Ik sta voor de overstap naar een BlackBird P60. Dan ben ik all electric en dus gasloos (wel fijn als je in Groningen woont!)
Ik heb een kundige installateur gevonden, de twijfel zit nog even in de Blackbird P60 of P80.
De installateur adviseert de P80 vanwege bijna gelijke modulatie en de hogere kW's bij lagere temperatuur. De grotere compressor hoeft dan minder hard te draaien.
P80 kan moduleren tot 1,8kw output (bij COP 3 is dat 600W inputvermogen).
De P60 kan moduleren tot 1,4kw (gedeeld door COP 3 in de winter = 460W).
Mijn huidig gasverbruik zit op 1200m3 inclusief sww (vorig jaar, dus niet heel koud) en ik heb een vloeropp. van circa 65m2 benedenverdieping, alles open. Vrijstaande woning, spouw geisoleerd, glaswol in het dak, HR++ overal en ruime dikke schuimbetonvloer (70cm). In de winter kwam mijn dagverbruik niet boven de 9-10m3 gas per dag.
Installateur zegt dat in combinatie met een 50l buffervat en de inhoud van de vloerverwarming ook met de P80 pendelen 'absoluut niet gaat gebeuren'. In de offerte zit al een backup-heater van 3kw, dus eigenlijk is de P60 volgens mij wel voldoende, ook voor zeer koude winters op basis van mijn warmtevraag.
Hoe kijken jullie aan tegen het modulaire karakter van de P80. Hoeveel maakt die 400W verschil uit?
Kan de P80 in mijn situatie wel voldoende terugmoduleren?
Mijn 'gut-feeling' en mijn eigen berekeningen laten zien dat ik met 6kw bij -10 wel toe kan, zeker met het back-up-elektrische-element in de voorgemonteerde binnenunit.
Wat denken jullie?
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)