Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen,
Die ging inderdaad niet mee uit met het afschakelen van de pomp . Nu wel na jouw vraag even stroomloos gemaakt. hij wordt nu weer gezien want de boel ging weer als een waanzinnige draaien terwijl het hier met de zon erop 26 graden is . Heb er dacht ik al ergens over gelezen in dit forum bedenk ik me nu . Misschien een idee om die module 1x per 24 uur automatisch even automatisch stroomloos te maken ?Razer schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:39:
[...]
Heb je de communicatie module van de T6 stroomloos gehad?
[ Voor 9% gewijzigd door RayDelft op 30-10-2025 15:02 ]
En hoe leg je dit aan je partner uit? Je wil niet dat je elke keer een van de apparaten een schop moet geven.RayDelft schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:00:
[...]
Die ging inderdaad niet mee uit met het afschakelen van de pomp . Nu wel na jouw vraag even stroomloos gemaakt. hij wordt nu weer gezien want de boel ging weer als een waanzinnige draaien terwijl het hier met de zon erop 26 graden is . Heb er dacht ik al ergens over gelezen in dit forum bedenk ik me nu . Misschien een idee om die module 1x per 24 uur automatisch even automatisch stroomloos te maken ?
Ik had die T6 allang al in de grijze bak gegooid!
Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen,
Die van mij herstart 1x per week, soms verliest binnen unit communicatie met de T6 regel module, regel module van T6 minuut van stroom af is dan voldoende.RayDelft schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:00:
[...]
Die ging inderdaad niet mee uit met het afschakelen van de pomp . Nu wel na jouw vraag even stroomloos gemaakt. hij wordt nu weer gezien want de boel ging weer als een waanzinnige draaien terwijl het hier met de zon erop 26 graden is . Heb er dacht ik al ergens over gelezen in dit forum bedenk ik me nu . Misschien een idee om die module 1x per 24 uur automatisch even automatisch stroomloos te maken ?
Als de communicatie uitvalt, valt hij terug op stooklijn, dan blijft de WP inderdaad verwarmen aan de hand van de stooklijn en houdt geen rekening meer met de thermostaat.
Circulatiepomp snelheid aanpassen
Het is nu mogelijk om de snelheid van de circulatiepomp aan te passen. In het Helpcenter vind je een stap-voor-stap uitleg.
Let op: alleen gebruiken wanneer afwijken van de standaard nodig is.
https://support.weheat.nl...-aanpassen?language=nl_NL
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Netjes. Is je Flint hybride? Of FE met een superisolatie?STIMPPYYY schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:38:
[...]
Dat ziet er prima uit. Al eerder gelezen dat de data vrij nauwkeurig is.
Wel erg cool om te zien, dat wanneer ik de huidige trend doortrek, dit jaar minimaal de helft aan kosten op gas bespaar. En waarschijnlijk ligt dat zelfs op meer dan 65+%.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Ah wat fijn!!! Ik denk dat dit in ons geval erg zal helpen. Het hoeft maar ietsje te zijn en zeker niet veelCarboy54 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:46:
Circulatiepomp snelheid
Het is nu mogelijk om de snelheid van de circulatiepomp aan te passen. In het Helpcenter vind je een stap-voor-stap uitleg.
Maar de aanpassing is dus om het maximale te begrenzen toch? Als het 1.3 was en je zet hem nu op 1.2 zal de circulatie pomp MAX 1.2 maken maar kan ook iets naar benden naar behofte neem ik aan?
Hier is het verschil veel groter. Vorig jaar en januari dit jaar kloppen niet. Misschien komt dat nog, misschien klopt het gewoon niet.Ronnie27 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:32:
[Afbeelding]
Een klein beetje verschil met Home Wizard...
:strip_exif()/f/image/I28xrZOc7s5FvtXeP35j9JGH.jpg?f=fotoalbum_large)
Vooral handig dat de grafieken een split weergeven tussen warm water, centrale verwarming en koelen. Als je op een maand klikt in het jaaroverzicht, dan zie je de data van die maand, tot je het scherm weer los laat. Mooi!
Satefan
Dan zou ik dus al 2 uur aan data en dus verbruik missen indien hij de hele dag aan stond vandaag.
Mijn Sparrow is begin mei geplaatst en het verschil is hier al 80 kWh. Dat kan niet alleen standby verbruik zijn.
Hier is trouwens het standby verbruik sinds 27 oktober 14:00 gedaald van 9 naar 6 watt
[ Voor 20% gewijzigd door jeroendh op 30-10-2025 16:33 ]
Ah dat zou goed kunnen. Die van ons had in het begin een hele slechte 4g verbinding. Toen is er een antenne bij geplaatst. Misschien dat daarom het verschil zo groot is in de eerste maanden. Zou goed kunnen dat dat bij jou ook het geval is.jeroendh schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:19:
Vandaag heb ik al 7x gehad dat de verbinding een 15 minuten weg is en dus ook geen data in de portal staat over die minuten. Indien in die periode WP aan staat wordt dat het verbruik wel meegenomen in de nieuwe inzichten? Anders krijg je uiteindelijk ook een aardig verschil.
Mijn Sparrow is begin mei geplaatst en het verschil is hier al 80 kWh. Dat kan niet alleen standby verbruik zijn.
Ik zie nog niet de optie voor geavanceerde aanpassingen staan.Carboy54 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:46:
Circulatiepomp snelheid
Mis ik iets of komt dit nog?
[ Voor 15% gewijzigd door Kevin1990 op 30-10-2025 16:39 ]
Jammer weer. Ik had gehoopt hier iets mee te kunnen spelen in plaats van steeds richting de installateur te moeten.martinusv schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:45:
@Kevin1990
Is zo te zien een installateursoptie.
Wat ook wel begrijpelijk is.
Ik wil niet "weer" bij hun aan moeten kloppen voor bepaalde dingen
FE BB80. Normale isolatie.Pr088 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:48:
[...]
Netjes. Is je Flint hybride? Of FE met een superisolatie?
Ik zie idd ook dat het standby verbruik van mijn Sparrow P60 vanaf 27 okt van 9 naar 6W is gedaald.jeroendh schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:19:
Vandaag heb ik al 8x gehad dat de verbinding een 15 minuten weg is en dus ook geen data in de portal staat over die minuten. Indien in die periode WP aan staat wordt dat verbruik in die periode wel meegenomen in de nieuwe inzichten? Anders krijg je uiteindelijk ook een aardig verschil.
Dan zou ik dus al 2 uur aan data en dus verbruik missen indien hij de hele dag aan stond vandaag.
Hier is trouwens het standby verbruik sinds 27 oktober 14:00 gedaald van 9 naar 6 watt
Bij mij klopt het gerapporteerde verbruik wel erg goed; bv jaarverbruik 2025, jan t/m sept:
WeHeat app: 1332 kWh
HomeWizard buitenunit gecorrigeerd voor standby verbruik: 1318kWh
Dat is 1% verschil !
Zou interessant zijn als iemand met een warmtemeter ook een vergelijking zou kunnen maken voor de geleverde energie.
e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier
Volgens mij StonesDjvdb schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 17:59:
Weet iemand van welk merk de compressor van de Flint is?
Super. Ik was zelf wel zat van de herrie in mijn 22 naar 15 mm stalen cv leidingen, ondanks dat de 32 mm’s pex halverwege werden gesplitst naar staal 22 voorzijde en 22 achterzijde huis. Dan kan de MHI airco met climacontrol ( hier op tweakers) weer een tandje lager en de P80 met heatmeisters ( hier op tweakers) op de radiatoren weer een tandje hoger.Carboy54 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:46:
Circulatiepomp snelheid
Volgende zomer de stalen buisjes maar es vervangen en knietjes vervangen door mooi gebogen bochtjes in de PEX.
Oh ja, en heb ik nog een ongebruikte Wilo SCU pomp over voor de liefhebbers.
[ Voor 7% gewijzigd door Hendrik Keizer op 30-10-2025 20:36 ]
Heb je de antenne op de wp gecontroleerd ?jeroendh schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:19:
Vandaag heb ik al 8x gehad dat de verbinding een 15 minuten weg is en dus ook geen data in de portal staat over die minuten. Indien in die periode WP aan staat wordt dat verbruik in die periode wel meegenomen in de nieuwe inzichten? Anders krijg je uiteindelijk ook een aardig verschil.
Nornaal ongeveer 1 tot 4 keer op een dag.
