Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niels32
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:45
ekops schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 12:25:
[...]

Dit staat er op de website van Weheat:
Boilervat
De slimme planning (weheat intelligence) voor tapwater werkt momenteel met:

Weheat boilervaten van 200 of 300 liter
Inventum boilervaten van 200 of 300 liter
Hiermee kan de warmtepomp slim bepalen wanneer het boilervat wordt opgewarmd, bijvoorbeeld tijdens momenten van lage stroomprijzen of wanneer de COP (rendement) het hoogst is.

Ondersteuning voor andere modellen en volumes staat op de planning en komt later beschikbaar.
Ik las het nu net toevallig ook op de website. Gewoon nog even afwachten dus, ik hoop dat het Nexus boilervat ook wordt toegevoegd binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:00
Even een vraag. Ze maken bij Weheat ‘reclame’ dat de Sparrow al op dempers staat. Nu zag ik in mijn offerte geen extra dempers (komt op een betonnen afdak). Is het slim om bv een setje Bigfoot op te nemen? Heeft iemand ervaring zonder extra dempers?
Wat ik begreep zijn ze vooral nuttig voor niet beschadigen van dak, maar slechts beperkt voor geluid?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
badnews.nl schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 13:03:
Even een vraag. Ze maken bij Weheat ‘reclame’ dat de Sparrow al op dempers staat. Nu zag ik in mijn offerte geen extra dempers (komt op een betonnen afdak). Is het slim om bv een setje Bigfoot op te nemen? Heeft iemand ervaring zonder extra dempers?
Wat ik begreep zijn ze vooral nuttig voor niet beschadigen van dak, maar slechts beperkt voor geluid?
Denk dat er altijd nog een Bigfoot oid onder moet.
Als ze hem rechtstreeks op het dak zetten staat ie sowieso te laag en denk dat ie gaat ‘lopen’.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:20

Carboy54

Duurzaamheid coach

Niels32 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 12:11:
Wij hebben sinds eind augustus een Weheat Sparrow staan. Wij hebben gekozen voor een 200 liter Nexus RVS Hygiëne boiler PAWT-200H XL-LE1 dat horizontaal onder het knieschot is geplaatst. Ook is er een BT50 buffervat van Nexus geplaatst. Nu willen wij graag gebruik gaan maken van Weheat intelligence, wij hebben zonnepanelen en een dynamisch energiecontract. Helaas is er in de app is de optie om Weheat intelligence aan te vinken (nog) niet aanwezig. Ik denk dat het te maken heeft met ons boiler en/of buffervat dat niet van het merk Weheat is. Is er misschien iemand die dit probleem ook heeft of een oplossing heeft om toch gebruik te kunnen maken van Weheat intelligence?
Vermoedelijk de oorzaak dat jouw boiler maar 1 sensor heeft en de Weheat boiler 2 sensoren.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:25
[...]

Boilervat

Hiermee kan de warmtepomp slim bepalen wanneer het boilervat wordt opgewarmd, bijvoorbeeld tijdens momenten van lage stroomprijzen of wanneer de COP (rendement) het hoogst is.

Ondersteuning voor andere modellen en volumes staat op de planning en komt later beschikbaar.
Hier niets. Gewoon 300L weheat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDenna
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20:53
Zie bovenstaande reacties ook @Carboy54 . Wij hebben ook een Sparrow FE installatie en ook nog geen Weheat Intelligence.

Ik las ook op de website van Weheat dat het een vereiste is dat je een OT thermostaat gebruikt om Weheat Intelligence te kunnen krijgen. Ik hoop dat dat aangepast gaat worden. Wij werken momenteel op alleen stooklijn. Thermostaat PNI CT40 Pro hebben we wel liggen, maar wordt pas later aangesloten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niels32
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:45
Carboy54 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 14:25:
[...]

Vermoedelijk de oorzaak dat jouw boiler maar 1 sensor heeft en de Weheat boiler 2 sensoren.
De Nexus boiler heeft ook 2 temperatuur sensoren. Maar volgens de Weheat website werkt het nu alleen nog met de Weheat en Inventum boilervaten. Nog even afwachten of ze de Nexus boiler ook toe gaan voegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-Y8tUUSVXGNeKPrVCMX8N4Jjzk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/pzwgGaiaKPh6LIdIoXlLIH6s.webp?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 06-10 23:01
[...]

Boilervat

Let op: dit betekent niet dat als je een weheat boiler hebt je ook automatisch weheat intelligence hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:20

Carboy54

Duurzaamheid coach

Niels32 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 16:00:
[...]

De Nexus boiler heeft ook 2 temperatuur sensoren. Maar volgens de Weheat website werkt het nu alleen nog met de Weheat en Inventum boilervaten. Nog even afwachten of ze de Nexus boiler ook toe gaan voegen.

[Afbeelding]
Zijn domme vaten dus ik vraag mij met 2 sensoren dan wel af wat het verschil zou moeten zijn bij verticale vaten. Gewoon proberen zou ik zeggen. @Stoker gaat het opnemen met Weheat.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimsie78
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:51
Ik ben bezig met het optimaliseren van mijn warmtepompinstallatie (Blackbird P80).
Door de groepen van de vloerverwarming waterzijdig in te regelen (te knijpen), heb ik het temperatuurverschil (Delta T) tussen de aanvoer en retour bij de warmtepomp weten te verhogen van 1,7°C naar 2,3°C.
Wat me direct opviel:
  • De pomp maakt meer geluid.
  • De flow is gedaald van 1,3 m³/h naar 1,1 m³/h.
  • Ook de verdeler van de vloerverwarming produceert meer geluid.
Mijn vraag:
Moet ik de groepen nog verder dichtdraaien om een Delta T van minimaal 3°C te behalen, ondanks dat dit leidt tot meer geluidsproductie en een nog lagere flow?
Of ben ik juist verkeerd bezig en verslechter ik de efficiëntie van het systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:31

AirX

Tweak Guru

JessicavdH schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 11:24:
[...]

En de hopelijk laatste update: de omgevingsvergunning is verleend! Weheat heeft ons een blad met specificaties van de Blackbird gegeven en dat correspondeert met de gegevens die bij geluidslabel.com staan wat betreft LwA en tonaaltoeslag. De gegevens wijken af van wat er in de installatiehandleiding staat die wij hebben. Ik mag dat bestand met specificaties niet delen van Weheat want ze moeten het nog in de specificaties verwerken. Blijkbaar is dat heel moeilijk.
Ook goed nieuws: de af-fabriekstelingen worden door de gemeente ook geaccepteerd als de 'standaard modus' dus je hoeft niet met de hoogste LwA (70) te rekenen.
Zijn de geluidsspecs van Weheat BB P80 dan 65db overdag en 61 ‘s nachts met tonaalwaarde 0? (Dat zie ik op Geluidslabel staan). En gefeliciteerd dat het rond is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:23
Chimsie78 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 21:17:
Ik ben bezig met het optimaliseren van mijn warmtepompinstallatie (Blackbird P80).
Door de groepen van de vloerverwarming waterzijdig in te regelen (te knijpen), heb ik het temperatuurverschil (Delta T) tussen de aanvoer en retour bij de warmtepomp weten te verhogen van 1,7°C naar 2,3°C.
Wat me direct opviel:
Mijn vraag:
Moet ik de groepen nog verder dichtdraaien om een Delta T van minimaal 3°C te behalen, ondanks dat dit leidt tot meer geluidsproductie en een nog lagere flow?
Of ben ik juist verkeerd bezig en verslechter ik de efficiëntie van het systeem?
Door te knijpen verhoog je de weerstand in het systeem en verlaag je de flow. Het water is langer in je vloer en kan meer warmte kwijt. Logisch, maar ik vraag me af of het daadwerkelijk helpt...

