Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lordy79 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 18:57:
[...]

Elk jaar komt de discussie weer over zomertijd als de zomertijd ingaat en als deze weer stopt.
Elk jaar komt de discussie over vroege pepernoten en chocoladeletters terug.
In de politiek heb je ook van die zaken die terugkomen: kiesdrempels, niet meer mogen afsplitsen, het al dan niet democratisch zijn van uitsluiten van de PVV, etc. Etc.

Oude kliekjes opwarmen, keer op keer.
Dat valt mij ook op, maar is er iemand of een partij die daar echt belang bij heeft? Wat is de reden? Iemand een idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:21
Verwijderd schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 21:48:
[...]

Dat valt mij ook op, maar is er iemand of een partij die daar echt belang bij heeft? Wat is de reden? Iemand een idee?
Het is zomer en de redactie moet het programma, krant, website weer vullen. Kiesdrempel discussie leeft wel, hier op het forum ook al vaker voorbij gekomen. Op zich geen rare keuze om dat te belichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Lordy79 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 18:57:
[...]

Elk jaar komt de discussie weer over zomertijd als de zomertijd ingaat en als deze weer stopt.
Elk jaar komt de discussie over vroege pepernoten en chocoladeletters terug.
In de politiek heb je ook van die zaken die terugkomen: kiesdrempels, niet meer mogen afsplitsen, het al dan niet democratisch zijn van uitsluiten van de PVV, etc. Etc.

Oude kliekjes opwarmen, keer op keer.
En ergens deze zomer ook nog de beelden van een compleet verregende camping ergens in Nederland....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
D-e-n schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 18:18:
Nou, voor zover ik het me herinner uit de geschiedenislessen had Hitler er anno 1933 al een akkefietje opzitten waarbij hij betrokken was bij een staatsgreep. Mein Kampf was inmiddels ook al wat jaartjes oud. Hij was dus anno 1933 al vrij extreem.
Zeker. Men had beter moeten weten. Maar zonder steun van de middenpartijen had hij niet de kansen gekregen die hij nodig had.
De dreiging bij het FvD was er wel degelijk. Baudet werd lange tijd als een serieus alternatief gezien, terwijl de fascistische elementen er ook in het begin al waren. Dat hij tijdens corona verder van het padje is geraakt maakt nog niet dat het erger had kunnen aflopen,
We hadden inderdaad een coalitie met de FvD kunnen hebben, net zoals in Italië nu Meloni Premier is. Gênant, maar ik denk niet dat dat de democratie had beschadigd (en de Italiaanse democratie zal Meloni ook wel overleven). En zoals ik gezegd heb, gezien het soort "migratiedeals" dat nu wordt afgesproken in Europees verband, is het duidelijk dat we geen Nazi's nodig hebben om mensonterende situaties te creeren.
mede door de slappe houding van partijen als de VVD en onze vaderlandse media.
Het respecteren van democratische omgangsvormen vind ik niet slap.

Als we willen gaan speculeren over een anti-democratische coup in Nederland (en mensen klagen over komkommertijd, dus waarom niet): dit is wel een interessant moment. De politiek kan op het moment immers niet "leveren". De boerenstand zit goed vast, de bouwsector helemaal. Er zijn allerlei bedrijfssectoren die investeringen zien verpieteren en kansen aan zich voorbij zien gaan.

In zo'n situatie groeien de belangen om een partij te steunen die (linksom of rechtsom) het belang van het bedrijfsleven vertegenwoordigt, en het dan maar wat minder nauw neemt met het Europees recht. En dat is wat de voedingsbodem is voor een rechtse staatsgreep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Nieuwe peilingen:

https://www.ioresearch.nl...-en-vvd-virtueel-aan-kop/

PvdA/GL nu het grootste met de gecombineerde lijst.

Omtzigt zou overigens 46 zetels halen als hij met een partij landelijk mee zou doen.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:54
Real schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:04:
Nieuwe peilingen:

Omtzigt zou overigens 46 zetels halen als hij met een partij landelijk mee zou doen.
Peilingen zeggen 0,0. Tijd dat ze eens worden afgeschaft. Ze hebben het nog nooit goed gehad. Ik las laatst dat er enorm veel zwevers zijn. Pas in november weet je pas hoe het echt zit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Nieuwe peilingen:

Wat een fantasie allemaal. Er zijn nog geen verkiezingsprogramma's, lijsttrekkers onbekend en van een van de grootste partijen is het uberhaupt onbekend of deze meedoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Niet helemaal, je kunt los van de exacte stand wel bepalen wat de delta is van bepaalde keuzes. En kennelijk is de bonus van het samengaan van GL en PvdA ongeveer 5 zetels. Dat is in deze tijd een bijzonder groot verschil, waardoor je ook mogelijk de premier kunt leveren en alleen al die kans levert ook weer een bonus op. E.e.a wordt via onderstaande tweets toegelicht:

[ Voor 5% gewijzigd door Krisp op 20-07-2023 10:20 ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 22:31:
[...]

Zeker. Men had beter moeten weten. Maar zonder steun van de middenpartijen had hij niet de kansen gekregen die hij nodig had.
Maar dat is juist mijn hele punt. Reguliere partijen hebben Hitler aan de macht geholpen. Reguliere partijen zouden afstand moeten houden van groeperingen die ook maar enige richting van dat soort ideologieën inzetten. En dat is wat ik de media verwijt en ook een partij als de VVD. Een antilinkse houding bleek belangrijker dan de democratische principes. Pas toen Baudet helemaal was doorgeslagen nam men afstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:52
Als ik het rapport van I&O Research door scroll dan pakt Omtzigt vooral de 50+er van buiten de grote steden. Nou...gewoon een CDA-2.0 dus.

En het is de VVD wel gelukt, immigratie en asiel scoort significant hoger als 'belangrijk punt om een partij op te kiezen'.

[ Voor 6% gewijzigd door eric.1 op 20-07-2023 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:24
eric.1 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:04:
En het is de VVD wel gelukt, immigratie en asiel scoort significant hoger als 'belangrijk punt om een partij op te kiezen'.
Geen verrassing toch? Dit is voor veel mensen een belangrijk punt als je het succes van anti-migratie standpunten in partijprogramma's ziet.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

https://www.ad.nl/politie...pvda-groenlinks~a4cda8e6/

Timmermans stelt zich kandidaat voor lijsttrekkerschap PVDA/GL.

[ Voor 4% gewijzigd door London op 20-07-2023 11:14 ]

Tesla M3LR '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
eric.1 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:04:
Als ik het rapport van I&O Research door scroll dan pakt Omtzigt vooral de 50+er van buiten de grote steden. Nou...gewoon een CDA-2.0 dus.
Blijft knap om zonder programma zo goed in de peilingen te staan. Maar waarschijnlijk als er wel een programma is dan leest niemand het, en als straks het beleid anders is dan verwacht maar wel zo beschreven in het programma gaat men weer klagen dat politici maar wat doen.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:39
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:12:
[...]

Geen verrassing toch? Dit is voor veel mensen een belangrijk punt als je het succes van anti-migratie standpunten in partijprogramma's ziet.
Wat in mijn ogen echt een verrassing is, is dat het frame van de VVD blijft staan blijkbaar. Het gaat om paar duizend nareizigers, totaal in het niet van de totale immigratie maar goed genoeg om de peilingen zowel VVD als PVV op +3 te zetten t.o.v. een maand geleden. Iedereen die een beetje na kan denken, weet dat het complete BS frame is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Nou toch vlot besloten het is Timmermans

https://nos.nl/collectie/...orden-van-pvda-groenlinks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:39
Dit is wel een beetje een dood of de gladiolen actie. Ik vind het in ieder geval gewaagd dat ie het doet en dat kan ik wel waarderen. Dat GL/PVDA de grootste gaat worden, is zeker geen gegeven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:55

Wimo.

Shake and Bake!

Robkazoe schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:29:
[...]

Dit is wel een beetje een dood of de gladiolen actie. Ik vind het in ieder geval gewaagd dat ie het doet en dat kan ik wel waarderen. Dat GL/PVDA de grootste gaat worden, is zeker geen gegeven.
De beste man is al lang en breed binnen na jaren netto ontvangen en daarnaast bijna met pensioen.. zelfs de dood is geen probleem in dit geval. Knap dat ze iemand hebben gevonden die zo ver van de maatschappij staat...

