Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alikebab1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06:55
Goedemorgen! Nu de temperatuur langzaam beetje zakt zie ik het in woonkamer zakken naar 20.7, thermostaat staat ingesteld op 20.5.

Ik heb dat gekke gevoel om thermostaat op 20 te willen zetten om te voorkomen dat de Blackbird aanslaat (ivm compressor belasting), omdat het door de zon straks toch weer warmer wordt.

Echter, voelt beetje vreemd om dat te doen, hoe kijken jullie daarna?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:47
alikebab1 schreef op maandag 22 september 2025 @ 07:49:
Goedemorgen! Nu de temperatuur langzaam beetje zakt zie ik het in woonkamer zakken naar 20.7, thermostaat staat ingesteld op 20.5.

Ik heb dat gekke gevoel om thermostaat op 20 te willen zetten om te voorkomen dat de Blackbird aanslaat (ivm compressor belasting), omdat het door de zon straks toch weer warmer wordt.

Volgens mij heeft WeHeat zelf een grens van 10x de compressor starten per dag als het om de koelstand gaat. Dat zal zijn om de compressor te beschermen.
Ik denk dat je dat dus als prima uitgangspunt kan gebruiken.
Ik zou mij echt geen zorgen maken over een keertje onnodig opstarten van je compressor op een dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:38

Als het weer warmer wordt straks is er geen noodzaak om te stoken lijkt mij? Tenminste, zo zie ik het. Zolang we in de ochtend boven de 19 graden komen en in de middag loopt het op blijft bij mij de BB uit. Het is hier nu 21 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:26

Ik bepaal zelf wanneer de WP aan gaat: als ik niet wil dat hij gaat draaien dan zet ik hem op opentherm en de gevraagde temp op 10 of 15 graden. Als ik het thuis echt te koud vind worden (of de rest van de familie begint te mauwen, en dat is meestal zo :) ) dan stel ik hem in op de stooklijn en gaat hij zachtjes pruttelen...

Maar nu nog zeker niet aan. Mss eind october of zo. Tot die tijd trekken ze hier maar een trui aan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:38
Hier staat de thermosstaat ook op 16, pas als we het koud beginnen te vinden of ik zie dat er koud weer aan komt gaat ie omhoog naar 20.

Zonnetje heeft nu nog zoveel kracht dat die het huis nog makkelijk opwarmt.

What a fine day for Science! | Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alikebab1
jelleeelco schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:20:
[...]

Ik bepaal zelf wanneer de WP aan gaat: als ik niet wil dat hij gaat draaien dan zet ik hem op opentherm en de gevraagde temp op 10 of 15 graden. Als ik het thuis echt te koud vind worden (of de rest van de familie begint te mauwen, en dat is meestal zo :) ) dan stel ik hem in op de stooklijn en gaat hij zachtjes pruttelen...

Maar nu nog zeker niet aan. Mss eind october of zo. Tot die tijd trekken ze hier maar een trui aan :)
Ah stooklijn durf ik nog niet zo goed aan, eerste winter met de warmtepomp.

Maar dat is wat ik bedoelde ja, ik kan deze gewoon lager zetten voor nu en pas op 20/21 graden zetten zodra het nodig is. Nu koelt het alleen in de nacht wat af en daarna wordt het door de zon gauw weer warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-09 17:25
Is er enig idee hoeveel installaties al draaien met Weheat intelligence voor Tapwater?
Ik dacht dat de uitrol was begonnen of is dit nog steeds in beta?

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
alikebab1 schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:41:
[...]

Maar dat is wat ik bedoelde ja, ik kan deze gewoon lager zetten voor nu en pas op 20/21 graden zetten zodra het nodig is. Nu koelt het alleen in de nacht wat af en daarna wordt het door de zon gauw weer warm.
Stooklijn gaat je veel beter bevallen kan ik je alvast verklappen... is juist veel rustiger, overzichtelijker dan OT.

Bij OT heb je eigenlijk geen idee wat er gebeurt en waarom.

Bij stooklijn weet je precies bij welke buitentemperatuur hij welke water temperatuur gaat maken. Begin gewoon met de standaard stooklijn. Afhankelijk van je woning (vloerverwarming, radiatoren, isolatie, etc) kun je als snel merken of je het niet warm krijgt, of juist te warm. Dan zet je hem een graadje hoger of lager bij die buitentemperatuur. Het kostte mij ongeveer een week of 2, maar toen had ik het 'ideale' plaatje wel klaar. Woning bleef 21 graden bij iedere buitentemperatuur. En hij slaat niet meer af / start op op basis van binnen temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ietse
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:24
alikebab1 schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:41:
[...]

Stooklijn werkt echt prima! het vergt wat aanpassen in het begin om te kijken wat hij doet met temperaturen maar wanneer je hem goed hebt staan is het heel comfortabel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
ietse schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:46:
[...]

Stooklijn werkt echt prima! het vergt wat aanpassen in het begin om te kijken wat hij doet met temperaturen maar wanneer je hem goed hebt staan is het heel comfortabel!
Stooklijn in combinatie met Aan/Uit (aangestuurd vanuit Home Assistant) werkt ook prima.
Zo voorkomen we nog steeds het stoken op de dure uren ;-), totdat Weheat Intelligence,
met de hopelijk nieuwe Weheat thermostaat, dit in de toekomst over kan nemen.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:12
Tijgerkracht schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:54:
[...]

Stooklijn in combinatie met Aan/Uit (aangestuurd vanuit Home Assistant) werkt ook prima.
Zo voorkomen we nog steeds het stoken op de dure uren ;-), totdat Weheat Intelligence,
met de hopelijk nieuwe Weheat thermostaat, dit in de toekomst over kan nemen.
Ik verwacht dat Weheat Intelligence gewoon met OpenTherm werkt, niet perse een specifieke thermostaat. Dat kan gewoon elke thermostaat zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:40

polthemol

Moderator General Chat
ik zit hier even te klooien met mijn thermostaten/kamers nav. afgelopen nacht (en eerste weekend een weheat):

de situatie: we hebben nog oudere radiatoren in huis, met een Tado V3 thermostaat en radiatorknoppen voor elke radiator. Alles staat op 18 graden, dus tot zover is alles prima.

Nu zag ik dat vannacht 1 kamer tot ongeveer 08:00 op 17~ graden heeft gezeten (raam stond open), maar de weheat lijkt niets gedaan te hebben. De leidingen voelden ook niet warm. Ik zag wel dat in de weheatapp de kamertemperatuur was overgenomen van die kamer (17 graden, de rest van het huis was tussen de 20 en de 22 graden) en tado gaf aan dat die kamer om verwarmen vroeg.

Omdat ik niet zeker weet of verwarmen nu werkt dus maar de checkvraag: is dit een tado-issue, een weheatissue of gaat hij zo traag verwarmen dat het niet op kan tegen een raam wat open staat in een kleine kamer?

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.Spuybroek
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-09 19:57
Barryvdh schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:11:
[...]

Ik verwacht dat Weheat Intelligence gewoon met OpenTherm werkt, niet perse een specifieke thermostaat. Dat kan gewoon elke thermostaat zijn toch?
Klopt, de Cloud Thermostaat zou nog beter de aansturing moeten doen ivm ontworpen voor warmtepompen. Veel informatie is er niet van bekend, dus hoe en wat weet ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
polthemol schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:28:
ik zit hier even te klooien met mijn thermostaten/kamers nav. afgelopen nacht (en eerste weekend een weheat):

de situatie: we hebben nog oudere radiatoren in huis, met een Tado V3 thermostaat en radiatorknoppen voor elke radiator. Alles staat op 18 graden, dus tot zover is alles prima.

Nu zag ik dat vannacht 1 kamer tot ongeveer 08:00 op 17~ graden heeft gezeten (raam stond open), maar de weheat lijkt niets gedaan te hebben. De leidingen voelden ook niet warm. Ik zag wel dat in de weheatapp de kamertemperatuur was overgenomen van die kamer (17 graden, de rest van het huis was tussen de 20 en de 22 graden) en tado gaf aan dat die kamer om verwarmen vroeg.

Omdat ik niet zeker weet of verwarmen nu werkt dus maar de checkvraag: is dit een tado-issue, een weheatissue of gaat hij zo traag verwarmen dat het niet op kan tegen een raam wat open staat in een kleine kamer?
Wat als je de (tado) thermostaat nu in de woonkamer hoger zet ?
Dan moet je toch snel genoeg merken of de Weheat aan gaat.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alikebab1
jelleeelco schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:46:
[...]

Stooklijn gaat je veel beter bevallen kan ik je alvast verklappen... is juist veel rustiger, overzichtelijker dan OT.