Ik heb geen extra antenne erop.
[ Voor 17% gewijzigd door jeroendh op 30-10-2025 19:27 ]
Wel regelen via je installateur. Zelf niet in te stellen helaas.Hendrik Keizer schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 19:00:
[...]
Super. Ik was zelf wel zat van de herrie in mijn 22 naar 15 mm stalen cv leidingen, ondanks dat de 32 mm’s pex halverwege werden gesplitst naar staal 22 voorzijde en 22 achterzijde huis. Dan kan de MHI airco met climacontrol ( hier op tweakers) weer een tandje lager en de P80 met heatmeisters ( hier op tweakers) op de radiatoren weer een tandje hoger.
En heb ik nog een ongebruikte Wilo SCU pomp over voor de liefhebbers.
En de compressor zit zowaar dik boven de 31%….ook nog nooit gezien.
Maar even weer mijn ervaring en kennis bijwerken obv de observaties
Die zit hier gelukkig toevallig vandaag en in de weekenden om de hoek 👍Kevin1990 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 19:31:
[...]
Wel regelen via je installateur. Zelf niet in te stellen helaas.
[ Voor 4% gewijzigd door Hendrik Keizer op 30-10-2025 19:43 ]
Wise enough to play the fool
Hallo RayDelft, ik heb dit in de afgelopen maanden ook 2x gehad bij mijn Sparrow i.c.m. een T6. Ik zag in de portal opeens een vreemde kamertemperatuur ( ik dacht -0) waarna de Sparrow op 99% ging draaien. Ik heb het opgelost door de stooklijn te activeren waarna de WP weer op een normaal niveau ging draaien. Daarnaast ook al diverse keren meegemaakt dat de verbinding tussen WP en T6 verloren was gegaan. Valt me tegen dat zo'n dure thermostaat door Weheat wordt aangemerkt als geschikt maar in de praktijk vaak storing heeft. Ik draai nu probleemloos op de stooklijn.RayDelft schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:32:
HEEL VREEMD . Het werd nogal warm hier . De Sparrow stond met bijna 1 KWatt te pompen vanaf vannacht . Toen ging de zon stralen en liep de kamertemperatuur helemaal op tot boven de 24 graden . Warmtepomp bleef echter draaien . Lyric stroomloos maken en weer starten hielp niet . Uiteindelijk in de meterkast de hele WP maar uitgezet en later herstart . Nu is hij inderdaad gestopt . Communicatie is hersteld zo te zien . Ik kreeg de melding dat er geen communicatie meer was . Is dat een issue van Lyric ? Of WP ? Of update ?
Overigens blij met de update . Eindelijk inzichten TOP Weheat ! En dan nu nog graag de COP arm gevraagd vermogen weer terug in de grafieken . Dan ben ik weer helemaal blij.
updatefrank2908 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 22:44:
[...]
Ik heb inmiddels nog wat aanpassingen gedaan, ik heb nu het idee dat het pendelen van de warmtepomp opgelost is. Hier nog de volledig overzicht van alle tweaks die ik genomen heb.
- Mengkraan van de HT verdeler volledig open gezet
- Ventielen van de verdeler staan helemaal open
- Pomp verdeler HTverdelen van continue stand 2 naar stand 1
- aanvoertemperatuur van 30 graden (25 graden) naar 40 graden (35 graden) met een belletje naar CB. Deze wijziging is om 10.30 gedaan (zie afbeelding)
deze was te laag ingesteld, waardoor de thermostaat niet hoger ging dan 20 graden.
- Tado V3+, PWM optie 1 (zie eerdere post)
- Advanced flow bij zonne- energie overschot > 1000 (zie eerdere post)
- Nieuw virtueel apparaat aangemaakt in Homey > Totaal verbruik kwh van de Flint WP.
Te nemen stappen voor het koelen:
- isoleren met Kai Flex of Arma flex
- vervangen HTverdeler door hybride verdeler, mijn voorkeur gaat uit naar therminon. Wel jammer dat de huidige Grundfos Alpha 1, 25-60 180 mm niet past op de therminon verdeler (130 mm)
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/GOYbIomoh0tYzcnbZrcgrZ6L.jpg?f=fotoalbum_large)
Omdat het pendelen nog steeds niet opgelost is heb ik Tado benaderd. Ik hoop nu dat het pendelen opgelost is.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik zie dat tado° is aangesloten via opentherm.
Het lijkt er op dat uw warmtepomp een zogeheette low load modus activeerd. Dit betekend dat de pomp bij lage/mid warmtevraag begint te pendelen ipv opwarmen in een mooie strooklijn.
Dit specifieke probleem zien we bij de OpenTherm-aansturing en wordt daarom niet veroorzaakt door tado. We kunnen echter proberen dit gedrag te manipuleren door de parameters aan te passen zodat de lage warmtevraag - waarbij de pomp pendelt - genegeerd wordt. Dit zou hopelijk het pendelen grotendeels moeten oplossen. Echter, betekent dit wel dat lage warmtevraag genegeerd wordt.
We hebben de paramters toegepast. Mocht het toch blijken dat het niet gewenst is, kunnen we deze parameterinstellingen altijd weer verwijderen.
*Een andere optie zou kunnen zijn om te experimenteren door bijvoorbeeld een tijdsblok van een stuk hogere temperatuur in te stellen op bepaalde momenten, zodat er altijd een hogere warmtevraag wordt gesimuleerd dan nodig. Dit is wellicht niet ideaal, maar voorkomt wel het pendelen.
Mochten er nog verdere vragen zijn, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.
Zo jammer weer, ze zouden best een 'veilig bereik' open kunnen stellen voor de consument.Kevin1990 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 19:31:
[...]
Wel regelen via je installateur. Zelf niet in te stellen helaas.
Ik zie in het plaatje in die link 1.3 m^3 staan als maximale (en wellicht standaard waarde). Ik heb een BB80 en SWW zit inderdaad op 1.3, maar CV komt nooit hoger dan 1. Is daar dan al een aanpassing door de installateur/weheat gedaan in het verleden?Carboy54 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:46:
Circulatiepomp snelheid
ik heb die vraag gesteld en het antwoord was dat er geen alternatieve instellingsmogelijkheid was. Of dat klopt....MartinPTweak schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:06:
T6 ideetjes...
Er is nog een openstaande vraag of de instelling voor gas nog belangrijk is of niet.
Verder doet ie Opentherm, dit is onze eerste OT thermostaat.
Duurt soms wat lang om de gevraagde target temperatuur weer te verlagen als de gewenste temperatuur is bereikt.
Komt vaker voor. Zoek maar eens in oude berichten op 'T6'.ajsmit1 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 20:32:
[...]
Hallo RayDelft, ik heb dit in de afgelopen maanden ook 2x gehad bij mijn Sparrow i.c.m. een T6. Ik zag in de portal opeens een vreemde kamertemperatuur ( ik dacht -0) waarna de Sparrow op 99% ging draaien. Ik heb het opgelost door de stooklijn te activeren waarna de WP weer op een normaal niveau ging draaien. Daarnaast ook al diverse keren meegemaakt dat de verbinding tussen WP en T6 verloren was gegaan. Valt me tegen dat zo'n dure thermostaat door Weheat wordt aangemerkt als geschikt maar in de praktijk vaak storing heeft. Ik draai nu probleemloos op de stooklijn.
Toen Weheat onlangs dit plaatste: https://support.weheat.nl...-T6-en-T6R?language=nl_NL
heb ik mijn T6 weer eens aangesloten. Het gaat nog steeds 1 tot 7 x per dag fout! Dan geeft de app aan: kamertemperatuur -1 graad. De thermostaat regeling valt uit, maar ontdekte ik later: de Sparrow gaat dan vanzelf regelen op de stooklijn. Die van mij stond laag dus werd het juist koud. Die heb ik inmiddels aangepast zodat als de thermostaat uitvalt de temperatuur redelijk gelijk blijft.
Overigens dacht ik een paar keer gezien te hebben dat de configuratie zelf gewijzigd was naar stooklijn na zo'n storing. Ben er alleen niet zeker van.
Spanningsloos maken van de voeding van de T6 helpt niet bij mij. Ik moet ook de binnenunit van de Sparrow even uitzetten. Experimenteer nu met smartswitches, dan kan ik ook onderweg de storing weer opheffen.
