Nou, ik denk dat post mss niet heel duidelijk was... ik schreef dat ik veel las hier op het forum over mensen met een P80 die het vermogen niet kwijt konden met wat warmere temperaturen. Ik heb zelf geen BB, ik heb een Sparrow.Carboy54 schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:23:
[...]
Begrijp ik nu goed dat het probleem helemaal geen probleem meer is? Thermostaat, pomp houdende verdeler en instellingen als oorzaak en niet de genoemde overcapaciteit van de Bb?
Vermogen niet kwijt kunnen kan vele oorzaken hebben. Vermogen kies je op basis van -7 dag temperatuur / warmteverlies. Pendelen voorkom je door het tunen van de installatie met de juiste hardware.jelleeelco schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:25:
[...]
Nou, ik denk dat post mss niet heel duidelijk was... ik schreef dat ik veel las hier op het forum over mensen met een P80 die het vermogen niet kwijt konden met wat warmere temperaturen. Ik heb zelf geen BB, ik heb een Sparrow.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Vraag me af of dit correct is ?Jpiek schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:16:
[...]
Boiler voor warm water is een gescheiden systeem, je hebt nu alleen te maken met het water wat door het BB-CV systeem loopt...
Het boiler/SWW circuit staat via de retour toch rechtstreeks in contact met het CV circuit.
Dus als de druk in het CV circuit wegvalt dan ook in het boiler/SWW circuit.
Of bedoel je iets anders ?
Nee dat is een buffervat. Je SWW vat staat los van de verwarming via een apart circuit en een driewegklep.martinusv schreef op maandag 8 september 2025 @ 17:57:
[...]
Vraag me af of dit correct is ?
Het boiler/SWW circuit staat via de retour toch rechtstreeks in contact met het CV circuit.
Dus als de druk in het CV circuit wegvalt dan ook in het boiler/SWW circuit.
Of bedoel je iets anders ?
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
@Pr088
Ik heb een systeem met een binnenunit met 2 pompen voor CV en SWW in de aanvoer. En de retour van het SWW circuit zit met een T stuk op de retour van het buffervat. Dus als de druk in het CV circuit wegvalt dan valt die ook weg in het SWW circuit.
Ik heb een systeem met een binnenunit met 2 pompen voor CV en SWW in de aanvoer. En de retour van het SWW circuit zit met een T stuk op de retour van het buffervat. Dus als de druk in het CV circuit wegvalt dan valt die ook weg in het SWW circuit.
Ah je hebt gelijk! In de retour inderdaad. Diegene die jij aanhaalt heeft het volgens mij over twee gescheiden systemen. Warmtepomp voor zijn verwarming en een losse (warmtepomp of elektrische) boiler voor sww.martinusv schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:36:
@Pr088
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Ik bedoelde dat het water in je Cv systeem niet in je boilervat zit. In die zin dat je geen CV water drinkt.
Ja, het water van de CV loopt door je boilervat als verwarmingsspiraal.
Die vul je echter toch weer als je de BB weer aansluit en vult ?
Ja, het water van de CV loopt door je boilervat als verwarmingsspiraal.
Die vul je echter toch weer als je de BB weer aansluit en vult ?
De thermostaat en vooral de instellingen daarvan kunnen heel veel verschil maken is mijn ervaring. Omdat het al aanwezig was gebruik ik een Tado V3 thermostaat en die laat vergelijkbaar gedrag zien. De temperatuur zakt teveel weg en schiet door na warmtevraag. Lees, start te laat met verwarmen en houd te laat op met warmte leveren. Omdat op een gegeven moment het ding niet meer wou aansturen heb ik een oude Remeha thermostaat gepakt waarbij de P en I te regelen zijn (heet alleen anders in het menu) en door daar mee te spelen ging het al veel beter, ondanks dat deze thermostaat voor een CV-ketel bedoeld was.jelleeelco schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:12:
[...]
Dit was in het begin, heel veel geëxperimenteerd met settings, thermostaat settings (evo home), temp instellingen, etc. Daarna een T6 in gebruik genomen, toen was het al veel beter. Na een tijdje geconstateerd dat ik toch een thermostaat niet prettig vind: temperatuur daalt in huis naar 19.5, wp slaat aan tot het 21.5 is (setpoint 21). Dan weer uit totdat het 19.5 is, etc. En die tijd waren we veel heen en weer aan het lopen vanwege de nasleep van een verbouwing, dus deuren stonden veel open 3n huis koelde snel af. Ook nog geen hybride verdeler.
Toen verdeler laten vervangen voor hybride en op stooklijn gaan draaien (exacte volgorde weet ik niet meer).
Heerlijke rust in de installatie. Runs van weken op echt laag vermogen (uiteraard afhankelijk van buitentemperatuur), geen tikkende leidingen meer (water is altijd warm en koelt niet meer af). Lage Ta (27-30 graden) en super behaaglijk. Enige puntje waren de slaap/studeerkamers, daar is het afgiftesysteem nog niet optimaal (deze herfst komen overal Jagas).
Wat is jullie mening over een kogelkraan voor de verdeler te plaatsen en een erna? Kan dit negatieve invloed op de flow en dus de werking van een Weheat hebben?
Dat is inderdaad een heel mooi bericht! Begrijp ik nou goed dat mensen die een itho tapwatervat hebben buiten de boot vallen? En is daar eventueel omheen te werken?Carboy54 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:00:
[...]
Weheat start aan de uitrol van Weheat Intelligence. Deze update maakt de warmtepomp slimmer in plannen en aansturen, waardoor klanten meer comfort ervaren en meer besparen. In de eerste stap van de uitrol focust Weheat intelligence zich op het verwarmen van het tapwatervat
Mail aan installateurs vanmorgen. En ja geduld was en is een schone zaak. 🥴Maar realiseer je wel dat Weheat by far verder is op het gebied van automatisering dan welke andere warmtepomp fabrikant dan ook. Momenteel zijn er meer software engineers dan hardware engineers in dienst.
Wij zoeken dat nog uit. Enig verschil zijn de 2 sensoren maar die kunnen vermoedelijk ook in de Itho boiler gestoken worden. @Stoker zoekt dat nog uit.0xygen schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:40:
[...]
Dat is inderdaad een heel mooi bericht! Begrijp ik nou goed dat mensen die een itho tapwatervat buiten de boot vallen? En is daar eventueel omheen te werken?
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Wat ook nog kan afwijken is de capaciteit van het tapwatervat. In mijn geval gaat het om een 240 liter horizontale. Al blijft het qua sensoren natuurlijk hetzelfde.Carboy54 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:12:
[...]
Wij zoeken dat nog uit. Enig verschil zijn de 2 sensoren maar die kunnen vermoedelijk ook in de Itho boiler gestoken worden. @Stoker zoekt dat nog uit.