Bij stooklijn weet je precies bij welke buitentemperatuur hij welke water temperatuur gaat maken. Begin gewoon met de standaard stooklijn. Afhankelijk van je woning (vloerverwarming, radiatoren, isolatie, etc) kun je als snel merken of je het niet warm krijgt, of juist te warm. Dan zet je hem een graadje hoger of lager bij die buitentemperatuur. Het kostte mij ongeveer een week of 2, maar toen had ik het 'ideale' plaatje wel klaar. Woning bleef 21 graden bij iedere buitentemperatuur. En hij slaat niet meer af / start op op basis van binnen temp.
Hoe krijg ik dat meten voor elkaar dan? Ik heb namelijk beperkte vloerverwarming en daarnaast nog hoge temperatuur radiatoren. Die geven weinig warmte af, maar het werkt wel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
alikebab1 schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:43:
[...]

Hoe krijg ik dat meten voor elkaar dan? Ik heb namelijk beperkte vloerverwarming en daarnaast nog hoge temperatuur radiatoren. Die geven weinig warmte af, maar het werkt wel!
Ik denk dat je zo moet zien.

OpenTherm
Je huis is 19 graden, setpoint is 20. WP gaat water warm maken van (stel) 40 graden zodat je huis naar 20.5 gaat. Als je huis 20.5 is, slaat WP af. Water koelt weer af, huis koelt af. En bij 19 graden begint het overnieuw.

Stooklijn
Je huis is 20 graden. Buiten is het 2 graden. Je hebt (empirisch) je stooklijn vast gesteld. Bij een buitentemperatuur maakt je WP een watertemperatuur van 30 graden, continue. Hiermee blijft je huis (bij 2 graden buitentemperatuur) netjes op de 20 graden. Gevolg: je WP draait veel rustiger en slaat niet meer af, zal wat hogere COP hebben want hij hoeft geen water van 40 graden maar slechts van 30 graden te maken, en je hele installatie is rustiger (WP draait ook op lager vermogen).

In mijn geval was er nog een bijkomend voordeel dat mijn tikkende leidingen verdwenen... water koelt niet meer zo ver af, dus als het eenmaal warm is blijft het warm. Los van de defrosts (soms ieder uur als het echt koud en vochtig was), draaide de WP wel weken achter elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
jelleeelco schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:46:
[...]

Toen ik vorig jaar de stooklijn probeerde vond ik het juist erg slecht werken. Als het buiten 11 graden is en veel wind/regen etc is een heel verschil met 11 graden en volop zon op je ramen. Dat scheelt zo een paar graden in huis. Stooklijn kon daar totaal niet mee omgaan. Of heb ik het dan te kort geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
ZeRoC00L schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:41:
[...]

stupid ook van me dat ik daar niet aan dacht -_- Thermostaat staat nu op 25 in de woonkamer, samen met mijn kantoorkamertje. Eens zien of er iets gaat gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:14
jelleeelco schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:55:
[...]

OpenTherm
Je huis is 19 graden, setpoint is 20. WP gaat water warm maken van (stel) 40 graden zodat je huis naar 20.5 gaat. Als je huis 20.5 is, slaat WP af. Water koelt weer af, huis koelt af. En bij 19 graden begint het overnieuw.
Ik had begrepen dat het ook mogelijk is, dat je bij OpenTherm een maximale watertemperatuur kan instellen. Dus dat je dan ook kan instellen, dat de WP het water niet verder mag verwarmen dan 30 graden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:17
polthemol schreef op maandag 22 september 2025 @ 12:22:
[...]

stupid ook van me dat ik daar niet aan dacht -_- Thermostaat staat nu op 25 in de woonkamer, samen met mijn kantoorkamertje. Eens zien of er iets gaat gebeuren
Je wilt niet zoneren met een warmtepomp, dat gaat niet werken. Je wilt zoveel mogelijk afgifte binnen je schil.
Nu met elke thermostaatknop die apart een warmtevraag kan gaan doen, ga je 100% zeker ellende krijgen, dat gaat met een warmtepomp die minimaal 1000l/h doet gewoon niet werken. Laat het hele idee van hoe je stookte met een CV-los, ga naar een comfortabele 24/7 temp binnen je thermische schil, met zo min mogelijk na-regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Razer schreef op maandag 22 september 2025 @ 12:30:
[...]

Je wilt niet zoneren met een warmtepomp, dat gaat niet werken. Je wilt zoveel mogelijk afgifte binnen je schil.
Nu met elke thermostaatknop die apart een warmtevraag kan gaan doen, ga je 100% zeker ellende krijgen, dat gaat met een warmtepomp die minimaal 1000l/h doet gewoon niet werken. Laat het hele idee van hoe je stookte met een CV-los, ga naar een comfortabele 24/7 temp binnen je thermische schil, met zo min mogelijk na-regeling.
snap ik :) het is nu vooral om te testen of hij wel wil verwarmen, maar idee straks is zonder meer alles op eenzelfde temperatuur houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stooklijn
Je huis is 20 graden. Buiten is het 2 graden. Je hebt (empirisch) je stooklijn vast gesteld. Bij een buitentemperatuur maakt je WP een watertemperatuur van 30 graden, continue. Hiermee blijft je huis (bij 2 graden buitentemperatuur) netjes op de 20 graden. Gevolg: je WP draait veel rustiger en slaat niet meer af, zal wat hogere COP hebben want hij hoeft geen water van 40 graden maar slechts van 30 graden te maken, en je hele installatie is rustiger (WP draait ook op lager vermogen).
Zo gaat schijnen, huis warmt daardoor op, temperatuur in huis stijgt naar 22 graden, WP blijft doodleuk doorstoken met 30C water want buiten is het nog steeds 2 graden..

Tenminste, zo werkte dat hier. Toegegeven, op thermostaat ( ik maak even onderscheid met OT, OT is feitelijk alleen maar de aansturing) was het nog dramatischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Jpiek schreef op maandag 22 september 2025 @ 12:56:
[...]

Zo gaat schijnen, huis warmt daardoor op, temperatuur in huis stijgt naar 22 graden, WP blijft doodleuk doorstoken met 30C water want buiten is het nog steeds 2 graden..

Tenminste, zo werkte dat hier. Toegegeven, op thermostaat ( ik maak even onderscheid met OT, OT is feitelijk alleen maar de aansturing) was het nog dramatischer.
Helemaal mee eens, er zijn uiteraard situaties die het minder goed maken. Ik weet alleen niet of er heel veel verschil zit in het thermisch verlies met regen of zon. Ik heb geen issues gehad, mss lag het aan de grauwe winter.

OT vond ik echt vele malen slechter werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vandaar mij Smart Home OT aansturing (Stooklijn op OT, ipv Stooklijn met aan/uit)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kreekel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:09
Mijn oude thermostaat (honeywell chronotherm vision) is instaat om weersafhankelijk te stoken (= OT stooklijn).

Heb mijn warmtepomp pas maand dus ik heb er nog geen ervaring mee, maar momenteel staat de thermostaat ingesteld op weersafhankelijke regeling met ruimte compensatie.

Hopelijk zorgt dit voor een soepele regeling met lange runs.
We gaan het meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausssie
Jpiek schreef op maandag 22 september 2025 @ 13:34:
Vandaar mij Smart Home OT aansturing (Stooklijn op OT, ipv Stooklijn met aan/uit)...
Kan je toelichten hoe jij dit gebruikt en hebt ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
[...]

OpenTherm
Volgens mij beschrijf je hier juist *niet* OpenTherm, maar Aan/Uit gedrag. Dat werkt op setpoint en actuele temperatuur, en geeft aan je warmtebron alleen een signaal "stoken" of "niet stoken".

OpenTherm is juist bedoeld om een "gevraagde watertemperatuur" aan je wamtebron door te geven. De warmtebron gaat dan die gevraagde watertemperatuur leveren.

Welke watertemperatuur de juiste is, wordt door je OT thermostaat bepaald. Die weet tenslotte (als het goed is) welke aanvoertemperatuur er nodig is om bij de huidige omstandigheden de woning op te warmen naar de gewenste kamertemperatuur (of die temperatuur aan te houden).

Bij OT zit de slimmigheid en de hele berekening welke aanvoertemperatuur er nodig is, in de thermostaat. Die meet continue welke temperatuur er gemeten wordt, en hoe die binnentemperatuur reageert over de tijd, en hoeveel afgifte er dus nodig is om die temperatuur binnen de regelgrenzen te houden. Dat gevraagde vermogen wordt aan de hand van de gevraagde watertemperatuur aan de warmtebron doorgegeven. En dat kan een "domme" ketel of warmtepomp zijn die alleen maar die gevraagde temperatuur hoeft te maken en aan te voeren.

Correct me if Im wrong

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Gameboy schreef op maandag 22 september 2025 @ 14:25:
[...]

Volgens mij beschrijf je hier juist *niet* OpenTherm, maar Aan/Uit gedrag. Dat werkt op setpoint en actuele temperatuur, en geeft aan je warmtebron alleen een signaal "stoken" of "niet stoken".