Oplossing 1 uit de link van weheat [ 1) Aansluiten als Aan/Uit in plaats van OpenTherm] hielp niet. Hoewel ik 1 x een hele week zonder problemen kon draaien in maart, bleef het probleem regelmatig terugkomen.
Eergisteren als test alleen de OT kabel naar de oude CV onderbroken (immers WH denkt dat juist die communicatie stoort). Dat gaat nu al 1 1/2 dag goed. Maar dan kan de CV niet helpen bij ontdooien of grote koude. Is dus geen oplossing.
Mijn installateur reageert niet op mijn mails. Ik wil wel een oplossing. Dinsdag gebeld, niets meer gehoord. Gelukkig hebben ze meer verstand van zonnepanelen
Ik kijk het nog even aan en ga dan weer terug naar de Remeha iSense thermostaat. Die heeft wel 7 maanden goed gedraaid :-)
Had ik dacht ik idd al gelezen . Waarmee stuur jij dat ? Het kan geen kwaad om die module 1x per week in de nacht een kwartiertje uit te zetten .Razer schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:14:
[...]
Die van mij herstart 1x per week, soms verliest binnen unit communicatie met de T6 regel module, regel module van T6 minuut van stroom af is dan voldoende.
Als de communicatie uitvalt, valt hij terug op stooklijn, dan blijft de WP inderdaad verwarmen aan de hand van de stooklijn en houdt geen rekening meer met de thermostaat.
Wellicht dunne leidingen. Ik zie dat ook als ik meerdere radiatoren dicht draai.aloft schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 21:09:
[...]
Ik zie in het plaatje in die link 1.3 m^3 staan als maximale (en wellicht standaard waarde). Ik heb een BB80 en SWW zit inderdaad op 1.3, maar CV komt nooit hoger dan 1. Is daar dan al een aanpassing door de installateur/weheat gedaan in het verleden?
Bij alles open zit ik op max 1.3
Nee, dat ligt dan aan je afgiftesysteem, de waterpomp wordt/is begrensd op 84% of iets in die richting, daarmee wil hij -in jou geval- 1300l doen. Heb je te weinig flow/groepen, dan zal het minder zijn.aloft schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 21:09:
[...]
Ik zie in het plaatje in die link 1.3 m^3 staan als maximale (en wellicht standaard waarde). Ik heb een BB80 en SWW zit inderdaad op 1.3, maar CV komt nooit hoger dan 1. Is daar dan al een aanpassing door de installateur/weheat gedaan in het verleden?
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Ik had precies hetzelfde, met een t6r. Nu wilde ik toch stooklijn draaien, met aan/uit thermostaat als rem (berg ramen vol op het zuiden), maar de ruimteremperatuur in de app is ook wel fijn.Fresnel schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 21:25:
[...]
Komt vaker voor. Zoek maar eens in oude berichten op 'T6'.
Toen Weheat onlangs dit plaatste: https://support.weheat.nl...-T6-en-T6R?language=nl_NL
heb ik mijn T6 weer eens aangesloten. Het gaat nog steeds 1 tot 7 x per dag fout! Dan geeft de app aan: kamertemperatuur -1 graad.
@Weheat is daar nog een oplossing voor? Cloudthermostaat? Hoe ruil ik die print om?
Wise enough to play the fool
Het is jammer dat er niet bij staat of die -1 optreedt bij ELKE T6. Tot nu toe, 1,5 maand running P80, nog niet gehad (naast onze lijst met T6 redenen om die niet aan te schaffen).Fresnel schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 21:25:
Firmware versie, bijv. niet upgraden naar een bepaalde versie en het treed niet op?
Moet ik dan preventief die print laten vervangen voordat het gebeurd.
Kortom, meer vragen na die communicatie. (@Weheat ??).
En ik neem aan printplaat in de binnen unit?
Ons huis is van 1996 en heeft beneden vloerverwarming als bijverwarming, gecombineerd met normale radiatoren op de overige verdiepingen. De regeling gebeurt via OpenTherm (OT) in combinatie met een Tado V3 thermostaat.
Ik was voorbereid op het geluid van de buitenunit, maar de laatste dagen ervaar ik vooral storend geluid ín huis tijdens het verwarmen. Het geluid bij het maken van SWW (sanitair warm water) is hoorbaar maar acceptabel. Het geluid bij ruimteverwarming is echter storend en klinkt als een mechanisch of stromend geluid, mogelijk van een pomp of watercirculatie. Hier is een geluidsfragment:
https://www.canva.com/des...uelinks&utlId=h7e31ab6a99
Dit geluidsfragment is opgenomen vanuit de hal. De pomp, boiler en het buffervat staat op zolder.
Heeft iemand ervaring met dit type warmtepomp en vergelijkbare geluiden binnen?
Zou het aanpassen van de circulatiepompsnelheid een oplossing kunnen zijn?
Of OT aanpassen naar Stooklijn?
Of is er iets anders dat ik kan controleren of laten aanpassen?
@Mg4gebruiker had jij hetzelfde geluid?
Morgen neem ik in elk geval contact op met mijn installateur. Alle tips of ervaringen zijn welkom!
[ Voor 5% gewijzigd door H.Spuybroek op 30-10-2025 23:06 ]
Dit geluid hoor je dus helemaal op de begane vloer? Ik neem aan dat dit geluid niet van de zolder afkomstig is.H.Spuybroek schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 23:00:
Sinds juni hebben wij een Weheat Blackbird P80 FE warmtepomp in gebruik (300L Boiler en 50L Buffervat). Nu het kouder wordt, is de warmtepomp ook actief voor ruimteverwarming.
Ons huis is van 1996 en heeft beneden vloerverwarming als bijverwarming, gecombineerd met normale radiatoren op de overige verdiepingen. De regeling gebeurt via OpenTherm (OT) in combinatie met een Tado V3 thermostaat.
Ik was voorbereid op het geluid van de buitenunit, maar de laatste dagen ervaar ik vooral storend geluid ín huis tijdens het verwarmen. Het geluid bij het maken van SWW (sanitair warm water) is hoorbaar maar acceptabel. Het geluid bij ruimteverwarming is echter storend en klinkt als een mechanisch of stromend geluid, mogelijk van een pomp of watercirculatie. Hier is een geluidsfragment:
Dit geluidsfragment is opgenomen vanuit de hal. De pomp, boiler en het buffervat staat op zolder.
Morgen neem ik in elk geval contact op met mijn installateur. Alle tips of ervaringen zijn welkom!
Mooi dat de "inzichten" in de app dan eindelijk beschikbaar zijn (hoewel het in feite gaat om reeds bestaande data uit het portal die nu dan ook opgeteld/gemiddeld wordt per tijdsperiode). Maar daarom hoeven jullie deze data toch niet uit het portal te slopen? Mensen gebruikten dit.
De "update" van we weheat integratie in Home Assistent betekent zeker dat we straks daar het vermogen in/uit en de COP ook niet meer mogen uitlezen?!
En wanneer fiksen jullie nou eens de problemen met de T6 die jullie nog steeds aanraden, maar die bij sommige mensen meerdere keren per dag in storing gaat waarna de stooklijn alles 2x zo hard opwarmt.
Is dit de fix die je bedoelt?jawaligt schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:32:
En wanneer fiksen jullie nou eens de problemen met de T6 die jullie nog steeds aanraden, maar die bij sommige mensen meerdere keren per dag in storing gaat waarna de stooklijn alles 2x zo hard opwarmt.
https://support.weheat.nl...-T6-en-T6R?language=nl_NL
Ik heb waarschijnlijk hetzelfde probleem met een V3+, de -1 foutmelding komt 1 a 2 keer per maand voor. Echter staat er in dit artikel "Let op: dit betreft uitsluitend de Honeywell Lyric T6 en T6R. Andere thermostaten vertonen dit gedrag niet.".MartinPTweak schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:12:
[...]
Is dit de fix die je bedoelt?
Weet iemand of dit V3+ probleem nu wel of niet hetzelfde probleem is als bij de T6?
En de printplaat vervanging, is dat onder garantie?
Op zoek naar gratis producten? https://www.gratiZ.nl
Daarnaast valt me continu op dat de installateur de schakel is (en blijft?) tussen de klant en Weheat voor configuratie, service, support. Is dat een reden om bewust niet voor een kleinschalige, lokale installateur te kiezen? Of is het eenvoudig om zelf via Weheat support te krijgen? Ik merk dat kleinschalige partijen in staat zijn een veel aantrekkelijkere aanbieding te doen, echter maak ik mij zorgen over de continuiteit in support en service.