[ Voor 5% gewijzigd door 0xygen op 09-09-2025 22:22 ]
Horizontaal is natuurlijk wel een apart dingetje wat Weheat ook niet levert. Sensoren kunnen dan niet op verschillende hoogtes worden geplaatst bij horizontale boilers.0xygen schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:22:
[...]
Wat ook nog kan afwijken is de capaciteit van het tapwatervat. In mijn geval gaat het om een 240 liter horizontale. Al blijft het qua sensoren natuurlijk hetzelfde.
[ Voor 11% gewijzigd door Carboy54 op 09-09-2025 22:33 ]
Even een update voor iedereen die heeft meegedacht in het kader van de legalisering van onze Blackbird P80 en het gedoe met de geluidseisen: we hebben inmiddels hulp van Weheat gekregen (icm Geluidslabel) voor de WPAC berekening. Zij hanteren een LwA-max van 65 dB(A) voor overdag en 61 voor de nacht (silent mode).
De berekening geeft aan dat onze warmtepomp voldoet aan de geluidseisen; nu nog hopen dat de gemeente dat ook bevestigt.
De berekening geeft aan dat onze warmtepomp voldoet aan de geluidseisen; nu nog hopen dat de gemeente dat ook bevestigt.
Jaren_30_huis_gasloos
Hier draait het inmiddels een paar dagen en het doet precies wat ik hoopte dat het zou doen! Wat ik zelf had willen kunnen programmeren gaat nu geheel vanzelf en tot nu toe perfect!Carboy54 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:00:
[...]
Weheat start aan de uitrol van Weheat Intelligence. Deze update maakt de warmtepomp slimmer in plannen en aansturen, waardoor klanten meer comfort ervaren en meer besparen. In de eerste stap van de uitrol focust Weheat intelligence zich op het verwarmen van het tapwatervat
Mail aan installateurs vanmorgen. En ja geduld was en is een schone zaak. 🥴Maar realiseer je wel dat Weheat by far verder is op het gebied van automatisering dan welke andere warmtepomp fabrikant dan ook. Momenteel zijn er meer software engineers dan hardware engineers in dienst.
Petje af voor @Weheat voor deze feature!
Ben jij beta tester?arjenhiemstra schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 23:43:
[...]
Hier draait het inmiddels een paar dagen en het doet precies wat ik hoopte dat het zou doen! Wat ik zelf had willen kunnen programmeren gaat nu geheel vanzelf en tot nu toe perfect!
Petje af voor @weheat voor deze feature!
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
De functie is in bèta staat in de app dus blijkbaar idd, niet bewust iig.
Ik ben benieuwd! Kan je wat screenshots delen van de nieuwe functies? Wat kunnen we instellen en hoe?arjenhiemstra schreef op woensdag 10 september 2025 @ 07:58:
[...]
De functie is in bèta staat in de app dus blijkbaar idd, niet bewust iig.
Gefeliciteerd, dat zou fantastisch zijn! En bij negatief bericht van de gemeente een rechtzaak beginnen... ben benieuwd hoe de gemeente zou reageren als ze in het nieuws komen omdat ze burgers tegenhouden warmtepompen te plaatsen.JessicavdH schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:39:
Even een update voor iedereen die heeft meegedacht in het kader van de legalisering van onze Blackbird P80 en het gedoe met de geluidseisen: we hebben inmiddels hulp van Weheat gekregen (icm Geluidslabel) voor de WPAC berekening. Zij hanteren een LwA-max van 65 dB(A) voor overdag en 61 voor de nacht (silent mode).
En als het nieuws positief is: arme buurvrouw. Wel de warmtepomp, geen terras meer
Ik hoop dat je het met de tijd zelf kan instellen, maar ik vrees dat dit een 'cloud dingetje' gaat worden. Het viel me op dat er per dag 96 posities zijn, dat is eentje per kwartier. Ik vermoed dat gebruikt gaat worden in combinatie met dynamische energieprijzen.Kirvis schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:18:
Er lijkt wat te gebeuren in de backend als het om Weheat Intelligence gaat en het aansturen van het SWW. Zie screenshot hieronder.
In de instellingen in de portal vind je nu voor elke weekdag 96 punten die je (straks) kunt instellen mbt de temperatuur van het SWW.
Dit staat er al even in, en ben benieuwd wanneer ze het eindelijk gaan introduceren.
@Weheat, de zomer is bijna voorbij...
[Afbeelding]
... en toch wil ik het zelf kunnen instellen!
Nee, dat moet je anders brengen :jelleeelco schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:22:
[...]
En als het nieuws positief is: arme buurvrouw. Wel de warmtepomp, geen terras meer
"Goed nieuws buurvrouw !
U hoeft niet meer vanaf uw terras op die lelijke warmtepomp van ons uit te kijken...
Uw terras moet weg !!"
Wat goed! Dank voor het delen.JessicavdH schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:39:
Ik had bij CB ook de vraag neergelegd, om alsnog een geluidsberekening op te leveren. Heb nog geen reactie gehad. Ik ga zelf de WPAC aanpassen naar deze LwA-max 65 dB(A) waarde.
Edit: nieuwe waardes in WPAC ingevoerd. Zit nog net goed.
[ Voor 3% gewijzigd door RNacoustics op 10-09-2025 11:04 ]
Ik ben ook wel nieuwsgierig! Ik kan namelijk de hele WeHeat intelligence niet meer vinden in mijn App.TTSS schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:12:
[...]
Ik ben benieuwd! Kan je wat screenshots delen van de nieuwe functies? Wat kunnen we instellen en hoe?
What a fine day for Science! | Specs
Niet meegedacht, maar wel met interesse meegelezen. Fijn dat het nu gelukt is!JessicavdH schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:39:
Die 65 dB(A) lijkt dus weer een andere waarde dan alles wat er hier tot nu toe gedeeld is, of heb ik dan iets over het hoofd gezien?
Wat voor een K1 tonaal toeslag heb je uiteindelijk gekregen en gebruikt voor de berekening? Heb je die ook van WeHeat gekregen?
Waarschijnlijk heb je deze (bijgewerkte?) informatie niet van de andere modellen gekregen of wel?
Hier ook niet!Harmsen schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:24:
[...]
Ik ben ook wel nieuwsgierig! Ik kan namelijk de hele WeHeat intelligence niet meer vinden in mijn App.
Hier ook verdwenen uit de instellingen. Ze zullen wel met een uitrol bezig zijn.
