Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 28-10 16:15
jelleeelco schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 18:41:
[...]

Thanks! Hoe kan ik de pomp ontluchten? Hele systeem ontlucht maar WP blijft uit
Toevallig net een mooie algemene webpagina van verschenen

https://www.weheat.nl/inzichten/je-verwarming-ontluchten

Een pomp zelf kun je niet ontluchten, je ontlucht je systeem. Je kan sommige circulatiepompen kort op een ontluchtingsstand laten draaien zodat hij gaat pulseren om grote luchtbellen in gang te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BassieTP
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 27-10 19:12
dyna18 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 22:17:
....
Wat ik zie is dat de warmtepomp een keer probeert op te starten, maar na een paar seconden alweer stopt.
Daarna zet de controller de bestaande CV ketel aan en wordt alle warmte vanuit de CV ketel (op gas) geleverd.
....
Ik had iets vergelijkbaars, mijn Evohome stuurde via opentherm een gevraagde water-doeltemperatuur van rond de 60gr. Bijna als een aan-uit schakeling. Dit kan de WP natuurlijk niet zo snel leveren/volgen. Dus neemt de CV het over.
Ik heb nu de Sparrow op stooklijn gezet, en de gevraagde water-doeltemperatuur is nu rond de 30gr. en de CV hoeft niet meer bij te springen.

[ Voor 0% gewijzigd door BassieTP op 07-10-2025 19:58 . Reden: taalfoutjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-10 14:21
drboneym schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:30:
[...]

Een pomp zelf kun je niet ontluchten, je ontlucht je systeem. Je kan sommige circulatiepompen kort op een ontluchtingsstand laten draaien zodat hij gaat pulseren om grote luchtbellen in gang te zetten.
Thanks, dat bedoelde ik ook: hoe ontlucht ik de circulatiepomp...niet de WP zelf natuurlijk. Inmiddels gevonden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:53
jelleeelco schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:19:
[...]

Nee niet ontluchten, het gaat om bijvullen...
Bedoelde bijvullen natuurlijk 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Razer schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:37:
[...]

Bedoelde bijvullen natuurlijk 🤣
Haha grapjas! Nou ik had toch maar even de WP uit gedaan en de binnenunit ook. Baat het niet dan schaadt het niet zeg maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fbosman
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20:35
drboneym schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:30:
[...]

Idd een mooie pagina. Maar hoe start je als eenvoudige gebruiker het ontluchtingsprogramma bij de BB? Noch in de app, noch in het portal kan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurjenS7
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 29-10 16:14
jelleeelco schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:39:
[...]

Haha grapjas! Nou ik had toch maar even de WP uit gedaan en de binnenunit ook. Baat het niet dan schaadt het niet zeg maar...
Al gelukt? Bij mij zat er ergens een luchtbel vast gisteren nadat we 2 weken geen water in systeem hadden door verbouwing. pomp (wilo para aangestuurd vanuit binnenunit) bleef blokkeren. Uiteindelijk op laagste punt water uit systeem gehaald (zet op hoogste punt onluchtingsventiel open) en opnieuw gevuld bij cv (slang zat toen al vast dus alleen de leidingen open gezet om bij te vullen). Daarna weer ontluchten bij expansievat en radiatoren, maar was toen al weer aan het draaien. Dan gaat ie automatisch ontluchten en komt halfuur later de wp erbij ongeveer. Had zelf tijdens bijvullen cv wel aan, wp binnen en buitenunit van de stroom af

[ Voor 4% gewijzigd door JurjenS7 op 07-10-2025 21:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jelleeelco
JurjenS7 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 21:20:
[...]

Al gelukt? Bij mij zat er ergens een luchtbel vast gisteren nadat we 2 weken geen water in systeem hadden door verbouwing. pomp (wilo para aangestuurd vanuit binnenunit) bleef blokkeren. Uiteindelijk op laagste punt water uit systeem gehaald (zet op hoogste punt onluchtingsventiel open) en opnieuw gevuld bij cv (slang zat toen al vast dus alleen de leidingen open gezet om bij te vullen). Daarna weer ontluchten bij expansievat en radiatoren, maar was toen al weer aan het draaien. Dan gaat ie automatisch ontluchten en komt halfuur later de wp erbij ongeveer. Had zelf tijdens bijvullen cv wel aan, wp binnen en buitenunit van de stroom af
Ja het was een kwestie van geduld hebben. Heb nu niet heel veel punten waar ik kan ontluchten, want boven zijn de meeste radiatoren weg... maar het draait weer.

Overigens, off topic, maar hoe de isolatie veranderd is in de loop der jaren. Onder de ramen van mijn jaren 70 huis zit een 'gat' in de muur. Soort van houten frame, plaatje van 9mm multiplex aan beide kanten waar aan de buitenkant vervolgens gevelbekleding is gemonteerd. Nu we toch de radiatoren veranderen, dacht ik...oude plaat aan de binnenkant weghalen en kijken wat voor isolatie daar zat. Uhhh of niet. Er zat 5cm gele plaat. Isolatiewaarde van een krant. Bijna letterlijk 2 houten plaatjes van 9mm met wat lucht ertussen (niet airtight) dat de kamer verwijderd is van de koude buitenlucht.

Beide kamers (voor en achter van het huis) de ruimte geisoleerd met 10cm PIR. De temperatuur was na 2 uur al met 1.5 graad gestegen... kennelijk was er een onwijs koude trek van voor naar achter dat de boel enorm afkoelde. Nog maar te zwijgen over de geluidsreductie.

Nu afwerken en zodra de Jagas er zijn....lekker warm!

[ Voor 33% gewijzigd door jelleeelco op 07-10-2025 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Mg4gebruiker schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 22:23:
[...]

Dat hangt er vanaf hoeveel je hebt geinvesteerd in isolatie. Ik ben stapsgewijs van 1200 m3 naar 450 m3 gas naar gegaan. En ja, met zo een laag verbruik wordt het moelijker terug verdienen.
Daar doe ik het niet voor. En ik kan het met Flint All Electric makkelijk af en dan valt het best mee hoelang het duurt voor je het terug verdient. Gas wordt steeds duurder, stroom omgekeerd. Ik kom met aftrek subsidie iets onder de €8000 euro uit. En dan heb ik er ook een 3-fase kast bijgekregen met extra groepen. Oké ik heb zelf na moeten isoleren...
Eens. Maar met mijn vrijstaande jaren '30 woning kom ik nooit op 450 m3 gas. Spouwmuur is al geïsoleerd, dakisolatie, schuimbetonvloer, HR++ kunststof in 90% van de ramen. Heb nog één kozijn met gewoon dubbel glas. Die vervangen zou nog wel wat kunnen opleveren, maar tripleglas is ook moeilijk terugverdienen.
Ik bedoelde te zeggen dat een gasaansluiting opzeggen nog wel wat vaste kosten kan schelen jaarlijks. 3-fase heb ik al, meterkast wordt over twee weken aangepakt. Na laadpaal en inductie, nu ook een BB P80 warmtepomp en voorbereiding voor een batterij in de garage (voorbereidingen getroffen voor een 6mm2-kabel 8) ). Een batterij is toekomstmuziek richting 2027.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
  • Nu online
trinity999 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:56:
[...]

Ik heb hier een offerte om een AE Sparrow P60 incl. backup heater en Weheat Boiler 200L. Alles incl.installatie incl. kleine MK aanpassing [2xtra aardlekschakelaars]. Dit alles voor €16000,=. ex subsidie.
Ik heb eerlijk gezegd het gevoel dat dit aan de hoge kant is of is dit een redelijke prijs.
Ik had eigenijk ook liever een BB P80 gehad, gezien de capaciteit van de Sparrow op de rand zit van het benodigde vermogen. Ik heb geen platdak en de BB zou op de grond moeten komen te staan maar daar wil de installateur niet aan. Niet voor ontworpen is het argument.
Ik vind het wel aan de dure kant. Ik heb een BB P80 (scheelt netto met de subsidie 500 euro of 700 ten opzichte van een Sparrow dacht ik?) met 300L Weheat Boiler. 14,5k inclusief btw. Ook een backup-element + kleine aanpassing in de meterkast. Installateur kan bij mij wat werk met werk maken want voor ongeveer 1000 piek gaat hij mijn hele meterkast opnieuw opbouwen. Dat begon houtje touwtje te worden na laadpaal, zonnepanelen, inductie en wat groepuitbreidingen door de vorige bewoners. En ik heb 2x 50mm mantelbuizen voor hem klaargelegd buitenom het huis, onder de oprit. Kan hij in 10 minuten kabels trekken voor de warmtepomp van de meterkast aan de voorzijde naar de installatieruimte aan de achterzijde van mijn huis. ;)

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 29-10 19:07
STIMPPYYY schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 07:22:
[...]

Gewoon zorgen dat ze het kostenloos oplossen. Als het niet werkt had dit tijdens de schouw duidelijk moeten zijn. Je bent geen expert dat zijn zij. Als ze niet opschieten een ingebrekestelling versturen en indien beschilbaar rechtsbijstand betrekken.
Of de geschillencommissie . Coolblue is erbij aangesloten . Die hebben al een interessante uitspraak gedaan over wanprestatie bij een warmtepomp . Dat was overigens niet CB maar een andere leverancier .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sir Bacon
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-10 17:15
Kirvis schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:54:
Ons 300L boilervat heeft een warmteverlies dat twee keer te hoog is. Naar alle waarschijnlijkheid door eenpijpcirculatie. Ik moet onze installateur nog vragen dit op te lossen met een warmtesifon.