OpenTherm is juist bedoeld om een "gevraagde watertemperatuur" aan je wamtebron door te geven. De warmtebron gaat dan die gevraagde watertemperatuur leveren.

Welke watertemperatuur de juiste is, wordt door je OT thermostaat bepaald. Die weet tenslotte (als het goed is) welke aanvoertemperatuur er nodig is om bij de huidige omstandigheden de woning op te warmen naar de gewenste kamertemperatuur (of die temperatuur aan te houden).

Bij OT zit de slimmigheid en de hele berekening welke aanvoertemperatuur er nodig is, in de thermostaat. Die meet continue welke temperatuur er gemeten wordt, en hoe die binnentemperatuur reageert over de tijd, en hoeveel afgifte er dus nodig is om die temperatuur binnen de regelgrenzen te houden. Dat gevraagde vermogen wordt aan de hand van de gevraagde watertemperatuur aan de warmtebron doorgegeven. En dat kan een "domme" ketel of warmtepomp zijn die alleen maar die gevraagde temperatuur hoeft te maken en aan te voeren.

Correct me if Im wrong
Nope, je hebt helemaal gelijk! Alleen schakelt mijn thermostaat net als een CV ketel veel te vaak en te hoge temperatuur. En de WP gaat dus veel vaker aan/uit dan met stooklijn. Maar je hebt helemaal gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
jelleeelco schreef op maandag 22 september 2025 @ 13:17:
[...]
Ik weet alleen niet of er heel veel verschil zit in het thermisch verlies met regen of zon.
Lijkt me wel. Vergelijk het eens (heel krom) met was aan de waslijn die in de schaduw hangt op een plek zonder wind. Droogt amper. Als het in de zon hangt met wat wind gaat het veel harder. Zo zal het bij je huis ook zijn, als het waait moet je harder stoken. Dat verschilt natuurlijk erg per huis, bij een goed geïsoleerde tussenwoning maakt dat veel minder uit dan bij een vrijstaand huis van 100 jaar oud.
Dat is mijn visie, in hoeverre dat klopt weet ik niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Mausssie schreef op maandag 22 september 2025 @ 14:19:
[...]

Kan je toelichten hoe jij dit gebruikt en hebt ingesteld?
Niet in twee woorden. Ik heb tussen de thermostaat en de Weheat een OTGW (OpenThermGateway) geplaatst, daarvoor is een App in Homey...

Dmv van een flow maak ik een berekening (buientemp. kamertemp. gewenste temp vanThermostaat) welke watertemperatuur in de Weheat wil laten maken. En die stuurt Homey dan naar de OTGW en de OTGW naar de warmtepomp.

Maar daar heb ik dan weer correctie's op ingebouwd: opwarming door de zon, voor elke kWh die mijn panelen opwekken haal ik 1 graad van de gewenste watertemp af.

Als de kamertemp. de gewenste temepratuur overschrijd haal ik 1,5* het verschil tussen beiden van de gewenste watertemp af. Als de kamertemp. te laag is tel ik 2* het verschil tussen beiden bij de gewenste watertemp op.

En dan nog wat handigheidjes : 2 uur voor zonsondergang breng ik het water een beetje op temperatuur voor de avond, indien de buitentemp. dat vereist. De watertemp iets verhogen als er net een defrost is geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gameboy schreef op maandag 22 september 2025 @ 14:25:
Meeste thermostaten doen dat echter op basis van een Gas-CV ketel, niet een warmtepomp. Dus veel te hoge vraag warm water, waarna de CV wel uit MOET omdat de temperatuur allang bereikt is.
Best gek, want een stooklijn zou imho bij een Gas-CV ook economischer en comfortabeler zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20:54
Jpiek schreef op maandag 22 september 2025 @ 12:56:
[...]

Hier zelfde situatie. Ik draai alleen in de (koude en weinig zon) wintermaanden via stooklijn.
Ik zoek nog een OT kamerthermostaat die wel geschikt is voor WP. De meeste zijn voor CV ontworpen en daardoor te agressief voor stabiele wp werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
RNacoustics schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:50:
[...]

Hier zelfde situatie. Ik draai alleen in de (koude en weinig zon) wintermaanden via stooklijn.
Ik zoek nog een OT kamerthermostaat die wel geschikt is voor WP. De meeste zijn voor CV ontworpen en daardoor te agressief voor stabiele wp werking.
Mocht je die vinden, hou ik me aanbevolen :*)
Ervaar namelijk met de T6 hetzelfde, als er even een schommeling van temperatuur is, gaat die meteen een veel te hoge temperatuur vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Jpiek schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:02:
[...]

Meeste thermostaten doen dat echter op basis van een Gas-CV ketel, niet een warmtepomp. Dus veel te hoge vraag warm water, waarna de CV wel uit MOET omdat de temperatuur allang bereikt is.
Best gek, want een stooklijn zou imho bij een Gas-CV ook economischer en comfortabeler zijn...
Dat is raar, want ongeacht welke warmtebron je hebt, je huis heeft een bepaalde aanvoertemperatuur nodig om genoeg afgifte te hebben om warm te blijven.

Die afgifte is niet afhankelijk van de specifieke wamtebron, maar alleen van het afgifte-systeem, de aanvoertemperatuur en de flow.

Als die flow verandert (bijvoorbeeld omdat een WP meer flow door je afgiftesysteem duwt), zal automatisch de aanvoertemperatuur worden bijgesteld als de OT thermostaat merkt dat het opwarmen te snel gaat.

Het is een zelflerend en zelfregelend systeem, dus dat het met een CV ketel anders werkt dan met een WP is niet te verklaren met een opmerking "het is voor een CV bedoeld".

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Gameboy schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:14:
[...]

Dat is raar, want ongeacht welke warmtebron je hebt, je huis heeft een bepaalde aanvoertemperatuur nodig om genoeg afgifte te hebben om warm te blijven.

Die afgifte is niet afhankelijk van de specifieke wamtebron, maar alleen van het afgifte-systeem, de aanvoertemperatuur en de flow.

Als die flow verandert (bijvoorbeeld omdat een WP meer flow door je afgiftesysteem duwt), zal automatisch de aanvoertemperatuur worden bijgesteld als de OT thermostaat merkt dat het opwarmen te snel gaat.

Het is een zelflerend en zelfregelend systeem, dus dat het met een CV ketel anders werkt dan met een WP is niet te verklaren met een opmerking "het is voor een CV bedoeld".
Ik denk dat het vooral ligt dat een CV ketel met veel grotere delta in Ta-Tr werkt dan een warmtepomp. Het retourwater bij een CV ketel is al snel te hoog en dan zet hij zichzelf in standby.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 24-09 10:02
[...]

Dat ervaar ik ook met onze (rooted) Toon.

Max temp is ingesteld op 24 graden, dat werkt prima. Maar helaas kan ik de opwarmsnelheid niet lager zetten dan 1 graad per uur, wat voor een systeem met alleen vloerverwarming en warmtepomp nog steeds veel te snel is.

Het resultaat is dat de gevraagde temperatuur sneller omhoog gaat dan noodzakelijk.

Ik zou overigens geen nieuwe thermostaat kopen op dit moment, hooguit een goedkope Honeywell Round OT via MP ofzo. Op de VSK beurs in februari lanceert Weheat een apparaatje dat samen met de Weheat Cloud Thermostat de warmtepomp aan kan sturen.

Mijn vermoeden is dat dat veeeeeel beter gaat werken dan welke third-party thermostaat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Kirvis schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:20:
[...]

Ik zou overigens geen nieuwe thermostaat kopen op dit moment, hooguit een goedkope Honeywell Round OT via MP ofzo. Op de VSK beurs in februari lanceert Weheat een apparaatje dat samen met de Weheat Cloud Thermostat de warmtepomp aan kan sturen.

Mijn vermoeden is dat dat veeeeeel beter gaat werken dan welke third-party thermostaat dan ook.
Ha ha, die heb ik ook. Ik wacht geduldig af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 00:33
Jpiek schreef op maandag 22 september 2025 @ 14:58:
[...]

Niet in twee woorden. Ik heb tussen de thermostaat en de Weheat een OTGW (OpenThermGateway) geplaatst, daarvoor is een App in Homey...

Dmv van een flow maak ik een berekening (buientemp. kamertemp. gewenste temp vanThermostaat) welke watertemperatuur in de Weheat wil laten maken. En die stuurt Homey dan naar de OTGW en de OTGW naar de warmtepomp.

Maar daar heb ik dan weer correctie's op ingebouwd: opwarming door de zon, voor elke kWh die mijn panelen opwekken haal ik 1 graad van de gewenste watertemp af.

Als de kamertemp. de gewenste temepratuur overschrijd haal ik 1,5* het verschil tussen beiden van de gewenste watertemp af. Als de kamertemp. te laag is tel ik 2* het verschil tussen beiden bij de gewenste watertemp op.

