Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:44
WeHeat is de beroerste niet. Ze zijn bij mij 2x langsgeweest. Het heeft er ook mee te maken met hoeveel moeite de installateur neemt om zaken serieus voor je op te lossen. Of andere grote jongens dat voor je doen is nog maar de vraag. Ook omtrent alle positieve verhalen rondom de tweakersdagen, aanstellen van engineers en feit alleen al dat ze de moeite nemen om hier mensen op de hoogte te houden is benoemswaardig. Dat gaat wel goedkomen.

Dat gezegdhebbende wordt binnenkort mijn BlackBird vervangen voor een andere warmtepomp (een Daikin waarschijnlijk). De BlackBird is in januari dit jaar geplaatst, maar kan mijn huis lastig op temperatuur houden onder nul. Hoewel mijn installateur dit probleem serieus heeft genomen (vandaar 2x WeHeat over de vloer) en nu kostenloos met een oplossing komt denk ik dat er niet vergeten moet worden hoe waardevol een correct voortraject en met name correcte installatie is door mensen die snappen waar ze het over hebben. Daar kan je beter meer voor betalen dan het gezeik achteraf :).
Overigens wel helaas een kast een geen strak dak-model :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 25-10 07:39
STIMPPYYY schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:34:
WeHeat is de beroerste niet. Ze zijn bij mij 2x langsgeweest. Het heeft er ook mee te maken met hoeveel moeite de installateur neemt om zaken serieus voor je op te lossen. Of andere grote jongens dat voor je doen is nog maar de vraag. Ook omtrent alle positieve verhalen rondom de tweakersdagen, aanstellen van engineers en feit alleen al dat ze de moeite nemen om hier mensen op de hoogte te houden is benoemswaardig. Dat gaat wel goedkomen.

Dat gezegdhebbende wordt binnenkort mijn BlackBird vervangen voor een andere warmtepomp (een Daikin waarschijnlijk). De BlackBird is in januari dit jaar geplaatst, maar kan mijn huis lastig op temperatuur houden onder nul. Hoewel mijn installateur dit probleem serieus heeft genomen (vandaar 2x WeHeat over de vloer) en nu kostenloos met een oplossing komt denk ik dat er niet vergeten moet worden hoe waardevol een correct voortraject en met name correcte installatie is door mensen die snappen waar ze het over hebben. Daar kan je beter meer voor betalen dan het gezeik achteraf :).
Overigens wel helaas een kast een geen strak dak-model :-(
Dit verrast me eigenlijk wel. Een BB80 die je huis niet warm kan krijgen? Dan heb je óf een heel, heel groot huis, of er is iets anders aan de hand met het afgiftesysteem. Maar als dat zo is, dan moet het afgiftesysteem aangepast worden toch? Kan je er iets meer over loslaten waarom deze stap binnen 1 jaar, en waarom een Daikin waarschijnlijk wel voor het nodige comfort kan zorgen? Ben oprecht benieuwd.

Homevolt dashboard

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JessicavdH
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 24-10 17:42

JessicavdH

Blackbird P80 | Duco WTW | HA

jelleeelco schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:14:
[...]

Los van het feit dat het 5 weken heeft geduurd, vind ik dat erg netjes van ze. Ik hoop echt van harte dat het goedkomt met jullie BB (en mocht gemeente echt ruk gaan doen, flink stampij maken over verduurzaming etc).

Ik had destijds de optie om bij het onderhoud van mijn dak (laag bitumen over de oude laag heen) om alle dakplaten weg te laten halen en alles opnieuw op te bouwen, met 10cm PIR isolatie ertussen. Daarvoor was een vergunning nodig want de dakrand zou 5cm hoger uitkomen. Nog nooit zoveel gezeik gehad met de gemeente - kreeg op mijn sodiemieter dat de tekeningen 'niet professioneel' waren en door een architect aangeleverd moesten worden. Uiteindelijk heb ik alles maar afgeblazen - toen kreeg ik als nog de vergunning! Uiteraard geweigerd de leges te betalen, dikke discusie met de 'architect' van de gemeente. Dit was toch verduurzaming, waarom deed ik het dan niet? Tja. Als ze het makkelijk zouden maken dan mss wel. Maar die mensen zitten zo vast in hun eigen regelgeveingbubbel, het is gewoon dramatisch.

tot zover mijn totaal inhoudsloze bijdrage :)
Ik snap je frustratie. De gemeente Utrecht stelt ook absurde eisen aan tekeningen. Ik ken mensen die een architect moesten inhuren voor tekeningen voor een Sparrow op het dak. 1000 Euro! Wij hebben ook flinke discussies met de gemeente en hebben inmiddels een formele klacht gedeponeerd omdat ook de gemeente geen duidelijkheid geeft. En een raadslid getipt, want ook hier: verduurzaming prediken en het vervolgens heel moeilijk maken. Eerder tegenwerken dan helpen. Dat het BBL zo moeilijk leesbaar is en dat de meetinstructies voor geluid tegenstrijdig zijn, helpt daarbij niet.

Jaren_30_huis_gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gazzzman61
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:07
jelleeelco schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:55:
[...]

Niets gemerkt, maar dan...hoe merk je dat nu? Mijn WP draait nu helemaal niet, en kijk er ook niet naar. Of heb je ook SWW en heb je issues?
Ik heb een automatisering in homeassistant die de status in de gaten houdt en een notificatie start als de wp offline is.
Nu geen issues, want geen sww.
Maar als dit in de winter gebeurt….

Canon 5dMkIV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
gazzzman61 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:59:
[...]

Ik heb een automatisering in homeassistant die de status in de gaten houdt en een notificatie start als de wp offline is.
Nu geen issues, want geen sww.
Maar als dit in de winter gebeurt….
Dan gebeurt er helemaal niets... de WP draait dan gewoon lekker door. De data verbinding wordt mss kort onderbroken, maar de WP stopt niet met draaien!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JessicavdH

JessicavdH

Jpiek schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:05:
[...]
Komt van twee kanten, zo te horen is ditnooit een goede buur geweest...
En iid. ze had van mij gelijke munt teruggekregen.
Laten we niet gaan speculeren over buren aub. Dat was niet mijn bedoeling in elk geval.

Jaren_30_huis_gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
JessicavdH schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:46:
[...]

Ik snap je frustratie. De gemeente Utrecht stelt ook absurde eisen aan tekeningen. Ik ken mensen die een architect moesten inhuren voor tekeningen voor een Sparrow op het dak. 1000 Euro! Wij hebben ook flinke discussies met de gemeente en hebben inmiddels een formele klacht gedeponeerd omdat ook de gemeente geen duidelijkheid geeft. En een raadslid getipt, want ook hier: verduurzaming prediken en het vervolgens heel moeilijk maken. Eerder tegenwerken dan helpen. Dat het BBL zo moeilijk leesbaar is en dat de meetinstructies voor geluid tegenstrijdig zijn, helpt daarbij niet.
Ik heb niet eens nagedacht over een vergunning voor de Sparrow op het dak! Ik heb destijds de omgevingsvergunning check ingevuld en daar bleek niets uit. Ook volgens de installateur was het niet nodig.

We zien wel... mocht de gemeente gaan klagen hoor ik het dan wel. Ding is onhoorbaar, en meerder mensen hebben WP op het dak gezet (alleen geen Sparrow).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JessicavdH

JessicavdH

jelleeelco schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:05:
[...]

Ik heb niet eens nagedacht over een vergunning voor de Sparrow op het dak! Ik heb destijds de omgevingsvergunning check ingevuld en daar bleek niets uit. Ook volgens de installateur was het niet nodig.

We zien wel... mocht de gemeente gaan klagen hoor ik het dan wel. Ding is onhoorbaar, en meerder mensen hebben WP op het dak gezet (alleen geen Sparrow).
Wij dachten ook dat het niet vergunningsplichtig was; daar loopt nog een discussie over. Voorlopig nemen we maar het zekere voor het onzekere, en afgezien daarvan ging het me hier om het feit dat Weheat er toch voor moet zorgen dat de gegevens die nodig zijn voor een geluidsberekening duidelijk op de website staan. Vanwege transparantie, maar ook omdat de eigenaar nog steeds verantwoordelijk is voor de vergunning en dus toegang tot die gegevens moet hebben.

[ Voor 0% gewijzigd door JessicavdH op 05-09-2025 10:09 . Reden: typefout ]

Jaren_30_huis_gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:25
jelleeelco schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:05:
[...]

Plaatsing op dak is eigenlijk meteen 'een red flag' voor vergunningsvrij. Warmtepompen zijn vergunningplichtig tenzij ze vallen onder Bbl 2.29 onder r. Immers Bbl spreekt over 'maximaal 1 meter gemeten vanaf de grond/maaiveld. Een dakplaatsing is sowieso minstens op 2 meter hoogte. Dus omgevingsvergunningplichtig.
Ik zit in het proces, de gemeente heeft dit deze week schriftelijk bevestigd.... (kost weer tweehonderdzoveel euro's :> )

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
JessicavdH schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:09:
[...]

Wij dachten ook dat het niet vergunningsplichtig was; daar loopt nog een discussie over. Voorlopig nemen we maar het zekere voor het onzekere, en afgezien daarvan ging het me hier om het feit dat Weheat er toch voor moet zorgen dat de gegevens die nodig zijn voor een geluidsberekening duidelijk op de website staan. Vanwege transparantie, maar ook omdat de eigenaar nog steeds verantwoordelijk is voor de vergunning en dus toegang tot die gegevens moet hebben.
Zeker! Scherper gesteld moet je installateur dit aanleveren aan de consument. Dus daar moet je aankloppen (al ken ik de afhoudende houding van hen ook).