[ Voor 7% gewijzigd door Wimo. op 20-07-2023 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Robkazoe schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:28:
[...]
Wat in mijn ogen echt een verrassing is, is dat het frame van de VVD blijft staan blijkbaar. Het gaat om paar duizend nareizigers, totaal in het niet van de totale immigratie maar goed genoeg om de peilingen zowel VVD als PVV op +3 te zetten t.o.v. een maand geleden. Iedereen die een beetje na kan denken, weet dat het complete BS frame is.
Omdat het niet gaat om die paar duizend nareizigers. Ik kan natuurlijk niet spreken voor al die stemmers die anti immigratie stemmen, maar als ik zo een gok mag doen zit het vooral in de 2e en 3e generatie niet-Westerse migranten waar deze stemmers moeite mee hebben en daarom vooral naar partijen worden getrokken die kritisch zijn over immigratie in z'n geheel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik vraag me af of Timmermans de beste keus zou zijn. Hij heeft volgens mij een behoorlijk elitair imago. Persoonlijk zou ik liever Aboutaleb zien, die lijkt me dichter bij de kiezer te staan.

Ben benieuwd welke kandidaten nog opduiken.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:12:
[...]

Nouja, het is in dusverre een verrassing dat het van 15% (7e plaats) in Maart 2021 naar 36% (1e plaats) nu gaat. Zoveel nieuwe asiel-problematiek is er in de afgelopen twee jaar niet bijgekomen. De Oekraïners waren een apart verhaal en de rest was al een aandachtspunt.

Ik ga er eerlijk gezegd van uit dat dit wel, al het is maar gedeeltelijk, komt door het opgeblazen probleem nu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:59
[...]

Reken er maar op dat een enorme media campagne vooral zal gaan vergelijkbaar met dat D66 heeft gedaan destijds. Dat was voor de D66 effectief genoeg om groot te worden.

Hoe dan ook als Timmermans dezelfde koers gaat varen zoals in de EU dan zie ik het draagvlak onder de bevolking nog verder verdwijnen voor de politiek. Alles zal moeten wijken voor het oogpunt op klimaat dat hij heeft, derwijze onder dwang.

En juist nu is het belangrijk dat er draagvlak komt wat er al compleet niet meer is t.o.v de burger naar de politiek losstaand van alle problemen, links, rechts, klimaat, migratie, armoede noem maar op.

Het is te hopen Omtzigt doorzet met een partij.

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:48
[...]

Timmermans is bij het grote publiek toch wel bekend als degene achter de Green Deal. Hem nu naar voren schuiven als lijsttrekker zou voor mij als neutrale stemmer het signaal geven dat men echt zwaar inzet op milieu en klimaat. Ik zie dat niet als iets slechts, maar het komt wel met een nadeel. Voormalig links stemmers die een broertje dood hebben aan die onderwerpen omdat ze zich vooral zorgen maken om de positie op de arbeidsmarkt, wonen en allerhande sociale zaken, ga je met een double down op klimaat en milieu niet mee winnen.

En voor progressief-links lijkt me Timmermans nu ook niet de gedroomde posterboy. Maar da's vorm boven inhoud.

Zoals @evilution aangeeft, zou wat dat betreft een Aboutaleb een passender keuze zijn. Al zal je daar waarschijnlijk geen ex-PvdA/huidig-PVV-kiezers mee terugwinnen.

Ben benieuwd hoe ze het spinnen. Feit is dat dergelijke berichtgeving een signaal afzendt dat men hier serieus werk van maakt en all-in gaat om mensen wat te kiezen te bieden. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Cid Highwind schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:39:
[...]

Timmermans is bij het grote publiek toch wel bekend als degene achter de Green Deal.
En dat maakt hem, als PvdAer, prima geschikt voor GroenLinks. Zo hebben beide partijen geen gedoe en hebben ze een capabel bestuurder voor de verkiezingen klaarstaan. Wat je er verder van vindt, qua bestuurservaring is er geen concurrentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:00
HEY_DUDE schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:11:
[...]

Wat een fantasie allemaal. Er zijn nog geen verkiezingsprogramma's, lijsttrekkers onbekend en van een van de grootste partijen is het uberhaupt onbekend of deze meedoet.
Het gros van de stemmers leest die verkiezingsprogrammas niet eens. Die stemmen op iemand met een vlotte babbel, mooi achterwerk of die zo lekker normaal is gebleven.

En daarna klagen dat de overheid ze naait.

Van mij mag er een drempel van minimale effort komen voordat je mag stemmen. Volg een aantal debatten, lees eerst het programma van iets voordat je erop stemt. Nu heb je hele horden mensen (vooral laagopgeleiden) die tegen hun eigen belangen stemmen, en daarbij ook de rest meetrekt in de misere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
@LZ86 en hoe wil je zo'n drempel in de praktijk toetsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
evilution schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:31:
[...]

Ik vraag me af of Timmermans de beste keus zou zijn. Hij heeft volgens mij een behoorlijk elitair imago. Persoonlijk zou ik liever Aboutaleb zien, die lijkt me dichter bij de kiezer te staan.

Ik vind Timmermans een goede keuze, GL komt me de laatste tijd ergens... 'te glad' over, ik kan het niet echt concreet verwoorden, maar het voelt ergens niet goed, wellicht doordat ik geen groot fan ben van Femke Halsema als burgemeester van Amsterdam. (ondanks dat ik het kwa natuur & milieu graag op ze wil stemmen)

Timmermans als PvdA'er heeft dat bij mij niet. Verder heeft hij ook de natuur gelukkig ook hoog zitten, getuige van zijn functie als eurocommissaris. En hij heeft bij laatstgenoemde functie daar natuurlijk ook connecties op gebouwd, ideaal als je Nederland gaat vertegenwoordigen op het wereldtoneel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Met Timmermans wordt het wel een campagne op de persoon, zowel positief als negatief.

Voor PvdA/GroenLinks gaat het natuurlijk de verpersoonlijking van de groene lijn worden en de duidelijke premierskandidaat.

Voor tegenstanders eerder de verpersoonlijking van alle afkeer van de EU, een regent en een twijfelachtig carrièreverloop nav de MH17.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LZ86
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:44:
@LZ86 en hoe wil je zo'n drempel in de praktijk toetsen?
Is natuurlijk niet te doen. Je kan moeilijk een toets laten afnemen voordat je het hokje inmag ;)

Maar ik moest even wat frustratie ventileren.
Mensen met een uitkering of sociale huur die op de VVD of PVV stemmen zijn gewoon echt dom bezig. En er zijn er genoeg van. Ik hoor de buuf van mijn ouders nog klagen over Rutte toen ze weer in kon leveren en amper rond kom komen. Ze had op de vvd gestemt vanwege die 1000 euro voor iedere werkende......

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:31:
[...]

Omdat het niet gaat om die paar duizend nareizigers. Ik kan natuurlijk niet spreken voor al die stemmers die anti immigratie stemmen, maar als ik zo een gok mag doen zit het vooral in de 2e en 3e generatie niet-Westerse migranten waar deze stemmers moeite mee hebben en daarom vooral naar partijen worden getrokken die kritisch zijn over immigratie in z'n geheel.
Maar het frame waar @Robkazoe volgens mij op doelt is de illusie dat de VVD hier wat aan gaat doen. Maar het is allemaal vooral voor de bühne.

De 2e/3e generatie is hier geboren dus die gaan sowieso niet weg. De overlastgevende veilige landers willen ook D66/CU dolgraag weren maar dat blijkt niet eenvoudig. En dan wordt ook dat getal van 400.000 nog genoemd maar dat betreft vooral de arbeidsmigratie waar de VVD helemaal geen problemen mee heeft.

Kortom: een stem op basis van migratie gaat vooral een stem op niet waar te maken beloftes blijken. Beter stemt iemand op een dossier waar de Nederlandse politiek meer kan betekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
LZ86 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:43:
[...]

Het gros van de stemmers leest die verkiezingsprogrammas niet eens. Die stemmen op iemand met een vlotte babbel, mooi achterwerk of die zo lekker normaal is gebleven.

En daarna klagen dat de overheid ze naait.

Van mij mag er een drempel van minimale effort komen voordat je mag stemmen. Volg een aantal debatten, lees eerst het programma van iets voordat je erop stemt. Nu heb je hele horden mensen (vooral laagopgeleiden) die tegen hun eigen belangen stemmen, en daarbij ook de rest meetrekt in de misere.
Niemand leest die dingen maar indirect zullen ze de kiezer wel bereiken. Ook van lijsttrekkers zal van alles gevonden worden.

Mijn verwachting:

De Telegraaf zal de linkse programma’s wel lezen en met chocolade letters duidelijk maken dat links een gevaar voor de economie gaat vormen, de sluizen opengaan voor immigratie, de overheidsfinanciën uit de klauwen lopen of te soft is op criminaliteit. Of allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Timmermans heeft ook een Limburg effect en zou daarmee PVV stemmers kunnen overhalen om op GL/PvdA te gaan stemmen.

Daarnaast is Timmermans met kop en schouders een echte MP in vergelijking met de andere kandidaten die relatief jong zijn en weinig ervaring hebben. GL/PvdA zou dus van meer dan de klassieke achterban stemmen kunnen winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Nu is het hopen dat Moorman zich niet ook kandidaat gaat stellen en weer verdeeldheid gaat lopen zaaien. Het is een prima wethouder en wellicht een goede lijsttrekker, maar niemand kent haar buiten Amsterdam.