Ter aanvulling: we zijn blij met de hulp van @Weheat , maar dat neemt niet weg dat de informatie op hun website nog steeds niet transparant is. De gebruikte gegevens in de berekening (LwA en tonaaltoestlag) zijn afkomstig van de tool van Geluidslabel, maar het kan m.i. niet zo zijn dat de informatie alleen dáár te vinden is. Aangezien ik niet in de specificaties kan verifiëren of de ingevoerde gegevens kloppen en wij wel verantwoordelijk zijn voor een correcte aanvraag, voelt dat niet fijn. Bovendien komt de LwA in de geluidstool van Geluidslabel in nachtstand niet overeen met de gegevens in de installatiehandleiding die we hebben. Dat begrijp ik nog steeds niet. Maar goed, de WPAC is gemaakt door Weheat, dus ik neem maar even aan dat zij het kunnen verantwoorden indien nodig.JessicavdH schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:39:
(Bovendien komt een verwijzing naar Geluidslabel voor gegevens behoorlijk in de buurt van koppelverkoop, maar dat is een ander verhaal.)
Jaren_30_huis_gasloos
Die 65 dB(A) is het LwA in dagstand bij de fabrieksinstellingen (=modus 4). De tonaaltoeslag staat op 0, maar die waarde komt puur uit de info op Geluidslabel.com; ik heb geen 'bewijs' daarvan van Weheat gezien of gekregen. Zie ook mijn andere post hierover zojuist. De informatie staat niet op hun website voor zover ik weet. Dus voor nu gokken we er maar op dat de gemeente dit voldoende vindt en anders spreken we Weheat erop aan.nairolf schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:46:
[...]
Niet meegedacht, maar wel met interesse meegelezen. Fijn dat het nu gelukt is!
Die 65 dB(A) lijkt dus weer een andere waarde dan alles wat er hier tot nu toe gedeeld is, of heb ik dan iets over het hoofd gezien?
Wat voor een K1 tonaal toeslag heb je uiteindelijk gekregen en gebruikt voor de berekening? Heb je die ook van WeHeat gekregen?
Waarschijnlijk heb je deze (bijgewerkte?) informatie niet van de andere modellen gekregen of wel?
Ik heb geen info van andere modellen, want we hebben dus zowiezo geen extra specificaties gekregen of bewijzen - alleen een geluidsberekening voor onze situatie, gemaakt door Weheat.
Jaren_30_huis_gasloos
Yes, hierbij!TTSS schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:12:
[...]
Ik ben benieuwd! Kan je wat screenshots delen van de nieuwe functies? Wat kunnen we instellen en hoe?
Onder instellingen staat nu "Weheat Intelligece":
:strip_exif()/f/image/oLiqFT3b13LFepXMK0bRRn5v.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij aanzetten van de feature doorloop je een korte wizard waarbij je de onderste items op kunt geven, na activatie staat het zo in de app:
:strip_exif()/f/image/upmiY6n6JFrswSP9r1mSB1Ct.jpg?f=fotoalbum_large)
Onder het kopje verwarmen staat nu ook Weheat intelligence:
:strip_exif()/f/image/pInpUd8I5cqcIPnfKvGNsLvC.jpg?f=fotoalbum_large)
Onder slimme planning staat dan het volgende: (mij was nog wat onduidelijk wat ik hier precies moest zien maar ik las slimme vloerverwarming ipv slimme voorwerwarming

:strip_exif()/f/image/m3bUc48v3o9MoGOW852z5KjQ.jpg?f=fotoalbum_large)
En als ik dan op voorverwarming klik zie je het volgende scherm (met nog een error, al doorgegeven als feedback aan WH)
:strip_exif()/f/image/mNnPBnnAnERW6DA7VDGmq7Iu.jpg?f=fotoalbum_large)
edit: laatste plaatje klopte niet bij de tekst
[ Voor 4% gewijzigd door arjenhiemstra op 10-09-2025 13:22 ]
Ziet er goed uit hoor... ik heb (helaas denk ik nu!) geen SWW via de WP, en er zullen genoeg mensen zijn die denken 'dat kan ik beter' (los van het feit of dat ook zo is).arjenhiemstra schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:49:
[...]
Yes, hierbij!
[Afbeelding]
Bij aanzetten van de feature doorloop je een korte wizard waarbij je de onderste items op kunt geven, na activatie staat het zo in de app:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Onder slimme planning staat dan het volgende: (mij was nog wat onduidelijk wat ik hier precies moest zien maar ik las slimme vloerverwarming ipv slimme voorwerwarming)
[Afbeelding]
En als ik dan op voorverwarming klik zie je het volgende scherm (met nog een error, al doorgegeven als feedback aan WH)
[Afbeelding]
Dit is echt wel mooi voor de gewone gebruiker. Optimaal gebruik maken van je WP en SWW vat, icm dynamische tarieven zonder er een cursus programmeren tegen aan te gooien of HA te implementeren.
@arjenhiemstra
Als ik me goed herinner van de WeHeat tweakerdag waren ze toen ook al bezig met beta sw voor SWW. Nooit meer iets van gehoord.
En dan blijkbaar nu iets nieuws gekoppeld aan dynamische tarieven. Wederom in beta.
Ik vraag me af wanneer er echt een structurele verbetering wordt uitgerold.
Zoals eerder aangegeven wil ik graag:
- instelbare hysterese voor boilertemp om lange (en daarmee efficientere) runs te forceren
- verboden en/of voorkeurs starttijden
- ononderbroken legionella runs
- instelbaar SWW compressor vermogen.
Als ik me goed herinner van de WeHeat tweakerdag waren ze toen ook al bezig met beta sw voor SWW. Nooit meer iets van gehoord.
En dan blijkbaar nu iets nieuws gekoppeld aan dynamische tarieven. Wederom in beta.
- instelbare hysterese voor boilertemp om lange (en daarmee efficientere) runs te forceren
Ik keek net ook even in de app en het viel mij ineens op dat er bij koelen ook extra informatie staat over het koel vermogen van je huis. Niet dat koelen nog nodig gaat zijn de komende tijd.
/f/image/6v3bkziJqPnxgFdWinWlqEZ6.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Torbs op 10-09-2025 14:47 ]
Laat maar weten als er hiervoor een Beta-tester nodig isCarboy54 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:12:
[...]
Wij zoeken dat nog uit. Enig verschil zijn de 2 sensoren maar die kunnen vermoedelijk ook in de Itho boiler gestoken worden. @Stoker zoekt dat nog uit.
Ah die had ik nog niet gezien!Torbs schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:46:
Ik keek net ook even in de app en het viel mij ineens op dat er bij koelen ook extra informatie staat over het koel vermogen van je huis. Niet dat koelen nog nodig gaat zijn de komende tijd.
[Afbeelding]
Ik had koelen weer uitgezet omdat het veel te enthousiast ging (vaker koelen dan ik nodig vond) maar ik zie ook dat de input parameters voor koelen veranderd zijn, zal niet echt nodig zijn de komende tijd gok ik maar ik heb het maar weer even aangezet om te kijken hoe het nu werkt.
