• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 06:51
BarryH schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 18:37:
[...]

ok. dan is het eigenlijk een grote handdoekradiator :)
Het zijn standaard van die witte leidingen, zo te zien HENCO MEERLAGENBUIS PE-XC/ALUMINIUM/PE-XC.

Wat wordt er normaal gesproken dan gebruikt?

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:42
Mg4gebruiker schreef op woensdag 17 september 2025 @ 09:26:
[...]

Het zijn standaard van die witte leidingen, zo te zien HENCO MEERLAGENBUIS PE-XC/ALUMINIUM/PE-XC.

Wat wordt er normaal gesproken dan gebruikt?
Het gaat niet om de buis, maar om de isolatie die is toegepast. Met een 'handdoekenradiator' bedoelen we hier een niet-geïsoleerde buis. Je kunt warmteverlies aardig tegengaan door isolatiemateriaal om zoveel mogelijk buisoppervlakte te binden.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

• Mg4gebruiker
Pr088 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 09:56:
[...]

Het gaat niet om de buis, maar om de isolatie die is toegepast. Met een 'handdoekenradiator' bedoelen we hier een niet-geïsoleerde buis. Je kunt warmteverlies aardig tegengaan door isolatiemateriaal om zoveel mogelijk buisoppervlakte te binden.
Ik heb even gekeken wat er op de website staat van Henco. Het is de 26x3 buis. Dat staat voor 26mm buitendiameter en 3mm isolatie.

Is dit soort buis gangbaar bij een installatie zonder na te isoleren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
Mg4gebruiker schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:03:
[...]

Ik heb even gekeken wat er op de website staat van Henco. Het is de 26x3 buis. Dat staat voor 26mm buitendiameter en 3mm isolatie.

Dat weten de installateurs die hier actief zijn beter. Ik heb geleerd: alle buizen isoleren, overal waar je bij kunt.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

• Mg4gebruiker
Pr088 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:05:
[...]
Dat weten de installateurs die hier actief zijn beter. Ik heb geleerd: alle buizen isoleren, overal waar je bij kunt.
Klinkt logisch. Ik krijg net te horen dat volgens deinstallateur deze buizen al geisoleerd zijn. Ik denk dat ze die 3 mm bedoelen.
Ben benieuwd hoe de installateurs op het forum hierover denken.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:19
Mg4gebruiker schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:20:
[...]

Klinkt logisch. Ik krijg net te horen dat volgens deinstallateur deze buizen al geisoleerd zijn. Ik denk dat ze die 3 mm bedoelen.
Ben benieuwd hoe de installateurs op het forum hierover denken.
B….
Gewoon nog 13 of 20 mm armaflex erover

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:30
Lekker even de kou van de vloer halen ook al is het nog 21 graden in huis...even een uurtje wat warmte de vloer in ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o5LjP26nWc3EleP8kdf2JNOPYJk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zPiRoGqaQGeCDfKRyqCxNMem.jpg?f=user_large

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:11

Carboy54

Duurzaamheid coach

Mg4gebruiker schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:03:
[...]

Voor luie installateurs wel. Bij een goede installatie vul je het aan met armaflex isolatie en buiten afgewerkt met tape.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mg4gebruiker
Carboy54 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 12:24:
[...]

Voor luie installateurs wel. Bij een goede installatie vul je het aan met armaflex isolatie en buiten afgewerkt met tape.
Pijnlijk. Heb ik effe.
Ik zie dat er een EPBD III is waarin staat dat leidingen buiten de thermische schil doelmatig geisoleerd moeten worden. Voor nieuwe installaties zijn er 3 isolatieklassen: geen, 10-20mm en >20 mm. Alleen de laatste 2 zijn energetisch acceptabel bij nieuwe installaties. NTA 8800 schrijft minimaal 19-20 mm voor bij buitenleidingen voor nieuwe installaties.
Klopt dit een beetje, heren installateurs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:13
Pr088 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:05:
[...]

Ik vraag mij wel af wat het nut is van buizen isoleren binnen je thermische schil….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
arjenhiemstra schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:22:
[...]

Ik vraag mij wel af wat het nut is van buizen isoleren binnen je thermische schil….
In principe niet nodig. Maar ik heb leidingwerk in de technische ruimte en merk met een gasketel zonder isolatie richting de vloerverwarmingsverdeler al dat de temperatuur in het hokje behoorlijk oploopt. Onnodig, ik heb die warmte liever in de vloer in een ander deel van de woning.
Het is optimalisatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:13
Pr088 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:27:
[...]

In principe niet nodig. Maar ik heb leidingwerk in de technische ruimte en merk met een gasketel zonder isolatie richting de vloerverwarmingsverdeler al dat de temperatuur in het hokje behoorlijk oploopt. Onnodig, ik heb die warmte liever in de vloer in een ander deel van de woning.
Het is optimalisatie.
In zo’n ruimte misschien wel idd maar ik zie ook dit soort kolder voorbij komen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uB1cl5m4tMrbeCWqy0q7ZlpJ2rY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ecCtcenxsD6CxNn2aXQQNZvg.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:44
arjenhiemstra schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:30:
[...]

[Afbeelding]
... en dan zijn ze de retourleiding vergeten ? :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:11

Carboy54

Duurzaamheid coach

arjenhiemstra schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:30:
[...]

[Afbeelding]
Picobello BV

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Mg4gebruiker
Ik heb iets vergelijkbaars, maar wel zinnig. Het kan in zomer behoorlijk warm worden op de zolder. Maar met die meters niet geisoleerde leidingen voor de installatie erbij staat het zweet in je bilnaad. Dat heb ik dus wel (bijna) allemaal geisoleerd.