Heb gisteren ook een Suggestie/Tip ingestuurd naar Weheat om een nieuwe generatie boilervaten te ontwikkelen met ingebouwde warmtesifon.
...
Wat denken jullie?
Psst, kijk eens naar deze:
https://www.roth-werke.de/roth-waermespeicher
https://www.solarico.eu/uniqube/
Die hebben dit al ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Nu online
Wat doet de Blackbird als de status offline is?
Dit doet die sinds vanmorgen en heel soms even contact en dan valt deze weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
Kevin1990 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 08:01:
Wat doet de Blackbird als de status offline is?
Dit doet die sinds vanmorgen en heel soms even contact en dan valt deze weer weg.
Draait gewoon door op stooklijn/OpenTherm.
Alleen de reporting is dan offline.

Hier is de warmtepomp overigens ook niet meer te bereiken, dus lijkt een server issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Nu online
Razer schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 08:05:
[...]

Draait gewoon door op stooklijn/OpenTherm.
Alleen de reporting is dan offline.

Hier is de warmtepomp overigens ook niet meer te bereiken, dus lijkt een server issue.
Ah top ik ben dus niet de enige. Heb de Blackbird sinds vorige week in HA staan vandaar. Wil kijken hoe ik beter kan monitoren maar ook eventueel kan aansturen in de toekomst.
Moet er natuurlijk wel een beetje steady verbdinding zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Kevin1990 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 08:11:
[...]

Ah top ik ben dus niet de enige. Heb de Blackbird sinds vorige week in HA staan vandaar. Wil kijken hoe ik beter kan monitoren maar ook eventueel kan aansturen in de toekomst.
Ik merk dat ik iedere keer als ik de app open de status "Uw warmtepomp is offline" krijg. Als ik de app dan sluit en opnieuw open, is het weer online...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:08
De LED van de binnenunit is ook af en toe geel en dan weer groen, dus er is wel iets aan de hand ja

What a fine day for Science! | Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Kevin1990 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 08:11:
[...]

Correctie van mijn kant: app laadt nu ook niet. Was vanmorgen wat aan het testen en viel me op de ik de HA integratie steeds moest herladen.

Dus ja...server side wat issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-10 10:48
jelleeelco schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 08:28:
[...]

Ik merk dat ik iedere keer als ik de app open de status "Uw warmtepomp is offline" krijg. Als ik de app dan sluit en opnieuw open, is het weer online...
Ik heb van hetzelfde euvel last. Speelt hier ongeveer sinds gisteravond. @Weheat Is er ergens een statuspagina van weheat waarbij ik kan zien of hun servers waarmee mijn warmtepomp communiceert in orde zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
In de portal staat ie wel online, de app niet.
Dus ik verwacht dat de portal voorrang krijgt oid.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jelleeelco
Trouwens hier een leuke observatie gedaan. Ik was beetje aan het testen, omdat ik van @Stoker en @Carboy54 altijd begreep dat een pomploze verdeler beter was dan met pomp (wel hybride verdeler of niet-mengende verdeler).

Ik was altijd overtuigd dat de vloer sneller opwarmde met mijn (hybride, dus geen menging met retour water) sneller opwarmde als ik de pomp aan liet gaan zodra de pomp van de weheat aan ging. Voor de grap een temperatuur meter op de aanvoer en retour gezet van de vloerverwarming en wat blijkt? Als de pomp UIT is, stijgt de aanvoer temperatuur en daalt de retourtemperatuur een (klein) beetje. DeltaT nam met minimaal een graad toe (van 2 naar 3). Ook de Ta in alle andere plekken in huis (waar ik het kan meten) nam toe.

Dus - nu met harde data, een pomploze verdeler (uiteraard sowieso een niet-mengende verdeler) is beter! Ik had echt het tegenovergestelde verwacht en kan niet goed verklaren WAAROM de aanvoer temperatuur toeneemt (T-huis in bleef al die tijd gelijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-10 16:27
Nu als we het toch over HA hebben kan iemand of @Weheat wat meer uitleg geven over deze counters.
Wat ik niet snap is de water target temperatuur deze blijft op 20 graden, zet ik de stooklijn op 45 graden de WP komt niet verder dan 25 graden verwarmen. Naast dat wanneer de T6 uitstaat dit de WP toch laat aan gaan om weer de water temp naar 20 graden te brengen niet logisch.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BHBHorYcqA4ntw5i89dc-6jiqwM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lorhIiskp3MorTt4OCV4o5Ql.png?f=user_large

En waarom moet de indoor unit water pomp 24/7 draaien?
Ik gebruik de aan/uit setting met een fixed schema in de T6 thermostaat. Alleen verwarmen tussen 10-17 (18 graden)
Er is alleen vloerverwarming 64m2 4 groepen vol open.
En de temperatuur sensor staat bij mij op -1 is dit om dat ik een flint heb en geen .. Of geen idee wat deze meet. De mini uitleg op de site zegt mij niks.

Iets meer uitleg wordt zeer gewaardeerd.

[ Voor 26% gewijzigd door rob2011 op 08-10-2025 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-10 10:48
rob2011 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:18:

En de temperatuur sensor staat bij mij op -1 is dit om dat ik een flint heb en geen .. Of geen idee wat deze meet.
Nu ben ik geen installateur of expert. Maar ik denk dat deze waarde daar alles mee te maken heeft. Welke temperatuursensor is dat die deze waarde geeft?

ik zie dat je het bericht al hebt aangevuld.

[ Voor 8% gewijzigd door 0xygen op 08-10-2025 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Nu als we het toch over HA hebben kan iemand of @Weheat wat meer uitleg geven over deze counters.
Wat ik niet snap is de water target temperatuur deze blijft op 20 graden, zet ik de stooklijn op 45 graden de WP komt niet verder dan 25 graden verwarmen. Naast dat wanneer de T6 uitstaat dit de WP toch laat aan gaan om weer de water temp naar 20 graden te brengen niet logisch.
[Afbeelding]
En de temperatuur sensor staat bij mij op -1 is dit om dat ik een flint heb en geen .. Of geen idee wat deze meet. De mini uitleg op de site zegt mij niks.

Mss iets meer informatie geven. Je noemt een aantal symptomen maar het is niet duidelijk wat je hebt en hoe je draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
[Afbeelding]

Is dat trouwens je serie nummer in het plaatje? Die zou ik even afdekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Fbosman schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 21:12:
[...]

Idd een mooie pagina. Maar hoe start je als eenvoudige gebruiker het ontluchtingsprogramma bij de BB? Noch in de app, noch in het portal kan dat.
Wilde net hetzelfde posten, leuk dat het op de site staat, maar ik zie heel die optie nergens.....
Beetje teveel loze beloftes bij Weheat.

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Razer
En hoe lang wachten we al op fatsoenlijk inzicht in het verbruik... Hoe moeilijk kan het zijn wat grafieken in de app te toveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thoomie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:45

Dat is niet zo. Kijk maar naar flow entity. Deze waarde zegt niet meer dan staat er 220v op de pomp. En dat is altijd zo volgens mij, gezien aansturing per pwm gaat en de pomp op die manier ook in standby kan (maar nog steeds 'aan' staat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:57

Carboy54

Duurzaamheid coach

jelleeelco schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:16:
Trouwens hier een leuke observatie gedaan. Ik was beetje aan het testen, omdat ik van @Stoker en @Carboy54 altijd begreep dat een pomploze verdeler beter was dan met pomp (wel hybride verdeler of niet-mengende verdeler).

Ik was altijd overtuigd dat de vloer sneller opwarmde met mijn (hybride, dus geen menging met retour water) sneller opwarmde als ik de pomp aan liet gaan zodra de pomp van de weheat aan ging. Voor de grap een temperatuur meter op de aanvoer en retour gezet van de vloerverwarming en wat blijkt? Als de pomp UIT is, stijgt de aanvoer temperatuur en daalt de retourtemperatuur een (klein) beetje. DeltaT nam met minimaal een graad toe (van 2 naar 3). Ook de Ta in alle andere plekken in huis (waar ik het kan meten) nam toe.

Dus - nu met harde data, een pomploze verdeler (uiteraard sowieso een niet-mengende verdeler) is beter! Ik had echt het tegenovergestelde verwacht en kan niet goed verklaren WAAROM de aanvoer temperatuur toeneemt (T-huis in bleef al die tijd gelijk).
Los van de pomp ook de venturies op een hybride meng verdeler beperken de flow. Alleen een speciale LTV hybride verdeler met thermostatische plunjer is dan geschikt in hybride met een cv ketel.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
  • Laatst online: 29-10 16:27
thoomie schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:49:
[...]
Dat is niet zo. Kijk maar naar flow entity. Deze waarde zegt niet meer dan staat er 220v op de pomp. En dat is altijd zo volgens mij, gezien aansturing per pwm gaat en de pomp op die manier ook in standby kan (maar nog steeds 'aan' staat)
Dit zou best zo kunnen zijn maar de "Indoor unit auxiliary water pump" laat in HA netjes zien dat deze loopt of niet. Waarom zou ik op een pomp of component meten dat er 220v opstaat. Ik wil weten of deze loopt of niet en wellicht rpm indien dit mogelijk is om wat van reden dan ook. De huidige output lijkt het dat deze 24/7 loopt en de "Indoor unit auxiliary water pump" gaat aan/uit. vandaar ik zou verwachten dat beide pompen aan/uit zouden gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thoomie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:45
Indoor aux pump, heeft geen pwm aansluiting op de printplaat en kan niet anders dan aan/uit zonder pwm. Bovendien heb je die pomp alleen bij een parallel buffervat volgens mij.
Bij mij gaat die ook aan/uit, maar er zit niets op aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 28-10 15:08

Interessant!

