Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:36
jelleeelco schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 18:41:
[...]

Thanks! Hoe kan ik de pomp ontluchten? Hele systeem ontlucht maar WP blijft uit
Toevallig net een mooie algemene webpagina van verschenen

https://www.weheat.nl/inzichten/je-verwarming-ontluchten

Een pomp zelf kun je niet ontluchten, je ontlucht je systeem. Je kan sommige circulatiepompen kort op een ontluchtingsstand laten draaien zodat hij gaat pulseren om grote luchtbellen in gang te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BassieTP
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 20:52
dyna18 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 22:17:
....
Wat ik zie is dat de warmtepomp een keer probeert op te starten, maar na een paar seconden alweer stopt.
Daarna zet de controller de bestaande CV ketel aan en wordt alle warmte vanuit de CV ketel (op gas) geleverd.
....
Ik had iets vergelijkbaars, mijn Evohome stuurde via opentherm een gevraagde water-doeltemperatuur van rond de 60gr. Bijna als een aan-uit schakeling. Dit kan de WP natuurlijk niet zo snel leveren/volgen. Dus neemt de CV het over.
Ik heb nu de Sparrow op stooklijn gezet, en de gevraagde water-doeltemperatuur is nu rond de 30gr. en de CV hoeft niet meer bij te springen.

[ Voor 0% gewijzigd door BassieTP op 07-10-2025 19:58 . Reden: taalfoutjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:25
drboneym schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:30:
[...]

Een pomp zelf kun je niet ontluchten, je ontlucht je systeem. Je kan sommige circulatiepompen kort op een ontluchtingsstand laten draaien zodat hij gaat pulseren om grote luchtbellen in gang te zetten.
Thanks, dat bedoelde ik ook: hoe ontlucht ik de circulatiepomp...niet de WP zelf natuurlijk. Inmiddels gevonden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:33
jelleeelco schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:19:
[...]

Nee niet ontluchten, het gaat om bijvullen...
Bedoelde bijvullen natuurlijk 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Razer schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:37:
[...]

Bedoelde bijvullen natuurlijk 🤣
Haha grapjas! Nou ik had toch maar even de WP uit gedaan en de binnenunit ook. Baat het niet dan schaadt het niet zeg maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fbosman
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22:00
drboneym schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:30:
[...]

Idd een mooie pagina. Maar hoe start je als eenvoudige gebruiker het ontluchtingsprogramma bij de BB? Noch in de app, noch in het portal kan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurjenS7
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:21
jelleeelco schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:39:
[...]

Haha grapjas! Nou ik had toch maar even de WP uit gedaan en de binnenunit ook. Baat het niet dan schaadt het niet zeg maar...
Al gelukt? Bij mij zat er ergens een luchtbel vast gisteren nadat we 2 weken geen water in systeem hadden door verbouwing. pomp (wilo para aangestuurd vanuit binnenunit) bleef blokkeren. Uiteindelijk op laagste punt water uit systeem gehaald (zet op hoogste punt onluchtingsventiel open) en opnieuw gevuld bij cv (slang zat toen al vast dus alleen de leidingen open gezet om bij te vullen). Daarna weer ontluchten bij expansievat en radiatoren, maar was toen al weer aan het draaien. Dan gaat ie automatisch ontluchten en komt halfuur later de wp erbij ongeveer. Had zelf tijdens bijvullen cv wel aan, wp binnen en buitenunit van de stroom af

[ Voor 4% gewijzigd door JurjenS7 op 07-10-2025 21:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jelleeelco
JurjenS7 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 21:20:
[...]

Al gelukt? Bij mij zat er ergens een luchtbel vast gisteren nadat we 2 weken geen water in systeem hadden door verbouwing. pomp (wilo para aangestuurd vanuit binnenunit) bleef blokkeren. Uiteindelijk op laagste punt water uit systeem gehaald (zet op hoogste punt onluchtingsventiel open) en opnieuw gevuld bij cv (slang zat toen al vast dus alleen de leidingen open gezet om bij te vullen). Daarna weer ontluchten bij expansievat en radiatoren, maar was toen al weer aan het draaien. Dan gaat ie automatisch ontluchten en komt halfuur later de wp erbij ongeveer. Had zelf tijdens bijvullen cv wel aan, wp binnen en buitenunit van de stroom af
Ja het was een kwestie van geduld hebben. Heb nu niet heel veel punten waar ik kan ontluchten, want boven zijn de meeste radiatoren weg... maar het draait weer.

Overigens, off topic, maar hoe de isolatie veranderd is in de loop der jaren. Onder de ramen van mijn jaren 70 huis zit een 'gat' in de muur. Soort van houten frame, plaatje van 9mm multiplex aan beide kanten waar aan de buitenkant vervolgens gevelbekleding is gemonteerd. Nu we toch de radiatoren veranderen, dacht ik...oude plaat aan de binnenkant weghalen en kijken wat voor isolatie daar zat. Uhhh of niet. Er zat 5cm gele plaat. Isolatiewaarde van een krant. Bijna letterlijk 2 houten plaatjes van 9mm met wat lucht ertussen (niet airtight) dat de kamer verwijderd is van de koude buitenlucht.