• JessicavdH
  • Laatst online: 10:24

JessicavdH

Blackbird P80 | Duco WTW | HA

JessicavdH schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:12:
[...]
Ter aanvulling: we zijn blij met de hulp van @Weheat , maar dat neemt niet weg dat de informatie op hun website nog steeds niet transparant is. De gebruikte gegevens in de berekening (LwA en tonaaltoestlag) zijn afkomstig van de tool van Geluidslabel, maar het kan m.i. niet zo zijn dat de informatie alleen dáár te vinden is. Aangezien ik niet in de specificaties kan verifiëren of de ingevoerde gegevens kloppen en wij wel verantwoordelijk zijn voor een correcte aanvraag, voelt dat niet fijn. Bovendien komt de LwA in de geluidstool van Geluidslabel in nachtstand niet overeen met de gegevens in de installatiehandleiding die we hebben. Dat begrijp ik nog steeds niet. Maar goed, de WPAC is gemaakt door Weheat, dus ik neem maar even aan dat zij het kunnen verantwoorden indien nodig.
(Bovendien komt een verwijzing naar Geluidslabel voor gegevens behoorlijk in de buurt van koppelverkoop, maar dat is een ander verhaal.)
En nog maar een update: waar ik al bang voor was is gebeurd. De gemeente heeft aangegeven dat zij de gegevens die gebruikt zijn voor de geluidsberekening (LwA dag en nacht, en tonaaltoeslag), niet kunnen herleiden uit de aangeleverde stukken, nl. de specificaties van de Blackbird. We gaan dus wederom een beroep doen op Weheat om de specificaties openbaar te maken. En dan maar hopen dat die kloppen met de gegevens die bij Geluidslabel bekend zijn...

Jaren_30_huis_gasloos

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:07
arjenhiemstra schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:22:
In het geval van de warmtepomp, er zit bij mij binnenshuis een meter of 7 a 8 leiding richting de "binnenunit" (opstelplaats boilervat en CV-pomp) en het is toch wel fijn dat ik geen warmte in de kamers toevoeg als ik SWW wil opwarmen. En daarnaast vind ik binnenshuis leidingen isoleren alsnog nuttig: je hebt (hopelijk) een aantal bewuste en specieke afgifte-systemen/-plekken. Daar wil je de warmte afgeven, en niet al eerder afgeven op minder efficiente plekken. De warmte in een huis is niet uniform verdeeld, dus "warmte binnen de schil" en "comfort waar men verblijft" zijn niet hetzelfde.

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:30
phYzar schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:57:
[...]

In het geval van de warmtepomp, er zit bij mij binnenshuis een meter of 7 a 8 leiding richting de "binnenunit" (opstelplaats boilervat en CV-pomp) en het is toch wel fijn dat ik geen warmte in de kamers toevoeg als ik SWW wil opwarmen. En daarnaast vind ik binnenshuis leidingen isoleren alsnog nuttig: je hebt (hopelijk) een aantal bewuste en specieke afgifte-systemen/-plekken. Daar wil je de warmte afgeven, en niet al eerder afgeven op minder efficiente plekken. De warmte in een huis is niet uniform verdeeld, dus "warmte binnen de schil" en "comfort waar men verblijft" zijn niet hetzelfde.
Hier ook alle leidingen binnen extra geïsoleerd in de technische ruimte; ook naar de vloerverwarmingverdeler toe.
Het voorkomt volgens mij ook kans condens bij de koelmodus.
Er hangt daar ook al een SolarEdge omvormer van 10k die de nodige warmte produceert.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

• Pr088
Tijgerkracht schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:01:
[...]

Hier ook alle leidingen binnen extra geïsoleerd in de technische ruimte; ook naar de vloerverwarmingverdeler toe.
Het voorkomt volgens mij ook kans condens bij de koelmodus.
Er hangt daar ook al een SolarEdge omvormer van 10k die de nodige warmte produceert.
Dat zal bij mij ook meewerken. Er hangt bij mij een SolarEdge omvormer van 5kw.

• Pr088
JessicavdH schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:54:
[...]

En nog maar een update: waar ik al bang voor was is gebeurd. De gemeente heeft aangegeven dat zij de gegevens die gebruikt zijn voor de geluidsberekening (LwA dag en nacht, en tonaaltoeslag), niet kunnen herleiden uit de aangeleverde stukken, nl. de specificaties van de Blackbird. We gaan dus wederom een beroep doen op Weheat om de specificaties openbaar te maken. En dan maar hopen dat die kloppen met de gegevens die bij Geluidslabel bekend zijn...
Crisis, de ambtenaren in jouw gemeente zijn ook wel erg 'op de kleine lettertjes'... 8)7
Sterkte. Leg vooral de druk bij je installateur. Die moet zorgen voor deze berekening. Niet jullie als consument.

[ Voor 7% gewijzigd door Pr088 op 17-09-2025 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:43
Tijgerkracht schreef op woensdag 17 september 2025 @ 12:13:
Lekker even de kou van de vloer halen ook al is het nog 21 graden in huis...even een uurtje wat warmte de vloer in ;-)

[Afbeelding]
Ha, ik twijfel ook! Ben bang dat de familie gaat klagen omdat het 'te koud' wordt. Maar vrijdag wordt het weer 27 graden!

En ik hoop dat het nog even wat warmer wordt in Oktober. Op 6 oktober haalt de aannemer alle radiatore (behalve 1 nieuwe jaga) weg. Dan moet ik de betimmering erachter vervangen, nieuwe isolatie, etc en dan nieuwe jaga's terughangen. Dus mag niet al te koud worden!

[ Voor 18% gewijzigd door jelleeelco op 17-09-2025 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JessicavdH

JessicavdH

Pr088 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:07:
[...]

Crisis, de ambtenaren in jouw gemeente zijn ook wel erg 'op de kleine lettertjes'... 8)7
Sterkte. Leg vooral de druk bij je installateur. Die moet zorgen voor deze berekening. Niet jullie als consument.
We liggen onder een vergrootglas, helaas. Ik had nog gehoopt dat Geluidslabel voldoende betrouwbaar zou zijn, maar dus niet. Weheat is verantwoordelijk voor de juiste informatie, uiteindelijk. Die kunnen we proberen te krijgen via de installateur maar we hebben inmiddels direct contact met Weheat. En de installateur is helaas bij verbouwing ook niet verantwoordelijk voor de berekening. Dat geldt op dit moment alleen bij nieuwbouw (vanwege gefaseerde invoering van wet die daarvoor zorgt).

Jaren_30_huis_gasloos

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:19
JessicavdH schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:11:
[...]

We liggen onder een vergrootglas, helaas. Ik had nog gehoopt dat Geluidslabel voldoende betrouwbaar zou zijn, maar dus niet. Weheat is verantwoordelijk voor de juiste informatie, uiteindelijk. Die kunnen we proberen te krijgen via de installateur maar we hebben inmiddels direct contact met Weheat. En de installateur is helaas bij verbouwing ook niet verantwoordelijk voor de berekening. Dat geldt op dit moment alleen bij nieuwbouw (vanwege gefaseerde invoering van wet die daarvoor zorgt).
Ze leggen in dit artikel uiteindelijk niet uit waarom, maar blijkbaar zou het ook bij bestaande bouw al gelden : https://www.geluidslabel....jkheid-voor-installateurs (en ja, de schrijver van het artikel heeft een direct belang hierbij).