Heb je hierbij ook gekeken naar wat de flowmeters op de individuele groepen doen?

Wij hebben ook twee (gloedjenieuwe) verdelers met pomp. Ik heb middels de inbus gezorgd dat deze helemaal niet meer mengen, dus dat 'probleem' is niet van toepassing.

Ik kijk nu wanneer de CV pomp aan gaat middels een Shelly op de AUX uitgang van de binnenunit en schakel dan door slimme stekkers beide pompen in.

Als de pompen bij de verdelers wel zijn ingeschakeld dan zie ik dat de flow bij de individuele groepen toch echt hoger wordt dan wanneer alleen de CV pomp van Weheat werkt. Het stroomverbruik van de binnenunit (de pomp) halveert dan van ongeveer 40 watt naar 20 watt.

Mijn idee is dus dat de hogere flow wel beter is voor de totale afgifte.

Kan het zijn dat de delta T hoger is omdat je door de lagere flow meer tijd hebt om de wamte af te geven in het huis?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 06:57
Beste allen,

Vandaag is een installateur komen kijken voor het plaatsen van een Weheat BB.
Hoe kwam ansich betrouwbaar over, maar ik hoorde een paar dingen die me verbaasden en dacht die even te checken bij jullie.
- We verbruiken nu ~900m3 gas, echter hoeven we nu met 2 kleine kinderen vooral de onderverdieping te verwarmen en gaat alles in 1x in bad. In de toekomst zal verbruik dus toenemen. Geadviseerd werd de p80 BB, met een 50L buffervat. Ik snap dat we niet te weinig vermogen willen hebben, maar is de p80 niet teveel voor max 163m2 huis?
- het 50L buffervat is ook kleiner dan ik verwachtte obv mijn gegoogle. Klopt dit formaat wel? websites adviseren 20L/kwh vermogen.
Volgens de installateur kan de BB zo ver terugmoduleren dat dit voldoende is.
- de verwarming bestaat uit convectoren door het hele huis, met beneden bij-vloerverwarming. De installateur voorspelde in te stellen op hoog-warmte (dus de BB tot 55-65gr te laten gaan) en de bijverwarming te laten bijmengen, omdat we dit nodig zouden hebben voor de convectoren. Het aanpassen van de stooklijn door de klant was niet gebruikelijk, zei hij.
Mij lijkt dat deze instelling best grof is en de efficientie niet ten goede komt. Je zou toch prima de stooklijn moeten kunnen aanpassen obv hoe wij ons comfortabel voelen?
- Hij was erg positief over de BB (ik ook...), maar had het over hoog vermogen bij -10gr buitentemp (ja snap ik), maar met een COP van 5. En dat laatste klopt dus gewoon niet obv de gegevens van weheat zelf.

Zeker dit laatste verraste mij nogal en maakt dat ik in alles wat minder vertrouwen heb. Hoe zien jullie dit?

De offerte komt, evenals een ander bedrijf om te kunnen vergelijken. Ben dus benieuwd.

Dank alvast voor enige input die jullie leveren, en excuses als ik belangrijke info niet vermeld heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Nu online
Aeien schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:16:
Beste allen,

Hoe kwam ansich betrouwbaar over, maar ik hoorde een paar dingen die me verbaasden en dacht die even te checken bij jullie.
- We verbruiken nu ~900m3 gas, echter hoeven we nu met 2 kleine kinderen vooral de onderverdieping te verwarmen en gaat alles in 1x in bad. In de toekomst zal verbruik dus toenemen. Geadviseerd werd de p80 BB, met een 50L buffervat. Ik snap dat we niet te weinig vermogen willen hebben, maar is de p80 niet teveel voor max 163m2 huis?
- het 50L buffervat is ook kleiner dan ik verwachtte obv mijn gegoogle. Klopt dit formaat wel? websites adviseren 20L/kwh vermogen.
- de verwarming bestaat uit convectoren door het hele huis, met beneden bij-vloerverwarming. De installateur voorspelde in te stellen op hoog-warmte (dus de BB tot 55-65gr te laten gaan) en de bijverwarming te laten bijmengen, omdat we dit nodig zouden hebben voor de convectoren. Het aanpassen van de stooklijn door de klant was niet gebruikelijk, zei hij.
Mij lijkt dat deze instelling best grof is en de efficientie niet ten goede komt. Je zou toch prima de stooklijn moeten kunnen aanpassen obv hoe wij ons comfortabel voelen?
- Hij was erg positief over de BB (ik ook...), maar had het over hoog vermogen bij -10gr buitentemp (ja snap ik), maar met een COP van 5. En dat laatste klopt dus gewoon niet obv de gegevens van weheat zelf.

Zeker dit laatste verraste mij nogal en maakt dat ik in alles wat minder vertrouwen heb. Hoe zien jullie dit?

De offerte komt, evenals een ander bedrijf om te kunnen vergelijken. Ben dus benieuwd.

Dank alvast voor enige input die jullie leveren, en excuses als ik belangrijke info niet vermeld heb.
Dit was ook ongeveer de werkwijze van mijn installateur. Omdat ik 'op het randje' zit met 1200 m3 (tussen Sparrow c.q. P60 en P80) heb ik gekozen voor een P80. Buffervat heeft een relatie met je vloerverwarmingsinhoud, met een grote benedenvloer is zelfs zonder wel haalbaar. 50l is meer dan genoeg voor defrost. Zou niet groter doen. COP 5 bij -10 is inderdaad een fout van hem. COP5 is in goede maanden haalbaar, niet midden in de winter.
Convectoren heb ik geen ervaring mee, in het algemeen is de stelregel hoe hoger de warmtepomp stookt, hoe lager de COP. Dus liever 35 dan 55 watertemperatuur.

Dit lijkt me een klassiek gevalletje van overdimensioneren, zodat je het altijd warm hebt. Ten koste van rendement. Geen gedoe voor de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-10 10:26
Ik ben na wat onderzoek naar warmtepompen, uitgekomen op WeHeat. Een lokale partij hier heeft een aantal merken warmtepompen en ze zien dat de Weheat het erg goed doet en concurrerend geprijsd is. Technisch klonk het ook erg goed, ze wisten waar ze het over hadden en ze hebben bij vergelijkbare woningen in de wijk ook al succesvol warmtepompen aangelegd.

Onze woning (2010, 145m2, oké, maar niet super isolatie) werd echter wel aangeraden om de 8Kw Blackbird te nemen. Dat klinkt wat veel in mijn oren. Beneden hebben we vloerverwarming, boven gewone radiatoren. Hij zei dat het niet uitmaakt dat het max. vermogen hoog is, omdat met deze R290 warmtepompen het minimale vermogen laag is (1,3kw uit m'n hoofd), waardoor het pendelen en dus versneld slijten uitgesloten wordt.

Ook zou ik graag zones willen aanleggen, maar ik weet niet of dat goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeien
Pr088 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:20:
[...]

Dit was ook ongeveer de werkwijze van mijn installateur. Omdat ik 'op het randje' zit met 1200 m3 (tussen Sparrow c.q. P60 en P80) heb ik gekozen voor een P80. Buffervat heeft een relatie met je vloerverwarmingsinhoud, met een grote benedenvloer is zelfs zonder wel haalbaar. 50l is meer dan genoeg voor defrost. Zou niet groter doen. COP 5 bij -10 is inderdaad een fout van hem. COP5 is in goede maanden haalbaar, niet midden in de winter.
Convectoren heb ik geen ervaring mee, in het algemeen is de stelregel hoe hoger de warmtepomp stookt, hoe lager de COP. Dus liever 35 dan 55 watertemperatuur.

Dit lijkt me een klassiek gevalletje van overdimensioneren, zodat je het altijd warm hebt. Ten koste van rendement. Geen gedoe voor de installateur.
Thanks voor je reactie! Ben je nog blij met je eigen overdimensioneren?
En ja, die COP 5 bij -10 kan natuurlijk gewoon een "ben niet zo goed met cijfers op een acuut moment" gevalletje zijn.
Je buffervat gebruik je ook om pendelen te voorkomen bij overdimensioneren, toch? Dat is juist waarom ik hem in bij een p80 groter had verwacht, want op een goede dag zoals vandaag heeft ie maar 60m2 te verwarmen met 14gr buiten. Het gaat wel echt grotendeels op de radiatoren namelijk, de vloerverwarming doet er zo lang over om door te komen, dat met deze temperatuur hij eigenlijk niet de tijd krijgt.
Hij noemde het convectoren trouwens, voor mij als leek zijn het gewoon radiatoren :P

En het klopt toch dat je je eigen stooklijn kan aanpassen naar gelang je erachter komt hoe je huis/radiatoren reageren bij verschillende buitentemperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Nu online
Aeien schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:38:
[...]

Thanks voor je reactie! Ben je nog blij met je eigen overdimensioneren?
En ja, die COP 5 bij -10 kan natuurlijk gewoon een "ben niet zo goed met cijfers op een acuut moment" gevalletje zijn.
Je buffervat gebruik je ook om pendelen te voorkomen bij overdimensioneren, toch? Dat is juist waarom ik hem in bij een p80 groter had verwacht, want op een goede dag zoals vandaag heeft ie maar 60m2 te verwarmen met 14gr buiten. Het gaat wel echt grotendeels op de radiatoren namelijk, de vloerverwarming doet er zo lang over om door te komen, dat met deze temperatuur hij eigenlijk niet de tijd krijgt.
Hij noemde het convectoren trouwens, voor mij als leek zijn het gewoon radiatoren :P

En het klopt toch dat je je eigen stooklijn kan aanpassen naar gelang je erachter komt hoe je huis/radiatoren reageren bij verschillende buitentemperaturen?
De installatie komt nog bij mij, over twee weken. Ik moet het dus nog zien. Het verschil in modulatie tussen de P80 en de 6kw varianten is niet zo heel groot, dus daar koers ik op. Het was best even wikken en wegen, ik dacht zelf met 6kw wel te kunnen. Heb nu ook extra zekerheid ingebouwd voor mijn vrouw. Die heeft het chronisch koud en is risicoavers. :P

Het buffervat is vooral om de defrost van je warmtepomp te doen zonder het warmwater uit je vloer te trekken. Pendelen moet worden voorkomen door moduleren. Voluit 8kW knalt je buffervat in een paar minuten warm.