En dan nog wat handigheidjes : 2 uur voor zonsondergang breng ik het water een beetje op temperatuur voor de avond, indien de buitentemp. dat vereist. De watertemp iets verhogen als er net een defrost is geweest...
offtopic:
OTGW for the win! Heb helaas (nog) geen WP maar ik ben bezig met mijn eigen thermostaat software schrijven en die via OTGW aanbieden aan de Gas-ketel. Niet zozeer omdat dat meer comfort gaat geven, maar wel het extreme regelgedrag van de thermostaat tegengaat door te anticiperen op het gemiddelde van de komende 24 uur. Kleine tussenwoning met vloerverwarming. Het duurt gewoon te lang naar de zin van de thermostaat. Daardoor is de integraal alweer leeg voordat de overshoot terug door het setpoint zakt, en mag de integraal weer van vooraf aan beginnen. De tweede overshoot is minder erg omdat de vloer al wat op temperatuur is, maar na of zelfs tijdens die tweede piek komt de ruis weer uit hun bed en dan is het kommer en kwijl, en duurt het weer tot rond 23:00 voordat er stabiele resultaten komen waarop de regelaar fatsoenlijk kan reageren.

Dus ik ga een feedforward (stooklijn) + PID erin zetten. PID omdat er toch steeds wat verandert aan het huis en de samenstelling ervan, en open deuren toch echt wel een ding zijn, ook in de winter. Maar ook omdat ik na een periode van isoleren nu aan het leren ben hoe we goed moeten ventileren, en dat zit nog niet in mijn historische verbuiksdata. De PID is dus om te zorgen dat het met deze nieuwe realiteit ook tot goed comfort leidt, en dat daarmee de historische data van '25/'26 zal leiden tot betere parameters voor de stooklijn van '26/'27, etc...
Gameboy schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:14:
[...]

Ja, dat klopt. Maar het grote verschil tussen een gasketel en een WP is dat de gasketel een ongelofelijk overschot aan vermogen heeft (24 kW gasketel in een ~4-5 kW@-10 huis bijv., dat is 5-6 keer overgedimensioneerd). Thermostaten zijn (misschien onbewust? geen idee) gemaakt met het idee dat je dat overschot kan gebruiken om snel te verwarmen. Een WP wordt meestal beter gedimensioneerd, waardoor er niet een zodanig overschot is, en het "snel opwarmen" vaak niet echt gaat. Als de thermostaat dan wel verwacht dat dat kan, dan gaat hij zijn regelaar optoeren om er toch aan te voldoen. Zeker in combinatie met vloerverwarming kan dat een onrustige regeling geven
offtopic:
lees maar even mijn off-topic comment hierboven. Zelfs met gas-ketel en vloerverwarming vind mijn thermostaat het nog te lang duren. Dat geeft geen slecht comfort (kamer is altijd warm, no problem there), maar wel een onrustige regeling. Afhankelijk van hoe laat ik snacht mn bed een keer uit moet voor de kinderen voelt de vloer warm of koud.. De kamer is wel altijd warm, maar de vloer is altijd gokken wat de staat ervan is..
Dus ja, thermostaten en hun regelaars zijn niet gas-ketel specifiek. Maar als je thermostaat niet "slim" of "lerend" genoeg is (of bijv. omdat er boven- of ondergrenzen zijn voor bepaalde parameters) dan kan het zijn dat hij alsnog niet echt lekker geschikt is voor een WP. Maar dat hangt dus wel erg van de specifieke thermostaat af!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fbosman
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22:17
[...]

Ik heb een nefit (Bosch) easy. Die heeft zelf een stooklijn en kan die corrigeren met de kamertemperatuur. De communicatie met de BB is met opentherm. Werkt prima.
Oh ja, staat ook ingesteld op een toestel dat langzaam opwarmt.

[ Voor 5% gewijzigd door Fbosman op 22-09-2025 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wbdj
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:01
reiniero schreef op maandag 22 september 2025 @ 14:47:
[...]

... Zo zal het bij je huis ook zijn, als het waait moet je harder stoken. Dat verschilt natuurlijk erg per huis, bij een goed geïsoleerde tussenwoning maakt dat veel minder uit dan bij een vrijstaand huis van 100 jaar oud...
Klopt. Amerikanen noemen het wind-washing, wind (en regen) voeren de isolatiewarmte sneller af.
Je merkt het zelf buiten ook in NL koude kille dag, winterse jas met/zonder sjaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
[...]

OpenTherm
[...]
Maar dat heeft uiteindelijk toch niet zoveel met OT te maken, meer wat de WP met die info doet?
Dat de kamerthermostaat via OT water vraagt van 40 graden hoeft de WeHeat toch niet 1-op-1 op te volgen lijkt mij. Sterker, ik zou dat een ontzettend domme implementatie van WeHeat vinden als ze dat zo gebouwd hebben. Ik mag hopen dat met alle intelligentie en datalogging de WeHeat firmware op basis van alle data en input die 40 graden corrigeert naar een intern opgebouwde stooklijn op basis van oa. geleerde karateristieken van het huis en daarmee de doeltemp naar bijv. 27 zet zodat de WP het beste draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
arjenhiemstra schreef op maandag 22 september 2025 @ 17:43:
[...]

Maar dat heeft uiteindelijk toch niet zoveel met OT te maken, meer wat de WP met die info doet?
Dat de kamerthermostaat via OT water vraagt van 40 graden hoeft de WeHeat toch niet 1-op-1 op te volgen lijkt mij. Sterker, ik zou dat een ontzettend domme implementatie van WeHeat vinden als ze dat zo gebouwd hebben. Ik mag hopen dat met alle intelligentie en datalogging de WeHeat firmware op basis van alle data en input die 40 graden corrigeert naar een intern opgebouwde stooklijn op basis van oa. geleerde karateristieken van het huis en daarmee de doeltemp naar bijv. 27 zet zodat de WP het beste draait.
Nu na een jaar met een WeHeat draaien, is mijn gevoel... Dat dit een mooie wens is, en ik deze intelligentie nog niet direct kan terug zien in het stookgedrag. Ik heb echt het gevoel dat 1 op 1 de temperatuur die de OT-thermostaat vraagt volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Razer schreef op maandag 22 september 2025 @ 18:07:
[...]

Nu na een jaar met een WeHeat draaien, is mijn gevoel... Dat dit een mooie wens is, en ik deze intelligentie nog niet direct kan terug zien in het stookgedrag. Ik heb echt het gevoel dat 1 op 1 de temperatuur die de OT-thermostaat vraagt volgt.
klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
ZeRoC00L schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:41:
[...]

nog wat verder zitten klooien en de tado opnieuw ingesteld: er was mogelijk een configfoutje.

De warmtepomp reageert nu wel en slaat aan, maar er is nergens iets te merken van warm water door de leidingen. Het lijkt dus dat de pomp voor de verwarming niet aan slaat (de buitenunit gaat wel aan het werk).

Ik zie dan weer wel dat de cv pomp om de x tijd even aanslaat, wat volgens weheat hun handleiding is om de watertemperatuur op te maken van wat de in de cv zit.

Vreemde zaak, maar denkelijk gaan de tado's toch exit, dus het probleem is opgelost zodra ze nog de laatste restjes van de installatie komen afronden en ik ze meteen even vraag om de pomp te controleren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
polthemol schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:15:
[...]

nog wat verder zitten klooien en de tado opnieuw ingesteld: er was mogelijk een configfoutje.

De warmtepomp reageert nu wel en slaat aan, maar er is nergens iets te merken van warm water door de leidingen. Het lijkt dus dat de pomp voor de verwarming niet aan slaat (de buitenunit gaat wel aan het werk).

Ik zie dan weer wel dat de cv pomp om de x tijd even aanslaat, wat volgens weheat hun handleiding is om de watertemperatuur op te maken van wat de in de cv zit.

Vreemde zaak, maar denkelijk gaan de tado's toch exit, dus het probleem is opgelost zodra ze nog de laatste restjes van de installatie komen afronden en ik ze meteen even vraag om de pomp te controleren :)
Zet hem anders even op stooklijn en voor een onrealistische waarde in (bv 35 graden bij 15 graden buitentemp). Dan weet je zeker dat hij aan moet slaan. Werkt het dan nog niet, dan ligt het iig niet alleen aan je Tado maar ook aan je installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
jelleeelco schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:46:
[...]

Zet hem anders even op stooklijn en voor een onrealistische waarde in (bv 35 graden bij 15 graden buitentemp). Dan weet je zeker dat hij aan moet slaan. Werkt het dan nog niet, dan ligt het iig niet alleen aan je Tado maar ook aan je installatie.
zojuist gedaan: tado vol open zodat de thermostaten open staan en de stooklijn die jij aangaf. Ik voel nu warm water door de radiatoren/leidingen gaan, dus mijn vrees voor de defecte pomp is ook netjes weerlegt.

Rest dus: of de tado doet zijn werk totaal niet of het water wat wordt gestuurd is zo laag van temperatuur da tik het niet voel aan de radiator.