Er staat ook in dat als de installatie eenmaal staat, je officieel daadwerkelijk moet gaan meten en niet meer kan volstaan met een berekening op papier. Ook daar is geen referentie voor te vinden, maar wellicht ook nog een (kostbare) optie.

• JessicavdH

JessicavdH

aloft schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:25:
[...]

Ze leggen in dit artikel uiteindelijk niet uit waarom, maar blijkbaar zou het ook bij bestaande bouw al gelden : https://www.geluidslabel....jkheid-voor-installateurs (en ja, de schrijver van het artikel heeft een direct belang hierbij).

Er staat ook in dat als de installatie eenmaal staat, je officieel daadwerkelijk moet gaan meten en niet meer kan volstaan met een berekening op papier. Ook daar is geen referentie voor te vinden, maar wellicht ook nog een (kostbare) optie.
Wat daar staat over aansprakelijkheid, klópt gewoon niet. Kijk maar in de wet Kwaliteitsborging voor het bouwen en het gefaseerd invoeren daarvan. Daar heb ik ook al contact over gehad met Geluidslabel. En er is ook geen officiële eis dat er altijd gemeten moet worden bij een al staande installatie (er is wél een rechtszaak die dat precedent schept). Een meting is ook niet wat de gemeente Utrecht van ons vraagt, overigens. Van onze vriendin in de bouwfysica die zulke metingen kan doen weet ik ook dat het bijna onmogelijk is om een dergelijke meting in de stad te doen, vanwege het vele achtergrondgeluid.

Jaren_30_huis_gasloos

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 13:06
JessicavdH schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:30:
[...]

Wat daar staat over aansprakelijkheid, klópt gewoon niet. Kijk maar in de wet Kwaliteitsborging voor het bouwen en het gefaseerd invoeren daarvan. Daar heb ik ook al contact over gehad met Geluidslabel. En er is ook geen officiële eis dat er altijd gemeten moet worden bij een al staande installatie (er is wél een rechtszaak die dat precedent schept). Een meting is ook niet wat de gemeente Utrecht van ons vraagt, overigens. Van onze vriendin in de bouwfysica die zulke metingen kan doen weet ik ook dat het bijna onmogelijk is om een dergelijke meting in de stad te doen, vanwege het vele achtergrondgeluid.
Dus die rapport van geluidslabel is wasseneus. Ik heb via CB ook zo'n rapport gekregen. CB is een groot landelijk installateur. Je mag dan aannemen,dat zij niet over een nacht gaan?

• JessicavdH

JessicavdH

RNacoustics schreef op woensdag 17 september 2025 @ 15:14:
[...]

Dus die rapport van geluidslabel is wasseneus. Ik heb via CB ook zo'n rapport gekregen. CB is een groot landelijk installateur. Je mag dan aannemen,dat zij niet over een nacht gaan?
Ik denk niet dat het rapport een wassen neus is, maar de specificaties van de warmtepomp zijn op dit moment niet verifieerbaar. Dus de vraag is: kloppen de LwA's en de tonaliteit die Geluidslabel gebruikt? Ik weet het niet. Dat zal Weheat moeten aantonen.

Jaren_30_huis_gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 17-09 21:20
Jpiek schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:31:
[...]

... en dan zijn ze de retourleiding vergeten ? :+
Dat is om de delta T tussen aanvoer en retour te vergroten :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-09 19:41
JessicavdH schreef op woensdag 17 september 2025 @ 15:48:
[...]

Ik denk niet dat het rapport een wassen neus is, maar de specificaties van de warmtepomp zijn op dit moment niet verifieerbaar. Dus de vraag is: kloppen de LwA's en de tonaliteit die Geluidslabel gebruikt? Ik weet het niet. Dat zal Weheat moeten aantonen.
@jessicavdH
Een van de problemen is, naar mijn mening, dat het Bouwbesluit 2012 uit gaat van het geluids(druk)niveau op de erfgrens LPA. Deze eis is later overgenomen in de Bbl en omgevingswet.
De wettelijke berekening, die dus al ouder is, gaat voor zijn berekening nog steeds uit van het geluidsvermogen. (Deze is onafhankelijk van omgeving en afstand) Omdat de wet over geluidsdrukniveau praat, testen (Nederlandse) fabrikanten dus die LPA volgens de NEN-normen. Daarmee doen ze op zich niks verkeerd, maar die waarden kan je dus niet voor de wettelijke berekening gebruiken.

En als ik nader "onderzoek" doe dan is het geluidsdrukniveau o.a. afhankelijk in welke richting het geluid wordt geblazen. Bij een Blackbird is dat omhoog en daarom kan het zijn dat ondanks redelijke waarden voor het geluidsdrukniveau, het geluidsvermogen dus toch hoger is. Het betekent in mijn ogen, dat je de wettelijke berekening bij Blackbird, niet zomaar kan toepassen.

Zie ook deze pdf waar o.a. op de geluidrichting wordt in gegaan. Door de geluidrichting af te buigen kan je soms toch aan de geluidsdrukniveau eisen uit de wet voldoen.

https://www.nefit-bosch.n...eluid-en-warmtepompen.pdf

Er zit naar mijn inziens een weeffout tussen de wetgeving en de wettelijke berekening.

Op zich publiceert WeHeat in haar specificaties, keurig de geluidsdrukniveau op verschillende meters. Dus als je de afstand kan meten tot de erfgrens, in combinatie met de informatie die in de PDF staat moet je tot zinnige uitspraken kunnen komen. Ook kan je dus een geluidschermplaatsen als geluid daadwerkelijk het probleem is. Maar of je buren daar blij mee zullen zijn dat weet ik niet, het gaat hun denk ik om het aanzicht. De gemeente kan je nooit verplichten om het geluidsvermogen door te geven (vind ik) als dat niet zo in de wet omschreven staat. De geluidnormen zijn zover ik weet volgens de NEN-normen getest. Kiijk je specificaties erop na.

[ Voor 15% gewijzigd door WAF1 op 17-09-2025 17:28 ]

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• JessicavdH

JessicavdH

WAF1 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 17:12:
[...]