Ik denk niet dat het alleen maar gekoppeld is aan dynamische tarieven. Martijn van WH was laatst bij de groene nerds podcast en uit zijn verhaal denk ik opgemaakt te hebben dat het voor iedereen de komende weken uitgerold gaat worden en dat het ook werkt voor gebruikers zonder dynamisch contract.martinusv schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:42:
@arjenhiemstra
Ik zou die dingen die jij graag wilt ook nog graag zien maar ik ben hier al heel blij mee, hopelijk zijn de onnodige SWW runs om 4 uur s nachts nu verleden tijd
Een SWW run in de vroege ochtend is toch optimaal als je s ochtends doucht? Of bedoel je een legionellarun?arjenhiemstra schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:20:
[...]
Ik denk niet dat het alleen maar gekoppeld is aan dynamische tarieven. Martijn van WH was laatst bij de groene nerds podcast en uit zijn verhaal denk ik opgemaakt te hebben dat het voor iedereen de komende weken uitgerold gaat worden en dat het ook werkt voor gebruikers zonder dynamisch contract.
Ik zou die dingen die jij graag wilt ook nog graag zien maar ik ben hier al heel blij mee, hopelijk zijn de onnodige SWW runs om 4 uur s nachts nu verleden tijd
Nee dan zijn de elec prijzen hoog. Kan beter rond 13:00 doen en bewaren in de boiler.Pr088 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:52:
[...]
Een SWW run in de vroege ochtend is toch optimaal als je s ochtends doucht? Of bedoel je een legionellarun?
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Ja dan kan het beter 's winters. Maar met de update komt toch ook instelbare SWW of SWW op dynamische tarieven (laagste punt)?Tijgerkracht schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:53:
[...]
Nee dan zijn de elec prijzen hoog. Kan beter rond 13:00 doen en bewaren in de boiler.
04:00 is 's winters trouwens vaak een goedkoop uurtje.
Precies, dus als de warmtepomp om 04:00 een SWW run draait omdat het dan hard waait en dus de elec prijzen laag zijn, zal die dat dan doen. Is ook prima.Pr088 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:54:
[...]
Ja dan kan het beter 's winters. Maar met de update komt toch ook instelbare SWW of SWW op dynamische tarieven (laagste punt)?
Dit zijn positieve ontwikkelingen. Wellicht ga ik overstag naar Weheat FE.arjenhiemstra schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:49:
[...]
Yes, hierbij!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Onder slimme planning staat dan het volgende: (mij was nog wat onduidelijk wat ik hier precies moest zien maar ik las slimme vloerverwarming ipv slimme voorwerwarming)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je kan in de verticale boiler volgens mij wel meerdere sensoren steken in de sensor buis met verschillende hoogtes toch? Hoe hoog gaat de 1e maximaal? @Stoker van de totale hoogte? Verder verschil is er niet lijkt mij.Sir Bacon schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:07:
[...]
Laat maar weten als er hiervoor een Beta-tester nodig is
[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 10-09-2025 17:08 ]
04.00 is 's winters ook een heel koud uurtje, want dan weer een lage COP geeft. Dus prijs is niet de enige variablele.Pr088 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:54:
[...]
Ja dan kan het beter 's winters. Maar met de update komt toch ook instelbare SWW of SWW op dynamische tarieven (laagste punt)?
Jaren_30_huis_gasloos
Ik zou zeggen om meerdere redenen niet;Pr088 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:52:
[...]
Een SWW run in de vroege ochtend is toch optimaal als je s ochtends doucht? Of bedoel je een legionellarun?
1- de energie prijzen zijn meestal hoger in de vroege ochtend dan andere momenten op de dag
2- de buitentemp is doorgaans het laagst in de vroege ochtend, dat verlaagd de cop
3- het vat bij ons is ruim bemeten en moet zeker 24u mee gaan qua sww behoefte
ik heb dus liever een run met iets hogere eind temp in het vat, op een moment met lage tarieven/veel zonneproductie en liefst hogere buitentemp.
Ik denk wel dat het past, maar je moet dan wel creatief zijn. In een Itho vat zit een metalen beugeltje (geen idee hoe ik het anders kan noemen) waar de sensor ingeklemd zit. Als je dat beugeltje weg laat en de sensoren achter elkaar erin kan krijgen, dan zou het moeten kunnen.Carboy54 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:12:
[...]
Als ik weer een IBS heb van een Weheat icm een WPV vat, zal ik dit checken!
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Beugel gebruiken voor de hoogste sensor en de onderste met een tape aan de draad eronder erin schuiven wellicht.Stoker schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:29:
[...]
Ik denk wel dat het past, maar je moet dan wel creatief zijn. In een Itho vat zit een metalen beugeltje (geen idee hoe ik het anders kan noemen) waar de sensor ingeklemd zit. Als je dat beugeltje weg laat en de sensoren achter elkaar erin kan krijgen, dan zou het moeten kunnen.
Ik overweeg een WeHeat warmtepomp aan te schaffen en contact met installateurs, maar kom er helaas nog niet uit m.b.t. mijn situatie. Hoop dat jullie ervaringen kunnen helpen.
Situatie: A-label, 115 m2, woning is geisoleerd met voorzetwanden.
Ik heb een Tado V3+ met 7 zones. Huidig verbruik 600 m3 maar ben erg zuinig doordat ik enkel ruimtes verwarm waar ik langere tijd moet zijn. Sommige zones van huis zijn daarom rond de 10 graden in de winter. Vorige bewoners verbruikten 1000-1200 m3 gas (zonder Tado), dus dat is een indicatie. Ik ben van plan om constanter te gaan verwarmen na aanschaf van warmtepomp. En ik wil gaan voor een Full-Electric Warmtepomp: ofwel de Flint of de Sparrow.
Ik ben erg gehecht aan kunnen instellen hoe warm ik een zone wil en de functionaliteit van Tado omdat op afstand te kunnen regelen en met tijdschema's. Van CB begrijp ik dat Tado niet compitabel is met WeHeat Flint/Sparrow. Op de site van WeHeat zie ik echter in deze link dat er wel praktijkervaring en (gedeeltelijke?) compabiliteit is: https://support.weheat.nl...rmtepompen?language=nl_NL
Heeft er iemand ervaring met Tado V3 icm full electric WeHeat warmtepomp? Kan iemand uitleggen wat er wel en niet werkt als ik mijn Tado de warmtepomp laat aansturen?
Bij Tado Support kom ik niet verder want die vragen om de technische installatie handleiding van WeHeat en die kan ik niet vinden.
Dank voor jullie hulp!