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23:18
Moet je met een warmtepomp wel een grote DeltaT willen ? Dat is toch het CV idee ? Een kleiner temperatuurverschil betekend minder energie nodig om het water weer op de doeltemp te krijgen...

Edit : 1,7 is wel laag. Ik zit wel rond de 3...

[ Voor 11% gewijzigd door Jpiek op 05-10-2025 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-10 15:43
Chimsie78 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 21:17:
Wat me direct opviel:
Mijn vraag:
De Delta T verhogen is geen doel op zich. Het is belangrijk dat er geen "kortsluiting" is: geen groepen/radiatoren dichtbij de pomp, die onevenredig veel debiet krijgen. Die moeten afgeknepen worden. Of: als een ruimte te snel opwarmt ten opzichte van andere ruimtes, dan kun je die ook knijpen. Maar je moet nooit alles knijpen: de "verste" groepen moeten gewoon vol open blijven.

Een delta T van 1,7 K is overigens helemaal niet raar bij de lage vermogens in dit seizoen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07-10 13:31
Carboy54 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 19:31:
[...]

Zijn domme vaten dus ik vraag mij met 2 sensoren dan wel af wat het verschil zou moeten zijn bij verticale vaten. Gewoon proberen zou ik zeggen. @Stoker gaat het opnemen met Weheat.
Zover ik het kan beoordelen (en contact heb met Nexus😉), worden de Weheat vaten geleverd door Nexus.

Als installateur moet je bij de ibs aangeven welk vat er geplaatst is. Als je een nexus 300l vat hebt, dan zou ik in dit geval softwarematig de Weheat 300l invullen.

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:25
[...]

En de hopelijk laatste update: de omgevingsvergunning is verleend! Weheat heeft ons een blad met specificaties van de Blackbird gegeven en dat correspondeert met de gegevens die bij geluidslabel.com staan wat betreft LwA en tonaaltoeslag. De gegevens wijken af van wat er in de installatiehandleiding staat die wij hebben. Ik mag dat bestand met specificaties niet delen van Weheat want ze moeten het nog in de specificaties verwerken. Blijkbaar is dat heel moeilijk.
Ook goed nieuws: de af-fabriekstelingen worden door de gemeente ook geaccepteerd als de 'standaard modus' dus je hoeft niet met de hoogste LwA (70) te rekenen.
Gefeliciteerd! Dat moet een enorme opluchting zijn na al dat gedonder neem ik aan...

En dan nu....HANDHAVINGSVERZOEK voor het dakterras van de buurvrouw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ekops
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:17
Mg4gebruiker schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 18:21:
[...]

Let op: dit betekent niet dat als je een weheat boiler hebt je ook automatisch weheat intelligence hebt.
Nee dat snap ik hoor :-) Ik begreep dat ze het gefaseerd aan het uitrollen zijn, nu bij zo'n 8000 weheat pompen las ik ergens

12 x 370wp, Solis S6-GR1P3.6K, 1 x Marstek Venus-E (153.212), HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ekops
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:17
Stoker schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 22:07:
[...]

Zover ik het kan beoordelen (en contact heb met Nexus😉), worden de Weheat vaten geleverd door Nexus.

Als installateur moet je bij de ibs aangeven welk vat er geplaatst is. Als je een nexus 300l vat hebt, dan zou ik in dit geval softwarematig de Weheat 300l invullen.
Betekent dit dan dat je de software als het ware voor de "gek" kunt houden? Door bij een Nexus vat net te doen alsof je een weheat vat hebt?

12 x 370wp, Solis S6-GR1P3.6K, 1 x Marstek Venus-E (153.212), HW P1

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:03
Goedemorgen allemaal,
Afgelopen woensdag is bij mijn een Weheat BB P60 geïnstalleerd, welke afgelopen vrijdag voor het eerst aanging. Deze is geïnstalleerd i.c.m. een Nexus 300L boilervat, Nexus 100L buffervat en Weheat binnenunit met backup heater.
Afgifte is een 110m2 vloerverwarming op begane grond en 16m2 vloerverwarming badkamer. 2 radiatoren op kinderkamers, 1 radiator in bijkeuken, waar de technische ruimte is met binnenunit, boiler en buffervat.
De Blackbird staat op het dak van de bijkeuken.

We hadden al een Honeywell Evohome naregeling, welke optimaal draaide met de CV installatie. Omdat alles is wegwerkt en is ingebouwd, besloten om dit de behouden, vandaar de keuze voor een buffervat.
De BB P60 draait op stooklijn.

Na een weekendje, lijkt het netjes te draaien. Ik zie vaak de BB in "Standby" staan. Huis wordt verwarmd wanneer nodig. Ik heb wel programma's aangepast in de Evohome display, zodat deze meer continu is ingesteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-B5xXK0vtMPLXMliIt4Xc3hipdg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5c0kU8yqo5OLdmxcIVF2wE7T.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had ook verwacht meer zelf te kunnen regelen. Zoals andere al gezegd hadden, zoals legionella run zelf te kunnen plannen. Ik had ook veel meer instellen (mede door installateur) verwacht. Tijdens installateurs setup, na het doorlopen van alle checks, wat het soort van "set and forget".

Ik zal later van week meer foto's van de installatie delen en waarschijnlijk ook wat meer vragen gaan stellen.

Een eerste vraag wat ik niet kan vinden is de betekenis van kleuren led op de binnenunit.:
Groen = Standby
Blauw = Tapwater verwarmen
Paars = ???

BP on the move!!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrDenna
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20:53
Bas Post schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 08:48:
Een eerste vraag wat ik niet kan vinden is de betekenis van kleuren led op de binnenunit.:
Groen = Standby
Paars = ???
Paars = cv verwarming

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 22:31
[...]

Ben heel content met jou bericht _/-\o_ Ik heb via mijn installateur zo'n geluidslabel rapport opgevraagd en gekregen. Ik denk dat nu velen dit ook gaan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
RNacoustics schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:49:
[...]

Ben heel content met jou bericht _/-\o_ Ik heb via mijn installateur zo'n geluidslabel rapport opgevraagd en gekregen. Ik denk dat nu velen dit ook gaat doen?
pas als ik een aanschrijving krijg van de gemeente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
jelleeelco schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:53:
[...]

pas als ik een aanschrijving krijg van de gemeente
Waarom, kost niets en had het rapport in een paar dagen in mijn mail.
Ik doe verder ook nog niets, maar voor mij nu een bevestiging en geruststelling dat ik ruim binnen de geluidsnormen voldoet. En hoort gewoon bij je (PVO) oplever document!

[ Voor 5% gewijzigd door RNacoustics op 06-10-2025 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice777
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 22:32
Goedemorgen allemaal,
Afgelopen woensdag is bij mijn een Weheat BB P60 geïnstalleerd, welke afgelopen vrijdag voor het eerst aanging. Deze is geïnstalleerd i.c.m. een Nexus 300L boilervat, Nexus 100L buffervat en Weheat binnenunit met backup heater.
Afgifte is een 110m2 vloerverwarming op begane grond en 16m2 vloerverwarming badkamer. 2 radiatoren op kinderkamers, 1 radiator in bijkeuken, waar de technische ruimte is met binnenunit, boiler en buffervat.

We hadden al een Honeywell Evohome naregeling, welke optimaal draaide met de CV installatie. Omdat alles is wegwerkt en is ingebouwd, besloten om dit de behouden, vandaar de keuze voor een buffervat.

