18:16:
Ik heb een vraag over de klachtenprocedure bij WeHeat.

Ik heb een WeHeat warmtepomp die via een installateur is geleverd en geplaatst in een woning uit 2019/2020.

De installatie werkt verder goed, maar ik loop al langere tijd tegen een structureel probleem met lucht in het systeem.
Telkens wanneer de installatie (deels) is leeggelopen of wordt bijgevuld, start het systeem niet vanzelf op — de pompen blijven stilvallen doordat er lucht in blijft zitten.
Pas na handmatig ontluchten door de pompen los te koppelen komt het systeem weer op gang.

De installateur is inmiddels vier à vijf keer langs geweest, maar het probleem blijft terugkomen.
Volgens hen ligt het aan het afgiftesysteem (diffusiedichte leidingen), maar dat lijkt me onwaarschijnlijk gezien de leeftijd van de woning.
Bij de vooropname is bovendien geen enkel voorbehoud gemaakt over het leidingwerk.

Omdat het probleem niet wordt opgelost, heb ik een klein bedrag van de laatste factuur achtergehouden totdat dit structureel is verholpen.
De installateur dreigt nu met het stopzetten van service, garantie en monitoring, en wil het dossier overdragen aan een incassobureau.

Ik wil de situatie daarom graag rechtstreeks bij WeHeat voorleggen, maar op hun website kan ik geen duidelijk klachten- of servicekanaal vinden voor eindgebruikers.

Weet iemand waar of hoe je bij WeHeat een klacht of servicemelding kunt indienen als je er met de installateur niet uitkomt?
Het is niet het antwoord op je vraag, maar je aanspreekpunt is de installateur. Als je meent dat je installatie niet is wat je er in redelijkheid van mag verwachten dan moet je hem schriftelijk bijvoorbeeld 2 weken de tijd geven het op te lossen. En melden dat je tot het opgelost is X bedrag inhoudt. Dat moet wel een redelijk bedrag zijn. Als hij dat niet doet, dan moet je hem schriftelijk in gebreke stellen . De deurwaarder kan je uiteindelijk dagvaarden maar het is zeer de vraag of de installateur het zo ver laat komen. Als je hem op de correcte wijze in gebreke hebt gesteld dan heb je een sterke casus . Je kan ook nagaan of deze installateur bij de geschillencommissie is aangesloten. Je kan dan een second opinion vragen. De kosten daarvan komen voor rekening van de installateur als blijkt dat het systeem inderdaad niet deugt en de installateur daaraan onvoldoende heeft gedaan. Als hij echt zijn best heeft gedaan en het inderdaad aan je afgifte systeem ligt dan zal de discussie gaan over de vraag of dat in redelijkheid vooraf kon zijn voorspeld.

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:35
Jpiek schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:12:
[...]

Dan dumpt hij z'n water toch in het ergste geval ...

Voor een CV had je ook geen BUH...
Die CV wordt dan ook niet buiten het huis geplaatst.

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:16
Guido7619 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 07:30:
[...]

”Voor een CV had je ook geen BUH...” zal gaan over storingen, niet over het kapotvriezen van een CV 🤣

[ Voor 8% gewijzigd door orillion op 04-11-2025 08:36 ]

• Jpiek
Guido7619 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 07:30:
[...]
Als je verwarming uitvalt is het een kwestie van tijd voor het in een onverwarmde schuur of berging net zo hard vriest als buiten..

Ooit huurde ik ergens een kamer en kwam na een weekend teug, CV was uitgevallen, en alles was bevroren. Tot overmaat van ramp had iemand het bad over laten lopen (vergeten), de ijspegels hingen aan het plafond, langs de traptreden en de balustrade... |:(

Het zag er prachtig uit maar ik heb nog nooit zo snel de huur opgezegd, dwz voor alles ging ontdooien en ik mijn spullen weg kon gooien vanwege wateroverlast... :X

• Jpiek
orillion schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:35:
[...]

”Voor een CV had je ook geen BUH...” zal gaan over storingen, niet over het kapotvriezen van een CV 🤣
Eigenlijk voor beide... Vroegah, zonder CV zat je in de kou. En met een WP willen we ineens persé een backup ?

• HBF88
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:44
Henkje84 schreef op maandag 3 november 2025 @ 18:16:
Ik heb een vraag over de klachtenprocedure bij WeHeat.

Ik heb een WeHeat warmtepomp die via een installateur is geleverd en geplaatst in een woning uit 2019/2020.