Lees je goed in. Warmtepompen moeten juist continu warmte langzaam warmte afgeven. Dus liever via de vloerverwarming (natbouw in je betonvloer?) 24/7 op 18-20 graden, dan snel stoken via je radiatoren. Dan draait de warmtepomp rustiger. Beter voor je rekening en voor het geluid.

[ Voor 9% gewijzigd door Pr088 op 08-10-2025 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 29-10 18:28

Interessant, bedankt voor het delen van de testresultaten.
Alleen lijkt het mij niet heel wenselijk om de pomp op een hybride verdeler uit te zetten. Mocht hij toch wel gaan mengen, dan heb je geen pomp hiervoor. Of zet je hem dan wel weer aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawaligt
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
thoomie schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:14:
Indoor aux pump, heeft geen pwm aansluiting op de printplaat en kan niet anders dan aan/uit zonder pwm. Bovendien heb je die pomp alleen bij een parallel buffervat volgens mij.
Bij mij gaat die ook aan/uit, maar er zit niets op aangesloten
Bij mij zit de binnenpomp (wat in het portal "Circulatiepomp CV" heet) in HA op de entity "Indoor unit auxiliary water pump". De entity "Warmtepomp Indoor unit water pump" heb ik ook en staat altijd op aan. Mijn systeem heeft geen buffervat.

Ik weet wel zeker dat de Circulatiepomp PWM zit aangesloten op de Weheat binnenunit, anders zou deze nooit op 1 m3/h kunnen moduleren namelijk. Als ik radiatoren (deels) dicht zet merk ik ook dat de pomp harder gaat draaien, dus dit werkt.

Ik hou het er op dat de naamgeving die Weheat hanteert in de HA integratie een beetje vreemd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Carboy54 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:53:
[...]

Los van de pomp ook de venturies op een hybride meng verdeler beperken de flow. Alleen een speciale LTV hybride verdeler met thermostatische plunjer is dan geschikt in hybride met een cv ketel.
Ja, ik heb zo'n speciale LTV hybride verdeler!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Kirvis schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:54:
[...]

Interessant!

Heb je hierbij ook gekeken naar wat de flowmeters op de individuele groepen doen?

Wij hebben ook twee (gloedjenieuwe) verdelers met pomp. Ik heb middels de inbus gezorgd dat deze helemaal niet meer mengen, dus dat 'probleem' is niet van toepassing.

Ik kijk nu wanneer de CV pomp aan gaat middels een Shelly op de AUX uitgang van de binnenunit en schakel dan door slimme stekkers beide pompen in.

Als de pompen bij de verdelers wel zijn ingeschakeld dan zie ik dat de flow bij de individuele groepen toch echt hoger wordt dan wanneer alleen de CV pomp van Weheat werkt. Het stroomverbruik van de binnenunit (de pomp) halveert dan van ongeveer 40 watt naar 20 watt.

Mijn idee is dus dat de hogere flow wel beter is voor de totale afgifte.

Kan het zijn dat de delta T hoger is omdat je door de lagere flow meer tijd hebt om de wamte af te geven in het huis?
Tja. De flow was de juist de reden om de pomp aan te laten gaan met de binnenunit. Die flowmeters werden als het ware naar beneden 'getrokken' en flow was dus veel hoger.

Maar als ik het nu meet, loopt er gewoon warmer water (aanvoer gaat omhoog) de vloer (en radiatoren) in dan daarvoor. Retour blijft redelijk hetzelfde, dus Delta gaat omhoog.

En nee, ik begrijp echt niet waarom het zo werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Mausssie schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:21:
[...]

Interessant, bedankt voor het delen van de testresultaten.
Alleen lijkt het mij niet heel wenselijk om de pomp op een hybride verdeler uit te zetten. Mocht hij toch wel gaan mengen, dan heb je geen pomp hiervoor. Of zet je hem dan wel weer aan?
Dat gaat automatisch. Pomp is nu (weer) aangesloten op een dubbele pompschakelaar. Daar staat de pomp op, en de elektronische klep. Zodra de Ta hoger is dan de Ta die is ingesteld op de pompschakelaar gaat er een ventiel dicht (dacht ik) en wordt retour gemengd met de aanvoer.

En de CV is hier nog niet 1x aangegaan sinds ik op stooklijn draai (eind dec 2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Aeien schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:16:
Beste allen,

Ik zou vooral meerdere offertes opvragen en dito adviezen. Een BB voor verbruik van 900m3 lijkt me behoorlijke overkill. En ja, een BB moduleert verder terug dan een ander merk WP maar de Sparrow moduleert pas echt ver terug: 16%, wat neer komt op ongeveer 180 watt.

Mijn verbruik was 1200-1400m3 per jaar en de BB kwam niet eens ter sprake... Convectoren (bedoel je types als Jaga Strada/Tempo?) kun je nog enorm boosten met ventilatoren.

Als een installateur mij zou hebben geadviseerd met een water termperatuur van 55 graden te gaan werken had ik niet eens een warmtepomp genomen, maar eerst mijn afgifte systeem aangepast. Heb je al een winter gedraaid met de cv op 40 graden bv? Ter info - als er hier 40graden water door het huis gaat dan zweten we de tent uit. Zelfs op koude dagen kwam het niet (met enige uitschieters daargelaten) niet boven de 35 graden (beneden wel 75m2 'nieuwe' vloerverwarming en boven komen allemaal jaga's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:10
jelleeelco schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:25:
[...]

Tja. De flow was de juist de reden om de pomp aan te laten gaan met de binnenunit. Die flowmeters werden als het ware naar beneden 'getrokken' en flow was dus veel hoger.

Maar als ik het nu meet, loopt er gewoon warmer water (aanvoer gaat omhoog) de vloer (en radiatoren) in dan daarvoor. Retour blijft redelijk hetzelfde, dus Delta gaat omhoog.

En nee, ik begrijp echt niet waarom het zo werkt!
Heb met ChatGPT zitten praten hierover, maar zonder daarover in details te gaan heeft die het over een interne bypass op sommige verdelers. Dan nog komt hij met dit verhaal als er geen fysieke (interne) bypass aanwezig is.

Er kan dan nog steeds iets “bypass-achtig” gebeuren — maar niet via een expliciet ventiel of bypassleiding, wel via hydraulische kortsluiting door drukverschillen en interne stromingsverdeling.

Kortom de WP zelf alles laten regelen (inc flow) kan efficienter zijn...

Of het klopt weet ik niet (ChatGPT kan goed de waarheid hallucineren namelijk). Ben wel benieuwd hoe het nu zit eigenlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door STIMPPYYY op 08-10-2025 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeien
Pr088 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:51:
[...]

De installatie komt nog bij mij, over twee weken. Ik moet het dus nog zien. Het verschil in modulatie tussen de P80 en de 6kw varianten is niet zo heel groot, dus daar koers ik op. Het was best even wikken en wegen, ik dacht zelf met 6kw wel te kunnen. Heb nu ook extra zekerheid ingebouwd voor mijn vrouw. Die heeft het chronisch koud en is risicoavers. :P

Het buffervat is vooral om de defrost van je warmtepomp te doen zonder het warmwater uit je vloer te trekken. Pendelen moet worden voorkomen door moduleren. Voluit 8kW knalt je buffervat in een paar minuten warm.

Lees je goed in. Warmtepompen moeten juist continu warmte langzaam warmte afgeven. Dus liever via de vloerverwarming (natbouw in je betonvloer?) 24/7 op 18-20 graden, dan snel stoken via je radiatoren. Dan draait de warmtepomp rustiger. Beter voor je rekening en voor het geluid.
Ha, duidelijk.

Ondertussen een gesprek met een volgende installateur gehad. Interessant hoe dingen toch afwijken van elkaar.
- Deze adviseert juist om wel een nieuwe vloerverdeler te installeren en om significant lager dan 55gr te verwarmen (meer conform mijn verwachting)
- deze suggereert een extra element in het boilervat om eventuele overproductie zonnepanelen zo te gebruiken (ipv voor weinig terug te verkopen). Dit doet de BB zelf natuurlijk ook, maar dit element zou echt veel kunnen in/uit-schakelen obv de actuele productie via een slimme stekker.
- Het buffervat van 50L werd netjes uitgelegd (obv minimaal gemoduleerd vermogen, dus die ~1.5kW).

Al met al dus een prettiger gevoel bij dit verhaal, maar in de grove schattingen lijkt deze wel op ~14.000 euro incl subsidie uit te komen, ipv de andere installateur die 11.000 voorspelde (daadwerkelijke offertes volgen nog). Dat is toch wel een heftig verschil, waarbij het mij nu niet duidelijk is waar dat in zit (behoudens de verdeler en het element). Dit dan voor BB p80, 300L boiler, 50L buffer, nieuwe vloerverdeler en installatie (mss komt er nog wat meerwerk bij).

