Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sir Bacon
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-09 23:09
mog__wai schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 11:54:
...Als ik ~1500 euro installatiekosten reken ...
Dan krijg je wel een beun installatie.
Even serieus, uurtarief van een goede installateur is tegenwoordig zo €80/uur. Bij mijn installatie zijn ze zo 40 uur bezig geweest (full-electric BB P60, inclusief vervanging verdelers en wat waterwerk wat ook moest), dus reken maar uit. Maar dan zit het er wel netjes in met alles netjes aangelegd (geen knietjes, grote buis, nette bochten, geïsoleerd). 'Klein materieel' is dan ook geen kleine post ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LVPP
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 04-09 19:13
jelleeelco schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:52:
[...]

Jagas met ventilatoren koelen echt wel goed. Niet zoals een airco, maar brengt de temperatuur in een ruimte met 4 graden naar beneden (in mijn geval).

Laat je echter niet de peperdure oplossing van Jaga aanpraten: zoek op 'heatbooster' op dit forum. Is een module waarop je zelf (hele simpele, goedkope en stille) ventilatoren kan aansluiten en die kun je via WiFi benaderen. Gemaakt door een medewerker tweaker. Vele malen stiller en beter dan de jaga oplossing!

Op die manier kun je je huis met een Weheat prima koeler maken. Voordeel: stroomverbruik is een stuk lager, het gaat wel langzamer maar als je het continue aan laat staan draait het hele systeem op nog geen 300watt (mijn Sparrow doet dan 200 ongeveer).
Hi Jelle, ik ben al een tijdje opzoek naar ventilatoren die ik via wifi of zigbee kan bedienen voor op onze Jaga convectoren. Kan je iets meer vertellen over de oplossing waar je over schrijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:39
LVPP schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:35:
[...]

Hi Jelle, ik ben al een tijdje opzoek naar ventilatoren die ik via wifi of zigbee kan bedienen voor op onze Jaga convectoren. Kan je iets meer vertellen over de oplossing waar je over schrijft?
Zeker, check deze link voor de module:

https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50

En ventilatoren hangen of van de diepte van de Jaga. Ik ben zelf heel tevreden over Noctua. Wel wat duurder, maar heel stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:39

Carboy54

Duurzaamheid coach

Bedankt voor alle tips / inzichten (te veel om allemaal te quoten... :)).
- Prijs: Ik begrijp dat het prijsniveau niet veel hoger zou moeten liggen dan de markt en dat weheat transparant is over de prijs. Als ik op de weheat site kijk is een BB P80 all electric 6640,- incl. boiler en subsidie en exclusief installatie (ik neem aan incl BTW, want consumentenprijs). Dus excl subsidie 9665,-.. Als ik ~1500 euro installatiekosten reken dan kom is rond de 11.000,- uit. Mijn offertes zijn echter veel hoger dan dat. Ik ga nog eens verder kijken.
- Load-balancing / zonne-energie verbruik: Kan nu niet, maar ik begrijp dat er in de nabije toekomst waarschijnlijk een P1 koppeling komt die dit mogelijk zou kunnen maken als deel van "weheat intelligence". Het lijkt geen showstopper want ik kan ook load-balancen met mijn laadpaal, maar wel fijn om op de toekomst voorbereid te zijn. Ik ga er eens naar vragen tijdens mijn bezoek.

Ik heb ook nog wat nieuwe vragen:
- Buffervat: Is het noodzakelijk om een buffervat te hebben. Weheat (op hun site) en Atlas adviseren het, maar met >100m2 betonvloer die altijd open staat heb ik toch voldoende buffer en lijkt het mij zonde van de ruimte / kosten.
- Verdelers: Ik heb in huis 4 stuks Therminon LTV verdelers met pomp (zie foto), die ik nu ook al gebruik icm een CV aanvoer temperatuur van 35 graden, het meng ventiel afgesloten en de aanvoer helemaal open. Daarmee zijn ze hydraulisch actief. Is het noodzakelijk om ze om te bouwen naar passief (ik heb op het forum oplossingen gezien om de pomp te vervangen door een stuk buis) of kan ik de pomp simpelweg laten schakelen samen met de pomp van de warmtepomp (zoals ik nu ook doe met de CV).

[Afbeelding]
Voor een goede installatie gaat dat niet lukken. Alleen al de koppelingen zijn vaak een rib uit jouw lijf. Het verschil is niet alleen de pomp. Een verdeler voor een warmtepomp heeft veel grotere venturies die wel 4x zoveel volume doorlaten. Een cv doet 400 liter. Een warmtepomp doet 1100-1750 liter

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mog__wai
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:37
Sir Bacon schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 12:29:
[...]

Dan krijg je wel een beun installatie.
Even serieus, uurtarief van een goede installateur is tegenwoordig zo €80/uur. Bij mijn installatie zijn ze zo 40 uur bezig geweest (full-electric BB P60, inclusief vervanging verdelers en wat waterwerk wat ook moest), dus reken maar uit. Maar dan zit het er wel netjes in met alles netjes aangelegd (geen knietjes, grote buis, nette bochten, geïsoleerd). 'Klein materieel' is dan ook geen kleine post ;)
Met veel aanvullende werkzaamheden kan ik me voorstellen dat de kosten oplopen, maar in mijn geval is het redelijk simpel. Ik wil niets aanpassen aan verdelers / thermostaat, de warmtepomp kan door de bestaande dak doorvoer van de CV, elektra werk doe ik zelf. Dus het is letterlijk CV eruit, BB op het dak, pompen / boiler direct onder dat dak en leidingwerk opnieuw aansluiten op bestaande CV leidingen op diezelfde plek. De partijen die ik tot nu toe heb gesproken geven aan dat het max 1 dag werk is met 2 man. Weheat rekent in hun rekenvoorbeeld met 1700 euro, dus dat lijkt dan wel te kloppen met jouw uurtarief + wat materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mog__wai
Carboy54 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 14:14:
[...]

Voor een goede installatie gaat dat niet lukken. Alleen al de koppelingen zijn vaak een rib uit jouw lijf. Het verschil is niet alleen de pomp. Een verdeler voor een warmtepomp heeft veel grotere venturies die wel 4x zoveel volume doorlaten. Een cv doet 400 liter. Een warmtepomp doet 1100-1750 liter
Verdelers zijn in geen mijn mijn huidige offertes meegenomen. Ik ging ervan uit dat ik de bestaande verdelers (zie foto in vorige post) kon handhaven of ombouwen naar passief. Tot nu toe heeft ook geen van de installateurs me daar op gewezen. Maar jij denk dat dat niet gaat lukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 09-09 20:06
Weheat app doet vreemd.
Vrijdag is de installatie met de Flint WP opgeleverd. Apps geinstalleerd.
De Weheat app geeft vanmiddag aan (in rood) geen internetverbinding te hebben. Maar als ik de boiler T verhoog in de app dan gaat de Flint wel aan het werk. Dus er is wel verbinding met de WP.
Weet iemand waar die melding vandaan komt? Wat kan ik doen om die melding weg te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:51
mog__wai schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 14:28:
[...]

Verdelers zijn in geen mijn mijn huidige offertes meegenomen. Ik ging ervan uit dat ik de bestaande verdelers (zie foto in vorige post) kon handhaven of ombouwen naar passief. Tot nu toe heeft ook geen van de installateurs me daar op gewezen. Maar jij denk dat dat niet gaat lukken?
Als ik het zou installeren zou ik de verdeler vervangen. Het ziet er nu nogal krap uit voor een goede doorstroming, ombouw gaat tijd kosten en ik mis de instelbare doorstroommeters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

Informeer bij Therminon naar ombouwsets voor warmtepompen en niet alleen LTV. Met de BB vanaf de unit met 32 mm mlb kunststof leidingen naar het hoofdpunt geen 25 mm ribbel buisje. Vandaar uit verdelen over de 4 verdelers met minimaal 22 mm. inwendig afhankelijk van het aantal groepen. Bij voorkeur midden tussen de verdelers in dan heb je 2x 22mm. Succes verzekerd🤗 Alle andere opties behoren hier tot de eerder genoemde beun installaties toe met hoger energieverbruik en teleurstellingen tot gevolg. En dat zonder buffer mits alle groepen ongeregeld open blijven anders een 50 ltr seriële buffer in de retour.

[ Voor 11% gewijzigd door Carboy54 op 30-08-2025 15:38 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mog__wai
Carboy54 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 15:31:
[...]

Informeer bij Therminon naar ombouwsets voor warmtepompen en niet alleen LTV. Met de BB vanaf de unit met 32 mm mlb kunststof leidingen naar het hoofdpunt geen 25 mm ribbel buisje. Vandaar uit verdelen over de 4 verdelers met minimaal 22 mm. inwendig afhankelijk van het aantal groepen. Bij voorkeur midden tussen de verdelers in dan heb je 2x 22mm. Succes verzekerd🤗 Alle andere opties behoren hier tot de eerder genoemde beun installaties toe met hoger energieverbruik en teleurstellingen tot gevolg. En dat zonder buffer mits alle groepen ongeregeld open blijven anders een 50 ltr seriële buffer in de retour.
De verdelers zijn per verdieping van onze split level woning. Snel even nagemeten maar de buizen vanaf het centrale punt naar de verdeler zijn 25 mm uitwendig kunststof, dus dat ziet er goed uit. Gelukkig maar, want die zijn niet te vervangen zonder serieus breekwerk. Ik zal eens informeren bij Therminon of er een ombouwset is voor warmtepompen. Wat is eigenlijk precies het verschil? Is het puur de afwezigheid van de pomp en ruimere doorstroom openingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

mog__wai schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 16:36:
[...]