De installatie werkt verder goed, maar ik loop al langere tijd tegen een structureel probleem met lucht in het systeem.
Telkens wanneer de installatie (deels) is leeggelopen of wordt bijgevuld, start het systeem niet vanzelf op — de pompen blijven stilvallen doordat er lucht in blijft zitten.
Pas na handmatig ontluchten door de pompen los te koppelen komt het systeem weer op gang.

De installateur is inmiddels vier à vijf keer langs geweest, maar het probleem blijft terugkomen.
Volgens hen ligt het aan het afgiftesysteem (diffusiedichte leidingen), maar dat lijkt me onwaarschijnlijk gezien de leeftijd van de woning.
Bij de vooropname is bovendien geen enkel voorbehoud gemaakt over het leidingwerk.

Omdat het probleem niet wordt opgelost, heb ik een klein bedrag van de laatste factuur achtergehouden totdat dit structureel is verholpen.
De installateur dreigt nu met het stopzetten van service, garantie en monitoring, en wil het dossier overdragen aan een incassobureau.

Ik wil de situatie daarom graag rechtstreeks bij WeHeat voorleggen, maar op hun website kan ik geen duidelijk klachten- of servicekanaal vinden voor eindgebruikers.

Weet iemand waar of hoe je bij WeHeat een klacht of servicemelding kunt indienen als je er met de installateur niet uitkomt?
Ik had dit probleem ook. De installatie 1x leeg laten lopen vanwege aanpassing van de vvw verdeler en na vullen van de installatie sprong de CV circulatiepomp telkens in storing vanwege lucht in de pomp. Dit heeft de installateur op afstand op kunnen lossen door een ontluchtingscyclus te starten.
Weheat zelf geeft ook een stappenplan voor ontluchting op hun website (https://www.weheat.nl/inzichten/je-verwarming-ontluchten) en geeft daarbij ook aan om deze cyclus te starten, maar dit lijkt dus alleen voor installateur beschikbaar te zijn. Niet echt handig als je het mij vraagt.

@Weheat is het niet een idee om deze optie juist wel voor gebruikers beschikbaar te maken?

• Jpiek
wat doet dat ontluchtingsprogramma eigenlijk ? Heel veel meer dan (geforceerd) het water rondpompen zodat de lucht zich kan verzamelen op het/de hoogste punt(en) kan het toch niet zijn ?

Kun je dat dan niet zelf forceren door de binnenunit wel en de de buitenunit niet aan te zetten ?

• HBF88
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:44
Denk niet dat de binnenunit vrolijk blijft rondpompen terwijl de buitenunit niet aan staat?

Maar los daarvan:
Van wat ik er destijds van kon merken is dat zowel CV als SWW circulatiepomp om en om telkens op vol vermogen een tijdje aan gaan. Dus de lucht wordt er echt uit geforceerd. Dat gaat je met trucjes niet lukken omdat de pompen na inschakelen normaal gesproken direct terugschakelen in vermogen.

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 04-11 14:52
HBF88 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:25:
[...]

Ik had dit probleem ook. De installatie 1x leeg laten lopen vanwege aanpassing van de vvw verdeler en na vullen van de installatie sprong de CV circulatiepomp telkens in storing vanwege lucht in de pomp. Dit heeft de installateur op afstand op kunnen lossen door een ontluchtingscyclus te starten.
Weheat zelf geeft ook een stappenplan voor ontluchting op hun website (https://www.weheat.nl/inzichten/je-verwarming-ontluchten) en geeft daarbij ook aan om deze cyclus te starten, maar dit lijkt dus alleen voor installateur beschikbaar te zijn. Niet echt handig als je het mij vraagt.

@Weheat is het niet een idee om deze optie juist wel voor gebruikers beschikbaar te maken?
Ik heb in mijn Atag CV ketel een automatisch ontluchting programma. En het laatste restje lucht laat ik ontsnappen via rode ventiel op de BB buitenunit. Daarna binnen alle ontluchters weer afsluiten.

• RayDelft
Jpiek schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:43:
[...]

Eigenlijk voor beide... Vroegah, zonder CV zat je in de kou. En met een WP willen we ineens persé een backup ?
Het zag er prachtig uit LOL _/-\o_ _/-\o_ Overigens vroegâh was alles toch betâh?