Een van de problemen is, naar mijn mening, dat het Bouwbesluit 2012 uit gaat van het geluids(druk)niveau op de erfgrens LPA. Deze eis is later overgenomen in de Bbl en omgevingswet.
De wettelijke berekening, die dus al ouder is, gaat voor zijn berekening nog steeds uit van het geluidsvermogen. (Deze is onafhankelijk van omgeving en afstand) Omdat de wet over geluidsdrukniveau praat, testen (Nederlandse) fabrikanten dus die LPA volgens de NEN-normen. Daarmee doen ze op zich niks verkeerd, maar die waarden kan je dus niet voor de wettelijke berekening worden gebruikt.

En als ik nader "onderzoek" doe dan is het geluidsdrukniveau o.a. afhankelijk in welke richting het geluid wordt geblazen. Bij een Blackbird is dat omhoog en daarom kan het zijn dat ondanks redelijke waarden voor het geluidsdrukniveau, het geluidsvermogen dus toch hoger is. Het betekent in mijn ogen, dat je de wettelijke berekening bij Blackbird, niet zomaar kan toepassen.

Zie ook deze pdf waar o.a. op de geluidrichting wordt in gegaan. Door de geluidrichting af te buigen kan je soms toch aan de geluidsdrukniveau eisen uit de wet voldoen.

Er zit naar mijn inziens een weeffout tussen de wetgeving en de wettelijke berekening.
Klopt, ben ik helemaal met je eens en we hebben zelfs een vriendin die dergelijke berekeningen kan maken, waarbij rekening wordt gehouden met de richting van het geluid, maar dan nog moet uitgegaan worden van LwA én moet de tonaliteit bekend zijn. Ik denk ook dat het een weeffout is, maar daar schieten we nu niet zoveel mee op.

Jaren_30_huis_gasloos

• WAF1
JessicavdH schreef op woensdag 17 september 2025 @ 17:18:
[...]

Klopt, ben ik helemaal met je eens en we hebben zelfs een vriendin die dergelijke berekeningen kan maken, waarbij rekening wordt gehouden met de richting van het geluid, maar dan nog moet uitgegaan worden van LwA én moet de tonaliteit bekend zijn. Ik denk ook dat het een weeffout is, maar daar schieten we nu niet zoveel mee op.
Ik heb dus nog iets toegevoegd. Het is bovendien een modulerende pomp die niet op één toon (stand) blijft hangen. Ik zou dus op basis van argumenten en hulp van vriedin verzetten. Ook de gemeente kan niet om die NEN-normen heen.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JessicavdH

JessicavdH

WAF1 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 17:12:
[...]

@jessicavdH
De wettelijke berekening, die dus al ouder is, gaat voor zijn berekening nog steeds uit van het geluidsvermogen. (Deze is onafhankelijk van omgeving en afstand) Omdat de wet over geluidsdrukniveau praat, testen (Nederlandse) fabrikanten dus die LPA volgens de NEN-normen. Daarmee doen ze op zich niks verkeerd, maar die waarden kan je dus niet voor de wettelijke berekening gebruiken.

Op zich publiceert WeHeat in haar specificaties, keurig de geluidsdrukniveau op verschillende meters. Dus als je de afstand kan meten tot de erfgrens, in combinatie met de informatie die in de PDF staat moet je tot zinnige uitspraken kunnen komen. Ook kan je dus een geluidschermplaatsen als geluid daadwerkelijk het probleem is. Maar of je buren daar blij mee zullen zijn dat weet ik niet, het gaat hun denk ik om het aanzicht. De gemeente kan je nooit verplichten om het geluidsvermogen door te geven (vind ik) als dat niet zo in de wet omschreven staat. De geluidnormen zijn zover ik weet volgens de NEN-normen getest. Kiijk je specificaties erop na.
De situatie mbt het meten van geluid is niet zo eenvoudig als 'de erfgrens' vanwege het feit dat de pomp op het dak staat. De voorbeelden die Weheat geeft mbt geluidsdruk op verschillende afstanden een voorbeeld waarbij de pomp hoger staat en de personen op de grond. Dat is niet onze situatie. Dus die kunnen we niet zomaar gebruiken. En het is dus zo dat WeHeat een voorbeeld geeft, niet iets wat in alle situaties geldt. Ze zeggen bv op de website dat de geluidsdruk 38 DB is, maar dat is dan wel op 3 meter afstand en als je lagerstaat t.o.v. de Blackbird (die omhoog blaast). Tja, nogal logisch dat je dan een lage geluidsdruk krijgt.

Andere fabrikanten maken de productgegevens gewoon openbaar; waarom doet Weheat dat dan niet? En áls er andere berekenmethodes nodig zijn ivm het omhoog uitblazen van de Blackbird, waarom geven ze dáár dan geen hulp bij?

[ Voor 4% gewijzigd door JessicavdH op 17-09-2025 18:38 ]

Jaren_30_huis_gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
JessicavdH schreef op woensdag 17 september 2025 @ 18:34:
[...]

De situatie mbt het meten van geluid is niet zo eenvoudig als 'de erfgrens' vanwege het feit dat de pomp op het dak staat. De voorbeelden die Weheat geeft mbt geluidsdruk op verschillende afstanden een voorbeeld waarbij de pomp hoger staat en de personen op de grond. Dat is niet onze situatie. Dus die kunnen we niet zomaar gebruiken. En het is dus zo dat WeHeat een voorbeeld geeft, niet iets wat in alle situaties geldt. Ze zeggen bv op de website dat de geluidsdruk 38 DB is, maar dat is dan wel op 3 meter afstand en als je lagerstaat t.o.v. de Blackbird (die omhoog blaast). Tja, nogal logisch dat je dan een lage geluidsdruk krijgt.

Andere fabrikanten maken de productgegevens gewoon openbaar; waarom doet Weheat dat dan niet? En áls er andere berekenmethodes nodig zijn ivm het omhoog uitblazen van de Blackbird, waarom geven ze dáár dan geen hulp bij?
Ik heb ook ergens gelezen over de hoogte van het dak waarop de wp staat. Boven de 5 meter gelden andere regels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:01

AirX

Tweak Guru

RNacoustics schreef op woensdag 17 september 2025 @ 19:05:
[...]

Ik heb ook ergens gelezen over de hoogte van het dak waarop de wp staat. Boven de 5 meter gelden andere regels.
Ja, vanaf een bepaalde hoogte moet je kijken naar het maximale geluid bij ramen/deuren die open kunnen. Dan is het niet tot de erfgrens.

• JessicavdH

JessicavdH

AirX schreef op woensdag 17 september 2025 @ 19:17:
[...]