Ik weet dat 14.000 onderaan de streep een prijs is die kán voor een heel systeem, maar het valt wel wel wat tegen. Iemand een idee of dit nog marktconform is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 28-10 16:15
Heeft één van mijn installateurs-vrienden al de Sparrow Handlifting tool in handen gehad? Of wellicht nu op de beurs gezien?

Ben toch benieuwd! Wellicht ook handig voor de Flint of Blackbird?

Even kijken of ik morgen nog kan gaan naar de Brabanthallen, de zaken gingen vandaag even voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie2
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 29-10 19:14
Razer schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:49:
En hoe lang wachten we al op fatsoenlijk inzicht in het verbruik... Hoe moeilijk kan het zijn wat grafieken in de app te toveren.
Ik stuurde deze week ook de vraag naar Coolblue waarom ik na ruim een maand gebruik nog steeds geen inzichten heb in de app. Kreeg toen als antwoord:
Verbruikinzichten komen er aan maar zijn vertraagd bij Weheat. Ze hebben nog geen datum gegegeven wanneer de uitrol verder gaat.
Dit is toch wel heel treurig zeg. Ik wist niet dat zelfs dit nog niet volledig uitgerold was. Ik zat te wachten op de weheat intelligence, maar daar reken ik voorlopig al helemaal niet meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Aeien schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 17:33:
[...]

Al met al dus een prettiger gevoel bij dit verhaal, maar in de grove schattingen lijkt deze wel op ~14.000 euro incl subsidie uit te komen, ipv de andere installateur die 11.000 voorspelde (daadwerkelijke offertes volgen nog). Dat is toch wel een heftig verschil, waarbij het mij nu niet duidelijk is waar dat in zit (behoudens de verdeler en het element). Dit dan voor BB p80, 300L boiler, 50L buffer, nieuwe vloerverdeler en installatie (mss komt er nog wat meerwerk bij).

Ik weet dat 14.000 onderaan de streep een prijs is die kán voor een heel systeem, maar het valt wel wel wat tegen. Iemand een idee of dit nog marktconform is?
Dit betreft tweemaal een systeem van Weheat? Bijzonder dat die prijzen dan zo uit elkaar liggen. Ik heb zelf veel offertes opgevraagd bij veel verschillende installateurs. 10.5k (quatt) is de laagste (incl. bijna 6k subsidie door 2 monoblocks), maar na het gesprek met hun techneut ben ik afgehaakt, de duurste is ATAG en die ging naar 24k. Ik heb nu voor de BB 8kw met boiler- en sww-vat een offerte voor 13k. (allebei inclusief subsidie ook).

[ Voor 5% gewijzigd door Belecthor op 08-10-2025 20:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aeien
jelleeelco schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:39:
[...]

Ik zou vooral meerdere offertes opvragen en dito adviezen. Een BB voor verbruik van 900m3 lijkt me behoorlijke overkill. En ja, een BB moduleert verder terug dan een ander merk WP maar de Sparrow moduleert pas echt ver terug: 16%, wat neer komt op ongeveer 180 watt.

Mijn verbruik was 1200-1400m3 per jaar en de BB kwam niet eens ter sprake... Convectoren (bedoel je types als Jaga Strada/Tempo?) kun je nog enorm boosten met ventilatoren.

Als een installateur mij zou hebben geadviseerd met een water termperatuur van 55 graden te gaan werken had ik niet eens een warmtepomp genomen, maar eerst mijn afgifte systeem aangepast. Heb je al een winter gedraaid met de cv op 40 graden bv? Ter info - als er hier 40graden water door het huis gaat dan zweten we de tent uit. Zelfs op koude dagen kwam het niet (met enige uitschieters daargelaten) niet boven de 35 graden (beneden wel 75m2 'nieuwe' vloerverwarming en boven komen allemaal jaga's).
Thanks, ik ga denk ik idd nog meer installateurs vragen voor een offerte.
Ik twijfel idd eigenlijk ook over de p80 of 60.
We verwarmen nu eigenlijk alleen de benedenverdieping. Als de 2 kinderen groter worden zullen we alleen wel vaker boven ook 2-3 kamers verwarmen. Beneden dus bijverwarming van de vloer, met 3 radiatoren die wat lijken op jaga's. Ze zijn alleen 20j oud, dus qua functie mss wel een stuk minder voor lage temp verwarming.
We stoken het niet extreem warm, 19-19.5gr. Wel komt er een 300l boiler, maar neem aan dat dat ook kan op de p60.

Ons huis is uit 2003, energielabel A wat betreft isolatie; met vriezen buiten koelt het max 2gr over de nacht af binnen. Heb aangenomen dat het huis het dus wel aankan. Heb afgelopen dagen de cv op 50 ingesteld (stond op 65 8)7) en dat was prima, maar dit is natuurlijk niet representatief.

Het blijft een oerwoud, al die adviezen van installateurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Mattie2 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 19:20:
[...]

Ik stuurde deze week ook de vraag naar Coolblue waarom ik na ruim een maand gebruik nog steeds geen inzichten heb in de app. Kreeg toen als antwoord:

[...]

Dit is toch wel heel treurig zeg. Ik wist niet dat zelfs dit nog niet volledig uitgerold was. Ik zat te wachten op de weheat intelligence, maar daar reken ik voorlopig al helemaal niet meer op.
Huh, bedoel je dat WeHeat geen inzicht biedt in het verbruik van de warmtepomp? Dat kan niet waar zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Aeien schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:07:
[...]

Thanks, ik ga denk ik idd nog meer installateurs vragen voor een offerte.
Ik twijfel idd eigenlijk ook over de p80 of 60.
We verwarmen nu eigenlijk alleen de benedenverdieping. Als de 2 kinderen groter worden zullen we alleen wel vaker boven ook 2-3 kamers verwarmen. Beneden dus bijverwarming van de vloer, met 3 radiatoren die wat lijken op jaga's. Ze zijn alleen 20j oud, dus qua functie mss wel een stuk minder voor lage temp verwarming.
We stoken het niet extreem warm, 19-19.5gr. Wel komt er een 300l boiler, maar neem aan dat dat ook kan op de p60.

Ons huis is uit 2003, energielabel A wat betreft isolatie; met vriezen buiten koelt het max 2gr over de nacht af binnen. Heb aangenomen dat het huis het dus wel aankan. Heb afgelopen dagen de cv op 50 ingesteld (stond op 65 8)7) en dat was prima, maar dit is natuurlijk niet representatief.

Het blijft een oerwoud, al die adviezen van installateurs.
Ik zit met een zeer vergelijkbare casus. Ook 19-19,5 graad. Bij mij wordt de P80 BB aangeraden (145m2, woning uit 2010) maar ik vermoed dat ik ook wel met 6kw toekan, mja bewijzen kan ik het niet. Ik verbaas me ook over de uiteenlopende adviezen van installateurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeien
Belecthor schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:10:
[...]

Ik zit met een zeer vergelijkbare casus. Ook 19-19,5 graad. Bij mij wordt de P80 BB aangeraden (145m2, woning uit 2010) maar ik vermoed dat ik ook wel met 6kw toekan, mja bewijzen kan ik het niet. Ik verbaas me ook over de uiteenlopende adviezen van installateurs.
Yep allebei qua inhoud nagenoeg hetzelde systeem. Mogelijk nog verschil in boiler/buffervaten? Geen idee.
Opzich vind ik jouw 13k of mijn 14k nog wel acceptabele variatie. Dus dat stelt gerust.

En onze 900m3: tsja, mss gaan we hoger uitkomen mss niet. Ik moet bekennen: als de p80 niet onnodig hoeft te pendelen, kan ik me voorstellen dat ik de beperkte meerprijs wel neem voor de garantie altijd genoeg vermogen te hebben. Of zien jullie andere nadelen qua efficiëntie?

Kan ook voor 500e een energierapport van het huis laten maken, maar voor dat geld extra heb je die p80 al bijna.

Interessant trouwens: vanuit de installateurslijst van weheat zijn er eigenlijk nog maar 4 andere mogelijkheden; 1 heeft slechte reviews, 1 zit een uur rijden ver weg (niet handig om vlot geholpen te worden bij storing), en 1 is cool blue (toffe winkel, maar wil ik eigenlijk niet hiervoor hebben). Dus heb de laatste maar benaderd; een groot installatiebedrijf door heel nederland, met lokatie hier in de stad. Hopelijk scheppen die duidelijkheid :P

[ Voor 18% gewijzigd door Aeien op 08-10-2025 21:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie2
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 29-10 19:14
Belecthor schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:07:
[...]

Huh, bedoel je dat WeHeat geen inzicht biedt in het verbruik van de warmtepomp? Dat kan niet waar zijn toch?
Precies dit ja. En die reactie had ik ook. Sinds ik de warmtepomp ruim een maand geleden in gebruik heb genomen staat er in de app dat de energie inzichten bijna beschikbaar zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Mattie2 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:57:
[...]

Precies dit ja. En die reactie had ik ook. Sinds ik de warmtepomp ruim een maand geleden in gebruik heb genomen staat er in de app dat de energie inzichten bijna beschikbaar zijn.
Maar goed dat je ‘m niet bijna een jaar hebt 🤣.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belecthor
Mattie2 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:57:
[...]

Ik vind dat wel erg gek hoor, ik zou dat scharen onder basisfunctionaliteit, zeker gezien ze adverteren met dat het apparaat enkel via een app is te bedienen en het apparaat een eigen 4G verbinding heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kirvis
Belecthor schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:28:
[...]