De verdelers zijn per verdieping van onze split level woning. Snel even nagemeten maar de buizen vanaf het centrale punt naar de verdeler zijn 25 mm uitwendig kunststof, dus dat ziet er goed uit. Gelukkig maar, want die zijn niet te vervangen zonder serieus breekwerk. Ik zal eens informeren bij Therminon of er een ombouwset is voor warmtepompen. Wat is eigenlijk precies het verschil? Is het puur de afwezigheid van de pomp en ruimere doorstroom openingen?
Wat je nu hebt zijn mengverdelers die mengen koud en warm naar een x temperatuur. Met een warmtepomp wil je een zo laag mogelijke temperatuur in de aanvoer met hoge flow met max efficiënte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mog__wai
Carboy54 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 17:41:
[...]

Wat je nu hebt zijn mengverdelers die mengen koud en warm naar een x temperatuur. Met een warmtepomp wil je een zo laag mogelijke temperatuur in de aanvoer met hoge flow met max efficiënte.
Klopt, maar ik heb de mengklep in de bovenbalk nu al helemaal dicht staan, dus hij mengt niet. Ik stook mijn cv op max 40 graden aanvoer. Dus het enige doel is nog flow weerstand verlagen begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:31
mog__wai schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 19:02:
[...]

Klopt, maar ik heb de mengklep in de bovenbalk nu al helemaal dicht staan, dus hij mengt niet. Ik stook mijn cv op max 40 graden aanvoer. Dus het enige doel is nog flow weerstand verlagen begrijp ik.
Stook jij je vloeren met 40 graden? Ik zou niet hoger gaan dan 35...

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Bedankt voor alle tips / inzichten (te veel om allemaal te quoten... :)).
- Prijs: Ik begrijp dat het prijsniveau niet veel hoger zou moeten liggen dan de markt en dat weheat transparant is over de prijs. Als ik op de weheat site kijk is een BB P80 all electric 6640,- incl. boiler en subsidie en exclusief installatie (ik neem aan incl BTW, want consumentenprijs). Dus excl subsidie 9665,-.. Als ik ~1500 euro installatiekosten reken dan kom is rond de 11.000,- uit. Mijn offertes zijn echter veel hoger dan dat. Ik ga nog eens verder kijken.
- Load-balancing / zonne-energie verbruik: Kan nu niet, maar ik begrijp dat er in de nabije toekomst waarschijnlijk een P1 koppeling komt die dit mogelijk zou kunnen maken als deel van "weheat intelligence". Het lijkt geen showstopper want ik kan ook load-balancen met mijn laadpaal, maar wel fijn om op de toekomst voorbereid te zijn. Ik ga er eens naar vragen tijdens mijn bezoek.

Ik heb ook nog wat nieuwe vragen:
- Buffervat: Is het noodzakelijk om een buffervat te hebben. Weheat (op hun site) en Atlas adviseren het, maar met >100m2 betonvloer die altijd open staat heb ik toch voldoende buffer en lijkt het mij zonde van de ruimte / kosten.
- Verdelers: Ik heb in huis 4 stuks Therminon LTV verdelers met pomp (zie foto), die ik nu ook al gebruik icm een CV aanvoer temperatuur van 35 graden, het meng ventiel afgesloten en de aanvoer helemaal open. Daarmee zijn ze hydraulisch actief. Is het noodzakelijk om ze om te bouwen naar passief (ik heb op het forum oplossingen gezien om de pomp te vervangen door een stuk buis) of kan ik de pomp simpelweg laten schakelen samen met de pomp van de warmtepomp (zoals ik nu ook doe met de CV).

[Afbeelding]
Over de buffer. Die zou inderdaad niet nodig zijn bij 100m2 altijd open. Het is vooral belangrijk dat je warmtepomp zoveel mogelijk flow kan maken, zeker als je geen buffer hebt. Dus investeer het geld dat je met de buffer bespaart in 32mm leidingen en een nieuwe open verdeler. Ombouwen levert je mogelijk niet een optimale situatie.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:45

AirX

Tweak Guru

Ik lees hier over allemaal grote diameter leidingen naar vloerverdelers. Is 15mm binnendiameter naar een vloerverdeler met vijf groepen kansloos met een warmtepomp? (Betreft de hoofdverwarming)

[ Voor 8% gewijzigd door AirX op 31-08-2025 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:49

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

15mm is een beetje zonde ja.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07:12
AirX schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 09:03:
Ik lees hier over allemaal grote diameter leidingen naar vloerverdelers. Is 15mm binnendiameter naar een vloerverdeler met vijf groepen kansloos met een warmtepomp? (Betreft de hoofdverwarming)
Ja.

Voorkeur is 26mm binnenmaat, kleiner kan (als het niet anders kan), bijvoorbeeld 22mm, maar gaat je wss rendement schelen.

Heb je de mogelijkheid om de leiding aan te passen, ga dan niet meer ribbelslangetje van 25mm pielen en trek direct mlb 32 (minimaal aantal knietjes)of cv pijp 28mm.

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:28
Stoker schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 18:06:
[...]

Ja.

Voorkeur is 26mm binnenmaat, kleiner kan (als het niet anders kan), bijvoorbeeld 22mm, maar gaat je wss rendement schelen.

Heb je de mogelijkheid om de leiding aan te passen, ga dan niet meer ribbelslangetje van 25mm pielen en trek direct mlb 32 (minimaal aantal knietjes)of cv pijp 28mm.
Ik snap opmerkingen over mogelijke turbulentie in ribbelbuis, maar over diameters en doorlaat is wat je schetst misleidend, dus daar wil ik graag een aanvulling op maken.

25mm ribbelbuis bij mij betekent een buis waar de nominale diameter van de vrije doorlaat 25mm is, DN25, buitendiameter is uit mn hoofd 37mm.

Voor metaal 28mm is dat je buitendiameter, 1.2mm wand is dan 25.6DN.

Uponor 32 is buitendiameter, DN is 26mm van de buis zelf en die koppeling en knietjes zijn pittig met de doorlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
Met andere woorden, comme si comme ça mits het op juiste wijze verwerkt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

drboneym schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 18:31:
[...]

Ik snap opmerkingen over mogelijke turbulentie in ribbelbuis, maar over diameters en doorlaat is wat je schetst misleidend, dus daar wil ik graag een aanvulling op maken.

25mm ribbelbuis bij mij betekent een buis waar de nominale diameter van de vrije doorlaat 25mm is, DN25, buitendiameter is uit mn hoofd 37mm.

Voor metaal 28mm is dat je buitendiameter, 1.2mm wand is dan 25.6DN.

Uponor 32 is buitendiameter, DN is 26mm van de buis zelf en die koppeling en knietjes zijn pittig met de doorlaat.
25mm naar 37mm lijkt mij sterk als ik dat gemonteerde spul zie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gSW9eGubhu8kdlgtNAlyKcu1gLY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k5ltI6IyiJIEStbUjjoyo7J3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
Daarnaast heb je met een ribbelslang meer vuilafzetting in de ribbels, en dan over lange afstand, en hogere stromingsweerstand.

Tis wel gemakkelijk aanleggen (minder arbeidsintensief) en (veel) goedkoper dan mlb of cv buis. grote stappen snel thuis.

Overigens heb ik het met een ribbelslang van 25 (of 27) over de buitendiameter, je houdt dan 20mm binnenmaat over.

[ Voor 20% gewijzigd door Stoker op 31-08-2025 19:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
Stoker schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 19:22:
Daarnaast heb je met een ribbelslang meer vuilafzetting in de ribbels, en dan over lange afstand, en hogere stromingsweerstand.

Tis wel gemakkelijk aanleggen (minder arbeidsintensief) en (veel) goedkoper dan mlb of cv buis. grote stappen snel thuis.

Overigens heb ik het met een ribbelslang van 25 (of 27) over de buitendiameter, je houdt dan 20mm binnenmaat over.
Kijk dat verklaard ons verschil, DN25 is buitendiameter 32mm, onze standaard.

Jammer van de oordelende toon in de subtext. Is niet nodig om anderen af te vallen om je eigen kwaliteiten over te brengen lijkt me.

Wij verwerken hem natuurlijk altijd met gesloten cel isolatie en uv mantel en ik betaal met die isolatie ongeveer zoveel als rol 32 met losse armaflex.

Fijne werkweek boys xx
Morgen weer een Sparrow op de planning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelleeelco
[...]

In eerste instantie ook de verdeler niet aangepast, die was nog maar 1 jaar oud en vond ik zonde. Maar gedurende de winter toch laten aanpassen en het verschil is zeer merkbaar. Vloer wordt sneller warm, en Ta is vele malen lager. CV heeft sindsdien niet 1x bij hoeven springen.

Ik zou het dan ook gelijk laten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir Bacon
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-09 23:09
mog__wai schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 14:20:
[...]

Met veel aanvullende werkzaamheden kan ik me voorstellen dat de kosten oplopen, maar in mijn geval is het redelijk simpel. Ik wil niets aanpassen aan verdelers / thermostaat, de warmtepomp kan door de bestaande dak doorvoer van de CV, elektra werk doe ik zelf. Dus het is letterlijk CV eruit, BB op het dak, pompen / boiler direct onder dat dak en leidingwerk opnieuw aansluiten op bestaande CV leidingen op diezelfde plek. De partijen die ik tot nu toe heb gesproken geven aan dat het max 1 dag werk is met 2 man. Weheat rekent in hun rekenvoorbeeld met 1700 euro, dus dat lijkt dan wel te kloppen met jouw uurtarief + wat materiaal.
Bij mij was het installeren van de WP ook simpel; CV eruit, en leidingen vanaf het dak erboven via de oude CV pijp naar binnen. Elektra was al voorbereid/ heb ik door de elektricien laten doen. Ja, de verdelers vervangen kost tijd, en het werk aan de waterleidingen was niet begroot, maar een goede installatie kost tijd. Het begint al met eerst alles eruit halen en dan even rustig de tijd nemen om te kijken welke leiding waar moet komen. En dat tijdens het werk af en toe herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JessicavdH
  • Laatst online: 12:05

JessicavdH

Blackbird P80 | Duco WTW | HA

@gratiz
gratiz schreef op woensdag 18 september 2024 @ 23:03:
...
Overzichtje anderen:
Blackbird : Voor de rekentool van de overheid is er ook een geluidsvermogen benodigd bij A7/W35.
Deze is: Lwa-MAX 55dB(A)
Tonaal waarde K1 = 0 dB(A)
...
Mag ik vragen waar je de tonaalwaarde van de Blackbird hebt gevonden? Wij proberen deze al een tijdje te achterhalen, ook via de installateur, maar krijgen geen antwoord van Weheat.