In ieder geval dat ik denk ik gewoon kijken om de tado de deur uit te doen, zoneverwarming is toch geen lekkere optie voor de wp, dus dan is de meerwaarde van Tado ook meteen klaar :)

Me nu maar eens toeleggen op het fenomeen stooklijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je zou toch op de Weheat portal moeten kunnen zien of het water warm wordt ? ook al voel je het niet ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Jpiek schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:50:
Je zou toch op de Weheat portal moeten kunnen zien of het water warm wordt ? ook al voel je het niet ?
dat stuk zag ik, het ging erom dat hij niet leek rond te pompen en ik daarom een vermoeden had dat de pomp misschien niet helemaal lekker was. Dat ik nu de leidingen effectief warmer voel worden is dan een fijne bevestiging :D

Het rondpompen ging nu wel goed via die stooklijn wat als test werd voorgesteld, dus dikke prima en waarschijnlijk gewoon een stapel kleine issues waardoor het niet wilde werken eerst (tado an sich, config foutje gemaakt, enz.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:40
polthemol schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:52:
[...]

dat stuk zag ik, het ging erom dat hij niet leek rond te pompen en ik daarom een vermoeden had dat de pomp misschien niet helemaal lekker was. Dat ik nu de leidingen effectief warmer voel worden is dan een fijne bevestiging :D

Het rondpompen ging nu wel goed via die stooklijn wat als test werd voorgesteld, dus dikke prima en waarschijnlijk gewoon een stapel kleine issues waardoor het niet wilde werken eerst (tado an sich, config foutje gemaakt, enz.).
Het zou mogelijk ook een luchtbel ergens in het systeem kunnen zijn geweest. Daar had ik bij het opstarten ook last van. De warmtepomp starte op, in het portal zag je de temperatuur oplopen, maar de pomp kreeg de flow niet lekker op gang. Dit omdat deze gedeeltelijk droog was komen te staan. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22:15
polthemol schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:34:
[...]

zojuist gedaan: tado vol open zodat de thermostaten open staan en de stooklijn die jij aangaf. Ik voel nu warm water door de radiatoren/leidingen gaan, dus mijn vrees voor de defecte pomp is ook netjes weerlegt.

Rest dus: of de tado doet zijn werk totaal niet of het water wat wordt gestuurd is zo laag van temperatuur da tik het niet voel aan de radiator.

In ieder geval dat ik denk ik gewoon kijken om de tado de deur uit te doen, zoneverwarming is toch geen lekkere optie voor de wp, dus dan is de meerwaarde van Tado ook meteen klaar :)

Me nu maar eens toeleggen op het fenomeen stooklijn
Ik weet dat het volgens de meeste noet handig is maar ik he Tado met zone regeling draaien met de stooklijn. Beneden in de woonkamer heb ik hem altijd open staan en dus geen knop op zitten. Dit is centrale vloerverwarming waar ik 95% van de tijd de warmte wil hebben.
Die laatste 5% doen de Tado knoppen het werk.

Dit stookseizoen laatste fine tunen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausssie
Fbosman schreef op maandag 22 september 2025 @ 16:55:
[...]

Ik heb een nefit (Bosch) easy. Die heeft zelf een stooklijn en kan die corrigeren met de kamertemperatuur. De communicatie met de BB is met opentherm. Werkt prima.
Oh ja, staat ook ingesteld op een toestel dat langzaam opwarmt.
Dit klinkt beter dan de T6 die door de meeste installateurs wordt aangeraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-09 20:20
Voordeel van de Tado (die hier puur als thermostaat werkt en niet voor zones) is dat je de maximaal gevraagde watertemperatuur kunt instellen. Helaas maar wel op minimaal 30 graden voor de mensen met vloerverwarming. Ik werk met Jaga DBH's en dan kun je hem goed op opentherm zetten en 30 graden zonder dat hij "doorschiet" en daardoor de pomp gaat pendelen. Voor mensen met vloerverwarming zou het nog mooier zijn dat je die temperatuur nog verder zou kunnen verlagen zodat hij nog rustiger gaat stoken. Vloerverwarming werkt traag dus als het niet snel genoeg omhoog gaat schiet hij snel door naar de 30 graden gevraagd water en dat is weer te warm voor de vloer.

Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gratiz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-09 11:14
Louis schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:02:
Voordeel van de Tado (die hier puur als thermostaat werkt en niet voor zones) is dat je de maximaal gevraagde watertemperatuur kunt instellen. Helaas maar wel op minimaal 30 graden voor de mensen met vloerverwarming. Ik werk met Jaga DBH's en dan kun je hem goed op opentherm zetten en 30 graden zonder dat hij "doorschiet" en daardoor de pomp gaat pendelen. Voor mensen met vloerverwarming zou het nog mooier zijn dat je die temperatuur nog verder zou kunnen verlagen zodat hij nog rustiger gaat stoken. Vloerverwarming werkt traag dus als het niet snel genoeg omhoog gaat schiet hij snel door naar de 30 graden gevraagd water en dat is weer te warm voor de vloer.
Lager is mogelijk via de Tado klantenservice. Ik heb het zelf op max. 27 graden laten zetten.

Op zoek naar gratis producten? https://www.gratiZ.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayDelft
  • Laatst online: 02:59
Kevin1990 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:50:
[...]

Ik weet dat het volgens de meeste noet handig is maar ik he Tado met zone regeling draaien met de stooklijn. Beneden in de woonkamer heb ik hem altijd open staan en dus geen knop op zitten. Dit is centrale vloerverwarming waar ik 95% van de tijd de warmte wil hebben.
Die laatste 5% doen de Tado knoppen het werk.

Dit stookseizoen laatste fine tunen denk ik.
@Kevin1990 ik ben heel benieuwd naar jouw installatie . Ik heb sinds kort een sparrow en beneden vloerverwarming . Boven ben ik niet dagelijks maar daar wil ik het niet onder 17 graden laten dalen en op 21 graden als ik er aan het werk ga. Boven heb ik hoge temperatuur radiatoren . Er was een zone regeling maar die werkt niet meer omdat de installateur de aparte thermostaat heeft uitgeschakeld die zelfstandig de ketel kon bevragen . Nu kunnen boven alleen de radiotoren open of dicht en ik vraag me af of ik het daar ooit nog warm krijg nu er geen aparte vraag naar de ketel meer mogelijk is . Mijn vraag : hoe regel
Jij dat precies ? Wordt er een zone aangestuurd ? Of zijn het thermostaatkranen ? En welke temperatuur komt er in jouw radiatoren op de bovenverdieping ?
Alvast dank . Andere reacties ook welkom .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin1990
RayDelft schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:11:
[...]

@Kevin1990 ik ben heel benieuwd naar jouw installatie . Ik heb sinds kort een sparrow en beneden vloerverwarming . Boven ben ik niet dagelijks maar daar wil ik het niet onder 17 graden laten dalen en op 21 graden als ik er aan het werk ga. Boven heb ik hoge temperatuur radiatoren . Er was een zone regeling maar die werkt niet meer omdat de installateur de aparte thermostaat heeft uitgeschakeld die zelfstandig de ketel kon bevragen . Nu kunnen boven alleen de radiotoren open of dicht en ik vraag me af of ik het daar ooit nog warm krijg nu er geen aparte vraag naar de ketel meer mogelijk is . Mijn vraag : hoe regel
Jij dat precies ? Wordt er een zone aangestuurd ? Of zijn het thermostaatkranen ? En welke temperatuur komt er in jouw radiatoren op de bovenverdieping ?
Alvast dank . Andere reacties ook welkom .
De WeHeat draait op stooklijnet lage temperaturen. De vloerverwarming draait altijd mee.de thermostaat beneden is puur om te kijken hoe warm het is en doet verder niets. Ik heb de draadloze variant en ligt dus uit hrt zicht achter een foto lijstje.

Boven overal Jaga en boosters. Hier heb ik overal de Tado knoppen op zitten en gaan dus aan wanneer die onder een bepaalde temperatuur komen en weer uit wanneer die hem heeft bereikt of iets hoger is dan de gevraagde temperatuur.

Ik wil nog kijken wat ik met de ventilatoren kan om het te optimaliseren en haal de Tada knop weg uit de wasruimte dat die ook altijd mee draait.om wat meer flow te krijgen en constant te krijgen. Ik wil de temperatuur die nodig is zo laag mogelijk houden.

Ik denk dat de 1e stap voor je is om over te stappen naar lage temperatuur convectoren. Dat scheelt enorm! Zo kan je aanvoer temperatuur flink naar beneden. Boosters is de volgende stap om het nog efficiënter te maken.

Op marktplaats genoeg te vinden voor gebruikte convectoren met een goede prijs. Wel wat geduld hebben voor de modellen die je nodig hebt. Scheelt je wel enorm veel. Boosters met ventilatoren kunnen kant en klaar gekocht worden maar erg duur. Ook goed zelf te doen
Dit heb ik gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayDelft
Kevin1990 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:58:
[...]

