Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JessicavdH
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:41

JessicavdH

Blackbird P80 | Duco WTW | HA

RNacoustics schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:05:
[...]

Ik heb toen een WPAC berekening gemaakt op basis van gegevens van Weheat met een LwA waarde van 55dB(A) bij maximale vermogen. Hoe kom jij aan 70? Mijn BB staat op het dak aanbouwkeuken met 3 meter afstand van de erfgrens.

[Afbeelding]
Dit zijn de gegevens uit de Installatiehandleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TIUkVsHv291znGPs-USizBrK8aM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wHCvAog5RTm1NagV9hPIwqGW.png?f=fotoalbum_large

Jaren_30_huis_gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JessicavdH

JessicavdH

Kevin1990 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:49:
[...]
Hoe heb je dat gedaan met de matjes?
Zelf dacht ik hoe ik het nu heb. Rubberen tegel op het bitumen platte dak -> stoeptegel 30x30 -> anti trillingsmatjes van 10x10 -> dan de de Blackbird daarop.

Kun je overigens niet aantonen welk vermogen hij heeft gedraaid sinds de plaatsing? Er zullen vast uitzonderingen zijn op regels

Voorbeeld: Het geluid van 100% is teveel maar je kunt aantonen dat de Blackbird de laatste anderhalf jaar niet boven de 65% is uitgekomen met vermogen. Een Ferrari is ook best wel tam qua geluid als je 80km/h rijd in de 6e versnelling :P
Wij hebben deze matjes: https://www.akoestiekwink...buitenunits?sqr=trillings. Instructies zitten daarbij.
Wat betreft het aantonen van het gebruikte vermogen: de gemeente blijft tot nu toe vasthouden aan maximaal vermogen. Want dat kún je gebruiken. Daarnaast zijn we wel boven die 65% uitgekomen de afgelopen winter, denk ik.

Jaren_30_huis_gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:45

AirX

Tweak Guru

JessicavdH schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:45:
[...]

Ja dat zou een plan kunnen zijn, maar het geluidsvermogen van de Blackbird P80 is al veel hoger dan we van te voren dachten: de LwA max is 70 bij vol vermogen, en dat is ook de stand waar je vanuit moet gaan bij de berekeningen. Hiermee voldoet de BB dus maar nét aan de geluidseisen voor warmtepompen in die vermogensklasse, want de bovengrens is ook 70. Een straffactor van 6 (logaritmische schaal) geeft vrijwel zeker teveel geluidsdruk. Overigens staat de LwA van de BB ook niet in de brochures en is niet transparant beschikbaar voor consumenten (dit itt andere fabrikanten).
Wij vinden daarom inmiddels de claim van Weheat over de BB dat deze 'ultra-stil' is niet echt houdbaar. Als de WPAC rekening zou houden met een horizontaal ontwerp zou het misschien een ander verhaal zijn. Maar Weheat geeft daarvoor ook geen tips voor alternatieve geluidsberekeningen aan de installateur.
Huh, dit is bijzonder. Eerder stond op hun website (zie eerdere link die ik gaf) LwA Max van 55 db bij de blackbird. Die heb ik gebruikt voor mijn eigen WPAC berekening. Zonet nog nagekeken en dat is echt zo. Bizar dat ze nu met 70db komen. (Soort van gelukkig heb ik de BB nog niet aangeschaft. Kon hier ook nog wel eens problematisch worden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:25
RNacoustics schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:05:
[...]

Ik heb toen een WPAC berekening gemaakt op basis van gegevens van Weheat met een LwA waarde van 55dB(A) bij maximale vermogen. Hoe kom jij aan 70? Mijn BB staat op het dak aanbouwkeuken met 3 meter afstand van de erfgrens.

[Afbeelding]
geluidslabel.com geeft 65dB voor de p80. De 55 is denk ik wat op energie label staat en is NIET de LWa max waar je voor WPAC moet gebruiken

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

Ronald schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:25:
[...]

geluidslabel.com geeft 65dB voor de p80. De 55 is denk ik wat op energie label staat en is NIET de LWa max waar je voor WPAC moet gebruiken
Die LWa Max van 55 stond toch echt op hun website als getal waarmee je moest rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

JessicavdH schreef op woensdag 3 september 2025 @ 18:49:
[...]

Wij hebben deze matjes: https://www.akoestiekwink...buitenunits?sqr=trillings. Instructies zitten daarbij.
Wat betreft het aantonen van het gebruikte vermogen: de gemeente blijft tot nu toe vasthouden aan maximaal vermogen. Want dat kún je gebruiken. Daarnaast zijn we wel boven die 65% uitgekomen de afgelopen winter, denk ik.
Nog een plan-C voor als je het (net) niet haalt: de gemeente vragen of het akkoord is dat Weheat je warmtepomp begrenst zodat je niet over de max dB gaat. Als gebruiker zou je er dan niet overheen moeten kunnen. Moet Weheat natuurlijk ook nog meewerken. (Ik heb hen eerder deze suggestie al eens aan de hand gedaan, maar heb daar nooit meer reactie op gekregen.)

Wat een gedoe allemaal. Fabrikanten en installateurs moeten hier toch echt in gaan ontzorgen, anders wordt iedereen gek.

[ Voor 6% gewijzigd door AirX op 03-09-2025 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09-09 21:57
AirX schreef op woensdag 3 september 2025 @ 18:54:
[...]

Huh, dit is bijzonder. Eerder stond op hun website (zie eerdere link die ik gaf) LwA Max van 55 db bij de blackbird. Die heb ik gebruikt voor mijn eigen WPAC berekening. Zonet nog nagekeken en dat is echt zo. Bizar dat ze nu met 70db komen. (Soort van gelukkig heb ik de BB nog niet aangeschaft. Kon hier ook nog wel eens problematisch worden.)
WeHeat is aan het goochelen met de cijfers. Toen ik het geluidsvermogen begin vorig jaar bij hun opvroeg (alleen de geluidsdruk op 1 meter stond in de specificaties) hielden ze bij hoog een laag vol dat de waarde gelijk was aan de maximale geluidsdruk op 1 meter. Dit kan eigenlijk niet, maar voor de wettelijke berekening moest ik dus 45 dB(A) aanhouden. Later las ik hier op het forum dus inderdaad een hogere waarde, maar van die 70 dB(A) heb ik nog nooit gehoord. Die hogere waarde hadden ze inderdaad ook op hun website gezet, dus ik geloof inderdaad wat jij hier aangeeft..

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

jelleeelco schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:19:
[...]

Laat ik het zo zeggen - de installateur is er voor verantwoordelijk dat de unit op een plek wordt gezet waar hij mag staan. Hij kan tot 20 jaar na dato verantwoordelijk gehouden worden voor een 'foutieve' installatie.

In een podcast met de Groene Nerds is dit ook aan bod gekomen. Mocht een warmtepomp op een plek zijn geinstalleerd waar het achteraf niet had gemogen, dan is de installateur verantwoordelijk voor het aanpassen dan wel verwijderen van de WP op eigen kosten.
Voor verbouwingen is de Wet kwaliteitsborging nog niet van kracht. Zie https://www.techniekneder...de-wet-kwaliteitsborging/ en https://iplo.nl/regelgevi...iteitsborging-bouwen-wkb/. Ik weet niet wat ze precies gezegd hebben in die podcast maar dat lijkt niet te kloppen of genuanceerder te liggen. Of eventuele claim tegen Weheat op basis van verstrekken van onjuiste gegevens.

Je kunt je daar dus niet op beroepen. Hooguit wanprestatie van de installateur, maar dat hangt af van de afspraken die je gemaakt hebt.

En sterkte @JessicavdH met al dit gedoe! Wat mij betreft heeft Weheat wel wat goed te maken. Misschien kun je het als het fout loopt nog op non conformiteit gooien bij je installateur als die is meegegaan in het “ultrastil”-verhaal. (https://www.anwb.nl/jurid...e-vragen-non-conformiteit). Die moet het dan maar weer verhalen bij Weheat. (https://www.absoluteadvoc...tenrecht/non-conformiteit). En eventueel direct Weheat aanspreken vanwege verstrekking van onjuiste gegevens waardoor jij nu met schade zit. (Onrechtmatige daad). Maar daar weet een advocaat/rechtsbijstandsjurist wel raad mee.

En nog een tip voor iedereen die een warmtepomp gaat kopen: spreek contractueel met je installateur af dat de installatie dient te voldoen aan het Bbl en andere wetgeving en dat de installateur anders opdraait voor herstel of in ergste geval terugplaatsen van de CV. (Als je als consument met dit soort ellende geconfronteerd wordt gaat echt niemand in de stad meer een warmtepomp nemen.)

[ Voor 37% gewijzigd door AirX op 03-09-2025 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04:59
AirX schreef op woensdag 3 september 2025 @ 20:07:
[...]

Voor verbouwingen is de Wet kwaliteitsborging nog niet van kracht. Zie https://www.techniekneder...de-wet-kwaliteitsborging/ en https://iplo.nl/regelgevi...iteitsborging-bouwen-wkb/. Ik weet niet wat ze precies gezegd hebben in die podcast maar dat lijkt niet te kloppen of genuanceerder te liggen.

Je kunt je daar dus niet op beroepen. Hooguit wanprestatie van de installateur, maar dat hangt af van de afspraken die je gemaakt hebt.

En sterkte @JessicavdH met al dit gedoe! Wat mij betreft heeft Weheat wel wat goed te maken. Misschien kun je het als het fout loopt nog op non conformiteit gooien bij je installateur als die is meegegaan in het “ultrastil”-verhaal. (https://www.anwb.nl/jurid...e-vragen-non-conformiteit). Die moet het dan maar weer verhalen bij Weheat. (https://www.absoluteadvoc...tenrecht/non-conformiteit)
Zo dan zaten ze er idd naast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 13-09 17:24
AirX schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:41:
[...]

