JurjenS7 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 21:20:
[...]
Al gelukt? Bij mij zat er ergens een luchtbel vast gisteren nadat we 2 weken geen water in systeem hadden door verbouwing. pomp (wilo para aangestuurd vanuit binnenunit) bleef blokkeren. Uiteindelijk op laagste punt water uit systeem gehaald (zet op hoogste punt onluchtingsventiel open) en opnieuw gevuld bij cv (slang zat toen al vast dus alleen de leidingen open gezet om bij te vullen). Daarna weer ontluchten bij expansievat en radiatoren, maar was toen al weer aan het draaien. Dan gaat ie automatisch ontluchten en komt halfuur later de wp erbij ongeveer. Had zelf tijdens bijvullen cv wel aan, wp binnen en buitenunit van de stroom af
Ja het was een kwestie van geduld hebben. Heb nu niet heel veel punten waar ik kan ontluchten, want boven zijn de meeste radiatoren weg... maar het draait weer.
Overigens, off topic, maar hoe de isolatie veranderd is in de loop der jaren. Onder de ramen van mijn jaren 70 huis zit een 'gat' in de muur. Soort van houten frame, plaatje van 9mm multiplex aan beide kanten waar aan de buitenkant vervolgens gevelbekleding is gemonteerd. Nu we toch de radiatoren veranderen, dacht ik...oude plaat aan de binnenkant weghalen en kijken wat voor isolatie daar zat. Uhhh of niet. Er zat 5cm gele plaat. Isolatiewaarde van een krant. Bijna letterlijk 2 houten plaatjes van 9mm met wat lucht ertussen (niet airtight) dat de kamer verwijderd is van de koude buitenlucht.
Beide kamers (voor en achter van het huis) de ruimte geisoleerd met 10cm PIR. De temperatuur was na 2 uur al met 1.5 graad gestegen... kennelijk was er een onwijs koude trek van voor naar achter dat de boel enorm afkoelde. Nog maar te zwijgen over de geluidsreductie.
Nu afwerken en zodra de Jagas er zijn....lekker warm!
[
Voor 33% gewijzigd door
jelleeelco op 07-10-2025 21:50
]