Alvast bedankt!
Probeer eens naar je instellingen te kijken van je Tado.gratiz schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:33:
[...]
Ik heb waarschijnlijk hetzelfde probleem met een V3+, de -1 foutmelding komt 1 a 2 keer per maand voor. Echter staat er in dit artikel "Let op: dit betreft uitsluitend de Honeywell Lyric T6 en T6R. Andere thermostaten vertonen dit gedrag niet.".
Weet iemand of dit V3+ probleem nu wel of niet hetzelfde probleem is als bij de T6?
En de printplaat vervanging, is dat onder garantie?
Ik heb bijvoorbeeld mijn verwarmingsbron op de Sparrow gezet (Blackbird kon ik niet kiezen)
Daarna heeft Tado op de achtergrond nog het 1 en ander aangepast.
Bij mij werkt het nu wel vlekkeloos.
We hebben overigens wel een full electric (alleen voor CV) en hebben dus geen gasketel meer.
Interessant, dank! Dit is weer hele andere/nieuwe informatie. Eerder ging het om een softwarematige fix, die bij ons ook gepusht zou moeten zijn (aldus de installateur). Het probleem is echter nog niet weg. Ik ga kijken of ik die nieuwe printplaat kan krijgen.MartinPTweak schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:12:
[...]
Is dit de fix die je bedoelt?
Ik kan het geluid slecht beoordelen. Dus ik kan je vraag niet beantwoorden.H.Spuybroek schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 23:00:
Sinds juni hebben wij een Weheat Blackbird P80 FE warmtepomp in gebruik (300L Boiler en 50L Buffervat). Nu het kouder wordt, is de warmtepomp ook actief voor ruimteverwarming.
Ik hoor ook het meest tijdens sww. Tijdens het verwarmen is er vrijwel niks meer te horen, behalve op de achtergrond een zacht geluid van de pomp (als je erop gaat letten).
Helemaal mee eens! En het gemak waarmee dit gedaan wordt toont aan dat ze niet van plan zijn de klant serieus te nemen. Je zou er op zijn minst eerlijk over kunnen communiceren. Want die COP overzichten die nu in de app staan helpen mij niet als ik iets wil aanpassen obv de COP in een bepaalde cycle.Gies123 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 20:43:
Blijft razend irritant dat je niet even in de portal kunt zien hoeveel watt (/power) de warmtepomp in een bepaalde periode trekt. Ik gebruik2te dat blauwe lijntje eigenlijk altijd om te zien hoeveel de warmtepomp aan energie trekt en of hij rustig loopt zonder veel schommelingen. @Weheat Waarom zijn diverse lijnen nu weg en komen ze weer terug hoop ik? Nu kan ik bijzonder moeilijk dingen optimaliseren.
Ik heb deze settings helemaal niet in de portal wel in HA met een T6 bedraad.MartinPTweak schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 22:43:
[...]
En ik neem aan printplaat in de binnen unit?
de -1 status krijg ik er niet af reboot of geen reboot.
![]() | ![]() |
Volgens Wehear portal staat de T6 in Aan/Uit? Je krijgt die -1 in HA ook in OT stand?rob2011 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:34:
Ik heb deze settings helemaal niet in de portal wel in HA met een T6 bedraad.
Beetje lastig, HA is natuurlijk secundaire informatie, maar komt wel van Weheat.
Portal zal leidend zijn, geen idee waarom HA afwijkt van portal.
Wat ik wel mis in de inzichten, is bij COP het onderscheid tussen SWW en ruimteverwarming. Bij het energieverbruik staat dat netjes gescheiden, wat heel leuke info is. Maar bij COP wordt alles op 1 hoop gegooid. Het zou leuk zijn om te kunnen zien welke SCOP je warmtepomp haalt bij SWW en bij ruimteverwarming.
Het is niet eenvoudig om zelf via Weheat support te krijgen. Sterker nog: er is géén supportkanaal voor eindklanten. Weheat communiceert met de installateurs. Wij hebben een lokale installateur en die had wel moeite om contact met Weheat te krijgen, en het moest wel dringend worden voordat ze reageerden, maar weet niet of dat bij grote installateurs beter is. Ik denk meer dat Weheat, als relatief jonge organisatie, de boel soms niet op orde heeft. Maar ze zijn wél van goede wil.klingkie schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:38:
Na mezelf een tijd verdiept te hebben in de warmtepompen van Weheat ben ik tot de conclusie gekomen dat een Flint een interessante overweging voor onze woning kan zijn. Na het opvragen van meerdere offertes bij verschillende installateurs valt mij op dat de prijsverschillen enorm zijn, varierend van 3500 tot 5500eu (inclusief buffervat, mageetfilter, antivrieskleppen, en na teruggave subsidie) voor een betrekkelijk eenvoudige installatie (ketel in bijkeuken begane grond, beschikbare ruimte buitenunit hier vlak naast, losse groep aanwezig). Wat zijn jullie ervaringen met kosten vs installatiekwaliteit?
Daarnaast valt me continu op dat de installateur de schakel is (en blijft?) tussen de klant en Weheat voor configuratie, service, support. Is dat een reden om bewust niet voor een kleinschalige, lokale installateur te kiezen? Of is het eenvoudig om zelf via Weheat support te krijgen? Ik merk dat kleinschalige partijen in staat zijn een veel aantrekkelijkere aanbieding te doen, echter maak ik mij zorgen over de continuiteit in support en service.
Alvast bedankt!
Jaren_30_huis_gasloos
In de portal zie ik op de grafiek van kamertemperatuur en die van gewenste kamertemperatuur de lijn duidelijk zakken en met de cursor er op zie je -1 graad. In de tab 'informatie' onder 'Huis' kan je het ook zien als er op dat moment een probleem is. Ik heb een Sparrow.rob2011 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:34:
[...]
[Afbeelding] [Afbeelding]
Op de grafiek zie je pas ca. 2 minuten na de reset de kamertemperatuur weer goed gaan staan. De gewenste kamertemperatuur pas na 4 à 5 minuten.
Vreemd, jij hebt allerlei entities in HA die ik niet heb. Zoals totaalverbruik, input power in Kwh en delta T. Of heb je die zelf in elkaar geknutseld?rob2011 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:34:
[...]
[Afbeelding] [Afbeelding]
Kamertemperatuur en gewenste kamertemperatuur zouden zichtbaar moeten zijn in je portal.
Probeer anders je T6 ketelmodule eens wat langer van de stroom af te houden, zeg een minuut, en dan in het portal of de app nog eens te switchen naar aan/uit aansturing en dan terug naar Opentherm. Meestal pakt hij hem bij mij dan wel weer.
We hebben de warmtepomp in een hybride opstelling. 2 onder 1 kap woning van 165m2. Beneden en in de badkamer vloerverwarming en in de slaapkamers radiatoren. Die laatste staan overigens nooit aan.
Wij hadden al een Honeywell Evohome systeem met zoneregeling. Vanwege dit feit is een buffervat geplaatst.
De warmtepomp draait nu effectief anderhalve dag. Het valt mij op dat de warmtepomp nog geen hogere watertempratuur heeft gemaakt van 32 graden. ondanks de vraag van 45 graden. HIerdoor is de CV ketel al een paar keer ingschakeld om bij te springen. Dit had ik niet verwacht, zeker niet bij 8+ graden buitentempratuur. We hebben uiteraard de vraag bij de installateur neergelegd hoe dit komt. Mochten daar interessante dingen uitkomen dan zal ik het hier ook delen.
Ik denk niet dat dat terug komt eerlijk gezegd.janzuilhof schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:50:
Ik vind de nieuwe inzichten in de app goed werken, lekker overzichtelijk. Wel opmerkelijk dat er inderdaad grafieken zijn verdwenen in het portal. Komt vast wel weer terug, toch @Weheat ?
Die data is echt uit de response gehaald van het API endpoint dat gebruikt wordt om de grafieken te maken:
:strip_exif()/f/image/de1yXgFxV2UDYxpHReg5ZfBc.png?f=user_large)
Nu aan het kijken hoe ik mijn script zo kan aanpassen dat ik ook de energy logs kan downloaden voor analyse.
Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW
Verwarmen binnen je hele schil zal resulteren in een lagere vraag van aanvoertemp, dus wellicht overwegen om de radiatoren boven ook een beetje mee te laten draaien. Daarnaast is in dit topic, en ook andere WP topics regelmatig naar voren gekomen dat Evohome niet optimaal / niet werkt met een warmtepomp.SimplySimon schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:30:
Wij zijn sinds woensdag ook eigenaar van een WeHeat warmtepomp (Flint P40). Dank voor alle informatie in dit forum. Dit heeft al veel (nieuwe) inzichten gegeven.
We hebben de warmtepomp in een hybride opstelling. 2 onder 1 kap woning van 165m2. Beneden en in de badkamer vloerverwarming en in de slaapkamers radiatoren. Die laatste staan overigens nooit aan.
Wij hadden al een Honeywell Evohome systeem met zoneregeling. Vanwege dit feit is een buffervat geplaatst.
De warmtepomp draait nu effectief anderhalve dag. Het valt mij op dat de warmtepomp nog geen hogere watertempratuur heeft gemaakt van 32 graden. ondanks de vraag van 45 graden. HIerdoor is de CV ketel al een paar keer ingschakeld om bij te springen. Dit had ik niet verwacht, zeker niet bij 8+ graden buitentempratuur. We hebben uiteraard de vraag bij de installateur neergelegd hoe dit komt. Mochten daar interessante dingen uitkomen dan zal ik het hier ook delen.
Wat voor een vloerverwarmingsverdelers heb je? Als deze ook bijmengen zal dit ook aardige wat efficientie kosten.
Er hangt een Honeywell verdeler en deze wordt aan de voorkant gelimiteerd op ongeveer 38 graden.Razer schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:38:
[...]
Verwarmen binnen je hele schil zal resulteren in een lagere vraag van aanvoertemp, dus wellicht overwegen om de radiatoren boven ook een beetje mee te laten draaien. Daarnaast is in dit topic, en ook andere WP topics regelmatig naar voren gekomen dat Evohome niet optimaal / niet werkt met een warmtepomp.
Wat voor een vloerverwarmingsverdelers heb je? Als deze ook bijmengen zal dit ook aardige wat efficiëntie kosten.
:strip_exif()/f/image/FArRmD0V9MmECo2tu0vxSL4m.jpg?f=fotoalbum_large)
klopt in aan uit stond in OT maar werkte voor mij niet.MartinPTweak schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:43:
[...]
Volgens Wehear portal staat de T6 in Aan/Uit?
Eruit gehaald?? Dat is echt te belachelijk voor woordenKirvis schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:34:
[...]
Ik denk niet dat dat terug komt eerlijk gezegd.
Die data is echt uit de response gehaald van het API endpoint dat gebruikt wordt om de grafieken te maken:
[Afbeelding]
Je ziet nog steeds het huidige vermogen staan in de portal en in de app. Dat is een ander endpoint van de API.Gies123 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:09:
[...]
Eruit gehaald?? Dat is echt te belachelijk voor woorden. Het ding kan nu dus op hoog vermogen draaien zonder dat ik dat zie, behalve aan de energierekening. Ik wil mijn BB tunen zodat hij gewoon lekker terug moduleert naar 480-500 watt en nu kan ik dat in het portal niet meer zien. @Weheat: Stop met het verwijderen van functionaliteit die we gebruiken!
Echter, is de data uit de grafieken wel verdwenen. Je kunt dus idd zonder externe kWh meter niet meer zien wat ie in het verleden heeft gedaan. Het enige wat je nu nog kan zien zijn de uurwaarden in de app.
In het endpoint van de energy-logs zie je trouwens ook wat het gemiddelde vermogen in dat uur is geweest, maar dat is behoorlijk grof en zie je (nog) nergens terug in de app.
Het is me nog niet gelukt om de ruwe data van de energy logs te downloaden, maar wellicht komt die in een nieuwe HA integratie weer terug.
Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW
De verdeler heeft nog een pomp. Zou de COP verbeteren als ik die vervang voor een die niet bijmengt?
Of is 4,7 zo slecht nog niet?
Ja die verbetert zeker nog, je kunt dan met lagere aanvoer temp werken wat weer resulteert in een hogere COP.Flintstone087 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:13:
We kunnen nu wel vergelijken. Met een Flint dit jaar tot dusver een COP van 4,7. Hij is hybride aangesloten zonder buffervat. Ketel heeft niet gebrand voor verwarming. Vrijstaande woning 165 m2 uit 2008. Vloerverwarming beneden. Radiatoren boven.
De verdeler heeft nog een pomp. Zou de COP verbeteren als ik die vervang voor een die niet bijmengt? [Afbeelding]Of is 4,7 zo slecht nog niet?
Je COP is zeker niet slecht, hier een woning uit 1991, met 210 m2, helaas nog allemaal met radiatoren (veel T10 en T11
In september was mijn COP 5,6 gemiddeld, en nu over heel oktober een gemiddelde van 6.
Ergens in de komende jaren wil ik overal nog gebooste JAGA's of T33's hangen, maar helaas moet al het verduurzamen stapje voor stapje.
Op welke aansturing staat je warmtepomp? Dit kun je zine in de app of portal bij instellingen.SimplySimon schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:30:
Wij zijn sinds woensdag ook eigenaar van een WeHeat warmtepomp (Flint P40). Dank voor alle informatie in dit forum. Dit heeft al veel (nieuwe) inzichten gegeven.
Als die op stooklijn staat en deze te laag is ingesteld zou dit het kunnen verklaren.
Ik weet niet hoe het werkt bij Honeywell maar bij Tado kun je je maximale watertemperatuur op Opentherm ook verlagen. Bij ons staat die op maximaal 30 graden wat bij ons prima is. Als de Evohome ook een soortgelijke instelling heeft zou dit het misschien kunnen verklaren?
Ik weet niet hoe het in hybride opstelling precies werkt omdat wij dat niet hebben maar wat gebeurd er als je de stekker van de gasketel eruit trekt waardoor die dus niet meer mee doet? Wellicht dat de WeHeat dan wel wat harder aan de slag gaat als je instellingen goed staan. Misschien springt door een installateursinstelling de gasketel te snel bij?
Ik denk dat iemand wel kan bevestigen of je het laatste stukje van de gasketel spanningsloos maken veilig kan doen zonder dat alles in de war is. Hier kan ik je niet mee helpen
Kijk voor de Jaga's en zeker met boosten. Dat boosten kan later altijd nog. Ik ben er zeer content mee! 1 kamer is net aan en wil daar notg een type 21 ophangen. Nu hangt daar type 20.Razer schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:30:
[...]
Ja die verbetert zeker nog, je kunt dan met lagere aanvoer temp werken wat weer resulteert in een hogere COP.
Je COP is zeker niet slecht, hier een woning uit 1991, met 210 m2, helaas nog allemaal met radiatoren (veel T10 en T11). In de woonkamer gelukkig wel T22's, geboost, mijn COP over heel 2025 is 4.3.
In september was mijn COP 5,6 gemiddeld, en nu over heel oktober een gemiddelde van 6.
Ergens in de komende jaren wil ik overal nog gebooste JAGA's of T33's hangen, maar helaas moet al het verduurzamen stapje voor stapje.
Op marktplaats komt veel voorbij alleen duurt eventjes voordat je alles bij elkaar hebt. Kun je het nwel mooi uitsmeren.
Ik heb bijna alles gekocht van mensen die vloerverwarming in hun nieuwbouw huis hebben laten leggen. Vanaf de bouw was een Jaga geleverd. Dus bina nieuw. Gebruikt is overigens ook prima.
Buffervat met zoneregeling bederven de efficiëntie. 45 graden voor de vloer is veel te hoog. Ik schat dat het geen pomploze verdeler is welke er nog tussen zit. Met dit weer is met goede vvw 25 graden meer dan genoeg.SimplySimon schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:30:
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Ik kan dat laatste beamen....na vervangen van de verdeler voor een hybride verdeler ging de Ta van ongeveer 35 naar 24/25 met dit weer. Met beter resultaat...Carboy54 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:18:
[...]
Buffervat met zoneregeling bederven de efficiëntie. 45 graden voor de vloer is veel te hoog. Ik schat dat het geen pomploze verdeler is welke er nog tussen zit. Met dit weer is met goede vvw 25 graden meer dan genoeg.
Nu boven overal jaga's hangen...heerlijk warm.. TE warm.