Die LWa Max van 55 stond toch echt op hun website als getal waarmee je moest rekenen.
Precies. Die waarde heb ik in de WPAC berekening gebruikt. Gelukkig kom ik in mijn situatie met 70 dB ook nog weg, maar dan wel kantje boord. @Weheat hoe zit dat nu? Ik raak mijn vertrouwen in jullie kwijt!

[ Voor 6% gewijzigd door RNacoustics op 03-09-2025 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

jelleeelco schreef op woensdag 3 september 2025 @ 20:25:
[...]

Zo dan zaten ze er idd naast!
Ja, en op https://www.geluidslabel....jkheid-voor-installateurs mogen ze ook wel eens opschrijven dat wat daar staat niet van toepassing is bij verbouwing. (Is natuurlijk slecht voor het business, maar wel zo eerlijk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JessicavdH

JessicavdH

AirX schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:41:
[...]

Ik geloof je meteen. Mijn vriend heeft installatietechniek gestudeerd en heeft hier destijds (ik denk april 2024) goed naar gekeken. Daarom zijn we nu ook zo verbaasd. Wanneer stond die 55 dB op de website, weet je dat nog?

Jaren_30_huis_gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

JessicavdH schreef op woensdag 3 september 2025 @ 22:07:
[...]

Ik geloof je meteen. Mijn vriend heeft installatietechniek gestudeerd en heeft hier destijds (ik denk april 2024) goed naar gekeken. Daarom zijn we nu ook zo verbaasd. Wanneer stond die 55 dB op de website, weet je dat nog?
In juni 2024 heb ik contact gehad met Weheat hierover en stond het online. Ook stond het in ieder geval in september 2024 nog online. Toen heb ik met @MacD007 die WPAC berekeningen gemaakt. De LwA Max van de Blackbird was toen 55dB en de K1 tonaalwaarde was 0 volgens de website. Heb daar nog Tweaker DMs van en online opgeslagen bestanden met timestamp.

[ Voor 6% gewijzigd door AirX op 03-09-2025 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:26
Geen idee hoe oud dit is? Kwam het tegen toen ik m in chatgpt gooide
https://assets.ctfassets....df?utm_source=chatgpt.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JessicavdH

JessicavdH

Is er ook een verwijzing naar een bron? ChatGPT doet soms rare dingen en is ook in staat om documenten te maken.

Jaren_30_huis_gasloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

Ik heb toch nog online een screenshot gevonden uit de vraag en antwoord van Weheat. Hierbij. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YIqGufc06qbyb4rDNw5bUefIB44=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hgtiCt5u8rm1HnBKHUVrMclM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door AirX op 03-09-2025 23:01 ]

• STIMPPYYY
JessicavdH schreef op woensdag 3 september 2025 @ 22:45:
[...]

Is er ook een verwijzing naar een bron? ChatGPT doet soms rare dingen en is ook in staat om documenten te maken.
Het actuele specificatieblad (P80) vermeldt een LWA-MAX van 60 dB(A) en een gemeten geluidsdruk op 1 m van 49 dB(A)
Bron: Contentful

Meer is er niet. Heb ook nog wel de specificatiebladen van 2024 augustus/dec denk ik ergens.

• RNacoustics
STIMPPYYY schreef op donderdag 4 september 2025 @ 07:32:
[...]

Het actuele specificatieblad (P80) vermeldt een LWA-MAX van 60 dB(A) en een gemeten geluidsdruk op 1 m van 49 dB(A)
Bron: Contentful

Meer is er niet. Heb ook nog wel de specificatiebladen van 2024 augustus/dec denk ik ergens.
LWA van 55, 60 of 70dB(A) waar lig de waarheid? 8)7

• STIMPPYYY
RNacoustics schreef op donderdag 4 september 2025 @ 07:44:
[...]

LWA van 55, 60 of 70dB(A) waar lig de waarheid? 8)7
Wat er nu op de site staat lijkt mij ;)

• jelleeelco
AirX schreef op woensdag 3 september 2025 @ 23:00:
Ik heb toch nog online een screenshot gevonden uit de vraag en antwoord van Weheat. Hierbij. [Afbeelding]
Maar hier staat toch de geluidsdruk bij A7..dat wil zeggen een buitentemp van 7 graden en een Ta van 35 graden. Dan heeft de compressor toch een hele andere stand dan bij -10 bv? Kan me niet voorstellen dat de BB bij +7 op 100% draait.

• jelleeelco
JessicavdH schreef op woensdag 3 september 2025 @ 18:49:
[...]

Weet iemand het verschil met deze matjes en de Wagner matjes? Die laatste heb ik er nu onder liggen, maar vond het nou niet heel denderend (no pun intended) wat ze aan brom weghaalden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RNacoustics
jelleeelco schreef op donderdag 4 september 2025 @ 08:28:
[...]

Maar hier staat toch de geluidsdruk bij A7..dat wil zeggen een buitentemp van 7 graden en een Ta van 35 graden. Dan heeft de compressor toch een hele andere stand dan bij -10 bv? Kan me niet voorstellen dat de BB bij +7 op 100% draait.
Volgens mij gaat het om LWA in dB(A) bij maximale vermogen. tussen waardes mag je dus niet vanuit gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

[...]

Op de volledige toenmalige pagina van Weheat stond dat je met deze 55 moest rekenen in de WPAC tool. Daar heb ik nog geen screenshot van kunnen vinden, maar ik zal nog eens verder zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13-09 15:59
Interview van CEO WeHeat met De Groene Nerds : over warmtepomp als thuisbatterij ( WeHeat Intelligence ).

YouTube: WARMTEPOMP ALS THUISBATTERIJ. Sla zonnestroom op in je BOILER en BETON!

Binnen 3 a 4 weken zou voor iedereen WeHeat Intelligence beschikbaar moeten worden.

Op de VSK (februari 2026) gaan ze nieuwe devices introduceren (cloud thermostaat, al noemen ze het geen thermostaat)

Ze gebruiken algoritmes om gedrag van het huis te voorspellen (binnen een/anderhalve maand weten ze dat).

Wel benieuwd hoe ze omgaan met installaties zonder thermostaat (of zoals in mijn geval: de opentherm thermostaat hangt niet op de juiste plek om het huis te meten, omdat ik met stooklijn werk). Vermoed dat dat een edge-case is, die ze dan met cloud thermostaat willen oplossen.

[ Voor 13% gewijzigd door aloft op 04-09-2025 09:10 ]

• JessicavdH

JessicavdH

[...]

De gegevens uit de Installatiehandleiding die ik deelde is ook bij A7.

Jaren_30_huis_gasloos

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:25
Het lijkt me echt heel handig als @Weheat gewoon de door KIWA of vergelijkbaar instituut waardes voor hun machines eenduidig publiceert.

Dat het onvoldoende duidelijk is is…. Nu toch echt wel duidelijk?

geluidslabel.com lijkt echt moeite gestoken te hebben om de juiste waardes te gebruiken… ze zijn een voor installateurs betaalde dienst om hen te ontzorgen wat betreft hun verantwoordelijkheid (we kunnen de discussie of het om alle gevallen terecht op de schouders van de installateur valt in deze context negeren, de dienst heeft echt een duidelijk doel)

De waarde voor de p80 gebruikt op geluidslabel is nergens in huidige en historische publicaties van @Weheat te vinden en dat geeft onacceptabele ruis en onduidelijkheid over hun machines.

@Weheat ik ben oprecht van mening dat jullie goede intenties hebben, goede machines bouwen, maar de eenduidige publicatie van technische data is echt niet voldoende.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:29

Carboy54

Duurzaamheid coach

De nieuwe Weheat brochure 2025:

https://content.weheat.nl/Brochure-Weheat

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JessicavdH

JessicavdH

aloft schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:00:
Interview van CEO WeHeat met De Groene Nerds : over warmtepomp als thuisbatterij ( WeHeat Intelligence ).

YouTube: WARMTEPOMP ALS THUISBATTERIJ. Sla zonnestroom op in je BOILER en BETON!

Binnen 3 a 4 weken zou voor iedereen WeHeat Intelligence beschikbaar moeten worden.

Op de VSK (februari 2026) gaan ze nieuwe devices introduceren (cloud thermostaat, al noemen ze het geen thermostaat)

Ze gebruiken algoritmes om gedrag van het huis te voorspellen (binnen een/anderhalve maand weten ze dat).

Wel benieuwd hoe ze omgaan met installaties zonder thermostaat (of zoals in mijn geval: de opentherm thermostaat hangt niet op de juiste plek om het huis te meten, omdat ik met stooklijn werk). Vermoed dat dat een edge-case is, die ze dan met cloud thermostaat willen oplossen.
Het gedrag van het huis = het gedrag van de bewoners van het huis = de data van het gedrag van de bewoners van het huis. Behoorlijk privacy-gevoelig.
Interessant hierbij is dat vanaf 12 september de Data Act (https://ondernemersplein.overheid.nl/data-act/) van kracht wordt, die zegt dat gebruiksgegevens van slimme apparaten door de fabrikant gedeeld moeten worden met derden - inclusief de gebruiker/eigenaar wie het apparaat.

Jaren_30_huis_gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
JessicavdH schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:23:
[...]

Het gedrag van het huis = het gedrag van de bewoners van het huis = de data van het gedrag van de bewoners van het huis. Behoorlijk privacy-gevoelig.
Interessant hierbij is dat vanaf 12 september de Data Act (https://ondernemersplein.overheid.nl/data-act/) van kracht wordt, die zegt dat gebruiksgegevens van slimme apparaten door de fabrikant gedeeld moeten worden met derden - inclusief de gebruiker/eigenaar wie het apparaat.
Dit is toch alleen maar positief nieuws?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JessicavdH

JessicavdH

jelleeelco schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:33:
[...]