Jaren_30_huis_gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Wat in het vat zit verzuurt niet:
https://www.vakbladwarmte..._RN_20240401&utm_term=326

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

JessicavdH schreef op maandag 1 september 2025 @ 12:45:
@gratiz
[...]

Mag ik vragen waar je de tonaalwaarde van de Blackbird hebt gevonden? Wij proberen deze al een tijdje te achterhalen, ook via de installateur, maar krijgen geen antwoord van Weheat.
Dat stond op https://support.weheat.nl...-Blackbird?language=nl_NL, maar die pagina werkt niet meer. Ik had het eerder bij Weheat uitgevraagd en toen hadden ze het op de website geplaatst. Helaas hebben ze het verwijderd en lijken andere webbronnen ook niet meer te bestaan en heb ik geen screenshots gemaakt :(.

[ Voor 13% gewijzigd door AirX op 01-09-2025 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
Ik sta voor de overstap naar een BlackBird P60. Dan ben ik all electric en dus gasloos (wel fijn als je in Groningen woont!)

Ik heb een kundige installateur gevonden, de twijfel zit nog even in de Blackbird P60 of P80.
De installateur adviseert de P80 vanwege bijna gelijke modulatie en de hogere kW's bij lagere temperatuur. De grotere compressor hoeft dan minder hard te draaien.
P80 kan moduleren tot 1,8kw output (bij COP 3 is dat 600W inputvermogen).
De P60 kan moduleren tot 1,4kw (gedeeld door COP 3 in de winter = 460W).

Mijn huidig gasverbruik zit op 1200m3 inclusief sww (vorig jaar, dus niet heel koud) en ik heb een vloeropp. van circa 65m2 benedenverdieping, alles open. Vrijstaande woning, spouw geisoleerd, glaswol in het dak, HR++ overal en ruime dikke schuimbetonvloer (70cm). In de winter kwam mijn dagverbruik niet boven de 9-10m3 gas per dag.

Installateur zegt dat in combinatie met een 50l buffervat en de inhoud van de vloerverwarming ook met de P80 pendelen 'absoluut niet gaat gebeuren'. In de offerte zit al een backup-heater van 3kw, dus eigenlijk is de P60 volgens mij wel voldoende, ook voor zeer koude winters op basis van mijn warmtevraag.

Hoe kijken jullie aan tegen het modulaire karakter van de P80. Hoeveel maakt die 400W verschil uit?
Kan de P80 in mijn situatie wel voldoende terugmoduleren?
Mijn 'gut-feeling' en mijn eigen berekeningen laten zien dat ik met 6kw bij -10 wel toe kan, zeker met het back-up-elektrische-element in de voorgemonteerde binnenunit.

Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

Pr088 schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:06:
Ik sta voor de overstap naar een BlackBird P60. Dan ben ik all electric en dus gasloos (wel fijn als je in Groningen woont!)

Ik heb een kundige installateur gevonden, de twijfel zit nog even in de Blackbird P60 of P80.
De installateur adviseert de P80 vanwege bijna gelijke modulatie en de hogere kW's bij lagere temperatuur. De grotere compressor hoeft dan minder hard te draaien.

Mijn huidig gasverbruik zit op 1200m3 inclusief sww (vorig jaar, dus niet heel koud) en ik heb een vloeropp. van circa 65m2 benedenverdieping, alles open. Vrijstaande woning, spouw geisoleerd, glaswol in het dak, HR++ overal en ruime dikke schuimbetonvloer (70cm). In de winter kwam mijn dagverbruik niet boven de 9-10m3 gas per dag.

Installateur zegt dat in combinatie met een 50l buffervat en de inhoud van de vloerverwarming ook met de P80 pendelen 'absoluut niet gaat gebeuren'. In de offerte zit al een backup-heater van 3kw, dus eigenlijk is de P60 volgens mij wel voldoende, ook voor zeer koude winters op basis van mijn warmtevraag.

Hoe kijken jullie aan tegen het modulaire karakter van de P80. Hoeveel maakt die 400W verschil uit?
Mijn 'gut-feeling' en mijn eigen berekeningen laten zien dat ik met 6kw bij -10 wel toe kan, zeker met het back-up-elektrische-element in de voorgemonteerde binnenunit.

Wat denken jullie?
Kijk ook naar het vermogen bij hogere buitentemperaturen: AirX in "Weheat warmtepompen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:07

Wat denken jullie?
Hier ook een Grunneger gasloos gegaan met de WeHeat, in mijn geval een P80 omdat de P60 nog niet verkrijgbaar was.
Waarschijnlijk had ik ook P60 gekozen als nog geen ervaring met WeHeat had gehad maar ik ben toch blij een P80 te hebben, met name vanwege geluid.
Ik heb de instelling voor geluidsniveau een stap lager gezet zodat de compressor niet harder gaat dan +-80%. Minder max. vermogen maar het scheelt vooral 'best n bult' qua lawaai. Op 100% durf ik mijn buren niet aan te doen.

Ik weet niet of de P60 stiller is op 100% compressor vermogen of dat het aan mijn installatie ligt maar mijn vorige woning had een Daikin van ongeveer hetzelfde vermogen maar was onder vollast echt een heel stuk stiller dan de P80.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
arjenhiemstra schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:33:
[...]

Hier ook een Grunneger gasloos gegaan met de WeHeat, in mijn geval een P80 omdat de P60 nog niet verkrijgbaar was.
Waarschijnlijk had ik ook P60 gekozen als nog geen ervaring met WeHeat had gehad maar ik ben toch blij een P80 te hebben, met name vanwege geluid.
Ik heb de instelling voor geluidsniveau een stap lager gezet zodat de compressor niet harder gaat dan +-80%. Minder max. vermogen maar het scheelt vooral 'best n bult' qua lawaai. Op 100% durf ik mijn buren niet aan te doen.

Ik weet niet of de P60 stiller is op 100% compressor vermogen of dat het aan mijn installatie ligt maar mijn vorige woning had een Daikin van ongeveer hetzelfde vermogen maar was onder vollast echt een heel stuk stiller dan de P80.
Compressor van de P80 is ook groter, dus ik zou toch mogen verwachten dat de P60 sowieso minder geluid maakt? En hoe vaak gaat je P80 naar standje 5 (100% toch)? Mijn zorgen zitten vooral aan de onderkant, voorkomen pendelen en onrustig gedrag van de warmtepomp in de lente en in begin van de herfst. @Carboy54 en @Stoker aanvullende ideeën? De echte koude periode vang ik wel een paar dagen af met -als het echt moet- het elektrische element.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Pr088 schreef op maandag 1 september 2025 @ 15:34:
[...]

Compressor van de P80 is ook groter, dus ik zou toch mogen verwachten dat de P60 sowieso minder geluid maakt? En hoe vaak gaat je P80 naar standje 5 (100% toch)? Mijn zorgen zitten vooral aan de onderkant, voorkomen pendelen en onrustig gedrag van de warmtepomp in de lente en in begin van de herfst. @Carboy54 en @Stoker aanvullende ideeën? De echte koude periode vang ik wel een paar dagen af met -als het echt moet- het elektrische element.
Ik zou gaan voor een P80 zonder BUH dat scheelt je na subsidie 1000 euro. Die 1250 m3 kunnen er ook 1400 m3 worden. Wel een seriële buffer van 50 liter als laatste in de retour zetten. Mits goed ingeregeld is pendelen geen probleem. Jouw vloer is daarvoor traag genoeg. Joris @Stoker eens?? 😆

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoker
1200m3 is net wel net niet voor de p60, Maw; hij zal dan ook vaak voluit moeten, terwijl de P80 op 80% blijft hangen (goed voor geluid).

De Weheat pompen moduleren extreem ver terug (<20% tov de andere merken (30%-33%). Om een vergelijking te maken:
De P80 moduleert net zo ver terug als een Amber 65 (minimale vermogen A-7/W35 4,3kW --> P80 doet dus dik 8kW).

Lang verhaal kort; ik zou hier ook een P80 adviseren. als je meer dan 60-70m2 vloerverwarming hebt, dan heb je wat mij betreft niet eens een seriele buffer nodig (..kan ook geen kwaad). Maar hij gaat hier ook absoluut niet op pendelen vanwege het modulerende bereik.

[ Voor 28% gewijzigd door Stoker op 01-09-2025 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Pr088 schreef op maandag 1 september 2025 @ 15:34:
[...]

Frustrerend vaker dan ik verwacht had. Sowieso met elke SWW run en op de koudere dagen kwam dit echt wel vaak voor. Niet dat het nodig is blijkbaar want ook met de lagere geluid / capaciteit instelling bleef de woning met gemak warm.
Bijkomende voordeel dat ik heb gezien; de CoP is een stuk hoger is als de compressor niet voluit gaat.
(terwijl de instelling in de App de keuze lijkt te geven tussen minder geluid of extra besparing lijkt dat dus niet zo te zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Stoker schreef op maandag 1 september 2025 @ 15:46:
1200m3 is net wel net niet voor de p60, Maw; hij zal dan ook vaak voluit moeten, terwijl de P80 op 80% blijft hangen (goed voor geluid).

De Weheat pompen moduleren extreem ver terug (<20% tov de andere merken (30%-33%). Om een vergelijking te maken:
De P80 moduleert net zo ver terug als een Amber 65 (minimale vermogen A-7/W35 4,3kW --> P80 doet dus dik 8kW).