De WeHeat draait op stooklijnet lage temperaturen. KNIP KNIP en klaar gekocht worden maar erg duur. Ook goed zelf te doen
Dit heb ik gedaan.
Dank ! Ik ga me erin verdiepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
RayDelft schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 14:49:
[...]

Dank ! Ik ga me erin verdiepen
Voor je boosters. Kijken op het topic

LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Hier heb ik ideeën op gedssn en zelf gebouwd. Als je een beetje handig bent goed te doen. Niet helemaal gedaan zoals veel in het topic maar hrt werkt prima.

Jaga zou ik op marktplaats halen. Scheelde mij omgerekend een paar 1000 euro. Heb wel grote.

5x 200x60 T20, 1x 160x60 T20, 1x 90x100 T15, 1x 50x40 T10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawaligt
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Vandaag is bij ons een Flint in hybride opstelling geïnstalleerd door Coolblue. Voor nu aangesloten via OT met een T6. Volgens mij hebben ze het best netjes gedaan, al was het wel apart dat onze voorkeursopstelling bij aankomst helemaal niet bleek te kunnen (waar is dan die schouw voor?! |:().

Toen ze wilden vertrekken bleef de ketel trouwens vrolijk door stoken zonder warmtevraag vanuit de thermostaat/WP. Bleek dat ze de control box aan/uit op de eBUS aansluiting van de CV hadden gezet _/-\o_.

Gelukkig stond ik er met mijn neus boven op, anders was dit geen leuke avond geworden :P.

Omdat ik de prestaties de komende tijd een beetje wil monitoren: klopt het dat bij een WP de ideale delta T (verschil tussen watertemperatuur in en watertemperatuur uit) tussen de 5 en 7 graden ligt?

Ik had alle radiatoren waterzijdig ingeregeld d.m.v. gewone (domme) kranen. Op advies van de installateurs heb ik nu alle radiatoren weer volledig open gezet.

Vraag me af of het op termijn zinvol kan zijn om opnieuw waterzijdig in te regelen, maar dan gericht op ideale prestaties in een WP/hybride opstelling.

[ Voor 27% gewijzigd door jawaligt op 23-09-2025 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
jawaligt schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 17:08:
Vandaag is bij ons een Flint in hybride opstelling geïnstalleerd door Coolblue. Voor nu aangesloten via OT met een T6. Volgens mij hebben ze het best netjes gedaan, al was het wel apart dat onze voorkeursopstelling bij aankomst helemaal niet bleek te kunnen (waar is dan die schouw voor?! |:().

Toen ze wilden vertrekken bleef de ketel trouwens vrolijk door stoken zonder warmtevraag vanuit de thermostaat/WP. Bleek dat ze de control box aan/uit op de eBUS aansluiting van de CV hadden gezet _/-\o_.

Gelukkig stond ik er met mijn neus boven op, anders was dit geen leuke avond geworden :P.

Omdat ik de prestaties de komende tijd een beetje wil monitoren: klopt het dat bij een WP de ideale delta T (verschil tussen watertemperatuur in en watertemperatuur uit) tussen de 5 en 7 graden ligt?

Ik had alle radiatoren waterzijdig ingeregeld d.m.v. gewone (domme) kranen. Op advies van de installateurs heb ik nu alle radiatoren weer volledig open gezet.

Vraag me af of het op termijn zinvol kan zijn om opnieuw waterzijdig in te regelen, maar dan gericht op ideale prestaties in een WP/hybride opstelling.
CV ketel had je ook tijdelijk zelf op kunnen lossen door de Stekker uit het stopcontact te halen van de ketel :P

Volgens mij is een zo klein mogijke delta T het beste. Ik denk wel dat het ook afhangt van wat voor afgifte systeem je hebt. Waterzijdig inregelen is denk ik altijd goed om later in het stookseizoen nog eens te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawaligt
  • Niet online
Kevin1990 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 20:05:
[...]

CV ketel had je ook tijdelijk zelf op kunnen lossen door de Stekker uit het stopcontact te halen van de ketel :P
Tot ze weer tijd hadden om terug te komen en het te fiksen bedoel je? :-p

Dank voor je advies over de delta T!

• Kevin1990
jawaligt schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 22:12:
[...]

Tot ze weer tijd hadden om terug te komen en het te fiksen bedoel je? :-p

Dank voor je advies over de delta T!
Dat van die ketel was gekkigheid maar zo zou je het wel kunnen doen om de ketel uit te krijgen.

Als het goed is heb je de ketel sowieso veel minder nodig. Even afhankelijk of het Tapwater nog door de ketel wordt gedaan. Maar ik denk aangezien je een hybride hebt dat dit het geval is.

[ Voor 5% gewijzigd door Kevin1990 op 24-09-2025 06:54 ]

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:29
Waarschijnlijk een beginnersvraag : Onder mijn BB80 ligt bij het verwarmen (ik heb het gisteravond op stooklijn gezet) een redelijke plas water. In de grafieken zie ik geen ontdooicyclus (wat gezien de temperatuur en vochtigheid prima zou kunnen).

Is dit een normaal verschijnsel doordat er bv condensatie optreedt aan de buitenkant die er vanaf drupt? Ik heb nog geen ontdooicyclus -bewust- meegemaakt dus ik heb geen vergelijking met hoeveelheid water die er dan uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
aloft schreef op woensdag 24 september 2025 @ 07:42:
Waarschijnlijk een beginnersvraag : Onder mijn BB80 ligt bij het verwarmen (ik heb het gisteravond op stooklijn gezet) een redelijke plas water. In de grafieken zie ik geen ontdooicyclus (wat gezien de temperatuur en vochtigheid prima zou kunnen).

Is dit een normaal verschijnsel doordat er bv condensatie optreedt aan de buitenkant die er vanaf drupt? Ik heb nog geen ontdooicyclus -bewust- meegemaakt dus ik heb geen vergelijking met hoeveelheid water die er dan uitkomt.
Is normaal ja. Geen zorgen.

• Eriklu
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 24-09 20:03
Het valt me de laatste 2 weken op dat er tijdens het opwarmen van het boilervat het elektrisch element bijschakelt (soms 1x 15 min in een run, maar soms ook vaker). Het lijkt er ook op dat het element bijschakelt, terwijl er geen warmtevraag meer is. Wat zouden hiervoor de redenen kunnen zijn. Zie bijv. onderstaand verloop van vanochtend. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W6nazCJ5izjoufbdHfha04BB8zA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xelp2RjHdq9sTYN0GnMtCPFI.png?f=fotoalbum_large

• jelleeelco
Kevin1990 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 06:52:
[...]

Dat van die ketel was gekkigheid maar zo zou je het wel kunnen doen om de ketel uit te krijgen.

Als het goed is heb je de ketel sowieso veel minder nodig. Even afhankelijk of het Tapwater nog door de ketel wordt gedaan. Maar ik denk aangezien je een hybride hebt dat dit het geval is.
Correct - ketel afgelopen jaar (na overstap op stooklijn) nul x nodig gehad voor verwarming. Het was ook wel een zachte witnter dacht ik.

• Cherdium
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 24-09 15:56
Ik zit ook een beetje met de regeling dat ik niet goed weet hoe ik het moet doen Opentherm vindt ik wat onrustig, ik had hem op op stooklijn staan alleen dit resulteerde deze week in dat de warmtepomp in de nacht aandraaide toen het koud was en dat in de middag omdat de vloerverwarming zoveel warmte vasthoud bijna 24 graden in de woonkamer was. voor mijn gevoel zit er nog te veel warmte in de stenen en massa van het huis op dit moment. en dat ik deze stooklijn wel nodig ga hebben op koude dagen verwacht ik. ook zit ik met een badkamer op de noord gevel die wel langzaam wat warmte nodig gaat hebben. de boven verdieping zit op een naregeling (radiatoren) de begane grond niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mja, dat vindt ik het nadeel aan een stoklijn, die stampt door als een locomotief en trekt zich niets aan van temperaturen in huis. Al is het daar 25C, als het buiten 5C en en er staat in de stooklijn dat hij 30C water moet maken bij die buitentemp. dan krijg je 30C aanvoer.

OT cq Thermostaat reageert als als een hyperactieve tiener in een Golf GTI, Gas erop, vol remmen, dan weer gas erop.. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:23

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Stooklijn + aan/uit thermostaat is je vriend, zeker als je je stooklijn nog niet helemaal scherp hebt (zoals ik).

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberFR
  • Registratie: Augustus 2009
Ben benieuwd naar de intelligentie functie van Weheat. Ik zit er best wel op het wachten.
Mijn WP staat nu nog op de uit stand tot 13:30 en dan begint hij pas met SWW. Begint hier alweer wat frisjes te worden in de ochtend dus hij moet eigenlijk weer aan. Dus @Weheat , wanneer wordt het voor de rest ook geactiveerd, incl. voor de huishoudens met de Itho vat?