Dit is toch alleen maar positief nieuws?
Dat is zeker goed nieuws! En nu nog hopen dat de fabrikanten hier ook gehoor aan geven.

Jaren_30_huis_gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Hele mooie folder. Ziet er zeer gelikt uit. Ik had altijd al gedacht dat die besparing van 2-5 jaar waar ze in de media mee schermen (advertenties) onzin was. In de folder hebben ze het over 4-6 jaar.

In mijn geval ga ik dat never nooit niet redden. Ik verbruik veel en veel minder gas (1000-1100m3 minder), maar verbruik 2500 kWh meer aan stroom (beetje schatten want ik heb de wp slechts sinds 9 december 2024, maar als ik verbruik van Jan 2025 als leidraad neem). Even los van het feit dat de panelen een hoop opwekken, is dat een 'besparing' van (1100m3 *1.26 - 2500 * 0.27) = 711,- per jaar. Tel daar het lagere capaciteitstarief bovenop (8 tientjes besparing) is het dus krap 800e per jaar. Met een aanschaf van 6000e zit je dan op 7,5 jaar.

Alsnog prima, en was niet de hoofdreden waarom ik een WP nam (ik vind het comfort versus een CV ketel icm vloerverwarming vele malen prettiger). Maar 4 jaar....ik zie het niet zo snel gebeuren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JessicavdH

JessicavdH

Wat in die brochure qua specs bij 'Geluid' staat is een getal waarvan de waarde alleen te achterhalen is als je meer informatie hebt. Die 38 db voor de Blackbird is de geluidsdruk op 3 meter onder specifieke omstandigheden. Dit is een verkoopbrochure met een mooie voorstelling van zaken. Weinig transparant.

[ Voor 8% gewijzigd door JessicavdH op 04-09-2025 10:47 ]

Jaren_30_huis_gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:15
jelleeelco schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:44:
[...]

Hele mooie folder. Ziet er zeer gelikt uit. Ik had altijd al gedacht dat die besparing van 2-5 jaar waar ze in de media mee schermen (advertenties) onzin was. In de folder hebben ze het over 4-6 jaar.

In mijn geval ga ik dat never nooit niet redden. Ik verbruik veel en veel minder gas (1000-1100m3 minder), maar verbruik 2500 kWh meer aan stroom (beetje schatten want ik heb de wp slechts sinds 9 december 2024, maar als ik verbruik van Jan 2025 als leidraad neem). Even los van het feit dat de panelen een hoop opwekken, is dat een 'besparing' van (1100m3 *1.26 - 2500 * 0.27) = 711,- per jaar. Tel daar het lagere capaciteitstarief bovenop (8 tientjes besparing) is het dus krap 800e per jaar. Met een aanschaf van 6000e zit je dan op 7,5 jaar.

Alsnog prima, en was niet de hoofdreden waarom ik een WP nam (ik vind het comfort versus een CV ketel icm vloerverwarming vele malen prettiger). Maar 4 jaar....ik zie het niet zo snel gebeuren.
4 jaar lijkt me onhaalbaar. In Nederland rekenend met gasprijs van mijn contract €1,28 per m3 overweeg ik een BB P80. 1100-1200m3 verbruik. Terugverdientijd in mijn excelmodelletje op 9 tot 10 jaar. Moet ook meterkast aanpakken en nog wat elektra aanleggen. Als alles goed op orde is kan het misschien in 8 jaar. Maar 4 is echt luchtfietserij ;)

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Pr088 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:27:
[...]

4 jaar lijkt me onhaalbaar. In Nederland rekenend met gasprijs van mijn contract €1,28 per m3 overweeg ik een BB P80. 1100-1200m3 verbruik. Terugverdientijd in mijn excelmodelletje op 9 tot 10 jaar. Moet ook meterkast aanpakken en nog wat elektra aanleggen. Als alles goed op orde is kan het misschien in 8 jaar. Maar 4 is echt luchtfietserij ;)
Wow waarom een P80 met 1100-1200 verbruik? Ik zat op 1400-1500(inc SWW, dus ongeveer 1100-1200 voor verwarmen) en heb aan de Sparrow echt ruim voldoende - die draait op z'n sloffen.

Nadeel van de P80 vind ik persoonlijk dat als het NIET zo koud is, hij een veel hoger minimaal vermogen heeft dan de Sparrow (20% versus 16%, wat resulteert in 3-400 watt minimaal versus 180-200 watt). En dus meer energie verbruikt, dan wel gaat pendelen...

• WAF1
JessicavdH schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:46:
[...]

Wat in die brochure qua specs bij 'Geluid' staat is een getal waarvan de waarde alleen te achterhalen is als je meer informatie hebt. Die 38 db voor de Blackbird is de geluidsdruk op 3 meter onder specifieke omstandigheden. Dit is een verkoopbrochure met een mooie voorstelling van zaken. Weinig transparant.
Toen je de wp kocht zatten er toen geen specificaties bij? Of gaf deze toen al de waarde voor geluidsvermogen van 70 dB(A) aan?

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11-09 20:54
[...]

Vergeet je je vastrecht niet mee te nemen?
En hoe meer gas je verbruikt hoe sneller je antuurlijk de warmtepomp terug verdient. Die werkt immers lang en vaak.
Hoe minder gas je verbruikt des te langer duurt het voordat je het terug verdient.

En laat je informeren over de P80. Bij ons zwaar over bemeten. Helaas was er toen nog niet een ander model van WeHeat.
We gaan in het stookseizoen weer wat finetunen om te kijken of we het allemaal wat efficiënter kunnen krijgen.
Bij ons staat die alleen voor het CV systeem en is wel wat aan de grote kant voor de warmtevraag...

[ Voor 18% gewijzigd door Kevin1990 op 04-09-2025 11:40 ]

• jelleeelco
Kevin1990 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:37:
[...]

En hoe meer gas je verbruikt hoe sneller je antuurlijk de warmtepomp terug verdient. Die werkt immers lang en vaak.
Hoe minder gas je verbruikt des te langer duurt het voordat je het terug verdient.

En laat je informeren over de P80. Bij ons zwaar over bemeten. Helaas was er toen nog niet een ander model van WeHeat.
We gaan in het stookseizoen weer wat finetunen om te kijken of we het allemaal wat efficiënter kunnen krijgen.
Bij ons staat die alleen voor het CV systeem en is wel wat aan de grote kant voor de warmtevraag...
Gasrecht bij lager verbruik (<500m3) is verschil van 8 tientjes. Had ik meegenomen in mijn berekeningen. Verschil tussen FE en hybride vind ik echt heel erg groot. Mijn hybride setup was 6000 incl subsidie, met SWW erbij zou dat tegen de 9-10k aan lopen. De extra besparing van gasaansluiting (180e per jaar)+ gasverbruik (max 300m3 X 1.26) is 558,- extra besparing per jaar. Maar daar is dan wel een extra investering van 3500-4000 voor nodig. Echt zonde van het geld als je het mij vraagt.

• Pr088
jelleeelco schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:30:
[...]

Wow waarom een P80 met 1100-1200 verbruik? Ik zat op 1400-1500(inc SWW, dus ongeveer 1100-1200 voor verwarmen) en heb aan de Sparrow echt ruim voldoende - die draait op z'n sloffen.

Nadeel van de P80 vind ik persoonlijk dat als het NIET zo koud is, hij een veel hoger minimaal vermogen heeft dan de Sparrow (20% versus 16%, wat resulteert in 3-400 watt minimaal versus 180-200 watt). En dus meer energie verbruikt, dan wel gaat pendelen...
Heb hier lang en breed over gesproken met mijn installateur en ook advies gevraagd op het forum. Wilde zelf ook naar een Sparrow, maar durf met die twee voetjes geen houten dakplaatsing en installateur adviseert mij sterk P80 ipv P60. Mijn eigen 'over de duim warmteverliesberekening' kwam tot een maximaal nodig vermogen bij echte kou (-5 tot -10) rond de 5,5-6kw.
Volgens mijn installateur gaat de P80 in mijn situatie zeker niet pendelen. @Stoker en @Carboy54 vonden het een beetje een grensgeval, maar 's winters kan de P80 dan rustiger draaien. 1200 (1000 verwarming en 200 sww) is op basis van 2 personen en de huidige winter. Die was niet echt koud en er komt mogelijk gezinsuitbreiding de komende jaren.

Minimaal output vermogen P80 is 1,8kw en bij een Sparrow 1,4kw. Bij vergelijkbaar rendement is de input niet 2x zo hoog lijkt mij?
Heb jij de sparrow in de tuin of op dak?

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

• Pr088
Kevin1990 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:37:
[...]

Zit in de berekening mee. Wil van cv verwarming + warm water naar FE/gasloos. Koken doe ik al op elektriciteit. Offertes voor installatie liggen na aftrek subsidie op zo'n 11,5k. Da's wel wat anders dan 6k :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:21
jelleeelco schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:30:
[...]

Hier met niet heel veel meer historisch gas verbruik dan dat (+-1300) ook een P80 (P60 was er toen nog niet, had wss een P60 kunnen zijn maar nu kan ik mooi de P80 wat limiteren zodat deze lekker stil is zonder dat ik vermogen te kort heb en als bonus ook een hogere CoP)

En qua pendelen? Ja het zou mooi zijn als je alleen maar runs van 24 uur hebt en meestal als er warmtevraag is heb ik runs van vrijwel de hele dag. Alleen bij buiten temps. die richting net wel net niet noodzakelijk om nog te verwarmen gaan (ie 15-17 graden) zie ik meerdere starts per dag maar eigenlijk nooit meer dan een keer of 5.
De BB kan heel goed moduleren is mijn ervaring en het minimum verbruik zorgt er niet voor dat er meer energie verbruikt wordt in het algemeen, wel dat de minimale warmteproductie hoger is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Pr088 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:58:
[...]