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:24
RayDelft schreef op donderdag 4 september 2025 @ 22:29:
VLOERPOMPEN UITZETTEN ‘s ZOMERS?
Voordat ik een WP had , mijn sparrow staat nu een maandje maar heeft nog niet hoeven werken , had ik een pompschakelaar die de twee vloerpompen die ik heb , bij elke verdeler 1, aan schakelde als er warm water door de leidingen kwam . Als er geen warmtevraag is gaan de pompen uit . Dus vooral ook als er niet gestookt wordt ( zomer ). Om niet vast te lopen gingen de pompen in de zomer met regelmaat even aan .
Nu staan ze permanent te draaien op advies van CB . Mijn vraag is of de Sparrow dat nodig heeft . Elke pomp vraagt 50 watt dus er wordt met die twee vloerverwarmingspompen 100 watt gevraagd 24 uur per dag en 365 dagen per jaar . Dat is toch zowat 900 KW per jaar . Vraag : kan ik ze toch weer op de pompschakelaar zetten of anders zomers uitzetten ?
Of kan de Sparrow daar niet tegen ?
Ik denk dat CB dat adviseert omdat WeHeat erg vaak circulatie instart om een goede meting te krijgen van de watertemperatuur in je systeem. Deze meting, House IN sensor, staat echt aan de basis van waar je WeHeat systeem mee bezig is aan de CV kant in ieder geval. Ik zie dat in mijn systemen vaak terugkomen.

Deze circulatie is dan tevens fijn dat je pomp niet blokkeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-10 11:26
RayDelft schreef op donderdag 4 september 2025 @ 22:29:
VLOERPOMPEN UITZETTEN ‘s ZOMERS?
Voordat ik een WP had , mijn sparrow staat nu een maandje maar heeft nog niet hoeven werken , had ik een pompschakelaar die de twee vloerpompen die ik heb , bij elke verdeler 1, aan schakelde als er warm water door de leidingen kwam . Als er geen warmtevraag is gaan de pompen uit . Dus vooral ook als er niet gestookt wordt ( zomer ). Om niet vast te lopen gingen de pompen in de zomer met regelmaat even aan .
Nu staan ze permanent te draaien op advies van CB . Mijn vraag is of de Sparrow dat nodig heeft . Elke pomp vraagt 50 watt dus er wordt met die twee vloerverwarmingspompen 100 watt gevraagd 24 uur per dag en 365 dagen per jaar . Dat is toch zowat 900 KW per jaar . Vraag : kan ik ze toch weer op de pompschakelaar zetten of anders zomers uitzetten ?
Of kan de Sparrow daar niet tegen ?
Ik heb deze: 3-6 watt in de zomer, 10-30 watt in de winter. Via de "Auto Adapt" functie van de pomp.

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 25-10 15:48
Vraag voor diegenen die ook hun SWW verwarmen met de warmtepomp en een Weheat boilervat hebben.

Tijdens onze vakantie heb ik eens goed gekeken naar het warmteverlies van onze boiler, en dat lijkt aan de hoge kant te zijn. Volgens ChatGPT's berekeningen zelfs 2.5 keer hoger dan de 48 watt die beloofd wordt.

Zie hieronder voor het verloop van de temperatuur in het vat, waarbij je duidelijk ziet dat de temperatuur onder vrijwel direct harder daalt dat de temp boven.

Mijn vraag is: is dat gebruikelijk? Zien anderen dat gedrag ook?

Ik meen me te herinneren dat bij andere mensen beide temperaturen gelijk dalen opv zo uit elkaar te lopen.

Ik vermoed dat dit een kwestie is van "eenpijpscirculatie", maar wil graag met een goed verhaal richting installateur om dit op te laten lossen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3jcWKgHEQR1XWy9EQwfRbhHoLuw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6DUrcmNQ1nXsbplikPOuK6zf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jelleeelco
drboneym schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:25:
[...]

Ik denk dat CB dat adviseert omdat WeHeat erg vaak circulatie instart om een goede meting te krijgen van de watertemperatuur in je systeem. Deze meting, House IN sensor, staat echt aan de basis van waar je WeHeat systeem mee bezig is aan de CV kant in ieder geval. Ik zie dat in mijn systemen vaak terugkomen.

Deze circulatie is dan tevens fijn dat je pomp niet blokkeert.
@RayDelft Wat ik heb gedaan, om te zorgen dat de pomp van mijn hybride verdeler gelijkt loopt met de Weheat circulatiepomp is het volgende:

Op de weheat binnenunit een HW stekker gezet
Op de pomp van de verdeler een HW stekker gezet

Vervolgens een slimme taak aangemaakt in HW dat als stroom van binnenunit >5watt, de stekker van de pomp verdeler aangaat. En weer uit als de stroom van de binnenunit <5watt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tgPiDkRj9DDNVkvPkag1MQM3Qms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XYUGDadzRlyRSYxTPW2oGzxw.jpg?f=fotoalbum_large

Werkt als een zonnetje (ik heb pomp op mijn hybride verdeler, niet omdat dit perse moet maar omdat het de vloer nou eenmaal sneller warm maakt en meer flow geeft).

[ Voor 14% gewijzigd door jelleeelco op 05-09-2025 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:14
Pr088 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:18:
[...]
Ik bedoelde het niet tegen topic-collega's, maar dat het je een hoop gedoe oplevert als een buur (ook zonder enige aanleiding) de voet dwars zet.
Begrijp ik, soms lukt het gewoon niet. 't is wel zo dat zo'n buur meestal de rest van de buren ok tegen zich in het harnas jaagt op zo'n manier. Dat krijgen ze naw vanzelf weer op hun bord als ze zelf wat willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:05
jelleeelco schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:09:
[...]

@RayDelft Wat ik heb gedaan, om te zorgen dat de pomp van mijn hybride verdeler gelijkt loopt met de Weheat circulatiepomp is het volgende:

Vervolgens een slimme taak aangemaakt in HW dat als stroom van binnenunit >5watt, de stekker van de pomp verdeler aangaat. En weer uit als de stroom van de binnenunit <5watt.
[Afbeelding]

Werkt als een zonnetje (ik heb pomp op mijn hybride verdeler, niet omdat dit perse moet maar omdat het de vloer nou eenmaal sneller warm maakt en meer flow geeft).
Ik heb hetzelfde gedaan met 2 Shelly’s in Home Assistant

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:23
Kirvis schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:49:
Vraag voor diegenen die ook hun SWW verwarmen met de warmtepomp en een Weheat boilervat hebben.

Tijdens onze vakantie heb ik eens goed gekeken naar het warmteverlies van onze boiler, en dat lijkt aan de hoge kant te zijn. Volgens ChatGPT's berekeningen zelfs 2.5 keer hoger dan de 48 watt die beloofd wordt.

Zie hieronder voor het verloop van de temperatuur in het vat, waarbij je duidelijk ziet dat de temperatuur onder vrijwel direct harder daalt dat de temp boven.

Ik meen me te herinneren dat bij andere mensen beide temperaturen gelijk dalen opv zo uit elkaar te lopen.

Ik vermoed dat dit een kwestie is van "eenpijpscirculatie", maar wil graag met een goed verhaal richting installateur om dit op te laten lossen.

[Afbeelding]
Ik heb een 200l WeHeat vat, aan- en afvoer van de wp zijn met een thermosifon uitgevoerd. De water in en uit niet.
Bij mij is het temp verschil boven vs onder duidelijk minder.
Na 2 dagen 0,7grC en na 4 dagen 1,0grC
Als ik het warmteverlies obv 194l effectieve inhoud uitreken dan is dat nu, in de zomer, rond 40W bij een boilertemp van 50grC. Dit komt overeen met de spec van WeHeat.
In de winter zijn de waardes een beetje ongunstiger (48W bij 50grC boilertemp) omdat de omgevings temperatuur op de zolder waar het vat opgesteld staat dan aanmerkelijk lager is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ORmPFP2vdM5DTZF0HNwoDJAxCeE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dBRAkBkhzA1pItbb1WB3oSKQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kYUKOA7lqWx-LU9bO2N57UZ7ZM0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3QqRss6JMvzO2e7b6bGFfNHN.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Gies123 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:41:
[...]

Dit verrast me eigenlijk wel. Een BB80 die je huis niet warm kan krijgen? Dan heb je óf een heel, heel groot huis, of er is iets anders aan de hand met het afgiftesysteem. Maar als dat zo is, dan moet het afgiftesysteem aangepast worden toch? Kan je er iets meer over loslaten waarom deze stap binnen 1 jaar, en waarom een Daikin waarschijnlijk wel voor het nodige comfort kan zorgen? Ben oprecht benieuwd.
Dat de BB onderbemeten is, is helaas gebleken (geen klein huis inderdaad). Echter toegegeven is de flow ook niet optimaal (max 1200l/h terwijl dit 1300l/h moet zijn). Er vanuitgaande dat met wtv-berekening (en de formules hier en het gasverbruik), de optimale flow ook niet het verschil zou hebben gemaakt wat nodig is.
Niet warm is overigens voor iedereen anders. Bij mij krijgt de BB het met moeite op 19gr <=0 graden. Ik vind dat geen acceptable situatie. Ik wil het ook 20 of 21 graden warm krijgen. Sterker nog, de BB gaat bij mij dan op vol-vermogen draaien met als gevolg dat er om de 45min een defrost cyclus start. Dat is voor de efficientie killing. Tevens heeft WeHeat de 'turbo' optie (150% capaciteit) verwijderd waardoor het totale vermogen is gedaald. Overigens moet je dat niet structureel willen natuurlijk.
Het voorstel van de installateur om een zwaardere WP te installeren nagenoeg zonder kosten, als mede direct optimalisatie van het leidingwerk (vergroten, geen ribbelslang en isolatie) is dan ook de slimmere keuze. Voor het comfort, de support en garantie in de toekomst, efficientie en levensduur van het apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JessicavdH

JessicavdH

Pr088 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:14:
[...]