Aboutaleb zit prima in Rotterdam en kan niet zomaar terugkeren als hij geen MP wordt.

Staat al in het NOS artikel. Deze twee steunen Timmermans en zij dus geen kandidaten.

[ Voor 14% gewijzigd door Real op 20-07-2023 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
HEY_DUDE schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:53:
[...]
de sluizen opengaan voor immigratie, de overheidsfinanciën uit de klauwen lopen of te soft is op criminaliteit. Of allemaal.
The T. be the T.

Maar het is dus vooral zaak dat politici en media die migratiehype ontkrachten met feiten, zodat het over klimaat en stikstof gaat. De BBB zal dat ook liever zien dan de VVD.

Verder is het ontzettend eenvoudig om vast te stellen dat de kabinetten Rutte een gigabtische hoeveelheid geld hebben lopen uitgeven. Rechts potverteren. Of rechtse hobby's zo je wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Real schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:01:
Nu is het hopen dat Moorman zich niet ook kandidaat gaat stellen en weer verdeeldheid gaat lopen zaaien. Het is een prima wethouder en wellicht een goede lijsttrekker, maar niemand kent haar buiten Amsterdam.

Aboutaleb zit prima in Rotterdam en kan niet zomaar terugkeren als hij geen MP wordt.
''Maar volgens de Volkskrant steunen andere veel getipte kanshebbers de kandidatuur van Timmermans, zoals de Amsterdamse wethouder Marjolein Moorman (PvdA).''

Dat komt wel goed ;)

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:56

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik vind het wel een goede actie. Timmermans heeft onder andere bekendheid gekregen met zijn speech tijdens de MH17-ramp en als green deal voorvechter. Daarmee trekken ze de soms wat conservatieve pvda ook naar een progressiever beeld en hij is, zoals @Real hierboven ook zegt, serieuzer te nemen als mp ipv een Caroline die soms overkomt alsof ze 's avonds sjekkies draait in het plaatselijke hardrock cafe, waar niks mis mee is, maar voor (inter)nationale betrekkingen misschien niet altijd goed valt.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
London schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:05:
[...]
''Maar volgens de Volkskrant steunen andere veel getipte kanshebbers de kandidatuur van Timmermans, zoals de Amsterdamse wethouder Marjolein Moorman (PvdA).''

Dat komt wel goed ;)
Inderdaad. Goed dat je het opmerkt. Nou, dan wordt het dus Timmermans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:23

timovd

Voorsprong door techniek

Real schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 18:30:
[...]

Corrigeer gerust, want ze hebben nogal veel standpunten om samen te vatten:

...
- afschaffen van BIG-registratie voor verpleegkundigen en artsen etc.
...

What could possibly go wrong?
Dan timmer ik een bordje op mijn deur: "gynaecoloog, gespreid betalen"

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:16

drooger

Falen is ook een kunst.

Piet_Piraat7 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:31:
[...]

Dat ligt dan vooral aan de integratie, niet aan immigratie.
Helaas gaat het bij de partijen hand-in-hand, want men denkt dat slechte (ondersteuning voor) integratie een afschrikwekkende invloed heeft op toekomstige immigranten.

Als men wilt dat de mensen die hier nou eenmaal al / terecht zijn wel goed integreren, dan kom je er bekaaid af bij de zogeheten kritische partijen.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
evilution schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:31:
[...]

Ik denk niet dat die nog gaan komen. Timmermans is hun droomkandidaat en de rest moet wijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
Real schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:57:
Timmermans heeft ook een Limburg effect en zou daarmee PVV stemmers kunnen overhalen om op GL/PvdA te gaan stemmen.

Daarnaast is Timmermans met kop en schouders een echte MP in vergelijking met de andere kandidaten die relatief jong zijn en weinig ervaring hebben. GL/PvdA zou dus van meer dan de klassieke achterban stemmen kunnen winnen.
Ik denk dat de PVV-achterban maar ook PvdA-achterban eerder o.b.v. hun portemonnee gaan stemmen dan o.b.v. zijn afkomst. Timmermans heeft niet bepaald een volks karakter (meer een ivoren toren-karakter) en veel van zijn plannen jagen de kosten op. Wat dus pijn doet in de portemonnee. Ik denk dat hij juist stemmen gaat kosten. Zeker omdat hij vaak niet nadenkt maar te snel zaken roept zoals laatst met de wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
martwoutnl schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:15:
[...]

Ik denk niet dat die nog gaan komen. Timmermans is hun droomkandidaat en de rest moet wijken.
Voor een droomkandidaat doet hij het wat betreft aantrekkelijkheid niet veel beter dan Aboutaleb of zelfs Klaver. Sterker nog, de twee genoemde doen het in dat opzicht beter..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik hoop eigenlijk dat pvda of gl-haters nu niet komen uitleggen dat hij niet de juiste persoon is. Vast een hoop aan te merken maar waarom zou de man acceptabel moeten zijn voor de pvv of zo? Ze stemmen toch al niet op hem.

Wel een beetje benieuwd wat Brusselmans SP hiervan gaat maken. Dat was de vorige keer niet echt goed afgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Delerium schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:22:
Ik hoop eigenlijk dat pvda of gl-haters nu niet komen uitleggen dat hij niet de juiste persoon is. Vast een hoop aan te merken maar waarom zou de man acceptabel moeten zijn voor de pvv of zo? Ze stemmen toch al niet op hem.

Wel een beetje benieuwd wat Brusselmans SP hiervan gaat maken. Dat was de vorige keer niet echt goed afgelopen.
Het lijkt me toch de bedoeling dat ie meer publiek trekt dan de huidige stemmers? Waar ze vandaan komen is uiteindelijk niet interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:04
LZ86 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:48:
[...]

Is natuurlijk niet te doen. Je kan moeilijk een toets laten afnemen voordat je het hokje inmag ;)

Maar ik moest even wat frustratie ventileren.
Mensen met een uitkering of sociale huur die op de VVD of PVV stemmen zijn gewoon echt dom bezig. En er zijn er genoeg van. Ik hoor de buuf van mijn ouders nog klagen over Rutte toen ze weer in kon leveren en amper rond kom komen. Ze had op de vvd gestemt vanwege die 1000 euro voor iedere werkende......
En dan meteen de mensen die niet door de toets komen verbieden om nog kinderen te krijgen. Geeft ook een mooie opbrengst voor de toekomst. 8)7

Een toets afnemen om deel te mogen nemen aan de democratie is m.i. op geen enkele manier een goed idee of te onderbouwen. Je begeeft je ten alle tijden op een hellend vlak.

Edit: Hoewel ik je frustratie wel begrijp!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-10 16:00

Lordy79

Vastberaden

_Drake_ schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:35:
[...]

Reken er maar op dat een enorme media campagne vooral zal gaan vergelijkbaar met dat D66 heeft gedaan destijds. Dat was voor de D66 effectief genoeg om groot te worden.
Hoewel ik denk dat je gelijk hebt, denk ik dat het geen gek idee is als alle partijen zich achter het klimaat verhaal gaan scharen. Gewoon, allemaal.
Moeder aarde lijkt een duidelijke waarschuwing te geven dit jaar.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:08
Als Timmersmans het wordt, dan ga ik voor het eerst wellicht strategisch stemmen. De laatste paar verkiezingen gestemd op de SP, omdat ik de focus op economie belangrijker vindt dan sociale vraagstukken. Met pvda/GL krijg je er flink wat identiteitspolitiek bij.

Maar Pvda/GL heeft nu de mogelijkheid om een grote linkse partij te worden. SP zie ik niet zo snel regeren, dus wellicht dat ik dan maar wat water bij de wijn moet doen. Timmermans is verder een ervaren bestuurder met internationale connecties, prima premierskandidaat.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Als W.A. er de brui aan geeft en het koningschap wordt opgeheven lijkt Timmermans me ook een prima presidentskandidaat.
Als minister president? Nee, daarvoor zijn zijn banden met de EU mij te innig. EU is prima, maar de EU moet ook gewoon een stap terug doen als iets niet werkt. Zoals de euro. Maar nee, er moet alleen maar méér soevereiniteit naar de EU.

Ik ben erg voor decentraal bestuur waar het kan en alleen meer centraal als het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Delerium schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:42:
[...]

En dat maakt hem, als PvdAer, prima geschikt voor GroenLinks. Zo hebben beide partijen geen gedoe en hebben ze een capabel bestuurder voor de verkiezingen klaarstaan. Wat je er verder van vindt, qua bestuurservaring is er geen concurrentie.
En rechts lust hem rauw, Timmermans is in hun ogen tenslotte de man "die je centen komt halen" om zijn groene plannen te kunnen uitwerken.