Ik heb een Tado V3+ met 7 zones. Huidig verbruik 600 m3 maar ben erg zuinig doordat ik enkel ruimtes verwarm waar ik langere tijd moet zijn. Sommige zones van huis zijn daarom rond de 10 graden in de winter. Vorige bewoners verbruikten 1000-1200 m3 gas (zonder Tado), dus dat is een indicatie. Ik ben van plan om constanter te gaan verwarmen na aanschaf van warmtepomp. En ik wil gaan voor een Full-Electric Warmtepomp: ofwel de Flint of de Sparrow.
Ik ben erg gehecht aan kunnen instellen hoe warm ik een zone wil en de functionaliteit van Tado omdat op afstand te kunnen regelen en met tijdschema's. Van CB begrijp ik dat Tado niet compitabel is met WeHeat Flint/Sparrow. Op de site van WeHeat zie ik echter in deze link dat er wel praktijkervaring en (gedeeltelijke?) compabiliteit is: https://support.weheat.nl...rmtepompen?language=nl_NL
Heeft er iemand ervaring met Tado V3 icm full electric WeHeat warmtepomp? Kan iemand uitleggen wat er wel en niet werkt als ik mijn Tado de warmtepomp laat aansturen?
Bij Tado Support kom ik niet verder want die vragen om de technische installatie handleiding van WeHeat en die kan ik niet vinden.
Dank voor jullie hulp!
Hier sparrow FE met Tado.roland91 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 09:42:
Ik overweeg een WeHeat warmtepomp aan te schaffen en contact met installateurs, maar kom er helaas nog niet uit m.b.t. mijn situatie. Hoop dat jullie ervaringen kunnen helpen.
Dank voor jullie hulp!
Tado fungeert op dit moment als hele dure thermostaat aangezien de sparrow op stooklijn werkt.
600m3 is niet veel en zou volgens mij de flint wel aan moeten kunnen. Sparrow vind ik zelf wel een mooier product.
Er is redelijk wat onderzoek naar zones icm warmtepomp, waarbij je eigenlijk aan een parallel buffervat vast zit. Niet geadviseerd. Beter is om alle ruimtes te verwarmen op LTV en de WP zonder parallel buffervat te installeren.roland91 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 09:42:
Dank voor jullie hulp!
Qua verbruik zou je met een Sparrow toe kunnen (die 1200m3 zat ik ook op, ex SWW). Heel mooi apparaat en mooie COP.
Zou dat ook kunnen werken in een horizontaal vat? Ik ben niet goed bekend met het verschil in thermische werking van een horizontaal vat tov. een verticaal. Maar ik denk dat het nog steeds een principe is van een bepaalde gelaagdheid. Alleen zal dat in een horizontaal vat minder zijn. Maar volgens mij moet ik daar zonder meer ook een 2e sensor insteken lijkt mij.Stoker schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:29:
[...]
Ik denk wel dat het past, maar je moet dan wel creatief zijn. In een Itho vat zit een metalen beugeltje (geen idee hoe ik het anders kan noemen) waar de sensor ingeklemd zit. Als je dat beugeltje weg laat en de sensoren achter elkaar erin kan krijgen, dan zou het moeten kunnen.
De grootste uitdaging wordt -denk ik- je 6 zones. Kun je daar wel genoeg flow en inhoud in kwijt? Ik zou in jouw geval vooral een goede warmtepomp-installateur raadplegen.ietse schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:33:
[...]
Hier sparrow FE met Tado.
Tado fungeert op dit moment als hele dure thermostaat aangezien de sparrow op stooklijn werkt.
600m3 is niet veel en zou volgens mij de flint wel aan moeten kunnen. Sparrow vind ik zelf wel een mooier product.
Een WP is gebaat bij een zo groot mogelijk afgifte oppervlakte, hoe groter het oppervlakte hoe hoger de efficiëntie en hoe minder starts je WP gaat hebben.roland91 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 09:42:
Dank voor jullie hulp!
Het anti-patroon is dan; veel naregeling en zonering. Je doet er goed aan een aantal concepten vanuit gas gestookt CV los te laten als je naar een WP over wilt.
Dat kan ook met een WP alleen niet op de manier die je nu doet (tenminste niet zonder de issues hierboven genoemd). Een warmtepomp laat zich het beste op een andere manier bedienen voor een zo lang mogelijke levensduur en zo hoog mogelijke efficiëntie. Daarmee zijn de totale kosten het laagst.Ik ben erg gehecht aan kunnen instellen hoe warm ik een zone wil
De truc is om elke ruimte voldoende vermogen te geven om de gewenste temperatuur te behouden.
Het liefst laat je de WP 24u per dag verwarmen als er verwarmingsbehoefte is. Dat zorgt voor een zo hoog mogelijke efficiëntie en daarmee een zo laag mogelijk energieverbruik.
Alle ruimtes zouden eigenlijk verwarmd moeten worden als de WP aan staat om te verwarmen. Alleen niet elke ruimte krijgt evenveel warmte en dus verschilt de temp per ruimte. Dit stel je in op je minimum temp behoefte en met naregeling zorg je alleen voor meer vermogen om de temp te verhogen maar nooit voor minder of afsluiten.
Onze legionella cyclus draaide wekelijks elke woensdag om 13:00. Echter dinsdag avond hadden we een stroomstoring van meer dan 2 uur. Nadat de stroomstoring verholpen was ging de Weheat P80 om 23:00 savinds de legionella cyclus runnen. Met het gevolg dat deze daags erna op woensdagmiddag niet meer deed.
Wanneer kan ik mijn volgende cyclus verwachten? Er van uitgaande dat dit wekelijks gebeurd zal dit op dinsdag zijn maar ook weer om 13:00?
Wanneer kan ik mijn volgende cyclus verwachten? Er van uitgaande dat dit wekelijks gebeurd zal dit op dinsdag zijn maar ook weer om 13:00?
Kun je onder schema zelf iets instellen? Ik lever meer dan dat ik verbruik maar zit vast aan vast contract met normaal- en daltarief zonder batterij. Dan doen ze een vuil truukje met salderen, namelijk salderen per telraam. Dus ik betaal nog steed bij op dal. Dan heb ik in die uren liever geen warmtepomp aan. Ik kan pas januari over op dynamisch.
Ik heb een Blackbird met tado V3 draadloos met zone regeling. Wel full electric maar de WeHeat doet alleen hrt CV systeem dus niet het Tapwater.roland91 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 09:42:
Dank voor jullie hulp!
Ik vind t opIch wel ope werken maar toch wel wat aandachtspunten gehad en moet er nog 1 opgelost worden. Ik draai pp stooklijn en heb zone regeling en de woonkamer draait altijd mee.
Qua woon oppervlakte wel stukje groter.
Let op een goeie leiding diameter en genoeg afgifte. Wij hebben beneden centraal vloerverwarming die altijd mee draait en boven allemaal Jaga met ventilatoren waardoor ik het met lage temperaturen wel aangenaamd krijg.