Zeker! Scherper gesteld moet je installateur dit aanleveren aan de consument. Dus daar moet je aankloppen (al ken ik de afhoudende houding van hen ook).
Waar staat dat de installateur de geluidsberekening moet aanleveren? Ik weet dat dat onder de wet Kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) zo is, maar die wet wordt gefaseerd ingevoerd en geldt op dit moment nog niet voor verbouwing. Dus weet jij dan vanuit welke wet- en regelgeving dit voor verbouwingen zou gelden?

Jaren_30_huis_gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:40

Carboy54

Duurzaamheid coach

STIMPPYYY schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:37:
[...]

Dat de BB onderbemeten is, is helaas gebleken (geen klein huis inderdaad). Echter toegegeven is de flow ook niet optimaal (max 1200l/h terwijl dit 1300l/h moet zijn). Er vanuitgaande dat met wtv-berekening (en de formules hier en het gasverbruik), de optimale flow ook niet het verschil zou hebben gemaakt wat nodig is.
Niet warm is overigens voor iedereen anders. Bij mij krijgt de BB het met moeite op 19gr <=0 graden. Ik vind dat geen acceptable situatie. Ik wil het ook 20 of 21 graden warm krijgen. Sterker nog, de BB gaat bij mij dan op vol-vermogen draaien met als gevolg dat er om de 45min een defrost cyclus start. Dat is voor de efficientie killing. Tevens heeft WeHeat de 'turbo' optie (150% capaciteit) verwijderd waardoor het totale vermogen is gedaald. Overigens moet je dat niet structureel willen natuurlijk.
Het voorstel van de installateur om een zwaardere WP te installeren nagenoeg zonder kosten, als mede direct optimalisatie van het leidingwerk (vergroten, geen ribbelslang en isolatie) is dan ook de slimmere keuze. Voor het comfort, de support en garantie in de toekomst, efficientie en levensduur van het apparaat.
Wat was jouw voormalig gemiddelde gasverbruik langjarig??

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
[...]

Maar nog groter dan 8kw? Zou je niet eerst gaan voor optimalisatie van de flow en afgifte en daarna de warmtepomp vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 25-10 16:19
JessicavdH schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:04:
[...]

De gemeente heeft een handhavingsverzoek gekregen. De wp is vergunningsplichtig omdat deze meer dan 1 meter boven de grond staat. We hebben daar een fout gemaakt, we hadden niet door dat het vergunningsplichtig was (maar staat wel in BBL).
Nee, de datasheet blijkt niet voldoende te zijn, want daar staat geen tonaalfactor in en bovendien eist de gemeente een geluidsberekening. Ik weet niet wat de melding van de buurvrouw precies was, want dat inzicht geeft de gemeente niet.
Kan je via jou installateur alsnog een geluidsberekening laten maken? Volgens geluidslabel is een installateur dat verplicht. De geluidsrapportage van geluidslabel kan je gebruiken voor vergunning aanvraag.

Edit: bron Geluidslabel: https://www.geluidslabel....jkheid-voor-installateurs

Ik ga alsnog bij CB zo'n geluidsmeting rapportage opvragen. Je weet maar nooit. CB staat bij geluidslabel wel op de lijst.

[ Voor 4% gewijzigd door RNacoustics op 05-09-2025 13:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Pr088 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:41:
[...]

Maar nog groter dan 8kw? Zou je niet eerst gaan voor optimalisatie van de flow en afgifte en daarna de warmtepomp vervangen?
Van WP naar CV-ruimte moet geoptimaliseerd worden en dat gebeurt icm een andere warmtepomp. Verder is er geen optimalisatie mogelijk (tot vvw verderlers is het allemaal 28mm kunstof). Ik ga er zelf niets aan doen. Ik ga er vanuit dat een wtv-berkening, icm historisch verbruik, oppervlakte en inhoud (als mede bekende formule hier) voldoende is om enige aannaame te doen van benodigde grote.
Carboy54 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:41:
[...]

Wat was jouw voormalig gemiddelde gasverbruik langjarig??
Weet ik niet, woonde er net een maand. Heb een maand gas gestookt en kwam in de koude dagen >20m3 per dag en op mildere dagen minimaal 12-15m3 per dag.

Mijn verwachting is dus ruim boven de 2500m3 per jaar minimaal. Overigens ook geen doorsnee casus die woning van mij (wat het ook lastiger maakt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-10 21:59
Pr088 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 22:55:
[...]

Duidelijk! De 70 dB is overigens nooit officieel bevestigd toch? Dus dat hoeft ook niet waar te zijn... We weten het niet.
Die waarde staat toch beschreven in de specificaties die hier in het topic zijn gedeeld. Destijds, ik praat over febr. 2024, was het geluidsvermogen helemaal niet bekend en stond deze dus ook niet op het specificatieblad.
Maar ik vraag mij inderdaad af is die waarde van 70 dB(A) geluidsvermogen op maximaal wel klopt.. Zeker als je bedenkt dat de geluidsdruk op 1 meter maar 49 dB(A) is. Bedenk bovendien dat 3 dB(A) meer, twee keer zo hard is qua geluid. Maar normaal gesproken ga je wel af op de specificaties die de fabrikant geeft, waar moet je anders op af gaan?

JessicavdH in "Weheat warmtepompen"

[ Voor 3% gewijzigd door WAF1 op 05-09-2025 13:34 ]

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EggyBurt
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-10 12:28

EggyBurt

bezig met nieuw logo...

gazzzman61 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:32:
Mijn BB80 gaat de laatste drie vier dagen wel tien tot twintig keer offline. Ervaren meer mensen dit?
Ja, bij mij ook. Gisteren (04/09) 30 tot 40 keer. Portal pinged niet eens dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:57
WAF1 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:24:
[...]

Die waarde staat toch beschreven in de specificaties die hier in het topic zijn gedeeld. Destijds, ik praat over febr. 2024, was het geluidsvermogen helemaal niet bekend en stond deze dus ook niet op het specificatieblad.
Maar ik vraag mij inderdaad af is die waarde van 70 dB(A) geluidsvermogen op maximaal wel klopt.. Zeker als je bedenkt dat de geluidsdruk op 1 meter maar 49 dB(A) is. Bedenk bovendien dat 3 dB(A) meer, twee keer zo hard is qua geluid. Maar normaal gesproken ga je wel af op de specificaties die de fabrikant geeft, waar moet je anders op af gaan?
Geluidslabel gebruikt 65dB bronvermogen.
En die 49dB op afstand is vrijwel zeker deellast, dus niets zeggend.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
Ronald schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:27:
[...]

Geluidslabel gebruikt 65dB bronvermogen.
En die 49dB op afstand is vrijwel zeker deellast, dus niets zeggend.
Wat mij betreft zijn de specificaties toch duidelijk. Zie geluidsvermogen en geluidsdruk op 1 meter in deze tabel naast elkaar.

JessicavdH in "Weheat warmtepompen"

En naar mijn mening lijkt er dus iets niet te kloppen.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Pr088 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:13:
[...]

Plaatsing op dak is eigenlijk meteen 'een red flag' voor vergunningsvrij. Warmtepompen zijn vergunningplichtig tenzij ze vallen onder Bbl 2.29 onder r. Immers Bbl spreekt over 'maximaal 1 meter gemeten vanaf de grond/maaiveld. Een dakplaatsing is sowieso minstens op 2 meter hoogte. Dus omgevingsvergunningplichtig.
Ik zit in het proces, de gemeente heeft dit deze week schriftelijk bevestigd.... (kost weer tweehonderdzoveel euro's :> )
Nwt de omgevingscheck gedaan. Is helemaal niet duidelijk dat er vergunning nodig is. Als de draagconstructie niet gewijzigd wordt althans. Er wordt aangeraden te checken bij de gemeente, maar er volgt geen vergunningsplicht uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:05

[Afbeelding]
Hmm, ik geloof dat het hier nog meer belabberd is...

Zelfde datumbereik als jij genomen (want ook op vakantie), 300L vat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YReCMh7JSSB_b48x2A_R0Zu8o3U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vBwM30MXfxPCrWUVdqkkEeqv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JessicavdH

JessicavdH

RNacoustics schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:49:
[...]

Kan je via jou installateur alsnog een geluidsberekening laten maken? Volgens geluidslabel is een installateur dat verplicht. De geluidsrapportage van geluidslabel kan je gebruiken voor vergunning aanvraag.

Edit: bron Geluidslabel: https://www.geluidslabel....jkheid-voor-installateurs

Ik ga alsnog bij CB zo'n geluidsmeting rapportage opvragen. Je weet maar nooit. CB staat bij geluidslabel wel op de lijst.
Het verhaal van Geluidslabel klopt niet, of is in elk geval niet voledig. Want de wet Kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) waar zij naar verwezen wordt gefaseerd ingevoerd en geldt op dit moment nog niet voor verbouwingen.

Jaren_30_huis_gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
jelleeelco schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:14:
[...]

Los van het feit dat het 5 weken heeft geduurd, vind ik dat erg netjes van ze. Ik hoop echt van harte dat het goedkomt met jullie BB (en mocht gemeente echt ruk gaan doen, flink stampij maken over verduurzaming etc).

Ik had destijds de optie om bij het onderhoud van mijn dak (laag bitumen over de oude laag heen) om alle dakplaten weg te laten halen en alles opnieuw op te bouwen, met 10cm PIR isolatie ertussen. Daarvoor was een vergunning nodig want de dakrand zou 5cm hoger uitkomen. Nog nooit zoveel gezeik gehad met de gemeente - kreeg op mijn sodiemieter dat de tekeningen 'niet professioneel' waren en door een architect aangeleverd moesten worden. Uiteindelijk heb ik alles maar afgeblazen - toen kreeg ik als nog de vergunning! Uiteraard geweigerd de leges te betalen, dikke discusie met de 'architect' van de gemeente. Dit was toch verduurzaming, waarom deed ik het dan niet? Tja. Als ze het makkelijk zouden maken dan mss wel. Maar die mensen zitten zo vast in hun eigen regelgeveingbubbel, het is gewoon dramatisch.

tot zover mijn totaal inhoudsloze bijdrage :)
Volkomen herkenbaar. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
JessicavdH schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:48:
[...]