Na een weekendje, lijkt het netjes te draaien. Ik zie vaak de BB in "Standby" staan. Huis wordt verwarmd wanneer nodig. Ik heb wel programma's aangepast in de Evohome display, zodat deze meer continu is ingesteld.

[Afbeelding]

Ik had ook verwacht meer zelf te kunnen regelen. Zoals andere al gezegd hadden, zoals legionella run zelf te kunnen plannen. Ik had ook veel meer instellen (mede door installateur) verwacht. Tijdens installateurs setup, na het doorlopen van alle checks, wat het soort van "set and forget".

Ik zal later van week meer foto's van de installatie delen en waarschijnlijk ook wat meer vragen gaan stellen.

Groen = Standby
Paars = ???
Aanrader? All electric? Zouden jullie All electric aanraden bij een renovatie van totale woning en wat was je kwijt voor de installatie? Mijn dank is groot. Zit erg te twijfelen: quatt, Vaillant, panasonic of dit…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
Maurice777 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 12:16:
[...]

Aanrader? All electric? Zouden jullie All electric aanraden bij een renovatie van totale woning en wat was je kwijt voor de installatie? Mijn dank is groot. Zit erg te twijfelen: quatt, Vaillant, panasonic of dit…
Vergelijk goed met elkaar.
Als je grootschalig gaat renoveren zou ik direct van het gas af gaan. Als je de kans hebt alles op de kop te zetten, dan zou ik niet voor een tussenoplossing kiezen zoals hybride. Kost wel circa 6-7000 meer schat ik in. Al installateurs gevraagd?

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Goedemorgen allemaal,

[Afbeelding]

Groen = Standby
Paars = ???
Volgens mij moeten er nog betontegels onder de voetjes van de BB. Dat is wat WeHeat mij heeft geadviseerd destijds en dat was niet gedaan door de installateur. Dit omdat op rubber de voetjes op den duur erin zakken. Beter voor de lastverdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice777
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 22:32
Pr088 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 12:22:
[...]

Als je grootschalig gaat renoveren zou ik direct van het gas af gaan. Als je de kans hebt alles op de kop te zetten, dan zou ik niet voor een tussenoplossing kiezen zoals hybride. Kost wel circa 6-7000 meer schat ik in. Al installateurs gevraagd?
Jazeker. Panasonic komt op zo n 14,5k uit incl 300l boiler en subsidie er al vanaf.. quatt rond de 10k totaal.
Wat denken jullie dat de BlackBird zou kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JessicavdH
  • Laatst online: 07-10 16:53

JessicavdH

Blackbird P80 | Duco WTW | HA

AirX schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 21:21:
[...]

Zijn de geluidsspecs van Weheat BB P80 dan 65db overdag en 61 ‘s nachts met tonaalwaarde 0? (Dat zie ik op Geluidslabel staan). En gefeliciteerd dat het rond is!
Ja, die geluidsspecs idd. En dat zijn dus de af-fabriek instellingen blijkbaar. De LwA in de hoogste dag-stand is 70 db(A).

Jaren_30_huis_gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07-10 17:13
Maurice777 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 12:41:
[...]

Jazeker. Panasonic komt op zo n 14,5k uit incl 300l boiler en subsidie er al vanaf.. quatt rond de 10k totaal.
Mijn BlackBird FE + installatie met 300L boilervat, zonder buffervat en vervangen van de verdeler voor de vloerverwarming was na subsidie net boven de 10.5K. Maar dat was met plaatsing begin November. Perfect geïnstalleerd door de mannen van Warmtepomponline (met assistentie van ondergetekende).

Ik heb wel eens zitten nadenken over een nieuwe woning laten bouwen, en wat er dan op mijn wensenlijstje zou staan. Het idee om 'alles helemaal goed' te doen lijkt me perfect. Isolatie, vloerverwarming, overal 3-dubbel glas etc.

Ik heb een paar weken terug beneden de voordeur/kozijn, achterpui en achterdeur van de slaapkamer beneden laten vervangen omdat de tocht er zo doorheen kwam door kunststof met 3-dubbel glas. Heerlijk stil binnen en merk nu al dat alles goed dicht is.

Groet,

Satefan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:20
Satefan schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:08:
[...]

Mijn BlackBird FE + installatie met 300L boilervat, zonder buffervat en vervangen van de verdeler voor de vloerverwarming was na subsidie net boven de 10.5K. Maar dat was met plaatsing begin November. Perfect geïnstalleerd door de mannen van Warmtepomponline (met assistentie van ondergetekende).

Ik heb wel eens zitten nadenken over een nieuwe woning laten bouwen, en wat er dan op mijn wensenlijstje zou staan. Het idee om 'alles helemaal goed' te doen lijkt me perfect. Isolatie, vloerverwarming, overal 3-dubbel glas etc.

Ik heb een paar weken terug beneden de voordeur/kozijn, achterpui en achterdeur van de slaapkamer beneden laten vervangen omdat de tocht er zo doorheen kwam door kunststof met 3-dubbel glas. Heerlijk stil binnen en merk nu al dat alles goed dicht is.

Groet,

Satefan
Ik zie op hun website niks over onderhoud en service bij een storing. Hoe is dat bij jou geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
GoEV6 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:11:
[...]

Ik zie op hun website niks over onderhoud en service bij een storing. Hoe is dat bij jou geregeld?
Onderhoud heeft de BB niet nodig. Een echte storing heb ik nog niet gehad, het systeem draait gewoon prima.

Had wel een keer wat hulp nodig met weer opstarten van de BB na werkzaamheden aan de radiatoren. Op afstand prima geholpen. Nu moet ik ook zeggen dat ik het geen probleem vindt om het (garage) dak op te gaan als het nodig is, of zelf iets te doen. Ik heb samen met WPO de installatie gedaan (ik meer als hulp) om gelijk te begrijpen hoe alles werkt.

Grt

Satefan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurjenS7
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:21
Mensen hier wel eens systeem paar weken eruit gehad ivm verbouwing? Heb het inmiddels weer op druk gebracht en ontlucht. In portal zie ik nu circulation pump CH : Motor blocked. Installateur (CB) zegt ff dagje te wachten, dat ze dit eerder gezien hebben bij mensen die het tijdje uit hebben gehad
Heb een Flint. Niet echt relevant maar: CV werkt inmiddels wel weer (voor warm water iig, heb cv uit voor verwarmen)

[ Voor 10% gewijzigd door JurjenS7 op 06-10-2025 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurjenS7
Satefan schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:24:
[...]

Onderhoud heeft de BB niet nodig. Een echte storing heb ik nog niet gehad, het systeem draait gewoon prima.

Had wel een keer wat hulp nodig met weer opstarten van de BB na werkzaamheden aan de radiatoren. Op afstand prima geholpen. Nu moet ik ook zeggen dat ik het geen probleem vindt om het (garage) dak op te gaan als het nodig is, of zelf iets te doen. Ik heb samen met WPO de installatie gedaan (ik meer als hulp) om gelijk te begrijpen hoe alles werkt.

Grt

Satefan
Lees je reactie nu pas Haha toevallig, hoe heb je het uiteindelijk aan de gang gekregen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satefan
JurjenS7 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:12:
[...]

Lees je reactie nu pas Haha toevallig, hoe heb je het uiteindelijk aan de gang gekregen?
Super simpel. Systeem moest even ontlucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
[...]

Ik heb met 2 weken een installatie thuis, voor dikke 14k ex subsidie van een BB P80. Na subsidie kom ik dan tussen de 11-11,5k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-10 17:15

India Sierra

Learn by failure

Ik ben aan het orienteren op een warmtepomp voor mijn nieuwe huis en schrok een beetje van het verhaal van @JessicavdH . Maar als ik het goed begrijp is het gelukkig in dat geval goed gekomen. Ligt de verantwoordelijkheid voor die berekening / voldoen aan de geluidsnormen bij de installateur? Voor zo ver ik begrijp wel maar ik hoor graag als dat niet zo is.