Zit in de berekening mee. Wil van cv verwarming + warm water naar FE/gasloos. Koken doe ik al op gas. Offertes voor installatie liggen na aftrek subsidie op zo'n 11,5k. Da's wel wat anders dan 6k :+
Koken doe je al op gas?? OF koken doe je al elektrisch!

De Sparrow kan verder terug moduleren. Laten we wel wezen, het is vaker tussen de -5 en +5 in de winter dan dat tussen de -5 en -10.

Mijn Sparrow staat op een houten dak (zadeldak constructie), naast de schoorsteen. Qua fan/compressor totaal onhoorbaar. Als hij >80% draait was er sprake van een lichte resonantie. Die hebben we voor een deel kunnen weghalen met extra matjes eronder. Het is minder, maar nog niet helemaal weg. Maar de CV ketel maakte ook lawaai, en daar had ik veel meer last van suizende buizen, tikkende leidingen, etc dan nu met de WP op stooklijn (continue 27-32 graden water, afhankelijk van de buitentemperatuur waardoor leidingen niet meer afkoelen/opwarmen, dus geen getik meer).

De setup is nu: dikke rubbere tegel, dan betontegel, dan matjes van Wagner, daarop dikke bigfoot rubberen block, daarop de bigfoot met WP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr088
WAF1 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:34:
[...]

Toen je de wp kocht zatten er toen geen specificaties bij? Of gaf deze toen al de waarde voor geluidsvermogen van 70 dB(A) aan?
In de specificatiebladen die je van WeHeat / installateur krijgt staat geen LwA, alleen EN12102-1 meting.
Geluidsdruk op 1m / Meting volgens EN12102-1 @ 8kW = 49 dB(A)
Voor de P80, vorige week dit ontvangen van de installateur.

• jelleeelco
arjenhiemstra schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:01:
[...]

Hier met niet heel veel meer historisch gas verbruik dan dat (+-1300) ook een P80 (P60 was er toen nog niet, had wss een P60 kunnen zijn maar nu kan ik mooi de P80 wat limiteren zodat deze lekker stil is zonder dat ik vermogen te kort heb en als bonus ook een hogere CoP)

En qua pendelen? Ja het zou mooi zijn als je alleen maar runs van 24 uur hebt en meestal als er warmtevraag is heb ik runs van vrijwel de hele dag. Alleen bij buiten temps. die richting net wel net niet noodzakelijk om nog te verwarmen gaan (ie 15-17 graden) zie ik meerdere starts per dag maar eigenlijk nooit meer dan een keer of 5.
De BB kan heel goed moduleren is mijn ervaring en het minimum verbruik zorgt er niet voor dat er meer energie verbruikt wordt in het algemeen, wel dat de minimale warmteproductie hoger is.
Draai je op stooklijn of Thermostaat? Zodra ik overstapte of stooklijn had ik runs van 2-3 weken....continue tussen de 200-800watt.

• Pr088
jelleeelco schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:05:
[...]

Koken doe je al op gas?? OF koken doe je al elektrisch!

De Sparrow kan verder terug moduleren. Laten we wel wezen, het is vaker tussen de -5 en +5 in de winter dan dat tussen de -5 en -10.

Mijn Sparrow staat op een houten dak (zadeldak constructie), naast de schoorsteen. Qua fan/compressor totaal onhoorbaar. Als hij >80% draait was er sprake van een lichte resonantie. Die hebben we voor een deel kunnen weghalen met extra matjes eronder. Het is minder, maar nog niet helemaal weg. Maar de CV ketel maakte ook lawaai, en daar had ik veel meer last van suizende buizen, tikkende leidingen, etc dan nu met de WP op stooklijn (continue 27-32 graden water, afhankelijk van de buitentemperatuur waardoor leidingen niet meer afkoelen/opwarmen, dus geen getik meer).

De setup is nu: dikke rubbere tegel, dan betontegel, dan matjes van Wagner, daarop dikke bigfoot rubberen block, daarop de bigfoot met WP.
Elektrisch koken natuurlijk }:O

• Pr088
jelleeelco schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:55:
[...]

Gasrecht bij lager verbruik (<500m3) is verschil van 8 tientjes. Had ik meegenomen in mijn berekeningen. Verschil tussen FE en hybride vind ik echt heel erg groot. Mijn hybride setup was 6000 incl subsidie, met SWW erbij zou dat tegen de 9-10k aan lopen. De extra besparing van gasaansluiting (180e per jaar)+ gasverbruik (max 300m3 X 1.26) is 558,- extra besparing per jaar. Maar daar is dan wel een extra investering van 3500-4000 voor nodig. Echt zonde van het geld als je het mij vraagt.
Misschien wel zonde, door de afnemende meeropbrengst. Maar het is me vanuit duurzaamheid en veiligheid wel wat waard om gasloos te zijn. Veiligheid in brede zin, gezien de aardbevingsschade hier in de provincie. Ook mijn woning is de afgelopen jaren 2x hersteld.

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11-09 20:54
jelleeelco schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:55:
[...]

Die investering kan een stuk kleiner als je kiest voor een andere oplossing voor het tapwater.
Wij hebben een boiler van 150l koper hangen en een Quooker. Ook niet voor niks maar niet de prijzen die je hierboven noemt.
En ja COP = 1 maar met voldoende zonnepanelen kom ik een heel eind 8)

Laatste stukje wordt gerichter aansturen wanneer wel en niet verwarmen van het water. Dit heb ik nog niet gedaan.

• jelleeelco
Pr088 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:12:
[...]

Misschien wel zonde, door de afnemende meeropbrengst. Maar het is me vanuit duurzaamheid en veiligheid wel wat waard om gasloos te zijn. Veiligheid in brede zin, gezien de aardbevingsschade hier in de provincie. Ook mijn woning is de afgelopen jaren 2x hersteld.
Ja, dat is zeker zonde.... en als je het voor idealen doet helemaal prima natuurlijk, al zal het in de praktijk alleen maar een goed gevoel (en legere bankrekening) opleveren.

• Pr088
jelleeelco schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:15:
[...]

Ja, dat is zeker zonde.... en als je het voor idealen doet helemaal prima natuurlijk, al zal het in de praktijk alleen maar een goed gevoel (en legere bankrekening) opleveren.
Tja. In 10 jaar tijd is die stap tussen FE en Hybride ook overbrugd als je rekent met 550 p.j. en 4500-5000 extra investering (wat denk ik ongeveer klopt). Die buffervaten gaan niet stuk verwacht ik. Dus na 15-20 jaar een nieuwe buitenunit eraan hangen en weer door.
Wat kan er extra stuk gaan aan een 300l vat en wat leidingwerk? De extra pomp of een temperatuursensor...
I'll take it. En ik kan het cv-ketelonderhoud jaarlijks uitsparen (€75-80).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Pr088 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:20:
[...]

Tja. In 10 jaar tijd is die stap tussen FE en Hybride ook overbrugd als je rekent met 550 p.j. en 4500-5000 extra investering (wat denk ik ongeveer klopt). Die buffervaten gaan niet stuk verwacht ik. Dus na 15-20 jaar een nieuwe buitenunit eraan hangen en weer door.
Wat kan er extra stuk gaan aan een 300l vat en wat leidingwerk? De extra pomp of een temperatuursensor...
I'll take it. En ik kan het cv-ketelonderhoud jaarlijks uitsparen (€75-80).
En vergeet de afschrijving van je CV en het duurder worden van gas niet mee te nemen

• jelleeelco
arjenhiemstra schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:28:
[...]

En vergeet de afschrijving van je CV en het duurder worden van gas niet mee te nemen
Tja als je dat allemaal gaat meenemen kun je ook de opportunity loss meenemen...zet 15k op een index fund en kijk wat dat doet over 10 jaar :)

• arjenhiemstra
jelleeelco schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:08:
[...]

Draai je op stooklijn of Thermostaat? Zodra ik overstapte of stooklijn had ik runs van 2-3 weken....continue tussen de 200-800watt.
Meest op stooklijn maar ik weet niet meer zeker wanneer ik wat aan had staan. Ik heb er veel mee lopen experimenteren waarbij idd stooklijn tot nu toe de beste resultaten gaf. Het kan dus zijn dat de start-stops waren van een periode dat ik opentherm aan had staan.

• arjenhiemstra
jelleeelco schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:29:
[...]

Tja als je dat allemaal gaat meenemen kun je ook de opportunity loss meenemen...zet 15k op een index fund en kijk wat dat doet over 10 jaar :)
Nah, het is niet helemaal uit de lucht gegrepen... Er zijn echt wel duidelijke aanwijzingen welke kant het op gaat:

1- Er is aangekondigd dat er versnelde afschrijving van ons nationale gasnetwerk plaats gaat vinden, ik kan mij zo voorstellen dat de netwerkbeheerders dit door gaan berekenen naar de consument.
2- Sowieso worden de kosten van het gasnetwerk over steeds minder aansluitingen verdeelt wat de kosten per aansluiting opdrijft.
3- Daarnaast is er nog de intro van ETS2 in 2027 waarmee gas tov elektra alleen maar duurder lijkt te gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
arjenhiemstra schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:29:
[...]

Meest op stooklijn maar ik weet niet meer zeker wanneer ik wat aan had staan. Ik heb er veel mee lopen experimenteren waarbij idd stooklijn tot nu toe de beste resultaten gaf. Het kan dus zijn dat de start-stops waren van een periode dat ik opentherm aan had staan.
Ja dat zag ik ook met opentherm. En ik heb de verdeler van de vloerverwarming vervangen voor een hybride verdeler, dat scheelde al enorm in comfort. Tevens werkte de Wp veel minder hard en werd er geen gas meer bijgestookt.