Het verhaal van Geluidslabel klopt niet, of is in elk geval niet voledig. Want de wet Kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) waar zij naar verwezen wordt gefaseerd ingevoerd en geldt op dit moment nog niet voor verbouwingen.
Ik heb geen verbouwing uitgevoerd. Er is slechts een buitenunit op 3 meter hoogte op mijn keuken uitbouw geplaatst.
Er is dus niets aan constructie gewijzigd. met omgevingscheck komt ook het geluid op de erfgrens naar voren.
Maar gaf niet aan dat ik daar een vergunning voor moest aanvragen.
Geluidslabel geeft wel aan, dat de installateur vanaf 1-1-2024 bij oplevering, ook een geluidsberekening aan de klant moet opleveren. Klopt dit ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
Pr088 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:13:
[...]

Je zit in het proces en ik ben benieuwd hoe dat verloopt. Moet de wp ook worden aangekondigd in de krant? Als dat zo is dan ben je weken verder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
WAF1 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:14:
[...]

Je zit in het proces en ik ben benieuwd hoe dat verloopt. Moet de wp ook worden aangekondigd in de krant? Als dat zo is dan ben je weken verder..
Volgens mij heeft niemand dat ooit gedaan _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JessicavdH

JessicavdH

RNacoustics schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:12:
[...]

Ik heb geen verbouwing uitgevoerd. Er is slechts een buitenunit op 3 meter hoogte op mijn keuken uitbouw geplaatst.
Er is dus niets aan constructie gewijzigd. met omgevingscheck komt wel het geluid op de erfgrens naar voren.
Maar gaf niet aan dat ik daar een vergunning voor moest aanvragen.
Geluidslabel geeft wel aan, dat de installateur vanaf 1-1-2024 bij oplevering, ook een geluidsberekening aan de klant moet opleveren. Klopt dit ook niet?
Een warmtepomp is een bouwwerk, vergelijkbaar met bv een dakkapel. Dat is dus een verbouwing, ook al ervaar je dat misschien niet zo. De installateur hoeft vanuit de wet Kwaliteitsborging voor het bouwen op dit moment alleen bij nieuwbouw een geluidsberekening op te leveren omdat de wet gefaseerd wordt ingevoerd. Het zou kunnen dat ze die verplichting ook vanuit een andere, eerdere wet hebben, maar dat weet ik dan niet. Ik heb contact gehad met Geluidslabel dat zij verkeerde informatie geven, dat beaamden ze en zij gaan hun stuk aanpassen.
Bij ons zei de omgevingscheck dat we het bij de gemeente moesten checken. Iemand schreef eerder dat een wp vanuit BBL artikel 229 lid r vergunningsplichtig is en ik vermoed dat dat klopt (maar het BBL is bijna onleesbaar).

[ Voor 4% gewijzigd door JessicavdH op 05-09-2025 14:19 ]

Jaren_30_huis_gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
jelleeelco schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:40:
[...]

Nwt de omgevingscheck gedaan. Is helemaal niet duidelijk dat er vergunning nodig is. Als de draagconstructie niet gewijzigd wordt althans. Er wordt aangeraden te checken bij de gemeente, maar er volgt geen vergunningsplicht uit.
Inderdaad, contact opnemen met de gemeente. En die zullen je vertellen dat het vergunningplichtig is. De draagconstructie wordt meestal niet gewijzigd, dus je hoeft geen vergunning voor het bouwtechnische deel aan te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
Pr088 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:19:
[...]

Inderdaad, contact opnemen met de gemeente. En die zullen je vertellen dat het vergunningplichtig is. De draagconstructie wordt meestal niet gewijzigd, dus je hoeft geen vergunning voor het bouwtechnische deel aan te vragen.
Ik vraag mij af, hoeveel WP eigenaren een vergunning aanvraag hebben gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Pr088 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:19:
[...]

Ok. Niet gedaan. Ik zie het wel als het ooit een probleem wordt. Staan hier al een paar huizen met een WP op het dak, en niemand heeft een vergunning aangevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiNisTrAD
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-10 08:37
Ik ook niet. Laten we hopen dat het meevalt. Hetzelfde zal dan moeten gelden voor Airco's neem ik aan? die zijn vaak bijna net zo groot en zeker als je er 2 neer zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
RNacoustics schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:23:
[...]

Ik vraag mij af, hoeveel WP eigenaren een vergunning aanvraag hebben gedaan?
Veel te weinig. Bij nieuwbouw nemen ontwikkelaars het direct mee in de bouwplannen, dat gaat vaak wel goed. Maar WP's zijn de nieuwe schuurtjes, die vaak illegaal gebouwd bleken. En met meer kans op handhavingsverzoeken omdat mensen via nieuws in de media direct denken dat 'warmtepompen herrie maken'. En als je ergens op gaat letten, dan hoor je ineens veel meer.

Heb gisteren bij een andere middelgrote gemeente waar ik werk nagevraagd hoeveel warmtepompen we vergunnen per jaar. Kwam uit op 10 per jaar. Nou, dan weet je het wel. Alle installateurs zijn failliet, of er is sprake van flinke vergunningontwijkend gedrag. Vaak ook onbedoeld en onbewust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-10 15:35
phYzar schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:47:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb even er een grafiek van 24 uur erbij gepakt op 2 september. Toen heb ik het 300L vat laten verwarmen naar 60 graden.
Na 24 uur geen water verbruikt te hebben zeggen de sensoren het volgende hier.
Boven: 55.7
Onder: 55.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
[...]

[Afbeelding]
Hier zie je dat ook vanaf het begin, en ook bij kennis van mij. Volgens specs (dacht ergens in handleiding oid) staat 5gr (of 4 weet niet meer) per 24uur. Bij mij was dat in de koudere maanden 6,5-7gr (of 5-6,5 bij 4gr, weet niet meer zeker) dacht ik. Daarna niet meer naar gekeken eerlijk gezegd. We douchen elke dag en dan gaat hij toch SWW doen.

[ Voor 4% gewijzigd door STIMPPYYY op 05-09-2025 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
jelleeelco schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:40:
[...]

Bij ons was het na de omgevingscheck ook niet duidelijk. Er stond dacht ik zoiets als neem contact op met je gemeente. Dus ik bellen en de ambtenaar begon meteen lastig te doen. Naar mijn mening, omdat het volume van het gebouw helemaal niet toeneemt (je ziet de wp zelfs niet) viel de plaatsing onder één van de uitzonderingsgronden die in de BBL staat. De BBL is opgenomen in de omgevingswet. Maar ik had geen schijn van kans en toen begon hij ook nog te dreigen dat zij als gemeente onze buren waren. Maar aan welke geluideisen we moesten voldoen dat kon hij ons dan weer niet vertellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
WAF1 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:56:
[...]

Bij ons was het na de omgevingscheck ook niet duidelijk. Er stond dacht ik zoiets als neem contact op met je gemeente. Dus ik bellen en de ambtenaar begon meteen lastig te doen. Naar mijn mening, omdat het volume van het gebouw helemaal niet toeneemt (je ziet de wp zelfs niet) viel de plaatsing onder één van de uitzonderingsgronden die in de BBL staat. De BBL is opgenomen in de omgevingswet. Maar ik had geen schijn van kans en toen begon hij ook nog te dreigen dat zij als gemeente onze buren waren. Maar aan welke geluideisen we moesten voldoen dat kon hij ons dan weer niet vertellen.
Maar wat was het antwoord van de ambtenaar? Ja of nee? Ik vind mijn mening ook belangrijk, maar er liggen rechterlijke uitspraken dat een buitenunit wel een volumetoename van het gebouw is. En niet binnen de uitzonderingsgronden past als je de pomp niet op de grond zet.
In de aanvraag van mijn gemeente wordt ook vooral ruimtelijk gekeken. Ik moet tekeningen aanleveren om te laten zien waar ik de buitenunit plaats en plaatjes van de warmtepomp. Geluid wordt niets over gezegd. Al zoek ik natuurlijk geluidtechnisch wel het beste plekje op mijn perceel. Zo ver mogelijk van alle erfgrenzen vandaan.

We zijn al wel off-topic WeHeat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:06

AirX

Tweak Guru

Pr088 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 15:03:
[...]

Maar wat was het antwoord van de ambtenaar? Ja of nee? Ik vind mijn mening ook belangrijk, maar er liggen rechterlijke uitspraken dat een buitenunit wel een volumetoename van het gebouw is. En niet binnen de uitzonderingsgronden past als je de pomp niet op de grond zet.
In de aanvraag van mijn gemeente wordt ook vooral ruimtelijk gekeken. Ik moet tekeningen aanleveren om te laten zien waar ik de buitenunit plaats en plaatjes van de warmtepomp. Geluid wordt niets over gezegd. Al zoek ik natuurlijk geluidtechnisch wel het beste plekje op mijn perceel. Zo ver mogelijk van alle erfgrenzen vandaan.

Hier is een ander mooi topic voor: Het grote geluidseisen airco en wp topic. Dat lijkt mij de goede plek om inhoudelijk over geluidseisen verder te gaan. Weheat specifieke dingen kunnen hier natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door AirX op 05-09-2025 15:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• feico.de.boer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:15
...

...
Ik zie dat niet bij mijn installatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5Hp5SR7UV7bgf6WFyI6QrX-W4k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QvTp2RT8Pq1VUoiOomLjCL1I.png?f=fotoalbum_large

Die 0,1 graad verschil mag je wat mij betreft verwaarlozen, temeer daar deze eigenlijk constant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
RNacoustics schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:15:
[...]