Hebben jullie verder nog aanraders voor installateurs voor weheat? Het betreft regio Geldrop en zag your-smart-home, iemand ervaringen mee? :)

Ik twijfel nog voor de sparrow of blackbird, weet nog niet hoe veel vermogen ik nodig ga hebben maar daar kan de installateur ook vast mee helpen :)

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• badnews.nl
India Sierra schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 17:05:
Ik ben aan het orienteren op een warmtepomp voor mijn nieuwe huis en schrok een beetje van het verhaal van @JessicavdH . Maar als ik het goed begrijp is het gelukkig in dat geval goed gekomen. Ligt de verantwoordelijkheid voor die berekening / voldoen aan de geluidsnormen bij de installateur? Voor zo ver ik begrijp wel maar ik hoor graag als dat niet zo is.

Hebben jullie verder nog aanraders voor installateurs voor weheat? Het betreft regio Geldrop en zag your-smart-home, iemand ervaringen mee? :)

Ik twijfel nog voor de sparrow of blackbird, weet nog niet hoe veel vermogen ik nodig ga hebben maar daar kan de installateur ook vast mee helpen :)
Ik heb vandaag mijn offerte voor een weheat goedgekeurd, over ongeveer 5 weken krijg ik een AE Sparrow met 300L boilervat.
Ik ben dus niet voor de goedkoopste gegaan, maar bij de partij waar ik me goed voelde. In mijn geval een lokaal familie bedrijf.
Via weheat krijg je een mooi overzicht vam bedrijven in je regio, gewoon offertes vragen en kijken welke je het meeste aanstaat en naar je luistert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JessicavdH
  • Laatst online: 07-10 16:53

JessicavdH

Blackbird P80 | Duco WTW | HA

India Sierra schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 17:05:

Bij nieuwbouw is de geluidsberekening etc. de verantwoordelijkheid van de installateur; in andere gevallen (nog) niet vanwege de gefaseerde invoering van de wet Kwaliteitsboring. De vraag is ook wat er onder nieuwbouw valt. Maar in alle gevallen kan een installateur jou op z'n minst helpen met een geluidsberekening. En vooraf goed bij je gemeente checken of je een vergunning nodig hebt voorkomt ook een hoop stress. Als het achteraf gelegaliseerd moet worden kijken ze over het algemeen strenger.
Bij ons zat een deel van het probleem ook in het feit dat @Weheat de specificaties niet gepubliceerd heeft voor de Blackbird 80. Ik weet niet hoe dat voor andere modellen is, maar ik raad je aan om van te voren duidelijkheid en zekerheid te krijgen over de specificaties van jouw model.

Jaren_30_huis_gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinity999
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-10 16:32
Pr088 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 17:04:
[...]

Ik heb met 2 weken een installatie thuis, voor dikke 14k ex subsidie van een BB P80. Na subsidie kom ik dan tussen de 11-11,5k.
Ik heb hier een offerte om een AE Sparrow P60 incl. backup heater en Weheat Boiler 200L. Alles incl.installatie incl. kleine MK aanpassing [2xtra aardlekschakelaars]. Dit alles voor €16000,=. ex subsidie.
Ik heb eerlijk gezegd het gevoel dat dit aan de hoge kant is of is dit een redelijke prijs.
Ik had eigenijk ook liever een BB P80 gehad, gezien de capaciteit van de Sparrow op de rand zit van het benodigde vermogen. Ik heb geen platdak en de BB zou op de grond moeten komen te staan maar daar wil de installateur niet aan. Niet voor ontworpen is het argument.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06-10 20:59
[...]

Dat is moeilijk te zeggen.
Ieder huis of installatie is anders.
Gewoon prijzen opvragen en vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:12
Wat is jullie advies m.b.t. de binnenunit?
Ik laat een Blackbird plaatsen in hybride systeem, blijf de cv ketel gebruik voor mijn warm water (is pas 5 jaar oud). Wil in de toekomst wel graag FE gaan, maar lastig te zeggen over hoe veel jaar, afhankelijk van de gasprijs en prijs van vastrecht.
Kan ik nu het best een binnenunit compact laten plaatsen en dan later vervangen/aanpassen of kan ik nu dan toch al beter kiezen voor een voorgemonteerde binnenunit met back-up heater?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 04:33
Mausssie schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:27:
Wat is jullie advies m.b.t. de binnenunit?
Ik laat een Blackbird plaatsen in hybride systeem, blijf de cv ketel gebruik voor mijn warm water (is pas 5 jaar oud). Wil in de toekomst wel graag FE gaan, maar lastig te zeggen over hoe veel jaar, afhankelijk van de gasprijs en prijs van vastrecht.
Kan ik nu het best een binnenunit compact laten plaatsen en dan later vervangen/aanpassen of kan ik nu dan toch al beter kiezen voor een voorgemonteerde binnenunit met back-up heater?
Ik zou je verlies op de ketel nemen en gelijk helemaal gasloos gaan. Dat verdient zich wel terug doordat je geen vastrecht en onderhoud meer betaald. En die CV ketel kan je ook nog wel weer op marktplaats kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbdj
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:49
Hier hangt compacte binnenunit met 3kW verwarmingselement in het 300l boilervat. Dat element kan in nood ook bijschakelen

[ Voor 13% gewijzigd door wbdj op 06-10-2025 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
wbdj schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:51:
Hier hangt compacte binnenunit met 3kW verwarmingselement in het 300l boilervat. Dat element kan in nood ook bijschakelen
Dan backup element kun je toch handmatig aanzetten? En zowel voor verwarming als boilervat gebruiken?

Kun je ook enkel het element en circulatiepomp activeren om de boel op te warmen bij langdurige stilstand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mausssie
Guido7619 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:36:
[...]

Ik zou je verlies op de ketel nemen en gelijk helemaal gasloos gaan. Dat verdient zich wel terug doordat je geen vastrecht en onderhoud meer betaald. En die CV ketel kan je ook nog wel weer op marktplaats kwijt.
2 personen, ik schat zo’n 300m3 voor SWW.
300m3 x 1,10 is 330 euro.
Zou met een warmtepomp uitkomen op 300x10/4=750kWh x 0,20 = 150 euro.
Dan komt daar nog wel zo’n 300 euro vastrecht bij, maar dan ben je al met al ‘maar’ 470 euro per jaar voordeliger uit.
Dan kan ik een extra investering van €5500 op dit moment niet verantwoorden.
Of maak ik ergens een hele grote denk-/rekenfout?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-10 13:15

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ja en nee. Het is een extra uitgave op dit moment, dat klopt.
Wat je wellicht nog mee kan nemen:
- later ombouwen wordt niet meer zo goedkoop/eenvoudig als nu.
- gas wordt nooit meer goedkoop
- vastrecht gas wordt nooit meer goedkoop.

Buy once, cry once.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyna18
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-10 23:02
Beste Tweakers, ben op zoek naar een second opinion over het uitvallen van de Weheat Flint hybride warmtepomp.

Vrijdag is de Flint P40 nieuw geïnstalleerd door CoolBlue. Echter vanaf de oplevering heeft deze het nog niet gedaan.
Wat ik zie is dat de warmtepomp een keer probeert op te starten, maar na een paar seconden alweer stopt.
Daarna zet de controller de bestaande CV ketel aan en wordt alle warmte vanuit de CV ketel (op gas) geleverd.