PVoutput---->3825wp

• RayDelft
Waarom staat mijn sparrow te verwarmen ?
Hij werkt via een Lyric T6 via OT.

Ik zag net op de app de melding : we hebben je open therm thermostaat gevonden maar nog geen temperatuur ontvangen . Ik zie echter in de portal en de app de juiste kamertemperatuur. Als ik de gewenste kamertemperatuur even verander zie ik dat ook in de weheat portal . Dan lijkt de temp wel door te komen . Waar zit hij dan op te wachten ? Of is dit een storing in de app ? Toen ik dat eerder probeerde een paar weken terug kreeg ik de melding dat alles correct werkt .

( gas is overigens niet gebruikt ) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqejMzmio5A0hmSClAhTQVrEgFY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Fvu4vvQEC2JZLAjQzpoDPX2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door RayDelft op 24-09-2025 12:04 ]

• jelleeelco
Cherdium schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:17:
Ik zit ook een beetje met de regeling dat ik niet goed weet hoe ik het moet doen Opentherm vindt ik wat onrustig, ik had hem op op stooklijn staan alleen dit resulteerde deze week in dat de warmtepomp in de nacht aandraaide toen het koud was en dat in de middag omdat de vloerverwarming zoveel warmte vasthoud bijna 24 graden in de woonkamer was. voor mijn gevoel zit er nog te veel warmte in de stenen en massa van het huis op dit moment. en dat ik deze stooklijn wel nodig ga hebben op koude dagen verwacht ik. ook zit ik met een badkamer op de noord gevel die wel langzaam wat warmte nodig gaat hebben. de boven verdieping zit op een naregeling (radiatoren) de begane grond niet.
Stooklijn werkt niet heel fijn met 'warmere' buitentemps, dat heb ik ook gemerkt.

• Razer
RayDelft schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:15:
( gas is overigens niet gebruikt ) [Afbeelding]
Dat is de slimheid van WeHeat warmtepompen.... :+ ;)
Hier bleef afgelopen winter de WP ook met enige regelmaat langer boven de gevraagde watertemperatuur door gaan, met als gevolg daarna uitslaan door thermostaat, om het vervolgens te ver te laten afkoelen en weer op 100% vermogen te moeten gaan draaien, om vervolgens in een snellere defrost terecht te komen en dit zo door en door en door en dooooooor.

• STIMPPYYY
RayDelft schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:15:
( gas is overigens niet gebruikt ) [Afbeelding]
Lijkt mij je tapwater en niet je huis?

• jelleeelco
Razer schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:24:
[...]

Dat is de slimheid van WeHeat warmtepompen.... :+ ;)
Hier bleef afgelopen winter de WP ook met enige regelmaat langer boven de gevraagde watertemperatuur door gaan, met als gevolg daarna uitslaan door thermostaat, om het vervolgens te ver te laten afkoelen en weer op 100% vermogen te moeten gaan draaien, om vervolgens in een snellere defrost terecht te komen en dit zo door en door en door en dooooooor.
Dit is dacht ik het gevolg van OT en niet zozeer je WP. Maar kan me vergissen... ik dacht dat bij OT de thermostaat 'master' is en WP 'slave'.

Vandaar stooklijn...al werkt dat iets minder lekker als het huis gedurende de dag nog opwarmt dmv zon en zo, dus sept/okt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
teacher schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:03:
Stooklijn + aan/uit thermostaat is je vriend, zeker als je je stooklijn nog niet helemaal scherp hebt (zoals ik).
Dan heb je stooklijn iets hoger staan dan nodig zou zijn als je fulltime op stooklijn draait ? De WP moet dan toch 'inhalen' als hij aan gaat ?

• Razer
jelleeelco schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:39:
[...]

Dit is dacht ik het gevolg van OT en niet zozeer je WP. Maar kan me vergissen... ik dacht dat bij OT de thermostaat 'master' is en WP 'slave'.

Vandaar stooklijn...al werkt dat iets minder lekker als het huis gedurende de dag nog opwarmt dmv zon en zo, dus sept/okt.
Op de stooklijn instelling liet hij bij mij dit gedrag ook regelmatig zien afgelopen winter. Benieuwd of er nog veel in het gedrag veranderd is nu er waarschijnlijk nog e.e.a. op achtergrond aangepast is.

Zie net deze afbeelding voorbij komen op de site van WeHeat.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.prod.website-files.com/67ed5695314f69c537693240/688b80ca27c9e9e86b5985eb_thumbnail_App-savings-screenshot-NL.png

Benieuwd wanneer deze inzichten eindelijk eens in de app beschikbaar komen, als men wel al lekker mee aan het adverteren is.

• Cherdium
Jpiek schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:43:
[...]

Dan heb je stooklijn iets hoger staan dan nodig zou zijn als je fulltime op stooklijn draait ? De WP moet dan toch 'inhalen' als hij aan gaat ?
ja maar dit is toch altijd zo een stooklijn kan nooit perfect aansluiten op de warmteverlies van je woning regelen (zelfde geld voor perfect het afgite systeem bepalen/waterzijdig inregelen) je kunt 2 grade buitentemperatuur hebben met vol zon (zon instraling) en wind stil, of 2 graden bewolkt met een ijskoude windt. en alles er tussenin

Bij transmissie berekening het je 3 componenten met allemaal variable waar je geen rekening mee kunt houden
- Transmissie verlies
- Ventilatie/infiltratie verlies
- Opwarmtoeslag

Ik weet dat een complete naregeling niet wenselijk is volgens vele zeker met een warmtepomp. Maar ik begin wel steeds meer te denken dat dit wel de manier is om een zo het meest comfortable woon klimaat te creëren dit in verband dan met een stooklijn die is je probeer uit te leggen op de minst gunstiger situatie. en dan de naregeling soort peak shaving laat doen

• jelleeelco
Razer schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:49:
[...]

Op de stooklijn instelling liet hij bij mij dit gedrag ook regelmatig zien afgelopen winter. Benieuwd of er nog veel in het gedrag veranderd is nu er waarschijnlijk nog e.e.a. op achtergrond aangepast is.

Zie net deze afbeelding voorbij komen op de site van WeHeat.
[Afbeelding]

Benieuwd wanneer deze inzichten eindelijk eens in de app beschikbaar komen, als men wel al lekker mee aan het adverteren is.
Welk gedrag van de stooklijn bedoel je? Die overshoot? Daar heb ik in de winter juist nul last van gehad. Eigenlijk in de lente ook niet. Dit wordt de eerste herfst met de WP, dus ik ben benieuwd....

Wil hem voorlopig toch nog niet aanzetten maar weet niet of ik er mee weg kom...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mausssie
teacher schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:03:
Is een stooklijn + opentherm niet mogelijk?
Dat je dmv stooklijn het maximum aangeeft, maar opentherm ipv aan/uit dat er eventueel voor gekozen kan worden door de WP om zelfs nog lager te gaan zitten. Best of both worlds zeg maar :).

• Pluimvee
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 24-09 20:06
jelleeelco schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:39:
[...]
Helaas is de OT van WeHeat een OT + WeHeat sausje. De WP gedraagt zich niet als gehoorzame slave.

Ze hanteren de spec naar eigen inzicht om zoveel mogelijk compatible te zijn met thermostaten (die ook allemaal een eigen perspectief hebben op de spec). In standby en tijdens defrost geven ze bepaalde waardes niet meer door aan de thermostaat omdat enkele daardoor van slag raakten, etc.

Ze werken toe naar een eigen aansturing waarbij de OT Thermostaat alleen als huis thermometer wordt gebruikt.
Alleen een stooklijn is idd (op een zonnige maar ook koude dag als vandaag) geen oplossing omdat de zon instraling niet word meegenomen en de vloer in de nacht teveel wordt opgewarmd.
Thermostaat aansturing neemt weer niet de buitentemperatuur mee.

Ik ben vooralsnog tevreden met mijn eigen OT aansturing die Tbuiten, Tbinnen en voorspellingen van Tbuiten, wind, zon, en electra prijzen verwerkt in het bepalen van Tset.
Ik loop daarin tegen de WeHeat saus van OT aan om de WP helemaal naar mij te laten luistern. Hij blijft zo nu en dan een eigen willetje te houden

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cherdium schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:53:
[...]
ja maar dit is toch altijd zo een stooklijn kan nooit perfect aansluiten op de warmteverlies van je woning regelen (zelfde geld voor perfect het afgite systeem bepalen/waterzijdig inregelen) je kunt 2 grade buitentemperatuur hebben met vol zon (zon instraling) en wind stil, of 2 graden bewolkt met een ijskoude windt. en alles er tussenin
Een stooklijn is te rigide, een thermostaat te reactief...