Volgens mij heeft niemand dat ooit gedaan _O-
In mijn plaatselijke krantje kan ik dergelijke aankondigingen voor airco's wel terug vinden. Niet veel maar ze zijn er dus wel. Omdat het in de krant komt, kan iedereen de denkt daar belang bij te hebben, bezwaar maken met de nodige vertraging tot gevolg. Wat mij betreft moet je wel rekening houden met je buren maar soms moet je juist geen slapende honden wakker maken. Maar je heb gelijk, de meeste airco's en wp's worden zonder vergunning geplaatst. Soms terecht omdat ze voor of achter op de grond staan en niet hoger zijn dan 1 meter. Maar ook dan moet je aan de wettelijke geluidseisen voldoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirvis
[...]

[Afbeelding]
Hmm, ziet er idd niet goed uit.

Dit zijn de specs hier:
  • 300L vat
  • standaard ingesteld op 47 graden
  • voor vakantie ingesteld op 40 graden, vandaar dat je geen runs ziet in die periode
  • theoretisch warmteverlies: 48 watt
  • berekend warmteverlies (grof): 100 watt (dus 2 keer zo groot)
Ik denk dat het te maken heeft met de uitgaande sww leiding, zie foto. Die loopt eerst te veel omhoog voordat ie naar beneden gaat en, belangrijker, voelt altijd warm aan.

Dat betekent naar mijn idee dat er warm water opstijgt in die leiding, afkoelt en dan weer naar beneden zakt (enzovoorts).

Ik ga de installateur vragen om die uitgaande SWW leiding anders te monteren: meteen naar links en voorbij het vat eerst naar beneden en dan pas richting huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DKvG1xb8ZzFws8x8noL5YN8Ii-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NfISz2yOfSOkOum5sVauDnAz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fdboer68
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:46
Kirvis schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 15:23:
[...]

Hmm, ziet er idd niet goed uit.

Dit zijn de specs hier:
  • 300L vat
  • standaard ingesteld op 47 graden
  • voor vakantie ingesteld op 40 graden, vandaar dat je geen runs ziet in die periode
  • theoretisch warmteverlies: 48 watt
  • berekend warmteverlies (grof): 100 watt (dus 2 keer zo groot)
Ik denk dat het te maken heeft met de uitgaande sww leiding, zie foto. Die loopt eerst te veel omhoog voordat ie naar beneden gaat en, belangrijker, voelt altijd warm aan.

Dat betekent naar mijn idee dat er warm water opstijgt in die leiding, afkoelt en dan weer naar beneden zakt (enzovoorts).

Ik ga de installateur vragen om die uitgaande SWW leiding anders te monteren: meteen naar links en voorbij het vat eerst naar beneden en dan pas richting huis.

[Afbeelding]
Zo ziet het er bij mij uit. Bij installatie is feitelijk alles verwijderd tot waar de buizen de hoek om gaan en vanaf daar is de installatie opnieuw opgebouwd. Met als resultaat een strak geheel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PH9CQcXLxkXvk9CGYyyxGsfW8w0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MIf94iXh8ERdG9FHAG4quMaT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:07
jelleeelco schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:04:
[...]

Dan gebeurt er helemaal niets... de WP draait dan gewoon lekker door. De data verbinding wordt mss kort onderbroken, maar de WP stopt niet met draaien!
Dat is dan wel weer goed nieuws bedankt. 🙏

Canon 5dMkIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:23
@Kirvis
Bij mij loopt de SWW leiding uitgaande het vat meteen horizontaal maar dat voorkomt niet dat de leiding warm aanvoelt. Ik heb deze daarom voorzien van ongeveer 1m isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
Pr088 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 15:03:
[...]

We mij betreft zijn we maar deels off-topic als het om WeHeat gaat. Het gaat hier specifiek om de Blackbird. De Blackbird is aantrekelijk voor veel comsumenten omdat de op een plat dan kan liggen en je hem dan haast niet ziet. Dit is zijn USP. Daarmee probeer je als consument juist esthetische vervuiling te voorkomen, een wat soepeler opstelling zou prettig zijn. .

In mijn persoonlijke situatie gaat het erom dat ik mijn wp op de zijgevel wil plaatsen en die is dus in mijn gemeente altijd vergunningsplichtig. Eigenlijk is de hele wijk is vergunnigsplichtig maar er zijn dus wel de bekende uitzonderginggronden van op de grond, niet hoger dan een meter enz. Het is mij onduidelijk of diegene die het betreft, vanwege de vergunningsplicht in mijn gemeente, nu wel of geen vergunning aan moeten vragen. Ik kreeg op die vraag ook geen antwoord.

https://iplo.nl/thema/bou...vrije-airco-warmtepompen/

Ik ben dus vergunningsplichtig. Maar in werkelijkheid plaats ik mij wp niet daadwerkelijk op de zijgevel, maar op een afdak van de keuken die omringt is met een lage muur. In die bak zie je de wp helemaal niet en neemt het volume van het gebouw, naar mijn mening dus ook niet toe. Wel zie je een klein stukje leidingwerk.van de 1e verdieping naar zolder. Voor die plaatsing krijg ik dus toestemming van weldstandcomissie. In mij specifieke geval is het mij onduidelijk waarom ik niet van de uitzonderingsgronden gebruik kan maken en vraag ik mij af waarom ik alsnog een omgevingsvergunning aan moet vragen. Het volume van het gebouw neemt neemt niet toe., de plaatsing heeft geen invloed op de constructie, dus waarom is een melding niet genoeg? Zelfs een dakkapel, uitbouw of een schuurtje kan je onder bepaalde voorwaarden vergunningsvrij plaatsen..

De geluideisen zijn in principe landelijk geregeld maar ik ben er niet zeker van dan mijn gemeente alsnog met aanvullende eisen komt. Ik vertrouw ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:47
@jelleeelco
Dank ! Hier heb ik wat aan .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mog__wai
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:07
[...]

Ben wel benieuwd hoeveel je gasverbruik dan was. Ik heb ook een groot huis en twijfel ook over de capaciteit. Ondanks het feit dat de calculators aangegeven dat het kan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• STIMPPYYY
[...]

Ik heb een (voor mij verrassende) update. Inmiddels hebben ik als zowel mijn installateur met WeHeat gesproken en de kans is vrijwel zeker dat de BB blijft. Waar ik persoonlijk erg blij mee ben.
Hoe de totaaloplossing eruit komt te zien zal ik delen zodra de aanpassingen zijn gedaan en getest.

Bedankt voor wie het heeft opgepikt. Danwel WeHeat zelf of andere hier (denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
mog__wai schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 19:55:
[...]

Ben wel benieuwd hoeveel je gasverbruik dan was. Ik heb ook een groot huis en twijfel ook over de capaciteit. Ondanks het feit dat de calculators aangegeven dat het kan.
Wat is jouw gasverbruik? Ik kan het hier niet beoordelen omdat ik maar een maand gas heb verbruikt. Wilde direct van het gas af na het verhuizen.

[ Voor 15% gewijzigd door STIMPPYYY op 05-09-2025 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thoomie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:55
fdboer68 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 15:50:
[...]

Zo ziet het er bij mij uit. Bij installatie is feitelijk alles verwijderd tot waar de buizen de hoek om gaan en vanaf daar is de installatie opnieuw opgebouwd. Met als resultaat een strak geheel.
[Afbeelding]
Die SWW leiding is netjes. Echter WP leiding vat in (boven) zou idealiter een thermosifon hebben lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mog__wai
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:07
STIMPPYYY schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 20:55:
[...]

Wat is jouw gasverbruik? Ik kan het hier niet beoordelen omdat ik maar een maand gas heb verbruikt. Wilde direct van het gas af na het verhuizen.
Typisch 1600 m3 per jaar, in de koudste winter van 5 jaar geleden 1900 m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
mog__wai schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 22:00:
[...]
Typisch 1600 m3 per jaar, in de koudste winter van 5 jaar geleden 1900 m3.
Mijn laatse (2024) eindafrekening was 1770 m3 gas (ca 200 m3 SWW). BB doet dat makkelijk, kan zelfs in voorjaar eigenlijk onvoldoende terugmoduleren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Jpiek schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 22:53:
[...]

Mijn laatse (2024) eindafrekening was 1770 m3 gas (ca 200 m3 SWW). BB doet dat makkelijk, kan zelfs in voorjaar eigenlijk onvoldoende terugmoduleren...
Dus de vier factoren die de goede werking van een warmtepomp bepalen:

1. Isolatie
2. Afgiftesysteem
3. Leiding systeem
4. Waterzijdig in balans

Als een van de vier niet goed op orde is kan het dus mis gaan.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:47
jelleeelco schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:09:
[...]

[Afbeelding]

Gedaan en getest en het loopt prima !!
Vraag , gaat de weheat pomp ‘s zomers langer dan een minuut aan om vastlopers te voorkomen ? Anders moet ik nog wat verzinnen voor de zomer voor m’n verdeler pompen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:41
RayDelft schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 15:19:
[...]

Vraag , gaat de weheat pomp ‘s zomers langer dan een minuut aan om vastlopers te voorkomen ? Anders moet ik nog wat verzinnen voor de zomer voor m’n verdeler pompen .
Van mijn Flint gaat de pomp ieder uur even aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-10 15:35
Na het uitzetten van de koelmodus ging hier de CV pomp ineens elk uur even aan. Daarvoor was dit 1x per 24 uur. Echter na de eerst volgende SWW run is hij weer naar 1x per 24 uur gegaan.

Echter als er een SWW run heeft plaats gevonden kan deze wel eens een dag overslaan.

Voorbeeld:
Laatste SWW run geëindigd om 14:00.
Percies 24 uur later gaat de CV pomp even aan.
Tenzij: er vind voor 14:00 een SWW run plaats. Dan gaat de CV pomp pas 24 uur na die run even draaien.
En kan het zomaar zijn dat hij dus langer dan 24 uur niet gedraaid heeft.

Aansturing staat verder op OpenTherm trouwens.