Ik ben wel benieuwd naar zijn beweegredenen. In Brussel liggen politici niet echt onder een vergrootglas: burgers staan verder weg en ze hebben met minder journalisten te maken. Zo'n mooie baan opzeggen om terug te keren naar het giftige, lokale politieke landschap... je moet het maar doen :D

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:51
Nieuwe peilingen:

Als dit een echte uitslag zou zijn, gaan we werkelijk nooit een coalitie krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Timmermans, interessant. Ik ga voor milieu en toekomst. Kom maar door met die vleestaks. Ben benieuwd of Timmermans nog naar een imagodokter gaat. Want dit kan twee kanten op. En ik hoop dat hij ook EU-kritisch kan zijn. Een verenigd Europa is wel hoe we vooruit moeten maar dat kan alleen als je alle kaarten open en eerlijk op tafel legt. Dus ook kritisch zijn waar het moet.

Ik hoop vurig dat er geen BBB/Omztigt/VVD in de regering komt. Puur om het klimaat/natuur.

Tijd voor verandering lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

jessy100 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:46:
[...]

Als dit een echte uitslag zou zijn, gaan we werkelijk nooit een coalitie krijgen
Je hebt gelijk. Ik denk zelfs dat rechts niet om de PVV heen kan.
VVD+BBB+PVV = 61 zetels als motorblok
CDA+JA21+SGP = 15 zetels
Samen nét genoeg en ik vermoed in de senaat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Deruxian schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:50:
Ik hoop vurig dat er geen BBB/Omztigt/VVD in de regering komt. Puur om het klimaat/natuur.
Dat lijkt mij onmogelijk en moet je echt loslaten. De linkse partijen gaan niet ineens een meerderheid halen, dus moet een of twee van deze drie in een coalitie als je Timmermans als MP wil zien.

Nederland is nu eenmaal een coalitieland. Geven en nemen. Je kunt niet alleen maar nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
jessy100 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:46:
[...]
Dat lijkt mij overdreven. Ik denk dat het weleens een BBB/GL/PvdA coalitie kan worden met een partij die de rol van CU nu vervulde. Ja, er is een evidente tegenstelling tussen BBB en GL/PvdA, maar de BBB weet ook dat er meer stikstofbronnen zijn dan boeren.

Daarnaast blijft Omtzigt nog een factor die we niet kennen en die haalde in deze peiling 46 zetels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:18
Hmmm, ik had liever aboutaleb gezien. Timmermans is een goede voor de EU met de heel erg belangrijke green deal. Ik wil hem daar juist houden!

Aboutaleb is van het volk, en niet te flauw. Timmermans kan wat regentesk overkomen.

Van de andere kant is het voor Nederland wel een droomkandidaat!! Zijn netwerk is immens, en Rutte vervangen in de EU zou heel heel erg lastig zijn gezien zijn uitstekende staat van dienst (helaas niet helemaal naar mijn overtuigingen maargoed). Ik denk dat als Frans het gaat doen dat er heel veel strategische stemmers komen. Die van mij sowieso denk ik wel

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:51
Real schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:02:
[...]

Dat lijkt mij overdreven. Ik denk dat het weleens een BBB/GL/PvdA coalitie kan worden met een partij die de rol van CU nu vervulde. Ja, er is een evidente tegenstelling tussen BBB en GL/PvdA, maar de BBB weet ook dat er meer stikstofbronnen zijn dan boeren.

Daarnaast blijft Omtzigt nog een factor die we niet kennen en die haalde in deze peiling 46 zetels.
pvdagl/bbb staan op 49 zetels. Hoe ga je dat opvullen tot 76?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:50
Timmermans is de ideale kanidaat MITS hij premier wordt. Hij is IMHO de enige met verlijkbare bestuurlijke ervaring en netwerk op het EU/wereldtoneel als Rutte. Daarnaast beschikt hij over goede diplomatieke vaardigheden en talenkennis is bijna alle belangrijke Europese talen.

Echter er is ook een enorm risico als GL/Pvda in de oppositie terecht komt dan heb je relatief weinig aan al die kennis en ervaring en dan heb je veel meer aan een Klaver die meer energie uitstraalt en veel meer ervaring heeft met oppositie voeren. Voor Timmermans is eigenlijk alleen de positie van premier of minister van BuZa of EZ en Klimaat geschikt. Voor in de kamer zijn er betere kandidaten.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:11
Wat een horrorscenario. Werkelijk voor mij de 2 meest *knip* onderbouw s.v.p. deze kwalificaties partijen (politiemissie Kunduz, Halsema, steun oorlog Irak "nee, nee, nee, nee geen JSF" dan toch wel JSF kopen, etc.) in ons bestel maar ik ben blij dat dit nu samengevoegd wordt mét *knip* Timmermans zodat het voor de kiezer duidelijk wordt. Erg benieuwd hoe dit gaat scoren in onze bevolking.

Let s.v.p. op de topic warning: Geen oordelende kwalificaties toevoegen bij benoeming van personen of partijen

[ Voor 14% gewijzigd door defiant op 20-07-2023 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
jessy100 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:04:
[...]
pvdagl/bbb staan op 49 zetels. Hoe ga je dat opvullen tot 76?
Dat weet je natuurlijk pas als de verkiezingen geweest zijn. Ik laat me hier niet een uitspraak ontlokken waarbij ik Tweakers rechts of links over me heen krijg, wat ik ook schrijf. Waar het om gaat is dat er concessies gedaan moeten worden.

Daarnaast is er dus Omtzigt en de gepeilde 46 zetels, maar dan is het wel de vraag uit welke stroom die kiezers komen. Als dat uit rechts komt en Omtzigt lukt het om een lijst in te dienen van die omvang, dan is er wel wat mogelijk. Maar misschien doet Omtzigt alleen maar mee in de kieskringen Overijssel en Drenthe. Dan zijn die 46 zetels natuurlijk niet mogelijk.

Vergeet in ieder geval niet dat de BBB niet zuiver conservatief rechts is, maar ook sociaal linkse standpunten heeft. Meer dan de VVD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:35

Herman

FP ProMod
Ik had eigenlijk gehoopt dat Timmermans het wel prima zou vinden in Europa... Ik hoef alleen maar terug te denken aan de keer dat hij vol trots en in al z'n ijdelheid bij Jeroen Pauw allerlei details over MH17 zat te vertellen die nabestaanden nog nooit gehoord hadden. Andere flashback is dat hij 'mooie woorden' in Kiev sprak na de revolutie in 2014. Hij liet daar volop zijn gezicht zien en had prachtige toespraken over hoe Europa Kiev / Oekraïne zal steunen. Dat heeft mede ervoor gezorgd dat Rusland reageerde en nu mag Oekraïne haar eigen eigen bonen doppen....

Voor mij exemplarisch hoe Timmermans te werk gaat. Hopelijk dat hij i.i.g. niet de PM wordt.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Rene44 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:13:
[...]
Werkelijk voor mij de 2 meest *knip* partijen
Gevaarlijke partijen? In tegenstelling tot?
Herman schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:20:
Hopelijk dat hij i.i.g. niet de PM wordt.
Nee? Wie dan wel?

[ Voor 5% gewijzigd door defiant op 20-07-2023 21:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:03

Dido

heforshe

Real schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:16:
Maar misschien doet Omtzigt alleen maar mee in de kieskringen Overijssel en Drenthe. Dan zijn die 46 zetels natuurlijk niet mogelijk.
Lachen, als hij 46 zetels wint en er maar 6 kan vullen, levert dat 40 restzetels op die verdeeld worden over de overige partijen. Heeft een SGP misschien straks opeens meer zetels dan ze ooit gehad hebben :+

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Dido schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:22:
[...]
Lachen, als hij 46 zetels wint en er maar 6 kan vullen, levert dat 40 restzetels op die verdeeld worden over de overige partijen. Heeft een SGP misschien straks opeens meer zetels dan ze ooit gehad hebben :+
Dan moet je eerst de Kieswet nog eens lezen. Er zijn geen 40 restzetels als de kiezers alleen maar uit Overijssel of Drenthe kunnen komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzemans
Herman schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:20:
[...] en nu mag Oekraïne haar eigen eigen bonen doppen.... [...]
Dat vind ik wel een nuancering waard. Oekraïne moet het inderdaad voor een deel zelf doen. Om duidelijke redenen (of je het er nou mee eens bent of niet) verklaren andere landen Rusland niet de oorlog, waardoor het dus een conflict blijft tussen Rusland en Oekraïne. Alleen staat Oekraïne er allerminst alleen voor, gezien de vele wapenleveranties en (op de achtergrond) ondersteuning met intelligence.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:13
Wat een horrorscenario. Werkelijk voor mij de 2 meest [mbr]*knip*[/mbr] partijen (politiemissie Kunduz, Halsema, steun oorlog Irak "nee, nee, nee, nee geen JSF" dan toch wel JSF kopen, etc.) in ons bestel maar ik ben blij dat dit nu samengevoegd wordt mét [mbr]*knip*[/mbr] Timmermans zodat het voor de kiezer duidelijk wordt. Erg benieuwd hoe dit gaat scoren in onze bevolking.
Moet je nagaan hoe het smaldeel van de bevolking de jaren is doorgekomen waarin door hen beoogde meest ongewilde partij van Nederland VVD de scepter zwaaide :X

Onderdeel van democratie is af en toe accepteren dat een partij waar je het niet mee eens bent aan de macht is. Zolang dat géén partij is die zich ver op de flanken begeeft, denk ik dat de vraag je in die jaren te schikken niet heel onredelijk is...