Ja, vanaf een bepaalde hoogte moet je kijken naar het maximale geluid bij ramen/deuren die open kunnen. Dan is het niet tot de erfgrens.
Ja, dat zegt de gemeente Utrecht ook. Het moet wel gaan om ramen en deuren van verblijfsgebieden, dus niet van de zolder die als opslag wordt gebruikt. Daar hebben we ook nog een discussie over lopen met de gemeente :N , aangezien een zolderraam van een van de buren dichtbij is (maar daar staat wel weer een schoorsteen voor die het geluid tegenhoudt).

[ Voor 34% gewijzigd door JessicavdH op 17-09-2025 19:41 . Reden: Toevoeging gedaan. ]

Jaren_30_huis_gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
JessicavdH schreef op woensdag 17 september 2025 @ 18:34:
[...]

Ik snap de situatie wel, maar ik probeer juist mee te denken. Dat geluidsvermogen staat zover ik dat hier heb gezien tegenwoordig wel in de specificaties van WeHeat, maar die is ontzettend hoog, 70 dB(A) uit mijn hoofd. Met die waarde kom je op geen enkele manier, zover ik dat ik kan inschatten, voor de wet op een acceptabel geluidsniveau op de erfgrens Je installatie gaat met die waarde afgekeurd worden en dat wil je niet. Dus je zult iets moeten verzinnen dat je de regels niet zo strikt worden toegepast of gaan meten.

Bovendien voldoet (bijna) geen elke wp aan de geluidseisen als er niet ook enige afstand tot de erfgrens wordt meegenomen, daarom is de eis in de wet ook geluidsdrukniveau. De waarheid is dat wp met een beetje vermogen, in het geval van een rijtjes huis, gewoon niet aan de gestelde geluidseisen kan voldoen, Een reden waarom ik dus qua vermogen voor een kleine wp koos. Maar ook die wp zou je dan in het midden van je huis moeten zetten om aan de geluidseisen te voldoen. Het verbaasd mij dan ook hoe Quatt zonder terughoudendheid, nu zijn duo opstellingen verkoopt. Maar ook WeHeat en/of de installateurs zouden je daarop moeten wijzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12:51
RNacoustics schreef op woensdag 17 september 2025 @ 19:05:
[...]

AirX schreef op woensdag 17 september 2025 @ 19:17:
[...]

JessicavdH schreef op woensdag 17 september 2025 @ 19:39:
[...]

Ja, dat zegt de gemeente Utrecht ook.
Er is niet een bepaalde hoogte vanaf waar dat geldt, je moet altijd stil genoeg zijn op zowel de erfgrens als ramen/deuren. Alleen per situatie verschilt het welke leidend zal zijn: Als de WP op de grond staat dan is vrijwel altijd de erfgrens (lees: de schutting) dichterbij dan ramen en deuren. Op een plat dak of dakkapel is de erfgrens vaak wat verder weg en ramen van buren dichterbij. En op de erfgrens geldt alleen "waar je kan staan" zegmaar; dus het hoeft niet stil te zijn bij de dakpannen op de erfgrens bij een tussenwoning/2-onder-1-kap, maar wel bij het raam wat 2 meter verderop in dat dak zit.

Altijd geldt allebei, maar meestal is 1 van de 2 dichterbij dan de andere en is de andere daardoor meteen verwaarloosbaar.

• JessicavdH

JessicavdH

WAF1 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 19:41:
[...]

Ik snap de situatie wel, maar ik probeer juist mee te denken. Dat geluidsvermogen staat zover ik dat hier heb gezien tegenwoordig wel in de specificaties van WeHeat, maar die is ontzettend hoog, 70 dB(A) uit mijn hoofd. Met die waarde kom je op geen enkele manier, zover ik dat ik kan inschatten, voor de wet op een acceptabel geluidsniveau op de erfgrens Je installatie gaat met die waarde afgekeurd worden en dat wil je niet. Dus je zult iets moeten verzinnen dat je de regels niet zo strikt worden toegepast of gaan meten.

Bovendien voldoet (bijna) geen elke wp aan de geluidseisen als er niet ook enige afstand tot de erfgrens wordt meegenomen, daarom is de eis in de wet ook geluidsdrukniveau. De waarheid is dat wp met een beetje vermogen, in het geval van een rijtjes huis, gewoon niet aan de gestelde geluidseisen kan voldoen, Een reden waarom ik dus qua vermogen voor een kleine wp koos. Maar ook die wp zou je dan in het midden van je huis moeten zetten om aan de geluidseisen te voldoen. Het verbaasd mij dan ook hoe Quatt zonder terughoudendheid, nu zijn duo opstellingen verkoopt. Maar ook WeHeat en/of de installateurs zouden je daarop moeten wijzen.
Die 70 dB(A) is in modus 5; in de fabrieksinstellingen (modus 4) is het 65 dB(A). Dus daar gaan we vanuit. En inderdaad als dat niet gaat werken gaan we extra rekenwerk verrichten. Want ik ben er wel van overtuigd dat we niet teveel geluid produceren, juist ook vanwege dat verticaal uitblazen.

Jaren_30_huis_gasloos

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 21:17
Gewaarderde tweakers, ik ga een Weheat Blackbird op mijn nieuw te plaatsen dakkapel plaatsen en kan deze aan de tuinzijde of aan de straatzijde plaatsen. Aan de straatzijde hebben mijn beide buren geen slaapkamers op het niveau van de dakkapel. Aan de tuinzijde heb ik aan beide zijden slaapkamers.

Naast een Weheat ga ik ook een airco plaatsen waardoor ik een tweede buiten unit heb. Mijn idee was om de airco aan de tuinzijde te plaatsen en de blackbird aan de straatzijde. In mijn optiek zal de blackbird in de winter nachts ook 'draaien' en eventueel overlast kunnen veroorzaken, de airco buitenunit zal nachts nooit draaien.

Ik wilde graag de sanity check doen hier of jullie dit een logische plaatsing vinden. Oh en op beide kamers onder de dakkapel slapen mensen (kinderen).

PVoutput

• RNacoustics
JessicavdH schreef op woensdag 17 september 2025 @ 19:45:
[...]

Die 70 dB(A) is in modus 5; in de fabrieksinstellingen (modus 4) is het 65 dB(A). Dus daar gaan we vanuit. En inderdaad als dat niet gaat werken gaan we extra rekenwerk verrichten. Want ik ben er wel van overtuigd dat we niet teveel geluid produceren, juist ook vanwege dat verticaal uitblazen.
Dat vertikale geluidsafdracht moet je niet blind op staren. Er zit immers een hood op de BB, waardoor het geluidsafdracht meer horizontaal wordt. In de wpac berekening houdt men daar ook geen rekening mee en gaat men meer vanuit een rondstraler. @Weheat , wat zijn nou de fabricage specs?