De rest van de dag komt dan alle warmte vanuit de CV ketel zonder dat de warmtepomp verder ook maar geprobeerd wordt om te gebruiken. Deze staat volledig uit, zonder pogingen om te starten.
's nachts rond 00:15 probeert de warmtepomp het dan nog wel een keer (2 a 3 pogingen), maar ook dan na een paar seconden weer uit.

Coolblue zegt nu in een kort mailtje dat het mogelijk komt omdat er te weinig flow is. En vraagt of alle radiatoren open staan. Dat staan ze.
Situatie is dat dit een kleine woning betreft (circa 52m2 met 4 hoge temperatuur radiatoren).
Goed om te weten dat er geen buffervat is geïnstalleerd (omdat daar geen ruimte voor is in de woning).

Volgens CoolBlue is de woning mogelijk te klein en is er een buffervat nodig om het systeem goed te laten werken.

Morgen probeer ik ze te spreken, maar ben benieuwd naar jullie beeld van wat er aan de hand is. En wat mogelijk oplossingen zijn.

Zelf baal ik natuurlijk enorm omdat ik nu met een niet werkend systeem zit.

[ Voor 6% gewijzigd door dyna18 op 06-10-2025 22:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jpiek
Mausssie schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:26:
[...]
Ja, langer wachten met de investering betekend dat het nog langer duurt voor je het terug verdient.
Als je echt ooit FE wilt is het alleen kosten uitstellen.

Ik heb maar van 1 ding spijt en dat is dat ik niet meteen FE gegaan ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mg4gebruiker
  • Laatst online: 06-10 23:01
Pr088 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 12:22:
[...]

Dat hangt er vanaf hoeveel je hebt geinvesteerd in isolatie. Ik ben stapsgewijs van 1200 m3 naar 450 m3 gas naar gegaan. En ja, met zo een laag verbruik wordt het moelijker terug verdienen.
Daar doe ik het niet voor. En ik kan het met Flint All Electric makkelijk af en dan valt het best mee hoelang het duurt voor je het terug verdient. Gas wordt steeds duurder, stroom omgekeerd. Ik kom met aftrek subsidie iets onder de €8000 euro uit. En dan heb ik er ook een 3-fase kast bijgekregen met extra groepen. Oké ik heb zelf na moeten isoleren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jawaligt
  • Niet online
dyna18 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 22:17:
Beste Tweakers, ben op zoek naar een second opinion over het uitvallen van de Weheat Flint hybride warmtepomp.

Vrijdag is de Flint P40 nieuw geïnstalleerd door CoolBlue. Echter vanaf de oplevering heeft deze het nog niet gedaan.
Wat ik zie is dat de warmtepomp een keer probeert op te starten, maar na een paar seconden alweer stopt.
Daarna zet de controller de bestaande CV ketel aan en wordt alle warmte vanuit de CV ketel (op gas) geleverd.

De rest van de dag komt dan alle warmte vanuit de CV ketel zonder dat de warmtepomp verder ook maar geprobeerd wordt om te gebruiken. Deze staat volledig uit, zonder pogingen om te starten.
's nachts rond 00:15 probeert de warmtepomp het dan nog wel een keer (2 a 3 pogingen), maar ook dan na een paar seconden weer uit.

Coolblue zegt nu in een kort mailtje dat het mogelijk komt omdat er te weinig flow is. En vraagt of alle radiatoren open staan. Dat staan ze.
Situatie is dat dit een kleine woning betreft (circa 52m2 met 4 hoge temperatuur radiatoren).
Goed om te weten dat er geen buffervat is geïnstalleerd (omdat daar geen ruimte voor is in de woning).

Volgens CoolBlue is de woning mogelijk te klein en is er een buffervat nodig om het systeem goed te laten werken.

Morgen probeer ik ze te spreken, maar ben benieuwd naar jullie beeld van wat er aan de hand is. En wat mogelijk oplossingen zijn.

Wat een treurnis. M.i. hadden de installateurs nooit bij jou weg mogen gaan terwijl het systeem nog niet werkt. Bij ons wilden de CB installateurs ook vrolijk vertrekken terwijl de CV voluit bleef te stoken zonder warmtevraag vanuit de thermostaat/WP. Bleek dat ze de CV eBUS hadden aangesloten op de aan-uit/OT aansluiting van de binnenunit 8)7.

Mij lijkt dat CB moet kunnen zien waarom de WP het niet doet/in storing gaat (ik neem aan dat hij daadwerkelijk in storing gaat).

Je zou eens kunnen uitrekenen of je systeem voldoet aan de minimale systeeminhoud (= waterinhoud radiatoren berekenen + wat liters voor de leidingen). Volgens Weheat is dat bij de Flint 40 liter. Ik lees dat al je radiatoren volledig open staan, haal je dan ook dan de vereiste flow? (1.0 m3 / h). Geen knelpunten in je systeem?

Maar heel eerlijk, als dit inderdaad het probleem is had dat tijdens de offertefase en/of de schouw en/of de installatie aan het licht moeten komen. In dat geval heeft CB zijn werk niet goed gedaan en moeten zij m.i. voor een oplossing zorgen. Willen ze dat niet dan zou je evt rechtsbijstand kunnen inschakelen als je die hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Je kan als installateur best veel zien qua foutmeldingen etc. Dit is dus aan coolblue om op te lossen en laat je dus vooral niet met een kluitje in het riet sturen; Zo'n mailtje met algemeenheden heb je niets aan, er moet iemand naar de data kijken. Het kan van alles zijn; installatiefout, luchtbel, geen flow, etc. En dat weet je pas nadat de data bekeken is.

Maar zijn de monteurs weggegaan zonder dat de installatie draaide? Zonder de installatietesten (die staan klaar bij de inbedrijfstelling, dus dat is bewust overgeslagen dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbdj
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:49
Guido7619 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:57:
[...]
Dat backup element kun je toch handmatig aanzetten? En zowel voor verwarming als boilervat gebruiken?
Kun je ook enkel het element en circulatiepomp activeren om de boel op te warmen bij langdurige stilstand?
Niet handmatig, gaat automatisch (weheat).
Het element verwarmt primair het boilervat, maar evt. ook WP watercircuit (dat door warm boilervat wordt gepompt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyna18
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-10 23:02
Je zou eens kunnen uitrekenen of je systeem voldoet aan de minimale systeeminhoud (= waterinhoud radiatoren berekenen + wat liters voor de leidingen). Volgens Weheat is dat bij de Flint 40 liter. Ik lees dat al je radiatoren volledig open staan, haal je dan ook dan de vereiste flow? (1.0 m3 / h). Geen knelpunten in je systeem?
Zou helaas niet goed weten hoe aan deze informatie komen. Radiatoren staan inderdaad allemaal open (inclusief nu ook de slaapkamer). Geen idee hoeveel flow snelheid er is en hoeveel inhoud het systeem heeft.
teacher schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 22:40:
Je kan als installateur best veel zien qua foutmeldingen etc. Dit is dus aan coolblue om op te lossen en laat je dus vooral niet met een kluitje in het riet sturen; Zo'n mailtje met algemeenheden heb je niets aan, er moet iemand naar de data kijken. Het kan van alles zijn; installatiefout, luchtbel, geen flow, etc. En dat weet je pas nadat de data bekeken is.

Maar zijn de monteurs weggegaan zonder dat de installatie draaide? Zonder de installatietesten (die staan klaar bij de inbedrijfstelling, dus dat is bewust overgeslagen dan).
Mij is verteld dat ze de installatietesten wel gedaan hebben, maar ik was op dat moment niet aanwezig.
In de grafieken zie ik wel terug dat het systeem eerder op de dag 2x aangezet is. Dus mogelijk hebben ze wel die testen gedaan.

