D-e-n schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:57:
Maar dat is juist mijn hele punt. Reguliere partijen hebben Hitler aan de macht geholpen. Reguliere partijen zouden afstand moeten houden van groeperingen die ook maar enige richting van dat soort ideologieën inzetten.
Je kunt een tweede Hitler voorkomen door alle partijen die te ver van het midden af staan te verbieden. Of je kunt een tweede Hitler voorkomen door, bijvoorbeeld, iemand die tot tweemaal toe een staatsgreep heeft gepleegd niet toe te staan met nooddecreten het parlement buiten spel te zetten.
Ik neig eerder naar het tweede. Dat je dan onwelriekende types als Baudet moet dulden; het zij zo. Democratie is belangrijker dan een frisse neus.
Een echte MP is dus Oud? Mark Rutte was 43 toen hij MP werd. Jan-Peter Balkenende 46. Wim Kok 57, Ruud Lubbers 43, Dries van Agt 46. Frans Timmermans zou met zijn 62 jaar de oudste premier in 40 jaar zijn. "Jonkies" als Dilan Yeşilgöz (46), Caroline van der Plas (56) en Pieter Omtzigt (49) zitten veel meer in de typische premiersleeftijd. Mocht Rob Jetten premier worden, dan zou hij wel uitzonderlijk jong zijn met zijn 36 jaar, maar dan moet er een wonder gebeuren, gezien de peilingen.
Wat is MP-achtig?
Real schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 15:49:
Niet alleen aandacht. Ik zag dat de Volkskrant alweer een kritisch stuk over Timmermans publiceerde.
Daar moeten ze mee ophouden zolang de Telegraaf pontificaal rechts steunt. Laat bijvoorbeeld de Volkskrant of BNNVARA dat ook doen bij GL/PvdA. Maak jezelf maar wat minder kritisch op links en overdreven kritisch op rechts. Het is echt niet zo dat rechtse stemmers ineens de Volkskrant gaan kopen of BNNVARA gaan kijken.
Want daar fleurt het Nederlandse medialandschap van op? Een linkse Telegraaf?
In de VS kunnen we zien hoe een gepolariseerd medialandschap eruit ziet. De politiek wordt er niet beter van.
En in Nederland, waar in de praktijk altijd een coalitie regeert, is het ook nog eens onnodig. De wereld eindigt niet als Frans Timmermans geen premier van Nederland wordt, ook niet voor Links.