Maar is niet het meeste efficiente heb ik me laten vertellen.
De WeHeat draait bij ons van oktober tot en met maart ongeveer en met het grote aantal zonnepanelen en thuisbatterijen vind ik het wel prima.
Fine tunen gaan we in het stokkseizoen weer doen met de hest fans.
Niet ideaal maar het werk bij ons met est aanpassingen.
Of het ook bij jou zou werken kan ik niet zeggen.
Maar hrt kan dus wel Tado V3 met zone regeling.
Nee zover ik kan zien niet, dat schema wordt gegenereerd op basis van je inputs.nottofret schreef op donderdag 11 september 2025 @ 17:51:
[...]
Kun je onder schema zelf iets instellen? Ik lever meer dan dat ik verbruik maar zit vast aan vast contract met normaal- en daltarief zonder batterij. Dan doen ze een vuil truukje met salderen, namelijk salderen per telraam. Dus ik betaal nog steed bij op dal. Dan heb ik in die uren liever geen warmtepomp aan. Ik kan pas januari over op dynamisch.
Ik sprak WeHeat overigens net op een beurs over deze feature en begreep dat ze de functie in plukjes van 100 gebruikers uitrollen.
Op welke sensor van de SWW reageert de warmwater temperatuur instelling van de app voor het tapwater te verwarmen?
de bovensensor of de ondersensor?
de bovensensor of de ondersensor?
:strip_exif()/f/image/e6AAZUdJlot1TeQo8GpVQoPj.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 223% gewijzigd door Mjans19 op 12-09-2025 08:22 ]
Is dat het serie nummer van je warmtepomp in het screenshot? Ik zou die eruit halen.Mjans19 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 07:46:
Op welke sensor van de SWW reageert de warmwater temperatuur instelling van de app voor het tapwater te verwarmen?
de bovensensor of de ondersensor?[Afbeelding]
In iedergeval als onderin onder de 30 graden komt heb ik gemerkt
Of tie ook op de bovensensor acteert weet ik nog niet
Ik dacht dat dit juist de 'nette' hoeken waren. Die knietjes (harde 90 graden in flexibele buizen) zijn veel erger.Mausssie schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 08:12:
Wat is jullie mening over dit soort ‘elleboog’ hoeken vlak voor de verdeler? Heeft dit veel invloed op de Weheat warmtepomp en moet het aangepast worden naar ruimere gebogen bochten?
[Afbeelding]
Ik vraag me vooral af waarom de aanvoer geen ontluchter heeft op het hoogste punt van de bocht, of die ogenschijnlijk nauwe doorlaten de verdeler in niet érg veel knijpen voor een lage temperatuur aanvoer met zoveel groepen, en waarom je een nieuwe mengverdeler zou ophangen ipv een pomploze wanneer je voor een warmtepomp gaat?
Dit is geen gewone mengverdeler maar een hybride verdeler... m.a.w. bij lage temps werkt die hetzelfde als een LTV verdeler, maar je houdt de optie open om met een CV bij te gaan stoken. Dan pas gaat hij retour mengen en voorkom je dat er veel te heet water je vloer in gaat.phYzar schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 08:56:
Ik vraag me vooral af waarom de aanvoer geen ontluchter heeft op het hoogste punt van de bocht, of die ogenschijnlijk nauwe doorlaten de verdeler in niet érg veel knijpen voor een lage temperatuur aanvoer met zoveel groepen, en waarom je een nieuwe mengverdeler zou ophangen ipv een pomploze wanneer je voor een warmtepomp gaat?
En die ontluchter, die zit er toch gewoon?
Heb hem selluf ook
Aangenomen dat de aanvoer de kleinere boog is met de blauwe dop, nee? Beide bogen kunnen lucht verzamelen, en het is best een hoogteverschil om een flinke luchtbel op alleen pompkracht erdoor te forceren.jelleeelco schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:01:
Dit is GEEN hybride verdeler voor een warmtepomp voor zover ik het kan zien. Een hybride verdeler voor een warmtepomp heeft namelijk een extra ventiel die kan schakelen tussen LTV en HTV en die ontbreekt in dit geval.jelleeelco schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:01:
[...]
Dit is geen gewone mengverdeler maar een hybride verdeler... m.a.w. bij lage temps werkt die hetzelfde als een LTV verdeler, maar je houdt de optie open om met een CV bij te gaan stoken. Dan pas gaat hij retour mengen en voorkom je dat er veel te heet water je vloer in gaat.
Heb hem selluf ook
De VTE Hybride verdeler is ontwikkeld voor installaties waarin grote fluctuaties kunnen optreden in primaire aanvoertemperaturen. De verdeler kenmerkt zich door een extra temperatuur gestuurd ventiel welke zorg draagt voor een goede werking van het vloerverwarming systeem ongeacht of er een aanvoertemperatuur is van bijv. 40°C of 70°C. Het systeem zorgt ervoor dat bij een vooringestelde waarde de mengverdeler veranderd in een hydraulisch actieve verdeler zonder bijmenging van retourwater.
:strip_exif()/f/image/gmqWhvE21rSmuucAAsjHPgZd.png?f=user_large)
Verdomd nu zie ik het ook... het extra ventiel zit er niet! Omdat de radiatorknop onderaan bungelt ging ik ervan uit dat deze nog in opbouw is, maar ik zie nu dat daar waar bij mij het elektronisch mengventiel zit, een metalen plaat zit die alles afdekt. Wss kan deze wel 'mengloos' worden gemaakt? Het lijkt wel verdomd veel op de Therminion die ik heb (zie ventiel in de bovenste balk, rechts)Carboy54 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:12:
[...]
Dit is GEEN hybride verdeler voor een warmtepomp voor zover ik het kan zien. Een hybride verdeler voor een warmtepomp heeft namelijk een extra ventiel die kan schakelen tussen LTV en HTV en die ontbreekt in dit geval.
De VTE Hybride verdeler is ontwikkeld voor installaties waarin grote fluctuaties kunnen optreden in primaire aanvoertemperaturen. De verdeler kenmerkt zich door een extra temperatuur gestuurd ventiel welke zorg draagt voor een goede werking van het vloerverwarming systeem ongeacht of er een aanvoertemperatuur is van bijv. 40°C of 70°C. Het systeem zorgt ervoor dat bij een vooringestelde waarde de mengverdeler veranderd in een hydraulisch actieve verdeler zonder bijmenging van retourwater.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/E5F5FcPRqbVvquTBCtElotit.jpg?f=fotoalbum_large)
@jelleeelco bedankt voor je reactie aangaande knietjes, blij dat dit dus wel de goede bochten zijn.