Ik vind dat wel erg gek hoor, ik zou dat scharen onder basisfunctionaliteit, zeker gezien ze adverteren met dat het apparaat enkel via een app is te bedienen en het apparaat een eigen 4G verbinding heeft.
Heel eerlijk? Ik heb liever dat ze Weheat Intelligence eindelijk breed uitrollen (want dan heb je een zuiniger warmtepomp) dan dat ze energie gaan steken in het bouwen van rapporten in de app.

Onze installatie is bijna een jaar oud en de HomeWizard kWh meter doet prima werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Nu online
Aeien schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 17:33:
[...]

Ha, duidelijk.

Ondertussen een gesprek met een volgende installateur gehad. Interessant hoe dingen toch afwijken van elkaar.
- Deze adviseert juist om wel een nieuwe vloerverdeler te installeren en om significant lager dan 55gr te verwarmen (meer conform mijn verwachting)
- deze suggereert een extra element in het boilervat om eventuele overproductie zonnepanelen zo te gebruiken (ipv voor weinig terug te verkopen). Dit doet de BB zelf natuurlijk ook, maar dit element zou echt veel kunnen in/uit-schakelen obv de actuele productie via een slimme stekker.
- Het buffervat van 50L werd netjes uitgelegd (obv minimaal gemoduleerd vermogen, dus die ~1.5kW).

De tweede klinkt inderdaad wel wat meer solide. 14k na aftrek subsidie? Als het ex subsidie is, dan is 14k wel netjes. Ben je voor 11-11,5 klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 29-10 18:28
Carboy54 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:53:
[...]

Een hybride verdeler is toch juist geschikt in hybride met cv ketel? Ik wist niet dat je dan ook nog een LTV hybride verdeler hebt.
Ik heb gekozen voor de hybride verdeler van VTE (https://www.technim.nl/ve...upm3-pomp/#specifications).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aeien
Pr088 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:01:
[...]

De tweede klinkt inderdaad wel wat meer solide. 14k na aftrek subsidie? Als het ex subsidie is, dan is 14k wel netjes. Ben je voor 11-11,5 klaar.
Helaas, 14k na aftrek subsidie inderdaad. En dat is de estimate, dus kan nog wat hoger uitvallen door het boren in huis etc.
Kirvis schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:36:
[...]

Heel eerlijk? Ik heb liever dat ze Weheat Intelligence eindelijk breed uitrollen (want dan heb je een zuiniger warmtepomp) dan dat ze energie gaan steken in het bouwen van rapporten in de app.

Onze installatie is bijna een jaar oud en de HomeWizard kWh meter doet prima werk.
Maar even voor mij: Weheat intelligence is dus nog níet actief voor alle gebruikers? Want dan is dit toch valse reclame? Ik zie overal staan hoe fantastisch Weheat Intelligence is en wat het allemaal doet. "wat doet intelligence voor jou?": alles staat op hun eigen website in tegenwoordige tijd. Nergens staat duidelijk dat het nog niet actief is.

Overigens ook wel in lijn met hoe ze communiceren over prijzen: de prijzen die Weheat op hun website adverteert (inclusief boilervat, excl montage) m.i. wekken valse verwachtingen bij klanten. Als ik de installateurs mag geloven, wordt deze tactiek door Weheat bevestigd: extreem lage prijs showen, klanten daarmee interesseren, en de installateur mag uitleggen waarom de offerte voor het hele plaatje 8k duurder uitvalt.
Je komt dit natuurlijk op heel veel plekken tegen in de wereld, maar ervaar het bij Weheat wel als extreem, bevestigd dus door de installateurs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:17
Aeien schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:31:
[...]

Helaas, 14k na aftrek subsidie inderdaad. En dat is de estimate, dus kan nog wat hoger uitvallen door het boren in huis etc.
[...]

Maar even voor mij: Weheat intelligence is dus nog níet actief voor alle gebruikers? Want dan is dit toch valse reclame? Ik zie overal staan hoe fantastisch Weheat Intelligence is en wat het allemaal doet. "wat doet intelligence voor jou?": alles staat op hun eigen website in tegenwoordige tijd. Nergens staat duidelijk dat het nog niet actief is.

Overigens ook wel in lijn met hoe ze communiceren over prijzen: de prijzen die Weheat op hun website adverteert (inclusief boilervat, excl montage) m.i. wekken valse verwachtingen bij klanten. Als ik de installateurs mag geloven, wordt deze tactiek door Weheat bevestigd: extreem lage prijs showen, klanten daarmee interesseren, en de installateur mag uitleggen waarom de offerte voor het hele plaatje 8k duurder uitvalt.
Je komt dit natuurlijk op heel veel plekken tegen in de wereld, maar ervaar het bij Weheat wel als extreem, bevestigd dus door de installateurs.
Als je de afgelopen 10 pagina's leest: nee dat werkt nog niet inderdaad. Voor een select aant mensen wel, heel langzaam krijgen steeds meer mensen die functie. Waarom zo langzaam? Geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnbrand
  • Laatst online: 28-10 14:09
jelleeelco schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:39:
[...]
Een BB voor verbruik van 900m3 lijkt me behoorlijke overkill. En ja, een BB moduleert verder terug dan een ander merk WP maar de Sparrow moduleert pas echt ver terug: 16%, wat neer komt op ongeveer 180 watt.
Een BB P60 moduleert ook terug naar 16% wat dan neer komt op 224W voor alleen de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:28
Goedemorgen,
Mijn Weheat app werkt niet meer. Hij kan niet meer inloggen.
Ook bij de web portal kan ik niet meer inloggen.
De Homey integratie geeft aan de laatste data 3 uur geleden te hebben ontvangen.
De binnenunit led pulseert wit.

Is er een storing bij Weheat?

BP on the move!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruthrakh
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-10 19:48
Hier hetzelfde verhaal helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beekc1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-10 19:10
Idem, warmtepomp werkt wel gewoon.

[ Voor 103% gewijzigd door beekc1 op 09-10-2025 06:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Kan ‘m niet aanzetten nu ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Oei en via portal krijg ik "installatie niet gevonden". Ik neem aan dat ze met de server backend bezig zijn geweest en dat iets is misgegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Eigenlijk tot vandaag uit gelaten, maar deze ochtend rond de 19,5. Dus wilde langzaam opstarten. Maar goed, zal wel gefixed worden. Airco’s maar aangezet nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnodesmit
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 28-10 21:11
Het is weer een jaar later en mijn Blackbird heeft wederom problemen, ik heb mijn eerste blackbird december 2023 laten plaatsen door De jong wat later overgenomen is door Weheat zelf en nu door de groene generatie.
Deze complete unit is vorig jaar vervangen want compressor kapot, althans dat is mijn vermoeden maar nooit meer iets van gehoord vanuit Weheat.
De 26e kwam ik erachter dat de SWW klep uitgestuurd bleef door de print, ook als er geen SWW nodig was.
Dit resulteerde dus dat de verwarming nooit aanging want de pomp dacht dat het water een comfortabele 45 graden was.
Contact opgenomen met De groene generatie en tot op heden geen oplossing.
Nu had ik het probleem met de klep omzeilt via Home assistant maar sinds 2 dagen hapert de integratie, en nu is hij helemaal offline ook de portal.

Zijn er meer mensen die een “oude” print hebben en problemen hebben of hebben gehad.
Ik begreep van de monteur dat ze nu erg druk zijn met het vervangen van de vorst beveiliging op de buitenunit want die gaan te vroeg open, vond ik vreemd want dat is bij mij in de herfst van 2024 al gedaan dus mag je denk ik aannemen dat ze dit probleem wel onder controle hebben met een foute serie callefi beveiliging maar het lijkt erop dat ze liever afwachten tot er mensen geen water in het systeem meer hebben en in de kou komen te zitten.

Ik ga nog maar eens bellen maar heb begrepen dat de groene generatie zelf weinig met dit probleem kan en Weheat niet hard reageert op zijn verzoek.

Overigens voor de duidelijkheid de klep wordt uitgestuurd door de print ook als de portal zegt dat niet te doen, als ik hem spanningsloos maak loopt hij weer terug naar CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 06:25
Satefan schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:53:
[...]

De bovenste zou uit het hoofd. Die staat net niet op de foto.

Edit: Even een screenshot uit het filmpje van het Installatiehuis gehaald:

[Afbeelding]

Filmpje zelf: https://youtu.be/4CVaVpLMP4I?t=158
Ja idd. Als je geen flow hebt, dan loopt je warmtepomp uit op ten opzichte van warmtepomp in (water loopt dus niet door). Als er een Delta van 20*C gaat hij in de storing, kan zomaar binnen een paar minuten zijn, ookal draait hij 30% vermogen.

Je kan die overstort, hier het rode dopje dan openen, dan komt daar een shot water uit, je laat het schrikken, je hebt kan dat de luchtbel dan direct mee naar buiten gaat en het water er weer doorheen gedrukt wordt.

Als gebruiker kan je die warmtepomp uit en in niet zien, een installateur wel. Dus Coolblue ook.

Overigens gaat een Weheat pomp echt heel schappelijk om met weinig flow; een flow onder de 800l/h gaat gewoon zonder storingen (niet ideaal).

@dyna18 , kan je hier iets mee?

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitashi
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-10 04:52
Ik kan hier ook niet meer in de app. Gister nog wel. En al 24 uur geen Home Assistant data.