Lang verhaal kort; ik zou hier ook een P80 adviseren. als je meer dan 60-70m2 vloerverwarming hebt, dan heb je wat mij betreft niet eens een seriele buffer nodig (..kan ook geen kwaad). Maar hij gaat hier ook absoluut niet op pendelen vanwege het modulerende bereik.
Dank heren! Dan kan ik inderdaad meegaan met het advies van mijn installateur. Qua subsidie loopt het verschil dan ook weg. Een backup heater is dan inderdaad ook niet nodig. Kan dat geld mooi in een nieuwe open verdeler voor de vloerverwarming. Wat is trouwens het alternatief voor de voorgemonteerde binnenunit? Is dat de kleine regelunit en losse driewegklep + losse pompen? Scheelt dat € 1000? :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Pr088 schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:35:
[...]

Dank heren! Dan kan ik inderdaad meegaan met het advies van mijn installateur. Qua subsidie loopt het verschil dan ook weg. Een backup heater is dan inderdaad ook niet nodig. Kan dat geld mooi in een nieuwe open verdeler voor de vloerverwarming. Wat is trouwens het alternatief voor de voorgemonteerde binnenunit? Is dat de kleine regelunit en losse driewegklep + losse pompen? Scheelt dat € 1000? :9
Met sww boiler kies je voor 2 losse pompen. Die kan je ook monitoren een klep niet. Ja verschil is ongeveer 1000 euro omdat na subsidie de Bb even duur zijn 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Carboy54 schreef op maandag 1 september 2025 @ 17:05:
[...]

Met sww boiler kies je voor 2 losse pompen. Die kan je ook monitoren een klep niet. Ja verschil is ongeveer 1000 euro omdat na subsidie de Bb even duur zijn 😊
Installateur gaf aan dat het verschil € 600 bruto zou zijn. Binnenunit voorgemonteerd geeft hem minder installatietijd, zijn schatting was dat het mij netto zo'n € 400 extra kostte. Morgen de offerte maar eens afwachten.
Als ik zelf nieuwe kabels trek richting de meterkast en kies voor 3 losse 1-fase B16 groepen, kom ik dan weg met 3x kabel drieaderig 2,5mm2? Afstand zal 15-25 meter zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JessicavdH

JessicavdH

Hulp gevraagd! Zijn er hier mensen die recentelijk een geluidsberekening hebben (laten) maken voor de Blackbird P80? En zo ja, hoe zijn jullie aan de benodigde gegevens gekomen? Het lukt ons maar niet (ook niet via de installateur) om met name de tonaalfactor/tonaalwaarde (volgens de juiste norm, conform BBL, berekend) van WeHeat te verkrijgen. Onze warmtepomp staat al een jaar op het dak maar bleek toch vergunningsplichtig (en een buurvrouw had een melding gemaakt omdat ze het ding niet mooi vindt). Dus nu proberen we te legaliseren maar Weheat werkt nog niet mee. Ook onze installateur heeft al meerdere malen gebeld en gemaild.

[ Voor 5% gewijzigd door JessicavdH op 01-09-2025 20:15 ]

Jaren_30_huis_gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenhiemstra
Pr088 schreef op maandag 1 september 2025 @ 19:48:
[...]

Installateur gaf aan dat het verschil € 600 bruto zou zijn. Binnenunit voorgemonteerd geeft hem minder installatietijd, zijn schatting was dat het mij netto zo'n € 400 extra kostte. Morgen de offerte maar eens afwachten.
Als ik zelf nieuwe kabels trek richting de meterkast en kies voor 3 losse 1-fase B16 groepen, kom ik dan weg met 3x kabel drieaderig 2,5mm2? Afstand zal 15-25 meter zijn.
Ik hoefde maar 2 groepen aan te leggen voor de P80 (incl BUH), 1x B en 1x C dacht ik maar dat kan ik zo wel ff checken. Meter of 15, 3x2,5mm2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
arjenhiemstra schreef op maandag 1 september 2025 @ 20:42:
[...]

Ik hoefde maar 2 groepen aan te leggen voor de P80 (incl BUH), 1x B en 1x C dacht ik maar dat kan ik zo wel ff checken. Meter of 15, 3x2,5mm2
Ik doe er ook twee voor de warmtepomp en 1 extra voor extra zonnepanelen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Pr088 schreef op maandag 1 september 2025 @ 19:48:
[...]

Het prijsverschil bruto incl. BTW is 1143 euro. Je hebt 2 groepen nodig 3 x.2.5mm. Met een uurtje extra arbeid ben je er wel :-) voor de unit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 10-09 22:34

Wat denken jullie?
En nog ain Oet Grun’n met ‘n P80 op de garage.
Buiten wat testjes de P80 nog niet gebruikt.
Geen elektrische backup, alleen NEF IT Trendline nog icm gas(fles) en een thuisbatterij/Genset met Victron DESje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX

AirX

Tweak Guru

JessicavdH schreef op maandag 1 september 2025 @ 20:14:
Hulp gevraagd! Zijn er hier mensen die recentelijk een geluidsberekening hebben (laten) maken voor de Blackbird P80? En zo ja, hoe zijn jullie aan de benodigde gegevens gekomen? Het lukt ons maar niet (ook niet via de installateur) om met name de tonaalfactor/tonaalwaarde (volgens de juiste norm, conform BBL, berekend) van WeHeat te verkrijgen. Onze warmtepomp staat al een jaar op het dak maar bleek toch vergunningsplichtig (en een buurvrouw had een melding gemaakt omdat ze het ding niet mooi vindt). Dus nu proberen we te legaliseren maar Weheat werkt nog niet mee. Ook onze installateur heeft al meerdere malen gebeld en gemaild.
Misschien als plan-B de hoogste tonaalfactor invullen en kijken of je dan binnen de toelaatbare grenzen blijft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco

Wat denken jullie?
@Stoker en @Carboy54 zijn de mensen met meer ervaring, maar als 'ervaringsdeskundige' met een Sparrow.... ik stond voor de keuze Flint of Sparrow. Had hetzelfde jaarverbruik aan gas als jij, zelfs iets meer. Meestal 1300-1450 inc SWW. Ik heb beneden 75m2 vloerverwarming en de verdiepingen met radiatoren.

De Sparrow heeft het bij mij op z'n sloffen kunnen doen. In het begin sprong de CV ketel nog regelmatig bij, maar dat was op Opentherm aansturing. Zodra ik naar stooklijn overstapte geen CV ketel meer nodig gehad. Runs van 2-3 weken, tussen de 200-800watt. De Sparrow kan echt heel ver terug moduleren (16%, ik heb waarden van 180watt gezien).

P80 lijkt mij zwaar overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Mooi dat de buurvrouw een melding heeft gemaakt dat 'ze het niet mooi vindt'. Dus niet omdat het geluidsoverlast geeft? Als ze er geen last van heeft qua geluid, is het dat je nu een probleem hebt omdat de melding nu eenmaal bij de gemeente is binnen gekomen en zij een vergunning eisen? En dat je daarvoor allerlei geluidsmetingen moet aanleveren? Dit is de verantwoordelijkheid van de installateur... die moet dat aanleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
jelleeelco schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 08:37:
[...]

Mooi dat de buurvrouw een melding heeft gemaakt dat 'ze het niet mooi vindt'. Dus niet omdat het geluidsoverlast geeft? Als ze er geen last van heeft qua geluid, is het dat je nu een probleem hebt omdat de melding nu eenmaal bij de gemeente is binnen gekomen en zij een vergunning eisen? En dat je daarvoor allerlei geluidsmetingen moet aanleveren? Dit is de verantwoordelijkheid van de installateur... die moet dat aanleveren.
Als de buurvrouw een handhavingsverzoek heeft ingediend dan moet de gemeente handhaven. Het woordje verzoek lijkt vrijblijvend is het niet. Op basis van een klacht alleen is de gemeente niet verplicht.
Is de datasheet van de warmtepomp niet voldoende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
Pr088 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 08:52:
[...]

Als de buurvrouw een handhavingsverzoek heeft ingediend dan moet de gemeente handhaven. Het woordje verzoek lijkt vrijblijvend is het niet. Op basis van een klacht alleen is de gemeente niet verplicht.
Ja daar heb je wss gelijk in. Ik begrijp dat het van de gemeente afhangt of je een vergunning nodig hebt voor een WP op het dak.

Los daarvan... wat een buurvrouw zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
jelleeelco schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:00:
[...]

Ja daar heb je wss gelijk in. Ik begrijp dat het van de gemeente afhangt of je een vergunning nodig hebt voor een WP op het dak.

Los daarvan... wat een buurvrouw zeg.
Klopt. In veel gemeenten is het vergunningsvrij, in sommige gemeenten moet je een vergunning aanvragen zonder leges te betalen, in sommige gemeenten ben je gewoon aan de beurt. Op zichzelf vind ik het wel begrijpelijk, ik zie in mijn gemeente -vergunningplichtig- heel veel voorbeelden langskomen van hoe het niet moet en hoe het niet mag. Dicht op de erfgrens (geluid), aan de voorgevel of zichtbaar in de voortuin (mag niet vanwege aanzicht). Mensen knutselen maar wat aan en veel installateurs maken zich geen zorgen en stellen geen vragen. Immers, eigenaar is verantwoordelijk.
Als dan een omwonende gaat klagen of een vergunningenambtenaar een rondje doet, dan ben je achteraf de spreekwoordelijke Sjaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Pr088 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:19:
[...]