Valt trouwens op hoeveel energie er in zo'n betonvloer zit. Wij hebben twee grote dakkoepels in de uitbouw, 1mx1,5m van Velux (triple glas). Een kan open, en die was ik vergeten gisteravond weer te sluiten. Vanmorgen was het 20.5 graden in de woonkamer en dat was lekker 'fris' (het is te warm momenteel beneden). Raam dicht, warmtepomp uit (zijn nu bezig de oude stalen leidingen te vervangen voor Uponor). Beneden is het nu 22.5... er zit gewoon zoveel energie in, bizar. Nou is het wel een nieuwe vloer (vorige vloer is inclusief dekvloer weggehaald, op de constructievloer vloerverwarming en daarop 10cm nieuwe zandcement vloer). Maar wat werkt dat mooi
[ Voor 36% gewijzigd door jelleeelco op 31-10-2025 16:29 ]
Bekende nationale installateur die je in het weekeinde laat zitten straks. 😫 Verkopen kan iedereen. Goede service monteurs aantrekken is iets anders. Dus kies lokale installateurs met ervaring en kennis van zaken waar de klant geen nummer is en ja die zijn soms wat duurder. Vaak zijn dit soort storingen veroorzaakt door snel slecht aangebrachte kabel verbindingen. Storingen moeten worden opgelost door de installateur in overleg met Weheat. In die schakel is proactiviteit van de installateurs van belang. Weheat is de back office.Jules52 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:42:
Help. Sinds 3 weken zijn we in het bezit van een full electric BB80. Geïnstalleerd door een bekende nationale installateur. Eigenlijk is alles prima verlopen tot dinsdag. Lang verhaal kort: compressor en ventilator starten niet meer. Software vraagt warmte maar de buitenunit geeft geen kick.Woensdag ontdekt doordat het koud werd. Gebeld met de installateur en zij sturen met prio een storingsteam op pad. Zij kunnen de unit in handbediend starten dus geen mechanisch probleem. Hun analyse, na telefonisch overleg met Weheat, is, dat er een software probleem is en dat Weheat het op afstand zal oplossen. U begrijpt het al ; daar wacht ik nog steeds op. Ik ben inmiddels vele telefoontjes met de installateur verder maar zij geven ruiterlijk toe dat ze te weinig kennis/kunde bezitten. Het stoort mij dat er een groot gebrek aan proactiviteit is, zowel van de installateur als van Weheat. Ik krijg geen enkele feedback tenzij ik bel. Ondanks alle data en grafieken is men niet in staat om een goede analyse te maken. Ondertussen zijn wij aan het kamperen in eigen huis. @weheat : ik verwacht beter getrainde installateurs en een betere ondersteuning naar de installateur. Van de installateur verwacht ik meer proactieve feedback over de status van mijn probleem. Verkopen is 1 ding maar tevreden klanten houden lijkt mij cruciaal voor iedere onderneming.Ik vrees dat wij dit weekeinde zullen moeten blijven kamperen.
[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 31-10-2025 17:07 ]
jeroendh schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 19:22:
Vandaag extreem veel data loss. Sinds 12 uur al 14! keer. Dat is al 3.5 uur aan minder data. Hebben andere dit ook vandaag meer dan anders? Misschien door de integratie van de inzichten?
Nornaal ongeveer 1 tot 4 keer op een dag.
Ik denk even je installateur benaderen en die vragen om eea
even na te kijken.
Als je warmtepomp maar werkt.
Data krijg je het niet warm van![]()
Ik heb geen extra antenne erop.
/f/image/mMI2rtsfT9mAtSDa45jaWD72.png?f=fotoalbum_large)
Hieronder de kabels naar de binnenunit. Ziet iemand zo snel wat het probleem kan zijn?
:strip_exif()/f/image/BZUONB9r4QdybeUWsdeMdIGr.jpg?f=fotoalbum_large)
De installateur kan/wil pas iemand na het weekend langs sturen, omdat ik nog wel op stooklijn kan verwarmen.
[ Voor 14% gewijzigd door Mausssie op 31-10-2025 17:14 ]
Bedankt voor de tip. Dit is nieuw, want Weheat stond eerst helemaal niet in de lijst. Ik heb het gelijk op de Sparrow gezet. De Blackbird staat inmiddels ook in de lijst.Kevin1990 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:43:
[...]
Probeer eens naar je instellingen te kijken van je Tado.
Ik heb bijvoorbeeld mijn verwarmingsbron op de Sparrow gezet (Blackbird kon ik niet kiezen)
We hebben overigens wel een full electric (alleen voor CV) en hebben dus geen gasketel meer.
Ik ben benieuwd of het verschil gaat maken....
Op zoek naar gratis producten? https://www.gratiZ.nl
Wishfull thinking. Ik zie het net zo als jij. Koos daarom een regionaal bedrijf met meerdere monteurs en ervarinng. Blijkt later dat de enige monteur 100km verderop woont. Op kantoor weet niemand wat een WP is, behalve de verkoper. Hoewel ik bewust had nagevraagd werd ik (ten onrechte) gerustgesteld.Carboy54 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:00:
[...]
Bekende nationale installateur die je in het weekeinde laat zitten straks. 😫 Verkopen kan iedereen. Goede service monteurs aantrekken is iets anders. Dus kies lokale installateurs met ervaring en kennis van zaken waar de klant geen nummer is en ja die zijn soms wat duurder. Vaak zijn dit soort storingen veroorzaakt door snel slecht aangebrachte kabel verbindingen. Storingen moeten worden opgelost door de installateur in overleg met Weheat. In die schakel is proactiviteit van de installateurs van belang. Weheat is de back office.
Reageren doen ze (nagenoeg) niet meer.
In dit geval was ik met zo'n landelijke club beter af geweest.
Hoop dat ik later via WeHeat nog een partij kan vinden die me helpt als ik echt uitval heb en het zelf niet kan oplossen.
We hebben een opengedeelte naar de zolder, maar het lijkt te zitten in de leidingen van de zolder naar begane grond achter de gipswand.Belecthor schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:13:
[...]
Dit geluid hoor je dus helemaal op de begane vloer? Ik neem aan dat dit geluid niet van de zolder afkomstig is.
Dat is dus de reden dat ik wel 1000 euro meer betaal en bij een installateur om de hoek zit.Jules52 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:42:
Help. Sinds 3 weken zijn we in het bezit van een full electric BB80. Geïnstalleerd door een bekende nationale installateur. Eigenlijk is alles prima verlopen tot dinsdag. Lang verhaal kort: compressor en ventilator starten niet meer. Software vraagt warmte maar de buitenunit geeft geen kick.Woensdag ontdekt doordat het koud werd. Gebeld met de installateur en zij sturen met prio een storingsteam op pad. Zij kunnen de unit in handbediend starten dus geen mechanisch probleem. Hun analyse, na telefonisch overleg met Weheat, is, dat er een software probleem is en dat Weheat het op afstand zal oplossen. U begrijpt het al ; daar wacht ik nog steeds op. Ik ben inmiddels vele telefoontjes met de installateur verder maar zij geven ruiterlijk toe dat ze te weinig kennis/kunde bezitten. Het stoort mij dat er een groot gebrek aan proactiviteit is, zowel van de installateur als van Weheat. Ik krijg geen enkele feedback tenzij ik bel. Ondanks alle data en grafieken is men niet in staat om een goede analyse te maken. Ondertussen zijn wij aan het kamperen in eigen huis. @weheat : ik verwacht beter getrainde installateurs en een betere ondersteuning naar de installateur. Van de installateur verwacht ik meer proactieve feedback over de status van mijn probleem. Verkopen is 1 ding maar tevreden klanten houden lijkt mij cruciaal voor iedere onderneming.Ik vrees dat wij dit weekeinde zullen moeten blijven kamperen.
Ik had deze week het zelfde, BB deed helemaal niks meer. Stroom eraf en erop, niks. S’avonds een appje naar de installateur en binnen 5 minuten een appje terug. “Hij doet het weer hoor”. Hij ligt ff in en heeft gedaan, ik weet niet wat, en het werkt weer.
Dus betere service en je helpt de locale ondernemer😉
Google review is your friend bij het maken van keuzes op veel gebieden.Fresnel schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:40:
[...]
Wishfull thinking. Ik zie het net zo als jij. Koos daarom een regionaal bedrijf met meerdere monteurs en ervarinng. Blijkt later dat de enige monteur 100km verderop woont. Op kantoor weet niemand wat een WP is, behalve de verkoper. Hoewel ik bewust had nagevraagd werd ik (ten onrechte) gerustgesteld.