[ Voor 5% gewijzigd door Helixes op 20-07-2023 21:56 ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Real schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:23:
[...]

Dan moet je eerst de Kieswet nog eens lezen. Er zijn geen 40 restzetels als de kiezers alleen maar uit Overijssel of Drenthe kunnen komen.
En volgens mij is het dan ook nog eens zo dat er ook een optie is om zetels leeg te laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik snap de move van Timmermans wel. Europa wordt nog steeds in belangrijke mate bestuurd vanuit de lidstaten. Als PM van één van die lidstaten met een Europese staat van dienst kan hij de besluitvorming op die manier beïnvloeden. Als je het vanuit die optiek bekijkt, is deze functie helemaal geen achteruitgang. Tegelijkertijd kan zijn huidige verantwoordelijkheid prima worden ingevuld door Samsom, dus daar hoeft hij zich geen zorgen over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Krisp schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:29:
Ik snap de move van Timmermans wel. Europa wordt nog steeds in belangrijke mate bestuurd vanuit de lidstaten. Als PM van één van die lidstaten met een Europese staat van dienst kan hij de besluitvorming op die manier beïnvloeden. Als je het vanuit die optiek bekijkt, is deze functie helemaal geen achteruitgang. Tegelijkertijd kan zijn huidige verantwoordelijkheid prima worden ingevuld door Samsom, dus daar hoeft hij zich geen zorgen over te maken.
En hij zit tegen z'n pensioen aan. Dus ook als het niks wordt is er niets aan de hand.

Daarnaast heeft hij nu de kans om ook de BBB mee te krijgen, hoewel dat nog wel een uitdaging wordt. De VVD staat dan helemaal buitenspel in de oppositie en dat was precies het risico dat samenhing met het hoge spel dat Rutte ging spelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
bazzemans schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:25:
[...]
Dat vind ik wel een nuancering waard. Oekraïne moet het inderdaad voor een deel zelf doen. Om duidelijke redenen (of je het er nou mee eens bent of niet) verklaren andere landen Rusland niet de oorlog, waardoor het dus een conflict blijft tussen Rusland en Oekraïne. Alleen staat Oekraïne er allerminst voor, gezien de vele wapenleveranties en (op de achtergrond) ondersteuning met intelligence.
Ook raar van de andere tweaker om Timmermans de schuld te geven van de 'speciale operatie' door Rusland. Dat slaat echt nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15:45
Krisp schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:29:
Ik snap het niet. Hij zit hoog en droog in Brussel, geen centje pijn. In NL wacht hem smaad en hoon van een minder constructief deel van het volk.

Ik ben erg benieuwd naar zijn inbreng. Ik ben benieuwd of hij zich weer kan verdiepen in kleinschaliger problemen van de NLse politiek en de energie kan vinden om hier mee aan de slag te gaan.

Het kan zijn dat hij te lang in Brussel heeft gezeten om voeling te hebben met de achterban.

De vorige Europese verkiezingen kreeg hij veel steun. Misschien lukt het nu weer. We gaan het meemaken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bazzemans
Real schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:34:
[...]

Ook raar van de andere tweaker om Timmermans de schuld te geven van de 'speciale operatie' door Rusland. Dat slaat echt nergens op.
Net zo goed als over zijn optreden bij Pauw. Daar was hij hartstikke fout. Dat erkende hij achteraf en bood er zijn excuses voor aan. Dat heb ik 10x liever dan politici van een niet nader te noemen partij die bepaalde praktijken normaal vinden of zich dat ineens niet meer herinneren.

Edit: ik stoor mij hier oprecht aan. De cultuur in Den Haag is verziekt. We accepteren gekonkel en gedraai en veroordelen het als politici ergens op terugkomen, voortschrijdend inzicht hebben en hun excuses aanbieden. Dat is toch de omgekeerde wereld?

[ Voor 19% gewijzigd door bazzemans op 20-07-2023 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
Over Timmermans....

Ik denk dat Timmermans door GroenLinks en PvdA is benaderd om lijsttrekker te worden van hun lijstverband, waarbij men zoekt naar een premierskandidaat. En, dat ze oprecht geloven in de kansen van die kandidaat, zolang dat een geloofwaardige kandidaat is.

In de Nederlandse politiek geldt nog steeds dat je wordt gevraagd om je te kandideren om je land te dienen in een rol als die van premier, dat je daar dan in beginsel gehoor aan geeft. En dat er in de hele wereld misschien maar een handvol rollen is die je de permissie geven daarvan af te zien. Nu spelen zaken als ambitie zeker een rol, en je eigen indruk van of je daar eventueel een goede invulling aan zou kunnen geven.

Maar het blijft zo dat wanneer je gevráágd wordt - dus méér dan gepolst - je daar in beginsel gehoor aan hebt te geven. Ik denk oprecht dat Frans Timmermans daar gehoor aan heeft gegeven.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:11
Helixes schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:25:
[...]

Moet je nagaan hoe het smaldeel van de bevolking de jaren is doorgekomen waarin door hen beoogde meest gevaarlijke en verschrikkelijke partij van Nederland VVD de scepter zwaaide :X

Onderdeel van democratie is af en toe accepteren dat een partij waar je het niet mee eens bent aan de macht is. Zolang dat géén partij is die zich ver op de flanken begeeft, denk ik dat de vraag je in die jaren te schikken niet heel onredelijk is...
Achja, alles is natuurlijk relatief en ik heb nooit de illusie gehad dat mijn eigen n = 1 meningkje ook maar 1 iota verschil maakt. Maar ik vind PvdA/GL niet fijn omdat ze steeds maar weer mooie linkse dromen beloofden maar onder de streep met (zeer) rechtse besluiten hun zakken vullen. De JSF bijvoorbeeld. Jaren en jaren tegen, honderdduizenden uren in debaturen maar bij contracttekenen stond PvdA vooraan. Ik geloof helemaal niets meer wat er uit die partijen komt. Dan liever VVD of een andere partij waar je wat meer duidelijkheid ziet wat voor kleur uit het kampvuur komt en je 30-50% als onzin kan aannemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

DeKever schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:34:
[...]

Ik snap het niet. Hij zit hoog en droog in Brussel, geen centje pijn. In NL wacht hem smaad en hoon van een minder constructief deel van het volk.
Ik vermoed dat de man nog idealen heeft, en een droom. Daarnaast zal ongetwijfeld nog de ambitie bij komen om premier te worden. Hij hoeft het niet voor het geld te doen zeg maar. :P
Ik ben erg benieuwd naar zijn inbreng. Ik ben benieuwd of hij zich weer kan verdiepen in kleinschaliger problemen van de NLse politiek en de energie kan vinden om hier mee aan de slag te gaan.

Het kan zijn dat hij te lang in Brussel heeft gezeten om voeling te hebben met de achterban.

De vorige Europese verkiezingen kreeg hij veel steun. Misschien lukt het nu weer. We gaan het meemaken.
Persoonlijk denk ik dat hij bij de Europese verkiezingen prima heeft aangetoond dat hij stemmen kan trekken. In die zin is het een veiligere keuze dan Moorman (die spreekt Amsterdammers/stedelingen aan, maar onduidelijk is of dat ook voor de rest van het land geldt) of een andere kandidaat.

Afbreukrisico is er altijd, maar vooralsnog vind ik het de meest veilige keuze vanuit GL/PvdA en zit de 'gedurfdheid' vooral vanuit Timmermans zelf. Tegelijkertijd loopt zijn mandaad in Europa over een jaar af, en als het mislukt kan hij na de verkiezingen ook weer naar Brussel toe als hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helixes
Rene44 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:37:
Achja, alles is natuurlijk relatief en ik heb nooit de illusie gehad dat mijn eigen n = 1 meningkje ook maar 1 iota verschil maakt. Maar ik vind PvdA/GL niet fijn omdat ze steeds maar weer mooie linkse dromen beloofden maar onder de streep met (zeer) rechtse besluiten hun zakken vullen. De JSF bijvoorbeeld. Jaren en jaren tegen, honderdduizenden uren in debaturen maar bij contracttekenen stond PvdA vooraan. Ik geloof helemaal niets meer wat er uit die partijen komt. Dan liever VVD of een andere partij waar je wat meer duidelijkheid ziet wat voor kleur uit het kampvuur komt en je 30-50% als onzin kan aannemen.
Hmm. Op zich is dit wel een nuttig inzicht.