Klopt. In veel gemeenten is het vergunningsvrij, in sommige gemeenten moet je een vergunning aanvragen zonder leges te betalen, in sommige gemeenten ben je gewoon aan de beurt. Op zichzelf vind ik het wel begrijpelijk, ik zie in mijn gemeente -vergunningplichtig- heel veel voorbeelden langskomen van hoe het niet moet en hoe het niet mag. Dicht op de erfgrens (geluid), aan de voorgevel of zichtbaar in de voortuin (mag niet vanwege aanzicht). Mensen knutselen maar wat aan en veel installateurs maken zich geen zorgen en stellen geen vragen. Immers, eigenaar is verantwoordelijk.
Als dan een omwonende gaat klagen of een vergunningenambtenaar een rondje doet, dan ben je achteraf de spreekwoordelijke Sjaak.
Ik had begrepen dat installateur aansprakelijk is. In ieder geval voor wat het geluid betreft, dat weet ik zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
offtopic:
Ik heb er geen woorden voor… Enorme toename van bosbranden in zuid-Europa, zware regenval, enz enz. Jij doet een stap in de energietransitie en de buurvrouw komt hiermee omdat ze het niet mooi vindt. Geen woorden voor.
Verbannen naar de uiterwaarden die vrouw >:)
dan kan ze zelf de gevolgen gaan ondervinden

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:33
Op geluidslabel.com staan alle Weheat machines. Helaas kun je er als particulier niet mee berekenen voor je eigen adres, maar wel de waardes aflezen via de demo… P80 is op papier helaas alles behalve stil…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Ronald schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:32:
[...]

Op geluidslabel.com staan alle Weheat machines. Helaas kun je er als particulier niet mee berekenen voor je eigen adres, maar wel de waardes aflezen via de demo… P80 is op papier helaas alles behalve stil…
Waar baseer jij dat op? Als ik de documentatie van WeHeat pak dan is de Blackbird op papier juist behoorlijk stil. 49dB op 1 meter.
@JessicavdH wat heb je op dit moment precies met de gemeente gedeeld in het kader van de vergunning? Heb je de datasheets opgestuurd, plus een simpele tekening waar afstand tot de erfgrens zichtbaar is? Een volledige geluidsmeting lijkt me veel van het goede. Of hebben ze daar expliciet naar gevraagd? |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:33
Pr088 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:44:
[...]

Waar baseer jij dat op? Als ik de documentatie van WeHeat pak dan is de Blackbird op papier juist behoorlijk stil. 49dB op 1 meter.
@JessicavdH wat heb je op dit moment precies met de gemeente gedeeld in het kader van de vergunning? Heb je de datasheets opgestuurd, plus een simpele tekening waar afstand tot de erfgrens zichtbaar is? Een volledige geluidsmeting lijkt me veel van het goede. Of hebben ze daar expliciet naar gevraagd? |:(
Duik de demo maar in… Geluidsberekening moet met de maximale waarde… niet een of andere folderwaarde van de marketingafdeling.

https://www.geluidslabel....oor-een-geluidsberekening

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 02-09-2025 09:53 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelleeelco
Ik zou dit even doorlezen en contact opnemen met de installateur. Er zijn behoorlijk strikte eisen gesteld aan de installateur mbt het juist opleveren van de installatie. Jou voorbeeld (klacht ingediend bij de gemeente en nu moet gemeente handhaven - al is het hier mss discutabel omdat er mss een vergunning nodig is) staat hier letterlijk in genoemd.

https://www.geluidslabel....jkheid-voor-installateurs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09-09 18:28
Is er een maximale afstand wat wordt aangeraden tussen het boilervat en de binnenunit? Waar nu mijn CV hangt en waar de binnenunit komt is helaas geen plek voor een boilervat, deze zou ik graag in een andere ruimte op zolder willen plaatsen. Benieuwd of een afstand van enkele meters een probleem is/wordt afgeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10-09 14:42
Mausssie schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:22:
Is er een maximale afstand wat wordt aangeraden tussen het boilervat en de binnenunit? Waar nu mijn CV hangt en waar de binnenunit komt is helaas geen plek voor een boilervat, deze zou ik graag in een andere ruimte op zolder willen plaatsen. Benieuwd of een afstand van enkele meters een probleem is/wordt afgeraden.
Bij mijn Sparrow P60 systeem zit er ongeveer 4m tussen de binnenunit en het 200l boilervat. Werkt verder prima. De installateur moest wel de kabels van de temperatuur sensoren verlengen.
Het enige nadeel mi is dat er door de afstand extra toevoervolume tussen wp en boilervat ontstaat. Dit gaat ten koste van het rendement. Voor een goede efficiency van SWW is het belangrijk om de totale lengte/volume van wp naar vat zo klein mogelijk te houden. Immers al dit water moet opgewarmd in combinatie met het echte SWW in het vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
martinusv schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:52:
[...]

Bij mijn Sparrow P60 systeem zit er ongeveer 4m tussen de binnenunit en het 200l boilervat. Werkt verder prima. De installateur moest wel de kabels van de temperatuur sensoren verlengen.
Het enige nadeel mi is dat er door de afstand extra toevoervolume tussen wp en boilervat ontstaat. Dit gaat ten koste van het rendement. Voor een goede efficiency van SWW is het belangrijk om de totale lengte/volume van wp naar vat zo klein mogelijk te houden. Immers al dit water moet opgewarmd in combinatie met het echte SWW in het vat.
Klopt allemaal, maar als je geïsoleerde leidingen gebruikt en de leidingen over een (passief verwarmde) zolder lopen dan lijkt me het rendementsverlies klein. Legio huishoudens hebben de warmtepomp op het dak staan en overbruggen de afstand naar de benedenverdieping. Dus een aantal meters over zolder lijkt me geen reden om het niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik lees nu dat inregelen van radiatoren verplicht moet, nu was het een optie voor 950 euro en heb ik het niet gedaan. Daar heb ik is spijt van, en nu kom ik erachter dat het ook verplicht is. Dus mag het dan wel een optie zijn?
@Weheat Als experts, hoe staan jullie hierin? Want dit gaat om een installateur die jullie hebben aangeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
DRaakje schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:03:
Ik lees nu dat inregelen van radiatoren verplicht moet, nu was het een optie voor 950 euro en heb ik het niet gedaan. Daar heb ik is spijt van, en nu kom ik erachter dat het ook verplicht is. Dus mag het dan wel een optie zijn?
@Weheat Als experts, hoe staan jullie hierin? Want dit gaat om een installateur die jullie hebben aangeraden.
Wie zegt dat inregelen van radiatoren verplicht is? Verplicht door wie? Het maakt je installatie mss efficiënter, maar 'verplicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10:01
@DRaakje Dat het moet gebeuren wil nog niet zeggen dat de installateur het moet doen. Je mag het ook zelf doen. Dat is de strekking, dus de optie is er dan wel degelijk. Die 950 euro klinkt exorbitant, maar ze kunnen er best even mee bezig zijn (en de tariefstelling is natuurlijk zodanig dat 90% nee zegt, wat ze liever hebben).
Verder wens ik de eerste de beste gemeente-ambtenaar veel succes in het betreden van een eigen woning om dit te handhaven, dus het is vooral voor de sier (en goed inregelen is natuurlijk beter voor de eigen portemonnee).

@jelleeelco
https://www.duurzaambouwl...elen%20af%20te%20dwingen.

[ Voor 23% gewijzigd door PVPaneel op 02-09-2025 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:21
DRaakje schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:03:
Als een installateur de moeite niet neemt om in te regelen zonder daarvoor een fatsoenlijk uitleg te geven, kan je jezelf afvragen of je het uberhaupt wilt uitbesteden. Als je een paar uurtjes inleest dan kom je erachter dat het vrij eenvoudig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
PVPaneel schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:28:
@DRaakje Dat het moet gebeuren wil nog niet zeggen dat de installateur het moet doen. Je mag het ook zelf doen toch? Dat is de strekking, dus de optie is er dan wel degelijk.
Verder wens ik de eerste de beste gemeente-ambtenaar veel succes in het betreden van een eigen woning om dit te handhaven, dus het is vooral voor de sier (en goed inregelen is natuurlijk beter voor de portemonnee)\

@jelleeelco
https://www.duurzaambouwl...elen%20af%20te%20dwingen.
Humor. Heerlijk Nederlands weer...'verplicht' maar geen enkele manier tot controle. Als je als huurder gaat klagen bij de gemeente, ok. Maar als huiseigenaar? Succes met de 'verplichting'.

Wat een onzin land kan dit soms toch zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
jelleeelco schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:21:
[...]

Wie zegt dat inregelen van radiatoren verplicht is? Verplicht door wie? Het maakt je installatie mss efficiënter, maar 'verplicht?
Bron

Sinds maart 2020 is het verplicht om het verwarmingssysteem waterzijdig in te regelen in twee situaties:

1. Bij het vervangen van de warmtebron (cv-ketel of (hybride) warmtepomp);
2. Wanneer meer dan 30% van het afgiftesysteem (radiatoren of vloerverwarming) wordt vervangen.

Bij het vervangen van een warmtebron is het ook verplicht om per verdieping of ruimte de temperatuur te kunnen regelen. Hier zijn echter ook uitzonderingen op. Bij oudere woningen is het niet altijd mogelijk om per radiator een temperatuurregeling (thermostaatknop) te realiseren. In die situaties geldt de verplichting niet. Wanneer de kosten van de apparatuur meer dan 20% van de kosten van de verwarmingsinstallatie bedragen is het ook niet verplicht om de temperatuur per ruimte te kunnen regelen.

Bovenstaande is vastgesteld in het Besluit Bouwwerken Leefomgeving (BBL, voorheen Bouwbesluit). De gemeente is hierin de handhavende partij en kan maatregelen treffen indien er klachten zijn over een niet goed werkend verwarmingssysteem. Deze handhaving is met name van toepassing om huurders of bewoners van een vereniging van eigenaren de mogelijkheid te bieden om waterzijdig inregelen af te dwingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
DRaakje schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:33:
[...]

Bron

Sinds maart 2020 is het verplicht om het verwarmingssysteem waterzijdig in te regelen in twee situaties:

1. Bij het vervangen van de warmtebron (cv-ketel of (hybride) warmtepomp);
2. Wanneer meer dan 30% van het afgiftesysteem (radiatoren of vloerverwarming) wordt vervangen.

Bij het vervangen van een warmtebron is het ook verplicht om per verdieping of ruimte de temperatuur te kunnen regelen. Hier zijn echter ook uitzonderingen op. Bij oudere woningen is het niet altijd mogelijk om per radiator een temperatuurregeling (thermostaatknop) te realiseren. In die situaties geldt de verplichting niet. Wanneer de kosten van de apparatuur meer dan 20% van de kosten van de verwarmingsinstallatie bedragen is het ook niet verplicht om de temperatuur per ruimte te kunnen regelen.