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:01

AirX

Tweak Guru

nairolf schreef op woensdag 17 september 2025 @ 19:42:
[...]

[...]

[...]

Er is niet een bepaalde hoogte vanaf waar dat geldt, je moet altijd stil genoeg zijn op zowel de erfgrens als ramen/deuren. Alleen per situatie verschilt het welke leidend zal zijn: Als de WP op de grond staat dan is vrijwel altijd de erfgrens (lees: de schutting) dichterbij dan ramen en deuren. Op een plat dak of dakkapel is de erfgrens vaak wat verder weg en ramen van buren dichterbij. En op de erfgrens geldt alleen "waar je kan staan" zegmaar; dus het hoeft niet stil te zijn bij de dakpannen op de erfgrens bij een tussenwoning/2-onder-1-kap, maar wel bij het raam wat 2 meter verderop in dat dak zit.

Altijd geldt allebei, maar meestal is 1 van de 2 dichterbij dan de andere en is de andere daardoor meteen verwaarloosbaar.
Dank voor de nuancering, helemaal juist :). Het gaat eigenlijk dus om verblijfsgebied. Dat kan ook een dakterras op hoogte zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door AirX op 17-09-2025 20:22 ]

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 17-09 21:23
knights16 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 19:58:
Gewaarderde tweakers, ik ga een Weheat Blackbird op mijn nieuw te plaatsen dakkapel plaatsen en kan deze aan de tuinzijde of aan de straatzijde plaatsen. Aan de straatzijde hebben mijn beide buren geen slaapkamers op het niveau van de dakkapel. Aan de tuinzijde heb ik aan beide zijden slaapkamers.

Naast een Weheat ga ik ook een airco plaatsen waardoor ik een tweede buiten unit heb. Mijn idee was om de airco aan de tuinzijde te plaatsen en de blackbird aan de straatzijde. In mijn optiek zal de blackbird in de winter nachts ook 'draaien' en eventueel overlast kunnen veroorzaken, de airco buitenunit zal nachts nooit draaien.

Ik wilde graag de sanity check doen hier of jullie dit een logische plaatsing vinden. Oh en op beide kamers onder de dakkapel slapen mensen (kinderen).
Bij ons staat die op het platte dak. Huis met 3 verdiepingen. Halverwege over de lengte ongeveer en aan de rand van 1 zijde. Ik hoor buigen helemaal niks alleen binnen soms een resonantie in 1 kamer op de bovenste verdieping. Dit wil ik nog optimaliseren.

Maar voor je buren zou ik het zekere voor het onzekere nemen. Als iemand ergens last van ondervindt is dat vervelend voor iedereen.

• Pr088
Kevin1990 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 21:23:
[...]

Bij ons staat die op het platte dak. Huis met 3 verdiepingen. Halverwege over de lengte ongeveer en aan de rand van 1 zijde. Ik hoor buigen helemaal niks alleen binnen soms een resonantie in 1 kamer op de bovenste verdieping. Dit wil ik nog optimaliseren.

Maar voor je buren zou ik het zekere voor het onzekere nemen. Als iemand ergens last van ondervindt is dat vervelend voor iedereen.
Klinkt logisch! Wel even bij de gemeente checken of je vergunningplichtig bent. Ik denk het wel vanwege dakplaatsing. Zeker aan de straatzijde (ook met airco's!)

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:16
JessicavdH schreef op woensdag 17 september 2025 @ 19:45:
[...]

Het gaat over de liggende blackbird toch .. zijn ventilator blaast omhoog.. tegen de kap en en verplaats de lucht via de 3 openingen ( horizontaal net als een gewone staande unit) .
Dus ten opzichte van een staand model geen vermindering !!!! in geluid.

Doordat een er kap over de ventilator zit, word de luchtstroom enigszins gehinderd dus moet hij met meer vermogen draaien.
Nu het volgende, nog een reden waarom de ventilator harder moet blazen, aan de onderkant word de lucht aan gezogen, een vacuüm. De ventilator moet de lucht veel verder weg blazen anders komt de uitgeblazen lucht terug bij de aanzuig ingang.

Dit is een bekend probleem bij staande Wp unit die in een mooie schoonsteen mantel zitten( en men niet de fabrieks montage goed hebben uitgevoerd. Zo dat de weg tussen uitblaas en ingang zo lang mogelijk is in cm.( ze vergeten meestal om schuimrubber mantel aan te brengen zodat de uit geblazen lucht direct word aangezogen)
Je merkt pas deze "kortsluit "van lucht pas tussen de +4 a -2 graden bij vochtig mistig weer ( defrost mania).
Je kan je huis niet warm krijgen op dat moment omdat hij zijn eigen koude lucht aanzuigt en daarom steeds in defrost komt te staan.

Het geluid komt uit de bovenkant EN de onderkant van de Black Bird.
Als je aan de onderkant een glad oppervlak heb komt eraan de bovenkant 2x zo veel geluid uit ( net als een staande unit tegen een muur) en word uitgeblazen met geluid en al.

Heb je kiezel steentjes liggen aan de onderzijde . Dan word een gedeelte weer kaast aan de onderkant en sijpelt er zo geluid uit (meer geluid uitstraling aan de onderzijde.. het dak zelf zal wat minder geluid opvangen).
Geluid is bolvormig en kan zo 90 graden bochten nemen.
Doordat een er kap over de ventilator zit , met 3 uitgangen.
Dus je moet van de blackbird een geluids diagram van 360 graden in de rondte hebben.
Ps mocht een van de uitgangen op een RECHTE muur gericht staan (op <1,5m).. komt die lucht terug en heb je kans op ellende( een schuin dak a 45-60 graden zal geen negatieve invloed hebben).

Voor meer info.
Hier in deze link onderaan heb ik de buiten unit op 1,5meter van het openstaande raam van de buren staan( s'winters ook open) en een geluids meting.
https://gathering.tweaker...message/66272846#66272846

Hier onder van iemand anders die behalve de trillingen ook de geluids druk die op het dak terecht komt iets kan dempen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y6rIcpyYwj6AndEk8P0Hj_Wef-A=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pa86JgPjJjjyJ4cd6ETzwT6E.jpg?f=user_large

• Mg4gebruiker
Mg4gebruiker schreef op woensdag 17 september 2025 @ 12:33:
[...]