[ Voor 7% gewijzigd door RayDelft op 04-11-2025 11:02 ]

• Jpiek
HBF88 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:38:
Denk niet dat de binnenunit vrolijk blijft rondpompen terwijl de buitenunit niet aan staat?
code:
1
2
3
Stroomuitval bij de buitenunit 
    De binnenunit blijft circuleren waardoor de warmte van de woning gebruikt wordt om het water vorst vrij te houden.
    Indien nodig en aanwezig warmt de CV-ketel het water op tot de ingestelde temperatuur (volgens de thermostaat).

Ik denk het eigenlijk wel :9
Maar los daarvan:
Van wat ik er destijds van kon merken is dat zowel CV als SWW circulatiepomp om en om telkens op vol vermogen een tijdje aan gaan. Dus de lucht wordt er echt uit geforceerd. Dat gaat je met trucjes niet lukken omdat de pompen na inschakelen normaal gesproken direct terugschakelen in vermogen.
Dat is spijtig, en dan is zelf aan kunnen zetten idd. wel een gemis.
Heb overigens nu een keer of 3-4, soms onbedoeld soms niet, met een (bijna) leeg systeem gezeten en toch gewoon kunnen ontluchten...

• Jpiek
RayDelft schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:00:
[...]

Het zag er prachtig uit LOL _/-\o_ _/-\o_
Nog wat kerstverlichting erbij en je waande je in een winterpaleis. Kon Anton Pieck nog wat van leren... :*)

• Jules52
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:40
Jules52 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:42:
Help. Sinds 3 weken zijn we in het bezit van een full electric BB80. Geïnstalleerd door een bekende nationale installateur. Eigenlijk is alles prima verlopen tot dinsdag. Lang verhaal kort: compressor en ventilator starten niet meer. Software vraagt warmte maar de buitenunit geeft geen kick.Woensdag ontdekt doordat het koud werd. Gebeld met de installateur en zij sturen met prio een storingsteam op pad. Zij kunnen de unit in handbediend starten dus geen mechanisch probleem. Hun analyse, na telefonisch overleg met Weheat, is, dat er een software probleem is en dat Weheat het op afstand zal oplossen. U begrijpt het al ; daar wacht ik nog steeds op. Ik ben inmiddels vele telefoontjes met de installateur verder maar zij geven ruiterlijk toe dat ze te weinig kennis/kunde bezitten. Het stoort mij dat er een groot gebrek aan proactiviteit is, zowel van de installateur als van Weheat. Ik krijg geen enkele feedback tenzij ik bel. Ondanks alle data en grafieken is men niet in staat om een goede analyse te maken. Ondertussen zijn wij aan het kamperen in eigen huis. @weheat : ik verwacht beter getrainde installateurs en een betere ondersteuning naar de installateur. Van de installateur verwacht ik meer proactieve feedback over de status van mijn probleem. Verkopen is 1 ding maar tevreden klanten houden lijkt mij cruciaal voor iedere onderneming.Ik vrees dat wij dit weekeinde zullen moeten blijven kamperen.
Hulde!
Nadat ik gisteren nog telefonisch overleg had met de installateur kreeg ik telefoon van een Weheat monteur. Hij kondigde zijn komst aan. Hij begroette me met "Excuses voor de overlast maar ik ga niet naar huis totdat het probleem is opgelost". :) Dat bleek nog een knap lastige klus te zijn. Hij heeft de complete buitenunit vervangen. De oude (3wk geleden geïnstalleerd) is voor onderzoek terug naar Weheat. Super dat Weheat ervoor gekozen heeft om het zekere voor het onzekere te nemen en een eigen team op pad te sturen.

• HarmPeters69
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 21:45
Ik stuurde net dit bericht naar @Weheat :

Ik begrijp dat de CV pomp op een bepaald interval even ingeschakeld wordt voor een korte periode. Zoals vandaag is de installatie door het warme weer even in standby. Echter er was vlak hiervoor de DHW legionella run geweest en er was nog heet water in het systeem aanwezig, dit hete water werd het huis ingepompt, in ons geval deels de VVW in. Kunt u rekening houden met deze corner-case bij aanschakelen CH pomp? U kunt eenvoudig de temperatuur meten. 48gr is het water op het moment van aanschakelen CH pomp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rugpLQP9eLzUjQMKETWvw5m4ApU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zt9ptFOx1mOfFRfTCQ9Ai9wR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door HarmPeters69 op 04-11-2025 15:25 ]

• jjbrrr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23:01
Weet iemand of je de blackbird ook op de grond kan plaatsen in de tuin dus in dit geval?
Zat zelf te denken dat je het platte model met wat planten eromheen (niet te dichtbij) of een barriere van groen, best mooi kan wegwerken. Misschien dat de planten en bomen ook nog iets aan het geluid kunnen doen.

