jelleeelco schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:39:
[...]
Ik zou vooral meerdere offertes opvragen en dito adviezen. Een BB voor verbruik van 900m3 lijkt me behoorlijke overkill. En ja, een BB moduleert verder terug dan een ander merk WP maar de Sparrow moduleert pas echt ver terug: 16%, wat neer komt op ongeveer 180 watt.
Mijn verbruik was 1200-1400m3 per jaar en de BB kwam niet eens ter sprake... Convectoren (bedoel je types als Jaga Strada/Tempo?) kun je nog enorm boosten met ventilatoren.
Als een installateur mij zou hebben geadviseerd met een water termperatuur van 55 graden te gaan werken had ik niet eens een warmtepomp genomen, maar eerst mijn afgifte systeem aangepast. Heb je al een winter gedraaid met de cv op 40 graden bv? Ter info - als er hier 40graden water door het huis gaat dan zweten we de tent uit. Zelfs op koude dagen kwam het niet (met enige uitschieters daargelaten) niet boven de 35 graden (beneden wel 75m2 'nieuwe' vloerverwarming en boven komen allemaal jaga's).
Thanks, ik ga denk ik idd nog meer installateurs vragen voor een offerte.
Ik twijfel idd eigenlijk ook over de p80 of 60.
We verwarmen nu eigenlijk alleen de benedenverdieping. Als de 2 kinderen groter worden zullen we alleen wel vaker boven ook 2-3 kamers verwarmen. Beneden dus bijverwarming van de vloer, met 3 radiatoren die wat lijken op
jaga's. Ze zijn alleen 20j oud, dus qua functie mss wel een stuk minder voor lage temp verwarming.
We stoken het niet extreem warm, 19-19.5gr. Wel komt er een 300l boiler, maar neem aan dat dat ook kan op de p60.
Ons huis is uit 2003, energielabel A wat betreft isolatie; met vriezen buiten koelt het max 2gr over de nacht af binnen. Heb aangenomen dat het huis het dus wel aankan. Heb afgelopen dagen de cv op 50 ingesteld (stond op 65

) en dat was prima, maar dit is natuurlijk niet representatief.
Het blijft een oerwoud, al die adviezen van installateurs.