Pijnlijk. Heb ik effe.
Ik zie dat er een EPBD III is waarin staat dat leidingen buiten de thermische schil doelmatig geisoleerd moeten worden. Voor nieuwe installaties zijn er 3 isolatieklassen: geen, 10-20mm en >20 mm. Alleen de laatste 2 zijn energetisch acceptabel bij nieuwe installaties. NTA 8800 schrijft minimaal 19-20 mm voor bij buitenleidingen voor nieuwe installaties.
Klopt dit een beetje, heren installateurs?
Of laat ik mijn vraag anders stellen: zijn er bij jullie installaties altijd geisoleerde leidingen gebruikt zonder dat jullie daar specifiek om hebben gevraagd?

• jelleeelco
Pr088 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 22:30:
[...]

Klinkt logisch! Wel even bij de gemeente checken of je vergunningplichtig bent. Ik denk het wel vanwege dakplaatsing. Zeker aan de straatzijde (ook met airco's!)
Ding staat er al bij hem (ik heb exact dezelfde opstelling). Waarom nu nog gaan checken of het vergunningplichtig is? Als ze ooit gaan handhaven kom je er dan toch wel achter? De wijk staat hier vol met airco's en warmtepompen op het dak. Geen mens die een vergunning heeft aangevraagd.

• Pr088
jelleeelco schreef op donderdag 18 september 2025 @ 08:34:
[...]

Ding staat er al bij hem (ik heb exact dezelfde opstelling). Waarom nu nog gaan checken of het vergunningplichtig is? Als ze ooit gaan handhaven kom je er dan toch wel achter? De wijk staat hier vol met airco's en warmtepompen op het dak. Geen mens die een vergunning heeft aangevraagd.
Omdat het bij je burgerplicht hoort om te controleren of je vergunningplichtig bent? Je kunt ook bewust de vergunning ontwijken en wachten op handhaving, die de komende jaren waarschijnlijk toch niet gaat komen.
Ieder zijn eigen keus, ik doe graag dingen netjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Pr088 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 08:48:
[...]

Omdat het bij je burgerplicht hoort om te controleren of je vergunningplichtig bent? Je kunt ook bewust de vergunning ontwijken en wachten op handhaving, die de komende jaren waarschijnlijk toch niet gaat komen.
Ieder zijn eigen keus, ik doe graag dingen netjes.
"Burgerplicht". Serieus?

Ok in mijn geval is het zo gegaan. Installateur vertelde dat ik niet vergunningplichtig was. Heb het zelf nagekeken bij de vergunningscheck, daar kwam uit 'informeer bij de gemeente'. Niet gedaan (foei!). Buren geïnformeerd of zij bezwaren hadden, opstelling doorgesproken etc. Van hun kant geen bezwaar.

Dus ding staat er nu. Enige dat van een belletje naar de gemeente kan komen is ellende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JessicavdH

JessicavdH

Pr088 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 22:30:
[...]

Zéker vergunningsplichtig, want dat geldt voor alle warmetepompen en airco's die hoger dan 1 meter staan.

Jaren_30_huis_gasloos

• Pr088
jelleeelco schreef op donderdag 18 september 2025 @ 08:52:
[...]

"Burgerplicht". Serieus?

Ok in mijn geval is het zo gegaan. Installateur vertelde dat ik niet vergunningplichtig was. Heb het zelf nagekeken bij de vergunningscheck, daar kwam uit 'informeer bij de gemeente'. Niet gedaan (foei!). Buren geïnformeerd of zij bezwaren hadden, opstelling doorgesproken etc. Van hun kant geen bezwaar.

Dus ding staat er nu. Enige dat van een belletje naar de gemeente kan komen is ellende.
Je mag het ook anders noemen, maar je bent zelf verplicht te onderzoeken of je vergunningplichtig bent. Niet je installateur. Toch verrassend dat de vergunningscheck bij een bouwwerk aan de voorzijde niet als uitkomst geeft dat je 'vergunningplichtig' bent. Voor de voorzijde van je woning is het vaak verboden om het in het zicht te plaatsen (op een dakkapel kun je een warmtepomp of airco moeilijk verbergen) of op z'n minst is een vergunning nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
JessicavdH schreef op donderdag 18 september 2025 @ 09:02:
[...]

Zéker vergunningsplichtig, want dat geldt voor alle warmetepompen en airco's die hoger dan 1 meter staan.
Apart. Waarom volgt dan niet "vergunningsplichting" uit de omgevingscheck, maar "informeer bij uw gemeente" ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelleeelco
Pr088 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 09:03:
[...]

Je mag het ook anders noemen, maar je bent zelf verplicht te onderzoeken of je vergunningplichtig bent. Niet je installateur. Toch verrassend dat de vergunningscheck bij een bouwwerk aan de voorzijde niet als uitkomst geeft dat je 'vergunningplichtig' bent. Voor de voorzijde van je woning is het vaak verboden om het in het zicht te plaatsen (op een dakkapel kun je een warmtepomp of airco moeilijk verbergen) of op z'n minst is een vergunning nodig.
Ik weet dat ik dat zelf moet onderzoeken, daar gaat het mij niet om. Het gaat er mij om, dat het nu achteraf aanvragen van een vergunning ook een risico inhoudt dat je de vergunning niet krijgt. Niet omdat er problemen zijn met geluid oid (zelfs bij 100% vermogen, dakraam VOOR de warmtepomp open en er is nagenoeg NIETS te horen), maar omdat de 'vereiste papieren' niet aangeleverd kunnen worden. Dus je haalt je mogelijk op de hals dat hij weg moet. Nou, dan wacht ik liever tot de gemeente er mee komt.

Staat bij mij ook niet aan de voorkant van het huis, maar midden op het platte deel van het dak, voor de schoorsteen. Je moet je best doen om hem te zien.

Ik heb voor de lol eens goed opgelet hoeveel airco's en warmtepompen er hier in de wijk(en) op het dak staan, en het zijn er enorm veel. Deze zouden dus allemaal vergunningsplichting moeten zijn.

Nog even op de site van de gemeente gelezen. Logisch dat het niet aan de voorzijde van een dak mag, achterzijde mag wel. Midden van het dak wordt niets over gezegd (terwijl dat het veiligst zou zijn).