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:18
Ik heb deze week en vorige week nu een periode meegemaakt dat onze Weheat BB80 in hybride opstelling zonder SWW gebruikt maakt van de CV om de boel op te stoken! We hebben alleen maar vloervwarming en de max aanvoer temp (ook voor CV ketel) staat ingesteld op 35 graden. Gevraagde kamer temperatuur via T6 was 21 graden. Beide keren midden op de dag, dus zeker geen vorst en ook minder dan 1 graad te overbruggen. Eerste keer meen ik dat de WP op nog geen 20% intensiteit draaide. Er werd toen 1m3 gas verbruikt, afgelopen maandag was het 0,6m3. Ook toevallig beide keren op maandag?
Gas gebruik is terug te zien in HomeWizard (aantal m3) en in Portal van Weheat (tijdsduur) via inschakelen van CV.

Als het nou bijzonder koud was had ik dit wellicht kunnen verwachten, maar zeker niet met deze buiten temperaturen.
Heb de installateur gevraagd waarom dit gebeurd die op zijn zeggen bij Weheat heeft aangemeld maar nog geen antwoord.

Iemand van jullie hier ook ervaring mee?

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21:02
jjbrrr schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:07:
Weet iemand of je de blackbird ook op de grond kan plaatsen in de tuin dus in dit geval?
Zat zelf te denken dat je het platte model met wat planten eromheen (niet te dichtbij) of een barriere van groen, best mooi kan wegwerken. Misschien dat de planten en bomen ook nog iets aan het geluid kunnen doen.
Dat zal best kunnen maar ik zie niet heel erg de meerwaarde van in. De unit is plaat en lomp in een tuin denk ik. En ik weet niet hoe het met de veiligheid zit met de ventilator. In basis is de buitenunit natuurlijk ontworpen voor een plat dak.

Een ander model is denk ik beter te plaatsen in de tuin en best mooi aanzicht.

• RayDelft
Is “vermogen in “ nu ook al weg uit de portal ? De blauwe grafiek was al weg en ook de Cop grafiek maar nu ontbreekt ook het huidig opgenomen vermogen . Jammer dat je de modulatie niet meer grafisch kan zien maar ook niet meer als getal .

• obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:39
Ik draai nog maar kort met mijn Weheat flint in stand alone modus. Die van mij is afgelopen zomer geïnstalleerd. Ik lees dat jullie veel problemen ervaren met de T6 thermostaat die ik ook gebruik. Het levert bij mij geen problemen op, ik zie soms wel in home assistent in de geschiedenis die -1 waarde staan en da’s wel opmerkelijk maar dit zorgt er niet voor dat het systeem vastloopt of dat ik iets moet herstarten ofzo.

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:57
Kevin1990 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:22:
[...]

Dat zal best kunnen maar ik zie niet heel erg de meerwaarde van in. De unit is plaat en lomp in een tuin denk ik. En ik weet niet hoe het met de veiligheid zit met de ventilator. In basis is de buitenunit natuurlijk ontworpen voor een plat dak.

Een ander model is denk ik beter te plaatsen in de tuin en best mooi aanzicht.
Oppassen met aanzuigen van blad of zelfs zand / grond denk ik.

• Henkje84
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:32
n.smits schreef op maandag 3 november 2025 @ 21:03:
[...]

Niet…. Weheat heeft bewust gekozen om alles via de installateur te laten verlopen. Je hebt ook geen overeenkomst met ze maar met je installateur. Mocht je installateur bij de Geschillencommissie zijn aangesloten dan is dat wellicht nog een optie.

Moeten de circulatiepomp(en) worden losgehaald om de boel werkend te krijgen? Of snap ik het niet goed? :)
Ja de circulatiepompen moeten losgehaald worden om het lucht eruit te krijgen....

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:36
thoomie schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:04:
Als je dit zo gaat doen moet je rekening houden met graadddagen.
Sorry, maar dat is zo 1990. Gebruik gewoon de publiek beschikbare temperatuurgecorrigeerde profielfracties van https://www.mijnenergiedata.nl/calorische-gaswaarden . Die service is van de gezamelijke regionale netbeheerders.
Pagina: 1 ... 126 127 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.