Reageren doen ze (nagenoeg) niet meer.![]()
In dit geval was ik met zo'n landelijke club beter af geweest.
Hoop dat ik later via WeHeat nog een partij kan vinden die me helpt als ik echt uitval heb en het zelf niet kan oplossen.
Coolblue support mailt mij dat het om een bug gaat die bekend is bij @Weheat en die ze gaan oplossen. Ik moet het nog zien..Kirvis schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:34:
[...]
Ik denk niet dat dat terug komt eerlijk gezegd.
[Afbeelding]
Nu aan het kijken hoe ik mijn script zo kan aanpassen dat ik ook de energy logs kan downloaden voor analyse.
Sorry, maar dit heeft toch niets met de keuze van installateur te maken? Als het inderdaad een softwareprobleem is dat bij Weheat ligt kan een lokale installateur dat ook niet oplossen. Sterker, een grote installateur met veel klanten met Weheat pompen heeft dan imho meer leverage om Weheat tot een oplossing te bewegen.Carboy54 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:00:
[...]
Bekende nationale installateur die je in het weekeinde laat zitten straks. 😫 Verkopen kan iedereen. Goede service monteurs aantrekken is iets anders. Dus kies lokale installateurs met ervaring en kennis van zaken waar de klant geen nummer is en ja die zijn soms wat duurder. Vaak zijn dit soort storingen veroorzaakt door snel slecht aangebrachte kabel verbindingen. Storingen moeten worden opgelost door de installateur in overleg met Weheat. In die schakel is proactiviteit van de installateurs van belang. Weheat is de back office.
Bedoel je met slechte kabelverbindingen de verbinding tussen buiten- en binnenunit?
Zo ja, mag ik vragen waarom je zegt dat het hier vaker mis gaat? Dit lijkt me namelijk verreweg het eenvoudigste onderdeel van de installatie. In mijn geval is het een UTP-achtige kabeltje met drie aders, dus ook een fluitje van een cent om te vervangen. In tegenstelling tot de hydraulische verbindingen, bypasses en buffervaten etc. etc.
M.i. kunnen we ook de vraag stellen of Weheat niet eens iets van directe communicatie met/richting eindgebruikers zou kunnen organiseren. Wellicht werkt de markt voor verwarmingsinstallaties niet zo, maar ik vind het niet evident dat de leverancier/installateur hier altijd tussen moet zitten. Ook al omdat een warmtepomp weinig onderhoud vereist.
[ Voor 11% gewijzigd door jawaligt op 31-10-2025 19:10 ]
@Kevin1990 Welke Tado heb jij? Ik kan bij Tado V3 geen verwarmingsbron instelling vinden..Kevin1990 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:43:
[...]
Probeer eens naar je instellingen te kijken van je Tado.
Hoge cop in de zomermaanden???Flintstone087 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:13:
We kunnen nu wel vergelijken. Met een Flint dit jaar tot dusver een COP van 4,7. Hij is hybride aangesloten zonder buffervat. Ketel heeft niet gebrand voor verwarming. Vrijstaande woning 165 m2 uit 2008. Vloerverwarming beneden. Radiatoren boven.
De verdeler heeft nog een pomp. Zou de COP verbeteren als ik die vervang voor een die niet bijmengt? [Afbeelding]Of is 4,7 zo slecht nog niet?
Instellingen > Care & Protect >Verwarmingsketel
selecteer merk: Weheat
selecteer model: Blackbird of Sparrow
Geen idee of het effect heeft.
Belangrijker volgens mij is om de max water temp in te stellen
onder Instellingen > Aanvoertemperatuur Optimalisatie
Die heb ik op 40grC staan.
Bij mij werkt de Tado V3+ in OT best goed zolang je constante vraag temp gebruikt.
Met 70 actieve gebruikers ken ik momenteel geen bug van deze betekenis. Alles draait zonder storingen. Dat groter beter betekent wordt hier zeker niet bevestigd. Problemen komen regelmatig voor door aansluit fouten of losse verbindingen. Geen idee of dat hier de oorzaak is. Normaliter kan Weheat op verzoek van de installateur de software op afstand vervangen. Ook kan jouw installateur alle data uitlezen en analyseren. Met een defect aan jouw auto moet je ook naar de dealer en niet de fabrikant.jawaligt schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 19:06:
[...]
Sorry, maar dit heeft toch niets met de keuze van installateur te maken? Als het inderdaad een softwareprobleem is dat bij Weheat ligt kan een lokale installateur dat ook niet oplossen. Sterker, een grote installateur met veel klanten met Weheat pompen heeft dan imho meer leverage om Weheat tot een oplossing te bewegen.
Bedoel je met slechte kabelverbindingen de verbinding tussen buiten- en binnenunit?
Zo ja, mag ik vragen waarom je zegt dat het hier vaker mis gaat? Dit lijkt me namelijk verreweg het eenvoudigste onderdeel van de installatie. In mijn geval is het een UTP-achtige kabeltje met drie aders, dus ook een fluitje van een cent om te vervangen. In tegenstelling tot de hydraulische verbindingen, bypasses en buffervaten etc. etc.
M.i. kunnen we ook de vraag stellen of Weheat niet eens iets van directe communicatie met/richting eindgebruikers zou kunnen organiseren. Wellicht werkt de markt voor verwarmingsinstallaties niet zo, maar ik vind het niet evident dat de leverancier/installateur hier altijd tussen moet zitten. Ook al omdat een warmtepomp weinig onderhoud vereist.
[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 31-10-2025 20:29 ]
Ik lees dat Weheat een nieuwe printplaat kan plaatsen als je dit probleem hebt . Heb je die al gevraagd ? Ik ga dat zeker doen als het weer terugkomt . Je wilt zoiets niet hebben als je een paar weken op vakantie bent ofzo .Fresnel schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 21:25:
[...]
Komt vaker voor. Zoek maar eens in oude berichten op 'T6'.
heb ik mijn T6 weer eens aangesloten. Het gaat nog steeds 1 tot 7 x per dag fout! Dan geeft de app aan: kamertemperatuur -1 graad. De thermostaat regeling valt uit, maar ontdekte ik later: de Sparrow gaat dan vanzelf regelen op de stooklijn. Die van mij stond laag dus werd het juist koud. Die heb ik inmiddels aangepast zodat als de thermostaat uitvalt de temperatuur redelijk gelijk blijft.
Overigens dacht ik een paar keer gezien te hebben dat de configuratie zelf gewijzigd was naar stooklijn na zo'n storing. Ben er alleen niet zeker van.
Spanningsloos maken van de voeding van de T6 helpt niet bij mij. Ik moet ook de binnenunit van de Sparrow even uitzetten. Experimenteer nu met smartswitches, dan kan ik ook onderweg de storing weer opheffen.
Oplossing 1 uit de link van weheat [ 1) Aansluiten als Aan/Uit in plaats van OpenTherm] hielp niet. Hoewel ik 1 x een hele week zonder problemen kon draaien in maart, bleef het probleem regelmatig terugkomen.
Eergisteren als test alleen de OT kabel naar de oude CV onderbroken (immers WH denkt dat juist die communicatie stoort). Dat gaat nu al 1 1/2 dag goed. Maar dan kan de CV niet helpen bij ontdooien of grote koude. Is dus geen oplossing.
Mijn installateur reageert niet op mijn mails. Ik wil wel een oplossing. Dinsdag gebeld, niets meer gehoord. Gelukkig hebben ze meer verstand van zonnepanelen![]()
Ik kijk het nog even aan en ga dan weer terug naar de Remeha iSense thermostaat. Die heeft wel 7 maanden goed gedraaid :-)
Ik mis het ook ! Heeft iemand een idee waarom Weheat het eruit heeft gehaald ? Ik kan eigenlijk geen reden bedenken . Het is nou juist zo’n leuk grafiekje als je een WP hebt. Het is precies wat je graag wilt weten dus ik snap de reden niet om zoiets te doen .Gies123 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:09:
[...]
Eruit gehaald?? Dat is echt te belachelijk voor woorden. Het ding kan nu dus op hoog vermogen draaien zonder dat ik dat zie, behalve aan de energierekening. Ik wil mijn BB tunen zodat hij gewoon lekker terug moduleert naar 480-500 watt en nu kan ik dat in het portal niet meer zien. @Weheat: Stop met het verwijderen van functionaliteit die we gebruiken!