Wat mij bezwaard, is dat ongeveer álle partijen in Nederland, zolang ze maar lang genoeg bestaan, hun beleid zullen aanpassen en wijzigen naarmate nieuwe inzichten worden verworven. En dat oude bestuurders en leden worden afgewisseld door jonge, en nieuwe, waardoor beleid van een afstandje zwalkend kan lijken. Tegelijk verandert de wereld om je heen, welke oude standpunten in een nieuw daglicht kan stellen.

A propos - als bijvoorbeeld GL uiteindelijk toch overtuigd is van het nut van de JSF, dan heeft al dat debatteren blijkbaar toch gewerkt. Maar goed, dat is maar net hoe je er tegenaan kijkt. Ik begrijp dat jij meer voelt voor het deel van GL die zijn wortels vindt in de PSP of PPR. Dat kan ik eigenlijk alleen maar respecteren (hoewel de spoeling daar dun wordt).

Mijn punt is: Misschien is dit wél een goede verklaring waarom mensen zo gecharmeerd zijn van nieuwe partijen. Die hebben al die baggage niet. Natuurlijk, die bouwen ze vanzelf op. Maar tegen die tijd zijn ze weer ingehaald door een of andere nieuwe partij du jour. Leefbaar Nederland, iemamd? Nee? :Y)

[ Voor 9% gewijzigd door Helixes op 20-07-2023 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

DeKever schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:34:
[...]

Die voeling heeft hij nooit gehad en zal hij ook niet opeens gaan krijgen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

martwoutnl schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:15:
[...]

Het is een open spel, eenieder mag zichzelf naar voren schuiven conform de procedure.
T/m 4 augustus kan je je aanmelden, en op 22 augustus wordt er door de leden van beide partijen gestemd.

En, om eerlijk te zijn, er is meestal wel iemand die het probeert.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
bazzemans schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:25:
[...]

Dat vind ik wel een nuancering waard. Oekraïne moet het inderdaad voor een deel zelf doen. Om duidelijke redenen (of je het er nou mee eens bent of niet) verklaren andere landen Rusland niet de oorlog, waardoor het dus een conflict blijft tussen Rusland en Oekraïne. Alleen staat Oekraïne er allerminst alleen voor, gezien de vele wapenleveranties en (op de achtergrond) ondersteuning met intelligence.
Een deel? Het zijn Oekraïense woningen, ziekenhuizen en scholen die aan gort worden geschoten. Het is uitsluitend Oekraïens bloed dat er vloeit. Maar daar heeft Timmermans niet voor gewaarschuwd toen hij in 2014 de menigte toesprak en vertelde dat Europa pal achter hun stond...

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Herman schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 14:08:
[...]

Een deel? Het zijn Oekraïense woningen, ziekenhuizen en scholen die aan gort worden geschoten. Het is uitsluitend Oekraïens bloed dat er vloeit. Maar daar heeft Timmermans niet voor gewaarschuwd toen hij in 2014 de menigte toesprak en vertelde dat Europa pal achter hun stond...
Gaan we nu Timmermans verwijten dat Poetin Oekraïne is binnengevallen? :? Het is niet alsof de EU nu veel meer kan doen, want onze spullen raken domweg op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
Krisp schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 14:11:
[...]

Gaan we nu Timmermans verwijten dat Poetin Oekraïne is binnengevallen? :? Het is niet alsof de EU nu veel meer kan doen, want onze spullen raken domweg op.
Waar lees je dat ik dat schrijf? Ik heb het over de 'bestuurskwaliteiten' van Timmermans en het feit dat hij meermaals grote woorden heeft maar deze niet kan waarmaken.

Ik denk niet dat het geholpen heeft dat in 2014 een aantal belangrijke 'Europese gezichten' naar Kiev zijn gereisd maar zal niet durven te beweren dat dit direct de inval van Rusland tot gevolg had :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-10 16:15
Right, dus Klaver doet het niet, want "wil plaatsmaken voor een nieuw gezicht" ... En dan komen ze met Timmermans? 8)7

Ik weet het niet hoor, met die GL/PVDA samenwerking. Ik reken mezelf ook tot te linker kant van het politieke spectrum maar in mijn optiek nemen ze een enorm risico. Ze creëren nu 1 groot doelwit (de linkse wolk van Rutte) waarop het straks prijsschieten is voor iedereen rechts van D66.

Om dan ook nog iemand als Timmermans (die een bepaald deel van de bevolking bij voorbaat al doet schuimbekken) naar voren te schuiven als mogelijke PM en het wordt heel makkelijk campagne voeren voor alles wat populistisch en/of eurosceptisch is.

Met als voordeel... Tja... Wat precies? Dat ze strategische stemmers weg gaan snoepen bij overig links? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Herman schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 14:08:
[...]

Prima. Een deel is wellicht een te verregaande nuancering, die geef ik je. Ze moeten het grotendeels alleen doen, maar niet zónder hulp. En we weten allemaal wáárom die hulp zich beperkt. Juist om te voorkomen dat Putin zijn strijd gaat uitbreiden naar de rest van Europa. De geschiedenis leert hoe een dergelijk conflict dan kan uitmonden in een steeds groter wordend conflict. Dat probeert men te voorkomen (of dat goed is of niet, is hier niet de discussie). Helaas is Oekraïne hier het kind van de rekening van, maar aangeven dat Oekraïne er alleen voor staat (want dat deed je) verdient simpelweg een nuancering die ik probeerde te maken.

Je rekent dit specifiek Timmermans aan en dat is natuurlijk zwaar overdreven. Bovendien heeft Timmermans ook vanuit Europa altijd blijvende steun uitgesproken richting Oekraïne. Dit conflict vindt plaats in een precaire en complexe situatie, die Timmermans ten tijde van zijn uitspraken (net als vrijwel alles en iedereen van politieke betekenis) niet kon overzien. Menig politicus zou zeer waarschijnlijk veel harder willen optreden richting Rusland. De werkelijkheid is echter dat het niet zo simpel is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:53
Charly schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 14:26:
Right, dus Klaver doet het niet, want "wil plaatsmaken voor een nieuw gezicht" ... En dan komen ze met Timmermans? 8)7

Ik weet het niet hoor, met die GL/PVDA samenwerking. Ik reken mezelf ook tot te linker kant van het politieke spectrum maar in mijn optiek nemen ze een enorm risico. Ze creëren nu 1 groot doelwit (de linkse wolk van Rutte) waarop het straks prijsschieten is voor iedereen rechts van D66.

Om dan ook nog iemand als Timmermans (die een bepaald deel van de bevolking bij voorbaat al doet schuimbekken) naar voren te schuiven als mogelijke PM en het wordt heel makkelijk campagne voeren voor alles wat populistisch en/of eurosceptisch is.

Met als voordeel... Tja... Wat precies? Dat ze strategische stemmers weg gaan snoepen bij overig links? :/
Tsja, links doet sowieso een hoop mensen schuimbekken, ook al zijn de belangen van veel van diezelfde mensen objectief gezien een stuk beter gediend bij links dan bij (extreem) rechts. Mensen laten zich nou eenmaal makkelijk afleiden/boos maken. Wat dat betreft maakt het niet zoveel uit wie GL/PvdA als lijsttrekker zouden kiezen.

Een oude witte man? Boeh, niet progressief!
Een jonge witte man? Boeh, niet ervaren!
Een oude witte vrouw? Zie Kaag (en die is niet eens links) Boeh, een vrouw!
Een jonge witte vrouw? Boeh, een meisje!

En dezelfde varianten maar dan met mensen met een kleurtje/migratie-achtergrond, of god betere het zelfs non-binair oid, daar hoef je bij geenstijl-volk al helemaal niet mee aan te komen.

De enige reden dat Yesilgöz wordt geaccepteerd is dat ze volop meegaat in het "kleurlingen verkrachten onze dochters"-frame dat rechts zonder enige gene uitdraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
Even een gedachte die ik vanmiddag had. Ik denk dat dit de achterban van rechts juist gaat stimuleren om te gaan stemmen. Zowel PVV als BBB kunnen hiervan gaan profiteren. Timmermans is in die ogen juist het kwade genius. En ik denk dat VVD stemmen gaat verliezen. Mensen zullen vrezen dat als VVD en Verenigd Links (zoals Timmermans bij de NOS vandaag zei) tot elkaar worden veroordeeld dat de VVD nog weleens in gaat stemmen met milieuregels. Dat zullen sommige kiezers verafschuwen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Hoe is dat anders dan nu? GL en PvdA zijn altijd al doelwitten geweest van alles rechts van D66, daar is niets nieuws. Het is (wat dat betreft) altijd makkelijk campagnevoeren voor alles wat populistisch en/of eurosceptisch is.
Ik zie daar niets nieuws. En Timmermans is er heus niet om een FvD'er, BBB'er of PVV'er over te halen.