Bovenstaande is vastgesteld in het Besluit Bouwwerken Leefomgeving (BBL, voorheen Bouwbesluit). De gemeente is hierin de handhavende partij en kan maatregelen treffen indien er klachten zijn over een niet goed werkend verwarmingssysteem. Deze handhaving is met name van toepassing om huurders of bewoners van een vereniging van eigenaren de mogelijkheid te bieden om waterzijdig inregelen af te dwingen.
Zoals ik al schreef: alleen bij huurders afdwingbaar. Voor huiseigenaren is dit een loze 'verplichting' zonder enige vorm van afdwingbaarheid of controle.

Is het verstandig om te doen? Wss wel. Maar voor 950e zou ik het ook laten schieten (of zelf gaan doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratiz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:48
JessicavdH schreef op maandag 1 september 2025 @ 12:45:
@gratiz
[...]

Dit was een copy en paste uit de FAQ.

Op zoek naar gratis producten? https://www.gratiZ.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 14:46
jelleeelco schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:35:
[...]

Zoals ik al schreef: alleen bij huurders afdwingbaar. Voor huiseigenaren is dit een loze 'verplichting' zonder enige vorm van afdwingbaarheid of controle.

Is het verstandig om te doen? Wss wel. Maar voor 950e zou ik het ook laten schieten (of zelf gaan doen).
Meestal gaat een aanschaf van een WP verwarmingsinstallatie bij huurders en VVE in collectief verband.
Het lijkt het mij logisch dat dan dit soort zaken daarin worden meegenomen.

Als huiseigenaar, heb Ik zelf mijn afgiftesysteem na geregeld. Als het stookseizoen weer aantreed, gaan we verder met finetunen. Ik ga namelijk in één van mijn kamers nog een extra Jaga radiator toevoegen. De eetkamer krijg ik met lage watertemperatuur net niet warm genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
Mausssie schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:22:
Volgens mij was deze nog niet beantwoordt, dus doe ik een gooi. Heel flauw: de echte maximale leidingafstand is de afstand waarop het verlies van het traject nét kleiner is dan de toegevoegde warmte.

Serieus, enkele meters binnenshuis is echt geen enkel probleem. Let wel, je SWW leidingen zijn doorgaans extra warm dus zijn extra vatbaar voor verlies naar zijn omgeving. (extra) isolatie is daarom streng aanbevolen. Plus let op je ontluchters natuurlijk als je veel door ruimtes slingert..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

drboneym schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 20:07:
[...]

Volgens mij was deze nog niet beantwoordt, dus doe ik een gooi. Heel flauw: de echte maximale leidingafstand is de afstand waarop het verlies van het traject nét kleiner is dan de toegevoegde warmte.

Serieus, enkele meters binnenshuis is echt geen enkel probleem. Let wel, je SWW leidingen zijn doorgaans extra warm dus zijn extra vatbaar voor verlies naar zijn omgeving. (extra) isolatie is daarom streng aanbevolen. Plus let op je ontluchters natuurlijk als je veel door ruimtes slingert..
10 meter is geen probleem mits goed geïsoleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mog__wai
Carboy54 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 15:31:
[...]

Ik heb geïnformeerd, maar helaas is er geen ombouw set beschikbaar. Dus de enige optie is compleet vervangen of leven met een 'beun' installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Carboy54 schreef op maandag 1 september 2025 @ 20:57:
[...]

Het prijsverschil bruto incl. BTW is 1143 euro. Je hebt 2 groepen nodig 3 x.2.5mm. Met een uurtje extra arbeid ben je er wel :-) voor de unit.
Het blijft nog wel wat sleuren...
Installateur blijft bij een prijsverschil van 400 euro (600 bruto en wat installatiewerk in mindering). Ik neem de voorgemonteerde unit wel, de 400 is me wel waard als 'wife acceptance factor'. Mijn vriendin is toch nog ergens bang dat een warmtepomp onbetrouwbaarder is...

Ook discussie over de huidige verdeler met pomp. Kan volgens de installateur met meer dan genoeg flow geregeld worden, een andere open verdeler vraagt hij 1250 extra voor. Idioot veel in mijn beleving. Een beetje verdeler met 7 groepen kost 450 ofzo? Als alles al los ligt is dat toch ook een uurtje extra werk?
Kan ik zelf eenvoudig mijn huidige verdeler vervangen voor een open model en de cv aanvoer op 35 zetten? Of kan dat niet?

Zat te denken aan zoiets https://www.123installati...l?id=285875368&quantity=1 (7 groeps voor € 380 incl btw)

[ Voor 7% gewijzigd door Pr088 op 03-09-2025 11:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ietse
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12:04
Pr088 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:35:
[...]

Het blijft nog wel wat sleuren...
Installateur blijft bij een prijsverschil van 400 euro (600 bruto en wat installatiewerk in mindering). Ik neem de voorgemonteerde unit wel, de 400 is me wel waard als 'wife acceptance factor'. Mijn vriendin is toch nog ergens bang dat een warmtepomp onbetrouwbaarder is...

Ook discussie over de huidige verdeler met pomp. Kan volgens de installateur met meer dan genoeg flow geregeld worden, een andere open verdeler vraagt hij 1250 extra voor. Idioot veel in mijn beleving. Een beetje verdeler met 7 groepen kost 450 ofzo? Als alles al los ligt is dat toch ook een uurtje extra werk?
Kan ik zelf eenvoudig mijn huidige verdeler vervangen voor een open model en de cv aanvoer op 35 zetten? Of kan dat niet?

Zat te denken aan zoiets https://www.123installati...l?id=285875368&quantity=1 (7 groeps voor € 380 incl btw)
Heb afgelopen jaar tijdens mij verbouwing zelf de VVW gelegd en al het spul incl deze https://www.vloerverwarmi...tof-verdeler-zonder-pomp/ 2x geinstalleerd. geen hogere wiskunde. en vast is vast, niet met een joekel van een sleutel de knel koppeling naar de klote helpen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JessicavdH

JessicavdH

AirX schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 06:52:
[...]

Misschien als plan-B de hoogste tonaalfactor invullen en kijken of je dan binnen de toelaatbare grenzen blijft?
Ja dat zou een plan kunnen zijn, maar het geluidsvermogen van de Blackbird P80 is al veel hoger dan we van te voren dachten: de LwA max is 70 bij vol vermogen, en dat is ook de stand waar je vanuit moet gaan bij de berekeningen. Hiermee voldoet de BB dus maar nét aan de geluidseisen voor warmtepompen in die vermogensklasse, want de bovengrens is ook 70. Een straffactor van 6 (logaritmische schaal) geeft vrijwel zeker teveel geluidsdruk. Overigens staat de LwA van de BB ook niet in de brochures en is niet transparant beschikbaar voor consumenten (dit itt andere fabrikanten).
Wij vinden daarom inmiddels de claim van Weheat over de BB dat deze 'ultra-stil' is niet echt houdbaar. Als de WPAC rekening zou houden met een horizontaal ontwerp zou het misschien een ander verhaal zijn. Maar Weheat geeft daarvoor ook geen tips voor alternatieve geluidsberekeningen aan de installateur.

Jaren_30_huis_gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JessicavdH

JessicavdH

Pr088 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:44:
[...]

Die 49 dB is de geluidsdruk, maar daar heb je niets aan voor de WPAC berekening. Daarbij moet je namelijk uitgaan van het geluidsvermogen (LwA). En dat communiceert Weheat niet op de website; daar kom je alleen via de installateur achter.
Ja, wij hebben datasheets opgestuurd en een enorme hoeveelheid tekeningen (Utrecht neemt geen genoegen met 'simpele' tekeningen). Vanwege een zienswijze van de buurvrouw die het ding niet mooi vindt kijkt de gemeente nu met een vergrootglas.
We zijn nu bezig met die geluidsberekening maar die houdt geen rekening met het feit dat het geluid omhoog gaat.

Jaren_30_huis_gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JessicavdH

JessicavdH

jelleeelco schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:16:
[...]

Ik zou dit even doorlezen en contact opnemen met de installateur. Er zijn behoorlijk strikte eisen gesteld aan de installateur mbt het juist opleveren van de installatie. Jou voorbeeld (klacht ingediend bij de gemeente en nu moet gemeente handhaven - al is het hier mss discutabel omdat er mss een vergunning nodig is) staat hier letterlijk in genoemd.

https://www.geluidslabel....jkheid-voor-installateurs
Ik heb dit ook gelezen. Dit geldt voor bouwwerken bij nieuwbouw, vanuit de wet Kwaliteitsborging bouwen. Die wet geldt (nog) niet voor verbouwingen want wordt gefaseerd ingevoerd. Ik had hier ook mijn hoop op gevestigd, maar helaas. Op dit moment is bij een verbouwing de eigenaar nog verantwoording voor de vergunning - tenminste zo hebben wij het begrepen.

Jaren_30_huis_gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 10-09 22:34
Hendrik Keizer schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:51:
[...]

En nog ain Oet Grun’n met ‘n P80 op de garage.
Buiten wat testjes de P80 nog niet gebruikt.
Geen elektrische backup, alleen NEF IT Trendline nog icm gas(fles) en een thuisbatterij/Genset met Victron DESje.
Intussen lees ik net dat onze oude Multiline via Marktplaats nu ook weer aan een 2e leven is begonnen.
#Wecycle 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudNL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 03-09 20:57
Wij zijn ook in de markt voor een nieuwe warmtepomp en we zijn ergens in de buurt gaan luisteren naar de BB. Op papier is deze misschien relatief stil maar op 70% vermogen hoor je hem echt vrij hard blazen.

Als je in de markt bent voor een warmtepomp is het echt aan te raden om te gaan luisteren ergens waar ze hem op 70% vermogen aan kunnen zetten, dan krijg je pas echt een idee. Aangezien wij net een tussenwoning hebben gekocht valt hij toch echt af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
JessicavdH schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:58:
[...]