Laten we hopen dat ze in de achtergrond met zeer grote updates bezig zijn die nu deployment problemen geven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Je kunt dus alleen de warmtepomp met een app aanzetten en niet op het apparaat zelf? Dus als de app of het internet eruit ligt, dan doet je verwarming en tapwater het niet? Is dit niet allemaal heel gek? Ik was eigenlijk van plan weheat te nemen, maar dit klinkt allemaal best slecht voorelkaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Razer
Belecthor schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:18:
Je kunt dus alleen de warmtepomp met een app aanzetten en niet op het apparaat zelf? Dus als de app of het internet eruit ligt, dan doet je verwarming en tapwater het niet? Is dit niet allemaal heel gek? Ik was eigenlijk van plan weheat te nemen, maar dit klinkt allemaal best slecht voorelkaar.
Nee... De warmtepomp blijft gewoon draaien.
Als er een stooklijn is ingesteld, of aansturing via een OpenTherm thermostaat, volgt hij gewoon deze. Uiteraard blijft warmwater ook gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Post
Belecthor schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:18:
Nou inderdaad, ben sinds vrijdag een Weheat BB P60 gebruiker en had dit eigenlijk niet verwacht, dus schrok wel een beetje.
Razer schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:19:
[...]

Nee... De warmtepomp blijft gewoon draaien.
Als er een stooklijn is ingesteld, of aansturing via een OpenTherm thermostaat, volgt hij gewoon deze. Uiteraard blijft warmwater ook gewoon werken.
Hier ben ik wel heel blij mee, want anders had ik toch wel een twijfel achteraf of ik dan voor het juiste systeem ben gegaan. Maar de afhankelijkheid voor instellingen kunnen wijzigen via een externe server vindt ik nog wel zorgelijk. Hopelijk dat er een lokale api in de toekomst beschikbaar komt, zoals HomeWizard dat voor elkaar heeft.

BP on the move!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 29-10 19:58
Mitashi schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:06:
Ik kan hier ook niet meer in de app. Gister nog wel. En al 24 uur geen Home Assistant data.

Laten we hopen dat ze in de achtergrond met zeer grote updates bezig zijn die nu deployment problemen geven!
Sinds 08:11 heb ik weer data en toegang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Post
I.p. schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:26:
[...]

Sinds 08:11 heb ik weer data en toegang.
Nu net gecheckt, hier nu ook!

BP on the move!!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelleeelco
Bas Post schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:25:
[...]
Hopelijk dat er een lokale api in de toekomst beschikbaar komt, zoals HomeWizard dat voor elkaar heeft.
Lokale API met aansturingsfunctionaliteit komt er nooit. Hebben ze al meerdere keren bevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
jelleeelco schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:54:
[...]

Lokale API met aansturingsfunctionaliteit komt er nooit. Hebben ze al meerdere keren bevestigd.
En als Weheat failliet gaat? Niet ondenkbaar gezien ze nog maar kort op de markt zitten. Lijkt me toch wel een zorgelijk punt. Ik was best overtuigd om voor Weheat te gaan, maar begin nu toch wel sterk te twijfelen ivm de onvolwassenheid van de app en die intelligence en de single point of failure/afhankelijkheid van de servers van weheat.

[ Voor 38% gewijzigd door Belecthor op 09-10-2025 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:56
0xygen schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 08:51:
[...]

Ik heb van hetzelfde euvel last. Speelt hier ongeveer sinds gisteravond. @Weheat Is er ergens een statuspagina van weheat waarbij ik kan zien of hun servers waarmee mijn warmtepomp communiceert in orde zijn?
Ik heb bij Weheat deze melding laten te checken. Antwoord was dat dit helemaal niet kon omdat de pomp een eigen 4g verbinding had... Tja. Ik heb nog even getwijfeld of ik een screenshot zou sturen. Maar vrijwel altijd werkt dan de portal wel. Wat mij meer zorgen baart is het niet in sync zijn van instellingen van app en portal. En meestal betekent dit dat de pomp ook niks doet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jelleeelco
Belecthor schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:23:
[...]

En als Weheat failliet gaat? Niet ondenkbaar gezien ze nog maar kort op de markt zitten. Lijkt me toch wel een zorgelijk punt. Ik was best overtuigd om voor Weheat te gaan, maar begin nu toch wel sterk te twijfelen ivm de onvolwassenheid van de app en die intelligence en de single point of failure/afhankelijkheid van de servers van weheat.
Dat is heel iets anders. Ze hebben een heel backup plan voor het geval ze kopje onder zouden gaan. Dan wordt de backend en het beheer van servers ondergebracht bij een externe partij. Dit is allemaal al geregeld. En vergeet niet, Weheat is meer dan alleen de warmtepompen. Het is een innovatieve fabriek die voor veel grote fabrikanten half fabricaten maakt.

Dan over de 'onvolwassenheid' van de app. Ik vind dat nogal meevallen. Normalerwijze kan ik echt alles met de app, ik heb echt geen wensen voor extra functionaliteit. Die 'energie-inzichten' zijn leuk... ze hebben nameljk van iedere pomp de exacte data en kunnen dus heel specifiek uitrekenen wat je huis aan warmte verliest, wat je bespaard hebt t.o.v. gas etc. Dat noem ik 'leuk' maar zeker geen basisfunctionaliteit of 'onvolwassenheid'. De weheat intelligence die nu langzaam uitgerold wordt is echt wel next-level en volgens mij is er geen een andere fabrikant die dit zo (out of the box) gaat aanbieden / aanbiedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fresnel
  • Laatst online: 29-10 17:22
jelleeelco schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:32:
[...]

.... Normalerwijze kan ik echt alles met de app, ik heb echt geen wensen voor extra functionaliteit. Die 'energie-inzichten' zijn leuk...
Doe ik dan wat verkeerd? Ik heb sinds de update van de app geen grafieken meer van mijn Sparrow en bij 'inzichten' staat in een venster: "Je energie inzichten zijn bijna beschikbaar".
Dat staat er al een maand of zo.
Dus bekijk ik het maar in de browser waar ik steeds het venster moet wegklikken "in de app werkt alles beter". ha ha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JessicavdH
  • Laatst online: 27-10 13:36

JessicavdH

Blackbird P80 | Duco WTW | HA

Aeien schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:31:
[...]

[...]

De Weheat Intelligence is idd pas beperkt uitgerold. Wij hebben de warmtepomp nu 1,5 jaar en van alle beloftes van een 'slimme warmtepomp' zijn er m.i. weinig gerealiseerd. Onze Blackbird doet het overigens best goed, maar de verwachtingen die Weheat schept worden niet waargemaakt. De marketing is extreem optimistisch in allerlei opzichten en de informatie is niet transparant. Ik vraag me ook af in welke volgorde die Intelligence wordt uigerold want je zou verwachten dat dit op een 'first come (bought), first serve' base gaat, maar het lijkt nou een soort willekeur.
Ik ga ervan uit dat @Weheat in dit topic meeleest, maar ik merk er in de praktijk nog weinig van De claim 'ultrastil' staat nog steeds op de website...

Jaren_30_huis_gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razer
Fresnel schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:42:
[...]

Doe ik dan wat verkeerd? Ik heb sinds de update van de app geen grafieken meer van mijn Sparrow en bij 'inzichten' staat in een venster: "Je energie inzichten zijn bijna beschikbaar".
Dus bekijk ik het maar in de browser waar ik steeds het venster moet wegklikken "in de app werkt alles beter". ha ha
Dat staat er hier na een jaar nog ;)
Die inzichten zijn er nog niet, voorheen in de oude app kon je het verbruik van een dag wel zien. Dat is verdwenen en niet meer terug gekomen.
Ik verschil van mening met wat ik hierboven lees, het verbruik en historische verbruik van je apparaat zou je mijn inziens wel gewoon als basis functionaliteit mogen beschouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Fresnel schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:42:
[...]

Ik kijk nooit naar grafieken in de app (nog nooit gedaan), altijd in de portal. En ja, communicatie kan beter - ze hadden beter niet die tab kunnen toevoegen met "binnenkort energie overzicht beschikbaar" want dat schept alleen maar verwachtingen.

Het zijn techneuten...daarom heb ik er juist WEL vertrouwen in. Ze rollen pas iets uit als het ook echt werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Razer schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:50:
[...]

Dat staat er hier na een jaar nog ;)
Die inzichten zijn er nog niet, voorheen in de oude app kon je het verbruik van een dag wel zien. Dat is verdwenen en niet meer terug gekomen.
Ik verschil van mening met wat ik hierboven lees, het verbruik en historische verbruik van je apparaat zou je mijn inziens wel gewoon als basis functionaliteit mogen beschouwen.
Meet je CV ketel dan ook het gasverbruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razer
jelleeelco schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:53:
[...]

Nee, maar elke zelf respecterende WP fabrikant wel, zeker als je hoog van de toren blaast over intelligentie en besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Razer schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:55:
[...]