En @Carboy54 fijn dat jij zo opmerkzaam bent. Zij zouden namelijk wel een hybride verdeler gaan installeren.
En @Carboy54 fijn dat jij zo opmerkzaam bent. Zij zouden namelijk wel een hybride verdeler gaan installeren.
op de man discussie over knietjes is verdwenen
Wise enough to play the fool
Het zal werken, maar niet heel efficient. Je kunt dat beter vervangen voor een hybride verdeler (als je nog CV ketel hebt als backup) dan wel een LTV verdeler. Nu wordt het water van 35 graden gemengd met retour en gaat er veel kouder water je vloer in.frank2908 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:45:
CB is nu bezig met de installatie van de Flint warmtepomp. Is deze WTH mengverdeler geschikt met een aanvoer temperatuur van 35 graden? Zo nee, welke verdeler heb ik dan nodig?
[Afbeelding]
Welke WTH hybride adviseer je dan? De verdeler staat nu op 2 groepen. In de toekomst wil ik naar 5 groepen. Ik heb de CV ketel nog als backupjelleeelco schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:14:
[...]
Het zal werken, maar niet heel efficient. Je kunt dat beter vervangen voor een hybride verdeler (als je nog CV ketel hebt als backup) dan wel een LTV verdeler. Nu wordt het water van 35 graden gemengd met retour en gaat er veel kouder water je vloer in.
Ik heb zelf een Therminion. Ik meen dat hierboven @Carboy54 een link heeft gegeven naar die verdeler (maar weet niet zeker).frank2908 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:17:
[...]
Welke WTH hybride adviseer je dan? De verdeler staat nu op 2 groepen. In de toekomst wil ik naar 5 groepen. Ik heb de CV ketel nog als backup
Kan je met deze verdeler ook koelen? Of moet je hier een aparte bypass met 3wegklep tussen plaatsen?jelleeelco schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:22:
[...]
Ik heb zelf een Therminion. Ik meen dat hierboven @Carboy54 een link heeft gegeven naar die verdeler (maar weet niet zeker).
jazeker... geen 3wegklep nodig om te koelen, er gaan dan gewoon koud water doorheenfrank2908 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:01:
[...]
Kan je met deze verdeler ook koelen? Of moet je hier een aparte bypass met 3wegklep tussen plaatsen?
ik heb een Tado v3+ thermostaat en Homey, ik wil zoveel mogelijk stroom vanuit de zonnepanelen laten gebruiken door de Flint warmtepomp. In de nacht lijkt me het handigst om de temperatuur op 20 graden te laten staan en bij een overdag bij een overschot van 500 watt op 21 graden te laten zetten door Homey. Wat zijn jullie ervaringen? Via Tado een schema of met Homey? Hebben jullie voorbeelden?
Heb je dan zoveel opwek in de winter dat je je warmtepomp ervan kan laten draaien? Ik heb 19 panelen van 430WP maar alles wat ik opwek in de winter, wordt direct in de woning gebruikt (zelfs zonder WP).frank2908 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:23:
ik heb een Tado v3+ thermostaat en Homey, ik wil zoveel mogelijk stroom vanuit de zonnepanelen laten gebruiken door de Flint warmtepomp. In de nacht lijkt me het handigst om de temperatuur op 20 graden te laten staan en bij een overdag bij een overschot van 500 watt op 21 graden te laten zetten door Homey. Wat zijn jullie ervaringen? Via Tado een schema of met Homey? Hebben jullie voorbeelden?
Op die manier stoken (via thermostaat) is vrij kostbaar. Je stuurt een WP aan als een CV en een WP kan niet zo snel reageren. Dus gaat hij uit en daarna op vol vermogen aan om zsm de ingestelde temp te halen.frank2908 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:23:
Dus ook stoken op teruglevering/overschot is dan eigenlijk niet haalbaar.
Ik stook op een stooklijn die via OTGW naar de BB gestuurd wordt, de stooklijn wordt berekend in Homey.
Zelfs daarmee heb ik het stoken op overschot achterwege gelaten. Zoals @jelleeelco al zei, in de winter heb je te weinig opwek, en in de andere maanden ws. te weinig vraag voor de warmtepomp.
Gewoon consequent rustig pruttelen levert meer besparing op.
ik heb ook 19 panelen, 7700 wp
2025
januari 162 kwh opwek, 99 kwh terug levering
februari 333 kwh opwek, 213 kwh terug levering
maart 826 kwh opwek, 604 kwh terug levering
april 904 kwh opwek, 838 terug levering
ik wil zoveel mogelijk zonnestroom laten verbruiken door de WP.
2025
Kun je niet beter de WeHeat Intelligence updates afwachten? Die gaan precies doen wat jij wil.frank2908 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:23:
Dat wil ik ook, maar of de warmtepomp nu het meest geëigende instrument is voor actieve aansturing ? Wellicht straks met de AI en de 'Cloud thermostaat' van Weheat.
dus gewoon het beste om de temperatuur blijvend op 20 graden te laten staan in de winter?Jpiek schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:51:
[...]
Op die manier stoken (via thermostaat) is vrij kostbaar. Je stuurt en WP aan als een CV en een WP kan net zo snel reageren. Dus gaat hij uit en daarna op vol vermogen aan om zsm de ingestelde temp te halen.
Dus ook stoken op teruglevering/overschot is dan eigenlijk niet haalbaar.
Ik stook op een stooklijn die via OTGW naar de BB gestuurd wordt, de stooklijn wordt berekend in Homey.
Zelfs daarmee heb ik het stoken op overschot achterwege gelaten. Zoals @jelleeelco al zei, in de winter heb je te weinig opwek, en in de andere maanden ws. te weinig vraag voor de warmtepomp.
Gewoon consequent rustig pruttelen levert meer besparing op.
Ik heb vorige week de knoop doorgehakt, er komt begin november een BB P80.
Nu is nog de vraag of ik mijn huidige thermostaat kan houden, dat is een Honeywell Round, zo te zien in de meest simpele vorm Aan/Uit. Er staat geen 'modulation' op. Om geld te besparen snor ik het liefst ergens een bijna nieuwe thermostaat op.
WeHeat adviseert o.a. de Honeywell Lyric T6. Dat is een mooie thermostaat met alle gewenste opties
https://support.weheat.nl...rmtepompen?language=nl_NL
Goede keus? Of kan ik voor OpenTherm beter een andere thermostaat zoeken of een stooklijn instellen?
Nu is nog de vraag of ik mijn huidige thermostaat kan houden, dat is een Honeywell Round, zo te zien in de meest simpele vorm Aan/Uit. Er staat geen 'modulation' op. Om geld te besparen snor ik het liefst ergens een bijna nieuwe thermostaat op.