Ik heb dit ook gelezen. Dit geldt voor bouwwerken bij nieuwbouw, vanuit de wet Kwaliteitsborging bouwen. Die wet geldt (nog) niet voor verbouwingen want wordt gefaseerd ingevoerd. Ik had hier ook mijn hoop op gevestigd, maar helaas. Op dit moment is bij een verbouwing de eigenaar nog verantwoording voor de vergunning - tenminste zo hebben wij het begrepen.
Klopt. Eigenaar is ten alle tijden verantwoordelijk voor de vergunning. Maar de installateur is verantwoordelijk voor het opleveren van alle documentatie omtrent die vergunning, zelfs bij oplevering.

Deze wet is bedoeld om burgers beter te beschermen en installateurs meer verantwoordelijkheid te laten nemen bij het installeren van warmtepompen, juist om problemen uit de weg te gaan. En dat is niet alleen voor nieuwbouw, maar geldt net zo goed voor verbouwingen.

[ Voor 4% gewijzigd door jelleeelco op 03-09-2025 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JessicavdH

JessicavdH

Pr088 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 08:52:
[...]

De gemeente heeft een handhavingsverzoek gekregen. De wp is vergunningsplichtig omdat deze meer dan 1 meter boven de grond staat. We hebben daar een fout gemaakt, we hadden niet door dat het vergunningsplichtig was (maar staat wel in BBL).
Nee, de datasheet blijkt niet voldoende te zijn, want daar staat geen tonaalfactor in en bovendien eist de gemeente een geluidsberekening. Ik weet niet wat de melding van de buurvrouw precies was, want dat inzicht geeft de gemeente niet.

Jaren_30_huis_gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
JessicavdH schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:55:
[...]

Die 49 dB is de geluidsdruk, maar daar heb je niets aan voor de WPAC berekening. Daarbij moet je namelijk uitgaan van het geluidsvermogen (LwA). En dat communiceert Weheat niet op de website; daar kom je alleen via de installateur achter.
Ja, wij hebben datasheets opgestuurd en een enorme hoeveelheid tekeningen (Utrecht neemt geen genoegen met 'simpele' tekeningen). Vanwege een zienswijze van de buurvrouw die het ding niet mooi vindt kijkt de gemeente nu met een vergrootglas.
We zijn nu bezig met die geluidsberekening maar die houdt geen rekening met het feit dat het geluid omhoog gaat.
Ik heb geen idee wat het kost, maar zou je dan niet een akoestisch bureau vragen om een geluidmeting op de erfgrenzen te maken bij vol vermogen op bijvoorbeeld 3-4 punten? De meting is immers op 1,5m hoogte op de erfgrens. Dan nog een keertje met de nachtstand.
Wat een gedoe zeg, voor jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Vraag is of het horziontale ontwerp iets er toe doet. Is dat niet hetzelfde als een staande WP meten, alleen dan aan de achterzijde oid.

Ik vind de BB ook niet stil. De compressor en de fan maken behoorlijk lawaai. Zeker bij vollast (100%). Dat is best kwalijk gezien ze inzetten op stilte en die ook gebruiken in hun terminologie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JessicavdH

JessicavdH

Pr088 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:05:
[...]

Ik heb geen idee wat het kost, maar zou je dan niet een akoestisch bureau vragen om een geluidmeting op de erfgrenzen te maken bij vol vermogen op bijvoorbeeld 3-4 punten? De meting is immers op 1,5m hoogte op de erfgrens. Dan nog een keertje met de nachtstand.
Wat een gedoe zeg, voor jullie.
Geluidsmetingen zijn heel duur (zomaar een paar duizend euro) en best moeilijk ivm achtergrondgeluid én dat het geluid ook afhangt van de temperatuur. Gelukkig hebben wij een aantal vrienden in het bouwfysica wereldje, waaronder ook geluidsexperts (en daar zijn er niet veel van in NL), dus dat zouden we nog wel kunnen regelen en wat goedkoper kunnen doen maar ook zij geven juist aan dat dit moeilijk is in een stedelijke omgeving. Een vriendin helpt ons nu wel met berekeningen en ook alternatieve berekeningen t.o.v. de WPAC die geen rekening houdt met de richting van het geluid.
Volgens de meetinstructies (bijlage BBL) moet de meting inderdaad op 1,5 meter van de ergrens, maar die 1,5 meter is ten opzichte van de onderkant van de wamtepomp. Dus niet op maaiveld. Dat kan nog best spannend worden.

Jaren_30_huis_gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JessicavdH

JessicavdH

jelleeelco schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:00:
[...]

Klopt. Eigenaar is ten alle tijden verantwoordelijk voor de vergunning. Maar de installateur is verantwoordelijk voor het opleveren van alle documentatie omtrent die vergunning, zelfs bij oplevering.

Deze wet is bedoeld om burgers beter te beschermen en installateurs meer verantwoordelijkheid te laten nemen bij het installeren van warmtepompen, juist om problemen uit de weg te gaan. En dat is niet alleen voor nieuwbouw, maar geldt net zo goed voor verbouwingen.
Als ik bij IPLO kijk en naar het gefaseerd invoeren van die wet, geldt die volgens mij nog niet voor verbouwingen: https://iplo.nl/regelgevi.../bouwwerken-gevolgklasse/

Jaren_30_huis_gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 10-09 21:29
Wat een gedpe met het geluid. Iedere situatie is anders.
Bij ons staat die op het bovenste dak. Op ±1m van de zonnepanelen en 3 in 1 unit vandaan.
Ik hoor hem op de boernste verdieping in de kamer waar die boven staat wat resoneren. Hier moet ik nog aan doen als het stookseizoen weer begint om wat te testen en te ondervinden. hij staat nu op rubberen tegels en daarna 30x30 stoeptegels. Ik denk dat ik anti trilingsmatjes eronder leg om te kijken wat het doet.

Je hoort de compressor wel wat als het helemaal stil is maar ook dat is per situatie verschillend. We wonen aan een ring door een wijk waar ook in de nachten wel eens wat autp's voorbij rijden.

De laadpaal maakt meer geluid met de ventilator, laten we het daar ophouden.

En hoe vaak zal de warmtepomp 100% vermogen doen?
Zeker buiten hoor ik hem niet door waarschijnlijk de afstand tot het dak en de plaats van het dak.

Ik ben op het stukje resoneren na content met het geluid. Resoneren wordt aan gewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
Stoker schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:14:
Ook nog even de Sparrow en de Flint, heb die van de BB er ook aan toegevoegd.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Don't shoot the messenger
Dit heeft @Stoker ooit gedeeld. Lijken mij officiële documenten met de LwA waarden van de BB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JessicavdH

JessicavdH

STIMPPYYY schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:07:
Vraag is of het horziontale ontwerp iets er toe doet. Is dat niet hetzelfde als een staande WP meten, alleen dan aan de achterzijde oid.

Ik vind de BB ook niet stil. De compressor en de fan maken behoorlijk lawaai. Zeker bij vollast (100%). Dat is best kwalijk gezien ze inzetten op stilte en die ook gebruiken in hun terminologie.
Ja ik vind het ook kwalijk. Op de hoofdpagina van de Blackbird staat letterlijk 'Onzichtbaar en ultra-stil door horizontaal ontwerp'. Volgens mij kunnen ze die claim niet hard maken.
Op de website staat zelfs bij geluid alleen een getal van 38 db (A). En alleen als je ook de datasheet hebt, kom je erachter dat dat de geluidsdruk op 3 meter is in modus 4, in een specfieke situatie op een aanbouw. Bijzonder.

[ Voor 15% gewijzigd door JessicavdH op 03-09-2025 13:57 ]

Jaren_30_huis_gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
JessicavdH schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:10:
[...]

Geluidsmetingen zijn heel duur (zomaar een paar duizend euro) en best moeilijk ivm achtergrondgeluid én dat het geluid ook afhangt van de temperatuur. Gelukkig hebben wij een aantal vrienden in het bouwfysica wereldje, waaronder ook geluidsexperts (en daar zijn er niet veel van in NL), dus dat zouden we nog wel kunnen regelen en wat goedkoper kunnen doen maar ook zij geven juist aan dat dit moeilijk is in een stedelijke omgeving. Een vriendin helpt ons nu wel met berekeningen en ook alternatieve berekeningen t.o.v. de WPAC die geen rekening houdt met de richting van het geluid.
Volgens de meetinstructies (bijlage BBL) moet de meting inderdaad op 1,5 meter van de ergrens, maar die 1,5 meter is ten opzichte van de onderkant van de wamtepomp. Dus niet op maaiveld. Dat kan nog best spannend worden.
Laat ik het zo zeggen - de installateur is er voor verantwoordelijk dat de unit op een plek wordt gezet waar hij mag staan. Hij kan tot 20 jaar na dato verantwoordelijk gehouden worden voor een 'foutieve' installatie.

In een podcast met de Groene Nerds is dit ook aan bod gekomen. Mocht een warmtepomp op een plek zijn geinstalleerd waar het achteraf niet had gemogen, dan is de installateur verantwoordelijk voor het aanpassen dan wel verwijderen van de WP op eigen kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JessicavdH

JessicavdH

Kevin1990 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:16:
Wat een gedpe met het geluid. Iedere situatie is anders.
Bij ons staat die op het bovenste dak. Op ±1m van de zonnepanelen en 3 in 1 unit vandaan.
Ik hoor hem op de boernste verdieping in de kamer waar die boven staat wat resoneren. Hier moet ik nog aan doen als het stookseizoen weer begint om wat te testen en te ondervinden. hij staat nu op rubberen tegels en daarna 30x30 stoeptegels. Ik denk dat ik anti trilingsmatjes eronder leg om te kijken wat het doet.

Je hoort de compressor wel wat als het helemaal stil is maar ook dat is per situatie verschillend. We wonen aan een ring door een wijk waar ook in de nachten wel eens wat autp's voorbij rijden.