Later bij oplevering van het systeem is een uitleg gegeven over het systeem, maar draaide het systeem op dat moment niet (op dat moment geen warmtevraag). Echter na oplevering dus constant uitval.
Ik baal er van dat ik toen niet gevraagd heb om het systeem ook werkend te demonstreren.

Maar ben inderdaad op zoek naar kennis om in het gesprek met coolblue goed te kunnen vertellen wat het probleem is.
Uitdaging is dat in het mailtje er nu als oplossing aangedragen wordt dat er een buffervat moet komen, echter er is geen plek om die te plaatsen.

[ Voor 52% gewijzigd door dyna18 op 06-10-2025 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jawaligt
  • Niet online
Misschien een domme vraag, maar: stel dat blijkt dat mijn Flint het huis in hybride opstelling prima warmhoudt zonder dat de CV wordt ingeschakeld. Wat is dan de goedkoopste manier om in de toekomst over te schakelen naar full electric?

Ik lees overal dat de offertes om over te stappen naar FE echt absurd hoog zijn. Krijg een beetje het idee dat prijzen bepaald worden door de ISDE subsidie en niet door de werkelijke kosten van het een en ander.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelleeelco
[...]

Dan komt daar nog wel zo’n 300 euro vastrecht bij, maar dan ben je al met al ‘maar’ 470 euro per jaar voordeliger uit.
Je hebt gelijk hoor. FE is de kosten niet waard.

Hier gezin van 4. Totaal gasverbruik tot nu toe nog geen 180m3. Als ik dat wil "verdienen" met een FE...ben ik met pensioen. En ben niet eens heel oud.

Naar FE kan altijd nog, mss zelfs met elektrische boiler ipv via WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
jawaligt schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 23:42:
Misschien een domme vraag, maar: stel dat blijkt dat mijn Flint het huis in hybride opstelling prima warmhoudt zonder dat de CV wordt ingeschakeld. Wat is dan de goedkoopste manier om in de toekomst over te schakelen naar full electric?

Ik lees overal dat de offertes om over te stappen naar FE echt absurd hoog zijn. Krijg een beetje het idee dat prijzen bepaald worden door de ISDE subsidie en niet door de werkelijke kosten van het een en ander.
Warmtepomp boiler (icm subsidie) of een kleine elektrische boiler. Kan een weheat FE prijstechnisch niet tegenop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:06

Knip

Het is niet onwaarschijnlijk dat je woning te klein is, maar heeft Coolblue daarover niets bij de schouw gezegd? Overigens baal ook ik ervan dat ik het systeem niet werkend heb laten demonstreren voordat de Coolblue installateurs vertrokken. Alle radiatoren op de begane grond blijken ontkoppeld te zijn in mijn huis nadat men een leiding lek boorde . Ik raad iedereen aan de installatie te checken op correct functioneren bij het opleveren.

[ Voor 17% gewijzigd door RayDelft op 07-10-2025 06:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07-10 13:31
ekops schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 08:22:
[...]

Betekent dit dan dat je de software als het ware voor de "gek" kunt houden? Door bij een Nexus vat net te doen alsof je een weheat vat hebt?
Ja dat denk ik wel

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619

Dat prijzen hoog zijn bepaald door subsidies zit op de WP zelf. Vergelijk maar eens prijzen in Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
[...]

5500 extra enkel voor het boilervat is naar mijn idee wel extreem veel ja. Zo'n vat kost rond de 2000 euro. Beetje uponor erbij en wat koppelingen erbij is 300 euro.

Of je vat moet op zo'n plek komen te staan dat ze dagen bezig zijn het er te krijgen en aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausssie
Guido7619 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 07:13:
[...]

5500 extra enkel voor het boilervat is naar mijn idee wel extreem veel ja. Zo'n vat kost rond de 2000 euro. Beetje uponor erbij en wat koppelingen erbij is 300 euro.

Of je vat moet op zo'n plek komen te staan dat ze dagen bezig zijn het er te krijgen en aan te sluiten.
Bij meerdere partijen een offerte opgevraagd, maar verschil tussen hybride en FE (300L vat) komt allemaal uit op bedrag boven de 5K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY

Gewoon zorgen dat ze het kostenloos oplossen. Als het niet werkt had dit tijdens de schouw duidelijk moeten zijn. Je bent geen expert dat zijn zij. Als ze niet opschieten een ingebrekestelling versturen en indien beschilbaar rechtsbijstand betrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

En het even laten weten aan @Weheat zelf; als iemand mijn product een slechte naam geeft zou ik dat ook willen weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masuchievo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:39

Masuchievo

Cpt. Average

[...]

En anders kan je altijd kijken naar het Warmtefonds. Dan leen je geld van de semi-overheid tegen een gunstige rente (of 0 als je gezamenlijke inkomen lager is dan 60K). Deze mag je ook boetevrij aflossen.

Te weinig geld voor alle gadgets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badnews.nl
Mausssie schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 07:19:
[...]

Bij meerdere partijen een offerte opgevraagd, maar verschil tussen hybride en FE (300L vat) komt allemaal uit op bedrag boven de 5K.
Ik heb geen idee of bij jou ook de binnenunit moet worden vervangen. Hier staat het vat er voor 2100 op de lijst (300l, incl montage).. echter de binnenunit en extras kost mij ook 2600 (met 3kw backup). Incl montage en demontage. Dus 4700 euro..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 07-10 16:48
JurjenS7 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:00:
Mensen hier wel eens systeem paar weken eruit gehad ivm verbouwing? Heb het inmiddels weer op druk gebracht en ontlucht. In portal zie ik nu circulation pump CH : Motor blocked. Installateur (CB) zegt ff dagje te wachten, dat ze dit eerder gezien hebben bij mensen die het tijdje uit hebben gehad
Heb een Flint. Niet echt relevant maar: CV werkt inmiddels wel weer (voor warm water iig, heb cv uit voor verwarmen)
Heb dit meegemaakt, toen ik een radiator had vervangen . Cb moest het buffervat ontluchten en de circulatie pomp wilde niet echt meewerken. Na een half uur deed de circulatie pomp het opeens weer. Werd allemaal online gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satefan
dyna18 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 22:53:
[...]

Zou helaas niet goed weten hoe aan deze informatie komen. Radiatoren staan inderdaad allemaal open (inclusief nu ook de slaapkamer). Geen idee hoeveel flow snelheid er is en hoeveel inhoud het systeem heeft.

[...]

Mij is verteld dat ze de installatietesten wel gedaan hebben, maar ik was op dat moment niet aanwezig.
In de grafieken zie ik wel terug dat het systeem eerder op de dag 2x aangezet is. Dus mogelijk hebben ze wel die testen gedaan.

Later bij oplevering van het systeem is een uitleg gegeven over het systeem, maar draaide het systeem op dat moment niet (op dat moment geen warmtevraag). Echter na oplevering dus constant uitval.
Ik baal er van dat ik toen niet gevraagd heb om het systeem ook werkend te demonstreren.

Maar ben inderdaad op zoek naar kennis om in het gesprek met coolblue goed te kunnen vertellen wat het probleem is.
Uitdaging is dat in het mailtje er nu als oplossing aangedragen wordt dat er een buffervat moet komen, echter er is geen plek om die te plaatsen.
Klinkt toch heel erg als lucht in het systeem. Was bij mij ook bij de oplevering. BB wilde niet direct starten (viel binnen een paar tellen weer uit). De installateur belde even met WeHeat en die gaven aan dat het 99% zeker lucht in het systeem was. Dus even het dak op (hoogste punt van het systeem), de ontluchter bij de BB zelf een paar keer indrukken (dan spuugt ie lucht en water uit, dus even met beleid), zorgen dat het systeem netjes op druk was en daarna liep liep hij als een tierelier.

