Jpiek schreef op maandag 22 september 2025 @ 14:58:
[...]
Niet in twee woorden. Ik heb tussen de thermostaat en de Weheat een OTGW (OpenThermGateway) geplaatst, daarvoor is een App in Homey...
Dmv van een flow maak ik een berekening (buientemp. kamertemp. gewenste temp vanThermostaat) welke watertemperatuur in de Weheat wil laten maken. En die stuurt Homey dan naar de OTGW en de OTGW naar de warmtepomp.
Maar daar heb ik dan weer correctie's op ingebouwd: opwarming door de zon, voor elke kWh die mijn panelen opwekken haal ik 1 graad van de gewenste watertemp af.
Als de kamertemp. de gewenste temepratuur overschrijd haal ik 1,5* het verschil tussen beiden van de gewenste watertemp af. Als de kamertemp. te laag is tel ik 2* het verschil tussen beiden bij de gewenste watertemp op.
En dan nog wat handigheidjes : 2 uur voor zonsondergang breng ik het water een beetje op temperatuur voor de avond, indien de buitentemp. dat vereist. De watertemp iets verhogen als er net een defrost is geweest...
offtopic:
OTGW for the win! Heb helaas (nog) geen WP maar ik ben bezig met mijn eigen thermostaat software schrijven en die via OTGW aanbieden aan de Gas-ketel. Niet zozeer omdat dat meer comfort gaat geven, maar wel het extreme regelgedrag van de thermostaat tegengaat door te anticiperen op het gemiddelde van de komende 24 uur. Kleine tussenwoning met vloerverwarming. Het duurt gewoon te lang naar de zin van de thermostaat. Daardoor is de integraal alweer leeg voordat de overshoot terug door het setpoint zakt, en mag de integraal weer van vooraf aan beginnen. De tweede overshoot is minder erg omdat de vloer al wat op temperatuur is, maar na of zelfs tijdens die tweede piek komt de ruis weer uit hun bed en dan is het kommer en kwijl, en duurt het weer tot rond 23:00 voordat er stabiele resultaten komen waarop de regelaar fatsoenlijk kan reageren.
Dus ik ga een feedforward (stooklijn) + PID erin zetten. PID omdat er toch steeds wat verandert aan het huis en de samenstelling ervan, en open deuren toch echt wel een ding zijn, ook in de winter. Maar ook omdat ik na een periode van isoleren nu aan het leren ben hoe we goed moeten ventileren, en dat zit nog niet in mijn historische verbuiksdata. De PID is dus om te zorgen dat het met deze nieuwe realiteit ook tot goed comfort leidt, en dat daarmee de historische data van '25/'26 zal leiden tot betere parameters voor de stooklijn van '26/'27, etc...
Gameboy schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:14:
[...]
Dat is raar, want ongeacht welke warmtebron je hebt, je huis heeft een bepaalde aanvoertemperatuur nodig om genoeg afgifte te hebben om warm te blijven.
Die afgifte is niet afhankelijk van de specifieke wamtebron, maar alleen van het afgifte-systeem, de aanvoertemperatuur en de flow.
Als die flow verandert (bijvoorbeeld omdat een WP meer flow door je afgiftesysteem duwt), zal automatisch de aanvoertemperatuur worden bijgesteld als de OT thermostaat merkt dat het opwarmen te snel gaat.
Het is een zelflerend en zelfregelend systeem, dus dat het met een CV ketel anders werkt dan met een WP is niet te verklaren met een opmerking "het is voor een CV bedoeld".
Ja, dat klopt. Maar het grote verschil tussen een gasketel en een WP is dat de gasketel een ongelofelijk overschot aan vermogen heeft (24 kW gasketel in een ~4-5 kW@-10 huis bijv., dat is 5-6 keer overgedimensioneerd). Thermostaten zijn (misschien onbewust? geen idee) gemaakt met het idee dat je dat overschot kan gebruiken om snel te verwarmen. Een WP wordt meestal beter gedimensioneerd, waardoor er niet een zodanig overschot is, en het "snel opwarmen" vaak niet echt gaat. Als de thermostaat dan wel verwacht dat dat kan, dan gaat hij zijn regelaar optoeren om er toch aan te voldoen. Zeker in combinatie met vloerverwarming kan dat een onrustige regeling geven
offtopic:
lees maar even mijn off-topic comment hierboven. Zelfs met gas-ketel en vloerverwarming vind mijn thermostaat het nog te lang duren. Dat geeft geen slecht comfort (kamer is altijd warm, no problem there), maar wel een onrustige regeling. Afhankelijk van hoe laat ik snacht mn bed een keer uit moet voor de kinderen voelt de vloer warm of koud.. De kamer is wel altijd warm, maar de vloer is altijd gokken wat de staat ervan is..
Dus ja, thermostaten en hun regelaars zijn niet gas-ketel specifiek. Maar als je thermostaat niet "slim" of "lerend" genoeg is (of bijv. omdat er boven- of ondergrenzen zijn voor bepaalde parameters) dan kan het zijn dat hij alsnog niet echt lekker geschikt is voor een WP. Maar dat hangt dus wel erg van de specifieke thermostaat af!