[ Voor 24% gewijzigd door jeroendh op 06-09-2025 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
RayDelft schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 15:19:
[...]

Ja hoor. Die minuut in de HW app is dacht ik de minimale tijd die je in kunt stellen. Dus als de weheat pomp 1 minuut draait gaat de pomp van de verdeler aangaat. En als de weheat pomp uit is, gaat een minuut later de pomp van de verdeler uit.

De pompen draaien dan ongeveer een minuutje of 15/20 en dat is lang genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:48

ErikVers

e-Duurzaam

Stoker schreef op maandag 1 september 2025 @ 15:46:
1200m3 is net wel net niet voor de p60, Maw; hij zal dan ook vaak voluit moeten, terwijl de P80 op 80% blijft hangen (goed voor geluid).

De Weheat pompen moduleren extreem ver terug (<20% tov de andere merken (30%-33%). Om een vergelijking te maken:
De P80 moduleert net zo ver terug als een Amber 65 (minimale vermogen A-7/W35 4,3kW --> P80 doet dus dik 8kW).

Lang verhaal kort; ik zou hier ook een P80 adviseren. als je meer dan 60-70m2 vloerverwarming hebt, dan heb je wat mij betreft niet eens een seriele buffer nodig (..kan ook geen kwaad). Maar hij gaat hier ook absoluut niet op pendelen vanwege het modulerende bereik.
Vraagje
Wat schrijft Weheat exact voor aan minimaal cv inhoud per model?

Ik zie angstvallig veel buffers in alle berichten op dit topic, gelukkig meeste in serie, maar dan nog, waarom, op basis van welke data wordt dit zo het nu lijkt bijna standaard aangeboden en geaccordeerd?

Moest ff in de url checken of ik nog wel op het tweakers forum zat 😜

Ps voor de meelezers;
een vuistregel is 10liter cv water per kw vermogen bij -7. Meeste leveranciers schrijven in hun design manual het exact uit en zo zit xxxxxx tot en met 9kW het op minimaal 50 liter. Voor het idee; Dat behaal je met vvw in een rijwoning eigenlijk altijd wel al met enkel de benedenverdieping. Maar uitrekenen is natuurlijk zo gedaan tegenwoordig 👍👌

[ Voor 14% gewijzigd door ErikVers op 07-09-2025 16:18 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
  • Laatst online: 21:57
Knipsel uit een installateurstraining toen je Weheat nog met de lange ea schreef.

Was overigens toen alleen de p80 nog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oSjwvhDt8WfC672ju7JT0LFyGzY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/riT1HcdNlQgmdjYM2Flqoowk.png?f=fotoalbum_large

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
ErikVers schreef op zondag 7 september 2025 @ 16:13:
[...]

Vraagje
Wat schrijft Weheat exact voor aan minimaal cv inhoud per model?

Ik zie angstvallig veel buffers in alle berichten op dit topic, gelukkig meeste in serie, maar dan nog, waarom, op basis van welke data wordt dit zo het nu lijkt bijna standaard aangeboden en geaccordeerd?

Moest ff in de url checken of ik nog wel op het tweakers forum zat 😜

Ps voor de meelezers;
een vuistregel is 10liter cv water per kw vermogen bij -7. Meeste leveranciers schrijven in hun design manual het exact uit en zo zit xxxxxx tot en met 9kW het op minimaal 50 liter. Voor het idee; Dat behaal je met vvw in een rijwoning eigenlijk altijd wel al met enkel de benedenverdieping. Maar uitrekenen is natuurlijk zo gedaan tegenwoordig 👍👌
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dxC-61pIqnKGxb78pzMxyqH9jRg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vAghcmoywx1UfncBiOArnjtp.jpg?f=fotoalbum_large

Ook in de huidige installatiehandleiding geeft WeHeat minimaal 60l inhoud aan om zonder buffervat te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Pr088 schreef op zondag 7 september 2025 @ 18:16:
[...]

[Afbeelding]

Ook in de huidige installatiehandleiding geeft WeHeat minimaal 60l inhoud aan om zonder buffervat te werken.
Ja en een eventuele mengverdeler in de vvw met 60 liter inhoud. Dat gaat dus niet samen 😡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:58
Stoker schreef op zondag 7 september 2025 @ 18:03:
Knipsel uit een installateurstraining toen je Weheat nog met de lange ea schreef.

Was overigens toen alleen de p80 nog.

[Afbeelding]
Heb je deze ook nog high res, zodat ik de schema’s goed kan zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Pr088 schreef op zondag 7 september 2025 @ 18:16:
[...]

[Afbeelding]

Dank

Ze geven zelf al aan dat icm vvw 3-4 groepen “meestal” volstaat. Of “Ongeveer 60 liter” 😜 zeg dan gewoon 55 liter.
Woorden als ongeveer en meestal zou ik zelf niet gebruiken in een installatie handleiding. Maar tja, wie ben ik.

Vandaar mijn dus terechte verbazing dat ik overal buffers zie in de offertes en plaatsingen….

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
ErikVers schreef op zondag 7 september 2025 @ 23:19:
[...]

Dank

Ze geven zelf al aan dat icm vvw 3-4 groepen “meestal” volstaat. Of “Ongeveer 60 liter” 😜 zeg dan gewoon 55 liter.
Woorden als ongeveer en meestal zou ik zelf niet gebruiken in een installatie handleiding. Maar tja, wie ben ik.

Vandaar mijn dus terechte verbazing dat ik overal buffers zie in de offertes en plaatsingen….
Tja. Mijn inhoud zit waarschijnlijk rond die 60-63l. Dus die seriebuffer vind ik niet het gekste hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20:21
Pr088 schreef op maandag 8 september 2025 @ 07:09:
[...]

Tja. Mijn inhoud zit waarschijnlijk rond die 60-63l. Dus die seriebuffer vind ik niet het gekste hoor.
Is echt niet nodig. Wat jij (en WeHeat) vergeet is je vloerverwarming. De massa daarin is een vele malen grotere thermische buffer dan jouw CV water.
Zie ook: SebastiaanPs in "Weheat warmtepompen"
Voorwaarden zijn wel pomploze of hybride verdeler, groepen moeten open staan en het moet geen droogbouw zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door SebastiaanPs op 08-09-2025 14:42 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
SebastiaanPs schreef op maandag 8 september 2025 @ 07:29:
[...]

Is echt niet nodig. Wat jij (en WeHeat) vergeet is je vloerverwarming. De massa daarin is een vele malen grotere thermische buffer dan jouw CV water.
Voorwaarden zijn wel pomploze verdeler, groepen moeten open staan en het moet geen droogbouw zijn.
Tja, twee keer nagevraagd, installateur adviseert toch echt de buffer. Mijn warmtepomp staat maar deels beschut, dankzij een muur op de noordzijde. Verder onbeschut op het plat dak. 7 groepen en een hybride verdeler die pomploos gemaakt moet worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Pr088 schreef op maandag 8 september 2025 @ 07:09:
[...]

Tja ik ben gewoon nogal tegen zaken die niet iets bijdrage en wel geld, ruimte en efficiëntie kosten.

Aangezien we op tweakers forum zitten zou ik verwachten dat meer mensen in dit topic vanuit data (vereiste versus werkelijk aanwezig) zouden gaan rekenen aan zoiets. Maar dat ben ik 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
[...]

Voorwaarden zijn wel pomploze verdeler, groepen moeten open staan en het moet geen droogbouw zijn.
Verdeler hoeft helemaal niet pomploos te zijn - het gaat erom dat het geen mengverdeler is. Hybride verdeler mengt niet bij Ta < ingestelde temp (bv 40graden) en heeft grote doorvoer, net als een normale LTV verdeler.

Maar een hybride verdeler kan prima een pomp hebben, als deze maar meedraait met de pomp van de Weheat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jelleeelco
Pr088 schreef op maandag 8 september 2025 @ 08:13:
[...]

Tja, twee keer nagevraagd, installateur adviseert toch echt de buffer. Mijn warmtepomp staat maar deels beschut, dankzij een muur op de noordzijde. Verder onbeschut op het plat dak. 7 groepen en een hybride verdeler die pomploos gemaakt moet worden.
Je kan er ook voor kiezen om het nu even niet te doen. En gewoon de winter af te wachten, kijken hoe het gaat. Een serieel buffervat kan er later altijd nog ingezet worden, en ik denk niet dat de kosten dan hoger zullen zijn dan bij initiele installatie.

Echter als je het later wil weghalen omdat het toch niets toevoegd en alleen maar efficientie kost (al is het weinig meen ik), dan heb je het voor niets betaald. Hier toch een paar mensen die hem achteraf hebben laten weghalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
jelleeelco schreef op maandag 8 september 2025 @ 08:29:
[...]

Verdeler hoeft helemaal niet pomploos te zijn - het gaat erom dat het geen mengverdeler is. Hybride verdeler mengt niet bij Ta < ingestelde temp (bv 40graden) en heeft grote doorvoer, net als een normale LTV verdeler.

Maar een hybride verdeler kan prima een pomp hebben, als deze maar meedraait met de pomp van de Weheat.
Ik heb inderdaad een hybride verdeler, die niet mengt bij een Ta < ingestelde temp van de sensor, in mijn geval 35graden. Inhoud van mijn vloerverwarming kwam uit op zo'n 65l (heb de vloer niet zelf aangelegd, dus ik weet niet of alle hoekjes zijn meegepakt). Daarnaast wil ik ruimte houden om één of twee van de 7 groepen wat te knijpen om de bijkeuken niet 100% te stoken. Dan zit je (was mijn indruk) gevaarlijk dicht bij de minimumgrens van 60l, die WeHeat stelt. Mijn grotere discussiepunt zit in P60 of P80. Mijn idee was dat P60 voldoende moet zijn, installateur adviseert P80. Weliswaar groot gedimensioneerd, maar kan voldoende moduleren om pendelen te voorkomen. Pluspunt dat de pomp minder voluit hoeft in de winter en stiller is.
Toch besloten voor de P80 te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Pr088 schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:09:
[...]