Nee, maar elke zelf respecterende WP fabrikant wel, zeker als je hoog van de toren blaast over intelligentie en besparing.
Ja daar heb je wel een punt. Ik heb een kWh meter geinstalleerd dus mij boeit die app niet zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:39

polthemol

Moderator General Chat
jelleeelco schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:53:
[...]

het probleem is dat als iemand belooft dat een apparaat iets doet, dat het dan een punt gaat worden waarop 'ik' ze aan ga spreken ook. Ik snap dan ook je verdedigen niet. @Weheat heeft een account hier, ze kunnen prima zeggen hoe het zit of duidelijkheid geven. Ze kiezen ervoor dat niet te doen, dus gaan ze kritiek krijgen :)

Gezien wat het allemaal kost, vind ik het geen gekke gedachte dat men zichzelf wat meer accountable maakt door inzicht te geven in hoe de uitrol van bv. Intelligence loopt, verwachtingskaders schept die wat concreter zijn. Op dat vlak ben ik best wel teleurgesteld in hun aanpak, ondanks dat het product het aardig doet. Als je de controle (of de zorgen zo je wil) uit handen wilt nemen van de klant, dan moet je dat ook doen en tot die tijd anders maar alternatieven geven zoals wat extra settings (of helderheid over de releases).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
polthemol schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:04:
[...]

het probleem is dat als iemand belooft dat een apparaat iets doet, dat het dan een punt gaat worden waarop 'ik' ze aan ga spreken ook. Ik snap dan ook je verdedigen niet. @Weheat heeft een account hier, ze kunnen prima zeggen hoe het zit of duidelijkheid geven. Ze kiezen ervoor dat niet te doen, dus gaan ze kritiek krijgen :)

Gezien wat het allemaal kost, vind ik het geen gekke gedachte dat men zichzelf wat meer accountable maakt door inzicht te geven in hoe de uitrol van bv. Intelligence loopt, verwachtingskaders schept die wat concreter zijn. Op dat vlak ben ik best wel teleurgesteld in hun aanpak, ondanks dat het product het aardig doet. Als je de controle (of de zorgen zo je wil) uit handen wilt nemen van de klant, dan moet je dat ook doen en tot die tijd anders maar alternatieven geven zoals wat extra settings (of helderheid over de releases).
Ik verdedig helemaal niemand. Ik heb kennelijk minder behoefte aan allerlei rapportjes. Ook weheat intelligence zit ik niet op te wachten. Ik kan me voorstellen dat dat anders is als je SWW ook hebt.

Daarnaast, toen ik de weheat in Dec 2024 kocht was dit er allemaal niet en was er ook geen enkele belofte gedaan mbt weheat intelligence oid dus mss is mijn verwachtingspatroon wat anders.

En daarnaast ben ik een geduldig mens en zie ik wel wanneer iets beschikbaar komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
jelleeelco schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:32:
[...]

Dat is heel iets anders. Ze hebben een heel backup plan voor het geval ze kopje onder zouden gaan. Dan wordt de backend en het beheer van servers ondergebracht bij een externe partij. Dit is allemaal al geregeld. En vergeet niet, Weheat is meer dan alleen de warmtepompen. Het is een innovatieve fabriek die voor veel grote fabrikanten half fabricaten maakt.
Niet helemaal natuurlijk.
Weheat is onderdeel (dochterbedrijf) van WeFabricate die de half fabricaten maakt. Dus in theorie kan Weheat ophouden te bestaan en Wefabricate kan doorgaan.

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
ZeRoC00L schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:42:
[...]

Niet helemaal natuurlijk.
Weheat is onderdeel (dochterbedrijf) van WeFabricate die de half fabricaten maakt. Dus in theorie kan Weheat ophouden te bestaan en Wefabricate kan doorgaan.
Klopt. Dat geldt voor ieder bedrijf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Een vraagje over de labels van de temperatuur sensoren.
Deze zitten nu met tie-wraps aan de buizen vast. Nu worden deze (zeker de SWW naar boilervat) natuurlijk warm. Kan dit kwaad, of kan ik beter deze losmaken en anders netjes geleiden naar de binnenunit ?

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20:57
jelleeelco schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:18:
[...]

Ik verdedig helemaal niemand. Ik heb kennelijk minder behoefte aan allerlei rapportjes. Ook weheat intelligence zit ik niet op te wachten. Ik kan me voorstellen dat dat anders is als je SWW ook hebt.

Daarnaast, toen ik de weheat in Dec 2024 kocht was dit er allemaal niet en was er ook geen enkele belofte gedaan mbt weheat intelligence oid dus mss is mijn verwachtingspatroon wat anders.

En daarnaast ben ik een geduldig mens en zie ik wel wanneer iets beschikbaar komt.
Zo zit ik er ook in. Ik denk dat intelligence voor Weheat SWW gebruikers wel interessant is, omdat in mijn optiek je nu totaal geen vat hebt op SWW gedrag en bediening. Daarom maak ik de overstap naar Weheat FE nog niet.
Als de update naar fatsoenlijk SWW bediening te lang gaat duren. Neem ik gewoon een standalone boiler.

Edit: Voor functie verwarming, ben ik dik tevreden met mijn BB. Het elektriciteit verbruik lees ik via HA uit.

[ Voor 5% gewijzigd door RNacoustics op 09-10-2025 11:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RNacoustics
Mogelijk bij Weheat onderhoud geweest?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oIH-1dmZ-SlbEaTtWPYm5AFB39w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xzuDLYx1C5D6dLWHv83isMxk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlteKiet
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-10 14:42
AlteKiet schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 17:09:
[...]

Achteraf gezien vind ik de kWh-meters ook niet echt nodig, maarja, ik had destijds ervoor gekozen om ze te plaatsen en nu laat ik ze fijn zitten.
[...]
Afgelopen nacht heeft de blackbird inderdaad een uur of 5 geen verbruik doorgegeven. Op dat soort momenten vind ik het toch wel weer fijn dat ik de kWh-meters (homewizard) er tussen heb zitten.
Het gaat natuurlijk nergens om, maar leuk om te kunnen meten... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
AlteKiet schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:47:
[...]

Afgelopen nacht heeft de blackbird inderdaad een uur of 5 geen verbruik doorgegeven. Op dat soort momenten vind ik het toch wel weer fijn dat ik de kWh-meters (homewizard) er tussen heb zitten.
Het gaat natuurlijk nergens om, maar leuk om te kunnen meten... :)
Telt inderdaad niet door.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CnEs8a7Y9Q4kencsTzgXyL91Jng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qjkh761rTdvbyh4Uwejd3F5l.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jules52
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:09
We zijn erg tevreden over de recente installatie en oplevering van onze FE BB P80 installatie. Momenteel in afwachting van een Bosch TF30 (via Marktplaats) thermostaat om een Opentherm communicatie met de BB te krijgen. Installatie draait nu op stooklijn die ik geleidelijk aanpas naar het gewenste comfort. Ik gebruik de HomeAssistant integratie om de performance te monitoren. Nu zie ik vanmorgen dat de BB buiten temp sensor plotseling stijgt en dat daardoor de BB naar standby schakelt. De plotselinge stijging kan ik alleen maar verklaren door zonneschijn. Temp stijging gaat nl samen met PV opbrengst. Iemand enig advies hoe ik de montage vd buiten temp. sensor kan checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Jules52 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:24:
We zijn erg tevreden over de recente installatie en oplevering van onze FE BB P80 installatie. Momenteel in afwachting van een Bosch TF30 (via Marktplaats) thermostaat om een Opentherm communicatie met de BB te krijgen. Installatie draait nu op stooklijn die ik geleidelijk aanpas naar het gewenste comfort. Ik gebruik de HomeAssistant integratie om de performance te monitoren. Nu zie ik vanmorgen dat de BB buiten temp sensor plotseling stijgt en dat daardoor de BB naar standby schakelt. De plotselinge stijging kan ik alleen maar verklaren door zonneschijn. Temp stijging gaat nl samen met PV opbrengst. Iemand enig advies hoe ik de montage vd buiten temp. sensor kan checken?
Klopt. Buiten temperatuur knalt van 9 naar 18 graden. Daarom draai ik nu nog met OT. Als het echt wat kouder wordt, zet ik hem om naar stooklijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JessicavdH
  • Laatst online: 27-10 13:36

JessicavdH

Blackbird P80 | Duco WTW | HA

jelleeelco schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:18:
[...]

Weheat doet al een tijdje beloftes over het kunnen inspelen op dynamische tarieven. Wij hebben SWW en afgelopen winter heeft het soms 24 uur geduurd om een legionella-run gedraaid te krijgen omdat de BB dat midden in de nacht (op het koudste moment, dus lage COP!) ging doen en vooral aan het defrosten was - en daarna weer moest gaan verwarmen, defrosten etc. Ik hoef ook niet perse intelligence maar wél de mogelijkheid om voor SWW zélf tijden te kiezen (en ook voor legionella-run, binnen de bandbreedte van wat veilig is).

Jaren_30_huis_gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
JessicavdH schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 13:26:
[...]

Weheat doet al een tijdje beloftes over het kunnen inspelen op dynamische tarieven. Wij hebben SWW en afgelopen winter heeft het soms 24 uur geduurd om een legionella-run gedraaid te krijgen omdat de BB dat midden in de nacht (op het koudste moment, dus lage COP!) ging doen en vooral aan het defrosten was - en daarna weer moest gaan verwarmen, defrosten etc. Ik hoef ook niet perse intelligence maar wél de mogelijkheid om voor SWW zélf tijden te kiezen (en ook voor legionella-run, binnen de bandbreedte van wat veilig is).
ja, mee eens, het is nu te willekeurig. Geef gewoon een optie voor wat voorkeuren @Weheat.

(reageren ze uberhaupt nog hier op tweakers ?)

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kirvis
JessicavdH schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 13:26:
[...]

Vreemd dat ie midden in de nacht start met de legionellarun. Je installateur kan een voorkeurstijdstip instellen.

Je kunt zelf checken waar dat op staat in de portal door de inspector te gebruiken in Chrome (Shift + Ctrl + i). Je moet dan de Network tab bekijken.

Klik dan op de knop Instellingen/Settings (in de portal), en dan in het inspector window op een van de outputs genaamd "Settings". Door "Response" te selecteren krijg je een jsoon te zien van alle settings, waarvan sommigen niet in de UI staan, zie hieronder.

Onze Sparrow start dus standaard om 13 uur met de legionella cyclus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VGdLS0SH88J8EtV0jbm-54v33ME=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Egn9WotRfLr1rOVxmrIPitJB.png?f=user_large
Pagina: 1 ... 115 ... 124 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.