Beide kamers (voor en achter van het huis) de ruimte geisoleerd met 10cm PIR. De temperatuur was na 2 uur al met 1.5 graad gestegen... kennelijk was er een onwijs koude trek van voor naar achter dat de boel enorm afkoelde. Nog maar te zwijgen over de geluidsreductie.

Nu afwerken en zodra de Jagas er zijn....lekker warm!

[ Voor 33% gewijzigd door jelleeelco op 07-10-2025 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:23
Mg4gebruiker schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 22:23:
[...]

Dat hangt er vanaf hoeveel je hebt geinvesteerd in isolatie. Ik ben stapsgewijs van 1200 m3 naar 450 m3 gas naar gegaan. En ja, met zo een laag verbruik wordt het moelijker terug verdienen.
Daar doe ik het niet voor. En ik kan het met Flint All Electric makkelijk af en dan valt het best mee hoelang het duurt voor je het terug verdient. Gas wordt steeds duurder, stroom omgekeerd. Ik kom met aftrek subsidie iets onder de €8000 euro uit. En dan heb ik er ook een 3-fase kast bijgekregen met extra groepen. Oké ik heb zelf na moeten isoleren...
Eens. Maar met mijn vrijstaande jaren '30 woning kom ik nooit op 450 m3 gas. Spouwmuur is al geïsoleerd, dakisolatie, schuimbetonvloer, HR++ kunststof in 90% van de ramen. Heb nog één kozijn met gewoon dubbel glas. Die vervangen zou nog wel wat kunnen opleveren, maar tripleglas is ook moeilijk terugverdienen.
Ik bedoelde te zeggen dat een gasaansluiting opzeggen nog wel wat vaste kosten kan schelen jaarlijks. 3-fase heb ik al, meterkast wordt over twee weken aangepakt. Na laadpaal en inductie, nu ook een BB P80 warmtepomp en voorbereiding voor een batterij in de garage (voorbereidingen getroffen voor een 6mm2-kabel 8) ). Een batterij is toekomstmuziek richting 2027.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:23
trinity999 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:56:
[...]

Ik heb hier een offerte om een AE Sparrow P60 incl. backup heater en Weheat Boiler 200L. Alles incl.installatie incl. kleine MK aanpassing [2xtra aardlekschakelaars]. Dit alles voor €16000,=. ex subsidie.
Ik heb eerlijk gezegd het gevoel dat dit aan de hoge kant is of is dit een redelijke prijs.
Ik had eigenijk ook liever een BB P80 gehad, gezien de capaciteit van de Sparrow op de rand zit van het benodigde vermogen. Ik heb geen platdak en de BB zou op de grond moeten komen te staan maar daar wil de installateur niet aan. Niet voor ontworpen is het argument.
Ik vind het wel aan de dure kant. Ik heb een BB P80 (scheelt netto met de subsidie 500 euro of 700 ten opzichte van een Sparrow dacht ik?) met 300L Weheat Boiler. 14,5k inclusief btw. Ook een backup-element + kleine aanpassing in de meterkast. Installateur kan bij mij wat werk met werk maken want voor ongeveer 1000 piek gaat hij mijn hele meterkast opnieuw opbouwen. Dat begon houtje touwtje te worden na laadpaal, zonnepanelen, inductie en wat groepuitbreidingen door de vorige bewoners. En ik heb 2x 50mm mantelbuizen voor hem klaargelegd buitenom het huis, onder de oprit. Kan hij in 10 minuten kabels trekken voor de warmtepomp van de meterkast aan de voorzijde naar de installatieruimte aan de achterzijde van mijn huis. ;)

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:06
STIMPPYYY schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 07:22:
[...]

Gewoon zorgen dat ze het kostenloos oplossen. Als het niet werkt had dit tijdens de schouw duidelijk moeten zijn. Je bent geen expert dat zijn zij. Als ze niet opschieten een ingebrekestelling versturen en indien beschilbaar rechtsbijstand betrekken.
Of de geschillencommissie . Coolblue is erbij aangesloten . Die hebben al een interessante uitspraak gedaan over wanprestatie bij een warmtepomp . Dat was overigens niet CB maar een andere leverancier .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir Bacon
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:59
Kirvis schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:54:
Ons 300L boilervat heeft een warmteverlies dat twee keer te hoog is. Naar alle waarschijnlijkheid door eenpijpcirculatie. Ik moet onze installateur nog vragen dit op te lossen met een warmtesifon.

Heb gisteren ook een Suggestie/Tip ingestuurd naar Weheat om een nieuwe generatie boilervaten te ontwikkelen met ingebouwde warmtesifon.
...
Wat denken jullie?
Psst, kijk eens naar deze:
https://www.roth-werke.de/roth-waermespeicher
https://www.solarico.eu/uniqube/
Die hebben dit al ;)
Pagina: 1 ... 114 115 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.