In mijn geval was het duidelijk niet voor SWW via de WP te gaan - ik had letterlijk 6 maanden daarvoor de ketel vervangen voor een CW6 model (twee badkamers met stortdouches en bad), dat toch behoorlijk aan de prijs was. Die zou ik in 1x moeten afschrijven.

• jelleeelco
arjenhiemstra schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:32:
[...]

Nah, het is niet helemaal uit de lucht gegrepen... Er zijn echt wel duidelijke aanwijzingen welke kant het op gaat:

1- Er is aangekondigd dat er versnelde afschrijving van ons nationale gas netwerk plaats gaat vinden, ik kan mij zo voorstellen dat de netwerkbeheerders dit door gaan berekenen naar de consument.
2- Sowieso worden de kosten van het gasnetwerk over steeds minder aansluitingen verdeelt wat de kosten per aansluiting opdrijft.
3- Daarnaast is er nog de intro van ETS2 in 2027 waarmee gas tov elektra alleen maar duurder lijkt te gaan worden.
Wat ik bedoelde is dat als je afschrijving van de CV ketel mee gaat nemen, je net zo goed kan kijken naar andere doelen voor 15k die veel meer geld op leveren. En ik snap je redenatie, echter is het zeer onduidelijk wat de gasprijs in de toekomst gaat doen. Er zijn genoeg signalen dat die omhoog gaat, maar hogere kosten wegens minder aanslutingen zit echt in max tientjes per jaar.

Daarnaast, als de overheid merkt minder inkomsten te hebben vanuit gas, dan zullen ze elektra meer kunnen gaan belasten. Het is allemaal koffiedik kijken.

• Pr088
jelleeelco schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:29:
[...]

Ja je kunt er veel bij slepen. Maar gas wordt met de invoering van ETS2 in 2027 toch een stapje duurder. Rabobank schat het op € 0,10 per m3 aardgas. Is bij mijn verbruik toch €100-120 per jaar.
https://www.rabobank.nl/k...-huishoudens-en-bedrijven

Wetgeving is er al doorheen. Dus een zekerder perspectief dan mijn indexfondsen 8).

Ik doe het FE verhaal onder de streep ook niet voor het geld, primair voor de duurzaamheid. Maar ergens moet het wel op een aanvaardbaar kostenniveau zijn. Ook gek hè... Wel met elkaar de wereld willen redden, maar er zelf ook rijker van willen worden.

[ Voor 22% gewijzigd door Pr088 op 04-09-2025 12:45 ]

• jelleeelco
Pr088 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:42:
[...]

Ja je kunt er veel bij slepen. Maar gas wordt met de invoering van ETS2 in 2027 toch een stapje duurder. Rabobank schat het op € 0,10 per m3 aardgas. Is bij mijn verbruik toch €100-120 per jaar.
https://www.rabobank.nl/k...-huishoudens-en-bedrijven
Elektraprijzen kunnen ook stijgen als gevolg van ETS2 (alhoewel elektra onder ETS1 valt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
jelleeelco schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:43:
[...]

Elektraprijzen kunnen ook stijgen als gevolg van ETS2 (alhoewel elektra onder ETS1 valt).
Eens. Daarom overweeg ik extra zonnepanelen. Eigen stroom is duurzaam, geen ETS.

• WAF1
Pr088 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:06:
[...]

In de specificatiebladen die je van WeHeat / installateur krijgt staat geen LwA, alleen EN12102-1 meting.
Geluidsdruk op 1m / Meting volgens EN12102-1 @ 8kW = 49 dB(A)
Voor de P80, vorige week dit ontvangen van de installateur.
Dat is dus de zelfde situatie waar ik destijds mee zat. Daarom moest ik het geluidsvermogen bij WeHeat opvragen. Maar hoe je dan op een meting van 70 dB(A) voor geluidsvermogen komt, terwijl je geluidsdruk op 1 meter 49 dB(A) is, dat is mij een raadsel. Dat komt deels door het horizontale ontwerp, maar het is wel een heel groot verschil.

• arjenhiemstra
jelleeelco schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:38:
[...]

Wat ik bedoelde is dat als je afschrijving van de CV ketel mee gaat nemen, je net zo goed kan kijken naar andere doelen voor 15k die veel meer geld op leveren. En ik snap je redenatie, echter is het zeer onduidelijk wat de gasprijs in de toekomst gaat doen. Er zijn genoeg signalen dat die omhoog gaat, maar hogere kosten wegens minder aanslutingen zit echt in max tientjes per jaar.
Ah check, zo had ik het niet gelezen idd.
Investeren in defensie schijnt ineens weer populair te zijn... dus ja, je hebt uiteraard gelijk, ook dat had vrijwel niemand 5 jaar geleden verwacht.
Daarnaast, als de overheid merkt minder inkomsten te hebben vanuit gas, dan zullen ze elektra meer kunnen gaan belasten. Het is allemaal koffiedik kijken.
Dat kan, je weet het nooit helemaal zeker, maar dan zullen we wel uit de Parijs akkoorden moeten stappen vermoed ik....

Maargoed; als je al een WeHeat hebt staan kun je altijd nog vrij eenvoudig de switch naar FE maken. Dat is wel 1 van de mooie dingen van WeHeat: alle producten zijn in principe FE ready.
Als je bij de installatie er een beetje rekening mee kan houden qua ruimte e.d. is het misschien over 5 jaar oid niet een hele grote klus als het dan financieel toch slim blijkt te zijn.

• JessicavdH

JessicavdH

WAF1 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:34:
[...]

Op de website werd op dat moment 55 db(A) gecommuniceerd en zoals uit diverse berichten hier ook blijkt, was dat de waarde waarmee volgens Weheat gerekend moest worden op dat moment. Ik heb de indruk (maar weet het niet zeker) dat die 70 dB(A) pas verschenen is nadat ingenieursbureau Peutz een aantal metingen heeft verricht. Overigens hoeven we waarschijnlijk niet te rekenen met 70 DB, maar wel met 65 (modus vier). Dat is nog altijd veel meer dan 55.

[ Voor 39% gewijzigd door JessicavdH op 04-09-2025 13:26 ]

Jaren_30_huis_gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
arjenhiemstra schreef op donderdag 4 september 2025 @ 13:17:
[...]
Maargoed; als je al een WeHeat hebt staan kun je altijd nog vrij eenvoudig de switch naar FE maken. Dat is wel 1 van de mooie dingen van WeHeat: alle producten zijn in principe FE ready.
Als je bij de installatie er een beetje rekening mee kan houden qua ruimte e.d. is het misschien over 5 jaar oid niet een hele grote klus als het dan financieel toch slim blijkt te zijn.
Van Hybride naar FE zou me 4k kosten.... en hoe je het ook bekijkt, dat haal ik er echt niet uit. Daarnaast, verminderd comfort.

• Pr088
jelleeelco schreef op donderdag 4 september 2025 @ 13:24:
[...]

Van Hybride naar FE zou me 4k kosten.... en hoe je het ook bekijkt, dat haal ik er echt niet uit. Daarnaast, verminderd comfort.
Waarom zou je comfort afnemen? Met een 300 liter vat -dat je desnoods wat op een hogere temperatuur stookt- sta je niet koud te douchen hoor. En met € 500 besparing per jaar heb je het toch in 8-10 jaar 'er uit'?
Comfort verkiezen boven opwarming van de aarde/milieu/aardbevingsschade/herstel Groningen.... Da's nogal wat.

• Pr088
WAF1 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:53:
[...]

Dat is dus de zelfde situatie waar ik destijds mee zat. Daarom moest ik het geluidsvermogen bij WeHeat opvragen. Maar hoe je dan op een meting van 70 dB(A) voor geluidsvermogen komt, terwijl je geluidsdruk op 1 meter 49 dB(A) is, dat is mij een raadsel. Dat komt deels door het horizontale ontwerp, maar het is wel een heel groot verschil.
Het verschil is dat de 70 dB(A), die hier ook wel eens voor 55, 60 of 65 doorgaat, gemeten wordt onder 100% belasting van de compressor + ventilator. De 49dB(A) op 1 meter is niet onder vollast maar onder deellast.
Hoe heb jij het bij WeHeat opgevraagd? Heb jij een rechtstreeks mailadres?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Pr088 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:14:
[...]

Waarom zou je comfort afnemen? Met een 300 liter vat -dat je desnoods wat op een hogere temperatuur stookt- sta je niet koud te douchen hoor. En met € 500 besparing per jaar heb je het toch in 8-10 jaar 'er uit'?
Comfort verkiezen boven opwarming van de aarde/milieu/aardbevingsschade/herstel Groningen.... Da's nogal wat.
Omdat ik momenteel zo lang warm water kan gebruiken als ik wil. Met twee stortdouches en tieners hoef ik me nergens zorgen om te maken.

Tijdens de winter (met ieder uur een defrost) geen wekelijkse legionella run dat de verwarmingsrun onderbreekt. Heb toch aardig wat klachten voorbij zien komen afgelopen winter.

Daarnaast ben ik meer een realist en heb ik niet de illusie dat mijn gasverbruik van 250m3 per jaar heel veel bijdraagt aan de global warming. Althans, niet in verhouding tot de investering die ik moet doen. Ik kan dan beter een thuisaccu aanschaffen op termijn en mijn footprint op die manier drukken.

En vanuit financieel perspectief, 10 jaar terugverdientijd (break even, niet eens enige vorm van ROI) is totaal niet rendabel/interessant.

[ Voor 4% gewijzigd door jelleeelco op 04-09-2025 14:21 ]

• Pr088
jelleeelco schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:19:
[...]

Omdat ik momenteel zo lang warm water kan gebruiken als ik wil. Met twee stortdouches en tieners hoef ik me nergens zorgen om te maken.

Tijdens de winter (met ieder uur een defrost) geen wekelijkse legionella run dat de verwarmingsrun onderbreekt. Heb toch aardig wat klachten voorbij zien komen afgelopen winter.