WeHeat adviseert o.a. de Honeywell Lyric T6. Dat is een mooie thermostaat met alle gewenste opties
Goede keus? Of kan ik voor OpenTherm beter een andere thermostaat zoeken of een stooklijn instellen?
Je zou kunnen beginnen met een stooklijn, daar heb je geen kamerthermostaat voor nodig. Over het algemeen geeft dat een veel rustiger gedrag op. Daarnaast komt WeHeat met een cloud-thermostaat. Geen idee hoe het precies werkt, en hoe het aan de kamertemperatuur komt (via bestaande thermostaat of extra WeHeat hardware/kastje in de woonkamer). Als dat dan ook niet bevalt kan je altijd nog een thermostaat kopen.Pr088 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:16:
PS: Ik heb de Lyric T6, werkt prima, maar geeft ook een vrij hoge gewenste aanvoertemperatuur door, dus werkt de Blackbird hier dan al snel te hard.
[ Voor 7% gewijzigd door Satefan op 12-09-2025 16:45 ]
aparte opwek... in januari 162 (ik had 99) maar in april 904 (ik had ruim boven de 1MWh).frank2908 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:01:
ik heb ook 19 panelen, 7700 wp
2025
Op zich is je gedachte helemaal niet vreemd - Weheat intelligence gaat dacht ik praktisch hetzelfde doen, maar dan niet op basis van zon maar op basis van dynamische tarieven (mss icm zon, wie weet)
Niet nodig maar wel kunststof verdeler en leidingen toepassen.frank2908 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:01:
[...]
Kan je met deze verdeler ook koelen? Of moet je hier een aparte bypass met 3wegklep tussen plaatsen?
Opwek in april klopt niet helemaal. Ik heb rond die tijd modbus geactiveerd en er zijn wat gegevens in sunny portal verloren.jelleeelco schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 17:08:
[...]
aparte opwek... in januari 162 (ik had 99) maar in april 904 (ik had ruim boven de 1MWh).
Op zich is je gedachte helemaal niet vreemd - Weheat intelligence gaat dacht ik praktisch hetzelfde doen, maar dan niet op basis van zon maar op basis van dynamische tarieven (mss icm zon, wie weet)
Boven op zolder ligt er 22mm stalen of een meerdaagse leiding. Als ik deze leiding isoleer met een armaflex AF dampdichte isolatie. Is dit voldoende om te koelen? Past de Alpha 1 25-60. 180 pomp hier tussen? Zie afbeelding. Pomp is een paar jaar oud.Carboy54 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 17:09:
[...]
Niet nodig maar wel kunststof verdeler en leidingen toepassen.
:strip_exif()/f/image/j84jVbLNubni7vSOlgKl5Bkf.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb op dit moment mijn Sparrow met OpenTherm aangestuurd. In de woonkamer hangt een Honeywell Round Modulation die de temperatuur doorgeeft. Daarmee bepaalt de warmtepomp via OpenTherm welke aanvoertemperatuur geleverd wordt.
Mijn situatie:
begane grond: vloerverwarming
eerste en tweede verdieping: radiatoren
Tijdens de installatie is gezegd dat OpenTherm de beste keuze is, maar ik lees in dit topic regelmatig dat stooklijnregeling een rustiger gedrag van de warmtepomp oplevert en mogelijk daardoor ook zuiniger is?
Daarom ook mijn vraag: Heeft het zin om over te stappen op stooklijnregeling om een rustiger/zuiniger gedrag van de warmtepomp te krijgen?
Het stookseizoen staat binnenkort weer voor de deur en ben dus benieuwd naar ervaringen van jullie
Mijn situatie:
Tijdens de installatie is gezegd dat OpenTherm de beste keuze is, maar ik lees in dit topic regelmatig dat stooklijnregeling een rustiger gedrag van de warmtepomp oplevert en mogelijk daardoor ook zuiniger is?
Daarom ook mijn vraag: Heeft het zin om over te stappen op stooklijnregeling om een rustiger/zuiniger gedrag van de warmtepomp te krijgen?
Het stookseizoen staat binnenkort weer voor de deur en ben dus benieuwd naar ervaringen van jullie
Ik gebruik ook een Honeywell Round modulation OT thermostaat. (@Pr088 kost maar 50,- euro) Maar die gebruik ik alleen in herfst en het vroege voorjaar. (als de zon mijn kamer nog verwarmt) In de wintermaanden tussen nov t/m feb, draai ik op stooklijn. Bijna alle kamer thermostaten werken namelijk voor een WP te agressief.Vince_ schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 10:21:
Ik heb op dit moment mijn Sparrow met OpenTherm aangestuurd. In de woonkamer hangt een Honeywell Round Modulation die de temperatuur doorgeeft. Daarmee bepaalt de warmtepomp via OpenTherm welke aanvoertemperatuur geleverd wordt.
Mijn situatie:
Ik zou zo en zo de aan/uit thermostaat niet gebruiken. Je kan namelijk ook de kamer temperatuur niet zien in WH app of portal. de Round modulation OT versie kost maar 50 tientjes.Pr088 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:16:
In de winter maanden op stooklijn draaien.
In een vloerverdeler icm een warmtepomp hoort geen extra pomp. Uitzondering is de combinatie parallel buffervat met zoneregeling en hogere temperaturen.frank2908 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 10:17:
[...]
Boven op zolder ligt er 22mm stalen of een meerdaagse leiding. Als ik deze leiding isoleer met een armaflex AF dampdichte isolatie. Is dit voldoende om te koelen? Past de Alpha 1 25-60. 180 pomp hier tussen? Zie afbeelding. Pomp is een paar jaar oud. [Afbeelding]
Niemand?Mjans19 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 17:43:
Onze legionella cyclus draaide wekelijks elke woensdag om 13:00. Echter dinsdag avond hadden we een stroomstoring van meer dan 2 uur. Nadat de stroomstoring verholpen was ging de Weheat P80 om 23:00 savinds de legionella cyclus runnen. Met het gevolg dat deze daags erna op woensdagmiddag niet meer deed.
Ik heb een buffervat van 50 liter. In de huidige installatie zit een grundfos circulatie pomp. Ga nu testen met 35 graden, bij een strengere winter moet ik mogelijk naar 40 graden.Carboy54 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 11:09:
[...]
In een vloerverdeler icm een warmtepomp hoort geen extra pomp. Uitzondering is de combinatie parallel buffervat met zoneregeling en hogere temperaturen.
Heb ik ook gehad, na 2 weken zat ie weer normaal, zondagmiddag 13:00 bij ons
Je installateur kan dit aanpassen. Er is ook een manier om het zelf te forceren, volgens mij was het om op de dag dat je normaliter wekelijks de legionella run wil doen de binnenunit voor 11:00 even van de stroom halen. Maar tijdstip (en of het binnen- of buitenunit is) weet ik niet zeker.
Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.