Satefan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Daarom zei ik: coolblue moet even de foutmeldingen bekijken ipv een generiek antwoord. Ze kunnen zelfs op afstand een ontuchtingscyclus starten. Let wel: als de lucht eruit is daalt je druk, dus wellicht bijvullen.

Hoor je geborrel en gesuis?

[ Voor 7% gewijzigd door teacher op 07-10-2025 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Bacon
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:59
Goedendag, even een vraagje over de Weheat integratie in Home Assistant.
Bij mij staat bij 'DHW pump flow' dat deze niet meer beschikbaar is. Ik heb die in het verleden wel gehad. Iemand een idee of die permanent niet meer beschikbaar is? Of alleen in bijzondere gevallen?
Voor de goede orde, 'Central heating pump flow' komt wel door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Mg4gebruiker schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 22:23:
[...]

Dat hangt er vanaf hoeveel je hebt geinvesteerd in isolatie. Ik ben stapsgewijs van 1200 m3 naar 450 m3 gas naar gegaan. En ja, met zo een laag verbruik wordt het moelijker terug verdienen.
Daar doe ik het niet voor. En ik kan het met Flint All Electric makkelijk af en dan valt het best mee hoelang het duurt voor je het terug verdient. Gas wordt steeds duurder, stroom omgekeerd. Ik kom met aftrek subsidie iets onder de €8000 euro uit. En dan heb ik er ook een 3-fase kast bijgekregen met extra groepen. Oké ik heb zelf na moeten isoleren...
Humor....er gaan juist nu berichten rond dat er zoveel gas onze kant op komt dat de prijzen gaan dalen... Gas is vooral duur door de belastingen, niet eens door de wereldhandelsprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
teacher schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:56:
Ja en nee. Het is een extra uitgave op dit moment, dat klopt.
Wat je wellicht nog mee kan nemen:
- later ombouwen wordt niet meer zo goedkoop/eenvoudig als nu.
- gas wordt nooit meer goedkoop
- vastrecht gas wordt nooit meer goedkoop.

Buy once, cry once.
Weet niet of dit allemaal waar is, maar...kan een Sparrow/BB bij FE ook zonder heat element in de binnenunit? Of moet die perse geinstalleerd worden? Als dat niet hoeft (m.a.w. Weheat accepteert dat een FE wordt opgeleverd zonder die binnenunit met verwarmingselement), dan zou je het een tijdje kunnen uitproberen. Mocht je bv 4 winters niet een keer de CV nodig hebben gehad voor verwarming, dan zou je dus zonder dat backup element moeten kunnen, en eventueel geen nieuwe binnenunit. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Masuchievo schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 08:04:
[...]

En anders kan je altijd kijken naar het Warmtefonds. Dan leen je geld van de semi-overheid tegen een gunstige rente (of 0 als je gezamenlijke inkomen lager is dan 60K). Deze mag je ook boetevrij aflossen.
Een lening verlaagt je benodigde investering natuurlijk niet, het zorgt hooguit dat je een investering nu kunt doen waar je anders geen geld voor hebt.... Met een precaire TVT zou ik dat zelf nooit doen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Satefan schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:27:
[...]
Dus even het dak op (hoogste punt van het systeem), de ontluchter bij de BB zelf een paar keer indrukken (dan spuugt ie lucht en water uit, dus even met beleid), zorgen dat het systeem netjes op druk was en daarna liep liep hij als een tierelier.
Is dat deze ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dzslx-mqMe1VOOdD6JK86AWlSbs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pXuL3rlnKIpAwe4JTzPEpD2q.png?f=user_large

De enige keer dat ik daarbij moest, moest ik eerst 't ig ty-raps doorknippen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
jelleeelco schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:11:
[...]
Humor....er gaan juist nu berichten rond dat er zoveel gas onze kant op komt dat de prijzen gaan dalen... Gas is vooral duur door de belastingen, niet eens door de wereldhandelsprijs.
De tendens is momenteel toc : belasting op gas omhoog, belasting op stroom omlaag, om mensen minder gas te laten gebruiken...

Een meer mensen van het gas betekend dat de kosten voor netbeheer door minder mensen betaald moeten worden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Jpiek schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:38:
[...]

De tendens is momenteel toc : belasting op gas omhoog, belasting op stroom omlaag, om mensen minder gas te laten gebruiken...

Een meer mensen van het gas betekend dat de kosten voor netbeheer door minder mensen betaald moeten worden..
Dat klopt, maar als de wereldhandelsprijs daalt, zal prijs van gas voor consument ook lichtjes dalen (of minder stijgen). En die extra netbeheerkosten - da's tientjes per jaar.

Ik snap best de wens om van het gas af te gaan, die heb ik zelf ook. En als ik niet net anderhalf jaar geleden een nieuwe CV ketel had genomen (toen ik nog helemaal niet bezig was met warmtepomp etc) was ik wss ook overgegaan naar FE. Maar nu ik voor de keuze sta om de kosten van het gas (max 225m3 per jaar + de vaste kosten) te gaan vervangen voor elektra, met een investering van 5k: dat is gewoon financieel gezien een hele domme business case. MISSCHIEN dat een loss WPB uitkomst kan bieden, of zelfs een elekrische boiler voor de douche en een close in boiler in de keuken, maar uitbreiden van de Weheat naar FE is echt niet terug te verdienen binnen fatsoenlijke termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
noemen dat je iets niet zegt omdat het offtopic is, is ook offtopic.

[ Voor 86% gewijzigd door teacher op 07-10-2025 11:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 07-10 13:55

Losse boiler voor je tapwater. CV ketel eruit. Heel veel goedkoper kan niet. En ja je stroomverbruik is wat hoger met een boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:39
Kevin1990 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:40:
[...]

Losse boiler voor je tapwater. CV ketel eruit. Heel veel goedkoper kan niet. En ja je stroomverbruik is wat hoger met een boiler
En de installatie is soms ook veel makkelijker. Zoals bij ons de wp boiler op zolder en de flint leidingen door de kruipruimte naar de vvwverdeler. Als er vanaf de flint leidingen naar zolder zouden moeten (enige plek voor zo'n vat) dan zouden de leidingen over de trap moeten lopen in allerlei gekke bochten en alles in het zicht etc. Daar is ons huis vast niet de enige in. Dus als je dan kan kiezen tussen makkelijker, mooier en goedkoper maar iets meer stroom verbruik of duurder, lelijker, veel meer werk en iets minder stroomverbruik dan kan de keuze best makkelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cherdium
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:07
Mausssie schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 07:19:
[...]

Zou naar een warmtepomp boiler kijken dan als je die kwijt kunt zit nog subsidie op ook nog wij waren daarvoor 2500 euro kwijt na aftrek subsidie geïnstalleerd en wel. (die hebben een ingebouwd elektrisch element ) en dan met toe en afvoer naar buiten met roosters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurjenS7
Ronnie27 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 08:26:
[...]

Heb dit meegemaakt, toen ik een radiator had vervangen . Cb moest het buffervat ontluchten en de circulatie pomp wilde niet echt meewerken. Na een half uur deed de circulatie pomp het opeens weer. Werd allemaal online gedaan.
Ah oke. Ik heb het inmiddels zelf weten te fixen. Ik denk dat het idd met lucht te maken had. Had hele systeem nog keer leeggetrokken en weer gevuld (en opnieuw ontlucht) en daarna begon het spontaan weer op te starten. Ook gelijk alle roest troep uit magneetfilter gehaald. Had aantal radiatoren op eerste verdieping laten hangen (beneden hebben we volledig vloerverwarming) omdat we toch niet vaak verwarming aan hebben, maar ondertussen begin ik daar beetje spijt van te krijgen als ik de kleur van het water zie en de smurrie die uit magneetfilter komt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Mensen,

ik stop ff met hier posten, lees nog wel mee...
Mijn systeem draait en dat blijft wel zo...