Mocht de gemeente handhaven (en ik geen vergunning krijg), dan verplaats ik hem naar achterin de tuin. Ik heb daar al een mantelbuis lopen naar onder het huis, vlak bij de verdeler van de vloerverwarming. Dan is het weliswaar veel en veel storender voor de buren (nu onhoorbaar, dan wss niet) maar he, dan voldoen we aan de regeltjes.

[ Voor 15% gewijzigd door jelleeelco op 18-09-2025 09:27 ]

• Pr088
jelleeelco schreef op donderdag 18 september 2025 @ 09:16:
[...]

Ik weet dat ik dat zelf moet onderzoeken, daar gaat het mij niet om. Het gaat er mij om, dat het nu achteraf aanvragen van een vergunning ook een risico inhoudt dat je de vergunning niet krijgt. Niet omdat er problemen zijn met geluid oid (zelfs bij 100% vermogen, dakraam VOOR de warmtepomp open en er is nagenoeg NIETS te horen), maar omdat de 'vereiste papieren' niet aangeleverd kunnen worden. Dus je haalt je mogelijk op de hals dat hij weg moet. Nou, dan wacht ik liever tot de gemeente er mee komt.

Staat bij mij ook niet aan de voorkant van het huis, maar midden op het platte deel van het dak, voor de schoorsteen. Je moet je best doen om hem te zien.

Ik heb voor de lol eens goed opgelet hoeveel airco's en warmtepompen er hier in de wijk(en) op het dak staan, en het zijn er enorm veel. Deze zouden dus allemaal vergunningsplichting moeten zijn.

Nog even op de site van de gemeente gelezen. Logisch dat het niet aan de voorzijde van een dak mag, achterzijde mag wel. Midden van het dak wordt niets over gezegd (terwijl dat het veiligst zou zijn).

Mocht de gemeente handhaven (en ik geen vergunning krijg), dan verplaats ik hem naar achterin de tuin. Ik heb daar al een mantelbuis lopen naar onder het huis, vlak bij de verdeler van de vloerverwarming. Dan is het weliswaar veel en veel storender voor de buren (nu onhoorbaar, dan wss niet) maar he, dan voldoen we aan de regeltjes.
Ik geloof best wel dat jij goed nagedacht hebt over je opstelling. Mijn conclusie op basis van n=2 is dat de vergunningencheck behoorlijk vaag reageert zodra je een beetje complexe vraag stelt, zoals dakplaatsing van een warmtepomp (niet aan de voorzijde van een woning). Dat is namelijk op 99% van de eisen goed, behalve de voorwaarde uit het Bbl 'maximaal 1 meter hoog, gemeten vanaf de grond'. De vergunningencheck is in mijn optiek bagger, net als het meeste van het DSO. De kinderziektes moet er de komende 10 jaar nog worden uitgehaald.

Klopt het is een risico, dat ik overigens laag inschat bij jou. De gemiddelde gemeente vraagt niet eens om geluidsberekeningen en kijkt puur naar het aanzicht vanaf de straatzijde. Die van jou valt helemaal weg en zal waarschijnlijk een 'appel-eitje'-vergunning zijn.

• JessicavdH

JessicavdH

jelleeelco schreef op donderdag 18 september 2025 @ 09:11:
[...]

Apart. Waarom volgt dan niet "vergunningsplichting" uit de omgevingscheck, maar "informeer bij uw gemeente" ?
Tja, dat weet ik ook niet, maar het staat toch echt zo in het BBL.

Jaren_30_huis_gasloos

• JessicavdH

JessicavdH

jelleeelco schreef op donderdag 18 september 2025 @ 09:16:
[...]

De regels zijn volgens mij in 2021 aangepast; dus voor oudere plaatsingen geldt geen vergunningsplicht.

Jaren_30_huis_gasloos

• Jpiek
JessicavdH schreef op donderdag 18 september 2025 @ 09:02:
[...]

daar valt wat op af te dingen :

https://www.handelbouwadv...-ik-een-vergunningplicht/

Vergunningplichtig :

Wanneer een warmtepomp buiten op de grond wordt geplaatst en hoger is dan 1 meter vanaf de grond;
De buitenunit van de warmtepomp is groter dan 2 m²;
Als de warmtepomp hoger dan 5 meter hangt.

Overigens is men in onze gemeente bezig/reeds gerealiseerd dat een warmtepomp helemaal niet meer vergunningsplichtig is, juist om de drempel om een warmtepomp te plaatsen weg te nemen.

De BB staat niet op de grond, is niet hoger dan 1 meter (het gaat om het apparaat zelf) en hangt niet aan een gevel...

In ons geval staat hij ook nog eens volledig uit het zicht. evenals onze zonnepanelen, waarvoor ik daarom ook geen vergunning voor nodig had..

• Pr088
Jpiek schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:30:
[...]

daar valt wat op af te dingen :

https://www.handelbouwadv...-ik-een-vergunningplicht/

Vergunningplichtig :

Wanneer een warmtepomp buiten op de grond wordt geplaatst en hoger is dan 1 meter vanaf de grond;
De buitenunit van de warmtepomp is groter dan 2 m²;
Als de warmtepomp hoger dan 5 meter hangt.

Overigens is men in onze gemeente bezig/reeds gerealiseerd dat een warmtepomp helemaal niet meer vergunningsplichtig is, juist om de drempel om een warmtepomp te plaatsen weg te nemen.

De BB staat niet op de grond, is niet hoger dan 1 meter (het gaat om het apparaat zelf) en hangt niet aan een gevel...

In ons geval staat hij ook nog eens volledig uit het zicht. evenals onze zonnepanelen, waarvoor ik daarom ook geen vergunning voor nodig had..
Heb aan meerdere omgevingsrechtjuristen gevraagd en die hanteren toch echt een strikte benadering. Allemaal. Op een dak is automatisch >1 meter van de grond. Je mag niet vanaf het dakvlak beginnen te meten. Dan is de BB inderdaad niet 1 meter hoog. Gemeente was ook duidelijk. Vergunningplichtig (al werken ze wel aan een manier om het simpeler of vergunningvrij te maken, liet de vergunningverlener mij weten).

• Jpiek
Zoveel mensen zoveel verschillende opvattingen hoe je je het uit moet leggen...

Dat een jurist heel strik is snap ik, als je een hamer hebt lijkt alles op een spijker, strikt benaderen is inherent aan hun vak.

Ik zeg dat er geen haan naar kraait qua plaatsing van de BB op mij dak.
Pagina: 1 ... 108 109 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.