Kom ik toch weer op mijn'dynamische stooklijn'uit met OTGW. Het lijkt steeds meer de (op dit moment) ideale oplossing te zijn : de watertemperatuur volgt globaal een stooklijn, bekenedn op buitentemp. en corrigeert die op huidige kamertemp en opwarming door de zon naar boven danwel naar beneden..

• jawaligt
  • Niet online
Het valt mij op dat de Wilo circulatiepomp irritant lawaai maakt als de WP aan het werk is. Een hoog, zoemend geluid dat gelukkig stopt als de WP in standby gaat.

Is hier nog iets aan te doen? De pomp is verder niet instelbaar met knoppen. In een ander topic las ik dat iemand zelf een PWM-kastje had gemonteerd, maar dat vind ik vooralsnog niet zo'n strak plan. Het lijkt mij wel wenselijk dat de WP zelf zijn pompsnelheid kan moduleren.

Ik zat meer te denken aan geluidsdempend schuim o.i.d. Er zijn isolatiemantels in de handel (wel poepduur), die zijn vooral bedoeld tegen vastvriezen maar doen misschien ook wel iets tegen het geluid.

Maar liever nog zou ik zelf iets macgyveren. Heeft iemand dit ook bij de hand gehad en wellicht al iets geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
Mausssie schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:18:
[...]

Is een stooklijn + opentherm niet mogelijk?
Dat je dmv stooklijn het maximum aangeeft, maar opentherm ipv aan/uit dat er eventueel voor gekozen kan worden door de WP om zelfs nog lager te gaan zitten. Best of both worlds zeg maar :).
Volgens mij werkt de Bosch Easy thermostaat op zo'n manier. Maar wordt door Weheat niet volledig ondersteund. @Fbosman wat is jou ervaring?

• Pluimvee
jawaligt schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:29:
Het valt mij op dat de Wilo circulatiepomp irritant lawaai maakt als de WP aan het werk is. Een hoog, zoemend geluid dat gelukkig stopt als de WP in standby gaat.

Is hier nog iets aan te doen? De pomp is verder niet instelbaar met knoppen. In een ander topic las ik dat iemand zelf een PWM-kastje had gemonteerd, maar dat vind ik vooralsnog niet zo'n strak plan. Het lijkt mij wel wenselijk dat de WP zelf zijn pompsnelheid kan moduleren.
Dat herken ik. WH stuurt de pomp naar 1.3 m3/hr, een debiet waarde die hij van de pomp terugkrijgt. Ik stuur de pomp nu zelf aan via PWM en heb deze 20% lager gezet. Geluid is daarbij weg en hij draait daar prima op (delta T etc). Je kunt deze snelheid via de installateur (en via support) aan laten passen.

ps. Ik stuur de pomp zelf aan om te optimaliseren naar delta T

• Pluimvee
Jpiek schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:27:
[...]

Een stooklijn is te rigide, een thermostaat te reactief...

Kom ik toch weer op mijn'dynamische stooklijn'uit met OTGW. Het lijkt steeds meer de (op dit moment) ideale oplossing te zijn : de watertemperatuur volgt globaal een stooklijn, bekenedn op buitentemp. en corrigeert die op huidige kamertemp en opwarming door de zon naar boven danwel naar beneden..
Idd, met als toevoeging een voorspelling van bovenstaande.
En ook het aanhebben van kaarsen, de gashaard, of veel gasten in huis mag van mij geen invloed hebben op de aansturing van de (trage) vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als die kaarsen, gashaard of groep gasten invloed hebben op de kamertemperatuur heeft dat mijn mij regeling wél invloed op de aanvoertemperatuur. En dat is ook zoals ik het wil...

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 00:25
CyberFR schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:05:
Mijn WP staat nu nog op de uit stand tot 13:30 en dan begint hij pas met SWW. Begint hier alweer wat frisjes te worden in de ochtend dus hij moet eigenlijk weer aan.
Waarmee dwing jij af dat SWW altijd om 13. 30 start?

• Cherdium
Jpiek schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:50:
Als die kaarsen, gashaard of groep gasten invloed hebben op de kamertemperatuur heeft dat mijn mij regeling wél invloed op de aanvoertemperatuur. En dat is ook zoals ik het wil...
Hij wordt dit dan geregeld want de Weheat app geeft hier geen mogelijkheid toe. het is of/of
Cherdium schreef op woensdag 24 september 2025 @ 13:10:
[...]
Hij wordt dit dan geregeld want de Weheat app geeft hier geen mogelijkheid toe. het is of/of
Ik heb mijn 'eigen' aansturing van de Weheat dmv een OT Gateway en een regeling in Homey...
Ik stuur dus zelf een gewenste aanvoertemperatuur naar de warmtepomp obv berekeningen die ik door Homey laat doen..
..

• arjenhiemstra
Jpiek schreef op woensdag 24 september 2025 @ 13:13:
[...]

Ik heb mijn 'eigen' aansturing van de Weheat dmv een OT Gateway en een regeling in Homey...
Ik stuur dus zelf een gewenste aanvoertemperatuur naar de warmtepomp obv berekeningen die ik door Homey laat doen..
..
Kun je daar iets van delen? Dan haal ik mijn OT gateway toch ook maar weer uit de mottenballen

• RayDelft
STIMPPYYY schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:25:
[...]

Lijkt mij je tapwater en niet je huis?
Nee mijn tapwater gaat via de gasketel .
arjenhiemstra schreef op woensdag 24 september 2025 @ 13:35:
[...]
Kun je daar iets van delen? Dan haal ik mijn OT gateway toch ook maar weer uit de mottenballen
Nou, da's wel ingewikkeld, het is geen HA script wat ik kan copy-pasten... Het draait op Homey, het is dus een flow met cards.. En best ingewikkeld geworden..

• arjenhiemstra
Jpiek schreef op woensdag 24 september 2025 @ 14:01:
[...]

Nou, da's wel ingewikkeld, het is geen HA script wat ik kan copy-pasten... Het draait op Homey, het is dus een flow met cards.. En best ingewikkeld geworden..
Begrijp ik, maar zo'n flow kun je ook delen toch? :)

• CyberFR
  • Registratie: Augustus 2009
Mg4gebruiker schreef op woensdag 24 september 2025 @ 13:01:
[...]

Stille modes aanzetten op standje uit tussen 17:00 en 13:30 uur.
Wat dus prima werkt in de zomer maanden.

[ Voor 7% gewijzigd door CyberFR op 24-09-2025 15:53 ]

PVoutput---->3825wp

• Jvandeven
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 06:57
Mg4gebruiker schreef op woensdag 24 september 2025 @ 13:01:
[...]

Je kan hem met de nachtstand uitzetten en de tijd instellen tot wanneer je wil beginnen met heet water maken. Maar dan kan je natuurlijk ook niet verwarmen. Ik kijk ook erg uit naar de intelligence update

• Tijgerkracht
Weer even een momentje om de kou uit de vloer te halen ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tq03eGHdmbOvqmuz4Caof0j5lgg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2vl53xTCobEkyYTe6JDsF6n8.jpg?f=user_large

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:31

Carboy54

Duurzaamheid coach

polthemol schreef op maandag 22 september 2025 @ 12:35:
[...]

snap ik :) het is nu vooral om te testen of hij wel wil verwarmen, maar idee straks is zonder meer alles op eenzelfde temperatuur houden.
Parallel buffer met afgaande pomp of niet?? Alleen dan werken regelingen per radiator anders wordt het ellende.

[ Voor 10% gewijzigd door Carboy54 op 24-09-2025 17:03 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fbosman
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22:17
RNacoustics schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:32:
[...]

Volgens mij werkt de Bosch Easy thermostaat op zo'n manier. Maar wordt door Weheat niet volledig ondersteund. @Fbosman wat is jou ervaring?
De huidige ruimtetemp wordt niet doorgegeven, maar daar doet de BB volgens mij niets mee.
Verder werkt het als een zonnetje.
Dit zijn de instellingen voor de Bosch easy thermostaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2796F4p6eSyzrFzUqHubfmrFlAs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JN8HRphVCoSeD7TEbGn4XyBg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Fbosman op 24-09-2025 17:06 ]

arjenhiemstra schreef op woensdag 24 september 2025 @ 15:35:
[...]
Begrijp ik, maar zo'n flow kun je ook delen toch? :)
Ja, als je ook een Homey hebt kan dat idd.

Maar inzichtelijk maken wat de flow allemaal doet is lastig...

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21:26
jawaligt schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:29:

Ik zat meer te denken aan geluidsdempend schuim o.i.d. Er zijn isolatiemantels in de handel (wel poepduur), die zijn vooral bedoeld tegen vastvriezen maar doen misschien ook wel iets tegen het geluid.

Maar liever nog zou ik zelf iets macgyveren. Heeft iemand dit ook bij de hand gehad en wellicht al iets geprobeerd?
De Wilo isolatieschalen isoleren alleen wat warmte in het pomphuis. Geluid blijft even hard knerpen
Pagina: 1 ... 110 111 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.