Daarnaast ben ik meer een realist en heb ik niet de illusie dat mijn gasverbruik van 250m3 per jaar heel veel bijdraagt aan de global warming. Althans, niet in verhouding tot de investering die ik moet doen. Ik kan dan beter een thuisaccu aanschaffen op termijn en mijn footprint op die manier drukken.

En vanuit financieel perspectief, 10 jaar terugverdientijd (break even, niet eens enige vorm van ROI) is totaal niet rendabel/interessant.
Tja. Mijn nieuwe keuken, tv of cv kachel heeft ook geen ROI. En die legionellarun hoef jij echt niet elke week te doen als je met tieners en stortdouches water in zwembadhoeveelheden gebruikt.

Even doorgaand op ROI. Wel eens naar een warmteterugwininstallatie gekeken voor je douche? :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jelleeelco
Pr088 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:26:
[...]

Tja. Mijn nieuwe keuken, tv of cv kachel heeft ook geen ROI. En die legionellarun hoef jij echt niet elke week te doen als je met tieners en stortdouches water in zwembadhoeveelheden gebruikt.

Even doorgaand op ROI. Wel eens naar een warmteterugwininstallatie gekeken voor je douche? :D
Ik snap je vergelijking maar die gaat niet op. De vergelijking zou zijn dat ik mijn huidige tv (waar ik prima tevreden mee ben en die het uitermate goed doet) ga vervangen voor een andere om zo over 10 jaar break even te zijn met stroomkosten.

Los daarvan, ik merk dat we redelijk (mijn fout!) off-topic gaan....laten we het weer over de Weheat WP hebben en niet over waarom wel/waarom niet SWW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JessicavdH

JessicavdH

Pr088 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:26:
[...]

De legionellarun kun je volgens mij niet uitzetten. Zelfs niet als je een maand op vakantie bent. En ja, afgelopen winter ging de Blackbird op de meest onmogelijke tijden die run doen. Ik hoop dat dat met wat AI beter wordt.

Jaren_30_huis_gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feico.de.boer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-09 12:12
JessicavdH schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:27:
[...]

De legionellarun kun je volgens mij niet uitzetten. Zelfs niet als je een maand op vakantie bent. En ja, afgelopen winter ging de Blackbird op de meest onmogelijke tijden die run doen. Ik hoop dat dat met wat AI beter wordt.
Als ik me niet vergis kan je installateur een vaste tijd instellen voor de legionellarun. In elk geval loopt deze bij mij altijd om 13:00 uur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11-09 17:45
Het starttijdstip wordt idd door de installateur vastgelegd.
Echter de run kan onderbroken worden door CV vraag of doordat de wp anderszins beperkt wordt. Bv op een warme dag kan de compressor oververhit raken. In dat geval maakt de run een herstart op een later tijdstip of op een andere dag. Dit herstarten is uitermate inefficient omdat bij elke herstart het aanvoer water opnieuw naar hoge temp gebracht moet worden. Ik hoop dat de beloofde intelligente SWW sw update hier verbetering in brengt.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

Mijn langjarig gemiddelde is <2500 kWh ( 10 jaar ) en compenseerde 1500 m3 gas zonder aanvullende maatregelen. Destijds was de verhouding gas / stroomprijs 1:4 nu 1:5. Met gas de deur uit en geen vastrecht gasmeter en geen onderhoudscontract CV ketel zou ik er nu max. 4-5 jaar over doen. Echter de zonnepanelen maken het feestje compleet. Al 10 jaar geen energie rekening meer en in 2027 wellicht een kleine factuur. Maar dat fakkelen wij dan af in de EV met Tibber. Vergeet ook niet de aanschaf van een CV ketel te verrekenen die heb je ook nodig als je geen warmtepomp hebt.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Pr088
Carboy54 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:36:
[...]

Mijn langjarig gemiddelde is <2500 kWh ( 10 jaar ) en compenseerde 1500 m3 gas zonder aanvullende maatregelen. Destijds was de verhouding gas / stroomprijs 1:4 nu 1:5. Met gas de deur uit en geen vastrecht gasmeter en geen onderhoudscontract CV ketel zou ik er nu max. 4-5 jaar over doen. Echter de zonnepanelen maken het feestje compleet. Al 10 jaar geen energie rekening meer en in 2027 wellicht een kleine factuur. Maar dat fakkelen wij dan af in de EV met Tibber. Vergeet ook niet de aanschaf van een CV ketel te verrekenen die heb je ook nodig als je geen warmtepomp hebt.
Die verhouding valt mij wel mee in positieve zin. Ik ging uit van 1200 m3 gas omzetten naar ongeveer 3000 kwh. Maar dat kan dus wel eens lager uitvallen. @Carboy54 (of anderen) wat is jouw ervaring met het moduleren en pendelen. Ik hoor hier mensen voorbijkomen met dagenlange runs op 200W met een sparrow. Tegelijk lijken me kortere runs van uren op laag wattage met een BB P80 in mijn situatie toch ook prima? Wat is trouwens het laagste inputvermogen dat BB P80 aankan? 1,8kw output is het minimum. Maar bij welke COP/ input? 300W? 400W?

• WAF1
Pr088 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:16:
[...]

Het verschil is dat de 70 dB(A), die hier ook wel eens voor 55, 60 of 65 doorgaat, gemeten wordt onder 100% belasting van de compressor + ventilator. De 49dB(A) op 1 meter is niet onder vollast maar onder deellast.
Hoe heb jij het bij WeHeat opgevraagd? Heb jij een rechtstreeks mailadres?
Volgens de wettelijke regels moet je ook bij vollast meten, daar kan de gemeente dus niet van afwijken. Maar met 70 dB(A) geluidsvermogen voldoet een gemiddeld rijtjeshuis nooit aan de regels, volgens de wettelijke berekening.

In de uiteindelijk eisen heeft men het wel over de geluidsdruk.

AI: Sinds 1 april 2021 geldt een limiet van 45 dB(A) overdag (tussen 7:00 en 19:00 uur) en 40 dB(A) 's nachts (tussen 19:00 en 7:00 uur). Deze regels gelden voor zowel nieuwbouw als bestaande woningen en worden gemeten bij de perceelgrens.

Het enige mailadres wat ik evt. voor je heb is:

contact@weheat.nl

Dit is het mailadres die je krijgt/kreeg als je een offertte aanvroeg. Ik weet niet of dat hetzelfde mailadress is wat toen op hun site stond en ik destijds heb gebruikt.

Voor de goede orde ik heb destijds niet voor WeHeat Blackbird 8 kW gekozen. Bij die beslissing speelde het al dan niet voldoen aan de geluidseisen inderdaad rol. WeHeat begreep helemaal niet welke waarde ik vroeg en ik vertrouwde hun uiteindelijke antwoord niet. Ook ik mijn situatie ben ik eigenlijk vergunningsplichtig.en bestaast er een kans dat er ooit gehandhaafd wordt.

• Pr088
WAF1 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:56:
[...]

Volgens de wettelijke regels moet je ook bij vollast meten, daar kan de gemeente dus niet van afwijken. Maar met 70 dB(A) geluidsvermogen voldoet een gemiddeld rijtjeshuis nooit aan de regels, volgens de wettelijke berekening.

AI: Sinds 1 april 2021 geldt een limiet van 45 dB(A) overdag (tussen 7:00 en 19:00 uur) en 40 dB(A) 's nachts (tussen 19:00 en 7:00 uur). Deze regels gelden voor zowel nieuwbouw als bestaande woningen en worden gemeten bij de perceelgrens.

Het enige mailadres wat ik evt. voor je heb is:

contact@weheat.nl

Dit is het mailadres die je krijgt/kreeg als je een offertte aanvroeg. Ik weet niet of dat hetzelfde mailadress is wat toen op hun site stond en ik destijds heb gebruikt.

Voor de goede orde ik heb destijds niet voor WeHeat Blackbird 8 kW gekozen. Bij die beslissing speelde het al dan niet voldoen aan de geluidseisen inderdaad rol. WeHeat begreep helemaal niet welke waarde ik vroeg en ik vertrouwde hun uiteindelijke antwoord niet. Ook ik mijn situatie ben ik eigenlijk vergunningsplichtig.en bestaast er een kans dat er ooit gehandhaafd wordt.
Wat was hun uiteindelijke antwoord dan bij vollast? En wat was je alternatief. Een Quatt hybride opstelling (afgaand op de ondertiteling)?
En wat is "eigenlijk vergunningplichtig"? Wel plichtig maar nooit aangevraagd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Pr088 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:55:
[...]

Die verhouding valt mij wel mee in positieve zin. Ik ging uit van 1200 m3 gas omzetten naar ongeveer 3000 kwh. Maar dat kan dus wel eens lager uitvallen. @Carboy54 (of anderen) wat is jouw ervaring met het moduleren en pendelen. Ik hoor hier mensen voorbijkomen met dagenlange runs op 200W met een sparrow. Tegelijk lijken me kortere runs van uren op laag wattage met een BB P80 in mijn situatie toch ook prima? Wat is trouwens het laagste inputvermogen dat BB P80 aankan? 1,8kw output is het minimum. Maar bij welke COP/ input? 300W? 400W?
Mijn warmtepomp van het afgelopen seizoen was een Itho Amber met een input van 800 watt zonder pendelen en met radiatoren die in de winter 24/7 kon door draaien. Pendelen is een optelsom van input / afgifte / ingestelde Delta, ingestelde vertraging en hysterese thermostaat plus waterzijdig inregelen. Output in kW is afhankelijk van COP. Til er dus niet te zwaar aan. Een hele lage frequentie betekent ook een lage efficiëntie en 1 run per uur is ook geen pendelen. En pendelen met vvw is al vaak helemaal geen issue.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 04-09-2025 17:15 ]

• RNacoustics
jelleeelco schreef op donderdag 4 september 2025 @ 13:24:
[...]