Dit gedrag heb ik ook gezien hier . Ook LyricSatefan schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 19:10:
Ik snap gewoon niet waarom mijn WP aanslaat als de kamertemperatuur 22.3 graden is, en de targettemp 22 graden is (ja is hoog, want vrouw had het koud en moe enzo). ~Ik heb een Lyric T6, maar echt warm wordt ik daar niet van (pun intended).
[Afbeelding]
Zien jullie dat de temperatuur vlak blijft? Hebben juliie soms een buffervat?RayDelft schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 21:51:
[...]
Dit gedrag heb ik ook gezien hier . Ook Lyric
Tado V3 met zone regeling draadloosH.Spuybroek schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 19:09:
[...]
@Kevin1990 Welke Tado heb jij? Ik kan bij Tado V3 geen verwarmingsbron instelling vinden..
Instellingen en dan care en protector. Daar kan ik de vrrwarmingsbron selecteren.
Hittegolf dus toen stond de Flint te koelen.
@Carboy54 kan jij met jouw ervaring hier iets over zeggenMausssie schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:13:
Afgelopen week is de installateur langs geweest, omdat de CV niet bijsprong als de warmtepomp werd uitgezet. Hij heeft wat veranderd qua bekabeling naar/van de binnenunit, maar nu wordt de thermostaat niet meer herkend.
[Afbeelding]
Hieronder de kabels naar de binnenunit. Ziet iemand zo snel wat het probleem kan zijn?
[Afbeelding]
De installateur kan/wil pas iemand na het weekend langs sturen, omdat ik nog wel op stooklijn kan verwarmen.
Dankje, ik heb het ingesteld.martinusv schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 19:50:
@H.Spuybroek
Instellingen > Care & Protect >Verwarmingsketel
selecteer merk: Weheat
selecteer model: Blackbird of Sparrow
Geen idee of het effect heeft.
Belangrijker volgens mij is om de max water temp in te stellen
onder Instellingen > Aanvoertemperatuur Optimalisatie
Die heb ik op 40grC staan.
Bij mij werkt de Tado V3+ in OT best goed zolang je constante vraag temp gebruikt.
Hmm akkoord, als ik je goed begrijp heb je dus twijfels bij het verhaal van de installateur in kwestie..Carboy54 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 20:23:
[...]
Met 70 actieve gebruikers ken ik momenteel geen bug van deze betekenis. Alles draait zonder storingen. Dat groter beter betekent wordt hier zeker niet bevestigd. Problemen komen regelmatig voor door aansluit fouten of losse verbindingen. Geen idee of dat hier de oorzaak is. Normaliter kan Weheat op verzoek van de installateur de software op afstand vervangen. Ook kan jouw installateur alle data uitlezen en analyseren. Met een defect aan jouw auto moet je ook naar de dealer en niet de fabrikant.
Ik zou niet direct in de paniek schieten, de software moet eerst leren. Wij geven aan dat de warmtepomp de eerste periode onrustig kan zijn. Dus hou je temperatuur stabiel, ga niet overal aan zitten trekken duwen, kijk of het stabieler wordt.SimplySimon schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:30:
Met jou opstelling en de software van Weheat is het lastiger zoeken dan een kiss systeem.
Ik zou zelf zo beginnen;
- hoeveel en hoevaak is de cv aan gegaan?
- Welk afgiftesysteem is er geconfigureerd: heb je vloerverwarming gekozen dan kan je een max watertemperatuur instellen.
- Hoe is de cv ketel aangesloten? Opentherm of aan uit? (En krijg je alle gegevens terug van de cv ketel)
- wanneer slaat je cv ketel aan? Als er net een radiator geopend wordt door je evohome? (En er en shot koud water erbij komt?)
- Hoe is het buffervat aangesloten en geconfigureerd. Deze laatste is ook het moeilijkste: de software is gesloten dus moet nagevraagd worden hoe dit aangestuurd wordt.
Wij kunnen wel meekijken met het leidingwerk, stuur je ons foto?
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Het grote voordeel bij Weheat is dat je alles kan monitoren in het installateurs account vanuit kantoor. Weheat heeft daarvoor legio sensoren extra aangebracht in zijn units. Hierdoor zijn problemen vaak op afstand op te lossen. Ook kan voorafgaand aan een service bezoek een duidelijke diagnose worden gesteld. Weheat zelf kan op verzoek de software updaten via de LTE verbinding.jawaligt schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 00:25:
[...]
Hmm akkoord, als ik je goed begrijp heb je dus twijfels bij het verhaal van de installateur in kwestie..
[ Voor 8% gewijzigd door Carboy54 op 01-11-2025 09:47 ]
@Weheat Ik mag hopen dat de grafieken functie gewoon blijft. Ik heb mijn installatie pas sinds mei, maar ik heb al twee keer een defect in het systeem gedetecteerd via de grafieken functie (terwijl Coolblue geen flauw benul had) Mag de vermogenslijn weer terugkomen, heel graag!!martinusv schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:38:
@Kirvis en @Gies123
Wellicht dat ze de grafieken functie op termijn volledig weghalen uit het portal.
Is wsch niet makkelijk te onderhouden en ze komen toch al handjes te kort.
Hoe is jullie huis geïsoleerd? 45 graden vind ik namelijk best hoog voor een systeem met vloerverwarming. Bij ons staat de stooklijn bij 9 graden buiten ingesteld op 22 graden. Daarmee wordt het met lange, rustige runs van de warmtepomp in het huis rond de 20 graden.SimplySimon schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:30:
In 2024 had ik nog gas en verbruikte 24,3 m3. Volgens de Weheat app verbruikte de warmtepomp in oktober 2025 102 kwh met een gemiddelde COP van 4,7.
Elke kuub gas is gelijk aan 10 kwh (om het simpel te houden). Dan heb ik dus 243 kwh 'verstookt' met gas in 2024. En nu 102 kwh. Maar als ik de COP van deze Flint verreken met de kwh 'gas' van 2024, dan zou ik veel lager moeten uitkomen dan die 102.
Of andersom, met deze COP duwt de Flint 478 kwh aan warmte het huis in om 24,3 m3 gas te vervangen. Ofwel, 2x zoveel als de CV ketel. En de temperatuurinstellingen in huis zijn vergelijkbaar geweest met vorig jaar....
Is dit een denkfout? Of is dit puur verlies aan energie tussen huis en WP?
Vergelijkbaar verhaal hier, 34m3 in 2024 en nu 104kwh.Mg4gebruiker schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 10:14:
COP lijntjes of niet, oktober 2024 is qua weer vergelijkbaar met 2025, dus de warmtevraag zal ook vergelijkbaar zijn.
In 2024 had ik nog gas en verbruikte 24,3 m3. Volgens de Weheat app verbruikte de warmtepomp in oktober 2025 102 kwh met een gemiddelde COP van 4,7.
Elke kuub gas is gelijk aan 10 kwh (om het simpel te houden). Dan heb ik dus 243 kwh 'verstookt' met gas in 2024. En nu 102 kwh. Maar als ik de COP van deze Flint verreken met de kwh 'gas' van 2024, dan zou ik veel lager moeten uitkomen dan die 102.
Of andersom, met deze COP duwt de Flint 478 kwh aan warmte het huis in om 24,3 m3 gas te vervangen. Ofwel, 2x zoveel als de CV ketel. En de temperatuurinstellingen in huis zijn vergelijkbaar geweest met vorig jaar....
Kan het zijn dat de maanden toch niet helemaal vergelijkbaar waren? Paar dagen volop stoken kan al behoorlijk uitmaken en oktober kan best variëren. Bij een lager verbruik lijkt een klein verschil in verhouding al snel veel groter. Wat was in december of januari je verbruik? Waarschijnlijk stuk hoger. Ik zou dan nog eens kijken.Mg4gebruiker schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 10:14:
COP lijntjes of niet, oktober 2024 is qua weer vergelijkbaar met 2025, dus de warmtevraag zal ook vergelijkbaar zijn.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
:strip_exif()/f/image/keTWIGv9oqshakWW3oAqVTRn.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/uwpdGUHvnuBMbwDLZIABVV76.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/V9mz8RHP5NfTHsKB2yJvDAhQ.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/ZDBcTE2IDkbgnNVgZqZ2pNeO.png?f=fotoalbum_large)