Maar ik ben wel benieuwd wie jij dan als lijsttrekker aan zou wijzen? Klaver of Kuiken? Daar wordt minstens zo schuimbekkend op gereageerd :P Aboutaleb dito.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:45

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Herman schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 14:24:
[...]

Waar lees je dat ik dat schrijf? Ik heb het over de 'bestuurskwaliteiten' van Timmermans en het feit dat hij meermaals grote woorden heeft maar deze niet kan waarmaken.
Timmermans heeft beloofd dat we Oekraine steunen.
We sturen voor miljarden aan wapens naar Oekraine.
We vangen miljoenen Oekrainse vluchtelingen op.
We stellen/discussieren versnelde toetredingsprocedures in werking voor bijv. NAVO of EU.
We stellen zware sancties in tegen een vijandig gezinde natie van Oekraine.

Sorry hoor, maar wat bazel je nou over grote woorden niet waarmaken? Ohh, je bedoelt dat het niet snel genoeg gaat? Graag een directe bron uit 2014 waarin Timmermans aangeeft dat we Oekraine direct met alle middelen mogelijk uit de brand helpen indien nodig.

We kunnen het ook doortrekken. Wellicht is Rutte wel verantwoordelijk vanwege zijn slappe reactie nav de vliegramp? Wellicht zijn al die populistische partijtjes als FVD in Europa die Kremlinpropaganda rondbazuinen en geldstromen die kant uit hebben lopen wel verantwoordelijk omdat Poetin dacht dat hierdoor het westen ondertussen voldoende gedestabiliseerd was?

[ Voor 21% gewijzigd door FunkyTrip op 20-07-2023 14:41 ]

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
FunkyTrip schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 14:38:
[...]

Sorry hoor, maar wat bazel je nou over grote woorden niet waarmaken?
Misschien doelt-ie op het door de FvD neergesabelde handelsakkoord? Dat valt Timmermans niet aan te rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
qadn schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:52:
[...]
Het is een open spel, eenieder mag zichzelf naar voren schuiven conform de procedure.
T/m 4 augustus kan je je aanmelden, en op 22 augustus wordt er door de leden van beide partijen gestemd.

Geloof je nu echt zelf dat iemand zich nog kandidaat gaat stellen? Wie zou dat dan moeten zijn?

Wethouder Hekking uit Juinen? Of Akkermans?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Herman schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 14:24:
[...]

Ik denk niet dat het geholpen heeft dat in 2014 een aantal belangrijke 'Europese gezichten' naar Kiev zijn gereisd maar zal niet durven te beweren dat dit direct de inval van Rusland tot gevolg had :>
Ten eerste kon Timmermans de inval in 2022 niet overzien. Ten tweede is hij een individu, en een politicus. Uitspraken die hij doet hebben domweg een beperkte waarde. Ten derde kan ik me moeilijk voorstellen wat je nog meer had willen doen vanuit Europa. Het enige wat wordt nagelaten is dat Europa (en de VS) zelf de oorlog aan Rusland verklaren, en dat is geopolitiek m.i. een zeer logische keuze.

Wanneer je een visie wilt verkopen (en dat wil Timmermans), dan gebruik je grote woorden. Maar in de politiek sta je niet alleen, en ben je afhankelijk van je mede- en tegenstanders om die waar te maken. Timmermans doet er in Europa alles aan om zijn visie te bewerkstelligen, maar dat het niet volledig bewaarheid wordt, is volkomen logisch. Als je dat Timmermans gaat verwijten (op welk vlak dan ook), dan ligt dat meer aan jou dan aan Timmermans.

offtopic:
Waarmee ik niet wil zeggen dat Timmermans zonder fouten is trouwens.
migchiell schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 14:35:
[...]

Een oude witte man? Boeh, niet progressief!
Een jonge witte man? Boeh, niet ervaren!
Een oude witte vrouw? Zie Kaag (en die is niet eens links) Boeh, een vrouw!
Een jonge witte vrouw? Boeh, een meisje!
Dit. De namen kun je invullen: Klaver, Timmermans, Halsema of Moorman: het zou allemaal niet goed zijn. En dat klopt ook: een kandidaat is geen schaap met vijf poten, maar een mens.

Wanneer rechts alle ballen op Timmermans richt, is dat alleen maar voordelig voor Timmermans. Dat levert traditioneel gezien meer spreektijd, meer aandacht en meer stemmen op. Rutte profiteerde op dezelfde manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Krisp schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 14:51:
[...]

Wanneer rechts alle ballen op Timmermans richt, is dat alleen maar voordelig voor Timmermans. Dat levert traditioneel gezien meer spreektijd, meer aandacht en meer stemmen op. Rutte profiteerde op dezelfde manier.
De VVD zal zich denk ik afzetten tegen de BBB om zo zelf meer vaart te krijgen, net zoals andersom.
Timmermans moet in die strategie zoveel mogelijk genegeerd worden door deze twee partijen zodat het een tweestrijd wordt tussen die twee waardoor ze andere partijen leegeten.
Maar het kan ook zijn dat de VVD zich juist tegen PvdA-GL gaat afzetten om zo BBB klein te krijgen.

En Timmermans kan zich ook op vd Plas richten en zo wind uit de zeilen nemen van de VVD.

Ik vind het een van de meest interessante verkiezingen sinds lange tijd. Er zijn 3 blokken die kans maken op de grootste te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Lordy79 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 14:58:
[...]

De VVD zal zich denk ik afzetten tegen de BBB om zo zelf meer vaart te krijgen, net zoals andersom.
Timmermans moet in die strategie zoveel mogelijk genegeerd worden door deze twee partijen zodat het een tweestrijd wordt tussen die twee waardoor ze andere partijen leegeten.
Maar het kan ook zijn dat de VVD zich juist tegen PvdA-GL gaat afzetten om zo BBB klein te krijgen.

En Timmermans kan zich ook op vd Plas richten en zo wind uit de zeilen nemen van de VVD.

Ik vind het een van de meest interessante verkiezingen sinds lange tijd. Er zijn 3 blokken die kans maken op de grootste te zijn.
De VVD zal niet per definitie -zoals met Rutte- de verkiezingen dicteren. Traditioneel gezien nam de VVD altijd het initiatief: Rutte trapte de verkiezingen af, bepaalde waar hij heen ging en met wie hij debatteerde. De rest kon volgen. Dat ging zelfs zo ver dat Rutte zelf zijn tegenstander uit koos, iets wat tot de laatste keer (toen koos hij PVV) niet meer lukte en de BBB opeens naar boven kwam.

Vooralsnog heeft GLPvdA het initiatief: ze domineren het nieuws, vanaf de zondag na de val van het kabinet. Dat is knap. Natuurlijk krijgt de VVD ook aandacht want ze zijn (gedeeld) tweede partij. Het is voor de VVD (en BBB) te hopen dat Omtzigt niet meedoet of grove fouten maakt, want anders is een tweestrijd tussen GLPvdA en Omtzigt veel logischer en hebben de andere partijen het nakijken.

Het landschap is nu versplinterd, maar er bestaat een kans dat het 'opeens' sterk geconsolideerd is na deze verkiezingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Lordy79 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 14:58:
[...]

Timmermans hoeft zich op niemand te richten, dat is het mooie,nu de directe concurrentie is ingelijfd :P

Zowel op rechts als ver-rechts is veel onderlinge concurrentie, daar moeten ze zich wel op elkaar richten.

Op links moet vooral hun beeld voor Nederland, hun verhaal verteld worden en eventueel de dystopie van een VVD-BBB-PVV-kabinet af en toe oproepen om de kiezer te mobiliseren. Maar er hoeft niet direct op een andere partij gericht worden vanuit PvdA/GL.

Ik denk dat ze overigens hopen dat er een partij op rechts uit het moddervechten op zal staan (VVD I suppose), zodat er een herhaling van 2006 zal zijn.
En ik denk dat grote partijen op rechts (VVD, BBB, etc) dat ook hopen. Een tweestrijd doet het altijd goed.

[ Voor 4% gewijzigd door anandus op 20-07-2023 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:53
[...]

De enige reden dat Yesilgöz wordt geaccepteerd is dat ze volop meegaat in het "kleurlingen verkrachten onze dochters"-frame dat rechts zonder enige gene uitdraagt.
Het blijft toch gek dat ze misschien de premier wordt, die met een bootje naar Europa kwam, terwijl haar voorganger het kabinet liet struikelen over zulke mensen in bootjes.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
Krisp schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 15:05:
De VVD zal niet per definitie -zoals met Rutte- de verkiezingen dicteren.
Misschien is het de moeite waard om eens even in het archief te duiken.

Jan Peter Balkenende (CDA) heeft de ongebruikelijke eer als zittend premier de verkiezingen te verliezen. De meeste politieke leiders (en dat zullen we zo zien) laten het niet zo ver komen, maar de kredietcrisis waren bijzonder ongebruikelijke omstandigheden.