Ik heb nu ook nog een BB hybride. komend jaar kan ik nog salderen, maar vanaf 2027 wordt het energie plaatje anders. Ik wil dan zo min mogelijk stroomverkeer vice versa naar het netwerk (denk aan deels off-grid batterij oplossing). Denk dan o.a. aan een boiler die de stroom van de zonnepanelen kan opvangen en dan definitief van het gas af gaan. De winter maanden blijft een uitdaging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Is het ook niet zo dat met vvw je bij hogere input kunt bufferen overdag. Ook voordeel van je pv. Daardoor kan de wp in de nacht evt uit. Onderaan de streep dus effectief gelijk wellicht?

[ Voor 9% gewijzigd door STIMPPYYY op 04-09-2025 17:16 ]

• RNacoustics
JessicavdH schreef op donderdag 4 september 2025 @ 13:21:
[...]

Op de website werd op dat moment 55 db(A) gecommuniceerd en zoals uit diverse berichten hier ook blijkt, was dat de waarde waarmee volgens Weheat gerekend moest worden op dat moment. Ik heb de indruk (maar weet het niet zeker) dat die 70 dB(A) pas verschenen is nadat ingenieursbureau Peutz een aantal metingen heeft verricht. Overigens hoeven we waarschijnlijk niet te rekenen met 70 DB, maar wel met 65 (modus vier). Dat is nog altijd veel meer dan 55.
Heeft die bewuste buurvrouw nu geklaagd over het geluid, of over "lelijk" aangezicht. Is jou WP zichtbaar vanaf de openbaren weg? Lijkt nu dat je verlinkt ben en de gemeente om allerlei voorwaarde vraagt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JessicavdH

JessicavdH

WAF1 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:56:
[...]

Geluidslabel vertelde mij het volgende over wel/niet meten bij vollast (ik heb het niet geverifieerd):
"In bijlage XVII van de Omgevingsregeling (artikel 2) staat bij het te gebruiken geluidsvermogen voor de berekening: "Het geluidsniveau van de installatie voor warmte- of koudeopwekking wordt gemeten bij het maximale toerental behorende bij de gekozen instelling van de installatie."
Omdat de Blackbird bij de fabriek in Modus 4 wordt ingesteld zou dat dus de logische modus kunnen zijn. En dan de vollast in die modus.

Jaren_30_huis_gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JessicavdH

JessicavdH

RNacoustics schreef op donderdag 4 september 2025 @ 17:21:
[...]

Heeft die bewuste buurvrouw nu geklaagd over het geluid, of over "lelijk" aangezicht. Is jou WP zichtbaar vanaf de openbaren weg? Lijkt nu dat je verlinkt ben en de gemeente om allerlei voorwaarde vraagt?
Ik weet niet waar ze over geklaagd heeft. Verlinken klinkt naar maar we hebben geen goede relatie met de buurvrouw. Daar ga ik hier niet verder over uitweiden. Ze heeft ooit gezegd dat ze 'm lelijk vond. De buurvrouw heeft een dakterras (zonder vergunning) op dezelfde hoogte als waar de warmtepomp staat maar daar zit wel 6 meter tussen. Hij is niet/nauwelijks zichtbaar vanaf de openbare weg want staat op 9 meter hoogte en bovendien heeft welstand de plaatsing ook al goedgekeurd. Dus het gaat nú over geuid. Ons vermoeden is ook dat de gemeente er nu met een vergrootglas naar kijkt.

Jaren_30_huis_gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
JessicavdH schreef op donderdag 4 september 2025 @ 17:30:
[...]

Ik weet niet waar ze over geklaagd heeft. Verlinken klinkt naar maar we hebben geen goede relatie met de buurvrouw. Daar ga ik hier niet verder over uitweiden. Ze heeft ooit gezegd dat ze 'm lelijk vond. De buurvrouw heeft een dakterras (zonder vergunning) op dezelfde hoogte als waar de warmtepomp staat maar daar zit wel 6 meter tussen. Hij is niet/nauwelijks zichtbaar vanaf de openbare weg want staat op 9 meter hoogte en bovendien heeft welstand de plaatsing ook al goedgekeurd. Dus het gaat nú over geuid. Ons vermoeden is ook dat de gemeente er nu met een vergrootglas naar kijkt.
Heel veel sterkte en succes met dit gedoe!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelleeelco
STIMPPYYY schreef op donderdag 4 september 2025 @ 17:15:
Is het ook niet zo dat met vvw je bij hogere input kunt bufferen overdag. Ook voordeel van je pv. Daardoor kan de wp in de nacht evt uit. Onderaan de streep dus effectief gelijk wellicht?
In de winter is er nauwelijks zon, en als er zon is wordt die opbrengst wel door het huis verbruikt. Ik zie juist voordelen van Weheat AI icm dynamische tarieven. Ik stel het me zo voor dat Weheat de day-ahead prijzen weet, jouw levenspatroon een beetje, en op basis daarvan gaat kijken wanneer het goedkoopst is om het huis 'gemiddeld' x-aantal graden te hebben waarbij de delta beperkt wordt tot 1-2 graden. BV als het overdag heel hard gaat waaien (of dat wordt verwacht), de temp 2 graden hoger zet zodat de WP bij de duurdere tarieven in de avond niet, of veel minder aan hoeft.

Maar zodra ik een thuisbatterij heb laat ik die 'berekening' over aan het EMS van de batterij, en kan de WP rustig doorpruttelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jelleeelco
[...]

Zij heeft een dakterras zonder vergunning? Oeps... Dan zou ik in mijn geval er niet heel lang over hoeven na te denken en ook even een handhavingsverzoek naar de Gemeente doen.

Mijn buren waren erg bezorgd, maar hebben nul last gehad. Als ze waren gaan klagen bij de gemeente (ipv bij mij en kijken hoe ik kan verhelpen) zou ik geen seconde hoeven te twijfelen en de gemeente er even op gewezen hebben dat ze de gevelindeling zonder vergunning hebben veranderd :).

• Pr088
[...]

Beter een goede buur dan een verre vriend....

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21:11
Adlar gooit in navolging van Quatt ook 2 pompen parallel in de strijd.
Volgt Weheat ook? Dan kan junior af met 2 Flints ipv wat heftigers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Hendrik Keizer schreef op donderdag 4 september 2025 @ 20:53:
Adlar gooit in navolging van Quatt ook 2 pompen parallel in de strijd.
Volgt Weheat ook? Dan kan junior af met 2 Flints ipv wat heftigers
Dat is bij gebrek aan beter. 2 Flints kan maar dan is 1x Sparrow eenvoudiger te monteren met minder uren en onderdelen. Door de hogere subsidie en maar een enkele controller en geen BUH nodig bij FE uiteindelijk ook nog voordeliger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JessicavdH

JessicavdH

jelleeelco schreef op donderdag 4 september 2025 @ 17:38:
[...]

Zij heeft een dakterras zonder vergunning? Oeps... Dan zou ik in mijn geval er niet heel lang over hoeven na te denken en ook even een handhavingsverzoek naar de Gemeente doen.

Mijn buren waren erg bezorgd, maar hebben nul last gehad. Als ze waren gaan klagen bij de gemeente (ipv bij mij en kijken hoe ik kan verhelpen) zou ik geen seconde hoeven te twijfelen en de gemeente er even op gewezen hebben dat ze de gevelindeling zonder vergunning hebben veranderd :).
Dat handhavingsverzoek gaan we ook echt wel doen zodra dit gedoe is opgelost :). First things first, voordat het winter wordt.

Jaren_30_huis_gasloos

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13-09 18:54
VLOERPOMPEN UITZETTEN ‘s ZOMERS?
Voordat ik een WP had , mijn sparrow staat nu een maandje maar heeft nog niet hoeven werken , had ik een pompschakelaar die de twee vloerpompen die ik heb , bij elke verdeler 1, aan schakelde als er warm water door de leidingen kwam . Als er geen warmtevraag is gaan de pompen uit . Dus vooral ook als er niet gestookt wordt ( zomer ). Om niet vast te lopen gingen de pompen in de zomer met regelmaat even aan .
Nu staan ze permanent te draaien op advies van CB . Mijn vraag is of de Sparrow dat nodig heeft . Elke pomp vraagt 50 watt dus er wordt met die twee vloerverwarmingspompen 100 watt gevraagd 24 uur per dag en 365 dagen per jaar . Dat is toch zowat 900 KW per jaar . Vraag : kan ik ze toch weer op de pompschakelaar zetten of anders zomers uitzetten ?
Of kan de Sparrow daar niet tegen ?

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

RayDelft schreef op donderdag 4 september 2025 @ 22:29:
Voordat ik een WP had , mijn sparrow staat nu een maandje maar heeft nog niet hoeven werken , had ik een pompschakelaar die de twee vloerpompen die ik heb , bij elke verdeler 1, aan schakelde als er warm water door de leidingen kwam . Als er geen warmtevraag is gaan de pompen uit . Dus vooral ook als er niet gestookt wordt ( zomer ). Om niet vast te lopen gingen de pompen in de zomer met regelmaat even aan .
Nu staan ze permanent te draaien op advies van CB . Mijn vraag is of de Sparrow dat nodig heeft . Elke pomp vraagt 50 watt dus er wordt met die twee vloerverwarmingspompen 100 watt gevraagd 24 uur per dag en 365 dagen per jaar . Dat is toch zowat 900 KW per jaar . Vraag : kan ik ze toch weer op de pompschakelaar zetten of anders zomers uitzetten ?
De inefficiëntie van jouw systeem met die mengverdelers in het systeem wordt nog aanzienlijk groter dan het verbruik van de waterpompen. In een effectieve installatie horen geen mengverdelers. Daar is hier al genoeg over geschreven.