Ik heb inderdaad een hybride verdeler, die niet mengt bij een Ta < ingestelde temp van de sensor, in mijn geval 35graden. Inhoud van mijn vloerverwarming kwam uit op zo'n 65l (heb de vloer niet zelf aangelegd, dus ik weet niet of alle hoekjes zijn meegepakt). Daarnaast wil ik ruimte houden om één of twee van de 7 groepen wat te knijpen om de bijkeuken niet 100% te stoken. Dan zit je (was mijn indruk) gevaarlijk dicht bij de minimumgrens van 60l, die WeHeat stelt. Mijn grotere discussiepunt zit in P60 of P80. Mijn idee was dat P60 voldoende moet zijn, installateur adviseert P80. Weliswaar groot gedimensioneerd, maar kan voldoende moduleren om pendelen te voorkomen. Pluspunt dat de pomp minder voluit hoeft in de winter en stiller is.
Toch besloten voor de P80 te gaan.
Allemaal keuzes waar ik ook voor heb gestaan :). Belangrijk dat je een installateur hebt die met je meedenkt en je goed adviseert: hij kent je situatie het beste, niemand op het forum is bij je thuis geweest!

Dat gezegd hebbende, kun je wel heel wat hebben aan de ervaringen hier op het forum. Mensen met een vergelijkbaar gasverbruik die ook een P80 hebben (omdat de P60 nog niet bestond) en toch een te ruim bemeten WP hebben. Dat terug moduleren van de BB vind ik nogal tegenvallen - ja, meer dan mss andere merken maar vergeleken met een Sparrow weer best fors. En toch ook hier op het forum mensen die een pendelende P80 hebben omdat dat met 400watt nog steeds zijn warmte niet kwijt kan, met name in de late herfst of vroege lente.

Qua buffervat - als Weheat zelf aangeeft dat bij een systeemvolume >60L geen buffervat nodig is, dan waarom er een nemen als je volume ~65L zit? Allemaal extra kosten. En je kunt het later ALTIJD in laten bouwen... Mijn Sparrow staat op het dak, redelijk onbeschut met alleen de achterkant deels gedekt door een schoorsteen. In de koude dagen ook ieder uur een defrost, en echt geen probleem met de warmte in huis: vloerverwarming is een enorme thermischer buffer.

Daarnaast, als je de groepen in de bijkeuken gaat knijpen verandert je systeemvolume niet? Er gaat dan (dacht ik) gewoon sneller water stromen in de andere groepen. De totale inhoud blijft hetzelfde. En die 65L, is dat ALLEEN je vloerverwarming? Geen leidingen, andere radiatoren etc meegeteld?

[ Voor 6% gewijzigd door jelleeelco op 08-09-2025 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
jelleeelco schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:15:
[...]

Allemaal keuzes waar ik ook voor heb gestaan :). Belangrijk dat je een installateur hebt die met je meedenkt en je goed adviseert: hij kent je situatie het beste, niemand op het forum is bij je thuis geweest!

Dat gezegd hebbende, kun je wel heel wat hebben aan de ervaringen hier op het forum. Mensen met een vergelijkbaar gasverbruik die ook een P80 hebben (omdat de P60 nog niet bestond) en toch een te ruim bemeten WP hebben. Dat terug moduleren van de BB vind ik nogal tegenvallen - ja, meer dan mss andere merken maar vergeleken met een Sparrow weer best fors. En toch ook hier op het forum mensen die een pendelende P80 hebben omdat dat met 400watt nog steeds zijn warmte niet kwijt kan, met name in de late herfst of vroege lente.

Qua buffervat - als Weheat zelf aangeeft dat bij een systeemvolume >60L geen buffervat nodig is, dan waarom er een nemen als je volume ~65L zit? Allemaal extra kosten. En je kunt het later ALTIJD in laten bouwen... Mijn Sparrow staat op het dak, redelijk onbeschut met alleen de achterkant deels gedekt door een schoorsteen. In de koude dagen ook ieder uur een defrost, en echt geen probleem met de warmte in huis: vloerverwarming is een enorme thermischer buffer.

Daarnaast, als je de groepen in de bijkeuken gaat knijpen verandert je systeemvolume niet? Er gaat dan (dacht ik) gewoon sneller water stromen in de andere groepen. De totale inhoud blijft hetzelfde. En die 65L, is dat ALLEEN je vloerverwarming? Geen leidingen, andere radiatoren etc meegeteld?
Er zal nog wat leidingwerk zijn van WP naar VVW, maar de verdeler zit direct boven het begin van de vloerverwarming. Ik heb geen leidingwerk meegerekend voor boven, daar zitten radiatoren die in principe altijd dicht staan, soms staat een kleine radiator op de slaapkamer een beetje open tegen de ergste kou. Badkamer is elektrisch verwarmbaar. Een aantal hier adviseerden mij toch niet de Sparrow op een dank te plaatsen i.v.m. extra trilling op mijn houten dak. De BB's zijn natuurlijk gemaakt voor dakbouw. Sparrow was mijn eerste keuze op basis van kosten, design en warmtevraag. Met installateur heb ik het expliciet gehad of hij niet uit (gemak, niet hoeven terugkomen) overdimensioneerd. Maar hij vind het met mijn jaren '30 woning toch een gok om voor de 6kw P60 te gaan, die na subsidie net zo duur is. En geluidsminimalisatie is voor mij wel belangrijk, heb liever een wp die rustig doorpruttelt op 50% dan dat een kleinere met meer geluid continu op 80-100% moet draaien in de winter. Pendelen gaat niet gebeuren aldus mijn installateur (ook @Carboy54 en @Stoker zijn er op basis van mijn gegevens niet zo bang voor). En ik heb nog geen koude winters in mijn huis gehad....

Wat heb jij uiteindelijk gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Pr088 schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:53:
[...]

Er zal nog wat leidingwerk zijn van WP naar VVW, maar de verdeler zit direct boven het begin van de vloerverwarming. Ik heb geen leidingwerk meegerekend voor boven, daar zitten radiatoren die in principe altijd dicht staan, soms staat een kleine radiator op de slaapkamer een beetje open tegen de ergste kou. Badkamer is elektrisch verwarmbaar. Een aantal hier adviseerden mij toch niet de Sparrow op een dank te plaatsen i.v.m. extra trilling op mijn houten dak. De BB's zijn natuurlijk gemaakt voor dakbouw. Sparrow was mijn eerste keuze op basis van kosten, design en warmtevraag. Met installateur heb ik het expliciet gehad of hij niet uit (gemak, niet hoeven terugkomen) overdimensioneerd. Maar hij vind het met mijn jaren '30 woning toch een gok om voor de 6kw P60 te gaan, die na subsidie net zo duur is. En geluidsminimalisatie is voor mij wel belangrijk, heb liever een wp die rustig doorpruttelt op 50% dan dat een kleinere met meer geluid continu op 80-100% moet draaien in de winter. Pendelen gaat niet gebeuren aldus mijn installateur (ook @Carboy54 en @Stoker zijn er op basis van mijn gegevens niet zo bang voor). En ik heb nog geen koude winters in mijn huis gehad....

Wat heb jij uiteindelijk gekozen?
Sparrow. En helemaal geen lawaai boven de 70%, juist daaronder (tussen de 50-70) wat resonantie.

Dit is ook wel een puntje. De WP zelf is echt NIET te horen. Het 'windgeluid' oid is totaal afwezig en wordt overstemd door geluid vanaf de straat, wind, etc. De resonantie is vervelender om weg te krijgen maar er is niet direct een 1:1 relatie met de vermogen van de WP. Bv, zoals ik schrreef, bij een een 50% heb ik een vervelende 'brom', die echt weg is bij 70%. En dit is mss in de toekomst nog wel op te lossen met een constructie (RVS balken waarom de WP dan staat, en de RVS balken staan op punten op het dak waar dan speciale veren in zitten...), maar vooralsnog met dempende matten het zoveel mogelijk weggehaald.

En de WP hoeft bij mij echt bijna nooit op 100% te draaien - dat was met Opentherm, maar op stooklijn pruttelt hij heel rustig op 60-70% (bij wat kouder weer).

[ Voor 21% gewijzigd door jelleeelco op 08-09-2025 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:47
Het dak waar mijn Blackbird op ligt moet helaas vervangen worden. Hiervoor wil ik graag de Blackbird los laten koppelen op zij zetten naar het dak er naast (+/- 50cm hoger) en na de werkzaamheden weer terug geplaatst laten worden.

De warmtepomp installateur vraagt hier zo'n 900 euro voor. Hier schrik ik erg van. Is dit een realistische prijs?

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 77G5, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
MrBlueEyes schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:41:
Het dak waar mijn Blackbird op ligt moet helaas vervangen worden. Hiervoor wil ik graag de Blackbird los laten koppelen op zij zetten naar het dak er naast (+/- 50cm hoger) en na de werkzaamheden weer terug geplaatst laten worden.

De warmtepomp installateur vraagt hier zo'n 900 euro voor. Hier schrik ik erg van. Is dit een realistische prijs?
Hoeveel uur hebben ze begroot? Moet de WP ook draaien terwijl dak vervangen wordt, of laat je hem onaangesloten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
jelleeelco schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:45:
[...]

Hoeveel uur hebben ze begroot? Moet de WP ook draaien terwijl dak vervangen wordt, of laat je hem onaangesloten staan?
Ik heb nu alleen een prijs ontvangen. Hij blijft onaangesloten.

Ze zeggen 2 personen nodig te hebben. Ze komen op een donderdagochtend afsluiten en op een dinsdagmiddag weer aansluiten. (Op maandag zijn ze met het dak bezig).

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 77G5, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
MrBlueEyes schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:47:
[...]