De laadpaal maakt meer geluid met de ventilator, laten we het daar ophouden.

En hoe vaak zal de warmtepomp 100% vermogen doen?
Zeker buiten hoor ik hem niet door waarschijnlijk de afstand tot het dak en de plaats van het dak.

Ik ben op het stukje resoneren na content met het geluid. Resoneren wordt aan gewerkt.
Wij hebben hetzelfde: we hebben geen last van het geluid van de Blackbird, maar wel last gehad van resoneren. En dan vooral als de veer van het ene pootje is bevroren (ontwerpfout; ik hoop dat Weheat daarvoor nog verantwoordelijkheid neemt en met een oplossing komt.).
De trillingen hebben we wel grotendeels opgelost met idd trillingsmatten.
Dus het is ook niet dat we last hebben van het geluid maar we moeten het wél aantonen.

Jaren_30_huis_gasloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Weheat start uitrol Weheat Intelligence:

Wat doet Weheat Intelligence?
Het doel van Weheat Intelligence is het ontzorgen van de eindgebruiker. In de eerste update kun je hierbij denken aan het slim inplannen van het verwarmen van het tapwater, het verbeteren van de koelfunctionaliteit en het versimpelen van de instellingen. De software stuurt de warmtepomp niet alleen op basis van de warmtevraag, maar houdt ook rekening met buitentemperatuur, weersvoorspelling en wanneer beschikbaar, dynamische energietarieven. Het resultaat: efficiënter en slimmer tapwater verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin1990
JessicavdH schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:20:
[...]

Wij hebben hetzelfde: we hebben geen last van het geluid van de Blackbird, maar wel last gehad van resoneren. En dan vooral als de veer van het ene pootje is bevroren (ontwerpfout; ik hoop dat Weheat daarvoor nog verantwoordelijkheid neemt en met een oplossing komt.).
De trillingen hebben we wel grotendeels opgelost met idd trillingsmatten.
Dus het is ook niet dat we last hebben van het geluid maar we moeten het wél aantonen.
Hoe heb je dat gedaan met de matjes?
Zelf dacht ik hoe ik het nu heb. Rubberen tegel op het bitumen platte dak -> stoeptegel 30x30 -> anti trillingsmatjes van 10x10 -> dan de de Blackbird daarop.

Kun je overigens niet aantonen welk vermogen hij heeft gedraaid sinds de plaatsing? Er zullen vast uitzonderingen zijn op regels

Voorbeeld: Het geluid van 100% is teveel maar je kunt aantonen dat de Blackbird de laatste anderhalf jaar niet boven de 65% is uitgekomen met vermogen. Een Ferrari is ook best wel tam qua geluid als je 80km/h rijd in de 6e versnelling :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kevin1990
Carboy54 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:43:
Weheat start uitrol Weheat Intelligence:

Wat doet Weheat Intelligence?
Het doel van Weheat Intelligence is het ontzorgen van de eindgebruiker. In de eerste update kun je hierbij denken aan het slim inplannen van het verwarmen van het tapwater, het verbeteren van de koelfunctionaliteit en het versimpelen van de instellingen. De software stuurt de warmtepomp niet alleen op basis van de warmtevraag, maar houdt ook rekening met buitentemperatuur, weersvoorspelling en wanneer beschikbaar, dynamische energietarieven. Het resultaat: efficiënter en slimmer tapwater verwarmen.
Mooi. Maar hier wordt al een tijd mee geadverteerd. Wanneer is die volgende update?
Voor mij als eigenaar van de BlackBird gaat het alleen om het stukje dynamische energietarieven en de weevoorspelling.

De rest is wel interessant maar niet van toepassing bij ons :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Kevin1990 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:52:
[...]

Mooi. Maar hier wordt al een tijd mee geadverteerd. Wanneer is die volgende update?
Voor mij als eigenaar van de BlackBird gaat het alleen om het stukje dynamische energietarieven en de weevoorspelling.

De rest is wel interessant maar niet van toepassing bij ons :)
Weheat start aan de uitrol van Weheat Intelligence. Deze update maakt de warmtepomp slimmer in plannen en aansturen, waardoor klanten meer comfort ervaren en meer besparen. In de eerste stap van de uitrol focust Weheat intelligence zich op het verwarmen van het tapwatervat

Mail aan installateurs vanmorgen. En ja geduld was en is een schone zaak. 🥴Maar realiseer je wel dat Weheat by far verder is op het gebied van automatisering dan welke andere warmtepomp fabrikant dan ook. Momenteel zijn er meer software engineers dan hardware engineers in dienst.

[ Voor 33% gewijzigd door Carboy54 op 03-09-2025 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Hoe merk je dat als gebruiker dan? Zeker nu ik de laatste weken mij iets meer heb verdiept in Daikin warmtepompen en tevens ook airco's heb van Daikin kan ik dat statement echt moeilijk geloven op dit moment (niet dat ze meer software engineers in dienst hebben)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kevin1990
Carboy54 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:00:
[...]

Weheat start aan de uitrol van Weheat Intelligence. Deze update maakt de warmtepomp slimmer in plannen en aansturen, waardoor klanten meer comfort ervaren en meer besparen. In de eerste stap van de uitrol focust Weheat intelligence zich op het verwarmen van het tapwatervat

Mail aan installateurs vanmorgen. En ja geduld was en is een schone zaak. 🥴Maar realiseer je wel dat Weheat by far verder is op het gebied van automatisering dan welke andere warmtepomp fabrikant dan ook. Momenteel zijn er meer software engineers dan hardware engineers in dienst.
Ik zou het wel prettig vinden als WeHeat de controle over de flow zou geven of iets meer invloed erop.
Scheelt veel frustratie als ik weer wat leidingen hoor suizen. En ja grotere leiding diameter is beter maar ik kreeg niet iedereen thuis zover om de visgraadvloer er op 2 verdiepingen uit te halen en nieuwe leidingen te frezen omdat ik van het gas afwilde.... |:(
De verbouwing was net een jaar achter de rug...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RNacoustics
JessicavdH schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:45:
[...]

Ja dat zou een plan kunnen zijn, maar het geluidsvermogen van de Blackbird P80 is al veel hoger dan we van te voren dachten: de LwA max is 70 bij vol vermogen, en dat is ook de stand waar je vanuit moet gaan bij de berekeningen. Hiermee voldoet de BB dus maar nét aan de geluidseisen voor warmtepompen in die vermogensklasse, want de bovengrens is ook 70. Een straffactor van 6 (logaritmische schaal) geeft vrijwel zeker teveel geluidsdruk. Overigens staat de LwA van de BB ook niet in de brochures en is niet transparant beschikbaar voor consumenten (dit itt andere fabrikanten).
Wij vinden daarom inmiddels de claim van Weheat over de BB dat deze 'ultra-stil' is niet echt houdbaar. Als de WPAC rekening zou houden met een horizontaal ontwerp zou het misschien een ander verhaal zijn. Maar Weheat geeft daarvoor ook geen tips voor alternatieve geluidsberekeningen aan de installateur.
Ik heb toen een WPAC berekening gemaakt op basis van gegevens van Weheat met een LwA waarde van 55dB(A) bij maximale vermogen. Hoe kom jij aan 70? Mijn BB staat op het dak aanbouwkeuken met 3 meter afstand van de erfgrens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pw_Q-jJs5EVYkyz2-Eg2w4GBniI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ac7WQFqT9KagewNZjHbsPane.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
JessicavdH schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:04:
[...]

Ik weet niet wat de melding van de buurvrouw precies was, want dat inzicht geeft de gemeente niet.
Kan je dat niet terug vinden in de Fixi app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNacoustics
JessicavdH schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:04:
[...]

De gemeente heeft een handhavingsverzoek gekregen. De wp is vergunningsplichtig omdat deze meer dan 1 meter boven de grond staat. We hebben daar een fout gemaakt, we hadden niet door dat het vergunningsplichtig was (maar staat wel in BBL).
Dat geldt toch alleen voor aan de voorkant en zicht aan de openbare weg van het perceel?

[ Voor 5% gewijzigd door RNacoustics op 03-09-2025 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
Carboy54 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:00:
[...]

Voordat ik een beslissing neem voor overstap naar FE, wacht ik de ervaring van gebruikers met Weheat warmwater oplossing nog even af.

[ Voor 10% gewijzigd door RNacoustics op 03-09-2025 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
STIMPPYYY schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:10:
Hoe merk je dat als gebruiker dan? Zeker nu ik de laatste weken mij iets meer heb verdiept in Daikin warmtepompen en tevens ook airco's heb van Daikin kan ik dat statement echt moeilijk geloven op dit moment (niet dat ze meer software engineers in dienst hebben)
Heeft Daikin iets van een cloud met AI erachter? (serieuze vraag)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
jelleeelco schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:53:
[...]

Heeft Daikin iets van een cloud met AI erachter? (serieuze vraag)
Cloud, ja. AI, nee (volgens chatgpt). Wel smart grid ready, kunt van alles bedienen met de app en allerlei schema’s etc instellen. Ook een installateurs-deel voor storingen en diagnoses etc.
Anyway, het nut van AI ontbreekt mij. Warmtepomp is toch niet zo’n spannend apparaat dat je daar AI voor nodig hebt. Het klinkt leuk, dat snap ik, maar de uitwerking zie ik niet gebeuren.

Ding moet verwarmen en dat zo goedkoop mogelijk tegen je huidige contract voorwaarden (smart grid ready, en ja iets van bufferen is ook leuk, maar dat is ook een gok/aanname). Na 15 of 20 jaar schrijf je ‘m af en koop je een nieuwe.

[ Voor 5% gewijzigd door STIMPPYYY op 03-09-2025 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JessicavdH

JessicavdH

RNacoustics schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:09:
[...]

Kan je dat niet terug vinden in de Fixi app?
Nee, ik kan het niet bij de meldingen zien.

Jaren_30_huis_gasloos

Pagina: 1 ... 104 ... 107 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.