• jelleeelco
RayDelft schreef op donderdag 4 september 2025 @ 22:29:
Ummm zou niet weten waarom die aan moeten. Sterker, een LTV verdeler heeft vaak niet eens een pomp en dan gaat de Weheat binnenunit ervoor zorgen dat de circulatie pomp 1x 24 uur heel even draait.

Bij mij draait de pomp van de (hybride)verdeler mee met de circulatiepomp van de weheat.

Broodje aap verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
Pr088 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 17:00:
[...]

Wat was hun uiteindelijke antwoord dan bij vollast? En wat was je alternatief. Een Quatt hybride opstelling (afgaand op de ondertiteling)?
En wat is "eigenlijk vergunningplichtig"? Wel plichtig maar nooit aangevraagd?
Ik had mij eerder in een reactie vergist. Het geluidsvermogen maximaal zou volgens WeHeat hetzelfde zijn als de geluidsdruk op 1 meter dus 49 dB(A).. Dat is dus niet geloofwaardig. Later kwam hier op het forum dus een andere waarde ter sprake en die stond inderdaad een poosje op de website. Nu wordt ik verrast met een waarde 70 dB(A) voor geluidsvermogen.

Blackbird was voor ons aantrekkelijk omdat deze op het platte dak op de keuken kon staan. Maar uiteindelijk was de mening van mijn man doorslagevend, hij vond de WeHeat te duur. De Quatt (ouder type) paste qua formaat op de kopse kant in een soort balkonbak, waardoor deze toch voldoende uitblaasruimte zou hebben. Ook wist ik (na laten gaan door @MacD007) dat deze kleine wp in mijn situatie, hoekhuis, aan de geluidseisen voldeed. Belangrijk omdat mijn huis grenst aan gemeentegrond, je wil liever geen discussie met je gemeente..Ook heb ik de plaatsing met de welstandscomissie afgestemd. Als je een vergunning aanvraagt dan moeten zij, in mijn gemeente, akkoord zijn.

Maar na deze beoordeling door de welstandscommisie moest ik dus een vergunning aanvragen alsof het om een bouwwerk ging met alle bijbehorende regels. Terwijl mijn wp doordat hij in een soort bak staat helemaal niet zichtbaar is en het volume van het huis dus ook niet wordt vergroot. De aanvraag via de omgevingswet was dusdanig ingewikkeld dat we vastliepen. Kort samengevat na weken had ik het helemaal met de bureacratie gehad. Als we gebruik wilden maken van de zomerkorting van Quatt dan moesten we door. Dus inderdaad geen vergunning aangevraagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
WAF1 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 22:46:
[...]

Ik had mij eerder in een reactie vergist. Het geluidsvermogen maximaal zou volgens WeHeat hetzelfde zijn als de geluidsdruk op 1 meter dus 49 dB(A).. Dat is dus niet geloofwaardig. Later kwam hier op het forum dus een andere waarde ter sprake en die stond inderdaad een poosje op de website. Nu wordt ik verrast met een waarde 70 dB(A) voor geluidsvermogen.

Blackbird was voor ons aantrekkelijk omdat deze op het platte dak op de keuken kon staan. Maar uiteindelijk was de mening van mijn man doorslagevend, hij vond de WeHeat te duur. De Quatt (ouder type) paste qua formaat op de kopse kant in een soort balkonbak, waardoor deze toch voldoende uitblaasruimte zou hebben. Ook wist ik (na laten gaan door @MacD007) dat deze kleine wp in mijn situatie, hoekhuis, aan de geluidseisen voldeed. Belangrijk omdat mijn huis grenst aan gemeentegrond, je wil liever geen discussie met je gemeente..Ook heb ik de plaatsing met de welstandscomissie afgestemd. Als je een vergunning aanvraagt dan moeten zij, in mijn gemeente, akkoord zijn.

Maar na deze beoordeling door de welstandscommisie moest ik dus een vergunning aanvragen alsof het om een bouwwerk ging met alle bijbehorende regels. Terwijl mijn wp doordat hij in een soort bak staat helemaal niet zichtbaar is en het volume van het huis dus ook niet wordt vergroot. De aanvraag via de omgevingswet was dusdanig ingewikkeld dat we vastliepen. Kort samengevat na weken had ik het helemaal met de bureacratie gehad. Als we gebruik wilden maken van de zomerkorting van Quatt dan moesten we door. Dus inderdaad geen vergunning aangevraagd.
Duidelijk! De 70 dB is overigens nooit officieel bevestigd toch? Dus dat hoeft ook niet waar te zijn... We weten het niet.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:29

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@Weheat leest mee, ze komen vast wel met een reactie mbt het geluidsniveau en met welke waarde je dient te rekenen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gazzzman61
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-09 17:39
Mijn BB80 gaat de laatste drie vier dagen wel tien tot twintig keer offline. Ervaren meer mensen dit?

Canon 5dMkIV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
gazzzman61 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:32:
Mijn BB80 gaat de laatste drie vier dagen wel tien tot twintig keer offline. Ervaren meer mensen dit?
Niets gemerkt, maar dan...hoe merk je dat nu? Mijn WP draait nu helemaal niet, en kijk er ook niet naar. Of heb je ook SWW en heb je issues?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:13
gazzzman61 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:32:
Mijn Sparrow gaat niet steeds offline, wel stop hij zeer regelmatig met gegevens doorgeven. Dan mis ik altijd 15 minuten data in de grafieken. Ook aanpassingen in de settings maken is dan niet mogelijk. De pomp draait ondertussen wel gewoon door indien hij aan staat.

Deze ochtend is het helemaal drama en al een stuk of 5x geen verbinding sinds 6:00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
jeroendh schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:58:
[...]

Mijn Sparrow gaat niet steeds offline, wel stop hij zeer regelmatig met gegevens doorgeven. Dan mis ik altijd 15 minuten data in de grafieken. Ook aanpassingen in de settings maken is dan niet mogelijk. De pomp draait ondertussen wel gewoon door indien hij aan staat.

Deze ochtend is het helemaal drama en al een stuk of 5x geen verbinding sinds 6:00.
Even gekeken bij de Outside Temp zoals die door de Sparrow wordt gelogd. Idd veel onderbrekingen.

Ik neem aan dat ze met iets bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13-09 18:58
Pr088 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 19:38:
[...]
Beter een goede buur dan een verre vriend....
Komt van twee kanten, zo te horen is ditnooit een goede buur geweest...

En iid. ze had van mij gelijke munt teruggekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JessicavdH

JessicavdH

teacher schreef op donderdag 4 september 2025 @ 23:31:
@Weheat leest mee, ze komen vast wel met een reactie mbt het geluidsniveau en met welke waarde je dient te rekenen.
Tot nu toe is mijn ervaring dat Weheat zelf nauwelijks schijnt te weten wat geluid is en wat je daarmee moet... voor de tonaliteit vertelden ze ons zelfs dat je die alleen ter plekke kunt meten (terwijl dat juist alleen in een lab-opstelling kan)! En zoals hier al eerder door anderen opgemerkt, verwart Weheat regelmatig geluidsdruk met geluidsvermogen. Bovendien bepaalt Weheat natuurlijk niet de regelgeving.
We hebben overigens inmiddels wél contact met hen en een belofte dat ze ons gaan helpen met de geluidsberekeningen (dat heeft ca. 5 weken geduurd). Ik hoop dat ze die belofte nakomen.

[ Voor 1% gewijzigd door JessicavdH op 05-09-2025 09:05 . Reden: verduidelijking ]

Jaren_30_huis_gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
JessicavdH schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:05:
[...]

Tot nu toe is mijn ervaring dat Weheat zelf nauwelijks schijnt te weten wat geluid is en wat je daarmee moet... voor de tonaliteit vertelden ze ons zelfs dat je die alleen ter plekke kunt meten (terwijl dat juist alleen in een lab-opstelling kan)! En zoals hier al eerder door anderen opgemerkt, verwart Weheat regelmatig geluidsdruk met geluidsvermogen. Bovendien bepaalt Weheat natuurlijk niet de regelgeving.
We hebben overigens inmiddels wél contact met hen en een belofte dat ze ons gaan helpen met de geluidsberekeningen (dat heeft ca. 5 weken geduurd). Ik hoop dat ze die belofte nakomen.
Los van het feit dat het 5 weken heeft geduurd, vind ik dat erg netjes van ze. Ik hoop echt van harte dat het goedkomt met jullie BB (en mocht gemeente echt ruk gaan doen, flink stampij maken over verduurzaming etc).

Ik had destijds de optie om bij het onderhoud van mijn dak (laag bitumen over de oude laag heen) om alle dakplaten weg te laten halen en alles opnieuw op te bouwen, met 10cm PIR isolatie ertussen. Daarvoor was een vergunning nodig want de dakrand zou 5cm hoger uitkomen. Nog nooit zoveel gezeik gehad met de gemeente - kreeg op mijn sodiemieter dat de tekeningen 'niet professioneel' waren en door een architect aangeleverd moesten worden. Uiteindelijk heb ik alles maar afgeblazen - toen kreeg ik als nog de vergunning! Uiteraard geweigerd de leges te betalen, dikke discusie met de 'architect' van de gemeente. Dit was toch verduurzaming, waarom deed ik het dan niet? Tja. Als ze het makkelijk zouden maken dan mss wel. Maar die mensen zitten zo vast in hun eigen regelgeveingbubbel, het is gewoon dramatisch.

tot zover mijn totaal inhoudsloze bijdrage :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Jpiek schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:05:
[...]

Komt van twee kanten, zo te horen is ditnooit een goede buur geweest...

En iid. ze had van mij gelijke munt teruggekregen.
Ik bedoelde het niet tegen topic-collega's, maar dat het je een hoop gedoe oplevert als een buur (ook zonder enige aanleiding) de voet dwars zet.

[ Voor 4% gewijzigd door Pr088 op 05-09-2025 09:19 ]

Pagina: 1 ... 105 ... 108 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.