Ik ga niet uitleggen waarom...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Satefan
Jpiek schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:35:
[...]

Is dat deze ?

[Afbeelding]

De enige keer dat ik daarbij moest, moest ik eerst 't ig ty-raps doorknippen...
De bovenste zou uit het hoofd. Die staat net niet op de foto.

Edit: Even een screenshot uit het filmpje van het Installatiehuis gehaald:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGBJKMoWb9weqB9fwmEBSXx12xI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kSIHJ77swW0y2Zx6EnxHXzry.png?f=fotoalbum_large

Filmpje zelf: https://youtu.be/4CVaVpLMP4I?t=158

[ Voor 35% gewijzigd door Satefan op 07-10-2025 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Kan iemand mij vertellen wat de warmteverlies in kWh (stilstand) over 24 uur van de Weheat 200L en 300L boilers zijn?
Ik kan namelijk niet meer de specificatie bladen bij Weheat vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Cherdium schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 12:33:
[...]

Zou naar een warmtepomp boiler kijken dan als je die kwijt kunt zit nog subsidie op ook nog wij waren daarvoor 2500 euro kwijt na aftrek subsidie geïnstalleerd en wel. (die hebben een ingebouwd elektrisch element ) en dan met toe en afvoer naar buiten met roosters
Vergt wel bouwkundig aanpassing voor lucht inlaat en uitlaat. Die kosten moet je wel meerekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
Kevin1990 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:40:
[...]

En je hebt het zelf in control.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:45
RNacoustics schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:40:
Kan iemand mij vertellen wat de warmteverlies (stilstand) over 24 uur van de Weheat 200L en 300L boilers zijn?
Ik kan namelijk niet meer de specificatie bladen bij Weheat vinden.
  • 200L: 41 watt verlies
  • 300L: 48 watt verlies
Zie hier: linkje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Kirvis schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:50:
[...]
  • 200L: 41 watt verlies
  • 300L: 48 watt verlies
Zie hier: linkje
Per uur?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kirvis
Ons 300L boilervat heeft een warmteverlies dat twee keer te hoog is. Naar alle waarschijnlijkheid door eenpijpcirculatie. Ik moet onze installateur nog vragen dit op te lossen met een warmtesifon.

Heb gisteren ook een Suggestie/Tip ingestuurd naar Weheat om een nieuwe generatie boilervaten te ontwikkelen met ingebouwde warmtesifon.

Vind ik zelf een vrij goed idee (al zeg ik het zelf).

Je kunt dan zelf als fabrikant bijvoorbeeld nadenken over de optimale flow (ipv dat je installateur lekker knietjes gaat gebruiken), en neemt de mogelijkheid tot het maken van fouten bij de installatie weg.

Weheat lijkt me, met hun innovatiekracht, de juiste partij om zoiets te ontwikkelen en op de markt te brengen.

Wat denken jullie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kirvis
Watt = joule per seconde

Bij 41 watt: 0.041 kWh per uur, of 0.984 kWh per dag
Bij 48 watt: 0.048 kWh per uur, of 1.152 kWh per dag

[ Voor 25% gewijzigd door Kirvis op 07-10-2025 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Laatst online: 23:00
Watt is Joule/sec, dus elke seconde verlies je 41J aan warmte

41 Watt over een uur geeft 41Watt*Hour = 41Wh
In een dag: 41W * 24h = ongeveer 1kWh

Dubbel: wat @Kirvis zegt ;)

[ Voor 14% gewijzigd door jj85 op 07-10-2025 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawaligt
  • Niet online
dyna18 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 22:53:
[...]

[...]
De flow die over je circulatiepomp gaat kun je zien in de statistieken in het Weheat portal. Ik heb enige twijfels over hoe precies die meting is, maar in elk geval zou je het moeten kunnen zien als hij de minimale flow niet haalt.

Maar verder wat anderen zeggen, CB moet hier de diagnose stellen en met een oplossing komen. Zij zijn de expert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-10 16:24
@RNacoustics
https://gathering.tweaker...message/83347210#83347210 hier zie je wat een 200l vat in de praktijk doet. Vat staat op zolder en heeft een thermische sifon.

[ Voor 13% gewijzigd door martinusv op 07-10-2025 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Vraagje aan de experts... We (aannemer en ik) hebben alle radiatoren boven weggehaald, daarna systeem opnieuw gevuld en binnenunit/buitenunit opnieuw aangezet. Daarna ontlucht.

Na ontluchten is de druk van 2.2 naar 1.4 gezakt en dit wil ik bijvullen. Moet ik dan de binnenunit en buitenunit opnieuw spanningsloos maken? De CV juist niet, die heeft alleen een digitale drukmeter en moet aan blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:33
jelleeelco schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 16:50:
Vraagje aan de experts... We (aannemer en ik) hebben alle radiatoren boven weggehaald, daarna systeem opnieuw gevuld en binnenunit/buitenunit opnieuw aangezet. Daarna ontlucht.

Na ontluchten is de druk van 2.2 naar 1.4 gezakt en dit wil ik bijvullen. Moet ik dan de binnenunit en buitenunit opnieuw spanningsloos maken? De CV juist niet, die heeft alleen een digitale drukmeter en moet aan blijven.
Ik heb nog nooit iets spanningsvrijgemaakt met ontluchten...
Wel thermostaat op standje -geen warmtevraag- zodat er geen pompen e.d. lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cherdium
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:07
RNacoustics schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:43:
[...]

Vergt wel bouwkundig aanpassing voor lucht inlaat en uitlaat. Die kosten moet je wel meerekenen.
Ja twee gaten in de gevel boren in mijn geval en die kosten zitten in de 2500 euro. maar dat hoeft niet kunt ook gewoon in de ruimte laten draaien. En ja dan koelt de ruimte af maar dat kun je voor lief nemen op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Razer schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:11:
[...]

Ik heb nog nooit iets spanningsvrijgemaakt met ontluchten...
Wel thermostaat op standje -geen warmtevraag- zodat er geen pompen e.d. lopen.
Nee niet ontluchten, het gaat om bijvullen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Nog nooit spanningsloos gemaakt met bijvullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
jelleeelco schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 16:50:

Volgens mij niet nodig. Zorg wel dat er geen valse lucht rond om de circulatie pomp aanwezig is, anders heeft deze een zetje nodig, door even lucht laten ontsnappen. Voor de rest op druk 1.5 tot max 2.0 bar houden. En na goede werking, binnen automatische ontlucht vlotters weer afsluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door RNacoustics op 07-10-2025 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
RNacoustics schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:35:
[...]

Volgens mij niet nodig. Zorg wel dat er geen valse lucht rond om de circulatie pomp aanwezig is, anders heeft deze een zetje nodig, door even lucht laten ontsnappen. Voor de rest op druk 1.5 tot max 2.0 bar houden. En na goede werking, binnen automatische ontlucht vlotters weer afsluiten.
De BB 80 fe vraagt meer dan dat. Dacht zelfs dat 2 het minimum is. Staat ergens in de handleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
RNacoustics schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:35:
[...]

Thanks! Hoe kan ik de pomp ontluchten? Hele systeem ontlucht maar WP blijft uit
Pagina: 1 ... 114 115 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.