Ik heb nu alleen een prijs ontvangen. Hij blijft onaangesloten.

Ze zeggen 2 personen nodig te hebben. Ze komen op een donderdagochtend afsluiten en op een dinsdagmiddag weer aansluiten. (Op maandag zijn ze met het dak bezig).
Ik kan niet in hun kosten plaatje kijken maar ik vind het onwijs duur. Stel twee uur bezig met 2 man, dat is vier uur, voor weghalen en 4 uur voor terug plaatsen. Echt materiaal is er niet nodig, dus voor 8 uurtjes rekenen ze 900 euro.

Dan zou ik het mss overwegen zelf te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jpiek
4x 80,= = 640,=
2x voorrijden 130,=

Niet goedkoop, wel verklaarbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY

Kunnen ze er niet omheen werken, natuurlijk niet ideaal, maar zal mogelijk goedkoper zijn. Ik weet niet of het slecht is voor de WP, maar je kunt 'm best een stukje verplaatsten als je de kabel voldoende meegeeft. Tenminste, dat heeft de installateur ook bij mij gedaan destijds (niet vanwege dakrenovatie oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
STIMPPYYY schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:41:
[...]

Kunnen ze er niet omheen werken, natuurlijk niet ideaal, maar zal mogelijk goedkoper zijn. Ik weet niet of het slecht is voor de WP, maar je kunt 'm best een stukje verplaatsten als je de kabel voldoende meegeeft. Tenminste, dat heeft de installateur ook bij mij gedaan destijds (niet vanwege dakrenovatie oid).
Er lijkt niet zoveel bewegingsruimte te zijn + de huidige bitumen moet verwijderd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
MrBlueEyes schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:54:
[...]

Er lijkt niet zoveel bewegingsruimte te zijn + de huidige bitumen moet verwijderd worden.
En zelf doen? Systeem leeg laten lopen, afkoppelen / afdoppen, samen met buurman oid WP even verplaatsen. Dan paar dagen later weer vast maken, systeem vullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
jelleeelco schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:45:
[...]

En zelf doen? Systeem leeg laten lopen, afkoppelen / afdoppen, samen met buurman oid WP even verplaatsen. Dan paar dagen later weer vast maken, systeem vullen?
Systeem moet ook leeg? vloerverwarmingsgedeelte? Of ook de boiler voor warm water?

Ik ben met dit soort dingen niet zo'n held. Zeker loskoppelen van de warmtepomp zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics

Je zou het ook zelf kunnen doen. Maar hou rekening met eventuele garantie bepalingen.
1. Stroom eraf (WP zekering) in meterkast uit!
2. CV water aftappen en/of (in dien mogelijk) CV leidingen afsluiten
3. BB alles los koppelen en leidingen voorzichtig opzij leggen om dak vrij te maken.
4. Met minstens 2 man heel voorzichtig de BB horizontaal verplaatsen. Pas op voor scherpe lamellen aan de onderkant. Is ook zeer kwetsbaar!

Na werkzaamheden:
1. Met minstens 2 man heel voorzichtig de BB horizontaal terug plaatsen. Pas op voor scherpe lamellen aan de onderkant. Is ook zeer kwetsbaar!
2. BB alles weer koppelen
3. CV water weer vullen en ontluchten
4. stroom er weer op en testen

Tja, ze moeten ook 2 keer voorrijden. Ik vind de prijs wel geloofwaardig.

[ Voor 7% gewijzigd door RNacoustics op 08-09-2025 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
MrBlueEyes schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:06:
[...]

Systeem moet ook leeg? vloerverwarmingsgedeelte? Of ook de boiler voor warm water?
De BB is zeer waarschijnlijk het hoogste punt. En als daar al water wegloopt is het op het dak.
Dus met gedeeltelijk leiding leeg laten lopen ben je al een heel eind.

Boiler voor warm water is een gescheiden systeem, je hebt nu alleen te maken met het water wat door het BB-CV systeem loopt...

M.a.w. afkoppelen is de kunst niet. Kan je niet vragen of hun het weer aan willen koppelen, zal sowieso de helft schelen in de kosten...

Maar aankoppelen is eigenlijk alleen maar het omgekeerde van het loskoppelen...

nb. niet vergeten goed te ontluchten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:05
[...]

Hebben hier 7 groepen beneden (hybride verdeler), 6 groepen boven (pomploze), 3 jaar gedraaid met hybride warmtepomp. In Jan is de Blackbird geplaatst, deze zomer heb ik het buffervat van 50L verwijderd. Gaan het van de winter wel merken of het een goed idee was.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

jelleeelco schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:15:
[...]

Wat noem jij overigens pendelen bij een warmtepomp? Hoeveel keer per dag praat je dan over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

De en monteren duurt minder dan 1 uur totaal bij een Bb: 2x een koppeling losmaken en 1x een el. stekker. Vullen en ontluchten na montage d.m.v. installateursprogramma is een fluitje van de bekende cent. Wellicht nog een keer navullen. Met 1 rechter hand makkelijk zelf te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

RNacoustics schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:06:
[...]

Je zou het ook zelf kunnen doen. Maar hou rekening met eventuele garantie bepalingen.
1. Stroom eraf (WP zekering) in meterkast uit!
2. CV water aftappen en/of (in dien mogelijk) CV leidingen afsluiten
3. BB alles los koppelen en leidingen voorzichtig opzij leggen om dak vrij te maken.
4. Met minstens 2 man heel voorzichtig de BB horizontaal verplaatsen. Pas op voor scherpe lamellen aan de onderkant. Is ook zeer kwetsbaar!

Na werkzaamheden:
1. Met minstens 2 man heel voorzichtig de BB horizontaal terug plaatsen. Pas op voor scherpe lamellen aan de onderkant. Is ook zeer kwetsbaar!
2. BB alles weer koppelen
3. CV water weer vullen en ontluchten
4. stroom er weer op en testen

Tja, ze moeten ook 2 keer voorrijden. Ik vind de prijs wel geloofwaardig.
Beslist horizontaal verplaatsen niet op zijn kant zetten ter aanvulling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Carboy54 schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:52:
[...]

Wat noem jij overigens pendelen bij een warmtepomp? Hoeveel keer per dag praat je dan over?
Meerdere keren per uur. Ik weet dat dat mss niet als pendelen wordt gezien door de vakmensen, maar ik vind 4-6x per uur te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

jelleeelco schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:02:
[...]

Meerdere keren per uur. Ik weet dat dat mss niet als pendelen wordt gezien door de vakmensen, maar ik vind 4-6x per uur te veel.
Dat is inderdaad teveel. Gebruik je een thermostaat en welke? vvw met pomp? Buffer?

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 08-09-2025 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Carboy54 schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:05:
[...]

Dat is inderdaad teveel. Gebruik je een thermostaat en welke? vvw met pomp?
Dit was in het begin, heel veel geëxperimenteerd met settings, thermostaat settings (evo home), temp instellingen, etc. Daarna een T6 in gebruik genomen, toen was het al veel beter. Na een tijdje geconstateerd dat ik toch een thermostaat niet prettig vind: temperatuur daalt in huis naar 19.5, wp slaat aan tot het 21.5 is (setpoint 21). Dan weer uit totdat het 19.5 is, etc. En die tijd waren we veel heen en weer aan het lopen vanwege de nasleep van een verbouwing, dus deuren stonden veel open 3n huis koelde snel af. Ook nog geen hybride verdeler.

Toen verdeler laten vervangen voor hybride en op stooklijn gaan draaien (exacte volgorde weet ik niet meer).

Heerlijke rust in de installatie. Runs van weken op echt laag vermogen (uiteraard afhankelijk van buitentemperatuur), geen tikkende leidingen meer (water is altijd warm en koelt niet meer af). Lage Ta (27-30 graden) en super behaaglijk. Enige puntje waren de slaap/studeerkamers, daar is het afgiftesysteem nog niet optimaal (deze herfst komen overal Jagas).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kirvis
Er lijkt wat te gebeuren in de backend als het om Weheat Intelligence gaat en het aansturen van het SWW. Zie screenshot hieronder.

In de instellingen in de portal vind je nu voor elke weekdag 96 punten die je (straks) kunt instellen mbt de temperatuur van het SWW.

Dit staat er al even in, en ben benieuwd wanneer ze het eindelijk gaan introduceren.

@Weheat, de zomer is bijna voorbij... ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uex_kOG-GyUR_rP4EcWzVmNoMYA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TdjMwo0j2PN81WBMRRqIVidz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

jelleeelco schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:12:
[...]

Dit was in het begin, heel veel geëxperimenteerd met settings, thermostaat settings (evo home), temp instellingen, etc. Daarna een T6 in gebruik genomen, toen was het al veel beter. Na een tijdje geconstateerd dat ik toch een thermostaat niet prettig vind: temperatuur daalt in huis naar 19.5, wp slaat aan tot het 21.5 is (setpoint 21). Dan weer uit totdat het 19.5 is, etc. En die tijd waren we veel heen en weer aan het lopen vanwege de nasleep van een verbouwing, dus deuren stonden veel open 3n huis koelde snel af. Ook nog geen hybride verdeler.

Toen verdeler laten vervangen voor hybride en op stooklijn gaan draaien (exacte volgorde weet ik niet meer).

Heerlijke rust in de installatie. Runs van weken op echt laag vermogen (uiteraard afhankelijk van buitentemperatuur), geen tikkende leidingen meer (water is altijd warm en koelt niet meer af). Lage Ta (27-30 graden) en super behaaglijk. Enige puntje waren de slaap/studeerkamers, daar is het afgiftesysteem nog niet optimaal (deze herfst komen overal Jagas).
Begrijp ik nu goed dat het probleem helemaal geen probleem meer is? Thermostaat, mengverdeler en instellingen als oorzaak en niet de genoemde overcapaciteit van de Bb?

Pagina: 1 ... 106 ... 123 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.