Wim Kok (PvdA), zijn voorganger, heeft het - keurig netjes - bij twee ambtstermijnen gelaten. Hij liet het lijsttrekkerschap aan Ad Melkert. Achteraf heeft Kok aangegeven spijt te hebben gehad van de timing, en de manier waarop hij het stokje heeft overgedragen. Maar, Ad Melkert bleek géén succes en verloor 22 zetels.

Ruud Lubbers (CDA), de voorganger van Wim Kok, is ook onder eigen voorwaarden het torentje verlaten. Hij heeft de partij gelaten aan Elco Brinkman. Ook dat bleek bepaald geen succes, en CDA verloor 20 zetels.

De voorganger van Ruud Lubbers was Dries van Agt (CDA). Hij verliet in 1982 op eigen beweging het torentje, na drie kabinetten met zijn naam. Ruud Lubbers was géén minister onder Van Agt, maar fractievoorzitter in de Tweede Kamer, opvallend genoeg.

Het is dus al 41 jaar niet meer gebeurd dat een troonpretendent uit dezelfde partij de premier heeft kunnen opvolgen. Het is natuurlijk aan Yeşilgöz om een einde te maken aan die trend, maar als ik namen als Melkert en Brinkman noem, dan zijn mijn verwachtingen niet heel erg hoog....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Brent schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 15:11:
[...]
Het blijft toch gek dat ze misschien de premier wordt
Met Timmermans als kandidaat nu? Nee, dat lijkt mij erg onwaarschijnlijk. Veel kiezers die nu SP of PvdD stemmen gaan waarschijnlijk op GL/PvdA stemmen om er een grootste fractie van te maken.

Als je alle lijsttrekkers op een rij zet, wie zie je dan als MP? Ik vul even in waar er nog niemand officieel lijsttrekker is.

BIJ1: Simons
SP: Marijnissen
PvdD: Ouwehand
GL/PvdA: Timmermans
DENK: Azarkan
Volt: Dassen
CU: Bikker
D66: Jetten
(Omtzigt: Omtzigt)
CDA: Boswijk
BBB: Vd Plas
VVD: Yesilgöz
SGP: Vd Staaij
PVV: Wilders
JA21: Eerdmans
BVNL: Van Haga
FvD: Baudet

Van al deze mensen is Timmermans toch by far het meest MP-achtig?

[ Voor 4% gewijzigd door Real op 20-07-2023 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-10 16:15
[...]

Tsja, links doet sowieso een hoop mensen schuimbekken, ... Mensen laten zich nou eenmaal makkelijk afleiden/boos maken. Wat dat betreft maakt het niet zoveel uit wie GL/PvdA als lijsttrekker zouden kiezen.
Fair point, desondanks is Timmermans (net als Halsema) wat dat betreft in mijn beleving toch wel buitencategorie hoor. Dat anti elitaire zit gewoon best wel diep inmiddels. Ik denk dat een Abouthaleb wat dat betreft* een minder controversiële keuze geweest zou zijn. Ja het is "een buitenlander" maar hij is ook al jaren "gewoon" de burgemeester van Rotterdam, toch niet de meest progressieve of hoog opgeleide stad van het land.

*Ik zeg niet dat het in algemene zin een goeie keus geweest zou zijn.
anandus schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 14:37:
[...]

Hoe is dat anders dan nu? GL en PvdA zijn altijd al doelwitten geweest van alles rechts van D66, daar is niets nieuws. Het is (wat dat betreft) altijd makkelijk campagnevoeren voor alles wat populistisch en/of eurosceptisch is.
Behalve dat ze hun aandacht moeten verdelen, 2 partijen, 2 lijsttrekkers... Aandacht is beperkt en als er eentje uitglijdt of pootje gelicht wordt heb je de ander nog.

Valt wel op dat het andere deel van mijn post handig genegeerd wordt: Welk voordeel zien we?
martwoutnl schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 14:36:
[...]

... Timmermans is in die ogen juist het kwade genius. En ik denk dat VVD stemmen gaat verliezen. Mensen zullen vrezen dat als VVD en Verenigd Links (zoals Timmermans bij de NOS vandaag zei) tot elkaar worden veroordeeld dat de VVD nog weleens in gaat stemmen met milieuregels. Dat zullen sommige kiezers verafschuwen.
De vraag is dan een beetje met wie je als links blok nog een werkbare meerderheid gaat vormen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Helixes schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 15:20:
[...]

Misschien is het de moeite waard om eens even in het archief te duiken.
Volgens mij bedoelen we hetzelfde. d:)b De VVD gaat deze verkiezingen niet domineren, en waarschijnlijk ook niet winnen.
Charly schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 15:22:
[...]

Fair point, desondanks is Timmermans (net als Halsema) wat dat betreft in mijn beleving toch wel buitencategorie hoor. Dat anti elitaire zit gewoon best wel diep inmiddels.
Dat dacht de SP de vorige keer ook toen ze Brusselmans lanceerden. We kennen het resultaat. :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LZ86
[...]

Wat een horrorscenario. Werkelijk voor mij de 2 meest *knip* partijen (politiemissie Kunduz, Halsema, steun oorlog Irak "nee, nee, nee, nee geen JSF" dan toch wel JSF kopen, etc.) in ons bestel maar ik ben blij dat dit nu samengevoegd wordt mét *knip* Timmermans zodat het voor de kiezer duidelijk wordt. Erg benieuwd hoe dit gaat scoren in onze bevolking.
Je weet dat de VVD ook in dat kabinet zat met de JSF besluitvorming? En dat Rutte uiteindelijk het groene licht heeft gegeven voor de aanschaf?

En dan Kunduz en Irak, een CDA ding onder Balkenende wat ze wilden verlengen en de PVDA juist de coalitie had laten klappen daarom?

En vervolgens Rutte 1 de politiemissie heeft ingesteld? Met gedoogsteun van de PVV? PVDA is altijd faliekant tegen geweest.

Zou je sieren als je partijen iets kwalijk neemt je ook je even verdiept in hoe het tot stand is gekomen en wie de uiteindelijke beslissingen hebben genomen. Nogmaals. De laatste keer dat er een kabinet zat wat je misschien een beetje links kan noemen is in de jaren 70 vorige eeuw geweest (den Uyl)

[ Voor 21% gewijzigd door defiant op 20-07-2023 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
qadn schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:52:
[...]

Klaver is ook al aan het twitteren dat Timmermans de beste kandidaat is. Ik vrees dat die verkiezing er niet gaat komen. Ze zijn me te opzichtig aan het bewegen richting Timmermans. Een Timmermans wiens EU geen enkele seconde het goede voorbeeld geeft qua milieumaatregelen. Ik noem maar een vlucht naar Straatsburg, het verhuizen. En dan hoor je gisteren bij EenVandaag dat er een 2e gebouw bij komt in Straatsburg. M.i. hoort de EU het goede voorbeeld te geven eer je anderen je milieu-regels wil opleggen. Ik lees weinig over pogingen daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
Krisp schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 15:28:
Volgens mij bedoelen we hetzelfde. d:)b De VVD gaat deze verkiezingen niet domineren, en waarschijnlijk ook niet winnen.
Niet alle replies zijn een tegenspreking van het voorgaande :Y)

Ik vind het soms wel interessant om beweringen te onderzoeken, en ik was het hier zeker met je eens. Om specifiek te zijn - natuurlijk kan Yeşilgöz wel degelijk een sterke campagne opbouwen, maar de historie laat zien dat het een lastige zaak voor haar wordt....

[ Voor 16% gewijzigd door Helixes op 20-07-2023 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Ondertussen heeft het nieuws uiteraard ook het buitenland bereikt:

https://www.politico.eu/a...to-run-in-dutch-election/
Michael Bloss, a German Green MEP, said that Timmermans’ return to national politics means the Commission “loses its visionary mastermind of the Green Deal.”

He added: “The Green Deal’s accomplishments are historic. It has achieved a lot for a greener and fairer future. The Netherlands are lucky to have him back.”

Pagina: 1 ... 4 ... 29 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de verkiezingen. Dwaal niet te ver af naar allerlei andere onderwerpen.

De topic regels.
• Geen aannames zonder onderbouwing: onderbouw met betrouwbare bronnen.
• Geen generalisaties over groepen zonder onderbouwing. Wees zo specifiek als mogelijk is.
• Geen culture war talking points.
• Geen naamverbasteringen
• Geen oordelende kwalificaties toevoegen bij benoeming van personen of partijen
• Geen nutteloze posts, denk even na of je post echt iets toevoegt
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen speculaties zonder fatsoenlijke onderbouwing en bronvermelding
• Geen complottheorieën
• Geen discussie over iq, natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur
• Speel de bal, niet de persoon

Zie voor meer uitleg de topic start: De Tweede Kamerverkiezingen van 2023